SPECYFIKACJA TECHNICZNA

WYKONANIA I ODBIORU

ROBÓT BUDOWLANYCH

 

 

 

1. Nazwa robót budowlanych :

 

 

 ZADANIE I

PRZYGOTOWANIE SALI DO MONTAŻU FOTELI

 

 

 

2. Adres obiektu :

 

 

ZĄBKOWICE ŚLĄSKIE

RYNEK 24

 

 

 

3. Nazwa i adres zamawiającego :

 

 

ZABKOWICKI OŚRODEK KULTURY

RYNEK 24

57-200 ZABKOWICE SLĄSKIE

 

 

 

4. Data opracowania:

 

12 wrzesień 2011 rok.

 

 

5. Opracowanie :

 

mgr inż. Sławomir Fantaziński

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

1. Wymagania ogólne warunków wykonania i odbioru robót                         str.  3

           

2.  SST 01  Roboty rozbiórkowe

                   kod CPV  45.11.11.00-9

3.  SST.02  Roboty budowlane                                                                    str.  8

                   kod CPV 45.43.00.00-0

4.  SST 03  Instalowanie drzwi                                                                    str. 14

                   kod CPV 45.42.11.31-1

5.  SST 04  Roboty elektryczne                                                                   str. 17

                     kod CPV 45.31.12.00-2

                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.                Wymagania ogólne

1.1              Przedmiot specyfikacji technicznej

Przedmiotem niniejszej Specyfikacji Technicznej (ST) są wymagania techniczne dotyczące wykonania i odbioru robót budowlanych w Sali Kinowej Ząbkowickiego Ośrodka Kultury.

1.2      Materiały

Materiały wykorzystywane do realizacji robót objętych niniejszą specyfikacją muszą spełniać wymogi odnośnych przepisów i być dopuszczone do stosowania                  w budownictwie.

Za dopuszczone do stosowania w budownictwie uznaje się wyroby, dla których wydano:

a)      certyfikat na znak bezpieczeństwa wskazujący, że zapewniono zgodność              z kryteriami technicznymi określonymi na podstawie Polskich Norm, aprobat technicznych oraz właściwych przepisów i dokumentów technicznych (dla wyrobów wymienionych w Ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r o systemie oceny zgodności Dz. U. 2002 nr 166 poz. 1360  2004.05.01)

b)      certyfikat zgodności z Polską Normą lub aprobatą techniczną (dla wyrobów wymienionych w Ustawi z dnia 16 kwietnia 2004r w sprawie wyrobów służących do ochrony przeciwpożarowej, które mogą być wprowadzone do obrotu i stosowania wyłącznie na podstawie certyfikatu zgodności Dz.U 2004 nr 92 poz. 881 lub wyrobów, dla których wymaganie takie zawiera dokument odniesienia, którym dokonywana jest ocena zgodności).

c)                   certyfikat lub deklarację z Polską Normą lub aprobatę techniczną zgodności dla materiałów nie wymienionych w pkt a) i b), (wg Rozporządzenia MI z 11 sierpnia 2004r w sprawie deklarowania zgodności wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym Dz.U.2004 nr 198 poz.2041

Dopuszcza się stosowanie wyrobów przeznaczonych do jednostkowego zastosowania w przedmiotowym obiekcie. Wyroby te muszą posiadać oświadczenia dostawcy wyrobu, w którym zapewnia się zgodność wyrobu z indywidualna dokumentacja oraz przepisami i obowiązującymi normami. Oświadczenia dostawcy wyrobu powinno być wydane zgodnie z warunkami określonymi w Ustawie w sprawie określenia wykazu wyrobów budowlanych nie mających wpływu na spełnienie wymagań podstawowych oraz wyrobów wytwarzanych i stosowanych według uznanych zasad sztuki budowlanej.

1.2.1   Źródło uzyskiwania materiałów

1.   Co najmniej na dwa tygodnie przed zaplanowanym wykorzystywaniem jakichkolwiek materiałów przeznaczonych do robót Wykonawca przedstawi szczegółowe informacje dotyczącego proponowanego źródła zakupu, wytwarzania, zamówienia lub wydobywania tych materiałów i odpowiednie świadectwa badań laboratoryjnych oraz próbki do zatwierdzania przez Inspektora Nadzoru.

2.   Zatwierdzenia pewnych materiałów z danego źródła nie oznacza automatycznie, że wszelkie materiały z tego źródła uzyskają zatwierdzenie.

3.   Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia badań w celu udokumentowania, że materiały uzyskane z dopuszczonego źródła w sposób ciągły spełniają wymagania Specyfikacji Technicznej w czasie postępu robót.

1.2.2   Materiały nie odpowiadające wymogom

1.      Materiały nie odpowiadające wymogom zostaną przez wykonawcę wywiezione           z terenu budowy , lub złożone w miejscy wskazanym przez nadzór budowlany. Jeżeli inspektor nadzoru zezwoli wykonawcy na użycie tych materiałów do innych robót , niż te , do których zostały zakupione, to koszt tych materiałów zostanie przewartościowany przez inspektora nadzoru.

2.      Każdy rodzaj robót, w którym znajdują się niezbadane materiały wykonawca wykonuje na własne ryzyko, licząc się z jego nie przyjęciem i nie zapłaceniem.

 

 

1.2.3       Przechowywanie i składowanie materiałów

Wykonawca zapewni, aby tymczasowo składowane materiały, do czasu, gdy będą potrzebne do robót , były zabezpieczone przed zniszczeniem, zachowały swoja jakość i właściwości do robót i były dostępne do kontroli przez Inspektora Nadzoru

1.2.4  Wariantowe  zastosowanie materiałów

Jeżeli dokumentacja projektowa lub SST przewidują możliwość wariantowego zastosowania materiałów w wykonywanych robotach Wykonawca powiadomi Inspektora Nadzoru o swoim zamiarze, co najmuje na 2 tygodnie przed użyciem materiału, albo w okresie dłuższym, jeżeli będzie to wymagane dla badań prowadzonych przez Inspektora nadzoru. Wybrany i zaakceptowany rodzaj materiału nie może później być zmieniany bez zgody Inspektora Nadzoru.

1.3     Sprzęt

1.      Wykonawca jest zobowiązany do użytkowania tylko takiego sprzętu, który nie spowoduje niekorzystnego wpływu na jakość wykonywanych Robót. Sprzęt używany do Robót powinien być zgodny z oferta Wykonawcy i powinien odpowiadać pod względem typów i ilości wskazanym w ST, w przypadku braku takich ustaleń w dokumentach sprzęt powinien być uzgodniony i zaakceptowany przez Inspektora Nadzoru.

