Protokół nr LXV/2010
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 6 października 2010 roku
w sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
W sesji udział wzięli:
1) Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach
Śląskich
- nieobecni
.
Zdzisław Burnat
.
Bogdan Rembisz
2) Krzysztof Kotowicz Burmistrz Ząbkowic
Śląskich
3) Ireneusz Woźniakowski Zastępca Burmistrza Ząbkowic
Śląskich
3) Iwona Aibin
Sekretarz Gminy
5) Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy
4)
Paweł Polewski Radca
Prawny
oraz
dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, sołtysów,
przewodniczących zarządu osiedli i gości przybyłych.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik - o t w o r z y ł LXIII
Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając, że
uczestniczy w niej 16 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada
może obradować i podejmować prawomocne decyzje.
Poinformował,
że protokół z obrad prowadzić będzie Pani Monika Gwóźdź
Następnie przedstawił porządek obrad
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej
od ostatniej sesji.
3.
Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od
ostatniej sesji.
4.
Informacja z wykonania budżetu Miasta i Gminy
Ząbkowice Śląskie
za I półrocze 2010 roku
.
opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej
5.
Podjęcie uchwał:
.
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego terenu górniczego złoża migmatytu "Kluczowa" w granicach Gminy
Ząbkowice Śląskie
.
w sprawie
przystąpienia do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego dla obrębów geodezyjnych w Gminie Ząbkowice Śląskie: Braszowice,
Grochowiska, Olbrachcice Wielkie, Pawłowice, Sieroszów, Stolec, Strąkowa,
Tarnów.
.
w sprawie zmieniającej uchwałę nr IV/31/2007 Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie
przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
dla miejscowości: Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona,
Bobolice- Gminy Ząbkowice Śląskie.
.
w sprawie zmieniającej uchwałę w sprawie Gminnego
Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania
Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich na 2010 rok.
6.
Interpelacje i zapytania.
7.
Sprawy różne.
8.
Zakończenie obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, prosi Wysoką
Radę o wprowadzenie do porządku obrad poszczególne punkty, które poddał pod
głosowanie:
1.
Przyjęcie protokołu z dnia 23 września
2010 roku
Głosowanie: 15 głosów za, 1 głos
wstrzymujący
W wyniku głosowania Wysoka Rada przyjęła
ten punkt do porządku obrad
2.
Wprowadzenie projektów uchwał:
.
w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu
udzielania ulg w spłacaniu należności pieniężnych mających charakter
cywilnoprawny, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja
podatkowa, przypadających Gminie Ząbkowice Śląskie i jej jednostkom podległym
oraz wskazania organu do tego uprawnionego.
Głosowanie: 14 głosów za, 1 głos przeciw, 1 głos wstrzymujący
Wysoka Rada przyjęła zaprezentowany
projekt uchwały do porządku obrad
.
w sprawie przyznania dotacji celowej na prace
konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych
do rejestru zabytków, położonych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie,
niestanowiących własności Gminy.
Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła
zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad
.
w sprawie określania szczegółowego sposobu
konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3
ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów
aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych
organizacji.
Głosowanie: 14 głosów za, 2 głosy
wstrzymujące
Wysoka Rada przyjęła zaprezentowany
projekt uchwały do porządku obrad
.
w sprawie przyjęcia rezygnacji z członkowstwa w
Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich
Głosowanie: 12 głosów za, 1 głos przeciw, 1 głos
wstrzymujący
Wysoka Rada przyjęła zaprezentowany
projekt uchwały do porządku obrad
.
w sprawie wyborów członków Komisji Rewizyjnej Rady
Miejskiej
Głosowanie: 10 głosów za, 4 głosy wstrzymujące
Wysoka Rada przyjęła zaprezentowany
projekt uchwały do porządku obrad
.
przyjęcie apelu w sprawie przyśpieszenia
działań w ramach Programu Odra 2006 na rzecz modernizacji rzeki Nysy Kłodzkiej
wraz z obwałowaniami i budową Zbiornika Kamienieckiego w miejscu wysiedlonej wsi
Pilce
Głosowanie: 14 głosów za, 2 głosy
wstrzymujące
W wyniku głosowania Wysoka Rada przyjęła ten
punkt do porządku obrad
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, zapytał, czy ktoś jeszcze chciałby wnieść coś do porządku obrad?
Radny
Ryszard Barański, chciałby wnieść projekt uchwały w
sprawie odwołania z funkcji Przewodniczącej oraz członka Komisji Rewizyjnej
Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich
Przedstawił projekt uchwały wraz z
uzasadnieniem. (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)
Poza tym Pani Danuta Wojtaczka jest objęta
zarzutem karnym. Zarzut ten dotyczy wyjazdu do sarduwald. W wyniku tego zarzutu
jest podejrzana o wyłudzenie pieniędzy z delegacji jaka miała miejsce do tego
miasteczka. Zarzutami objęci są także Ireneusz Woźniakowski, Henryk Zięba,
Janusz Kacik, Marek Ciapka.
Ostatnie, pismo, które wpłynęło na moje
ręce, gdzie wskazuje się, że pan prokurator generalny uchylił postępowanie,
także Ci państwo są pod zarzutami z powrotem, uznał, że uchylenie postępowania
w prokuraturze było bezpodstawne. Także Pani Danuta Wojtaczka jest pod
zarzutami prokuratorskimi i na koniec chciałbym jeszcze jedną sprawę poruszyć.
My tu na początku wprowadziliśmy pewne standardy prawne i chciałbym, żeby te
standardy prawne były utrzymywane. Pan Marian Tokarczyk został odwołany też z
przewodniczącego komisji rewizyjnej, bo złamał ustawę o samorządzie gminnym i
przez miesiąc czasu był prokurantem w spółce gminnej, a tak funkcja zgodnie z
ustawą nie mogła być przez niego prowadzona. Wobec powyższego Rada odwołała
Pana Mariana Tokarczyka z tego tytułu, że było uchybienie tego przepisu. Ja
uważam, że powinniśmy i pod tym względem prowadzić jednakowe standardy w
stosunku do wszystkich radnych, skoro wtedy Pani Radna Wojtaczka głosowała za
tym, żeby Pan Marian przestał być przewodniczącym komisji rewizyjnej, to mam
taką samą nadzieję, że będzie się godziła na to, jakim sama została objęta
zarzutami, a poza tym mam nadzieje, że radni staną na wysokości zadania i
przywrócą te standardy prawne i będziemy się kierowali literą prawa, a nie
jakimiś tam układami i układzikami. Więc uważam, że przedstawienie tej uchwały
jest zasadne.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, poddał pod
głosowanie zaprezentowany projekt uchwały:
Głosowanie: 1
głos za, 9 głosów przeciw, 5 głosów wstrzymujących
W wyniku głosowania Wysoka Rada nie
wprowadziła do porządku obrad zaprezentowanego projektu uchwały.
Ad. Pkt. 1
Przedstawiony porządek obrad został
przyjęty.
Realizacja porządku obrad.
.
Przyjęcie protokołu z dnia 23 września
2010 roku
W związku z brakiem uwag, protokół ostał
przyjęty.
Ad. Pkt. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, poinformował, że
brał udział w dożynkach gminnych w Braszowicach, w dożynkach diecezjalnych i
wojewódzkich w Kamieńcu Ząbkowickim, brał udział w Inauguracji roku szkolnego w
Zespole Przedszkolno- Szkolnym w Braszowicach i w Stolcu, uczestniczył też w
dożynkach prezydenckich w Spale. Uczestniczył również z wizytą na czwartych
prezentacjach gospodarczych, jakie odbyły się w naszej Hali Słonecznej, udział
w Sesji Sołtysów, jak i również przyjmował interesantów.
