PROJEKT UCHWAŁY
WG
STANU NA
DZIEŃ 24.08.2009 r.
Uchwała Rady
Miejskiej Ząbkowic Śląskich
Nr
......./......../09
z dnia ......roku
w sprawie nadania Statutu
jednostki pomocniczej pn.: "Sołectwo ........................"
Na podstawie art. 18 ust 2 pkt 7,
art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2 pkt 1, art.
41 ust. 1, art. 48
ust. 1, ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity
Dz. U.
z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska Ząbkowic Śląskich,
po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami uchwala:
STATUT
SOŁECTWA
............
ROZDZIAŁ I
Postanowienia
ogólne
§ 1. Sołectwo ....... jest jednostką pomocniczą gminy.
§ 2. Niniejszy statut określa organizację i zakres działania sołectwa ....... w tym:
1) jego zadania i zakres działania,
2) zasady i tryb wyboru organów sołectwa oraz ich odwoływania,
3)
uprawnienia sołectwa względem składników mienia
gminnego przekazanych
mu do zarządzania i korzystania,
4) zasady gospodarki finansowej,
5) zasady sprawowania nadzoru organów gminy nad działalnością jego organów.
§ 3. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1) gminie - należy przez to rozumieć Gminę Ząbkowice Śląskie
2) sołectwie- należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określaną w § 1 niniejszego statutu,
3) sołtysie- należy przez to rozumieć organ wykonawczy sołectwa,
4) radzie sołeckiej- należy przez to rozumieć organ wspomagający działania sołtysa, wybraną i działającą na zasadach określanych niniejszym statutem,
5) zebraniu wiejskim- należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy sołectwa,
6) urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Ząbkowicach Śląskich,
7) burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Ząbkowic Śląskich
8) radzie -należy przez to rozumieć Radę Miejską Ząbkowic Śląskich,
9) przewodniczącym rady - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich
10) skarbniku-
należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Ząbkowic Śląskich,
§ 4. Sołectwo obejmuje
obszar, którego granice oznaczone są w załączniku Nr ..
do niniejszej uchwały.
ROZDZIAŁ II
Zakres działania
sołectwa
§ 5. 1. Podstawowym celem utworzenia i działania sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji działań gminy.
2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań gminy poprzez:
1) inicjowanie działań organów gminy,
2) opiniowanie, przekazanych mu w tym celu, projektów przedsięwzięć organów gminy dotyczących istotnych dla mieszkańców sołectwa spraw,
3) bieżące gospodarowanie mieniem przekazanym sołectwu w tym celu,
4) podejmowanie innych działań i czynności.
3. Działania, o których mowa w ust. 2, sołectwo może podejmować jedynie w zakresie przewidzianym przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 6. 1. Do zadań sołectwa należy:
1) inicjowanie działań organów gminy we wszystkich sprawach wchodzących w zakres jej zadań własnych,
2) opiniowanie- w zakresie należącym do działania samorządu wsi - projektów rozstrzygnięć organów gminy w sprawach:
a) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, a w szczególności zmian miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz opiniowanie lokalizacji inwestycji publicznych,
b) decyzji o warunkach zabudowy inwestycjami celu publicznego,
c) programów gospodarczych gminy,
d) budżetu gminy,
e) nadawanie nazw ulicom i placom na terenie sołectwa,
f) innych rozstrzygnięć, co do których o opinię zwróci się właściwy organ gminy,
3) konsultowanie spraw dotyczących:
a) zmiany granic i zniesienia sołectwa,
b) innych spraw przekazanych przez organy gminy, podlegających uregulowaniu w drodze przepisów gminnych,
4) podejmowanie rozstrzygnięć w zakresie:
a) zarządzania i korzystania z mienia gminnego przekazanego sołectwu oraz rozporządzania dochodami z tego mienia,
b) określenia przeznaczenia środków z budżetu gminy na realizację zadań sołectwa,
5) prowadzenie kontroli- w przypadkach i na zasadach określonych w przepisach ustaw szczególnych oraz w odrębnych uchwałach rady miejskiej,
6) załatwianie indywidualnych spraw na zasadach określonych w odrębnych uchwałach rady miejskiej,
7)
współdziałanie z organami gminy, administracją
powiatową, wojewódzką i rządową
w dziedzinie ochrony środowiska, a w sytuacji potencjalnie istniejących
zagrożeń ekologicznych- występowanie w interesie mieszkańców sołectwa z
interwencją do organów państwowych, do których należy nadzór i kontrola
przestrzegania przepisów prawa obowiązujących w tym zakresie.
