Protokół nr XLVIII/2009

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 29 czerwca 2009 roku

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina rozpoczęcia sesji 10 00

Godzina zakończenia sesji 1430

 

W sesji udział wzięli:

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof   Kotowicz                       Burmistrz   Ząbkowic Śl.

Ireneusz Woźniakowski                  Zastępca Burmistrza Ząbkowic Śl.       

Bożena Kurczyna                              Skarbnik Gminy

Paweł Polewski                                Radca Prawny

 

Oraz goście zaproszeni wg listy obecności.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik przywitał wszystkich uczestników dzisiejszej sesji w nowo wyremontowanej Sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego. Podziękował i wręczył kwiaty Pani Sekretarz Iwonie Aibin za wkład włożony w remont sali.

            Słowa podziękowań skierował również Burmistrza oraz Wydziału Infrastruktury Komunalnej.

 

Pani Iwona Aibin Sekretarz Gminy wręczyła Przewodniczącemu Rady Miejskiej symboliczny klucz do sali konferencyjnej. Podziękowała wszystkim pracownikom, którzy włożyli dużo pracy, aby sala mogło być dzisiaj oddana do użytku.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich  §  36 pkt. 1  Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  48 Sesję Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 18 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować i podejmować  prawomocne  decyzje.

 

 

 

Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie p. Elżbieta Maciejewska

 

Następnie przedstawił porządek posiedzenia:

 

1.       Przyjęcie porządku obrad. 

2.       Przyjęcie  protokołu z poprzedniej sesji.

3.       Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej  od ostatniej sesji.

4.       Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.

5.       Informacja  dotycząca przygotowania Akcji Letniej na terenie miasta                     i gminy Ząbkowice Śląskie.

6.       Analiza działalności spółki z o.o. Nieruchomości Ząbkowickie „Powiernik”. 

7.       Podjęcie uchwał:

-  o zmianie uchwały Nr II/9/2009 z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie Lokalnego Programu Rewitalizacji miasta Ząbkowic Śląskich.

- w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2010.

- w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za I półrocze oraz informacji                    o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury.

- w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok.

- w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej Miasta  i Gminy w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.

- w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.

- w sprawie przeprowadzenia wyboru sołtysa we wsi Zwrócona. 

 - w sprawie  ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Ząbkowic Śląskich.                                                                                                                                                                                               8. Rozpatrzenie skargi Pana Eugeniusza Kamińskiego na nienależyte wykonywanie zadań, naruszenie praworządności i przewlekłe załatwianie spraw przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich.

    9. Sprawy różne.

10. Interpelacje i zapytania Radnych.

11. Zakończenie obrad.

 

 

Ad. pkt. 1

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: zaproponował, aby z porządku dzisiejszych obrad wycofać pkt. 2 tj. „Przyjęcie  protokołu z poprzedniej sesji”.

 

Wniosek w wyniku głosowania został przyjęty przez Radnych jednogłośnie.

 

Dodatkowo zaproponował wprowadzenie uchwały w sprawie ustalenia przedmiotu działania stałych komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.

 

Propozycja została przyjęta przez radnych jednogłośnie.

 

Porządek obrad ze zmianami został przyjęty przez radnych.

 

 

Ad. pkt. 3

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik złożył sprawozdanie z pracy od ostatniej sesji. Dodał, iż ze względu na chorobę nie mógł uczestniczyć w  codziennych pracach Rady Miejskiej. Jednakże uczestniczył m.in. w pracach komisji resortowych, przyjmował interesantów oraz uczestniczył w Powiatowej Radzie Zatrudnienia.

 

 

Ad. pkt. 4

Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji (informacja w formie pisemnej stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zaproponował, aby nie czytać sprawozdania, gdyż było ono dostępne do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.

 

Radni wyrazili zgodę na taka propozycję.

 

Ad. pkt. 5

Informacja  dotycząca przygotowania Akcji Letniej na terenie miasta  i gminy Ząbkowice Śląskie.

