Protokół nr IX/ 2007
z Sesji Rady Miejskiej
w
Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 30 marca 2007
roku
w Sali konferencyjnej
Urzędu Miejskiego
w
Ząbkowicach Śląskich
Godzina
rozpoczęcia
10 05
Godzina
zakończenia 14 45
Radni nieobecni to :
Zdzisław
Burnat nieobecny
usprawiedliwiony
W sesji udział wzięli :
Radni
Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof Kotowicz Burmistrz Ząbkowic Śląskich
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca Burmistrza
Iwona
Aibin Sekretarz Gminy
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy
Oraz
goście zaproszeni wg listy obecności:
Na podstawie art. 20 ust. 1
ustawy z dnia 8 marca
1990 roku o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik - o t w o r z y ł IX Sesję
Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając, że
uczestniczy w niej 20 radnych , co
stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne
uchwały .
Poinformował,
że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta Perfikowska
- inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.
Następnie
przedstawił porządek obrad w następującym brzmieniu
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3.
Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od
ostatniej sesji.
4.
Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od
ostatniej sesji.
5.
Informacja
dotycząca sytuacji finansowo - ekonomicznej Przedsiębiorstwa Wodociągów i
Kanalizacji "DELFIN" w Ząbkowicach Śląskich.
6.
Sprawozdanie
z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Ząbkowice Śląskie za okres od 29
listopada 2004 roku do 31 grudnia 2006 roku .
7.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady
Miejskiej nr V/27/2003 z dnia 4 lipca 2003 roku w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi
własność Gminy Ząbkowice Śląskie .
8.
Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu
opiniującego zgłoszonych kandydatów na
ławników do Sądu Rejonowego w
Ząbkowicach Śląskich do II Wydziału Karnego .
9.
Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w
budżecie miasta i gminy na 2007 rok
10.
Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany
"Studium Uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania
przestrzennego miasta i gminy Ząbkowice Śląskie".
11.
Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do
sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla
miejscowości: Kluczowa , Brodziszów, Sulisławice,
Szklary, Zwrócona, Bobolice - Gminy Ząbkowice Śląskie.
12.
Interpelacje i zapytania Radnych.
13.
Sprawy różne.
14.
Zakończenie obrad .
Ad.
pkt. 1
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik dodatkowo
zaproponował wprowadzenie do porządku obrad projekt uchwały w sprawie
powiadomienia Skarbnika Gminy i Sekretarza Gminy Ząbkowice Śląskie o obowiązku
złożenia oświadczenia oraz o skutku niedopełnienia tego obowiązku
.
Rada wyraziła zgodę na wprowadzenie projektu
uchwały 20 głosami za.
Ad.
pkt. 2
Protokół z VIII Sesji Rady Miejskiej z dnia 6 marca
2007 roku został przyjęty bez uwag.
Ad.
pkt. 3
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik przedstawił sprawozdanie z działalności od
ostatniej sesji.
Poinformował, że ostatnia sesja odbyła się 6 marca gdzie
Rada przyjęła budżet miasta i gminy na 2007 rok.
W okresie między sesyjnym brał udział między innymi
w:
.
Warsztatach Ożywienia Lokalnego, które były
organizowane przez Urząd Pracy
.
spotkaniu odnośnie gospodarki wodno- ściekowej.
.
W Walnym Zgromadzeniu Dolnośląskiej Izby Rolniczej
, gdzie zostały wybrane nowe
władze na 4 letnią kadencję .
Został
powołany w skład Komisji konkursowej przez Burmistrza odnośnie wyłonienia loga Gminy Ząbkowice Śląskie .
Poinformował, że w okresie międzysesyjnym
obradowały stałe komisje Rady
25 marca Komisja Zdrowia tematem, której była
informacja z działalności Ośrodka Opieki Społecznej
22 marca obradowała Komisja Rewizyjna gdzie
analizowana była działalność Spółki DELFIN
27 marca Komisja Gospodarcza opiniowała projekty uchwał oraz wysłuchała sprawozdania Prezesa Szymańskiego z
działalności .
28 marca odbyła się komisja Oświaty na terenie
Ośrodka Sportu i Rekreacji
Informacja została przyjęta.
Ad.
pkt. 4
Sprawozdanie
z działalności w
okresie między sesjami pomiędzy 6 marca a 29 marca 2007 roku - przedstawił burmistrz Krzysztof Kotowicz.
06.03.2007
07.03.2007
08.03.2007
.
Uczestnictwo w II Powiatowym Turnieju Kół Gospodyń
Wiejskich Powiatu Ząbkowickiego w Ziębickim Centrum Kultury (wygrało KGW
Tarnów)
09.03.2007
.
Robocza narada z panem Ryszardem
Sobalą- komendantem Straży Miejskiej w sprawie
przeciwdziałania powstawaniu tzw. "dzikich wysypisk śmieci" na terenie Gminy,
12.03.2007
.
Wizyta Pana Marka Dyducha-
radnego Sejmiku Dolnośląskiego wraz z Panem Zdzisławem
Burnatem - wiceprzewodniczącym Rady Miejskiej i
rozmowa dotycząca wsparcia inicjatyw gospodarczych naszej Gminy na forum
samorządu wojewódzkiego,
13.03.2007
.
Przyjmowanie interesantów (26 osób)
.
Wizytacja Zakładu Gospodarki Komunalnej wraz za
zastępcą Ireneuszem Woźniakowski
.
Podpisanie Raportu Otwarcia "100 pierwszych dni" (opublikowany
w serwisie internetowym Urzędu Miejskiego),
14.03.2007
19.03.2007
.
Spotkanie z panią Mariolą Początek- wizytatorem
Dolnośląskiego Kuratorium Oświaty w sprawie realizacji planu ocen okresowych dyrektorów
szkół prowadzonych przez Gminę Ząbkowice Śląskie,
.
Uczestnictwo w Młodzieżowych Warsztatach Ożywienia
Gospodarczego organizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy (zdecydowane
preferencje młodzieży dla budowy lokalnego zakładu recyklingu oraz utworzenia w
Ząbkowicach regionalnego centrum kultury i rekreacji),
.
Uczestnictwo w części posiedzenia konsultacyjnego
Międzygminnego Związku Celowego dla aglomeracji Ząbkowice Śląskie- Złoty Stok
(dotyczyło porządkowania i organizacji gospodarki wodno- ściekowej w tym
obszarze),
.
Wizyta Pana Janisława Muszyńskiego-
członka Rady Głównej Business Center
Club (rozmowa dotyczyła promocji Gminy Ząbkowice Śląskie
w środowiskach biznesowych w kontekście strefy ekonomicznej),
.
Walne zgromadzenie wspólników Towarzystwa
Budownictwa Społecznego Sp.zo.o.
(podjęcie uchwał w sprawie ustalenia czynszów dla najemców mającego powstać
czwartego bloku mieszkaniowego na Osiedlu Letnim- 8 zł/m.kw.-
kwota nie zagraża tzw. "sukcesowi partycypacyjnemu"
oraz dla najemców bloków już zamieszkałych- 6,95 zł/ m.kw.-
wzrost o 0,25 zł),
20.03.2007
.
Zatwierdziłem sprawozdanie z wykonania Budżetu
Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na rok 2006, które zostało przekazane do
zaopiniowania przez Regionalną Izbę Pamiątek oraz złożone Radzie Miejskiej,
.
Robocza narada z panią Dorotą Wroną- kustoszem
Regionalnej Izby Pamiątek w Ząbkowicach Śląskich (w sprawie zaplanowanych na
rok bieżący prac modernizacyjnych ul. Krzywej, sfinalizowania remontu Izby oraz
planowanych na lata 2008-2009 przekształceń tej jednostki w kierunku muzeum
regionalnego),
.
