Protokół  nr XXXIII/2008

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniach 12 września  2008 roku

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina rozpoczęcia sesji 14 00

 

W sesji udział wzięli:

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof   Kotowicz               Burmistrz   Ząbkowic Sl.

Ireneusz Woźniakowski         Zastępca Burmistrza

Iwona Aibin                            Sekretarz  Gminy                  

Paweł Polewski                       Radca Prawny

 

Nieobecni radni to :

Franciszek Gawęda          nieobecny usprawiedliwiony

Tomasz Stępień             -  nieobecny  usprawiedliwiony  

Zdzisław Burnat               nieobecny usprawiedliwiony       

Bogdan Rembisz              nieobecny usprawiedliwiony

 

Oraz goście zaproszeni wg list obecności .

 

                  Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku    o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  XXXIII   Sesję Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich  V kadencji, stwierdzając że uczestniczy w niej 17  radnych, co stanowi odpowiednie quorum przy którym rada może obradować  i podejmować  prawomocne  uchwały .

 

             Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska - inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.

 

Następnie przedstawił porządek obrad w niżej podanym brzmieniu :

 

 

1.           Przyjęcie porządku obrad. 

2.           Podjęcie uchwały w sprawie  przyznania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na terenie gminy Ząbkowice Śląskie , nie stanowiących własności Gminy.

3.           Zakończenie obrad.

4.            

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , czy ktoś z pań lub panów radnych chciałaby coś wnieść  do porządku obrad ?

 

Radny Stanisław  Nędza ,  panie przewodniczący  chciałbym aby w punkcie 3 były sprawy różne .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuję  , czy są jakieś inne wnioski ?

Nie ma -  w związku z tym kto z pań i panów radnych , jest za tym   aby w punkcie 3 były sprawy różne - wolne wnioski - proszę o podniesienie ręki.  

 

Głosowanie : 15  głosów  za , 1 głos przeciwny .

 

Stwierdzam, że Wysoka Rada wprowadziła do porządku obrad , jeszcze punkt sprawy różne i wolne wnioski .

 

Bardzo proszę panią  inspektor o przedstawienie projektu uchwały w sprawie   przyznania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na terenie gminy Ząbkowice Śląskie , nie stanowiących własności Gminy.

 

Radna  Irena  Szewczyk , panie przewodniczący  , formalny wniosek - myślę że wszyscy radni zapoznali się z uchwałą   i powinno być przedstawione tylko uzasadnienie .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, jest taka wola radnych? , myślę ze radni zapoznali się  z tą uchwałą .

Bardzo proszę o przedstawienie uzasadnienia .

 

Danuta Wyskwarska  , inspektor  Wydziału Rozwoju Lokalnego i Zamówień Publicznych ,

 

Podstawą przygotowania niniejszej uchwały, jest Uchwała Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 25 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia zasad i trybu postępowania o udzielenie dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie, nie stanowiących własności Gminy.

Zgodnie z § 8 pkt. 1 cytowanej uchwały, dotacje przyznaje Rada Miejska w Ząbkowicach Śląskich na wniosek Burmistrza Ząbkowic Śląskich, do wysokości środków zabezpieczonych na ten cel w budżecie.      

Do dnia 14 sierpnia 2008 r. do Urzędu Miejskiego w Ząbkowicach Śląskich wpłynęło 5 wniosków o przyznanie dotacji na prace przy zabytkach:

1)     Mniszki Klaryski od Wieczystej Adoracji - Kościół klasztorny p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Ząbkowicach Śląskich; kwota  20 tys zł.

2)     Parafia Rzymskokatolicka p.w. Św. Piotra i Pawła w Zwróconej - Kościół parafialny p.w. św. Piotra i Pawła w Zwróconej; kwota  40 tys. Zł.

3)     Parafia Rzymskokatolicka p.w. św. Anny w Ząbkowicach Śląskich - Rzeźba kamienna p.w. Św. Jana Nepomucena; kwota 30 tys. zł.

4)     Parafia Rzymskokatolicka p.w. św. Anny w Ząbkowicach Śląskich - Kościół parafialny z XIV/XV w. p.w. św. Anny w Ząbkowicach Śląskich; 150 tys. zł.

5)     Parafia Rzymskokatolicka p.w. św. Marii Magdaleny w Tarnowie - Kościół parafialny p.w. św. Marii Magdaleny w Tarnowie. Kwota 100 tys. zł.