 

Maria Pater Kierownik Wydziału Edukacji zreferowała informację dotyczącą „Organizacji wypoczynku letniego w 2009 roku”.

            Na mocy porozumienia zawartego pomiędzy Krzysztofem Kotowiczem – Burmistrzem Ząbkowic Śląskich, a Krzysztofem Frankensteinem – Burmistrzem Sławna, Urząd Miejski zorganizował kolonię letnią w Stanicy Harcerskiej „Leśna Polana” w Jarosławcu nad Morzem Bałtyckim w terminie od 27.07.2009 do 10.08.2009 r. Na kolonię wyjedzie 50 dzieci i młodzieży z Gminy Ząbkowice Śląskie pochodzących z rodzin zagrożonych patologią oraz znajdujących się                      w trudnej sytuacji materialnej i tak:

·     SP-1                                       12 uczniów

·     SP-2                                       3 uczniów

·     SP-3                                       9 uczniów

·     SP – Braszowice                  4 uczniów

·     ZSP – Stolec                          1 uczeń

·     SP – Zwrócona                     8 uczniów

·     PG-1                                      12 uczniów

·     PG-2                                      1 uczeń

 

Uczestnicy Kolonii będą umieszczeni w pawilonach (pokoje 4 osobowe). Koloniści zostali wytypowani przez dyrektorów szkół, przy współpracy z pedagogami szkolnymi i pracownikami Ośrodka Pomocy Społecznej w Ząbkowicach Śląskich.

Wszystkie koszty związane z organizacją Kolonii w Jarosławcu, w tym przejazd dzieci (tam i z powrotem autokarem), pobyt wraz z wyżywieniem, noclegiem i ubezpieczeniem oraz wynagrodzeniem wychowawców zostaną pokryte z budżetu Gminy (rozdz. 851 54 – przeciwdziałanie alkoholizmowi w kwocie 30 000,00 zł; rozdz. 854 12 – obozy i kolonie inne formy wypoczynku letniego w kwocie 6 200,00 zł).

Koszt jednego uczestnika wypoczynku wynosi 532 zł, za wszystkich uczestników 26 600, 00 zł, przejazd ok. 6 600, 00 zł, Polisa PZU 200,00 zł oraz wynagrodzenie 3 wychowawców – 2 800, 00 zł, razem 36 200, 00 zł.

Dla dzieci pozostających w mieście i gminie zorganizowano:

1.   Półkolonię „Wakacje 2009…” przy współpracy ze Szkołą Podstawową Nr 1 w Ząbkowicach Śląskich w okresie od 29 czerwca do 10 lipca 2009 roku dla 70 dzieci. Koszty organizacji wynoszą 17 735,00 zł. z tego 5 000,00 zł  - z preliminarza kosztów i wydatków GKRPA,  5 000, 00 zł – obozy i kolonie oraz inne formy wypoczynku letniego 4 335,00 zł. – dożywianie z OPS oraz wpłaty rodziców 3 400, 00 zł.

2.   Półkolonię pod hasłem „Wakacje bez nudy” przy współpracy z Publicznym Przedszkolem w Szklarach w okresie od 6 lipca do 24 lipca 2009 r. dla 65 dzieci. Koszty organizacji wynoszą 20 430, 00 zł, z tego 5 000,00 zł. – z preliminarza kosztów i wydatków GKRPA    9 670, 00 zł. – obozy i kolonie oraz inne formy wypoczynku letniego 4 860, 00 zł. – dożywianie z OPS, wpłaty rodziców – 900, 00 zł.

3.   Zajęcia o charakterze klubowym, sportowo – rekreacyjnym, kulturowo – rozrywkowym „Lato w mieście 2009 – Tutaj też można się bawić” zorganizowano przy współpracy z Biblioteką Publiczną Miasta i Gminy w Ząbkowicach Śląskich w okresie od 22 czerwca do 31 sierpnia 2009 r. koszty organizacji wynoszą 10 000,00 zł.            z tego 5 000,00 zł. – z preliminarza kosztów i wydatków GKRPA, 10 000, 00 zł, z tego 5 000,00 zł. – obozy i kolonie oraz inne formy wypoczynku letniego.