Przyjmowanie interesantów (19 osób),
.
Udział w posiedzeniu Rady Nadzorczej Zakładu
Gospodarki Komunalnej Sp.zo.o
( zatwierdzono sprawozdanie finansowe za 2006 rok oraz plan finansowy i plan
działania na 2007 rok),
21.03.2007
.
Uczestnictwo w "Józefinkach 2007"- święcie
Publicznego Gimnazjum Nr 1 w Ząbkowicach Śląskich (gdzie otrzymałem Józefinkę-
przyjaciela Szkoły),
21-23.03.2007
.
Udział w VIII Dolnośląskim Forum Samorządu Terytorialnego
w Kudowie (szersza informacja dostępna w serwisie internetowym Urzędu
Miejskiego),
23.03.2007
.
Udział w części szkolenia o pozyskiwaniu środków
unijnych dedykowanych dla rolników i mieszkańców czy inwestorów na obszarach
wiejskich (szkolenie zorganizowane przez Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia
Rolniczego w Starostwie Powiatowym),
.
Robocze spotkanie z panem Jarosławem Dyńskim z udziałem pani Iwony Aibin-
sekretarz Gminy w sprawie przyjęcia protokołu po audycie
organizacyjnym Urzędu Miejskiego,
.
Uczestnictwo w walnym zgromadzeniu Stowarzyszenia
"Razem" w Stolcu wraz z panem Andrzejem Dominikiem- przewodniczącym Rady
Miejskiej,
27.03.2007
.
Przyjmowanie interesantów (14 osób)
.
Spotkanie z przedstawicielami Zarządu Polskiego
Związku Celowego z Ząbkowicach Śląskich. w sprawie
wniosku o dofinansowanie imprezy proekologicznej organizowanej przez PZW m.in.
dla dzieci i młodzieży z terenu naszej Gminy,
.
Udział w prezentacjach związanych z Międzynarodowym
Dniem Teatru zorganizowanych przez Teatr Ruchu oraz Taetr
Miejski w Ząbkowickim
Ośrodku Kultury,
28.03.2007
.
Udział w szkoleniu obowiązkowym wójtów,
burmistrzów, prezydentów i
starostów subregionu wałbrzyskiego w
sprawach związanych z zarządzaniem w stanach kryzysowych w Urzędzie
Wojewódzkim,
.
Rozmowa z panem Pawłem Hreniakiem-
radnym Sejmiku Dolnośląskiego oraz doradcą politycznym Wojewody w sprawach
dotyczących działania służb podległych panu wojewodzie na terenie naszej Gminy
(w rozmowie uczestniczył wiceburmistrz Ireneusz Woźniakowski),
.
Rozmowa w biurze europosła
Ryszarda Czarneckiego dotycząca wsparcia projektów
proekologicznych realizowanych przez Międzygminny Związek Celowy i
finansowanych przez Komisję Europejską, a dotyczących m.in. rekultywacji
nieczynnego wysypiska komunalnego w Braszowicach i budowy regionalnego zakładu
składowania i recyklingu odpadów komunalnych w Ścinawce,
29.03.2007
.
Otwarcie corocznego przeglądu piosenki dziecięcej
"Wiosenna Nutka" w Ząbkowickim Ośrodku Kultury,
.
Udział w forum burmistrzów i wójtów Powiatu
Ząbkowickiego oraz samorządowców Powiatu
Ząbkowickiego w Henrykowie (w związku z 780- leciem
obecności Zakonu Cystersów na Ziemi Ząbkowickiej planowane są na czerwiec br. obchody
we Wrocławiu i Henrykowie, które będą okazją do wszechstronnej promocji
wszystkich gmin Powiatu),
.
Rozmowa z Panią Barbarą Obelindą-
konserwatorem zabytków w sprawie wsparcia dla projektów remontów
konserwatorskich oraz renowacji zabytków Ząbkowic Śląskich,
.
Uczestnictwo w koncercie poświęconym twórczości
Marka Grechuty, z udziałem wykonawców z Ząbkowic Śląskich,
Ziębic, Ciepłowód i Wilkanowa,
zorganizowanym w Ząbkowickim Ośrodku Kultury.
Po
przedstawionej informacji Burmistrz Krzysztof Kotowicz poinformował, że nie ma
on zaległego urlopu za rok 2006 .
Uwag odnośnie przedstawionego sprawozdania nie było.
Ad.
pkt 5
Ewa
Iwaszkiewicz - główna
księgowa Przedsiębiorstwa
Wodociągów i Kanalizacji "DELFIN"
przedstawiła informację z działalności finansowo -ekonomicznej przedsiębiorstwa
.
Podkreśliła, że informacja oparta jest podstawie wyników osiągniętych za rok 2006 i
za 2 miesiące tego roku .
Rok
2006 był pierwszym okresem działalności Spółki po oddaniu zmodernizowanej i
rozbudowanej oczyszczalni ścieków. Oddanie do użytku w grudniu 2005 roku
wymienionej inwestycji wpłynęło na wzrost majątku o 10.955 tys.
zł. W 2006 roku majątek wzrósł dodatkowo o 821 tys. zl.
Wzrost majątku będzie miał odzwierciedlenie w kosztach takich jak amortyzacja i
podatek od nieruchomości.
Zmodernizowana oczyszczalnia ścieków wymusiła
zmianę technologii oczyszczania ścieków, zapewniającą jej wyższą skuteczność,
która jednocześnie wymaga poniesienia wyższych kosztów eksploatacyjnych, między innymi na energie elektryczną i
środki chemiczne.
Od
początku 2006 roku do końca września Spółka ponosiła zwiększone koszty, które zostały dopiero
częściowo uwzględnione w taryfie opłat obowiązującej od 1 października. To
zadecydowało, że uzyskane przychody z działalności podstawowej w wysokości 3 644 000 zł. nie
pokryły kosztów z tej działalności w kwocie 4 202 000 zł. Przychody
wzrosły tylko o 4,4 % a koszty natomiast o 20,5 % . Na
wzrost kosztów zdecydowanie wpłynęła zwiększona amortyzacja o 766 000 zł. tj.
o 142,4 % w
porównaniu do roku 2005. Wzrost ten został złagodzony dzięki obniżce
pozostałych kosztów takich jak podatek od nieruchomości w wyniku prowadzonych
zwolnień, wynagrodzeń, pozostałych kosztów rodzajowych takich jak koszty
podróży, reprezentacji i utrzymania biura. Tym samym wynik na sprzedaży to strata w
kwocie 557,2 tys. zł. Strata ta została zmniejszona, wynikiem z pozostałej
działalności operacyjnej, gdzie osiągnięto zysk w kwocie 418 tys. zł.
Dodatni wynik powstał głównie dzięki odzyskanym
należnością w kwocie 251 tys. zł. od ZOZ Ząbkowice Śląskie
i umorzeniu podatku od nieruchomości 155 tys. zł. Na działalności finansowej
odnotowano stratę 36.9 tys. zł., jest to efekt
ponoszonych kosztów w
postaci odsetek od pożyczek .
Wobec powyższego wynik finansowy spółki z całokształtu działalności
zamknął się stratą w wysokości 191.1 tys. zł. w przeciwieństwie do roku 2005 gdzie uzyskano zysk w postaci
138,4 tys. zł.
Przybliżyła również temat składnika kosztowego,
który jest w rachunku wyników. Amortyzacja - jest to koszt zmniejszający wynik , ale nie powoduje
odpływu środków pieniężnych. Środki pochodzące z amortyzacji są źródłem
finansowania modernizacji i odtworzenia środków trwałych oraz spłaty kredytów i pożyczek na finansowanie inwestycji . Nakłady na oczyszczalnię wyniosły 11,026 tys.
zł. Z tego z pożyczek sfinansowano 8.901 tys. zł. , pozostałe źródła finansowania to
środki własne. Właśnie te środki zostały wygospodarowane dzięki amortyzacji.
