Protokół nr IX/2011

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 18 marca 2011 roku

w sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

 

 

W sesji udział wzięli:

 

 

1) Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

 

- nieobecny usprawiedliwiony

·                    Franciszek Gawęda

 

2) Marcina Orzeszek                        Burmistrz  Ząbkowic Śląskich

3) Piotr Miernik                                Zastępca Burmistrza Ząbkowic Śląskich

4) Ewa Figzał                                   Zastępca Burmistrza Ząbkowic Śląskich

5) Iwona Aibin                                  Sekretarz Gminy     

6) Bożena Kurczyna                         Skarbnik Gminy

 

7) Dyrektor Biura Poselskiego Pani Katarzyny Izabeli Rzym Łódzkiej Pani Marianna Nawieśniak

 

8) Asystent Senatora RP Stanisława Jurcewicza Pan Mariusz Cuch

                                                                                                                    

oraz dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, sołtysów, przewodniczących zarządu osiedli i gości przybyłych.

 

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  IX Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich VI kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 20 Radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.

 

Poinformował, że protokół z obrad prowadzić będzie Pani Monika Gwóźdź 

 

 

 

 

 

Następnie przedstawił porządek obrad 

 

1.                  Przyjęcie porządku obrad.

2.                  Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.

3.                  Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.  

4.                  Analiza z działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej.

5.                  Podjęcie uchwał:

·        w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2025

·        w sprawie ustalenia opłat za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Gminę Ząbkowice Śląskie

·        w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie dla Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2015

·        w sprawie powołania Społecznej Komisji Mieszkaniowej

·        w sprawie wyrażenia zgody wyodrębnienia w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2012.

·        w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu na zawarcie umowy dzierżawy na okres 10 lat dotyczącej działki nr 88/1 AM 9 Obręb Sieroszów
o powierzchni 0, 0388 ha stanowiącej własność Gminy Ząbkowice Śląskie położonej w Sieroszowie

·        w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Ząbkowic Śląskich

·        w sprawie nadania honorowej odznaki „Zasłużony dla Ząbkowic Śląskich”

·        w sprawie przystąpienia Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia Gmin Polskich EUROREGOIONU GLACENSIS 

·        w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śl. nr VIII/58/2007
z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia wysokości stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłat abonamentowych i zerowej stawki opłaty dla niektórych użytkowników drogi, sposobu pobierania tych opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej

·        w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami zamieszkałymi na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie

·        w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały Rady Powiatu Ząbkowickiego
w sprawie likwidacji Powiatowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
w Ząbkowicach Śląskich

6.      Interpelacje i zapytania Radnych

7.      Sprawy różne,

8.      Zakończenie obrad.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, prosi Wysoką Radę o wprowadzenie do porządku obrad następujące projekty uchwał, które zostały poddane pod głosowanie::

 

·        w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2011 rok

 

Głosowanie

 

Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad.

 

·        w sprawie zaskarżenia rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Dolnośląskiego dotyczącego uchwały Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich nr IV/11/2010 z dnia 30 grudnia 2010 roku w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Gminy Ząbkowice Śląskie z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011.

 

Głosowanie

 

Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad.

 

·        w sprawie zatwierdzenia „ Sołeckiej Strategii Rozwoju Wsi Sulisławice”

 

Głosowanie

Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad.

 

·        w sprawie zajęcia stanowiska Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich odnośnie decyzji podjętej przez Narodowy Fundusz Zdrowia dotyczącej nocnej i świątecznej pomocy medycznej na terenie Powiatu Ząbkowickiego.

 

Głosowanie

 

Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały do porządku obrad.

 

Poprosił również Wysoka Radę, aby po rozpatrzeniu projektów uchwał zajęli stanowisko Rady Miejskiej w sprawie decyzji Narodowego Funduszu Zdrowia dot. nocnej i świątecznej podstawowej opieki zdrowotnej na terenie Powiatu Ząbkowickiego.

 

Poinformował, że projekty uchwał, które są proponowane do wprowadzenia do porządku obrad, zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Zapytał również czy ktoś chciałby coś wnieść do porządku obrad.

 

Nie zgłoszono żadnych propozycji do porządku obrad.

 

Ad. pkt. 1.

 

Przedstawiony porządek obrad został przyjęty.

 

Ad. pkt. 2

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że w okresie między sesyjnym uczestniczył w kilku spotkaniach, m.in. w otwarciu filii Banku Gospodarki Żywnościowej w Ząbkowicach Śląskich, w spotkaniu z Mistrzem Olimpijskim, które miało miejsce na naszej hali z Kajetanem Broniewskim, w turnieju tenisa stołowego w Diecezji Świdnickiej, jak i również w spotkaniu z wykonawcami i projektantami, którzy będą realizować przedsięwzięcie inwestycji budowy obwodnicy ul. Kamienieckiej, plac budowy został przekazany i od poniedziałku inwestor wchodzi na inwestycje. Uczestniczył również w pracach stałych Komisji Rady Miejskiej. Brał udział w spotkaniach Klubu Radnych jak i również przyjmował interesantów.

 

Ad. pkt. 3

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich znajdowała się do wglądu w Biurze Rady Miejskiej. (informacja stanowi załącznik do protokołu)

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, przedstawił złożone wcześniej do Biura Rady Miejskiej sprawozdanie.

 

Ad. pkt. 3

 

p.o. Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej Piotr Szymański, poinformował, że 28 stycznia br. odbyło się posiedzenie rady nadzorczej, na którym został odwołany Pan Dawid Tomczak ze stanowiska Prezesa Zarządu, oraz, że objął stanowisko do czasu wyboru nowego prezesa. Konkurs na to stanowisko został już ogłoszony. W tym posiedzeniu nie brał udziału jego poprzednik, ponieważ od 27 stycznia br. przebywa na zwolnieniu lekarskim i pomimo odwołania nie została z nim rozwiązana umowa o pracę i nadal jest pracownikiem ZGK, gdzie wynagrodzenie płaci ZUS a nie ZGK. Otrzymał od Przewodniczącego Rady Nadzorczej kserokopie bilansu oraz rachunek zysków i strat za 2009 rok, który generował zysk w wysokości 23 tys zł przy stracie z ubiegłych lat 855 tys zł, co rokowało, że w 2010 roku wynik będzie jeszcze lepszy, ponieważ zysk był wygenerowany poprzez przychody z działalności operacyjnej w wysokości ok. 100 tys zł przy kosztach ok. 24 tys zł. Za 2010 został mu przedstawiony nieformalny rachunek wyników, ale do października 2010 roku, bo taki dokument finansowy Rada Nadzorcza powsiadała i w nim wynik wygenerowany był na plusie w wysokości ok. 15 tys, jak się później okazuje w listopadzie i grudniu można wygenerować stratę, która przełożyła się na wynik ujemny w 2010 roku. Później okazało się, że strata wynosi 89 tys zł a udział straty w kapitale spółki na koniec 2010 roku to 44,5 %. W 2010 roku na minusie było 89 tys zł, a w 2009 rok plus 23 tys zł, to ogólnie w 2010 roku została wygenerowana łącznie strata w wysokości ok. 112 tys zł. Wyjaśnił, że ta strata wynika z tego, że na koniec października był wygenerowany zysk w wysokości 15 tys zł, osiągając stratę w samym listopadzie ok. 44 tys zł a w grudniu ok. 60 tys zł. W 2010 roku przychody netto ze sprzedaży to 3 137 000 zł i wzrosły 15 % w porównaniu z 2009 rokiem, ale są mniejsze od kosztów sprzedanych produktów, które wynoszą 3 269 000 zł, wzrosły o 17 % w porównaniu z 2009 rokiem. Koszty wzrosły w 2010 roku niewspółmiernie z przychodami. Wynagrodzenia w 2010 roku wynosiły 1 053 000 zł, a w 2009 roku 955 000 zł, wzrost 10 %. W grudniu 2010 została wypłacona poprzedniemu prezesowi nagroda w wysokości 25 500 tys zł na podst. uchwały Walnego Zgromadzenia, nie wiadomo, z jakiego powodu, gdyż nie widział tej uchwały. Na koniec 2010 roku strata z ubiegłych lat wynosi 832 000 zł + strata bieżąca 89 000 zł, w sumie 921 000 zł i stanowi 44, 5 % wartości kapitału, który wynosi 2 076 200 zł, o którym była wcześniej mowa. W styczniu br. została wygenerowana strata na 64 tys, a w lutym br. 31 tys zł. Udział starty w kapitale spółki wynosi prawie 49 %, co powoduje sytuację niebezpieczną.

Przejmując funkcję prezesa, nie był wstanie sporządzić bilansu zamknięcia, nie otrzymał protokolarnego przekazania dokumentacji, telefonu komórkowego, komputera. W pomieszczeniu biurowym, nie było praktycznie żadnych dokumentacji. Większość dokumentacji to jakieś ksera, jeszcze za czasów Pana Żurakowskiego. Po ok. 2 tygodniach pan prezes oddał protokolarnie komputer, ale nie wyraził chęci oddania telefonu komórkowego, poprzez operatora została zablokowana karta SIM.   

