UCHWAŁA
Nr VI/31/2009
RADY MIEJSKIEJ ZĄBKOWIC
ŚLĄSKICH
z dnia 29 maja 2009 roku
w sprawie: zasad i
trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Ząbkowice Śląskie
Na podstawie art. 18
ust. 1 w związku z art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001
Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
Rada Miejska Ząbkowic Śląskich uchwala, co następuje:
§ 1. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) gminie - należy przez to
rozumieć miasto i gminę Ząbkowice Śląskie,
2) burmistrzu - należy przez to
rozumieć Burmistrza Ząbkowic Śląskich,
3) radzie - należy przez to rozumieć
Radę Miejską Ząbkowic Śląskich,
4) przewodniczącym rady - należy przez to rozumieć
Przewodniczącego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich,
5) konsultacjach - należy przez to
rozumieć konsultacje z mieszkańcami Gminy Ząbkowice Śląskie.
§ 2. Określa się zasady
i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy w celu poznania opinii
mieszkańców, co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy poddanej konsultacjom.
§ 3. 1. Konsultacje z mieszkańcami gminy
przeprowadza się w przypadkach przewidzianych w przepisach prawa oraz w innych
sprawach należących do kompetencji gminy uznanych za istotne dla gminy, jeżeli rada
tak postanowi.
2. Konsultacje w zależności od ich przedmiotu mogą obejmować obszar całej gminy
lub mieć charakter lokalny, dotyczący mieszkańców określonej części gminy.
§ 4. 1. Konsultacje mogą być przeprowadzone w następujących trybach:
1) wypełnienia karty
konsultacyjnej poprzez udzielenie odpowiedzi pozytywnej lub negatywnej na
postawione pytania bądź wybór określonego wariantu rozwiązania sprawy,
2) wyrażenia opinii lub złożenia uwag w
sprawie będącej przedmiotem konsultacji,
3) zebrań z mieszkańcami, których
przedmiotowa sprawa dotyczy,
4) innym przyjętym wariancie.
2. Tryby wymienione w ust. 1 można łączyć.
§ 5. 1. Z wnioskiem o
przeprowadzenie konsultacji, o których mowa w § 2, może wystąpić:
1) burmistrz,
2) komisja rady,
3) rada miejska,
4) co najmniej 25
mieszkańców gminy,
5) organizacja społeczna lub biznesowa działająca
na terenie gminy.
2. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji
powinien określać przedmiot i zasięg terytorialny konsultacji oraz uzasadnienie
jej przeprowadzenia.
3. Wniosek,
o którym mowa w ust. 1, może zawierać informacje o proponowanym terminie i
formie konsultacji.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje
się do przewodniczącego rady.
5. Przewodniczący
rady przygotowuje projekt uchwały o przeprowadzeniu konsultacji i przedstawia
go na najbliższej sesji do rozpatrzenia przez radę. O terminie sesji przewodniczący
rady informuje wnioskodawcę.
§ 6. Wniosek, który
zostanie wniesiony, przez co najmniej 25 mieszkańców gminy powinien zawierać:
1) uzasadnienie wniosku o przeprowadzenie
konsultacji,
2) listę co najmniej 25
mieszkańców gminy popierających wniosek, zawierającą:
a) imię i
nazwisko,
b) adres,
c) numer
PESEL,
d) własnoręczny
podpis,
3) wskazanie osoby bądź osób upoważnionych do
reprezentowania grupy mieszkańców występujących z wnioskiem.
§ 7. 1. Rada
podejmuje uchwałę o przeprowadzeniu lub odmowie przeprowadzania konsultacji.
2. W
przypadku stwierdzenia uchybień formalnych wniosku, a także wtedy, gdy
konsultacje mogłyby doprowadzić do rozstrzygnięć sprzecznych z prawem, rada podejmuje
uchwałę o odrzuceniu wniosku.
3. Podjęcie uchwały o przeprowadzeniu lub o
odmowie przeprowadzania konsultacji poprzedza analiza i ocena skutków
ekonomicznych (koniecznych do poniesienia kosztów) w stosunku do zamierzonego
celu konsultacji (przedmiotu konsultacji) i wpływu problemu będącego
przedmiotem ewentualnych konsultacji na społeczność gminy.
§ 8. Uchwała rady w
sprawie przeprowadzenia konsultacji powinna zawierać w szczególności
określenie:
1) przedmiotu konsultacji,
2) terenu objętego konsultacjami,
3) terminu przeprowadzenia konsultacji,
4) trybu przeprowadzenia konsultacji określonego
w § 4.
§ 9. Nie później niż na
14 dni przed terminem przeprowadzenia konsultacji burmistrz:
1) przygotowuje kalendarz czynności związanych z
przeprowadzeniem konsultacji,
2) sporządza spis osób uprawnionych do wzięcia
udziału w konsultacjach,
3) określa wzór protokołu zawierającego zbiorcze
wyniki konsultacji.
§ 10. 1. Uprawnionymi
do udziału w konsultacjach są osoby posiadające czynne prawo wyborcze do rady
gminy na terenie gminy objętym konsultacjami, stale zamieszkałe na terenie
gminy, z wyjątkiem sytuacji przewidzianej w ust. 2.
