Protokół nr XLVIII/2009
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 29 czerwca 2009 roku
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
Godzina
rozpoczęcia sesji 10 00
Godzina
zakończenia sesji 1430
W sesji udział wzięli:
Radni Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof
Kotowicz
Burmistrz Ząbkowic Śl.
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca Burmistrza Ząbkowic Śl.
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy
Paweł
Polewski Radca Prawny
Oraz goście
zaproszeni wg listy obecności.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik przywitał
wszystkich uczestników dzisiejszej sesji w nowo wyremontowanej Sali
Konferencyjnej Urzędu Miejskiego. Podziękował i wręczył kwiaty Pani Sekretarz
Iwonie Aibin za wkład włożony w remont sali.
Słowa podziękowań skierował również
Burmistrza oraz Wydziału Infrastruktury Komunalnej.
Pani Iwona Aibin Sekretarz Gminy wręczyła Przewodniczącemu Rady
Miejskiej symboliczny klucz do sali konferencyjnej. Podziękowała wszystkim
pracownikom, którzy włożyli dużo pracy, aby sala mogło być dzisiaj oddana do
użytku.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z
dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36
pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik - o t w o r z y ł 48 Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając,
że uczestniczy w niej 18 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym
rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.
Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie
p. Elżbieta Maciejewska
Następnie przedstawił
porządek posiedzenia:
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie
protokołu z poprzedniej sesji.
3.
Informacja z pracy Przewodniczącego Rady
Miejskiej od ostatniej sesji.
4.
Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od
ostatniej sesji.
5.
Informacja
dotycząca przygotowania Akcji Letniej na terenie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie.
6.
Analiza działalności spółki z o.o. Nieruchomości
Ząbkowickie „Powiernik”.
7.
Podjęcie uchwał:
- o zmianie uchwały Nr II/9/2009 z dnia 27
lutego 2009 roku w sprawie Lokalnego Programu Rewitalizacji miasta Ząbkowic
Śląskich.
-
w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie
środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2010.
-
w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu
Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za I półrocze oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego
samorządowych instytucji kultury.
-
w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok.
-
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.
-
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w
Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.
-
w sprawie przeprowadzenia wyboru sołtysa we wsi Zwrócona.
- w sprawie
ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Ząbkowic Śląskich. 8.
Rozpatrzenie skargi Pana Eugeniusza Kamińskiego na nienależyte wykonywanie
zadań, naruszenie praworządności i przewlekłe załatwianie spraw przez
Burmistrza Ząbkowic Śląskich.
9. Sprawy różne.
10.
Interpelacje i zapytania Radnych.
11.
Zakończenie obrad.
Ad.
pkt. 1
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: zaproponował, aby z
porządku dzisiejszych obrad wycofać pkt. 2 tj. „Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji”.
Wniosek w wyniku głosowania został przyjęty przez
Radnych jednogłośnie.
Dodatkowo zaproponował wprowadzenie uchwały w
sprawie ustalenia przedmiotu działania stałych komisji Rady Miejskiej Ząbkowic
Śląskich.
Propozycja została przyjęta przez radnych
jednogłośnie.
Porządek obrad ze zmianami został przyjęty przez
radnych.
Ad.
pkt. 3
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik złożył sprawozdanie z
pracy od ostatniej sesji. Dodał, iż ze względu na chorobę nie mógł uczestniczyć
w codziennych pracach Rady Miejskiej.
Jednakże uczestniczył m.in. w pracach komisji resortowych, przyjmował
interesantów oraz uczestniczył w Powiatowej Radzie Zatrudnienia.
Ad.
pkt. 4
Informacja
z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji (informacja
w formie pisemnej stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik zaproponował, aby nie
czytać sprawozdania, gdyż było ono dostępne do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.
Radni wyrazili zgodę na taka propozycję.
Ad.
pkt. 5
Informacja dotycząca przygotowania Akcji Letniej na
terenie miasta i gminy Ząbkowice
Śląskie.
Maria
Pater Kierownik Wydziału Edukacji zreferowała informację
dotyczącą „Organizacji wypoczynku letniego w 2009 roku”.
