OBJAŚNIENIE

PLANU WYDATKÓW

BUDŻETU MIASTA I GMINY NA ROK 2008

 

Wydatki budżetowe na rok 2008 założono w wysokości 49 227 549 zł., co stanowi 121,3  %        wykonania roku 2007.

 

Wielkość wydatków ustalono w oparciu o szacunek przewidywanych dochodów własnych

i dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz  subwencji ogólnej

i udziałów miasta i gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych.

 

 Z ogólnej kwoty  wydatków przypada na :

1)      wydatki majątkowe                                                                                                   8 505 000 zł

      w tym:

a)  wniesienie udziałów do TBS                                                                                             600 000 zł

b) wydatki inwestycyjne                                                                                                      6 480 000 zł

c) dotacja celowa  na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej

     łącznika między drogami  wojewódzkimi  nr 382 i nr 385, a krajową nr 8.                          500 000 zł     

d) dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane

    przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków                                                                    40 000 zł

e) składka inwestycyjna na Międzygminny Związek Celowy                                                    500 000 zł  

f) zakupy inwestycyjne                                                                                                           385 000    

 

2)  wydatki bieżące                                                                                                         40 722 549 zł                                             

  w tym:

a)      dotacja przedmiotowa dla jednostek gospodarki pozabudżetowej  (ZBK)                    405 000 zł  

b)      dotacje dla innych jednostek organizacyjnych                                                           1 120 000   

      ( ZOK , Biblioteka)

c)      dotacje dla podmiotów nienależących do sektora finansów publicznych                     320 000     

d)      dotacja na dofinansowanie wykonania bramy dla Komendy Powiatowej

Państwowej Straży Pożarnej w Ząbkowicach Sląskich                                                   10 000 zł

e) dotacja na dofinansowanie zakupu samochodu dla Komendy Powiatowej Policji           37 000 zł

f) dotacja na dofinansowanie remontu chodnika w Bobolicach                                            15 000 zł

g) wynagrodzenia                                                                                                            17 238 982 zł

h) pochodne od wynagrodzeń                                                                                            3 337 248 zł 

i) wydatki na obsługę długu publicznego                                                                            388 408 złj

j) poręczenia i gwarancje                                                                                                     988 000 zł                                                                                                                                                               

                                                                                   

Dział 010 - ROLNICTWO I ŁOWIECTWO                                         680 400 zł

Rozdział  01010

Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi                                                                   650 000 zł

 

Wydatki inwestycyjne:                                                                                                       650 000 zł

 

1) Rozbudowa międzygminnej sieci kanalizacyjnej aglomeracji

    Ząbkowice Śl., Olbrachcice, Stoszowice, Budzów - Etap I                                            50 000 zł

2) Budowa kanalizacji we wsi Tarnów- Etap I                                                                  200 000 zł

3) Wodociągowanie i kanalizacja wsi Bobolice                                                              400 000 zł

 

W stosunku do  wykonania roku 2007 planowany jest wzrost wydatków  w tym rozdziale o 473,2% tj. o 536 616 zł

 

Rozdział  01030

Izby rolnicze                                                                                                                           30 400 zł

 

W ramach tego rozdziału zaplanowano wydatki z tytułu składek należnych Izbie Rolniczej.

Składki te stanowią 2 % dochodów (28 400 zł) od uzyskanych wpływów z tytułu podatku rolnego, pobieranego na obszarze działania Izby. Kwota 2000 zł stanowi zabezpieczenie środków w przypadku ściągnięcia zaległości podatku rolnego z lat ubiegłych.

Zakłada się wzrost wydatków tego rozdziału o 37,4% tj. o 8 279 zł.

 

DZIAŁ  600 - TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ                                       3695 000 zł

 

Rozdział 60013

Drogi publiczne wojewódzkie

I. Wydatki majątkowe                                                                                                        500 000 zł

1) Dotacja na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej

    łącznika między drogami  wojewódzkimi

    nr 382 i nr 385, a krajową nr 8.                                                                                 500 000 zł

 

Rozdział 60014

Drogi publiczne powiatowe                                                                                                    15 000 zł

Wydatki bieżące, w tym:

1) Dotacja na współfinansowanie remontu chodnika w Bobolicach                                    15 000 zł

 

 

Rozdział   60016

Drogi publiczne gminne                                                                                                    3 150 000 zł

 

I. Wydatki na inwestycje                                                                                                  2 590 000 zł  

1) Przebudowa ul. Ziębickiej, Poprzecznej i B. Chrobrego - etap I                             580 000 zł

2) Przebudowa ul. Krzywej, Słowackiego i Św. Wojciecha

    w celu dostosowania do obsługi ruchu turystycznego- etap I                                  800 000 zł

3) Przebudowa nawierzchni ul. Pogodnej- etap I                                                          210 000 zł

4) Przebudowa placu przy ul. Ciasnej                                                                            200 000 zł

5) Przebudowa dróg gminnych na terenie wiejskim                                                     200 000 zł

6) Przebudowa ul. Ogrodowej                                                                                          90 000 zł

7) Przebudowa ul. Melioracyjnej                                                                                   100 000 zł

8) Przebudowa ul. ul. Kolejowej                                                                                    100 000 zł

9) Przebudowa dróg dojazdowych do kompleksu garaży

    przy ul. Głowackiego                                                                                                   70 000 zł

10) Budowa chodnika pomiędzy ul. Kusocińskiego a ul. Powstańców

    Warszawy                                                                                                                     90 000 zł

11) Wykonanie łącznika pomiędzy ul. Kamieniecką, ul. Ziębicką, ul. Parkową

      i ul. Działkowca                                                                                                        130 000 zł

12) Przebudowa tzw. Rynku w Braszowicach                                                                 20 000 zł

 

W dziale 600 - "Transport i łączność", w  porównaniu do  wykonania roku 2007  planuje się wzrost wydatków na zadania inwestycyjne o 2 551 882 zł

 

II. Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem dróg publicznych,         

    dla których gmina jest zarządcą                                                                                      560 000 zł

    w tym:

1)      zakup materiałów do remontu dróg (kamień, kliniec, beton)                                                 70 000 zł

2)      koszty związane z utrzymaniem parkingów                                                                         200 000 zł

3)      zakup usług sprzętowo - transportowych                                                                            30 000 zł

4)       likwidacja przełomów                                                                                                        40 000 zł

5)      oznakowanie poziome i pionowe                                                                                         40 000 zł

6)      remonty cząstkowe ulic i chodników                                                                                 105 000 zł

7)      rekultywacja dróg transportu rolnego                                                                                  60 000 zł

8)      remont wiat przystankowych                                                                                               15 000 zł

 

W stosunku do  wykonania roku 2007 planuje się spadek wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem dróg o 117 417 zł.

 

Rozdział 60053 - Infrastruktura telekomunikacyjna                                                           30 000 zł

I. Wydatki inwestycyjne

1) Realizacja projektu pn. "Evita@aktywna" - Etap I

    wykonanie koncepcji utworzenia sieci na terenie Gminy                                                30 000 zł

 

W dziale 600 - "Transport i łączność" w porównaniu do  wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków ogółem  o 2 901 385 zł

 

DZIAŁ  700  -  GOSPODARKA MIESZKANIOWA                          1 169 730 zł

Rozdział   70001

Zakłady gospodarki mieszkaniowej                                                                                    405 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału stanowią:

1.      Dotację przedmiotową dla Zarządu Budynków Komunalnych                                            405 000 zł

 

W porównaniu do roku 2007 zakłada się wzrost dotacji o 5 000 zł.