Komisja powołana Zarządzeniem Burmistrza Ząbkowice Śląskich z dnia 30.07.2008r. po wstępnej ocenie wniosków, pozytywnie zaopiniowała do dofinansowania w/w wnioski.

 

Dotacje celowe przyznane na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków wyczerpują środki zabezpieczone na ten cel w budżecie na rok 2008 tj. kwotę 340.000 zł

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , bardzo proszę o opinie komisji Rozwoju Gospodarczego  ,

 

Przewodnicząca Komisji Ewa Figzał, komisja Rozwoju Gospodarczego i Budżetu , jednogłośnie  zaopiniowała projekt uchwały .

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej   , dziękuje otwieram dyskusję ,

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz ,

Panie przewodniczący ,  Wysoka Rado, Szanowni Państwo ,

Projekt uchwały który dzisiaj jest przez państwa  rozpatrywany  ma szczególne znaczenie , stąd  proszę pozwolić mi na kilka zdań,  otóż  tą uchwałą  zamykamy  dzisiaj pewien proces  decyzyjny związany  zupełnie nową w osiemnastoletniej historii samorządu Ząbkowic Śląskich  rzeczywistością , nowym zjawiskiem które ta kadencja  będzie mogła sobie zapisać jako swój  własny dorobek .

Otóż  zgodnie z  państwa wolą , zawartą  w uchwale budżetowej  pojawiła się wtedy pamiętamy wszyscy skromna kwota  40 tys. zł., która miała być   takim sygnałem  że chcemy  wyjść naprzeciw tym którzy prowadzą  prace konserwatorskie na obiektach stanowiących  dobra kultury narodowej . Miejsca  cenne z punktu widzenia historii  Ziemi Zabkowickiej  i ten zapis  dający kwotę 40 tys. zł, dawał początek  nijako inicjował pomysł  i inicjatywę  którą Rada Miejska  wówczas  poparła  w czasie głosowania nad budżetem .

Przyjęta również została przez państwa  uchwała  regulująca  zasady przyznanych dotacji. W tej uchwale  która zresztą była  korygowana  , zostały zapisane  bardzo  szczegółowo wszelkie zasady zgłaszania aplikacji , ich rozpatrywania, ich oceny i oczywiście  kolejnym etapem  było ogłoszenie naboru, przeprowadzenie  analizy  złożonych wniosków  przez  komisję          i dzisiaj  jak wspomniałem stoimy  na etapie końca   procesu  decyzyjnego.

Rada Miejska w ramach swoich wyłącznych  uprawnień zdecyduje dzisiaj  o tym jakie kwoty wpłynął na rachunki bankowe tych podmiotów które prowadzą prace w zakresie konserwacji  zabytków.

Mówię o tym ze szczególnym zaangażowaniem,  ponieważ  to świadczy o tym że Gmina Ząbkowice Śląskie nie tylko troszczy się  o swój własny majątek  ale również  wychodzi naprzeciw tym którzy o ten majątek , z którego wspólnie korzystamy . Który chcemy uczynić również  przestrzenią  promocji Ziemi Ząbkowickiej  chcemy wspomagać .

Dzisiaj mamy do czynienia z wnioskami instytucji kościelnych. Tak się składa że Nasz teren  jest bogaty w zabytki  które w zdecydowanej większości -zdecydowanej większości ,  podkreślam    miejscami kultu - tym bardziej są więc codziennie widziane przez tysiące  w skali  roku  ludzi  . A więc mamy do czynienia nie tylko  z miejscami które są  atrakcyjne turystycznie  , ale również są na co dzień miejscami spotkań  naszych mieszkańców .

Jeżeli mówimy o trosce o zabytki , to mamy do czynienia również  z wnioskami podmiotów , które  pozyskały znaczące  środki własnymi siłami .

A więc ,  dzisiaj przeznaczając nie 40 tys. zł. , jak było na początku tego roku ale 340 tys. zł.  na ten cel  sprawiamy iż będą mogły być  jeszcze w tym roku uruchomione  środki rzędu  2 mln zł na terenie  naszej gminy  które pozwolą przeprowadzić bardzo  skomplikowane  i żmudne  prace konserwatorskie  na większych lub mniejszych obiektach zabytkowych w miejscach kultu religijnego .

