Protokół nr LIII/2009
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 30 grudnia 2009 roku
w Sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
Godzina
rozpoczęcia sesji 1000
Godzina
zakończenia sesji 1545
W sesji udział wzięli:
Radni Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof
Kotowicz Burmistrz
Ząbkowic Śl.
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca Burmistrza
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy
Iwona Aibin
Sekretarz
Gminy
Grażyna
Grzeszczak Kierownik Wydziału
Gospodarki Przestrzennej
Anna
Marcinków
Inspektor Wydziału Edukacji
Danuta
Wyskwarska Inspektor Wydziału
Rozwoju Lokalnego i Promocji
Wojciech
Jankowski Kierownik Wydziału
Infrastruktury Komunalnej
Paweł Polewski Radca
Prawny
Sołtysi i
Przewodniczący Zarządów Osiedli
oraz goście
zaproszeni wg listy obecności.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z
dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36
pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik - o
t w o r z y ł LIII Sesję Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w
niej 21 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym Rada może
obradować
i podejmować prawomocne decyzje.
Przewodniczący
Rady Miejskiej powitał wszystkich zebranych na dzisiejszej Sesji i przedstawił
porządek posiedzenia:
1. Przyjęcie
porządku obrad.
2. Przyjęcie
protokołu z poprzedniej Sesji.
3.
Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej Sesji.
4.
Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej Sesji.
5. Sprawy
różne.
6. Podjęcie
uchwał:
. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu
Profilaktyki o Rozwiązania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania
Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich na 2010 rok.
. w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie
miasta i gminy na 2009 rok.
. w
sprawie wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego 2009.
. w sprawie wyrażenia zgody na zamianę
nieruchomości.
. w sprawie rozwiązania Międzygminnego
Związku Celowego w Kłodzku.
. w sprawie gospodarowania nieruchomościami
stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice Śląskie.
. w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie
przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich na żądanie zwrotu bonifikaty.
7.
Interpelacje i zapytania Radnych.
8.
Zakończenie obrad.
Dodatkowo
wprowadza się uchwały:
1.
Uchwała w
sprawie powołania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.
2.
Uchwała w
sprawie wygaśnięcia mandatu Franciszka Gawędy Radnego Rady Miejskiej Ząbkowic
Śląskich.
Ad.
pkt.1.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik zwrócił się do Wysokiej Rady
z prośbą o wycofanie z porządku dzisiejszych
obrad dwóch projektów uchwał. Jest to:
-
Projekt uchwały w sprawie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność
Gminy Ząbkowice Śląskie, który
został ujęty w porządku dzisiejszych obrad, natomiast po konsultacji z
Radcą Prawnym okazało się, że uchwałę należy procedować od nowa. W związku z
tym ten projekt uchwały będzie ujęty w porządku obrad najbliższej Sesji Rady
Miejskiej.
- Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie
przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich na żądanie zwrotu bonifikaty, który został wycofany podczas obrad Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu w dniu wczorajszym, ponieważ uznano, iż sprawę
należy przekazać do Ośrodka Pomocy Społecznej w Ząbkowicach Śląskich, celem
wydania opinii o sytuacji materialno-bytowej rodziny ubiegającej się o
odstąpienie od zwrotu bonifikaty.
Przewodniczący
Rady Miejskiej poprosił także, aby wprowadzić do porządku dzisiejszych obrad dwa projekty uchwał:
- uchwałę zmieniającą w sprawie
Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009-2011
oraz
- uchwałę w sprawie powołania
Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.
Radna
Ewa Figzał poinformowała, że wprowadzenie uchwały zmieniającej
w sprawie WPI jest dla niej zaskoczeniem i zadała pytanie: "W których punktach
uchwała ta jest związana z uchwałą budżetową, którą dzisiaj procedujemy?".
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik udzielił głosu pani skarbnik.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna wyjaśniła, że chodzi o zmniejszenia i
zwiększenia w kwotach, a uchwała nie mogła być przygotowana wcześniej, z powodu nieobecności pracownika
odpowiadającego merytorycznie za przygotowanie uchwały.
Radna
Ewa Figzał poinformowała, że radni są w posiadaniu tylko WPI na lata 2010-2012.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik przekazał informację, że uchwała
jest właśnie przygotowywana i za chwilę radni otrzymają ten projekt uchwały.
Radny
Franciszek Gawęda zapytał jakie są losy zgłoszonego wniosku o
projekt uchwały dotyczący bonifikaty w sprawie sprzedaży mieszkań oraz o
projekt uchwały "w sprawie zwierząt domowych".
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik odpowiedział, że projekty
uchwał wejdą do porządku obrad w styczniowej Sesji Rady Miejskiej.
Głosowanie w sprawie wycofania z dzisiejszych obrad dwóch
projektów uchwał:
. Głosowanie w sprawie wycofania
projektu uchwały w sprawie gospodarowania
nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice Śląskie.
19 głosów za, 2 głosy
wstrzymujące.
Projekt uchwały został
wycofany z dzisiejszych obrad.
. Głosowanie w sprawie wycofania
projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie przez
Burmistrza Ząbkowic Śląskich na żądanie zwrotu bonifikaty.
Jednogłośnie projekt uchwały
został wycofany z dzisiejszych obrad.
Głosowanie w
sprawie wprowadzenia do porządku
dzisiejszych obrad projektu uchwały w
sprawie zmian w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na rok 2009-2011.
20 głosów za, 1 głos
wstrzymujący.
Projekt uchwały został
wprowadzony do porządku obrad.
Głosowanie w
sprawie wprowadzenia do porządku dzisiejszych
obrad punktu w sprawie wyboru
Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich.
19 głosów za, 3 głosy
wstrzymujące.
Punkt został wprowadzony do
porządku obrad.
Ad.
pkt. 2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
Protokół z poprzedniej Sesji
został przyjęty przez Radnych bez uwag.
Ad.
pkt. 3. Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej Sesji.
Przewodniczący Rady Miejskiej
poinformował, że w okresie międzysesyjnym uczestniczył w:
- obchodach pięciolecia
Diecezji Świdnickiej,
- w Powiatowej Radzie
Zatrudnienia,
- w obchodach
upamiętniających ogłoszenie Stanu Wojennego,
- w Sesji Sołtysów,
- w spotkaniu opłatkowym w
Świdnickiej Kurii Biskupiej,
- w wieczerzy wigilijnej w
OHP,
- w kolacji wigilijnej w
Parafii Św. Anny,
- w spotkaniu z Kardynałem
Henrykiem Gulbinowiczem w ramach działalności Ząbkowickiego Uniwersytetu III
Wieku
oraz brał udział w pracach
stałych Rady Miejskiej i przyjmował interesantów.