 

Rozdział 70005

Gospodarka gruntami i nieruchomościami                                                                         164 730 zł

 

Wydatki tego rozdziału są przeznaczone na pokrycie kosztów:

1)      bieżącego utrzymania budynków mienia gminnego:

a) wynagrodzenia bezosobowe                                                                                             4 000 zł

b) zakup materiałów i wyposażenia                                                                                     10 000 zł

c) zakup energii                                                                                                                  17 000 zł

d) zakup usług remontowych                                                                                               15 000 zł

e) różne opłaty i składki                                                                                                        5 100 zł

f) podatek od nieruchomości                                                                                                 3 630 zł

g) zakup usług pozostałych                                                                                                  30 000 zł

2)      wyceny nieruchomości                                                                                                        60 000 zł

3)      opłaty za wyłączenie gruntów i wieczyste użytkowanie                                                         20 000 zł

 

W stosunku do  wykonania roku 2007 planuje się wzrost wydatków w tym rozdziale o 1,2% tj.

o 1 962 zł.

Rozdział 70021                                                                                                                     600 000 zł

Towarzystwa Budownictwa Społecznego

 

Wydatki tego rozdziału obejmują:

I. Wydatki majątkowe, w tym:

1)  udziały gminy w TBS  w związku z planowanym rozpoczęciem

     budowy następnego budynku  mieszkalnego,                                                                600 000 zł

 

W porównaniu do wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków w tym rozdziale o 20,7% tj. o 102 937 zł.

 

W dziale 700 -" Gospodarka mieszkaniowa" w porównaniu do  wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków ogółem o 8,9% tj. o 95 899 zł.

 

DZIAŁ  710  -  DZIAŁALNOŚĆ  USŁUGOWA                                  497 000 

 

Rozdział  71004                                                                                                                                   

Plany zagospodarowania przestrzennego                                                                          425 000  

 

I. Wydatki inwestycyjne                                                                                                     385 000 zł

 

1) Zmiana Studium oraz opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego

    obszaru wsi Bobolice, Zwrócona, Kluczowa, Brodziszów,

    Sulisławice, Szklary                                                                                                        185 000 zł

2) Plan zagospodarowania przestrzennego dla miasta Ząbkowice Śląskie                      200 000 zł

 

II. Wydatki bieżące                                                                                                             40 000  

w tym:

1)      autoryzowanie decyzji o warunkach zabudowy                                                                    40 000 zł

      ( publikacje w prasie, zakup map)

 

W porównaniu do wykonania roku 2007 planuje się wzrost  wydatków w tym rozdziale o 355,4% tj. o 331 694 zł.                                                                                                                                                             

 

                                                                                                                                                             

Rozdział  71014

Opracowania geodezyjne i kartograficzne                                                                            15 000 zł

 

 Wydatki tego rozdziału to koszty opracowań dokumentacji geodezyjnej

( podziały działek, wznowienie granic, opracowania kartograficzne, itp.).

 

W porównaniu do wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków w tym rozdziale o 76,5% tj. o 6 505 zł.

 

Rozdział  71035

Cmentarze                                                                                                                              57 000 zł

1) Wydatki inwestycyjne                                                                                                       50 000 zł

a) Rewaloryzacja zabytkowego cmentarza pryz ul. 1 Maja                                              50 000 zł

 

2) wydatki bieżące                                                                                                                   7 000 zł

Wydatki tego rozdziału obejmują:

a)      utrzymanie cmentarza wojennego                                                                                          2 000 zł

b)      utrzymanie nieczynnego cmentarza przy ul. 1 Maja                                                                 5 000 zł

 

W  stosunku do  wykonania roku 2007  zakłada się  wzrost  wydatków  w tym rozdziale o 334,3% tj. o 43 877 zł.  

 

W dziale 710 - "Działalność usługowa" w porównaniu do  wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków ogółem o 266,8% tj. o 361 493 zł.

 

 

DZIAŁ 750  -  ADMINISTRACJA PUBLICZNA                              5 182 125 zł

Rozdział   75011

Urzędy wojewódzkie                                                                                                            415 393 zł

 

                 Wydatki te stanowią koszty utrzymania  pracowników realizujących zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

Z ogólnej kwoty wydatków tego rozdziału przypada na:

1)      wydatki osobowe:                                                                                                          408 568 zł

w tym;

a)      wynagrodzenia osobowe                                                                                                   317 800 zł

w tym:

nagrody jubileuszowe                                                                                                         6 100 zł

odprawy emerytalne                                                                                                         18 144 zł

b)      dodatkowe wynagrodzenie roczne                                                                                      28 008 zł

c)      składki na ZUS i Fundusz Pracy                                                                                          62 760 zł

 

2)      odpisy na ZFŚS                                                                                                                  6 825 zł

 

Wydatki tego rozdziału w kwocie 161 929 zł pokrywane są z dotacji budżetu państwa

natomiast 253 464  zł z dochodów własnych gminy.

 

W porównaniu do wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków w tym rozdziale o 1 340 zł.

 

Rozdział  75022

Rady gmin                                                                                                                            317 000 zł

Wydatki tego rozdziału  przeznaczone są na finansowanie:

1)      diet radnych                                                                                                                      294 000 zł

2)      zakupy                                                                                                                               10 000 zł

3)      podróże służbowe krajowe                                                                                                   1 500 zł

4)      podróże służbowe zagraniczne                                                                                              1 500 zł

5)      szkolenia radnych                                                                                                                 5 000 zł

6)      zakup materiałów papierniczych                                                                                            5 000 zł

 

W stosunku do   wykonania roku 2007, wydatki na utrzymanie Rady Miejskiej wzrosną o 13,3% tj. o 37 227 zł.

 

 

Rozdział  75023

Urzędy gmin                                                                                                                      4 169 732 zł

 

I. Wydatki inwestycyjne                                                                                                      230 000 zł

a) Remont wraz z modernizacją budynku Urzędu                                                               230 000 zł

 

1. Zakupy inwestycyjne                                                                                                       300 000 zł

a)      zakup sprzętu do Biura Obsługi Petenta

oraz sprzętu komputerowego w związku z wdrożeniem

elektronicznego obiegu dokumentów                                                                            300 000 zł

 

III. Wydatki bieżące                                                                                                         3 639 732 zł

 

a)      wydatki osobowe                                                                                                        2 885 000  

        w tym:  

1)      wynagrodzenia osobowe                                                                                                2 220 990 zł

w tym:                 

nagrody jubileuszowe                                                                                                       43 900 zł

      odprawy                                                                                                                            58 856 zł

      płace pracowników interwencyjnych i publicznych                                                          80 000 zł

2)      wynagrodzenia bezosobowe                                                                                               50 000 zł

3)      dodatkowe wynagrodzenie roczne                                                                                    169 000 zł

4)      składki na ubezpieczenia społeczne                                                                                   389 230 zł

5)      składki na Fundusz Pracy                                                                                                    55 780 zł

b)      odpisy na ZFŚS                                                                                                                57 143 zł     

c)      wydatki rzeczowe:                                                                                                          697 589 zł

1)      zakup odzieży ochronnej i środków ochronnych dla pracowników

obsługi, ekwiwalent za pranie odzieży, zakup środków czystości do toalet                              6 500 zł

2)      zakup wyposażenia, materiałów biurowych, czasopism i literatury

 fachowej, środków czystości, itp.                                                                                      196 089 zł

w tym 36 089 zł ( środki na wyposażenie Biura obsługi Petenta)

3)      zakup energii                                                                                                                      60 000 zł

4)      remont pomieszczeń, maszyn i urządzeń                                                                               65 000 zł

5)      zakup usług zdrowotnych                                                                                                      3 000 zł

6)      zakup usług ( pocztowe i telekomunikacyjne, naprawa i konserwacja sprzętu,

 usługi kominiarskie, wywóz nieczystości,)                                                                          190 000 zł

7) zakup usług internetowych                                                                                                      7 000 zł

8) opłaty za telefony komórkowe                                                                                                7 000 zł

9) opłaty za telefony stacjonarne                                                                                               48 000 zł

10) podróże służbowe krajowe                                                                                                 26 000 zł

11) podróże służbowe zagraniczne                                                                                              6 000 zł

12) różne opłaty i składki (ubezpieczenia samochodu, ubezpieczenie mienia,

      składka na rzecz Euroregionu Glasensis)                                                                              28 000 zł

13) szkolenia pracowników                                                                                                      20 000 zł

14) zakup materiałów papierniczych do drukarek                                                                      15 000 zł

15) zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji                                          20 000 zł

     

 

W stosunku do  wykonania roku 2007 planuje się  wzrost wydatków bieżących  o 13,8%

 tj. o  443 142 zł

 

Rozdział 75058

Działalność informacyjna i kulturalna prowadzona za granicą                                            30 000 zł

 

                W ramach tego rozdziału zaplanowano wydatki związane z finansowaniem kontaktów z miastami partnerskimi w zakresie edukacji, kultury, sportu, itp.

