Protokół nr IX/2011
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 18 marca 2011 roku
w sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
W sesji udział wzięli:
1) Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach
Śląskich
- nieobecny usprawiedliwiony
·
Franciszek Gawęda
2) Marcina Orzeszek Burmistrz Ząbkowic Śląskich
3) Piotr Miernik Zastępca
Burmistrza Ząbkowic Śląskich
4) Ewa Figzał Zastępca
Burmistrza Ząbkowic Śląskich
5) Iwona Aibin
Sekretarz Gminy
6) Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy
7) Dyrektor Biura Poselskiego Pani
Katarzyny Izabeli Rzym Łódzkiej Pani Marianna Nawieśniak
8)
Asystent Senatora RP Stanisława Jurcewicza Pan Mariusz Cuch
oraz
dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, sołtysów,
przewodniczących zarządu osiedli i gości przybyłych.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik - o t w o r z y ł IX
Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich VI kadencji, stwierdzając, że
uczestniczy w niej 20 Radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada
może obradować i podejmować prawomocne decyzje.
Poinformował,
że protokół z obrad prowadzić będzie Pani Monika Gwóźdź
Następnie przedstawił porządek obrad
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej
od ostatniej sesji.
3.
Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od
ostatniej sesji.
4.
Analiza z działalności Zakładu Gospodarki
Komunalnej.
5.
Podjęcie uchwał:
·
w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej
Prognozie Finansowej Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2025
·
w sprawie ustalenia opłat za pobyt dziecka w żłobku
prowadzonym przez Gminę Ząbkowice Śląskie
·
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu
Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie dla Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2015
·
w
sprawie powołania Społecznej Komisji
Mieszkaniowej
·
w sprawie wyrażenia zgody wyodrębnienia w budżecie
Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym
2012.
·
w
sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie
od obowiązku przetargowego trybu na zawarcie umowy dzierżawy na okres 10 lat
dotyczącej działki nr 88/1 AM 9 Obręb Sieroszów
o powierzchni 0, 0388 ha stanowiącej własność Gminy Ząbkowice Śląskie położonej
w Sieroszowie
·
w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel
Ząbkowic Śląskich
·
w sprawie nadania honorowej odznaki „Zasłużony dla
Ząbkowic Śląskich”
·
w sprawie przystąpienia Gminy Ząbkowice Śląskie do
Stowarzyszenia Gmin Polskich EUROREGOIONU GLACENSIS
·
w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śl. nr VIII/58/2007
z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania,
ustalenia wysokości stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na
drogach publicznych strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłat
abonamentowych i zerowej stawki opłaty dla niektórych użytkowników drogi,
sposobu pobierania tych opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej
·
w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z
mieszkańcami zamieszkałymi na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie
·
w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały
Rady Powiatu Ząbkowickiego
w sprawie likwidacji Powiatowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
w Ząbkowicach Śląskich
6.
Interpelacje i zapytania Radnych
7.
Sprawy różne,
8.
Zakończenie obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, prosi Wysoką
Radę o wprowadzenie do porządku obrad następujące projekty uchwał,
które zostały poddane pod głosowanie::
·
w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie
miasta i gminy na 2011 rok
Głosowanie
Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła
zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad.
·
w sprawie zaskarżenia rozstrzygnięcia
nadzorczego Wojewody Dolnośląskiego dotyczącego uchwały Rady Miejskiej Ząbkowic
Śląskich nr IV/11/2010 z dnia 30 grudnia 2010 roku w sprawie przyjęcia rocznego
programu współpracy Gminy Ząbkowice Śląskie z organizacjami pozarządowymi oraz
podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 z dnia 24 kwietnia 2003 roku o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011.
Głosowanie
Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła
zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad.
·
w sprawie zatwierdzenia „ Sołeckiej
Strategii Rozwoju Wsi Sulisławice”
Głosowanie
Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła
zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad.
·
w sprawie zajęcia stanowiska Rady
Miejskiej Ząbkowic Śląskich odnośnie decyzji podjętej przez Narodowy Fundusz
Zdrowia dotyczącej nocnej i świątecznej pomocy medycznej na terenie Powiatu
Ząbkowickiego.
Głosowanie
Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła
zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad.
Poprosił również Wysoka Radę, aby po
rozpatrzeniu projektów uchwał zajęli stanowisko Rady Miejskiej w sprawie
decyzji Narodowego Funduszu Zdrowia dot. nocnej i świątecznej podstawowej
opieki zdrowotnej na terenie Powiatu Ząbkowickiego.
Poinformował, że projekty uchwał, które są
proponowane do wprowadzenia do porządku obrad, zostały pozytywnie zaopiniowane
przez Komisję Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Zapytał również czy ktoś chciałby coś
wnieść do porządku obrad.
Nie zgłoszono żadnych propozycji do
porządku obrad.
Ad.
pkt. 1.
Przedstawiony porządek obrad został
przyjęty.
Ad.
pkt. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,
poinformował, że w okresie między
sesyjnym uczestniczył w kilku spotkaniach, m.in. w otwarciu filii Banku
Gospodarki Żywnościowej w Ząbkowicach Śląskich, w spotkaniu z Mistrzem
Olimpijskim, które miało miejsce na naszej hali z Kajetanem Broniewskim, w
turnieju tenisa stołowego w Diecezji Świdnickiej, jak i również w spotkaniu z
wykonawcami i projektantami, którzy będą realizować przedsięwzięcie inwestycji
budowy obwodnicy ul. Kamienieckiej, plac budowy został przekazany i od
poniedziałku inwestor wchodzi na inwestycje. Uczestniczył również w pracach
stałych Komisji Rady Miejskiej. Brał udział w spotkaniach Klubu Radnych jak i
również przyjmował interesantów.
Ad. pkt. 3
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, poinformował, że
informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich znajdowała się do
wglądu w Biurze Rady Miejskiej. (informacja stanowi załącznik do protokołu)
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, przedstawił złożone
wcześniej do Biura Rady Miejskiej sprawozdanie.
Ad. pkt. 3
p.o.
Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej Piotr Szymański,
poinformował, że 28 stycznia br. odbyło się posiedzenie rady nadzorczej, na
którym został odwołany Pan Dawid Tomczak ze stanowiska Prezesa Zarządu, oraz,
że objął stanowisko do czasu wyboru nowego prezesa. Konkurs na to stanowisko
został już ogłoszony. W tym posiedzeniu nie brał udziału jego poprzednik,
ponieważ od 27 stycznia br. przebywa na zwolnieniu lekarskim i pomimo odwołania
nie została z nim rozwiązana umowa o pracę i nadal jest pracownikiem ZGK, gdzie
wynagrodzenie płaci ZUS a nie ZGK. Otrzymał od Przewodniczącego Rady Nadzorczej
kserokopie bilansu oraz rachunek zysków i strat za 2009 rok, który generował
zysk w wysokości 23 tys zł przy stracie z ubiegłych lat 855 tys zł, co
rokowało, że w 2010 roku wynik będzie jeszcze lepszy, ponieważ zysk był
wygenerowany poprzez przychody z działalności operacyjnej w wysokości ok.
100 tys zł przy kosztach ok. 24 tys zł. Za 2010 został mu przedstawiony
nieformalny rachunek wyników, ale do października 2010 roku, bo taki dokument
finansowy Rada Nadzorcza powsiadała i w nim wynik wygenerowany był na plusie w
wysokości ok. 15 tys, jak się później okazuje w listopadzie i grudniu można
wygenerować stratę, która przełożyła się na wynik ujemny w 2010 roku. Później okazało
się, że strata wynosi 89 tys zł a udział straty w kapitale spółki na koniec
2010 roku to 44,5 %. W 2010 roku na minusie było 89 tys zł, a w 2009 rok plus
23 tys zł, to ogólnie w 2010 roku została wygenerowana łącznie strata w
wysokości ok. 112 tys zł. Wyjaśnił, że ta strata wynika z tego, że na koniec
października był wygenerowany zysk w wysokości 15 tys zł, osiągając stratę w
samym listopadzie ok. 44 tys zł a w grudniu ok. 60 tys zł. W 2010 roku
przychody netto ze sprzedaży to 3 137 000 zł i wzrosły 15 % w
porównaniu z 2009 rokiem, ale są mniejsze od kosztów sprzedanych produktów,
które wynoszą 3 269 000 zł, wzrosły o 17 % w porównaniu z 2009
rokiem. Koszty wzrosły w 2010 roku niewspółmiernie z przychodami. Wynagrodzenia
w 2010 roku wynosiły 1 053 000 zł, a w 2009 roku 955 000 zł, wzrost 10 %.
W grudniu 2010 została wypłacona poprzedniemu prezesowi nagroda w wysokości
25 500 tys zł na podst. uchwały Walnego Zgromadzenia, nie wiadomo, z
jakiego powodu, gdyż nie widział tej uchwały. Na koniec 2010 roku strata z
ubiegłych lat wynosi 832 000 zł + strata bieżąca 89 000 zł, w sumie
921 000 zł i stanowi 44, 5 % wartości kapitału, który wynosi
2 076 200 zł, o którym była wcześniej mowa. W styczniu br. została
wygenerowana strata na 64 tys, a w lutym br. 31 tys zł. Udział starty w
kapitale spółki wynosi prawie 49 %, co powoduje sytuację niebezpieczną.
Przejmując funkcję prezesa, nie był
wstanie sporządzić bilansu zamknięcia, nie otrzymał protokolarnego przekazania
dokumentacji, telefonu komórkowego, komputera. W pomieszczeniu biurowym, nie
było praktycznie żadnych dokumentacji. Większość dokumentacji to jakieś ksera,
jeszcze za czasów Pana Żurakowskiego. Po ok. 2 tygodniach pan prezes oddał
protokolarnie komputer, ale nie wyraził chęci oddania telefonu komórkowego,
poprzez operatora została zablokowana karta SIM.
Omówił również niektóre faktury, które
jego zdaniem wymagają szczególnej uwagi. Opłata obsługi prawnej z Wrocławia
3 200 zł brutto miesięcznie, umowa wypowiedziana. Okres wypowiedzenia
wynosi 6 miesięcy. Faktury firm, które zaopatrują w różnego rodzaju sprzęt.