Warto jeszcze zwrócić uwagę na to  iż,  to oznacza że w drugim roku  kadencji w naszej Gminie Ząbkowice Śląskie  , zabytki są  istotnym   składnikiem  wydatków  publicznych  , generowanych nie tylko przez samorząd ale również generowanych dzięki wsparciu samorządu wojewódzkiego oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki - Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego tak się to teraz nazywa .

Wiec  myślę że, ten moment jest szczególny stąd te moje słowa bo chciałabym żebyśmy wszyscy mieli poczucie  że dokonujemy ważnego kroku  którego dotąd  nie dokonywano  i który  ufam będzie kontynuowany  na  nie mniejszą skalę , oby większą , oby nas było na to stać w latach  następnych i w następnych kadencjach , bo zabytki obojętnie czy to są  4 figurki  , tak jak te 4 maleńkie figurki męczenników  dominikańskich które wróciły  dwa dni temu  do  Ząbkowic Śląskich i będą za chwilę  po prawie 200 latach  znowu stały na  swoim miejscu.

Tak jak figurka madonny  na ulicy Ziębickiej , która  wymaga za chwile konserwacji , bo jest już w stanie dramatycznym. Ktoś mi powiedział-  właściwie to była pani konserwatorka , która powiedziała że  jeśli samorząd - (była   zaskoczona zaangażowaniem w takie drobne obiekty) , powiedziała że jeśli samorząd docenia takie drobne rzeczy  to jest wyjątkiem w skali Dolnego Śląska  jest wyjątkiem  i my dzisiaj stajemy się takim wyjątkiem  w pełnym tego słowa  znaczeniu .

Mamy również na względzie przecież duże obiekty  , wielkie wydatki które  będą jeszcze musiały  być poniesione aby można było kościoły  nasze nie tylko widzieć w takim stanie jak są  ale za chwileczkę widzieć je w pięknym stanie , w pięknie  ich  architektury,  ich bogactwa  historii , bo to są rzeczywiście miejsca w których działa się również   historia.

Chce państwu powiedzieć że dzisiaj  moim gościem był ksiądz Matias Dierig , to jest honorowy obywatel Ząbkowic Śląskich, któremu państwo przyznaliście  tytuł  uchwałą   Rady Miejskiej  w roku ubiegłym  i w państwa obecności ten tytuł  odbierał.

Był szczerze wzruszony  , nie będę taił iż , jest w takim etapie swojego życia , iż być może trochę się  żegnał  z Ząbkowicami Śląskimi i nie da się ukryć że był  wzruszony kiedy mówił , pokazywał nawet zdjęcia  w swoim aparacie  które wykonał  od kilku dni w  Ząbkowicach Śląskich i w okolicy .

Powiedział że nigdy jak tu tyle razy przyjeżdżał a przyjeżdżał w latach osiemdziesiątych po kryjomu , z pomocą ! . Nigdy nie widział  żeby w ciągu tak krótkiego czasu tak wiele  zrobiono dla miejsc które dla jego pokolenia były dzieciństwem  . Myślę że, to też jest świadectwo  tego,  iż warto ten krok wykonać i jak słyszę z ust pani  radnej  Figzał  - pani przewodniczącej   Figzał , jest to poparcie   jednomyślne i myślę że za chwileczkę pokryje z wolą Rady Miejskiej , ale warto docenić i powiedzieć sobie też wewnętrznie i to wszyscy będziecie państwo mogli  za chwilę sobie powiedzieć  że dokonujemy kroku którego nie było dotąd i sprawia on że  jako samorząd  mamy się  naprawdę czym poszczycić i będziemy  mogli być dumni  że  za jakiś czas ktoś powie  , no w latach tych i tych naroście   znowu przypomniano  sobie  o tym co jest najcenniejsze , co jest  najpiękniejsze, co świadczy o tym że jesteśmy wrażliwi  a jednocześnie są to miejsca naszych  spotkań, naszej modlitwy , miejsc  w których czujemy się jako Ząbkowiczanie najlepiej .    

Dziękuję bardzo.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik , chciałbym poinformować Wysoką Radę że o godzinie 13-tej  odbyło się wspólne posiedzenie komisji  - Komisji Oświaty, Kultury i Sportu jak i również  komisji Rozwoju Gospodarczego i przewodniczyła pani  przewodnicząca   Figzał wraz z panią Ireną Szewczyk i ta decyzja  była jednogłośna . Bardzo proszę -   kto chce zabrać głos ?.

