Protokół nr  LXV/2010

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 6 października 2010 roku

w sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

 

W sesji udział wzięli:

 

1) Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

 

- nieobecni

.                    Zdzisław Burnat

.                    Bogdan Rembisz

 

2) Krzysztof  Kotowicz                    Burmistrz  Ząbkowic Śląskich

3) Ireneusz Woźniakowski             Zastępca Burmistrza Ząbkowic Śląskich            

3) Iwona Aibin                                  Sekretarz Gminy     

5) Bożena Kurczyna                         Skarbnik Gminy

4) Paweł Polewski                           Radca Prawny        

 

oraz dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, sołtysów, przewodniczących zarządu osiedli i gości przybyłych.

 

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  LXIII Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 16 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.

 

Poinformował, że protokół z obrad prowadzić będzie Pani Monika Gwóźdź 

 

Następnie przedstawił porządek obrad 

 

1.                  Przyjęcie porządku obrad.

2.                  Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.

3.                  Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.  

4.                  Informacja z wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie             

za I półrocze 2010 roku

.                    opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej

5.                  Podjęcie uchwał:

.                    w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego złoża migmatytu "Kluczowa" w granicach Gminy Ząbkowice Śląskie

.                     w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla obrębów geodezyjnych w Gminie Ząbkowice Śląskie: Braszowice, Grochowiska, Olbrachcice Wielkie, Pawłowice, Sieroszów, Stolec, Strąkowa, Tarnów.

.                    w sprawie zmieniającej uchwałę nr IV/31/2007 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości: Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice- Gminy Ząbkowice Śląskie.

.                    w sprawie zmieniającej uchwałę w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich na 2010 rok.

6.                  Interpelacje i zapytania.

7.                  Sprawy różne. 

8.                  Zakończenie obrad.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, prosi Wysoką Radę o wprowadzenie do porządku obrad poszczególne punkty, które poddał pod głosowanie:

 

1.      Przyjęcie protokołu z dnia 23 września 2010 roku

 

Głosowanie: 15 głosów za, 1 głos wstrzymujący

 

W wyniku głosowania Wysoka Rada przyjęła ten punkt do porządku obrad

 

2.      Wprowadzenie projektów uchwał:

.                    w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu udzielania ulg w spłacaniu należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, przypadających Gminie Ząbkowice Śląskie i jej jednostkom podległym oraz wskazania organu do tego uprawnionego.

 

Głosowanie: 14 głosów za, 1 głos przeciw, 1 głos wstrzymujący

 

Wysoka Rada przyjęła zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad

 

.                    w sprawie przyznania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie, niestanowiących własności Gminy.

 

Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad

 

.                    w sprawie określania szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

 

Głosowanie: 14 głosów za, 2 głosy wstrzymujące

 

Wysoka Rada przyjęła zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad

 

.                    w sprawie przyjęcia rezygnacji z członkowstwa w Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

 

Głosowanie: 12 głosów za, 1 głos przeciw, 1 głos wstrzymujący

 

Wysoka Rada przyjęła zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad

 

.        w sprawie wyborów członków Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej

 

Głosowanie: 10 głosów za, 4 głosy wstrzymujące

 

Wysoka Rada przyjęła zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad

 

.        przyjęcie apelu w sprawie przyśpieszenia działań w ramach Programu Odra 2006 na rzecz modernizacji rzeki Nysy Kłodzkiej wraz z obwałowaniami i budową Zbiornika Kamienieckiego w miejscu wysiedlonej wsi Pilce

 

Głosowanie: 14 głosów za, 2 głosy wstrzymujące

 

W wyniku głosowania Wysoka Rada przyjęła ten punkt do porządku obrad

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał, czy ktoś jeszcze chciałby  wnieść coś do porządku obrad?

 

Radny Ryszard Barański, chciałby wnieść projekt uchwały w sprawie odwołania z funkcji Przewodniczącej oraz członka Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

 

Przedstawił projekt uchwały wraz z uzasadnieniem. (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

Poza tym Pani Danuta Wojtaczka jest objęta zarzutem karnym. Zarzut ten dotyczy wyjazdu do sarduwald. W wyniku tego zarzutu jest podejrzana o wyłudzenie pieniędzy z delegacji jaka miała miejsce do tego miasteczka. Zarzutami objęci są także Ireneusz Woźniakowski, Henryk Zięba, Janusz Kacik, Marek Ciapka.

Ostatnie, pismo, które wpłynęło na moje ręce, gdzie wskazuje się, że pan prokurator generalny uchylił postępowanie, także Ci państwo są pod zarzutami z powrotem, uznał, że uchylenie postępowania w prokuraturze było bezpodstawne. Także Pani Danuta Wojtaczka jest pod zarzutami prokuratorskimi i na koniec chciałbym jeszcze jedną sprawę poruszyć. My tu na początku wprowadziliśmy pewne standardy prawne i chciałbym, żeby te standardy prawne były utrzymywane. Pan Marian Tokarczyk został odwołany też z przewodniczącego komisji rewizyjnej, bo złamał ustawę o samorządzie gminnym i przez miesiąc czasu był prokurantem w spółce gminnej, a tak funkcja zgodnie z ustawą nie mogła być przez niego prowadzona. Wobec powyższego Rada odwołała Pana Mariana Tokarczyka z tego tytułu, że było uchybienie tego przepisu. Ja uważam, że powinniśmy i pod tym względem prowadzić jednakowe standardy w stosunku do wszystkich radnych, skoro wtedy Pani Radna Wojtaczka głosowała za tym, żeby Pan Marian przestał być przewodniczącym komisji rewizyjnej, to mam taką samą nadzieję, że będzie się godziła na to, jakim sama została objęta zarzutami, a poza tym mam nadzieje, że radni staną na wysokości zadania i przywrócą te standardy prawne i będziemy się kierowali literą prawa, a nie jakimiś tam układami i układzikami. Więc uważam, że przedstawienie tej uchwały jest zasadne.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie zaprezentowany projekt uchwały:

 

Głosowanie: 1 głos za, 9 głosów przeciw, 5 głosów wstrzymujących

 

W wyniku głosowania Wysoka Rada nie wprowadziła do porządku obrad zaprezentowanego projektu uchwały.

 

Ad. Pkt. 1

Przedstawiony porządek obrad został przyjęty.

 

Realizacja porządku obrad.

 

.        Przyjęcie protokołu z dnia 23 września 2010 roku

W związku z brakiem uwag, protokół ostał przyjęty.

 

Ad. Pkt. 2

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że brał udział w dożynkach gminnych w Braszowicach, w dożynkach diecezjalnych i wojewódzkich w Kamieńcu Ząbkowickim, brał udział w Inauguracji roku szkolnego w Zespole Przedszkolno- Szkolnym w Braszowicach i w Stolcu, uczestniczył też w dożynkach prezydenckich w Spale. Uczestniczył również z wizytą na czwartych prezentacjach gospodarczych, jakie odbyły się w naszej Hali Słonecznej, udział w Sesji Sołtysów, jak i również przyjmował interesantów.