Omówił również niektóre faktury, które jego zdaniem wymagają szczególnej uwagi. Opłata obsługi prawnej z Wrocławia 3 200 zł brutto miesięcznie, umowa wypowiedziana. Okres wypowiedzenia wynosi 6 miesięcy. Faktury firm, które zaopatrują w różnego rodzaju sprzęt. Faktury na kwotę 5 500 zł, 3 900 zł i na 7 500 zł łącznie 16 900 zł brutto, w związku z tym nasuwa się pytanie czy spółka wydaje prawie 17 tys na ten sprzęt jak oleje, grabie, łopaty, młotki, itp.? Kolejna faktura to wystawiona przez CHEMECO SYSTEM z Wrocławia, odbiorcy naszych odpadów z punktu przeładunkowego na PKS-ie na kwotę ok. 149 tys zł za miesiąc styczeń 2011 i prawie 8 tys zł za ten sam miesiąc przez firmę PUO ZAWISZÓW, która wypowiedziała umowę, nie wiadomo, z jakich przyczyn. Wyjaśnił ile ton odpadów jest produkowane i jak to się przekłada na płatność firmie. Następna faktura została wystawiona na usługę gastronomiczną na kwotę 388 zł, Wrocław – spotkanie z przedstawicielami firmy Impel oraz faktura na 296 zł- spotkanie z przedstawicielami firm odbierających odpady. Reasumując strata w styczniu 2011 roku wynosiła 64 tys.

Poinformował, że jest podpisana umowa o badanie sprawozdania finansowego za 2010 rok przez nienależną firmę Biegłego Rewidenta, co pozwoli na szczegółową opinię i raport.

Kapitał spółki wg ostatniego odpisu KRS z 16 grudnia 2010 roku, na którym widnieje kapitał w wysokości 1 754 000 zł, ale kapitał własny to 2 076 200 zł, czyli więcej od podstawowego o 322 200 zł. Dokapitalizowanie spółki w formie pieniężnej 200 000 tys miało miejsce w 2009 roku oraz działka o wartości 122 200 zł wniesiona aportem z Gminy, nie zostały zgłoszone do KRS-u i nie widnieje w KRS-ie.

Powiedział ośrodkach przekazanych przez Gminę 700 tys zł w poprzedniej kadencji, jako podwyższenie kapitału, oraz działkę wniesioną aportem o wartości 122 200 zł. Działka stoi, ale nie jest użytkowana przez spółkę. Uchwałą Rady Miejskiej z 2008 roku została przekazana kwota 700 tys zł, która została zgłoszona, i te środki zostały przekazane na zobowiązania ZGK względem innych firm. Firmie CHEMECO 266 tys zł, PUO ZAWISZÓW 80 tys zł, PKS Dzierżoniów za paliwo 42 tys zł, łącznie prawie 400 tys zł. Po opłaceniu tych zobowiązań wykonano remont samochodu MAN tzw. „hakowiec” za 22 tys zł oraz innych aut na kwotę 26 tys zł.

Został zakupiony program finansowo księgowy, kadrowo płacowy, handlowo sprzedażowy za kwotę 18 tys zł. Z tego programu korzysta jeden pracownik w firmie, ponieważ na innych komputerach nie jest wdrożony.

Rada Miejska przekazała jeszcze wtedy 200 tys zł w 2009 roku, kwota ta miała być przeznaczona na selektywną zbiórkę. Zostały zakupione za 112 tys zł 30 kompletów tych pojemników, zestaw komputerowy do wagi, przygotowanie podłogi pod wagę 2 500 zł, czynsz leasingu wagi 5 400, zakup samochodu 42 tys zł, zakup kontenerów KP7 6 szt 23 tys zł, pojemniki MULDA 5 500 zł, kosze na psie odchody 900 zł, zamiatarka HAKO 38 tys zł, mechanizm do zamiatania 1 800 zł, młynek do tworzywa sztucznego 5 000 zł. Łącznie wydano 237 tys zł, pozostało 8 tys zł z dokapitalizowania. Reasumując 56 % z tych 700 tys zł zostało przeznaczone na zobowiązania ZGK, a 44 % to dokapitalizowanie na zakupy sprzętu remonty, programu komputerowego itp.

Poinformował, że spółka posiada trzy auta- śmieciary do odbierania odpadów.  MAN- wymaga generalnego remontu, JELCZ- stał na placu zepsuty, JELCZ 2- sprawny, ale wymaga naprawy sterowania osprzętem.

Posiadają również zamiatarkę HAKO, zakupiona za prawie 40 tys zł, która jest za mała i za słaba- zepsuła się i wymaga remontu na ok. 6 tys zł.

Powiedział parę słów o windykacji ZGK, co do klientów o odbiór nieczystości stałych. Została podpisana umowa z firmą windykacyjną z Wrocławia Cassis Kancelarie, raz w miesiącu była przez główną księgową przekazywana baza dłużników, która niestety nie była weryfikowana, ok. 1500 klientów, poza instytucjami samorządowymi, państwowymi. Firma pobierała prowizję należności 18 % w należnościach do 180 dni i 30% w należnościach do 180 dni. Przy zaksięgowaniu jakiekolwiek wpłaty danego klienta z bazy, Cassis Kancelarie pobierało prowizje 18 % czy 30 % w zależności, z jakiej kolumny klient był.  Firma kosztowała spółkę w 2010 roku 3 600 zł miesięcznie brutto, za sam styczeń została wystawiona faktura na 13 800 zł.

Powiedział również o windykacji za brak opłat dodatkowych w strefie płatnego parkowania. Od marca 2009 roku nie były wysyłane wezwania do zapłaty, za brak biletu parkingowego. Na koniec lutego 201 roku jest do z windykowania 1902 sztuki. Po interwencji Burmistrza Marcina Orzeszka niezwłocznie została przekazana taka baza dłużników gminie. Postępowanie egzekucyjne w tym zakresie jest już w toku, sprawy się nie przedawniły.

Z dokumentacji wynika, ze niektóre auta w spółce spalają 80—90 litrów na 100 km. Nie ma kart magnetycznych, plomb na bakach oraz licznikach. Są stare, więc mogą zużywać więcej paliwa, ale nie o ponad 100 %. Powinny ok. 40/100 km czy 45/100 km.

Działalność ZGK, to wywóz nieczystości, utrzymanie miasta, zarządzanie strefa płatnego parkowania, zarządzanie cmentarzem komunalnym. Wywóz nieczystości to główna działalność, po wynikach za 2010 rok widać, że przyniosła straty na 27 500 zł, która została poniesiona w grudniu 2010 roku. Zostały podpisane także umowy z klientami w ilości 4838, jest to mała ilość jak na taką dużą gminę. Osoby fizyczne 4363 umowy, instytucje 475 umowy.

Do utrzymania w porządku w mięście spółka dokładała do tego interesu. Poprzedni Prezes miał podpisana z gminą umowę na okres, jaki s czas na kwotę 90 tys zł, później 80 tyś zł, 60 tys i stanęło na 50 tys zł. Pracownicy prac interwencyjnych Urzędu Miejskiego na przestrzeni miesiąca wykorzystali 200 worków na śmieci 110 l (6 ton- 1000 zł netto). Koszt odpadów to
 9 tys zł samego oczyszczania miasta i do tego jeszcze koszty obsługi.

Zarządzanie strefa płatnego parkowania, która przynosiła zysk za 2010 rok ok. 30 tys zł, jest też przychód z reklam, stłuczki, wycinki drzew, opróżnianie szamb, jest to tak zwana działalność operacyjna.

Powiedział, że zarządzanie cmentarzem jest jednym wielkim nieporozumienie. Przynosi stratę rzędu ok. 46 tys zł za 2010 rok. Umowa obowiązuje do dnia 20 maja tego roku i została już wypowiedziana, gdyż ta działalność działa na niekorzyść spółki.

Spółka również sprzedaje kubły na śmieci, worki na popiół, plastik, szkło białe, kolorowe, makulatury, odpady biodegradalne i komunalne. Rocznie ok. 12 tys zł.

Powiedział również parę słów na temat selektywnej zbiórki. Jest 30 kompletów pojemników, nie jest prowadzona inwentaryzacja tych miejsc, gdzie się one znajdują, ale została zlecona taka inwentaryzacja.

Selektywna zbiórka to jedna wielka fikcja, gdyż segregowane odpady są wysypywane, mieszane z innymi odpadami. 30 ton za kwotę 120 zł/tonę. Brakuje sprzętu do selektywnej zbiórki.

Wspomniał również o poprzedniku, gdzie wypowiedzenie umowy będzie sporo kosztować, 3 miesięczny okres wypowiedzenia z pensją miesięczną prezesa. Powiedział również o sporządzonym aneksie, o którym była mowa wcześniej. Rozstanie z pracownikiem będzie kosztowało spółkę ok. 54 tys zł. Sytuacja spółki jest bardzo trudna.

 

 

Radny Bogdan Tkaczyński, powiedział, że dobrze się stało, że wysłuchali tego sprawozdania. Uważa, że nie powinni długo dyskutować na ten temat, bo sprawa jest ewidentna, sprawa jest brzydka, tą sprawą powinien zająć się prokurator, widzi tyle niedociągnięć, tyle błędów, jakie zostały popełnione, że dzisiaj nawet dyskutując nad tymi błędami nie sprostają temu wszystkiemu, a już szczytem jest to, że Pan Prezes od jest 27 stycznia, br. na zwolnieniu, zostawił, wyczyszczone biurka, zabrał telefon komórkowy, tak biedny Pan Prezes, że nie może opłacić abonamentu ze swojej kieszeni, zabrał laptop, wyczyścił wszystkie dokumenty, nie rozumie jak można postąpić w ten sposób, nawet, jeżeli jest to złośliwe, był prezesem przez jakiś okres czasu, rządził tą spółką, w związku z tym powinien mieć jakiś szacunek dla tej spółki, dla miasta dla swojego szefa, a to, co on zrobił to zakrawa na wielką kpinę i trzeba by było porostu tą sprawę jak najszybciej skierować do prokuratora, żeby zbadał pod każdym względem te wszystkie zaszłości, te wszystkie błędy i wyciągnął wnioski, bo nie może być tak, że Pan Prezes będzie sobie siedział dalej na zwolnieniu lekarskim.