2. Środki finansowe na wykonanie zadań, o których mowa w ust. 1 zabezpiecza budżet Gminy.
ROZDZIAŁ III
Organy sołectwa i
ich kompetencje
§ 7. 1. Organami sołectwa są:
1) zebranie wiejskie - jako organ uchwałodawczy,
2) sołtys - jako organ wykonawczy.
2. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
3. Organem kontrolującym działalność sołtysa i rady sołeckiej jest komisja rewizyjna, wybierana w składzie od 3 do 5 osób.
4. Kadencja organów osiedla trwa 4 lata.
5. Działalność organów osiedla jest jawna.
§ 8. 1. Do zakresu
działania zebrania wiejskiego należy podejmowanie uchwał
we wszystkich sprawach określonych w § 6 ust. 1, z wyłączeniem spraw
rozstrzyganych
w indywidualnych sprawach w zakresie administracji publicznej, kontroli i nadawania
nazw ulicom i placom.
2. Do wyłącznych kompetencji zebrania wiejskiego należy:
1) wybór sołtysa i rady sołeckiej, komisji rewizyjnej oraz ich odwoływanie,
2) określanie przeznaczenia składników mienia komunalnego przekazanych sołectwu przez radę,
3)
określania przeznaczenia środków finansowych,
wydzielonych w budżecie gminy
do dyspozycji sołectwa, w ramach uprawnień przyznanych sołectwu.
§ 9. 1. Do udziału w zebraniu wiejskim uprawnieni są wszyscy pełnoletni i stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze
2. W wypadku, gdy przewodniczący zebrania wiejskiego poweźmie wątpliwość, czy dana osoba przybyła na zebranie wiejskie, jest uprawniona do brania udziału, może zażądać okazania dokumentu wykazującego to prawo.
§ 10. Uprawnienie do udziału w zebraniu wiejskim obejmuje następujące prawa:
1) inicjatywy uchwałodawczej,
2) udziału w dyskusji nad sprawami objętymi porządkiem obrad,
3) zadawania pytań sołtysowi, przewodniczącemu rady sołeckiej, członkom rady sołeckiej, członkom komisji rewizyjnej oraz obecnym na zebraniu przedstawicielom organów gminy,
4) żądania utrwalenia w protokole własnych czynności, wymienionych w § 10 pkt 1-3,
5) udziału w głosowaniu,
6) zgłaszania kandydatur i kandydowania na sołtysa, przewodniczącego rady sołeckiej, członka rady sołeckiej, członka komisji rewizyjnej.
§ 11. 1. O ile statut niniejszy nie stanowi inaczej, zebranie wiejskie zwołane jest przez sołtysa.
2. Sołtys zwołuje zebranie wiejskie:
1) z własnej inicjatywy lub rady sołeckiej,
2) na żądanie organów gminy,
3) na wniosek przynajmniej 1/10 uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.
3. Zebranie wiejskie odbywa się w
miarę istniejących potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz
w roku.
4. Zebranie wiejskie na wiosek
organów gminy i mieszkańców sołtys zwołuje najpóźniej
w terminie 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
5. O zebraniu wiejskim mieszkańcy sołectwa winni być powiadamiani w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej na 7 dni przed jego terminem, chyba że cel zebrania uzasadnia przyjęcie krótszego terminu.
6. Zawiadomienie o zebraniu powinno zawierać:
1) określenie inicjatora zebrania,
2) określenie daty, godziny i miejsca zebrania,
3) proponowany porządek obrad.
7. W porządku obrad każdego zebrania powinno znajdować się sprawozdanie z realizacji uchwał, wniosków, opinii z poprzedniego zebrania. Sprawozdanie składa sołtys lub członek rady sołeckiej.
§ 12. 1. Obradom zebrania wiejskiego przewodniczy sołtys, z zastrzeżeniem ust. 2, chyba, że zebranie wiejskie wybierze innego przewodniczącego.
