Protokół nr VI/2011

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 31 stycznia 2011 roku

w sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

 

W sesji udział wzięli:

 

1) Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

 

- nieobecny

·                    Kazimierz Figzał

 

 

2) Marcin Orzeszek                          Burmistrz  Ząbkowic Śląskich

3) Piotr Miernik                                Zastępca Burmistrza Ząbkowic Śląskich            

4) Iwona Aibin                                  Sekretarz Gminy     

5) Bożena Kurczyna                         Skarbnik Gminy                  

 

oraz dyrektorzy, kierownicy jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, sołtysi, przewodniczący zarządu osiedli oraz osoby przybyłe na sesję.

 

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  VI Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich VI kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 20 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.

 

Poinformował, że protokół z obrad prowadzić będzie Pani Monika Gwóźdź.

 

W związku z wygaśnięciem mandatu Radnej Rady Miejskiej Pani Ewy Figzał, zwrócił się do Pana Komisarza Wyborczego z powyższą informacją i otrzymał informację, że kolejną osobą z listy, która obejmie mandat jest Pani Jadwiga Dziewa.

 

Następnie poprosił wszystkich o powstanie, gdyż Pani Radna złoży ślubowanie i odczytał rotę ślubowania o następującej treści:

" Wierny konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuje uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców „

 

Radna Jadwiga Dziewa, złożyła ślubowanie, wypowiedziała słowa:

ślubuję, Tak mi dopomóż Bóg

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, pogratulował Radnej oraz przedstawił porządek obrad:

 

Porządek posiedzenia:

1.                  Przyjęcie porządku obrad.

2.                  Przyjęcie protokołów nr IV z dnia 30.12.2010 roku i nr V z dnia 12.01.2011 roku.

3.                  Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.

4.                  Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.   

5.                  Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2010.

6.                  Informacja o organizacji ferii zimowych.

7.                  Podjęcie uchwał:

·          w sprawie Uchwalenia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
w Gminie Ząbkowice Śląskie na lata 2011- 2014

·          w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

·           w sprawie wygaśnięcia mandatu Radnego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

·          w sprawie zmian w składach osobowych Stałych Komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

8.      Interpelacje i zapytania Radnych.

9.      Sprawy różne.

10.  Zakończenie obrad.

 

 

 

Ad. Pkt. 1

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poprosił Wysoką Radę, aby do porządku obrad wprowadzić następujący projekt uchwały:

 

·          w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na rok 2011

 

Poinformował również, że powyższa uchwała była przedmiotem obrad Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu i uzyskał pozytywną opinię oraz Państwo otrzymaliście ten projekt uchwały.

 

Zapytał, czy ktoś jeszcze chciałby wnieść coś do porządku obrad?

 

Brak uwag do przedstawionego porządku obrad.

 

W związku z powyższym poddał pod głosowanie, aby do porządku obrad wprowadzić zaprezentowany powyższy projekt uchwały.

 

Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła do porządku obrad zaprezentowany projekt uchwały.

 

Porządek obrad został przyjęty.

 

Ad. Pkt. 2

 

W związku z brakiem uwag do protokołów, Wysoka Rada przez aklamację przyjęła protokoły.

 

Ad. Pkt. 3

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że w okresie między sesyjnym wraz z Burmistrzem Panem Marcinem Orzeszkiem oraz z Radnym Panem Januszem Labokiem i sołtysem wsi Bobolice odwiedzili rodziców jak i również dzieci- trojaczków, zostały złożone gratulacje jak i skromne prezenty. Uczestniczył w spotkaniu z przedsiębiorcami gminy Ząbkowice Śląskie, którego organizatorem był Burmistrz Ząbkowic Śląskich, spotkanie odbyło się w Ząbkowickim Ośrodku Kultury. Również z Panem Burmistrzem uczestniczył w spotkaniu w Powiatowym Urzędzie Pracy z Panią Dyrektor Ireną Balikowską. Miał również przyjemność uczestniczyć z Panem Burmistrzem, z Panią Radną Grażyną Sobór w Domu Pomocy Społecznej, gdzie mieszkanka tego domu obchodziła 101 urodziny. Uczestniczył w szkoleniu Radnych, które było zorganizowane tut. Urzędzie Miejskim jak i również, brał udział w zebraniach wyborczych w sołectwach oraz przyjmował interesantów.

 

 

 

Ad. Pkt. 4

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji znajduje się do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, poinformował, że 25 tycznia br. odbyło się nadzwyczajne walne zgromadzenie wspólników Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji „Delfin” z siedzibą w Ząbkowicach Śląskich, podczas którego odwołał członków rady Nadzorczej i powołał nową Radę Nadzorczą.

 

19 stycznia br. spotkał się z przedstawicielami Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej, celem spotkania było omówienie projektu partnerstwa na rzecz Rozwoju realizowanego przez Dolnośląską Agencję Współpracy Gospodarczej oraz Agencję Rozwoju Innowacji.

 

W ramach Promocji Turystycznej naszej Gminy nawiązał współpracę z Polską Organizacją Turystyczną, początek współpracy jest dosyć pozytywny m.in. w portalu Polska Travel ukazały się informacje, dot. naszego sztandarowego obiektu Krzywej Wieży.

 

Tak jak wcześniej wspomniał Pan Przewodniczący z myślą o rozwoju miasta i gminy Ząbkowice oraz poprawie warunków funkcjonowanie lokalnych przedsiębiorców w Ząbkowickim Ośrodku Kultury odbyło się spotkanie lokalnych przedsiębiorców, na którym zaproponował m.in. powstanie Ząbkowickiej Rady Biznesu.