Ad.
pkt. 4. Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej Sesji.
Stanowi załącznik do
protokołu i jest dostępne w Biurze Rady Miejskiej.
Ad.
pkt. 5. Sprawy różne.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformował , że Sesja
budżetowa na rok 2010 zaplanowana jest na dzień 20 stycznia 2010 r. Przewodniczący podał także do wiadomości
informację o wpłynięciu do Rady Miejskiej pisma z Powiatowego Centrum Pomocy
Rodzinie w Ząbkowicach Śląskich, dotyczącego skargi pana Jana Łyczaka, celem rozpatrzenia
według właściwości. Rada Miejska rozpatrzyła
tę skargę, a pan Jan Łyczak otrzymał już lokal socjalny.
Radny
Ryszard Barański zwrócił się do Burmistrza z pytaniem o
przyczynę wykonywania prac remontowych w okresie zimowym w Ząbkowickim Ośrodku Kultury
oraz poprosił o odniesienie się do skarg mieszkańców Ząbkowic Śląskich dotyczących
zwężenia drogi i poszerzenia chodnika przy ulicy Ziębickiej.
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski odnosząc się do kwestii
zwężenia przy przebudowie drogi odpowiedział,
że ulica Ziębicka jest przebudowywana zgodnie z dokumentacją. Dokumentacja
przewiduje, że pas drogi w całym ciągu ma 5 metrów, natomiast wszędzie tam,
gdzie droga jest szersza niż 5 metrów są przewidziane miejsca postojowe (tj. na
większości ulicy Ziębickiej). Wyjaśnił, że przewężenie na długości parku
miejskiego wynika z tego, że projekt przewiduje w tym miejscu zatokę autobusową
i poszerzenie chodnika jest elementem tej zatoki. Odpowiadając na pytanie
dotyczące Ząbkowickiego Ośrodka Kultury Z-ca Burmistrza poinformował, że prace remontowe
są wykonywane na tyle szybko na ile pozwala budżet. Remont również jest
przeprowadzany zgodnie z dokumentacją. Nie udało się uniknąć problemu z
ogrzewaniem, ponieważ jest opóźnienie ze względu na przyłącze gazowe, natomiast
pozostałe prace przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Radny
Ryszard Barański zadał pytanie dotyczące remontu ratusza
miejskiego oraz zapytał dlaczego nie zrealizowano wcześniej remontu ZOK-u skoro
już w 2007 roku było pozwolenie na budowę.
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski wyjaśnił, że budżet jak
wiadomo jest planem dochodów i wydatków, a
Burmistrz na podstawie tego planu musi podejmować decyzje w sposób
racjonalny i przemyślany. Dodał, że mimo chęci wykonania remontu ratusza i
ZOK-u już w pierwszym roku kadencji, rzeczywistość finansowa Gminy pozwoliła
przeprowadzić przetarg i wykonać inwestycje w ZOK-u etapując ją, jest ona
wykonywana właśnie teraz na podstawie
pozwolenia na budowę. Jest realizowana w momencie, kiedy można było to zrobić
najszybciej. Z-ca Burmistrza zaznaczył też, że inwestycja zostanie wykonana od
początku do końca zgodnie ze sztuką budowlaną.
Radny
Stanisław Nędza zapytał Zastępcę Burmistrza o to "czy plan
przebudowy ulicy Ziębickiej był konsultowany z kimkolwiek, czy Burmistrz
przystał na wizję jednej osoby ?".
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski wyjaśnił, iż poza tym, że
Urząd zatrudnia projektanta to pracują też pracownicy, którzy na bieżąco
konsultują wszelkie dokumentacje. W konsultacjach tych bierze udział również
Burmistrz i jego Zastępca, natomiast ostateczną konsultacją jest uzyskanie
pozwolenia na budowę.
Radny
Stanisław Nędza precyzując swoje pytanie wyjaśnił, że miał na
myśli konsultację z mieszkańcami, którzy będą użytkować ulicę.
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski odpowiedział, że jest to
inwestycja celu publicznego i można pójść na żywioł konsultując wszystko z
mieszkańcami w kwestii ul. Ziębickiej, ale jednak ostateczną decyzję i
ostateczną odpowiedzialność ponosi pan
Burmistrz.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Zdzisław Burnat odnosząc
się do przedmówców stwierdził,
że wypowiedzi dotyczące przebudowy ul.
Ziębickiej są w tym temacie wypowiedziami negatywnymi i warto się zastanowić
czy teraz póki jest jeszcze czas ku temu nie zweryfikować realizacji tego
projektu. Zaznaczył też, że najważniejszym czynnikiem dla władz samorządowych
jest opinia społeczna w tym temacie. Wiceprzewodniczący zaapelował, by nie
przewężać jezdni, ponieważ przewężenie będzie powodowało zagrożenie i kolizje,
szczególnie w takich warunkach pogodowych jakie obecnie panują.
Wiceprzewodniczący dodał też, że zatoka może być zrobiona np. 50 czy 80 metrów
niżej na tej ulicy, gdzie jezdnia jest wystarczająco
szeroka nawet na dwa autobusy i wtedy nikt nie będzie narażony na negatywną
opinię społeczną, że jezdnia jest przewężona. Wiceprzewodniczący poruszył też
temat dotyczący skrzyżowania ul. Wrocławskiej, ul. 1 Maja i ul. Żeromskiego.
Wyjaśnił, że kilka lat temu wprowadzenie rozwiązania skrzyżowania ze światłami
wydawało się świetnym rozwiązaniem, jednak po kilku latach, gdy zbiegły się
remonty kilku ulic i nasilił się tam ruch drogowy okazuje się, że to
rozwiązanie nie jest najlepsze. Rozładownie ruchu samochodowego płynnie
powodowało by rondo. Wiceprzewodniczący zwrócił się też do Burmistrza z
propozycją, by jak najszybciej wnioskować do Zarządu Dróg Wojewódzkich o to,
aby zjeżdżając z ul. Żeromskiego w kierunku skrzyżowania z ul. Wrocławską pas
prawostronny, który zaczyna się dopiero z pewnym opóźnieniem był od samego
początku tego skrzyżowania (na wysokości sklepu ogrodniczego na ul.
Żeromskiego). To rozwiązanie powodowało by płynniejszy ruch.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz podziękował Wiceprzewodniczącemu za sugestie
dotyczące wniosku o zmianę w organizacji ruchu w obrębie skrzyżowania ul.
Żeromskiego z ul. Wrocławską. Burmistrz poinformował też, że kilka dni temu
wystąpił o zmianę regulacji oświetlenia na skrzyżowaniu, aby wydłużyć czas
sekwencji światła zielonego dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Żeromskiego.
