Protokół nr XLVI/2009
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 24 kwietnia 2009 roku
w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego
w Ząbkowicach Śląskich
Godzina
rozpoczęcia sesji 10 00
Godzina
zakończenia sesji 1630
W sesji udział wzięli:
Radni Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof
Kotowicz
Burmistrz
Ząbkowic Śl.
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca Burmistrza Ząbkowic Śl.
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy
Paweł
Polewski Radca Prawny
Oraz goście
zaproszeni wg listy obecności
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z
dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36
pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik - o t w o r z y ł 46 Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając,
że uczestniczy w niej 17 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym
rada może obradować i
podejmować prawomocne decyzje.
Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie
p. Magdalena Grzeszczak
Następnie przedstawił
porządek posiedzenia:
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji.
3.
Informacja z pracy Przewodniczącego Rady
Miejskiej od ostatniej sesji.
4.
Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od
ostatniej sesji.
5.
Informacja z wykonania budżetu
Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie
za 2008 rok.
.
Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej
.
Opinia Komisji
Rewizyjnej
.
Opinia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu
6.
Podjęcie
uchwał w sprawie:
. udzielenia bądź nieudzielenia
absolutorium burmistrzowi Ząbkowic Śląskich
. podwyższenia kapitału
zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Ząbkowicach Śląskich w kwocie 200 000, 00 zł. i
objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice
Śląskie.
. wprowadzenia zmian w budżecie
miasta i gminy na 2009 rok
. zamiany nieruchomości bez
obowiązku dokonywania dopłat
.
w sprawie wygaśnięcia mandatu ławnika
7. Sprawy różne.
8. Interpelacje i zapytania Radnych.
9. Zakończenie obrad.
Ad. pkt.1
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik:
zwrócił się z prośbą do Wysokiej Rady o
wprowadzenie do porządku obrad dwóch projektów uchwał:
a)
w
sprawie: zmiany uchwały Nr IV/18/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia
28 marca 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Ząbkowice
Śląskie do Stowarzyszenia - lokalna grupa działania pod nazwą "Qwsi.pl".
b)
w
sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku.
W związku z brakiem uwag Przewodniczący poddał
pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projekt uchwały w
sprawie zmiany uchwały Nr IV/18/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 28 marca 2008 r. w
sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Ząbkowice Śląskie do
Stowarzyszenia - lokalna grupa działania pod nazwą "Qwsi.pl".
Radni jednogłośnie (17 głosów "za") wprowadzili do porządku
obrad w/w projekt uchwały.
Radna Ewa Figzał: zwróciła
się z pytaniem czy podejmowanie uchwały w sprawie przyjęcia zmian w
Statucie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku jest zasadne ?
Burmistrz Krzysztof Kotowicz:
zwrócił się do Wysokiej Rady o przyjęcie powyżej uchwały z tego względu, iż
jest ona racjonalna. Pierwsza zmiana dotyczy faktu, iż dwie gminy wystąpiły z
Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku druga natomiast zmiany działalności
MZC, po przyjęciu zmian, tylko jedna osoba będzie reprezentować gminę w MZC i
tą osobą będzie Burmistrz, ewentualnie jego zastępca.
Radna Ewa Figzał: przypomniała
uwagi, jakie padły na komisji gospodarczej a mianowicie, iż radni muszą
głosować nad faktami.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik poddał pod głosowanie wniosek o wprowadzenie
do porządku obrad projekt uchwały w
sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku
W wyniku głosowania (15 głosów "za", 1 głos
"przeciw", 1 głos "wstrzymujący") projekt uchwały został
wprowadzony do porządku obrad.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: złożył wniosek o wycofanie z porządku obrad projekt
uchwały w sprawie podwyższenia
kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Ząbkowicach Śląskich w
kwocie 200 000, 00 zł. i objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale
zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie.
Jednocześnie
podkreślił, iż decyzja ta na pewno spowoduje opóźnienie wprowadzenia selektywnej
zbiórki odpadów, na komisji gospodarczej nie zostały również wyjaśnione
wszystkie kwestie związane z
tą uchwałą. Radni nie otrzymali pełnej informacji.
Prezes ZGK Dawid Tomczak: poinformował, iż na
prośbę Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu przygotował dodatkowe dokumenty.
Zaproponował, że na prośbę rady może
przygotować jeszcze dodatkowe informacje jeśli rada takich potrzebuje.
Radna Ewa Figzał: wyraziła swoje zadowolenie,
iż padł wniosek o
wycofanie uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu
Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Ząbkowicach Śląskich w kwocie 200 000, 00 zł. i
objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice
Śląskie, gdyż program selektywnej zbiórki odpadów budził dużo uwag ze strony
radnych.
Podziękowała,
za przygotowanie dodatkowych dokumentów przez prezesa.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik poddał pod głosowanie wniosek o wycofanie z
porządku obrad projekt uchwały
w sprawie podwyższenia kapitału
zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Ząbkowicach Śląskich w kwocie 200 000, 00 zł. i objęcia 400 udziałów w
podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie
W wyniku głosowania (10
głosów "za", 5 głosów "przeciw", 2 głosy "wstrzymujące") wniosek o wycofanie z porządku obrad w/w
uchwały nie został przyjęty.
Ad. pkt. 2
Wysoka
Rada przyjęła protokoły z poprzednich sesji.
Ad. pkt. 3
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik złożył informację
z pracy Przewodniczącego
Rady Miejskiej od ostatniej sesji:
1. Udział w
spotkaniu wiejskim w Olbrachcicach.
2. Udział w
szkoleniu dot. "Funduszu Sołeckiego" -
Wrocław
3. Udział w Forum Przewodniczących Rad Gmin
i Powiatów Dolnego Śląska - Polanica
4. Udział w
IV Wielkanocnym Turnieju Kół Gospodyń Wiejskich Powiatu Ząbkowickiego
5. Udział w XII Biesiadzie Wielkanocnej w Tarnowie
6. Przyjmowanie
interesantów.
7. Udział w
pracach komisji resortowych Rady Miejskiej.
Ad. pkt. 4
Sprawozdanie
z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji w formie pisemnej stanowi załącznik
do protokołu i jest dostępne do wglądu w biurze Rady Miejskiej.
Ad. pkt. 5
Burmistrz Krzysztof Kotowicz przedstawił
informację z wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za
2008 rok (dokument stanowi załącznik do protokołu).
Panie Przewodniczący Rady Miejskiej,
Panie i Panowie Radni,
Panie i Panowie.
Referowanie
dokumentu, który ma kształt księgowych zapisów może nie być ciekawe. Potok cyfr
i nazw po pewnej chwili może stać się nużący i zdolność do percepcji tak dużej
ilości danych maleje. Będę zatem starał się omówić kwestie najistotniejsze.
Dziewięć segregatorów, które leżą na stole prezydialnym to .streszczenie mojego
wystąpienia, które nie będzie przemówieniem, lecz referatem. .Oczywiście to był
żart z tymi segregatorami, ale ich zawartość zostanie Państwu wyjaśniona w
odpowiednim momencie.
Proszę pozwolić, iż zacznę od pytania - być może zaskakującego w gronie ludzi,
którzy na co dzień zajmują się pracą w Samorządzie. Jednak bez odpowiedzi na te
pytania, cała dzisiejsza debata może być sprowadzona do procedury, do
serii sformalizowanych czynności. Tego chciałbym uniknąć!