Faktury na kwotę 5 500 zł, 3 900 zł i na 7 500 zł łącznie
16 900 zł brutto, w związku z tym nasuwa się pytanie czy spółka wydaje
prawie 17 tys na ten sprzęt jak oleje, grabie, łopaty, młotki, itp.? Kolejna
faktura to wystawiona przez CHEMECO SYSTEM z Wrocławia, odbiorcy naszych odpadów
z punktu przeładunkowego na PKS-ie na kwotę ok. 149 tys zł za miesiąc styczeń
2011 i prawie 8 tys zł za ten sam miesiąc przez firmę PUO ZAWISZÓW, która
wypowiedziała umowę, nie wiadomo, z jakich przyczyn. Wyjaśnił ile ton odpadów
jest produkowane i jak to się przekłada na płatność firmie. Następna faktura
została wystawiona na usługę gastronomiczną na kwotę 388 zł, Wrocław –
spotkanie z przedstawicielami firmy Impel oraz faktura na 296 zł- spotkanie z
przedstawicielami firm odbierających odpady. Reasumując strata w styczniu 2011
roku wynosiła 64 tys.
Poinformował, że jest podpisana umowa o
badanie sprawozdania finansowego za 2010 rok przez nienależną firmę Biegłego Rewidenta,
co pozwoli na szczegółową opinię i raport.
Kapitał spółki wg ostatniego odpisu KRS z
16 grudnia 2010 roku, na którym widnieje kapitał w wysokości
1 754 000 zł, ale kapitał własny to 2 076 200 zł, czyli
więcej od podstawowego o 322 200 zł. Dokapitalizowanie spółki w formie pieniężnej
200 000 tys miało miejsce w 2009 roku oraz działka o wartości 122 200
zł wniesiona aportem z Gminy, nie zostały zgłoszone do KRS-u i nie widnieje w
KRS-ie.
Powiedział ośrodkach przekazanych przez
Gminę 700 tys zł w poprzedniej kadencji, jako podwyższenie kapitału, oraz
działkę wniesioną aportem o wartości 122 200 zł. Działka stoi, ale nie
jest użytkowana przez spółkę. Uchwałą Rady Miejskiej z 2008 roku została
przekazana kwota 700 tys zł, która została zgłoszona, i te środki zostały
przekazane na zobowiązania ZGK względem innych firm. Firmie CHEMECO 266 tys zł,
PUO ZAWISZÓW 80 tys zł, PKS Dzierżoniów za paliwo 42 tys zł, łącznie prawie 400
tys zł. Po opłaceniu tych zobowiązań wykonano remont samochodu MAN tzw.
„hakowiec” za 22 tys zł oraz innych aut na kwotę 26 tys zł.
Został zakupiony program finansowo
księgowy, kadrowo płacowy, handlowo sprzedażowy za kwotę 18 tys zł. Z tego
programu korzysta jeden pracownik w firmie, ponieważ na innych komputerach nie
jest wdrożony.
Rada Miejska przekazała jeszcze wtedy 200
tys zł w 2009 roku, kwota ta miała być przeznaczona na selektywną zbiórkę.
Zostały zakupione za 112 tys zł 30 kompletów tych pojemników, zestaw
komputerowy do wagi, przygotowanie podłogi pod wagę 2 500 zł, czynsz leasingu
wagi 5 400, zakup samochodu 42 tys zł, zakup kontenerów KP7 6 szt 23 tys
zł, pojemniki MULDA 5 500 zł, kosze na psie odchody 900 zł, zamiatarka
HAKO 38 tys zł, mechanizm do zamiatania 1 800 zł, młynek do tworzywa
sztucznego 5 000 zł. Łącznie wydano 237 tys zł, pozostało 8 tys zł z
dokapitalizowania. Reasumując 56 % z tych 700 tys zł zostało przeznaczone na
zobowiązania ZGK, a 44 % to dokapitalizowanie na zakupy sprzętu remonty,
programu komputerowego itp.
Poinformował, że spółka posiada trzy auta-
śmieciary do odbierania odpadów. MAN-
wymaga generalnego remontu, JELCZ- stał na placu zepsuty, JELCZ 2- sprawny, ale
wymaga naprawy sterowania osprzętem.
Posiadają również zamiatarkę HAKO,
zakupiona za prawie 40 tys zł, która jest za mała i za słaba- zepsuła się i
wymaga remontu na ok. 6 tys zł.
Powiedział parę słów o windykacji ZGK, co
do klientów o odbiór nieczystości stałych. Została podpisana umowa z firmą
windykacyjną z Wrocławia Cassis Kancelarie, raz w miesiącu była przez główną
księgową przekazywana baza dłużników, która niestety nie była weryfikowana, ok.
1500 klientów, poza instytucjami samorządowymi, państwowymi. Firma pobierała
prowizję należności 18 % w należnościach do 180 dni i 30% w należnościach do
180 dni. Przy zaksięgowaniu jakiekolwiek wpłaty danego klienta z bazy, Cassis
Kancelarie pobierało prowizje 18 % czy 30 % w zależności, z jakiej kolumny
klient był. Firma kosztowała spółkę w
2010 roku 3 600 zł miesięcznie brutto, za sam styczeń została wystawiona
faktura na 13 800 zł.
Powiedział również o windykacji za brak
opłat dodatkowych w strefie płatnego parkowania. Od marca 2009 roku nie były wysyłane
wezwania do zapłaty, za brak biletu parkingowego. Na koniec lutego 201 roku
jest do z windykowania 1902 sztuki. Po interwencji Burmistrza Marcina Orzeszka
niezwłocznie została przekazana taka baza dłużników gminie. Postępowanie
egzekucyjne w tym zakresie jest już w toku, sprawy się nie przedawniły.
Z dokumentacji wynika, ze niektóre auta w
spółce spalają 80—90 litrów na 100 km. Nie ma kart magnetycznych, plomb na
bakach oraz licznikach. Są stare, więc mogą zużywać więcej paliwa, ale nie o
ponad 100 %. Powinny ok. 40/100 km czy 45/100 km.
Działalność ZGK, to wywóz nieczystości,
utrzymanie miasta, zarządzanie strefa płatnego parkowania, zarządzanie
cmentarzem komunalnym. Wywóz nieczystości to główna działalność, po wynikach za
2010 rok widać, że przyniosła straty na 27 500 zł, która została
poniesiona w grudniu 2010 roku. Zostały podpisane także umowy z klientami w
ilości 4838, jest to mała ilość jak na taką dużą gminę. Osoby fizyczne 4363
umowy, instytucje 475 umowy.
Do utrzymania w porządku w mięście spółka
dokładała do tego interesu. Poprzedni Prezes miał podpisana z gminą umowę na
okres, jaki s czas na kwotę 90 tys zł, później 80 tyś zł, 60 tys i stanęło na
50 tys zł. Pracownicy prac interwencyjnych Urzędu Miejskiego na przestrzeni
miesiąca wykorzystali 200 worków na śmieci 110 l (6 ton- 1000 zł netto). Koszt
odpadów to
9 tys zł samego oczyszczania miasta i do
tego jeszcze koszty obsługi.
Zarządzanie strefa płatnego parkowania,
która przynosiła zysk za 2010 rok ok. 30 tys zł, jest też przychód z reklam,
stłuczki, wycinki drzew, opróżnianie szamb, jest to tak zwana działalność
operacyjna.
Powiedział, że zarządzanie cmentarzem jest
jednym wielkim nieporozumienie. Przynosi stratę rzędu ok. 46 tys zł za 2010
rok. Umowa obowiązuje do dnia 20 maja tego roku i została już wypowiedziana,
gdyż ta działalność działa na niekorzyść spółki.
Spółka również sprzedaje kubły na śmieci,
worki na popiół, plastik, szkło białe, kolorowe, makulatury, odpady
biodegradalne i komunalne. Rocznie ok. 12 tys zł.
Powiedział również parę słów na temat
selektywnej zbiórki. Jest 30 kompletów pojemników, nie jest prowadzona
inwentaryzacja tych miejsc, gdzie się one znajdują, ale została zlecona taka
inwentaryzacja.
Selektywna zbiórka to jedna wielka fikcja,
gdyż segregowane odpady są wysypywane, mieszane z innymi odpadami. 30 ton za
kwotę 120 zł/tonę. Brakuje sprzętu do selektywnej zbiórki.
Wspomniał również o poprzedniku, gdzie wypowiedzenie
umowy będzie sporo kosztować, 3 miesięczny okres wypowiedzenia z pensją
miesięczną prezesa. Powiedział również o sporządzonym aneksie, o którym była
mowa wcześniej. Rozstanie z pracownikiem będzie kosztowało spółkę ok. 54 tys zł.
Sytuacja spółki jest bardzo trudna.
Radny
Bogdan Tkaczyński, powiedział, że dobrze się stało, że
wysłuchali tego sprawozdania. Uważa, że nie powinni długo dyskutować na ten
temat, bo sprawa jest ewidentna, sprawa jest brzydka, tą sprawą powinien zająć
się prokurator, widzi tyle niedociągnięć, tyle błędów, jakie zostały
popełnione, że dzisiaj nawet dyskutując nad tymi błędami nie sprostają temu
wszystkiemu, a już szczytem jest to, że Pan Prezes od jest 27 stycznia, br. na
zwolnieniu, zostawił, wyczyszczone biurka, zabrał telefon komórkowy, tak biedny
Pan Prezes, że nie może opłacić abonamentu ze swojej kieszeni, zabrał laptop,
wyczyścił wszystkie dokumenty, nie rozumie jak można postąpić w ten sposób, nawet,
jeżeli jest to złośliwe, był prezesem przez jakiś okres czasu, rządził tą
spółką, w związku z tym powinien mieć jakiś szacunek dla tej spółki, dla miasta
dla swojego szefa, a to, co on zrobił to zakrawa na wielką kpinę i trzeba by
było porostu tą sprawę jak najszybciej skierować do prokuratora, żeby zbadał
pod każdym względem te wszystkie zaszłości, te wszystkie błędy i wyciągnął
wnioski, bo nie może być tak, że Pan Prezes będzie sobie siedział dalej na
zwolnieniu lekarskim.