Zwrócił się również z prośbą do Pana Burmistrza, żeby wystąpił do ZUS-u o skontrolowanie prawidłowości wydania tego druku L4, czy to jest rzeczywiście tak ciężko chory człowiek, który powinien leżeć, czy leczyć się, czy też jest to po prostu choroba polityczna.

Jest to dla niego nie zrozumiałe, kierował szereg lat firmą, i nie wyobraża sobie, żeby tak postąpić, to jest karygodne i nie ma słów.

 

Radny Krzysztof Gnach, zapytał Radnego Krzysztofa Kotowicza, jakimi kryteriami kierował się Pan przyznając nagrodę Panu Tomczakowi w wysokości 25 tys zł?

 

Radna Danuta Tkaczonek, zadała pytanie Burmistrzowi, czy istnieje opinia prawna dająca podstawy do możliwości zwolnienia dyscyplinarnego prezesa?

 

Radny Krzysztof Kotowicz, z zainteresowaniem słuchał tego, o czym mówił Pan Prezes Piotr Szymański. Wiele tych informacji, które Pan Prezes przekazał, budzi jego zdziwienie, wbrew pozoru zarządzanie spółką prawa handlowego nie polega na tym, iż to właściciel wykonuje bezpośrednie czynności zarządcze, nawet częściowo nadzorcze. Poprosił Pana Burmistrza, jako przedstawiciela właściciela o to, aby powołać biegłego rewidenta, który na polecenie Pana Burmistrza i na Pana zlecenie wykonana badanie dokumentacji finansowej, bo nie wierzy, aby nie było w siedzibie spółki dokumentów księgowych, znając Panią księgową nie wyobraża sobie, żeby takie dokumenty były nie obecne fizycznie w siedzibie spółki. Jeśli tak jest to chciałby wiedzieć, kto i gdzie je posiada. Zakłada, że są w siedzibie spółki i jego ostatnia obecność w spółce miała miejsce między 1 a 15 listopada, i wówczas w obecności Rady Nadzorczej został zapoznany z wynikiem spółki za pierwszych 10 miesięcy i Rada Nadzorcza jednym głosem mówiła o dodatnim wyniku i stwierdzała, iż ten wynik jest stabilny, podkreślił jeszcze raz, że Rada Nadzorcza nie jest nieomylna, natomiast, tym bardziej chciałby powołać biegłego rewidenta na podstawie opinii, którego będzie można ocenić czy te informacje, które złożył tutaj Pan Prezes Szymański, które mają charakter informacji szczegółowej, ale też i w dużym skrócie podanej, można zweryfikować przez osoby, która się zna na dokumentacji księgowej zwłaszcza, bo ona jest tutaj istotnym kryterium oceny. Chciałby, aby dzisiaj tę debatę bądź kontynuowali, bądź zamknęli takim właśnie wnioskiem, iż to biegły rewident jest w stanie określić, może być też audytor  zewnętrzny, który stwierdzi, czy w procedurach, które były realizowane przez spółkę są w istocie rzeczy uchybienia czy łamanie prawa, bo można zastrzegać, czy wyrażać opinie taką czy inną o stanie technicznym urządzeń, można mówić, że nie wiem ile jest pojemników na selektywną zbiórkę odpadów komunalnych, można mówić różne rzeczy o spalaniu paliwa przez pojazdy, które także te dane jego szokują, natomiast, nie chciałby, abyśmy mówili i oceniali i dokonywali tutaj oceny, osądu sytuacji spółki, tylko na podstawie głosu Pana Prezesa. W tej chwili uważa, że jest potrzebne jest złożenie procedury audytu zewnętrznego jak i oceny biegłego rewidenta i dopiero na tej podstawie mógłby odnieść się do wątpliwości i uwag, które w jakimś stopniu też są dla niego niektóre informacje nowe i szokujące. Zwrócił także uwagę na to, że Pan Prezes bardzo powierzchownie przeszedł nad jednym ważnym aspektem, z którym się w poprzedniej kadencji, jako burmistrz i rada miejska również stykali, otóż istnieje olbrzymi obszar zrzutu odpadów niekontrolowanych, są to tzw. dzikie wysypiska, śmieci z miejsc publicznych, które były usuwane na polecenia, czy akcyjnie, których koszt tych operacji niekiedy, firma musiała dokładać, myśli, że to jest istotna rzecz, ponieważ suma tych odpadów nie jest bagatelna. Chciałby, żeby te wszystkie czynności oceniali na spokojnie, nie w kategoriach medialnej bomby, tylko w kategoriach oceny osób zewnętrznych, które Pan Burmistrz powoła, które będą wiarygodne, a więc będą to podmioty zewnętrzne.

 

Radna Jolanta Mitręga, powiedziała, że nie usłyszała, i myśli, że pozostali Radni jak i również mieszkańcy, na jakiej podstawie prezes dostał tą nagrodę? Zapytała również, na jakiej podstawie zmienił Pan umowę warunków pracy, dlaczego tak się stało?

 

Podsumowała również wystąpienie Pana Prezesa, że niektórym osobom siedzącym na tej sali dopiero dzisiaj w pewnym sensie otworzyło oczy i uświadomiło, dlaczego Ząbkowickie Forum Samorządowe było w poprzedniej kadencji przeciwne do dokapitalizowaniu tej spółki. Pieniądze naszych mieszkańców są po prostu marnowane i defraudowane.

 

Radny Krzysztof Gnach, korzystając z obecności Pani księgowej spółki, zapytał się, czy podtrzymuje Pani to, co przedstawił Pan Prezes? W myśl tego, co powiedział Pan Radny Kotowicz, powoływanie biegłego rewidenta będzie na pewno kosztowało też spółkę.

 

 

p.o. Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej Piotr Szymański, powiedział, że jest umowa podpisana.

 

Głowna Księgowa spółki ZGK Pani Krystyna Kowalczyk, odpowiedziała, że jeżeli chodzi o analizę finansowo- księgową dot. bilansu rachunków wyników, to podtrzymuje te wyniki i te dane, dlatego, że są one historyczne i na podstawie faktur, które otrzymała. Podkreśliła, że półtora miesiąca nie było jej w pracy, pojawiła się dopiero 15 lutego br. także, zastała wszystkie dokumenty takie jak tu widać na wynikach rachunków i bilansie.

 

p.o. Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej Piotr Szymański, poinformował, że to, co zostało przygotowane, również opierał się na dokumentacji księgowej i nie wyssał sobie z palca, że auta palą 80 litrów czy 90 litrów na 100 km, dokument jest księgowy, są przeliczniki, ile paliwa zgodnie z kartami przebiegu, tj. prosta rzecz wyliczyć.

 

Radny Krzysztof Gnach, rozumie, że absolutorium dla byłego Pana Prezesa jest już kwestią przesądzoną.

 

Radny Bogdan Tkaczyński, ponowił prośbę swoich poprzedników do Pana Kotowicza, żeby odpowiedział na pytanie, jakie zostało zadane:, na jakiej podstawie przyznał Pan nagrodę i na jakiej podstawie zmienił Pan umowę o pracę?

 

Radny Krzysztof Kotowicz, powiedział, że to, co powiedziała Pani księgowa jest istotnym powtórzeniem tego, co było wcześniej stwierdzone przez niego, do 10 miesiąca roku 2010, wynik spółki za rok 2010 był dodatni, natomiast nagroda została przyznała za wynik w roku 2009, który po raz pierwszy w historii spółki był dodatni z działalności operacyjnej. Spółka osiągnęła raz jeszcze w swojej historii 11-letniej wynik dodatni ze sprzedaży części majątku, to było 2006 rok, i wówczas Pan Prezes Żurakowski nie dostał nagrody, ponieważ to nie była działalność operacyjna, po raz pierwszy w historii 11-letniej ZGK spółka po raz pierwszy w roku 2009 uzyskała wynik dodatni. To była jego motywacja, decyzja zapadła po udzieleniu absolutorium za rok 2009, pamięta, że w decyzji Walnego Zgromadzenia była klauzula, że nagrodę można wypłacić pod warunkiem, że stan finansowy, czy kondycja ekonomiczna spółki w roku 2010 będzie nadal dodatnia. I taka była do 10 miesiąca wg informacji Rady Nadzorczej, którą otrzymał w sposób formalny, gdyż był obecny na tym posiedzeniu. Natomiast uzupełnienie umowy o umowę o zakazie konkurencji była decyzją Rady Nadzorczej i uważa, iż umowę o zakazie konkurencji jest standardem w umowach zawieranych z członkami zarządu oraz z menedżerami spółek prawa handlowego, to jest standard. Jest podstawa na to, jeżeli są dokumenty w spółce można tą podstawę znaleźć. Te dokumenty są w spółce, których nie posiada, i teraz nie przywoła przepisu prawnego na podstawie którego Rada Nadzorcza taka umowę zawarła. Podkreślił, że nie widzi w zawarciu takiej umowy abstrahując od wyniku ekonomicznego, czegoś nadzwyczajnego, prosi, aby sięgnąć do wiedzy o działalności spółek podobnych w wielu innych miastach takie klauzule najprawdopodobniej a w przeważającej części są zawierane, nie są to klauzule do umowy o pracę tylko odrębna umowa, którą się zawiera z menadżerami spółek prawa handlowego.