4.   Wyżywienie – 1 ciepły posiłek. Korzystać z niego będzie około 80 dzieci. Posiłki będą przygotowywane w lipcu przez Szkołę Podstawową Nr 1.

5.   Dla dzieci z terenów wiejskich zostaną zorganizowane wycieczki do kwoty 4 130 zł. – budżetu Gminy – rozdz. 854 12

 

Łącznie z budżetu Gminy Ząbkowice Śląskie na organizację wypoczynku letniego zostanie przeznaczonych 75 000,00 zł, z tego z rozdziału 85 154 przeciwdziałanie alkoholizmowi – 45 000,00 zł. i z rozdziału 854 12 obozy i kolonie oraz inne formy wypoczynku letniego – 30 000,00 zł.



 

Ad. pkt. 6

Analiza działalności spółki z o.o. Nieruchomości Ząbkowickie „Powiernik” (informacja w formie pisemnej stanowi załącznik do protokołu)

 

            Zarząd Budynków Komunalnych w Ząbkowicach Śląskich realizując statutowe zadania gospodarki mieszkaniowym zasobem Gminy Ząbkowice Śląskie działa w następujących obszarach:

·        zarządzanie i administrowanie mieszkaniowym zasobem gminy,

·        zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi,

 

 

Na dzień 31 grudnia 2008 r. ZBK zarządzało i administrowało 32 budynkami gminnymi oraz 215 nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie. Plan finansowy na 2008 r. Zarządu Budynków Komunalnych, zatwierdzony w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie, po stronie przychodów i po stronie wydatków wynosił 3 387 3 55 zł. Na podstawie uchwalonego budżetu Rada Gminy przyznała przedmiotową dotację dla ZBK na 2008 r. w wysokości 405 000 zł.

Plan po zmianach po stronie przychodów wyniósł 3 587 354, 74 zł po stronie przychodów co stanowi 99,75 % wykonania planu po zmianach, natomiast realizacja w kwocie 3 241 837,75 zł po stronie wydatków stanowi 94,70 % wykonania planu po zmianach.

Na koniec 2008 r. zobowiązania ogółem wyniosły – 877 161 zł, w tym zobowiązania wymagalne – 441 335 zł. Główni wierzyciele to:

·          PWiK DELFIN                                            - 276 725 zł (na koniec  2007 r. – 380 046 zł)

·       Wspólnoty Mieszkaniowe                         - 271 337 zł

                        - w tym do tzw. funduszu  remontowego wspólnot mieszkaniowych – 193 349,40    

· Nadpłaty czynszu za 2008 r. wynikające z rozliczenia rocznego -112 049 zł.

· Wykonawcy usług remontowych            - 48 435 zł. (na koniec 2007 r. –  135 134 zł.)

· Kancelaria Prawnicza Dattner                  - 23 860 zł. (na koniec 2007 r. – 14 660 zł.)

·  Zakład Gospodarki Komunalnej            - 12 659 zł. ( na koniec 2007 r. – 121 675 zł.)

·  Urząd Marszałkowski woj. Dolnośląskiego  - 6 215 zł.

 

Zobowiązania ZBK na koniec 2008 r. wyniosły ogółem – 1 385 056 zł w tym zobowiązania wymagalne – 596 164 zł. Z roku na rok zobowiązania zmniejszyły się ogółem o kwotę – 56 412 zł a wymagalne o kwotę 154 829 zł.