2. Zebranie wiejskie, którego porządek obrad przewiduje wybór sołtysa, członków rady sołeckiej, członków komisji rewizyjnej prowadzi osoba wybrana przez zebranie wiejskie spośród jego uczestników, przy czym nie może nią być osoba, która kandyduje w tym wyborze.
3. Zasady określone w ust. 2
znajdują odpowiednie zastosowanie przy odwołaniu
z pełnionych funkcji.
§ 13. 1. Przewodniczący zebrania wiejskiego:
1) prowadzi obrady,
2) zapewnia obsługę techniczno-biurową zebrania i czuwa nad rzetelnością sporządzanego z niego protokołu,
3) decyduje o kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców,
4) określa czas wystąpienia jednego mówcy, jeżeli zajdzie taka konieczność,
5) udziela i odbiera głos poszczególnym mówcom,
6) zamyka dyskusje nad poszczególnymi punktami obrad,
7) przeprowadza głosowanie, a w razie potrzeby zarządza powołanie w tym celu komisji skrutacyjnej, ogłasza niezwłocznie wyniki głosowania,
8) czuwa nad zachowaniem porządku i spokoju podczas obrad i głosowania.
§ 14. 1. Zebranie wiejskie odbywa się i może podejmować uchwały o ile weźmie w nich udział przynajmniej 10% uprawnionych osób.
2. W przypadku, gdy w wyznaczonym terminie w zebraniu wiejskim nie uczestniczy liczba osób tworzących określone w ust. 1 quorum, przewodniczący niezwłocznie wyznacza drugi termin po 30 minutach.
3. W drugim terminie zebranie wiejskie niezależnie od liczby uprawnionych osób jest ważne.
§ 15. 1. O ile ustawy lub niniejszy statut nie stanowią inaczej, uchwały zebrania wiejskiego zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
2. Zebranie wiejskie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania.
3. Na wniosek, co najmniej 50% + 1 uprawnionych do głosowania obecnych na zebraniu, uchwały podejmowane są w głosowaniu tajnym.
§ 16. 1. Z każdego zebrania wiejskiego sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) datę, miejsce, godzinę zebrania i określenie, w którym terminie zebranie się odbywa,
2) liczbę mieszkańców biorących udział w zebraniu, stwierdzenie jego prawomocności, nazwiska osób zaproszonych na zebranie i oznaczenie stanowisk,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) sprawozdanie sołtysa z realizacji uchwał i wniosków z poprzedniego zebrania,
5)
przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz
sformułowanie zgłaszanych
i uchwalanych wniosków,
6) uchwalone uchwały na zebraniu,
7) podpis prowadzącego zebranie wiejskie i protokolanta.
2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi. Z początkiem każdego roku kalendarzowego zaczyna się nową numerację.
§ 17. 1. Protokół w terminie 7 dni po odbyciu zebrania winien być przekazany burmistrzowi i przewodniczącemu rady.
2. Wyciągi z protokołów, wnioski z zebrania i jego uchwały burmistrz przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
3. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia z niego notatek oraz wyciągów.
§ 18. 1. Sołtys wykonuje uchwały zebrania wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami organów gminy.
2. Do zadań sołtysa należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał zebrania wiejskiego,
2) wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego,
3) wykonywanie zadań wynikających z przepisów szczególnych,
4) współdziałanie z radnymi w celu ułatwienia im kontaktu z wyborcami,
5) wykonywanie innych zadań określonych przepisami niniejszego statutu i uchwałami rady,
6) opiniowanie projektów uchwał dotyczących nazw ulic i placów.
§ 19. 1. Rada sołecka składa się z od 5 do 10 osób.
2. Do zadań rady sołeckiej należy wspomaganie działań sołtysa, a w szczególności:
1) przygotowanie zebrań wiejskich,
2) inicjowanie działań społecznie użytecznych oraz koordynacja tych działań,
3) wyrażanie opinii w sprawach przekazanych
radzie sołeckiej przez zebranie wiejskie,
sołtysa do zaopiniowania, z
wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla zebrania
wiejskiego,
4) upowszechnianie treści uchwał podjętych przez zebranie wiejskie.