 

Radna Jolanta Mitręga, ja występuję z takim wnioskiem aby w przyszłorocznym budżecie ten konkurs został ogłoszony dużo wcześniej , zaraz po uchwaleniu budżetu , aby inne podmioty miały czas aby się  przygotować do   tego konkursu. Żeby jak najwięcej podmiotów mogło  z tych pieniędzy skorzystać. Bardzo się cieszę że jest te 5 parafii , natomiast ubolewam nad tym ze nie znalazła się cerkiew  Św. Jerzego - jest wiele miejsc które należałoby jakoś wesprzeć .  

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, panie przewodniczący , pani radna  , szanowni państwo jestem wdzięczny  za ta sugestię , zresztą myślę że uda się nam uchwalić budżet wcześniej  niż do tej pory , co roku  byliśmy o miesiąc do przodu więc myślę ze  w tym roku  również nam się to powiedzie  , więc może i w tym roku kalendarzowym i niezwłocznie po uchwaleniu budżetu  będzie można  konkurs ogłosić a jeśli w ciągu  roku się okaże że będzie można środki zwiększać to będziemy  te konkursy  dodatkowo   jeszcze w drugiej turze   ponownie ogłaszać . Chce tez powiedzieć że na pewno  , zresztą państwo  pytaliście się mnie w trakcie debaty  budżetowej  przy uchwalaniu budżetu o kim mowa , więc ja mogłem tylko wtedy  ogólnikowo  mówić ze  stąd i z owąd były sygnały i prośby  , zainteresowanie i rzeczywiści  Ja też ubolewam nad tym że np. czy zwłaszcza  Cerkiew Prawosławna  , kościół św. Jerzego , nie dostały dotacji , ponieważ nie zgłosiły   , a nie zgłosiły bo być może było mało czasu .

Ja mam wrażenie bo ze  państwo  pewnie wiecie że to są  najcenniejsze freski Dolnego Śląska , no na pewno musimy też o to zadbać  , wierzę w to że się w przyszłym roku  z księdzem   biskupem  Jeremiaszem   skontaktujemy  szybciej i skuteczniej . Dziękuję .

 

Radna Irena Szewczyk , panie przewodniczący  , Wysoka Rado , Wracając do tej dotacji  , Ja też się cieszę ze przyjęliśmy taką inicjatywę , ale w trakcie   dyskusji na komisji gospodarczej

 ( zapis niesłyszalny ...........................

 

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz , panie przewodniczący , pani radna, szanowni państwo  -  Ja miedzy innymi dlatego tez prosiłem państwa            o rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia  ZBK w podmiot prawa handlowego ponieważ zakładam i wierzę w to że uda się to przeprowadzić  skutecznie , że od stycznia nie będziemy mieli doczynienia      z kwestia dotacji dla ZBK - jako zakładu budżetowego i te środki właśnie       o które tutaj  zresztą  wielokrotnie była mowa o tym że chcielibyśmy żeby one były  produktywnie  realizowane, będą mogły być ta pulą na to , na to zadanie  o którym radna Szewczyk wspomniała . Niewątpliwie pierwszeństwo  powinny mieć w tej sytuacji  obiekty   i ja z reszta z taka intencją tutaj  też między innymi mówię o możliwym i realnym zwiększeniu środków na dotacje   na zabytki  , ponieważ   właśnie Wspólnoty Mieszkaniowe też  są takimi  podmiotami  które mogą się o to ubiegać i niewątpliwie w obszarze  postulowanej przeze mnie  w projektach planu przestrzennych  tzw. strefie ochrony konserwatorskiej , bo takie strefy do tej pory Ząbkowice Śląskie nie mają , należy zrobić wszystko aby  te kamienice które są zarządzane przez wspólnoty mieszkaniowe , które się po rejestrowały które mają wszystkie dokumenty , będą się mogły ubiegać o  takie dotacje również od nas . Dziękuję .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik , dziękuję bardzo  , Czy ktoś chciałaby zabrać głos .

 

Nie widzę   - w związku z tym zamykam   dyskusje i  poddaję Wysokiej Radzie pod głosowanie  projekt uchwały w sprawie   przyznania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na terenie gminy Ząbkowice Śląskie , nie stanowiących własności Gminy.

             

     

Głosowanie :  17 głosów  za

 

Uchwała nr XII/ 60 /2008  w sprawie  przyznania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na terenie gminy Ząbkowice Śląskie , nie stanowiących własności Gminy  została  przyjęta .  