Ad. Pkt. 3
Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od
ostatniej sesji znajduje się do wglądu w Biurze Rady Miejskiej. (informacja
stanowi załącznik do protokołu)
Ad. Pkt. 4
Burmistrz Krzysztof Kotowicz, przedstawił informację z wykonania
budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za I półrocze 2010 roku. (informacja
stanowi załącznik do protokołu). Poinformował również, ze zarówno dochody i
wydatki w I- go półroczu nie zostały zrealizowane na poziomie 50 %. Wynika to z
faktu, iż w stosunku do prognozowanych dochodów z tytułu udziału z tytułu
podatki PIT i CIT, otrzymaliśmy znacznie mniejsze dochody w ciągu I- go
półrocza.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna, przedstawiła uchwałę Nr IV/158/2010 Składu
Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w sprawie opinii o
przedłożonej przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich informacji o przebiegu
wykonania budżetu gminy za I półrocze 2010 roku. (uchwała ta stanowi
załącznik do protokołu)
Wiceprzewodnicząca
Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła dyskusję nad
informacją z wykonania budżetu za I półrocze.
Radny
Krzysztof Gnach, w uchwale Rady Miejskiej w sprawie budżetu na rok
2010, zaplanowano wpływy z tytułu nabycia prawa własności oraz prawo
użytkowania wieczystego nieruchomości w kwocie 5 mln 10 tys zł. Na koniec I- go
półrocza wpływy z tego tytułu było w wysokości 4, 60 %. W jakiej kwocie i w
jakim procencie na dzień dzisiejszy przedstawia się ten temat?
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, odpowiedział, że zapis w projekcie budżetu był
oparty o naszą świadomość, iż dysponujemy nieruchomościami, które zamierzamy
zbyć. Jednym najważniejszym punktem jest nieruchomość położona przy ulicy
legnickiej. Postępowania przetargowe zakończyły się ujemnie, nieruchomość nie
została sprzedana mimo obniżenia wartości wyjściowej przetargu. Oznacza to, że
koniunktura nieruchomości jest negatywna, czego nie mogliśmy zakładać planując
budżet. Planując ten dochód, przewidywaliśmy
również sytuację krytyczną i rozwiązaniem awaryjnym, była decyzja o wycenach i
sprzedaży lokali użytkowych, z których dochody nie były wskazywane przy
prognozie dochodów budżetowych na bieżący rok. Ta procedura została wdrożona,
lokale użytkowe są sprzedawane na rzecz najemców bądź w przetargu. To przynosi
nie jednostkowo duże wpływy ale sukcesywnie mamy dochody, które powodują, że
amortyzujemy czy łagodzimy skutki tego niepowodzenia, tej prognozy dot.
nieruchomości przy ulicy legnickiej, która poczeka na lepszą koniunkturę, gdyż
nie będziemy obniżać jej wartość.
Ad. Pkt. 5
1.
Rozpatrzenie uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego terenu górniczego złoża migmatytu "Kluczowa" w granicach Gminy
Ząbkowice Śląskie.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła
pozytywną opinię komisji przy czy wprowadziła poprawkę do paragrafu 26
rozdziału 4. Wysokość renty planistycznej w oryginale wynosiła 15 %,
przegłosowano wniosek na 20 %.
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, zaprezentowała
projekt uchwały wraz z uzasadnieniem oraz z załącznikami.
( projekt uchwały stanowi załącznik do
protokołu)
Poinformowała,
że na Komisji Gospodarczej padła propozycja zmiany zapisu pkt. 2 w paragrafie
19.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, propozycja zmiany była następująca: w paragrafie 19 pkt. 2: w obszarze
należy wybudować infrastrukturę transportu kolejowego.
Pkt. 2 z
dokumentów naszych przybrałby wtedy numer pkt. 3 i z tego punktu wykreślilibyśmy
stwierdzenia: infrastruktury, transportu, kolejowego.
Opinia komisji
była pozytywna ze zmianą opłaty planistycznej.
Wiceprzewodnicząca
Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła dyskusję nad
zaprezentowanym projektem uchwały.
Radny
Ryszard Barański, została sporządzona prognoza finansowa realizacji
ustaleń planu. Czy mogłaby Pani ją w skrócie przedstawić?
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak,
w prognozie finansowej było
poddanych analizie szereg różnych zagadnień. Tereny, które są objęte miejscowym
planem zagospodarowania przestrzennego stanowią własność zarówno przedsiębiorcy
jak własność prywatną. Gmina nie ma tutaj swoich udziałów. W załączniku nr 2, w
paragrafie 1, jest zapisane, że gmina z tytułu wykonania planu już realizacji w
tym obszarze nie będzie ponosić żadnych wydatków, które byłyby finansowane z
budżetu gminy. W analizie finansowej znalazły się takie interpretacje, czy
zapisy, że opłata eksploatacyjna roczna może osiągnąć nawet kwotę 2 mln zł. Z
tytułu wprowadzenia zmiany do planu gmina również zyska na podatku dochodowym
od gruntów, ta wielkość jest szacowana roczna 184 tys. Również jeżeli dojdzie
do sprzedaży terenu w obrocie prywatnym, które zyskały na swojej wartości
wówczas sprzedający będą zobowiązani do odprowadzenia na rzecz gminy renty
planistycznej.
Radny Ryszard Barański, powiedział, że nie tylko będziemy mieć zyski, ale
możemy mieć poważne wydatki, zacytował ustawę o planowaniu zagospodarowań
przestrzennych art. 36.
Dlaczego tu nie ma wyliczone, bo już jedna
pani będzie żądała odszkodowania, to co projektant nie uznał i może jej
słusznych uwag, że odrzucał te uwagi, ale jak ona wystąpi na drogę sądową czy
wyliczyliście ile gmina z tego poniesie strat, czy są inne pola, które też będą
podlegały temu paragrafowi, na pewno tego wyliczenia nie macie. A dlaczego.
Powinniśmy my tu mieć jako Rada te wszystkie wyliczenia, jeżeli przyjmiemy taki
plan, to nie tylko zyski, ale w koło ilu rolników zwróci się do gminy o
odszkodowania, bo będzie zapylenie, będzie degradacja środowiska, nie będzie
nic rosło, i będzie pole stało ugorem i oni sobie zażądają dużych odszkodowań i
tu będzie płaciła gmina a nie pan, który będzie tam eksploatował, bo ustawa
wyraźnie mówi o tym, i dlaczego nie ma tej prognozy przedstawionej w tym
wszystkim, to jest bardzo ważna rzecz, dla nas gminy.
Zadał pytanie o kwestie finansowe, które my,
jako gmina możemy ponosić z tego tytułu. Dlaczego takich skutków
odszkodowawczych gmina nie przedstawiła?
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, powołał
się Pan na ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w której nie
ma zapisanych zasad jak mają być wyliczone te roszczenia, ale w uchwale jest
zapisane, roszczenia muszą mieć swoją podstawę, muszą być wyliczone, co, z
jakiego tytułu, na tym etapie na pewno roszczeń zwrotu czy dla osób, które
poniosą szkodę, czy będą miały uciążliwości, na tym etapie się nie wyliczy.
Przy rencie planistycznej, mamy grunt rolny, idzie na przemysłówkę, jest podany
wskaźnik wysokości renty planistycznej i wtedy można te zyski wyliczyć, a przy
roszczeniach, nie ma. Ustawodawca daje możliwość, odszkodowania, wykupienia, a
także może być możliwość zamiany.