 

Uchwałą z dnia 28 stycznia 2011 roku Rada Nadzorcza Zakładu Gospodarki Komunalnej odwołała z funkcji członka prezesa zarządu spółki Pana Dawida Tomczaka i w jego miejsce powołała Pana Piotra Szymańskiego Prezesa TBS-u

 

28 stycznia br. wspólnie z Panią Skarbnik Gminy podpisał w siedzibie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie aneks do umowy w sprawie rekultywacji wysypiska śmieci w Braszowicach.

 

W związku z podjętą 12 stycznia br. roku uchwałą Rady Miejskiej w sprawie wyboru sołtysów i przewodniczących zarządów osiedli w jednostkach pomocniczych gminy, przedstawił jak dotychczas wyglądają wyniki wyborów.

- ulica Kamieniecka: Sołtys Jerzy Rzepka, Przewodniczący Rady Sołeckiej Józef Tokarczyk

- Grochowiska: Sołtys Przemysław Pińczuk, Przewodniczącą Rady Sołeckiej Barbara Paw

- Pawłowice: Sołtys Wanda Biernacka, Przewodniczącą Rady Sołeckiej Magdalena Tuła

- Strąkowa: Sołtys Jadwiga Zięba, Przewodniczącą Rady Sołeckiej Dorota Łógowy

- Braszowice: Sołtys Anna Gnutek, Przewodniczący Rady Sołeckiej Rafał Tant

- Jaworek: Sołtys Kazimierz Wojtaczka, Przewodniczący Rady Sołeckiej Janusz Dyda

- Kluczowa: Sołtys Agnieszka Badecka, Przewodniczący Rady Sołeckiej Robert Kinasz

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał, czy są jakieś pytania odnośnie sprawozdania do Pana Burmistrza?

 

W związku z brakiem pytań, przystąpiono do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.

Ad. Pkt. 5

 

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Izabela Lisowska, przedstawiła sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2010.

(sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad złożonym sprawozdaniem.

 

Radna Jolanta Mitręga, poinformowała, że Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska bardzo wnikliwie pracowała nad tym dokumentem, i członkowie komisji wyrazili tutaj swoje zaniepokojenie drastycznym spadkiem nakładów na dożywianie dzieci w szkole. Przypomniała, że w ubiegłym roku była to kwota 100 tys zł, w tym roku gmina mogła tylko zabezpieczyć tylko 15 tys zł. Ma do Pana Burmistrza i do wszelkich służb w urzędzie gorącą prośbę, że jeżeli znajdą się jakieś pieniądze, o skierowanie tych pieniędzy na dożywianie tych dzieci, ponieważ jeżeli będziemy mieli w gminie głodne dzieci to nie będzie można innych potrzeb tych dzieci rozwijać, jeżeli one będą głodne.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, poinformował, że na pewno dzieci w Gminie Ząbkowice Śląskie nie będą głodne.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w informacji z wykorzystania środków, Pani budżet został zrealizowany w 99, 91 % natomiast jest to kwota dosyć znacząca z budżetu państwa, dotacja niewykorzystana 68 tys jak i również zwrot do budżetu gminy 5.800, co było tego przyczyną?

 

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Izabela Lisowska, odpowiedziała, że jeżeli chodzi o środki finansowe pozyskane z budżetu państwa, tutaj ustawy regulują jednoznacznie, nie można przeznaczyć tych środków na zadanie takie, które stanowią w ustawie, więc jeżeli ktoś się nie ubiegał lub się nie kwalifikował, niestety środki muszą wrócić do budżetu państwa. Było mniejsze zapotrzebowanie. Kryteria nie podnoszą się od wielu lat, są to bardzo niskie kryteria, tutaj nie jest nawet mowa o minimum socjalnym, ale raczej o ubóstwie.

 

Radny Franciszek Gawęda, zwrócił się do Pani Kierownik, w ostatniej części swojej wypowiedzi mówiła Pani o potrzebie zakresie pomocy społecznej wynikającej z codziennej pracy placówki w tym poprzez utworzenie noclegowni, placówki opieki całodobowej czy też Domu Pomocy Społecznej dziennego pobytu.

Czy mamy rozeznanie, jako Ząbkowice Śląskie, ile osób chciałoby z takiej noclegowni czy ze schroniska dla osób bezdomnych korzystać?

Ile osób ewentualnie maiłoby chęć uczestnictwa i korzystania z Domu Pomocy Dziennego Pobytu?

 

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Izabela Lisowska, odpowiedziała, że jeżeli chodzi o Dom Pomocy Dziennego Pobytu, tutaj regulują przepisy, chodzi o osoby z chorobami z zaburzeniami psychicznymi. Wojewoda tutaj, co prawda daje na to, pokrywa koszty i te osoby, które mamy w swoim rozeznaniu, które korzystają z usług opiekuńczych, jest to liczba ok. 16 osób w tej chwili.

Jeżeli chodzi o noclegownie lub schroniska w tej chwili umieszczone w schronisku mamy 4 osoby, ale sezonowo, gdy temperatura atmosferyczna spada, ta liczba się zwiększa, czasami bywa tak, że codziennie są zgłoszenia, są te osoby dowożone, tych osób może być, około 10, które przebywałyby przez okres zimowy w noclegowni lub w schronisku z terenu naszej gminy.