Na
mocy porozumienia zawartego pomiędzy Krzysztofem Kotowiczem – Burmistrzem
Ząbkowic Śląskich, a Krzysztofem Frankensteinem – Burmistrzem Sławna, Urząd
Miejski zorganizował kolonię letnią w Stanicy Harcerskiej „Leśna Polana” w Jarosławcu
nad Morzem Bałtyckim w terminie od 27.07.2009 do 10.08.2009 r. Na kolonię
wyjedzie 50 dzieci i młodzieży z Gminy Ząbkowice Śląskie pochodzących z rodzin
zagrożonych patologią oraz znajdujących się w trudnej sytuacji
materialnej i tak:
· SP-1
12
uczniów
· SP-2 3 uczniów
· SP-3 9 uczniów
· SP
– Braszowice 4 uczniów
· ZSP
– Stolec 1 uczeń
· SP
– Zwrócona 8 uczniów
· PG-1 12 uczniów
· PG-2
1
uczeń
Uczestnicy Kolonii będą
umieszczeni w pawilonach (pokoje 4 osobowe). Koloniści zostali wytypowani przez
dyrektorów szkół, przy współpracy z pedagogami szkolnymi i pracownikami Ośrodka
Pomocy Społecznej w Ząbkowicach Śląskich.
Wszystkie koszty
związane z organizacją Kolonii w Jarosławcu, w tym przejazd dzieci (tam i z
powrotem autokarem), pobyt wraz z wyżywieniem, noclegiem i ubezpieczeniem oraz
wynagrodzeniem wychowawców zostaną pokryte z budżetu Gminy (rozdz. 851 54 –
przeciwdziałanie alkoholizmowi w kwocie 30 000,00 zł; rozdz. 854 12 –
obozy i kolonie inne formy wypoczynku letniego w kwocie 6 200,00 zł).
Koszt jednego uczestnika
wypoczynku wynosi 532 zł, za wszystkich uczestników 26 600, 00 zł,
przejazd ok. 6 600, 00 zł, Polisa PZU 200,00 zł oraz wynagrodzenie 3
wychowawców – 2 800, 00 zł, razem 36 200, 00 zł.
Dla dzieci pozostających
w mieście i gminie zorganizowano:
1.
Półkolonię „Wakacje 2009…” przy współpracy ze
Szkołą Podstawową Nr 1 w Ząbkowicach Śląskich w okresie od 29 czerwca do 10
lipca 2009 roku dla 70 dzieci. Koszty organizacji wynoszą 17 735,00 zł. z
tego 5 000,00 zł - z preliminarza
kosztów i wydatków GKRPA, 5 000, 00
zł – obozy i kolonie oraz inne formy wypoczynku letniego 4 335,00 zł. –
dożywianie z OPS oraz wpłaty rodziców 3 400, 00 zł.
2.
Półkolonię pod hasłem „Wakacje bez nudy” przy
współpracy z Publicznym Przedszkolem w Szklarach w okresie od 6 lipca do 24
lipca 2009 r. dla 65 dzieci. Koszty organizacji wynoszą 20 430, 00 zł, z
tego 5 000,00 zł. – z preliminarza kosztów i wydatków GKRPA 9 670, 00 zł. – obozy i kolonie oraz
inne formy wypoczynku letniego 4 860, 00 zł. – dożywianie z OPS, wpłaty
rodziców – 900, 00 zł.
3.
Zajęcia o charakterze klubowym, sportowo –
rekreacyjnym, kulturowo – rozrywkowym „Lato w mieście 2009 – Tutaj też można
się bawić” zorganizowano przy współpracy z Biblioteką Publiczną Miasta i Gminy
w Ząbkowicach Śląskich w okresie od 22 czerwca do 31 sierpnia 2009 r. koszty
organizacji wynoszą 10 000,00 zł.
z tego 5 000,00 zł. – z
preliminarza kosztów i wydatków GKRPA, 10 000, 00 zł, z tego 5 000,00
zł. – obozy i kolonie oraz inne formy wypoczynku letniego.
4.
Wyżywienie – 1 ciepły posiłek. Korzystać z niego
będzie około 80 dzieci. Posiłki będą przygotowywane w lipcu przez Szkołę
Podstawową Nr 1.
5.
