Protokół  nr XXXIV/2008

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniach 18 września  2008 roku

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina rozpoczęcia sesji 14 00

 

W sesji udział wzięli:

Radni Rady Miejskiej            w Ząbkowicach Śląskich

Iwona Aibin                            Sekretarz  Gminy                  

Paweł Polewski                       Radca Prawny

 

Nieobecni radni to :

Franciszek Gawęda          nieobecny usprawiedliwiony

Zdzisław Burnat               nieobecny usprawiedliwiony       

 

Oraz goście zaproszeni wg list obecności .

 

                  Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku    o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  XXXIV   Sesję Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich  V kadencji, stwierdzając że uczestniczy w niej 19  radnych, co stanowi odpowiednie quorum przy którym rada może obradować             i podejmować  prawomocne  uchwały .

 

             Poinformował, że sesja   została zwołana na wniosek 6 radnych   

 

1.    Przyjęcie porządku obrad.

2.    Przedstawienie i wyjaśnienie wszystkich nieprawidłowości przy sporządzaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Braszowice, który został przyjęty uchwałą nr XI/56/2008 Rady Miejskiej w dniu 29 sierpnia 2008 r.

3.    Informacja Burmistrza dotycząca procedury sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Braszowice oraz uchwały.

4.    Rozpatrzenie skargi Pana Stanisława Nędzy na działalność Burmistrza.

5.    Zakończenie obrad.

 

Przewodniczący   Rady Miejskiej Andrzej Dominik , czy ktoś z pań i panów radnych  chciałby wnieść coś do porządku obrad ? .

 

Nie widzę   , w związku z czym przechodzimy do dzisiejszego porządku obrad.

 

Chciałbym poinformować Wysoką Radę że w dniu w którym wysłałem zawiadomienia  jak i również zaproszenie  dla pana Burmistrza na sesję Rady Miejskiej-pan burmistrz powiedział że nie będzie  mógł uczestniczyć w tej sesji ponieważ ma w tym dniu szkolenie i spotkanie we Wrocławiu. Natomiast poinformował mnie, że będzie uczestniczył w tej sesji wice burmistrz pan Ireneusz Woźniakowski. Jednak w dniu dzisiejszym zasięgnąłem tutaj języka, zapytałem w sekretariacie  i otrzymałem odpowiedź, że również  pana Burmistrza  nie będzie ponieważ jest w delegacji.

 

Proszę państwa, zanim przystąpimy do punktu 2 - przedstawienie wyjaśnienie i wszystkich nieprawidłowości itd. - chciałbym państwa  poinformować, że radny Ryszard Barański , Radny Stanisław Nędza , spotkali się  z panem Dżydzykiem - jest to pan Dyrektor Wydziału  Prawnego i Nadzoru w  Urzędzie  Wojewódzkim.

Pan radny Ryszard Barański złożył również- pismo do pana Wojewody Dolnośląskiego  Rafała Jurkowlańca,  że zaskarża uchwałę nr XI/56/2008     z dnia 29 sierpnia 2008 w sprawie uchwalenia  miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Braszowice, gdyż została uchwalona  z rażącym naruszeniem prawa , są podane punkty , jest podane uzasadnienie.  Ci dwaj radni spotkali się z panem dyrektorem przedstawiając mu  to pismo jak i również poinformowali pana wojewodę ,że  jako radni -  do Biura Rady wpłynął projekt uchwały tej o której jest mowa , którą Ja otrzymałem i ja państwu ten projekt  uchwały rozesłałem w zawiadomieniu na sesje która miła miejsce  29 sierpnia . 

Na komisji Gospodarczej  pani Kwaśniak , która  sporządzała  ten plan - to biuro którego ona jest pracownikiem sporządzała ten plan , przekazała członkom komisji Rozwoju Gospodarczego  kolejny projekt uchwały ale ten projekt uchwały miał tylko zmianę jeśli chodzi już państwu mówię bo nie zaznaczyłem sobie tego - § 9 mówiący o zasadach i roli  Dziedzictwa kulturowego i  zabytków oraz dóbr kultury - ten par . został zmieniony  w tym projekcie państwo otrzymaliście , jak i również było podane obszerniejsze  uzasadnienie  do tego projektu uchwały . Nad tym projektem jak wysoka Rada sobie przypomina  debatowaliśmy również  na sesji Rady Miejskiej , w tym projekcie który wpłynął do Biura rady jak i również tym projekcie który przekazała  pani Kwaśniak w § 29 ustala się stawkę procentową służącą naliczeniu jednorazowej opłaty z tytułu  wzrostu  wartości nieruchomości objętej planem w terenie  oznaczonym symbolem PG1 , PG 2, PG3 , w  wysokości  - i w tych dwóch uchwałach  mieliśmy wykropkowane , nie mieliśmy podanej żadnej wartości i wysoka rada  przyjęła ten projekt uchwały w dniu  29 w wersji podanej przez panią Kwaśniak .

Ja otrzymałem po sesji  Rady Miejskiej komplet uchwał , które również podpisałem i te uchwały zostały wysłane do Nadzoru Prawnego pana Wojewody . Radni którzy udali się do pana Wojewody - poinformowali pana wojewodę, że w tych dwóch projektach było wykropkowane   , natomiast w projekcie  który został  przesłany do nadzoru w § 29 zostało wpisane O , jak i również uzasadnienie  zostało , nie było podane  to nad którym debatowaliśmy , które dała nam pani Kwaśniak natomiast było dane  z tej wersji która wpłynęła  do nas od pana burmistrza przed sesją i w tej wersji która  wyszła a w tej wersji którą otrzymaliśmy jest tam tylko  w dwóch zdaniach jest troszeczkę  przestawione są pewne wyrazy - prawda ? , również   są zamienione  te wyrazy.

Panowie Ci - radni stwierdzili ze pan dyrektor poinformował , że w związku z tym ,że  posiedli taką wiedzę zobowiązani są  powiadomić prokuraturę  o przestępstwie ,jeżeli tego nie uczynią  on będzie zobowiązany  zawiadomić prokuraturę że powzięli taką informację o tym przestępstwie , natomiast tego  nie  dokonali. Jak i również była sugestia ze strony pana dyrektora  aby jednak zwołać sesję w trybie o którym  mowa  jest dzisiaj i aby  jeszcze raz wyjaśnić te kwestie o których tutaj przed chwileczką mówiłem. Jeżeli coś panowie  zmieniłem to proszę mnie poprawić. W tym momencie oddaję wam głos w tym temacie .

 

( Radny Ryszard Barański i Radny  Stanisław Nędza   potwierdzili  tak było)

 

Natomiast próbowałem  skontaktować się z panem dyrektorem przedwczoraj, był zajęty - pani poinformowała mnie , że na pewno do mnie oddzwonią w dniu jutrzejszym , podałem komórkę i czekałem do godziny 13 zadzwoniłem - pani mnie przeprosiła ze pan  dyrektor musiał  wziąć pilnie dwa dni urlopu i nie ma go, natomiast podała mi numer do pana zastępcy , tez nie mogłem się z nim wczoraj skontaktować ponieważ był na jakiejś rozprawie , skontaktowałem się w dniu dzisiejszym , zadałem mu te pytania, nie potrafił mi odpowiedzieć ponieważ nie był na tym spotkaniu i poinformował mnie , że ten projekt uchwały jest badany przez ich komórkę i na pewno te pewne rzeczy będą wyjaśnione .   

W związku z tym mam pytania do pani sekretarz - Pani sekretarz  kto w imieniu pana burmistrza będzie - zrelacjonuje nam tą całą sprawę ?.

 

Iwona Aibin Sekretarz   Gminy - pani kierownik wydziału Gospodarki Komunalnej przedstawi.

 

Przewodniczący   Rady Miejskiej Andrzej Dominik , pani kierownik   mam pytanie  czy ma pani upoważnienie takie  od pana burmistrza, że może  pani to przedstawić ?

 

Grażyna Grzeszczak , kierownik wydziału Gospodarki Przestrzennej , tak mam .

 

Przewodniczący   Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dobrze dziękuję serdecznie i ja będę miał   do pani  w pierwszej wersji  bardzo proszę o wyjaśnienie tych kwestii o których  ja mówiłem :

I kwestia dlaczego tak się stało ze w tych dwóch projektach było wykropkowane, natomiast w projekcie który poszedł do nadzoru zostało wpisane O, jak i również proszę o wyjaśnienie do tego uzasadnienia -  dlaczego tak się stało  ze zostało ono zamienione ?.

Mam jeszcze jedno pytanie, ponieważ w momencie kiedy  był plan  wykładany wraz z tym planem   był wyłożony również  projekt uchwały i w tym projekcie uchwały w § 29 był zapis, że ta renta planistyczna  wynosi 10% , tam były określone również  skutki  w ty m pierwszym projekcie który został  wyłożony wraz z planem .

 

Radna Ewa Figzał, panie przewodniczący , szanowni radni , ja chciałam doprecyzować wypowiedź pana przewodniczącego .

Na komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu 27 sierpnia 2008 roku otrzymałam  § 9  dokument zatytułowany zmienione brzmienie § 9 projektu mpzp wsi Braszowice w obrębie terenu górniczego złoża Gabra i Magnezytów.  Tytuł  - zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz   dóbr  kultury współczesnej - moja adnotacje , że  ten par. 9 miał nowe brzmienie .

Natomiast pełny tekst który żeśmy głosowali otrzymaliśmy tak jak pan przewodniczący powiedział na  sesji przed głosowaniem. 

 

Radny Marek Ciapka, ja tylko tutaj z natury dociekliwości chciałem  , niebardzo rozumiem dlaczego dzisiaj  jest ta sesja  zwołana i dlaczego w takim trybie? Kiedy pan  radny Barański  z panem radnym Nędzą to pan przewodniczący Dominik , nam jasno wyłożył. Udzielił wszelkie dozwolone prawem działania żeby tą kwestie wyjaśnić . W tej chwili uchwała w sprawie   miejscowego planu Braszowice jest sprawdzana  pod kątem formalno-prawnym i legislacyjnym  przez nadzór prawny wojewody - Ja nie bardzo jestem dzisiaj  przekonany,  że tak powiem  czy ta sesja ma  jakikolwiek cel tutaj .

Ja mówię od razu , nie byłem na sesji rady kiedy ten plan był głosowany więc nie chciałbym tutaj odnosić się tutaj  do jakości merytorycznej  pracy rady      i tak powiem do czegoś co być może umknęło radnym w uzasadnieniu- mówie o tej rencie planistycznej itd. Natomiast  nie bardzo rozumiem , mam wątpliwości czy my nie jesteśmy aż nadto gorliwi - poczekajmy nadzór wojewody ma w trybie  określonym  ustawą i  zakresem  kompetencji określenie zgodności bądź niezgodności  z uchwałą sprawdzenia wszelkich procedur i stąd tez moje wątpliwości ? . To właściwie jest moja pytanie do państwa - wnioskodawców , bo w ciągu dwóch dni dostajemy powiadomienie na radę , z góry świat teorii  się zakłada, że są jakieś nieprawidłowości i tak naprawdę nie  wiemy o czy tutaj dyskutujemy .

