Protokół  nr IX/ 2007

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 30  marca 2007 roku

w Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego 

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina  rozpoczęcia 10 05

Godzina  zakończenia  14 45

 

 

Radni nieobecni to :

Zdzisław Burnat            nieobecny usprawiedliwiony

 

W sesji udział  wzięli :

 

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof  Kotowicz                Burmistrz   Ząbkowic Śląskich

Ireneusz Woźniakowski                   Zastępca Burmistrza

Iwona Aibin                            Sekretarz  Gminy                  

Bożena Kurczyna                   Skarbnik Gminy

 

Oraz goście zaproszeni wg listy obecności:

 

 

 

                Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca  1990 roku o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  - o t w o r z y ł   IX  Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając, że uczestniczy  w niej 20 radnych , co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować               i podejmować  prawomocne  uchwały .

 

Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta Perfikowska - inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.

 

Następnie przedstawił porządek obrad w następującym brzmieniu

 

1.           Przyjęcie porządku obrad.

2.           Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

3.           Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.

4.           Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.

 

5.          Informacja dotycząca sytuacji finansowo - ekonomicznej Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "DELFIN" w Ząbkowicach Śląskich.

6.          Sprawozdanie z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Ząbkowice Śląskie za okres od 29 listopada 2004 roku do 31 grudnia 2006 roku .

 

7.           Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej nr V/27/2003 z dnia 4 lipca 2003 roku w sprawie zasad  gospodarowania nieruchomościami  stanowiącymi  własność Gminy Ząbkowice Śląskie .

8.           Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu opiniującego  zgłoszonych kandydatów na ławników  do Sądu Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich  do  II Wydziału Karnego . 

 

9.           Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta    i gminy na 2007 rok

 

10.      Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany "Studium  Uwarunkowań i kierunków  zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Ząbkowice Śląskie".

11.      Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości: Kluczowa , Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice - Gminy Ząbkowice Śląskie.

12.      Interpelacje i zapytania Radnych.

13.      Sprawy różne.

14.      Zakończenie   obrad .

 

 

Ad. pkt. 1

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik dodatkowo zaproponował wprowadzenie do porządku obrad projekt uchwały w sprawie powiadomienia Skarbnika Gminy i Sekretarza Gminy Ząbkowice Śląskie o obowiązku złożenia oświadczenia oraz o skutku niedopełnienia tego obowiązku . 

 

Rada wyraziła zgodę na wprowadzenie projektu uchwały 20 głosami za.

 

Ad. pkt. 2

 

Protokół z VIII Sesji Rady Miejskiej z dnia 6 marca 2007 roku został przyjęty bez uwag.

 

Ad. pkt. 3

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik przedstawił sprawozdanie z działalności od ostatniej sesji.

Poinformował, że ostatnia sesja odbyła się 6 marca gdzie Rada przyjęła budżet miasta i gminy na 2007 rok.

W okresie między sesyjnym brał udział między innymi w:

.        Warsztatach Ożywienia Lokalnego, które były organizowane przez Urząd Pracy

.        spotkaniu odnośnie gospodarki wodno- ściekowej.

.        W Walnym Zgromadzeniu Dolnośląskiej Izby Rolniczej , gdzie zostały wybrane nowe  władze na 4 letnią kadencję .

 

 Został powołany w skład Komisji konkursowej przez Burmistrza odnośnie wyłonienia loga Gminy Ząbkowice Śląskie .

 

Poinformował, że w okresie międzysesyjnym obradowały stałe komisje Rady

25 marca Komisja Zdrowia tematem, której była informacja z działalności Ośrodka Opieki Społecznej 

22 marca obradowała Komisja Rewizyjna gdzie analizowana była działalność Spółki DELFIN

27 marca Komisja Gospodarcza opiniowała  projekty uchwał oraz wysłuchała  sprawozdania Prezesa Szymańskiego z działalności .

28 marca odbyła się komisja Oświaty na terenie Ośrodka Sportu i Rekreacji

 

Informacja została przyjęta.

 

Ad. pkt. 4

 

Sprawozdanie z działalności  w okresie między sesjami pomiędzy           6 marca a 29 marca 2007 roku - przedstawił burmistrz   Krzysztof Kotowicz.

 

06.03.2007

 

07.03.2007

 

08.03.2007

.        Uczestnictwo w II Powiatowym Turnieju Kół Gospodyń Wiejskich Powiatu Ząbkowickiego w Ziębickim Centrum Kultury (wygrało KGW Tarnów)

 

09.03.2007

.        Robocza narada z panem Ryszardem Sobalą- komendantem Straży Miejskiej w sprawie przeciwdziałania powstawaniu tzw. "dzikich wysypisk śmieci" na terenie Gminy,

 

12.03.2007

.        Wizyta Pana Marka Dyducha- radnego Sejmiku Dolnośląskiego wraz z Panem Zdzisławem Burnatem - wiceprzewodniczącym Rady Miejskiej i rozmowa dotycząca wsparcia inicjatyw gospodarczych naszej Gminy na forum samorządu wojewódzkiego,

 

13.03.2007

.        Przyjmowanie interesantów (26 osób)

.        Wizytacja Zakładu Gospodarki Komunalnej wraz za zastępcą Ireneuszem Woźniakowski

.        Podpisanie Raportu Otwarcia "100 pierwszych dni" (opublikowany w serwisie internetowym Urzędu Miejskiego),

 

14.03.2007

 

19.03.2007

.        Spotkanie z panią Mariolą Początek- wizytatorem Dolnośląskiego Kuratorium Oświaty w sprawie realizacji planu ocen okresowych dyrektorów szkół prowadzonych przez Gminę Ząbkowice Śląskie,

.        Uczestnictwo w Młodzieżowych Warsztatach Ożywienia Gospodarczego organizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy (zdecydowane preferencje młodzieży dla budowy lokalnego zakładu recyklingu oraz utworzenia w Ząbkowicach regionalnego centrum kultury i rekreacji),

.        Uczestnictwo w części posiedzenia konsultacyjnego Międzygminnego Związku Celowego dla aglomeracji Ząbkowice Śląskie- Złoty Stok (dotyczyło porządkowania i organizacji gospodarki wodno- ściekowej w tym obszarze),

.        Wizyta Pana Janisława Muszyńskiego- członka Rady Głównej Business Center Club (rozmowa dotyczyła promocji Gminy Ząbkowice Śląskie w środowiskach biznesowych w kontekście strefy ekonomicznej),

.        Walne zgromadzenie wspólników Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp.zo.o. (podjęcie uchwał w sprawie ustalenia czynszów dla najemców mającego powstać czwartego bloku mieszkaniowego na Osiedlu Letnim- 8 zł/m.kw.- kwota nie zagraża tzw. "sukcesowi  partycypacyjnemu" oraz dla najemców bloków już zamieszkałych- 6,95 zł/ m.kw.- wzrost o 0,25 zł),

 

20.03.2007

.        Zatwierdziłem sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na rok 2006, które zostało przekazane do zaopiniowania przez Regionalną Izbę Pamiątek oraz złożone Radzie Miejskiej,

.        Robocza narada z panią Dorotą Wroną- kustoszem Regionalnej Izby Pamiątek w Ząbkowicach Śląskich (w sprawie zaplanowanych na rok bieżący prac modernizacyjnych ul. Krzywej, sfinalizowania remontu Izby oraz planowanych na lata 2008-2009 przekształceń tej jednostki w kierunku muzeum regionalnego),

.        Przyjmowanie interesantów (19 osób),

.        Udział w posiedzeniu Rady Nadzorczej Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp.zo.o ( zatwierdzono sprawozdanie finansowe za 2006 rok oraz plan finansowy i plan działania na 2007 rok),