Kryzys finansowy spółki objawiający się problemami
płatniczymi powstał w związku z realizacją rozbudowy i modernizacji
oczyszczalni- to wysokie zadłużenie z tytułu zrealizowanej inwestycji.
Na dzień dzisiejszy jest następujące zadłużenie:
zaciągnięta pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej kwota 8.436 tys. zł., zobowiązanie wobec HYDROBUDOWY głównego
wykonawcy 403 tys. zł.. Obciążenia wynikające z harmonogramu spłaty rat pożyczki
przedstawiają się następująco w 2007 roku do spłaty przypada 246 tys. zł. kwoty głównej oraz odsetki 36 tys.. zł. Od 2008 roku do 2015
ustalono kwotę rat kwartalnych wynoszącą 231,5 tys. zł. tj.
926 tys. . rocznie . Ostatnia rata płatna w 2016 roku wyniesie 878 tys. zł. .
Nadmieniła,
że dotrzymanie terminowości spłat rat pożyczki, to warunek niezbędny do
skorzystania z częściowego umorzenia pożyczki. Jednak obecny poziom wpływu ze
sprzedaży nie zapewni środków na spłatę rat pomijając ich terminowość.
O braku niezbędnych przychodów świadczy osiągnięty
wynik na sprzedaży za 2 miesiące bieżącego roku, jest nią strata w kwocie 34 tys. zł.,
wynik netto to zysk w kwocie 6,5 tys. zl. uzyskany tylko na wskutek
umorzenia podatku od nieruchomości za miesiąc styczeń.
W bieżącym okresie w porównaniu do analogicznego
okresu roku ubiegłego można zaobserwować, że oprócz rosnących kosztów
amortyzacji, wzrost o 17,8 % zużycia i materiałów, energii wzrost o 23,4 %,
wobec braku zwolnień w podatku od nieruchomości doszło bardzo duże obciążenie również,
z tego tytułu. Wzrost za 2 miesiące 64,8 %. Roczna kwota podatku wg deklaracji
wynosi 467,9 tys. zł. z tego z działalności dotyczącej
ścieków i wody kwota 456.7 tys. zl.
z pozostałej
działalności 11,2 tys.
Zaznaczyć należy, że od początku 2006 roku zwolnione
z podatku były obiekty związane z wodą, zaś w II półroczu dzięki wyrozumiałości
Gminy objęto również
zwolnieniem ścieki. Pomoc ta bardzo odciążyła spółkę, sprawiła złagodzenie
straty a tym samym spółka pozyskała środki na terminową spłatę kwoty kredytu w
wysokości 321 tys. zł., w ten sposób uniknięto dodatkowych kosztów w
postaci odsetek karnych.
Kontynuując temat obciążeń z tytułu podatku od
nieruchomości podkreśliła jak istotne będzie jego wpływ na wyniki tegoroczne.
Zgodnie z wykonaną symulacją strata na sprzedaży na
koniec roku przy braku zwolnień w podatku będzie oscylowała w granicach 287
tys. zł. a w następstwie nastąpi odpływ gotówki w
wysokości 468 tys. zł to jest 50 % kwoty rocznej spłaty pożyczki. Firma przy
ujemnym wyniku finansowym jest w stanie wygenerować środki pieniężne z
działalności w wysokości 493,1 tys. zł będą to środki bardzo znikome. Jeśli firma
poradzi sobie w 2007 roku to w 2008 roku już nie wytrzyma takiego obciążenia.
Aby spółka odzyskała własnymi siłami
samofinansowanie potrzebna jest podwyżka ścieków dodatkowo o 1,29 zł. m3 lub zwiększona ilość odebranych ścieków o 200
tys. m3 rocznie. Jeśli chodzi o aspekt cenowy to zdajemy sobie
sprawę, że odczują to odbiorcy i opłaty mogą przekroczyć ich zdolności
nabywcze. Nie będą płacić terminowo za usługę, co w konsekwencji nie poprawi
sytuacji spółki. Bardziej bezpieczne wyjście to dochodzenie do ceny
zapewniającej równowagę ekonomiczną etapami, ale wówczas muszą być przewidziane
dopłaty do usług lub zastosowane zwolnienie z podatku od nieruchomości. Brak
rozwoju kanalizacji w Gminie jest przyczyną ograniczonych możliwości wzrostu
odebranych ścieków, wykonana analiza przedwdrożeniowa
projektu modernizacji i rozbudowy oczyszczalni zakładała zwiększony odbiór
ścieków o ok. 900 m3 na dobę w początkowym okresie po oddaniu inwestycji, wówczas
planowany zwiększony odbiór wystarczająco pokryłby potrzeby spółki bez
konieczności podwyżek.
Obecnie brak podstaw, aby prognozować zmianę ilości
ścieków doprowadzonych do oczyszczalni.
Podsumowując należy stwierdzić, że dalsza
działalność Spółki będzie ściśle
związana z polityką głównego udziałowca jakim jest Gmina . Zastosowanie zwolnień w podatku w
okresie dochodzenia do sytuacji samofinansowania mogłoby znacznie poprawić sytuacje
finansową. W ten sposób będzie można zgromadzić środki na spłatę kolejnych rat
pożyczki a tym samym Gmina przejmie część obciążenia finansowego, jakim było przedsięwzięcie
inwestycyjne - modernizacja i rozbudowa oczyszczalni służąca miedzy innymi
ochronie środowiska.
Prezes
Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji DELFIN Marek Szymański poinformował,
że problem rozpoczął się z chwilą rozpoczęcia inwestycji przez Spółkę. W roku 2002 Spółka
zmuszona była do podjęcia takiej decyzji, ponieważ groziły duże kary finansowe,
które na dziś wynosiłyby około 600 tys. zł. rocznie. Płacilibyśmy
kary nie mając oczyszczalni
a spółka zostałaby pozostawiona sama sobie. Spółka występowała o odraczanie kar w związku
z podjęciem inwestycji. Na koniec roku 2005 gdyby nie doszło do zakończenia
tejże inwestycji, spółka musiałaby zapłacić 1.250 tys.
zł. samych kar .
Działanie Gminy poniekąd było na początku całkowicie
odżegnujące się od tej inwestycji, ale z drugiej strony w późniejszym okresie
przy rozpoczęciu spłat, rozpoczęto również umarzanie podatku od nieruchomości,
który to w tej chwili decyduje o całej spłacie zaciągniętych pożyczek.
Pożyczka w Wojewódzkim Funduszu została spłacona
przed terminem, pozostała spłata w Narodowym Funduszu, który regulowany jest
zgodnie z umową. Kwoty w roku bieżącym nie są zbyt wysokie i spółka sobie
poradzi, ale począwszy od roku 2008 będą one duże obejmują około 1 mln zł. i przy przychodach jakie ma spółka jest to
nie realne.
Spółkę ratuje sprawa umorzenia podatku
z czym zwracaliśmy się do pana Burmistrza oraz do Rady Miejskiej.
