Uchwała  Nr XII / 46 /2010

Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

z dnia  5 listopada 2010 r.

 

 

w sprawie:  przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Ząbkowicach Śl.  na 2011 rok.

 

 

Na podstawie art. 41  ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi  (tekst jednolity  Dz. U. 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późniejszymi zmianami ) i art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii  ( Dz. U. z 2005 r. Nr 179 poz. 1485 ) uchwala co następuje:

 

 

§1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich na rok 2011 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Realizatorem Programu jest Urząd Miejski w Ząbkowicach Śląskich.

 

§ 3. Wykonanie Uchwały powierza się Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich.

 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2011 r. 

 

 

 

                                                                                                                 Przewodniczący Rady

                                                                                                                                             (-) Andrzej Dominik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

do Uchwały Nr XIII/ 46 /2010  

Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

z dnia 5 listopada 2010 r.

 

 

w sprawie: uchwalenia

GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII  W ZĄBKOWICACH ŚL. NA 2011 R.

 

 

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawa z dnia 29 lipca 2005 r.  o przeciwdziałaniu narkomanii nakłada na gminę obowiązek prowadzenia określonych działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i przeciwdziałaniem narkomanii.

Realizacja zadań wymienionych w ustawach, prowadzona jest w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, uchwalanego corocznie przez Radę Miejską.

Wobec powyższego, został opracowany program dla Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na 2011 r. i podlega zatwierdzeniu przez Radę Miejską  w Ząbkowicach Śląskich.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   

                                                                                                

 

 

 

                                                                                                    Załącznik 

                                                                                                    do Uchwały Nr  XIII /46 /2010                                     

                                                                                                     Rady Miejskiej  Ząbkowic Śląskich

                                                                                                     z dnia 5 listopada 2010 r.

 

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

ORAZ

PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII W ZĄBKOWICACH ŚL. NA 2011 R.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2011 jest kontynuacją działań realizowanych w poprzednich latach w gminie Ząbkowice Śl.      

             Program przedstawia zadania własne gminy wynikające z art. 41 ustawy o wychowaniu  w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi  z dnia 26 października 1982 r. ( Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473) i art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U.  z 2005 r. nr 179 poz. 1485 ).

Zgodnie z treścią tych ustaw zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi oraz przeciwdziałania narkomanii wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności: tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożycia alkoholu; działalność wychowawczą i informacyjną, ograniczenie dostępności środków uzależniających ; leczenie,  rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych; zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i narkotyków i ich usuwanie oraz przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. 

Głównym podmiotem oddziaływań przedstawionych w programie jest rodzina, jako najważniejsze środowisko w życiu człowieka, kształtująca osobowość , system wartości, poglądy, styl życia, a także dzieci w niej wychowane.  Dlatego program jest realizowany szczególnie poprzez wspieranie oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych na terenie świetlic środowiskowych, szkół, prowadzenie poradnictwa dla rodzin w sytuacji kryzysu, a także współpracę z instytucjami ważnymi w rozwiązywaniu problemów społecznych. 

Przygotowanie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Ząbkowice Śl. na 2011 r. zostało ponownie oparte na przeprowadzonej pod koniec 2008 r.  diagnozy problemów alkoholowych i innych problemów społecznych na terenie Gminy Ząbkowice Śl., gdzie badaniem zostali objęci ( m.in. uczniowie: klas VI szkół podstawowych, klas III gimnazjów, klas II szkół ponadgimnazjalnych). 

 

Diagnoza

Problemy alkoholowe

Wiedza na temat alkoholu, jego działania, funkcji społecznych, czy niebezpieczeństw związanych z jego nadużywaniem kształtuje się już od wczesnego dzieciństwa. W okresie dzieciństwa i dojrzewania formują się także postawy i przekonania związane z alkoholem.

Według badań zauważyć można, że obniża się wiek inicjacji alkoholowej, zanikają postawy abstynenckie, coraz więcej ludzi ma kontakt z alkoholem i to wcale nie sporadyczny.