Jeżeli chodzi o schroniska, osoby są kierowane do innych gmin, powiatów.

Również tworząc taka placówkę u nas, można byłoby partycypować w kosztach ich utrzymania z pozostałymi gminami, na zasadnie porozumienia.

 

Radny Franciszek Gawęda, czy Pani ma problemy z umieszczeniem tych osób, o których Pani wspomniała w innych placówkach poza na ten czas. Ja rozumiem Pani ideę, że dobrze było by stworzyć taki Ośrodek Pomocy dla osób, o których Pani wspomniała na terenie Powiatu, tak, aby objąć cały Powiat, natomiast sytuacja finansowa jest taka, jaka jest i nie ukrywam, że dobrze, że Pani o tym wspomina, dobrze, że Ci ludzie mają opiekę i oparcie z Pani strony, natomiast, nie wierze, żeby nam się w trakcie tej kadencji stworzyć taki dom. Pytanie zmierzające do tego pozwoli mi na podjęcie pewnych decyzji, jak Pani wie również są środki dla różnych fundacji, które umożliwiają powołania powodujące opiekę ok. 40 osób dziennego pobytu, jedynym warunkiem uczestnictwa gminy czy tez opieki społecznej byłoby zapewnienie lokalu, który notabene byłby opłacany przez środki z tych fundacji. Jeżeli jest taka potrzeba, że tych osób, Pani zdaniem z terenu powiatu byłoby ok. 40, myślę, że warto, aby do tego tematu wrócić, jeżeli natomiast nie ma Pani takich problemów z umieszczeniem tych osób w innych placówkach, to myślę, że na razie możemy od tego tematu odejść.

 

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Izabela Lisowska, na dzień dzisiejszy nie mamy problemu z umieszczaniem. Schroniska, noclegownie mają obowiązek przyjmować osoby wymagające takiej pomocy, opieki. Jedyny problem, jaki to stanowi to transport tych osób, zazwyczaj zdarza się to, że osoby te są znajdowane bądź same się zgłaszają wieczorem na komendę, przewozem, transportem, tych osób do placówek, musimy korzystać i prosić o pomoc jednostki służb o przewiezienie takich osób, czy to Straż Miejską, Policję, a nawet Pogotowie. Jednostka, która wyjedzie z taką osobą transportując ją do schroniska, noclegowni, jest to teren dosyć odległy. Zabieram z terenu gminy, powiatu służbę, która w tym momencie nie może akurat czynić swoich zadań i obowiązków. Patrolować miasta.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem dyskusji nad sprawozdaniem, zamknął ten punkt obrad.

 

 

 

Ad. Pkt. 6

 

Kierownik Wydziału Edukacji Maria Pater, przedstawiła informację o organizacji ferii zimowych.

(informacja stanowi załącznik do protokołu)

Środki zaplanowane na całe ferie to 24.680 zł.

 

Członek Zarządu Osiedla nr 3 Pani Raus, stwierdziła, że to, co zostało przygotowane o feriach to tj. mizeria, bo wie właściwie jak to będzie wyglądać, dzieci będą biegały po osiedlu, zaczepiały, no i będą robiły, co chciały. Wie, że to jest trudno zorganizować, coś dla dzieci, gdyż są wymagające. W związku z powyższym zadała pytanie dot. ZOK-u, bo będzie tam tylko jeden dzień balowy i co dalej?

 

Kierownik Wydziału Edukacji Maria Pater, odpowiedziała, że przykro jej słyszeć, że padło takie twierdzenie, gdyż zazwyczaj dzieci są bardzo zadowolone z programów, które przygotowują nasze placówki, i jeśli chodzi o OSiR i Bibliotekę, to dzieci z osiedla XX- lecia, bardzo chętnie przychodzą do fili bibliotecznej. Natomiast, jeżeli chodzi o ZOK to sytuacja jest o tyle trudniejsza w tym momencie, gdyż Dyrektor ZOK-u przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim, i całą ta informację dot. organizacji na okres ferii przygotował Dyrektor po. W zastępstwie. Sądzi, że i tak działalność podstawowa ZOK-u w lutym będzie pozwalała dzieciom na inny jeszcze udział w zajęciach, które nie są ujęte na plakacie.

 

Dyrektor Publicznej Biblioteki Helena Wolnik- Kliber, zajęcia są tak zrobione, że w miejscowościach Strąkowa, Olbrachcice, Kozieniec, Brodziszów, Pawłowice są również dyskoteki, które będą w świetlicach. Cieszą się one dużym powodzeniem, przychodzi bardzo dużo dzieci, pracownicy Ośrodka Kultury wyjeżdżają do tych miejscowości. Nie można przeznaczyć więcej środków. Zajęcia klubowe są w bibliotece, i wszystkie dzieci, które są chętne, drzwi są otwarte, zarówno na osiedlu, jak i do biblioteki gdzie mają do dyspozycji i komputery i gry i zajęcia plastyczne. Każde dziecko, które chce skorzystać, ma taką możliwość.

 

Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga Zięba, słyszała, że w programie ferii ma być wyjazd na lodowisko do Świdnicy. Czy nie można było by rozważyć możliwości zorganizowania lodowiska w naszym dużym powiatowym mieście Ząbkowice? Żeby np. te osoby, które organizują ogródki na rynku ząbkowickim, może mogliby w rewanżu w zimie organizować tam lodowisko, w wielu miastach są organizowane lodowiska na rynku, jest to centrum życia kulturalnego każdego miasta i małe lodowisko przyciągnęłoby dzieci.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem pytań dot. przedstawionej informacji zamknął ten punkt obrad.