Dla dzieci z terenów wiejskich zostaną
zorganizowane wycieczki do kwoty 4 130 zł. – budżetu Gminy – rozdz. 854 12
Łącznie z budżetu Gminy Ząbkowice Śląskie na
organizację wypoczynku letniego zostanie przeznaczonych 75 000,00 zł, z
tego z rozdziału 85 154 przeciwdziałanie alkoholizmowi – 45 000,00
zł. i z rozdziału 854 12 obozy i kolonie oraz inne formy wypoczynku letniego –
30 000,00 zł.
Ad.
pkt. 6
Analiza
działalności spółki z o.o. Nieruchomości Ząbkowickie „Powiernik” (informacja w
formie pisemnej stanowi załącznik do protokołu)
Zarząd
Budynków Komunalnych w Ząbkowicach Śląskich realizując statutowe zadania
gospodarki mieszkaniowym zasobem Gminy Ząbkowice Śląskie działa w następujących
obszarach:
·
zarządzanie i administrowanie mieszkaniowym zasobem
gminy,
·
zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi,
Na dzień 31 grudnia 2008
r. ZBK zarządzało i administrowało 32 budynkami gminnymi oraz 215
nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie.
Plan finansowy na 2008 r. Zarządu Budynków Komunalnych, zatwierdzony w budżecie
Gminy Ząbkowice Śląskie, po stronie przychodów i po stronie wydatków wynosił
3 387 3 55 zł. Na podstawie uchwalonego budżetu Rada Gminy przyznała
przedmiotową dotację dla ZBK na 2008 r. w wysokości 405 000 zł.
Plan po zmianach po
stronie przychodów wyniósł 3 587 354, 74 zł po stronie przychodów co
stanowi 99,75 % wykonania planu po zmianach, natomiast realizacja w kwocie
3 241 837,75 zł po stronie wydatków stanowi 94,70 % wykonania planu
po zmianach.
Na koniec 2008 r.
zobowiązania ogółem wyniosły – 877 161 zł, w tym zobowiązania wymagalne –
441 335 zł. Główni wierzyciele to:
·
PWiK DELFIN -
276 725 zł (na koniec 2007 r. –
380 046 zł)
·
Wspólnoty
Mieszkaniowe - 271 337 zł
-
w tym do tzw. funduszu remontowego
wspólnot mieszkaniowych – 193 349,40
· Nadpłaty
czynszu za 2008 r. wynikające z rozliczenia rocznego -112 049 zł.
· Wykonawcy
usług remontowych - 48 435 zł. (na koniec 2007 r. – 135 134 zł.)
· Kancelaria
Prawnicza Dattner - 23 860 zł. (na koniec 2007 r.
– 14 660 zł.)
· Zakład Gospodarki Komunalnej - 12 659 zł. ( na koniec 2007 r.
– 121 675 zł.)
· Urząd Marszałkowski woj. Dolnośląskiego - 6 215 zł.
Zobowiązania
ZBK na koniec 2008 r. wyniosły ogółem – 1 385 056 zł w tym
zobowiązania wymagalne – 596 164 zł. Z roku na rok zobowiązania zmniejszyły
się ogółem o kwotę – 56 412 zł a wymagalne o kwotę 154 829 zł.
Należności
ZBK na koniec 2008 r. wyniosły ogółem – 1 385 056 zł. w tym kwota odsetek od naliczonych należności
niezapłaconych w terminie – 335 049 zł (netto 1 050 007 zł). Główny
ciężar należności to opłaty czynszowe wymagalne w kwocie – 1 348 693
zł z odsetkami. Należności ZBK na 31 grudnia 2007 r. wynosiły ogółem –
1 283 666 zł (netto 1 015 841 zł) w tym odsetki –
267 825 zł. Z roku na rok należności zwiększyły się o kwotę – 101 390
zł. w tym odsetki o kwotę 67 224 zł. Należności za opłaty czynszowe
wzrosły o kwotę – 78 380 zł. Poziom windykacji za 2008 rok wyniósł 96,79
%. Dla porównania wskaźnik ten wynosił za 2007 r. – 95,22 %. W obszarze
mieszkaniowego zasobu gminy uporządkowano sprawy własnościowe nieruchomości
gminnych zabudowanych i niezabudowanych na podstawie przeprowadzonej
inwentaryzacji budynków, działek, komórek oraz garaży, które przekazano Gminie
Ząbkowice Śląskie.