Należności ZBK na koniec 2008 r. wyniosły ogółem – 1 385 056 zł.  w tym kwota odsetek od naliczonych należności niezapłaconych w terminie – 335 049 zł (netto 1 050 007 zł). Główny ciężar należności to opłaty czynszowe wymagalne w kwocie – 1 348 693 zł z odsetkami. Należności ZBK na 31 grudnia 2007 r. wynosiły ogółem – 1 283 666 zł (netto 1 015 841 zł) w tym odsetki – 267 825 zł. Z roku na rok należności zwiększyły się o kwotę – 101 390 zł. w tym odsetki o kwotę 67 224 zł. Należności za opłaty czynszowe wzrosły o kwotę – 78 380 zł. Poziom windykacji za 2008 rok wyniósł 96,79 %. Dla porównania wskaźnik ten wynosił za 2007 r. – 95,22 %. W obszarze mieszkaniowego zasobu gminy uporządkowano sprawy własnościowe nieruchomości gminnych zabudowanych i niezabudowanych na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji budynków, działek, komórek oraz garaży, które przekazano Gminie Ząbkowice Śląskie.

Zrealizowano we wszystkich budynkach zarządzanych przez ZBK           w Ząbkowicach Śląskich, wymianę skrzynek pocztowych spełniających wymogi Unii Europejskiej. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego uzyskano niską cenę za jedną skrytkę w wysokości – 32, 70 zł.

Na podstawie decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców komunalnego zasobu mieszkaniowego po przeprowadzonych zebraniach rocznych wspólnot mieszkaniowych, sporządzony został plan potrzeb remontowych zasobu mieszkaniowego na 2008 rok., zarządzanego przez ZBK w Ząbkowicach Śląskich. Szacunkowa wartość potrzeb zamykała się kwotą około 866 500 zł. na zaplanowane w 2008 r. zadania remontowe w wysokości 405 000 zł. Do realizacji w 2008 roku ujęto zadania, z którymi nie można już dłużej czekać.

Niezbędne planowane w 2008 r. roboty remontowe wg wstępnych kosztorysów inwestorskich zamykały się kwotą 398 750 zł. Z porównania z jednej strony potrzeb remontowych gminy a z drugiej strony możliwości finansowych ZBK w celu realizacji tych potrzeb wynika, że pilnie należy uzyskać dodatkowe środki na ich realizację. Mając świadomość pilnego rozwiązania tego problemu ZBK w Ząbkowicach Śląskich zaproponował, podczas rocznych zebrań wspólnot mieszkaniowych utworzenie „funduszu remontowego” we wszystkich wspólnotach. Rozwiązanie to zostało zaaprobowane przez większość wspólnot mieszkaniowych w Gminie. W celu realizacji niezbędnych remontów zasobu mieszkaniowego gminy, gdzie Gmina jest 100% właścicielem, ZBK zwróciło się                         z prośbą do Burmistrza Ząbkowic Śląskich i do Rady Miejskiej o przyznanie                   w uzasadnionych przypadkach dotacji celowej na remonty gminnych nieruchomości. We wrześniu 2008 r. otrzymaliśmy dotację celową z budżetu Gminy na remonty zasobu mieszkaniowego Gminy w wysokości 200 000 zł. ZBK w Ząbkowicach Śląskich wykonał w 2008 roku remonty  w systemie zleconym w kwocie 377 993,51 zł.,  nie licząc drobnych napraw konserwacji czy usuwania awarii wykonywanych we własnym zakresie.

Bez podstawowych dokumentów takich jak nr REGON, NIP, rachunek bankowy oraz bez udziału własnego w formie „funduszu remontowego” nie byłoby możliwości absorpcji środków zewnętrznych na tak potrzebne remonty mieszkaniowe zasoby Gminy Ząbkowice Śląskie. Priorytetowym zadaniem ZBK w 2008 r. jako zarządcy wykonanym w 100% było przygotowanie wspólnot mieszkaniowych do absorpcji pomocowych środków finansowych ze źródeł zewnętrznych, w tym środków Unii Europejskiej.