2.      Liczba i wydajność sprzętu będzie gwarantować przeprowadzenie Robót zgodnie z zasadami określonymi w Dokumentacji Projektowej, ST i wskazaniem Inspektora Nadzoru w terminie przewidzianym Umowa.

3.      Sprzęt będący własnością Wykonawcy lub wynajęty do wykonywania Robót, ma być utrzymany w dobrym stanie i gotowości do pracy. Będzie on zgodny                   z normami ochrony środowiska i przepisami dotyczącymi jego użytkowania.

4.      Wykonawca dostarczy Inspektorowi Nadzoru kopie dokumentów potwierdzających  dopuszczenie sprzętu do użytkowania, tam gdzie jest to wymagane przepisami.

5.      Jeżeli Dokumentacja Projektowa lub ST przewidują możliwość wariantowego użycia sprzętu przy wykonywanych Robotach, Wykonawca powiadomi Inspektora Nadzoru o swoim zamiarze wyboru i uzyska jego akceptację przed przystąpieniem do planowanych robót. Wybrany sprzęt, nie może być później zmieniany bez zgody Inspektora Nadzoru.

6.      Jakikolwiek sprzęt, maszyny i urządzenia nie gwarantujące zachowania warunków Umowy i BHP, zostaną przez Inspektora Nadzoru zdyskwalifikowane     i nie dopuszczone do Robót.

1.4     Transport

1.                  Wykonawca jest zobowiązany do użytkowania jedynie takich środków transportu, który nie spowoduje niekorzystnego wpływu na jakość wykonywanych Robót i właściwości przewożonych towarów.

2.                  Liczba środków transportu będzie zapewniać prowadzenie Robót zgodnie        z zasadami określonymi w Dokumentacji Projektowej, ST i wskazaniem Inspektora Nadzoru w terminie przewidzianym Umową na roboty budowlane.

3.                  Przy ruchu po drogach publicznych pojazdy muszą spełniać wymagania dotyczące przepisów ruchu drogowego w odniesieniu do dopuszczalnych obciążeń na osie i innych parametrów technicznych. Środki transportu nie odpowiadające warunkom Umowy i BHP na polecenie Inspektora nadzoru będą usunięte z terenu budowy.

4.                  Wykonawca będzie na bieżąco usuwać, na własny koszt, wszelkie zanieczyszczenia spowodowane jego pojazdami na drogach publicznych oraz dojazdach do terenu Budowy.

 

 

 

 

 

2         Wykonanie robót

2.1      Ogólne zasady wykonania Robót

1.                  Wykonawca jest odpowiedzialny za prowadzenia Robót zgodnie z Umową, oraz jakości zastosowanych materiałów i wykonania Robót , za ich zgodność    z dokumentacja projektową , wymagania ST, Programem Zapewnienia Jakości , projektu organizacji Robót i poleceniami Inspektora Nadzoru.

2.                  Decyzje Inspektora Nadzoru dotyczące akceptacji lub odrzucenia materiałów    i elementów Robót będą oparte na wymaganiach sformułowanych w Umowie, Dokumentacji Projektowej i ST, a także w normach i wytycznych.

3.                  Polecenia Inspektora Nadzoru będą wykonywane nie później niż w czasie przez niego wyznaczonym, po ich otrzymaniu przez Wykonawcę, pod groźbą zatrzymania Robót. Skutki finansowe z tego tytułu ponosi Wykonawca.

2.2             Kontrola jakości

2.2.1   Program zapewnienia jakości

1.      Do obowiązków Wykonawcy należy opracowanie i przedstawienie do aprobaty Inspektorowi Nadzoru Programu Zapewnienia Jakości , w którym przedstawi on zamierzony sposób wykonania Robót , możliwości techniczne, kadrowe                  i organizacyjne gwarantujące wykonanie robót zgodnie z Dokumentacją Projektowa, ST oraz poleceniami i ustaleniami przekazanymi przez Inspektora Nadzoru.

2.      Program zapewnienia Jakości będzie zwierać część ogólną opisująca:

·   organizację wykonania Robót , w tym terminy i sposób prowadzenia robót

·   organizację ruchu na budowie wraz z oznakowaniem robót

·   metody zapewniania bezpieczeństwa pracy pracownikom i osobom postronnym

·   wykaz zespołów roboczych ,  ich kwalifikacje i przygotowanie

·   wykaz pracowników odpowiedzialnych za jakość i terminowość wykonania poszczególnych elementów Robót

·   system (procedurę) proponowanej kontroli i sterowania jakością wykonywania Robót

·   wyposażenie w sprzęt i urządzenia do pomiarów i kontroli

·   wykaz maszyn i urządzeń stosowanych na budowie z ich parametrami technicznymi

2.2.2   Zasady kontroli  jakości Robót

1               Celem kontroli Robót będzie takie sterowanie ich przygotowaniem                       i wykonaniem, aby osiągnąć założona jakość Robót.

2               Wykonawca będzie prowadzić pomiary Robót z częstotliwością zapewniająca stwierdzenia, że roboty wykonano zgodnie z wymaganiami zawartymi               w Dokumentacji Projektowej i ST.

2.2.3   Atesty jakości materiałów

1.                  W przypadku materiałów, dla których atesty wymagane są przez ST, każda partia materiału dostarczana do Robót będzie posiadać atest określający jednoznacznie jej cechy

2.                  Produkty przemysłowe będą posiadać atesty wydane przez producenta, poparte w razie potrzeby wynikami wykonanych przez niego badań. Kopie wyników będą dostarczone przez Wykonawcę Inspektorowi Nadzoru 

3.        Odbiór robót

3.1      Rodzaje odbiorów

W zależności od ustaleń odpowiadających ST, Roboty podlegają następującym etapom odbioru, dokonywanym przez Inspektora Nadzoru przy udziale Wykonawcy oraz Inwestora ( w niektórych wypadkach):

a.)    odbiorowi robót zanikających i ulegających zakryciu

b.)    odbiorowi częściowemu

c.)    odbiorowi końcowemu

d.)    obiorowi ostatecznemu (przy udziale Inwestora)

3.2      Odbiór robót zanikających i ulegających zakryciu

1.      Odbiór robót zanikających i ulegających zakryciu polega na finalnej ocenie ilości    i jakości wykonywanych robót, które w dalszym procesie realizacji nie będą widoczne

2.      Odbiór robót zanikających i ulegających zakryciu będzie dokonany w czasie umożliwiającym wykonanie ewentualnych korekt i poprawek bez hamowania ogólnego postępu robót.