Odnosząc się do głównego wątku stwierdził,
że nie ma żadnej inwestycji dotyczącej kilkudziesięciu a tym bardziej kilku
tysięcy ludzi, którą przyjmowano by z takim samym stanowiskiem. Burmistrz
wspomniał realizację poprzednich inwestycji, podając przykład przebudowy rynku
w Ząbkowicach Śląskich. Przypomniał, że wówczas również nie brakowało bardzo
różnych głosów na temat przebiegu inwestycji, czasu jej trwania, organizacji i
komplikacji, które z tym się wiązały. Dodał że, nawet była tego czasu
inicjatywa referendum o odwołanie ówczesnych władz miasta, która spełzła na
niczym, gdyż okazało się, że rynek po oddaniu do użytku zaspakaja oczekiwania
mieszkańców. Podobnie jest z ul. Ziębicką. Podobna jest skala inwestycji,
stopień skomplikowania i podobnie dotyka to wszystkich mieszkańców. Burmistrz
powtórzył słowa Wiceburmistrza, który informował, że pas drogi od przejazdu
kolejowego do wlotu w rynek będzie wynosił nie mniej i nie więcej niż 5 metrów
szerokości, są natomiast przewidziane miejsca postojowe (nie parkingi).
Poinformował, że cała inwestycja musiała być uzgadniana z wieloma służbami,
m.in. z ochroną środowiska, która po oddaniu inwestycji do użytku ocenia jej
wpływ na środowisko naturalne. Drugi ważny czynnik to kwestia bezpieczeństwa i
tu również odpowiednie służby regulują swoimi przepisami sposób sytuowania np.
zatoki autobusowej. Burmistrz podkreślił, że zatoka, która powstaje w omawianym
miejscu oraz szeroki chodnik to przede wszystkim bezpieczeństwo dla pieszych.
Zanegował też tezę, że wszyscy są krytyczni wobec omawianego rozwiązania.
Analizując wszystkie za i przeciw
Burmistrz wyraził zdanie, że jeżeli zostanie zachowane 5 metrów szerokości pasa
jazdy to optycznie dzisiaj postrzegane jako przewężenie miejsce docelowo, kiedy
cała jezdnia zostanie oddana do użytku, okaże się bardzo dogodnym rozwiązaniem
dla pieszych. Miejscem dla nich bezpiecznym. Podkreślił, że o wiele większe
zagrożenie stanowiły pojazdy, które przed remontem drogi parkowane były na ul.
Ziębickiej obok przedszkola i dodał, że wiadomym jest, iż na terenie miasta nie
można przekraczać prędkości 50 km/h. Po wszystkich za i przeciw Burmistrz
stwierdził, że to rozwiązanie przyjęte przez planistów, projektantów i
zaakceptowane przez wszystkie służby jest zgodne z założeniami kluczowymi,
które określił jako efekt ostateczny
całej ul. Ziębickiej.
W odniesieniu do kwestii rond poruszonej
przez Wiceprzewodniczącego Zdzisława Burnata Burmistrz wyjaśnił, że na
omawianym skrzyżowaniu nie można było skonstruować ronda, ponieważ stanowiło by
to utrudnienie wjazdu na rondo pojazdów wysoko-tonażowych i długich od ul.
Wrocławskiej w stronę ul. Żeromskiego. Było to powodem zastosowania
sygnalizacji świetlnej. Wyjaśnił też, że jest to związane z faktem, że ul. Żeromskiego,
ul. Kusocińskiego i ul. Ziębicka są tranzytem wojewódzkim. W momencie kiedy
powstanie obwodnica Ząbkowic Śląskich i tranzyt wojewódzki będzie mógł być
ograniczony do pojazdów nisko-tonażowych i krótszych pojawi się prawna,
formalna i organizacyjna możliwość, iż decydent tej drogi będzie mógł rozważyć
budowę ronda. Burmistrz poinformował także, iż został złożony wniosek na budowę
ronda na skrzyżowaniu ul. Wrocławskiej, ul. 1 Maja, ul. Legnickiej i al.
Niepodległości, ponieważ tutaj nie ma przeszkód dla pojazdów wysoko-tonażowych,
które nie mogły by pokonać tego ronda.
Przewodniczący
Zarządu Osiedla Nr 1 Marian Patela zabrał głos w sprawie remontu
Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w okresie zimowym. Poinformował, że warunki panujące
w ZOK-u uniemożliwiły ugoszczenie Kardynała Gulbinowicza i spotkanie musiało
się odbyć w budynku szkoły. Dodał też, że próby chóru seniorów odbywają się w
nieodpowiednich warunkach oraz wygłosił
krótki referat na temat szacunku między ludźmi.
Radny
Krzysztof Gnach w odniesieniu do wypowiedzi
Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej na temat remontu ul. Ziębickiej powiedział,
że na etapie projektowym nie można już wprowadzać istotnych zmian. Nawiązał też do wypowiedzi radnego Stanisława
Nędzy i zadał pytanie dlaczego duże inwestycje w Gminie nie są szczegółowo
konsultowane wśród radnych, np. na komisjach resortowych. Przypomniał o swoim
wniosku o zmianę w inwestycji na ul. Krzywej i podobnej sprawie, w której była
już dokumentacja, pozwolenie i nic już nie można było w tej sprawie zrobić.
Radny wyraził pogląd, że dokumentacja nie powinna być "rzeczą świętą" i powinna
być przedyskutowana również przez radnych.
Radny
Marek Ciapka podziękował za szybką interwencję w zakresie
udrożnienia ruchu jednokierunkowego na ul. Krzywej z możliwością parkowania w
wyznaczonych godzinach obok przedszkola. Wyraził jednak niezadowolenie wobec
dwóch innych kwestii. Pierwsza kwestia to zakaz ruchu, który jest zdjęty z
jednej strony ulicy , natomiast na wysokości ul. Armii Krajowej i ul. Krzywej
nadal obowiązuje zakaz ruchu. W tym miejscu zdaniem radnego M. Ciapki powinien
być znak zakazu wjazdu i znak drogi jednokierunkowej na wysokości Kościoła Św.
Anny od ul. Ciasnej. Druga sprawa dotycząca organizacji ruchu to odcinek jezdni
łączący ul. Batalionów Chłopskich z ul. Bohaterów Getta, gdzie duże zagrożenie
ruchu powodują autobusy zjeżdżające w dół ulicy.