§ 20. 1. Sołtysowi, przewodniczącemu rady sołeckiej przysługują diety i zwrot kosztów podróży na zasadach określonych przez organy gminy i zgodnie z art 37 b ust 2 ustawy o samorządzie gminnym
2. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
§ 21. Sołtys może
uczestniczyć w pracach rady miejskiej na zasadach określonych
w statucie gminy.
§ 22. Wszelkie materiały biurowe niezbędne do pracy organom sołectwa dla realizacji zadań określonych niniejszym statutem, zabezpiecza burmistrz w ramach środków przewidzianych na ten cel w budżecie gminy.
ROZDZIAŁ IV
Zasady i tryb
wyboru, odwołania sołtysa i rady sołeckiej
§ 23. 1. Zebranie wiejskie
wybiera sołtysa i radę sołecką, członków komisji rewizyjnej
na okres kadencji odpowiadający kadencji rady
2. Sołtys i rada sołecka pełnią
swoją funkcję do czasu dokonania wyboru nowego sołtysa
i rady sołeckiej.
3. Wybory sołtysa, rady sołeckiej
oraz członków komisji rewizyjnej przeprowadzane są
w głosowaniu powszechnym, równym tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej
liczby kandydatów zgłaszanych przez stałych mieszkańców sołectwa - uczestników
zebrania wiejskiego, uprawnionych do głosowania.
4. Wybrani zostaną kandydaci, którzy uzyskali największą ilość głosów.
5. Zgłaszanie kandydatur i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa, członków rady sołeckiej oraz członków komisji rewizyjnej przeprowadza się oddzielnie.
§ 24. 1. Wybory sołtysa i rady sołeckiej przeprowadzane są w terminie i miejscu określonym przez radę w drodze uchwały. Termin ten nie może przypadać później niż w ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia kadencji rady
2. Postanowienia § 11 ust. 5 i 6 oraz § 14 stosuje się odpowiednio.
3. Burmistrz lub osoba przez niego upoważniona otwiera zebranie wiejskie, zarządza wybory przewodniczącego zebrania oraz nadzoruje przestrzeganie przepisów statutu sołectwa.
§ 25. 1. W celu przeprowadzenia wyboru sołtysa i rady sołeckiej, członków komisji rewizyjnej, zebranie wiejskie powołuje, co najmniej 3-osobową komisję skrutacyjną.
2. Do zadań komisji należy:
1) rejestrowanie kandydatów na sołtysa i członków rady sołeckiej, członków komisji rewizyjnej,
2) obliczanie głosów oddawanych na poszczególne kandydatury,
3) czuwanie nad prawidłowym przebiegiem głosowania,
4) ustalenie i podanie do publicznej wiadomości zebrania wiejskiego wyników głosowania i wyborów.
3. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego.
4.Członkiem komisji nie mogą
zostać osoby, które kandydują na stanowisko sołtysa
lub członka rady sołeckiej, członka komisji rewizyjnej ani członkowie ich
rodzin (zstępni, wstępni, małżonkowie).
5. Protesty w sprawie trybu i formy przeprowadzenia wyborów zainteresowany może składać do rady w terminie 7 dni od ogłoszenia wyników wyborów. Rada rozstrzyga o proteście.
§ 26. 1. Sołtysem może być wybrany każdy mieszkaniec sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze w wyborach do rady miejskiej.
2. Członkiem rady sołeckiej, komisji rewizyjnej może być wybrany mieszkaniec sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze w wyborach do rady.
3. Kandydatury na stanowisko sołtysa i członków rady sołeckiej, komisji rewizyjnej może zgłaszać każdy z uczestników zebrania wiejskiego.
§ 27. 1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej, członkowie komisji rewizyjnej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być odwołani przez zebranie wiejskie przed upływem kadencji, jeżeli:
1) nie wykonują swoich obowiązków,
2) naruszają postanowienia statutu sołectwa,
3) nie przestrzegają uchwał zebrania wiejskiego,
4) byli skazani za popełnienie przestępstwa umyślnego,
5)
nieracjonalnie gospodarują mieniem oraz środkami finansowymi
przekazanymi sołectwu,
2. Z wnioskiem o odwołanie mogą wystąpić:
1)
¼ uprawnionych mieszkańców sołectwa,
uprawnionych do uczestniczenia w zebraniu wiejskim,
2) organy gminy.