3.      Odbioru dokonuje Inspektor Nadzoru

4.      Gotowość danej części Robót do odbioru zgłasza wykonawca wpisem do Dziennika Budowy i jednoczesnym powiadomieniu Inspektora Nadzoru. Odbiór będzie przeprowadzony niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu trzech dni roboczych od daty zgłoszenia wpisem do Dziennika Budowy

5.      Jakość i ilość Robót ulegających zakryciu ocenia Inspektor nadzoru na podstawie dokumentów zawierających komplet wyników badań laboratoryjnych i w oparciu      o przeprowadzone pomiary, w konfrontacji z Dokumentacją Projektową, ST            i uprzednimi ustaleniami.

3.3      Odbiór częściowy

Odbiór częściowy polega na ocenie ilości i jakości wykonywanych robót. Odbioru dokonuje Inspektor Nadzoru wg zasad jak przy odbiorze końcowym Robót.

3.3.1   Odbiór końcowy robót

1.       Odbiór końcowy robót na finalnej ocenie ilości i jakości wykonywanych części robót w odniesieniu do ilości jakości i wartości

2.       Całkowite zakończenie Robót oraz gotowość do odbioru końcowego będzie stwierdzone przez Wykonawcę wpisem do Dziennika Budowy i jednoczesnym powiadomieniu Inspektora Nadzoru

3.       Odbiór końcowy Robót nastąpi w terminie ustalonym w Umowie, licząc od dnia zakończenia robót i przyjęcia dokumentów.

4.       Odbioru końcowego dokona komisja wyznaczona przez Zamawiającego              w obecności Inspektora Nadzoru i Wykonawcy. Komisja odbierająca Roboty dokona ich oceny jakościowej na podstawie przedłożonych dokumentów, wyników badań i pomiarów, ocenie wizualnej oraz zgodności wykonania Robót      z Dokumentacją Projektową i ST.

5.       W toku odbioru końcowego Robót Komisja zapozna się z realizacja ustaleń przyjętych w trakcie odbiorów robót zanikających i ulęgających zakryciu, zwłaszcza w zakresie robot uzupełniających Robót poprawkowych.

6.       W przypadku nie wykonania wyznaczonych Robót poprawkowych, komisja przerwie swoje czynności i ustali nowy termin odbioru końcowego.

7.       W przypadku stwierdzenia przez komisje ,że jakość wykonanych Robót                w poszczególnych asortymentach nieznacznie odbiega od wymagań Dokumentacją Projektową i ST z uwzględnieniem tolerancji i nie ma większego wpływu na cechy eksploatacyjne obiektu i bezpieczeństwa ruchu, komisja dokona potrąceń oceniając pomniejszoną wartości wykonanych Robót                w stosunku do wymagań przyjętych w Umowie.

3.3.2   Dokumenty do odbioru końcowego

1.        Podstawowym dokumentem do odbioru końcowego Robót jest protokół odbioru Robót sporządzony wg ustalonego przez Zamawiającego wzoru.

2.        Do odbioru końcowego Wykonawca jest zobowiązany przygotować następujące dokumenty:

·           dokumentacje projektową z naniesionymi zmianami

·           uwagi i zalecenia Inspektora Nadzoru, zwłaszcza przy odbiorze Robót zanikających i ulegających zakryciu

·           atesty jakościowe wbudowanych materiałów

·           sprawozdania techniczne

·           Inne dokumenty wymagane przez Zamawiającego

3.        Sprawozdania techniczne zawierać będą:

·           zakres i lokalizację wykonanych robót

·           wykaz wprowadzonych zmian w stosunku do Dokumentacji projektowej przekazanej przez Zamawiającego

·           uwagi dotyczące warunków realizacji robót

·           datę rozpoczęcia i zakończenia robót

4.        W przypadku, gdy wg komisji, Roboty pod względem przygotowania dokumentacyjnego nie będą gotowe do odbioru końcowego, komisja                    w porozumieniu z Wykonawca wyznaczy ponowny termin odbioru końcowego robót.

5.        Wszystkie zarządzone przez komisje Roboty poprawkowe lub uzupełniające będą zestawione wg wzoru ustalonego przez Zamawiającego

6.        Termin wykonania robot poprawkowych i uzupełniających wyznaczy komisja

3.3.3   Odbiór ostateczny

1.      Odbiór ostateczny polega na ocenie wykonanych robót związanych             z usunięciem wad stwierdzonych przy odbiorze końcowym i zaistniałych      w okresie gwarancyjnym.

2.      Odbiór ostateczny będzie dokonany na podstawie oceny wizualnej obiektu z uwzględnieniem zasad odbioru końcowego

4.       Przepisy związane

Podstawowe normy lub ich źródła, dotyczące wykonania poszczególnych asortymentów Robot, podano na końcu każdego rozdziału Szczegółowej Specyfikacji Technicznej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B. Szczegółowa specyfikacja techniczna warunków wykonania

     i odbioru robót .

2.        SST.01  Roboty rozbiórkowe  kod CPV 45.11.11.00-9

         

1         Wstęp

1.1      Przedmiot SST

Przedmiotem Niniejszej SST są wymagania szczegółowe dotyczące wykonania          i odbioru robót rozbiórkowych elementów konstrukcyjnych i wykończeniowych związanych z remontem i przebudową sali kinowej wraz z usunięciem gruzu.

1.2      Zakres robót objętych SST

Ustalenia zawarte w niniejszej SST stanowią wymagania dotyczące robót rozbiórkowych i obejmują :  

·         demontaż foteli kinowych

·         demontaż podłogi drewnianej

·         rozbiórkę części schodów prowadzących na scenę

·         rozbiórkę boazerii ściennej

·         demontaż drzwi ewakuacyjnych

·         wywóz elementów z rozbiórki na wysypisko śmieci

·         opłatę za przyjęcie elementów rozbiórkowych na wysypisko.

1.3      Ogólne wymagania dotyczące robót

Wykonawca robót jest odpowiedzialny za jakość ich wykonania oraz zgodność                z  Dokumentacją Projektową , SST i poleceniami Inspektora Nadzoru.

2.        Materiały

Nie występują.