Zwrócił się również z prośbą do Pana
Burmistrza, żeby wystąpił do ZUS-u o skontrolowanie prawidłowości wydania tego
druku L4, czy to jest rzeczywiście tak ciężko chory człowiek, który powinien
leżeć, czy leczyć się, czy też jest to po prostu choroba polityczna.
Jest to dla niego nie zrozumiałe, kierował
szereg lat firmą, i nie wyobraża sobie, żeby tak postąpić, to jest karygodne i
nie ma słów.
Radny
Krzysztof Gnach, zapytał Radnego Krzysztofa Kotowicza,
jakimi kryteriami kierował się Pan przyznając nagrodę Panu Tomczakowi w
wysokości 25 tys zł?
Radna
Danuta Tkaczonek, zadała pytanie Burmistrzowi, czy
istnieje opinia prawna dająca podstawy do możliwości zwolnienia dyscyplinarnego
prezesa?
Radny
Krzysztof Kotowicz, z zainteresowaniem słuchał tego, o czym
mówił Pan Prezes Piotr Szymański. Wiele tych informacji, które Pan Prezes
przekazał, budzi jego zdziwienie, wbrew pozoru zarządzanie spółką prawa
handlowego nie polega na tym, iż to właściciel wykonuje bezpośrednie czynności
zarządcze, nawet częściowo nadzorcze. Poprosił Pana Burmistrza, jako
przedstawiciela właściciela o to, aby powołać biegłego rewidenta, który na
polecenie Pana Burmistrza i na Pana zlecenie wykonana badanie dokumentacji
finansowej, bo nie wierzy, aby nie było w siedzibie spółki dokumentów
księgowych, znając Panią księgową nie wyobraża sobie, żeby takie dokumenty były
nie obecne fizycznie w siedzibie spółki. Jeśli tak jest to chciałby wiedzieć,
kto i gdzie je posiada. Zakłada, że są w siedzibie spółki i jego ostatnia
obecność w spółce miała miejsce między 1 a 15 listopada, i wówczas w obecności
Rady Nadzorczej został zapoznany z wynikiem spółki za pierwszych 10 miesięcy i
Rada Nadzorcza jednym głosem mówiła o dodatnim wyniku i stwierdzała, iż ten wynik
jest stabilny, podkreślił jeszcze raz, że Rada Nadzorcza nie jest nieomylna,
natomiast, tym bardziej chciałby powołać biegłego rewidenta na podstawie
opinii, którego będzie można ocenić czy te informacje, które złożył tutaj Pan
Prezes Szymański, które mają charakter informacji szczegółowej, ale też i w
dużym skrócie podanej, można zweryfikować przez osoby, która się zna na
dokumentacji księgowej zwłaszcza, bo ona jest tutaj istotnym kryterium oceny.
Chciałby, aby dzisiaj tę debatę bądź kontynuowali, bądź zamknęli takim właśnie
wnioskiem, iż to biegły rewident jest w stanie określić, może być też
audytor zewnętrzny, który stwierdzi, czy
w procedurach, które były realizowane przez spółkę są w istocie rzeczy
uchybienia czy łamanie prawa, bo można zastrzegać, czy wyrażać opinie taką czy
inną o stanie technicznym urządzeń, można mówić, że nie wiem ile jest
pojemników na selektywną zbiórkę odpadów komunalnych, można mówić różne rzeczy
o spalaniu paliwa przez pojazdy, które także te dane jego szokują, natomiast,
nie chciałby, abyśmy mówili i oceniali i dokonywali tutaj oceny, osądu sytuacji
spółki, tylko na podstawie głosu Pana Prezesa. W tej chwili uważa, że jest
potrzebne jest złożenie procedury audytu zewnętrznego jak i oceny biegłego
rewidenta i dopiero na tej podstawie mógłby odnieść się do wątpliwości i uwag,
które w jakimś stopniu też są dla niego niektóre informacje nowe i szokujące.
Zwrócił także uwagę na to, że Pan Prezes bardzo powierzchownie przeszedł nad
jednym ważnym aspektem, z którym się w poprzedniej kadencji, jako burmistrz i
rada miejska również stykali, otóż istnieje olbrzymi obszar zrzutu odpadów niekontrolowanych,
są to tzw. dzikie wysypiska, śmieci z miejsc publicznych, które były usuwane na
polecenia, czy akcyjnie, których koszt tych operacji niekiedy, firma musiała
dokładać, myśli, że to jest istotna rzecz, ponieważ suma tych odpadów nie jest
bagatelna. Chciałby, żeby te wszystkie czynności oceniali na spokojnie, nie w
kategoriach medialnej bomby, tylko w kategoriach oceny osób zewnętrznych, które
Pan Burmistrz powoła, które będą wiarygodne, a więc będą to podmioty
zewnętrzne.
Radna
Jolanta Mitręga, powiedziała, że nie usłyszała, i myśli,
że pozostali Radni jak i również mieszkańcy, na jakiej podstawie prezes dostał
tą nagrodę? Zapytała również, na jakiej podstawie zmienił Pan umowę warunków
pracy, dlaczego tak się stało?
Podsumowała również wystąpienie Pana
Prezesa, że niektórym osobom siedzącym na tej sali dopiero dzisiaj w pewnym
sensie otworzyło oczy i uświadomiło, dlaczego Ząbkowickie Forum Samorządowe
było w poprzedniej kadencji przeciwne do dokapitalizowaniu tej spółki. Pieniądze
naszych mieszkańców są po prostu marnowane i defraudowane.
Radny
Krzysztof Gnach, korzystając z obecności Pani księgowej
spółki, zapytał się, czy podtrzymuje Pani to, co przedstawił Pan Prezes? W myśl
tego, co powiedział Pan Radny Kotowicz, powoływanie biegłego rewidenta będzie
na pewno kosztowało też spółkę.
p.o. Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej Piotr Szymański, powiedział,
że jest umowa podpisana.
Głowna
Księgowa spółki ZGK Pani Krystyna Kowalczyk,
odpowiedziała, że jeżeli chodzi o analizę finansowo- księgową dot. bilansu
rachunków wyników, to podtrzymuje te wyniki i te dane, dlatego, że są one
historyczne i na podstawie faktur, które otrzymała. Podkreśliła, że półtora
miesiąca nie było jej w pracy, pojawiła się dopiero 15 lutego br. także,
zastała wszystkie dokumenty takie jak tu widać na wynikach rachunków i
bilansie.
p.o. Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej Piotr Szymański, poinformował,
że to, co zostało przygotowane, również opierał się na dokumentacji księgowej i
nie wyssał sobie z palca, że auta palą 80 litrów czy 90 litrów na 100 km,
dokument jest księgowy, są przeliczniki, ile paliwa zgodnie z kartami
przebiegu, tj. prosta rzecz wyliczyć.
Radny
Krzysztof Gnach, rozumie, że absolutorium dla byłego Pana
Prezesa jest już kwestią przesądzoną.
Radny
Bogdan Tkaczyński, ponowił prośbę swoich poprzedników do
Pana Kotowicza, żeby odpowiedział na pytanie, jakie zostało zadane:, na jakiej
podstawie przyznał Pan nagrodę i na jakiej podstawie zmienił Pan umowę o pracę?
Radny
Krzysztof Kotowicz, powiedział, że to, co powiedziała Pani księgowa
jest istotnym powtórzeniem tego, co było wcześniej stwierdzone przez niego, do 10
miesiąca roku 2010, wynik spółki za rok 2010 był dodatni, natomiast nagroda
została przyznała za wynik w roku 2009, który po raz pierwszy w historii spółki
był dodatni z działalności operacyjnej. Spółka osiągnęła raz jeszcze w swojej
historii 11-letniej wynik dodatni ze sprzedaży części majątku, to było 2006
rok, i wówczas Pan Prezes Żurakowski nie dostał nagrody, ponieważ to nie była
działalność operacyjna, po raz pierwszy w historii 11-letniej ZGK spółka po raz
pierwszy w roku 2009 uzyskała wynik dodatni. To była jego motywacja, decyzja
zapadła po udzieleniu absolutorium za rok 2009, pamięta, że w decyzji Walnego
Zgromadzenia była klauzula, że nagrodę można wypłacić pod warunkiem, że stan
finansowy, czy kondycja ekonomiczna spółki w roku 2010 będzie nadal dodatnia. I
taka była do 10 miesiąca wg informacji Rady Nadzorczej, którą otrzymał w sposób
formalny, gdyż był obecny na tym posiedzeniu. Natomiast uzupełnienie umowy o
umowę o zakazie konkurencji była decyzją Rady Nadzorczej i uważa, iż umowę o
zakazie konkurencji jest standardem w umowach zawieranych z członkami zarządu
oraz z menedżerami spółek prawa handlowego, to jest standard. Jest podstawa na
to, jeżeli są dokumenty w spółce można tą podstawę znaleźć. Te dokumenty są w
spółce, których nie posiada, i teraz nie przywoła przepisu prawnego na
podstawie którego Rada Nadzorcza taka umowę zawarła. Podkreślił, że nie widzi w
zawarciu takiej umowy abstrahując od wyniku ekonomicznego, czegoś
nadzwyczajnego, prosi, aby sięgnąć do wiedzy o działalności spółek podobnych w
wielu innych miastach takie klauzule najprawdopodobniej a w przeważającej
części są zawierane, nie są to klauzule do umowy o pracę tylko odrębna umowa,
którą się zawiera z menadżerami spółek prawa handlowego.
Radny
Antoni Dulęba, zwrócił się z pytaniem do Radnego
Krzysztofa Kotowicza, czy również prezesi pozostałych spółek maja takie
klauzury, czyli Delfina, Zakładu Zarządzania Nieruchomościami czy TBS-u?
Radny
Krzysztof Kotowicz, prosi, aby jednak tematy dotyczące innych
spółek były podejmowane zgodnie z planem sesji.
