OPIS TECHNICZNY
1.
Podstawa opracowania:
Niniejszy Projekt Budowlany na wykonanie zadania pn: „Przebudowa ul. Spokojnej w Ząbkowicach Śląskich” opracowano w oparciu o Umowę nr 43./IGP/2012 z dnia 14. 08. 2012 roku z Gminą Ząbkowice Śląskie ; z/s w Ząbkowicach Śl. ul. 1-go Maja 15 ; 57-200 Ząbkowice Śl.
2. Przedmiot opracowania:
Stanowi odcinek istniejącej ulicy Spokojnej wraz z łącznikiem
do drogi wojewódzkiej nr 382 będącej ul. Kamieniecką w Ząbkowicach Śl. o
długości ok.
3. Zakres opracowania:
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom inwestora – zaprojektowano zarówno geometrię jak i konstrukcję przebudowywanej ulicy - w zakresie posiadanego przezeń tytułu prawnego do władania gruntami, zachowującego nienaruszalność terenów obcych, co oznacza przeprowadzenie przebudowy drogi w pasie jej granic.
Przedmiotowy projekt obejmuje:
- inwentaryzację stanu istniejącego określoną w oparciu o mapę do celów projektowych, plan sytuacyjny,
- projekt zagospodarowania terenu przebudowy planowanego odcinka ulicy Spokojnej,
- przekroje normalne konstrukcji drogi,
- sposób odwodnienia nawierzchni drogowej i terenu przyległych gospodarstw,
- przedmiar robót,
- specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót,
4.
Opis stanu istniejącego:
Przedmiotowy odcinek ul. Spokojnej przebiega w terenie płaskim,
o nieznacznym pochyleniu podłużnym. Do jezdni o konstrukcji nieulepszonej
opartej na istniejącej podbudowie z kruszywa łamanego przez wiele lat
uzupełnianego systemem gospodarczym, w głównej mierze prowadzonym przez
mieszkańców, bezpośrednio przylegają posesje mieszkalno-gospodarcze o zwartej
zabudowie. Istniejąca szerokość drogowa ul. Spokojnej wynosi średnio ok.
Na końcowym odcinku przebudowy (pomiędzy posesjami nr 12 i nr 14) przebiega przydrożny rów lewostronny umożliwiający przejęcie wód opadowych z tego fragmentu ulicy, bez potrzeby wykorzystania w tym celu dalszego przebiegu wspomnianej wyżej kanalizacji deszczowej, kierującej się w stronę końca projektowanej przebudowy ulicy Spokojnej.
Nieulepszona, bo gruntowa nawierzchnia ulicy o podłożu z różnego rodzaju kruszywa oraz odpadów kamiennych, posiada liczne wyboje wypełnione wodą opadową zalegającą szczególnie w okresach wiosenno-jesiennych oraz także zimowych. Zawyżone pobocze od strony niezabudowanej uniemożliwia dodatkowo podłużny jej spływ, co powoduje wspomniane wyżej zalewanie posesji. Wymieniony rów jest zarośnięty i zapełniony, w wyniku czego nie spełnia obecnie swojego przeznaczenia.
Z ulicy prowadzą liczne wjazdy do istniejących zabudowań. Wobec braku właściwego ich ukształtowania podłużnego - wody opadowe spływają bezpośrednio na teren przyległych posesji.
5. Stan projektowy:
Z uwagi na ograniczoną szerokość dysponowanego przez
inwestora pasa drogowego – przebudowywany korpus przedmiotowej ulicy Spokojnej
pozwala na wykonanie ulepszonej nawierzchni jezdni o szerokości
Dzięki projektowanym wjazdom na tereny posesji o nawierzchni bitumicznej będzie możliwe wymijanie się pojazdów (głównie osobowych) na przyjętych wyżej szerokościach jezdni.
W projekcie zagospodarowania terenu niniejszego opracowania przedstawiono geometrię projektowanej nawierzchni bitumicznej ulicy Spokojnej.
5.1.
Konstrukcja nośna projektowanego odcinka przebudowy ulicy:
Wyrównanie istniejących wybojów i nierówności w jezdni przewiduje
się wykonać w formie ich wypełnienia wraz z odpowiednim zagęszczeniem, przy
zastosowaniu tłucznia lub kruszywa o podobnym uziarnieniu (20/63 mm) o średniej
grubości warstwy wynoszącej
Powierzchnię powyższego wyrównania przyjęto w ilości ok. 15 % istniejącej nawierzchni gruntowej objętej przebudową. Wykonanie tego elementu robót należy rozpocząć jednak po ścięciu zawyżonych poboczy i odprowadzenia wód opadowych z zastojów (wybojów).