3.                   Sprzęt

Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w części pt. Wymagania ogólne niniejszej specyfikacji

Do wykonania robót rozbiórkowych oraz usunięcia gruzu należy używać:

·         młoty ręczne pneumatyczne , wiertnice i wiertarki udarowe

·         usuwanie zasypki żużlowej , skutych tynków i innych drobnych elementów  należy prowadzić przy użyciu rękawów zsypowych (kubełkowych)

·         wyciąg jednomasztowy

Sprzęt stosowany do rozbiórek powinien być sprawny i zaakceptowany przez służby techniczne Inwestora

4.                   Transport

Gruz i elementy rozbiórkowe wywozić samochodami samowyładowczymi. Gruz            i elementy rozbiórkowe nie przedstawiają wartości jako materiał budowlany. Używane pojazdy poruszające się po drogach publicznych powinny spełniać wymagania dotyczące przepisów ruchu drogowego.

5.                   Wykonanie robót

Wykonawca powinien prowadzić roboty rozbiórkowe w sposób, który nie narusza konstrukcji istniejącego obiektu. Należy zapewnić bezpieczeństwo pracy robotników oraz osób postronnych mogących znaleźć się w pobliżu miejsca (strefy) rozbiórki , zgodnie z aktualnymi przepisami dotyczącymi bhp przy wykonywaniu robót budowlanych. Nie dopuszczalne jest palenie usuwanych elementów.

Wykonawca przedstawi Inspektorowi Nadzoru miejsce wywozu gruzu .

W związku ze znacznym zakresem rozbiórek i koniecznością zachowania stabilności konstrukcji budynku na każdym etapie prac , roboty rozbiórkowe należy prowadzić     w ściśle określonej kolejności pod ciągłym nadzorem osób uprawnionych.

Prace rozbiórkowe wszystkich elementów budynku należy prowadzić ręcznie               z wykorzystaniem narzędzi ręcznych lub lekkich elektronarzędzi. Prace należy prowadzić przy pomocy wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników pod ciągłym nadzorem osób uprawnionych ( elementy konstrukcyjne).

 

6.                   Kontrola jakości robót

Ogólne zasady kontroli jakości robót podano w części pt. Wymagania Ogólne

Sprawdzenie jakości robót polega na wizualnej ocenie wykonanych rozbiórek, usunięcia gruzu i stanu obiektu po wykonanych pracach.

Poszczególne etapy wykonania rozbiórek powinny być odebrane i zaakceptowane przez nadzór Inwestorski.

7.                   Obmiar robót

Ogólne zasady obmiaru robót podano w części pt. Wymagania ogólne

7.1       Jednostka obmiarowa

Jednostkami obmiarowymi  robót zwianych z rozbiórkami są:

·        dla boazerii                           m2

·         dla foteli i drzwi                    szt.

·         dla okładzin podłogowych    m2

8.                   Odbiór robót

Poszczególne etapy robót rozbiórkowych powinny być odebranie i zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru. Odbioru robót dokonuje Inspektor Nadzoru , po zgłoszeniu ich przez Wykonawcę do odbioru. Odbiór powinien być przeprowadzony w czasie umożliwiającym wykonanie ewentualnych poprawek bez hamowania postępu robót. Roboty poprawkowe Wykonawca wykona na własny koszt w terminie ustalonym         z Inspektorem Nadzoru

9.                   Przepisy związane

Warunki techniczne wykonania i odbioru robót budowlano – montażowych Część I Roboty ogólnobudowlane ITB wydanie III

Przepisy bhp przy robotach rozbiórkowych i transportowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B. Szczegółowa specyfikacja techniczna warunków wykonania

     i odbioru robót.

3.   SST.02  Roboty budowlane  – kod CPV 45.43.00.00-0 

 

1.        Wstęp

1.1.           Przedmiot SST

Przedmiotem Niniejszej SST są wymagania szczegółowe dotyczące wykonania           i odbioru robót  budowlanych.

1.2.           Zakres robót objętych SST

Ustalenia zawarte w niniejszej SST stanowią wymagania dotyczące wykonania robót związanych z wykonaniem prac malarskich i  obejmują :

-    Sporządzenie opinii o stanie zabezpieczeń antykorozyjnych

-    Wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowej schodów

-    Uzupełnienie elementów konstrukcyjnych schodów po rozbiórce części schodów

-    Zabezpieczenie p.poż konstrukcji schodów

-    Zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcyjnych widowni

-    Zabezpieczenie p.poż. podłogi widowni

-    Wykonanie jastrychu wzmacniającego podłoże

-    Uzupełnienie tynków

-    Naprawa uszkodzeń tynków

-    Malowanie ścian

-    Montaż wykładziny PCV

Zakres robót obejmuje ponadto przygotowanie stanowisk roboczych oraz innych urządzeń pomocniczych służących do wykonania robót

W ramach prowadzonych prac malarskich należy zamalować wszystkie korytka kablowe biegnące po ścianach i sufitach tymi samymi farbami , którymi malowane będą powierzchnie na których będą się znajdować w/w korytka

Przed rozpoczęciem prac należy usunąć z pomieszczeń wszystkie meble ruchome     i ruchome wyposażenie i przenieść do miejsca wskazanego przez kierownika obiektu.

1.3.     Ogólne wymagania dotyczące robót

Wykonawca robót jest odpowiedzialny za jakość ich wykonania oraz zgodność               z SST i poleceniami Inspektora Nadzoru.

2         Materiały

Do wykonania robót malarskich określonych w punkcie 1.2 przewiduje się zastosowanie następujących materiałów :

Malowanie

·         Farby akrylowe ogólnego stosowania – białe

·         Farby akrylowe ogólnego stosowania – kolory pastelowe

·         Materiały gruntujące akrylowe

·         Gips szpachlowy

Wykładziny

·       Wykładzina PCV rulonowa łatwozmywalna

Grubość całkowita > 3 mm

Grubość warstwy użytkowej > 0.70mm

Ścieralność - < 0.07 mm

Giętkość sprawdzana na pręcie o śr. 10mm – brak uszkodzeń

Zmiana wymiarów w temperaturze 60ºC - < 0.10% w obu kierunkach

Wytrzymałość na rozciąganie w obu kierunkach - >850N

Wytrzymałość na ścinanie w obu kierunkach - > 1100N

             Klasyfikacja ogniowa – produkt trudnozapalny

·       Grunt akrylowy

·       Masa samopoziomująca

·       Klej do wykładzin

Naprawa tynków

·   Piasek odpowiadający wymaganiom normowym (bez domieszek organicznych )

·   Woda zarobowa – odpowiadająca wymogom wody wodociągowej.