Likwidacja zakładu budżetowego Zarządu Budynków Komunalnych                w Ząbkowicach Śląskich pozwoliła na dalsze uporządkowanie spraw zasobu mieszkaniowego Gminy Ząbkowice Śląskie. W czasie porządkowania i likwidacji uporządkowano wiele spraw w obszarze gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy oraz sposoby rozliczeń pomiędzy gminą, najemcami, dzierżawcami i wspólnotami mieszkaniowymi. Doświadczenie to pozwala na poprawę sposobu gospodarowania gminnym zasobem mieszkaniowym oraz urealni realizację, w niedalekiej przyszłości, niezbędnych remontów nieruchomości co poprawi ich stan techniczny, bezpieczeństwo użytkowania i estetykę.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję nad zaprezentowaną informacją.

 

W wyniku braku pytań przystąpiono do realizacji kolejnego punktu posiedzenia.

 

Ad. pkt. 7

Podjęcie uchwał

 

-  o zmianie uchwały Nr II/9/2009 z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Ząbkowic Śląskich.

 

Tomasz  Żygadło Kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji odczytał uchwałę o zmianie uchwały Nr II/9/2009 z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Ząbkowic Śląskich.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego  i  Budżetu poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję w temacie uchwały.

            W związku z brakiem pytań poddał pod głosowanie projekt uchwały 

o zmianie uchwały Nr II/9/2009 z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Ząbkowic Śląskich.

 

Głosowanie:

19 głosów „za”

 

Uchwała Nr VII/35/2009 o zmianie uchwały Nr II/9/2009 z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Ząbkowice Śląskich  została przyjęta przez radnych.

 

- w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2010

 

 

Grażyna Grzeszczak Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej odczytała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2010

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i  Budżetu poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.

 

Radna Irena Szewczyk: zwróciła się z pytaniem na jakiej podstawie będzie obliczany fundusz dla poszczególnej wioski.

 

Grażyna Grzeszczak Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej: przedstawiła wzór do obliczenia wysokości funduszu dla poszczególnej wioski.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2010.

 

 

Głosowanie:

19 głosów „za”

 

Uchwała Nr VII/36/2009 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie                     w budżecie Gminy Ząbkowice Śląskie środków stanowiących fundusz sołecki                 w roku budżetowym 2010 została przyjęta przez radnych.

 

- w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za I półrocze oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury.

 

Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za I półrocze oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i  Budżetu poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za I półrocze oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury.

 

 

Głosowanie:

19 głosów „za”

 

Uchwała Nr VII/37/2009 w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za I półrocze oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury.

 

- w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok.

 

Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i  Budżetu poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.

 

Radny Franciszek Gawęda poruszył temat cmentarza na ul. Legnickiej. Dwa, trzy lata temu były przymiarki, aby ten cmentarz zlikwidować. Mieszkańcy, którzy przychodzą na spotkania do radnego też są zdania, iż cmentarz ten powinien być zlikwidowany. Jako argument podają, to, że osoby tam pochowane mają bardzo mało wspólnego z wyzwoleniem naszych terenów. 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: odnosząc się do wypowiedzi radnego podkreślił, iż obecny rząd jest zdania, że nie należy budować napięć pomiędzy Rosją a Polską. Przeniesienie zwłok na Cmentarz Armii Czerwonej we Wrocławiu jest niemożliwe, dlatego też będą wykonywane

prace porządkowe na tym cmentarzu.

 

Radna Stanisława Mika poruszyła temat chorych kasztanów  w gminie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: zamknął dyskusję poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok.

 

Głosowanie:

19 głosów „za”

 

Uchwała Nr VII/38/2009 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok.

 

- w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej Miasta  i Gminy w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.

 

Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej Miasta  i Gminy         w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.(projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Oświaty, Kultury i Sportu.

 

Przewodnicząca Komisji Irena Szewczyk: poinformowała, iż uchwała otrzymała pozytywną opinię komisji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i  Budżetu poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.

W związku z brakiem pytań poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej Miasta  i Gminy w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.

 

 

Głosowanie

19 głosów „za”

 

 

Uchwała Nr VII/39/2009 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej Miasta  i Gminy w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008 została przyjęta przez radnych.