Uchwała została   podjęta i od  Nadzoru Prawnego wojewody będzie ocena  jej wartości merytorycznej  i formalno-prawnej .

Pan radny Barański z panem radnym Nędzą złożyli odpowiednie zapytania , odpowiednie  wątpliwości w tym zakresie , więc ; moje pytanie brzmi  - co my dzisiaj mamy dyskutować  nad czym? , kiedy pan wojewoda jako organ bezpośrednio nadzorujący stanowienie prawa w jednostkach samorządu , jeszcze nie powziął  rozwiązania  w tym zakresie .

Stąd też moje pytanie ? ,

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,  Ja powiem tak , ja za wnioskodawców nie będę odpowiadał . Ja odpowiadam za siebie -Ja chciałbym usłyszeć dzisiaj  wyjaśnienia , dlaczego tak się stało , że w projekcie uchwały było wykropkowane, nie debatowaliśmy nad tym , mogło to umknąć radzie , mogły być różne przyczyny tego , ale nie podjęliśmy żadnej decyzji w tym  . Czy to ma być  1 , czy O ,  natomiast uchwała która poszła do nadzoru jest wpisane O, to jest jedna kwestia , druga  kwestia uzasadnienie.

Ja oczekuję jako przewodniczący  również w tym temacie odpowiedzi , tym bardziej , że to ja  podpisuję  uchwały które idą  i w dobrej wierze te uchwały podpisuję , ponieważ ja z uchwałami  zapoznaje się  przed sesją tak jak państwo i w trakcie obrad. Natomiast nie zawsze a tym bardziej , że ta uchwała jest dość obszerna , nie sprawdzam  słowo w słowo tego projektu uchwały , któren jest przygotowany  przez odpowiednie komórki tego Urzędu.

 

Radna Irena Szewczyk, panie przewodniczący , Wysoka  Rado , Ja też właśnie chciałam żebyśmy może dokładnie sformowali zarzuty nad którymi   chcemy dzisiaj  pracować .

Pierwszy zarzut jest dla mnie zrozumiały , ponieważ  w projekcie  uchwały były kropeczki i nie było żadnej wartości , pokazała się wartość zero , bez wiedzy rady. Chociaż można powiedzieć, że trochę winę my ponosimy , pamiętacie, że Ja zawsze zwracam uwagę na to ze powinniśmy  wszystkie  dokumenty od początku do końca  czytać. Tu pan ma rację , że ta uchwała rzeczywiście jest  dokumentem obszernym , zakładamy że wszyscy czytaliśmy w domu ten dokument  ale nie zwróciliśmy uwagi na  ten fakt  że tam są tylko kropeczki i nie jest ustalona  wartość tego procentu i Ja nie bardzo rozumiem  panie przewodniczący ten  drugi zapis ? - Czy pan mógłby dokładnie podać czym różnią się te dwa uzasadnienia , to nad którym  debatowaliśmy na sesji  a to które zostało wysłane do Wojewody , bo myślę że to jest bardzo istotna  rzecz .

Jest to poważna  sprawa i nie do końca jasny obraz tego nad czym chcemy dzisiaj pracować i myślę , że sprawa jest poważna .

Natomiast zgłaszam panie  przewodniczący  formalny wniosek - wszystkie projekty uchwał , które są rozpatrywane na posiedzeniach Rady Miejskiej a dokładnie mówiąc na sesjach  powinny być od pierwszego do ostatniego wyrazu czytane żeby nie było takich niejasności jak z tą nieszczęsną uchwałą, bo znowu mamy nieprzyjemną  sprawę i nie ukrywajmy że jest to nieprzyjemna sprawa  dla nas wszystkich.

Bardzo bym prosiła  , pierwszy punkt dla mnie jest czytelny, zrozumiały , natomiast bardzo bym prosiła o wyjaśnienie .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , proszę państwa  , Ja mogę odczytać to , a druga kwestia  jest tego rodzaju ze państwo mieliście te dwa projekty uchwał , wszyscy otrzymaliście . Ja tylko powiem,  że uzasadnienie  które pani Kwaśniak nam przedłożyła tutaj na sesji i na komisji gospodarczej  jest na dwóch stronach, natomiast uzasadnienie  które otrzymaliśmy            z projektem uchwały pierwszej wersji jak i które poszło do nadzoru  jest to na jednej stronie. Jeśli jest taka wola państwa, Ja mogę państwu to uzasadnienie odczytać , natomiast  jak stwierdziłem  to uzasadnienie , które   otrzymaliśmy w pierwszej wersji od pana burmistrza , które wpłynęło do biura rady  przed sesją, które Ja państwu w zawiadomieniu na sesję wysłałem jest można powiedzieć w takiej samej treści , prawie  takie samo ale nie do końca bo również dopisane są akapity i również dwa zdania są przestawione, także nie jest na pewno kropka w kropkę  zdanie  w zdanie to pierwsze uzasadnienie i to uzasadnienie które  zostało wysłane .

Natomiast chciałabym Wysoką Radę  poinformować również - jeżeli w projekcie uchwały  który przyjęliśmy poszłoby to wykropkowanie to Nadzór wojewody w momencie kiedy by sprawdzał wróciłby nam tą uchwałę i poprosiłby wysoką radę aby wysoka rada zajęła stanowisko , bo mogło to być przeoczenie wysokiej rady .

Ja chciałbym jeszcze tutaj odczytać , bo będę miał kolejne pytanie do pani kierownik która nam przedstawiała ta sprawę - czy wartość tej nieruchomości o której jest mowa w tym planie wzrasta ?, wzrosła ? czy nie ?  bo chciałbym państwu odczytać orzeczenie Naczelnego Sadu Administracyjnego we Wrocławiu .

( opłata uiszczana Gminie  na podstawie przewidzianej chodzi to o rentę planistyczną , rożnie w poprzedniej  ustawie została określona przez doktrynę i praktykę mianem renty planistycznej .Stanowi ona swoista  partycypację  gminy w zyskach jakie przynosi zbycie nieruchomości  której wartość wzrosła  w związku  ze  zmiana ustaleń zawartych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W komentowanym przepisie wskazano jedynie górną wysokość tej opłaty , natomiast określenie obowiązującej stawki procentowej należy do kompetencji Rady Gminy . Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 IX  2002 roku przyjął, ze obowiązek  zapłaty jednorazowej opłaty  ( renty planistycznej ) pobieranej w razie zbycia nieruchomości której wartość  w związku z uchwaleniem nowego lub zmienionego planu wzrasta wyklucza możliwość  ustalenia  w miejscowym planie zagospodarowania  przestrzennego O stawki procentowej służącej naliczeniu tej opłaty .

Bardzo proszę kto z panów radnych chce zabrać głos .?

 

Radny Józef   Horowski , panie przewodniczący , Wysoka  Rado .  

Ja  w sprawie miejsca tego wykropkowanego . Nad tą uchwałą  debatowała  komisja Gospodarcza , tam było miejsce  wykropkowane, taka uchwałę przyjęła Rada   - było miejsce wykropkowane  - Proszę mi powiedzieć  co by było gdyby pracownicy burmistrza wpisali - Ja rozumiem, że miejsce wykropkowane to jest po prostu nic . A co by było gdyby pracownicy burmistrza wysyłając ta uchwalę wpisali 10 % ? , 20  lub 30 %? - dopiero byłoby larum .To by było dopiero podejrzenie o korupcję .   

Jeszcze przy okazji mam jeszcze jedno pytanie do pana przewodniczącego Barańskiego - Panie przewodniczący  jeśli pan może proszę powiedzieć  nam  ile w ciągu trwania naszej kadencji wysłał pan  zawiadomień do prokuratury ? , na temat spraw , nieprawidłowości , przestępstw , zamykania i takich różnych rzeczy ?

Może pan odpowiedzieć na to pytania ?

 

Radny Ryszard Barański ,

Proszę państwa to jest naprawdę poważna sprawa , niektórzy radni chcą kota ogonem obrócić .  Ja panu odpowiem  ile , ale pierw powiem do czego my radni zostaliśmy powołani ,

Zgodnie z ustawa o samorządzie gminnym , każdy radny jest  z mocy prawa powołany do kontrolowania działalności burmistrza i taką funkcje mamy pełnić. Tu chce się , jak już wspomniałem odejść od  zasadniczej kwestii o praworządność , o zaufanie o to wszystko , że jesteśmy funkcjonariuszami publicznymi . Jest burmistrz funkcjonariuszem i radny jest funkcjonariuszem  publicznym . Proszę państwa O - to jest bardzo ważna kwestia , ale są jeszcze inne kwestie które dziwnie jakoś wyglądały tutaj przy całym komponowaniu tego planu zagospodarowania przestrzennego .

Ja może państwu przedstawię tak po krótce , jeżeli państwo pozwolą jak to się wszystko się odbywało .

Myśmy uchwałą nr VII/44/2007 uchwaliliśmy przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania wsi Braszowice  gdzie w uzasadnieniu było napisane, że z wnioskiem  wystąpił przedsiębiorca Magnezyty Grochów SA i proszę posłuchać - którego zamierzonym celem jest uruchomienie powtarzam uruchomienie  zaniechanej eksploatacji Magnezytów i o to cała sprawa się rozbija .Zaraz udowodnię dlaczego !

Bo to była nieprawda - przedsiębiorcy nie chodziło o magnezyt, którego tam własciwie nie ma  , chodzi o 30 mln Gabry o wartości około 100 mln zł i  w złożonym projekcie który przedstawiony został do wglądu publicznego od 2 maja do 28 maja , jest zapisany, że to jest projekt planu zagospodarowania  przestrzennego zwany dalej miejscowym terenu górniczego złoża  magnezytu - taki projekt został wyłożony proszę państwa .

Co się dzieje?- ten projekt został wyłożony i wtedy mogą składać uwagi obywatele , organizacje , przedstawiciele stowarzyszenia Braszowice Nasza Przyszłość -złożyli takie uwagi i nikt więcej .

Kiedy zostały złożone uwagi  n nikt nie ma prawa majstrować przy tym planie zagospodarowania , bo to jest świętość . Może robić to rada  na sesji plenarnej , możemy przyjmować  te uwagi lub odrzucać! To jest świętość , po to  jest ustawa proszę państwa .

Co się dzieje dalej ? ,

18 sierpnia dostajemy drugą wersje planu zagospodarowania przestrzennego tego obszaru i jak się już tytuł zmienił  - miejscowy plan zagospodarowania  zmienia się - zacytuje dosłownie -miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego części wsi  Braszowice , zwany dalej planem miejscowym sporządzonym dla  projektowanego słuchajcie państwo  dla projektowanego terenu złoża  gabra i magnezytu już magnezyt jest na drugim miejscu .

