UCHWAŁA NR VI/5/2011
RADY MIEJSKIEJ ZĄBKOWIC ŚLĄSKICH
z dnia 31 stycznia 2011 r.
w sprawie powołania Młodzieżowej
Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich
Na podstawie art. 5b ust. 2 i 3
oraz art.18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U.
z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 - z późn. zm.)
RADA MIEJSKA u c h w a l a co następuje:
§
1. Stwarzając młodemu pokoleniu warunki umożliwiające czynny udział w
kształtowaniu samorządności lokalnej powołuje się Młodzieżową Radę Miejską
Ząbkowic Śląskich
§
2. Nadaje się Statut Młodzieżowej Radzie Miejskiej Ząbkowic Śląskich o treści:
STATUT
MŁODZIEŻOWEJ RADY MIEJSKIEJ ZĄBKOWIC ŚLĄSKICH
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1.
Statut określa zasady działania i tryb wyboru członków Młodzieżowej Rady
Miejskiej Ząbkowic Śląskich
§
2. Ilekroć w Statucie jest mowa o:
1).
Radzie - należy przez to rozumieć Młodzieżową Radę Miejską Ząbkowic Śląskich
2).Przewodniczącym
- należy przez to rozumieć Przewodniczącego Młodzieżowej Rady Miejskiej
Ząbkowic Śląskich
3).Wiceprzewodniczącym
- należy przez to rozumieć Wiceprzewodniczącego Młodzieżowej Rady Miejskiej
Ząbkowic Śląskich
4).
Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Młodzieżowej Rady Miejskiej
Ząbkowic Śląskich
5).
Radnym - należy przez to rozumieć członka Młodzieżowej Rady Miejskiej Ząbkowic
Śląskich
6).
Prezydium - należy przez to rozumieć Prezydium Młodzieżowej Rady Miejskiej
Ząbkowic Śląskich
6).
Statucie - należy przez to rozumieć Statut Młodzieżowej Rady Miejskiej Ząbkowic
Śląskich
§ 3. Podstawą prawną
działania Rady jest uchwała Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich oraz Statut.
§ 4. Terenem działalności
Rady jest Gmina Ząbkowice Śląskie
§
5. 1. Rada jest reprezentacją młodzieży - uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
2.W skład Rady wchodzi 21 radnych.
§
6. 1.Rada ma charakter opiniotwórczy i wnioskodawczy.
2.Rada jest organem apolitycznym.
Wszelkie próby politycznego oddziaływania na radnych są zabronione.
§
7. 1. Kadencja Rady trwa dwa lata.
2. Kadencja Rady rozpoczyna się z dniem
zebrania się Rady na pierwszą sesję i trwa do dnia poprzedzającego dzień
zebrania się Rady następnej kadencji.
§
8. Członkowie Rady pracują społecznie i nie otrzymują diet za swoja pracę.
§
9. 1.Siedziba Rady mieści się przy
ul. 1Maja 15 w Ząbkowicach Śląskich.
2. Rada używa pieczątki podłużnej o treści:
"Młodzieżowa
Rada Miejska Ząbkowic Śląskich
ul. 1 Maja 15
57 - 200 Ząbkowice Śląskie".
ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania
§
10. Celem działania Rady jest:
1.
Reprezentowanie
interesów środowiska młodzieżowego wobec instytucji rządowych i samorządowych.
2.
Kształtowanie
u młodzieży:
a) postaw patriotycznych,
b) postaw demokratycznych,
c) przedsiębiorczości,
d) odpowiedzialności.
3.
Zapewnienie
możliwości udziału młodzieży w procesie podejmowania decyzji mających
bezpośredni wpływ na sposób i jakość jej życia.
4.
Przeciwdziałanie
zjawiskom patologicznym wśród młodzieży oraz współtworzenie warunków ich
zapobiegania.
5.