 

- w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.

 

 

Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Ząbkowickiego Ośrodka Kultury                  w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Oświaty, Kultury i Sportu.

 

Przewodnicząca Komisji Irena Szewczyk: poinformowała, iż uchwała otrzymała 1 głos za, 5 głosów wstrzymujących.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i  Budżetu poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.

 

Radna Ewa Figzał wypowiadając się w temacie sytuacji ZOK-u podkreśliła, iż sprawa ta ma wiele znaków zapytania. Podkreśliła, że z informacji jakich uzyskała wynika, iż sprawozdanie to nie musi zostać przyjęte.

W związku z skomplikowaną sytuacją zwróciła się ona z zapytaniem do Radców Prawnych o wydanie opinii w tej sprawie. Odpowiedzi udzielone przez radców były nie na temat. Radna prosiła o opinie prawną, a otrzymała rozważania prawne.

Złożyła wniosek, żeby na dzisiejszych obradach sesji nie przyjmować sprawozdania.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zwrócił się z pytaniem do Skarbnika Gminy „czym skutkuje nie przyjęcie sprawozdania Ząbkowickiego Ośrodka Kultury”.

 

Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy: odpowiedziała, że nie skutkuje to niczym.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008.

 

Głosowanie:

9 głosów „za”

6 głosów „przeciw”

5 głosów „wstrzymujących”

 

Uchwała nr VII/40/2009 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w Ząbkowicach Śląskich za rok 2008 została przyjęta przez Radnych.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ogłosił 15 minut przerwy.

 

Po przerwie wręczono nagrody i wyróżnienia studentom Politechniki Śląskiej, którzy wzięli udział w konkursie na opracowanie projektu: "Południowo zachodnia "Brama" centrum miasta - Ząbkowice Śląskie".

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytała projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia wyboru sołtysa we wsi Zwrócona (uchwała stanowi załącznik do protokołu).

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i  Budżetu poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały. W związku z brakiem dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia wyboru sołtysa we wsi Zwrócona.

 

Głosowanie:

20 głosów „za”

 

Uchwała nr VII/41/2009 w sprawie przeprowadzenia wyboru sołtysa we wsi Zwrócona została przyjęta przez radnych.

 

 

- w sprawie  ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Ząbkowic Śląskich

 

Radny Marek Ciapka odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Ząbkowic Śląskich.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i  Budżetu poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.

 

Radny Franciszek Gawęda zwrócił uwagę na fakt, iż na kserokopii uchwały nie ma podpisu radcy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poinformował, iż na kserokopii nie ma, ale na oryginale podpis widnieje.

 

Radna Stanisława Mika zwróciła uwagę, na fakt, iż w dobie kryzysu podwyżka nie jest uzasadniona

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: w związku z brakiem dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Ząbkowic Śląskich.

 

Głosowanie:

12 głosów „za”

4 głosy „przeciw”

3 głosy „wstrzymujące”

 

Uchwała nr VII/42/2009 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Ząbkowic Śląskich została przyjęta przez radnych.

 

w sprawie  ustalenia przedmiotu działania stałych komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: odczytał projekt uchwały            w sprawie  ustalenia przedmiotu działania stałych komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i  Budżetu poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.

 

Radny Zdzisław Burnat: zgłosił następujące wnioski: 

 

1.      Pkt. 11 wykreślić z zakresu prac  Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego i przenieść do zakresu prac Komisji Oświaty.

2.      Wykreślić z zakresu prac Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego  pkt. 12 oraz 13.

3.      Pkt. 13 z zakresu prac Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego przenieść do zakresu  prac komisji rolnej. 

4.      W pkt. 8 w zakresie komisji rolnej wykreślić zwrot „na terenach wiejskich”.

 

Radna Ewa Figzał – Przewodnicząca Komisji Statutowej poinformowała, że jeżeli chodzi o uwagi to do 17 czerwca 2009 r. można było te uwagi wnosić. Żaden                 z Przewodniczących Komisji nie wniósł uwag.