 

Ad. Pkt. 3

Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji znajduje się do wglądu w Biurze Rady Miejskiej. (informacja stanowi załącznik do protokołu)

 

Ad. Pkt. 4

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, przedstawił informację z wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za I półrocze 2010 roku. (informacja stanowi załącznik do protokołu). Poinformował również, ze zarówno dochody i wydatki w I- go półroczu nie zostały zrealizowane na poziomie 50 %. Wynika to z faktu, iż w stosunku do prognozowanych dochodów z tytułu udziału z tytułu podatki PIT i CIT, otrzymaliśmy znacznie mniejsze dochody w ciągu I- go półrocza.

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna, przedstawiła uchwałę Nr IV/158/2010 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w sprawie opinii o przedłożonej przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2010 roku. (uchwała ta stanowi załącznik do protokołu)

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła dyskusję nad informacją z wykonania budżetu za I półrocze.

 

Radny Krzysztof Gnach, w uchwale Rady Miejskiej w sprawie budżetu na rok 2010, zaplanowano wpływy z tytułu nabycia prawa własności oraz prawo użytkowania wieczystego nieruchomości w kwocie 5 mln 10 tys zł. Na koniec I- go półrocza wpływy z tego tytułu było w wysokości 4, 60 %. W jakiej kwocie i w jakim procencie na dzień dzisiejszy przedstawia się ten temat?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział, że zapis w projekcie budżetu był oparty o naszą świadomość, iż dysponujemy nieruchomościami, które zamierzamy zbyć. Jednym najważniejszym punktem jest nieruchomość położona przy ulicy legnickiej. Postępowania przetargowe zakończyły się ujemnie, nieruchomość nie została sprzedana mimo obniżenia wartości wyjściowej przetargu. Oznacza to, że koniunktura nieruchomości jest negatywna, czego nie mogliśmy zakładać planując budżet. Planując ten dochód, przewidywaliśmy również sytuację krytyczną i rozwiązaniem awaryjnym, była decyzja o wycenach i sprzedaży lokali użytkowych, z których dochody nie były wskazywane przy prognozie dochodów budżetowych na bieżący rok. Ta procedura została wdrożona, lokale użytkowe są sprzedawane na rzecz najemców bądź w przetargu. To przynosi nie jednostkowo duże wpływy ale sukcesywnie mamy dochody, które powodują, że amortyzujemy czy łagodzimy skutki tego niepowodzenia, tej prognozy dot. nieruchomości przy ulicy legnickiej, która poczeka na lepszą koniunkturę, gdyż nie będziemy obniżać jej wartość.

 

Ad. Pkt. 5

 

1.                  Rozpatrzenie uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego złoża migmatytu "Kluczowa" w granicach Gminy Ząbkowice Śląskie.

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła pozytywną opinię komisji przy czy wprowadziła poprawkę do paragrafu 26 rozdziału 4. Wysokość renty planistycznej w oryginale wynosiła 15 %, przegłosowano wniosek na 20 %.

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, zaprezentowała projekt uchwały wraz z uzasadnieniem oraz z załącznikami.

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu) 

 

Poinformowała, że na Komisji Gospodarczej padła propozycja zmiany zapisu pkt. 2 w paragrafie 19.

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, propozycja zmiany była następująca: w paragrafie 19 pkt. 2: w obszarze należy wybudować infrastrukturę transportu kolejowego.

Pkt. 2 z dokumentów naszych przybrałby wtedy numer pkt. 3 i z tego punktu wykreślilibyśmy stwierdzenia: infrastruktury, transportu, kolejowego.

 

Opinia komisji była pozytywna ze zmianą opłaty planistycznej.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.

 

Radny Ryszard Barański, została sporządzona prognoza finansowa realizacji ustaleń planu. Czy mogłaby Pani ją w skrócie przedstawić?

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, w prognozie finansowej było poddanych analizie szereg różnych zagadnień. Tereny, które są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanowią własność zarówno przedsiębiorcy jak własność prywatną. Gmina nie ma tutaj swoich udziałów. W załączniku nr 2, w paragrafie 1, jest zapisane, że gmina z tytułu wykonania planu już realizacji w tym obszarze nie będzie ponosić żadnych wydatków, które byłyby finansowane z budżetu gminy. W analizie finansowej znalazły się takie interpretacje, czy zapisy, że opłata eksploatacyjna roczna może osiągnąć nawet kwotę 2 mln zł. Z tytułu wprowadzenia zmiany do planu gmina również zyska na podatku dochodowym od gruntów, ta wielkość jest szacowana roczna 184 tys. Również jeżeli dojdzie do sprzedaży terenu w obrocie prywatnym, które zyskały na swojej wartości wówczas sprzedający będą zobowiązani do odprowadzenia na rzecz gminy renty planistycznej.

 

Radny Ryszard Barański, powiedział, że nie tylko będziemy mieć zyski, ale możemy mieć poważne wydatki, zacytował ustawę o planowaniu zagospodarowań przestrzennych art. 36.

Dlaczego tu nie ma wyliczone, bo już jedna pani będzie żądała odszkodowania, to co projektant nie uznał i może jej słusznych uwag, że odrzucał te uwagi, ale jak ona wystąpi na drogę sądową czy wyliczyliście ile gmina z tego poniesie strat, czy są inne pola, które też będą podlegały temu paragrafowi, na pewno tego wyliczenia nie macie. A dlaczego. Powinniśmy my tu mieć jako Rada te wszystkie wyliczenia, jeżeli przyjmiemy taki plan, to nie tylko zyski, ale w koło ilu rolników zwróci się do gminy o odszkodowania, bo będzie zapylenie, będzie degradacja środowiska, nie będzie nic rosło, i będzie pole stało ugorem i oni sobie zażądają dużych odszkodowań i tu będzie płaciła gmina a nie pan, który będzie tam eksploatował, bo ustawa wyraźnie mówi o tym, i dlaczego nie ma tej prognozy przedstawionej w tym wszystkim, to jest bardzo ważna rzecz, dla nas gminy.

Zadał pytanie o kwestie finansowe, które my, jako gmina możemy ponosić z tego tytułu. Dlaczego takich skutków odszkodowawczych gmina nie przedstawiła?

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, powołał się Pan na ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w której nie ma zapisanych zasad jak mają być wyliczone te roszczenia, ale w uchwale jest zapisane, roszczenia muszą mieć swoją podstawę, muszą być wyliczone, co, z jakiego tytułu, na tym etapie na pewno roszczeń zwrotu czy dla osób, które poniosą szkodę, czy będą miały uciążliwości, na tym etapie się nie wyliczy. Przy rencie planistycznej, mamy grunt rolny, idzie na przemysłówkę, jest podany wskaźnik wysokości renty planistycznej i wtedy można te zyski wyliczyć, a przy roszczeniach, nie ma. Ustawodawca daje możliwość, odszkodowania, wykupienia, a także może być możliwość zamiany.

 

Radny Ryszard Barański, uważa, że taka prognoza powinna być zrobiona. Zadał również pytanie, czy sołtysi organizowali zebrania wiejskie i opiniowali ten projekt planu zagospodarowania? Jak jest zgodnie ze statutem sołectwa, które odczytał. I ta opinia sołectwa powinna wpłynąć do Rady Miejskiej, więc czy były zebrania wiejskie w tym temacie?