 

 

 

Ad. Pkt. 7

 

I.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Uchwalenia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Ząbkowice Śląskie na lata 2011- 2014

 

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Izabela Lisowska, przedstawiła i omówiła powyższy projekt uchwały wraz z uzasadnieniem

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu) 

 

Poinformowała, że Pani Przewodnicząca Komisji Jolanta Mitręga, zauważyła w słabych stronach, które były przedstawione na komisji, i które również zostały dodane: 3 punkty: brak placówek leczenia paliatywnego, brak bariery architektonicznej występujące tutaj w naszych placówkach publicznych, niedostateczna liczba środków komunikacji miejskiej, z której mogłyby korzystać osoby starsze, niepełnosprawne.

 

Radny Krzysztof Kotowicz, podczas posiedzenia Komisji pozwolił zwrócić sobie uwagę na pewien element, istotny, kiedy rozpatrujemy istotne problemy społeczne Ząbkowic Śląskich, nie wnoszę dzisiaj formalnie, aby ten dokument uzupełniać, chciałby, aby w przyszłości abyśmy nie zapomnieli, że poza bezrobotnymi, osobami niepełnosprawnymi, seniorami i poza tą częścią społeczności lokalnej, jaka ulega różnego rodzaju patologią jest również bardzo istotna grupa społeczna, jaką jest młodzież. Chciałbym, abyśmy mieli świadomość, że nie można dopuszczać do wykluczania młodych ludzi z życia społecznego. Strategia rozwiązywania problemów społecznych, tj. również dokument i pewna filozofia działania samorządu, która zmierza do tego, aby młodzież była włączona w życie społeczne, była chroniona przed zjawiskami, które ogólnie nazywamy problemami społecznymi. Przy analizie ewaluacji tego dokumentu, przy ocenie jego skuteczności, aby dokonać przy ewaluacji również ewolucji, żeby ten dokument uzupełnić o rozdział o paragraf, o jakiś elementarny akcent, dot. młodego pokolenia.

 

Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 1 Marian Patela, zadał pytanie, dlaczego w tych materiałach nie ma organizacji społecznych, UTW. To jest stowarzyszenie, które podjęło szeroką działalność na wielu płaszczyznach.

Na czym polega współdziałanie z organizacjami senioralnymi i społecznymi. Co się pod tym zdaniem kryje?

 

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Izabela Lisowska, odpowiedziała, że jeżeli chodzi o brak organizacji, która jest dosyć istotną i znaczącą, która powstała dosyć niedawno na terenie naszej gminy, to faktycznie nie została ujęta, jeżeli chodzi o Uniwersytet Trzeciego Wieku. Współpraca, jeżeli chodzi o te stowarzyszenia, tak jak było do tej pory, np. z „Caritasem” czy organizacją „Integracja” czy Krajowy Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów, jeżeli zwracają się państwo do nas o jakieś konkretne informacje, istotne, jeżeli chodzi o przygotowanie jakiegoś wniosku współpracujemy tutaj na zasadzie- Ośrodek Pomocy udziela informacji, czy jeżeli pozyskuje jakieś informacje niezbędne dla tych stowarzyszeń.

 

Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga Zięba, zapytała o Terenowego Opiekuna Społecznego, funkcję, którą kiedyś pełnili sołtysi społecznie, czy w dzisiejszych czasach mogłaby jeszcze funkcjonować?

Od bardzo wielu lat pełni funkcję sołtysa i na samym początku taka forma funkcjonowała.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odpowiedział, że sama rola sołtysa skłania się do tego, że jednak sołtys zna swoich mieszkańców, wie, komu dzieje się jakaś krzywda, czy występuje jakaś patologia. I rolą sołtysów jest zgłaszanie takich sytuacji do Ośrodka Pomocy Społecznej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poprosił o opinię Komisji.

 

Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska Jolanta Mitręga przedstawiła pozytywną opinię powyższej Komisji jak i Komisja Rozwoju Gospodarczego i Budżetu również pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z powyższym poddał pod głosowanie zaprezentowany projekt uchwały.

 

Głosowanie

 

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

 

II.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na rok 2011.

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna, zaprezentowała projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu) 

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński, poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem dyskusji w przedmiotowej sprawie, poddał projekt uchwały pod głosowanie.

 

Głosowanie

 

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

 

 

III.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, zabrał głos, informując, że zgodnie z zapisem art. 5b ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, zapis ten pozwala na podejmowaniu działań na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy zwłaszcza wśród młodzieży. Przyjęcie uchwały o powołaniu Młodzieżowej Rady Miasta pozwoli na zwiększenie zaangażowania się młodych mieszkańców miasta i gminy Ząbkowice Śląskie w bieżące sprawy. Umożliwi konsultacje w wielu sprawach dot. środowiska młodzieżowego i jednocześnie zapewni aktywne uczestnictwo w życiu publicznym. Daje również sygnał dorosłym, że zdanie młodzieży w wielu kwestiach jest ważne, i należy je wysłuchać. Statut określa sferę dziedzin życia, które będą rozpatrywane przez Młodzieżową Radę Miejską w Ząbkowicach Śląskich.

 

Szanowni Państwo, osobiście mam ogromną satysfakcję i zadowolenie przedstawiając i rekomendować Wysokiej Radzie projekt uchwały o powołaniu Młodzieżowej Rady Miejskiej w Ząbkowicach. Za pozytywną decyzję Wysokiej Rady z góry serdecznie dziękuję.