Odpowiedział, że zawieranie takich umów
należy do suwerennych decyzji Rad Nadzorczych. Nie był i nie jest żadnym
członkiem Rady Nadzorczej.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, powiedział, że
jeżeli Pan Radny nie chce odpowiedzieć na to pytanie, to nie musi odpowiadać i
nie chce wprowadzać jakiś nowych tematów.
Ryszard Barański, powiedział, że jest zaszokowany tym, że Pan nie
chce dyskutować dzisiaj na team spółki i Pan jest w pewnym sensie zaskoczony
sytuacją tej spółki, ale on nie jest. Było to artykułowane przez 4 lata, że ta
spółka doprowadzi do takiej sytuacji, do jakiej została tutaj doprowadzona i to
co zacytował Pan Prezes jest prawdą i nie sądzi, żeby Pan Prezes kłamał,
chociaż to się zdarzało poprzednikowi, że często wprowadzał radnych w błąd. On
jako przewodniczący komisji przestrzegania prawa i porządku publicznego miał
okazję wielokrotnie na temat spółki się wypowiadać, i kontrolowali wspólnie z
forum samorządowym i wielokrotnie artykułowali w bardzo konkretny sposób na
sesjach, i takim artykułowanym głosem było to, że nie chcieli udzielić
dokapitalizowania spółki, dlatego, że sądzili, że te pieniądze zostaną
zmarnotrawione, i tak się stało. Jako obywatel, chciałby poprzeć wniosek Pana
Tkaczyńskiego, że nie ma, co tu dyskutować, tylko trzeba szybko skierować
sprawę do prokuratury i żeby nie wydawać pieniędzy na audyt, prokuratura zleci
opracowanie całej dokumentacji biegłemu rewidentowi z urzędu i zapłaci to
państwo. I na postępowaniu prokuratorskim będą wszystkie kwestie wyjaśnione, a to,
że tak jest panie burmistrzu, była o tym mowa wielokrotnie, do pana nie
docierała informacja, że w spółce źle się dzieje, pan powiedział, że pan,
dlatego dał nagrodę prezesowi, że pierwszy raz w historii działalność
operacyjna była dodatnia. To była tylko wirtualna operacja, bo te pieniądze,
które zostały przeznaczone, te 700 tys poszło na pokrycie strat i dlatego tylko
spółka miała bilans dodatni, gdyby te pieniądze poszłyby na sprzęt to byłaby
strata. Tak samo strata wystąpiła w Powierniku, gdzie przeznaczyli 200 tys zł
na remont obiektów, bo głośno było krzyczane, że zalewa biuro, a te 200 tys
poszło na pokrycie strat i to było wbrew ustaleniu rady miejskiej. Prosi, aby
tutaj nie imputować radnym i obywatelom, że pan nic o tym nie wiedział. Pan
wiedział, bo są protokóły z nagrań komisji gospodarczej, z komisji
przestrzegania prawa i porządku publicznego, gdzie wszystkie te
nieprawidłowości były eksponowane, a Pan nic w tym temacie nic nie zrobił. Ma
pytanie do Pana Burmistrza, jako Walnego Zgromadzenia Wspólników tej spółki, co
Pan zamierza zrobić, czy Pan zrobi tak jak sugeruje to Pan Tkaczyński czy on ma
to zrobić?
Radny Krzysztof Kotowicz, poprosił, aby Radzie Miejskiej i obecnym tutaj osobom
powiedział, kiedy została powołana nowa Rada Nadzorcza ZGK.
Kiedy nowa Rada
Nadzorcza, którą Pan powołał, powzięła wiedzę o takim stanie spółki, jakie
dzisiaj referuje Pan Prezes, a jakie działania Rada Nadzorcza podjęła w tym
zakresie, aby ten stan zbadać w sposób proceduralny, nie publicystyczny?
Radny Stanisław Susz, powiedział, że podtrzymuje i popiera wniosek Pana
Bogdana Tkaczyńskiego, ponieważ to, co zostało przedstawione wskazuje na
ewidentny sabotaż gospodarczy. Tak to można precyzyjnie i konkretnie nazwać, bo
te liczby nie kłamią, te decyzje, które były podejmowane wskazują po prostu na
dyletanctwo, to jest amatorstwo, jeżeli chodzi o zarządzanie mieniem
komunalnym, i popiera wniosek i wnosi o podjęcie decyzji o niezwłocznym
skierowaniu sprawy do prokuratury.
Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga Zięba, wystąpienie Pana Prezesa i wszystkie komentarze
dotyczące tego wystąpienia, nie dziwią jej, z wyjątkiem wystąpienia Radnego
Kotowicza. Pan Radny, który przez 4 minione lata pełnił funkcję burmistrza
naszej gminy, dzisiaj ma czelność występowania w roli pouczającego nowego Pana
Burmistrza, nową Radę Nadzorczą, wręcz sugerującego, że byli zbyt wolni w
swoich działaniach, powinni już dawno ścigać pana prezesa, bo urzędują tutaj
już od listopada czy od stycznia, jak Rada Nadzorcza. Jest ciekawa jaki był
poprzedni skład Rady Nadzorczej, cóż to za dobrodzieje funkcjonowali w tej
radzie, nie wiadomo z czyjego nadania i na czyjś pomysł, którzy w ten sposób pozwolili
panu prezesowi, który dzisiaj spokojnie wypoczywając, nie wiadomo w jakich
okolicznościach, ma zapewniony. Przed wystąpieniem do prokuratury o przejęcie
tej sprawy, ma poczucie wystawienia nas wszystkich chyba do wiatru, który
działał tutaj sobie spokojnie w świetle prawa przez nikogo nie niepokojony. Tak
jak mówiła wiele razy na tej sali, psy szczekały a karawana szła sobie dalej.
Wszyscy na to przymykali w jakimś stopniu oko, no może nie wszyscy. To się
zdarzyło i nie zapominajmy o tym, że to może się zdarzyć, to powinno być dla
nas lekcją, a ci, którzy tej lekcji udzielili, powinna ich spotkać zasłużona
kara. Ich i ich mocodawców. Pan Tomczak nie spadł nam z księżyca, ktoś go nam
tutaj zarekomendował, ktoś go potem bronił, jeżeli był atakowany na tej sali i
w różnym innych gremiach. Ktoś po prostu pozwolił mu wpuścić nas w takie maliny
i to trzeba jasno powiedzieć sobie i nie owijać tutaj w bawełnę, tych, którzy
od niedawna rządzą tą gminą i chcą wreszcie w niej zaprowadzić porządek
działając energicznie, jawny informując obywateli tej gminy o tym, co się tutaj
dzieje, kto, z kim, za jakie pieniądze, w jakich terminach itd. Przez minione 4
lata wszystko było okryte mgłą tajemnicy z różnych względów bardziej lub mniej
uzasadnionych. To wszystko powinniśmy sobie zapamiętać, jako przykrą lekcję, z
której, ci, którzy nam ja zafundowali powinni wyjść, jako przegrani a my wszyscy,
jako uczuleni na to, żeby następna taka lekcja nam się nie przytrafiła.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, powiedział, żeby
nie przepuszczać ataku na osobę poprzedniego burmistrza. Poprzedni burmistrz
był odpowiedzialny, pełnił rolę walnego zgromadzenia, a też do końca nie mamy
tutaj pewnej dokumentacji, że prezes przekazywał prawdziwe informacje też tutaj
poprzedniemu walnemu zgromadzeniu jakim był poprzedni burmistrz. Powiedział,
aby skupić się tutaj na tych faktach, które miały miejsce, które wreszcie
światło dzienne. Chciałby, aby nie skupiać się tutaj w tym momencie, bo uważa,
że jeszcze większą winę ponosi prezes, który zarządzał tą spółką, i wszystkich
wprowadzał w błąd.
Radny Bogdan Tkaczyński, postawił oficjalny wniosek o zamknięcie dyskusji na
ten temat i ten wniosek, który poparł Radny Stanisław Susz, aby przegłosować i
sprawę niechaj bada prokuratura.
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, pozyskując informację od
Pana Prezesa, który tak jak powiedział, że jest od 28 stycznia br. sukcesywnie
powoli przeprowadzał analizę działalności i w momencie, kiedy uznał, to, że
informacje, które ma już, należy przedstawić Wysokiej Radzie, poinformował go o
tym i dlatego nie będzie działał jak sugeruje Radny Pan Krzysztof Kotowicz,
przepytując go, kiedy została powołana nowa Rada Nadzorcza, a powołana została
w styczniu, i co zrobiła w tym momencie, ponieważ sprawa jest badana dokładnie
i również odpowiadając Radnej Danucie Tkaczonek, w tej chwili po informacjach,
które posiadają z prawnikami będą analizować czy zastanie informacje
przedłożone przez Prezesa oraz dokumenty należy skierować do postępowania
prokuratorskiego. Prosi Pana Radnego żeby nie próbować sugerować, że ma
działać, bo od stycznia jest nowa Rada Nadzorcza i co ona już zrobiła. Mógłby
zadać pytanie inne, a tego nie robi, ponieważ nie ma w naturze złośliwości. Po
analizie dokładnej, po informacji, którą przedstawił Pan Prezes w tej chwili
dokonają analizy, czy przedłożone dokumenty mają znamiona przestępstwa i jako
walne zgromadzenie wtedy podejmie decyzję. Powtórzył raz jeszcze, że nigdy nie
podejmuje decyzji pochopnie bez zbadania dokładnie sprawy, ponieważ stara się
być odpowiedzialnym burmistrzem, a informacje, które Pan prezes Szymański
przekazał uznał, że są na tyle istotne, że Wysoka Rada oraz opinia publiczna ma
prawo to wszystko wiedzieć.
Radna
Danuta Tkaczonek, rozumie, zatem, że w opinii prawnej będzie
również zawarta informacja, czy istnieją podstawy dające możliwość zwolnienia
prezesa w trybie dyscyplinarnym? Ma namyśli uniknięcia kosztów gminy, 54 tys
zł, które należałoby wypłacić gdyby rozwiązanie nastąpiłoby w trybie albo
odwołania albo porozumienia stron albo jednostronnego wypowiedzenia tej umowy.