W jakim bowiem celu składane jest przez burmistrza sprawozdanie z rocznego
wykonania budżetu Gminy, skoro mamy już prawie koniec czwartego miesiąca
następnego roku? Czemu służą analizy danych za rok 2008, jakie zostały opublikowane
w połowie marca roku 2009? Czy jest to tylko proste podsumowanie
ubiegłego roku? Jaka jest w tym rola organu wykonawczego - czyli burmistrza, a
jaką funkcję pełni organ stanowiący - czyli Rada Miejska?
Po raz trzeci, w tej kadencji, miałem zaszczyt przedłożyć Paniom i Panom
Radnym, Regionalnej Izbie Obrachunkowej, a przede wszystkim Mieszkańcom Gminy
Ząbkowice Śląskie, informację o realizacji rocznego budżetu. Jestem bowiem
przeświadczony, iż to właśnie wszyscy Ząbkowiczanie są pierwszymi adresatami
tego sprawozdania, bo to ich zaufanie wyrażone jesienią 2006 roku podczas
wyborów samorządowych sprawiło, iż pełnimy nasze role i odpowiadamy przed
naszymi Wyborcami za nieudawaną i konstruktywną troskę o nasze wspólne dobro.
Sprawozdanie budżetowe jest zatem składane przede wszystkim wobec Ząbkowiczan.
Analizujemy wnikliwie wszystkie zapisane tam informacje, aby z tego mnóstwa
liczb i nazw ułożyć wspólnie mozaikę przeprowadzonych w 2008 roku zmian
służących Mieszkańcom naszej Gminy. Dokonując oceny minionego roku i porównując
2008 rok do lat poprzednich, w oparciu o wymierne i zweryfikowane wielokrotnie
wskaźniki, możemy stwierdzić czy Ząbkowice Śląskie są na dobrej drodze ku
rozwojowi. Zadaniem burmistrza jest proponować kształt rocznego budżetu,
rolą radnych jest go uchwalić. Burmistrz ma następnie obowiązek wykazać
realizację tego planu, zaś radni mają prawo ocenić poziom tej realizacji.
Składając więc sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2008, wychodzę z
realistycznego założenia, że jeśli nie wszyscy, to przynajmniej większość z nas, ten moment w ciągu roku traktuje nie
tylko jako ocenę "kogoś", ale i
jako samoocenę. Plan dochodów i wydatków jest bowiem zawsze dziełem wspólnym
burmistrza i radnych. Projekt powstaje z inicjatywy burmistrza, ale uchwałę o
budżecie podejmują radni. W pewnym zakresie burmistrz może modyfikować budżet w
ciągu roku i dokonałem takich zmian 18 razy w ciągu 2008 r., ale zasadniczych
zmian można dokonać tylko dzięki poparciu większości lub wszystkich radnych, co
w roku ubiegłym miało miejsce 12 razy. Mamy więc wszyscy pewien udział w tym,
co się nazywa "Budżet 2008". Należy przypomnieć, iż został ten dokument
uchwalony 27 lutego 2008 roku.
Zakładaliśmy wtedy, że dochody naszej Gminy wyniosą nieco ponad: 42,1 mln zł. W
rzeczywistości wyniosły znacznie ponad: 47,3 mln zł. To oznacza, że plan
dochodów został wykonany na poziomie: 108,5%. W tym miejscu przypomnę, że
dochody za rok 2007 wykonane zostały w: 105,3%, a w roku 2006 na poziomie:
100,6%. Gmina Ząbkowice Śląskie notuje zatem w obecnej kadencji systematyczny i
wyraźny wzrost dochodów.
W czasie uchwalania ubiegłorocznego budżetu planowaliśmy, iż wydatki wyniosą
nieco ponad: 49,2 mln zł. Faktycznie wydaliśmy w 2008 r. mniej, bo prawie 49,2
mln zł, czyli 94,5% spodziewanych wydatków. Nie było zatem "rozrzutności", ale
też nie było "duszenia grosza". Przytoczę dane za rok 2007, kiedy wydatki
zostały zrealizowane na poziomie: 87,4%, a w roku 2006 na poziomie: 91,6%. Te
porównania świadczą o tym, że w pierwszym pełnym roku obecnej kadencji
uczyniono bardzo wiele, aby urealniać koszty ponoszone przez Gminę, a w drugim
roku kadencji można już było "sobie pozwolić" na odkręcanie budżetowego kurka.
W trzecim roku to "odkręcanie" było jeszcze bardziej zauważalne w każdej
dziedzinie funkcjonowania naszej społeczności.
Po dochodach i wydatkach ogółem, trzecim ważnym wskaźnikiem pozwalającym
obiektywnie ocenić składane sprawozdanie, jest stopień realizacji wydatków
majątkowych, a szczególnie inwestycyjnych w naszej Gminie. Gdyby ich nie było
lub gdyby ich faktyczny udział był drastycznie niski (obojętnie czy wyrażany
byłby w liczbach względnych czy bezwzględnych), wówczas dwa pierwsze wskaźniki
nie miałyby takiego znaczenia, o jakim mówiłem przy nich. Brak inwestycji oznaczałby
bowiem stagnację. Brak inwestycji oznaczałby, że środki publiczne są wyłącznie
"konsumowane" na bieżąco i nic materialnego nie pozostaje z nich na przyszłość.
Rok 2006 zapisał się wydatkami majątkowymi na poziomie ponad: 2,7 mln zł. Za
ten rok burmistrz Ząbkowic Śląskich otrzymał absolutorium. Rok 2007 to wydatki
majątkowe w kwocie ponad 4,1 mln zł i za ten wynik absolutorium nie zostało
rozpatrzone. W roku 2008 wydatki majątkowe zostały przeprowadzone na poziomie
zdecydowanie ponad: 8,7 mln zł. Lata: 2006, 2007 i 2008 procentowo wyglądają
odpowiednio: 51,3%, 46,1% i 89,8%. Za rok 2006 burmistrz dostał absolutorium,
za rok 2007 nie dostał absolutorium.
Jak będzie za rok 2008? Zarówno dane kwotowe, jak i parametry wyrażane w
procentach, uprawniają mnie do wniosku, iż zrealizowałem budżet Gminy Ząbkowice
Śląskie w roku 2008 w stopniu bardzo dobrym.
Mała dygresja. Użyłem słowa "zrealizowałem", bo absolutorium jest udzielane lub
nie - burmistrzowi. Mam jednak świadomość, że na ten wynik pracowało bardzo
wielu ludzi. Jak już na wstępie zauważyłem, absolutorium to formuła prawna
oceny burmistrza, w którą w rzeczywistości "ubrano" ocenę żmudnej i codziennej
pracy dziesiątków osób. Z tego miejsca dziękuję moim Współpracownikom, bez
zaangażowania których nie byłoby tego wyniku. Proszę pozwolić, że wymienię dwie
osoby szczególnie mnie wspierające. Pan wiceburmistrz Ireneusz Woźniakowski
jest człowiekiem oddanym swojej pracy. Młody człowiek, z charakterem, który
jeszcze się "szlifuje", ale nie żałujący energii i inwencji. Kształtuje się
jego doświadczenie i staje się coraz bardziej kompetentnym w swojej roli. Ma
wokół siebie ludzi wytrwale i drobiazgowo pracujących nad rożnymi elementami
naszej gminnej infrastruktury. Drugą osobą, którą chcę wymienić jest Pani skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna. Jest lojalna i bardzo rzetelna w swojej pracy. Czuwa nad
budżetem od godziny 7 rano i nie tylko do godziny 7 wieczorem. Nie jeden raz
wysłała mnie z "kwitkiem" w różnych sytuacjach, bo wie, że stan budżetu wymaga
ostrożności, ale zawsze znajdujemy wspólne stanowisko, w trosce o dobro naszej
Gminy.