Statystyki ogólnokrajowe mówią:

Poniżej został przedstawiony wynik badań  jak młodzież Ząbkowic Śl. spostrzega skalę uzależnień w swoim środowisku.

Ile osób z twojego środowiska pali papierosy

 
Klasy VI
Gimnazjum

Kl. III

Szk. pogimn.

Kl. II

większość

9

%

63

%

58

%

około połowy

12

%

19

%

32

%

mniejszość

29

%

12

%

9

%

pojedyncze przypadki

31

%

5

%

1

%

nikt

19

%

1

%

0

%

 

 

 

 

 

 

 

 

Prawie 2/3 uczniów klas III gimnazjum uważa, że przynajmniej połowa ich kolegów pali papierosy. Natomiast w klasach pogimnazjalnych przekonanie takie podziela 58% badanych.

 

Ile osób z twojego środowiska pije alkohol

 
Klasy VI
Gimnazjum

Kl. III

Szk. pogimn.

Kl. II

większość

6

%

58

%

67

%

około połowy

9

%

18

%

27

%

mniejszość

25

%

15

%

6

%

pojedyncze przypadki

31

%

9

%

0

%

nikt

29

%

0

%

0

%

 

Jak widać co najmniej połowa osób ze środowiska badanych pije alkohol podziela 15% szóstoklasistów, ¾ gimnazjalistów oraz 94% uczniów II klas szkół pogimnazjalnych. Badania pokazują, że największy skok ilościowy, jeśli chodzi o spożycie alkoholu następuje po przejściu do gimnazjum.

Problemy narkomanii

W ostatnich latach daje się również zaobserwować wyraźny wzrost skali problemów wynikających z zażywania narkotyków. Dzieje się tak głównie za sprawą młodzieży, choć docierają także sygnały o wzroście zainteresowania narkotykami przez osoby dorosłe. Pojawiły się nowe substancje odurzające, a także nowe wzory ich zażywania. Jeśli chodzi młodzież, to w latach 1992-94 nastąpił 2-krotny wzrost okazjonalnego używania narkotyków przez uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych (z 5% do 10%).         W roku 1999 wskaźnik ten wynosił już 18%.

Od 1997 roku wyraźnie zmniejsza się liczba osób używających narkotyków dożylnie (np. "polskiej heroiny"). Zadziałał tu prawdopodobnie głównie lęk przed zarażeniem wirusem HIV. Generalnie jednak od początku lat dziewięćdziesiątych odsetek uczniów sięgających po narkotyki wzrósł znacznie, osiągając średni poziom europejski. W miejsce najbardziej destrukcyjnego wzoru narkotyzowania się (przyjmowana dożylnie "polska heroina") pojawiły się i są coraz popularniejsze  kombinacje takich środków psychoaktywnych jak amfetamina, halucynogeny, haszysz, kokaina. Wreszcie upowszechnił się trzeci wzorzec zażywania oparty na przetworach konopii (haszysz, marihuana) często właściwie nieuważanych za narkotyk.

Poniżej widać wynik badań odnośnie narkomanii;

Ile osób z twojego środowiska zażywa narkotyki

Szk. podst.
VI kl.

Gimnazjum

III kl.

Szkoły  pogimnazjalne
 II kl.

większość

0

%

6

%

5

%

około połowy

0

%

6

%

10

%

mniejszość

3

%

22

%

26

%

pojedyncze przypadki

18

%

39

%

45

%

nikt

79

%

27

%

14

%

                                                                                                      

 

 

 

                                    

 

Młodzież szkół Ząbkowic Śląskich spostrzega problem zażywania narkotyków przez swoich rówieśników jako marginalny. Zarówno w szkole podstawowej, jak również gimnazjum i szkołach pogimnazjalnych, młodzi ludzie, jeśli już dostrzegają takie zjawisko, to głównie jako pojedyncze przypadki.