Radna
Jolanta Mitręga zadała pytanie Burmistrzowi dotyczące
pieniędzy, które miały być przeznaczone na zakup pojemników do segregacji
odpadów. Kolejne kwestie podniesione przez panią radną to sprawa remontu przy
ul. 1Maja oraz sprawa oświetlenia przy
wjeździe do miasta przy ulicy Wrocławskiej. Radna poruszyła także temat budowy
dużego sklepu na ulicy Wrocławskiej w okolicy szkoły i zadała pytanie czy Urząd
wydał już jakąś decyzję o warunkach zabudowy w tej sprawie.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz w odniesieniu do kwestii podniesionych przez
radnego Krzysztofa Gnacha przyznał, że z pewnością nikt z radnych nie czuje się
zwolniony z obowiązku, ani z potrzeby rozpoznawania dokumentacji dotyczących
inwestycji. Burmistrz poinformował, że bardzo wielu radnych przychodzi z
zapytaniem o możliwość wglądu w dokumentacje i również pan radny Stanisław
Nędza, który zabierał w tej sprawie głos, bardzo dokładnie przeglądał różne
dokumenty, żeby wypowiadać się później publicznie zgodnie ze swoją wiedzą i
swoim przekonaniem. Burmistrz wyjaśnił też, że kwestia dotyczy tego na jakim
etapie są zapytania radnych. W momencie kiedy jest decyzja podjęta o danej
inwestycji to jeszcze dokumentacji może czasami nie być, gdyż inwestycja składa
się z etapu dokumentacyjnego, a potem wykonawczego. Jeżeli jest dokumentacja to
wgląd w dokumenty w trybie urzędowym jest zawsze możliwy.
W
kwestii dotyczącej konkretnie ul. Krzywej i ul. Ziębickiej Burmistrz wyraził
zdanie, że "na odpowiednim etapie, kiedy dokumentacja została przedstawiona
przez wykonawcę w drodze przetargu, można było do niej wglądnąć i zgłosić uwagi.
Wtedy być może kwestia jedna, czy druga mogła by być inaczej ułożona". Dodał
też, że specjaliści, którzy zajmują się analizą komunikacji w miastach
twierdzą, że jedynym skutecznym czynnikiem podnoszącym bezpieczeństwo pieszych
są ronda i węższe pasy jazdy po to, aby kierowca nie mógł wyprzedzać innego
pojazdu. Szerokie chodniki są z kolei komfortem dla pieszych.
Przechodząc do pytania pani radnej Mitręgi,
dotyczącego pojemników do segregacji odpadów Burmistrz odpowiedział, że środki,
które uchwałą zostały przyjęte jako dokapitalizowanie ZGK, pod kątem zakupu
urządzeń do zbiórki selektywnej śmieci, zostały przekazane spółce w pierwszym
tygodniu grudnia bieżącego roku. Nie mogły być przekazane wcześniej ze względu
na stan budżetu. Burmistrz poinformował też, że od wczoraj już są stawiane
pierwsze stanowiska do odbioru odpadów komunalnych na terenie miasta Ząbkowice
Śląskie i to zadanie będzie sukcesywnie realizowane przez styczeń i luty tak,
aby na terenie miasta i na terenie wiejskim naszej Gminy takie punkty
zaistniały skutecznie.
W kwestii ubytku powierzchni asfaltowej na
ul. 1 Maja Burmistrz wyjaśnił, że wykonaniu naprawy ulicy nie sprzyjała pogoda,
dlatego przesunęło się to w czasie, natomiast ma ten fakt na uwadze.
W temacie budowy marketu przy ul.
Wrocławskiej Burmistrz odpowiedział, że teren ten został sprzedany przez
Starostwo Powiatowe (nie jest to teren Gminy) podmiotowi prywatnemu, który ma
zamiary inwestycyjne, natomiast do Urzędu Miejskiego nie wpłynęły jeszcze żadne
dokumenty w tej chwili. Wpłynęły natomiast dwa pisma: jedno pana dyrektora
Zespołu Szkół oraz grupy mieszkańców, którzy zgłaszają swoje zastrzeżenia co do
lokalizacji sklepu w tym zakresie. Do tego jednak momentu Burmistrz nie wyraża
zdania, czy opowiada się za, czy przeciw budowie, ponieważ nie ma wniosku.
W odpowiedzi na pytanie dotyczące braku
oświetlenia na drodze wjazdowej do Ząbkowic od strony Wrocławia Burmistrz
wyjaśnił, że oświetlenie zostało odłączone, ponieważ było przypięte do licznika
stacji Orlen. Poza tym dysponenci dróg uzgodnili, że chcą rozszerzyć
oświetlenie tego skrzyżowania. Włączenie światła jest więc możliwe w pierwszym
kwartale przyszłego roku.
Radny
Ryszard Barański wrócił do tematu ul. Ziębickiej, twierdząc, że
zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym konsultacje dotyczące inwestycji Gminy
powinny być przeprowadzane z mieszkańcami, a przede wszystkim z zarządami
osiedli. Zdaniem radnego "z braku konsultacji wynikają problemy tego rodzaju
jakie mamy w tej chwili, kiedy ludzie do nas dzwonią, a inwestycja jest już w
toku". Radny stwierdził także, że "martwym tworem" jest Komisja Urbanistyczno -
Architektoniczna, która ma opiniować wszystkie plany zagospodarowania
przestrzennego i decyzje. Zdaniem radnego w Komisji powinni zasiadać również
radni i nie można dopuścić do burzenia ładu przestrzennego w naszym mieście. Pan
R. Barański poruszył też sprawę zbyt wąskiego chodnika przy markecie ALDI oraz
wystąpił z prośbą do Burmistrza, aby w styczniu 2010 roku zwołać Sesję
poświęconą ładowi przestrzennemu w mieście z obawy na blokowanie miasta.
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski w odniesieniu do wypowiedzi
radnego Ryszarda Barańskiego stwierdził, że jeżeli chodzi o wyznaczanie, które inwestycje np. mają zostać
wykonane w pierwszej kolejności lub np. czy ma zostać wykonany remont na ul.
Ziębickiej to możliwe jest przeprowadzanie konsultacji społecznej, natomiast
ciężko sobie wyobrazić, aby konkretne rozwiązania techniczne były za każdym
razem szczegółowo konsultowane z mieszkańcami, bo powodowało by to przedłużenie
wykonania inwestycji.
W kwestii dotyczącej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej
Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że Komisja ta przede wszystkim opiniuje plany
zagospodarowania przestrzennego i zasiadają w niej fachowcy. Odpowiadając na apel
radnego R. Barańskiego, dotyczący potrzeby zwołania Sesji Zastępca Burmistrza
odpowiedział, że od trzech lat stale odbywają się zwyczajne i nadzwyczajne
posiedzenia Sesji i Komisji. Zaznaczył
też, że dokumenty cały czas są konsultowane i nieprawdą jest opowiadanie o tym,
że nie ma do nich dostępu czynnik społeczny. Zastępca Burmistrza zwrócił także
uwagę na fakt, że tłok na ulicy powodowany jest także stale rosnącą ilością
pojazdów, a szczególnie remont na ul. Ziębickiej jest teraz główną przyczyną
zatłoczonego miasta.