Wracając do wskaźników budżetowych zajmę Państwa uwagę czwartym parametrem.
Jest nim deficyt. W lutym 2008 r., kiedy Budżet 2008 był przyjmowany,
zakreśliliśmy granicę deficytu do pułapu prawie 8,5 mln zł. Faktycznie rok 2008
zamknął się deficytem ograniczonym do kwoty nieco ponad: 1,8 mln zł. Różnica
między dochodami a wydatkami (bo tym jest deficyt) za rok 2006 wynosiła ok. 0.5
mln zł. Za rok 2007 zanotowaliśmy nadwyżkę w kwocie ponad: 1,6 mln zł. Mamy
zatem do czynienia z sinusoidą deficytu, co świadczy - wg mnie - o
żywotności organizmu ekonomicznego naszej Gminy. Podjęliśmy bowiem w
minionym roku wyraźnie większy zakres wydatków o charakterze inwestycyjnym i
zjawisko deficytu (dalekiego od zakładanego) jest tego pochodną.
Jak mowa o "D" - jak deficyt, to jeszcze drugie "D" - jak dług. To wskaźnik
piąty i ostatni. Na koniec 2008 r. dług naszej Gminy wynosił ponad 7 mln zł. W
stosunku do ogółu wykonanych dochodów budżetu wyniósł 14,9%, a próg
ostrożnościowy wynosi w tym przypadku 60%. Nie ma zatem żadnego powodu do
niepokoju o kondycję finansową naszego Samorządu. Udział kosztu obsługi długu
publicznego w sumie wykonanych dochodów wyniósł 3,4%, a próg ostrożnościowy
wynosi w tym przypadku 15%. W latach 2006 i 2007 te wskaźniki były bardzo
zbliżone do ubiegłorocznych. Rok 2008 zamknął się zatem absolutnie bezpiecznym
i stabilnym stanem finansów publicznych Gminy Ząbkowice Śląskie w rachunku
skonsolidowanym.
Na ok. 80 stronach przedłożonego Państwu sprawozdania bardzo szczegółowo
zostały opisane i rozpisane wszystkie te wskaźniki. Jest ich pięć, ale jest w
nich olbrzymi zasób informacji. Był on szczegółowo analizowany przez Komisję
Rewizyjną Rady Miejskiej, która zaopiniowała cale sprawozdanie pozytywnie.
Również pozytywną opinię w tej materii wydał Skład Orzekający Regionalnej Izby
Obrachunkowej we Wrocławiu. Sprawozdanie zostało. także przekazane opinii
publicznej poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Ząbkowic Śląskich. Były
też już odniesienia do tej informacji w prasie lokalnej. Jest zatem od ponad
miesiąca dokumentem w pełni dostępnym, jawnym i przejrzyście oraz sformułowanym
zgodnie z wymaganiami przepisów prawa. Zacytuję więc tylko najważniejsze dane
kwotowe.
Zacznijmy od dochodów. Dochody wyniosły: 47 354 160, 21 zł. W tym zakresie
trzeba podkreślić, że w stosunku do roku 2007 dochody własne, które stanowią:
61,4% ogółu dochodów, wzrosły: o 19,1%. Plan dochodów z tytułu udziału w
podatkach od osób fizycznych zrealizowano na poziomie: 110,9%, a od osób
prawnych: 155,1%. Dochody z tytułu podatku od nieruchomości wykonano w:
107.9%. Zaległości podatkowe wobec Gminy na koniec 2008 r. wyniosły: 2
362 579,44 zł. Na koniec 2007 r. wynosiły: 2 429 561 zł, a na koniec 2006 r.: 2
478549 zł. Jak zatem widać dbając o dochody bieżące, skutecznie egzekwujemy
zaległości, choć nadal są one znaczące. Pracownicy Urzędu Miejskiego
podlegający Pani Skarbnik, sama Pani Skarbnik i ja wiemy najlepiej, ile czasu
poświęcamy tłumaczeniu się przed organami wymiaru sprawiedliwości z tego, że
domagamy się należnych Gminie kwot od podatników, którzy uchylają się od
płacenia należności. Mają dobrych prawników i wcale nie są biedni, ale "grają
nam na nosie" stosując rozmaite prawne tricki. Niestety prawo chroni bardziej
ich niż interes publiczny. Pozostawiam to bez komentarza.
Wśród dochodów są także środki, jakie nasza Gmina otrzymała z zewnątrz. A była
to kwota: 17 686 679,99 zł. Na tę sumę składają się: subwencja oświatowa (9 809
631 zł), dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej (6 355
654,75 zł), dotacje celowe na zadania własne Gminy (1 188 394,24 zł) i dotacje
na inwestycje własne Gminy (333 000 zł). Ponadto: 29 748,55 zł otrzymaliśmy na
projekty finansowane ze środków strukturalnych, zaś z funduszy celowych
uzyskaliśmy kwotę: 147 576 zł. Do tego należy dodać jeszcze kwotę: 411
030,37 zł, jakie otrzymała nasza Gmina na inne zadania własne.
Przejdźmy do wydatków. Ogółem wyniosły one w roku 2008: 49 154 436,36 zł.
Wydatki tzw. "sfery budżetowej" zmieściły się w kwocie: 40 449 945,69 zł., co
oznacza, iż wyniosły 82,2% ogółu kosztów, jakie ponieśliśmy w ubiegłym roku. Na
podkreślenie zasługuje fakt, iż zmniejszyliśmy te koszty - określane potocznie
jako "sztywne" - o 7,7% w stosunku do roku 2007. To bardzo znaczące
ograniczenie, które czyni nasz budżet odporniejszym na nagłe i ujemne zjawiska
w zakresie finansów publicznych.
W wydatkach "sfery budżetowej" największą pulę środków skierowaliśmy w 2008 r.
na oświatę. I ta pozycja oświaty jest stała od wielu lat i nie będzie się
zmieniać dopóki rząd centralny będzie odsuwał od siebie obowiązek finansowania
narodowego systemu edukacji. Praktycznie bowiem to samorządy inwestują w
wykształcenie, wychowanie i opiekę nad dziećmi i młodzieżą. Na oświatę
wydaliśmy: 19 105 354,26 zł, a subwencja oświatowa "przysłana" z Warszawy
wyniosła: 9 269 574 zł. Na pytanie kto utrzymuje polską oświatę odpowiedź jest
jednoznaczna. Jeśli jeszcze do tego dodać trudne do zsumowania nakłady
ponoszone przez rodziców, to można śmiało stwierdzić, że oświata istnieje w
takim kształcie (jakże dalekim od oczekiwań) dzięki woli "na dole", bo "góra"
tylko się dokłada.