 

Radny Marek Ciapka zgłosił wniosek, aby w przedmiocie działania Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego w pkt. 5 o treści „ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej w tym współpracy ze Strażą Pożarną. Ochotniczą Strażą Pożarną i innymi instytucjami” zamienić na „ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej oraz innych miejscowych zagrożeń               w tym współpracy z Państwową Strażą Pożarną. Ochotniczą Strażą Pożarną                      i innymi instytucjami w ramach właściwości”.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowanie wnioski zgłoszone przez Radnego Zdzisława Burnata:

1.      Wniosek o wykreślenie z zakresu prac Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego  pkt. 11

 

Głosowanie:

      9    głosów „za”

6        głosów „przeciw”

4        głosy „wstrzymujące”

 

2.      Wniosek o wykreślenie z zakresu prac Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego  pkt. 12

 

Głosowanie:

9        głosów „za”

6    głosów „przeciw”

4        głosy „wstrzymujące”

 

3.      Wniosek o wykreślenie z zakresu prac Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego  pkt. 13

Głosowanie:

7        głosów „za”

6    głosów „przeciw”

6    głosów „wstrzymujących”

 

4.      Wniosek o wykreślenie w zakresie prac Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego zwrotu w pkt. 8  „na terenach wiejskich”.

 

Głosowanie:

      17 głosów „za”

       2  głosy  „wstrzymujące”

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poddała pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Radnego Marka Ciapkę aby w przedmiocie działania Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego w pkt. 5 o treści „ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej w tym współpracy ze Strażą Pożarną. Ochotniczą Strażą Pożarną i innymi instytucjami” zamienić na „ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej oraz innych miejscowych zagrożeń               w tym współpracy z Państwową Strażą Pożarną. Ochotniczą Strażą Pożarną  innymi instytucjami w ramach właściwości”.

 

Głosowanie:

19 głosów „za”

 

Wszystkie wnioski zgłoszone przez radnych zostały przyjęte.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poddał projekt uchwały w sprawie  ustalenia przedmiotu działania stałych komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.

 

Głosowanie:

19 głosów „za”.

 

 

Ad. pkt. 8.

Rozpatrzenie skargi Pana Eugeniusza Kamińskiego na nienależyte wykonywanie zadań, naruszenie praworządności i przewlekłe załatwianie spraw przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich.


Radni zdecydowali, iż nie widzą potrzeby odczytywania skargi oraz odpowiedzi Burmistrza, ponieważ ksero tych dokumentów otrzymali do zapoznania się przed sesją.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję w temacie skargi.

 

Radny Stanisław Nędza wypowiedział się w tym temacie. Według niego skarga jest zasadna, ponieważ jest to zaniechanie ze strony Burmistrza.

 

Radna Danuta Wojtaczka poprosiła o udzielenie szerokiej wypowiedzi w sprawie skargi Pana Burmistrza lub Kierownika Wydziału Planowania Przestrzennego  p. Grzeszczak.

 

Grażyna Grzeszczak Kierownik Wydziału Planowania Przestrzennego: wyjaśniła, iż skarżący we wniosku wskazał inną powierzchnię niż wynikała z załączonych dokumentów. Dlatego też sprawa ta wymagała konsultacji prawnych. O wszystkich krokach skarżący był powiadamiany zarówno pisemnie jak i ustnie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: w związku z brakiem uwag i pytań przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Eugeniusza Kamińskiego na nienależyte wykonywanie zadań, naruszenie praworządności i przewlekłe załatwianie spraw przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich.

 

Radni w wyniku głosowania uznali skargę za bezzasadną.

 

 

 

 Ad. pkt. 9. Sprawy różne.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: podziękował sołtysom za odzew na apel o krew dla Pana Antoniego Ganowskiego skierowany przez niego  i Pana Burmistrza.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: podziękował za podjęcie uchwały w sprawie wynagrodzenia.