(   projekt uchwały stanowi załączniki  do protokołu ) 

 

Ad. Pkt. 3

Sprawy różne - wolne wnioski.

 

1.     

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,   bardzo bym prosił aby po dzisiejszej sesji na chwilkę zostali radni , którzy zostali powołani w skład Komisji Statutowej  tj. radna Danuta Wojtaczka , radna Anna  Józefowicz , radna Ewa Figzał, radny Krzysztof Gnach , radna Irena Szewczyk, radny Franciszek Gawęda i radny Ryszard Barański, ponieważ chciałbym aby komisji ukonstytuowała się , wybrała przewodniczącego      i ustaliła termin posiedzenia  komisji i przystąpiła do prac, są już przygotowane  materiały przez panią Sekretarz i komisja może rozpocząć prace .

2.     

Radny Stanisław Nędza

Panie przewodniczący , panie burmistrzu, mam pytanie  - światło na wiosce  jest wyłączane ... ale pojawia się teraz problem  ,,,,,,,,,,,,,,,,,,, mieszkańcy którzy chodzą na autobus  o godzinie 5 rano . Chciałbym się zapytać czy by  się nie dało u    ........a  w tej chwili  czy dałoby się możliwość żeby np. szybciej wyłączać  np. o 12 -tej ale  wcześniej  się zaświeciło . to jest moje pierwsze pytanie .

Drugie pytanie  dwa tygodnie temu zwracałem uwagę ze na dębie są te konary  nie  obcinane. ..................

 

Trzecia sprawa to jest  ..........

 

Czwarta sprawa to jest  dach na naszej szkole , już fajnie było wszystko ...........

Mówimy o zabytkach - nasza szkoła jest zabytkiem  , Czy są pozwolenia na to żeby te kominy zabezpieczyć ?.   Czy można by było to zlikwidować ,

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz ,

Panie Przewodniczący , panie Radny , szanowni państwo ,

Więc tak trzecie pytanie chyba   dotoczyło pieca w Braszowicach  przed zimą na pewno  będzie ciepło , to jest bezdyskusyjne .

Jeśli chodzi o  remont dachu na  szkole , są  wszystkie uzgodnienia przeprowadzone , więc nie ma obawy  ze przypadkiem zapomnieliśmy o  kwestii kominów , bo to byłoby jakieś horendum  kompletne, zresztą  możemy po sesji podejść  ja jeszcze raz sprawdzeń przy pana obecności , jeśli taka będzie potrzeba .

Jeśli chodzi o światło  to Ja w zeszłym roku tak nie ukrywam że tak socjotechnicznie podchodziłem do tego i dociągałem do zmiany czasu i wtedy manewr  jest najbardziej ekonomiczny. Przy zmianie czasu  można  tymi godzinami przesuwać  a z kolei jak państwo wiecie że to nie jest tak ze  Energetyka  jest w stanie jednym guzikiem  zrobić ten manewr , to jest cały objazd  i Ja nie chciałbym jak sądzę  , wiem ze jest to kłopotliwe ale proszę  jeszcze wytrzymać  , bo to jest kwestia października  tak naprawdę -  II połowa października zmiana czasu i wtedy nastąpi to jeszcze takie  przesunięcie godzinowe , natomiast na pewno zakończanie tego wyłączania światła będzie kwestią  tak jak w zeszłym roku  przełomu listopada i grudnia. Tak było w zeszłym roku ze w grudniu przestaliśmy  takie manewry urządzać  a generalnie  Ja w tej chwili pracuje  nad kwestią wymiany  opraw oświetleniowych to o czym mówiłem państwu , myślę ze w turze październikowej będę mógł państwu zdać już relację  taka bardziej precyzyjną o  kompleksie działań  dotyczących  1500 opraw oświetleniowych i  1000 słupów .

Dziękuję.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, czy jeszcze ktoś ?

 

Burmistrz   Krzysztof Kotowicz , w sprawie konarów nie powiem bo słyszę to po raz pierwszy , ale po sesji Ja jestem gotów to sprawdzić w pańskiej obecności .  

 

Maria Pater - kierownik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu  ........  Sprawdzała razem z leśnikiem .Wszystkie zagrożenia jakie tam występowały  były uwzględniane .