Umorzenia te wiążą się ze spłatami pożyczki do Narodowego Funduszu, którą musimy
spłacać w wysokości
przewidzianej harmonogramem bez umorzenia, które było zawarte w
umowie. Po zmianie ekipy rządowej i pewnych zmianach w Narodowym Funduszu,
stwierdzono, że tzw. proporcjonalne spłaty pożyczki są niekorzystne dla
Narodowego Funduszu i wprowadzono obligatoryjnie dla wszystkich jednostek w kraju,
które tą pożyczkę zaciągały, aby te umorzenia dotyczyły ostatnich rat
kapitałowych z tym, że jest warunek, że te spłaty będą do tego roku spłacane
terminowo wraz z odsetkami, a pozostałą kwotę ponad 4.250 tys.
zł.- nie będzie kwotą darowaną. Jest to kwota przeznaczona
na kolejne inwestycje, która musi być rozpoczęta w tym roku, kiedy ta decyzja
zapadnie w Narodowym Funduszu o umorzenie. Są to pieniądze przeznaczone pod kątem
ekologicznym.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję.
Radny
Marek Ciapka zwrócił się z
pytaniem - czy jest jakaś możliwość aby my jako mieszkańcy i potencjalni
podatnicy z Gminy Ząbkowice niekompensowali tych
problemów finansowych podnoszeniem opłat za wodę i ścieki ? Czy firma ma możliwości
organizacyjną stworzenia jakieś projektu czy tez rozszerzenia swoich zadań o
usługi zewnętrzne ?
Następne pytanie dotyczył ilości umarzanych
podatków od nieruchomości ?
Na koniec zapytał czy nie można było wcześniej podjąć rozwiązań w sprawie inwestycji, aby uniknąć
płacenia kar ?
Prezes
Marek Szymański odniósł się do zapytań radnego
twierdząc, że trzeciego pytania nie rozumie. Odnośnie możliwości, aby
mieszkańcy nie ponosili opłat, zawsze jest taka możliwość.
Spółka ma ograniczone pole manewru, jeżeli chodzi o
realizację dodatkowych robót, startowania w przetargach na
zewnątrz, ponieważ ma dosyć dużo swoich robót własnych, z którymi nie nadążą.
Gdyby spółka miała nawet pełen asortyment sprzętu,
aby startować w przetargu i schodzić z cenami to nie ma referencji. Spółka robi
oszczędności i jeszcze pracujemy na tym.
Co do
ilości umorzonych podatków odpowiedziała, że w poprzedniej kadencji samorząd
umarzał podatki. W roku 2005 było umorzenie w 100 %, w
2006 roku również.
Radny
Marek Ciapka, zadał pytanie - czy nie można było rozpocząć tej inwestycji wcześniej
aby nie było tych kar, o których się mówi ?
Prezes
Marek Szymański wyjaśnił, że
najlepsze lata dla rozpoczęcia inwestycji to były lata 90, były to lata, kiedy
można było załatwić w Warszawie duże środki a Gminy wnosiły środki w granicach
10 - 20 % reszta była darowana.
W roku 1995 z zakładu budżetowego Gospodarki Ogólnej
został wydzielony zakład
budżetowy, który nie miał osobowości prawnej .
Nadmienił, że o karach wspomniał, dlatego że
poprzednio spółka płaciła też kary ale były one bardzo niskie, rząd kar na dzisiejsze
pieniądze to ok. 10 tys. zł., to można było płacić. Natomiast
żeby przymusić inwestorów do ochrony środowiska, kary zaczęły narastać. Cały
czas Ministerstwo Ochrony Środowiska podnosi te kary.
Radna
Danuta Wojtaczka, zwróciła się do Burmistrza z
zapytaniem. Sytuacja finansowa jaka jest obecnie jest w związku z jak gdyby
niedopełnieniem umowy porozumienia ze Stoszowicami,
co doprowadziło do przerobu
oczyszczalni tylko w 50 % . Gmina
Stoszowice pomimo zapewnień, że włączą się do naszego kolektora ściekowego niestety
nie dopełniła tych zadań. Chciałam wiedzieć jak to wygląda ?
- czy Gmina Stoszowice odstępuje od tego czy też podejmie w najbliższym czasie jakieś decyzje.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz, oświadczył,
że z posiadanej wiedzy wynika, że Gmina Stoszowice podtrzymuje swój zamiar. Niewątpliwie po stronie Gminy
Ząbkowice Śląskie miało miejsce takie
zjawisko , które
opisałby w ten sposób ze brakowało jasnej decyzji - w jaki sposób chcemy
przeprowadzić te instalacje na terenie
naszej Gminy . Mieszkańcy wsi Olbrachcice,
wielokrotnie różnymi sposobami zgłaszali swoje istotne
obiekcje co do przebiegu, co do ilości przepompowni itd.
Tak naprawdę ze strony Gminy Ząbkowice Śląskie nie
było jasnej wizji jak
to chcemy zrobić, poddawali się decydenci opinią fachowców a
opinie były co chwile różne.Z drugiej strony Gmina
Stoszowice również ma
szereg uwarunkowań
własnych i budżetowych i organizacyjnych, ponieważ to chodzi o
podpięcie nie tylko jednej czy dwóch
miejscowości do tego kolektora, który
byłby posadowiony czy zlokalizowany na poziomie wsi Olbrachcice. Natomiast wiem co wynika z Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy
Stoszowic, że w roku 2008 jest to już bardzo konsekwentny zamiar, co jest
również zbieżne z naszym WPI i naszym planem budżetowym. Myślę, że z obu stron
jest pełne porozumienie.
Natomiast
pojawił się nowy wątek, już po uchwaleniu budżetu, wiemy o tym, że Związek
Celowy w Kłodzku będzie operował jeśli chodzi o swoje
projekty dotyczące gospodarki wodno -ściekowej, również w sprawach
wodociągowych. Gmina Stoszowice do tego Związku
Celowego nie należy i nie mamy pewności czy przypadkiem zawarcie porozumienie z
tą Gminą w jednej sprawie nie storpeduje naszych inicjatyw dotyczących innych projektów, nie tylko Braszowic ale
np., gospodarki wodociągowej w Bobolicach, Rakowicach i
pozostałych miejscowościach, co chcemy przy tej okazji skonsumować,
ponieważ taka perspektywa zaistniała w
momencie kiedy do Unii Europejskiej
zostały dołączone Rumunia i Bułgaria i Komisja się zorientowała, że na
terenie nowej części Unii Europejskiej są
nie tylko problemy z sanitacją
wsi, ale również problemy z wodociągowaniem obszarów
wiejskich i miejskich w tych krajach. W związku z tym na liście
priorytetów znalazło się wodociągowanie i
automatycznie Związek Celowy w Kłodzku ma szanse się pod to podpiąć. Oczekujemy
jasnej decyzji prawnej w tym względzie ze strony Związku Celowego i Urzędu Wojewódzkiego .
Radny
Marcin Gwóźdź, zwrócił się do Prezesa Marka Szymańskiego - jaki
jest cel i
strategia firmy na najbliższe lata ?
Kolejne pytanie - Czy jedyną strategią jest
podniesienie opłat za odprowadzenie ścieków i umorzenie podatków od nieruchomości ?
Prezes Marek Szymański, odpowiedział,
że strategia i cel powołania firmy Wodociągów i Kanalizacji jest jasno
określony w statucie. Firma jest powołana do zaopatrzenie ludzi w wodę i
odprowadzania ścieków.
Celem firmy nie jest podwyższanie ceny - ale gdy na spółkę spada takie obciążenie finansowe w postaci 11 mln, przy przychodach 3 mln w tamtych
latach, spółka sobie z tym problemem nie
poradziła .
Wyboru nie było wielkiego, ponieważ kary by nas nie ominęły. Celem firmy
była budowa oczyszczalni a nie podnoszenie cen za ścieki.
Radny
Marcin Gwóźdź, odniósł się do wypowiedzi prezesa i stwierdził, że nie jest
usatysfakcjonowany tą odpowiedzią, gdyż prezes jest prezesem firmy, która zarządza i strategie
zarządzania jak i plany na przyszłość powinien realizować i mieć je ściśle
określone a nie tylko podpierać się statutem.