 

Radny Antoni Dulęba, zwrócił się z pytaniem do Radnego Krzysztofa Kotowicza, czy również prezesi pozostałych spółek maja takie klauzury, czyli Delfina, Zakładu Zarządzania Nieruchomościami czy TBS-u?

 

Radny Krzysztof Kotowicz, prosi, aby jednak tematy dotyczące innych spółek były podejmowane zgodnie z planem sesji.

Odpowiedział, że zawieranie takich umów należy do suwerennych decyzji Rad Nadzorczych. Nie był i nie jest żadnym członkiem Rady Nadzorczej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, powiedział, że jeżeli Pan Radny nie chce odpowiedzieć na to pytanie, to nie musi odpowiadać i nie chce wprowadzać jakiś nowych tematów.

 

Ryszard Barański, powiedział, że jest zaszokowany tym, że Pan nie chce dyskutować dzisiaj na team spółki i Pan jest w pewnym sensie zaskoczony sytuacją tej spółki, ale on nie jest. Było to artykułowane przez 4 lata, że ta spółka doprowadzi do takiej sytuacji, do jakiej została tutaj doprowadzona i to co zacytował Pan Prezes jest prawdą i nie sądzi, żeby Pan Prezes kłamał, chociaż to się zdarzało poprzednikowi, że często wprowadzał radnych w błąd. On jako przewodniczący komisji przestrzegania prawa i porządku publicznego miał okazję wielokrotnie na temat spółki się wypowiadać, i kontrolowali wspólnie z forum samorządowym i wielokrotnie artykułowali w bardzo konkretny sposób na sesjach, i takim artykułowanym głosem było to, że nie chcieli udzielić dokapitalizowania spółki, dlatego, że sądzili, że te pieniądze zostaną zmarnotrawione, i tak się stało. Jako obywatel, chciałby poprzeć wniosek Pana Tkaczyńskiego, że nie ma, co tu dyskutować, tylko trzeba szybko skierować sprawę do prokuratury i żeby nie wydawać pieniędzy na audyt, prokuratura zleci opracowanie całej dokumentacji biegłemu rewidentowi z urzędu i zapłaci to państwo. I na postępowaniu prokuratorskim będą wszystkie kwestie wyjaśnione, a to, że tak jest panie burmistrzu, była o tym mowa wielokrotnie, do pana nie docierała informacja, że w spółce źle się dzieje, pan powiedział, że pan, dlatego dał nagrodę prezesowi, że pierwszy raz w historii działalność operacyjna była dodatnia. To była tylko wirtualna operacja, bo te pieniądze, które zostały przeznaczone, te 700 tys poszło na pokrycie strat i dlatego tylko spółka miała bilans dodatni, gdyby te pieniądze poszłyby na sprzęt to byłaby strata. Tak samo strata wystąpiła w Powierniku, gdzie przeznaczyli 200 tys zł na remont obiektów, bo głośno było krzyczane, że zalewa biuro, a te 200 tys poszło na pokrycie strat i to było wbrew ustaleniu rady miejskiej. Prosi, aby tutaj nie imputować radnym i obywatelom, że pan nic o tym nie wiedział. Pan wiedział, bo są protokóły z nagrań komisji gospodarczej, z komisji przestrzegania prawa i porządku publicznego, gdzie wszystkie te nieprawidłowości były eksponowane, a Pan nic w tym temacie nic nie zrobił. Ma pytanie do Pana Burmistrza, jako Walnego Zgromadzenia Wspólników tej spółki, co Pan zamierza zrobić, czy Pan zrobi tak jak sugeruje to Pan Tkaczyński czy on ma to zrobić?

 

Radny Krzysztof Kotowicz, poprosił, aby Radzie Miejskiej i obecnym tutaj osobom powiedział, kiedy została powołana nowa Rada Nadzorcza ZGK.

Kiedy nowa Rada Nadzorcza, którą Pan powołał, powzięła wiedzę o takim stanie spółki, jakie dzisiaj referuje Pan Prezes, a jakie działania Rada Nadzorcza podjęła w tym zakresie, aby ten stan zbadać w sposób proceduralny, nie publicystyczny?

 

Radny Stanisław Susz, powiedział, że podtrzymuje i popiera wniosek Pana Bogdana Tkaczyńskiego, ponieważ to, co zostało przedstawione wskazuje na ewidentny sabotaż gospodarczy. Tak to można precyzyjnie i konkretnie nazwać, bo te liczby nie kłamią, te decyzje, które były podejmowane wskazują po prostu na dyletanctwo, to jest amatorstwo, jeżeli chodzi o zarządzanie mieniem komunalnym, i popiera wniosek i wnosi o podjęcie decyzji o niezwłocznym skierowaniu sprawy do prokuratury.

 

Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga Zięba, wystąpienie Pana Prezesa i wszystkie komentarze dotyczące tego wystąpienia, nie dziwią jej, z wyjątkiem wystąpienia Radnego Kotowicza. Pan Radny, który przez 4 minione lata pełnił funkcję burmistrza naszej gminy, dzisiaj ma czelność występowania w roli pouczającego nowego Pana Burmistrza, nową Radę Nadzorczą, wręcz sugerującego, że byli zbyt wolni w swoich działaniach, powinni już dawno ścigać pana prezesa, bo urzędują tutaj już od listopada czy od stycznia, jak Rada Nadzorcza. Jest ciekawa jaki był poprzedni skład Rady Nadzorczej, cóż to za dobrodzieje funkcjonowali w tej radzie, nie wiadomo z czyjego nadania i na czyjś pomysł, którzy w ten sposób pozwolili panu prezesowi, który dzisiaj spokojnie wypoczywając, nie wiadomo w jakich okolicznościach, ma zapewniony. Przed wystąpieniem do prokuratury o przejęcie tej sprawy, ma poczucie wystawienia nas wszystkich chyba do wiatru, który działał tutaj sobie spokojnie w świetle prawa przez nikogo nie niepokojony. Tak jak mówiła wiele razy na tej sali, psy szczekały a karawana szła sobie dalej. Wszyscy na to przymykali w jakimś stopniu oko, no może nie wszyscy. To się zdarzyło i nie zapominajmy o tym, że to może się zdarzyć, to powinno być dla nas lekcją, a ci, którzy tej lekcji udzielili, powinna ich spotkać zasłużona kara. Ich i ich mocodawców. Pan Tomczak nie spadł nam z księżyca, ktoś go nam tutaj zarekomendował, ktoś go potem bronił, jeżeli był atakowany na tej sali i w różnym innych gremiach. Ktoś po prostu pozwolił mu wpuścić nas w takie maliny i to trzeba jasno powiedzieć sobie i nie owijać tutaj w bawełnę, tych, którzy od niedawna rządzą tą gminą i chcą wreszcie w niej zaprowadzić porządek działając energicznie, jawny informując obywateli tej gminy o tym, co się tutaj dzieje, kto, z kim, za jakie pieniądze, w jakich terminach itd. Przez minione 4 lata wszystko było okryte mgłą tajemnicy z różnych względów bardziej lub mniej uzasadnionych. To wszystko powinniśmy sobie zapamiętać, jako przykrą lekcję, z której, ci, którzy nam ja zafundowali powinni wyjść, jako przegrani a my wszyscy, jako uczuleni na to, żeby następna taka lekcja nam się nie przytrafiła.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, powiedział, żeby nie przepuszczać ataku na osobę poprzedniego burmistrza. Poprzedni burmistrz był odpowiedzialny, pełnił rolę walnego zgromadzenia, a też do końca nie mamy tutaj pewnej dokumentacji, że prezes przekazywał prawdziwe informacje też tutaj poprzedniemu walnemu zgromadzeniu jakim był poprzedni burmistrz. Powiedział, aby skupić się tutaj na tych faktach, które miały miejsce, które wreszcie światło dzienne. Chciałby, aby nie skupiać się tutaj w tym momencie, bo uważa, że jeszcze większą winę ponosi prezes, który zarządzał tą spółką, i wszystkich wprowadzał w błąd.

 

Radny Bogdan Tkaczyński, postawił oficjalny wniosek o zamknięcie dyskusji na ten temat i ten wniosek, który poparł Radny Stanisław Susz, aby przegłosować i sprawę niechaj bada prokuratura.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, pozyskując informację od Pana Prezesa, który tak jak powiedział, że jest od 28 stycznia br. sukcesywnie powoli przeprowadzał analizę działalności i w momencie, kiedy uznał, to, że informacje, które ma już, należy przedstawić Wysokiej Radzie, poinformował go o tym i dlatego nie będzie działał jak sugeruje Radny Pan Krzysztof Kotowicz, przepytując go, kiedy została powołana nowa Rada Nadzorcza, a powołana została w styczniu, i co zrobiła w tym momencie, ponieważ sprawa jest badana dokładnie i również odpowiadając Radnej Danucie Tkaczonek, w tej chwili po informacjach, które posiadają z prawnikami będą analizować czy zastanie informacje przedłożone przez Prezesa oraz dokumenty należy skierować do postępowania prokuratorskiego. Prosi Pana Radnego żeby nie próbować sugerować, że ma działać, bo od stycznia jest nowa Rada Nadzorcza i co ona już zrobiła. Mógłby zadać pytanie inne, a tego nie robi, ponieważ nie ma w naturze złośliwości. Po analizie dokładnej, po informacji, którą przedstawił Pan Prezes w tej chwili dokonają analizy, czy przedłożone dokumenty mają znamiona przestępstwa i jako walne zgromadzenie wtedy podejmie decyzję. Powtórzył raz jeszcze, że nigdy nie podejmuje decyzji pochopnie bez zbadania dokładnie sprawy, ponieważ stara się być odpowiedzialnym burmistrzem, a informacje, które Pan prezes Szymański przekazał uznał, że są na tyle istotne, że Wysoka Rada oraz opinia publiczna ma prawo to wszystko wiedzieć.