 

21.03.2007

.        Uczestnictwo w "Józefinkach 2007"- święcie Publicznego Gimnazjum Nr 1 w Ząbkowicach Śląskich (gdzie otrzymałem Józefinkę- przyjaciela Szkoły),

 

21-23.03.2007

.        Udział w VIII Dolnośląskim Forum Samorządu Terytorialnego w Kudowie (szersza informacja dostępna w serwisie internetowym Urzędu Miejskiego),

 

23.03.2007

.        Udział w części szkolenia o pozyskiwaniu środków unijnych dedykowanych dla rolników i mieszkańców czy inwestorów na obszarach wiejskich (szkolenie zorganizowane przez Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Rolniczego w Starostwie Powiatowym),

.        Robocze spotkanie z panem Jarosławem Dyńskim z udziałem pani Iwony Aibin- sekretarz Gminy w sprawie przyjęcia protokołu po audycie organizacyjnym Urzędu Miejskiego,

.        Uczestnictwo w walnym zgromadzeniu Stowarzyszenia "Razem" w Stolcu wraz z panem Andrzejem Dominikiem- przewodniczącym Rady Miejskiej,

 

27.03.2007

.        Przyjmowanie interesantów (14 osób)

.        Spotkanie z przedstawicielami Zarządu Polskiego Związku Celowego z Ząbkowicach Śląskich. w sprawie wniosku o dofinansowanie imprezy proekologicznej organizowanej przez PZW m.in. dla dzieci i młodzieży z terenu naszej Gminy,

.        Udział w prezentacjach związanych z Międzynarodowym Dniem Teatru zorganizowanych przez Teatr Ruchu oraz Taetr Miejski w Ząbkowickim  Ośrodku Kultury,

 

28.03.2007

.        Udział w szkoleniu obowiązkowym wójtów, burmistrzów, prezydentów i  starostów subregionu wałbrzyskiego w sprawach związanych z zarządzaniem w stanach kryzysowych w Urzędzie Wojewódzkim,

.        Rozmowa z panem Pawłem Hreniakiem- radnym Sejmiku Dolnośląskiego oraz doradcą politycznym Wojewody w sprawach dotyczących działania służb podległych panu wojewodzie na terenie naszej Gminy (w rozmowie uczestniczył wiceburmistrz Ireneusz Woźniakowski),

.        Rozmowa w biurze europosła Ryszarda Czarneckiego dotycząca wsparcia projektów proekologicznych realizowanych przez Międzygminny Związek Celowy i finansowanych przez Komisję Europejską, a dotyczących m.in. rekultywacji nieczynnego wysypiska komunalnego w Braszowicach i budowy regionalnego zakładu składowania i recyklingu odpadów komunalnych w Ścinawce,

 

29.03.2007

.        Otwarcie corocznego przeglądu piosenki dziecięcej "Wiosenna Nutka" w Ząbkowickim Ośrodku Kultury,

.        Udział w forum burmistrzów i wójtów Powiatu Ząbkowickiego oraz samorządowców Powiatu Ząbkowickiego w Henrykowie (w związku z 780- leciem obecności Zakonu Cystersów na Ziemi Ząbkowickiej planowane są na czerwiec br. obchody we Wrocławiu i Henrykowie, które będą okazją do wszechstronnej promocji wszystkich gmin Powiatu),

.        Rozmowa z Panią Barbarą Obelindą- konserwatorem zabytków w sprawie wsparcia dla projektów remontów konserwatorskich oraz renowacji zabytków Ząbkowic Śląskich,

.        Uczestnictwo w koncercie poświęconym twórczości Marka Grechuty, z udziałem wykonawców z  Ząbkowic Śląskich, Ziębic, Ciepłowód i Wilkanowa, zorganizowanym w Ząbkowickim Ośrodku Kultury.     

 

 Po przedstawionej informacji Burmistrz Krzysztof Kotowicz poinformował, że nie ma on zaległego urlopu za rok 2006 .

 

Uwag odnośnie przedstawionego  sprawozdania nie było.

 

 

 

 

Ad. pkt 5

 

Ewa Iwaszkiewicz - główna  księgowa Przedsiębiorstwa  Wodociągów  i Kanalizacji "DELFIN" przedstawiła informację z działalności finansowo -ekonomicznej przedsiębiorstwa .

Podkreśliła, że informacja  oparta jest  podstawie wyników osiągniętych za rok 2006 i za 2 miesiące  tego roku .

         Rok 2006 był pierwszym okresem działalności Spółki po oddaniu zmodernizowanej i rozbudowanej oczyszczalni ścieków. Oddanie do użytku w grudniu 2005 roku wymienionej inwestycji wpłynęło na wzrost majątku     o 10.955 tys. zł. W 2006 roku majątek wzrósł dodatkowo o 821 tys. zl. Wzrost majątku będzie miał odzwierciedlenie w kosztach takich jak amortyzacja i podatek od nieruchomości.

Zmodernizowana oczyszczalnia ścieków wymusiła zmianę technologii oczyszczania ścieków, zapewniającą jej wyższą skuteczność, która jednocześnie wymaga poniesienia wyższych kosztów eksploatacyjnych,  między innymi na energie elektryczną i środki chemiczne.

         Od początku 2006 roku do końca września Spółka ponosiła zwiększone koszty, które zostały  dopiero częściowo uwzględnione w taryfie opłat obowiązującej od 1 października. To zadecydowało, że uzyskane przychody z działalności podstawowej w  wysokości  3 644 000 zł. nie pokryły kosztów z tej działalności w kwocie 4 202 000 zł. Przychody wzrosły tylko o 4,4 % a koszty natomiast o 20,5 % . Na wzrost kosztów zdecydowanie wpłynęła zwiększona amortyzacja o 766 000 zł. tj. o 142,4  % w porównaniu do roku 2005. Wzrost ten został złagodzony dzięki obniżce pozostałych kosztów takich jak podatek od nieruchomości w wyniku prowadzonych zwolnień, wynagrodzeń, pozostałych kosztów rodzajowych takich jak koszty podróży, reprezentacji i utrzymania biura. Tym samym wynik na sprzedaży  to strata w kwocie 557,2 tys. zł. Strata ta została zmniejszona, wynikiem z pozostałej działalności operacyjnej, gdzie osiągnięto zysk w kwocie 418 tys. zł.

Dodatni wynik powstał głównie dzięki odzyskanym należnością w kwocie 251 tys. zł. od ZOZ Ząbkowice Śląskie i umorzeniu podatku od nieruchomości 155 tys. zł. Na działalności finansowej odnotowano stratę 36.9 tys. zł., jest to efekt ponoszonych kosztów  w postaci odsetek od pożyczek .

Wobec powyższego wynik finansowy spółki z całokształtu  działalności zamknął się stratą w wysokości 191.1 tys. zł. w przeciwieństwie do roku 2005 gdzie uzyskano zysk w postaci 138,4 tys. zł.

 

Przybliżyła również temat składnika kosztowego, który jest w rachunku wyników. Amortyzacja - jest to koszt  zmniejszający wynik , ale nie powoduje odpływu środków pieniężnych. Środki pochodzące z amortyzacji są źródłem finansowania modernizacji i odtworzenia środków trwałych oraz spłaty kredytów  i pożyczek  na finansowanie inwestycji .  Nakłady na oczyszczalnię wyniosły 11,026 tys. zł. Z tego z pożyczek sfinansowano 8.901 tys. zł.  , pozostałe źródła finansowania to środki własne. Właśnie te środki zostały wygospodarowane dzięki amortyzacji.