Prezes
Marek Szymański przypomniał, że jest opracowany
Wieloletni Plan Rozwoju i Modernizacji Urządzeń sieci wodociągowej, który jest
realizowany. Celem firmy jest stałe polepszanie jakości wody i odprowadzania ścieków.
Radna
Ewa Figzał, jako przewodnicząca komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu poinformowała, że na ostatnim
posiedzeniu komisja przyjęła analizę sytuacji majątkowo - finansowej firmy na
dzień 31 XII 2006 roku.
Komisja podjęła określone wnioski, pierwszy wniosek
dotyczył opracowania programu oszczędnościowego przedsiębiorstwa PWiK Delfin
w terminie do 30 kwietnia 2007 roku.
W posiedzeniu uczestniczył Przewodniczący Rady
Nadzorczej, który zobowiązał się, że zebranie Rady zostanie zwołane na dzień 20
kwietnia 2007 roku i ten ważny dla Gminy dokument w tym dniu zostanie
przedłożony członkom Rady Nadzorczej a następnie Burmistrzowi.
Zwróciła uwagę
na to, iż została zaproszona na posiedzenie tej Rady jako przewodnicząca komisji.
Następnie
Pani Ewa Figzał, zabrała głos jako radna i stwierdziła, że nie dziwią ją te informacje które zostały wygłoszone.
W poprzedniej kadencji rada podjęła decyzję o modernizacji
oczyszczalni ścieków od decyzji tej nie było odwrotu. Były różne koncepcje przeprowadzenia
tej inwestycji, część radnych optowała za podzieleniem tej inwestycji na trzy
etapy. Decyzja została podjęta i przeprowadzono tą modernizację w formie takiej jaką państwo widzą. Radni podnosili wówczas
zagrożenie podwyżką cen wody, było to przedstawione w tabelach na rok 2008 i
lata następne, wszystko było widoczne. Niemniej jednak modernizacja została
podjęta i są to konsekwencje tej modernizacji. W dokumentach, które państwo
dostali jest strata za
2006 rok określona na poziomie 191 tys. zł. , natomiast
prognozowana 281 tys. zł. na 2007 rok. Firma i pan
prezes złożyli takie przyrzeczenie - deklaracje, że w tym roku firma sobie
jeszcze poradzi, mając do spłaty 2416 tys,. zł., natomiast w latach następnych spłata będzie nieco mniej niż
1 mln. Więc sytuacja jest niepokojąca.
Zwróciła się do mediów i przekazanie informacji, że
Gminie Ząbkowice Śląskie zostaje jedna droga, mianowicie pójście w modernizację
i opracowanie
rzetelnego programu strategii Naszego przedsiębiorstwa. Jest to przedsiębiorstwo
gdzie gmina jest 100 % udziałowcem a więc mamy przełożenie na funkcjonowanie
tego przedsiębiorstwa. Innej drogi jak strategia nie ma, przy czym jest również
droga mająca na celu korzystanie z funduszów unijnych .
Odniosła się również do wypowiedzi Pana Burmistrza dotyczącej
Gminy Stoszowice - Stoszowice u schyłku poprzedniej
kadencji określone zostały jako partner nierzetelny , partner który oszukał nas
po raz kolejny , nie dotrzymując terminu , nie uwzględniając naszych sugestii w kwestii
jakości przeprowadzania inwestycji i Stoszowice określiły gdzie mają iść te inwestycje.
Należy podjąć działania na zdyscyplinowanie Gminy Stoszowice
, tym bardzie że Gmina Ząbkowice
ponosi straty .
Ad.
pkt.
Grażyna
Grzeszczak - kierownik Wydziału Planowania Przestrzennego
przedstawiła sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy
Ząbkowice Śląskie za okres od 29 listopada 2004 roku do 31 grudnia 2006 roku. ( sprawozdanie
stanowi załącznik do protokołu )
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, zwrócił uwagę ze przedstawiony materiał świadczy o tym,
że Gmina Ząbkowice Śląskie - jako jedna z Gmin Powiatu Ząbkowickiego i sam Powiat Ząbkowicki jako poziom
samorządu nie miały niewątpliwie
wspólnej i spójnej polityki proekologicznej przez ostatnie lata . Każda Gmina
plus samorząd powiatowy realizowały bądź nie realizowały jakieś własne bardzo
często doraźne zadania, projekty. Uwaga naszej opinii publicznej naszej Gminy
była skoncentrowana na wysypisku Braszowicach, na nielegalnym wysypisku odpadów
pogalwanicznych przy ulicy Głowackiego i na dzikich wysypiskach.
Fakt zaniechania - wieloletniego zaniechania
sprawia ze ten raport mógłby być częścią raportu otwarcia, ponieważ tak
naprawdę można powiedzieć że Gmina Ząbkowice Śląskie była
w tym okresie poza tym trzema sprawami kompletnie pasywna.
Nic nie zrobiono, jeśli chodzi o politykę
proekologiczną o ochronę środowiska. Tak naprawdę w latach 2004 - 2006 poza tymi
trzema sprawami ograniczono się tylko do zakupu kontenerów, koszy, pojemników
itd. Są to rzeczy, które tak naprawdę nie świadczą o żadnej polityce - były to akcje.
Sprawozdanie obejmuje okres 2004-2006 co jest zgodnie
z ustawą.
Chce powiedzieć, że jeśli będziecie słuchać
sprawozdania za dwa lata to w sprawozdanie nie będzie tak, będą
pewne przedsięwzięcia podjęte i
zrealizowane.
Związek
Celowy daje realne szanse i realne instrumenty uporządkowania kwestii odpadów komunalnych,
ponieważ tak się składa, że wysypisko komunalne w Braszowicach jest już
wyłączone i ono ma poważne , realne szanse być pierwszym objętym tzw.,
formalnym wyłączeniem i automatycznie Gmina będzie mogła jako pierwsza swoje
odpady wozić swoje
śmieci do Scinawki .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ogłosił
przerwę .
Ad. pkt
7
Po
przerwie Przewodniczący Rady Miejskiej wznowił obrady. Został omówiony projekt
zmiany Uchwały Rady Miejskiej
nr V /27/2003 z dnia 4 lipca 2003 w sprawie zasad gospodarowania
nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice Śląskie.
Kierownik Wydziału
Rolnictwa Jankowski Gospodarki Nieruchomościami Wojciech
Jankowski przedstawił projekt Uchwały Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej Nr V/27/2003 z dnia 4 lipca 2003 w
sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice
Śląskie( projekt w załączeniu )
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik poprosił Pana
Burmistrza o uzupełnienie wypowiedzi Pana Jankowskiego.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz, powiedział
że wniosek
o podjęcie tej uchwały jest konsekwencją tego, o czym wielokrotnie na forum
Rady Miejskiej V kadencji osobiście mówił, także w trakcie debaty nad budżetem.
Po drugie ma to być również działanie w pełni jawne, a istotą tego projektu
jest działanie w sposób jawny i przejrzysty sygnalizowany stosownie wcześniej
mieszkańcom Gminy Ząbkowice Śląskie, bo niewątpliwe treść tej uchwały dot.
bezpośrednio materialnego interesu wielu osób.