 

Radna Danuta Tkaczonek, rozumie, zatem, że w opinii prawnej będzie również zawarta informacja, czy istnieją podstawy dające możliwość zwolnienia prezesa w trybie dyscyplinarnym? Ma namyśli uniknięcia kosztów gminy, 54 tys zł, które należałoby wypłacić gdyby rozwiązanie nastąpiłoby w trybie albo odwołania albo porozumienia stron albo jednostronnego wypowiedzenia tej umowy.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, powiedział, że w pełni zgadza się z tym, co Pani powiedziała.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zamknął dyskusję w tej sprawie.

 

Ogłosił 10 minut przerwy.

 

Protokołowała

Monika Gwóźdź

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik przedstawił wniosek, który został zgłoszony przez Radnego Stanisława Susza (wniosek stanowi załącznik do protokołu). Kto z Radnych jest za przyjęciem takiego wniosku. Przy 4 głosach wstrzymujących stwierdzam, iż wniosek Radnego został przyjęty.

 

Ad.5. Podjęcie uchwał.

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2025 (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2025. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2011 rok.

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2011 rok (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2011 rok. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie w sprawie ustalenia opłat za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Gminę Ząbkowice Śląskie.

 

Kierownik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Maria Pater przedstawiła uchwałę w sprawie ustalenia opłat za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Gminę Ząbkowice Śląskie (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Oświaty o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Gminy Zdzisław Burnat Komisja zaopiniowała projekt uchwały większością głosów pozytywnie. Pojawiły się wnioski dotyczące obniżenia kwoty odpłatności. Ten wniosek nie został przegłosowany przez członków Komisji, co nie znaczy, że nie może pojawić się dzisiaj na sesji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Radna Danuta Tkaczonek ja również stawiałam wniosek na Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Gminy, który obniżałby wysokość opłaty stałej również ten wniosek nie przeszedł. Pozwoliłam sobie na modyfikacje tego wniosku i jeszcze raz chciałabym przedstawić pod rozwagę i ocenę zmodyfikowanego wniosku Wysokiej Radzie również dla tych Radnych, którzy nie mieli sposobności i nie słyszeli tego wniosku ode mnie i uzasadnienia. Proponowana zmiana przez panią Dyrektor Przedszkola z 70 złotych na 150 złotych opłaty stałej miesięcznej za uczęszczanie dziecka do żłobka jest nagłym skokiem takiej opłaty. Dla budżetu domowego może to być nie mały problem, bo jest tu mowa o kwocie 960 złotych w skali roku. Czy to jest mało czy to jest dużo ocen należy do każdego z nas. W mojej ocenie to dużo jak również to, że zaoszczędzone każde 100 złotych w budżecie domowym jest kwotą potrzebną dla tego domu poza tym nie zapominajmy, że dla rodziców całkowity koszty, jaki ponoszą za opłatę dziecka to jest dodatkowy koszt związany z wyżywieniem, czyli 5 złotych za dzień do tego dochodzi ubezpieczenie zdrowotne i komitet rodzicielski. Dlatego stawiam dwa wnioski, aby opłata stała nie była tak gwałtowna bo to nie rodzice dzieci uczęszczających do żłobka powinni ponosić konsekwencje niedoszacowania czy złego kształtowania kosztów i proponuję aby ta opłata stała odbywała się w jakiś okresach czasu i na obecną chwile wynosiła 120 złotych w skali miesiąca i podtrzymuję swój wniosek aby ulga na drugi dziecko przysługiwała 50 procent a za trzecie i każde kolejne była całkowicie zwolniona opłaty stałej.

 

Radny Zdzisław Burnat jako Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu Turystyki i Promocji Gminy chcę państwa poinformować, że pismo pani dyrektor Przedszkola Publicznego sugerujące tą wysokość opłaty za pobyt dziecka w grupie żłobkowej pojawiło się po posiedzeniu Komisji Oświaty. My na posiedzeniu nie dysponowaliśmy tym pismem to po pierwsze było to jak gdyby potwierdzenie już  propozycji projektu uchwały i wysokości tych opłat, które Komisja otrzymała w projekcie uchwały. Komisja szeroko dyskutowała na temat proponowanych odpłatności również pojawiały się głosy, że podwyżka owszem, pewna regulacja tych kwot nastąpić ale nie tak drastycznie i w taki sposób takiego radykalnego posunięcia ponad 100 procent z 70 złotych do 150 złotych to jest duża podwyżka. Byłem autorem wniosku dalej idącego od wniosku Radnej Danuty Tkaczonek, ponieważ proponowałem, aby podnieść tę kwotę do kwoty 100 złotych, ponawiałem ten wniosek na Komisji Gospodarczej ale w dniu dzisiejszym na sesji przychylam się do wniosku Radnej Danuty Tkaczonek upatrując w tym możliwość, że jeden wniosek obniżający proponowaną odpłatność może ma większą szansę przebicia i znalezienia zrozumienia wśród radnych. Pierwsze lata dla młodych ludzi są najtrudniejsze, więc ten okres kiedy dzieci musza posłać do żłobka po to aby móc pracować. Wiadomo, że Ząbkowice nie są miejscem dla eldorada gospodarczego i dochody nasze nie mogą być porównywalne z zarobkami we Wrocławiu czy w większych aglomeracjach. Niejednokrotnie koszty poniesione w żłobku są odpowiednikiem 50 procent zarobionych pieniędzy i to trzeba wziąć pod uwagę również tym bardziej, że tych rodziców czekają nie tylko takie podwyżki rząd zafundował im jeszcze większe podwyżki, bo narzucił 23 procent podatku do wszystkich ubrań 8 procent do artykułów żywnościowych, które były do tej pory stawką zerową. Te koszty się pomnażają, Komisja uważa, że powinniśmy regulować pewne zaległości, ale nie doprowadzajmy do takiej sytuacji, że te podwyżki są w skokach ponad 100 procentowych. Lepiej po kilka procent rocznie regulować te opłaty będzie to łatwiejsze w budżetach rodzinnych do zrealizowania niż takie zaniechanie przez kilka lat regulowania tych kwot a później raptownie o kolejne 110, 120 procent, bo musimy nadrobić te lata kiedy nic w tym temacie się nie działo. Aby to zobrazować, o jakiej kwocie mówimy, jaka jest różnica. Gdybyśmy zastosowali kwotę 120 złotych do proponowanych 150 złotych tj. 30 złotych od dziecka, w skali miesiąca tj. 900 złotych, w skali roku tj. troszkę więcej niż 10 tysięcy więc ja uważam że to ani nie pogrąży budżetu gminnego ani tego budżetu nie uratuje. Związku z tym przychylam się do wniosku pani Danuty Tkaczonek o to abyście państwo radni uwzględnili koszty tych młodych ludzi i zwrócili uwagę na to, że nawet 30 złotych dla nich to jest istotne i żebyśmy przegłosowali proponowany projekt przez panią Radną Danutę Tkaczonek.                         

 

Radna Anna Józefowicz debatując nad tą uchwałą zadajmy sobie pytanie czy 70 złotych to jest za mało czy 150 złotych to jest za dużo. Tak, jeżeli popatrzymy i ocenimy tę podwyżkę, że ona jest 100procentowa, ale jeżeli weźmiemy pod uwagę ogólne koszty utrzymania dziecka w żłobku to Na jedno dziecko przypada podwyżka kilkunastu procent w stosunku do utrzymania. Ja uważam, że 150 złotych jest za dużo, ale konieczne.    

 