 

Czy ma Pani opinię Komisji Urbanistyczno- Architektoniczną?

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, odpowiedziała, że tak, ma.

 

Radny Ryszard Barański, czy w Komisji Urbanistyczno- Architektonicznej jest też pani, która opracowuje ten projekt?

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, jest członkiem, ale nie brała udziału, jako członek komisji, tylko jako referująca projekt planu, nie głosowała.

 

Radna Ewa Figzał, zadała pytanie, na tym planie obszary PG, PK, AG, jakie miały klasyfikacje gruntów przed uchwaleniem tego planu, bo po uchwaleniu widzimy, jaka kwalifikacja będzie.

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, odpowiedziała, że to wszystko były grunty rolne.

 

Radna Ewa Figzał, czy w obszarze, który tutaj widzimy są stałe siedzimy ludzkie?

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, nie ma, to są szczere pola. W obszarze objętym planem nie ma żadnej zabudowy.

Radny Ryszard Barański, Pan Skorupski tj., adwokat, który reprezentuje konsorcjum, które wykupiło od nas grunty, czy mogłaby by Pani powiedzieć coś szerzej na ten temat.

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, ten pan występował jako spółka, przedstawiciel spółki GAM Kluczowa o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego

 

Radny Ryszard Barański, czy ta spółka jest powiązana z piławskimi spółkami?

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, takich dochodzeń to nie robię.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, powiedziała, że Pani Kierownik nie może udzielić odpowiedzi na to pytanie, ponieważ nie ma takiej wiedzy i myślę, że na tym pytaniu zakończymy.

 

W związku z brakiem pytań, poddano pod głosowanie zaproponowaną zmianę tj. z 15 % na 20 % w § 26.

 

Głosowanie: 16 głosów za, 1 głos przeciw

 

Wniosek został przyjęty.

 

Radny Ryszard Barański, poinformował, dlaczego głosował przeciw tej zmianie. Byłem za tym, żeby renta planistyczna wynosiła 30 % z tego tytułu, że to są bardzo ważne tereny i o wysokiej wartości, na komisji ja to wnioskowałem i sądziłem, że Rada przyjmie 30 % rentę planistyczną, bo to są pieniądze dla gminy, skoro rada nie uznała, że takich dochodów nie powinniśmy mieć, więc jest mi przykro, bo pieniądze są nam bardzo potrzebne.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poinformowała, że tak właśnie było, że proponowana przez Pana 30 % zmiana nie została przyjęta.

 

Radna Jolanta Mitręga, a co ze zmianą w § 19 z tą zmianą, że należy wykonać infrastrukturę transportu kolejowego?

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, nie była przyjęta na komisji, a dzisiaj nie była podnoszona.

 

Radna Jolanta Mitręga, w związku z tym, że nie była, zgłasza taki wniosek, że należy wykonać infrastrukturę transportu kolejowego w tym obszarze.

 

Radny Marek Ciapka, prosi Panią Kierownik o zacytowanie § 19 pkt. 1, gdyż nie wszyscy wiedzą, jak brzmi.

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, przeczytała § 19.

 

Radny Marek Ciapka, jego zdanie słowo "dopuszcza się" stanowi tylko o tym, że wszystkie rzeczy, które są mogą być zrobione razem bądź osobno. I to jest kwestia dopuszczenia. W Puncie c jest napisane wyraźnie, budowę urządzeń komunikacji wewnętrznej, w tym bocznicy kolejowej ustala się i to jest słowo klucz, które w tym § 19 powinno być.

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, na Komisji Gospodarczej, analizowaliśmy ten punkt i do mnie nie przemawia słowo "dopuszcza się", ponieważ jest to decyzja ewentualnego decydenta czy zrobi taką czy inną działalność, natomiast słowo "należy" niejako obliguje do konkretnych działań w określonym kierunku, także nie widzę tutaj sprzeczności, aby ten wniosek, o którym mówi Pani Jola nie przegłosować. Natomiast faktem jest, że ta uchwała została niejednomyślnie przyjęta na Komisji Gospodarczej, z tąd te wątpliwości są i na sesji.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poddała ten wniosek pod głosowanie.

 

Głosowanie: 7 głosów za, 7 głosów przeciw, 2 głosy wstrzymujące

 

Poprawka nie przeszła.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poddała pod głosowanie cały projekt uchwały wraz ze zmianą.

 

Głosowanie: 14 głosów za, 1 głos przeciw, 3 głosy wstrzymujące

 

Uchwała została przyjęta.

 

2.                  Rozpatrzenie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla obrębów geodezyjnych w Gminie Ząbkowice Śląskie: Braszowice, Grochowiska, Olbrachcice Wielkie, Pawłowice, Sieroszów, Stolec, Strąkowa, Tarnów.

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła pozytywną opinię komisji.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, w związku z brakiem dyskusji poddała pod głosowanie projekt uchwały.

 

W wyniku przeprowadzonego głosowania wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.

 

3.                  Rozpatrzenie uchwały w sprawie zmieniającej uchwałę nr IV/31/2007 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości: Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice- Gminy Ząbkowice Śląskie

 

Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła pozytywną opinię komisji.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, w związku z brakiem dyskusji poddała pod głosowanie projekt uchwały.

 

W wyniku przeprowadzonego głosowania wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.

 

4.                  Rozpatrzenie uchwały w sprawie zmieniającej uchwałę nr XIII/73/2009 Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich z dnia 30 grudnia 2009 roku w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich na 2010 rok.

 

Inspektor Anna Marcinków, przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła pozytywną opinię komisji.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła dyskusję.

 

Radna Irena Szewczyk, jaka wynosi różnica w cenie?

 

Inspektor Anna Marcinków, odpowiedziała, że nie ma różnicy, jest minimalna.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poinformowała, że uchwała również była rozpatrywana przez Komisję Zdrowia, poprosiła Przewodniczącą Komisji o opinię.

 

Przewodnicząca Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska Jolanta Mitręga, przedstawiła pozytywną opinię komisji.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, zamknęła dyskusję i poddała pod głosowanie zaprezentowany projekt uchwały.

 

W wyniku przeprowadzonego głosowania wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.

 

5.                  Rozpatrzenie uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu udzielania ulg w spłacaniu należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, przypadających Gminie Ząbkowice Śląskie i jej jednostkom podległym oraz wskazania organu do tego uprawnionego.

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna, omówiła projekt uchwały.

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła pozytywną opinię komisji.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła dyskusję.

 

Radna Irena Szewczyk, przeczytała § 9. Interesuje mnie taka sytuacja, że złożyłam wniosek do kierownika danej jednostki o umorzenie kwoty 6 tys zł, oczywiście uzasadniam to. Pan kierownik negatywnie rozpatruje mój wniosek. Czy ja mogę wtedy z takim samym wnioskiem pójść do burmistrza?

 

Radca Prawny Paweł Polewski, odniósł się do powyższego pytania.

 

Radny Krzysztof Gnach, czy w takim razie dany podatnik, jeżeli ma jakąś zaległość, może się bezpośrednio udać do pana burmistrza, z pominięciem kierownika jednostki organizacyjnej?