Drugim obszarem bardzo wysokich nakładów ponoszonych przez naszą Gminę jest
pomoc społeczna. Nie ma wątpliwości, iż to zadanie nie musimy, ale chcemy
podejmować. Nie można nie być wrażliwym wobec ludzi znajdujących się w
potrzebie. Dlatego w roku 2008 przeznaczyliśmy na ten cel: 8 055 696,05 zł
Trzecią pozycją kosztową była w minionym roku administracja publiczna, która
kosztowała nas: 4 612 666,30 zł. Czwartą pozycją kosztową był obszar
Kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, gdzie wydaliśmy: 1 980 882,52
zł. Na piątym miejscu znalazła się w ubiegłorocznych wydatkach gospodarka
komunalna i ochrona środowiska - tu jest kwota: 1 553 507,04 zł. W pozostałych
działach klasyfikacji budżetowej wydatki nie przekroczyły w poszczególnych
działach 1 mln zł.
Szanowni Państwo,
Mamy za sobą najbardziej żmudną analizę wskaźników i kwot, którą starałem się
streścić w najkrótszy z możliwych, sposób. To były informacje pokazujące stałe
pozycje w corocznym budżecie, choć każdorazowo wypełniane innymi wynikami. Od
dwóch lat zdecydowanie coraz lepszymi według mnie.
Przejdziemy teraz do informacji, które skonfrontują kwoty z tym, co widzą i czego oczekują Ząbkowiczanie w
dziedzinie infrastruktury. Inwestowanie w rzeczy materialne nie może wprawdzie
przesłaniać potrzeb ludzi, ale też nie wolno nam ograniczyć się do biernego
konsumenta. Chcemy już teraz poprawiać warunki życia w naszej Gminie i co
więcej - chcemy coś po sobie zostawić następnym pokoleniom. Chcemy także, aby
następni radni, burmistrzowie, prezesi, dyrektorzy, kierownicy mogli iść do
przodu w pracy dla Ząbkowic Śląskich, a nie "grzebać się" w nadrabianiu
straconego przez nas czasu.
Wydatki majątkowe, czyli takie, które pozostawiają nowe i trwałe dobro,
wyniosły w 2008 roku: 8 704 490, 67 zł. Do najważniejszych wydatków ściśle
majątkowych z ubiegłego roku zaliczyć należy: wniesienie udziałów do Przedsiębiorstwa
Wodociągów i Kanalizacji "Delfin" za: 550 000 zł, do Zakładu Gospodarki
Komunalnej za: 500 000 zł i do Towarzystwa Budownictwa Społecznego za: 100 243
zł. Dokonaliśmy jako Gmina zakupów inwestycyjnych na kwotę: 188 961,48 zł,
dotowaliśmy takie zakupy dla innych podmiotów lub inwestycje (w tym Policji i
Państwowej Straży Pożarnej oraz naszego zakładu budżetowego) na ponad 260 000
zł.
A teraz najbardziej interesujące, bo spektakularne zdarzenia, jakie
finansowaliśmy z budżetu naszej Gminy, czyli inwestycje. W roku 2008
przeznaczyliśmy na inwestycje realizowane na terenie całej naszej Gminy kwotę:
7 104 679,29 zł, co oznacza, że plan inwestycji w stosunku do ustalonego po
wszystkich wprowadzonych w ciągu roku - za zgodą Rady Miejskiej - zmianach w Budżecie,
został wykonany w: 91,6%. Takiego poziomu kwotowego i procentowego nie
pamiętamy w 19-letniej historii naszego Samorządu. Należy to odnotować ze
szczególną uwagą, bo zaprzecza to zasadniczo bzdurnej tezie kolportowanej tu i
ówdzie, jakoby w Ząbkowicach
Śląskich "nic się nie robiło.".
Wymienię najważniejsze zadania inwestycyjne, których finansowanie oparte o
Budżet 2008. Wyliczę te przedsięwzięcia, które mają znaczenie strategiczne ze
względu na ulokowanie ich w Budżecie 2008. Ze względu na czas pominę
kilkadziesiąt innych pozycji wydatkowych, dzięki którym niemal każda instytucja
gminna, niemal każda jednostka pomocnicza Gminy miała udział w podziale środków
budżetowych na zakupy, remonty, dzięki którym w różnym stopniu usuwane są
często wieloletnie zaległości, realizowane są składane latami obietnice i po
prostu załatwiane są drobne niekiedy potrzeby. Jednostkowo nie są one drogie,
ale ich suma jest niebagatelna.
Zanim przejdę do "inwestycyjnego rekonesansu" po naszej Gminie, wyjaśnię w jakim
celu ułożyłem tu owe segregatory, o których zażartowałem na początku. Kilka
miesięcy temu Pani radna Ewa Figzał zwróciła się do mnie z zapytaniem
dotyczącym realizowania procedur wynikających z prawa zamówień publicznych w
stosunku do prowadzonych w naszej Gminie inwestycji. Moja odpowiedź nie była
dla Pani radnej satysfakcjonująca. Skierowałem ją bowiem do stron
internetowych, które zawierają tę odpowiedź. Pani radna uznała, że chce mieć
ten materiał w postaci "nie-wrtualnej", choć ta dostępna jest non stop z
każdego zakątka świata. Wielokrotnie podtrzymywałem, iż moja odpowiedź jest
pełna, choć mieściła się na jednej kartce papieru. W ostatnich dniach Pani radna
Ewa Figzał podtrzymała swoje oczekiwanie, zdecydowałem zatem, aby postulowane
przez nią informacje wydrukować. Zajęło to ponad 3750 stron. Przekazuję zatem
Pani tę odpowiedź. Oczekiwanej przez Panią informacji nie można podać prościej.
Przejdę więc do wyliczenia zrealizowanych w ramach ubiegłorocznego Budżetu
inwestycji:
. Modernizacja i przebudowa ul. Ziębickiej, Poprzecznej, B.
Chrobrego, Krzywej, Słowackiego i Św. Wojciecha w celu dostosowania do obsługi
ruchu turystycznego - kwota: 1 660 060 zł
. Przebudowa placu przy ul. Ciasnej - kwota: 99 980 zł,
. Wodociągowanie wsi Bobolice - kwota: 59 040,80 zł,
. Przebudowa nawierzchni ul. Pogodnej - etap I - kwota:
210 000 zł,
. Przebudowa drogi gminnej w Zwróconej - kwota: 202 690,85
zł,
. Przebudowa ul. Ogrodowej - kwota: 81 312 zł,
. Przebudowa ul. Melioracyjnej -
kwota: 217 999,99 zł,
. Przebudowa dróg dojazdowych do kompleksu garaży przy
ul. Głowackiego - kwota 20 000,00 zł,
. Budowa chodnika pomiędzy ul. Kusocińskiego a ul. Powstańców
Warszawy - kwota: 94 092,89 zł,
. Wykonanie 1 części łącznika pomiędzy ul. Kamieniecką, ul.