 

Kierownik Wydziału Edukacji Maria Pater, poprosiła o dokonanie zmiany zapisu w § 14 ust. 3 pkt. 6, przy zapisie Zasadnicza Szkoła Zawodowa Cechu Rzemiosł Różnych i Małej Przedsiębiorczości podany adres dot. byłego adresu, ale jest z pieczątki pisma, które aktualnie wpłynęło do wydziału, a zapis powinien wyglądać w ten sposób: ul. Powstańców Warszawy 8 b, c.

Jeżeli chodzi o ilość mandatów, propozycja jest taka:

- Publiczne Gimnazjum nr 1- 5      - Publiczne Gimnazjum nr 2- 3

 

Przedstawiła również uzasadnienie do projektu uchwały.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński, poinformował o pozytywnej opinii Komisji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję w przedmiotowej sprawie.

 

Radna Jolanta Mitręga, zadała pytanie, czy ktoś przeliczał to, ile będzie to kosztowało Gminę, powołanie takiej rady, ponieważ znamy naszą sytuację, czy na to nas porostu stać?

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiedział, że posiedzenia Młodzieżowej Rady Miasta oczywiście nie będą tak częste jak Rady Miejskiej, i zapewnia, że w ramach budżetu, który posiadamy zapewni się funkcjonowanie jej.

 

Radna Jolanta Mitręga, odnośnie § 11, czy na te cele będziemy musieli zabezpieczyć jakąś kwotę w budżecie?

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiedział, że ta uchwała daje cały obszar działania, będzie się sukcesywnie wprowadzać zapisy tej uchwały, oczywiście na samym początku wszystkiego nie jest się wstanie umieścić, ale na rok 2012 w budżet, jeżeli będzie taka możliwość, to zadania będą wpisywane.

 

Radny Franciszek Gawęda, popierając całości tą inicjatywę Pana Burmistrza, zwrócił uwagę oraz chciał prosić, aby w rozdziale 2 § 11 ” Rada realizuje swoje cele poprzez …” dopisać: współpracę z samorządem gminnym przy jednoczesnej współpracy z komisjami problemowymi Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich. Po przeanalizowaniu Statutu Młodzieżowej Rady Miejskiej w wielu punktach on jest jak gdyby opiniotwórczy wspomagający działanie Rady Miejskiej, w związku z powyższym taki zapis umożliwiałby również współpracę odwrotną nie tylko Rady Młodzieżowej z Radą Miejską, ale również i odwrotnie zasięgając bezpośrednio opinii poprzez poszczególne komisje problemowe właśnie Rady Młodzieżowej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poprosił o dopisanie w/w propozycji i

§ 11 będzie brzmiał następująco:

 ” Rada realizuje swoje cele poprzez współpracę z samorządem gminnym”

 

Członek Zarządu Osiedla nr 3 Pani Raus, powiedziała, że bardzo jej się podoba ten pomysł zorganizowania Młodzieżowej Rady Miejskiej, ale jeżeli może podpowiedzieć, to  bardzo prosiłaby, aby ta Rada Młodzieżowa przede wszystkim współpracowała z samorządami miejskimi m.in. środowiskowymi, będą na wsi będą w mieście. Wyraziła swoją pozytywną opinię w tej sprawie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, uważa, że w tej Młodzieżowej Radzie Miejskiej będą przedstawiciele wszystkich środowisk, czy tej młodzieży z osiedla, czy młodzieży wiejskiej, ponieważ do gimnazjum chodzą dzieci i z miasta i z gminy, to oni wybiorą swoich reprezentantów, natomiast nic nie będzie stało na przeszkodzie. Ta współpraca z samorządem jest szeroko rozumiana.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem głosów w przedmiotowej sprawie.

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński, poinformował o pozytywnej opinii Komisji.

 

W związku z powyższym poddał pod głosowanie zaprezentowany projekt uchwały wraz z naniesioną poprawką.

 

Głosowanie

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

 

IV.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu Radnego Rady Miejskiej

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przedstawił powyższy projekt uchwały.

(projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

W związku z brakiem pytań dot. przedstawionego projektu uchwały, poddał go pod głosowanie.

 

Głosowanie

 

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

 

V.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w składach osobowych Stałych Komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przedstawił powyższy projekt uchwały.

(projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

W związku z brakiem dyskusji dot. przedstawionego projektu uchwały, poddał go pod głosowanie.

 

Głosowanie

 

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

 

Ogłoszono 10 min przerwy.

 

Ad. Pkt. 8

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał odpowiedź na interpelację Pani Grażyny Sobór w sprawie otwarcia łącznika ulicy Kamienieckiej z Chrobrego dla pojazdów do 3,5 ton

(odpowiedź stanowi załącznik do protokołu)

 

Poinformował, że 24 stycznia br. wpłynęła interpelacja Radnego Franciszka Gawędy w sprawie udostępnienia w formie kserokopii audytu, który miał zostać przeprowadzony przez wewnętrznego audytora Urzędu Miejskiego po I półroczu 2010 roku.

(interpelacja stanowi załącznik do protokołu)

 

Odczytał odpowiedź na powyższą interpelację, która stanowi załącznik do protokołu.

Poinformował również, że w dniu dzisiejszym wpłynęła kolejna interpelacja Radnego Franciszka Gawędy. Odczytał tą interpelację.