 

Radca Prawny Paweł Polewski, to są należności cywilno-prawne i gmina jest wierzycielem. Może się zwrócić bezpośrednio do burmistrza, ale organem kompetentnym będzie tylko ten kierownik. To państwo decydujecie, dlatego są dwa organy, jednym jest kierownik do tej mniejszej kwoty a w pozostałym zakresie pan burmistrz.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, ja zawsze zakładam, że można się zwrócić z jakąś formą prośby apelu skargi do organu, który nadzoruje działalność tego kto zdecydował o takim czy innym posunięciu i można jakby przedstawić dodatkowe argumenty i wtedy burmistrz będzie w takiej sytuacji, że może przesłać organowi, który zdecydował o odmowie czy o nieuwzględnieniu wniosku dłużnika z zaznaczeniem, że proszę zwrócić ponownie uwagę na jakieś dodatkowe fakty czy argumenty, które nie zaistniały w pierwszym wniosku, czyli mówimy o pewniej formalnej drodze, jest również droga nieformalna, kiedy, jeżeli dłużnik przyjdzie do burmistrza i powie, że ma wrażenie, że decyzja była nieobiektywna. Zawsze burmistrz może decydenta wezwać i zapytać, czy to co zostało zdecydowane może być ponownie rozpatrywane, jest ten czynnik ludzki, który zawsze musimy brać pod uwagę, ale intencją tej uchwały jest uszczelnienie systemu, tak, aby on skutecznie absorbował należności od tego kto jest komuś winien.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, zamknęła dyskusję i poddała pod głosowanie zaprezentowany projekt uchwały.

 

Głosowanie: 16 głosów za, 1 głos wstrzymujący

 

Uchwała została przyjęta.

 

6.                  Rozpatrzenie uchwały w sprawie przyznania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie, niestanowiących własności Gminy.

 

Inspektor Danuta Wyskwarska, przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła pozytywną opinię komisji.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła dyskusję.

 

Radny Janusz Labok, w budżecie na 2010 rok zapisana była kwota 100 tys zł na ten cel, czyli na prace konserwatorskie, ze złożonych wniosków, a złożono ich dwa, mogłoby wynikać, że w naszym mieście, że wszystkie zabytki są w idealnym stanie. I teraz, jaka jest przyczyna tego. Ja sam znam jednostkę, która miała kompletny wniosek ze wszystkimi załącznikami, jednak termin składania tych wniosków jest absurdalny. 16 Września, dzisiaj podejmujemy tą uchwałę, wykonanie prac konserwatorskich w przeciągu miesiąca, nie wiem, czy jakiekolwiek prace przy małej rzeźbie mogą trwać miesiąc czasu.  To są prace, które wykonuje się miesiącami. Także tutaj bardzo bym prosił na przyszłość ustalenie realnych terminów, ponieważ to są prace długo trwałe i tak krótki termin od razu wyklucza zgłaszanie takich wniosków i tutaj instytucje poniosły jakieś duże koszty, bo przygotowanie takie wniosku wiąże się z przygotowanie załączników, to są kosztorysy, tego za darmo się nie robi i tutaj na wstępie nie można złożyć takiego wniosku, ponieważ nie dotrzymanie tego terminu, powoduje, że jednostka, która otrzyma to dofinansowanie musi je zwrócić, jeżeli do 30 listopada nie zakończy tej inwestycji. Także tutaj ten termin był troszkę nietrafiony.

 

Radny Ryszard Barański, zwrócił uwagę na jeszcze jeden fakt, że ta informacja powinna docierać w szerszym zakresie do tych jednostek, bo o ile wiem są one tylko publikowane tutaj przed wejściem w urzędzie i proponowałbym, żeby wysyłać, w Internecie też każdy nie czyta, proponowałbym, żeby bezpośrednio do parafii czy do wspólnot mieszkaniowych wysyłać tą informację.

Mam jeszcze wniosek formalny, chciałbym, żeby mniszki klaryski dostały tak samo 40 tys, bo mamy rezerwę, więc chciałbym, żeby rada przychyliła się do mojego wniosku i przeznaczyła jeszcze 15 tys tak samo jak parafia kościoła prawosławnego. Uzasadnił, że nie tylko oświetlenie tam jest, ale szereg robót towarzyszących, a jak sami wiecie tam są potrzebne roboty i zabezpieczające i towarzyszące.

 

Inspektor Danuta Wyskwarska, odpowiedziała, że o zasadach przyznawania dotacji państwo podjęliście uchwałę i tam są warunki, jakie należy spełnić, żeby otrzymać dotację. Konkurs jest ogłaszany przez pana burmistrza, informacja jest w Internecie na stronie BIP, dodatkowo jest wywieszana na tablicy informacyjnej, nie ma w uchwale zapisu, że powinniśmy extra informować każdego zainteresowanego. Ta uchwała funkcjonuje już od 3 lat i parafie dobrze wiedzą, że jest taka możliwość starania się o dofinansowanie z budżetu gminy, również o tym wiedzą wspólnoty, ponieważ w zeszłym roku taki wniosek wspólnota jedna złożyła, z przyczyn formalnych taki wniosek niestety nie mógł uzyskać dofinansowania. Co do zwiększenia dotacji dla mniszek klarysek, znowu powołam się na uchwałę, było powiedziane, ze wnioskodawca składa zapotrzebowanie, skoro mniszki klaryski złożyły wniosek formalny spełniający wszystkie wymagania, mają dokumentację, i kosztorys wyszacowany na kwotę 26 tys 904 zł, to jak rozliczą dotację, jeżeli przyznamy im 40 tys.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odniósł się do uwag i spostrzeżeń, wszyscy zwracamy uwagę na to, że zabytki Ząbkowic Śląskich wymagają wsparcia finansowego i nie możemy abstrahować od tego, że nawet zabytki niebędące własnością gminy a o takich rozmawiamy, powinny i zasługują na to, żeby otrzymywać wsparcie publiczne. Taka praktyka jest od 3 lat. Działamy w granicach możliwości budżetu oraz terminów. Wyjaśnił również jak wyglądał temat w tej sprawie.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, zamknęła dyskusję i poddała pod głosowanie wniosek Radnego Barańskiego.

 

Głosowanie: 3 głosy za,

 

Wniosek nie przeszedł.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poddała pod głosowanie projekt uchwały.

 

Głosowanie: 15 głosów za, 1 głos wstrzymujący

 

Uchwała została przyjęta.

 

7.                  Rozpatrzenie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

 

Inspektor Anna Marcinków, przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła pozytywną opinię komisji.

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła dyskusję.

 

Radna Irena Szewczyk, jeżeli my ta uchwałę przyjmiemy, to opierając się na ustawę o pożytku publicznym i o wolontariacie, konsekwencją będzie kolejne działanie, które musi nasza gmina prowadzić, który trzeba zrealizować do 30 listopada. Mam tutaj na myśli art. 5 a tej ustawy. Kończy się kadencja, czy my będziemy wstanie się z tego wywiązać?