To jest już przyczynek do tego jak cała sytuacja później nabrała innego tempa i w § 20 w  tym co został wystawiony do publicznego wyglądu jest napisane - w terenie dopuszcza  się eksploatację złoża magnezytu sposobem odkrywkowym , to w tej pierwszej wersji która została wyłożona a już w drugiej wersji w § 20 jest zapisane  w terenie dopuszcza się    eksploatacje złoża gabry  i magnezytu , magnezyt spadł na drugi plan .

Co się dzieje dalej  - w planie który został wyłożony jest 10 % napisane ze ma wynosić renta  planistyczna - 10 % , bo zgodnie z ustawą taki wpis  jest zobowiązany  zrobić pan burmistrz

 art. 15  - wójt burmistrz albo prezydent miasta  sporządza projekt planu miejscowego zawierający  cześć tekstową i graficzną . W planie miejscowym określa się obowiązkowo stawki procentowe  na podstawie których  ustala się  opłatę o której mowa w art. 36 , który mówi właśnie o tej trencie planistycznej, i tu jest zasadnicze pytanie  - Jak to się stało że było 10 % że Gmina miała uzyskać   z tego tytułu 40 tys. zł. i 22 mln ze sprzedaży gruntów - nagle to wyparowało , nagle nie ma  analizy skutków  finansowych  jakie gmina ponosi i zysków jakie poniesie .

Co się stało ? , to my mamy   wyjaśnić panie radny Ciapka , bo my jesteśmy funkcja kontrolna  w stosunku do burmistrza , a prokurator swoje zrobi ? , ale my musimy tutaj wyjaśnić czy my mamy dalej ufać wszystkim urzędnikom ? , czy my mamy przestać im ufać ? ,

I tu nie jest , że Ja szukam afery bez przerwy , tylko tą aferę ktoś stwarza  , to nie Ja O wpisałem  , to nie ja zmieniałem 3 wersje planu to się  w głowie nie mieście ze każda wersja jest inna a  co ciekawe jeszcze dojdziemy jeszcze do innej kwestii .

W 2007 roku burmistrz już wiedział w listopadzie, że strefa ochronna , ma być W a nie A , a w planie przedstawia się nam  radnym  wprowadza się nas w błąd i przedstawi się nam dalej strefę A , gdzie jest 50 metrów strefa ochronna a druga W jest 150 metrów. Dopiero na dwa dni przed  głosowaniem pani architekt zmienia § i wpisuje strefę ochronną W , ale ona już tego nie może robić , bo proszę państwa  ustawa  wyraźnie mówi - jeżeli plan już został wyłożony a  wcześniej musza być uzgodnienia ze wszystkim którzy mają ku temu z mocy ustawy , mają te uzgodnienia wprowadzać . Tu jest zapisane że burmistrz uzgadnia z właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków ale przed wyłożeniem tego planu. To nastąpiło dopiero po wyłożeniu na 2 dni przed głosowaniem - dlaczego tak robiono  ? , czyj interes broniono ? . Nasz ? Gminy ?  nie  Ja uważam ze tu nie było bronienia interesu społecznego tu było działanie na niekorzyść Gminy .

Ja nie chciałbym kategorycznie  to stwierdzać bo od tego są inne  organa , ale już te dowody które tu przedstawiłem świadczą o tym że projekt planu był komponowany niezgodnie z ustawą ,  za dużo tych cudów . Chciałbym żeby  urzędnicy wyjaśnili , bo skoro nie ma panów burmistrzów   , biorą na siebie odpowiedzialność że ich tutaj nie ma i nie chcą wyjaśnić tej kwestii i przyznają się do winy. Tak przyznają  się z  winy proszę państwa ! i Ja panie Ciapka tu ślubowałem i mówiłem że póki Ja będę radnym i wiceprzewodniczącym Rady to nie będzie tu układów , korupcji , kolesiostwa i tego innego.

Proszę pana , do pana radnego który kiwa tutaj , każdego obywatela jest obowiązek  jeżeli się  dowie o przestępstwie powiadomić o tym przestępstwie    i Ja o tym powiadomię , bo mnie do tego zobowiązał  dyrektor .Powiedział że jeśli Ja nie powiadomię to on powiadomi i Ja będę odpowiadał za to że  nie powiadomiłem.

Mam nadziejże że wyjaśni nam tu pani kierownik, z tym że mi przykro i   żal mi troszeczkę pani kierownik że ona musi się z tego tłumaczyć , jak plan powinien zgodnie z ustawą komponować  burmistrz .

Dziękuję. Resztę państwu  jeśli będzie taka potrzeba przedstawię w dalszej dyskusji.

 

Radny Stanisław Nędza ,

Ja chciałem  dla pana radnego Marka Ciapki powiedzieć takie coś , bo tu już przewodniczący powiedział  w większości  - dlaczego dzisiaj jest ta sesji ?

Pan dyrektor  sugerował nam że dobrze byłoby jak najszybciej zrobić sesję i wyjaśnić  innym radnym to co myśmy powzięli .

 

Przewodniczący rady Miejskiej Andrzej Dominik , bardzo proszę panią kierownik o zajęcie stanowiska w tych kwestiach o których była tutaj mowa i które jest w zawiadomieniu o  zwołaniu tej sesji .

 

Grażyna Grzeszczak , kierownik wydziału Gospodarki Przestrzennej ,  

Szanowni państwo , potwierdzam to, że 28 czerwca 2008 roku  Rada Miejska  podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego  planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Braszowice w § 1 pkt 1 było zapisane - przystępuję się do sporządzenia miejscowego planu  zagospodarowania przestrzennego części terenów wsi Braszowice w związku z  wystąpieniem firmy pod nazwą Magnezyty Grochów SA , oraz wniosków wynikających z analizy zasadności przystąpienia do sporządzenia miejscowego.

 W ślad za podjęta  uchwałą burmistrz  miasta  ogłosił o przystąpieniu  do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zawiadomił wszystkich ze wszyscy zainteresowani mogą składać wnioski do wymienionego planu , wnioski należy składać na piśmie w Urzędzie Miejskim  do 30 sierpnia 2007 roku.

5 lipca 2007 roku zgodnie z art. 17 pkt. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym burmistrz poinformował  wg rozdzielnika wszystkie instytucje że przystąpił do  sporządzenia   miejscowego planu zagospodarowania i wnioski do planu te instytucje miały składać w  terminie do dnia 31 lipca  2007 roku, są wymienione - jest tych instytucji 16.

Decyzją nr 20 /P/2007 z dnia 9 października 2007 roku Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zawiadomił nasz Urząd, że została udzielona koncesja na rozpoznanie złoża magnezytów                       w Braszowicach . Powierzchnia obszaru koncesyjnego wynosi 50,4211 ha , koncesją objęte są następujące kopaliny ,  magnezyt koncesja ważna  jest w okresie 12 miesięcy do dnia  8 X 2008 roku.

5 lutego 2008 roku pracownia   Projektowa  Urt- Bis z Dzierżoniowa złożyła  projekt planu miejscowego - to jest pierwsza wersja projektu.

Drugi projekt ,  ma datę 15 lutego wszystkie egzemplarze datowane są i nie ma tutaj nieporozumień czy  dyskusji.

Trzeci projekt miejscowego planu ma datę 17 marca , ten projekt wraz z pismem Burmistrza został przekazany do zaopiniowania  i uzgodnienia do następujących  jednostek : Wojewoda  Dolnośląski , Zarząd Województwa , Burmistrz Barda, Państwowy Inspektor Sanitarny, Wojewódzki Konserwator Przyrody, Dowódca Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego,  Agencja Bezpieczeństwa , Zarząd Powiatu Ząbkowice , Komenda Wojewódzka Policji, Sudecki Oddział Straży  Granicznej , Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, Powiatowa Komenda  Państwowej Straży Pożarnej , Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, Okręgowy Urząd Górniczy i tu jest informacja zgodnie z art. 24 cytowanej na wstępie  ustawy uzgodnień  miejscowego planu należy dokonać  w trybie art. 106  kodeksu postępowania administracyjnego .Termin przedstawiania   opinii , dokonania uzgodnień  należy  składać do 30 kwietnia 2008 roku .

Projekt ten został wyłożony do publicznego wglądu , następnym dokumentem  burmistrza było ogłoszenie burmistrza o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego  planu zagospodarowania przestrzennego . Wyłożenie było  w dniach od 2 maja 2008 do 28 maja 2008,na  dzień 21 maja 2008 została  wyznaczona dyskusja publiczna nad planem w Braszowicach . Ta informacja została opublikowana na    stronie internetowej Urzędu,  w czasopiśmie Echo Tygodnia , Wiadomości Powiatowe, tablica ogłoszeń oraz zastała przesłana do sołtysa wsi Braszowice.

W dniu 21 maja 2008 roku odbyła się dyskusja  publiczna nad projektem planu .Potem 30 czerwca Pracownia  Urbanistyczno- Architektoniczna z Dzierżoniowa  pismem przekazuje do Gminy dokumenty ; adresatem jest Urząd Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie .

Pracownia Ur-Bis w Dzierżoniowie informuję,  iż zakończył się tok formalno -prawny  opracowania  wyżej wymienionego planu . Nowy plan może być przedmiotem uchwalenia przez radę Miejską  i tutaj były załączone dokumenty :   projekt miejscowego planu, rysunek w wersji kolorowej , rysunki w wersji czarno-białej , rozstrzygnięcia do uchwały , uzasadnienie  uchwały.

To był oficjalny dokument  przekazany na ręce burmistrza  , przez biuro projektowe z oświadczeniem, że został wyczerpany tryb formalno-prawny .

14 lipca do Urzędu naszego wpłynęła decyzja Urzędu Marszałkowskiego , jest to decyzja nr VI/WP/2008 która orzeka - stwierdza  wygaśnięcie koncesji Marszałka  Województwa Dolnośląskiego udzielonej dla Magnezyty Grochów  Spółka SA Grochowa na rozpoznanie złoża magnezytów Braszowice miejscowość Braszowice . W uzasadnieniu podano - w związku z przyjęciem  bez zastrzeżeń dokumentacji geologicznej złoża Gabra i tu jest inna informacja już - z Urzędu Marszałkowskiego ! , złoża Gabra , w kat C1 koncesja wygasła  z mocy ustawy prawo geologiczne i górnicze . Czyli organ - Urząd Marszałkowski  zawiadamia nas  została  sporządzona  dokumentacja geologiczna ustalono że znaczącym złożem  w tym obszarze jest złoże Gabra i nie mam tego drugiego dokumentu bo ten dokument był wzmocniony następnym pismem też z Urzędu Marszałkowskiego gdzie było podane  ilości tego złoża i też było tam zapisane  ze dodatkowym złożem  które występuje w tym obszarze  jest złoże magnezytu . Podstawowe złoże było złoże gabra , a drugim złożem  złoże magnezytu .