 

W porównaniu do wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków w tym rozdziale o 61,8% tj. o 11 464 zł.

 

Rozdział   75075

Promocja jednostek samorządu terytorialnego                                                                  150 000 zł

 

Kwota ta obejmuje wydatki związane z promocją miasta i gminy, w tym m.in. wykonanie map turystycznych, folderów, informatorów i gadżetów reklamowych, plansz informacyjnych,

uczestnictwo w targach promujących gminę itp..

 

W ogólnej kwocie wydatków planuje się na:

1)      wynagrodzenia bezosobowe                                                                                                 2 000 zł

 

W porównaniu do  wykonania 2007 roku  zakłada się  wzrost  wydatków w tym rozdziale o 69,2% tj.  o 61 389 zł.

 

Rozdział  75095

Pozostała działalność                                                                                                          100 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału obejmują:

1)      koszty diet dla sołtysów i przewodniczących rad osiedlowych

za udział w sesjach Rady Miejskiej i sesjach sołtysów                                                        100 000 zł

 

W stosunku do  wykonania 2007 roku planuje się wzrost wydatków w tym rozdziale o 133,7%

tj. o 57 220 zł.  

 

W dziale 750 - "Administracja publiczna" w porównaniu do  wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków ogółem o 25,6% tj. o 1 057 751 zł ( w tym wydatki inwestycyjne 230 000 zł,

 zakupy inwestycyjne 229 851 zł).

 

DZIAŁ  751 - URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW

                        WŁADZY PAŃSTWOWEJ                                                3947 zł

Rozdział  75101

Urzędy naczelnych organów władzy                                                                                        3 947 zł

 

Wydatki tego rozdziału pokrywane są w całości z dotacji celowej otrzymywanej z Krajowego Biura Wyborczego na finansowanie zadań zleconych i dotyczą aktualizacji rejestrów wyborców.

W ogólnej kwocie wydatków planuje się na:

1)      wynagrodzenia bezosobowe                                                                                                 3 947 zł

W porównaniu do przewidywanego wykonania 2007 roku zakłada się wzrost dotacji o 2,0%

 tj. o 79 zł.

 

 

DZIAŁ  752  -  OBRONA  NARODOWA                                                  1 000 zł

Rozdział  75212

Pozostałe wydatki obronne                                                                                                      1 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału pokrywane są w całości dotacji celowej otrzymywanej z Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego na finansowanie zadań zleconych  z zakresu administracji rządowej.

Kwota ta przeznaczona jest na pokrycie wydatków rzeczowych związanych z funkcjonowaniem Obrony Cywilnej ( zakup wyposażenia, utrzymanie magazynu ).

 

Wysokość wydatków w tym rozdziale została zaplanowana na poziomie  wykonania roku 2007.

 

 

 

DZIAŁ  754  -  BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE

                         I OCHRONA P/POŻAROWA                                      664 765 zł

Rozdział 75405

Komendy powiatowe Policji                                                                                    37 000 zł

a) dotacja na dofinansowanie zakupu samochodu dla Komendy Powiatowej

     Policji                                                                                                                               37 000 zł

 

Rozdział 75411

Komendy powiatowe Państwowej Straży Pożarnej                                                               10 000 zł

a) dotacja dla Państwowej Straży Pożarnej w Ząbkowicach Sl. na zakup

    bramy wjazdowej                                                                                                                 10 000 zł

 

Rozdział  75412

Ochotnicze straże pożarne                                                                                                   142 500 zł

 

I. Zakupy inwestycyjne                                                                                                          45 000 zł

a) zakup samochodu dla Ochotniczej Straży Pożarnej                                                         45 000 zł

 

II. Wydatki bieżące                                                                                                               97 500 zł

a) wydatki tego rozdziału są związane z finansowaniem OSP w zakresie

określonym w ustawie o ochronie przeciwpożarowej, tj. szkolenia,

wyposażenie, koszty ubezpieczenia i inne wydatki związane z utrzymaniem

gotowości bojowej jednostek.

                                                                                                                                                             

Rozdział   75414                                                                                                                                  

Obrona cywilna                                                                                                                        1 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału  finansowane są  z dotacji celowej  i dotyczą zadań zleconych  

z  zakresu obrony cywilnej.

 

W 2008 planuje się wzrost wydatków w tym rozdziale o 42,8% tj. o 300 zł.

 

 

Rozdział   75416

Straż miejska                                                                                                                        384 265 zł

 

Wydatki tego rozdziału obejmują wydatki związane z funkcjonowaniem straży miejskiej,

w tym:

1) wydatki osobowe                                                                                                             350 000 zł

a)      wynagrodzenia osobowe                                                                                                   276 856 zł

b)      dodatkowe wynagrodzenie roczne                                                                                      15 590 zł

c)      pochodne od wynagrodzeń                                                                                                 57 554 zł

2) odpisy na ZFŚS                                                                                                                    4 265 zł

                                                                                                                                                             

3) wydatki rzeczowe  (podróże służbowe, zakup wyposażenia i umundurowania,

  szkolenia, abonament telefoniczny, konserwacje i przeglądy itp.)                                              30 000 zł

 

Na utrzymanie Straży Miejskiej planuje się wzrost wydatków o 52,6% tj. o 132 437 zł.

 

Rozdział 75495 - Pozostała działalność

Wydatki inwestycyjne

1) Monitoring wizyjny Rynku                                                                                                90 000 zł

 

W dziale 754 - "Bezpieczeństwo publiczne i ochrona p.poż" w porównaniu do  wykonania roku 2007 zakłada się wzrost  wydatków ogółem  o 93,0 % tj. o 320 356 zł.

 

 

DZIAŁ 756 - DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, OD

                     OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOSTEK

                     ORAZ WYDATKI ZWIĄZANE Z ICH POBOREM        350 000 zł

 

Rozdział  75647                                                                                                                                   

Pobór podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych                                  350 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału stanowią:

1) prowizje za inkaso podatków i opłat                                                                                 310 000 zł

2) składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy                                                              8 000 zł

3) opłaty komornicze                                                                                                             27 000 zł

4) wpisy do hipotek przymusowych i wykreślenia                                                                      5 000 zł

 

W dziale 756 - "Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek oraz wydatki związane z ich poborem" w stosunku do  wykonania 2007 roku, planuje się wzrost wydatków ogółem o 18,3% tj. o 54 140 zł.

 

DZIAŁ  757  -  OBSŁUGA  DŁUGU PUBLICZNEGO                     1 376 408 zł

 

Rozdział   75702

Obsługa papierów wartościowych, kredytów i pożyczek jst                                               388 408 zł

 

W rozdziale tym zabezpieczono środki na spłatę odsetek od zaciągniętych 

kredytów i pożyczki na cele  inwestycyjne (   BISE,   BS, Kredyt Bank, Nordea Bank, Bank

Gospodarstwa Krajowego, Bank Pocztowy, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska ).

 

W porównaniu do  wykonania 2007 roku wydatki związane z obsługą pożyczek i kredytów zwiększą się o 37,4% tj. o 105 869 zł.

 

 

Rozdział 75704

Rozliczenie z tytułu poręczeń i gwarancji                                                                            988 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału dotyczą udzielonego przez Gminę poręczenia spłaty kredytu zaciągniętego przez TBS w roku 2002 ( 62 000 zł) oraz poręczenia dla Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "Delfin"  w Ząbkowicach Śl. (926 000 zł).