Radny
Ryszard Barański, uważa, że taka prognoza powinna być zrobiona.
Zadał również pytanie, czy sołtysi organizowali zebrania wiejskie i opiniowali
ten projekt planu zagospodarowania? Jak jest zgodnie ze statutem sołectwa,
które odczytał. I ta opinia sołectwa powinna wpłynąć do Rady Miejskiej, więc
czy były zebrania wiejskie w tym temacie?
Czy ma Pani opinię Komisji Urbanistyczno-
Architektoniczną?
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, odpowiedziała,
że tak, ma.
Radny
Ryszard Barański, czy w Komisji Urbanistyczno- Architektonicznej jest
też pani, która opracowuje ten projekt?
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak,
jest członkiem, ale nie brała udziału, jako członek komisji, tylko jako
referująca projekt planu, nie głosowała.
Radna
Ewa Figzał, zadała pytanie, na tym planie obszary PG, PK, AG,
jakie miały klasyfikacje gruntów przed uchwaleniem tego planu, bo po uchwaleniu
widzimy, jaka kwalifikacja będzie.
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, odpowiedziała,
że to wszystko były grunty rolne.
Radna
Ewa Figzał, czy w obszarze, który tutaj widzimy są stałe
siedzimy ludzkie?
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, nie
ma, to są szczere pola. W obszarze objętym planem nie ma żadnej zabudowy.
Radny
Ryszard Barański, Pan Skorupski tj., adwokat, który reprezentuje
konsorcjum, które wykupiło od nas grunty, czy mogłaby by Pani powiedzieć coś
szerzej na ten temat.
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, ten
pan występował jako spółka, przedstawiciel spółki GAM Kluczowa o zmianę planu
zagospodarowania przestrzennego
Radny
Ryszard Barański, czy ta spółka jest powiązana z piławskimi
spółkami?
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, takich
dochodzeń to nie robię.
Wiceprzewodnicząca
Rady Miejskiej Anna Józefowicz, powiedziała, że Pani
Kierownik nie może udzielić odpowiedzi na to pytanie, ponieważ nie ma takiej
wiedzy i myślę, że na tym pytaniu zakończymy.
W związku z brakiem pytań, poddano pod
głosowanie zaproponowaną zmianę tj. z 15 % na 20 % w § 26.
Głosowanie:
16 głosów za, 1 głos przeciw
Wniosek
został przyjęty.
Radny Ryszard Barański, poinformował, dlaczego
głosował przeciw tej zmianie. Byłem za tym, żeby renta planistyczna wynosiła 30
% z tego tytułu, że to są bardzo ważne tereny i o wysokiej wartości, na komisji
ja to wnioskowałem i sądziłem, że Rada przyjmie 30 % rentę planistyczną, bo to
są pieniądze dla gminy, skoro rada nie uznała, że takich dochodów nie
powinniśmy mieć, więc jest mi przykro, bo pieniądze są nam bardzo potrzebne.
Wiceprzewodnicząca
Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poinformowała, że tak
właśnie było, że proponowana przez Pana 30 % zmiana nie została przyjęta.
Radna
Jolanta Mitręga, a co ze zmianą w § 19 z tą zmianą, że należy wykonać
infrastrukturę transportu kolejowego?
Wiceprzewodnicząca
Rady Miejskiej Anna Józefowicz, nie była przyjęta na komisji, a dzisiaj nie była
podnoszona.
Radna
Jolanta Mitręga, w związku z tym, że nie była, zgłasza taki
wniosek, że należy wykonać infrastrukturę transportu kolejowego w tym obszarze.
Radny
Marek Ciapka, prosi Panią Kierownik o zacytowanie § 19 pkt. 1, gdyż nie
wszyscy wiedzą, jak brzmi.
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak, przeczytała
§ 19.
Radny Marek Ciapka, jego zdanie słowo
"dopuszcza się" stanowi tylko o tym, że wszystkie rzeczy, które są mogą być
zrobione razem bądź osobno. I to jest kwestia dopuszczenia. W Puncie c jest
napisane wyraźnie, budowę urządzeń komunikacji wewnętrznej, w tym bocznicy
kolejowej ustala się i to jest słowo klucz, które w tym § 19 powinno być.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, na Komisji Gospodarczej, analizowaliśmy ten punkt i do mnie nie przemawia
słowo "dopuszcza się", ponieważ jest to decyzja ewentualnego decydenta czy
zrobi taką czy inną działalność, natomiast słowo "należy" niejako obliguje do
konkretnych działań w określonym kierunku, także nie widzę tutaj sprzeczności,
aby ten wniosek, o którym mówi Pani Jola nie przegłosować. Natomiast faktem
jest, że ta uchwała została niejednomyślnie przyjęta na Komisji Gospodarczej, z
tąd te wątpliwości są i na sesji.
Wiceprzewodnicząca
Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poddała ten wniosek pod
głosowanie.
Głosowanie: 7 głosów za, 7 głosów przeciw, 2 głosy
wstrzymujące
Poprawka nie przeszła.
Wiceprzewodnicząca
Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poddała pod głosowanie
cały projekt uchwały wraz ze zmianą.
Głosowanie: 14 głosów za, 1 głos przeciw,
3 głosy wstrzymujące
Uchwała została przyjęta.
2.
Rozpatrzenie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego dla obrębów geodezyjnych w Gminie
Ząbkowice Śląskie: Braszowice, Grochowiska, Olbrachcice Wielkie, Pawłowice,
Sieroszów, Stolec, Strąkowa, Tarnów.
Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna
Grzeszczak, przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
( projekt uchwały stanowi załącznik do
protokołu)
Przewodnicząca Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła
pozytywną opinię komisji.
Wiceprzewodnicząca
Rady Miejskiej Anna Józefowicz, w związku z brakiem
dyskusji poddała pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku przeprowadzonego głosowania
wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.
3.
Rozpatrzenie uchwały w sprawie zmieniającej uchwałę nr IV/31/2007 Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie
przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
dla miejscowości: Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona,
Bobolice- Gminy Ząbkowice Śląskie
Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna
Grzeszczak, przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
( projekt uchwały stanowi załącznik do
protokołu)
Przewodnicząca Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła
pozytywną opinię komisji.
Wiceprzewodnicząca
Rady Miejskiej Anna Józefowicz, w związku z brakiem
dyskusji poddała pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku przeprowadzonego głosowania
wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.
4.
Rozpatrzenie uchwały w sprawie zmieniającej uchwałę nr XIII/73/2009 Rady
Miejskiej Ząbkowic Śląskich z dnia 30 grudnia 2009 roku w sprawie Gminnego
Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz
Przeciwdziałania Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich na 2010 rok.
Inspektor
Anna Marcinków, przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
( projekt uchwały stanowi załącznik do
protokołu)
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał,
przedstawiła pozytywną opinię komisji.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła
dyskusję.
Radna Irena Szewczyk, jaka wynosi
różnica w cenie?
Inspektor Anna Marcinków, odpowiedziała,
że nie ma różnicy, jest minimalna.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poinformowała, że
uchwała również była rozpatrywana przez Komisję Zdrowia, poprosiła
Przewodniczącą Komisji o opinię.
Przewodnicząca Komisji Zdrowia i Opieki
Społecznej i Ochrony Środowiska Jolanta Mitręga,
przedstawiła pozytywną opinię komisji.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, zamknęła dyskusję
i poddała pod głosowanie zaprezentowany projekt uchwały.
W wyniku przeprowadzonego głosowania
wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.
5.