W związku z powziętą informacją z Urzędu Marszałkowskiego  oraz innymi wątpliwościami co do zapisu w projekcie uchwały który został złożony  w dniu 30 czerwca przez Biuro Projektowe w tym również  wątpliwości co do § 29 który mówi  o tej opłacie planistycznej spotkaliśmy się  tutaj w Urzędzie z Biurem Projektowym  i ustalaliśmy te wszystkie wątpliwości - wątpliwości  były zredagowane na piśmie , były konsultowane z radca prawnym  , były dokonywane dodatkowe  dokumenty i w związku z tym  dokonano  wspólnie korekty tego planu  który był  przedłożony 30 czerwca .

W związku z tym  ze  wyprostowaliśmy te nieprawidłowości które wynikły z uzgodnień z Urzędu Marszałkowskiego , wyprostowaliśmy nieprawidłowości które były proponowane  wcześniejszych uchwałach , gdzie projektantka zasugerowała ze z tytułu wzrostu nieruchomości opłata planistyczna powinna wynosić 10 % , Dlaczego myśmy to skorygowali ? - bo jak było tu cytowane  zgodnie z ustawa  o planowaniu przestrzennym art. 36 - jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego, albo jego  zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa ta nieruchomość , wójt , burmistrz , albo prezydent miasta pobiera jednorazowa opłatę ustaloną w tym planie , określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości . Opłata ta jest dochodem własnym gminy , wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30 % wzrostu wartości nieruchomości .

Powiem tak ; projektem  planu  był  objęty obszar o powierzchni ok. 160 ha, w tym obszarze  znajdowały się działki prywatne rolników ,  jak państwo mieliby mapę  planu zagospodarowania przestrzennego - plan nie ingeruje   w własności prywatne, pola uprawne utrzymują dalej swój charakter  pól uprawnych.

Plan ingeruje tylko  własność Gminy Ząbkowice Śląskie jest to działka 374/2 której powierzchnia jest powyżej  76 ha , ale przeznaczenie tej działki tylko    i wyłącznie wzrasta w obszarze gdzie występuje potwierdzone złoże gabra       i magnezytu oraz wartość tej działki wzrasta w obszarze gdzie przeznaczenie terenu jest wskazane pod budowę ciągów technologicznych i teraz jak państwo czytają ustawę , właścicielem jest gmina i co by dało jeżeli by gmina  - Rada podjęła uchwałę uchwaliła stawkę  ,większa od O  a nie wyższą niż 30 % - Burmistrz przy sprzedaży działki by musiał sam dla siebie  naliczyć tą opłatę i odprowadzić ją do kasy gminy.

To jest właśnie to wyjaśnienie. Plan nie obejmuje żadnych własności prywatnych , nie ma wzrostu wartości na działkach prywatnych , wzrost wartości jest tylko i wyłącznie na  działce gminnej.   

18 sierpnia  burmistrz , przekazał do Biura Rady Miejskiej projekt uchwały - projekt ten został przekazany radnym- przedstawicielom komisji gospodarczej i został  przekazany radnym przy zawiadomieniu o  sesji.

Jak było posiedzenie Komisji  Gospodarczej w dniu 27 sierpnia , projekt uchwały był z wypunktowanym § 29 . Na posiedzeniu Komisji Gospodarczej nie padło ustalenie stawki wyższej o O mniejszej od 30.

Co się stało w tym dniu na komisji  Gospodarczej - Pani architekt przedłożyła , wyłożyła tu przy członkach komisji , że ma postanowienie od  Konserwatora Zabytków  , dała  kartkę że w związku z tym postanowieniem  powinna być wprowadzona korekta do  § 9 . Poinformowała  wszystkich co byli na sali  ze ma ze sobą komplet 21 projektów uchwał z wprowadzoną tylko i wyłącznie tą  zmianą. Projekt  uchwały niektórzy  radni wzięli już  wtedy na komisji gospodarczej , pozostałe egzemplarze  zostały przekazane do Biura Rady i były dane  radnym w dniu sesji  przez pracownika biura .

Wiadomo że , nad projektem uchwały w dniu sesji  była szeroka dyskusja , był szereg pytań  które wyjaśniała  pani architekt , były tez kwestie dotyczące tego nieszczęsnego fortu .

Proszę państwa , zasada jest podstawowa , plan musi być spójny ze studium. Jeżeli państwo sięgną  do  studium naszego , studium składa się z  planszy , składa się z części opisowej. Na planszy tylko symbolem koła  jest zaznaczone występowanie fortu i do tego fortu jest wydana decyzja przez konserwatora zabytków , że jest to obiekt chroniony. W naszym studium nie ma ustalonej żadnej strefy i to tutaj  było mówione i było też wyjaśniane  w obowiązku Urzędu czyli Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków  było uzgodnienie na podstawie art. 106 kodeksu postępowania  administracyjnego w formie postanowienia. To konserwator zabytków  przeciągnął  sprawę do  ostatniego dnia , to konserwator! .

Byliśmy na szkoleniu w poniedziałek, - szkolenie prowadził sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego , padły takie pytania , padły takie  uwagi , wszędzie w Urzędach, czy instytucje mają do  czynienia  z opracowaniem  planów zagospodarowania  przestrzennego mają kłopoty z uzyskaniem od konserwatora w formie  postanowienia uzgodnienia .

Co powiedział  sędzia ? , proszę spisać  skargi do Ministra  Kultury i taką odpowiedź otrzymali urzędnicy  w poniedziałek na szkoleniu .

Odnośnie jeszcze wrócę do tematu uzasadnienia do uchwały- Biuro  Projektowe przygotowało projekt uchwały , jako element do tego projektu uchwały biuro projektowe  przedstawiło wersję ich uzasadnienia. Wersja ta jak mówiliśmy była złożona  30 czerwca , myśmy się z tym - kto podpisuje uzgodnienie do uchwały . Kierownik merytorycznie odpowiedzialny za prowadzenie  tych spraw , oraz radca prawny  . My z radcą prawnym podpisaliśmy nasze uzasadnienie i to uzasadnienie było przekazane do biura rady . W tym uzasadnieniu było to poruszone  ze konserwator nie ustalił w formie postanowienia  ale tu na sesji  , na komisji gospodarczej i na sesji kiedy pani architekt nas powiadomiła, że ma postanowienie to też się zmienia  pewne  oświadczenie , bo jest na dzień podejmowania  uchwały jest postanowienie. To jak byśmy zapisali , że podtrzymywali to, że , nie ma uzasadnienia  to tez by było jakąś formą  poświadczenia nieprawdy .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej   Andrzej Dominik , dziękuję pani kierownik.

Pani Kierownik , Ja chciałbym tu zaznaczyć jedna kwestię , nie raz zdarzało się tak tutaj na tej sali obrad gdzie przed sesją czy w trakcie sesji wymienialiśmy projekty uchwał ,  Ja zawsze i myślę, że radni mieli takie przeświadczenie i na tej sesji kiedy uchwalaliśmy 28 również mieliśmy takie przeświadczenie ze ten projekt uchwały który otrzymujemy od pani Kwaśniak  który nam daje jest to projekt burmistrza  Ząbkowic Śląskich , bo nigdy ani pan burmistrz  ani nikt nie zaprotestował mówiąc - proszę państwa tak ten projekt jest tak ale nie to uzasadnienie . Nieraz żeśmy tutaj  wymieniali proszę państwa  projekty uchwał  , nieraz pani skarbnik , proszę państwa mam taką czy taką zmianę  proszę projekt uchwały i przyjmowaliśmy ze to jest w dalszym ciągu zawsze projekt pana burmistrza i w tym momencie nikt tutaj nie  zaprotestował  , ani pan burmistrz  ani nikt że ten projekt uchwały który otrzymaliśmy na sesji od pani Kwaśniak że to nie jest projekt pana  burmistrza albo to uzasadnienie  nie jest pana burmistrza .

 

Grażyna Grzeszczak , to już powiem -  czy uzasadnienie jest uchwałą ?

Czy jest załącznikiem do uchwały ?

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, powiem tak, jest załącznikiem do uchwały - radni otrzymali z nim się zapoznali. Może inaczej powiem uzasadnienie nie jest podstawą do uchylenia uchwały .

 

Radny Ryszard Barański , pani kierownik  , ja mam parę  pytań do pani -

Pani  powiedziała faktycznie, że burmistrz  wystosował  do tych instytucji pismo - właściwie projekt planu zagospodarowania przestrzennego  i wysłał to  21 marca  - no dobrze 17 marca i określił  termin do 30 kwietnia że wszystkie uzgodnienia miały być . Jest tu konserwator wojewódzki? ,   

Jest  ?  

 

Grażyna Grzeszczak , Wojewódzki Urząd Ochrony zabytków Delegatura w Wałbrzychu - pozycja 11 .

 

Radny Ryszard Barański , mówimy o tym samym , do 30 kwietnia miały być uzgodnienia . Zna pani to pismo do konserwatora które przyszło dnia  16 - czy pani zna to pismo ?

 

Grażyna Grzeszczak , panie radny - to jest pana zbędne pytanie . Ta kwestia była wyjaśniana na sesji na które pana  nie było .

 

Radny Ryszard Barański , proszę państwa, tu jest pismo konserwatora który dostał  ten plan do uzgodnienia , w związku z przysłanym projektem miejscowego planu zagospodarowania itd. , itd. , na końcu napisał  tak - zapisy zawarte w § 9 uchwały miejscowego  planu zagospodarowania  przestrzennego  są niewystarczające - uznał konserwator , niedostosowane do rodzaju obiektu oraz nie uwzględniono ochronę otoczenia zabytków  - pas ochrony 150 metrów. Na końcu  napisał tak - po dokonaniu stosownych zmian odnośnie ochrony konserwatorskiej , stanowisk archeologicznych należy ponownie  złożyć  w naszym urzędzie  projekt planu celem  uzgadniania, znaczy urząd miał jeszcze czas  żeby poprawić to i przesłać do konserwatora  i wtedy byłaby wydana decyzja. Bo konserwator by wam nie wydał zgody na zaopiniowanie tego planu , bo wyście  niezgodnie z ustawa o ochronie zabytków  przedstawili ten plan  do pana wojewody i zostałby uchylony .

Dlatego pytanie jest moje dlaczegoście nie dochowali tego terminu, dlaczego dopiero po skardze pana Nędzy który to uwypuklił , że są łamane procedury , dlaczego na dwa dni przed uchwaleniem tego planu  dopiero nastąpiła zmiana  i dlaczego to było zrobione wbrew ustawie ? , bo ustawa zakłada że wpierw się  uzgadnia wszystko a później plan się wystawia do publicznej wiadomości  .

Jeszcze jedno pytanie - czy w planie który został wystawiony od 2 maja do 28 maja został określona stawka 10 % i czy proszę panią  było tam zapisane skutki finansowe  tego planu ? - proszę mi odpowiedzieć na te pytania .

 

Grażyna Grzeszczak , tak jak informowałam - projekt planu ?

 

Radny Ryszard Barański , ale dlaczego znikło ?