3. Postanowienia § 11, § 24-25, stosuje się odpowiednio.
4. Uchwała o odwołaniu z funkcji podejmowana jest po wysłuchaniu zainteresowanego (jeżeli uczestniczy w zebraniu) w głosowaniu tajnym i wymaga dla swej ważności bezwzględnej większości ważnie oddanych głosów przy obecności 30% uprawnionych mieszkańców sołectwa.
§ 28. 1. W przypadku odwołania, utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów, śmierci lub zrzeczenia się funkcji sołtysa, w terminie 30 dni rada zarządza wybory uzupełniające.
2. Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku odwołania lub rezygnacji wszystkich członków rady sołeckiej. Przepisy § 27 stosuje się odpowiednio.
ROZDZIAŁ V
Mienie sołectwa
§ 29. 1. Sołectwo
zarządza i korzysta z mienia gminnego przekazanego w użyczenie
na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
2. Osobą odpowiedzialną jest sołtys.
3. Mienie podlega corocznej inwentaryzacji.
§ 30. 1. Sołectwo jest upoważnione do decydowania o:
1) wynajmowaniu i wydzierżawianiu składników mienia gminnego określonego w § 29,
2) przeznaczeniu dochodów ze składników mienia określonego w § 29, na konserwację i remont składników mienia przeznaczonych do powszechnego użytku oraz używanych przez organy sołectwa.
2. W sprawach określonych w ust. 1 sołtys jest umocowany do składania oświadczeń woli wobec osób trzecich oraz reprezentowania sołectwa na zewnątrz.
3. Umowy mogące spowodować
powstanie zobowiązań finansowych gminy wymagają
dla swej ważności kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego
upoważnionej.
ROZDZIAŁ VI
Gospodarka
finansowa sołectwa
§ 31. Sołectwo dysponuje
środkami finansowymi wydzielonymi w budżecie gminy
na realizację zadań określonych niniejszym statutem.
§ 32. 1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy. Wydatki dokonywane przez organ sołectwa są wydatkami tego budżetu.
2. Księgowość wydatków prowadzi urząd, a kontrolę gospodarki finansowej sprawuje skarbnik gminy lub osoba przez niego upoważniona i przedkłada w tym zakresie informację burmistrzowi.
3. Na podstawie uchwały
budżetowej sołectwo wydatkuje przydzielone mu środki na cele
w niej określone.
4. Środki sołectwa powinny być wydatkowane w sposób celowy i racjonalny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów przy możliwie najmniejszym zaangażowaniu środków.
5. Przy wydatkowaniu środków organy sołectwa zobowiązane są do przestrzegania zasad wynikających z ogólnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności przepisów ustawy o finansach publicznych, ustawy o rachunkowości i ustawy prawo zamówień publicznych.
§ 33. W celu wydzielenia w
budżecie miasta i gminy środków niezbędnych na realizację zadań sołectwa,
sołtys w terminie określonym w odrębnych przepisach przedkłada wniosek
o uwzględnienie w projekcie budżetu realizacji przedsięwzięcia na następny rok.
§ 34. 1. Za prawidłową
gospodarkę finansową odpowiada sołtys i rada sołecką. Działalność
w tym zakresie podlega udzieleniu absolutorium przez zebranie wiejskie.
2. Przepisy § 23-24 stosuje się odpowiednio.
ROZDZIAŁ VII
Nadzór nad
działalnością sołectwa
§ 35. Nadzór nad
działalnością sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności
z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
§ 36. Organami nadzoru nad działalnością sołectwa są:
1) rada miejska,
2) burmistrz,
§ 37. 1. Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania sołectwa oraz uczestniczenia w posiedzeniach organów sołectwa bez prawa głosowania oraz biernego prawa wyborczego.
2. Do wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 wymienione organy mają prawo delegować swych przedstawicieli.
§ 38. 1. Sołtys obowiązany jest do przedłożenia burmistrzowi i przewodniczącemu rady protokołu wraz z uchwałami zebrania wiejskiego w terminie 7 dni od daty zakończenia zebrania.