Współpraca
z samorządami uczniowskimi, ze zwróceniem szczególnej uwagi na ochronę praw ucznia i jego godności.
6.
Promowanie
przedsięwzięć kulturalnych i sportowych zwłaszcza tworzonej przez młodzież i do
niej adresowanej.
7.
Podejmowanie
i czynny udział w przedsięwzięciach proekologicznych.
8.
Podejmowanie
działań o charakterze charytatywnym.
9.
Podejmowanie
wspólnych działań
ingerujących różne ugrupowania młodzieżowe.
§.
11. Rada realizuje swoje cele we współpracy z Samorządem Gminnym orz Komisjami
Rady Miejskiej poprzez:
1.
inicjowanie działań dotyczących życia młodych ludzi
w mieście i gminie Ząbkowice Śląskie, szczególnie w zakresie nauki, kultury,
sportu i ekologii,
2.
opiniowanie uchwał Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich
dotyczących rozwoju młodego pokolenia oraz regulujących sprawy mające wpływ na
życie młodych ludzi w dziedzinach nauki, kultury, sportu i ekologii,
3.
podejmowanie interwencji i
udzielanie pomocy w przypadku zagrożenia praw ucznia i swobód obywatelskich,
4.
współpracę
z krajowymi i zagranicznymi organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na
rzecz dzieci i
młodzieży,
5.
organizowanie imprez kulturalnych,
rozgrywek i mistrzostw sportowych, spotkań młodzieżowych propagujących cele
Rady,
6.
prowadzenie działalności informacyjno - doradczej,
7.
współpracę z samorządami uczniowskimi,
8.
zgłaszanie wniosków i postulatów.
§
12. Do zadań Rady należy:
1.
wybór Prezydium Rady oraz Komisji,
2.
przyjmowanie programów działania,
3.
Podejmowanie
uchwał, wydawanie opinii, formułowanie stanowisk w kwestiach dotyczących
młodzieży,
4.
proponowanie zmian w Statucie, które
zatwierdza Rada Miejska Ząbkowic Śląskich
5.
przedstawianie rocznych sprawozdań ze
swojej działalności Radzie Miejskiej Ząbkowic Śląskich.
§
13. 1. Środki finansowe zapewniające realizację celów statutowych Rady pochodzą z budżetu
Gminy Ząbkowice Śląskie.
2. Zapotrzebowanie na środki
finansowe składa Rada w terminie zgodnym z procedurą uchwalania budżetu.
3. Wysokość środków finansowych na
realizację celów, o których mowa w ust. 1 określa Rada Miejska w uchwale
budżetowej.
4. Organizacyjne i administracyjne
zabezpieczenie funkcjonowania Rady zapewnia Burmistrz Ząbkowic Śląskich.
ROZDZIAŁ III
Zasady i tryb wyboru
członków Rady
§
14. 1. W skład Rady wchodzą przedstawiciele publicznych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych tj. liceów ogólnokształcących, liceów
profilowanych, techników zawodowych oraz szkół zawodowych, z wyjątkiem szkół
dla dorosłych,
działających na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie.
2. Każda ze szkół stanowi Okręg
Wyborczy. Jeśli szkoły stanowią zespoły szkół - uznaje się je za jeden Okręg
Wyborczy.
3. Wykaz Okręgów wraz z ilością
mandatów:
1)
Publiczne
Gimnazjum Nr 1 przy ul. Powstańców Warszawy 8b, c w Ząbkowicach Śląskich - 5
2)
Publiczne
Gimnazjum Nr 2 przy pl. M. Skłodowskiej - Curie 1 w Ząbkowicach Śląskich - 3
3)
Publiczne
Gimnazjum w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w
Ząbkowicach Śląskich - 1
4)
III
Liceum
Ogólnokształcące przy ul. Powstańców Warszawy 8b w Ząbkowicach Śląskich - 4
5)
Zespół
Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 przy ul. Wrocławskiej
17 w Ząbkowicach Śląskich - 6
6)
Zasadnicza
Szkoła Zawodowa Cechu Rzemiosł Różnych i Małej Przedsiębiorczości przy ul.