Zrealizowano
we wszystkich budynkach zarządzanych przez ZBK w Ząbkowicach Śląskich, wymianę
skrzynek pocztowych spełniających wymogi Unii Europejskiej. W wyniku
przeprowadzonego postępowania przetargowego uzyskano niską cenę za jedną
skrytkę w wysokości – 32, 70 zł.
Na
podstawie decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz potrzeb
zgłaszanych przez mieszkańców komunalnego zasobu mieszkaniowego po
przeprowadzonych zebraniach rocznych wspólnot mieszkaniowych, sporządzony
został plan potrzeb remontowych zasobu mieszkaniowego na 2008 rok.,
zarządzanego przez ZBK w Ząbkowicach Śląskich. Szacunkowa wartość potrzeb
zamykała się kwotą około 866 500 zł. na zaplanowane w 2008 r. zadania
remontowe w wysokości 405 000 zł. Do realizacji w 2008 roku ujęto zadania,
z którymi nie można już dłużej czekać.
Niezbędne
planowane w 2008 r. roboty remontowe wg wstępnych kosztorysów inwestorskich
zamykały się kwotą 398 750 zł. Z porównania z jednej strony potrzeb remontowych
gminy a z drugiej strony możliwości finansowych ZBK w celu realizacji tych potrzeb
wynika, że pilnie należy uzyskać dodatkowe środki na ich realizację. Mając
świadomość pilnego rozwiązania tego problemu ZBK w Ząbkowicach Śląskich zaproponował,
podczas rocznych zebrań wspólnot mieszkaniowych utworzenie „funduszu
remontowego” we wszystkich wspólnotach. Rozwiązanie to zostało zaaprobowane
przez większość wspólnot mieszkaniowych w Gminie. W celu realizacji niezbędnych
remontów zasobu mieszkaniowego gminy, gdzie Gmina jest 100% właścicielem, ZBK
zwróciło się z prośbą do Burmistrza Ząbkowic Śląskich i do
Rady Miejskiej o przyznanie w uzasadnionych przypadkach dotacji
celowej na remonty gminnych nieruchomości. We wrześniu 2008 r. otrzymaliśmy
dotację celową z budżetu Gminy na remonty zasobu mieszkaniowego Gminy w
wysokości 200 000 zł. ZBK w Ząbkowicach Śląskich wykonał w 2008 roku remonty w systemie zleconym w kwocie 377 993,51
zł., nie licząc drobnych napraw konserwacji
czy usuwania awarii wykonywanych we własnym zakresie.
Bez
podstawowych dokumentów takich jak nr REGON, NIP, rachunek bankowy oraz bez
udziału własnego w formie „funduszu remontowego” nie byłoby możliwości
absorpcji środków zewnętrznych na tak potrzebne remonty mieszkaniowe zasoby
Gminy Ząbkowice Śląskie. Priorytetowym zadaniem ZBK w 2008 r. jako zarządcy wykonanym
w 100% było przygotowanie wspólnot mieszkaniowych do absorpcji pomocowych
środków finansowych ze źródeł zewnętrznych, w tym środków Unii Europejskiej.
Likwidacja
zakładu budżetowego Zarządu Budynków Komunalnych w Ząbkowicach Śląskich pozwoliła
na dalsze uporządkowanie spraw zasobu mieszkaniowego Gminy Ząbkowice Śląskie. W
czasie porządkowania i likwidacji uporządkowano wiele spraw w obszarze
gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy oraz sposoby rozliczeń pomiędzy
gminą, najemcami, dzierżawcami i wspólnotami mieszkaniowymi. Doświadczenie to
pozwala na poprawę sposobu gospodarowania gminnym zasobem mieszkaniowym oraz
urealni realizację, w niedalekiej przyszłości, niezbędnych remontów
nieruchomości co poprawi ich stan techniczny, bezpieczeństwo użytkowania i
estetykę.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję nad zaprezentowaną informacją.
W wyniku braku pytań
przystąpiono do realizacji kolejnego punktu posiedzenia.