 

W dziale 757 -" Obsługa długu publicznego" w porównaniu do  wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków ogółem o 1 093 869 zł.

 

DZIAŁ  758  -  RÓŻNE ROZLICZENIA                                           1 041 694 zł

 

Rozdział   75818

Rezerwy ogólne i celowe                                                                                                  1 041 694 zł

W ramach powyższej kwoty przewidziano:

1) na rezerwę ogólną                                                                                                            150 000 zł  

    Rezerwa ta stanowi pulę na nieprzewidziane wydatki, jakie mogą

    wystąpić w trakcie  realizacji budżetu.

    Stanowi  0,3  % wydatków ogółem budżetu miasta i gminy na 2008 rok

2) na rezerwy celowe                                                                                                           891 694 zł

    z tego na:

a)      Fundusz zdrowotny dla nauczycieli                                                                                      26 000 zł

b)      remonty placówek oświatowo-wychowawczych                                                                 50 000 zł

c)      odprawy emerytalne i rentowe dla pracowników oświaty                                                   141 901 zł

d)      podwyżki płac dla nauczycieli (w tym awans zawodowy)                                                   423 793 zł

e)      podwyżki płac dla obsługi i administracji w placówkach

oświatowych                                                                                                                    200 000 zł

f)   zarządzanie kryzysowe ( 0,1%)                                                                                            50 000 zł     

 

 

DZIAŁ  801  -  OŚWIATA  I  WYCHOWANIE                              18 221 300  

 

Rozdział  80101

SZKOŁY PODSTAWOWE                                                                                              7 813 815 zł

Wydatki tego rozdziału obejmują:

 

I. Wydatki inwestycyjne                                                                                                   280 000 zł

1) Remont Sali gimnastycznej SP nr 3 - Etap II                                                               60 000 zł

2) Remont dachu SP w Braszowicach wraz z adaptacją poddasza                       220 000 zł

 

II. Zakupy inwestycyjne                                                                                                     20 000 zł

1) Zakup pieca c.o. do Szkoły Podstawowej w Braszowicach                                            20 000 zł

                                                                                                                                                             

II. Wydatki bieżące                                                                                                          7 513 815 

      w tym:

      1) wydatki osobowe                                                                                                   6 502 757 zł

          z tego:

a)      wynagrodzenia osobowe                                                                                          5 014 991 zł

b)      dodatkowe wynagrodzenie roczne                                                                              396 238 zł

c)      wynagrodzenia bezosobowe                                                                                         18 377 zł

d)      pochodne od wynagrodzeń                                                                                      1 073 151 zł

 

2)      odpisy na ZFŚS                                                                                                    314 465  

 

      3) świadczenia na rzecz osób fizycznych                                                                       115 038 zł

    (świadczenia bhp, dodatki mieszkaniowe i wiejskie)                                                                      

      4) wydatki rzeczowe                                                                                                       581 555 zł

          z tego:

a)  wpłaty na PFRON                                                                                                           3 000 zł 

b) zakup materiałów i wyposażenia ( w tym: zakup opału,

    środków czystości, mebli, sprzętu p.poż, materiałów biurowych,

    druków, materiałów gospodarczych,  itp.)                                                                     209 200 zł

c) zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek                                                       11 500 zł

d) zakup energii ( dostawa energii elektrycznej cieplnej, gazu oraz wody)                           177 900 zł

e) zakup usług remontowych 

    usługi konserwacyjne i naprawcze maszyn urządzeń i sprzętu)                                          23 200 zł

f) zakup usług zdrowotnych                                                                                                   8 150 zł

g) zakup usług  ( usługi drukarskie, transportowe, pocztowe,

           kominiarskie, wywóz śmieci, opłaty radiofoniczne i telewizyjne)                                     69 020  

h) usługi internetowe                                                                                                             7 566 zł

i)  opłaty telefoniczne                                                                                                          17 800 zł

j) podróże służbowe krajowe                                                                                                9 050 zł

k) różne opłaty i składki ( ubezpieczenia rzeczowe)                                                               5 850 zł

l) szkolenia pracowników                                                                                                      8 500 zł

ł) zakup materiałów papierniczych do drukarek                                                                     6 700 zł

m) zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji                                     13 200 zł

n) Projekt SMOK -                                                                                                           10 919 zł

                                                                                                                                                       

W ramach ogólnej kwoty wydatków przeznaczonych na funkcjonowanie szkół podstawowych przypada dla:

 

 

Wyszczególnienie

 

Ogółem

Wydatki bieżące, w tym:

wydatki osobowe

oraz pochodne

pozostałe

wydatki bieżące

SP Nr 1

1 525 028

1 333 528, w tym:

§ 4010          1 031 728

§ 4040               85 200

§ 4170                 1 000              

§ 4110             188 700             

§ 4120               26 900              

191 500

SP Nr 2

981 267

856 163, w tym:

§ 4010            660 513      

§ 4040              56 000              

§ 4110            122 254         

§ 4120              17 396               

125 104

SP Nr 3

3 020 877

2 721 216, w tym:

§ 4010         2 117 007

§ 4040            161 701            

§ 4110            387 391            

§ 4120              55 117               

299 661

SP Braszowice

600 390

w tym 8 726 - projekt SMOK

498 292, w tym:

§ 4010           377 866        

§ 4040             29 900             

§ 4110             75 411  

§ 4120             10 729

Projekt SMOK (4386 zł)

§ 4118                 337

§ 4119                 113

§ 4128                   55

§ 4129                   18

§ 4178              2 897

§ 4179                 966

            

102 098

w tym 4 340 zł

projekt SMOK

Zespół Przedszkolno-Szkolny w Stolcu

779 170

w tym 14 165

projekt SMOK

623 441, w tym:

§ 4010       471 745          

§ 4040         34 450            

§ 4110         92 060              

§ 4120         13 100             

§ 4170           4 500  

Projekt SMOK (7 586 zł)

§ 4118              628

§ 4119              209

§ 4128              101

§ 4129                34

§ 4178           4 960

§ 4179           1 654

             

155 729

w tym 6 579

projekt SMOK

SP Zwrócona

607 083

470 117, w tym:

§ 4010      356 132          

§ 4040        28 987             

§ 4110        72 434             

§ 4120        10 164 

§ 4170         2 400              

136 966

Razem:

 

7 513 815

6 502 757

1011 058

 

W stosunku do wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków bieżących o 2,19%

tj. o  160 289 zł.

 

 

Rozdział 80103

ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE PRZY SZKOŁACH PODSTAWOWYCH                    326 558 zł

 

Wydatki tego rozdziału dotyczą finansowania  oddziałów przedszkolnych funkcjonujących przy szkołach podstawowych i obejmują:

 Wydatki na finansowanie działalności bieżącej                                                                 326 558 zł 

      w tym:

      1) wydatki osobowe                                                                                                       265 549

          z tego:

a)      wynagrodzenia osobowe                                                                                             203 669 zł

b)      dodatkowe wynagrodzenie roczne                                                                                16 585 zł

c)      pochodne od wynagrodzeń                                                                                           45 295 zł

2) odpisy na ZFŚS                                                                                                            15 657 zł

      3) świadczenia na rzecz osób fizycznych                                                                         11 782 zł

    (świadczenia bhp, dodatki mieszkaniowe i wiejskie)                                                                      