Kryzys finansowy spółki objawiający się problemami płatniczymi powstał w związku z realizacją rozbudowy i modernizacji oczyszczalni- to wysokie zadłużenie z tytułu zrealizowanej inwestycji.

Na dzień dzisiejszy jest następujące zadłużenie: zaciągnięta pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwota 8.436 tys. zł., zobowiązanie wobec HYDROBUDOWY  głównego wykonawcy 403 tys. zł.. Obciążenia wynikające z harmonogramu spłaty rat pożyczki przedstawiają się następująco w 2007 roku do spłaty przypada 246 tys. zł. kwoty głównej oraz odsetki 36 tys.. zł. Od 2008 roku do 2015 ustalono kwotę rat kwartalnych wynoszącą 231,5 tys. zł. tj. 926 tys. . rocznie . Ostatnia rata płatna w 2016 roku wyniesie 878 tys. zł. .

         Nadmieniła, że dotrzymanie terminowości spłat rat pożyczki, to warunek niezbędny do skorzystania z częściowego umorzenia pożyczki. Jednak obecny poziom wpływu ze sprzedaży nie zapewni środków na spłatę rat pomijając ich terminowość.

O braku niezbędnych przychodów świadczy osiągnięty wynik na sprzedaży za 2 miesiące bieżącego roku, jest nią strata w  kwocie 34 tys. zł., wynik netto to zysk w kwocie 6,5 tys. zl. uzyskany tylko na wskutek umorzenia podatku od nieruchomości za miesiąc styczeń.

W bieżącym okresie w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego można zaobserwować, że oprócz rosnących kosztów amortyzacji, wzrost o 17,8 % zużycia i materiałów, energii wzrost o 23,4 %, wobec braku zwolnień w podatku od nieruchomości doszło bardzo duże obciążenie również, z tego tytułu. Wzrost za 2 miesiące 64,8 %. Roczna kwota podatku wg deklaracji wynosi 467,9 tys. zł. z tego z działalności dotyczącej ścieków i wody kwota 456.7 tys. zl. z pozostałej  działalności 11,2 tys.

Zaznaczyć należy, że od początku 2006 roku zwolnione z podatku były obiekty związane z wodą, zaś w II półroczu dzięki wyrozumiałości Gminy objęto również  zwolnieniem ścieki. Pomoc ta bardzo odciążyła spółkę, sprawiła złagodzenie straty a tym samym spółka pozyskała środki na terminową spłatę kwoty kredytu w wysokości 321 tys. zł., w ten sposób  uniknięto dodatkowych kosztów w postaci odsetek karnych.

Kontynuując temat obciążeń z tytułu podatku od nieruchomości podkreśliła jak istotne będzie jego wpływ na wyniki tegoroczne.

Zgodnie z wykonaną symulacją strata na sprzedaży na koniec roku przy braku zwolnień w podatku będzie oscylowała w granicach 287 tys. zł. a w następstwie nastąpi odpływ gotówki w wysokości 468 tys. zł to jest 50 % kwoty rocznej spłaty pożyczki. Firma przy ujemnym wyniku finansowym jest w stanie wygenerować środki pieniężne z działalności w wysokości 493,1 tys. zł będą to środki bardzo znikome. Jeśli firma poradzi sobie w 2007 roku to w 2008 roku już nie wytrzyma takiego obciążenia.

Aby spółka odzyskała własnymi siłami samofinansowanie potrzebna jest podwyżka ścieków dodatkowo o 1,29 zł. m3 lub zwiększona ilość odebranych ścieków o 200 tys. m3 rocznie. Jeśli chodzi o aspekt cenowy to zdajemy sobie sprawę, że odczują to odbiorcy i opłaty mogą przekroczyć ich zdolności nabywcze. Nie będą płacić terminowo za usługę, co w konsekwencji nie poprawi sytuacji spółki. Bardziej bezpieczne wyjście to dochodzenie do ceny zapewniającej równowagę ekonomiczną etapami, ale wówczas muszą być przewidziane dopłaty do usług lub zastosowane zwolnienie z podatku od nieruchomości. Brak rozwoju kanalizacji w Gminie jest przyczyną ograniczonych możliwości wzrostu odebranych ścieków, wykonana analiza przedwdrożeniowa projektu modernizacji i rozbudowy oczyszczalni zakładała zwiększony odbiór ścieków o ok. 900 m3 na dobę w początkowym okresie po oddaniu inwestycji, wówczas planowany zwiększony odbiór wystarczająco pokryłby potrzeby spółki bez konieczności podwyżek.

Obecnie brak podstaw, aby prognozować zmianę ilości ścieków doprowadzonych do oczyszczalni.

Podsumowując należy stwierdzić, że dalsza działalność Spółki będzie   ściśle związana z polityką głównego udziałowca jakim jest  Gmina . Zastosowanie zwolnień w podatku w okresie dochodzenia do sytuacji samofinansowania mogłoby znacznie poprawić sytuacje finansową. W ten sposób będzie można zgromadzić środki na spłatę kolejnych rat pożyczki a tym samym Gmina przejmie część obciążenia finansowego, jakim było przedsięwzięcie inwestycyjne - modernizacja i rozbudowa oczyszczalni służąca miedzy innymi ochronie środowiska.

 

Prezes Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji DELFIN  Marek Szymański poinformował, że  problem rozpoczął się z chwilą   rozpoczęcia inwestycji przez Spółkę. W roku 2002  Spółka zmuszona była do podjęcia takiej decyzji, ponieważ groziły duże kary finansowe, które na dziś wynosiłyby około 600 tys. zł. rocznie. Płacilibyśmy kary nie mając oczyszczalni  a spółka zostałaby pozostawiona sama sobie. Spółka  występowała o odraczanie kar w związku z podjęciem inwestycji. Na koniec roku 2005 gdyby nie doszło do zakończenia tejże inwestycji, spółka musiałaby zapłacić 1.250 tys. zł. samych kar .

Działanie Gminy poniekąd było na początku całkowicie odżegnujące się od tej inwestycji, ale z drugiej strony w późniejszym okresie przy rozpoczęciu spłat, rozpoczęto również umarzanie podatku od nieruchomości, który to w tej chwili decyduje o całej spłacie zaciągniętych pożyczek.

Pożyczka w Wojewódzkim Funduszu została spłacona przed terminem, pozostała spłata w Narodowym Funduszu, który regulowany jest zgodnie z umową. Kwoty w roku bieżącym nie są zbyt wysokie i spółka sobie poradzi, ale począwszy od roku 2008 będą one duże obejmują około 1 mln zł. i przy  przychodach jakie ma spółka jest to nie realne.

Spółkę ratuje sprawa umorzenia podatku z czym zwracaliśmy się do pana Burmistrza oraz do Rady Miejskiej. Umorzenia te wiążą się ze spłatami pożyczki do Narodowego Funduszu, którą musimy spłacać w wysokości  przewidzianej harmonogramem bez umorzenia, które było zawarte w umowie. Po zmianie ekipy rządowej i pewnych zmianach w Narodowym Funduszu, stwierdzono, że tzw. proporcjonalne spłaty pożyczki są niekorzystne dla Narodowego Funduszu i wprowadzono obligatoryjnie dla wszystkich jednostek w kraju, które tą pożyczkę zaciągały, aby te umorzenia dotyczyły ostatnich rat kapitałowych z tym, że jest warunek, że te spłaty będą do tego roku spłacane terminowo wraz z odsetkami, a pozostałą kwotę ponad 4.250 tys. zł.- nie będzie kwotą darowaną. Jest to kwota przeznaczona na kolejne inwestycje, która musi być rozpoczęta w tym roku, kiedy ta decyzja zapadnie w Narodowym Funduszu o umorzenie. Są to pieniądze przeznaczone pod kątem ekologicznym.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję.