Powstańców Warszawy 8 b,c.
4. Członkiem Rady, może
zostać każda osoba:
1)
posiadająca status ucznia,
2)
zamieszkała na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie
3)
nie karana i nie zawieszona w prawach ucznia i
posiadająca co najmniej dobrą ocenę z zachowania.
§
15. Wybory do Rady są równe, bezpośrednie i tajne.
§
16. 1. W celu przeprowadzenia wyborów do Rady kolejnej kadencji, ustępująca
Rada zarządza wybory i określa ich termin.
2. Pierwsze wybory do Rady zarządza
Burmistrz Ząbkowic Śląskich.
3. Zarządzenie wyborów jest ogłaszane w
szkołach, o których mowa w ust. 2, w sposób zwyczajowo przyjęty.
§
17. Wybory przeprowadza Szkolna Komisja Wyborcza.
§
18. Do zadań Szkolnej Komisji Wyborczej należy:
1)
ustalenie listy wyborców,
2)
opracowanie i przygotowanie kart do głosowania,
3)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem prawa wyborczego,
4)
czuwanie w dniu wyborów nad przestrzeganiem prawa
wyborczego w miejscu i w czasie głosowania,
5)
podejmowanie działań organizacyjnych
związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów,
6)
rejestracja kandydatów na członków Rady
7)
przeprowadzenie glosowania
8)
ustalenie wyników glosowania,
9)
ogłoszenie wyników wyborów do Rady.
§
19. 1. Szkolną Komisję Wyborczą
powołuje Burmistrz Ząbkowic Śląskich.
2. W skład Szkolnej Komisji Wyborczej wchodzą
uczniowie wskazani przez Samorządy Uczniowskie szkół, o których mowa w § 12
ust. 2.
3. W skład Szkolnej Komisji Uczniowskiej wchodzi
5 do 7 osób.
4. Członkiem Szkolnej Komisji Wyborczej nie może
być kandydat na Radnego.
§
20. 1.Zgłoszenia kandydatów przyjmuje
Szkolna Komisja Wyborcza. Listy kandydatów zamyka się na 7 dni przed ogłoszoną
datą wyborów.
2. Zgłoszenie kandydata winno
zawierać:
a)
imię i nazwisko
b)
miejsce zamieszkania
c)
nazwę szkoły oraz klasę, do której uczeń uczęszcza
d)
listę z podpisami co najmniej 15 uczniów popierających
kandydaturę na Radnego
§
21. 1. Kampania wyborcza może być
prowadzona na terenie szkoły, o której mowa w § 12 ust. 2. Dozwolone są
wszelkie formy agitacji wyborczej, które nie powodują szkód materialnych, bądź
niematerialnych. Kampania wyborcza nie może w jakikolwiek sposób zakłócać
funkcjonowania szkoły.
2. Kampania ulega zakończeniu w
przeddzień wyborów.
§
22. 1. Wybory przeprowadza się poprzez
wystawienie w dniu wyborów zabezpieczonej urny, do której wyborcy wrzucają
karty do głosowania z zakreślonym znakiem "X" przy nazwisku kandydata.
2. Czas wystawienia urny oraz sposób
jej zabezpieczenia ustala Szkolna Komisja Wyborcza w godzinach od 8ºº
do 14ºº.
3. Głosować mogą uczniowie szkół, o
których mowa w § 12 ust. 2. Prawa głosu nie ma uczeń karany, zawieszony w
prawach ucznia.
4. Obliczenia głosów na
poszczególnych kandydatów dokonuje Szkolna Komisja Wyborcza sporządzając
protokół, który powinien zawierać:
1)
liczbę uprawnionych do głosowania,
2)
liczbę oddanych głosów,
3)
liczbę głosów oddanych na poszczególnych kandydatów,
4)
wskazanie osób, które uzyskały mandaty członka
Młodzieżowej Rady Miejskiej.