Ziębicką, ul. Parkową i ul. Działkowca w postaci przebudowy ul. Działkowca -
kwota: 274 556,12 zł,
. Przebudowa tzw. "Rynku" w Braszowicach - kwota: 38
000 zł,
. Przebudowa placu przy siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej -
kwota: 60 000,00 zł,
. Realizacja projektu pn. :"Evita-inter@ktywne gminy" - etap
I w postaci wykonania koncepcji utworzenia sieci na terenie Gminy -
kwota: 3 806,40 zł,
. Zmiana Studium oraz opracowanie planu zagospodarowania
przestrzennego obszaru wsi: Bobolice, Zwrócona, Kluczowa, Brodziszów,
Sulisławice, Szklary - kwota: 24 122 zł,
. Prace dokumentacyjne dla rewaloryzacji zabytkowego
cmentarza przy ul. 1 Maja - kwota: 27 982,22 zł,
. Remont wraz z modernizacją budynku Urzędu Miejskiego -
kwota: 324 697,48 zł,
. Informatyzacja siedziby Urzędu Miejskiego - kwota: 276 223
zł,
. Remont sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej nr 3 - etap II
- kwota: 59 999,60 zł,
. Remont dachu SP w Braszowicach wraz z adaptacją poddasza -
kwota: 169 629,82 zł,
. Wymiana podgrzewacza ciepłej wody w Przedszkolu nr 1
- kwota: 29 800 zł,
. Wymiana pieca centralnego ogrzewania w Przedszkolu nr 2 -
kwota: 40 000,00 zł,
. Wymiana pieca centralnego ogrzewania w budynku Ośrodka
Sportu i Rekreacji - kwota: 34 998,01 zł,
. Adaptacja poddasza budynku gminnego przy ul. Staszica na
działalność pomocy rodzinie - kwota: 103 404,41 zł,
. Czynności przygotowawcze do modernizacji kanalizacji
burzowej ul Kamienieckiej, Partyzantów i Ogrodowej, wraz z przebudową most nad
potokiem Zatoka - kwota: 1 220 zł,
. Oświetlenie ul. Parkowej - kwota: 71 656,51 zł,
. Przebudowa oraz remont wraz z termomodernizacją
Ząbkowickiego Ośrodka Kultury - etap I wymiana dachów na budynku ZOK - kwota:
547 030,91 zł
. Przebudowa świetlicy w Kozińcu - etap I - kwota: 95 000 zł,
. Wymiana pieca centralnego ogrzewania i pomp wodnych w
budynku wielofunkcyjnym w Braszowicach - kwota: 36 000 zł,
. Dokumentacja na remont elewacji Izby Pamiątek Regionalnych
- kwota: 10 492 zł,
. Remont konserwatorski Krzywej Wieży - etap II - kwota: 95
302,25 zł,
. Remont Ratusza Miejskiego - etap I: wykonanie instalacji
kanalizacji sanitarnej, remont instalacji odgromowej, remont oświetlenia
(iluminacja) - kwota: 135 388,58 zł,
. Wykonanie dokumentacji projektowej zabytków Starego Miasta
związanych z obsługą ruchu turystycznego w postaci koncepcji
rewaloryzacji i zagospodarowania ruin Zamku - kwota: 60 000 zł,
. Modernizacja kompleksu boisk sportowych przy Ośrodku
Sportu i Rekreacji - przede wszystkim w postaci opracowania programu
funkcjonalno-użytkowego dla ząbkowickiego parku rekreacyjnego w okolicy
stadionu przy ul. Janusza Kusocińskiego - kwota: 166 593,45 zł,
. Budowa kompleksu sportowego w ramach rządowego programu
"Moje Boisko - Orlik 2012" przy ul. Janusza Kusocińskiego - kwota: 1 773
600 zł.
Panie i Panowie Radni,
Szanowni Państwo,
Jestem przekonany, że rok 2008 można ocenić jako pomyślny dla Ząbkowic
Śląskich. Wysiłek włożony w rozwój naszej Gminy przyniósł wymierne efekty.
Przedłożone przeze mnie sprawozdanie jest tego dowodem. Nie bezdyskusyjnym. Sam
mam wiele miejsc niedosytu, bo przecież zawsze można osiągnąć więcej. Pan
Przewodniczący Andrzej Dominik za chwilę otworzy debatę nad tym dokumentem.
Nie twierdzę, że wykonane zadania - wszystkie, nie tylko inwestycje,
zaspokajają nasze ambicje i potrzeby. Jednym i drugim na pewno nie ma końca u
ludzi ambitnych i otwartych. A Ząbkowiczanie są ludźmi ambitnymi i otwartymi.
Nie godzą się na bezproduktywne i agresywne gadulstwo, na agresję i nieustanne
szukanie winnych. Nie ma akceptacji dla permanentnej chorobliwej
podejrzliwości. Dla bezpodstawnych pomówień i powtarzanych wciąż insynuacji.
Taka "niby-polityka" mierzi ich i zniechęca do wspólnego działania. Nikt na
takim uprawianiu "polityki" nie zyskuje. Tracimy wszyscy. Zupełnie
niepotrzebnie trawimy energię na to, co się kolokwialnie określa "biciem
piany", a co nie wnosi w przestrzeń naszej społeczności lokalnej niczego
pozytywnego.
Wyniki 2008 roku potwierdzają, że Samorząd Ząbkowic Śląskich służy swoim
Mieszkańcom i Gościom naszej Gminy. Mimo wielu wewnętrznych problemów, mimo
uciążliwej podejrzliwości, systematycznie akcentowanej nieufności wobec mnie
osobiście, wobec wielu osób współdziałających ze mną na co dzień, zmieniliśmy
Ząbkowice Śląskie i nie zamierzamy poprzestać na tym, co w naszą lokalną
rzeczywistość wniósł 2008 rok.
Dziękuję ...
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
przedstawił pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu
odnośnie wykonania budżetu za 2008 rok (informacja stanowi załącznik do
protokołu).
Poprosił
o przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej odnośnie wykonania budżetu.
Danuta
Wojtaczka Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej przedstawiła pozytywną opinię komisji oraz odczytała wniosek komisji o
udzielenie absolutorium (wniosek komisji stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
odczytał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu odnośnie
wniosku komisji o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich (dokument
stanowi załącznik do protokołu).
Poprosił
Przewodniczącą Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o przedstawienie
stanowiska komisji.
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał: poinformowała, iż komisja nie określiła swojego
stanowiska ponieważ na komisji padało wiele pytań, na które nie udzielono
odpowiedzi.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
otworzył dyskusję nad wykonaniem budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za
2008 rok.
Radny
Ryszard Barański: zwrócił się do
Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej z następującymi pytaniami:
- na podstawie jakich analiz dokonano zbadania
rzetelności, legalności, gospodarności wykonania budżetu (o takich analizach
mówi Regionalna Izba Obrachunkowa) ?
- czy komisja przeprowadziła własne kontrole
wewnętrzne ?
-
czy komisja wzięła pod uwagę kontrolę zewnętrzną ?
-
czy komisja wzięła pod uwagę pismo Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu
z sierpnia 2008 z wykonania budżetu ?
Przewodnicząca Komisji
Rewizyjnej Danuta Wojtaczka: odpowiadając na pytanie
radnego zwróciła uwagę na fakt, iż komisja to nie ona sama tylko 7 radnych.
Nikt z członków komisji nie zwrócił większych zastrzeżeń czy uwag. Gdyby padł
wniosek o dodatkowe zbadanie danej sprawy to na pewno komisja by się tym
zajęła.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik dodał, iż dodatkowe kontrole Komisji
Rewizyjnej może zlecić tylko Rada Miejska.
Uważa on, iż komisja wywiązała się ze
swoich obowiązków.
Przewodnicząca Komisji
Rewizyjnej Danuta Wojtaczka: przypomniała, iż wniosek
komisji został pozytywnie zaopiniowany przez RIO.