 

Radny Marek Ciapka  zwrócił się z pytaniem - czy jest jakaś możliwość aby my jako mieszkańcy i potencjalni podatnicy z Gminy Ząbkowice niekompensowali tych problemów finansowych podnoszeniem opłat za wodę i ścieki ? Czy firma ma możliwości organizacyjną stworzenia jakieś projektu czy tez rozszerzenia swoich zadań o usługi zewnętrzne ?

Następne pytanie dotyczył ilości umarzanych podatków od nieruchomości ?

Na koniec zapytał czy nie można było wcześniej  podjąć rozwiązań  w sprawie inwestycji, aby  uniknąć  płacenia kar ?

 

Prezes Marek Szymański odniósł się do zapytań radnego twierdząc, że trzeciego pytania nie rozumie. Odnośnie możliwości, aby mieszkańcy nie ponosili opłat, zawsze jest taka możliwość.

Spółka ma ograniczone pole manewru, jeżeli chodzi o realizację dodatkowych robót, startowania w przetargach na zewnątrz, ponieważ ma dosyć dużo swoich robót własnych, z którymi nie nadążą.

Gdyby spółka miała nawet pełen asortyment sprzętu, aby startować w przetargu i schodzić z cenami to nie ma referencji. Spółka robi oszczędności i jeszcze pracujemy na tym.

         Co do ilości umorzonych podatków odpowiedziała, że w poprzedniej kadencji samorząd umarzał podatki. W roku 2005 było umorzenie w 100 %, w 2006 roku również.

 

Radny Marek Ciapka, zadał pytanie - czy nie można było rozpocząć tej inwestycji wcześniej aby nie było tych kar, o których się mówi ?

 

Prezes Marek Szymański wyjaśnił, że najlepsze lata dla rozpoczęcia inwestycji to były lata 90, były to lata, kiedy można było załatwić w Warszawie duże środki a Gminy wnosiły środki w granicach 10 - 20 % reszta była darowana.

W roku 1995 z zakładu budżetowego Gospodarki Ogólnej został wydzielony zakład  budżetowy, który nie miał osobowości prawnej .

Nadmienił,  że o karach wspomniał, dlatego że poprzednio spółka płaciła też kary ale były one bardzo niskie, rząd kar na dzisiejsze pieniądze to ok. 10 tys. zł., to można było płacić. Natomiast żeby przymusić inwestorów do ochrony środowiska, kary zaczęły narastać. Cały czas Ministerstwo Ochrony Środowiska podnosi te kary.

 

Radna Danuta Wojtaczka, zwróciła się do Burmistrza z zapytaniem. Sytuacja finansowa jaka jest obecnie jest w związku z jak gdyby niedopełnieniem umowy porozumienia ze Stoszowicami, co doprowadziło do  przerobu oczyszczalni tylko w  50 % . Gmina Stoszowice pomimo zapewnień, że włączą się do naszego kolektora ściekowego niestety nie dopełniła tych zadań. Chciałam wiedzieć jak to wygląda ? - czy Gmina Stoszowice odstępuje od tego czy też podejmie  w najbliższym czasie jakieś decyzje.   

 

Burmistrz  Krzysztof  Kotowicz, oświadczył, że z posiadanej wiedzy wynika, że Gmina Stoszowice  podtrzymuje swój zamiar. Niewątpliwie po stronie  Gminy Ząbkowice Śląskie miało miejsce  takie zjawisko   , które  opisałby w ten sposób ze brakowało jasnej decyzji - w jaki sposób chcemy przeprowadzić te instalacje  na terenie naszej Gminy . Mieszkańcy wsi Olbrachcice, wielokrotnie różnymi  sposobami zgłaszali swoje istotne obiekcje co do przebiegu, co do ilości przepompowni itd.

Tak naprawdę ze strony Gminy Ząbkowice Śląskie nie było jasnej wizji jak  to chcemy zrobić, poddawali się decydenci opinią fachowców a opinie były co chwile różne.Z drugiej strony Gmina Stoszowice również ma  szereg uwarunkowań  własnych i budżetowych i organizacyjnych, ponieważ to chodzi o podpięcie  nie tylko jednej czy dwóch miejscowości  do tego kolektora, który byłby posadowiony czy zlokalizowany na poziomie wsi Olbrachcice. Natomiast wiem co wynika z Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Stoszowic, że w roku 2008 jest to już bardzo konsekwentny zamiar, co jest również zbieżne z naszym WPI i naszym planem budżetowym. Myślę, że z obu stron jest pełne porozumienie.

      Natomiast pojawił się nowy wątek, już po uchwaleniu budżetu, wiemy o tym, że Związek Celowy w Kłodzku będzie operował jeśli chodzi o swoje projekty dotyczące gospodarki wodno -ściekowej, również w sprawach wodociągowych. Gmina Stoszowice do tego Związku Celowego nie należy i nie mamy pewności czy przypadkiem zawarcie porozumienie z tą Gminą w jednej sprawie nie storpeduje  naszych  inicjatyw dotyczących  innych projektów, nie tylko Braszowic ale np., gospodarki wodociągowej  w Bobolicach, Rakowicach i pozostałych miejscowościach, co chcemy przy tej okazji skonsumować, ponieważ  taka perspektywa  zaistniała w  momencie kiedy do Unii Europejskiej  zostały dołączone Rumunia i Bułgaria i Komisja się zorientowała, że na terenie  nowej części Unii Europejskiej są nie tylko  problemy z sanitacją wsi, ale również  problemy z wodociągowaniem obszarów  wiejskich i miejskich w tych krajach. W związku z tym na liście priorytetów znalazło się wodociągowanie i automatycznie Związek Celowy w Kłodzku  ma szanse się pod to podpiąć. Oczekujemy jasnej decyzji prawnej w tym względzie ze strony Związku Celowego i Urzędu Wojewódzkiego .

 

Radny Marcin Gwóźdź, zwrócił się do Prezesa Marka Szymańskiego - jaki jest cel  i strategia firmy na najbliższe lata ?

Kolejne pytanie - Czy jedyną strategią jest podniesienie opłat za odprowadzenie ścieków i umorzenie podatków od nieruchomości ?

 

Prezes  Marek Szymański, odpowiedział, że strategia i cel powołania firmy Wodociągów i Kanalizacji jest jasno określony w statucie. Firma jest powołana do zaopatrzenie ludzi w wodę i odprowadzania ścieków.

Celem firmy nie jest podwyższanie ceny -  ale gdy  na spółkę spada  takie obciążenie finansowe w postaci 11 mln, przy przychodach  3 mln w tamtych latach, spółka sobie  z tym problemem nie poradziła .

Wyboru nie było wielkiego, ponieważ  kary by nas nie ominęły. Celem firmy była budowa oczyszczalni a nie podnoszenie cen za ścieki.

 

Radny Marcin Gwóźdź, odniósł się do wypowiedzi  prezesa i stwierdził, że nie jest usatysfakcjonowany tą odpowiedzią, gdyż prezes jest  prezesem firmy, która zarządza i strategie zarządzania jak i plany na przyszłość powinien realizować i mieć je ściśle określone a nie tylko podpierać się statutem.

Prezes Marek Szymański  przypomniał, że jest opracowany Wieloletni Plan Rozwoju i Modernizacji Urządzeń sieci wodociągowej, który jest realizowany. Celem firmy jest stałe polepszanie jakości wody i odprowadzania ścieków.

 

Radna Ewa Figzał, jako przewodnicząca komisji Rozwoju Gospodarczego       i  Budżetu poinformowała, że na ostatnim posiedzeniu komisja przyjęła analizę sytuacji majątkowo - finansowej firmy na dzień 31 XII 2006 roku.