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, powiedział, że w pełni
zgadza się z tym, co Pani powiedziała.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, zamknął dyskusję
w tej sprawie.
Ogłosił 10 minut
przerwy.
Protokołowała
Monika Gwóźdź
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik przedstawił wniosek, który został
zgłoszony przez Radnego Stanisława Susza (wniosek stanowi załącznik do
protokołu). Kto z Radnych jest za przyjęciem takiego wniosku. Przy 4 głosach
wstrzymujących stwierdzam, iż wniosek Radnego został przyjęty.
Ad.5.
Podjęcie uchwał.
Skarbnik Gminy
Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie
Finansowej Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2025 (projekt uchwały stanowi
załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały w
sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ząbkowice
Śląskie na lata 2011-2025. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.
Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt
uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2011 rok.
Skarbnik Gminy
Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy
na 2011 rok (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały w
sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2011 rok. Projekt
uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego
projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie w sprawie ustalenia opłat
za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Gminę Ząbkowice Śląskie.
Kierownik Wydziału
Edukacji, Kultury i Sportu Maria Pater przedstawiła uchwałę w sprawie ustalenia opłat za
pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Gminę Ząbkowice Śląskie (projekt
uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Oświaty o opinię.
Przewodniczący
Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Gminy Zdzisław Burnat Komisja
zaopiniowała projekt uchwały większością głosów pozytywnie. Pojawiły się
wnioski dotyczące obniżenia kwoty odpłatności. Ten wniosek nie został
przegłosowany przez członków Komisji, co nie znaczy, że nie może pojawić się
dzisiaj na sesji.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Radna
Danuta Tkaczonek ja również stawiałam wniosek na Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu
Gminy, który obniżałby wysokość opłaty stałej również ten wniosek nie
przeszedł. Pozwoliłam sobie na modyfikacje tego wniosku i jeszcze raz
chciałabym przedstawić pod rozwagę i ocenę zmodyfikowanego wniosku Wysokiej
Radzie również dla tych Radnych, którzy nie mieli sposobności i nie słyszeli
tego wniosku ode mnie i uzasadnienia. Proponowana zmiana przez panią Dyrektor
Przedszkola z 70 złotych na 150 złotych opłaty stałej miesięcznej za
uczęszczanie dziecka do żłobka jest nagłym skokiem takiej opłaty. Dla budżetu
domowego może to być nie mały problem, bo jest tu mowa o kwocie 960 złotych w
skali roku. Czy to jest mało czy to jest dużo ocen należy do każdego z nas. W
mojej ocenie to dużo jak również to, że zaoszczędzone każde 100 złotych w
budżecie domowym jest kwotą potrzebną dla tego domu poza tym nie zapominajmy,
że dla rodziców całkowity koszty, jaki ponoszą za opłatę dziecka to jest
dodatkowy koszt związany z wyżywieniem, czyli 5 złotych za dzień do tego
dochodzi ubezpieczenie zdrowotne i komitet rodzicielski. Dlatego stawiam dwa wnioski,
aby opłata stała nie była tak gwałtowna bo to nie rodzice dzieci
uczęszczających do żłobka powinni ponosić konsekwencje niedoszacowania czy
złego kształtowania kosztów i proponuję aby ta opłata stała odbywała się w
jakiś okresach czasu i na obecną chwile wynosiła 120 złotych w skali miesiąca i
podtrzymuję swój wniosek aby ulga na drugi dziecko przysługiwała 50 procent a
za trzecie i każde kolejne była całkowicie zwolniona opłaty stałej.
Radny
Zdzisław Burnat jako Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu Turystyki i Promocji
Gminy chcę państwa poinformować, że pismo pani dyrektor Przedszkola Publicznego
sugerujące tą wysokość opłaty za pobyt dziecka w grupie żłobkowej pojawiło się
po posiedzeniu Komisji Oświaty. My na posiedzeniu nie dysponowaliśmy tym pismem
to po pierwsze było to jak gdyby potwierdzenie już propozycji projektu uchwały i wysokości tych
opłat, które Komisja otrzymała w projekcie uchwały. Komisja szeroko dyskutowała
na temat proponowanych odpłatności również pojawiały się głosy, że podwyżka
owszem, pewna regulacja tych kwot nastąpić ale nie tak drastycznie i w taki
sposób takiego radykalnego posunięcia ponad 100 procent z 70 złotych do 150
złotych to jest duża podwyżka. Byłem autorem wniosku dalej idącego od wniosku
Radnej Danuty Tkaczonek, ponieważ proponowałem, aby podnieść tę kwotę do kwoty
100 złotych, ponawiałem ten wniosek na Komisji Gospodarczej ale w dniu
dzisiejszym na sesji przychylam się do wniosku Radnej Danuty Tkaczonek
upatrując w tym możliwość, że jeden wniosek obniżający proponowaną odpłatność
może ma większą szansę przebicia i znalezienia zrozumienia wśród radnych.
Pierwsze lata dla młodych ludzi są najtrudniejsze, więc ten okres kiedy dzieci
musza posłać do żłobka po to aby móc pracować. Wiadomo, że Ząbkowice nie są
miejscem dla eldorada gospodarczego i dochody nasze nie mogą być porównywalne z
zarobkami we Wrocławiu czy w większych aglomeracjach. Niejednokrotnie koszty
poniesione w żłobku są odpowiednikiem 50 procent zarobionych pieniędzy i to
trzeba wziąć pod uwagę również tym bardziej, że tych rodziców czekają nie tylko
takie podwyżki rząd zafundował im jeszcze większe podwyżki, bo narzucił 23
procent podatku do wszystkich ubrań 8 procent do artykułów żywnościowych, które
były do tej pory stawką zerową. Te koszty się pomnażają, Komisja uważa, że
powinniśmy regulować pewne zaległości, ale nie doprowadzajmy do takiej
sytuacji, że te podwyżki są w skokach ponad 100 procentowych. Lepiej po kilka
procent rocznie regulować te opłaty będzie to łatwiejsze w budżetach rodzinnych
do zrealizowania niż takie zaniechanie przez kilka lat regulowania tych kwot a
później raptownie o kolejne 110, 120 procent, bo musimy nadrobić te lata kiedy
nic w tym temacie się nie działo. Aby to zobrazować, o jakiej kwocie mówimy,
jaka jest różnica. Gdybyśmy zastosowali kwotę 120 złotych do proponowanych 150
złotych tj. 30 złotych od dziecka, w skali miesiąca tj. 900 złotych, w skali
roku tj. troszkę więcej niż 10 tysięcy więc ja uważam że to ani nie pogrąży
budżetu gminnego ani tego budżetu nie uratuje. Związku z tym przychylam się do
wniosku pani Danuty Tkaczonek o to abyście państwo radni uwzględnili koszty
tych młodych ludzi i zwrócili uwagę na to, że nawet 30 złotych dla nich to jest
istotne i żebyśmy przegłosowali proponowany projekt przez panią Radną Danutę
Tkaczonek.
Radna Anna Józefowicz debatując nad tą uchwałą
zadajmy sobie pytanie czy 70 złotych to jest za mało czy 150 złotych to jest za
dużo. Tak, jeżeli popatrzymy i ocenimy tę podwyżkę, że ona jest 100procentowa,
ale jeżeli weźmiemy pod uwagę ogólne koszty utrzymania dziecka w żłobku to Na
jedno dziecko przypada podwyżka kilkunastu procent w stosunku do utrzymania. Ja
uważam, że 150 złotych jest za dużo, ale konieczne.
Radny Krzysztof Kotowicz uczestniczyłem w debacie na
Komisji Oświaty i Komisji Budżetowej w kwestii podwyżki 107 procentowej opłat
za dziecko w żłobku. Należy zwrócić uwagę, że ta kwota 150 złotych nie jest
całością kosztów, które ponoszą rodzice lub rodzic na utrzymanie dziecka w
żłobku, bo jeszcze są koszty wyżywienia, które mniej więcej są drugą kwotą.
Trzeba mieć świadomość, że do żłobka oddaja ci rodzice lub te osoby, które są w
pewnej presji ekonomicznej, ponieważ praca jest dla nich niezbędna, aby można
było utrzymać dom. W związku z tym bardzo wiele osób uważa, że żłobek jest w
pewnym sensie złem koniecznym, jest jakąś formą zastępcza zapiekę, którą można
by było wykonywać w domu bezpośrednio przez rodziców czy osoby najbliższe.
Przez najbliższe 5 lat nie było regulacji należności za pobyt dziecka w żłobku
z dwóch powodów. Po pierwsze takie próby
regulacji były uchylane przez nadzór prany Wojewody, po drugie ja również
kierowałem się zasadą taką, iż właśnie w tej bardzo wąskiej grupie osób mówimy
o 25, 30 dzieciach w skali całej Gminy w jedynym żłobku na terenie Powiatu
Ząbkowickiego i zdaje się, że w jedynym żłobku szerzej niż tylko w Powiecie
Ząbkowickim. Gmina Ząbkowice Śląskie wykazywała wobec swoich mieszkańców taką
swoistą wrażliwość. Państwo prorodzinne to jest pewna idea oczywiście trudno ją
tutaj z materializować w takiej postaci skromnej, jaką jest żłobek w Ząbkowicach,
ale jest to jakaś też forma wsparcia. Jest faktem, iż ta kwota 70 złotych
została ustalona w 2005 roku i należy ją zrewidować natomiast zgodni byliśmy
tutaj z grupą Radnych, iż zmiana i ta korekta nie powinna mieć miejsca
jednorazowo w tak dużej postaci, stąd przychylamy się, jako Klub Ziemia
Ząbkowicka do wniosku do Radnej Danuty Tkaczonek, aby ta opłata wynosiła 120
zł, przy 50 % uldze na drugie dziecko i przy zerowej stawce na trzecie i każde
kolejne dziecko. Mam nadzieje, że mój argument
dotyczący tej wrażliwości społecznej, powinien mieć jeszcze jakiś akord
otóż ze statystyk, zapisy, które zostały opublikowane przez Pana Burmistrza wynika,
iż w gminie Ząbkowice Śląskie urodziło sie w roku 2010 roku ponad 480 dzieci. Z
informacji, którą przedstawiła nam Pani Kierownik Pater wynika, iż do żłobka
czeka w kolejce 87 dzieci, jest w żłobku od 25-30 dzieci, to oznacza, że
większość rodziców nie oddaje dzieci do żłobka, albo ze świadomością, że nie ma
miejsca, więc się nie zapisują, bądź ze świadomością, że mogą sami samodzielnie
sobie poradzić z opieką nad dziećmi. Uważam, że żłobek jest w pewnym sensie
gestem wsparcia dla osób wychowujących dzieci, które są pod przymusem powierzenia
dziecka pod opiekę. stąd uważam, że podwyższa
nie powinna być tak drastyczna, jaka
jest proponowana, ale troszeczkę mniejsza i regulowana z roku na roku, żeby ja
zracjonalizować. Stąd popieramy jako Klub Ziemia Ząbkowicka wniosek Pani Radnej
Danuty Tkaczonek.