Radny Krzysztof Kotowicz uczestniczyłem w debacie na Komisji Oświaty i Komisji Budżetowej w kwestii podwyżki 107 procentowej opłat za dziecko w żłobku. Należy zwrócić uwagę, że ta kwota 150 złotych nie jest całością kosztów, które ponoszą rodzice lub rodzic na utrzymanie dziecka w żłobku, bo jeszcze są koszty wyżywienia, które mniej więcej są drugą kwotą. Trzeba mieć świadomość, że do żłobka oddaja ci rodzice lub te osoby, które są w pewnej presji ekonomicznej, ponieważ praca jest dla nich niezbędna, aby można było utrzymać dom. W związku z tym bardzo wiele osób uważa, że żłobek jest w pewnym sensie złem koniecznym, jest jakąś formą zastępcza zapiekę, którą można by było wykonywać w domu bezpośrednio przez rodziców czy osoby najbliższe. Przez najbliższe 5 lat nie było regulacji należności za pobyt dziecka w żłobku z dwóch powodów.  Po pierwsze takie próby regulacji były uchylane przez nadzór prany Wojewody, po drugie ja również kierowałem się zasadą taką, iż właśnie w tej bardzo wąskiej grupie osób mówimy o 25, 30 dzieciach w skali całej Gminy w jedynym żłobku na terenie Powiatu Ząbkowickiego i zdaje się, że w jedynym żłobku szerzej niż tylko w Powiecie Ząbkowickim. Gmina Ząbkowice Śląskie wykazywała wobec swoich mieszkańców taką swoistą wrażliwość. Państwo prorodzinne to jest pewna idea oczywiście trudno ją tutaj z materializować w takiej postaci skromnej, jaką jest żłobek w Ząbkowicach, ale jest to jakaś też forma wsparcia. Jest faktem, iż ta kwota 70 złotych została ustalona w 2005 roku i należy ją zrewidować natomiast zgodni byliśmy tutaj z grupą Radnych, iż zmiana i ta korekta nie powinna mieć miejsca jednorazowo w tak dużej postaci, stąd przychylamy się, jako Klub Ziemia Ząbkowicka do wniosku do Radnej Danuty Tkaczonek, aby ta opłata wynosiła 120 zł, przy 50 % uldze na drugie dziecko i przy zerowej stawce na trzecie i każde kolejne dziecko. Mam nadzieje, że mój argument dotyczący tej wrażliwości społecznej, powinien mieć jeszcze jakiś akord otóż ze statystyk, zapisy, które zostały opublikowane przez Pana Burmistrza wynika, iż w gminie Ząbkowice Śląskie urodziło sie w roku 2010 roku ponad 480 dzieci. Z informacji, którą przedstawiła nam Pani Kierownik Pater wynika, iż do żłobka czeka w kolejce 87 dzieci, jest w żłobku od 25-30 dzieci, to oznacza, że większość rodziców nie oddaje dzieci do żłobka, albo ze świadomością, że nie ma miejsca, więc się nie zapisują, bądź ze świadomością, że mogą sami samodzielnie sobie poradzić z opieką nad dziećmi. Uważam, że żłobek jest w pewnym sensie gestem wsparcia dla osób wychowujących dzieci, które są pod przymusem powierzenia dziecka pod opiekę.  stąd uważam, że podwyższa  nie powinna być tak drastyczna, jaka jest proponowana, ale troszeczkę mniejsza i regulowana z roku na roku, żeby ja zracjonalizować. Stąd popieramy jako Klub Ziemia Ząbkowicka wniosek Pani Radnej Danuty Tkaczonek.

 

Radny Stanisław Susz jak to się wszystko ma słowa mojego poprzednika do faktu projektu, który został złożony i przedstawiony nam na jednym z pierwszych posiedzeń Rady i pierwszych Komisji, który zakładał likwidację żłobka, przedszkoli, świetlic wiejskich. Oczywiście można to powtarzać, jako mantrę i możemy mówić o pewnej wrażliwości i konieczna jest nasza wrażliwość, ale również jest konieczna pewna uczciwość i realizm. My mówimy o realizmie o kosztach. Jednocześnie plany, które zostały przedstawione na Komisji Oświaty wskazywały działania, jakie podejmuje Burmistrz razem z całym Urzędem mianowicie plany w najbliższym czasie czyli w tym roku sporządzenie dokumentacji projektu i budowy czy rozbudowy Przedszkola nr 4, gdzie powstanie kolejna grupa żłobkowa. Możemy zadać osobie pytanie czy te 10 tysięcy nas uratuje czy nie. Ja myślę, że ono nam pomoże przesunąć pewne kwoty właśnie na pójście do przodu na uzupełnienie kosztów dokumentacji i podjęcia działań w kierunku rozbudowy bazy. To nie jest likwidacja przy pewnych założeniach z poprzedniej kadencji, ale krok do przodu i myślę, że tak warto spojrzeć. Jednocześnie to, że jest 87 rodziców zapisanych to są ludzie zapisani to nie są ludzie, którzy chcą, przypuszczają tylko oni czekają na miejsce w żłobku i są gotowi ponieść koszty pobytu tych dzieci. Ja wiem, że żłobek to nie jest miejsce lepiej żeby dziecko chowało się w rodzinie, ale mamy taki czas i taką sytuację, jaką mamy.  

 

Radna Danuta Tkaczonek chciałabym złożyć wniosek formalny zamknięcie dyskusji nad tematem albowiem wszyscy już posiadamy stosowną wiedzę do podjęcia decyzji. To jest kwestia naszego odczucia i oceny sytuacji społecznej rodzin, które borykają się z różnymi problemami finansowymi i organizacyjnymi swojego życia związanymi z pracą i opieką nad dziećmi w wieku przedszkolnym i żłobkowym. Dlatego uprzejmie proszę o zamknięcie dyskusji i przejście do głosowania nad moimi wnioskami.

 

Radny Krzysztof Gnach ja przed głosowaniem chciałbym uzyskać pełna wiedzę i mam pytanie, jaki jest koszt utrzymania jednego dziecka w grupie żłobkowej, który ponosi Gmina.

 

Kierownik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Maria Pater wyliczenie dla samej grupy żłobkowej jest o tyle utrudnione, że jest ona z Przedszkolem połączony, ale koszt utrzymania dziecka w Przedszkolu nr 1 za ubiegły rok rocznie wynosi 12 tysięcy 800 złotych a więc miesięcznie 1666 złotych i 67 groszy. Są to wysokie koszty i z pewnością utrzymanie dzieci żłobkowych jest jeszcze wyższe między innymi, dlatego, ponieważ jest dodatkowa opieka na mniejsza liczbę dzieci jest inna dieta i inne rzeczy, które dziecku trzeba zabezpieczyć razem z kosztami pielęgniarki.

 

Radna Danuta Tkaczonek proszę nie zapominajmy, że to jest zadanie własne Gminy. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowanie wniosek pani Danuty Tkaczonek, aby opłata stała za jeden miesiąc pobytu dziecka w żłobku wynosiła 120 złotych ulga na drugie dziecko wynosiła 50 złotych a trzecie kolejne dzieci były zwolnione z opłaty. Kto jest za wnioskiem Radnej Danuty Tkaczonek. 5 głosów za, 15 przeciw, 0 wstrzymanych. Stwierdzam, że Wysoka Rada nie przyjęła wniosku Radnej Danuty Tkaczonek. Następnie poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Gminę Ząbkowice Śląskie.15 głosów za, 5 głosów przeciw, 0 głosów wstrzymanych. Projekt uchwały został przyjęty większością głosów. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały Rady Powiatu Ząbkowickiego w sprawie likwidacji Powiatowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Ząbkowicach Śląskich.

 

Kierownik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Maria Pater zaprezentowała projekt uchwały w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały Rady Powiatu Ząbkowickiego (opinię stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska o opinię.

 

Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska Jolanta Mitręga Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały Rady Powiatu Ząbkowickiego w sprawie likwidacji Powiatowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Ząbkowicach Śląskich. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2015.

 

Kierownik OPS Izabela Lisowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2015 (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska o opinię.

 

Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska Jolanta Mitręga Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-2015. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie powołania Społecznej Komisji Mieszkaniowej.

 

Inspektor ds. gospodarki nieruchomościami Jadwiga Mielnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Społecznej Komisji Mieszkaniowej (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Radny Marek Ciapka mała uwaga techniczna tutaj nie widzę Radcy Prawnego, ale tak jest dzisiaj w wykładni prawa nad głosowaniem nad uchwałami, jeżeli uchwały dotyczą osób to przypominam, że osoby nie mogą głosować na siebie, więc tutaj przyjmiemy wersję, że głosujemy każde nazwisko z osobna lub osoby, które są członkami przy tym głosowaniu wymienionymi tutaj z imienia i nazwiska nie biorą udziału w głosowaniu. To ważna rzecz, bo zgodnie z nadzorem, z opinią nadzoru prawnego takie uchwały z mocy prawa są nieważnymi.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik panie Radny ja myślę, że nie w takim przypadku. Tutaj nie ma interesu prawnego pani a panów Radnych, którzy są rekomendowani do pracy w tej Komisji Społecznej. Były rozstrzygnięcia nadzorcze, które mówią wręcz odwrotnie były też rozstrzygnięcia nadzorcze, które mówiły, że nie można we własnej sprawie nawet, jeżeli się głosuję nad tym. Mogą państwo wyjść i nie uczestniczyć w głosowaniu.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek pan Radny zauważył, że nie ma Radcy Prawnego. Radca Prawny w tej chwili uczestniczy w obronie interesu Gminy w Sądzie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie powołania Społecznej Komisji Mieszkaniowej. 13 głosów za, 0 głosów przeciwnych, 7 głosów wstrzymanych. Projekt uchwały został przyjęty większością głosów. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody wyodrębnienia w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2012.

 

Inspektor ds. gospodarki nieruchomościami Jadwiga Mielnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody wyodrębnienia w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2012 (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody wyodrębnienia w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2012. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu na zawarcie umowy dzierżawy na okres 10 lat dotyczącej działki nr 88/1 AM 9 Obręb Sieroszów o powierzchni 0, 0388 ha stanowiącej własność Gminy Ząbkowice Śląskie położonej w Sieroszowie.

 

Inspektor ds. gospodarki nieruchomościami Jadwiga Mielnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu na zawarcie umowy dzierżawy na okres 10 lat dotyczącej działki nr 88/1 AM 9 Obręb Sieroszów o powierzchni 0, 0388 ha stanowiącej własność Gminy Ząbkowice Śląskie położonej w Sieroszowie (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu na zawarcie umowy dzierżawy na okres 10 lat dotyczącej działki nr 88/1 AM 9 Obręb Sieroszów o powierzchni 0, 0388 ha stanowiącej własność Gminy Ząbkowice Śląskie położonej w Sieroszowie.. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Ząbkowic Śląskich.