 

Inspektor Anna Marcinków, możemy się wywiązać z tego wymogu ustawowego, dlatego, że jak zostanie przyjęta uchwała, w trakcie jest przygotowywany program, jak zostanie tylko uchwała ogłoszona w dzienniku urzędowym, zostanie rozesłana do organizacji pozarządowych, w których zobowiąże się, że nie dłuższy niż 14 dni i na ostatniej sesji 12 listopada by był przyjęty program współpracy.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odniósł się do wypowiedzi Pani Inspektor Anny Marcinków

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, zamknęła dyskusję i poddała pod głosowanie zaprezentowany projekt uchwały.

 

Głosowanie: 15 głosów za, 1 głos wstrzymujący

 

Uchwała została przyjęta.

 

8.                  Rozpatrzenie uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji z członkowstwa w Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, zapytała, czy Pani Radna Stanisława Mika i Pani Radna Ewa Figzał podtrzymują swoje stanowisko?

 

Odpowiedziały, że tak.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poddała pod głosowanie projekt uchwały.

 

Głosowanie: 8 głosów za, 5 głosów wstrzymujących

 

Uchwała została przyjęta.

 

Poinformowała również, że informacja Pana Mecenasa była taka, że nie musi rada dzisiaj przystępować do wyboru nowych członków komisji, zatem takiej uchwały nie będziemy dzisiaj podejmować.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, Pan Mecenas w trakcie sesji zasugerował, że kończy się kadencja, może się jeszcze odbyć jedno posiedzenie, tym bardziej, że w składzie 5 osobowym Komisja Rewizyjna może pracować i teraz od wysokiej rady zależy wola, czy uzupełniamy skład Komisji Rewizyjnej, czy pozostawiamy w składzie do końca kadencji 5 osobowym.

 

Radny Marek Ciapka, konsultowaliśmy się z prezydium i z klubem, w statucie jest zawarty zapis, że Komisja Rewizyjna w minimum 4 osobowym składzie musi funkcjonować.

Kwestia wola Radnych. Natomiast składam wniosek o nieuzupełnianie członków Komisji Rewizyjnej, chyba, że są odrębne wnioski.

 

Radny Ryszard Barański, uważa, że powinny osoby być dokooptowane do tej Komisji.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poddała pod głosowanie wniosek Radnego Marka Ciapki.

 

Głosowanie: 13 głosów, 1 głos przeciw, 1 głos wstrzymujący

 

Wniosek został przyjęty

 

9.                  Rozpatrzenie projektu apelu w sprawie przyśpieszenia działań w ramach Programu Odra 2006 na rzecz modernizacji rzeki Nysy Kłodzkiej wraz z obwałowaniami i budową Zbiornika Kamienieckiego w miejscu wysiedlonej wsi Pilce

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przedstawił projekt apelu wraz z uzasadnieniem.

( projekt apelu stanowi załącznik do protokołu)

 

Radny Ryszard Barański, ma uwagę do tego apelu, żeby ten apel był przedstawiony, jako uchwała Rady Miejskiej, nadałoby to mocy prawnej.

 

Radca Prawny Paweł Polewski, poinformował, żeby nie mylić dwóch ustaw oraz wyjaśnił kto ma jakie kompetencje w tym temacie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, uznaje, że Pan Mecenas ma rację i w związku z tym nie podda pod głosowanie wniosku, który Pan Ryszard zgłosił i w tym momencie, jeśli nikt nie ma zastrzeżeń, co do formy tego apelu, poddał pod głosowanie projekt apelu.

 

W wyniku przeprowadzonego głosowania wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt apelu.

 

Ad. Pkt. 6

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w okresie między sesyjnym Pani Radna Ewa Figzał złożyła zapytanie, na co konkretnie zostały wydatkowane środki finansowe przekazane gminnej spółce Nieruchomości Ząbkowickie Powiernik, które zostało odczytane  ( zapytanie i odpowiedź stanowi załącznik do protokołu)

 

Radny Ryszard Barański, odniósł się do powyższego oraz prosi, aby wystąpić do RIO czy nie została naruszona dyscyplina finansów publicznych, bo nie może być tak, że Rada uchwala na remonty a przeznacza się pieniądze i tuszuje się niegospodarność prezesa, żeby zakład miał premie, bo to jest tylko po to, żeby wykazać, że mamy zyski, i idą za tym premie podwyżki itd. To jest oszukiwanie i rady i pana przewodniczącego W związku z powyższym składam wniosek, żeby pan skierował wniosek do RIO, czy nie doszło do naruszenia dyscypliny finansów publicznych, bo rada została oszukana nie po raz pierwszy.

 

Zastępca Burmistrza Ireneusza Woźniakowski, ustosunkował się do tej wypowiedzi, otóż, państwo jako Rada Miejska podjęliście decyzję o tym, że wyrażacie zgodę aby burmistrz Ząbkowic Śląskich jako właściciel, który reprezentuje 100 % kapitału, dokapitalizował spółkę w wysokości 200 tys zł, jednocześnie państwo wskazaliście w tej uchwale cel. W związku z tym, pan Prezes odpowiedział na zapytanie pani radnej i opowieści, jakie tutaj słyszałem o jakiejś niegospodarności, są, co najmniej przesadzone, żeby nie powiedzieć, że nie uzasadnione, bo widocznie pan radny nie interesuje się wynikiem finansowym tej spółki a również jakby to powiedzieć nie ma pojęcia na temat ustalania finansowego spółek, ponieważ podwyższenie kapitału, nie ma kompletnie wpływu na zysk czy stratę na wynik finansowy. Po dokapitalizowaniu tej spółki Gmina jest przez ostatnie 20 lat takim organizmem, który składa się z żywych ludzi decyzji i to wszystko jest generalnie płynne. Powstała nowa sytuacja. Spółka Delifin bardzo prężnie się rozwija i potrzebuje do swojej działalności zwiększyć teren zwróciła się z taka propozycja, aby z powrotem stać się właścicielem terenu przy ulicy Powstańców Warszawy. Plany pana prezesa są takie, żeby ten barak, którym urzędują nieruchomości Ząbkowickie powiernik zburzyć i zagospodarować go pod zwiększającą się flotę i sprzęt spółki Delfin i rozważamy takie przedsięwzięcia. Po wybudowaniu sądu zwolnią się niektóre nieruchomości, którymi właścicielem jest Gmina Ząbkowice Śląskie już myślimy o ich zagospodarowaniu w przyszłości i pan Burmistrz również rozważa przeniesienie spółki "Powiernik", do np. budynku po księgach wieczystych przy ulicy Krzywej, w związku, z czym, gdy państwo wskazaliście tak cel jak remont tego budynku przy naszych planach byłoby nieracjonalne wydawanie tych pieniędzy z zakreślonym przez Rade celem. Przypomnę, w jakich bólach rodziła się spółka nieruchomości ząbkowickie "Powiernik", ponieważ również państwa decyzją ta spółka została wyposażona w ponad 800 tysięcy zobowiązań, które grzecznie wspólnie z naszą decyzją przejęła i które musi regulować. Jeżeli państwo macie jakiekolwiek wątpliwości j proszę, żeby np. na Komisję Gospodarczą zaprosić pana prezesa, który wyjaśni państwu kondycję tej spółki. Opowiadanie o niegospodarności jest co najmniej śmieszne jak nie zna się faktów.