Komisja podjęła określone wnioski, pierwszy wniosek dotyczył opracowania programu oszczędnościowego przedsiębiorstwa  PWiK Delfin w terminie do 30 kwietnia 2007 roku.

          W posiedzeniu uczestniczył Przewodniczący Rady Nadzorczej, który zobowiązał się, że zebranie Rady zostanie zwołane na dzień 20 kwietnia 2007 roku i ten ważny dla Gminy dokument w tym dniu zostanie przedłożony członkom Rady Nadzorczej a następnie Burmistrzowi.

 Zwróciła uwagę na to, iż została zaproszona na posiedzenie tej Rady  jako przewodnicząca komisji.

         Następnie Pani Ewa Figzał, zabrała głos jako radna i stwierdziła, że nie dziwią ją te informacje które zostały wygłoszone.

W poprzedniej kadencji rada podjęła decyzję o modernizacji oczyszczalni ścieków od decyzji tej nie było odwrotu. Były różne koncepcje przeprowadzenia tej inwestycji, część radnych optowała za podzieleniem tej inwestycji na trzy etapy. Decyzja została podjęta i przeprowadzono tą modernizację  w formie takiej jaką  państwo widzą. Radni podnosili wówczas zagrożenie podwyżką cen wody, było to przedstawione w tabelach na rok 2008 i lata następne, wszystko było widoczne. Niemniej jednak modernizacja została podjęta i są to konsekwencje tej modernizacji. W dokumentach, które państwo dostali jest strata za  2006 rok określona na poziomie 191 tys. zł. , natomiast prognozowana 281 tys. zł. na 2007 rok. Firma i pan prezes złożyli takie przyrzeczenie - deklaracje, że w tym roku firma sobie jeszcze poradzi, mając do spłaty 2416 tys,. zł., natomiast w latach następnych spłata będzie nieco mniej niż 1 mln. Więc sytuacja jest niepokojąca.

Zwróciła się do mediów i przekazanie informacji, że Gminie Ząbkowice Śląskie zostaje jedna droga, mianowicie pójście w modernizację i opracowanie  rzetelnego programu strategii Naszego przedsiębiorstwa. Jest to przedsiębiorstwo gdzie gmina jest 100 % udziałowcem a więc mamy przełożenie na funkcjonowanie tego przedsiębiorstwa. Innej drogi jak strategia nie ma, przy czym jest również droga mająca na celu korzystanie z funduszów unijnych .

Odniosła się również do wypowiedzi Pana Burmistrza dotyczącej Gminy Stoszowice -  Stoszowice u schyłku poprzedniej kadencji określone zostały jako partner nierzetelny , partner który oszukał nas po raz kolejny , nie dotrzymując terminu , nie  uwzględniając naszych sugestii w kwestii jakości przeprowadzania inwestycji i Stoszowice określiły gdzie mają iść te inwestycje. Należy podjąć działania na zdyscyplinowanie Gminy Stoszowice ,  tym bardzie że Gmina Ząbkowice ponosi straty .

 

 

 

Ad. pkt.

 

Grażyna Grzeszczak - kierownik Wydziału Planowania Przestrzennego przedstawiła sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Ząbkowice Śląskie za okres od 29 listopada 2004 roku do 31 grudnia 2006 roku. (  sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu )     

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, zwrócił uwagę ze  przedstawiony materiał świadczy o tym, że Gmina Ząbkowice Śląskie - jako jedna z Gmin Powiatu Ząbkowickiego i  sam Powiat Ząbkowicki jako poziom samorządu  nie miały niewątpliwie wspólnej i spójnej polityki proekologicznej przez ostatnie lata . Każda Gmina plus samorząd powiatowy realizowały bądź nie realizowały jakieś własne bardzo często doraźne zadania, projekty. Uwaga naszej opinii publicznej naszej Gminy była skoncentrowana na wysypisku Braszowicach, na nielegalnym wysypisku odpadów pogalwanicznych przy ulicy Głowackiego i na dzikich wysypiskach.

Fakt zaniechania - wieloletniego zaniechania sprawia ze ten raport mógłby być częścią raportu otwarcia, ponieważ tak naprawdę można powiedzieć że Gmina Ząbkowice Śląskie była w tym okresie poza tym trzema sprawami kompletnie pasywna.

Nic nie zrobiono, jeśli chodzi o politykę proekologiczną o ochronę środowiska. Tak naprawdę w latach 2004 - 2006 poza tymi trzema sprawami ograniczono się tylko do zakupu kontenerów, koszy, pojemników itd. Są to rzeczy, które tak naprawdę nie świadczą o żadnej polityce - były to akcje.

Sprawozdanie obejmuje okres 2004-2006 co jest zgodnie z ustawą.

Chce powiedzieć, że jeśli będziecie słuchać sprawozdania za dwa lata to w sprawozdanie nie będzie tak, będą  pewne przedsięwzięcia podjęte i zrealizowane.

         Związek Celowy daje realne szanse i realne instrumenty uporządkowania kwestii odpadów komunalnych, ponieważ tak się składa, że wysypisko komunalne w Braszowicach jest już wyłączone i ono ma poważne , realne szanse być pierwszym objętym tzw., formalnym wyłączeniem i automatycznie Gmina będzie mogła jako pierwsza swoje odpady wozić  swoje śmieci do Scinawki .

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik  ogłosił   przerwę .

 

 

Ad. pkt 7

Po przerwie Przewodniczący Rady Miejskiej wznowił obrady. Został omówiony projekt zmiany Uchwały Rady Miejskiej  nr V /27/2003 z dnia 4 lipca 2003 w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice Śląskie.

 

Kierownik Wydziału Rolnictwa Jankowski Gospodarki Nieruchomościami Wojciech Jankowski przedstawił projekt Uchwały Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej Nr V/27/2003 z dnia 4 lipca 2003 w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice Śląskie( projekt w załączeniu )

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik poprosił Pana Burmistrza o uzupełnienie wypowiedzi Pana Jankowskiego.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, powiedział że wniosek o podjęcie tej uchwały jest konsekwencją tego, o czym wielokrotnie na forum Rady Miejskiej V kadencji osobiście mówił, także w trakcie debaty nad budżetem. Po drugie ma to być również działanie w pełni jawne, a istotą tego projektu jest działanie w sposób jawny i przejrzysty sygnalizowany stosownie wcześniej mieszkańcom Gminy Ząbkowice Śląskie, bo niewątpliwe treść tej uchwały dot. bezpośrednio materialnego interesu wielu osób.

Ta uchwała jest pierwszym krokiem  w pewnym cyklu  zdarzeń, który powinien się odbyć nie później niż do końca czerwca tego roku. Zgodnie z tym co państwo uchwaliliście w budżecie, gospodarka zasobami komunalnymi (mieszkania, lokale użytkowe, garaże, komórki) nie może być kontynuowana  w takiej wersji jaka ma miejsce w chwili obecnej. Zaniechanie zmian dałoby nam bardzo niedobry efekt za kilka lat. Efekt w postaci kolejnego stopnia degradacji zasobów komunalnych, którymi nie zarządzamy, ponieważ nie mamy jasnej, czytelnej i akceptowanej polityki w tym względzie. Podkreślił że zależy mu na tym, aby radni  podejmując dzisiaj decyzję w sprawie tego projektu mieli świadomość, jaki jest plan dalszy. Otóż, jeśli ta uchwała dzisiaj zostałaby przyjęta to do opinii publicznej, do mieszkańców gminy nadany jest oficjalnie, odpowiednio wcześnie bez zaskoczenia z dnia na dzień bardzo jasny sygnał  -  Kończy się ulga mieszkaniowa. Ulga, która miała swój cel i została przez Radą Miejską poprzedniej kadencji przyjęta.