§
23. 1.Szkolna Komisja Wyborcza ogłasza
wyniki wyborów w ciągu 9 dni od wyborów na podstawie protokołów Okręgowych
Komisji Wyborczych. Wyniki te przekazuje się w formie ogłoszenia wywieszając na
tablicy ogłoszeń.
2. Protesty związane z przebiegiem
wyborów, ustaleniem ich wyników można zgłaszać do Szkolnej Komisji Wyborczej w
ciągu 7 dni od daty zakończenia głosowania. Po tym terminie protesty nie będą
przyjmowane.
§
24. 1. Za wybranych uważa się
kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów.
2. w
przypadku, gdy dwóch lub większa liczba kandydatów otrzyma równą liczbę głosów
szkolna komisja Wyborcza zarządza powtórne glosowanie tylko na tych kandydatów.
Głosowanie należy przeprowadzić w terminie 7dni po stwierdzeniu zaistniałej
sytuacji.
3. Jeżeli liczba kandydatów jest
równa liczbie wybieranych przedstawicieli szkoły, o której mowa w § 12 ust. 2,
głosowania nie przeprowadza się, za wybranych na Radnych uznaje się zgłoszonych
kandydatów. Jeżeli liczba jest mniejsza pozostaje miejsce wolne.
4. Nieważne są karty do głosowania
innego wzoru lub przedarte na dwie lub więcej części. Dopiski na karcie nie
wpływają na ważność głosu.
§
25. 1.Mandat Radnego wygasa na wskutek:
1)
dobrowolnej rezygnacji z prac w Radzie, wyrażonej
pisemnym wnioskiem,
2)
nieprzestrzegania przez Radnego obowiązków
ucznia, potwierdzone decyzją dyrektora.
2. na
wniosek Przewodniczącego, Prezydium, grupy co najmniej 1/3 radnych, Rada może
podjąć uchwałę większością 2/3 głosów o wygaśnięciu mandatu Radnego, który:
1)
nie przestrzega Statutu lub rażąco narusza prawo i
zasady współżycia społecznego
2)
przejawia całkowicie bierną postawę i w sposób
ciągły nie uczestniczy w sesjach Rady.
3. W czasie trwania
kadencji Rady uczeń opuszczający szkołę, o której mowa w § 12 ust.2, nie traci
mandatu do końca kadencji, na którą został wybrany.
§
26. 1. W przypadku wygaśnięcia
mandatu uzupełnia się skład Rady o osobę, która uzyskała kolejno największą
liczbę głosów w szkole, do której uczęszczał dany członek rady z pominięciem
osób kończących szkołę w danym roku kalendarzowym.
2. Wybory uzupełniające przeprowadza
się w szkole w sytuacji braku osoby, która uzyskała kolejno największą liczbę
głosów. Do wyborów uzupełniających stosuje się odpowiednio postanowienia
Statutu dotyczące wyborów.
§
27. Członkowie Rady na pierwszej sesji, na której są obecni składają ślubowanie
o treści:
" Ślubuję uroczyście
obowiązki członka Młodzieżowej Rady Miejskie Ząbkowic Śląskich sprawować
godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro reprezentowanej przeze
mnie młodzieży. (składający
ślubowanie może dodać - Tak mi dopomóż Bóg)".
ROZDZIAŁ IV
Organy Rady
§
28.Do wewnętrznych organów Rady należą:
1.
Prezydium
2.
Komisje
Problemowe powoływane przez Radę do określonych zadań
§
29. W skład Prezydium wchodzą;
1.
Przewodniczący
2.
Wiceprzewodniczący
3.
Sekretarz
4.