Radny
Franciszek Gawęda: Panowie Przewodniczący Rady Miejskiej
Panowie Burmistrzowie, Panie i Panowie Sołtysi, Przewodniczący
Zarządów Osiedli
Przedstawione sprawozdanie z wykonania
budżetu Gminy Ząbkowice Śląskie za rok 2008 oraz przedstawiony wniosek Komisji
Rewizyjnej i
towarzysząca mu opinia RIO stanowią
ważną, choć nie jedyną podstawę do podjęcia decyzji w sprawie udzielenia bądź
nie absolutorium przez Radę Miejską. Należy w zdecydowany sposób podkreślić, iż obie opinie
odnoszą się jedynie do oceny sprawozdania pod względem rachunkowym i właściwym zakwalifikowaniem
dochodów i wydatków w odpowiednich rubrykach. Opinie te mają charakter opinii
organu kontroli wewnętrznej
i zewnętrznej. Każdemu radnemu
przysługuje jednak prawo do niezależnego stanowiska w sprawie udzielenia lub
nieudzielenia absolutorium burmistrzowi.
Z dużym zawiedzeniem muszę
stwierdzić, że Komisja Rewizyjna w sposób pobieżny dokonała oceny wykonania
przez Burmistrza budżetu naszej gminy na 2008 rok. W mojej opinii wykonanie
budżetu na 2008 rok nie zostało przez Komisję rozpatrzone pod względem
zgodności z celowością, rzetelnością i gospodarnością wydatków. Każdy
z mieszkańców gminy Ząbkowice Śl. ma prawo oczekiwać, że gospodarowanie
pieniędzmi publicznymi będzie rzetelne i zgodne z celowością i gospodarnością.
Oczekuje zapewnienia właściwego poziomu usług publicznych oraz dbałości o
powierzony majątek wspólny, w tym pomnażania go inwestycjami. Temu właśnie ma
służyć funkcja i praca radnych. Najwyraźniej dla radnych z Komisji Rewizyjnej
celowość i gospodarność wydatkowania publicznych pieniędzy jest sprawą
drugorzędną.
Jaki zatem był rok
2008 pod względem rzetelności, celowości i gospodarności
wydatków?
Moja krytyka
dotyczy trzech głównych obszarów.
Po pierwsze, ogromny chaos, brak
przejrzystości i niespójności zarządzania budżetem. Nie chodzi tu o zrozumiałą
nieprzewidywalność pewnych zjawisk, dodatkowe nieplanowane dochody i przeszkody
w realizacji
niektórych zamierzeń. Chodzi o chaos i brak wizji, zwłaszcza w koncepcjach inwestycji.
Stałe
działanie "od przypadku do przypadku, bo akurat to
możemy zrobić" sprawiło, że:
- nie zostało wykonanych 6 istotnych zadań tj.
1. Rozbudowa międzygminnej sieci kanalizacyjnej
aglomeracji Ząbkowice Śląskie Olbrachcice, Stoszowice, Budzów - etap I;
2. Budowa kanalizacji wsi Tarnów;
3. Przebudowa ul. Kolejowej;
4. Plan zagospodarowania przestrzennego dla miasta
Ząbkowice Śląskie;
5. Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych) ;
6. Budowa krytej pływalni (opracowanie
dokumentacji).
- niektóre
inwestycje wykonano w sposób rozrzutny czego wyrazem były
wielokrotnie wyższe od przewidywanych
wydatki związane z realizacją kilku inwestycji np.
Lp. |
Inwestycja |
Plan |
Wykonanie |
% |
1 |
Remont wraz z modernizacją
budynku Urzędu |
230 000,00 |
324 697,48 |
141,17% |
2 |
Oświetlenie ul. Parkowej |
30 000,00 |
71 656,51 |
238,86% |
3 |
Przebudowa ul.
Melioracyjnej |
100 000,00 |
217 999,99 |
218,00% |
4 |
Wykonanie łącznika
pomiędzy ul. Kamieniecką , ul. Ziębicką, ul. Parkową i ul.
Działkowca |
130 000,00 |
274 556,12 |
211,19% |
- z dorzuconych do planu w ciągu roku 2008 zadań inwestycyjnych, 4 dotyczyły w zasadzie awaryjnych zakupów inwestycyjnych - wymiany
podgrzewacza i pieców c.o.
- brak jest nadal powszechnie oczekiwanych efektów w
zakończeniu rozpoczętych inwestycji, w tym m.in. Ratusza, Ząbkowickiego Ośrodka
Kultury, ul. Krzywej
Faktem jest, że burmistrz zainicjował w 2008 roku wiele inwestycji, np.
1. Modernizacja - przebudowa ul. Ziębickiej, Poprzecznej i B. Chrobrego,
Krzywej, Słowackiego i św. Wojciecha w celu dostosowania do obsługi ruchu
turystycznego,
2. Przebudowa placu na ul. Ciasnej,
3. Remont Izby Pamiątek Regionalnych,
4 .Informatyzacja urzędu,
5. Wykonanie dokumentacji projektowej zabytków Starego Miasta związanych z
obsługą ruchu turystycznego),
na które za zgodą rady wydatki nie wygasają wraz z upływem roku
budżetowego. Ale za sukces powinno się
uznać coś, co zostało nie zainicjowane, lecz zakończone. To co nie zostało
zrealizowane w 2008 roku, a ma być w 2009 albo jeszcze później - jest po prostu
stratą, bo zadanie takie, w myśl zasad biznesu, może po prostu kosztować
więcej.
Ponadto,
zapewne z powodu braku Planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Ząbkowice
Śląskie stanowiącego podstawę
"planowania
przestrzennego" w gminie, panuje chaos w koncepcjach zagospodarowania przestrzennego, szczególnie
widoczny w przypadku Starego Miasta.
Po drugie, na co
tak naprawdę wydajemy publiczne pieniądze?
O wykorzystywaniu
publicznych środków w sposób niegospodarny pisałem i mówiłem wielokrotnie w
interpelacjach i zapytaniach. Może dla niektórych radnych kwoty rzędu
40 000,000 zł, 17 000,00 zł czy też 5 000,00 zł, a nawet
2.000,00 zł., nie stanowią kwot istotnych (w końcu to nie ich prywatne
pieniądze). Ale w myśl zasady ziarnko do ziarnka, a uzbiera się miarka można w bardzo
gospodarny sposób finansować inne zadania np. związane z inwestycjami, zakupami
inwestycyjnymi lub modernizacją istniejącej infrastruktury lub po prostu
przeznaczyć te środki na pomoc społeczną.
Dlatego mając to na uwadze kontroluję działania burmistrza pod względem
rzetelności, celowości i gospodarności, wypełniając tym sposobem swoją funkcję
radnego odpowiedzialnie
i zgodnie z obowiązkami jakie
nakłada na mnie sprawowany mandat.
Dzisiaj odniosę się
tylko do dwóch przykładów, które przyznam na marginesie sprawy, zachwiały moim
zaufaniem do skarbnika gminy i burmistrza
- W sprawozdaniu z wykonania budżetu kwota podana na
organizację uroczystości otwarcia kompleksu
boisk sportowych "Orlik 2012" wynosi 18.000,00 zł i jest
zaliczką. Z uzyskanej informacji od burmistrza końcowe
rozliczenie zorganizowania uroczystości
wyniosło (do pełnych setek) 16 700, 00 zł, a na domiar wszystkiego nie odzwierciedla
faktycznej struktury poniesionych kosztów.