Ad.
pkt. 7
Podjęcie
uchwał
- o zmianie uchwały Nr II/9/2009 z dnia 27 lutego
2009 roku w sprawie Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Ząbkowic Śląskich.
Tomasz Żygadło Kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego
i Promocji odczytał uchwałę o zmianie uchwały Nr II/9/2009 z
dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta
Ząbkowic Śląskich.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego
i Budżetu poinformowała, iż projekt
uchwały otrzymał opinię pozytywną
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję w temacie uchwały.
W związku z brakiem pytań poddał pod
głosowanie projekt uchwały
o zmianie uchwały Nr II/9/2009 z dnia 27 lutego
2009 roku w sprawie Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Ząbkowic Śląskich.
Głosowanie:
19 głosów „za”
Uchwała Nr VII/35/2009 o zmianie uchwały Nr
II/9/2009 z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie Lokalnego Programu Rewitalizacji
Miasta Ząbkowice Śląskich została
przyjęta przez radnych.
- w sprawie wyrażenia zgody
na wyodrębnienie w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących
fundusz sołecki w roku budżetowym 2010
Grażyna
Grzeszczak Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej odczytała
projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy
Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2010
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu
poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.
Radna Irena Szewczyk: zwróciła się z pytaniem na
jakiej podstawie będzie obliczany fundusz dla poszczególnej wioski.
Grażyna
Grzeszczak Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej: przedstawiła
wzór do obliczenia wysokości funduszu dla poszczególnej wioski.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poddał pod głosowanie
projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy
Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2010.
Głosowanie:
19 głosów „za”
Uchwała Nr VII/36/2009 w sprawie wyrażenia zgody na
wyodrębnienie w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków
stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2010 została
przyjęta przez radnych.
- w sprawie określenia
zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy
Ząbkowice Śląskie za I półrocze oraz informacji o przebiegu wykonania planu
finansowego samorządowych instytucji kultury.
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w
sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Miasta
i Gminy Ząbkowice Śląskie za I półrocze oraz informacji o przebiegu wykonania
planu finansowego samorządowych instytucji kultury (projekt uchwały stanowi
załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu
poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poddał pod głosowanie
projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu
wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za I półrocze oraz
informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji
kultury.
Głosowanie:
19 głosów „za”
Uchwała Nr VII/37/2009 w sprawie określenia zakresu
i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice
Śląskie za I półrocze oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego
samorządowych instytucji kultury.
- w sprawie wprowadzenia
zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok.
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie
wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok (projekt uchwały
stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu
poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.
Radny
Franciszek Gawęda poruszył temat cmentarza na ul. Legnickiej. Dwa,
trzy lata temu były przymiarki, aby ten cmentarz zlikwidować. Mieszkańcy,
którzy przychodzą na spotkania do radnego też są zdania, iż cmentarz ten
powinien być zlikwidowany. Jako argument podają, to, że osoby tam pochowane
mają bardzo mało wspólnego z wyzwoleniem naszych terenów.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz: odnosząc się do wypowiedzi radnego podkreślił, iż
obecny rząd jest zdania, że nie należy budować napięć pomiędzy Rosją a Polską.
Przeniesienie zwłok na Cmentarz Armii Czerwonej we Wrocławiu jest niemożliwe,
dlatego też będą wykonywane
prace porządkowe na tym cmentarzu.
Radna
Stanisława Mika poruszyła temat chorych kasztanów w gminie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: zamknął dyskusję poddał
pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i
gminy na 2009 rok.
Głosowanie:
19 głosów „za”
Uchwała Nr VII/38/2009 w sprawie wprowadzenia zmian
w budżecie miasta i gminy na 2009 rok.
- w sprawie zatwierdzenia
sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie
zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.(projekt
uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Oświaty, Kultury i Sportu.
Przewodnicząca
Komisji Irena Szewczyk: poinformowała, iż uchwała otrzymała pozytywną opinię
komisji.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu
poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.
W związku z brakiem pytań poddał pod głosowanie
projekt uchwały w sprawie
zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.
Głosowanie
19 głosów „za”
Uchwała Nr VII/39/2009 w sprawie zatwierdzenia
sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008
została przyjęta przez radnych.