2
członków Prezydium
§
30. Organem wykonawczym Rady jest Prezydium
§
31. 1. Do zadań Prezydium należy:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady
2) określanie sposobu wykonywania
zadań
3) realizacja uchwał Rady
2.
Prezydium
obraduje na posiedzeniach zwołanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb, nie
rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
§
32. 1. Wyboru Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza dokonuje Rada
nowej
kadencji na pierwszej Sesji.
2.
W
pierwszej kolejności wybierany jest Przewodniczący bezwzględną większością
głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w
głosowaniu tajnym.
3.
W
drugiej kolejności wybierany jest Wiceprzewodniczący zwykłą większością głosów,
w głosowaniu tajnym.
4.
Wybór
Sekretarza i 2 członków Prezydium dokonuje się jak w ust. 3.
§
33. 1. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej Sesji wiążą się z:
1)
określeniem daty, godziny i miejsca pierwszej sesji
nowo wybranej Rady,
2)
przygotowaniem projektu porządku
obrad,
3)
dokonaniem otwarcia Sesji,
4)
powierzeniem
przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród obecnych na Sesji.
2. Czynnościami, o
których mowa w ust. 1 zajmuje się Rada ustępująca.
§
34. Do zadań Przewodniczącego należy:
1) kierowanie bieżącymi sprawami
Rady, organizowanie prac Prezydium, reprezentowanie Rady na zewnątrz,
2) zapewnienie ładu i porządku podczas
obrad Sesji,
3) zwoływanie sesji Rady,
przygotowanie porządku obrad, przewodniczenie obradom,
4) wnioskowanie o odwołanie członków
Prezydium
5) składanie Radzie sprawozdania ze
swojej działalności między sesyjnej.
§
35.W przypadku odwołania z funkcji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego
przed upływem kadencji, Rada jest zobowiązana dokonać ponownego wyboru
Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, na najbliższej sesji Młodzieżowej
Rady Miejskiej.
§
36. Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych w
Statucie dla Przewodniczącego, w razie jego nieobecności.
§
37. Do kompetencji Sekretarza należy:
1)
sporządzanie protokołów z posiedzeń,
2)
odpowiedzialność za dokumentację,
3)
zapewnienie sprawnego funkcjonowania Rady.
§
38. 1. Rada na wniosek 1/3 jej składu,
może odwołać Prezydium lub poszczególnych jego członków przed upływem kadencji,
bezwzględną większością ustawowego składu Rady, jeżeli ich działalność jest
sprzeczna ze Statutem oraz gdy szkodzi interesom młodzieży.
2.W razie odwołania Prezydium lub poszczególnych
jego członków, Rada, w głosowaniu tajnym, w terminie nie dłuższym niż 60 dni od
odwołania, powołuje nowe Prezydium, bądź uzupełnia jego skład. Brak wyboru w
tym terminie oznacza odwołanie Rady.
3. W przypadku rezygnacji członka
Prezydium przeprowadzane są wybory uzupełniające dla Przewodniczącego w trybie
§ 30 ust. 2, pozostałych członków w trybie § 30 ust. 3.
§
39. 1. W pracach rady mogą również
uczestniczyć Członkowie Wspierający oraz osoby, które są w stanie udzielić
konstruktywnego wsparcia (osoby te mogą zabierać głos w dyskusjach na forum
Rady).
2. Członkowie Wspierający nie mają prawa głosu
stanowiącego w obradach Rady.
3. Członkiem Wspierającym może być
osoba w sposób szczególny zasłużona dla Rady lub środowiska młodzieżowego.
4. Kandydata na Członka
Wspierającego może zgłosić grupa 5 radnych.
5. Kadencja Członka wspierającego
trwa 1 rok, licząc od dnia podjęcia uchwały w sprawie jego powołania.
6. Odwołanie Członka Wspierającego
przed upływem kadencji następuje na mocy uchwały Rady podjętej na wniosek
Przewodniczącego lub 5 Radnych, bezwzględną większością składu Rady.