Pani
Danuta Tkaczonek jako mieszkanka wyraziła swoje zdanie na temat zamontowanego oświetlenia na ul.
Św. Wojciecha i zapytała, czy jest jeszcze szansa, aby poprawić część
oświetlenia, która zachodzi na okno budynku.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz w odpowiedzi na pytanie pani D. Tkaczonek
dotyczące oświetlenia powiedział, że na tym etapie jeszcze można skorygować
lokalizacje poszczególnych punktów świetlnych.
Radna
Ewa Figzał odniosła się do wypowiedzi pana Wiceburmistrza
w kwestii "małej obwodnicy" w kontekście działalności Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu. Radna poprosiła, aby dokumenty dotyczące "małej
obwodnicy" wpłynęły do Biura Rady Miejskiej, ponieważ będą one tematem Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Radny
Ryszard Barański zapytał przez jakie działki będzie przebiegać "mała
obwodnica".
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz odpowiedział, że program funkcjonalno-użytkowy
to określenie w możliwie ogólnym stopniu celowości i lokalizacji danej
inwestycji. Dokument ten został przygotowany i współfinansowany przez Gminę
Ząbkowice Śląskie, ale zlecany przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei. Program był przekazany do konsultacji i był
demonstrowany podczas posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu,
podczas spotkania z mieszkańcami rejonu ul. Kamienieckiej i ul. Kłodzkiej,
urzędnikami DSDiK oraz przedstawicielami Powiatu Ząbkowickiego. Burmistrz
wyjaśnił, że na podstawie konsultacji, która dotyczy całego przyszłego
przebiegu "małej obwodnicy" Ząbkowic Śląskich, Zarząd Województwa
Dolnośląskiego zlecił DSDiK przeprowadzenie przetargu na inwestycję pod nazwą
"Zaprojektuj i wybuduj małą obwodnicę Ząbkowic Śląskich". Obecnie ten przetarg
jest w trakcie procedury, co oznacza, że dokumentacja dopiero będzie
przygotowana przez tego wykonawcę, który takie zlecenie otrzyma w drodze
przetargu. Burmistrz dodał, że rozstrzygnięcie ma nastąpić najpóźniej w
pierwszym kwartale 2010 roku i wówczas dopiero będzie można mówić jakie
nieruchomości będą objęte pasem drogi.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ogłosił 10 min. przerwy.
Ad.
pkt. 6. Podjęcie uchwał.
Po przerwie Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik wznowił obrady.
1.Uchwała nr XIII/73/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki o Rozwiązania
Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich
na rok 2010.
Inspektor Wydziału Edukacji Anna Marcinków przedstawiła
projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki o Rozwiązania
Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich
na rok 2010. (Projekt
stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformował, że Komisja
Zdrowia przy Radzie Miejskiej pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały i
otworzył dyskusję.
Radna Irena Szewczyk zabrała głos w
sprawie projektu uchwały. Zaproponowała, aby w załączniku do uchwały (rozdz.
II) w pkt. 2 o brzmieniu: "Rozwijanie profilaktyki rodzinnej uczenia rodziców
umiejętności wspierania abstynencji dzieci oraz udzielanie profesjonalnej
pomocy rodzicom, których dzieci upijają się lub przejawiają inne elementy
demoralizacji" znalazło się jeszcze sformułowanie: "uczenia rodziców
umiejętności rozpoznawania używania narkotyków przez dzieci i młodzież".
Ostatecznie zdecydowano do uchwały dodać
punkt 3 o brzmieniu: "Rozwijanie profilaktyki rodzinnej uczenia rodziców
umiejętności rozpoznawania używania narkotyków przez dzieci i młodzież".
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik wobec braku głosów radnych w tej sprawie zamknął
dyskusję i poddał projekt uchwały z wniesioną poprawką pod głosowanie.
Głosowanie: 21
głosów za.
W wyniku głosowania uchwała
została przyjęta.
2.Uchwała nr XIII/74/2009 z dnia 30 grudnia 2009 zmieniająca
uchwałę w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie
na lata 2009 - 2011.
Inspektor
Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w
sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata
2009 - 2011. (Projekt stanowi
załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję.
Radny
Krzysztof Gnach zadał pytanie na jakim etapie jest wnioskowana inwestycja
(ul. Armii Krajowej, ul. Kłodzkiej i ul. Dolnośląskiej), czy jest już wykonana
dokumentacja projektowa.
Kierownik
Wydziału Infrastruktury Komunalnej Wojciech Jankowski odpowiedział, że zaawansowanie tej
inwestycji jest na etapie zakończenia dokumentacji technicznej, niezbędnej do wniosku
o przyznanie dotacji. Termin zakończenia i uzyskania pozwolenia na budowę to dzień
15 stycznia 2010 r. Pełna dokumentacja, która złożona została w Starostwie, obejmuje przebudowę nawierzchni, budowę
nowego oświetlenia ulic i budowę kanalizacji deszczowej. Prace te są
kwalifikowane do projektu i jest to odrębna dokumentacja. Uprzedzając następne
pytania pan kierownik poinformował, że do wniosku o przyznanie dotacji został
złożony program funkcjonalno-użytkowy na inwestycję. Równolegle jest wykonywana
dokumentacja z terminem wykonania do 30 kwietnia na kanalizację sanitarną,
która to inwestycja nie jest objęta dotacją, ale musi być wykonywana, gdyż bez
kanalizacji nie można wykonać nawierzchni.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik wobec braku głosów radnych w
tej sprawie zamknął dyskusję oraz poprosił Przewodniczącą Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu o przeprowadzenie głosowania w sprawie wydania opinii.
Głosowanie: 7 głosów za, 1
głos przeciwny.
Uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, w związku z czym Przewodniczący Rady Miejskiej
poddał Wysokiej Radzie pod głosowanie projekt uchwały.
Głosowanie: 20
głosów za, 1 głos przeciwny.
W wyniku głosowania uchwała
została przyjęta.
3.Uchwała nr XIII/75/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian
w budżecie miasta i gminy na 2009 rok. (Projekt stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącą
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewę Figzał o zaopiniowanie projektu
uchwały.
Uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, w związku z czym Przewodniczący Rady Miejskiej
poddał Wysokiej Radzie pod głosowanie projekt uchwały.
Głosowanie: 19
głosów za, 2 głosy wstrzymujące.
W wyniku głosowania uchwała
została przyjęta.
4.Uchwała nr XIII/76/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego
2009.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu
wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego 2009. (Projekt stanowi załącznik do
protokołu).