- w sprawie zatwierdzenia
sprawozdania finansowego Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w Ząbkowicach Śląskich
za rok 2008.
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia
sprawozdania finansowego Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.(
projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Oświaty, Kultury i Sportu.
Przewodnicząca Komisji
Irena Szewczyk:
poinformowała, iż uchwała otrzymała 1 głos za, 5 głosów wstrzymujących.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu
poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.
Radna
Ewa Figzał wypowiadając się w temacie sytuacji ZOK-u
podkreśliła, iż sprawa ta ma wiele znaków zapytania. Podkreśliła, że z
informacji jakich uzyskała wynika, iż sprawozdanie to nie musi zostać przyjęte.
W związku z
skomplikowaną sytuacją zwróciła się ona z zapytaniem do Radców Prawnych o
wydanie opinii w tej sprawie. Odpowiedzi udzielone przez radców były nie na
temat. Radna prosiła o opinie prawną, a otrzymała rozważania prawne.
Złożyła wniosek, żeby na
dzisiejszych obradach sesji nie przyjmować sprawozdania.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik zwrócił się z pytaniem
do Skarbnika Gminy „czym skutkuje nie przyjęcie sprawozdania Ząbkowickiego
Ośrodka Kultury”.
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy: odpowiedziała, że nie skutkuje to niczym.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: zamknął dyskusję i
poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania
finansowego Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.
Głosowanie:
9 głosów „za”
6 głosów „przeciw”
5 głosów „wstrzymujących”
Uchwała nr VII/40/2009 w sprawie zatwierdzenia
sprawozdania finansowego Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w Ząbkowicach Śląskich
za rok 2008 została przyjęta przez Radnych.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ogłosił 15 minut
przerwy.
Po przerwie wręczono nagrody i wyróżnienia studentom Politechniki Śląskiej,
którzy wzięli udział w konkursie na opracowanie projektu: "Południowo
zachodnia "Brama" centrum miasta - Ząbkowice Śląskie".
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytała projekt
uchwały w sprawie przeprowadzenia wyboru sołtysa we wsi Zwrócona (uchwała
stanowi załącznik do protokołu).
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu
poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały. W
związku z brakiem dyskusji poddał pod
głosowanie projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia wyboru sołtysa we wsi
Zwrócona.
Głosowanie:
20 głosów „za”
Uchwała nr VII/41/2009 w sprawie przeprowadzenia
wyboru sołtysa we wsi Zwrócona została przyjęta przez radnych.
-
w sprawie ustalenia wynagrodzenia
Burmistrza Ząbkowic Śląskich
Radny
Marek Ciapka odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia
wynagrodzenia Burmistrza Ząbkowic Śląskich.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu
poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.
Radny
Franciszek Gawęda zwrócił uwagę na fakt, iż na kserokopii uchwały nie
ma podpisu radcy.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poinformował, iż na
kserokopii nie ma, ale na oryginale podpis widnieje.
Radna
Stanisława Mika zwróciła uwagę, na fakt, iż w dobie kryzysu
podwyżka nie jest uzasadniona
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: w związku z brakiem
dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia
wynagrodzenia Burmistrza Ząbkowic Śląskich.
Głosowanie:
12 głosów „za”
4 głosy „przeciw”
3 głosy „wstrzymujące”
Uchwała nr VII/42/2009 w sprawie ustalenia
wynagrodzenia Burmistrza Ząbkowic Śląskich została przyjęta przez radnych.
w
sprawie ustalenia przedmiotu działania
stałych komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: odczytał projekt
uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania stałych komisji
Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu
poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.
Radny
Zdzisław Burnat: zgłosił następujące wnioski:
1.
Pkt. 11 wykreślić z zakresu prac Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku
Publicznego i przenieść do zakresu prac Komisji Oświaty.
2.
Wykreślić z zakresu prac Komisji Przestrzegania
Prawa i Porządku Publicznego pkt. 12
oraz 13.
3.
Pkt. 13 z zakresu prac Komisji Przestrzegania Prawa
i Porządku Publicznego przenieść do zakresu
prac komisji rolnej.
4.
W pkt. 8 w zakresie komisji rolnej wykreślić zwrot
„na terenach wiejskich”.