·   Cement portlandzki marki 35 bez domieszek

Ciasto wapienne

3.        Sprzęt

Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w części pt. Wymagania ogólne niniejszej Specyfikacji.

Do wykonania robót malarskich przewiduje się wykorzystanie następującego sprzętu:

·         Wałki malarskie , pędzle , szpachelki , drabiny, rusztowania , pojemniki na farby itp.

·         Wyciąg jednomasztowy

·         Pace stalowe ze stali nierdzewnej

Sprzęt stosowany do robót malarskich  powinien być sprawny i zaakceptowany przez służby techniczne Inwestora.

4.        Transport

           Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w części pt. Wymagania ogólne.  Używane pojazdy poruszające się po drogach publicznych powinny spełniać wymagania dotyczące przepisów ruchu drogowego.

Wszystkie farby dostarczyć na budowę w szczelnie zamkniętych , oryginalnych opakowania producenta.

Środki czyszczące i gruntujące – tak jak farby.

5.        Wykonanie robót

Ogólne wymagania dotyczące wykonania i jakości robót podano w części pt. Wymagania ogólne niniejszej Specyfikacji.

Należy zapewnić bezpieczeństwo pracy robotników oraz osób postronnych mogących znaleźć się w pobliżu miejsca (strefy) prac i, zgodnie z aktualnymi przepisami dotyczącymi bhp przy wykonywaniu robót budowlanych.

5.1      Zakres wykonywanych robót objętych SST

Malowanie ścian

·         Przygotowanie podłoża – zmycie powierzchni

·         Naprawa uszkodzonych powierzchni – szpachlowanie

·         Odgrzybianie powierzchni sufitów w łazienkach

·         Gruntowanie podłoża

·         Dwukrotne malowanie farbami ścian i sufitów ( rodzaje i kolory farb wg pkt 1.2)

            Roboty malarskie wykonać na podłożach odpowiednio przygotowanych.

·         Przed przystąpieniem do malowania wyrównać i wygładzić powierzchnie przeznaczona do malowania, naprawić uszkodzenia, wykonać szpachlowanie szlifowanie i gruntowanie. Do robót malarskich przystąpić dopiero po wyschnięciu tynków i miejsc naprawianych.

·         Wilgotność powierzchni tynkowych pod malowanie – dla farby emulsyjnej nie większa niż 4% .

·         Pierwsze malowanie wewnątrz budynku wykonać dopiero po całkowitym ukończeniu robót budowlanych i instalacyjnych, wykonaniu podkładów pod wykładziny podłogowe.

·         Drugie malowanie wykonać po osadzeniu „białego montażu” i po ułożeniu posadzek .

·         Tynki przeznaczone pod malowanie powinny spełniać następujące wymagania techniczne.

-  przygotowanie powierzchni jw.

- w/w powierzchnie należy oczyścić od zanieczyszczeń mechanicznych        i chemicznych

·         Roboty malarskie należy wykonywać w temperaturach nie niższych niż +5°C

·         W czasie wykonywania robót malarskich należy dokonywać kontroli międzyfazowych.

·         Powłoki wykonane z farb powinny być niezmywalne przy stosowaniu środków myjących i dezynfekcyjnych , odporne na tarcie na sucho i na szorowanie.

Wykonanie  warstwy z masy samopoziomującej.

Po wyschnięciu gruntu rozprowadzić równomiernie grabiami i szczotkami masę samopoziomującą. Szczególną uwagę zwrócić na styki podłogi i ścian bocznych. Masę pozostawić aż do wyschnięcia (zgodnie z zaleceniami producenta). Po  wypoziomowaniu posadzki uprzątnąć stanowisko robocze.

Montaż wykładzin

Pierwszym krokiem jest przygotowanie podłoża. Należy się upewnić, że jest ono suche, twarde i gładkie. Powierzchnia powinna być wyszlifowana i odkurzona.

Przed rozpoczęciem pracy należy przygotować plan instalacji. Materiały oraz pomieszczenie, w którym zostanie położona wykładzina powinny aklimatyzować się przynajmniej przez jedną noc w temperaturze nie niższej niż 17° C.

Klejenie

Wykładzinę należy kłaść na ciągle mokry klej i dokładnie docisnąć do podłoża, zwłaszcza na brzegach. Następnie przy pomocy walca należy walcować powierzchnię najpierw wszerz, a potem wzdłuż arkusza oraz usunąć nadmiar kleju.

Po instalacji należy się upewnić, że pomieszczenie jest dobrze wietrzone. Świeżo ułożona podłoga nie powinna być używana do momentu całkowitego wyschnięcia kleju, co  w normalnych warunkach trwa dwa dni.

Tynki

·   Przed przystąpieniem do robót tynkarskich powinny być zakończone wszystkie roboty murowe , roboty instalacyjne podtynkowe, zamurowane przebicia i bruzdy, osadzone ościeżnice drzwiowe .

·   Tynki należy wykonywać w temperaturze nie niższej niż +5°C pod warunkiem, że   w ciągu doby nie nastąpi spadek temperatury poniżej O°C. Dopuszcza się wykonywanie tynków w niższych temperaturach przy zastosowaniu środków zabezpieczających, zgodnie z wytycznymi ITB

·   W okresie wysokich temperatur świeżo wykonywane tynki cementowo-wapienne    w czasie wiązania i twardnienia tj. około 1 tygodnia należy zwilżać wodą.

·   Przygotowanie podłoża murowego polega na pozostawieniu nie zapełnionych zaprawą spoin na głębokość 10-15 mm od lica muru bezpośrednio przed tynkowaniem podłoże oczyścić z kurzu, usunąć plamy np. z rdzy i substancji tłustych, a nadmiernie suchą powierzchnię zwilżyć wodą

·   Tynk dwuwarstwowy powinien składać się z obrzutki i narzutu rodzaj obrzutki uzależniony jest od podłoża. Narzut powinien być wyrównany i zatarty jednolicie na gładko.

·   Marka zaprawy na narzut powinna być niższa niż na obrzutkę

·   Obrzutkę na podłożach ceramicznych należy wykonać z zaprawy cementowej 1:1   o konsystencji odpowiadającej 10-12cm zagłębienia stożka pomiarowego                o grubości 3-4mm

·   Narzut wierzchni należy nanosić po związaniu obrzutki, lecz przed jej stwardnieniem. Podczas wyrównywania należy warstwę wierzchnią narzutu dociskać pacą przesuwaną stale w jednym kierunku.