 

Grażyna Grzeszczak , projekty planów były przygotowane  w kilku wersjach, oficjalne pismo

 

( wymiana zdań pomiędzy   radnymi )  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, panie radny Ja mam  taką propozycję , panie kierownik będzie odpowiadać na zadane pytania .  

 

Grażyną Grzeszczak , dlaczego znikło ? - informuje pana drugi raz , obszar objęty  planem obejmował 160 ha , w obszarze tym są tereny prywatne rolników jako uprawy rolne, plan nie ingeruje - plan utrzymuje ich przeznaczenie. W terenie tym jest działka  Magnezytów która zgodnie z planem  jest częściowo przeznaczona do rekultywacji a czesiowo jej charakter  jest zachowany jako działki budowlanego , bo na tej działce występują urządzenia budowlane , transformatory które zasilają aktualnie  od strony Barda .jest działka gminna 374/2 która ma powyżej 76 ha , zmiana przeznaczenia terenu występuje w obszarze  naszej działki .

Dlaczego ? - bo na terenie naszej działki występuje złoże i na terenie naszej działki plan przewiduje tereny pod budowę linii technologicznej. Jeżeli ani na komisji Gospodarczej ani na Sesji  nie padła stawka  wyższa  od O , w przedziale  wyższym od O i nie wyższym od 30 % a zasada jest taka  kiedy się  oblicza opłatę planistyczną - kiedy  właściciel nieruchomości  dokonuje jej sprzedaży , wtedy jest sprzedaż do burmistrza wpływa akt notarialny , burmistrz w ślad za tym aktem  notarialnym jest upoważniony  do udzielenia zlecenia dla rzeczoznawcy uprawnionego który wyliczy w jakim stopniu wzrosła wartość nieruchomości i właśnie sprzedaż akt notarialny , uruchamia wyliczenie tej stawki która powinna  ten dochód z tytułu wzrostu powinien wpłynąć  do Gminy .Jeżeli wartość nieruchomości  dotyczy naszej działki , burmistrz przy  sprzedaży  tej działki  powinien  wyliczyć tą stawkę i wpłacić do Gminy.

 

Radny Ryszard Barański , dlaczego nie uzgodniliście ?

 

Grażyna Grzeszczak , ten temat  był szczegółowo wyjaśniane na sesji , gdzie pana nie było . Niestety kiedy była  dyskusja nad planem pan wyszedł .

 

Radna Danuta Wojtaczka , pani kierownik nie może pani mówić, że padła stawka na sesji , dlatego wpisano O , bo jak będą podwyżki śmieci , czynszu czy czegoś to będziemy milczeć .

Wiem, że wkradła się niejasność , która wzbudziła między innymi w tej chwili mówię o pierwszym punkcie czyli tym wpisaniem nieszczęsnego O i pani kierownik to nie radni , bo ufam nam jako radnym , Ja sama w przerwie  rozmawiałam z radnymi sesji i właśnie zadałam takie pytanie - zastanawiam się jaka będzie procentowa stawka tej renty planistycznej i rzeczywiście debatowaliśmy nad ten temat , ponieważ wiemy że to wzrasta wartość itd. ,    i pani Kierownik , samemu sobie nie można  wstawić O i domyślać się  że nic nie mówiąc i debatując wstawiamy O , bo tu akurat mówimy o problemie  i gdyby wtedy referująca osoba i myślę że  możemy wszyscy klepnąć się w pierś , że my jako radni nie zwróciliśmy na to uwagę , osoba referująca nie zwróciła na ważny wykropkowany moment gdzie trzeba było wstawić jakąś wartość , nie można się domyślać że jak  nic , to nikt nie powiedział ze będzie O i tutaj zaświadczam i mówię to w swoim imieniu że na pewno nie widziałabym potrzeby zwołania  sesji nadzwyczajnej  , gdyby  na sesji padło takie zdanie osoby referującej  - proszę państwa w związku z tym że  nie ma sensu wstawienie tam procentowo liczby 10, 2 , 30 , ponieważ Gmina  musiałaby sama zapłacić sobie jak gdyby podatek , proponuję  O , bo jest to najbardziej logiczne , podejrzewam że radni by to przegłosowali . Tylko cała niejasność bierze  się z tego że rzeczywiście temat się zamknął , skupiliśmy się na bardzo  ważnej sprawie  i zapomnieliśmy  jak gdyby o tym ważnym momencie  kiedy należało wpisać wartość i nie chciałabym aby sugerować się brakiem mówienia jako wpisaniem O, bo to powinno być z Rada uzgodnione , o  do , ktoś musi się przyznać do tego. Mogę  się jako   radna przyznać do tego że nie doczytałam uchwały , pani   kierownik się powinna przyznać  jako referująca , każdemu nam może się przydarzyć i tutaj Ja również mówię tylko w momencie  kiedy wstawi się wartość  i poszło to  straciło to nasze zaufanie pani  kierownik . Dlaczego Ja na to zareagowałam , Ja oczywiście  po późniejszym czasie dostałam taka  informację że to poszło z wartością O, ja dopiero sobie przypomniałam  moment kiedy rzeczywiście  nie debatowaliśmy nad tym punktem i to wzbudziło - jak może być nie debatować i wstawić O . Można to było wyjaśnić i podejrzewam że ta sesja dzisiaj  jest w celu wyjaśnienia   nieprawidłowości  .

O to nie znaczy zawsze nic.

 

Radny Stanisław  Nędza . pani kierownik Ja myślę, że nie do końca  zgadzam się z  panią  i z tym co pani powiedziała -

Po pierwsze jeżeli jest tak  jak pani mówi że debatujemy tylko nad terenem gminnym  to po co było robić plan przestrzenny na 180 ha , bo wyraźnie pisze że granica obszaru objętego planem miejscowym to są te linie dookoła ,   a dlaczego ? , bo jeżeli chodzi o rentę planistyczną to można było zrobić tylko ten obszar  malutki w którym jest  teren gminny i tam posadowić tą kopalnię- prawda ?  i to byłaby sprawa już zamknięta . Ale pani nie może tego zrobić ani Biuro Urbanistyczne bo art. 36 on mówi o  rencie planistycznej , o zyskach  dla gminy , ale tez mówi  o użytkownikach wieczystych  którzy mają  obok ziemię  tego zakładu i oni stracą na tym i wtedy Gmina im płaci i pani  architekt i pani kierownik musiała narysować ten obszar 180 czy 160 ha i ująć tych wszystkich z boku  ludzi , bo pani mi nie powie np. dzisiaj w tej chwili bo ja mogę to powiedzieć wszystkim radnym że w pierwszej wersji z 5 lutego była zaznaczona działka pana Waldka Wereśnika, bo chciałem powiedzieć ze ten fort jest własnością pana  Waldemara Wereśnika i tu jest jego działka i jest las , jest następne pole  pana Lubienieckiego i w pierwszej  tej  wersji z 5 tu  na tej  mapce ich pole zaznaczone jest na PG3, czyli koncepcja  była taka że jest to wieczyste użytkowanie  osób prawnych . Oni jak to sprzedadzą  , bo to nie jest  ani Gminy, to jest własność ich prywatna musza odprowadzić  opłatę planistyczną. Ale zrobiono to , wyrysowano ich tutaj stą i mówi się nam radnym i wszystkim że nie może być  renty planistycznej , bo jak będzie sobie gmina będzie sobie za swój teren płaciła. Ale przepraszam   art. 36 on nie mówi tylko i wyłącznie o rencie  on mówi też w druga stronę - użytkownik wieczysty straci na swojej własności to należy mu się  tam coś , oczywiście pani to zacytuje elegancko zgodnie z art. , bo ja tylko mogę powiedzieć to swoim  zdaniem i dlatego błędem jest ze jak tutaj na tej sesji pani próbuje wmawiać ze plan objęty jest  180 ha, my  debatowaliśmy nad całym planem ale tylko należy to rozważyć co tutaj jest teren gminy .To trzeba było zaznaczyć ze plan jest objęty - teren gminny sam i wziąć te z boku działki  i nie zwracać na nie w ogóle uwagi. Nie ! , ustawa o planowaniu przestrzennym przewiduje  na  dobre i na złe . Dziękuję .

 

Grażyna Grzeszczak , państwo  podjęliście uchwałę dotyczącą  przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego , droga do kopalni jest  jeszcze bardzo daleka , bo ten co będzie chciał uruchomić na tym terenie  kopalnię musi mieć prawo do działki i musi uzyskać koncesję uprawnionego organu na wydobycie w terenie złoża. Ale żeby przystąpić do wydobycia jeszcze musi mieć zatwierdzony  plan ruchu kopalni , co koncesja mówi ? ,   w koncesji wyznacza się  obszary i tereny górnicze  i jeżeli się  okaże  że będzie ktoś poszkodowany w tym obszarze jemu przysługują roszczenia , uchwała  to rozstrzyga  , nie wyklucza tych osób , czy nie pozbawia ich praw do roszczeń - daje ludziom takie prawo że mogą ludzie dochodzić . Ale żeby dochodzić tych roszczeń trzeba to udowodnić .

 

Radna Ewa Figzał, panie przewodniczący , szanowni   państwo , Ja tutaj chciałam przypomnieć informacje, które miały  miejsce na komisji  Rozwoju Gospodarczego oraz na sesji Rady Miejskiej .

Państwo  dzisiaj przysłuchujecie się debacie merytorycznej  nad tą uchwałą , gdzie osoby wypowiadające się miały  i mają  duże wątpliwości co do  merytorycznych rzeczy ujętych w tej uchwale. Długa dyskusja  nad poszczególnymi artykułami w prezentowanej przez panią kierownik Grzeszczak uchwale była również na komisji Gospodarczej . Komisja Gospodarcza była 27 sierpnia 2008 roku - 29 sierpnia przyszliśmy tutaj na sesję  aby zastanowić się nad przyjęciem lub odrzuceniem tej uchwały.

Przypominam państwu ze komisja  Rozwoju Gospodarczego wnioskowała do rady o podział , o przygotowanie dwóch  uchwał  następującej treści - jedna uchwała  miała być poświecona  zgodności  studium uwarunkowań i kierowników  zagospodarowania  przestrzennego miasta i gminy Ząbkowice Śląskie z miejscowym planem zagospodarowania  przestrzennego części wsi Braszowice . To miała być jedna uchwała . Druga uchwała miała już być  merytorycznie poświecona zapisom planu  przestrzennego zagospodarowania - padł wniosek na sesji Ja osobiście  państwa informowałam ze było bardzo wiele niejasności co do tej uchwały .Niejasności merytorycznych , daty związane z  wpłynięciem poszczególnych  dokumentów z  określonych instytucji , które  są niezbędne  przy uchwaleniu tego planu. Jeszcze raz państwu przypominam, że na komisji Gospodarczej Ja osobiście  otrzymałam  § 9 w brzmieniu   nowym ze  strefą W , do dyskusji był przygotowany  na komisję strefa A , oraz na  komisji dostałam postanowienie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 26 sierpnia  2008 roku.               To otrzymałam i jako Przewodnicząca Komisji przedstawiłam Szanownej Radzie 29 sierpnia wątpliwości komisji co do tej uchwały.