Radna Ewa Figzał –
Przewodnicząca Komisji Statutowej poinformowała, że jeżeli chodzi o uwagi to do 17
czerwca 2009 r. można było te uwagi wnosić. Żaden z Przewodniczących Komisji nie
wniósł uwag.
Radny Marek Ciapka zgłosił wniosek, aby w
przedmiocie działania Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego w
pkt. 5 o treści „ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej w tym współpracy
ze Strażą Pożarną. Ochotniczą Strażą Pożarną i innymi instytucjami” zamienić na
„ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej oraz innych miejscowych zagrożeń w tym współpracy z Państwową Strażą
Pożarną. Ochotniczą Strażą Pożarną i innymi instytucjami w ramach
właściwości”.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowanie wnioski zgłoszone przez Radnego
Zdzisława Burnata:
1.
Wniosek o wykreślenie z
zakresu prac Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego pkt. 11
Głosowanie:
9 głosów „za”
6
głosów
„przeciw”
4
głosy
„wstrzymujące”
2.
Wniosek o wykreślenie z
zakresu prac Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego pkt. 12
Głosowanie:
9
głosów
„za”
6 głosów
„przeciw”
4
głosy
„wstrzymujące”
3.
Wniosek o wykreślenie z
zakresu prac Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego pkt. 13
Głosowanie:
7
głosów
„za”
6 głosów
„przeciw”
6 głosów „wstrzymujących”
4. Wniosek o wykreślenie w zakresie prac Komisji Przestrzegania
Prawa i Porządku Publicznego zwrotu w
pkt. 8 „na terenach wiejskich”.
Głosowanie:
17
głosów „za”
2 głosy
„wstrzymujące”
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poddała pod głosowanie
wniosek zgłoszony przez Radnego Marka Ciapkę aby w przedmiocie działania Komisji
Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego w pkt. 5 o treści „ochrony
przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej w tym współpracy ze Strażą Pożarną.
Ochotniczą Strażą Pożarną i innymi instytucjami” zamienić na „ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej oraz innych miejscowych zagrożeń w tym współpracy z Państwową
Strażą Pożarną. Ochotniczą Strażą Pożarną
innymi instytucjami w ramach właściwości”.
Głosowanie:
19 głosów „za”
Wszystkie wnioski zgłoszone przez radnych zostały
przyjęte.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poddał projekt uchwały w
sprawie ustalenia przedmiotu działania
stałych komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.
Głosowanie:
19 głosów „za”.
Ad.
pkt. 8.
Rozpatrzenie
skargi Pana Eugeniusza Kamińskiego na nienależyte wykonywanie zadań, naruszenie
praworządności i przewlekłe załatwianie spraw przez Burmistrza Ząbkowic
Śląskich.
Radni zdecydowali, iż nie widzą potrzeby odczytywania skargi oraz odpowiedzi
Burmistrza, ponieważ ksero tych dokumentów otrzymali do zapoznania się przed
sesją.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję w temacie skargi.
Radny Stanisław Nędza wypowiedział się w tym
temacie. Według niego skarga jest zasadna, ponieważ jest to zaniechanie ze
strony Burmistrza.
Radna Danuta Wojtaczka poprosiła o udzielenie
szerokiej wypowiedzi w sprawie skargi Pana Burmistrza lub Kierownika Wydziału
Planowania Przestrzennego p. Grzeszczak.
Grażyna Grzeszczak
Kierownik Wydziału Planowania Przestrzennego: wyjaśniła, iż skarżący we
wniosku wskazał inną powierzchnię niż wynikała z załączonych dokumentów. Dlatego
też sprawa ta wymagała konsultacji prawnych. O wszystkich krokach skarżący był
powiadamiany zarówno pisemnie jak i ustnie.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: w związku z brakiem uwag i pytań przewodniczący poddał pod
głosowanie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia
skargi Pana Eugeniusza Kamińskiego na nienależyte wykonywanie zadań, naruszenie
praworządności i przewlekłe załatwianie spraw przez Burmistrza Ząbkowic
Śląskich.
Radni w wyniku głosowania uznali skargę za
bezzasadną.