Kiedy w 2003 roku została ona przyjęta skorzystało z niej 68 najemców. W 2004 roku 104; w 2005 tylko 42 natomiast w 2006 roku 36 najemców a 2007 roku 8 najemców. A więc efekt, który chciano wtedy osiągnąć dzisiaj wykazuje wyczerpanie. Ta ulga nie jest już dostatecznie motywująca do nabycia lokalu mieszkalnego zwłaszcza, że w kategorii potencjalnych nabywców są najemcy lokali bardzo silnie zdegradowanych. Ludzi, których siła nabywcza jest bardzo ograniczona, mimo, że ta ulga sprawia, że tak naprawdę więcej się płaci za otoczenie transakcji niż za samą transakcję. Podkreślił, że lokali mieszkalnych w zasobie komunalnym jest  961, lokali użytkowych 58 z czego na terenia poza miejskim 7, garaży mamy 88, komórek 10.

Zaznaczył, że chce do Rady Miejskiej wystąpić w kwietniu z kolejnym projektem dot. impulsowej zmiany podwyżki czynszów. Oczywiście to nie jest mechaniczna czynność, że można doregulować wg. jakiegoś wskaźnika. To ma być stopniowa podwyżka, zasygnalizowana stosunkowo wcześnie mieszkańcom, która w korespondencji z dzisiaj podjętą ewentualnie uchwałą daje sygnał "kup bo to będzie twoje". Projekt uchwały w tym względzie zostanie przedstawiony, ponieważ korekta czynszów biegnie w momencie kiedy uprawomocni się uchwała i w momencie kiedy minie czas zmiany umów z najemcami, tak więc skutek finansowy zaistnieje w lipcu lub , sierpniu i to się zbiegnie z momentem, w którym będziemy mieli do czynienia, jeśli Rada się dzisiaj zgodzi, z zakończeniem okresu obowiązywania ulgi na zakup mieszkań.

Kolejny etap, który jest przewidziany między majem a czerwcem to jest projekt uchwały dot. sprzedaży lokali użytkowych. A więc musi zaistnieć formalnie w drodze państwa uchwał taki stan prawny do półrocza, żebyśmy przy planowaniu budżetu na 2008 rok wiedzieli jakimi zasobami na pewno będziemy administrować.

Poinformował Radnych, że od Zarządu Budynków Komunalnych wpłynął wniosek o przekształcenie tego podmiotu w Spółkę Prawa Handlowego. Ma to być przeprowadzone najpóźniej do 1 stycznia 2008 roku. Tak więc podmiot prawa handlowego, który się tego podejmie musi wiedzieć na czym stoi, czym będzie zarządzał. Nie jest to operacja prosta, należy mieć czas na jej przeprowadzenie. Stąd nalegam, na przyjęcie uchwały, zadeklarował, że kroki następne, które z końcem półrocza zamkną proces formalny, prawny, bez którego nie możemy przygotować się nie tylko do budżetu przyszłorocznego, ale przygotować do przekazania tej czy innej postaci tego obszaru działania gminy, działania obowiązkowego, własnego mająca to czasu miesiąc, dwa miesiące. Musi to być załatwione przed pracami nad budżetem na 2008 rok.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik porosił Przewodniczącą Komisji Gospodarczej i Budżetu Panią Ewę Figzał o przedstawienie opinii komisji  w tej sprawie. 

 

Przewodnicząca Komisji Gospodarczej i Budżetu Ewa Figzał: przekazała  stanowisko Komisji Gospodarczej, które to jest negatywne w stosunku do zaproponowanej przez burmistrza uchwały dot. zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy. Przypomniała że komisja zobligowała burmistrza  przygotowania programu w tym zakresie.

Zapytała - burmistrza - " Panie Burmistrzu, mogę zwrócić się do Pana z takim hasłem "gdzie Pan był na Komisji Gospodarczej ?". Dlaczego Komisja Gospodarcza i ja osobiście dostałam informację od Pana Wiceburmistrza, że Pan jest zainteresowany jedynie zmianie z tym aspekcie  i w niczym więcej. Ja nie chcę burzyć koncepcji Pana Burmistrza, ale niedopuszczalne jest aby Komisja Gospodarcza przy tak ważnej uchwale podejmowała decyzję pod nieobecność władzy wykonawczej. Na komisji było szereg pytań np. dlaczego data 30 sierpień ?. To co Pan dzisiaj powiedział, w bardzo fajnej formie, jest zasadne być może przekonuje ale nie w takiej formie wprowadzamy tak ważne zmiany. Jako Przewodnicząca Komisji chcę uczulić Pana jako organ władzy wykonawczej do zmiany jakości współpracy z Radą Miejską. Nie może być takiej sytuacji, że wyrażam zgodę na wprowadzenie stert uchwał tak ważnych, które ja byłam w stanie przetrawić przez okres doby, natomiast stanowi to pewną trudność dla młodych radnych. Nie może być tak, że zostajemy zarzucani dokumentami, które tyczą się bytu ludzi i podejmujemy tą decyzję na "zapalenie płuc". Proponuje, zatem żeby odrzucić tą uchwałę. Natomiast ze swojej strony nie neguje zasadności jej wprowadzania i już dzisiaj mówię, że ok. 10 może 13 zwołam posiedzenie Komisji Gospodarczej, gdzie zajmiemy się tym problemem. Pan będzie miał 2 tygodnie czasu na przygotowanie programu, bo ludzie muszą wiedzieć- likwidujemy ulgę- co będzie dalej. Uchwała ta tyczy się mieszkań komunalnych, ale garaże, komórki, lokale użytkowe? Tam jest jeszcze ważna rzecz, wieczyste użytkowanie. Nie po to tu jesteśmy, żebyśmy co 2 dni nowelizowali ustawę. Zróbmy ją raz a dobrze. Ja się nie odcinam od merytorycznej pracy nad tym najważniejszym zadaniem, które musimy zrealizować. Nie odrzucimy zmian, bo są one potrzebne przy pracy nad budżetem, który Pan Burmistrz nam przedstawił. Nie będziemy tolerować degradacji mieszkań (ja się odnoszę do tego co Pan powiedział) i będziemy widzieli jaki jest plan dalszy. Na Komisji Gospodarczej byli przedstawiciele prasy, ja już wtedy określiłam żeby poinformowali społeczeństwo o zamierzeniach Rady. Termin podany przez Pana może być potrzymany na następnej Komisji, ale musi się Pan określić co z innym mieniem, które jest również własnością Gminy. Tak więc wnoszę o odrzucenie tej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Andrzej Dominik również wypowiedział się w tej sprawie. Powiedział, że jest po rozmowie z Panem Burmistrzem i Panią Sekretarz i na pewno w najbliższym czasie będziemy podchodzić co tego tematu trochę inaczej, bo z doświadczenia wiemy, że tak nie może być, żebyśmy poważną Komisję Gospodarczą musieli zwoływać 3 dni przed sesją. W takim wypadku brakuje terminu na ponowne zwołanie się. Myślę, że musi być jakaś dyscyplina między wydziałami a biurem Rady Miejskiej, żeby już nie było podobnych sytuacji. Otworzył dyskusję nad przedstawionym projektem uchwały.

 

 Burmistrz Krzysztof Kotowicz: Niezależnie od wyniku głosowania nad tą uchwałą, stanie się coś co będzie sygnałem do opinii publicznej i myślę, że skracanie okresu pomiędzy którym potencjalnie zainteresowani  najemcy dowiedzą się a będą mieli perspektywę daty, do której będą musieli się odnieść i zdecydować o tym czy kupują czy nie kupują lokal, skrócenie o miesiąc jest na niekorzyść tychże osób.