2. Jeżeli przedmiot konsultacji
bezpośrednio jest związany z działalnością danej grupy społecznej lub
zawodowej, to uprawnionymi do udziału w konsultacjach są odpowiednio do
przedmiotu konsultacji osoby prowadzące działalność społeczną lub wykonujące
pracę zarobkową na terenie gminy.
§ 11. Uchwałę o
przeprowadzeniu konsultacji ogłasza się przez rozplakatowanie na terytorium
objętym konsultacjami, co najmniej 7 dni przed terminem rozpoczęcia
konsultacji.
§ 12. 1. Tryb konsultacji
uważa się za zachowany bez względu na liczbę osób biorących w nich udział.
2. Konsultacje mają charakter opiniodawczy
i nie są dla organów gminy wiążące.
§ 13. 1. Burmistrz przekazuje
zbiorcze wyniki konsultacji niezwłocznie po ich zakończeniu przewodniczącemu rady
oraz ogłasza o wynikach konsultacji, w drodze komunikatu podanego do publicznej
wiadomości, nie później niż w terminie 7 dni po zakończeniu konsultacji.
2. Przewodniczący rady przedstawia wyniki konsultacji na najbliższej sesji
rady.
§ 14. Wydatki związane z przeprowadzeniem konsultacji
pokrywane są z budżetu gminy.
§ 15. Wykonanie uchwały
powierza się burmistrzowi.
§ 16. Uchwała wchodzi w
życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Dolnośląskiego.
§ 17. Traci moc uchwała Nr
V/34/2005 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z 25 maja 2005 roku w sprawie
określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy.
Przewodniczący
Rady
(-)
Andrzej Dominik
Uzasadnienie
_________________________________________________________________
Art. 5a ustawy z dnia 8
marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U.
z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn.
zm.) stanowi: "W wypadkach przewidzianych ustawą
oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej
terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy. Zasady i tryb przeprowadzania
konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy". Przepisy -
wyżej. cyt. ustawy - nakładają na Radę Gminy
obowiązek określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami
Gminy. Art. 1 - wyżej cyt. ustawy - stanowi: "Mieszkańcy gminy z mocy
prawa stanowią wspólnotę samorządową. Ilekroć w
ustawie jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium". Zatem ustawa wprost
określa, że warunkiem koniecznym dla funkcjonowania samorządności na poziomie
gminnym są mieszkańcy. To oni są decydują w wyborach lokalnych o składzie ich
reprezentacji powierzając na okres kadencji zarządzanie bieżącymi sprawami
wspólnoty osobom wybranym do organów gminy. W okresie między wyborami
niezbędnym jest prowadzenie stałego dialogu wewnątrz wspólnoty o strategicznych
kierunkach działania, jakie stoją przed gminną wspólnotą. Konieczność takiego
dialogu przewiduje Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, a wprost wprowadza go
do ustawa
o samorządzie gminnym w przywołanym wyżej art. 5a. Jednocześnie ta sama ustawa
obliguje gminę do podejmowania działań na rzecz wspierania i upowszechniania
idei samorządowej wśród mieszkańców.
Niniejsza uchwała stanowi
realizację zapisów ustawy o samorządzie gminnym w kilku wymiarach. Bezpośrednio
realizuje delegację dla rady miasta o ustanowieniu zasad przeprowadzania
konsultacji społecznych, a pośrednio promuje ideę samorządności poprzez
wprowadzenie przejrzystych i przyjaznych zasad uczestnictwa mieszkańców i ich
organizacji w podejmowaniu istotnych decyzji, mających wpływ na życie
mieszkańców wspólnoty. Należy zaznaczyć, iż uchwała otwiera drogę wymienionym
podmiotom do inicjowania konsultacji w konkretnych przypadkach. Decydujące
znaczenie będzie miał przedmiot zamierzonych konsultacji. Wprowadzenie
przejrzystych zasad konsultacji społecznych pozwoli także na niwelowanie
możliwych konfliktów społecznych, poprzez zapewnienie uczestnictwa w dyskusji
nad przygotowywanymi rozwiązaniami każdej z zainteresowanych stron. Konsultacje
prowadzone w trybie przewidzianym w przedmiotowej uchwale pozwolą na szerszy
udział społeczności lokalnej w podejmowaniu istotnych dla gminy decyzji. Mają prowadzić
do tego jasne i przejrzyste mechanizmy prowadzenia konsultacji. Zapewni to
lepsze poznanie potrzeb
i opinii mieszkańców oraz ich organizacji na temat wyzwań
jakie stoją przed gminą. Instytucja konsultacji społecznych jest jedną z
istotniejszych instytucji demokracji bezpośredniej w gminie.
Zgodnie z art. 18 - cyt. ustawy -"Do
właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania
gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Do wyłącznej właściwości rady gminy
należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami
do kompetencji rady gminy".
Biorąc powyższe pod uwagę podjęcie niniejszej uchwały uważam za zasadne.
sporządziła: Iwona Aibin - Sekretarz Gminy
Ząbkowice Śląskie, dn. 29 maja 2009 roku.