Ta
uchwała jest pierwszym krokiem w pewnym cyklu zdarzeń, który powinien się odbyć nie później
niż do końca czerwca tego roku. Zgodnie z tym co państwo uchwaliliście w
budżecie, gospodarka zasobami komunalnymi (mieszkania, lokale użytkowe, garaże,
komórki) nie może być kontynuowana w takiej wersji jaka ma miejsce w
chwili obecnej. Zaniechanie zmian dałoby nam bardzo niedobry efekt za kilka
lat. Efekt w postaci kolejnego stopnia degradacji zasobów komunalnych, którymi
nie zarządzamy, ponieważ nie mamy jasnej, czytelnej i akceptowanej polityki w
tym względzie. Podkreślił że zależy mu na tym, aby radni podejmując dzisiaj decyzję w sprawie
tego projektu mieli świadomość, jaki jest plan dalszy. Otóż, jeśli ta uchwała
dzisiaj zostałaby przyjęta to do opinii publicznej, do mieszkańców gminy nadany
jest oficjalnie, odpowiednio wcześnie bez zaskoczenia z dnia na dzień bardzo
jasny sygnał - Kończy się ulga mieszkaniowa. Ulga,
która miała swój cel i została przez Radą Miejską poprzedniej kadencji
przyjęta.
Kiedy
w 2003 roku została ona przyjęta skorzystało z niej 68 najemców.
W 2004 roku 104; w 2005 tylko 42 natomiast w 2006 roku 36 najemców a
2007 roku 8 najemców. A więc efekt, który chciano wtedy osiągnąć dzisiaj
wykazuje wyczerpanie. Ta ulga nie jest już dostatecznie motywująca do nabycia
lokalu mieszkalnego zwłaszcza, że w kategorii potencjalnych nabywców są najemcy
lokali bardzo silnie zdegradowanych. Ludzi, których siła nabywcza jest bardzo
ograniczona, mimo, że ta ulga sprawia, że tak naprawdę więcej się płaci za
otoczenie transakcji niż za samą transakcję. Podkreślił, że lokali mieszkalnych
w zasobie komunalnym jest 961, lokali użytkowych 58 z czego na
terenia poza miejskim 7, garaży mamy 88, komórek 10.
Zaznaczył,
że chce do Rady Miejskiej wystąpić w kwietniu z kolejnym projektem dot.
impulsowej zmiany podwyżki czynszów. Oczywiście to nie jest mechaniczna
czynność, że można doregulować wg. jakiegoś
wskaźnika. To ma być stopniowa podwyżka, zasygnalizowana stosunkowo wcześnie
mieszkańcom, która w korespondencji z dzisiaj podjętą ewentualnie uchwałą daje
sygnał "kup bo to będzie twoje". Projekt uchwały w tym
względzie zostanie przedstawiony, ponieważ korekta czynszów biegnie w momencie
kiedy uprawomocni się uchwała i w momencie kiedy minie czas zmiany umów z
najemcami, tak więc skutek finansowy zaistnieje w lipcu lub ,
sierpniu i to się zbiegnie z momentem, w którym będziemy mieli do
czynienia, jeśli Rada się dzisiaj zgodzi, z zakończeniem okresu obowiązywania
ulgi na zakup mieszkań.
Kolejny
etap, który jest przewidziany między majem a czerwcem to jest projekt uchwały
dot. sprzedaży lokali użytkowych. A więc musi zaistnieć formalnie w drodze
państwa uchwał taki stan prawny do półrocza, żebyśmy przy planowaniu budżetu na
2008 rok wiedzieli jakimi zasobami na pewno będziemy
administrować.
Poinformował
Radnych, że od Zarządu Budynków Komunalnych wpłynął wniosek o przekształcenie
tego podmiotu w Spółkę Prawa Handlowego. Ma to być przeprowadzone najpóźniej do
1 stycznia 2008 roku. Tak więc podmiot prawa
handlowego, który się tego podejmie musi wiedzieć na czym stoi, czym będzie
zarządzał. Nie jest to operacja prosta, należy mieć czas na jej
przeprowadzenie. Stąd nalegam, na przyjęcie uchwały, zadeklarował, że kroki
następne, które z końcem półrocza zamkną proces formalny, prawny, bez którego
nie możemy przygotować się nie tylko do budżetu przyszłorocznego, ale
przygotować do przekazania tej czy innej postaci tego obszaru działania gminy,
działania obowiązkowego, własnego mająca to czasu miesiąc, dwa miesiące. Musi
to być załatwione przed pracami nad budżetem na 2008 rok.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik
porosił Przewodniczącą Komisji Gospodarczej i Budżetu Panią Ewę Figzał o
przedstawienie opinii komisji
w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji
Gospodarczej i Budżetu Ewa Figzał:
przekazała stanowisko Komisji Gospodarczej, które
to jest negatywne w stosunku do zaproponowanej przez burmistrza uchwały dot.
zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy. Przypomniała
że komisja zobligowała burmistrza przygotowania programu w tym zakresie.
Zapytała
- burmistrza - " Panie Burmistrzu, mogę
zwrócić się do Pana z takim hasłem "gdzie Pan był na Komisji Gospodarczej
?". Dlaczego Komisja Gospodarcza i ja osobiście dostałam informację od
Pana Wiceburmistrza, że Pan jest zainteresowany
jedynie zmianie z tym aspekcie i w niczym więcej. Ja nie chcę burzyć
koncepcji Pana Burmistrza, ale niedopuszczalne jest aby
Komisja Gospodarcza przy tak ważnej uchwale podejmowała decyzję pod nieobecność
władzy wykonawczej. Na komisji było szereg pytań np. dlaczego data 30 sierpień ?. To co Pan dzisiaj powiedział, w bardzo fajnej
formie, jest zasadne być może przekonuje ale nie w takiej formie wprowadzamy
tak ważne zmiany. Jako Przewodnicząca Komisji chcę uczulić Pana jako organ
władzy wykonawczej do zmiany jakości współpracy z Radą Miejską. Nie może być
takiej sytuacji, że wyrażam zgodę na wprowadzenie stert uchwał tak ważnych,
które ja byłam w stanie przetrawić przez okres doby, natomiast stanowi to pewną
trudność dla młodych radnych. Nie może być tak, że zostajemy zarzucani
dokumentami, które tyczą się bytu ludzi i podejmujemy tą decyzję na "zapalenie
płuc". Proponuje, zatem żeby odrzucić tą uchwałę. Natomiast ze swojej strony
nie neguje zasadności jej wprowadzania i już dzisiaj mówię, że ok. 10 może 13
zwołam posiedzenie Komisji Gospodarczej, gdzie zajmiemy się tym problemem. Pan
będzie miał 2 tygodnie czasu na przygotowanie programu, bo ludzie muszą
wiedzieć- likwidujemy ulgę- co będzie dalej. Uchwała
ta tyczy się mieszkań komunalnych, ale garaże, komórki, lokale użytkowe? Tam
jest jeszcze ważna rzecz, wieczyste użytkowanie. Nie po to tu jesteśmy, żebyśmy co 2 dni nowelizowali ustawę. Zróbmy ją raz a
dobrze. Ja się nie odcinam od merytorycznej pracy nad tym najważniejszym
zadaniem, które musimy zrealizować. Nie odrzucimy zmian, bo są one potrzebne
przy pracy nad budżetem, który Pan Burmistrz nam przedstawił. Nie będziemy
tolerować degradacji mieszkań (ja się odnoszę do tego co
Pan powiedział) i będziemy widzieli jaki jest plan dalszy. Na Komisji
Gospodarczej byli przedstawiciele prasy, ja już wtedy określiłam żeby
poinformowali społeczeństwo o zamierzeniach Rady. Termin podany przez Pana może
być potrzymany na następnej Komisji, ale musi się Pan określić
co z innym mieniem, które jest również własnością Gminy. Tak więc wnoszę o odrzucenie tej uchwały.
Przewodniczący Rady Andrzej
Dominik również wypowiedział się w tej sprawie.