 

Radny Janusz Labok na jakim etapie jest realizacja zadania pod nazwą budowa lokalnej oczyszczalni ścieków w miejscowości Siodłowice. I drugie pytanie, na jakim etapie jest zadanie pod nazwą wykonani projektu adaptacji budynku po byłej szkole na przedszkole w Bobolicach.

 

Radna Ewa Figzał w pewnym czasie podejmowaliśmy decyzję o rozdysponowaniu 200 tysięcy złotych i nie Rada Miejska wskazywała tutaj cel tylko jak państwo pamiętacie był wniosek "Powiernika", który mówił, że należy niezbędnie w takiej to a takiej formie zabezpieczyć pewne działania na nowych obiektach przez "Powiernika" objętych nie pamiętam, bo nie mam dokumentów, ale bywa mowa o ociepleniu, o zrobieniu placu, o innych tam rzeczach, bo jest smród, że ubrania śmierdzą pracowników i Rada Miejska przychyliła się do tego wniosku, ale wcześniej mówiliśmy o innych rzeczach m. in. mówiliśmy o tym, że dobrze by było dać 100 tysięcy na remont dachu na kościele Św. Anny i druga rzecz dać 100 tysięcy na remont ambony w kościele w Bobolicach jednak zostało to przegłosowane w innej formie i nie Rada Miejska wskazywała możliwość zadysponowania tych środków, ale te środki zostały zadysponowane na wniosek pana prezesa widzimy tutaj w tej odpowiedzi, że inaczej zostały wydatkowane. Uważam, że Rada Miejska została oszukana w tym momencie a środki zostały przekazane na cel, który uzyskaliśmy w odpowiedzi. Efekt tego wszystkiego jest, jaki, w tym roku mamy dwa wnioski o roboty konserwatorskie, bo ci, którzy ewentualnie staraliby się o te wnioski po prostu nie złożyli ich na brak nadziei na zdobycie środków tutaj z naszej rady.

 

Radny Krzysztof Gnach panie Burmistrzu na rynku Ząbkowicki została ustawiona do osiągnięcia mieniającej kadencji i samorządu V kadencji. Chciałbym uzyskać informacje, ponieważ dopytują się mnie mieszkańcy ile kosztowała ta prezentacja tudzież ja jestem zainteresowany, z jakiego paragrafu z budżetu poszły na to pieniądze.

 

Radna Jolanta Mitręga panie Burmistrzu ja pytam w imieniu rodziców dzieci ze Szkoły Podstawowej w Braszowicach, dlaczego sala gimnastyczna jest nieopalana i dzieci ćwiczą w zimnej Sali gimnastycznej.

 

Radny Ryszard Barański panie Burmistrzu ja pytałem na ostatniej sesji na temat wody w Bobolicach tzn., jakie podejmie Burmistrz działania, żeby nie doszło do sytuacji, że ujęcie wody w Bobolicach zostanie wyłączone ze względu zanieczyszczenia tej wody. Do dzisiaj nie mam odpowiedzi panie Przewodniczący a korzystając z okazji panie Burmistrzu ja bardzo dokładnie zapoznałem się z analizą wykonania budżetu na Komisji Gospodarczej "Powiernika" i bardzo szczegółowo omawialiśmy to i pani Prokurent, która reprezentowała firmę jest zarazem główna księgowa do protokołu stwierdziła jednoznacznie, że gdyby nie ta dotacja to firma wygenerowałaby 70 tysięczną stratę, także proszę mnie nie posądzając o niewiedzę pani Burmistrzu, ja swoje wiem, to graniczy wręcz z totalna niegospodarnością albo z pewnego rodzaju korupcją.

 

Radna Irena Szewczyk ja chciałam się dołączyć do apelu pani radnej Jolanty Mitręgi osobiście do mnie wpłynęły skargi związane z nieogrzewaniem sali gimnastycznej w szkole w Braszowicach.  Na wczorajszy dzień temperatura w Sali wynosiła 11 stopni a dzieci zobowiązuje się do ćwiczenia w takich pomieszczeniach. Bardzo proszę o bardzo szybką interwencje w tej sprawie.

 

Radna Anna Józefowicz moje pytanie do pana burmistrza chciałam zapytać o obiekt sportowy przy Szkole Podstawowej Nr 2 na Osiedlu Palotyńskim, jakie kroki do tej pory zostały poczynione w kierunku przygotowania projektu czy dokumentacji wiem , że było zabezpieczone 100 tysięcy na ten cel. Drugie pytanie odnośnie ulicy Dalekiej 13, jaki los czeka to zadani, bo przez 4 lata trwało WPI i nie doczekało się wykonania, co z tym zadaniem.

 

Wiceburmistrz Ireneusz Woźniakowski odpowiadając na pytanie przedszkole plus oczyszczalnia w Siodłowicach nie mamy zabezpieczonych pieniędzy na to zadanie w budżecie na rok 2010 w związku, z czym nie możemy podjąć żadnych zadań, bo każde zadanie wiąże się z wydatkowaniem pieniędzy a jak nie mamy pieniędzy w budżecie to nie możemy podjąć zadania. Jeżeli chodzi o wodę w Bobolicach, dziś dysponentem tego ujęcia wody jest Agencja Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Jeżeli chodzi o prezentację w rynku, z tego co wiem faktura opiewała na 3 tysiące 100 złotych dwa źródła finansowania albo rezerwa Burmistrza albo promocja miasta. Jeżeli chodzi o sale gimnastyczna w Braszowicach muszę państwa poinformować, że takich problemów jest więcej np. Przedszkole Nr 1, Gimnazjum Nr 2 również stare piece. Pod koniec października będziecie państwo obradować szykujemy stosowne zmiany w budżecie. Obiekt sportowy przy szkole Podstawowej Nr 2  nie dostaliśmy ciągle odpowiedzi bo rozpatrywaliśmy możliwość budowy boisk wielofunkcyjnych w ramach "Orlik 2012" ale już za kwotę milion złotych bez obiektów szatniowych to Gmina zapłaciłaby tylko 333 tysiące jednak jeszcze nie mamy odpowiedzi na pewno w najbliższym czasie przewidujemy wizytę Wojewody w Ząbkowicach. Daleka 13 będziemy mogli ruszyć z zadaniem również po państwa uchwale pod koniec października, ale jedynie z samą kanalizacją burzową liczę, że to się załatwi do końca roku. Podtrzymuje swoje zdanie na temat "Powiernika" państwo wtedy na sesji przyznając pieniądze w swojej większości, bo akurat najwięcej problemów widzę mają radni, którzy głosowali przeciw tej decyzji, która jest słuszna.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik panie Burmistrzu z tego co ja pamiętam to mieliśmy zapisane środki jeżeli chodzi o wniosek radnego Janusza Laboka jest zapis w budżecie.