Inspektor ds. aktywizacji gospodarczej Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Ząbkowic Śląskich (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Radny Krzysztof Kotowicz czuje się zobowiązany wobec córki pana Morawskiego, aby podziękować za inicjatywę zgłoszoną przez Ząbkowiczan, aby nadać jej ojcu tytuł honorowego obywatela Ząbkowic Śląskich. Pani Iwona mieszka w Kanadzie, więc nie może tego uczynić osobiście. Rozmawiałem z nią dzisiaj rano usłyszałem tylko taką prośbę, aby podziękować Radzie Miejskiej i osobą, które tę inicjatywę zgłosiły i chciała przekazać jedno zdanie o swoim ojcu, które powinno tutaj dzisiaj paść jak sądzę. „Iż był człowiekiem, który nie miał zwyczaju zgadzać się ze wszystkimi i który pod koniec swojego życia dopiero doświadczył wdzięczności a jak się okazuje po śmierci ta wdzięczność uzyskuje publiczny wymiar.” Prosiła również o to, aby poinformować ją i rodzinę o ewentualnej uroczystości przekazania tego dokumentu, aby ktoś z rodziny mógł być obecny.

 

Radny Krzysztof Gnach ja rozmawiałem wczoraj z synem pana Morawskiego, który również dziękuję Radnym za tę inicjatywę.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik chciałbym poinformować Wysoką Radę, jeżeli ta uchwała i następna uchwała zostaną przyznane tym osobą na pewno odbędzie się to na uroczystej sesji w jakimś uroczystym dniu i na pewno rodziny zostaną zaproszone.           

 

Radny Marek Ciapka ja zaglądałem za kolegą Zygmuntem Stelmachem szefem naszej Ząbkowickiej Solidarności on jak i państwo na pewno zasługi pana Morawskiego w dziedzinie solidarności znają. Przypomnę, że kolega Morawski jako związkowiec pośmiertnie został nagrodzony w 2005 roku medalem z okazji 25-lecia Związku Solidarności jako jedyny z 30 osób w Polsce jest uhonorowany w kapitule tego orderu i jest jedną z najbardziej zasłużonych osób dla ruchu solidarnościowego i tym bardziej miło, że rodzina pośmiertnie będzie miała z tego tytułu moralna satysfakcję, że pamiętamy o takich osobach.   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Ząbkowic Śląskich. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie nadania honorowej odznaki „Zasłużony dla Ząbkowic Śląskich”.

 

Inspektor ds. aktywizacji gospodarczej Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały w sprawie nadania honorowej odznaki „Zasłużony dla Ząbkowic Śląskich” (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie nadania honorowej odznaki „Zasłużony dla Ząbkowic Śląskich”. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia Gmin Polskich EUROREGOIONU GLACENSIS. 

 

Inspektor ds. aktywizacji gospodarczej Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia Gmin Polskich EUROREGOIONU GLACENSIS (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Radny Marek Ciapka chciałbym uzyskać odpowiedzi na kilka pytań, od kiedy przystępujemy do tego stowarzyszenia. Zgodnie z paragrafem trzecim jest napisane, że zobowiązania finansowe Gminy będą pokrywane z budżetu. Jakie to są zobowiązania, czyli składka członkowska czy mamy już te pieniądze pozycjonowane w budżecie, jeżeli tak to z czego te pieniądze są. Jakie projekty chcemy zrealizować przystępując do tego stowarzyszenia. Na moją wiedzę projekty duże już się skończyły są tylko miękkie projekty a takim przykładem do realizacji jest projekt realizowany Gmina Niemcza Strzelin, który został zrealizowany, ścieżki rowerowe w obrębie masywu Sudeckiego to jest jedyny projekt, który sprawdziłem w sprawozdaniu do 2010 roku, który został zrealizowany poza gminami nie graniczącymi bezpośrednio z granica Polsko-Czeska. Ten projekt jest tak skonstruowany, że punkty priorytetowe dotyczą tylko i wyłącznie gmin będących bezpośrednio w sąsiedztwie z granicą czeską. My z Urzędu zgodnie z wytycznymi i ze statutem tego stowarzyszenia jesteśmy w drugim rzędzie traktowani raz, że nie mamy tych granic drugi pewnie jakiś projekt by się znalazł ale moim zdaniem nie będzie to takie łatwe do zrealizowania. Czy nam się opłaca skórka za wyprawkę. Funkcjonują inne projekty transgraniczne, z których można skorzystać choćby „Bezpieczne Południe”, „Qwsi”, które u nas bardzo dobrze funkcjonuje i z tego tytułu po wstąpieniu mamy tutaj bardzo wyraźne i wymierne korzyści jak dofinansowania remontu świetlic, obszarów wiejskich i stąd też moje wątpliwości.

 

Inspektor ds. aktywizacji gospodarczej Danuta Wyskwarska niema daty w uchwale dlatego, że podejmując taką uchwałę ta uchwała przedstawiana jest potem na zarządzie Euroregionu i oni podejmują uchwałę kiedy zostaniemy przyjęci. Składka członkostwa to jest 50 groszy od mieszkańca Ząbkowice Śląskie na dzień dzisiejszy to jest 11 tysięcy 400 złotych pokrywana jest z dochodów własnych gminy i będzie płacona za cały rok. Jeżeli chodzi o możliwości uzyskania wsparcia Euroregion przede wszystkim zajmuje się naborem do funduszu mikroprojektów. Jest tak, że Gminy, które leżą w pasie dwóch Powiatów mają możliwość starania się o środki z tego funduszu czyli nie tylko ta Gmina, która bezpośrednio styka się z granicą ale również w tym drugim pasie tak jak jesteśmy my jak najbardziej możemy z tego projektu skorzystać. Nabór projektów jest ciągły z tego funduszu mikroprojektów, rozpatrywane są tylko w momencie kiedy jest posiedzenie zarządu najbliższe posiedzenie jest 31 marca i wtedy są rozpatrywane wnioski, które wpłynęły do tego czasu. Projekty, które są rozpatrywane to nie tylko te projekty twarde tzw. inwestycyjne ale również miękkie projekty to są w trzech grupa realizowane, to są projekty indywidualne składane przez każdą ze stron w jakimś tam swoim zakresie ze swoim pomysłem, projekty wspólne, które maja jedną idee i każdy ze swoich partnerów realizuje swoje działania na swoim terenie i projekty lustrzane czyli takie same projekty są realizowane po obu stronach. My mamy partnerstwo z miastem Czerwony Kostelec i również oni są zainteresowani udziałem w projektach i korzystanie z dofinansowania z funduszu mikroprojektów. Na dzień dzisiejszy jest przygotowywany jeden projekt współpracy Gimnazjum nr 2 ze szkołą Czerwonego Kostelca, właśnie na takie dofinansowanie.

 

Radny Marek Ciapka to się wszystko zgadza ale w ramach EWT nie trzeba być członkiem jakiegokolwiek stowarzyszenia tylko można w ramach funkcjonowania istoty tego stowarzyszenia EWT czego przykładem jest ten projekt realizowany bez członkostwa Euroregionu Glacensis o którym pani mówi.             

 

Radny Stanisław Susz tak się składa, że to co ta uchwała jest zbieżna z zamierzeniami, które ja poczyniłem w zeszłym roku mianowicie byłem uczestnikiem szkolenia prowadzonego przez Euroregion Glacensis właśnie w sposób pozyskiwania środków i mnie bardzo zastanawiało, że nikogo nie ma ani z  Powiatu ani z Gmin Powiatu Ząbkowickiego za wyjątkiem Złotego Stoku. To jest wszystko zbieżne z tym bo jak do tej pory przynajmniej przez ostanie trzy, cztery lata zaobserwowałem bardzo ciekawą tendencję mianowicie mieliśmy miasto partnerskie, które pojawiało się sporadycznie. Pojawiało się w Stolcu i pojawiało się w Tarnowie byli to strażacy Czerwonego Kostelca, Dolna i Górna Radachowa. Ponieważ ja jestem członkiem Stowarzyszenia i w planach naszego Stowarzyszenia jest właśnie skorzystanie z tych projektów miękkich jest taki projekt, byłem w Czerwonym Kostelcu i rozmawiałem z panią, która zajmuje się kulturą a szczególnie teatrem, bo w Czerwonym Kostelcu działa prężnie teatr miejski. Jesteśmy po słowie aby wspólnie stworzyć taki projekt i na jesień ten projekt realizować jest to konkretne zadanie na to możemy pozyskać około 6 tysięcy euro i myślę, że będzie to przykład celowości i faktycznego wykorzystania naszego udziału. Bardzo ciekawą rzecz się dowiedziałem uczestnicząc we wrześniu w tym szkoleniu, że priorytetem pozyskiwaniu środków jest właśnie uczestnictwo Gmin czyli czynny udział i członkostwo w stowarzyszeniu.      

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia Gmin Polskich EUROREGOIONU GLACENSIS. 16 głosów za, 4 głosy przeciwne, 0 głosów wstrzymanych. Projekt uchwały został przyjęty większością głosów. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śl. nr VIII/58/2007 z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia wysokości stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłat abonamentowych i zerowej stawki opłaty dla niektórych użytkowników drogi, sposobu pobierania tych opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej.