 

Radny Stanisław Nędza ,

pani kierownik , ja zwróciłem uwagę na to co było robione , było robione to , wiem że pan radny Marek załatwił i z chłopakami  że jak mieli ta drabinę  wysoką  , tyle  podcięli z dołu.  Ale zaraz wyżej gdzie jest 8 -9  metrów , tam nikt tego nie robił  i Ja stwierdzam jeszcze raz  tu na tej sali że jest zagrożenie  dla zdrowia i życia dzieci. To trzeba podjechać i nie zwalać na sołtysa  , bo ja już czekam drugi tydzień  i nie jest nic zrobione, bo sołtys  mnie zrugał że Ja nie przeprowadzam rozmowy z radą sołecką i  Ja stwierdzam że dwa tygodnie minęło i te konary dalej wiszą .

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz , Ja słyszę to po raz pierwszy , w związku z tym  na pewno .

 

3.

Ksiądz  Wiesław Rak ,

Panie Burmistrzu, Panie Przewodniczący Rady , Szanowna Rado .

Pragnę serdecznie podziękować  za tą wspaniałą uchwałę ratującą nasze zabytki , My jako gospodarze świątyń  - to szczególne miejsce sakrum w którym  sprawujemy kult , ale  także to nie tylko jest to sakrum  , ale są to wspaniałe zabytki , które równocześnie mówią o  naszej historii             o naszej polskości a także daje nam tą   szansę abyśmy my jako Gmina Ząbkowice mogli równocześnie  tworzyć  piękne szklaki  turystyczne  a równocześnie zatrzymać tych wędrowców w tychże murach  , które niejedno słyszały i aby te mury mogły przemówić dałyby  najpiękniejszą  historie świadectw  ogromnych słów podających w tej świątyni .

Pragnę tez dziękować  właśnie za to że  ta troska którą  myśmy podjęli aby ratować zabytek , szczególnie tutaj u Marii Magdaleny , gdzie groziło katastrofa budowlaną .   Wyszliśmy z własnej inicjatywy licząc na własną  lokalną społeczność, która mimo trudnych warunków bytowania ekonomiczno -gospodarczych jednak wysupłała parę groszy żeby mieć ten swój   własny wkład, który nam pozwolił  ruszyć jeszcze dalej ,ruszyć aż do Warszawy do Ministerstwa aby tam zgromadzić środki  .Środki te zostały obcięte  , miały być w większej wysokości i niemniej jednak to są ogromne pieniądze do ratowania Zabytów i na pewno tutaj z księdzem Krzysztofem  tutaj obecnym a także z księdzem dziekanem , który nie mógł przybyć dzisiaj pragniemy wszystkim  złożyć serdeczne Bóg zapłać     i równocześnie też liczymy w dalszym ciągu , ponieważ rozpoczęte prace  trzeba kontynuować aby jak to pani Małgorzata powiedziała  w tym wniosku napisała do Ministerstwa " jest to perełka naszej ziemi Ząbkowickiej ".

Za waszą   przychylność  wszystkim  składam serdeczne Bóg zapłać i was powierzam o modlitwę do Pana  Boga .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik , dziękuję serdecznie księdzu  dziekanowi , Ja przepraszam ale chciałbym poinformować Wysoką Radę że ksiądz Wiesław Rak został  wicedziekanem dekanatu Ząbkowickiego , ponieważ Dekanat Ząbkowice został podzielony na dwie  . Dowiedziałem się o tym w tym tygodniu i jakoś mi to uciekło także serdecznie gratuluję . Życzymy sukcesów , Ja myślę  Wysoka Rado , szanowni Księża że na pewno tutaj jako  rada miejska będziemy dokładać  szczególnej staranności  o te nasze zabytki i na pewno nie będzie  dla nas to nigdy obojętne i nigdy nie będziemy obojętnie koło tego przechodzić , co jest wyrazem podjęciem jest uchwały jednogłośnie .Nikt nie miał tutaj ani cienia wątpliwości czy podnieść tą rękę  , czy nie ?.

 

4

Radny Ryszard Barański, panie burmistrzu rozmawiamy o ważnym temacie jakim są zabytki , Ja chciałem spytać pana burmistrza , bo na komisji pana zastępca nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie czy istnieje u nas Gminny Program Ochrony Zabytków  i czy zgodnie z ustawą  o zabytkach czy jest sporządzony rejestr zabytków w naszej Gminie ?