 Po drugie między 30 września a 30 października ma powstać nowy budżet. A więc nie można dowolnie tej daty przesuwać. Ja bym nie chciał skracać tej informacji dla obywateli, tylko chciałbym utrzymać ją w jak najdłuższym czasie. Pytany o program powtórzę raz jeszcze. Protokół z sesji nie jest dokumentem dowolnie konstruowanym tylko dokumentem, który państwo akceptujecie i on zostanie upubliczniony. A więc ten program jest w tym protokole zawarty. Ja mogę go rozwinąć, ale w meritum sprawy nie dodam nic więcej niż to co już powiedziałem. Mogę tylko uszczegółowić i dlatego potrzebuję na to czasu. Dzisiaj mówię o lokalach mieszkaniowych, za miesiąc o czynszach na te lokale, a za dwa miesiące o zasadach i terminach sprzedaży lokali użytkowych wszystkich pozostałych kategoriach. I to wszystko ma się wyjaśnić do końca półrocza, tak żeby można było stanąć na nogach pod każdym względem i pokazać sobie mamy taki a nie inny obszar uregulowany i definitywnie nie wracamy już do sprawy.

 

Radna Pani Ewa Figzał: ja jeszcze raz podtrzymuje to co powiedziałam. Panie Burmistrzu stanowimy prawo schludne i dobre.

 

Radna Danuta Wojtaczka: Przykro Panie Burmistrzu, że w zasadzie zostaną oskarżeni Ci, którzy będą głosowali i wstrzymają się od głosu. Gdy Pan lub Zastępca Burmistrza podali nam takie informacje we wtorek to mielibyśmy czas, aby to rozważyć i prawdopodobnie nie doszłoby do takiej sytuacji.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz powiedział, że gdyby mu nie zależało na tej uchwale to by się już się nie wypowiadał na ten temat. Przeprosił Radnych za brak informacji we wtorek, ale dzisiaj już je podał.

 

 

Przewodniczący Komisji  Andrzej Dominik w związku z brakiem uwag Radnych poddał pod głosowanie  projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej Nr V/27/2003 z dnia 4 lipca 2003 roku w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy.

 

6 głosów "za"

11 głosów "przeciw"

2 głosy wstrzymujące.

 

Stwierdził, że przy 2 głosach wstrzymujących Wysoka Rada nie przyjęła przedstawionego projektu uchwały.

 

Radna  Ewa Figzał, powiedziała, że Komisja Gospodarcza zobowiązuje Pana Burmistrza  do przygotowania Programu Dysponowania Mieniem Komunalnym.

 

 

Ad.pkt.

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik poinformował o przejściu do rozpatrzenia następnego projektu uchwały tj. podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu opiniującego zgłoszonych kandydatów na ławników do Sądu Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich II Wydziału Karnego. Po czym odczytał treść wyżej wymienionego projektu uchwały.

( projekt w załączeniu )

 

 

Zaproponował, aby w skład zespołu opiniującego zgłosić Panią Annę Marcinków. Poprosił o podanie jeszcze innych kandydatów.

 

Radny Henryk Zięba zaproponował Panią Anną Józefowicz.

 

Radna  Danuta Wojtaczka zaproponowała samą siebie, ponieważ nie zostały zgłoszone inne kandydatury.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie Wysokiej Rady zgłoszonych kandydatów do zespołu opiniującego tj. Panią Annę Marcinków, Panią Annę Józefowicz oraz Panią Danutę Wojtaczka.

 

18 głosów "za"

 

 Uchwała nr IV/28/2007 w sprawie  powołania zespołu opiniującego zgłoszonych kandydatów na ławników do Sądu Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich II Wydziału Karnego została przyjęta .

 

 

 

Ad. pkt 9

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik na prośbę Pana Burmistrza Krzysztofa Kotowicza oddał mu głos.

 

Krzysztof Kotowicz  Burmistrz poinformował wszystkich zgromadzonych na Sesji, że nie podpisał wniosku Pani Bożeny Kurczyny o rezygnacji  ze stanowiska Skarbnika Gminy. Tym samym Pani Bożena Kurczyna pozostaje Skarbnikiem Gminy .

 

 Skarbnik Bożena Kurczyna odczytała projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie wprowadzenia zmian w Budżecie Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na 2007 rok. ( projekt w załączeniu )

 

Przewodnicząca Komisji Gospodarczej i Budżetu  Ewa Figzał, przedstawiła stanowisko komisji w tej sprawie. Komisja pozytywnie opiniuje uchwałę o zmianie w budżecie. Na Komisji Gospodarczej zostały wniesione zmiany. Zmiany te nie zależą od Skarbnika, ponieważ zmniejszenie lub zwiększenie subwencji będzie wprowadzane do budżetu w trybie nagłym, ponieważ taka jest potrzeba finansowa.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie wprowadzenia zmian w Budżecie Miasta i Gminy na 2007 rok.

 

Przedstawiony projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie przez Radnych, 17 głosów "za"

 

Uchwała nr IV/29/2007 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2007 rok została przyjęta. 

 

Ad. pkt 10

 

Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie.

 

 Grażyna Grzeszczak Kierownik Wydziału PKŚ odczytała projekt wyżej wymienionej uchwały. ( projekt w załączeniu )

 

 

 

Ewa Figzał, Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu przedstawiła stanowisko Komisji w tej sprawie. Komisja pozytywnie opiniuje tą uchwałę. Poprosiła panią Kierownik, aby w przyszłości omawiania uchwał w sprawie zmiany studium, pokazywać na mulitmediach mapki, ponieważ zaproszeni goście mogą nie wiedzieć, o jakie tereny chodzi.

W swoim imieniu dodała, że chciałaby aby w tym studium znalazło się to, co zostało wypracowane  przez Radę Miejską IV kadencji- "mała obwodnica". Chodzi o to, żeby w przyszłości lokalizować rozsądnie budownictwo jednorodzinne, aby nie było konfliktów.  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

 

Radna Danuta Wojtaczka zauważyła niezgodność z tym, co jest napisane w projekcie a tym, co powiedziała Pani Grzeszczak. W projekcie jest styczeń 2000 a pani Kierownik powiedziała styczeń 2001.

 

Pani Kierownik Grażyna Grzeszczak powiedziała, że powinno być styczeń 2001.

 

W wyniku braku pytań Pan Dominik poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie.

 

Przedstawiony projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie przez Radnych, 17 głosów "za"

 

Uchwała nr IV/30/2007 w sprawie przystąpienia do zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie została przyjęta .

 

 

Ad. pkt 11

 

 

 Grażyna Grzeszczak odczytała projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości: Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice Gminy Ząbkowice Śląskie.

 ( projekt w załączeniu )

 

 

Radna  Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu przedstawiła stanowisko Komisji w tej sprawie. Komisja pozytywnie zaopiniowała tą uchwałę.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

 

W wyniku braku pytań Pan Dominik poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości: Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice Gminy Ząbkowice Śląskie.

 

Przedstawiony projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie przez Radnych, 17 głosów "za"

 

Uchwała nr IV/31/2007 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości: Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice Gminy Ząbkowice Śląskie została przyjeta .