Radny Stanisław Susz jak to się wszystko ma
słowa mojego poprzednika do faktu projektu, który został złożony i
przedstawiony nam na jednym z pierwszych posiedzeń Rady i pierwszych Komisji,
który zakładał likwidację żłobka, przedszkoli, świetlic wiejskich. Oczywiście
można to powtarzać, jako mantrę i możemy mówić o pewnej wrażliwości i konieczna
jest nasza wrażliwość, ale również jest konieczna pewna uczciwość i realizm. My
mówimy o realizmie o kosztach. Jednocześnie plany, które zostały przedstawione
na Komisji Oświaty wskazywały działania, jakie podejmuje Burmistrz razem z
całym Urzędem mianowicie plany w najbliższym czasie czyli w tym roku
sporządzenie dokumentacji projektu i budowy czy rozbudowy Przedszkola nr 4,
gdzie powstanie kolejna grupa żłobkowa. Możemy zadać osobie pytanie czy te 10
tysięcy nas uratuje czy nie. Ja myślę, że ono nam pomoże przesunąć pewne kwoty
właśnie na pójście do przodu na uzupełnienie kosztów dokumentacji i podjęcia
działań w kierunku rozbudowy bazy. To nie jest likwidacja przy pewnych
założeniach z poprzedniej kadencji, ale krok do przodu i myślę, że tak warto
spojrzeć. Jednocześnie to, że jest 87 rodziców zapisanych to są ludzie zapisani
to nie są ludzie, którzy chcą, przypuszczają tylko oni czekają na miejsce w żłobku
i są gotowi ponieść koszty pobytu tych dzieci. Ja wiem, że żłobek to nie jest
miejsce lepiej żeby dziecko chowało się w rodzinie, ale mamy taki czas i taką sytuację,
jaką mamy.
Radna Danuta Tkaczonek chciałabym złożyć wniosek
formalny zamknięcie dyskusji nad tematem albowiem wszyscy już posiadamy
stosowną wiedzę do podjęcia decyzji. To jest kwestia naszego odczucia i oceny
sytuacji społecznej rodzin, które borykają się z różnymi problemami finansowymi
i organizacyjnymi swojego życia związanymi z pracą i opieką nad dziećmi w wieku
przedszkolnym i żłobkowym. Dlatego uprzejmie proszę o zamknięcie dyskusji i
przejście do głosowania nad moimi wnioskami.
Radny Krzysztof Gnach ja przed głosowaniem
chciałbym uzyskać pełna wiedzę i mam pytanie, jaki jest koszt utrzymania jednego dziecka w grupie żłobkowej,
który ponosi Gmina.
Kierownik Wydziału
Edukacji, Kultury i Sportu Maria Pater wyliczenie dla samej grupy żłobkowej jest o tyle
utrudnione, że jest ona z Przedszkolem połączony, ale koszt utrzymania dziecka
w Przedszkolu nr 1 za ubiegły rok rocznie wynosi 12 tysięcy 800 złotych a więc
miesięcznie 1666 złotych i 67 groszy. Są to wysokie koszty i z pewnością
utrzymanie dzieci żłobkowych jest jeszcze wyższe między innymi, dlatego,
ponieważ jest dodatkowa opieka na mniejsza liczbę dzieci jest inna dieta i inne
rzeczy, które dziecku trzeba zabezpieczyć razem z kosztami pielęgniarki.
Radna Danuta Tkaczonek proszę nie zapominajmy, że
to jest zadanie własne Gminy.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowanie wniosek pani
Danuty Tkaczonek, aby opłata stała za jeden miesiąc pobytu dziecka w żłobku
wynosiła 120 złotych ulga na drugie dziecko wynosiła 50 złotych a trzecie
kolejne dzieci były zwolnione z opłaty. Kto jest za wnioskiem Radnej Danuty
Tkaczonek. 5 głosów za, 15 przeciw, 0 wstrzymanych. Stwierdzam, że Wysoka Rada
nie przyjęła wniosku Radnej Danuty Tkaczonek. Następnie poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały w
sprawie ustalenia opłat za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Gminę
Ząbkowice Śląskie.15 głosów za, 5 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymanych.
Projekt uchwały został przyjęty większością głosów. Przechodzimy do
rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie
wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały Rady Powiatu Ząbkowickiego w
sprawie likwidacji Powiatowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej w Ząbkowicach Śląskich.
Kierownik Wydziału
Edukacji, Kultury i Sportu Maria Pater zaprezentowała projekt uchwały w sprawie wydania
opinii o przedłożonym projekcie
uchwały Rady Powiatu Ząbkowickiego (opinię stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącą Komisji
Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska o opinię.
Przewodniczącą
Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska Jolanta Mitręga Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały w
sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały Rady Powiatu
Ząbkowickiego w sprawie likwidacji Powiatowego Samodzielnego Publicznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej w Ząbkowicach Śląskich. Projekt uchwały został
przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały.
Jest To projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania
Przemocy w Rodzinie dla Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2015.
Kierownik OPS Izabela
Lisowska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie dla Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2015 (projekt uchwały
stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącą Komisji
Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska o opinię.
Przewodniczącą
Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska Jolanta Mitręga Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały w
sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla
Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2015. Projekt uchwały został przyjęty
jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To
projekt uchwały w sprawie powołania Społecznej Komisji Mieszkaniowej.
Inspektor ds. gospodarki
nieruchomościami Jadwiga Mielnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Społecznej Komisji
Mieszkaniowej (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Radny
Marek Ciapka mała uwaga techniczna tutaj nie widzę Radcy Prawnego, ale tak jest
dzisiaj w wykładni prawa nad głosowaniem nad uchwałami, jeżeli uchwały dotyczą
osób to przypominam, że osoby nie mogą głosować na siebie, więc tutaj
przyjmiemy wersję, że głosujemy każde nazwisko z osobna lub osoby, które są
członkami przy tym głosowaniu wymienionymi tutaj z imienia i nazwiska nie biorą
udziału w głosowaniu. To ważna rzecz, bo zgodnie z nadzorem, z opinią nadzoru
prawnego takie uchwały z mocy prawa są nieważnymi.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik panie Radny ja myślę, że nie w takim
przypadku. Tutaj nie ma interesu prawnego pani a panów Radnych, którzy są
rekomendowani do pracy w tej Komisji Społecznej. Były rozstrzygnięcia
nadzorcze, które mówią wręcz odwrotnie były też rozstrzygnięcia nadzorcze,
które mówiły, że nie można we własnej sprawie nawet, jeżeli się głosuję nad
tym. Mogą państwo wyjść i nie uczestniczyć w głosowaniu.
Burmistrz Ząbkowic
Śląskich Marcin Orzeszek pan Radny zauważył, że nie ma Radcy Prawnego. Radca Prawny
w tej chwili uczestniczy w obronie interesu Gminy w Sądzie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały w
sprawie powołania Społecznej Komisji Mieszkaniowej. 13 głosów za, 0 głosów
przeciwnych, 7 głosów wstrzymanych. Projekt uchwały został przyjęty większością
głosów. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To
projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody wyodrębnienia w budżecie Gminy
Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2012.
Inspektor ds. gospodarki
nieruchomościami Jadwiga Mielnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody wyodrębnienia w
budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku
budżetowym 2012 (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Komisja zaopiniowała projekt uchwały
pozytywnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały
w sprawie wyrażenia zgody wyodrębnienia w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie
środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2012. Projekt uchwały
został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu
uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od
obowiązku przetargowego trybu na zawarcie umowy dzierżawy na okres 10 lat dotyczącej
działki nr 88/1 AM 9 Obręb Sieroszów o powierzchni 0, 0388 ha stanowiącej
własność Gminy Ząbkowice Śląskie położonej w Sieroszowie.
Inspektor ds. gospodarki
nieruchomościami Jadwiga Mielnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od
obowiązku przetargowego trybu na zawarcie umowy dzierżawy na okres 10 lat
dotyczącej działki nr 88/1 AM 9 Obręb Sieroszów o powierzchni 0, 0388 ha
stanowiącej własność Gminy Ząbkowice Śląskie położonej w Sieroszowie (projekt
uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały
w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu na
zawarcie umowy dzierżawy na okres 10 lat dotyczącej działki nr 88/1 AM 9 Obręb
Sieroszów o powierzchni 0, 0388 ha stanowiącej własność Gminy Ząbkowice Śląskie
położonej w Sieroszowie.. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.
Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt
uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Ząbkowic Śląskich.
Inspektor ds. aktywizacji
gospodarczej Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały w sprawie nadania
tytułu „Honorowy Obywatel Ząbkowic Śląskich (projekt uchwały stanowi załącznik
do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Radny
Krzysztof Kotowicz czuje się zobowiązany wobec córki pana Morawskiego, aby podziękować za
inicjatywę zgłoszoną przez Ząbkowiczan, aby nadać jej ojcu tytuł honorowego
obywatela Ząbkowic Śląskich. Pani Iwona mieszka w Kanadzie, więc nie może tego
uczynić osobiście. Rozmawiałem z nią dzisiaj rano usłyszałem tylko taką prośbę,
aby podziękować Radzie Miejskiej i osobą, które tę inicjatywę zgłosiły i
chciała przekazać jedno zdanie o swoim ojcu, które powinno tutaj dzisiaj paść
jak sądzę. „Iż był człowiekiem, który nie miał zwyczaju zgadzać się ze
wszystkimi i który pod koniec swojego życia dopiero doświadczył wdzięczności a
jak się okazuje po śmierci ta wdzięczność uzyskuje publiczny wymiar.” Prosiła
również o to, aby poinformować ją i rodzinę o ewentualnej uroczystości
przekazania tego dokumentu, aby ktoś z rodziny mógł być obecny.