Powiedział, że jest po rozmowie z Panem Burmistrzem i Panią Sekretarz i na
pewno w najbliższym czasie będziemy podchodzić co tego
tematu trochę inaczej, bo z doświadczenia wiemy, że tak nie może być, żebyśmy
poważną Komisję Gospodarczą musieli zwoływać 3 dni przed sesją. W takim wypadku
brakuje terminu na ponowne zwołanie się. Myślę, że musi być jakaś dyscyplina
między wydziałami a biurem Rady Miejskiej, żeby już nie było podobnych
sytuacji. Otworzył dyskusję nad przedstawionym projektem uchwały.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz:
Niezależnie od wyniku głosowania nad tą uchwałą, stanie się coś co będzie
sygnałem do opinii publicznej i myślę, że skracanie okresu pomiędzy którym
potencjalnie zainteresowani
najemcy dowiedzą się a będą mieli perspektywę daty, do której
będą musieli się odnieść i zdecydować o tym czy kupują czy nie kupują lokal,
skrócenie o miesiąc jest na niekorzyść tychże osób.
Po drugie między 30 września a 30 października
ma powstać nowy budżet. A więc nie można dowolnie tej daty przesuwać. Ja bym
nie chciał skracać tej informacji dla obywateli, tylko chciałbym utrzymać ją w
jak najdłuższym czasie. Pytany o program powtórzę raz jeszcze. Protokół z sesji
nie jest dokumentem dowolnie konstruowanym tylko dokumentem, który państwo
akceptujecie i on zostanie upubliczniony. A więc ten
program jest w tym protokole zawarty. Ja mogę go rozwinąć, ale w meritum sprawy
nie dodam nic więcej niż to co już powiedziałem. Mogę
tylko uszczegółowić i dlatego potrzebuję na to czasu. Dzisiaj mówię o lokalach
mieszkaniowych, za miesiąc o czynszach na te lokale, a za dwa miesiące o
zasadach i terminach sprzedaży lokali użytkowych wszystkich pozostałych
kategoriach. I to wszystko ma się wyjaśnić do końca półrocza, tak żeby można
było stanąć na nogach pod każdym względem i pokazać sobie mamy taki a nie inny
obszar uregulowany i definitywnie nie wracamy już do sprawy.
Radna Pani Ewa Figzał: ja
jeszcze raz podtrzymuje to co powiedziałam. Panie
Burmistrzu stanowimy prawo schludne i dobre.
Radna Danuta Wojtaczka: Przykro
Panie Burmistrzu, że w zasadzie zostaną oskarżeni Ci, którzy będą głosowali i
wstrzymają się od głosu. Gdy Pan lub Zastępca Burmistrza podali nam takie
informacje we wtorek to mielibyśmy czas, aby to rozważyć i prawdopodobnie nie
doszłoby do takiej sytuacji.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz powiedział,
że gdyby mu nie zależało na tej uchwale to by się już się nie wypowiadał na ten
temat. Przeprosił Radnych za brak informacji we wtorek, ale dzisiaj już je
podał.
Przewodniczący Komisji Andrzej
Dominik w związku z
brakiem uwag Radnych poddał pod głosowanie
projekt uchwały w sprawie zmiany
Uchwały Rady Miejskiej Nr V/27/2003 z dnia 4 lipca 2003 roku w sprawie zasad
gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy.
6
głosów "za"
11
głosów "przeciw"
2
głosy wstrzymujące.
Stwierdził, że przy 2
głosach wstrzymujących Wysoka Rada nie przyjęła przedstawionego projektu
uchwały.
Radna
Ewa
Figzał, powiedziała,
że Komisja Gospodarcza zobowiązuje Pana Burmistrza do przygotowania Programu Dysponowania
Mieniem Komunalnym.
Ad.pkt.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik poinformował o
przejściu do rozpatrzenia następnego projektu uchwały tj. podjęcie uchwały w
sprawie powołania zespołu opiniującego zgłoszonych kandydatów na ławników do
Sądu Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich II Wydziału Karnego. Po czym odczytał
treść wyżej wymienionego projektu uchwały.
(
projekt w załączeniu )
Zaproponował,
aby w skład zespołu opiniującego zgłosić Panią Annę Marcinków. Poprosił o
podanie jeszcze innych kandydatów.
Radny Henryk Zięba zaproponował Panią Anną Józefowicz.
Radna
Danuta
Wojtaczka
zaproponowała samą siebie, ponieważ nie zostały zgłoszone inne kandydatury.
Przewodniczący Rady
Miejskiej poddał pod
głosowanie Wysokiej Rady zgłoszonych kandydatów do zespołu opiniującego tj.
Panią Annę Marcinków, Panią Annę Józefowicz oraz
Panią Danutę Wojtaczka.
18
głosów "za"
Uchwała nr IV/28/2007 w
sprawie powołania zespołu opiniującego
zgłoszonych kandydatów na ławników do Sądu Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich II
Wydziału Karnego została przyjęta .
Ad.
pkt 9
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik
na prośbę Pana Burmistrza Krzysztofa Kotowicza oddał
mu głos.
Krzysztof
Kotowicz Burmistrz
poinformował wszystkich zgromadzonych na Sesji, że nie podpisał wniosku Pani
Bożeny Kurczyny o rezygnacji ze stanowiska Skarbnika Gminy. Tym samym Pani
Bożena Kurczyna pozostaje Skarbnikiem Gminy .
Skarbnik Bożena Kurczyna odczytała projekt uchwały Rady
Miejskiej w sprawie wprowadzenia zmian w Budżecie Miasta i Gminy Ząbkowice
Śląskie na 2007 rok. ( projekt w załączeniu )
Przewodnicząca Komisji
Gospodarczej i Budżetu
Ewa Figzał, przedstawiła
stanowisko komisji w tej sprawie. Komisja pozytywnie opiniuje uchwałę o zmianie
w budżecie. Na Komisji Gospodarczej zostały wniesione zmiany. Zmiany te nie
zależą od Skarbnika, ponieważ zmniejszenie lub zwiększenie subwencji będzie
wprowadzane do budżetu w trybie nagłym, ponieważ taka jest potrzeba finansowa.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik, poddał
pod głosowanie projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie wprowadzenia zmian w
Budżecie Miasta i Gminy na 2007 rok.
Przedstawiony
projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie przez Radnych, 17 głosów "za"
Uchwała nr IV/29/2007 w
sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2007 rok została przyjęta.
Ad.
pkt 10
Podjęcie uchwały w
sprawie przystąpienia do zmiany studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie.
Grażyna Grzeszczak Kierownik Wydziału PKŚ odczytała
projekt wyżej wymienionej uchwały. ( projekt w
załączeniu )
Ewa Figzał, Przewodnicząca Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu przedstawiła stanowisko Komisji w tej sprawie. Komisja
pozytywnie opiniuje tą uchwałę. Poprosiła panią Kierownik, aby w przyszłości
omawiania uchwał w sprawie zmiany studium, pokazywać na mulitmediach
mapki, ponieważ zaproszeni goście mogą nie wiedzieć, o jakie tereny chodzi.
W
swoim imieniu dodała, że chciałaby aby w tym studium znalazło się to, co
zostało wypracowane
przez Radę Miejską IV kadencji- "mała obwodnica". Chodzi o to,
żeby w przyszłości lokalizować rozsądnie budownictwo jednorodzinne, aby nie
było konfliktów.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik
otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Radna Danuta Wojtaczka zauważyła niezgodność z tym, co jest
napisane w projekcie a tym, co powiedziała Pani Grzeszczak. W projekcie jest
styczeń 2000 a pani Kierownik powiedziała styczeń 2001.
Pani Kierownik Grażyna
Grzeszczak
powiedziała, że powinno być styczeń 2001.