Uchwała
uzyskała pozytywną opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, w związku z
czym Przewodniczący Rady Miejskiej tworzył dyskusję.
Radna Ewa Figzał poprosiła
Burmistrza o wyjaśnienie dlaczego omawiane inwestycje nie zostały wykonane w
2009 roku.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz wyjaśnił,
że jeśli chodzi o konieczność sfinansowania opracowania strategicznej oceny
oddziaływania na środowisko dla strategii Gminy na lata 2009-2017, to
opracowanie strategicznej oceny jest efektem przepisów, które weszły w trakcie
roku i nie można było tego przewidzieć. Burmistrz poinformował, że projekt
strategii jest przygotowany i żeby można było go zgodnie z procedurą
rekomendować do rozpatrzenia Radzie Miejskiej pojawiła się konieczność
opracowania tej strategicznej oceny wpływu ewentualnego przyjęcia strategii.
Burmistrz wyjaśnił, że są to wymogi unijne, które osaczają każdy dokument
dodatkowymi opracowaniami.
W drugiej kwestii dotyczącej modernizacji
przebudowy ul. Ziębickiej, ul. Chrobrego, ul. Krzywej i ul. Św. Wojciecha
Burmistrz wyjaśnił, że realizacja zadania przedłuża się przede wszystkim z winy
wykonawcy i ze względu na czynniki atmosferyczne. Wykonawca przejął plac budowy
zgodnie z procedurami w terminie właściwym, natomiast źle oszacował swoje możliwości
wykonawstwa i czas przedłużył się na okres niesprzyjających warunków
atmosferycznych.
Jeśli chodzi o zadanie inwestycyjne pod
nazwą "Remont chodników i nawierzchni ul. Armii Krajowej" sprawa została
wcześniej wyjaśniona, natomiast w sprawie zabytkowego cmentarza przy ul. 1 Maja Burmistrz
wyjaśnił, że przetarg odbył się później, ponieważ były w tym temacie wnioski i
zapytania. Drugą przyczyną opóźnienia było rozważanie, czy zadanie to
rozpoczynać w roku 2009 ze względu na stan budżetu. Dodał też, że wykonawca
podpisał umowę i ma 45 dni na wykonanie tego zadania, ale w obecnych warunkach
nie może tego zadania podjąć, dlatego zacznie wykonywać je z początkiem roku.
W kwestii dotyczącej trzech sztuk drzwi do
budynku Urzędu Burmistrz poinformował, że została wyrażona zgoda na to zadanie
podczas ostatniej Sesji Rady Miejskiej przy zmianie budżetu, natomiast
wykonawca nie jest w stanie tego wykonać w roku bieżącym, gdyż są to drzwi
"nietypowe".
Wyjaśniając temat monitoringu miejskiego
Burmistrz oznajmił, że przyczyną opóźnienia realizacji inwestycji była decyzja Powiatowego
Inspektora Budowlanego o całkowitym zamknięciu ratusza, która na wniosek
Burmistrza została uchylona przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
W związku z tym, że wieża ratusza miejskiego jest elementem wiążącym system
kamer, jeśli chodzi o łączność bezprzewodową, nie można było instalować tego
urządzenia. Dopiero kiedy okazało się, że ratusz jest możliwym miejscem do
instalacji tej anteny, można było rozpocząć inwestycję. Burmistrz przekazał
także informację, że część miasta jest już widoczna w kamerach i Straż Miejska
z tych kamer korzysta.
Omawiając kwestię remontu ZOK-u Burmistrz
poinformował, że czynnikiem, który wpłynął na czasowe przesunięcie tej inwestycji
jest fakt, iż pierwotnie dokumentacja termomodernizacji zakładała doprowadzenie
zasilania gazowego do budynku od ul. Poprzecznej, a w drugim półroczu tego roku
gazownictwo zgłosiło zamiar całkowitej wymiany sieci gazowej.
Wobec braku dalszych głosów radnych w
sprawie Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął
dyskusję i poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Głosowanie:
16
głosów za, 5 głosów wstrzymujących.
W wyniku głosowania uchwała
została przyjęta.
5.Uchwała nr XIII/77/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie wyrażenia zgody
na zamianę nieruchomości.
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak przedstawiła projekt
uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.
Uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, w związku z czym Przewodniczący Rady Miejskiej
tworzył dyskusję.
W związku z brakiem głosów radnych w tej
sprawie Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Głosowanie:
21
głosów za.
W wyniku głosowania uchwała
została przyjęta.
6.Uchwała nr XIII/78/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie rozwiązania
Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku.
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak przedstawiła projekt
uchwały w sprawie rozwiązania Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku.
Uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, w związku z czym Przewodniczący Rady Miejskiej
otworzył dyskusję.
Radny Krzysztof Gnach
zadał pytanie ile będzie kosztowało naszą Gminę Rozwiązanie Międzygminnego
Związku Celowego w Kłodzku i z którego to będzie budżetu (tego czy
przyszłorocznego).
Kierownik Wydziału Gospodarki
Przestrzennej Grażyna Grzeszczak odpowiedziała, że koszty
jakie Gmina do dnia dzisiejszego poniosła, to koszty związane z wydatkami
wpisowymi do Związku oraz składką członkowską. Pani kierownik poinformowała, że
Komisja Rozwoju Gospodarczego i Budżetu zobowiązała panią skarbnik do
przygotowania rozliczenia, które wyjaśni ile to na przestrzeni kilku lat
kosztowało Gminę. Pani G. Grzeszczak zaznaczyła też, że proces likwidacji
będzie trwał przez trzy miesiące, w trakcie których gminy nadal pozostające w Związku
muszą pokryć koszty tej likwidacji. Koszty likwidacji zostały ustalone na
ogólną kwotę 93.286 złotych. Na dzień dzisiejszy wszystkich gmin jest 14 i one
pokryją koszty likwidacji.
Radna
Irena Szewczyk zwróciła się z pytaniem jakiej wysokości jest stan majątku.
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak w odpowiedzi na
pytanie powiedziała, że został powołany likwidator i w dniu 17 grudnia 2009
roku Zgromadzenie Związku przyjęło plan likwidacji MZC. Przez trzy miesiące
pani likwidator wyliczy wszystkie koszty, które obciążają Związek i będą jeszcze
do poniesienia.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz poinformował, że największym elementem majątku Związku
jest dokumentacja, która była generowana pod projekt gospodarki śmieciowej.