Radna Irena Szewczyk panie Burmistrzu ja chciałam się odnieść do pana wypowiedzi a właściwie do dwóch kwestii. Pierwsza dotyczy adaptacji budynku po Szkole Podstawowej w Braszowicach proszę sobie przypomnieć jak ustalaliśmy projekt budżetu na rok 2010 po wielkich dyskusjach udało nam się do budżetu wprowadzić pozycje w wysokości 30 tysięcy złotych, która miała być przeznaczona na przygotowanie dokumentacji. Pytanie radnego Laboka było konkretne czy te środki, które zostały zaplanowane na ten rok kalendarzowy czy został wykorzystany po to, aby przygotować dokumentację. Natomiast o samej adaptacji mówiliśmy, że to zadanie przeniesiona na rok 2011. I druga uwaga panie Burmistrzu dotycząca ogrzewania w Gimnazjum Nr 2 problem był rozpatrywany na ostatniej Komisji Oświaty i dostaliśmy pismo od pani dyrektor, w którym wyraźnie została stwierdzona jedna niepokojąca sprawa. Problem ogrzewania Gimnazjum Nr 2 pojawił się już w lutym, częściowo ten problem został rozstrzygnięty, pojawiły się poważniejsze kłopoty później. 7 lipca zostało wystosowane pismo przez panią dyrektor mówiące o niepokojącej sytuacji związanej z uruchomieniem ogrzewania w okresie jesienno-zimowym w nowym roku szkolnym i na to pismo nie było żadnego echa z urzędu żadnej odpowiedzi a można było w okresie wakacyjnym zobaczyć, w czym jest problem, bo na podstawie tego pisma wynika, że nie będzie szansy zabezpieczenia ciepłoty w pomieszczeniach w Gimnazjum Nr 2.

Radna Anna Józefowicz mam pytanie dotyczące ulicy Batalionów Chłopskich tej skarpy. Kiedyś n jednej z ostatniej Komisji była informacja kierownik Jankowskiego, że pierwszy krok musi być wykonany przez właścicieli mieszkających tam poniżej tej skarpy, tego muru, rozmawiałam z tymi ludźmi. Moje pytani jest takie, co będzie działo się dalej, jeżeli Ci mieszkańcy nie będą mogli ponieść tego wydatku i nie przystąpią do zabezpieczenia tego miejsca ten mur będzie osiadał a droga w połowie dalej będzie zamknięta. Będzie to wtedy groziło katastrofą, czy Gmina podejmie jakieś kroki w stosunku do mieszkańców czy będzie czekała Gmina na właścicieli a właściciele na Gminę.

Radny Ryszard Barański panie Burmistrzu pan powiedział, że ujęcie jest nie nasze zgadzam się z tym, ale zadaniem własnym i Gminy jest zaopatrzenie ludności w wodę mnie interesuje i tych państwa, którzy mieszkają na tym terenie, co zrobi Gmina, jeżeli sanepid zamknie to ujęcie i to mnie najbardziej interesuje panie Burmistrzu, to, że ujęcie nie jest nasze to ja wiem tylko jakie zamierzacie podjąć kroki i proszę mi to przedstawić na piśmie, bo ja już to po raz drugi o to proszę. To, że pan mi powiedział tylko, że to nie jest nasze ujęcie to ja o tym wiem. Wracając do szkoły na ulicy Piastowskiej. Panie Burmistrzu ja już z góry wiedziałem, że do końca kadencji nie będzie wybudowana sala zresztą to się potwierdza, bo pan bardzo mgliście odpowiada, że my coś tam napisaliśmy, że to tam leży, że to mocy nabierze, ale to chyba już po wyborach. Także ja, kiedy spotykam się mieszkańcami tego osiedla to mówiłem, że nie będą mieli sali i to uczciwie.

Radny Krzysztof Gnach panie Burmistrzu ja mam pytanie odnośnie Osiedla Leśnego mieszkańcy domków jednorodzinnych w tamtym terenie to jest ulica Modrzewiowa, Jodłowa, Świerkowa z budżetu i z zadań inwestycyjnych wynika, że mają przeznaczone 100 tysięcy proszę mi powiedzieć ale tak uczciwie. Proszę mi powiedzieć, ale tak uczciwie czy do końca kadencji i w tym roku to zadanie zostanie zrealizowane.

Wiceburmistrz Ireneusz Woźniakowski Gimnazjum Nr 2 stare kotły, których nawet bieżąca naprawa to będzie, co najmniej 20 tysięcy złotych a jakbyśmy chcieli zrobić ogrzewanie gazowe to jest, co najmniej 400 tysięcy złotych chciałem żebyście to państwo znali te liczby. Mur oporowy na Ulicy Batalionów Chłopskich w ostatnim czasie otrzymaliśmy informacje od pana Inspektora Nadzoru Budowlanego, że mieszkańcy ulicy Młynarskiej wykonali swoja część zadania teraz my przystąpimy do wykonania swojej części zadania, czyli te czynności, które narzucił Inspektor Nadzoru budowlanego. Jeżeli chodzi o Osiedle Leśne to nie ma takiej możliwości żeby za 200 tysięcy złoty wykonać to zadanie do końca roku 2010. Wszystko będzie zależało od analizy wykonania budżetu za trzeci kwartał i pan Burmistrz w najbliższym czasie podejmie taką decyzje czy ogłosi przetarg czy też nie na to zadanie. Woda w Bobolicach, jeśli życzy sobie pan na piśmie to otrzyma pan to na piśmie. Jeżeli chodzi o sale gimnastyczna przy Szkole Podstawowej Nr 2 panie radny pan przez 4 lata pokazuje swój sceptycyzm, przy każdym głosowaniu kolejnych budżetów pokazuje, że pan jest sceptyczny, co do wykonania wielu zadań.

Ad. pkt. 7 Sprawy różne.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że wpłynęło pismo Pana Włodzimierza Maj Prezesa Koła Związku Sybiraków w Ząbkowicach Śląskich, które odczytał i stanowi załącznik do protokołu. Pismo zostało skierowane do Rady Miejskiej z prośbą, aby Rada zajęła stanowisko w tej sprawie, czyli pomnika. Wiadomo, że jest przygotowywany plan rewitalizacji całego parku miejskiego, jeżeli Rada Miejska uzna to za stosowne i wyraża taką wolą i widzi taką potrzebę, aby w tym miejscu powstał ten pomnik, to bardzo proszę, aby Panie i Panowie Radni wypowiedzieli się w tej kwestii.

 

Prezes Koła Związku Sybiraków Włodzimierz Maj, powiedział, że wystąpienie nasze do Rady podyktowane jest względami administracyjnymi, bo w przypadku zwrócenia się o dofinansowanie Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych czy do Urzędu Marszałkowskiego potrzebna jest uchwała Rady Miejskiej.

 

Prezes Koła Związku Sybiraków Włodzimierz Maj, opowiedział parę zdań skąd się wzięli obecni Sybiracy oraz parę zdań o Związku Sybiraków.

 

W parku im. Sybiraków od strony ulicy Grunwaldzkiej i pl. Jana Pawła II jako najbardziej eksponowanym i zgodnym z wolą Sybiraków, na co czekamy od 2006 roku. Dlatego też, gorąco proszę państwa radnych o uwzględnienie naszej prośby, za co z góry serdecznie dziękujemy w imieniu tych dzieci Polski, pozostałych w bezimiennych mogiłach na terenie bezkresnej Rosji poza ziemią ukochanej ojczyzny.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję w tym temacie.