      4) wydatki rzeczowe                                                                                                         33 570 zł

          z tego:

a) zakup materiałów i wyposażenia ( w tym: zakup opału,

    środków czystości, mebli, sprzętu p.poż, materiałów biurowych,

    druków, materiałów gospodarczych,  itp.)                                                                       16 870 zł

b) zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek                                                         1 200 zł

c) zakup energii ( dostawa energii elektrycznej, gazu oraz wody)                                            5 200 zł

d) zakup usług remontowych 

    usługi konserwacyjne i naprawcze maszyn urządzeń i sprzętu)                                            2 000 zł

e) zakup usług zdrowotnych                                                                                                     450 zł

f) zakup usług  ( usługi drukarskie, transportowe, pocztowe,

          kominiarskie, wywóz śmieci, opłaty radiofoniczne i telewizyjne)                                        3 500 zł

g) usługi internetowe                                                                                                                500 zł

h)  opłaty telefoniczne                                                                                                           1 850 zł

i) podróże służbowe krajowe                                                                                                   100 zł

j) różne opłaty i składki ( ubezpieczenia rzeczowe)                                                                   500 zł

k) szkolenia pracowników                                                                                                       600 zł

l) zakup materiałów papierniczych do drukarek                                                                        400 zł

ł) zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji                                            400 zł

 

W ramach ogólnej kwoty wydatków przeznaczonych na funkcjonowanie oddziałów przedszkolnych przypada dla:

 

 

Wyszczególnienie

 

Ogółem

Wydatki bieżące, w tym:

wydatki osobowe

i pochodne

pozostałe wydatki

bieżące

Oddział przedszkolny

przy SP Nr 2

201 023

167 364, w tym:

§ 4010       128 729             

§ 4040         10 625                

§ 4110         24 520            

§ 4120           3 490                

33 659

Oddział przedszkolny

przy Zespole Przedszkolno Szkolnym w Stolcu

125 535

98 185, w tym:

§ 4010         74 940           

§ 4040           5 960             

§ 4110         15 125           

§ 4120           2 160               

27 350

Razem:

326 558

265 549

61 009

 

W porównaniu do wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków bieżących o 5,19% tj. o 16 104 zł.

 

Rozdział 80104

PRZEDSZKOLA

 

Wydatki na finansowanie działalności bieżącej                                                               4 143 437 zł 

 w tym:

1)      wydatki osobowe                                                                                                         3 564 107 zł

      z tego:

a)      wynagrodzenia osobowe                                                                                                2 756 041 zł

b)      wynagrodzenia bezosobowe                                                                                                 5 310 zł

c)      dodatkowe wynagrodzenie roczne                                                                                    214 454 zł

d)      pochodne od wynagrodzeń                                                                                               588 302 zł

2)      odpisy na ZFŚS                                                                                                             176 937  

3)      świadczenia na rzecz osób fizycznych                                                                              50 683 zł

   (świadczenia bhp, dodatki mieszkaniowe i wiejskie)                                                                             

4)      wydatki rzeczowe                                                                                                          351 710  

          z tego:

a)  wpłaty na PFRON                                                                                                           3 000 zł 

b) zakup materiałów i wyposażenia ( w tym: zakup opału,

    środków czystości, mebli, sprzętu p.poż, materiałów biurowych,

    druków, materiałów gospodarczych,  itp.)                                                                       93 400 zł

c) zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek                                                         8 000 zł

d) zakup energii ( dostawa energii elektrycznej, gazu oraz wody)                                       117 400 zł

e) zakup usług remontowych 

    usługi konserwacyjne i naprawcze maszyn urządzeń i sprzętu,                                          49 000 zł

    w tym: 12 000 zł dla Przedszkola nr 4 - remont łazienki i zbudowanie

    podjazdu, 10 000 zł dla Przedszkola Publicznego nr 1 - adaptacja

    pomieszczenia dla grupy 4-latków, 13 000 zł dla Przedszkola Publicznego

   w Szklarach - remont kuchni)

f) zakup usług zdrowotnych                                                                                                   5 550 zł

g) zakup usług  ( usługi drukarskie, transportowe, pocztowe,

          kominiarskie, wywóz śmieci, opłaty radiofoniczne i telewizyjne)                                      44 800 zł

h) usługi internetowe                                                                                                             4 200 zł

i)  opłaty telefoniczne                                                                                                            9 800 zł

j) podróże służbowe krajowe                                                                                                1 500 zł

k) różne opłaty i składki ( ubezpieczenia rzeczowe)                                                               3 260 zł

l) szkolenia pracowników                                                                                                      3 400 zł

ł) zakup materiałów papierniczych do drukarek                                                                     2 300 zł

m) zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji                                       6 100 zł

 

W ramach ogólnej kwoty wydatków przeznaczonych na funkcjonowanie przedszkoli przypada dla:

 

 

Wyszczególnienie

 

Ogółem

Wydatki bieżące, w tym:

wydatki osobowe

pozostałe wydatki

bieżące

Przedszkole Nr 1

981 878

859 770, w tym:

§ 4010     664 590   

§ 4040       53 800         

§ 4110     123 980

§ 4120       17 400         

122 108

Przedszkole Nr 2

1 056 333

930 693, w tym:

§ 4010     716 474

§ 4170         5 310      

§ 4040       54 227      

§ 4110     135 648    

§ 4120       19 034            

125 640

Przedszkole Nr 4

1 058 482

896 932, w tym:

§ 4010    699 249     

§ 4040      52 525      

§ 4110    127 078    

§ 4120      18 080      

161 550

Przedszkole Nr 5

572 550

495 106, w tym:

§ 4010    381 216     

§ 4040      32 000       

§ 4110      71 690     

§ 4120      10 200  

77 444

Przedszkole w Szklarach

474 194

381 606, w tym:

§ 4010    294 512     

§ 4040      21 902    

§ 4110      57 027   

§ 4120       8 165      

92 588

Razem:

4 143 437  

3 564 107

579 330

 

W porównaniu do wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków na utrzymanie przedszkoli o 3,93% tj. o 156 609 zł.

 

Rozdział  80110

GIMNAZJA                                                                                       4 735 113 zł

Wydatki tego rozdziału obejmują:

Wydatki na finansowanie działalności bieżącej                                                               4 735 113 zł 

 w tym:

 1) wydatki osobowe                                                                                                         4 146 017 zł

  z tego:

a)      wynagrodzenia osobowe                                                                                                3 208 624 zł

b)      dodatkowe wynagrodzenie roczne                                                                                    253 836 zł

c)      pochodne od wynagrodzeń                                                                                               683 557 zł

 2) odpisy na ZFŚS                                                                                                               189 948 zł

 3) świadczenia na rzecz osób fizycznych                                                                                9 800 zł

     (świadczenia bhp)                                                                                                                             

 4) wydatki rzeczowe                                                                                                            389 348 zł

 z tego:

a)  wpłaty na PFRON                                                                                                         20 000 zł 

b) zakup materiałów i wyposażenia ( w tym: zakup opału,

    środków czystości, mebli, sprzętu p.poż, materiałów biurowych,

    druków, materiałów gospodarczych,  itp.)                                                                       70 000 zł

c) zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek                                                         4 000 zł

d) zakup energii ( dostawa energii elektrycznej, gazu oraz wody)                                       204 000 zł

e) zakup usług remontowych 

    usługi konserwacyjne i naprawcze maszyn urządzeń i sprzętu)                                          24 000 zł

f) zakup usług zdrowotnych                                                                                                   4 200 zł

g) zakup usług  ( usługi drukarskie, transportowe, pocztowe,

          kominiarskie, wywóz śmieci, opłaty radiofoniczne i telewizyjne)                                      31 690 zł

h) usługi internetowe                                                                                                             3 708 zł

i)  opłaty telefoniczne                                                                                                          10 500 zł

j) podróże służbowe krajowe                                                                                                2 000 zł

k) podróże służbowe zagraniczne                                                                                             550 zł

l) różne opłaty i składki ( ubezpieczenia rzeczowe)                                                                 2 000 zł

ł) szkolenia pracowników                                                                                                      4 500 zł

m) zakup materiałów papierniczych do drukarek                                                                   4 200 zł

n) zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji                                        4 000 zł

 

W ramach ogólnej kwoty wydatków przeznaczonych na funkcjonowanie gimnazjów przypada dla:

 

 

 

 

Wyszczególnienie

 

Ogółem

Wydatki bieżące, w tym:

Wydatki osobowe

i pochodne

pozostałe

wydatki bieżące

Gimnazjum nr 1

2 946 616

2 572 173, w tym:

§ 4010       1 991 993   

§ 4040          155 962    

§ 4110          372 016

§ 4120            52 202                   

374 443

Gimnazjum nr 2

1 788 497

1 573 844, w tym:

§ 4010      1 216 631            

§ 4040           97 874  

§ 4110         227 233

§ 4120           32 106             

214 653

 

Razem:

 

4 735 113

4 146 017

589 096

 

W stosunku do wykonania roku 2007 planuje się wzrost wydatków bieżących w tym rozdziale o 5,72% tj. o 256 208 zł.