Dokumentacja ta została rozparcelowana pomiędzy gminy uczestniczące w Związku i
nasza Gmina też dysponuje częścią. Związek nigdy nie miał własnego lokalu,
wydzierżawiał dwa pomieszczenia biurowe w siedzibie banku w Kłodzku, który
przylega do siedziby Starostwa Powiatowego. Związek korzystał też nieodpłatnie
z sal konferencyjnych Gminy Kłodzko. Koszty tej likwidacji to jest przede
wszystkim proces rozliczenia się z osobami, które były tam zatrudnione oraz
rozliczenia z czynszów i różnego rodzaju opłat. Istotą majątku są dokumentacje,
a gro kosztów to koszty pracownicze, które trzeba rozliczyć w tym kwartale.
Radny
Ryszard Barański zabrał głos w sprawie. Powiedział, że zostajemy przed
ważnym nierozwiązanym problemem, jakim jest gospodarka odpadami. Zadał pytanie
dlaczego doprowadzono do upadku przedsięwzięcia, gdzie Gmina oczekiwała na duży
strumień unijnych pieniędzy i dlaczego przez cztery lata nie można było
rozwiązać problemu wywozu i utylizacji śmieci.
Wiceprzewodniczący
Zdzisław Burnat odpowiadając na zarzuty wyjaśnił, że problem odpadów
komunalnych Gminy Ząbkowice Śląskie to nie jest problem ostatnich trzech lat,
ale ostatnich dwudziestu lat. Już za kadencji poprzedniego Burmistrza Ząbkowic
Śląskich szukano lokalizacji składowiska odpadów komunalnych dla Ząbkowic
Śląskich. Wiceprzewodniczący przypomniał o poprzedniej koncepcji Strąkowej,
Szklar, czy Braszowicach. Problem był więc problemem co najmniej kilku kadencji
i nie można obwiniać obecnego Burmistrza czy Rady. Zapowiadane szumnie
pieniądze unijne są utopią i nie są wcale tak łatwo dostępne jak to się
powszechnie mówi. Przekonało się o tym MZC, które przez kilkanaście lat
gromadząc dziesiątki akt segregatorów, dotyczących przygotowania wniosku do
Funduszu Spójności, nie podołało temu tematowi i dlatego podjęto w pewnym
momencie decyzję (w roku 2008) o odstąpieniu od realizacji tego zadania.
Wiceburmistrz Zdzisław Burnat sprostował, że to nie Międzygminny Związek Celowy
sprzedał to zadanie, bo nie mógł tego uczynić, gdyż nie był właścicielem
terenu, na którym ten zakład miał być zlokalizowany. Gmina Radków jako właściciel
w formie przetargu sprzedała teren i nabywcą została spółka "BioEko", której
pan Zdzisław Burnat był pracownikiem. Wiceprzewodniczący poinformował, że największy
udziałowiec firmy "BioEko" w pewnym momencie doszedł do wniosku, że również nie
podoła temu zadaniu i sprzedał swoje udziały. W momencie nabycia udziałów przez
nowego właściciela automatycznie nowy właściciel miał nową wizję i zmieniona
została kadra pracownicza, więc nie są już znane dalsze losy firmy. Prawdopodobnie nowy
właściciel chce zastosować zupełnie inną technologię, niż była planowana przez
MZC, w związku z tym wstrzymał realizację tego zadania, jak również poszukuje
środków na jego realizację. Wiceprzewodniczący
wyjaśnił także, że z omawianym problemem boryka się wiele gmin na terenie
kraju i jak do tej pory tylko dwa zadania zdobyły uznanie, jeżeli chodzi o
środki unijne. Są to zadania na poziomie 300 mln zł (pod Ełkiem i w
Bydgoszczy), gdzie udziałowcami są samorządy, ale uczestniczy w tych zadaniach
także kapitał prywatny. Pan Burnat przekazał też informację, że rząd
Rzeczypospolitej przewidział budowę jedenastu najnowocześniejszych zakładów
utylizacyjnych na terenie kraju i one będą miały przewidziane dotacje na
realizację budowy.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz podziękował
Wiceprzewodniczącemu Zdzisławowi Burnatowi za wypowiedź oraz przedstawienie
krótkiej historii w omawianym temacie. Burmistrz zwrócił uwagę na to, że Polska
jest jedynym obok Węgier krajem Unii Europejskiej, który nie ma unormowanej
kwestii - kto jest właścicielem masy odpadów komunalnych. Wyjaśnił też, że czym
innym jest odbiór tych odpadów oraz ich przerób i utylizacja, a czym innym jest
zbieranie odpadów, obrót tymi odpadami i dostarczanie ich do punktu utylizacji.
Burmistrz stwierdził, że Polska jest krajem, w którym rozgrywają się dwa
wielkie interesy: interes samorządów, które chcą być właścicielem odpadów, a
interesem przewoźników, którzy chętnie odbierają odpady nawet od indywidualnych dostawców.
Radna
Ewa Figzał podziękowała Wiceprzewodniczącemu Burnatowi za wyjaśnienia i nawiązała
do zapytania radnej Ireny Szewczyk dotyczącego majątku Międzygminnego Związku
Celowego w Kłodzku. Zadała pytanie czy wiadomym jest kto jest właścicielem
dokumentacji, kto był właścicielem tej dokumentacji i jakie dokumenty uzyskała
Gmina Ząbkowice Śląskie od Związku.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz odpowiedział, że pierwotnym zleceniodawcą dokumentacji,
która była generowana przez kilkanaście lat był i jest Związek. Związek
dysponował środkami pochodzącymi ze składek członkowskich, a więc również z
udziału poszczególnych gmin. Gmina Ząbkowice Śląskie zaczęła uczestniczyć w tym
nieco później, a więc partycypacja materialna jest nieco inna. Po drugie Burmistrz
wyjaśnił, że dokumentacja dotyczyła dwóch obszarów: organizacji odbioru ścieków
i organizacji odbioru śmieci. "Jeśli chodzi o gospodarkę kanalizacyjną mamy
dokumentację dotyczącą naszej Gminy w posiadaniu i ta kwestia nie podlega już
rozliczeniom, natomiast dokumentacja dotycząca systemu odbioru śmieci jest po
części w naszej dyspozycji, po części znajduje się jeszcze w Kłodzku i jest
przedmiotem rozliczeń".
Salę obrad opuścił Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik. Na czas jego nieobecności przewodnictwo nad
obradami przejął Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Burnat.
Radny Ryszard Barański zabrał jeszcze
głos w tym temacie. Radny stwierdził, że była zgoda społeczeństwa Szklar na
budowę zakładu utylizacji odpadów komunalnych w Szklarach, były przeznaczone
pieniądze na budowę, a dokumentacja nie została skomponowana. Zapytał "dlaczego
pod Ełkiem i Bydgoszczą można działać, a u nas nie?"