Szacowna Rada  miała informację tej treści, uchwałę   przyjęła. Tutaj również w trakcie dyskusji pani kierownik , stwierdziła że komisja  nie debatowała nad opłata planistyczną! Tak jest to faktem dlatego że , po dłuższej dyskusji ze względu na  poważne wątpliwości  podjęła wniosek który przed   chwila państwu przedstawiłam.

Na sesji Rady Miejskiej z protokołu można  to odczytać , pytałam - i tutaj jeszcze ktoś z radnych nie pamiętam kto pytał  - czy ta  uchwała  jest zgodna z prawem ?, Otrzymaliśmy odpowiedź tak jest zgodna z prawem.  Kropki stanowią wątpliwość , a jednak ktoś  dał szacownej radzie informacje że ona  jest zgodna z prawem, i my tutaj dzisiaj dywagujemy również nad  merytoryczną treścią tej uchwały , natomiast Ja tutaj państwa chce nijako skierować na treści formalno prawne . Komisja Gospodarcza poinformowała radę że są wątpliwości co do tej uchwały . Rada  pozyskała informację            i zapytanie było kierowane i do  prawnika i do  pana burmistrza bodajże , tylko nie było burmistrza  naczelnego tylko  był w zastępstwie  wiceburmistrz, czy potwierdzają zgodność z prawem zapisów ujętych  w tej  uchwale i dopiero po  takiej informacji  przegłosowaliśmy tą uchwałę . Ja dalej nie pozyskałam  informacji skąd  się wzięło zero i kto wpisał  proszę o informację ? ,

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , wysoka rado , szanowni państwo , ja myślę że nie powinniśmy my już dalej rozstrzygać  tych kwestii , czy te wszelkie procedury w momencie od wyłożenia do uchwalenia tego planu są zgodne z prawem , były ? , czy nie ?  . Ja myślę , na tej sali  na sesji było powiedziane dzisiaj o tych rzeczach również mówiliśmy , ta uchwała jest a Nadzorze  , została zaskarżona , te wątpliwości  o których tutaj była mowa nadzór sprawdza. Natomiast Ja chciałbym uzyskać  konkretne odpowiedzi na te dwa pytania które na początku zadałem, bo to jest dla mnie ważną rzeczą. Nie całe to procedowanie, bo myślę ze o tym mówiliśmy , to jest w nadzorze itd.

Dlaczego wpisane zostało O ? i kto wpisał to O?  , bo Ja tego nie uczyniłem  ? i dlaczego zostały zmienione te uzasadnienia ? i to jest to nad czym powinniśmy  zakończyć   debatowanie nad tymi dwoma punktami dzisiejszej sesji .    

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , panie kierownik  napisała to O ?

 

Grażyna Grzeszczak , tak , oczywiście .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej   Dominik ,  a jeśli chodzi o zamianę również ? pani zamieniła ?

 

Grażyna   Grzeszczak ,  nie zamieniłam . Mówię i oświadczam jeszcze raz projekt uchwały był przygotowany przez uprawnione biuro . Oni tez dali projekt uzasadnienia. Nikt się pod tym nie podpisał , Ja się z tym uzasadnieniem nie zgadzałam. Przygotowałam nowe uzasadnienie jako kierownik Wydziału merytorycznego z tym uzasadnieniem  zgodził się radca  prawny  i projekt uchwały 18 sierpnia wraz z podpisanym uzasadnieniem został przekazany do Biura Rady  .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , moje ostatnie pytanie , bo Ja nie jestem ani   prokuratorem. Dlaczego nie poinformowała pani  wysokiej rady na sesji  rady że pani nie zgadza się z załączonym uzasadnieniem które dało nam biuro?  , dlaczego nie padło to ze strony pani, czy pana burmistrza ?  .   To jest moje pytanie ? więcej pytań nie będę zadawał ?

 

Grażyna  Grzeszczak , proszę   wszyscy  dostaliście .

                        

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej   Dominik, bo pani powiedziała przed chwileczka ze   się nie zgadza z tym uzasadnieniem  biura .

Jestem zaskoczony ?

    

Grażyna  Grzeszczak ,  projektem uzasadnienia , projektem uzasadnienia państwo żeście dostali  projekt uchwały z  uzasadnieniem podpisanym przeze mnie i przez radcę prawnego i Ja za to biorę  odpowiedzialność .

 

Radna  Jolanta  Mitręga , Ja mam pytanie do pana mecenasa - Panie mecenasie  czy po przegłosowanie każdej uchwały - jakiej kolwiek . Tej tamtej czy przyszłej . Czy jest możliwe bez powiadomienia Rady  dokonywania jaki kol wiek poprawek w tej uchwale? , czy jest to zgodne z prawem ?

 

Paweł Polewski  - radca  prawny  - drodzy państwo podjęliście taką a nie inna uchwałę.  Niewiem właściwie po co jest dzisiejsza sesja ?, Państwo stanowicie prawo . Podjęliście taką konkretną uchwałę  z uzasadnieniem które zostało państwu przedłożone  to co mówiła pani Kierownik .

Istnieje pewna wątpliwość  dotycząca O - zostało to wyjaśnione . Jeżeli państwo twierdzicie że doszło do fałszerstwa , macie  pełne prawo skorzystania z instytucji prawnych, powiadomienia wymiarów ścigania o dokonanym fałszerstwie . Znacie państwo z historii państwa polskiego , nie tak dawno była taka komisja która właśnie debatowała nad projektem uchwały .Możecie państwo z takich instytucji korzystać .

W chwili obecnej ta sesja , - niewinem może taki zwyczaj z mojej oceny to wynika , że kolejna sesja będzie zwołana dlaczego podjęliście państwo takiej  a nie inną uchwałę na poprzedniej sesji , merytorycznie. Jeżeli się nie zgadzacie państwo z treścią tej uchwały  to możecie ją zmienić , możecie uchylić tą uchwałę albo czekać na rozstrzygnięcie  nadzoru wojewódzkiego.

Zmierzacie do tego ze debatujecie  drugi raz na temat tej samej uchwały ale odpowiadając na pytanie  nie proponuje się żadnych zmian .

Pod przegłosowaną uchwałą podpisuje się pan przewodniczący, który bierze odpowiedzialność za treść tej uchwały. A państwo bierzecie odpowiedzialność za to że taką  uchwałę podejmujecie .

 

Marian Patela Przewodniczący Zarządu osiedla Stare Miasto  , Ja chciałem zwrócić uwagę na taką rzecz . że tutaj dyskutuje się , kieruje się odpowiedzialność na radnych. Ja nie bronię w tej chwili słabego zaangażowania poszczególnych radnych w poszczególne projekty uchwał ale w  ustawie pamiętamy , mówi się że projekt dokumentu przygotowuje Urząd , Burmistrz  i z tego miejsca trzeba wyjść i o tym dyskutować bo tak to się  znów rozłoży  . Pan radny Ciapka powie , proszę bardzo to jest  gdzieś w województwie , po co my tu będziemy wracać . Jak tu można wrócić do budżetu , były pisma między   panią Kurczyną a burmistrzami - jeżeli by wtedy była sprawa wyjaśniona do końca , dlaczego jest taka różnica , to by nie było dzisiejszej dyskusji .

Jeżeli byłaby odpowiedź i wyjaśnienie  dlaczego przy projekcie  pawilonu na osiedlu Jasnym  , osiedle   było  stroną a przy budowie tej budowy osiedle nie jest stroną  itd. To nie byłoby tej dyskusji .

Wkradł się pewien tutaj  błąd polegający na tym  ze mało się zwraca uwagę na to ze projekty dokumentów przygotowuje  Burmistrz , -podległy mu urząd.

 

Grażyna Grzeszczak , i tak burmistrz przygotował  i przekazał do biura rady.    

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, panie mecenasie  zgadzam się z panem że Ja ponoszę odpowiedzialności za podpisanie uchwały , natomiast Ja uzasadnienia nie podpisuję  . Ubolewam nad tym że  zostałem wprowadzony w błąd i od tej pory nie będę  już ufał żadnemu urzędnikowi tej gminy , będę  wszystko dokładnie jeszcze raz sprawdzał , bo uważam że to co jest na sesji , to co  było na sesji podjęte to jest święte i powinno również dane mi być tu w tym momencie . Bo nikt mi nie powie  że nastąpił błąd w druku i gdzie było wykropkowane ktoś wpisał O. Dobrze niech to rozstrzygnie ktoś , czy Sąd czy Prokuratura nie ma sprawy.

 

Paweł Polewski - radca prawny , zgadzam się z panem w zupełności że ta  sesja może pokarze jak prawidłowo powinna funkcjonować  rada i do czego jesteście państwo stworzeni żeby jednak mieć należyta  dbałość o stanowione  prawo i tylko dlatego jeżeli nie zgadzacie się z tą uchwałą to jeszcze raz podkreślam  - ustawa o samorządzie wskazuje możliwości zaskarżenia  i to by było najlepsze rozwiązanie. Każdy z obywateli tego miasta może zaskarżyć tą uchwałę .

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , ale  panie mecenasie , ta uchwała została podjęta przez  ta Wysoka Radę ,Ja przyjmuje do wiadomości,  ona została przyjęta .Ani Ja jej nie zaskarżyłem ani jej  nie mam zamiaru zaskarżać , ale Ja mam zamiar rozstrzygnąć kwestię dlaczego  zostało zmienione  uzasadnienie i zostało wpisane O . To nie ważne czy zostało wpisane O , czy 1 nawet , zostało coś zrobione  czego ta rada  na tej sali nie podjęła . Powiedziałem na samym początku , gdyby to poszło do Nadzoru z tym wykropkowaniem to tak to Rada przyjęła , zapomniała ,może  chciała żeby to było wykropkowane  i to wraca i   rada  mówi wpisujemy O , bądź 5 czy 10 .

Ktoś za nas to zrobił i wpisał ! nie wiem czy świadomie czy nie świadomie .?

 

Jan Stelmach sołtys wsi   Braszowice , panie przewodniczący , szanowna rado , szanuje wasz czas , proszę państwa może powiedzmy skąd  to się bierze, pan Nędza jest przeciwny - pana Nędza radny jest  przeciwny tej decyzji  którą mieszkańcy Braszowic  podjęli na zebraniu  wiejskim.            Na zebraniu w którym uczestniczył   pan burmistrz  , prezes zakładu  taka uchwała jest u pana panie Przewodniczący . Mieszkańcy  Braszowic wyrazili zgodę  aby pan burmistrz przystąpił  do przekazania tych  terenów dla kopalni   Grochów z tym że tam  jest praca dla naszych mieszkańców . Nasi mieszkańcy  dojeżdżają do pracy do Wrocławia - panie radny Nędzą  , do Kłodzka itd. Również będziemy mieli pewne środki z tego zakładu .