Interpelacja ponowna w sprawie udostępnienia w formie kserokopii audytu, która stanowi załącznik do protokołu.

 

Radny Bogdan Tkaczyński, powiedział, że na zjeździe 10-lecia istnienia sal wykładowych Akademii Ekonomicznej przy ulicy Wrocławskiej padł wniosek, aby uhonorować Pana Prof. Adama Nowickiego Honorowym Obywatelem Miasta Ząbkowice Śląskie, gorąco poparł ten wniosek były burmistrz a obecnie Radny Krzysztof Kotowicz.

Wobec powyższego wnosi wniosek, aby nadać Panu Prof. Adamowi Nowickiemu Honorowe Obywatelstwo Naszego Miasta, przypomniał jednocześnie, że jest to człowiek, który urodził się w Ząbkowicach, chodził do szkoły podstawowej, do szkoły średniej, a za wkład, jaki włożył w pracę ze studentami, proponuje, aby takie obywatelstwo zostało Panu Profesorowi nadane.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że jest forma tutaj w kwestii wpływu takiego wniosku celem rozpatrzenia i taki wniosek może być zgłoszony tzw. wniosek obywatelski, który musi być poparty ilością podpisami obywateli. Jest to odrębna uchwała. Stosowny wniosek, który zostanie złożony, zostanie rozpatrzony.

 

Sekretarz Gminy Iwona Aibin, poinformowała, że jest odrębna uchwała, która reguluje te kwestie, czyli nadania tytułu Honorowego Obywatela, jak i zasłużonego dla miasta Ząbkowice Śląskie, jest tam formalnie określony wniosek i najprawdopodobniej jest potrzebna grupa 50 mieszkańców Ząbkowic Śląskich, aby taki wniosek mógłby być rozpatrywany przez organ stanowiący, jakim jest Rada Miejska.

 

Radny Krzysztof Kotowicz, poinformował, że trwa procedura zbierania podpisów pod kandydaturą na propozycję Honorowego Obywatela Ząbkowic Śląskich dla świętej pamięci Pana Mariana Morawskiego, który był działaczem NSZ Solidarność, taki wniosek zostanie sformułowany i trafi do Rady Miejskiej w stosownym terminie, tak, aby mógłby być rozpatrzony.

 

Poprosił również, aby Rada Miejska przywróciła dobry zwyczaj pełnienia przez Radnych dyżurów. W imieniu Klubu Radnych Ziemia Ząbkowicka XXI wnosi, aby takie dyżury przywrócić, aby zapewnić Radnym odpowiedni harmonogram, terminarz, warunki organizacyjno- techniczne. Jest to ważny kontakt w mieszkańcami z wyborcami.

 

Przypomniał również, że był dobry zwyczaj, iż sprawozdanie Pana Burmistrza było publikowane przed sesją, czy w dniu sesji w serwisie internetowym miasta.

 

Również przypomniał, że był taki obyczaj, aby publikować interpelacje i odpowiedzi Pana Burmistrza, aby opinia publiczna mogła zapoznać się z tym, co Radni w formie interpelacji zgłaszają jak i z odpowiedziami Pana Burmistrza.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że w kwestii dyżurów Radnych przygotowywany jest harmonogram i na pewno takie dyżury już będą od miesiąca lutego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem głosów w interpelacji i zapytań, zamknął ten punkt obrad.

 

Ad. Pkt. 9

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że w dniu 28 stycznia br. na jego ręce wpłynął wniosek w imieniu Oddziału PTTK w Ząbkowicach Śląskich o nadanie Panu Morawskiemu pośmiertnie tytułu Honorowego Obywatela Ząbkowic Śląskich.

 

Radny Krzysztof Gnach, w ramach oszczędności, zgłasza wniosek, aby materiały na sesję przesyłać mu w formie elektronicznej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że zwracał się na ostatniej sesji do Panów i Pań, jeżeli ktoś taką akceptację zgłosi będzie to tak realizowane.

 

Radny Krzysztof Kotowicz, wszyscy Radni mogą mieć swoje adresy e-mailowe w domenie zabkowiceslaskie.pl, ponieważ taka praktyka była w poprzedniej kadencji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że przyjmuje ten wniosek.

 

Mieszkaniec wsi Braszowice Jacek Szeremt, zadał pytanie do Radnego Krzysztofa Kotowicza, tytułem wstępu powiedział, że jest to sprawa związana z przebudową skrzyżowania w Braszowicach drogi krajowej z drogą powiatową, tam ma to polegać na zwiększeniu bezpieczeństwa poprzez zamontowanie świateł. Została przygotowana cała dokumentacja bardzo obszerna. Poinformował, że ma mapę zatwierdzoną już przez wszelkie organy w 2009 roku i na zebraniu wiejskim w Braszowicach dowiedzieli się od Pana Burmistrza Miernika, że sprawa odwleka się w czasie, a w związku z tym, że kawałek ziemi gminnej o powierzchni 2 ary 194 m, czyli wielkości tej sali, został 10 lipca sprzedany prywatnemu inwestorowi, właścicielowi. Odwleka to od razu w czasie zapewne te wszystkie sprawy związane z inwestycją. Braszowiczanie byli mocno zdziwieni, nie wiedział o tej sytuacji ani sołtys minionej kadencji, nie wiedział nic radny Stanisław Nędza. Poinformował, że został upoważniony, żeby zapytać dzisiaj, dlaczego taka sytuacja miała miejsce, że 2 ary ziemi zostało sprzedane, jeżeli na przetargu to się jeszcze okaże, ale jeżeli bez przetargu to jest to kolejna sprawa bulwersująca nas o gospodarowaniu działką gminną, co znowu narazi na koszty, bo nowi właściciele bez zwiększenia kosztów na pewno się nie zgodzą na jakąś tam kontynuację prac na już ich ternie.