 

Ad. pkt 12

 

Wiceprzewodniczący  Rady Miejskiej  Ryszard Barański, odczytał uchwałę w sprawie powiadomienia Skarbnika i Sekretarza Gminy Ząbkowice Śląskie o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego oraz o skutku niedopełnienia tego obowiązku. ( projekt w załączeniu )

 

 

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu przedstawiła stanowisko Komisji w tej sprawie. Komisja pozytywnie zaopiniowała tą uchwałę.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Andrzej Dominik otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

 

 

W wyniku braku pytań Pan Dominik poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie powiadomienia Skarbnika i Sekretarza Gminy Ząbkowice Śląskie o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego oraz o skutku niedopełnienia tego obowiązku.

 

16 głosów "za"

1 głos wstrzymujący

 

Stwierdził, że przy jednym głosie wstrzymującym Wysoka Rada przyjęła przedstawiony projekt uchwały.

 

Uchwała nr IV/32/2007 w sprawie powiadomienia Skarbnika i Sekretarza Gminy Ząbkowice Śląskie o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego oraz o skutku niedopełnienia tego obowiązku została  przyjęta .  

 

 

Ad. 13

Interpelacje i zapytania Radnych.

 

Pani Ewa Figzał zwróciła się do Przewodniczącego Rady Miejskiej czy dopełnił obowiązku powiadomienia Radnych o tym obowiązku.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Andrzej Dominik odpowiedział, że na prośbę Pana Wojewody podał dane Radnych i to Pan Wojewoda poinformuje ich o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego.

 

Radny Franciszek Gawęda, zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza Kotowicza: po ostatnim posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury i Sportu otrzymaliśmy informację, że Pan Zdzisław Organiściak odchodzi ze swojego stanowiska. Jak będzie wyglądać sytuacja OSIR-u po jego odejściu oraz czy wnioski z audyt przeprowadzone w Urzędzie Miejskim będą dostępne dla Radnych.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz odpowiedział, że audyt nie jest tajny, ale nie został opublikowany na stronie internetowej Urzędu. Dokument jest do wglądu u niego .

Natomiast co do pytania to prawdą jest, że Pan Organiściak definitywnie odchodzi, ze stanowiska Dyrektora OSIR-u. Była rozmowa w cztery oczy z Panem Organiściakiem i pod tym względem sytuacja jest przesądzona. Pan Dyrektor pod koniec kwietnia ustąpi ze stanowiska. Zgodnie z uprawnieniami Burmistrz powoła kogoś na to stanowisko na okres 6 miesięcy, aby osoba ta przygotowała daleko idący projekt zmian w zakresie świadczenia dostępu do obiektu i urządzeń kultury fizycznej w gminie. Pan Burmistrz poinformował, że rozważa różnego rodzaju warianty dotyczące organizacji obsługi, dostępności do kultury fizycznej również z uwzględnieniem komercjalizacji.

 

Radny Franciszek Gawęda zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza czy znana jest już osoba na miejsce Pana Organiściaka. 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz odpowiedział, że w tej chwili jeszcze nie, ale po świętach wielkanocnych zajmie się tą sprawą.

 

Ad. pkt 14

Sprawy różne.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił radnym pisma, które wpłynęły do Rady Miejskiej.

  1. Pismo od Klubu Radnych Ziemia Ząbkowicka. W związku z uzupełnieniem składu osobowego Rady Miejskiej przedstawiono uaktualniony skład Klubu Radnych Ziemia Ząbkowicka.
  2. Odpowiedź na pismo Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego złożone do Państwowego Inspektoratu Sanitarnego o opinię czy rury azbestowe, które są w użytkowaniu są szkodliwe dla zdrowia. Państwowy Inspektorat Sanitarny w Ząbkowicach Śląskich wystąpił z tym samym pytaniem do Państwowego Zakładu Higieny w Warszawie. W odpowiedzi stwierdzono, że nie są one szkodliwe dla zdrowia. Pan Dominik poinformował, że nie jest to równoznaczne z zaprzestaniem działań mających na celu wymianę rur, a przede wszystkim na ul. Kamienieckiej.
  3. Wnioski mieszkańców Gminy, co do zmiany zagospodarowania części Ząbkowic i Jaworka. Wnioski można było składać do 16 marca. Takie pismo złożyło m.in. Stowarzyszenie Kupców Ziemi Ząbkowickiej.
  4. Sprawozdanie z działalności finansowej Ząbkowickiego Ośrodka Kultury. Zostanie ono przekazane do Komisji Oświaty, Kultury i Sportu.
  5. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie sfinansowania deficytu budżetowego oraz prawidłowości załączonej do Uchwały Budżetowej na 2007 rok prognozy kwoty długu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie. Opinia w wyżej wymienionych sprawach jest pozytywna.
  6. Protokół z zebrania wiejskiego w Sulisławicach wraz z uchwałą. Pismo to zostało przekazane Panu Burmistrzowi, ponieważ to on jest kompetentny w tych sprawach.

 

Przewodniczący otworzył dyskusję w sprawach rożnych.

 

Przewodnicząca Osiedla Nr 4  Halina Narwojsz w imieniu mieszkańców Osiedla Słonecznego przedstawiła następujące sprawy:

- Jak będzie obchodzona 720 rocznica powstania miasta Ząbkowice ?

- Zaapelowała o skuteczniejszą walkę z właścicielami psów, które zanieczyszczają place zabaw i chodniki.

- Prośba o zmianę nazwy ul. Naftali Botwin na ul. Józefa Grabiszewskiego.

 

Przewodniczący Osiedla Stare Miasto  Marian Patela zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza: "czym może skutkować spotkanie z Radnym Markiem Dyduchem", podejrzewa on, że spotkanie dot. budowy małej obwodnicy.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział na pytania przewodniczących osiedli. 720- lecie Ząbkowic nie będzie organizowane z hukiem, ma to być ty wstęp przed obchodami 725- lecia. Obchody tego święta zostały zaplanowane na początek października i będą raczej skromne, ponieważ Gmina ma ważniejsze wydatki. Natomiast, jeśli chodzi o sprawę psów to na przełomie lipca i sierpnia planowane jest czipowanie psów. Straż Miejska bardzo często kara właścicieli psów za zanieczyszczanie placów zabaw, trawników ale nie zawsze udaje się złapać właściciela czworonoga. A co do zmiany nazwy ul. to w Sejmie jest teraz projekt ustawy, która ureguluje te sprawy. Oprócz tej ulicy zmiana nazwy dotyczyć będzie jeszcze kilka innych. Zaproponował, aby nie czekać na ustawę tylko samodzielnie stworzyć uchwałę Rady Miejskiej w tym temacie. Na pytanie Pana Pateli Pan Burmistrz odpowiedział, że spotkanie miało miejsce na prośbę Pana Dyducha. Pan Dyduch obiecał pomoc w sprawie obwodnicy, Krzywej Wieży oraz innych projektów społecznych.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik w imieniu sołtysów poinformował Pana Burmistrza o konieczności ustalenia terminu Sesji sołtysów.

 

 Burmistrz Krzysztof Kotwicz odpowiedział, że Sesja jest zaplanowana na 13 kwietnia na godz. 900 

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformował o możliwości składania wniosków o dofinansowanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wnioski można składać do 16 IV, liczy się data stempla pocztowego. Natomiast od 2 IV do  15 V będzie można składać wnioski w Agencji Rynku Rolnego odnośnie materiału siewnego.

 

Na zakończenie sesji w imieniu własnym oraz Pana Ryszarda Barańskiego złożył wszystkim zgromadzonym życzenia z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych.

 

 

 

     W związku w wyczerpaniem porządku obrad - Przewodniczący   Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął  obrady IX Sesji Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich.

 

Protokołowała

Elżbieta  Perfikowska

 

 

 

 

                                                                  Przewodniczący   Rady Miejskiej

                                                                           Andrzej Dominik