Panie Radny Nędzą proszę  przestać i namawiać   radnych i szukać dziury aby przesunąć to w dalszym pozwoleniu  na budowę tego zakładu - pieniądze uciekają . Czym  bardziej państwo oddalacie te decyzje , pieniądze leżą poza gminą  .

Panie radny Nędza jeszcze raz  pana proszę  , przestań pan - bądź   pan radnym Braszowic . Dziękuje .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , panie sołtysie , ale naprawdę  wysoka rada nie debatuje nad tym  aby zmienić tą uchwałę, czy ją  tu zrobić zmianę w tej uchwale , ta Wysoka rada podjęła tą uchwałę i ona jest w obiegu w tej chwili i w obiegu  w nadzorze .

Ja też pana dobrze rozumiem , ale wie pan skoro ja się dowiaduję że panu szkoda ze nie mogłem z nim  skonsultować  tego , ale wierze  - gdyby  był jeden radny   mógłbym mieć wątpliwości , było dwóch radnych gdzie pan dyrektor  nadzoru Urzędu Wojewódzkiego mówi że to jest i ma znamiona przestępstwa więc uważam ze trzeba było cos z tym zrobić  - wyjaśnić tą kwestię .

 

Radny Stanisław  Nędza , panie przewodniczący   , Panie sołtysie , zawsze zmilczałem pana tutaj wystąpienia  bo uważałem że nie powinienem , mówić o tym ale dzisiaj powinienem  panu tak , ani Nędza nie ustalał stawek o planowaniu przestrzennym , ani Nędza nie ustalał ustawę o zabytkach , ani Nędza nie budował tych fortów  . Nędza tylko stoi i czyta to co powinno być . Jeżeli ta kopalnia będzie  poza tą strefą  ochronna - niech ona sobie będzie . To nie ja chodziłem po Braszowicach i mówiłem że kopalnia , ze pan Pierzga  będzie hałdę przerabiał , że będzie forty niszczył . Ma Niszczyc forty ! - To ja stoję na ustawie  o zabytkach - że tych fortów  i ta strefa musi być .

Jeżeli coś jest zmienione w  planie przestrzennym  , nie jest dochowany tryb  to Ja czytam tą ustawę i mówię - Przepraszam panie sołtysi ze jeżeli ja jestem  przeciwko panu.

 

Radna Danuta Wojtczaka   , a Ja tak w obronie , bo może to ci radni ze wsi gdzie mają   sołtysów czują się w tej chwili bardzo źle .

Ja tez się nie raz tak czuję i tutaj panie sołtysie jest mi bardzo przykro że pan , bo pan jest władzą we wsi i jest pan sołtysem  z całym szacunkiem . Natomiast pan radny nie zasługuje uważam  na takie określenie i pewnie nie pana głosami przeszedł  dlatego , nie oskarżajcie się panowie i  nie oceniajcie się panowie  w ten sposób bo jest to niesmaczne. Niesmaczne  kiedy o radnym który  robi coś nie dla siebie i prywatnie w ten sposób się wyraża , uważam ze jest to nie na miejscu , bo równie dobrze byłoby można pomyśleć że to pan ma w tym interes bo to pan był  górnikiem kiedyś . Dlatego nie określajmy się  tu nawzajem i nie mówmy  bo do wyborów jeszcze troszkę jest i wtedy radny ma prawo stanąć na piedestale  i zaprezentować swoje poglądy czy innych , bo uważam że powinni radni innych reprezentować .

Zaznaczam, że któryś raz  z kolei na tej sali jest takie określenie radnego  przez sołtysa  jest to niegrzeczne . Nie chciałabym aby tak wyglądało

Ja teraz odpowiem - Ja rozumiem że to jest czas który dodatkowo musieliśmy  poświęcić na ta uchwałę , jest debata  znowu do tyłu o podjętej uchwale która już właściwie nie ma miejsca ale panie  mecenasie zebraliśmy się tu  po to że straciliśmy zaufanie i również  jest mi przykro że to pan Przewodniczący  stracił  zaufanie  w stosunku do nas bo podpisał coś  czego nie głosowaliśmy i stracił zaufanie do burmistrza  bo to on przekazał mu , czy pracownik  uchwałę do podpisania  i dzisiaj  się okazuje że  w tym urzędzie zaczyna być nowa moda , należy sprawdzać każde słowa bo może się okazać że ono jest przekręcone i ponieważ  tu się zaczyna  być modą  stracenie zaufania  bo jak pan wie burmistrz Woźniakowski również traci zaufanie  w którym mówi że radni wyłudzili kasę urzędu  , której jak pan dobrze wie nikt nie wziął .Prawda ! , i tu się   robi medialne , niepotrzebne zaostrzenia . Jestem zdruzgotana tym, że tracimy do siebie zaufanie a stracenie zaufania do siebie nawzajem  współpracowników jest  gorszym czynnikiem który może  wtargnąć .

 

Jan Stelmach - sołtys wsi Braszowice , pani radna Ja bardzo przepraszam ale musze się wypowiedzieć i  będę grzeczny i potulny ale  jak będzie pani mówiła drugi raz do mnie niech pani wie co pani mówi .

 

Radna Ewa Figzał, szanowni państwo ja się chciałam  odnieść do  tutaj niektórych wypowiedzi .

Do pana sołtysa może najpierw- Panie sołtysi proszę ,   nie oskarżać radę  o to że rada jest przeciwko rozwojowi gospodarczemu naszej Gminy , bo jest to nieprawda. Jesteśmy za  rozwojem gospodarczym  Gminy i tyle w tym temacie .

Jeżeli chodzi o to co mówił pan prawnik - Panie mecenasie  jest mi naprawdę przykro , że  nie mamy , Ja  już to kiedyś powiedziała - rzetelnej obsługi prawnej  my jako radni i Jako Rada.

Szanowni państwo,  Ja tutaj po raz kolejny występuję dzisiaj , przede wszystkim chce państwu powiedzieć dlaczego - dlatego że  na komisji gospodarczej tak długo o tym żeśmy debatowali i moralnym obowiązkiem  moim i prawny również  jest przekazanie wam rzetelnych efektów naszej    pracy z komisji Gospodarczej i na pytanie czy  uchwała jest zgodna  z prawem pan powiedział - Tak uchwała jest zgodna z prawem .

Też przemilczeliście  państwo  a wtedy  mógł pan powiedzieć - niestety  § 29 ma uchybienie w postaci kropek .

Również  jako radna oczekiwałam informacji od pani kierownik i od pana burmistrza że Wysoka Rado macie tekst jednolity  który otrzymaliśmy  z uzasadnieniem które otrzymaliście . Uzasadnienie  nie jest uzasadnieniem burmistrza naszej gminy , takich informacji  nie było. Mieliśmy uzasadnienie  to co żeśmy otrzymali dwustronicowe i nad tym żeśmy głosowali. Z tego co się dzisiaj dowiedziałam uzasadnienie to które poszło do nadzoru jest jednak inne od pierwotnego przygotowanego przez  urząd i pana burmistrza i tez nie mieliśmy informacji o tym. Wiec Ja jeszcze raz panie przewodniczący  chciałam podkreślić że cos z obsługa prawna dla rady trzeba zrobić bo nie może być sytuacji  takiej , że to rada  po prostu zostaje bez obsługi prawnej    i w dobrej wierze głosuje uchwałę która okazuję się uchwałą wadliwą . Dziękuję .

 

Radny Marek Ciapka , mieliśmy tu  nikogo nie oceniać  , natomiast pani radna - moja sympatyczna przyjaciółka Danuta Wojtaczka , zasugerowała żeby  tutaj nikogo nie oceniać a potem bardzo sprytnie przy okazji  oceniła swoim bardzo subiektywnym  zdaniem przy okazji dwie osoby .

Pani radna Ewa Figzał, też , zripostowała że nie mamy obsługi prawnej. Natomiast , Ja jestem i stawiam wniosek abyśmy tą  dyskusję zakończyli. Płęta z wypowiedzi pani radnej jest taka , bo tutaj już kiedyś pamiętam  kilka lat temu był przerabiany temat ze ktoś w uchwale coś zmienił, były wyjaśnione sprawy prawne ,mamy w tej chwili złożone doniesienie - zawiadomienie i zaskarżoną uchwałę u pana Wojewody, mamy jakieś tam wątpliwości ? - Pan Wojewodą  teraz to rozstrzyga, dajmy już sobie spokój z tym wszystkim . Klepnijmy się wszyscy w piersi  nie szafujmy słowami że ktoś cos nie zrobił , poczekajmy na orzeczenie  wojewody i kończmy  tą dyskusję , bo dyskusja jest przedmiotowa.

Podjęliśmy uchwałę którą podjęliśmy , trzeba się nad nią zastanowić . Następnym razem jakieś inne procedury obradowania nad uchwałami przyjmijmy , to też nie jest nasza wina . Jeszcze raz mówię , Ja nie byłem na tej sesji  ale czuję się za to odpowiedzialny , bo jestem członkiem  21 osobowej Rady i Komisji Budżetowej żeśmy to przerabiali i tez mi to umkło . Powinniśmy temat kończyć.

Natomiast wracam do wypowiedzi pana radnego  Barańskiego , Pan radny tez bardzo sprytnie potrafi to robić  , bardzo sprytnie uniknął odpowiedzi a  dał tylko pół odpowiedzi na pytanie .

To ile pan tych doniesień złożył  ?  , nie odpowiedział pan na to pytanie  . Pytanie było pana radnego Horowskiego  i pan nie odpowiedział na to pytanie.

 

Radny Henryk Zięba ,  proszę państwa słowa że radni za coś odpowiadają  z pana ust nie powinny przynajmniej popłynąć , bo ja przed każdym moim głosowaniem  jeśli mam podjąć jakąś decyzje to się pytam  - Czy ta uchwała jest zgodna ? ,  z pana ust  zgodna . To ja śmiało głosuje . Jak będą takie słowa padać to żaden radny nie będzie głosował , każdy się wstrzyma  . A po drugie proszę państwa Ja się czuję jak bym był na jakiejś sali  sądowej , my zaczynamy się gubić w tym co my robimy . My mamy dążyć do tego  aby to miasto się rozrastało a tu dochodzi do  jakiś takich ,  .. jest grupa ludzi którzy niewinem aprobują albo Niewinem   . nie wiem o co chodzi ?

 

Radny Ryszard Barański , proszę państwa jestem przerażony niektórymi wypowiedziami  niektórych radnych ze się nic nie stało ,  a jeszcze najbardziej  wypowiedzią pana mecenasa , że  cóż - nic się nie stało  , nadzór to odrzuci lub możecie od nowa  przegłosować.

Proszę państwa stoimy tutaj przed dylematem , jaką chcemy mieć gminę czy gminę  która  ma w swoim zadaniu tworzyć prawo , a my jesteśmy do tego żeby tworzyć  prawo miejscowe , czy mamy to prawo łamać  na co dzień ?