Radny
Krzysztof Gnach ja rozmawiałem wczoraj z synem pana Morawskiego, który również dziękuję
Radnym za tę inicjatywę.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik chciałbym poinformować Wysoką Radę,
jeżeli ta uchwała i następna uchwała zostaną przyznane tym osobą na pewno
odbędzie się to na uroczystej sesji w jakimś uroczystym dniu i na pewno rodziny
zostaną zaproszone.
Radny
Marek Ciapka ja zaglądałem za kolegą Zygmuntem Stelmachem szefem naszej Ząbkowickiej
Solidarności on jak i państwo na pewno zasługi pana Morawskiego w dziedzinie
solidarności znają. Przypomnę, że kolega Morawski jako związkowiec pośmiertnie
został nagrodzony w 2005 roku medalem z okazji 25-lecia Związku Solidarności
jako jedyny z 30 osób w Polsce jest uhonorowany w kapitule tego orderu i jest
jedną z najbardziej zasłużonych osób dla ruchu solidarnościowego i tym bardziej
miło, że rodzina pośmiertnie będzie miała z tego tytułu moralna satysfakcję, że
pamiętamy o takich osobach.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały
w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Ząbkowic Śląskich. Projekt uchwały
został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu
uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie nadania honorowej odznaki „Zasłużony
dla Ząbkowic Śląskich”.
Inspektor ds. aktywizacji
gospodarczej Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały w sprawie nadania
honorowej odznaki „Zasłużony dla Ząbkowic Śląskich” (projekt uchwały stanowi
załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały
w sprawie nadania honorowej odznaki „Zasłużony dla Ząbkowic Śląskich”. Projekt
uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego
projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy
Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia Gmin Polskich EUROREGOIONU GLACENSIS.
Inspektor ds. aktywizacji
gospodarczej Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały w sprawie
przystąpienia Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia Gmin Polskich
EUROREGOIONU GLACENSIS (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Radny Marek Ciapka chciałbym uzyskać odpowiedzi
na kilka pytań, od kiedy przystępujemy do tego stowarzyszenia. Zgodnie z
paragrafem trzecim jest napisane, że zobowiązania finansowe Gminy będą
pokrywane z budżetu. Jakie to są zobowiązania, czyli składka członkowska czy
mamy już te pieniądze pozycjonowane w budżecie, jeżeli tak to z czego te
pieniądze są. Jakie projekty chcemy zrealizować przystępując do tego
stowarzyszenia. Na moją wiedzę projekty duże już się skończyły są tylko miękkie
projekty a takim przykładem do realizacji jest projekt realizowany Gmina
Niemcza Strzelin, który został zrealizowany, ścieżki rowerowe w obrębie masywu
Sudeckiego to jest jedyny projekt, który sprawdziłem w sprawozdaniu do 2010
roku, który został zrealizowany poza gminami nie graniczącymi bezpośrednio z
granica Polsko-Czeska. Ten projekt jest tak skonstruowany, że punkty
priorytetowe dotyczą tylko i wyłącznie gmin będących bezpośrednio w sąsiedztwie
z granicą czeską. My z Urzędu zgodnie z wytycznymi i ze statutem tego
stowarzyszenia jesteśmy w drugim rzędzie traktowani raz, że nie mamy tych
granic drugi pewnie jakiś projekt by się znalazł ale moim zdaniem nie będzie to
takie łatwe do zrealizowania. Czy nam się opłaca skórka za wyprawkę.
Funkcjonują inne projekty transgraniczne, z których można skorzystać choćby „Bezpieczne
Południe”, „Qwsi”, które u nas bardzo dobrze funkcjonuje i z tego tytułu po
wstąpieniu mamy tutaj bardzo wyraźne i wymierne korzyści jak dofinansowania
remontu świetlic, obszarów wiejskich i stąd też moje wątpliwości.
Inspektor ds. aktywizacji
gospodarczej Danuta Wyskwarska niema daty w uchwale dlatego, że podejmując taką
uchwałę ta uchwała przedstawiana jest potem na zarządzie Euroregionu i oni
podejmują uchwałę kiedy zostaniemy przyjęci. Składka członkostwa to jest 50
groszy od mieszkańca Ząbkowice Śląskie na dzień dzisiejszy to jest 11 tysięcy
400 złotych pokrywana jest z dochodów własnych gminy i będzie płacona za cały
rok. Jeżeli chodzi o możliwości uzyskania wsparcia Euroregion przede wszystkim
zajmuje się naborem do funduszu mikroprojektów. Jest tak, że Gminy, które leżą
w pasie dwóch Powiatów mają możliwość starania się o środki z tego funduszu
czyli nie tylko ta Gmina, która bezpośrednio styka się z granicą ale również w
tym drugim pasie tak jak jesteśmy my jak najbardziej możemy z tego projektu
skorzystać. Nabór projektów jest ciągły z tego funduszu mikroprojektów,
rozpatrywane są tylko w momencie kiedy jest posiedzenie zarządu najbliższe
posiedzenie jest 31 marca i wtedy są rozpatrywane wnioski, które wpłynęły do
tego czasu. Projekty, które są rozpatrywane to nie tylko te projekty twarde
tzw. inwestycyjne ale również miękkie projekty to są w trzech grupa
realizowane, to są projekty indywidualne składane przez każdą ze stron w jakimś
tam swoim zakresie ze swoim pomysłem, projekty wspólne, które maja jedną idee i
każdy ze swoich partnerów realizuje swoje działania na swoim terenie i projekty
lustrzane czyli takie same projekty są realizowane po obu stronach. My mamy
partnerstwo z miastem Czerwony Kostelec i również oni są zainteresowani udziałem
w projektach i korzystanie z dofinansowania z funduszu mikroprojektów. Na dzień
dzisiejszy jest przygotowywany jeden projekt współpracy Gimnazjum nr 2 ze
szkołą Czerwonego Kostelca, właśnie na takie dofinansowanie.
Radny Marek Ciapka to się wszystko zgadza ale
w ramach EWT nie trzeba być członkiem jakiegokolwiek stowarzyszenia tylko można
w ramach funkcjonowania istoty tego stowarzyszenia EWT czego przykładem jest
ten projekt realizowany bez członkostwa Euroregionu Glacensis o którym pani
mówi.
Radny Stanisław Susz tak się składa, że to co ta
uchwała jest zbieżna z zamierzeniami, które ja poczyniłem w zeszłym roku
mianowicie byłem uczestnikiem szkolenia prowadzonego przez Euroregion Glacensis
właśnie w sposób pozyskiwania środków i mnie bardzo zastanawiało, że nikogo nie
ma ani z Powiatu ani z Gmin Powiatu
Ząbkowickiego za wyjątkiem Złotego Stoku. To jest wszystko zbieżne z tym bo jak
do tej pory przynajmniej przez ostanie trzy, cztery lata zaobserwowałem bardzo
ciekawą tendencję mianowicie mieliśmy miasto partnerskie, które pojawiało się
sporadycznie. Pojawiało się w Stolcu i pojawiało się w Tarnowie byli to
strażacy Czerwonego Kostelca, Dolna i Górna Radachowa. Ponieważ ja jestem członkiem Stowarzyszenia i w planach naszego
Stowarzyszenia jest właśnie skorzystanie z tych projektów miękkich jest taki
projekt, byłem w Czerwonym Kostelcu i rozmawiałem z panią, która zajmuje się
kulturą a szczególnie teatrem, bo w Czerwonym Kostelcu działa prężnie teatr
miejski. Jesteśmy po słowie aby wspólnie stworzyć taki projekt i na jesień ten
projekt realizować jest to konkretne zadanie na to możemy pozyskać około 6
tysięcy euro i myślę, że będzie to przykład celowości i faktycznego
wykorzystania naszego udziału. Bardzo ciekawą rzecz się dowiedziałem uczestnicząc
we wrześniu w tym szkoleniu, że priorytetem pozyskiwaniu środków jest właśnie
uczestnictwo Gmin czyli czynny udział i członkostwo w stowarzyszeniu.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały
w sprawie przystąpienia Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia Gmin Polskich
EUROREGOIONU GLACENSIS. 16 głosów za, 4 głosy przeciwne, 0 głosów wstrzymanych.
Projekt uchwały został przyjęty większością głosów. Przechodzimy do
rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie
zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śl. nr VIII/58/2007 z dnia 5 lipca
2007 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia wysokości
stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych
strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłat abonamentowych i zerowej stawki
opłaty dla niektórych użytkowników drogi, sposobu pobierania tych opłat i
określenia wysokości opłaty dodatkowej.
Wiceburmistrz Piotr Miernik
przedstawił
projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śl. nr
VIII/58/2007 z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego
parkowania, ustalenia wysokości stawek opłat za parkowanie pojazdów
samochodowych na drogach publicznych strefie płatnego parkowania, wprowadzenia
opłat abonamentowych i zerowej stawki opłaty dla niektórych użytkowników drogi,
sposobu pobierania tych opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej (projekt
uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały
w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śl. nr VIII/58/2007 z
dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia
wysokości stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach
publicznych strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłat abonamentowych i
zerowej stawki opłaty dla niektórych użytkowników drogi, sposobu pobierania
tych opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej. Projekt uchwały został
przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały.