Rozpatrzenie uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu
udzielania ulg w spłacaniu należności pieniężnych mających charakter
cywilnoprawny, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja
podatkowa, przypadających Gminie Ząbkowice Śląskie i jej jednostkom podległym
oraz wskazania organu do tego uprawnionego.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna, omówiła projekt uchwały.
(
projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał,
przedstawiła pozytywną opinię komisji.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła
dyskusję.
Radna Irena Szewczyk,
przeczytała § 9. Interesuje
mnie taka sytuacja, że złożyłam wniosek do kierownika danej jednostki o
umorzenie kwoty 6 tys zł, oczywiście uzasadniam to. Pan kierownik negatywnie
rozpatruje mój wniosek. Czy ja mogę wtedy z takim samym wnioskiem pójść do
burmistrza?
Radca
Prawny Paweł Polewski, odniósł
się do powyższego pytania.
Radny
Krzysztof Gnach, czy w
takim razie dany podatnik, jeżeli ma jakąś zaległość, może się bezpośrednio
udać do pana burmistrza, z pominięciem kierownika jednostki organizacyjnej?
Radca
Prawny Paweł Polewski, to
są należności cywilno-prawne i gmina jest wierzycielem. Może się zwrócić
bezpośrednio do burmistrza, ale organem kompetentnym będzie tylko ten
kierownik. To państwo decydujecie, dlatego są dwa organy, jednym jest kierownik
do tej mniejszej kwoty a w pozostałym zakresie pan burmistrz.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz, ja
zawsze zakładam, że można się zwrócić z jakąś formą prośby apelu skargi do organu,
który nadzoruje działalność tego kto zdecydował o takim czy innym posunięciu i
można jakby przedstawić dodatkowe argumenty i wtedy burmistrz będzie w takiej
sytuacji, że może przesłać organowi, który zdecydował o odmowie czy o
nieuwzględnieniu wniosku dłużnika z zaznaczeniem, że proszę zwrócić ponownie
uwagę na jakieś dodatkowe fakty czy argumenty, które nie zaistniały w pierwszym
wniosku, czyli mówimy o pewniej formalnej drodze, jest również droga
nieformalna, kiedy, jeżeli dłużnik przyjdzie do burmistrza i powie, że ma
wrażenie, że decyzja była nieobiektywna. Zawsze burmistrz może decydenta wezwać
i zapytać, czy to co zostało zdecydowane może być ponownie rozpatrywane, jest
ten czynnik ludzki, który zawsze musimy brać pod uwagę, ale intencją tej uchwały
jest uszczelnienie systemu, tak, aby on skutecznie absorbował należności od
tego kto jest komuś winien.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, zamknęła dyskusję
i poddała pod głosowanie zaprezentowany projekt uchwały.
Głosowanie:
16 głosów za, 1 głos wstrzymujący
Uchwała została przyjęta.
6.
Rozpatrzenie uchwały w sprawie przyznania dotacji celowej na prace
konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych
do rejestru zabytków, położonych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie,
niestanowiących własności Gminy.
Inspektor
Danuta Wyskwarska, przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
( projekt uchwały stanowi załącznik do
protokołu)
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał,
przedstawiła pozytywną opinię komisji.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła
dyskusję.
Radny
Janusz Labok, w budżecie na 2010 rok zapisana była
kwota 100 tys zł na ten cel, czyli na prace konserwatorskie, ze złożonych
wniosków, a złożono ich dwa, mogłoby wynikać, że w naszym mieście, że wszystkie
zabytki są w idealnym stanie. I teraz, jaka jest przyczyna tego. Ja sam znam
jednostkę, która miała kompletny wniosek ze wszystkimi załącznikami, jednak
termin składania tych wniosków jest absurdalny. 16 Września, dzisiaj
podejmujemy tą uchwałę, wykonanie prac konserwatorskich w przeciągu miesiąca,
nie wiem, czy jakiekolwiek prace przy małej rzeźbie mogą trwać miesiąc
czasu. To są prace, które wykonuje się
miesiącami. Także tutaj bardzo bym prosił na przyszłość ustalenie realnych
terminów, ponieważ to są prace długo trwałe i tak krótki termin od razu
wyklucza zgłaszanie takich wniosków i tutaj instytucje poniosły jakieś duże
koszty, bo przygotowanie takie wniosku wiąże się z przygotowanie załączników,
to są kosztorysy, tego za darmo się nie robi i tutaj na wstępie nie można
złożyć takiego wniosku, ponieważ nie dotrzymanie tego terminu, powoduje, że
jednostka, która otrzyma to dofinansowanie musi je zwrócić, jeżeli do 30
listopada nie zakończy tej inwestycji. Także tutaj ten termin był troszkę nietrafiony.
Radny Ryszard Barański,
zwrócił uwagę na jeszcze jeden fakt, że ta informacja powinna docierać w
szerszym zakresie do tych jednostek, bo o ile wiem są one tylko publikowane
tutaj przed wejściem w urzędzie i proponowałbym, żeby wysyłać, w Internecie też
każdy nie czyta, proponowałbym, żeby bezpośrednio do parafii czy do wspólnot
mieszkaniowych wysyłać tą informację.
Mam
jeszcze wniosek formalny, chciałbym, żeby mniszki klaryski dostały tak samo 40
tys, bo mamy rezerwę, więc chciałbym, żeby rada przychyliła się do mojego
wniosku i przeznaczyła jeszcze 15 tys tak samo jak parafia kościoła
prawosławnego. Uzasadnił, że nie tylko oświetlenie tam jest, ale szereg robót
towarzyszących, a jak sami wiecie tam są potrzebne roboty i zabezpieczające i
towarzyszące.
Inspektor Danuta Wyskwarska,
odpowiedziała, że o zasadach przyznawania dotacji państwo podjęliście uchwałę i
tam są warunki, jakie należy spełnić, żeby otrzymać dotację. Konkurs jest
ogłaszany przez pana burmistrza, informacja jest w Internecie na stronie BIP,
dodatkowo jest wywieszana na tablicy informacyjnej, nie ma w uchwale zapisu, że
powinniśmy extra informować każdego zainteresowanego. Ta uchwała funkcjonuje
już od 3 lat i parafie dobrze wiedzą, że jest taka możliwość starania się o
dofinansowanie z budżetu gminy, również o tym wiedzą wspólnoty, ponieważ w
zeszłym roku taki wniosek wspólnota jedna złożyła, z przyczyn formalnych taki
wniosek niestety nie mógł uzyskać dofinansowania. Co do zwiększenia dotacji dla
mniszek klarysek, znowu powołam się na uchwałę, było powiedziane, ze
wnioskodawca składa zapotrzebowanie, skoro mniszki klaryski złożyły wniosek
formalny spełniający wszystkie wymagania, mają dokumentację, i kosztorys
wyszacowany na kwotę 26 tys 904 zł, to jak rozliczą dotację, jeżeli przyznamy
im 40 tys.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz,
odniósł się do uwag i spostrzeżeń, wszyscy zwracamy uwagę na to, że zabytki
Ząbkowic Śląskich wymagają wsparcia finansowego i nie możemy abstrahować od
tego, że nawet zabytki niebędące własnością gminy a o takich rozmawiamy,
powinny i zasługują na to, żeby otrzymywać wsparcie publiczne. Taka praktyka
jest od 3 lat. Działamy w granicach możliwości budżetu oraz terminów. Wyjaśnił
również jak wyglądał temat w tej sprawie.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, zamknęła dyskusję
i poddała pod głosowanie wniosek Radnego Barańskiego.
Głosowanie:
3 głosy za,
Wniosek
nie przeszedł.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poddała pod
głosowanie projekt uchwały.