 

Rozdział  80113

Dowożenie uczniów do szkół                                                                                                392 500 zł

            W rozdziale tym zabezpieczono środki na sfinansowanie kosztów dowożenia dzieci do szkół. Powyższą kwotę wyliczono w oparciu o zawarte umowy z przewoźnikami.

 

W stosunku do   wykonania w roku 2007 wydatki tego rozdziału zwiększą się o 11,3%

tj. o 39 983 zł.

 

Rozdział 80146

Placówki dokształcania i doskonalenia nauczycieli                                                              86 365 zł

 

W rozdziale tym zaplanowano wydatki na dopłatę do czesnego dla nauczycieli z placówek oświatowych z terenu miasta i gminy, przygotowanie materiałów oraz organizację szkoleń i konferencji.

 

W porównaniu do   wykonania roku 2007 wydatki tego rozdziału zwiększą się o 17,3%

tj. o 12 780 zł.

 

Rozdział 80148 - Stołówki szkolne                                                                                     540 568 zł

 

a) Zakupy inwestycyjne                                                                                                         20 000 zł

1) zakup taboretu gazowego, kuchni gazowej, wyparzacza

do stołówki szkolnej Gimnazjum Publicznego nr 2                                                               20 000 zł

 

b) Wydatki na finansowanie działalności bieżącej                                                              520 568 zł 

 w tym:

1) wydatki osobowe                                                                                                             501 726 zł

      z tego:

a) wynagrodzenia osobowe                                                                                                     388 740 zł

b)dodatkowe wynagrodzenie roczne                                                                                         31 639 zł

c) pochodne od wynagrodzeń                                                                                                  81 347 zł

2) odpisy na ZFŚS                                                                                                                 18 842 

 

 

Wyszczególnienie

 

Ogółem

Wydatki bieżące, w tym:

wydatki osobowe

pozostałe wydatki

Szkoła Podstawowa nr 1

99 159

95 779, w tym:

§ 4010     73 889

§ 4040       6 150         

§ 4110     13 780

§ 4120       1 960       

3 380

Szkoła Podstawowa nr 2

76 982

74 327, w tym:

§ 4010      57 674          

§ 4040        4 660    

§ 4110      10 500   

§ 4120        1 493           

2 655

Szkoła Podstawowa nr 3

122 482

117 270, w tym:

§ 4010     90 778  

§ 4040       7 472 

§ 4110     16 651 

§ 4120       2 369     

5 212

Gimnazjum Publiczne nr 1

125 967

121 743, w tym:

§ 4010      94 777  

§ 4040       7 442     

§ 4110      17 120   

§ 4120       2 404

4 224

Gimnazjum Publiczne nr 2

95 978

92 607, w tym:

§ 4010     71 622    

§ 4040       5 915  

§ 4110     13 204  

§ 4120       1 866   

3 371

Razem:

520 568  

501 726

18 842

 

Rozdział 80195

Pozostała działalność                                                                                                           182 944 zł

 

W rozdziale tym zaplanowano środki na  odpisy na Fundusz Socjalny dla nauczycieli emerytów i rencistów ( 172 909 zł), na komisje egzaminacyjne powołane w związku z awansem zawodowym nauczycieli (1 350 zł), przygotowanie zawodowe młodocianych ( 8 685 zł).

 

W porównaniu do wykonania roku 2007 wydatki tego rozdziału zwiększą się o 11,2% tj. o 18 360 zł.

 

W dziale 801- "Oświata i wychowanie"  planuje się wzrost wydatków ogółem o 6,4%

 tj. o 1 098 531 zł.

 

DZIAŁ  851 - OCHRONA ZDROWIA                                                 360 000 

 

Rozdział  85154

Przeciwdziałanie alkoholizmowi                                                                                           360 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału obejmują:

1) koszty funkcjonowania Komisji d/s Przeciwdziałania Alkoholizmowi                                      10 000 zł

2) zadania w zakresie profilaktyki p/alkoholowej                                                                      350 000zł

    w tym:

   dotacja dla stowarzyszeń                                                                                                  150 000 zł

 

W ogólnej kwocie wydatków  planuje się na:

a) wynagrodzenia bezosobowe                                                                                                 10 000 zł

 

Szczegółowy zakres zadań w zakresie profilaktyki jest określony w preliminarzu działań objętych gminnym programem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie miasta i gminy.

 

W dziale 851 - "Ochrona zdrowia" w porównaniu do  wykonania 2007 roku, planuje się wzrost wydatków  ogółem o 19,7% tj. o 59 287 zł.

 

 

DZIAŁ  852  -   POMOC  SPOŁECZNA                                           8 674 447 zł

 

Rozdział 85202

Domy pomocy społecznej                                                                                                 110 000 zł

 

            Wydatki tego rozdziału  są związane z odpłatnością za pobyt osób starszych w Domach Pomocy Społecznej. Wydatki tego rozdziału  w całości finansowane są z dochodów własnych gminy.

 

W stosunku do  wykonania 2007 roku w rozdziale tym planuje się spadek wydatków o 30 575 zł.

 

Rozdział   85212

Świadczenia rodzinne oraz składki na

ubezpieczenia emerytalne i rentowe

z ubezpieczenia społecznego                                                                               5 440 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału są przeznaczone na realizację świadczeń rodzinnych oraz na opłacenie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego jak również zaliczek alimentacyjnych, które w całości są  finansowane z dotacji celowej otrzymywanej z Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego na finansowanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

W ogólnej kwocie wydatków planuje się na:

a)      pochodne od wynagrodzeń                                                                                              60 000 zł

 

W porównaniu do  wykonania 2007 roku nastąpił wzrost wydatków w tym rozdziale  o 0,7%

tj. o 40 000 zł.

 

Rozdział   85213

Składki na ubezpieczenia zdrowotne                                                                                     51 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału w całości są finansowane w ramach dotacji celowej na zadania zlecone i dotyczą składek na ubezpieczenia zdrowotne za osoby pobierające świadczenia z pomocy społecznej.

 

W stosunku do   wykonania 2007 roku nastąpił wzrost wydatków w tym rozdziale o 24,3%

 tj. o 10 000 zł.

 

 

 

Rozdział   85214

Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia

społeczne                                                                                                                              981 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału obejmują świadczenia w ramach pomocy społecznej tj. zasiłki stałe, okresowe i celowe, jak również składki na ubezpieczenia społeczne osób objętych pomocą społeczną. Planowane wydatki w całości są finansowane w ramach dotacji celowych.

 

 

W porównaniu do  wykonania 2007 roku zakłada się wzrost  wydatków w tym rozdziale o 28,6% tj. o 218 329 zł.

 

Rozdział   85215

Dodatki mieszkaniowe                                                                                                        820 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału  w całości finansowane są z budżetu miasta i gminy i obejmują wypłaty dodatków mieszkaniowych dla uprawnionych mieszkańców.

 

W stosunku do   wykonania 2007 roku zakłada się wzrost wydatków w tym rozdziale o 3,6%

 tj. o 28 170  zł.