§ 40. 1.Rada
w drodze uchwały może powołać Komisje Problemowe (do wykonywania ściśle
określonych zadań).
2.Rada za każdym razem, gdy powołuje Komisję,
określa jej skład osobowy, zakres działania i termin realizacji zadań.
3.W skład Komisji Problemowych mogą wchodzić na
równych prawach Radni oraz Członkowie Wspierający.
4. Każda Komisja wybiera ze swojego grona
Przewodniczącego. Wybór ten podlega zatwierdzeniu przez Radę w drodze uchwały.
5. Komisje podejmują rozstrzygnięcia
w formie projektów uchwał oraz wniosków.
ROZDZIAŁ V
Sesje Rady
§
41. 1.Rada obraduje na Sesjach,
zwoływanych przez Przewodniczącego co najmniej raz na
kwartał.
2. W przypadku odwołania Przewodniczącego Sesję
zwołuje Wiceprzewodniczący Rady a przypadku odwołania Prezydium Przewodniczący
Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.
§
42. Sesje i posiedzenia Komisji problemowych są jawne.
§
43. Informacje o terminie i miejscu posiedzeń oraz porządek obrad podaje się do
wiadomości co najmniej na 5 dni przed obradami
wywieszając zawiadomienie na tablicy ogłoszeń, w sposób zwyczajowo przyjęty.
§
44. 1. Otwarcie Sesji następuje po wypowiedzeniu
przez Przewodniczącego słów:
"Otwieram obrady
Młodzieżowej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich".
2. Po otwarciu Sesji Przewodniczący
stwierdza quorum na podstawie listy obecności.
§ 45. Po wyczerpaniu porządku obrad
Przewodniczący Rady kończy Sesję wypowiadając formułę:
"Zamykam obrady Sesji
Młodzieżowej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich".
§
46. 1. Z przebiegu Sesji sporządza się
protokół, który powinien zawierać:
a)
numer,
b)
datę,
c)
liczbę Radnych obecnych na posiedzeniu,
d)
porządek obrad,
e)
streszczenie przebiegu Sesji.
2. Do protokołu dołącza
się listę obecności, podjęte uchwały oraz inne dokumenty będące przedmiotem
obrad.
3. protokół
podpisuje Przewodniczący obrad.
§
47. 1. Uchwały Rady są podejmowane
zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady w głosowaniu jawnym.
2. Uchwały oznacza się numerem,
wskazuje się datę
podjęcia oraz jakiej sprawy dotyczy.
3. Uchwały podpisuje Przewodniczący
Rady.
§
48. W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki. Za oddane głosy
uznaje się te, które oddano za, przeciw i wstrzymujące się.
§
49. 1. W głosowaniu tajnym Radni
głosują kartami opatrzonymi pieczęcią Rady.
2. Głosowanie przeprowadza
Przewodniczący Rady przy pomocy Sekretarza.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§
50. Pierwsza Sesja po wakacyjnej przerwie musi się odbyć najpóźniej do 6 tygodni po
rozpoczęciu roku szkolnego.
§
51. Przedsięwzięcia, które nie udało
się zrealizować w czasie roku szkolnego powinny być kontynuowane w roku następnym,
chyba, że Rada postanowi inaczej.
§
3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich
§
4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego
§
5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Dolnośląskiego .
Przewodniczący
Rady Miejskiej
(-)
Andrzej Dominik
DO UCHWAŁY NR
VI/5/2011
RADY MIEJSKIEJ ZĄBKOWIC ŚLĄSKICH
z dnia 31 stycznia 2011 r.
w sprawie powołania Młodzieżowej
Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom
środowiska młodzieżowego szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
działających na terenie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie należy podjąć
działania. określone w art. 5b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym, na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród
mieszkańców, zwłaszcza wśród młodzieży, tworząc Młodzieżową Radę Miejską, która
ma charakter konsultacyjny.