Głosowanie:
15 głosów za, 1 głos wstrzymujący
Uchwała
została przyjęta.
7.
Rozpatrzenie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z
organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa
miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
Inspektor
Anna Marcinków, przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
( projekt uchwały stanowi załącznik do
protokołu)
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał,
przedstawiła pozytywną opinię komisji.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, otworzyła
dyskusję.
Radna Irena Szewczyk, jeżeli
my ta uchwałę przyjmiemy, to opierając się na ustawę o pożytku publicznym i o
wolontariacie, konsekwencją będzie kolejne działanie, które musi nasza gmina
prowadzić, który trzeba zrealizować do 30 listopada. Mam tutaj na myśli art. 5
a tej ustawy. Kończy się kadencja, czy my będziemy wstanie się z tego wywiązać?
Inspektor Anna Marcinków, możemy
się wywiązać z tego wymogu ustawowego, dlatego, że jak zostanie przyjęta
uchwała, w trakcie jest przygotowywany program, jak zostanie tylko uchwała
ogłoszona w dzienniku urzędowym, zostanie rozesłana do organizacji
pozarządowych, w których zobowiąże się, że nie dłuższy niż 14 dni i na ostatniej
sesji 12 listopada by był przyjęty program współpracy.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odniósł się do wypowiedzi Pani Inspektor Anny Marcinków
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, zamknęła dyskusję
i poddała pod głosowanie zaprezentowany projekt uchwały.
Głosowanie:
15 głosów za, 1 głos wstrzymujący
Uchwała
została przyjęta.
8.
Rozpatrzenie uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji z członkowstwa w
Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, zapytała, czy
Pani Radna Stanisława Mika i Pani Radna Ewa Figzał podtrzymują swoje stanowisko?
Odpowiedziały,
że tak.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poddała pod
głosowanie projekt uchwały.
Głosowanie:
8 głosów za, 5 głosów wstrzymujących
Uchwała
została przyjęta.
Poinformowała
również, że informacja Pana Mecenasa była taka, że nie musi rada dzisiaj
przystępować do wyboru nowych członków komisji, zatem takiej uchwały nie
będziemy dzisiaj podejmować.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, Pan Mecenas w
trakcie sesji zasugerował, że kończy się kadencja, może się jeszcze odbyć jedno
posiedzenie, tym bardziej, że w składzie 5 osobowym Komisja Rewizyjna może
pracować i teraz od wysokiej rady zależy wola, czy uzupełniamy skład Komisji
Rewizyjnej, czy pozostawiamy w składzie do końca kadencji 5 osobowym.
Radny Marek Ciapka, konsultowaliśmy
się z prezydium i z klubem, w statucie jest zawarty zapis, że Komisja Rewizyjna
w minimum 4 osobowym składzie musi funkcjonować.
Kwestia
wola Radnych. Natomiast składam wniosek o nieuzupełnianie członków Komisji
Rewizyjnej, chyba, że są odrębne wnioski.
Radny Ryszard Barański, uważa, że
powinny osoby być dokooptowane do tej Komisji.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz, poddała pod
głosowanie wniosek Radnego Marka Ciapki.
Głosowanie:
13 głosów, 1 głos przeciw, 1 głos wstrzymujący
Wniosek
został przyjęty
9.
Rozpatrzenie projektu apelu w sprawie przyśpieszenia działań w ramach
Programu Odra 2006 na rzecz modernizacji rzeki Nysy Kłodzkiej wraz z
obwałowaniami i budową Zbiornika Kamienieckiego w miejscu wysiedlonej wsi Pilce
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przedstawił projekt apelu wraz z uzasadnieniem.
( projekt apelu stanowi załącznik do
protokołu)
Radny Ryszard Barański, ma uwagę do
tego apelu, żeby ten apel był przedstawiony, jako uchwała Rady Miejskiej, nadałoby
to mocy prawnej.
Radca Prawny Paweł Polewski, poinformował,
żeby nie mylić dwóch ustaw oraz wyjaśnił kto ma jakie kompetencje w tym temacie.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, uznaje, że Pan
Mecenas ma rację i w związku z tym nie podda pod głosowanie wniosku, który Pan Ryszard
zgłosił i w tym momencie, jeśli nikt nie ma zastrzeżeń, co do formy tego apelu,
poddał pod głosowanie projekt apelu.
W
wyniku przeprowadzonego głosowania wysoka Rada jednogłośnie przyjęła
zaprezentowany projekt apelu.
Ad. Pkt. 6
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w okresie między
sesyjnym Pani Radna Ewa Figzał złożyła zapytanie, na co konkretnie zostały
wydatkowane środki finansowe przekazane gminnej spółce Nieruchomości
Ząbkowickie Powiernik, które zostało odczytane
( zapytanie i odpowiedź stanowi załącznik do protokołu)
Radny
Ryszard Barański, odniósł się do powyższego oraz prosi, aby
wystąpić do RIO czy nie została naruszona dyscyplina finansów publicznych, bo
nie może być tak, że Rada uchwala na remonty a przeznacza się pieniądze i
tuszuje się niegospodarność prezesa, żeby zakład miał premie, bo to jest tylko
po to, żeby wykazać, że mamy zyski, i idą za tym premie podwyżki itd. To jest
oszukiwanie i rady i pana przewodniczącego W związku z powyższym składam
wniosek, żeby pan skierował wniosek do RIO, czy nie doszło do naruszenia
dyscypliny finansów publicznych, bo rada została oszukana nie po raz pierwszy.
Zastępca
Burmistrza Ireneusza Woźniakowski, ustosunkował się do
tej wypowiedzi, otóż, państwo jako Rada Miejska podjęliście decyzję o tym, że
wyrażacie zgodę aby burmistrz Ząbkowic Śląskich jako
właściciel, który reprezentuje 100 % kapitału, dokapitalizował spółkę w
wysokości 200 tys zł, jednocześnie państwo wskazaliście w tej uchwale cel. W
związku z tym, pan Prezes odpowiedział na zapytanie pani radnej i opowieści,
jakie tutaj słyszałem o jakiejś niegospodarności, są, co najmniej przesadzone,
żeby nie powiedzieć, że nie uzasadnione, bo widocznie pan radny nie interesuje
się wynikiem finansowym tej spółki a również jakby to powiedzieć nie ma pojęcia
na temat ustalania finansowego spółek, ponieważ podwyższenie kapitału, nie ma
kompletnie wpływu na zysk czy stratę na wynik finansowy. Po dokapitalizowaniu
tej spółki Gmina jest przez ostatnie 20 lat takim organizmem, który składa się
z żywych ludzi decyzji i to wszystko jest generalnie płynne. Powstała nowa
sytuacja. Spółka Delifin bardzo prężnie się rozwija i potrzebuje do swojej
działalności zwiększyć teren zwróciła się z taka propozycja, aby z powrotem
stać się właścicielem terenu przy ulicy Powstańców Warszawy. Plany pana prezesa
są takie, żeby ten barak, którym urzędują nieruchomości Ząbkowickie powiernik
zburzyć i zagospodarować go pod zwiększającą się flotę i sprzęt spółki Delfin i
rozważamy takie przedsięwzięcia. Po wybudowaniu sądu zwolnią się niektóre
nieruchomości, którymi właścicielem jest Gmina Ząbkowice Śląskie już myślimy o
ich zagospodarowaniu w przyszłości i pan Burmistrz również rozważa
przeniesienie spółki "Powiernik", do np. budynku po księgach wieczystych przy
ulicy Krzywej, w związku, z czym, gdy państwo wskazaliście tak cel jak remont
tego budynku przy naszych planach byłoby nieracjonalne wydawanie tych pieniędzy
z zakreślonym przez Rade celem. Przypomnę, w jakich bólach rodziła się spółka
nieruchomości ząbkowickie "Powiernik", ponieważ również państwa decyzją ta
spółka została wyposażona w ponad 800 tysięcy zobowiązań, które grzecznie
wspólnie z naszą decyzją przejęła i które musi regulować. Jeżeli państwo macie
jakiekolwiek wątpliwości j proszę, żeby np. na Komisję Gospodarczą zaprosić
pana prezesa, który wyjaśni państwu kondycję tej spółki. Opowiadanie o
niegospodarności jest co najmniej śmieszne jak nie zna się faktów.