2. Uchwała zebrania wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna.
3. O stwierdzeniu nieważności uchwały
zebrania wiejskiego na skutek niezgodności
z prawem może wystąpić w terminie 30 dni od daty podjęcia uchwały: sołtys,
osoba uprawniona do uczestnictwa w zebraniu wiejskim, burmistrz oraz osoba,
której interes prawny został uchwałą naruszony.
4. O nieważności uchwały w
całości lub części orzeka rada na najbliższym posiedzeniu,
a jeżeli jest to niemożliwe, na posiedzeniu następnym.
§ 39. 1. Uchwała zebrania
wiejskiego rażąco naruszająca zasadę celowości, gospodarności
lub rzetelności może być uchylona przez radę, na wniosek burmistrza po
zapoznaniu się przez radę ze stanowiskiem sołtysa i burmistrza. Przepis § 38
ust. 4 stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku określonym w ust.
1 burmistrz może wstrzymać wykonanie uchwały
do czasu rozstrzygnięcia przez radę miejską podjętego w trybie przewidzianym w
ust. 1.
ROZDZIAŁ VIII
Postanowienia
końcowe
§ 40. O połączeniu, podziale i zniesieniu sołectwa, a także zmianie jego granic i nazwy sołectwa decyduje rada w trybie określonym w statucie gminy.
§ 41. Zmiany statutu sołectwa dokonuje rada miejska z inicjatywy:
1) zebrania wiejskiego,
2) radnych rady miejskiej,
3) burmistrza.
§ 42. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy m.in.:
1) ustawy o samorządzie gminnym,
2) ustawy o finansach publicznych,
3) ustawy o rachunkowości,
4) ustawy o prawo zamówień publicznych,
5) ustawy o funduszu sołeckim,
6) statutu gminy Ząbkowice Śląskie.
§ 43. 1. Zmiana niniejszego statutu następuje w drodze uchwały Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.
2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich.
3. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, na tablicy ogłoszeń urzędu oraz w siedzibie sołectwa.
4. Statut wchodzi w życie z upływem 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
5. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr ....... Rady Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie z dnia ....... w sprawie nadania Statutu wsi ....... . (Dz.Urz Woj. Doln. Nr
Uzasadnienie _______________________________________________________________
Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia
jednostki pomocniczej określa uchwała Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich z dnia
23 maja 2003 roku w sprawie Statutu Gminy Ząbkowice Śląskie. Stosownie do art.
18 ust. 2 pkt 7 ustawy o
samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 roku
"Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy
pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
(...) Ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania
im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków
budżetowych na realizację zadań przez te jednostki".
Zgodnie z art. 35 ust. 1 - wyżej
cyt. ustawy - "Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej
określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z
mieszkańcami. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej,
2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich
realizacji,
5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów
jednostki pomocniczej".
W myśl art. 40 ust. 2 pkt 1 - cyt. ustawy -: "Na podstawie niniejszej ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych (...)".
Art. 41 - cyt. ustawy - stanowi: "Akty
prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały". Zgodnie z art. 48
- cyt. ustawy - "Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta
z mienia komunalnego oraz rozporządza
dochodami z tego źródła w zakresie określonym
w statucie. Statut ustala również zakres czynności dokonywanych samodzielnie
przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego jej mienia. Rada gminy
nie może uszczuplić dotychczasowych praw sołectw do korzystania z mienia bez
zgody zebrania wiejskiego. Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom wsi
prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe, zwane dalej
mieniem gminnym, pozostają nienaruszone.
Do mienia gminnego mają zastosowanie (...) przepisy dotyczące mienia
komunalnego".
Mając na względzie potrzebę wprowadzenia stosownych zmian podjęcie przedmiotowej uchwały jest konieczne W projekcie przedmiotowego statutu ujęto wszystkie wnioski zgłaszane przez Audytora, Skarbnika i członków komisji statutowej.
Ząbkowice Śl., dn. ................. 2009 roku.
SOŁECTWO ul. Kamieniecka
Obejmuje ulice:
Ulice:
1. Cukrowicza
2. Łąkowa
3. Ogrodowa
4. Polna
5. Spokojna
(uzgodniono z pracownikiem Wydziału Gospodarki Przestrzennej)