- Środki
przyznane uchwałą nr XVII/80/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śl. z
dnia 26 listopada 2008 r. w kwocie
40 000,00 zł w celu opłacenia energii cieplnej za IV kwartał 2008 r., za zgodą burmistrza i
skarbniczki gminy dyrektorka ZOK przeznaczyła na inną działalność. Podczas
sesji, 26 listopada 2008 r., (na miesiąc przed końcem roku, kiedy to każdy
kompetentny dyrektor zna prognozę wydatków na koniec roku) zapewniano nas,
że wydatki na ogrzewanie ZOK-u w sezonie
grzewczym 2008 roku wyniosą 120 000
tys. zł, tymczasem ze sprawozdania
wynika, że do zaplanowanej w planie finansowym ZOK kwoty brakowało jedynie 4.054,00 zł. To świadczy świadomym wprowadzaniu radnych w
błąd przez burmistrza Ząbkowic Śl. Ponadto propozycje wydatkowania pieniędzy były często
zgłaszane przez burmistrza "za pięć dwunasta" i niejednokrotnie
stawiały radę "pod murem"
uniemożliwiając tym samym racjonalne śledzenie czy w ogóle ich przyznanie ma
merytoryczne uzasadnienie i na co tak naprawdę środki te są przeznaczone (np.
ZGK, ZOK) I co jeszcze ważne jest w
kwestii finansów. Delikatnie mówiąc, bardzo skromnie wygląda pozyskiwanie
środków z funduszy zewnętrznych.
Zdecydowanie nadal jest
zbyt małe pozyskanie środków pozabudżetowych, w tym unijnych" na realizację
zadań inwestycyjnych.
Utrzymuje się nadal niskie
wykonanie udziału wydatków
majątkowych w wydatkach ogółem.
Plan wydatki
ogółem: 52 044 616,00 zł.
Wykonane
wydatki majątkowe:
8 704 490,67 zł.
Co stanowi 16,73%.
Po trzecie wreszcie, sprawa
nadzoru nad podległymi spółkami i instytucjami. Chcąc
nie chcąc Burmistrz z racji pełnionej funkcji jest odpowiedzialny za ich
działalność. Jak pokazały ostatnie wydarzenia związane ze stanem czystości w
mieście oraz gospodarką finansową ZOK stawiają raczej burmistrza w kontekście
mocno niekorzystnym, jako osobę nadzorującą ich działalność z racji pełnionej
funkcji.
Biorąc pod uwagę
powyższe, moja osobista ocena, jako radnego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich z
wykonania budżetu pod względem celowości, rzetelności i gospodarności jest
zdecydowania negatywna.
Ale to przecież my
wszyscy radni Rady Miejskiej Ząbkowic Śl. dzisiaj postanowimy o tym czy taka
jakość zarządzania naszą Gminą, polityka finansowa, polityka inwestycyjna,
kadrowa są prowadzone zgodnie z rzetelnością, celowością i gospodarnością dla
dobra i rozwoju naszego Miasta, Gminy i jej Mieszkańców i zgodnie z ich
oczekiwaniami.
Głosując nad
absolutorium postanawiamy o tym, czy te działania są prowadzone dobrze i
wyznaczamy tym samym kierunek dalszego kształtowania się naszych spraw.
Udzielając
absolutorium powiemy do Mieszkańców Ząbkowic Śląskich tak, wszystko jest w
porządku, nie udzielając go damy do zrozumienia, że potrzebna jest zmiana stylu
działań w stosunku do oczekiwań radnych Rady Miejskiej oraz mieszkańców Gminy
Ząbkowice Śl.
Radny Henryk Zięba: podkreślił,
iż jako członek Komisji Rewizyjnej opiera się na przedstawionych dokumentach
oraz na tym co mówi Burmistrz
i Pani Skarbnik.
Radny Marek Ciapka: zgodził
się ze słowami radnego Zięby.
Podziękował również Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej na pracę.
Odnosząc się do wykonania budżetu to budżet
w 2008 roku był proinwestycyjny.
Radna Danuta Wojtaczka: przedstawiła
stanowisko PSL. Klub ten będzie głosować za udzieleniem absolutorium.
Radny Ryszard Barański: przedstawił
swoje negatywne stanowisko odnośnie wykonania budżetu i udzielenia
absolutorium.
Plan inwestycyjny na rok 2008 opiewał
na kwotę ponad 6 mln zł. na przełomie roku zwiększono go do 9 mln. Było to
wynikiem połączenia niektórych zadań.
Przedstawił kilka sytuacji, które
świadczą o niegospodarności:
-
przeznaczenie kwoty 40 tys. zł na ZOK (miała ona być przeznaczona na
ogrzewanie)
-
ponad 16 tys. zł. na organizację cateringu związanego z prezentacją "ORLIKA
2012" dnia 21 grudnia 2008
-
na promocję miasta również przeznaczona za dużą kwotę,
-
15 tys. zł. na organizację Sylwestra w 2007 roku
-
duża kwota została przeznaczona na delegacje, podróże służbowe i ryczałty samochodowe
-
zerwanie umowy przez ZGK ze Spółdzielnią Mieszkaniową
Podkreślił, iż będzie głosował za
nieudzieleniem absolutorium. Uzasadnił to tym, iż gmina pozyskuje mało fundusze
zewnętrznych, inwestor Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest wirtualny,
niemoralne jest obciążanie następnych radnych kredytami. Jako przykład gminy,
która bardzo dobrze pozyskała pieniądze na rewitalizację miasta to gmina
Dzierżoniów (10 mln zł.)
Radny Marek Ciapka: wypowiedział
się w temacie zadań inwestycyjnych, są one widoczne jak np. remont ulicy Ciasnej.
Radna Ewa Figzał:
wypowiadając się w temacie wykonania budżetu przypomniała, iż RIO zgłosiło dwie
uwagi odnośnie naruszenia dyscypliny budżetowej.
Podkreśliła, iż rada powinna znać
wszystkie odpowiedzi na pytania związane z wykonaniem budżetu, a przede
wszystkim czy budżet został prawidłowo zaplanowany oraz czy prawidłowo go wykonano ?
Zwróciła uwagę, iż niezaplanowano
wszystkich zadań, potem zmieniano ich nazwę. Taka sytuacja miała miejsce jeżeli
chodzi o kanalizację
Bobolic. Podobnie jak radny Ryszard Barański jest zdania, iż w gminie jest
niegospodarność a radni również odpowiadają za budżet. W ciągu 2008 roku było za dużo zmian
w budżecie. W dalszym ciągu nie jest wyremontowana sala konferencyjna, Ząbkowicki
Ośrodek Kultury posiada zobowiązania wymagalne, które już w 2009 roku wynoszą
32 tys. zł. Gmina pozyskuje bardzo mało funduszy zewnętrznych.
Przedstawiła stanowisko Forum
Centroprawicy - klub ten jest za nieudzieleniem absolutorium. Jeżeli chodzi o
odpowiedź na interpelację to prosiła ona o odpowiedź na dwie strony a nie o
pięć segregatorów.
Radny Józef Horowski:
przedstawił stanowisko Klubu Ziemia Ząbkowicka - będzie on głosował za
udzieleniem absolutorium.