 

 

Radny Krzysztof Kotowicz, odpowiedział, że nie mając pełnych dokumentów w tej chwili nie odpowie na to pytanie, zwłaszcza, że dot. to zdarzenia rzekomego sprzed paru miesięcy. Z całą pewnością sprzedaż, jeżeli się odbyła, odbyła się zgodnie z procedurą przewidziana prawem za te czynności odpowiadają również pracownicy merytoryczni Urzędu Miejskiego, myśli, że Pan Burmistrz może upoważnić, aby takie dokumenty zostały upublicznione w granicach prawa.

 

Członek Zarządu Osiedla nr 3 Pani Raus, poruszyła sprawę przywrócenia komunikacji wewnętrznej miejskiej. Autobusy tylko kursują w dniu 1 listopada. Trzeba przywrócić przynajmniej jeden kurs codziennie. Plac autobusowy wygląda tragiczne.

 

Poruszyła również temat ZOK-u, wydaje jej się, że on nie istnieje, ponieważ w ZOK-u mało się dzieje. Powinna być sala gastronomiczna, uczciwa, powinno się kulturalnie napić się kawy, zjeść obiad. W mieście brakuje takich miejsc. Prośba jest taka, aby ZOK wznowił swoją działalność.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiedział, że jeżeli chodzi o komunikację miejską i wygląd PKS-u, to odbył już pierwsze spotkanie z władzami PKS-u, w tej chwili są w trakcie przekształceń i nie wiadomo, czy wejdzie inwestor, czy po prostu pozostaną spółką ze 100 % udziałem skarbu państwa, trwają tam ciągle jakieś restrukturyzacje, procedury, zmiany. Nie jest to łatwy partner do rozmowy, nie mniej jednak na tym spotkaniu rozmawiali o komunikacji miejskiej. Kwestia jest związana z pieniędzmi i partycypacji samorządu gminy w tym przedsięwzięciu.

 

Jeżeli chodzi o kwestię ZOK-u, mamy świadomość, że chcielibyśmy, żeby było tam po prostu lepiej.

 

Ryszard Barański, zadał pytanie do Pana Burmistrza. Z informacji prasowej dowiedzieliśmy się wszyscy, że Pan Starosta rozważa możliwość zagospodarowania budynku po ogólniaku, a właściwie o jego prawdopodobnej sprzedaży, chociaż ma to jeszcze rozstrzygnąć prawdopodobniej Rada Powiatu. Czy nie uważa Pan, że powinien Pan się włączyć do tego tematu, dlatego, że w poprzedniej Radzie ten problem był stawiany wielokrotnie na sesjach, było także stanowisko Rady Miejskiej w tym temacie, chodziło o salę gimnastyczną, ale ten problem wiąże się z całym obiektem. Czy nie uważa Pan, że my, jako miasto powinniśmy przyjąć ten obiekt i zagospodarować go w tym temacie chociażby, że w tej chwili 100 dzieci nie otrzymało miejsca w przedszkolach, mamy także problem ze żłobkami, a poza tym jest problem tej sali. Ja mam takie wątpliwości, w związku, z czym mam pytanie: Jak Pan chce do tego tematu podejść, jak Pan chce go rozwiązać?

 

Drugi temat tj. sprawa zagospodarowania naszych odpadów. Z tym problemem borykamy się od kilku lat. Czy nie wypadałoby, żeby ten problem rozwiązać na forum powiatu, tym bardziej, że jest sprzyjająca sytuacja polityczna, że Pan ma przełożenie także na Radnych, jako Platforma Obywatelska, żeby ten problem rozwiązać kompleksowo. Czy nie trzeba było zastanowić się nad budową spalarni, która załatwiłaby problem śmieci w powiecie. Czy też w całym regionie naszym. A to są pieniądze z Unii Europejskiej. Aby ten temat rozwiązać globalnie.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiadając na pierwszy temat, to stanowisko dot. sprawy sali gimnastycznej, to zostało to przedłożone Panu Staroście, stanowisko jest takie same jak był Radnym Powiatowym, poprosił Pana Starostę o rozważenie, aby nie przenosić tam siedziby Starostwa, a salę przekazać dla gminy, dla szkoły podstawowej nr 2. Takie jest jego stanowisko. Z tego, co interpretuje słowa Pana Starosty, jego zdanie jest podobne.

 

Jeżeli chodzi o kwestie odpadów, odbyło się spotkanie pierwsze u pana Starosty z wszystkimi wójtami, burmistrzami, m.in. był ten temat poruszony, ale ten temat był tylko zasygnalizowany, ponieważ rozmowy toczyły się w głównej mierze o drogach, ponieważ był to okres zimowy i to był temat podstawowy, ale umówieni są i Pan Starosta zorganizuje spotkanie, ponieważ kończą się wszystkie decyzje dot. sprawy śmieciowej.  

 

Radny Franciszek Gawęda, wrócił do tematu PKS-u.