 

 

Rozdział   85219

Ośrodki pomocy społecznej                                                                                                 894 247 zł

 

Wydatki tego rozdziału dotyczą osobowych i rzeczowych kosztów funkcjonowania Ośrodka Pomocy Społecznej, przy czym:

1)  wydatki osobowe                                                                                                            778 567 zł

      w tym:

a)      wynagrodzenia osobowe                                                                                                   629 667 zł

b)      dodatkowe wynagrodzenie roczne                                                                                      44 000 zł

c)      pochodne od wynagrodzeń                                                                                               104 900 zł

2) odpisy na ZFŚS                                                                                                                  14 000 zł

 

3) pozostałe wydatki bieżące ( zakup energii, wody, materiałów i wyposażenia,                    101 680 zł

    delegacje, szkolenia, zakup usług), w tym:

    - remont adaptacyjny budynku Osiedle XX-lecia 55                                                              50 000 zł

                                                                                                                                                             

W porównaniu do  wykonania 2007 roku zakłada się wzrost wydatków w tym rozdziale o 18,4% tj. o 138 697 zł.

 

Rozdział   85228

Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze                                                      200 000 zł

 

Wydatki w kwocie 63 000 zł będą finansowane z dotacji celowej, natomiast 137 000 zł z dochodów własnych gminy.

 

W stosunku do  wykonania 2007 roku zakłada się spadek  wydatków tym rozdziale  o 11,5% tj. o 26 000 zł.

 

Rozdział 85295

Pozostała działalność                                                                                                          178 200  

 

W rozdziale tym zabezpieczono środki na dożywianie dzieci (zadanie własne gminy).

Wydatki w kwocie 82 000 zł będą finansowane z dotacji celowej, natomiast 96 200 zł

z dochodów własnych gminy.

 

W dziale 852 - "Pomoc społeczna" planuje się wzrost wydatków ogółem o 3,6% tj. o 301 280 zł.

 

 

 

DZIAŁ  854  -  EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA           633 157  

 

Rozdział   85401

Świetlice szkolne                                                                                                                  498 157 zł

 

Wydatki tego rozdziału obejmują koszty osobowe pracowników zatrudnionych w świetlicach.

 W wydatkach ogółem zaplanowano:

a)      wynagrodzenia osobowe                                                                                                   353 866 zł

b)      dodatkowe wynagrodzenie roczne                                                                                      26 640 zł

c)      pochodne                                                                                                                           75 311 zł

d)      pozostałe wydatki ( odpisy na ZFŚS, świadczenia bhp)                                                       42 340 zł

 

 

Z ogólnej kwoty wydatków przypada dla:

 

 

 

Wyszczególnienie

 

 
Ogółem

w tym: wynagrodzenia osobowe

SP Nr 1

78 284

55 640

SP Nr 2

60 220

43 267

SP Nr 3

121 871

88 335

SP Braszowice

21 582

14 713

Zespół Przedszkolno-Szkolny Stolec

41 244

30 654

SP Zwrócona

79 062

51 890

Gimnazjum Nr 1

62 898

45 193

Gimnazjum nr 2

32 996

24 174

Razem:

498 157

353 866

 

W stosunku do wykonania roku 2007 zakłada się spadek wydatków w tym rozdziale o 476 075 zł.

Zmniejszenie wydatków w tym rozdziale spowodowane jest wyodrębnieniem stołówek szkolnych zgodnie ze zmianami w klasyfikacji budżetowej.

 

 

 

Rozdział 85412

Kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci

i młodzieży szkolnej                                                                                                               20 000 zł

 

              Wydatki tego rozdziału dotyczą dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży w okresie wakacji letnich oraz ferii zimowych.

 

W porównaniu do  wykonania roku 2007 planuje się wzrost  wydatków tego rozdziału o 91,7% tj. o 9 572 zł.

 

Rozdział   85415

Pomoc materialna dla uczniów                                                                                              10 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału obejmują koszty stypendiów oraz innych form pomocy dla uczniów i zostały zaplanowane na poziomie wykonania roku 2007.

 

Rozdział 85418

Przeciwdziałanie i ograniczenie skutków patologii społecznej                                           105 000 zł

 

1. Wydatki inwestycyjne                                                                                                     105 000 zł

a) Adaptacja poddasza budynku gminnego przy ul. Staszica

    na działalność pomocy rodzinie                                                                                       105 000 zł

 

DZIAŁ  900  -  GOSPODARKA  KOMUNALNA 

                       I OCHRONA ŚRODOWISKA                                     2 299 424 zł    

Rozdział  90001

Gospodarka ściekowa i ochrona wód                                                                                 174 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału obejmują:

I. Wydatki inwestycyjne                                                                                                        50 000 zł

1) Modernizacja kanalizacji burzowej ul. Kamieniecka, Partyzantów,

Ogrodowa wraz z przebudową mostu nad potokiem Zatoka - etap I                            50 000 zł

2. Wydatki bieżące,                                                                                                             124 000 zł

      w tym:

a)      opłaty za korzystanie ze środowiska, Bobolice- oczyszczalnia ścieków                                30 000 zł

b)      remonty  gminnych cieków wodnych                                                                                   60 000 zł

c)      remont kanalizacji burzowej                                                                                                30 000 zł

d)      bieżące utrzymanie kanalizacji burzowej                                                                                4 000 zł

 

W porównaniu do wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków bieżących o 33,2%

 tj. o 30 962 zł.

 

Rozdział  90002

Gospodarka odpadami                                                                                                        690 424 zł

 

1. Wydatki inwestycyjne                                                                                                       20 000 zł

a)      rekultywacja składowiska odpadów komunalnych                                                         20 000 zł

 

2. Wydatki majątkowe                                                                                                         500 000 zł

a) Składka inwestycyjna na budowę systemu gospodarki

Odpadami komunalnymi w ramach MZC                                                                     500 000 zł

 

 

2. Wydatki bieżące                                                                                                              170 424 zł

     w tym:

a)      monitoring, obsługa geodezyjna wysypiska w Braszowicach                                                30 000 zł

b)      składka członkowska na Międzygminny Związek  Celowy                                                 140 424 zł

 

W porównaniu do  wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków bieżących o 189,6%

 tj. o 111 586 zł.

 

Rozdział  90003

Oczyszczanie miast i wsi                                                                                                     250 000  

 

Wydatki tego rozdziału obejmują koszty związane z utrzymaniem czystości

ulic, placów i chodników na terenie miasta i gminy,

w tym:

a)      ręczne i mechaniczne oczyszczanie miasta i gminy, w tym zimowe utrzymanie ulic

      wywóz nieczystości                                                                                                           235 000 zł

b)      zakup koszy na śmieci                                                                                                         15 000 zł

 

W stosunku do  wykonania roku  2007 r. zakłada się  wzrost  wydatków w tym rozdziale o 13,3% tj. o 29 420 zł.

 

Rozdział   90004

Utrzymanie zieleni                                                                                                                 55 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału dotyczą:

1) zakup kwiatów                                                                                                                       3 000 zł

2) bieżąca konserwacja terenów zielonych, utrzymanie fontann i naprawa ławek                         52 000 zł

 

Na utrzymanie zieleni planuje się wzrost wydatków o 66,9% tj. o 22 050 zł  w stosunku do  wykonania 2007 r.

 

Rozdział   90015

Oświetlenie ulic, placów i dróg                                                                                         1 130 000 zł

 

1) Wydatki inwestycyjne                                                                                                    30 000 zł

a) Oświetlenie ul. Parkowej                                                                                                30 000 zł

2) Wydatki bieżące:                                                                                                         1 100 000 zł

w tym:

a)      zakup energii                                                                                                                    850 000 zł

b)      eksploatacja punktów świetlnych                                                                                      200 000 zł

c)      bieżące naprawy i remonty                                                                                                  50 000 zł

 

W porównaniu do wykonania 2007 r. planuje się wzrost wydatków związanych z oświetleniem ulic o 8,7% tj. o 88 096 zł.

 

W dziale 900 - "Gospodarka komunalna i ochrona środowiska" w porównaniu do  wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków ogółem o  33,4% tj. o 575 745 zł.