Jeszcze pytanie mam tego rodzaju panie burmistrzu - w ustawie o ochronie zabytków określa się takie  zasady - ochrona zabytków w tym krajobrazów i ..   . Chciałbym żeby pan burmistrz wyjaśnił i ustosunkował się do tego  tematu  ? Jaka  jest ochrona   krajobrazu kulturowego w zakresie obiektu sakralnego kompleksu gdzie jest kościół Bonifratrów po szpitalu . Ja uważam, że ten obiekt powinien być chroniony krajobrazowo i .. - supermarket ze względu na ochronę  krajobrazu .. . Dlaczego nie została zachowana  odpowiednia odległość tej ochrony od tego obiektu , który jest  w wykazie zabytków . fakt ze on nie jest pod ścisłą ochroną konserwatorską  ale  dlaczego pan nie wystąpił do konserwatora skoro  pan mówi  ze będziemy dbali o zabytki a dbanie to nie tylko jest mówienie  ale konkretne działania  o wpisie do zabytków . Jak już wspomniałem jest naruszony ład przestrzenny w sensie krajobrazu kulturowego, bo ten pawilon pasuje  tak jak strup  ,nie powiem gdzie panie burmistrzu , 

Chciałbym żeby pan się odniósł ,skoro mówimy tak  głośno o tym ze na sercu nam leży  ochrona zabytków , to chciałbym żeby pan się to ma  do tego właśnie kompleksu zabytkowego gdzie po drugiej stronie jest  cmentarz i kościół zabytkowy też . Korzystając z okazji  ksiądz  parafii zwraca się już od kilku lat z prośba o udzielenie  dotacji na remont tej kapliczki która jest wpisana  do rejestru zabytków  także mamy kompleks zabytkowy  a w tym kompleksie stawia się obiekt który kubaturowo , kulturowo nie pasuje .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz  ,

Panie przewodniczący , panie radny , szanowni państwo jeśli chodzi          o gminny program ochrony Zabytków - takiego programu nie posiadamy.

Niewątpliwie jest to też  kolejny element , który  będzie uzupełniony  jak sądzę w najbliższych  miesiącach  ponieważ trwają  prace nad strategią  Gminy i to jest  element istotny , bo on określa  główny kierunek a od niego potem pochodną będzie miedzy innymi Gminny Program Ochrony Zabytków , mówimy również o  takim programie ochrony zabytku konkretnego ,mówimy o Ratuszu i o cmentarzu zabytkowym przy ulicy     1 Maja  ponieważ oba obiekty są w tej chwili w trakcie  procedury pozyskiwania środków zewnętrznych i oba obiekty będą musiały dysponować  takim indywidualnym  jednostkowym programem ochrony zabytku  przez " u" otwarte na końcu żeby nie było wątpliwości .

Jeśli chodzi o tzw.  przestrzeń   krajobrazową  - jak to dobrze zrozumiałem, to powiem w ten sposób że inwestor który podjął decyzje o budowie marketu  musiał uzyskać odpowiednie zgody i na pewno nie uzyskał  , ja nie mam cienia wątpliwości patrząc  od strony Placu Jana Pawła II  na ciąg ulicy 1 maja  iż obecny kształt tej ulicy  jest niezwykle zbliżony do kształtu  jaki widać na starych widokówkach  z lat 30-tych  Ząbkowic Śląskich.

Tam również była taka luka pomiędzy dwoma dużymi obiektami do niedawna   szpital przy ulicy 1 maja a kamienica, która już poprzedza nasz budynek  i ta luka  jakby dzisiaj  została przywrócona , ponieważ tak to wyglądało na starych  widokówkach i można to sprawdzić .

Nie sądzę ,żeby pani konserwator która jest znana bardzo  dużego przewiązania przywracania stanu pierwotnego - przyponem że w przypadku Krzywej Wieży spowodowało to konieczność uzyskania starej  cegły np. w przypadku ulicy Krzywej  będą kocie łby ,chociaż  wydawałoby się że chciałoby  się mieć nawierzchnię bardziej gładką . Tu nie ma mowy o tym aby tworzyć zjawiska któryby zakłócałyby ochronę konserwatorską jakby główny wizerunek ulicy. Natomiast to ze  z bliska jak się podchodzi  niewątpliwie kanarkowy kolor  ma się nijak do całej reszty to fakt. Natomiast,  nie dopuszczam do świadomości ze  budowa odbywałaby się bez zgód konserwatorskich to jest  po prostu niemożliwe . Wiec jeśli konserwator zabytków uznał iż taki obiekt może tu powstać ja nie czuje się  kompetentny żeby to kwestionować .