            Zwrócił się ze słowami podziękowania do Strażaków OSP Tarnów, którzy  w dniu wczorajszym na prośbę p. Sołtys Kijak przyjechali do Olbrachcic.

 

Halina Narwojsz Przewodnicząca Zarządu os. XX-lecia: podziękowała radnemu Markowi Ciapce za pomoc w uporządkowaniu ulicy Staszica w kierunku ulicy Powstańców Warszawy oraz Prezesowi Zbigniewowi Biernackiemu za pomoc przy organizacji festynu.

 

Jadwiga Zięba Sołtys wsi Strąkowa: podziękowała za pomoc przy organizacji pogrzeby Pana Sołtysa.

            Poruszyła bardzo ważny temat, jakim jest problem powodziowy w gminie.  Jest zbulwersowana faktem, że w dniu poprzedzającym te zdarzenia nikt z urzędu nie skontaktował się z nią jako sołtysem jednej z wsi poważnie zagrożonych, podobna sytuacja miała miejsce w Olbrachcicach. Następnym problemem, który poruszyła to remont dróg na terenach wiejskich.  Materiał przywożony do łatania dziur jest odpadami z kopalni i nie nadaje się do niczego.

 

Marian Patela Przewodniczący Zarządu Osiedla „Stare Miasto” pogratulował sołtysom, którzy dbają o swoje miejscowości.

            Poruszył problem czystości w mieście. Według Pana Przewodniczącego nie jest on na odpowiednim poziomie. Odniósł się do porządku obrad sesji Rady Miejskiej pkt. „sprawy różne” powinny być na początku obrad, jak to miało miejsce wcześniej.    

 

Radna Anna Józefowicz poprosiła o informację w temacie remontu ul. Ciasnej.          W dwóch miejscach brakuje krawężnika Radna omówiła również sprawę ścieżki rowerowej, która jest strasznie zaniedbana, a korzystają z niej dzieci i młodzież oraz osoby starsze.

 

Radna Danuta Wojtaczka: wyraziła swoje oburzenie faktem, iż nie zna ona osoby z urzędu odpowiedzialnej za zarządzanie kryzysowe.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: poinformował, iż osobą odpowiedzialną z ramienia urzędu jest Pan Rafał Kozak. Wszystkie akcje, które zostały przeprowadzone w ramach akcji przeciwpowodziowej były pod stałą kontrolą. Wszystko odbywało się zgodnie z procedurą.

            Pan Rafał Kozak oraz  Burmistrz był w ciągłym kontakcie ze Starostą Ząbkowickim, który odpowiadał za  bezpieczeństwo. Mieszkańcom nic nie groziło.

 

Radny Stanisław Nędza poruszył temat wysypiska śmieci, które po ostatnich obfitych opadach deszczu może być zagrożeniem dla środowiska.

 

 

Ad. pkt. 10

Interpelacje i zapytania radnych.

 

Radny Franciszek Gawęda: poinformował, iż złożył do Biura Rady Miejskiej projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały o gospodarowaniu nieruchomościami. Dodał, iż z dostarczonej opinii prawnej wynika, że potrzebne jest wprowadzenie zmian legislacyjnych.

            Podkreślił, iż jest za przedłużeniem terminu wykupu mieszkań do końca przyszłego roku.

 

Radca Prawny Paweł Polewski: wyjaśnił, iż nieprawidłowe jest określenie stawki za jaką ma Burmistrz sprzedać mieszkania. Podkreślił, iż wspólnie z Burmistrzem i Radnym zostanie przygotowany projekt uchwały i przedstawiony radnym.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: poinformował, iż według niego sprawa ta wymaga dłuższego namysłu i nie może być podjęta szybko.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformowała, iż od dnia 15 lipca do 15 sierpnia będzie przerwa wakacyjna.

 

Ad. pkt. 11

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik:

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad przewodniczący zamknął obrady XLVIII Sesji Rady Miejskiej.

 

 

 

                                                                                 

Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                              Andrzej Dominik

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Magdalena Grzeszczak.