 

 

DZIAŁ  921  -  KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA

                          NARODOWEGO                                                      3 261 172 zł    

Rozdział   92109

Domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby                                                                        1 632 172

 

Wydatki tego rozdziału obejmują:

I. Wydatki inwestycyjne                                                                                                     600 000 zł

w tym:

1) Przebudowa oraz remont wraz z termomodernizacją

    Ząbkowickiego Ośrodka Kultury                                                                      550 000 zł

2) Przebudowa świetlicy w Kozińcu                                                                          50 000 zł                                                                  

II. Dotacja podmiotowa dla Ząbkowickiego Ośrodka Kultury                                         520 000 zł

 

W stosunku do  wykonania 2007 roku zakłada się wzrost  dotacji o 1,5% tj. o 7 800 zł.

   

III. Utrzymanie świetlic wiejskich                                                                                       172 172 zł

w tym:

a)      zakup opału i wyposażenia                                                                                                  52 000 zł

b)      energia elektryczna, woda i gaz                                                                                           35 000 zł

c)      remonty bieżące świetlic wiejskich                                                                                       70 000 zł

d)      pozostałe wydatki ( wywóz nieczystości, usługi kominiarskie, itp.)                                        15 172 zł

w tym:

a) wynagrodzenia bezosobowe                                                                                                   4 000 zł

 

W stosunku do  wykonania 2007 r. planuje się spadek wydatków na bieżące utrzymanie świetlic wiejskich o 936 zł.

 

IV. Wydatki związane z realizacją "Programów Odnowy Wsi"                                         340 000 zł

 

Wydatki związane z przystąpieniem gminy do realizacji planów odnowy wsi

Jako wkład własny przy wnioskowaniu o dofinansowanie ze środków

Unijnych ( w tym budowa placów zabaw oraz modernizacja świetlic wiejskich)

 

W stosunku do  wykonania 2007 r. planuje się wzrost wydatków w tym rozdziale ogółem o 125,8% tj. o 909 474 zł.

 

Rozdział  92116

Biblioteki                                                                                                                              600 000 zł

Wydatki tego rozdziału obejmują dotację dla Biblioteki Publicznej

Miasta i Gminy na sfinansowanie kosztów bieżącej działalności i ogrzewania Groty.

 

W stosunku do   wykonania  2007 roku planuje się wzrost dotacji o 4,6% tj. o 26 500 zł.

 

Rozdział 92120

Ochrona i konserwacja zabytków                                                                                       970 000 zł

Wydatki tego rozdziału obejmują:

I.  Wydatki inwestycyjne,

w tym:                                                                                                                                    920 000 zł

1) Remont Izby Pamiątek Regionalnych - etap II                                                               50 000 zł

2) Remont konserwatorski Krzywej Wieży - etap II                                                         170 000 zł

3) Remont Ratusza Miejskiego - etap I                                                                            500 000 zł

4) Wykonanie dokumentacji projektowej zabytków

    Starego Miasta związanych z obsługą ruchu turystycznego                                          200 000 zł

II. Wydatki majątkowe                                                                                                          40 000 zł

1) Dotacje na ochronę i konserwację zabytków                                                                   40 000 zł

 

III. Wydatki bieżące,                                                                                                             10 000 zł

 w tym:

a)      założenie ewidencji zabytków                                                                                              10 000 zł

 

W stosunku do  wykonania roku 2007 planuje się spadek wydatków w tym rozdziale o 871 648 zł.

 

Rozdział   92195

Pozostała działalność                                                                                                             59 000 zł

Wydatki tego rozdziału obejmują:

1) koszty utrzymania Krzywej Wieży i Izby Pamiątek ( woda, energia,

    wywóz nieczystości, zakup materiałów i wyposażenia, usługi

    telekomunikacyjne, drobne naprawy )                                                                                   39 000 zł

    w tym:

2) zadania w zakresie upowszechniania kultury                                                                          20 000 zł

    w tym:

a)      dofinansowanie imprez, zakup nagród i dyplomów

                                                                                                                                                             

 W stosunku do  wykonania  roku 2007r. planuje się wzrost wydatków w tym rozdziale o 54,2% tj. o 20 750 zł.

 

W dziale 921 -  "Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego" w porównaniu do wykonania roku 2007 zakłada się wzrost  wydatków ogółem o2,4% tj. o  76 080 zł.

 

DZIAŁ  926  -  KULTURA FIZYCZNA I SPORT                            1 115 980 zł

Rozdział 92601

Obiekty sportowe                                                                                                              500 000 zł

W rozdziale tym planuje się:

I.  Wydatki  inwestycyjne

 

1) Modernizacja kompleksu boisk sportowych przy OSiR                                              400 000 zł

2) Budowa krytej pływalni    (opracowanie dokumentacji)                                     50 000 zł

 

II. Wydatki bieżące

1) wykonanie siedzisk na boisku sportowym w Stolcu                                                50 000 zł

 

W stosunku do  wykonania 2007 r. zakłada się spadek wydatków inwestycyjnych w tym rozdziale o 81 424 zł.

 

Rozdział   92604

Instytucje kultury fizycznej                                                                                                 421 980 zł

 

Z ogólnej kwoty wydatków na finansowanie OSiR-u przypada na:

Wydatki na finansowanie działalności bieżącej                                                                  421 980 zł

w tym:

1) wydatki osobowe                                                                                                             316 175 zł

   w  tym:

a)      wynagrodzenia osobowe                                                                                                   204 474 zł

b)      wynagrodzenia bezosobowe                                                                                               42 540 zł

c)      dodatkowe wynagrodzenie roczne                                                                                      17 100 zł

d)      pochodne od wynagrodzeń                                                                                                 52 061 zł

2) odpisy na ZFSŚ                                                                                                                    9 265 zł

3) wydatki rzeczowe                                                                                                               96 540 zł

 

W stosunku do wykonania roku 2007 planuje się wzrost wydatków o 4,4% tj. o 17 769 zł.

 

Rozdział  92605

Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu                                                                     180 000 zł

Wydatki tego rozdziału obejmują:

1)      dotacje dla Stowarzyszeń kultury fizycznej na funkcjonowanie klubów sportowych 

      170 000 zł

2)      dofinansowanie zadań w zakresie upowszechniania kultury fizycznej

    ( zakup nagród i dyplomów, dofinansowanie imprez )                                                            10 000 zł

 

W porównaniu do  wykonania 2007 roku na zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu planuje się wzrost wydatków o 41,5% tj. o 52 762 zł.

 

Rozdział 92695

Pozostała działalność                                                                                                             14 000 zł

 

Wydatki tego rozdziału są przeznaczone na organizację zajęć

sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży z terenu miasta i gminy.                                       14 000 zł

 

W stosunku do wykonania roku 2007 planuje się spadek wydatków  w tym rozdziale 25 758 zł.

 

 

W dziale 926 - "Kultura fizyczna i  sport" w stosunku do wykonania roku 2007 zakłada się wzrost wydatków ogółem o 0,5% tj. o  6 030 zł.

 

 

FINANSOWANIE JEDNOSTEK GOSPODARKI POZABUDŻETOWEJ

 

            W ramach gospodarki pozabudżetowej w roku 2008 funkcjonuje:

1) zakład budżetowy pn. Zarząd Budynków Komunalnych,

2) dochody własne przy jednostkach budżetowych, które utworzono na podstawie:

a) uchwały Nr III/12/2005 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie utworzenia rachunków dochodów własnych w gminnych placówkach oświatowych działających jako jednostki budżetowe,

b) uchwały Nr III/11/2005 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śl. z dnia 30 marca 2005 roku w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w gminnej jednostce budżetowej - w Ośrodku Sportu i Rekreacji w Ząbkowicach Śląskich.

3) Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

 

Ad 1) Przychody Zarządu Budynków Komunalnych wynoszą 3 205 000 zł w tym dotacja przedmiotowa w wysokości 405 000 zł, wydatki 3  218 408 zł, w tym wynagrodzenia 962 800 zł.

 

Ad 2) Dochody własne jednostek budżetowych wynoszą 948 147 zł, wydatki w wysokości 948 224 zł.