 

Radna   Ewa Figzał,

Ja tutaj może kontynuując  temat zabytków chciałam powiedzieć . (  wypowiedź radnej nieczytelna ) .......

Mówiąc o zabytkach, chciałem tutaj panie burmistrzu powiedzieć ze , złożyłam zapytanie w temacie .......... , przed chwilą dostałem odpowiedź , jako wyciąg protokołu z sesji .........       (  37min.31

 

Burmistrz   Krzysztof   Kotowicz ,

Panie przewodniczący , pani przewodnicząca ,  szanowni państwo  ja odniosę się tylko   do takiej istotnej jednej kwestii - oczywiście  jesteśmy tutaj po to  aby państwu wszelkich informacji  w tej sprawie ważnej  , bo rzeczywiście jest to ważna  kwestia  dostarczyć jak najwięcej. Nie zgadzam się tylko z jedna tezą iż informacje o samej inicjatywie  była państwu zanan dopiero od sierpnia , ponieważ  Ja  tutaj z tej mównicy już w maju ubiegłego roku po raz  pierwszy o tym  wyraźnie mówiłem  , sugerując ze to będzie  październik 2007. Niestety jesteśmy rok później , mówię niestety z pewnym żalem , natomiast też może tego złego co by na dobre nie wyszło. Ja zakładam że to będzie bardziej   dojrzała decyzja , zresztą działamy też pod  presją kalendarza  prac parlamentarnych , bo w październiku  pewnie państwo wiecie  Sejm chce przyjąć 120 ustaw - jedną z nich jest ustawa o finansach publicznych  , Ja nie dyskutuję nad ilością  i nad możliwością nad przerobem sejmu - ważne jest to ze  wśród  tych 120 ustaw , które sejm ma przyjąć , jest na pewno  ustawa o finansach  publicznych która mówi  o tym iż w roku 2009 , nie mówi się od kiedy  w tym roku  mają być obligatoryjnie likwidowane tego typu zakłady budżetowe jakim jest ZBK . Więc lepiej chyba zrobić to na  swoich warunkach niż pod presją  kalendarza który ustali ustawodawca i stąd taka moja inicjatywa , to po pierwsze , po drugie  lepiej to mieć zamknięte z końcem roku i w nowym roku startować  w nowej postaci , ponieważ to po prostu jest z praktycznych względów  korzystniejsze a po trzecie  wspólnoty mieszkaniowe  oczekują na to  , bo  ma my do czynienia nie tylko  ze  wspólnotami które mają zabytki , które mogą w tym kontekście  dzisiejszego naszego działania  wspólnego liczy,  na wsparcie  ale również wspólnot mieszkaniowych które nie są  zabytkami ale też liczą i proszą  i wręcz  wołają  od dłuższego czasu o wyraźne wsparcie ze strony  samorządu .

Myślę że w związku z tym  październik będzie   takim momentem w którym się  do tej kwestii ZBK  powinniśmy się  pochylić wspólnie razem ponownie . Natomiast wrzesień jest czasem  w którym państwo będziecie analizowali  wykonanie półroczne budżetu i szereg innych  projektów uchwał które państwu na pewno dostarczę w takiej ilości  która pozwoli nam dłużej popracować .  Dziękuję .

 

Wypowiedz radnej   Ewy Figzał , niesłyszalna .

 

Radny Stanisław Nędza , ponowił wniosek o  przystąpienie do   zabezpieczenia krzyżówki w Braszowicach i zamontowania tam   balustrad i wykonania tam świateł .

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz , ostatni    atak jak pan to    subtelnie  nazwał  miał miejsce  wedle  Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad  notabene  okrzyczana w prasie ostatnio jako instytucja  skrajnie niewydolna  podobnie jak służba zdrowia .Ten  atak miał miejsce w sierpniu , no właśnie   oni tak przekładają na kolejne kwartały , więc teraz mówi się o IV kwartale tego roku , więc kolejny atak będzie we wrześniu  z mojej strony .

 

Radna   Danuta Wojtaczka ,  zawróciła uwagę na konieczność wykonania  remontu drogi tzw. Buraczanki . ( Jaworek - Ziębicka ) .

 

 

Burmistrz   Krzysztof Kotowicz ,   do połowy  października   zostanie to zrobione .

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął obrady  XXXIII Sesji Rady Miejskiej .

 

 

Protokołowała

Elżbieta Maciejewska

 

 

 

 

                                                                      Przewodniczący

  Rady Miejskiej

Andrzej Dominik