 

Wiceburmistrz Piotr Miernik przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śl. nr VIII/58/2007 z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia wysokości stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłat abonamentowych i zerowej stawki opłaty dla niektórych użytkowników drogi, sposobu pobierania tych opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śl. nr VIII/58/2007 z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia wysokości stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłat abonamentowych i zerowej stawki opłaty dla niektórych użytkowników drogi, sposobu pobierania tych opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami zamieszkałymi na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik przedstawił projekt uchwały w sprawie  przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami zamieszkałymi na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami zamieszkałymi na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie zaskarżenia rozbryzgnięcia nadzorczego Wojewody Dolnośląskiego dotyczącego uchwały Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich nr IV/11/2010 z dnia 30 grudnia 2010 roku w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Gminy Ząbkowice Śląskie z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011.

 

Inspektor Anna Marcinków przedstawiła projekt uchwały w sprawie  zaskarżenia rozbryzgnięcia nadzorczego Wojewody Dolnośląskiego dotyczącego uchwały Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich nr IV/11/2010 z dnia 30 grudnia 2010 roku w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Gminy Ząbkowice Śląskie z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011 (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik ja chciałbym zabrać głos krótko w tej sprawie ponieważ rozstrzygnięciem nadzorczym uchwała została uchylona ale to nie dotyczy tylko naszej Gminy to dotyczy większości gmin, które podjęły ten projekt uchwały po terminie po 3 listopada. Jak wszyscy wiemy było to spowodowane tym żeby odbyły się wybory i nie było możliwości podjęcia takiej uchwały w związku z tym ta uchwała przez organ została uchylona i nadzór prawny zwrócił się abyśmy jednak odwołali się od tego i to uczyniliśmy i taka uchwała jest tutaj konieczna do podjęcia.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zaskarżenia rozbryzgnięcia nadzorczego Wojewody Dolnośląskiego dotyczącego uchwały Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich nr IV/11/2010 z dnia 30 grudnia 2010 roku w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Gminy Ząbkowice Śląskie z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu uchwały. Jest To projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sołeckiej strategii rozwoju wsi Sulisławice.

 

Inspektor ds. aktywizacji gospodarczej Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały sprawie  zatwierdzenia sołeckiej strategii rozwoju wsi Sulisławice (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

 

Radna Danuta Tkaczonek pani Sołtys ja chciałam wyrazić swoje uznanie dla rozwijającej się inicjatywy we wsi Sulisławice. Jest to miła wiadomość i jest mi miło czytać taki profesjonalni przygotowany dokument. Proszę grupie, która stworzyła ten dokument i która współpracuje z panią w tym kierunku złożyć wyrazy uznania i gratulacje.    

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sołeckiej strategii rozwoju wsi Sulisławice. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  chciałbym zaprezentować Wysokiej Radzie stanowisko Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich w sprawie decyzji podjętej przez Narodowy Fundusz Zdrowia dotyczący nocnej i świątecznej pomocy medycznej na terenie Powiatu Ząbkowickiego. Stanowisko to wyrazimy w formie uchwały (stanowisko stanowi załącznik do protokołu).

 

Radny Zdzisław Burnat w załączniku po słowach „w pełni popieramy odwołanie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej”  proszę dopisać „pomoc doraźna”, ponieważ to są zupełnie inne podmioty.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik poddał pod głosowani Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie decyzji podjętej przez Narodowy Fundusz Zdrowia dotyczący nocnej i świątecznej pomocy medycznej na terenie Powiatu Ząbkowickiego. Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek bardzo się cieszę, że Rada przyjęła taką uchwałę ze stanowiskiem. Zarząd Powiatu przygotował stanowisko i my jako Burmistrzowie, Wójtowie Powiatu Ząbkowickiego bezpośrednio po otrzymaniu informacji, decyzji podpisaliśmy się pod tym stanowiskiem. Równocześnie jak była ta akcja o której również wiecie zbierane były podpisy wśród naszych mieszkańców w celu protestu. Wasza dzisiejsza decyzje jest dopełnieniem i znakiem poparcia tych wcześniejszych inicjatyw.

 

 

Radny Marek Ciapka bardzo słuszne słowa ze strony Burmistrza. Każdy wie, że ta sprawa dotyczy całego kraju i mam nadzieję, że decyzje polityczne rządu Platformy Obywatelskiej i PSL-u związane z budżetem w zakresie służby zdrowia nie przysłonią zdrowego rozsądku i zachwieją poczucia bezpieczeństwa zarówno Ząbkowic Śląskich jak i Żnina.     

 

Ad. 6. Interpelacje i zapytania Radnych.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik chciałbym poinformować Wysoką Radę, że na moje ręce wpłynęła odpowiedź pana Burmistrza dotycząca dwóch interpelacji Radnego Franciszka Gawędy w sprawie pomnika dzieci poczętych i nienarodzonych (odpowiedź na interpelację stanowi załącznik do protokołu).

 

 

 

Ad.7. Sprawy różne.

 

Radna Jolanta Mitręga ponieważ ta uchwala likwidacji PSP ZOZ była przyśpieszona więc przedstawię to w sprawach różnych. Doszło do mnie pytanie pana Przewodniczącego Zarządu Osiedla Mariana Patela dlaczego ja głosowałam za likwidacją PSP ZOZ. Otóż chciałabym wyjaśnić panu Przewodniczącemu oraz innym osobą, które nie są zorientowane dlaczego taka uchwała w ogóle została podjęta. Tak jak co roku PSP ZOZ w grudniu w 2010 roku również złożył swoją ofertę do NFZ niestety 1 grudnia 2010 roku oferta ta została odrzucona w całości a tym samym nie było możliwości kontynuowania dalszego działania. Jaki był powód odrzucenia tej oferty. Otóż było niespełnienie wymaganych warunków określonych w przepisach prawa oraz warunków określonych przez Prezesa funduszu. PSP ZOZ nie spełniał warunków i oferta ta została w całości odrzucona. Tę część usług, którą prowadził PSP ZOZ w Ząbkowicach Śląskich w tej chwili w całości przejął inny podmiot MMC, który prowadzi szpital Św. Antoniego i usługi ter będą zabezpieczone  w całości. Chcę tutaj dodać iż ten istniejący PSP ZOZ zgenerował bardzo duże straty w każdym roku niestety straty te w tej chwili zwiększyły się i są oczywiście dołączone do poprzednich strat także jest to bardzo duża kwota, którą w tej chwili w całości przejmie Zarząd Powiatu.

 

Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 1 „Stare Miasto” Maria Patela mam takie uwagi i jeśli byłbym redaktorem gazety to napisałbym krytyczną uwagę o przebiegu dzisiejszej sesji. Dlaczego, ponieważ dyskutujemy na temat 30, 50 złotych od każdego dziecka a równocześnie jesteśmy świadkiem szachrajstwa, przekrętów jakie były w ZGK wzeszłym roku. Moim zdanie trzeba zapytać się pomijam panią Wiceburmistrz Ewę Figzał i kilku innych Radnych, którzy twardo domagali się porządku w tej instytucji ale jest wielu Radnych, którzy że tak powiem ślepo podpierali to co się tam działo. To tam jesteśmy świadkami machlojek, nadużyć a tutaj wojujemy o te 30złotych miesięcy od malutkiego dziecka. W Starym Mieście ubywa ludzi, młodzi ludzie wyjeżdżają W Starym Mieście ubywa ludzi, młodzi ludzie wyjeżdżają, trzeba spojrzeć racjonalnie. Radny Stanisław Susz  mi tutaj podnosił parę razy a Marian trzeba myśleć racjonalnie a więc trzeba patrzeć ubywam nam młodych ludzi w Starym Mieście a my idziemy tą drogą. Dlatego taka jest moja uwaga. Dziękuję za odpowiedź Radnej Jolanty Mitręgi ale jest takie pytanie czy oni generowali straty dlatego, że tam jest bałagan, że nie pilnowano, że nie było porządku żebyśmy w ten sposób nie likwidowali instytucji, ponieważ tam były straty, było złe zarządzanie. Jeśli tak byśmy myśleli to ZGK też trzeba zlikwidować, bo tam też były straty. Mam tutaj myśli aby pilnować porządku i od tego jest tutaj Komisja Rewizyjna jak ona patrzy na tę sprawę. Panie Burmistrzu zbliża się 3 maja wyobrażam sobie, że uroczystości będą przed pomnikiem na placu Jana Pawła II a tam jest ta chatka dla dzieci trochę nie w porządku dobrze byłoby tam uporządkować. Mówiliśmy  na zebraniu przy wyborach do jednostki pomocniczej na temat tablicy, wyobrażam sobie, że najlepsze miejsce jest koło Ratusza. Pan Żygadło nie tak dawno opiniował likwidowanie, wystąpienie Ząbkowic tego Euroregionu a równocześnie gdzie go podpiszą za parę miesięcy wniosek o powtórne wstąpienie.

 

Radna Jolanta Mitręga chciałabym podziękować pani Sekretarz Iwonie Aibin za takie kobiece podejście do sprzątania miasta. Muszę powiedzieć tak po prostu podeszła tak jak powinna podejść każda kobieta do bałaganu i brudu. Nie rozgranicza czy są to śmieci gminne, powiatowe czy wojewódzkie po prostu jak jest gdzieś brudnoto zleca sprzątanie i dzięki jej decyzji przynajmniej w moim rejonie zostało posprzątane kilka ważnych takich traktów głównych komunikacyjnych, które od dwóch lat nie widziały żadnych grabi ani miotły.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik w związku z wyczerpaniem porządku obrad IX sesji Rady Miejskiej zamykam posiedzenie IX sesji Rady Miejskiej.                 

 

 

 

 

Protokołowała

Sylwia Mielnik

 

 

 

                                                                                      Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                  

(-)  Andrzej Dominik