 

ROZDZIAŁ I

Realizacja programu powinna przynieść korzyści w sferze zdrowotnej i ekonomicznej oraz przyczyniać się do poprawy jakości życia lokalnej społeczności w dziedzinie:

1.      życia rodzinnego

2.      opieki zdrowotnej

3.      ryzyka zachorowań

4.      pomocy społecznej

5.      wiedzy na temat uzależnień i sposobu ich leczenia.

 

ROZDZIAŁ II

Zaplanowane działania do realizacji w 2011 są kontynuacją podjętych działań w latach: 2008-2010.

Podstawowe cele programu to:

  1. realizowanie programów informacyjnych i edukacyjnych mających wpływ na postawy ważne dla zdrowia, w szczególności wśród dzieci  i młodzieży oraz grup podwyższonego ryzyka,
  2. rozwijanie profilaktyki rodzinnej, uczenia rodziców umiejętności wspierania abstynencji dzieci oraz udzielanie profesjonalnej pomocy rodzicom, których dzieci upijają się lub przejawiają inne elementy demoralizacji,
  3. rozwijanie profilaktyki rodzinnej, uczenia rodziców umiejętności rozpoznawania używania narkotyków przez dzieci i młodzież,
  4. zapewnienie dzieciom i młodzieży dostępu do programów edukacyjnych, sportowych i profilaktycznych promujących wartościowy i zdrowy styl życia oraz uczących umiejętności potrzebnych do życia bez alkoholu  i narkotyków,
  5. zwiększenie skuteczności i dostępności terapii dla osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków i w zakresie przeciwdziałania przemocy oraz członków ich rodzin,
  6. rozwijanie edukacji publicznej i szkolenie przedstawicieli różnych zawodów w zakresie problemów alkoholowych, narkomani i przemocy w rodzinie,
  7. współdziałanie merytoryczne i wspieranie finansowe instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych realizujących zadania gminne z zakresu rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii i przemocy w rodzinie,
  8. konsekwentne egzekwowanie zakazu podawania i sprzedaży alkoholu nieletnim.

ROZDZIAŁ III    

 

ZADANIA NA 2011

Harmonogram działań - obejmuje pracę od stycznia do grudnia 2011 r. 

 

1.        Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych  poprzez:

zadanie do realizacji

realizator/partner w realizacji

1.Motywowanie osób uzależnionych do rozpoczęcia procesu leczenia i wyjścia z uzależnienia oraz kierowanie tych osób do odpowiednich poradni  i instytucji.

 

2.Zapewnienie ciągłości funkcjonowania Centrum Terapeutycznego poprzez finansowanie:

- działalności Punktu Konsultacyjnego

- telefonu zaufania

- jadłodajni

- Świetlicy Środowiskowej " Kubusia Puchatka" w Ząbkowicach  Śl. , Rynek 55

 

3.Prowadzenie Poradni Rodzinnej.

 

 

4.Współpraca z podmiotami tworzącymi system pomocy ofiarom przemocy domowej.

 

 

5.Kierowanie osób realizujących zadania gminnego programu na szkolenia i dofinansowanie szkoleń            z zakresu profilaktyki   i rozwiązywania problemów uzależnień.

 

 

6.Prowadzenie porad i konsultacji dla osób uzależnionych i eksperymentujących z narkotykami oraz prowadzenie działań do podjęcia terapii i ograniczenia szkód   w związku z używaniem narkotyków.    

GKRPA, psychoterapeuta ds. uzależnień                                          

 

 

realizator wyłoniony   w drodze otwartego konkursu ofert

 

 

 

 

realizator wyłoniony w drodze otwartego

konkursu ofert

 

GKRPA, Kuratorzy, Policja, Ośrodek Pomocy Społecznej, Sąd Rejonowy

 

GKRPA

 

 

 

GKRPA, psychoterapeuta ds. uzależnień

 

 

 

 

 

 

 