·   Na narzut stosować zaprawę cementowo-wapienną 1:2:10. Zaparwa powinna mieć konsystencję odpowiadająca 7-10 cm zagłębienia stożka pomiarowego. Na zakończenie pracy tynkarskiej zacierać narzut packą  filcową.

6.        Kontrola jakości robót

Ogólne zasady kontroli jakości robót podano w części pt. Wymagania Ogólne

Poszczególne etapy wykonania prac malarskich  powinny być odebrane                       i zaakceptowane przez nadzór Inwestorski.

Fakt ten powinien znaleźć odzwierciedlenie odpowiednim wpisem do Dziennika Budowy

Kontrola powinna obejmować:

·         Jakość przygotowania podłoży

·         Jakość użytych materiałów.

·         Jakość wykonanych wymalowań .

·         Kontrola poprawności wykonanych prac zgodnie z Dokumentacją Projektową

Powierzchnie po malowaniu nie mogą posiadać przebarwień , zacieków i wykwitów.

Materiały przeznaczone do wykonania prac muszą posiadać odpowiednie atesty oraz być zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru. Akceptacja polega na wizualnej ocenie stanu materiałów oraz udokumentowaniu jej wpisem do Dziennika Budowy.

7.       Obmiar robót

Ogólne zasady obmiaru robót podano w części pt. Wymagania Ogólne niniejszej specyfikacji.

7.1      Jednostka obmiarowa

Jednostka obmiarową robót zwianych z pracami malarskimi  są:

·         dla powłok malarskich na tynkach                                                m2

·         dla gładzi gipsowych                                                                    m2

·         dla powłok malarskich na stolarce drzwiowej                               m2 

·        dla powłok malarskich na grzejnikach grzejnikach rurach            m

8.        Odbiór robót

Ogólne zasady odbioru robót podano w części pt. Wymagania Ogólne niniejszej Specyfikacji

Bezpośrednio przed przystąpieniem do prac malarskich należy odebrać przygotowanie podłoża .

Poszczególne etapy robót malarskich powinny być odebranie i zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru. Odbioru robót dokonuje Inspektor Nadzoru, po zgłoszeniu ich przez Wykonawcę Robót do odbioru. Odbiór powinien być przeprowadzony w czasie umożliwiającym wykonanie ewentualnych poprawek bez hamowania postępu robót. Roboty poprawkowe Wykonawca wykona na własny koszt w terminie ustalonym         z Inspektorem Nadzoru

Jeżeli wszystkie badania dały wyniki pozytywne, wykonane roboty należy uznać za zgodne z wymaganiami. Jeżeli chociaż jedno badanie dało wynik negatywny, wykonane roboty należy uznać za nie zgodne z wymogami norm i kontraktu. W takiej sytuacji Wykonawca zobowiązany jest doprowadzić roboty do zgodności z normą        i Dokumentacja Projektowa i przedstawić je do ponownego odbioru.

9.        Przepisy związane

Warunki techniczne wykonania robót określają:

·              PN-69/B-10285 Roboty malarskie  budowlane farbami , lakierami i emaliami na spoiwach bezwonnych.

·              PN-69/B-10280 Roboty malarskie  budowlane farbami wodnymi i wodorozcieńczalnymi farbami emulsyjnymi.

·           Warunki techniczne wykonania i odbioru robót budowlano-  montażowych. Roboty ogólnobudowlane (aktualnie obowiązujące)

·           Przepisy bhp przy robotach malarskich

·           Instrukcje techniczne producenta zastosowanych materiałów.

·          PN-70/B-10100 Roboty tynkowe. Tynki zwykłe. Wymagania i badania przy odbiorze. Zmiany 1 B1 11-12/72 poz139

·          PN-72/8841-18 Roboty tynkowe. Tynki pocienione z zapraw plastycznych,

 

 

 

 

 

 

 

B. Szczegółowe specyfikacje techniczne warunków wykonania

     i odbioru robót.

4.   SST 03   Instalowanie drzwi – kod CPV 45.42.11.31-1

 

1.   Wstęp

1.1 Przedmiot SST

Przedmiotem Niniejszej SST są wymagania szczegółowe dotyczące wykonania montażu stolarki drzwiowej.

1.2  Zakres robót objętych SST

Ustalenia zawarte w niniejszej SST stanowią wymagania dotyczące montażu stolarki drzwiowej drewnianej i  obejmują:

1. Dostawę na plac budowy

2. Montaż ościeżnic

3. Montaż skrzydeł

4. Montaż zamków i klamek

5. Regulację i dopasowanie skrzydeł

Zakres robót obejmuje montaż drzwi wewnętrznych w pomieszczeniach po sklepiku na parterze budynku.

1.3  Ogólne wymagania dotyczące robót

Wykonawca robót jest odpowiedzialny za jakość ich wykonania oraz zgodność                       z SST i poleceniami Inspektora Nadzoru.

Ościeżnice montowane w gotowych otworach drzwiowych – montaż wykonać przed tynkowaniem i malowaniem ścian

2   Materiały

Do wykonania robót montażowych określonych w punkcie 1.2 przewiduje się zastosowanie następujących materiałów:

- Skrzydło drzwiowe o odporności EI60

- Ościeżnica stalowa do drzwi o odporności EI60

- Szerokość skrzydła min. 120cm

- Drzwi jednoskrzydłowe

- Drzwi wyposażone w przyciski antypaniczne

3.  Sprzęt

Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w części pt. Wymagania ogólne niniejszej Specyfikacji.

Do wykonania robót związanych z montażem  drzwi   przewiduje się wykorzystanie następującego sprzętu:

·          Sprzęt do systemowego montażu tj. (wiertarki , wkrętarki , poziomice , piony traserskie itp.)

Sprzęt stosowany do robót montażowych  powinien być sprawny i zaakceptowany przez służby techniczne Inwestora.

4.  Transport

Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w części pt. Wymagania ogólne.  Używane pojazdy poruszające się po drogach publicznych powinny spełniać wymagania dotyczące przepisów ruchu drogowego.

Ościeżnice i skrzydła drzwiowe podczas transportu muszą być opakowane  w opakowania fabryczne producenta , skrzydła drzwiowe zaopatrzone w narożniki ochronne ( np. plastykowe )

Okucia , zamki i klucze dostarczyć na budowę w opakowaniach fabrycznych.