Radny Janusz Labok na jakim etapie jest
realizacja zadania pod nazwą budowa lokalnej oczyszczalni ścieków w
miejscowości Siodłowice. I drugie pytanie, na jakim etapie jest zadanie pod
nazwą wykonani projektu adaptacji budynku po byłej szkole na przedszkole w
Bobolicach.
Radna Ewa Figzał w pewnym czasie
podejmowaliśmy decyzję o rozdysponowaniu 200 tysięcy złotych i nie Rada Miejska
wskazywała tutaj cel tylko jak państwo pamiętacie był wniosek "Powiernika",
który mówił, że należy niezbędnie w takiej to a takiej formie zabezpieczyć
pewne działania na nowych obiektach przez "Powiernika" objętych nie pamiętam,
bo nie mam dokumentów, ale bywa mowa o ociepleniu, o zrobieniu placu, o innych
tam rzeczach, bo jest smród, że ubrania śmierdzą pracowników i Rada Miejska
przychyliła się do tego wniosku, ale wcześniej mówiliśmy o innych rzeczach m.
in. mówiliśmy o tym, że dobrze by było dać 100 tysięcy na remont dachu na
kościele Św. Anny i druga rzecz dać 100 tysięcy na remont ambony w kościele w
Bobolicach jednak zostało to przegłosowane w innej formie i nie Rada Miejska
wskazywała możliwość zadysponowania tych środków, ale te środki zostały
zadysponowane na wniosek pana prezesa widzimy tutaj w tej odpowiedzi, że
inaczej zostały wydatkowane. Uważam, że Rada Miejska została oszukana w tym
momencie a środki zostały przekazane na cel, który uzyskaliśmy w odpowiedzi.
Efekt tego wszystkiego jest, jaki, w tym roku mamy dwa wnioski o roboty
konserwatorskie, bo ci, którzy ewentualnie staraliby się o te wnioski po prostu
nie złożyli ich na brak nadziei na zdobycie środków tutaj z naszej rady.
Radny Krzysztof Gnach panie
Burmistrzu na rynku Ząbkowicki została ustawiona do osiągnięcia mieniającej
kadencji i samorządu V kadencji. Chciałbym uzyskać informacje, ponieważ
dopytują się mnie mieszkańcy ile kosztowała ta prezentacja tudzież ja jestem zainteresowany,
z jakiego paragrafu z budżetu poszły na to pieniądze.
Radna Jolanta Mitręga panie
Burmistrzu ja pytam w imieniu rodziców dzieci ze Szkoły Podstawowej w Braszowicach,
dlaczego sala gimnastyczna jest nieopalana i dzieci ćwiczą w zimnej Sali
gimnastycznej.
Radny Ryszard Barański panie
Burmistrzu ja pytałem na ostatniej sesji na temat wody w Bobolicach tzn., jakie
podejmie Burmistrz działania, żeby nie doszło do sytuacji, że ujęcie wody w
Bobolicach zostanie wyłączone ze względu zanieczyszczenia tej wody. Do dzisiaj
nie mam odpowiedzi panie Przewodniczący a korzystając z okazji panie Burmistrzu
ja bardzo dokładnie zapoznałem się z analizą wykonania budżetu na Komisji
Gospodarczej "Powiernika" i bardzo szczegółowo omawialiśmy to i pani Prokurent,
która reprezentowała firmę jest zarazem główna księgowa do protokołu
stwierdziła jednoznacznie, że gdyby nie ta dotacja to firma wygenerowałaby 70
tysięczną stratę, także proszę mnie nie posądzając o niewiedzę pani Burmistrzu,
ja swoje wiem, to graniczy wręcz z totalna niegospodarnością albo z pewnego
rodzaju korupcją.
Radna Irena Szewczyk ja chciałam
się dołączyć do apelu pani radnej Jolanty Mitręgi osobiście do mnie wpłynęły
skargi związane z nieogrzewaniem sali gimnastycznej w szkole w Braszowicach. Na wczorajszy dzień temperatura w Sali
wynosiła 11 stopni a dzieci zobowiązuje się do ćwiczenia w takich
pomieszczeniach. Bardzo proszę o bardzo szybką interwencje w tej sprawie.
Radna Anna Józefowicz moje pytanie
do pana burmistrza chciałam zapytać o obiekt sportowy przy Szkole Podstawowej
Nr 2 na Osiedlu Palotyńskim, jakie kroki do tej pory zostały poczynione w
kierunku przygotowania projektu czy dokumentacji wiem , że było zabezpieczone
100 tysięcy na ten cel. Drugie pytanie odnośnie ulicy Dalekiej 13, jaki los
czeka to zadani, bo przez 4 lata trwało WPI i nie doczekało się wykonania, co z
tym zadaniem.
Wiceburmistrz Ireneusz Woźniakowski odpowiadając na pytanie przedszkole plus oczyszczalnia w Siodłowicach nie mamy
zabezpieczonych pieniędzy na to zadanie w budżecie na rok 2010 w związku, z
czym nie możemy podjąć żadnych zadań, bo każde zadanie wiąże się z
wydatkowaniem pieniędzy a jak nie mamy pieniędzy w budżecie to nie możemy
podjąć zadania. Jeżeli chodzi o wodę w Bobolicach, dziś dysponentem tego ujęcia
wody jest Agencja Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Jeżeli chodzi o
prezentację w rynku, z tego co wiem faktura opiewała na 3 tysiące 100 złotych
dwa źródła finansowania albo rezerwa Burmistrza albo promocja miasta. Jeżeli
chodzi o sale gimnastyczna w Braszowicach muszę państwa poinformować, że takich
problemów jest więcej np. Przedszkole Nr 1, Gimnazjum Nr 2 również stare piece.
Pod koniec października będziecie państwo obradować szykujemy stosowne zmiany w
budżecie. Obiekt sportowy przy szkole Podstawowej Nr 2 nie dostaliśmy ciągle odpowiedzi bo
rozpatrywaliśmy możliwość budowy boisk wielofunkcyjnych w ramach "Orlik 2012"
ale już za kwotę milion złotych bez obiektów szatniowych to Gmina zapłaciłaby
tylko 333 tysiące jednak jeszcze nie mamy odpowiedzi na pewno w najbliższym
czasie przewidujemy wizytę Wojewody w Ząbkowicach. Daleka 13 będziemy mogli
ruszyć z zadaniem również po państwa uchwale pod koniec października, ale
jedynie z samą kanalizacją burzową liczę, że to się załatwi do końca roku. Podtrzymuje
swoje zdanie na temat "Powiernika" państwo wtedy na sesji przyznając pieniądze
w swojej większości, bo akurat najwięcej problemów widzę mają radni, którzy
głosowali przeciw tej decyzji, która jest słuszna.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik panie Burmistrzu z tego co ja pamiętam to mieliśmy zapisane środki
jeżeli chodzi o wniosek radnego Janusza Laboka jest zapis w budżecie.