W
wyniku braku pytań Pan Dominik poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie
przystąpienia do zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie.
Przedstawiony
projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie przez Radnych, 17 głosów "za"
Uchwała
nr IV/30/2007 w sprawie przystąpienia do
zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i
Gminy Ząbkowice Śląskie została przyjęta .
Ad.
pkt 11
Grażyna Grzeszczak odczytała projekt uchwały w sprawie
przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
dla miejscowości: Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona,
Bobolice Gminy Ząbkowice Śląskie.
( projekt w załączeniu )
Radna
Ewa
Figzał Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu przedstawiła stanowisko Komisji w tej
sprawie. Komisja pozytywnie zaopiniowała tą uchwałę.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik otworzył
dyskusję nad projektem uchwały.
W
wyniku braku pytań Pan Dominik poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie
przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
dla miejscowości: Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona,
Bobolice Gminy Ząbkowice Śląskie.
Przedstawiony
projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie przez Radnych, 17 głosów "za"
Uchwała
nr IV/31/2007 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości: Kluczowa, Brodziszów,
Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice Gminy Ząbkowice Śląskie została przyjeta .
Ad. pkt
12
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Ryszard Barański, odczytał uchwałę w sprawie
powiadomienia Skarbnika i Sekretarza Gminy Ząbkowice Śląskie o obowiązku
złożenia oświadczenia lustracyjnego oraz o skutku niedopełnienia tego
obowiązku. ( projekt w załączeniu )
Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu przedstawiła stanowisko Komisji w tej sprawie. Komisja
pozytywnie zaopiniowała tą uchwałę.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Pan Andrzej Dominik
otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
W
wyniku braku pytań Pan Dominik poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie projekt
uchwały w sprawie powiadomienia Skarbnika i Sekretarza Gminy Ząbkowice Śląskie
o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego oraz o skutku niedopełnienia
tego obowiązku.
16 głosów "za"
1 głos wstrzymujący
Stwierdził,
że przy jednym głosie wstrzymującym Wysoka Rada przyjęła przedstawiony projekt
uchwały.
Uchwała
nr IV/32/2007 w sprawie powiadomienia Skarbnika i Sekretarza Gminy Ząbkowice
Śląskie o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego oraz o skutku
niedopełnienia tego obowiązku została przyjęta .
Ad.
13
Interpelacje
i zapytania Radnych.
Pani Ewa Figzał zwróciła się do Przewodniczącego Rady
Miejskiej czy dopełnił obowiązku powiadomienia Radnych o tym obowiązku.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Pan Andrzej Dominik
odpowiedział, że na prośbę Pana Wojewody podał dane Radnych i to Pan Wojewoda
poinformuje ich o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego.
Radny Franciszek Gawęda, zwrócił się z pytaniem do Pana
Burmistrza Kotowicza: po ostatnim posiedzeniu
Komisji Oświaty, Kultury i Sportu otrzymaliśmy informację, że Pan Zdzisław
Organiściak odchodzi ze swojego stanowiska. Jak będzie wyglądać sytuacja OSIR-u po jego odejściu oraz czy wnioski z audyt
przeprowadzone w Urzędzie Miejskim będą dostępne dla Radnych.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz odpowiedział,
że audyt nie jest tajny, ale nie został opublikowany na stronie internetowej
Urzędu. Dokument jest do wglądu u niego .
Natomiast co do pytania to prawdą jest, że Pan
Organiściak definitywnie odchodzi, ze stanowiska Dyrektora OSIR-u.
Była rozmowa w cztery oczy z Panem Organiściakiem i
pod tym względem sytuacja jest przesądzona. Pan Dyrektor pod koniec kwietnia
ustąpi ze stanowiska. Zgodnie z uprawnieniami Burmistrz powoła kogoś na to
stanowisko na okres 6 miesięcy, aby osoba ta przygotowała daleko idący projekt
zmian w zakresie świadczenia dostępu do obiektu i urządzeń kultury fizycznej w
gminie. Pan Burmistrz poinformował, że rozważa różnego rodzaju warianty
dotyczące organizacji obsługi, dostępności do kultury fizycznej również z
uwzględnieniem komercjalizacji.
Radny Franciszek Gawęda zwrócił się z pytaniem do Pana
Burmistrza czy znana jest już osoba na miejsce Pana Organiściaka.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz odpowiedział,
że w tej chwili jeszcze nie, ale po świętach wielkanocnych zajmie się tą
sprawą.
Ad. pkt
14
Sprawy różne.
Przewodniczący
Rady Miejskiej przedstawił radnym pisma, które wpłynęły do Rady Miejskiej.
Przewodniczący otworzył
dyskusję w sprawach rożnych.
Przewodnicząca Osiedla Nr 4 Halina Narwojsz w
imieniu mieszkańców Osiedla Słonecznego przedstawiła następujące sprawy:
-
Jak będzie obchodzona 720 rocznica powstania miasta Ząbkowice
?
-
Zaapelowała o skuteczniejszą walkę z właścicielami psów, które zanieczyszczają
place zabaw i chodniki.
-
Prośba o zmianę nazwy ul. Naftali Botwin na ul.
Józefa Grabiszewskiego.
Przewodniczący Osiedla
Stare Miasto Marian
Patela zwrócił się z
pytaniem do Pana Burmistrza: "czym może skutkować spotkanie z Radnym Markiem Dyduchem", podejrzewa on, że spotkanie dot. budowy małej
obwodnicy.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz, odpowiedział
na pytania przewodniczących osiedli. 720- lecie
Ząbkowic nie będzie organizowane z hukiem, ma to być ty wstęp przed obchodami
725- lecia. Obchody tego święta zostały zaplanowane na początek października i
będą raczej skromne, ponieważ Gmina ma ważniejsze wydatki. Natomiast, jeśli
chodzi o sprawę psów to na przełomie lipca i sierpnia planowane jest czipowanie psów. Straż Miejska bardzo często kara
właścicieli psów za zanieczyszczanie placów zabaw, trawników
ale nie zawsze udaje się złapać właściciela czworonoga. A co do zmiany
nazwy ul. to w Sejmie jest teraz projekt ustawy, która ureguluje te sprawy.
Oprócz tej ulicy zmiana nazwy dotyczyć będzie jeszcze kilka innych.
Zaproponował, aby nie czekać na ustawę tylko samodzielnie stworzyć uchwałę Rady
Miejskiej w tym temacie. Na pytanie Pana Pateli Pan
Burmistrz odpowiedział, że spotkanie miało miejsce na prośbę Pana Dyducha. Pan Dyduch obiecał pomoc
w sprawie obwodnicy, Krzywej Wieży oraz innych projektów społecznych.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik w imieniu
sołtysów poinformował Pana Burmistrza o konieczności ustalenia terminu Sesji
sołtysów.
Burmistrz Krzysztof Kotwicz
odpowiedział, że Sesja jest zaplanowana na 13 kwietnia na godz.
900
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik poinformował o
możliwości składania wniosków o dofinansowanie do Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa. Wnioski można składać do 16 IV, liczy się data stempla
pocztowego. Natomiast od 2 IV do 15 V będzie można składać wnioski w
Agencji Rynku Rolnego odnośnie materiału siewnego.
Na
zakończenie sesji w imieniu własnym oraz Pana Ryszarda Barańskiego złożył
wszystkim zgromadzonym życzenia z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych.
W związku w wyczerpaniem porządku obrad
- Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik zamknął obrady
IX Sesji Rady Miejskiej w Ząbkowicach
Śląskich.
Protokołowała
Elżbieta Perfikowska
Przewodniczący Rady
Miejskiej
Andrzej
Dominik