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz powrócił do wypowiedzi pana Burnata. Przypomniał, że
tylko potężne przedsięwzięcia, mające skalę budżetową około 300 mln zł, mają
szansę na realizację. Projekt MZC zakładał początkowo wydatkowanie około 120
mln zł , później schodził do 90 mln i ostatecznie zszedł do poziomu kilkunastu
milionów złotych, mających się sprowadzić do wspólnego programu likwidacji
składowisk odpadów komunalnych, które zostały wygaszone w gminach
członkowskich. W momencie, gdy tylko do tego celu miało służyć MZC gminy, które
nie mają swoich zbiorników odpadów komunalnych wygaszonych nie mają żadnego
interesu, aby w tym uczestniczyć.
Głosowanie:
18
głosów za, 1 głos wstrzymujący.
W wyniku głosowania uchwała
została przyjęta.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Zdzisław Burnat ogłosił 5 minut przerwy.
Po przerwie Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik wznowił obrady.
Powołanie
Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
7.Uchwała nr XIII/79/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie powołania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Ząbkowic
Śląskich.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o składanie kandydatur
do Komisji Skrutacyjnej.
Radny Marek Ciapka zgłosił
kandydaturę radnego Mariana Tokarczyka. Radny Marian Tokarczyk wyraził zgodę.
Radna Danuta Wojtaczka
zgłosiła kandydaturę radnego Henryka Zięby. Radny Henryk Zięba wyraził zgodę.
Radny Stanisław Nędza zgłosił
kandydaturę radnego Tomasza Stępnia. Radny Tomasz Stępień wyraził zgodę.
Lista kandydatów do Komisji
Skrutacyjnej została zamknięta.
Głosowanie w sprawie składu
Komisji Skrutacyjnej:
Rada jednogłośnie wybrała
Komisję Skrutacyjną do wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o składanie kandydatur na Wiceprzewodniczącego Rady
Miejskiej.
Radna Irena Szewczyk zgłosiła
kandydaturę radnej Anny Józefowicz. Radna Anna Józefowicz wyraziła zgodę.
Radna Ewa Figzał zgłosiła
kandydaturę radnej Jolanty Mitręgi. Radna Jolanta Mitręga wyraziła zgodę.
Radny Franciszek Gawęda
zgłosił kandydaturę radnego Marka Ciapki. Radny Marek Ciapka nie wyraził zgody.
Radna Danuta Wojtaczka
zaproponowała, aby zamknąć listę kandydatur.
Rada wyraziła zgodę na
zamknięcie listy.
Ad.
pkt. 7. Interpelacje i zapytania Radnych.
Głos zabrała radna Irena Szewczyk. Radna poinformowała o skutkach, jakie Gmina Ząbkowice Śląskie ma będąc
członkiem Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Q Wsi. W miesiącu grudniu Stowarzyszenie
rozpatrywało projekty, jakie zostały zgłoszone przez członków w grupach: -
Projekty dotyczące odnowy i rozwoju wsi, - Projekty dotyczące tzw. małych
projektów, - Projekty dotyczące tzw. tworzenia i rozwoju mikroprzedsiębiorstw.
Radna przekazała informację, że Gmina Ząbkowice Śląskie złożyła projekt w
ramach odnowy i rozwoju wsi, który dotyczy remontu świetlicy wiejskiej w
miejscowości Zwrócona na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie. Całkowity koszt tej
operacji to 289.483 zł, koszt kwalifikowany to 237.239 zł i Gmina Ząbkowice
Śląskie została zakwalifikowana w rankingu na trzecim miejscu na siedem
wniosków, jakie znalazły się w tej grupie projektów. Dofinansowanie jakie
otrzymała Gmina Ząbkowice Śląskie to177.929
zł. Radna Irena Szewczyk poinformowała też, że warto składać projekty o
dofinansowanie w zakresie omówionych przez nią działań.
Radny Krzysztof Gnach zapytał
kiedy może liczyć na odpowiedź pisemną na zadane wcześniej Burmistrzowi pytanie,
które dotyczyło oceny pozostałych wniosków o dofinansowanie składanych przez
Urząd Miejski w Ząbkowicach Śląskich do Urzędu Marszałkowskiego.
Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga Zięba zabrała
głos w sprawie zapisu w budżecie w zakresie wsparcia wsi.
Radna Ewa Figzał zaprosiła Burmistrza,
radnych i pozostałych zgromadzonych na obrady Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu dnia 13 stycznia 2010 r., która będzie obradowała w sprawach budżetu.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz podziękował Przewodniczącej Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu za zaproszenie na obrady Komisji następnie w odpowiedzi
na pytanie radnego Krzysztofa Gnacha przedstawił sytuację składanych przez
Urząd wniosków.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej o przedstawienie techniki
głosowania.
Przewodniczący
Komisji Skrutacyjnej Tomasz Stępień przedstawił technikę głosowania w
sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady
Miejskiej, rozdał karty do głosowania, po czym radni przystąpili do
głosowania.
W interpelacjach i zapytaniach radnych
głos zabrała radna Jolanta Mitręga. Radna
poruszyła temat postoju Taxi przy dworcu kolejowym. Przekazała prośbę
mieszkańców, aby przywrócić taryfy w tym miejscu.
W nawiązaniu do wypowiedzi radnej Jolanty
Mitręgi Przewodnicząca Osiedla Nr 4 pani
Halina Narwojsz poruszyła problem braku placu dla taksówkarzy obok hotelu i
restauracji "Dolnośląskiej".
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz poinformował, że inwestor dawnego hotelu i restauracji
"Dolnośląskiej" prowadzi już pewne prace. W kwestii problemu taksówkarzy
Burmistrz oznajmił, że nie miał żadnego formalnego spotkania, ani dokumentu od
przedstawicieli taksówkarzy, natomiast poprosił panią Halinę Narwojsz o zaaranżowanie
takiego spotkania.
Wobec braku dalszych zapytań i interpelacji
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik ogłosił przerwę do
momentu zakończenia prac Komisji Skrutacyjnej.
Po
przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Tomasz Stępień odczytał protokół
Komisji Skrutacyjnej, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W
wyniku wyborów Komisja Skrutacyjna stwierdziła, że na Wiceprzewodniczącą Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich została
wybrana radna Anna Józefowicz.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik podziękował Komisji Skrutacyjnej za pracę i pogratulował
Wiceprzewodniczącej.
Następnie złożył życzenia noworoczne wszystkim zgromadzonym i
podziękował za współpracę w mijającym roku 2009.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna
Józefowicz podziękowała radnym za oddane na nią głosy i obdarzenia jej
zaufaniem.
Ad. pkt. 8. Zakończenie obrad.
W
związku z wyczerpaniem porządku obrad i realizacją tego porządku Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik zamknął LIII Sesję Rady Miejskiej V Kadencji.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik
Protokołowała
Katarzyna
Zalewska-Pieróg