Radna Irena Szewczyk panie Burmistrzu ja chciałam się odnieść do pana
wypowiedzi a właściwie do dwóch kwestii. Pierwsza dotyczy adaptacji budynku po
Szkole Podstawowej w Braszowicach proszę sobie przypomnieć jak ustalaliśmy
projekt budżetu na rok 2010 po wielkich dyskusjach udało nam się do budżetu
wprowadzić pozycje w wysokości 30 tysięcy złotych, która miała być przeznaczona
na przygotowanie dokumentacji. Pytanie radnego Laboka było konkretne czy te
środki, które zostały zaplanowane na ten rok kalendarzowy czy został
wykorzystany po to, aby przygotować dokumentację. Natomiast o samej adaptacji
mówiliśmy, że to zadanie przeniesiona na rok 2011. I druga uwaga panie
Burmistrzu dotycząca ogrzewania w Gimnazjum Nr 2 problem był rozpatrywany na
ostatniej Komisji Oświaty i dostaliśmy pismo od pani dyrektor, w którym
wyraźnie została stwierdzona jedna niepokojąca sprawa. Problem ogrzewania
Gimnazjum Nr 2 pojawił się już w lutym, częściowo ten problem został
rozstrzygnięty, pojawiły się poważniejsze kłopoty później. 7 lipca zostało
wystosowane pismo przez panią dyrektor mówiące o niepokojącej sytuacji
związanej z uruchomieniem ogrzewania w okresie jesienno-zimowym w nowym roku
szkolnym i na to pismo nie było żadnego echa z urzędu żadnej odpowiedzi a można
było w okresie wakacyjnym zobaczyć, w czym jest problem, bo na podstawie tego
pisma wynika, że nie będzie szansy zabezpieczenia ciepłoty w pomieszczeniach w
Gimnazjum Nr 2.
Radna Anna Józefowicz mam pytanie dotyczące ulicy Batalionów Chłopskich
tej skarpy. Kiedyś n jednej z ostatniej Komisji była informacja kierownik
Jankowskiego, że pierwszy krok musi być wykonany przez właścicieli
mieszkających tam poniżej tej skarpy, tego muru, rozmawiałam z tymi ludźmi.
Moje pytani jest takie, co będzie działo się dalej, jeżeli Ci mieszkańcy nie
będą mogli ponieść tego wydatku i nie przystąpią do zabezpieczenia tego miejsca
ten mur będzie osiadał a droga w połowie dalej będzie zamknięta. Będzie to
wtedy groziło katastrofą, czy Gmina podejmie jakieś kroki w stosunku do
mieszkańców czy będzie czekała Gmina na właścicieli a właściciele na Gminę.
Radny Ryszard Barański panie Burmistrzu pan powiedział, że ujęcie jest nie
nasze zgadzam się z tym, ale zadaniem własnym i Gminy jest zaopatrzenie
ludności w wodę mnie interesuje i tych państwa, którzy mieszkają na tym
terenie, co zrobi Gmina, jeżeli sanepid zamknie to ujęcie i to mnie najbardziej
interesuje panie Burmistrzu, to, że ujęcie nie jest nasze to ja wiem tylko
jakie zamierzacie podjąć kroki i proszę mi to przedstawić na piśmie, bo ja już
to po raz drugi o to proszę. To, że pan mi powiedział tylko, że to nie jest
nasze ujęcie to ja o tym wiem. Wracając do szkoły na ulicy Piastowskiej. Panie
Burmistrzu ja już z góry wiedziałem, że do końca kadencji nie będzie wybudowana
sala zresztą to się potwierdza, bo pan bardzo mgliście odpowiada, że my coś tam
napisaliśmy, że to tam leży, że to mocy nabierze, ale to chyba już po wyborach.
Także ja, kiedy spotykam się mieszkańcami tego osiedla to mówiłem, że nie będą
mieli sali i to uczciwie.
Radny Krzysztof Gnach panie Burmistrzu ja mam pytanie odnośnie Osiedla
Leśnego mieszkańcy domków jednorodzinnych w tamtym terenie to jest ulica
Modrzewiowa, Jodłowa, Świerkowa z budżetu i z zadań inwestycyjnych wynika, że
mają przeznaczone 100 tysięcy proszę mi powiedzieć ale tak uczciwie. Proszę mi powiedzieć,
ale tak uczciwie czy do końca kadencji i w tym roku to zadanie zostanie
zrealizowane.
Wiceburmistrz Ireneusz Woźniakowski Gimnazjum Nr 2 stare kotły, których nawet bieżąca
naprawa to będzie, co najmniej 20 tysięcy złotych a jakbyśmy chcieli zrobić
ogrzewanie gazowe to jest, co najmniej 400 tysięcy złotych chciałem żebyście to
państwo znali te liczby. Mur oporowy na Ulicy Batalionów Chłopskich w ostatnim
czasie otrzymaliśmy informacje od pana Inspektora Nadzoru Budowlanego, że
mieszkańcy ulicy Młynarskiej wykonali swoja część zadania teraz my przystąpimy
do wykonania swojej części zadania, czyli te czynności, które narzucił
Inspektor Nadzoru budowlanego. Jeżeli chodzi o Osiedle Leśne to nie ma takiej
możliwości żeby za 200 tysięcy złoty wykonać to zadanie do końca roku 2010.
Wszystko będzie zależało od analizy wykonania budżetu za trzeci kwartał i pan
Burmistrz w najbliższym czasie podejmie taką decyzje czy ogłosi przetarg czy
też nie na to zadanie. Woda w Bobolicach, jeśli życzy sobie pan na piśmie to
otrzyma pan to na piśmie. Jeżeli chodzi o sale gimnastyczna przy Szkole
Podstawowej Nr 2 panie radny pan przez 4 lata pokazuje swój sceptycyzm, przy
każdym głosowaniu kolejnych budżetów pokazuje, że pan jest sceptyczny, co do
wykonania wielu zadań.
Ad.
pkt. 7 Sprawy różne.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, poinformował, że
wpłynęło pismo Pana Włodzimierza Maj Prezesa Koła Związku Sybiraków w
Ząbkowicach Śląskich, które odczytał i stanowi załącznik do protokołu.
Pismo zostało skierowane do Rady Miejskiej z prośbą, aby Rada zajęła stanowisko
w tej sprawie, czyli pomnika. Wiadomo, że jest przygotowywany plan
rewitalizacji całego parku miejskiego, jeżeli Rada Miejska uzna to za stosowne
i wyraża taką wolą i widzi taką potrzebę, aby w tym miejscu powstał ten pomnik,
to bardzo proszę, aby Panie i Panowie Radni wypowiedzieli się w tej kwestii.
Prezes Koła Związku
Sybiraków Włodzimierz Maj, powiedział, że wystąpienie nasze do Rady podyktowane jest
względami administracyjnymi, bo w przypadku zwrócenia się o dofinansowanie
Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych czy do Urzędu
Marszałkowskiego potrzebna jest uchwała Rady Miejskiej.
Prezes Koła Związku
Sybiraków Włodzimierz Maj, opowiedział parę zdań skąd się wzięli obecni Sybiracy oraz
parę zdań o Związku Sybiraków.
W
parku im. Sybiraków od strony ulicy Grunwaldzkiej i pl. Jana Pawła II jako
najbardziej eksponowanym i zgodnym z wolą Sybiraków, na co czekamy od 2006
roku. Dlatego też, gorąco proszę państwa radnych o uwzględnienie naszej prośby,
za co z góry serdecznie dziękujemy w imieniu tych dzieci Polski, pozostałych w
bezimiennych mogiłach na terenie bezkresnej Rosji poza ziemią ukochanej
ojczyzny.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, otworzył
dyskusję w tym temacie.