Wydaje mi się, że jest na tyle istotny, poniekąd zajmowałem się tą sprawą, również rozmawiając z Urzędem Skarbu Państwa, który to zawiaduje całością PKS-u dzierżoniowskiego i wiem, że ten proces, o którym była mowa już się rozpoczął, ale być może będzie całe przedsiębiorstwo PKS Dzierżoniów sprzedawane. Teren PKS-u ząbkowickiego jest własnością gminy, chyba dzierżawa wieczysta, nie do końca znam tą sprawę, i wówczas, nie wiem czy było by zasadnym, aby rozważyć możliwości przejęcia z powrotem tego terenu pod kątem ewentualnie założenia własnej komunikacji, być może znajdzie się inwestor, który chciałby zbudować, czy rozwinąć własną firmę, powodującą to, że komunikacja będzie gminna, powiatowa, między miastowa, czy dalsze kierunki.

 

Radny Krzysztof Kotowicz, na terenie bazy PKS przy ulicy legnickiej znajduje się punkt przodunkowy odpadów komunalnych Gminy Ząbkowice Śląskie, od kwietnia 2006 roku, kiedy Pan burmistrz Józef Marcinków wynegocjował tą lokalizację, ona od tego czasu spełnia swoją funkcję i w przypadku gdyby, słowa Pana Radnego się spełniły i doszło do ruchów właścicielskich, taki punkt może stać się kartą przetargową albo balastem i dla sprzedawcy i dla inwestora. Warunki umowy na punkt, przodunkowy były negocjonowane przez byłego prezesa ZGK i one dają pewien bufor bezpieczeństwa w czasie, ale ten bufor nie jest tak długi, aby nie można i nienależało już w takim razie przedsięwziąć kroków, które zabezpieczałyby skuteczny transport odpadów komunalnych, a co bez Puntu przodunkowego jest krawędzią ekonomii.

 

Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga Zięba, wyraziła swoje zadziwienie, w jakim znaleźli się mieszkańcy Braszowic, w związku z dziwnym sprzedaniem 2 arów ziemi stanowiących własność gminy, o której nikt we wsi nie wiedział. Przedstawiła pokrótce procedury, które obowiązują przy sprzedaży ziemi stanowiącej własność skarbu państwa, który może być małym wzorem do zastosowania na naszym małym gminnym terenie.

 

Radny Franciszek Gawęda, w sprawie sprzedaży działek, uważa, że ważniejszą sprawą jest to, co na tej działce będzie konieczne do zrobienia, m.in. sprawa odprowadzania wód gruntowych, które podchodzą pod to skrzyżowanie. Tam będzie ciągnięty kolektor, który właśnie będzie przechodził przez tamtą działkę, i obawa jest druga dot. czy dodatkowo gmina nie poniesie z tego tytułu kosztów wynikających z tego, że ktoś może nie udzielić zezwolenia na przeprowadzenie tego kolektora i próba obejścia będzie dużo więcej kosztowało bądź też próby pozyskania z tego tytułu odpowiedniej gratyfikacji finansowej.

 

Mieszkaniec wsi Braszowice Jacek Szeremt, również dodatkowo wypowiedział się na ten temat.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, poinformował, skąd ten temat wyszedł, że otrzymał telefon od Pani Dyrektor Ofman Zastępcy Dyrektora GDDKiA w celu pomocy w negocjacjach. Odbyło się spotkanie pomiędzy właścicielem Panem Burmistrzem Miernikiem a GDDKiA w celu uzyskania jakiegoś porozumienia wynikającego z tej sprawy.

 

Zastępca Burmistrza Piotr Miernik, w tej sprawie w 2009 roku GDDKiA wystosowała pismo do Urzędu Miejskiego z prośbą o opinię na temat projektu tego zjazdu, w marcu 2009 została wydana opinia pozytywna jak również zgoda na dysponowanie nieruchomością na cele budowlane, czyli jak gdyby gmina, jako właściciel tej działki wydała zgodę pełnomocnikom na to, żeby mogli tam wszelkie jakieś prowadzić prace związane z przebudową tego skrzyżowania. Od tamtego czasu w między czasie działka została sprzedana, pojawił się inwestor, który jak gdyby wystąpił z wnioskiem o sprzedaż nieruchomości w drodze poszerzenia posesji, polepszenia stanu swojej posesji, stąd też została wykonana procedura sprzedaży tej działki, i działka została sprzedana. Na chwilę obecną, ponieważ ten projekt przebudowy zjazdu został zatwierdzony i na dzień dzisiejszy jak gdyby nic już nie stało na przeszkodzie, żeby rozpocząć tą inwestycję. Tylko, że pojawił się problem, że ta działka została sprzedana i tak jak Pan Radny wspomniał i Pan Szeremet, przebiega tam kanalizacja burzowa.  Pod koniec roku zostało wystosowane pismo osoby, która tę działkę nabyła do GDDKiA z informacją, że nie wyrażają zgody na tą inwestycję. Na dzień dzisiejszy odbyło się spotkanie z tą osobą w celu wynegocjowania jakiś warunków odpowiednich dla gminy.

 

Radny Krzysztof Kotowicz, poinformował, że bez dostępu bez dokumentów, które znajdują się u Pana Burmistrza, nie może się wypowiedzieć, co do rzetelności, samej procedury jak i jej zasadności. Nabywcą tego terenu jest mieszkaniec Braszowic, i to bardzo istotny szczegół.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zamknął ten punkt obrad oraz w związku wyczerpaniem porządku obrad VI Sesji Rady Miejskiej zamknął obrady.

 

Protokołowała                                                                                    Przewodniczący Rady Miejskiej

Monika Gwóźdź                                                                        (-) Andrzej Dominik