Czy mamy być na co dzień  oszukiwani jako radni ? jako funkcjonariusze publiczni ? bo jesteśmy funkcjonariuszami publicznymi ? , czy mamy mieć zaufanie do pana burmistrza i jego urzędników ?  i tu jest rozstrzygnięcie  dylematu bardzo istotnego, bardzo ważnego do funkcjonowania  samorządności  w naszej Gminie .

Myśmy powołani zostali  do tego żeby  stać na straży prawa - proszę państwa, żeby  nad uchwałami debatować a nie bez krytycznie przyjmować  . Ja jestem członkiem komisji Gospodarczej na której  wnioskowaliśmy żeby  nie uchwalać  tej uchwały , bo ona ma szereg uchybień  prawnych i to wychodzi, a dochodzi do tego  ze nie tylko uchybienia ale wszystko wskazuje na to ze mogło dojść do  popełnienia przestępstwa i to jest ważne istotne żebyśmy to tu rozstrzygnęli . Oczywiście nadzór to zrobi ale my jesteśmy od tego  powołanym ciałem żeby tu na miejscu wyjaśnić . Wiemy już dzisiaj  że pani kierownik wpisała O, wcześniej o tym żeśmy nie wiedzieli  , może  się dowiemy kto jej kazał wpisać to O kiedyś ? , Może  się dowiemy innych wątków  ? , Może się dowiemy dlaczego nie ma dziś dwóch burmistrzów ? . Dlaczego oni tak bronili interesu firmy magnezyty , a nie bronili interesu  Gminy ? , i interesu tej rady , tych mieszkańców .? może się dowiemy o tym ?

Dlaczego ich nie ma ? , to jest pytanie które  zawisło , które czeka ?

A teraz chciałem jeszcze panu Ciapce odpowiedzieć - Panie Ciapka , ja nie musze się panu tłumaczyć ile Ja zawiadomiłem organów ściągania , ale dam panu tylko jeden przykład - jak zawiadomiłem organy ścigania o Kamienieckiej , to wszyscy tu się śmiali , pluli mi w twarz  jaki oszołom , czepia się - a wyszło że na Kamienieckiej przekręcono milion  złotych i tego burmistrza już nie ma i ma zakaz pełnienia  funkcji przez 5 lat publicznej i to Barański złożył zawiadomienie z tym że musze tu podkreślić bardzo  zaangażowanie Pani Brzezińskiej  z którą w tym czasie współpracowałem  i to ona się przyczyniła ze  jednego przestępcy mniej jest w urzędach .

Proszę pana zawiadomienie napewno złożę .  

 

Radna Irena Szewczyk , ja mam pytanie do pani kierownik - pani kierownik abym spokojnie wyszła z tej dzisiejszej sesji  wiemy ze jest dopisane O .....  Uzasadnienie które poszło do wojewody , czy my jako radni mieliśmy  wcześniej w dokumentach  , czy nie mieliśmy ?  .

 

Grażyna Grzeszczak , uzasadnienie mieliście przekazane przy przekazaniu projektu uchwały 18 września.

Proszę państwa - biuro projektów przygotowało projekt uchwały ,wychyliło się przygotowało  to uzasadnienie - i dlatego mówię  My pod uzasadnieniem nie biuro projektów się podpisało  , czy jest przymus  ze muszę podpisywać się pod tym co ktoś napisał ? nie!  . Ja podpisuje  taj jak wiemy że jest zgodne z prawem i zgodne z sytuacją . Podpisałam  i to uzasadnienie wraz z moim podpisałem było przekazane 18 sierpnia wraz z projektem uchwały . Była ta wersja skrócona.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , Pani kierownik teraz Ja , natomiast  w tej wersji która została wysłana a z tej wersji o której pani mówi również nie jest identyczna . Nie jest identyczna ?

 

Radny Stanisław Nędza , jest wycięte zdanie ?

Grażyna Grzeszczak , jest wycięte .

 

Radny Władysław Witkowski - ono jest istotne  jakieś w tej sprawie ?

 

Radny Stanisław  Nędza ,   tak bardzo , chodzi o § 9.   

 

Grażyna Grzeszczak , 18 sierpnia jak  było przekazywane na dzień  podpisania przeze mnie uzasadnienia nie było postanowienia konserwatora zabytków  .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dobrze dziękuję , Ogłaszam 10 minut przerwy .

 

Po przerwie  wznowiono obrady .

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,  wznawiamy obrady , Przechodzimy do punktu   Rozpatrzenie skargi radnego Stanisława  Nędzy na działalność Burmistrza . Wszyscy państwo otrzymaliście tą skargę  . Zapoznaliście się z nią , otrzymaliście również odpowiedź  , bardzo proszę otwieram dyskusję .

Czy ktoś chciałby zabrać głos ?

 

Radny Stanisław Nędza , panie przewodniczący Ja króciutko 1 , 2 punkt każdy z was dostał  tą skargę  , nie będę komentował  .

Powiem tylko krótko dotyczy to nieprzesłania mi pisma, które było skierowane  od Konserwatora  Zabytków do pana Burmistrza w październiku 2007 , w którym to pierwszy raz było podane że ta strefa W miała być naniesiona do projektu planu . Nie będę się rozwijał  , dostałem odpowiedź  od pana burmistrza, że zostało wszystko wyjaśnione na komisji Rozwoju Gospodarczego i na sesji. Czegoś  takiego nie otrzymałem , żadnej odpowiedzi, państwo radni jesteście świadkami . Nawet dzisiaj pani kierownik nie udzieliła takiej odpowiedzi  , dlaczego  pisma z  - datowane 18 X przez konserwatora bo  nie mam daty wpływu kiedy to trafiło  do burmistrza -  takiego pisma nie otrzymałem , to było jedno .

W drugim to jest zatajenie tak samo  , bo konserwator zabytków  zwrócił się do  Regionalnego Ośrodka  bada dań dokumentacji  zabytków  i powziął od nich taką  wiedzę ze tu ma być  strefa W  i tak samo tego  nie dostałem  a w 3 punkcie chciałem się dłużej zatrzymać to tak :

2 czerwca napisałem zapytanie  do burmistrza Krzysztofa Kotowicza  , - w związku z napływającymi do mnie pytaniami  mieszkańców Braszowic  zwracam się z zapytaniem czy Zakłady  Magnezytowe w Grochowie które składają nadkład  czesiowy prawdopodobnie  na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie ponoszą z tego tytułu jakiekolwiek koszty na rzecz w/w Gminy .

Chodzi o podatki , opłaty lokalne , itp.

Te zapytanie  trafiło do Burmistrza  Krzysztofa Kotowicza po tym kiedy pan Wiceburmistrz Woźniakowski  stwierdził, do mnie takie zdanie, że on jest od tego żeby  pozyskiwać  pieniądze dla Gminy - dla rozwoju Gminy .

Więc  Ja takie zapytanie , skoro już miałem taka wiedze  skierowałem .        Pan Burmistrz nie wysilił się za bardzo  i odpowiedział mi na to moje zapytanie w ten sposób - stwierdził że Zakłady są  płatnikiem podatku od nieruchomości. Koniec  , kropka . To jest takiej krótkie pytanie , więc to mnie nie zadowoliło  i w skardze  która napisałem , otrzymując taką odpowiedź  że jest podatnikiem od nieruchomości , to mogę sobie powiedzieć ze może Zakłady Grochów mają jakiś budynek  w Ząbkowicach i tez będą płacić  podatek od nieruchomości  .

W skardze tej napisałem, że ogólne stwierdzenie w żadne sposób nie odnosi  się do mojego zapytania w którym wskazałem konkretny sposób wykorzystania  terenu Gminy Ząbkowice Śląskie , składowanie nadkładu  przez zakład Magnezytowy w Grochowie  na działce  374/1 , tu napisałem     o jakiej działce . Pan Burmistrz oczywiście  bardzo obszernie  odpowiedział  mi na  te zapytanie tylko , niewiem  no - z niewiedzy  czy z czegoś ? , napisał  - nie będę tego czytał w całości ale na mocy aktu notarialnego nr   ,,, w dniu 2006/06/2001 Gmina nabyła  darowiznę wieczystego użytkowania   gruntu działki 374/2 .

Chciałem powiedzieć ze to jest inna działka o którą pytam i tutaj cały wykład mi zrobił ze tam jest pod wysypisko , - chciałem powiedzieć  wszystkim radnym, że nie otrzymałem odpowiedzi a mam takie już właściwie  może         i pewność  ze jednak Zakład Grochów  składa częściowo nadkład który w tej chwili wysypuje na terenie  naszej Gminy na działce nr 374 , bo nawet macie to państwo  zaznaczone na tych mapkach o których żeśmy przed chwilą dyskutowali o tym terenie . jest tam leciutko w lewym roku ,  odznaczone że ten jednak nadkład znajduje się na terenie Gminy Ząbkowice Śl. ,- nie odpowiedział mi pan burmistrz  jakie z tego tytułu Zakład Grochów  płaci jakieś podatki , czy w ogóle Gmina ma z tego tytułu jakieś korzyści .

Na tym chciałem skoczyć .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik , chciałbym poinformować Wysoka Radę ze nie możemy w tym momencie przegłosować  tutaj czy skarga jest zasadna  czy nie , ponieważ nie ma quorum  w tym momencie na sali obrad . Ubolewam nad tym ze część  radnych opuściła sobie i nie jest to po raz pierwszy obrady Sesji Rady Miejskiej  nie informując mnie grzecznościowo , że będą  musieli wyjść .

Natomiast radna Irena Szewczyk i radna Danuta Wojtaczka , radna Stanisława Mika i radny Henryk Zięba informowali mnie o tym że opuszczą obrady , natomiast pozostali radni  z tych którzy byli tu dziś obecni na sali nie informowali mnie o tym  ze będą chcieli opuścić .

W związku z tym że nie ma quorum  zamykam ..

Radny Ryszard Barański , mam wniosek formalny aby pan przewodniczący zwrócił się o potrącenie części diety  tym radnym którzy  opuścili obrady bez zwolnienia ze strony Pana Przewodniczącego .                     

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik, w związku z tym Ja tej sesji nie będę przerywał , natomiast Ja ją zakończę  ale w myśl § 32 fakt przerwania obrad  oraz imiona i nazwiska radnych którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem odnotowuje się w protokole .

W związku z tym proszę odnotujemy to w protokole , tych radnych którzy opuścili .

Radna Stanisława Mika , Danuta Wojtaczka , Henryk Zięba i Irena Szewczyk poinformowali  mnie że będą musieli opuścić  obrady , natomiast pozostali radni  którzy byli obecni na sesji  nie poinformowali mnie o tym , nie znam przyczyn dla których opuścili obrady sesji .

 

Opuścili sesję radni : Władysław Witkowski , Marian Tokarczyk , Bogdan Rembisz , Marek Ciapka , Józef Horowski

 

Na tym protokół zakończono

Stenogram wykonała

Elżbieta Maciejewska

 

                                                                         Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                           Andrzej Dominik