Radny Ryszard Barański, zaproponował, aby przez aklamację przyjąć
propozycję Sybiraków i jako Rada przychylamy się do tego wniosku.
Radna Irena Szewczyk, zadała pytanie, czy my mamy środki na wybudowanie
tego pomnika?
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, odpowiedział, że
na dzień dzisiejszy Gmina nie dysponuje, ani my, jako Rada nie przeznaczaliśmy
ani złotówki na budowę tego pomnika, chyba, że Zarząd poczynił jakieś kroki,
czy prowadzi jakąś zbiórkę. Jeśli coś takiego jest, to prosilibyśmy o
informację. Na ten moment nie mam żadnej wiedzy, czy są już jakieś środki zgromadzone
bądź gromadzone na budowę tego pomnika.
Prezes Koła Związku
Sybiraków Włodzimierz Maj, te wszystkie symbole pamięci, mi. in. byłem 6 maja na
poświęceniu pomnika nieznanej Matki Polski w Strzegomiu. I po prostu to jest
widokówka i było dofinansowanie z Urzędu Miasta, ze Starostwa i Sybiracy też,
mówiłem, że uchwała Rady Miejskiej jest potrzebna po to, że jeżeli Związek
wystąpi o środki, to musi przedłożyć całą kompletną dokumentacje a podstawą
jest zezwolenie na umiejscowienie pomnika.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, myślę, że ten
wniosek, który został tutaj przedłożony, że jako Rada tu wyrażamy przez
aklamację to, że jesteśmy za tym, aby w tamtym miejscu powstał ten pomnik na
tym skwerku od ulicy Grunwaldzkiej. Natomiast kolejną sprawą będzie znalezienie
środków, i podjęcie stosownych kroków, myślę, że taki krok powinna zrobić nowa
rada, w nowej kadencji, bo jeszcze w tym roku będzie już działała nowa rada i
myślę, że w opracowanym budżecie na rok 2011 powinien znaleźć się taki zapis z
przeznaczeniem środków na budowę tutaj tego pomnika.
Prezes Koła Związku
Sybiraków Włodzimierz Maj, pieniądze zbieramy od 2006 roku, członek płaci miesięcznie 4 zł
składki, wdowa i wdowiec płaci 2 zł składki, z tego 50 % odprowadzamy do
zarządu głównego do Warszawy i do oddziału w Wałbrzychu. A resztę pieniędzy
prezes trzyma na ciężkie czasy.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, Rada Miejska
tutaj przez swoją aklamację przyjmuje to i jest za tym, aby ten pomnik w tym
miejscu powstał, w tej lokalizacji.
Mieszkaniec Ząbkowic Śląskich Pan
Emilian Szczepaniak na Osiedlu
Słonecznym mamy tylko takie sklepy, które z nas zdzierają przy jednym produkcie
przepłaca pan od 60 groszy do złotówki. Tam mieszkają emeryci i renciści, bo
młodzi pouciekali i teraz, gdy my nie mamy tutaj transportu do Biedronki to
niestety przychodzi zima, słota, plucha, jak ci ludzie starsi ludzie nie mamy
tutaj dojścia idziemy przez cmentarz ciągniemy siatki 10 kilogramowe, więc ktoś
się przyczynił, że sklepu nie wybudowano tam, kto to taki mądry znalazł się
tam, kto to był na tym glosowaniu, że tak zdecydowano, że mniejszość decyduje o
wszystkim. Teraz weźmy transport ludzi do cmentarza jak ma iść osoba starsza na
cmentarz do męża czy do kogoś innego na cmentarz z Osiedla Słonecznego nie ma
transportu i musi iść z Osiedla Słonecznego na cmentarz a nie mówię już o
czyszczeniu grobu. Dlaczego wy nie zadzwonicie niech Maciej Maciejewski też
przyjedzie do Ząbkowic pokaże Ząbkowice tam coś słychać tu coś słychać, co
pokazują, co się dzieje, a u nas takie piękne miasto drogi porobione tutaj
Krzywa Wieża, dlaczego my tego nie promujemy w świecie.
Przewodniczący Marian Patela chciałem powiedzieć, że należę do ludzi, którzy
czynnie przeżywali II wojnę światową 44 rok. To, co powiedział pan Maj jest
prawdą, ale ja pamiętam, że półtora miliona ludzi była zamordowana w Auschwitz,
że w Wolbromiu Olkuszu, Żarnowcu przyjeżdżali Gestapowcy w dni targowe i
szczekali na okres do ludzi a więc chyląc głowy do samej ziemi po polsku z
całym szacunku do ludzi, którzy zostali wywiezieni na Syberię. Trzeba pamiętać
również o pewnej równowadze tutaj Maj przedstawił nam historię ja tę historie
przedstawiałem w szkole średniej w Henrykowie i Ludowie Polskim ale dwie strony
my żyjemy wmieście, gdzie pędzono ludzi z Auschwitz do innych obozów
niemieckich a kto nie miał siły iść dalej to był dobijany i w związku z tym
jest duży grób zbiorowy w Białej Wodzie koło Złotego Stoku w Topoli podobno w
Olbrachcicach pod cmentarzem. Niech się wypowie na ten temat zarząd stałego
miasta mnie zobowiązali do tego, żeby ludzie się wypowiedzieli na ten temat.
Może zróbmy tak, aby odremontować mury historyczne odremontować Park Sybiraków
i dopiero później zastanówmy się. Pomnik na Placu Jana Pawła II oddaje cześć
wszystkim pomordowanym. Chciałbym, aby pamiętając o tym półtora miliona ludzi
wywiezionych na Sybir pamiętać również o 6 milionach zamordowanych przez
Hitlerowców tutaj na GG. Dlatego ja powiedziałbym tak, że nie sprzeciwiam się
wnioskowi niech w tej sprawie wypowie się samorząd i żeby była jakaś równowaga
w oddawaniu pamięci. Ja nie wiem, jaki nacjonalista antypolski narodził się
teraz w Moskwie, ale wiem, że działa teraz coraz bardziej aktywnie Erika
Steinbach i jej zwolennicy. Wydaje mi się, że rada, jako prezentująca różne
poglądy całe społeczeństwo powinna zasięgnąć w tym zakresie opinii a być może,
że absolutna większość zarządu starego miasta wypowie się za wnioskiem kolegi
Maja albo zasugerują inne umiejscowienie tego pomnika.
Prezes Koła Związku Sybiraków
Włodzimierz Maj ja chciałem
podziękować Wysokiej Radzie za podjęcie uchwały o lokalizacji miejsca pod
pomnik Sybiraków a z panem Marianem spotkam się prywatnie, ponieważ nie
chciałbym poruszać takich różnych spraw. Jeżeli jakaś organizacja w tym
zgrupowanie społeczne działa a ktoś siedzi pod pierzyną to nikt z Sybiraków
albo osoby represjonowane przez III Rzeszę są inaczej traktowane nagłośnienia w
środkach masowego przekazu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik panie Prezesie żebyśmy nie mylili pojęć Rada Miejska nie podjęła
uchwały natomiast przyjęła przez aklamacje państwa wniosek ten pomysł
lokalizacji, przychylamy się do tej lokalizacji. W związku z wyczerpaniem
porządku 65 sesji zamykam dzisiejszą sesję.
Protokołowała
Monika Gwóźdź
Przewodniczący
Rady Miejskiej
(-)
Andrzej Dominik