Ad. pkt. 9. Sprawy różne.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik:
podziękował sołtysom za odzew na apel o krew dla Pana Antoniego Ganowskiego skierowany
przez niego i Pana Burmistrza.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz:
podziękował za podjęcie uchwały w sprawie wynagrodzenia.
Zwrócił się ze słowami podziękowania
do Strażaków OSP Tarnów, którzy w dniu
wczorajszym na prośbę p. Sołtys Kijak przyjechali do Olbrachcic.
Halina Narwojsz
Przewodnicząca Zarządu os. XX-lecia: podziękowała radnemu Markowi Ciapce za pomoc w
uporządkowaniu ulicy Staszica w kierunku ulicy Powstańców Warszawy oraz
Prezesowi Zbigniewowi Biernackiemu za pomoc przy organizacji festynu.
Jadwiga Zięba Sołtys wsi
Strąkowa: podziękowała
za pomoc przy organizacji pogrzeby Pana Sołtysa.
Poruszyła bardzo ważny temat, jakim
jest problem powodziowy w gminie. Jest
zbulwersowana faktem, że w dniu poprzedzającym te zdarzenia nikt z urzędu nie
skontaktował się z nią jako sołtysem jednej z wsi poważnie zagrożonych, podobna
sytuacja miała miejsce w Olbrachcicach. Następnym problemem, który poruszyła to
remont dróg na terenach wiejskich. Materiał przywożony do łatania dziur jest
odpadami z kopalni i nie nadaje się do niczego.
Marian Patela
Przewodniczący Zarządu Osiedla „Stare Miasto” pogratulował sołtysom, którzy dbają o swoje
miejscowości.
Poruszył problem czystości w
mieście. Według Pana Przewodniczącego nie jest on na odpowiednim poziomie. Odniósł
się do porządku obrad sesji Rady Miejskiej pkt. „sprawy różne” powinny być na
początku obrad, jak to miało miejsce wcześniej.
Radna Anna Józefowicz poprosiła o informację w
temacie remontu ul. Ciasnej. W dwóch miejscach brakuje krawężnika Radna
omówiła również sprawę ścieżki rowerowej, która jest strasznie zaniedbana, a
korzystają z niej dzieci i młodzież oraz osoby starsze.
Radna Danuta Wojtaczka: wyraziła swoje oburzenie
faktem, iż nie zna ona osoby z urzędu odpowiedzialnej za zarządzanie kryzysowe.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz: poinformował,
iż osobą odpowiedzialną z ramienia urzędu jest Pan Rafał Kozak. Wszystkie
akcje, które zostały przeprowadzone w ramach akcji przeciwpowodziowej były pod
stałą kontrolą. Wszystko odbywało się zgodnie z procedurą.
Pan Rafał Kozak oraz Burmistrz był w ciągłym kontakcie ze Starostą
Ząbkowickim, który odpowiadał za
bezpieczeństwo. Mieszkańcom nic nie groziło.
Radny Stanisław Nędza poruszył temat wysypiska
śmieci, które po ostatnich obfitych opadach deszczu może być zagrożeniem dla
środowiska.
Ad. pkt. 10
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Franciszek Gawęda: poinformował, iż złożył do Biura Rady Miejskiej
projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały o gospodarowaniu nieruchomościami.
Dodał, iż z dostarczonej opinii prawnej wynika, że potrzebne jest wprowadzenie
zmian legislacyjnych.
Podkreślił, iż jest za przedłużeniem
terminu wykupu mieszkań do końca przyszłego roku.
Radca Prawny Paweł Polewski: wyjaśnił,
iż nieprawidłowe jest określenie stawki za jaką ma Burmistrz sprzedać
mieszkania. Podkreślił, iż wspólnie z Burmistrzem i Radnym zostanie przygotowany
projekt uchwały i przedstawiony radnym.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz:
poinformował, iż według niego sprawa ta wymaga dłuższego namysłu i nie może być
podjęta szybko.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik poinformowała, iż od dnia 15 lipca do 15 sierpnia
będzie przerwa wakacyjna.
Ad. pkt. 11
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik:
W
związku z wyczerpaniem porządku obrad przewodniczący zamknął obrady XLVIII
Sesji Rady Miejskiej.
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Andrzej
Dominik
Protokołowała:
Magdalena
Grzeszczak.