Na tak wyrównanej istniejącej konstrukcji drogi projektuje
się jej wzmocnienie z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie o frakcji
0/63 mm także grubością warstwy
Na tak przygotowanej podbudowie projektuje się dwuwarstwową
nawierzchnię z betonu asfaltowego. Na warstwę wiążącą przewidziano frakcję 0/16
mm ; zaś na warstwę ścieralną 0/12 mm. Grubość obu warstw, po uprzednim skropieniu podłoża
emulsją asfaltową w ilości 0,3 kG/m2, zaprojektowano po
Konstrukcję podbudowy na wjazdach do poszczególnych posesji przyjęto jak wyżej.
Przekroje normalne przedstawiają na rysunku zastosowany w projekcie typ konstrukcji drogowej.
5.2. Nawierzchnia:
Jak już wspomniano – na całej długości przedmiotowej drogi
przewiduje się dwuwarstwową nawierzchnię z betonu asfaltowego (BA) o
wymienionych wyżej frakcjach kruszywa. Szerokość
warstwy wiążącej należy wykonać o
5.3. Odwodnienie:
W celu odwodnienia jezdni przebudowywanej drogi – projektuje
się jednostronne spadki poprzeczne właściwe dla istniejącego przebiegu ulicy,
określone w Projekcie Zagospodarowania Terenu. Umożliwia to, zarówno niewielka
szerokość jezdni jak i projektowany przy lewostronnej krawędzi jezdni na
początkowym odcinku przebudowy ulicy – betonowy krawężnik „trójkątny” na ławie
betonowej B-15. Jego kształt i wymiary wraz z fundamentem przedstawiono w
legendzie PZT. Krawężnik ten powinien bezpośrednio przylegać do nawierzchni
bitumicznej. Na łączniku – na końcowym jego fragmencie (naprzeciwko zabudowań
nr 104) – należy również wykonać odcinek tego typu krawężnika o długości
Krawężnik „trójkątny” ułożony przy lewostronnej krawędzi
jezdni ul. Spokojnej należy zakończyć studnią wlotową typu „BEGA” (z pokrywą z
otworami) podłączoną za pomocą PCV Ø
Planowana ścinka poboczy ma za zadanie usprawnić grawitacyjny spływ wód opadowych do istniejących rowów, wymagających jednak wyprofilowania dna, oczyszczenia oraz ich udrożnienia.
Przy wjeździe na teren zakładu gospodarczego zlokalizowanego
na posesji nr 14 projektuje się odcinek ścieku z zastosowaniem płytkich korytek
betonowych o długości
W trakcie odtwarzania tego rowu zajdzie konieczność wycinki porostów i nie usuwanych od pewnego czasu krzaków, których powierzchnię do usunięcia określono na ok. 0,5 ara.
5.4. Pobocza:
Po wykonaniu nawierzchni i odtworzeniu istniejącego rowu
projektuje się uzupełnienie pobocza przy krawędzi jezdni na szerokości po
5.5. Wjazdy i zjazdy :
W ramach niniejszego opracowania utwardzeniem i odpowiednią geometrią objęto wszystkie niezbędne zjazdy i wjazdy do istniejących zabudowań, a także do nowo powstających.
Przyjęto właściwą ich szerokość i długość mierzoną od krawędzi jezdni, w zależności od wielkości i sposobu położenia posesji w stosunku do przedmiotowej ulicy.
Włączenie zjazdu (wjazdu) do krawędzi jezdni przewidziano w formie poszerzenia symetrycznego w skosie 1:1, z wyjątkiem ostatniego tj; do zakładu gospodarczego zlokalizowanego na posesji nr 14, który ma kształt niesymetryczny wynikający z jego usytuowania w stosunku do geometrii ulicy.
6. Urządzenia obce:
Założony sposób realizacji przebudowy ulicy nie wymaga konieczności przebudowy istniejących urządzeń obcych.
7. Uwagi końcowe:
Niniejszy projekt zawiera informację BIOZ o zagrożeniach wynikających z realizacji przedmiotowego zadania.
Realizowane roboty należy prowadzić zgodnie z opracowanymi Szczegółowymi Specyfikacjami Technicznymi.
Ząbkowice Śląskie - sierpień 2012
r. O P R A C O W A Ł :