5.  Wykonanie robót

Ogólne wymagania dotyczące wykonania i jakości robót podano w części pt. Wymagania ogólne niniejszej specyfikacji

Należy zapewnić bezpieczeństwo pracy robotników oraz osób postronnych mogących znaleźć się w pobliżu miejsca (strefy) prac i, zgodnie z aktualnymi przepisami dotyczącymi bhp przy wykonywaniu robót budowlanych .

5.1  Zakres wykonywanych prac

·          Wytrasowanie  miejsc montażu

·          Ustawienie ościeżnic (dopuszczalne odchyłki od pionu i poziomu – max 2mm na 1m wysokości ościeżnicy  jednak nie więcej niż 3mm na całej długości elementu ościeżnicy.

·          Sprawdzenie działania skrzydeł przy otwieraniu i zamykaniu.

·          Zamocowanie ościeżnicy do muru kotwami stalowymi ø10x100 wkręcanymi ( po trzy sztuki na elementach pionowych ościeżnicy i dwa na elemencie poziomym – do nadproża )

·          Zamurowaniu kotew ościeżnic w spoinach wznoszonych murów – ościeżnice stalowe

·          Wykonanie uszczelnienia styku z murem pianka poliuretanową oraz obcięcie jej nadmiaru po całkowitym wyschnięciu

·          Montaż skrzydeł – po wykończeniu pomieszczeń

·          Montaż okuć tj. klamek , rozetek , zamków wpuszczanych wielozastawkowych                         i łazienkowych.

6   Kontrola jakości robót

Ogólne zasady kontroli jakości robót podano w części pt. Wymagania Ogólne

Poszczególne etapy wykonania montażu drzwi  powinny być odebrane i zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru..

Fakt ten powinien znaleźć odzwierciedlenie odpowiednim wpisem do Dziennika Budowy

Kontrola powinna obejmować:

·          Kontrolę elementów składowych ( elementy systemowe)

·          Kontrolę wykonania drzwi   zgodnie z przedmiotowymi normami  i przepisami .

·          Kontrole wykonania drzwi zgodnie z Dokumentacją Projektową

Materiały przeznaczone  do wbudowania muszą posiadać odpowiednie atesty oraz być zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru. Akceptacja polega na wizualnej ocenie stanu materiałów oraz udokumentowaniu jej wpisem do Dziennika Budowy.

7.  Obmiar robót

Ogólne zasady obmiaru robót podano w części pt. Wymagania Ogólne niniejszej specyfikacji.

7.1  Jednostka obmiarowa

Jednostkami obmiarowymi  robót zwianych z montażem  drzwi   jest  m2

8.  Odbiór robót

Ogólne zasady odbioru robót podano w części pt. Wymagania Ogólne niniejszej specyfikacji

Poszczególne etapy robót montażowych  drzwi  powinny być odebranie i zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru. Odbioru robót dokonuje Inspektor Nadzoru, po zgłoszeniu ich przez Wykonawcę Robót do odbioru. Odbiór powinien być przeprowadzony w czasie umożliwiającym wykonanie ewentualnych poprawek bez hamowania postępu robót. Roboty poprawkowe Wykonawca wykona na własny koszt w terminie ustalonym z Inspektorem Nadzoru.

Jeżeli wszystkie badania dały wyniki pozytywne, wykonane roboty należy uznać za zgodne         z wymaganiami. Jeżeli chociaż jedno badanie dało wynik negatywny, wykonane roboty należy uznać za nie zgodne z wymogami norm i kontraktu. W takiej sytuacji Wykonawca zobowiązany jest doprowadzić roboty do zgodności z normą i Dokumentacją Projektową         i przedstawić je do ponownego odbioru.

9.  Przepisy związane

Warunki techniczne wykonania robót określają:

- Przepisy bhp przy robotach pt. „demontaż istniejącej stolarki okiennej i osadzenie stolarki okiennej”

-  Instrukcje techniczne producenta zastosowanych materiałów.

-  Aprobata Techniczna AT-15-3691/2002, ITB Warszawa,

-  Opisy  techniczne  i  instrukcje  producentów,

-  PN-B-02151-3:1999 – Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem pomieszczeń                      w budynkach. Izolacyjność akustyczna przegród w budynkach oraz izolacyjność akustyczna elementów budowlanych. Wymagania,

-  PN-EN ISO 717-1:1999  - Akustyka – Ocena izolacyjności akustycznej  w budynkach                    i izolacyjności akustycznej elementów budowlanych – Izolacyjność od dźwięków powietrznych,

-  PN-92/B-94050/02 - Okucia budowlane. Zawiasy czopowe. Wymagania i badania,

-  PN-B-10085:1988 - Okna i drzwi z drewna, materiałów drewnopochodnych i tworzyw sztucznych. Wymagania i badania,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B. Szczegółowe specyfikacje techniczne warunków wykonania

     i odbioru robót.

5   SST.04 Roboty elektryczne – kod CPV 45.31.12.00-2

 

1.  Wstęp

1.1    Przedmiot SST

   Przedmiotem Niniejszej SST są wymagania szczegółowe dotyczące wymiany gniazd wtyczkowych i wyłączników oświetlenia w modułach mieszkalnych i na korytarzach.

1.2    Zakres robót objętych SST

Ustalenia zawarte w niniejszej SST stanowią wymagania dotyczące wykonania robót elektrycznych i obejmują:

·    Wymianę przewodu zasilającego oświetlenie przeszkodowe

·    Montaż nowych lamp oświetlenia ewakuacyjnego

·    Montaż nowych lamp ledowych oświetlenia ewakuacyjnego

Zakres robót obejmuje ponadto przygotowanie stanowisk roboczych oraz innych urządzeń pomocniczych służących do wykonania robót

1.3    Ogólne wymagania dotyczące robót

Wykonawca robót jest odpowiedzialny za jakość ich wykonania oraz zgodność              z SST i poleceniami Inspektora Nadzoru.