2.        Udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnień od alkoholu i narkomanii, pomocy psychospołecznej                   i prawnej,  a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie poprzez:

zadanie do realizacji

realizator/partner w realizacji

1.Wspomaganie realizacji funkcji opiekuńczo -wychowawczych i kompensacyjnych w placówkach przeznaczonych dla dzieci i młodzieży z grup ryzyka  (w szczególności dla dzieci z rodzin alkoholowych       i poddawanych przemocy w rodzinie ) poprzez finansowanie lub dofinansowanie działalności świetlic środowiskowych:

 

a.)    Świetlica środowiskowa w Ząbkowicach Śl., ul. Staszica 16

 

b.)   Świetlica środowiskowa w Ząbkowicach Śl., ul. Proletariatczyków 9

 

c.)    Kuratorski Ośrodek Pracy  z Młodzieżą w Ząbkowicach Śl.   ul. Ziębicka 21

 

2.Dofinansowanie obozów, kolonii profilaktycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym i dotkniętych przemocą w rodzinie jako integralny element całorocznej pracy z dziećmi            i młodzieżą.

 

3.Dofinansowanie półkolonii zimowych  i letnich dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym lub zagrożonym alkoholizmem w oparciu  o zajęcia i programy profilaktyczne. 

 

4. Dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy  z dziećmi i rodzinami z tzw. grup ryzyka oraz rozwijania umiejętności prowadzenia zajęć terapeutycznych organizowanych dla pedagogów, nauczycieli.

 

5.Wspieranie instytucji realizujących programy skierowane do ofiar lub sprawców przemocy m. in. Ośrodek Pomocy Społecznej, Policja, Sąd, Szkoły, Kościoły, organizacje pozarządowe oraz koordynowanie spotkań zespołu interdyscyplinarnego służącego opracowaniu planu pomocy konkretnej rodzinie lub dziecku.

 

6.Współpraca z biegłymi w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,   w tym opłacanie kosztów powołania biegłych, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie trybu powołania biegłych,     w przedmiocie uzależnienia od alkoholu (Dz. U. Nr 250, poz. 1883).

 

7.Współpraca z pracownikami socjalnymi OPS poprzez sporządzanie wywiadów środowiskowych dla potrzeb przygotowania dokumentacji związanej z kierowaniem osób na leczenie przeciwalkoholowe.

 

 

 

 

realizator wyłoniony w drodze otwartego konkursu ofert

 

Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy  w Ząbkowicach Śl.

Sąd Rejonowy w Ząbkowicach Śl.

 

Wydział Edukacji, realizator wyłoniony     w drodze otwartego konkursu/przetargu

 

 

Wydział Edukacji, szkoły, instytucje kultury i sportu

 

GKRPA, placówki oświatowe

 

 

 

GKRPA/służby około pomocowe          i interwencyjne

 

 

 

Biegli Sądowi

 

 

Pracownicy Socjalni OPS

 

3.Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych            i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych,           a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych                       i socjoterapeutycznych.

 

zadanie do realizacji

 realizator/partner w realizacji

1.Wdrażanie profesjonalnych programów profilaktycznych w placówkach oświatowych w ramach szkolnych programów profilaktyki. Uczenie umiejętności służących zdrowemu  i trzeźwemu życiu. 

 

2.Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych  i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18-roku życia.

 

3.Organizowanie i finansowanie kampanii edukacyjnych  w dziedzinie rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii i przeciwdziałania przemocy w rodzinie dla społeczności lokalnej oraz udział     w tego typu ogólnopolskich społecznych kampaniach.

 

4.Zakup materiałów profilaktycznych : prasa, broszury, plakaty, książki specjalistyczne oraz innych materiałów informacyjnych, edukacyjnych i promocyjnych na temat możliwości uzyskania pomocy dla ludzi z tzw. " grup ryzyka".

 

5.Prowadzenie badań, lokalnych diagnoz pozwalających ocenić aktualny stan problemów alkoholowych, zachowań problemowych związanych z używaniem substancji psychoaktywnych oraz przemocą                  w rodzinie.

 

6.Działania na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców i bezpieczeństwa w miejscach publicznych - prowadzenie edukacji z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych.