Jest To projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z
mieszkańcami zamieszkałymi na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik przedstawił projekt uchwały w sprawie
przeprowadzenia
konsultacji społecznych z mieszkańcami zamieszkałymi na terenie Gminy Ząbkowice
Śląskie (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały
w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami zamieszkałymi
na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie. Projekt uchwały został przyjęty
jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To
projekt uchwały w sprawie zaskarżenia rozbryzgnięcia nadzorczego Wojewody
Dolnośląskiego dotyczącego uchwały Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich nr
IV/11/2010 z dnia 30 grudnia 2010 roku w sprawie przyjęcia rocznego programu
współpracy Gminy Ząbkowice Śląskie z organizacjami pozarządowymi oraz
podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 z dnia 24 kwietnia 2003 roku o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011.
Inspektor Anna Marcinków przedstawiła projekt
uchwały w sprawie zaskarżenia rozbryzgnięcia nadzorczego
Wojewody Dolnośląskiego dotyczącego uchwały Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich nr
IV/11/2010 z dnia 30 grudnia 2010 roku w sprawie przyjęcia rocznego programu
współpracy Gminy Ząbkowice Śląskie z organizacjami pozarządowymi oraz
podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 z dnia 24 kwietnia 2003 roku o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011 (projekt uchwały
stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ja chciałbym zabrać głos krótko w
tej sprawie ponieważ rozstrzygnięciem nadzorczym uchwała została uchylona ale
to nie dotyczy tylko naszej Gminy to dotyczy większości gmin, które podjęły ten
projekt uchwały po terminie po 3 listopada. Jak wszyscy wiemy było to
spowodowane tym żeby odbyły się wybory i nie było możliwości podjęcia takiej
uchwały w związku z tym ta uchwała przez organ została uchylona i nadzór prawny
zwrócił się abyśmy jednak odwołali się od tego i to uczyniliśmy i taka uchwała
jest tutaj konieczna do podjęcia.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały
w sprawie zaskarżenia rozbryzgnięcia nadzorczego Wojewody Dolnośląskiego
dotyczącego uchwały Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich nr IV/11/2010 z dnia 30
grudnia 2010 roku w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Gminy
Ząbkowice Śląskie z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w
art. 3 ust. 3 z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i
o wolontariacie na rok 2011. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.
Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt
uchwały w sprawie zatwierdzenia sołeckiej strategii rozwoju wsi Sulisławice.
Inspektor ds. aktywizacji
gospodarczej Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały sprawie zatwierdzenia sołeckiej strategii rozwoju wsi
Sulisławice (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja
zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.
Radna Danuta Tkaczonek pani Sołtys ja chciałam
wyrazić swoje uznanie dla rozwijającej się inicjatywy we wsi Sulisławice. Jest
to miła wiadomość i jest mi miło czytać taki profesjonalni przygotowany
dokument. Proszę grupie, która stworzyła ten dokument i która współpracuje z
panią w tym kierunku złożyć wyrazy uznania i gratulacje.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały
w sprawie zatwierdzenia sołeckiej strategii rozwoju wsi Sulisławice. Projekt
uchwały został przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik chciałbym zaprezentować Wysokiej Radzie
stanowisko Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich w sprawie decyzji podjętej przez
Narodowy Fundusz Zdrowia dotyczący nocnej i świątecznej pomocy medycznej na
terenie Powiatu Ząbkowickiego. Stanowisko to wyrazimy w formie uchwały (stanowisko
stanowi załącznik do protokołu).
Radny Zdzisław Burnat w załączniku po słowach „w
pełni popieramy odwołanie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej” proszę dopisać „pomoc
doraźna”, ponieważ to są zupełnie inne podmioty.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie
projekt uchwały
w sprawie decyzji podjętej przez Narodowy Fundusz Zdrowia dotyczący nocnej i
świątecznej pomocy medycznej na terenie Powiatu Ząbkowickiego. Projekt uchwały
został przyjęty jednogłośnie.
Burmistrz Ząbkowic Śląskich
Marcin Orzeszek bardzo
się cieszę, że Rada przyjęła taką uchwałę ze stanowiskiem. Zarząd Powiatu
przygotował stanowisko i my jako Burmistrzowie, Wójtowie Powiatu Ząbkowickiego
bezpośrednio po otrzymaniu informacji, decyzji podpisaliśmy się pod tym
stanowiskiem. Równocześnie jak była ta akcja o której również wiecie zbierane
były podpisy wśród naszych mieszkańców w celu protestu. Wasza dzisiejsza
decyzje jest dopełnieniem i znakiem poparcia tych wcześniejszych inicjatyw.
Radny Marek Ciapka bardzo słuszne słowa ze
strony Burmistrza. Każdy wie, że ta sprawa dotyczy całego kraju i mam nadzieję,
że decyzje polityczne rządu Platformy Obywatelskiej i PSL-u związane z budżetem
w zakresie służby zdrowia nie przysłonią zdrowego rozsądku i zachwieją poczucia
bezpieczeństwa zarówno Ząbkowic Śląskich jak i Żnina.
Ad. 6. Interpelacje i
zapytania Radnych.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik chciałbym poinformować Wysoką Radę,
że na moje ręce wpłynęła odpowiedź pana Burmistrza dotycząca dwóch interpelacji
Radnego Franciszka Gawędy w sprawie pomnika dzieci poczętych i nienarodzonych
(odpowiedź na interpelację stanowi załącznik do protokołu).
Ad.7. Sprawy różne.
Radna Jolanta Mitręga ponieważ ta uchwala likwidacji
PSP ZOZ była przyśpieszona więc przedstawię to w sprawach różnych. Doszło do
mnie pytanie pana Przewodniczącego Zarządu Osiedla Mariana Patela dlaczego ja
głosowałam za likwidacją PSP ZOZ. Otóż chciałabym wyjaśnić panu
Przewodniczącemu oraz innym osobą, które nie są zorientowane dlaczego taka
uchwała w ogóle została podjęta. Tak jak co roku PSP ZOZ w grudniu w 2010 roku
również złożył swoją ofertę do NFZ niestety 1 grudnia 2010 roku oferta ta
została odrzucona w całości a tym samym nie było możliwości kontynuowania
dalszego działania. Jaki był powód odrzucenia tej oferty. Otóż było
niespełnienie wymaganych warunków określonych w przepisach prawa oraz warunków
określonych przez Prezesa funduszu. PSP ZOZ nie spełniał warunków i oferta ta
została w całości odrzucona. Tę część usług, którą prowadził PSP ZOZ w
Ząbkowicach Śląskich w tej chwili w całości przejął inny podmiot MMC, który
prowadzi szpital Św. Antoniego i usługi ter będą zabezpieczone w całości. Chcę tutaj dodać iż ten istniejący
PSP ZOZ zgenerował bardzo duże straty w każdym roku niestety straty te w tej
chwili zwiększyły się i są oczywiście dołączone do poprzednich strat także jest
to bardzo duża kwota, którą w tej chwili w całości przejmie Zarząd Powiatu.
Przewodniczący Zarządu
Osiedla nr 1 „Stare Miasto” Maria Patela mam takie uwagi i jeśli byłbym redaktorem
gazety to napisałbym krytyczną uwagę o przebiegu dzisiejszej sesji. Dlaczego,
ponieważ dyskutujemy na temat 30, 50 złotych od każdego dziecka a równocześnie
jesteśmy świadkiem szachrajstwa, przekrętów jakie były w ZGK wzeszłym roku.
Moim zdanie trzeba zapytać się pomijam panią Wiceburmistrz Ewę Figzał i kilku
innych Radnych, którzy twardo domagali się porządku w tej instytucji ale jest
wielu Radnych, którzy że tak powiem ślepo podpierali to co się tam działo. To
tam jesteśmy świadkami machlojek, nadużyć a tutaj wojujemy o te 30złotych
miesięcy od malutkiego dziecka. W Starym Mieście ubywa ludzi, młodzi ludzie
wyjeżdżają W Starym Mieście ubywa ludzi, młodzi ludzie wyjeżdżają, trzeba spojrzeć
racjonalnie. Radny Stanisław Susz mi
tutaj podnosił parę razy a Marian trzeba myśleć racjonalnie a więc trzeba
patrzeć ubywam nam młodych ludzi w Starym Mieście a my idziemy tą drogą.
Dlatego taka jest moja uwaga. Dziękuję za odpowiedź Radnej Jolanty Mitręgi ale
jest takie pytanie czy oni generowali straty dlatego, że tam jest bałagan, że
nie pilnowano, że nie było porządku żebyśmy w ten sposób nie likwidowali
instytucji, ponieważ tam były straty, było złe zarządzanie. Jeśli tak byśmy
myśleli to ZGK też trzeba zlikwidować, bo tam też były straty. Mam tutaj myśli
aby pilnować porządku i od tego jest tutaj Komisja Rewizyjna jak ona patrzy na
tę sprawę. Panie Burmistrzu zbliża się 3 maja wyobrażam sobie, że uroczystości
będą przed pomnikiem na placu Jana Pawła II a tam jest ta chatka dla dzieci
trochę nie w porządku dobrze byłoby tam uporządkować. Mówiliśmy na zebraniu przy wyborach do jednostki
pomocniczej na temat tablicy, wyobrażam sobie, że najlepsze miejsce jest koło
Ratusza. Pan Żygadło nie tak dawno opiniował likwidowanie, wystąpienie Ząbkowic
tego Euroregionu a równocześnie gdzie go podpiszą za parę miesięcy wniosek o
powtórne wstąpienie.
Radna Jolanta Mitręga chciałabym podziękować pani
Sekretarz Iwonie Aibin za takie kobiece podejście do sprzątania miasta. Muszę
powiedzieć tak po prostu podeszła tak jak powinna podejść każda kobieta do
bałaganu i brudu. Nie rozgranicza czy są to śmieci gminne, powiatowe czy
wojewódzkie po prostu jak jest gdzieś brudnoto zleca sprzątanie i dzięki jej
decyzji przynajmniej w moim rejonie zostało posprzątane kilka ważnych takich
traktów głównych komunikacyjnych, które od dwóch lat nie widziały żadnych grabi
ani miotły.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z wyczerpaniem porządku
obrad IX sesji Rady Miejskiej zamykam posiedzenie IX sesji Rady Miejskiej.
Protokołowała
Sylwia
Mielnik
Przewodniczący Rady Miejskiej
(-) Andrzej
Dominik