2.     Materiały

Do wykonania robót elektrycznych określonych w punkcie 1.2 przewiduje się zastosowanie następujących materiałów:

·   Przewód YDY 3x1,5mm2

·   Lampy ledowe

·   Lampy ewakuacyjne z wbudowanymi akumulatorami podtrzymującymi oświetlenie

3.     Sprzęt

Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w części pt. Wymagania ogólne niniejszej specyfikacji

Do wykonania robót tynkarskich przewiduje się wykorzystanie następującego sprzętu:

·          Narzędzia ręczne – wkrętaki

4.     Transport

Ogólne wymagania dotyczące transportu podano w części pt. Wymagania ogólne.  Używane pojazdy poruszające się po drogach publicznych powinny spełniać wymagania dotyczące przepisów ruchu drogowego.

5.     Wykonanie robót

Należy zapewnić bezpieczeństwo pracy robotników oraz osób postronnych mogących znaleźć się w pobliżu miejsca (strefy) prac i, zgodnie z aktualnymi przepisami dotyczącymi bhp przy wykonywaniu robót  budowlanych .

Montaż sprzętu, osprzętu i opraw oświetleniowych.

Sprzęt i osprzęt instalacyjny należy mocować do podłoża w sposób trwały zapewniający mocne i bezpieczne jego osadzenie. Do mocowania sprzętu i osprzętu mogą służyć konstrukcje wsporcze lub konsolki osadzone na podłożu, przyspawane do stalowych elementów konstrukcji budowlanych lub przykręcone do podłoża za pomocą kołków         i śrub rozporowych oraz kołków wstrzeliwanych. Uchwyty (haki) dla opraw zwieszakowych montowane w stropach należy mocować przez wkręcanie w metalowy kołek rozporowy lub wbetonowanie. Przewody opraw oświetleniowych należy łączyć       z przewodami wypustów za pomocą złączy świecznikowych.

Przed zamocowaniem opraw należy sprawdzić ich działanie oraz prawidłowość połączeń.

Należy zapewnić równomierne obciążenie faz linii zasilających przez odpowiednie przyłączanie odbiorów 1-fazowych.

Mocowanie puszek w ścianach i gniazd wtykowych w puszkach powinno zapewniać niezbędną wytrzymałość na wyciąganie wtyczki i gniazda. Gniazda wtykowe i wyłączniki należy instalować w sposób nie kolidujący z wyposażeniem pomieszczenia.

W sanitariatach należy przestrzegać zasady poprawnego rozmieszczania sprzętu           z uwzględnieniem przestrzeni ochronnych. Położenie wyłączników klawiszowych należy przyjmować takie, aby w całym obiekcie było jednakowe.

Przewód ochronny będący żyłą przewodu wielożyłowego powinien mieć izolację będącą kombinacją barwy zielonej i żółtej (nie można go wykorzystywać jako przewodu roboczego – np w instalacjach z wyłącznikami świecznikowymi).

6.      Kontrola jakości robót

Sprawdzeniu i kontroli w czasie wykonywania robót oraz po ich zakończeniu powinno podlegać:

·         sprawdzenie ciągłości wszelkich przewodów występujących w danej instalacji,

·         poprawność wykonania i zabezpieczenia połączeń śrubowych instalacji elektrycznej potwierdzonych protokołem przez wykonawcę montażu,

·         poprawność wykonania montażu sprzętu instalacyjnego, urządzeń i odbiorników energii elektrycznej,

·         poprawność zamontowania i dokonania kompletacji opraw oświetleniowych (ze szczególnym uwzględnieniem oświetlenia awaryjnego)

·         wykonanie pomiarów rezystancji uziemienia, izolacji, pomiarów skuteczności ochrony przeciwporażeniowej z przekazaniem wyników do protokołu odbioru.

7.       Obmiar robót

Ogólne zasady obmiaru robót podano w części pt. Wymagania Ogólne niniejszej specyfikacji.

7.1      Jednostka obmiarowa

Jednostką obmiarową robót jest    szt. – dla lamp

                                                        m   - dla przewodu zasilającego

8.       Odbiór robót

            Estetyka i jakość wykonanej instalacji.

           O jakości i estetyce wykonanej instalacji decydują następujące czynniki:

·        zastosowanie jednego gatunku i zachowanie jednakowej kolorystyki sprzętu elektroinstalacyjnego.

·        trwałość zamocowania sprzętu do podłoża oraz innych elementów mocujących         i uchwytów.

·        zamocowanie sprzętu na jednakowej wysokości w danym pomieszczeniu             z zachowaniem zasad prostoliniowości mocowania.

·        zachowanie we wszystkich pomieszczeniach jednolitej pozycji łączników oraz jednolite usytuowanie styku ochronnego w gniazdach wtyczkowych.

·        właściwe zabezpieczenie przed korozją elementów urządzeń i instalacji narażonych na wpływ czynników atmosferycznych.

           Ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym

·       Należy ustalić, jakie środki ochrony przed dotykiem bezpośrednim i pośrednim zostały zastosowane.

·       Należy stwierdzić prawidłowość dobrania środków ochrony przed porażeniem prądem elektrycznych oraz ich zgodność z normami.

·       Sprawdza się zgodność instalacji z wymaganiami normy PN-IEC 60364-4-41 oraz PN-IEC60364-4-47.

           Połączenia przewodów

           Należy sprawdzić, czy:

·       połączenia przewodów są wykonane przy użyciu odpowiednich metod i osprzętu,

·       nie jest wywierany przez izolację nacisk na połączenia,

·       zaciski nie są narażone na naprężenia spowodowane przez podłączone przewody.

Sprawdza się zgodność instalacji z wymaganiami normy PN-82/E-06290, PN-86/E-06291

 

 

 

9.        Przepisy związane

Warunki techniczne wykonania robót określają:

[1] PN-87/E-90056. Przewody elektroenergetyczne ogólnego przeznaczenia do układania na stałe. Przewody o izolacji i powłoce polwinitowej, okrągłe.

[2] PN-87/E-90054. Przewody elektroenergetyczne ogólnego przeznaczenia do układania na stałe. Przewody jednożyłowe o izolacji polwinitowej.

[3] PN-93/E-90401. Kable elektroenergetyczne i sygnalizacyjne o izolacji i powłoce polwinitowej na napięcie znamionowe nie przekraczające 6/6 kV -- Kable elektroenergetyczne na napięcie znamionowe 0,6/1 kV.

[4] PN-EN 12464-1:2004. Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach.

[5] PN-86/E-05003.01. Ochrona odgromowa obiektów budowlanych. Wymagania ogólne.

[6] PN-IEC 60364 – Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych. Norma wieloarkuszowa

[7] Przepisy budowy urządzeń elektroenergetycznych. Instytut Energetyki 1988 r. (jako wiedza techniczna