 

7.Finansowanie programów opiekuńczo - wychowawczych lub socjoterapeutycznych wraz z dożywianiem.

 GKRPA/placówki oświatowe

 

 

GKRPA, Straż Miejska, Policja

 

 

 

 

GKRPA/ wybrane podmioty

 

 

 

GKRPA, Biblioteka Publiczna Miasta           i Gminy

 

 

GKRPA, OPS, Policja

 

 

GKRPA, Straż Miejska, Policja

 

placówki oświatowe

 

 

 

 

 

4.Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych               i narkomanii, poprzez:

 

zadanie do realizacji

 realizator/ partner w realizacji

1.Dofinansowanie instytucji i jednostek samorządowych gminy realizujących poszczególne elementy programu,  w szczególności wdrążających pozalekcyjne zajęcia sportowe i kulturalne dla dzieci i młodzieży z terenu gminy w tym zakup sprzętu sportowego.

 

2.Współpraca finansowo-merytoryczna z Komendą Powiatową Policji w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom  oraz przemocy    w rodzinie - zakup materiałów edukacyjnych.

 

3.Współpraca z organizacjami pozarządowymi realizującymi programy o charakterze profesjonalnym związane z profilaktyką alkoholową, narkotykową i przemocą w rodzinie.

GKRPA, OSiR, ZOK, Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy

 

 

GKRPA, Komenda Powiatowa Policji

 

 

Organizacje pozarządowe, stowarzyszenia

 

 

 

 

 

5.      Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 1 i 15 ustawy o wychowaniu  w trzeźwości                        i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

 

zadanie do realizacji

 realizator/partner w realizacji

 

1.Kontrola placówek handlowych  i gastronomicznych w zakresie przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim  i nietrzeźwym oraz  w zakresie łamania zakazów promocji  i reklamy napojów alkoholowych.

 

2.Podejmowanie interwencji oraz kierowanie spraw bezpośrednio do sądu, w szczególnych przypadkach reprezentowanie gminy przed sądem  w charakterze oskarżyciela publicznego.

 

GKRPA, Straż Miejska, Policja.

 

 

 

Przewodniczący GKRPA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IV

Zasady realizacji programu

  1. Integralną i podstawową częścią Gminnego Programu Profilaktyki  i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  i Przeciwdziałania Narkomanii jest harmonogram szczegółowych realizacji zadań, zatwierdzany przez Burmistrza na rok budżetowy , którego dotyczy.
  2. Zadania szczegółowe są wynikiem konkursu ogłaszanego przez Burmistrza.
  3. Regulamin konkursu na realizację zadań zawartych w programie oraz sposób realizacji i finansowania określa Burmistrz.
  4. Z realizacji zadania, podmioty zobowiązane są do złożenia sprawozdania merytorycznego i finansowego.

 

ROZDZIAŁ V

Komisja

  1. Komisję tworzą osoby przeszkolone z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
  2. Liczbę członków, skład osobowy oraz regulamin pracy Komisji określa Burmistrz.
  3. Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za pracę w Komisji otrzymują wynagrodzenie  w wysokości 12 % minimalnego wynagrodzenia   ( w zaokrągleniu do pełnych złotych ), za każdorazowy udział  w zebraniu.
  4. Wynagrodzenie wypłacane jest za udział w posiedzeniach, pracach GKRPA i innych czynnościach zapisanych  w ustawie o wychowaniu             w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz przeznaczenie środków na bieżącą działalność GKRPA wraz z zakupem potrzebnych materiałów, sprzętu.
  5. W przypadku nieobecności członka GKRPA w posiedzeniu, bądź w pracach Komisji, nie otrzymuje on wynagrodzenia.
  6. Przyjmuje się zasady zwrotu kosztów podróży służbowych, tj. podróży związanych z wykonywaniem funkcji członka komisji według zasad uregulowanych Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.  w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługującym pracownikom z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju ( Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz.1990).  
  7. Polecenie każdego wyjazdu służbowego podpisuje Burmistrz Ząbkowic Śląskich.