 

Radny Ryszard Barański, zaproponował, aby przez aklamację przyjąć propozycję Sybiraków i jako Rada przychylamy się do tego wniosku.

 

Radna Irena Szewczyk, zadała pytanie, czy my mamy środki na wybudowanie tego pomnika?

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odpowiedział, że na dzień dzisiejszy Gmina nie dysponuje, ani my, jako Rada nie przeznaczaliśmy ani złotówki na budowę tego pomnika, chyba, że Zarząd poczynił jakieś kroki, czy prowadzi jakąś zbiórkę. Jeśli coś takiego jest, to prosilibyśmy o informację. Na ten moment nie mam żadnej wiedzy, czy są już jakieś środki zgromadzone bądź gromadzone na budowę tego pomnika.

 

Prezes Koła Związku Sybiraków Włodzimierz Maj, te wszystkie symbole pamięci, mi. in. byłem 6 maja na poświęceniu pomnika nieznanej Matki Polski w Strzegomiu. I po prostu to jest widokówka i było dofinansowanie z Urzędu Miasta, ze Starostwa i Sybiracy też, mówiłem, że uchwała Rady Miejskiej jest potrzebna po to, że jeżeli Związek wystąpi o środki, to musi przedłożyć całą kompletną dokumentacje a podstawą jest zezwolenie na umiejscowienie pomnika.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, myślę, że ten wniosek, który został tutaj przedłożony, że jako Rada tu wyrażamy przez aklamację to, że jesteśmy za tym, aby w tamtym miejscu powstał ten pomnik na tym skwerku od ulicy Grunwaldzkiej. Natomiast kolejną sprawą będzie znalezienie środków, i podjęcie stosownych kroków, myślę, że taki krok powinna zrobić nowa rada, w nowej kadencji, bo jeszcze w tym roku będzie już działała nowa rada i myślę, że w opracowanym budżecie na rok 2011 powinien znaleźć się taki zapis z przeznaczeniem środków na budowę tutaj tego pomnika.

 

Prezes Koła Związku Sybiraków Włodzimierz Maj, pieniądze zbieramy od 2006 roku, członek płaci miesięcznie 4 zł składki, wdowa i wdowiec płaci 2 zł składki, z tego 50 % odprowadzamy do zarządu głównego do Warszawy i do oddziału w Wałbrzychu. A resztę pieniędzy prezes trzyma na ciężkie czasy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, Rada Miejska tutaj przez swoją aklamację przyjmuje to i jest za tym, aby ten pomnik w tym miejscu powstał, w tej lokalizacji.

 

Mieszkaniec Ząbkowic Śląskich Pan Emilian Szczepaniak na Osiedlu Słonecznym mamy tylko takie sklepy, które z nas zdzierają przy jednym produkcie przepłaca pan od 60 groszy do złotówki. Tam mieszkają emeryci i renciści, bo młodzi pouciekali i teraz, gdy my nie mamy tutaj transportu do Biedronki to niestety przychodzi zima, słota, plucha, jak ci ludzie starsi ludzie nie mamy tutaj dojścia idziemy przez cmentarz ciągniemy siatki 10 kilogramowe, więc ktoś się przyczynił, że sklepu nie wybudowano tam, kto to taki mądry znalazł się tam, kto to był na tym glosowaniu, że tak zdecydowano, że mniejszość decyduje o wszystkim. Teraz weźmy transport ludzi do cmentarza jak ma iść osoba starsza na cmentarz do męża czy do kogoś innego na cmentarz z Osiedla Słonecznego nie ma transportu i musi iść z Osiedla Słonecznego na cmentarz a nie mówię już o czyszczeniu grobu. Dlaczego wy nie zadzwonicie niech Maciej Maciejewski też przyjedzie do Ząbkowic pokaże Ząbkowice tam coś słychać tu coś słychać, co pokazują, co się dzieje, a u nas takie piękne miasto drogi porobione tutaj Krzywa Wieża, dlaczego my tego nie promujemy w świecie.

Przewodniczący Marian Patela chciałem powiedzieć, że należę do ludzi, którzy czynnie przeżywali II wojnę światową 44 rok. To, co powiedział pan Maj jest prawdą, ale ja pamiętam, że półtora miliona ludzi była zamordowana w Auschwitz, że w Wolbromiu Olkuszu, Żarnowcu przyjeżdżali Gestapowcy w dni targowe i szczekali na okres do ludzi a więc chyląc głowy do samej ziemi po polsku z całym szacunku do ludzi, którzy zostali wywiezieni na Syberię. Trzeba pamiętać również o pewnej równowadze tutaj Maj przedstawił nam historię ja tę historie przedstawiałem w szkole średniej w Henrykowie i Ludowie Polskim ale dwie strony my żyjemy wmieście, gdzie pędzono ludzi z Auschwitz do innych obozów niemieckich a kto nie miał siły iść dalej to był dobijany i w związku z tym jest duży grób zbiorowy w Białej Wodzie koło Złotego Stoku w Topoli podobno w Olbrachcicach pod cmentarzem. Niech się wypowie na ten temat zarząd stałego miasta mnie zobowiązali do tego, żeby ludzie się wypowiedzieli na ten temat. Może zróbmy tak, aby odremontować mury historyczne odremontować Park Sybiraków i dopiero później zastanówmy się. Pomnik na Placu Jana Pawła II oddaje cześć wszystkim pomordowanym. Chciałbym, aby pamiętając o tym półtora miliona ludzi wywiezionych na Sybir pamiętać również o 6 milionach zamordowanych przez Hitlerowców tutaj na GG. Dlatego ja powiedziałbym tak, że nie sprzeciwiam się wnioskowi niech w tej sprawie wypowie się samorząd i żeby była jakaś równowaga w oddawaniu pamięci. Ja nie wiem, jaki nacjonalista antypolski narodził się teraz w Moskwie, ale wiem, że działa teraz coraz bardziej aktywnie Erika Steinbach i jej zwolennicy. Wydaje mi się, że rada, jako prezentująca różne poglądy całe społeczeństwo powinna zasięgnąć w tym zakresie opinii a być może, że absolutna większość zarządu starego miasta wypowie się za wnioskiem kolegi Maja albo zasugerują inne umiejscowienie tego pomnika.

Prezes Koła Związku Sybiraków Włodzimierz Maj ja chciałem podziękować Wysokiej Radzie za podjęcie uchwały o lokalizacji miejsca pod pomnik Sybiraków a z panem Marianem spotkam się prywatnie, ponieważ nie chciałbym poruszać takich różnych spraw. Jeżeli jakaś organizacja w tym zgrupowanie społeczne działa a ktoś siedzi pod pierzyną to nikt z Sybiraków albo osoby represjonowane przez III Rzeszę są inaczej traktowane nagłośnienia w środkach masowego przekazu. 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik panie Prezesie żebyśmy nie mylili pojęć Rada Miejska nie podjęła uchwały natomiast przyjęła przez aklamacje państwa wniosek ten pomysł lokalizacji, przychylamy się do tej lokalizacji. W związku z wyczerpaniem porządku 65 sesji zamykam dzisiejszą sesję.

        

 

Protokołowała

Monika Gwóźdź

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                            (-) Andrzej Dominik