Przewodniczący Rady Andrzej
Dominik: ogłosił 10 minut przerwy.
Po przerwie wznowiono obrady.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz:
odniósł
się do wypowiedzi swoich przedmówców.
Jeżeli chodzi o częste zmiany w
budżecie to nie jest to nic nadzwyczajnego. Nie zgadza się również z ciągle
powtarzanymi sugestiami radnych, iż obsługa prawna jest nieefektywna.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik: zamknął dyskusję w temacie wykonania budżetu
za 2008 rok.
Odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium
Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich za 2008 rok.
W związku z brakiem dyskusji poddał pod głosowanie w/w
projekt uchwały.
W wyniku głosowania (11
głosów "za", 3 głosy "przeciw", 3 głosy "wstrzymujące" - dodatkowo Radna
Stanisława Mika zwróciła uwagę, iż ona również była przeciw ale jej głos został
niezauważony podczas liczenia) W tej sytuacji były 4 głosy przeciw) uchwała Nr
V/22/2009Rady Miejskiej w Ząbkowicach
Śląskich z dnia 24 kwietnia 2009 roku w sprawie: udzielenia absolutorium
Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich za 2008 rok została przyjęta przez radnych.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz: podziękował radnym Rady Miejskiej za
zaufanie.
Ad. pkt. 6
Podjęcie uchwał
- w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu
Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w
Ząbkowicach Śląskich w kwocie
200 000, 00 zł. i objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale
zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie.
Renata Rzeszutek
Inspektor ds. Inicjatyw Gospodarczych odczytała projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu
Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w
Ząbkowicach Śląskich w kwocie
200 000, 00 zł. i objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale
zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu poinformowała, iż uchwała ta nie
otrzymała żadnej opinii gdyż czekano na dodatkowe informacje. Na komisji padały
głosy, aby uchwałę wycofać z sesji.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję w temacie uchwały.
Dawid Tomczak Prezes ZGK
rozdał radnym dodatkową informację, która została przygotowana specjalnie na
obrady sesji po uwagach zgłaszanych na Komisji Gospodarczej.
Radny Franciszek Gawęda: zwrócił
się z pytaniem do burmistrza, czy dzisiejsze dokapitalizowanie Zarządu
Gospodarki Komunalnej jest już ostatnim w tej kadencji.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz: nie
może zagwarantować, że kwota 200 tys. zł. wystarczy.
Jeśli dzisiaj radni podejmą uchwałę to
Walne Zgromadzenie zdecyduje na co dokładnie przeznaczyć pieniądze.
Głównym pytaniem jakie trzeba sobie
zadać to czy dokapitalizowaniem ma się zając spółka czy gmina.
Radna Danuta Wojtaczka: odniosła
się do pisma przygotowanego przez prezesa, Który wariant z przedstawionych w
dokumencie on wybierze i
dlaczego ?
Radna Irena Szewczyk: zwróciła
się z pytaniem z jakich źródeł pokryje się I etap, skoro 200 tys. zł ma być
przeznaczone na II etap ?
Dawid Tomczak Prezes ZGK: odpowiadając
na pytanie radnej Wojtaczki to według niego lepszy jest wariant drugi, gdyż
pojemniki od nowości nie były już wymieniane i są w fatalnym stanie.
Jeżeli chodzi o pytanie radnej Szewczyk
to I etap został już wprowadzony i jest to system workowy. Jest on jednak
bardzo drogi dla mieszkańców i dlatego należy wprowadzić II etap - pojemniki
ogólnodostępne.
III etapem będzie punkt przeładunkowy,
który będzie kosztował ok. 1 300 000 zł. Jeżeli chodzi o ten etap to
zostało zlecone przygotowanie wniosku w celu pozyskania funduszy zewnętrznych
na ten cel. II etap ma zostać
wprowadzony do końca maja.
Zastępca Burmistrza Ireneusz
Woźniakowski: wypowiadając się w temacie uchwały to zaznaczył, iż jest ona
rezultatem prac na nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej.
Radny Krzysztof Gnach
zwrócił się z pytaniem, dlaczego dopiero po 3 miesiącach od uchwaleniu budżetu
Burmistrz zwrócił się z prośbą o
dokapitalizowanie oraz czy prowadzona jest jakaś polityka edukacyjna lub czy
taka ma być wprowadzona.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz: wyjaśnił,
iż stara się uprawiać politykę śmieciową
a istotnym jej elementem jest wprowadzenie II etapu segregacji śmieci.
Jeżeli chodzi o edukację to najlepiej
przez media (np. gazety) oraz akcje w szkołach. Ostatnią już kwestią jaką
poruszył Burmistrz to termin dokapitalizowania - jest to pierwszy z możliwych.
Dawid Tomczak Prezes ZGK: uzupełnił
wypowiedź burmistrza jeżeli chodzi o wprowadzenie II etapu. W sytuacji gdy
pieniądze wpłyną na konto jeszcze w kwietniu, to wszystko rozpocznie się
początkiem maja.
Radna Irena Szewczyk:
wyraziła swoje oburzenie sytuację, iż od kiedy Sulo obsługuje mieszkańców
osiedla to nie ma segregacji śmieci, która miała miejsce kiedy podmiot
obsługiwało ZGK.
Radna Ewa Figzał:
poprosiła o dokładne sprecyzowane co zostanie kupione za pieniądze przekazane
spółce.
Dawid Tomczak Prezes ZGK:
wyjaśnił, iż przedstawione kwoty na zakup poszczególnych elementów są kwotami
rozpiętościowymi. Spółka tak chce wydatkować pieniądze, aby było to gospodarne
i rzetelne. Zamierza przeprowadzić negocjacje, aby sprzęt kupić jak najtaniej.
Radna Ewa Figzał:
podkreśliła, iż nigdy nie słyszała, aby ktokolwiek z radnych był
przeciwny selektywnej zbiórce odpadów. Radni mieli tylko uwagi, iż na komisję
gospodarczą nie otrzymali dodatkowych materiałów. Zostały one dostarczone
dopiero na obrady sesji.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: zamknął dyskusję i następnie poddał pod
głosowanie projekt uchwały w sprawie podwyższenia
kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Ząbkowicach Śląskich w kwocie 200 000,
00 zł. i objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę
Ząbkowice Śląskie.
W wyniku głosowania (14 głosów "za", 1 głos
"przeciw", 2 głosy "wstrzymujące") uchwała Nr V/23/2009 w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej
sp. z o.o. w Ząbkowicach Śląskich w
kwocie 200 000, 00 zł. i objęcia
400 udziałów w
podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie została przyjęta
przez radnych.
- w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy
na 2009 rok
Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy odczytała projekt
uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok
(projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu poinformowała, iż komisja nie zajęła
stanowiska w odnośnie powyższej uchwały.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję w temacie uchwały.
W związku z brakiem pytań poddał pod
głosowanie projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie
miasta i gminy na 2009 rok.
W wyniku głosowania (13 głosów "za", 1 głos
"przeciw", 1 głos "wstrzymujący") uchwała nr V/24/2009 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok została przyjęta przez
radnych.
- w
sprawie zamiany nieruchomości bez
obowiązku dokonywania dopłat
Grażyna Grzeszczak Kierownik
Wydziału Planowania Przestrzennego - odczytała projekt uchwały w
sprawie zamiany nieruchomości bez
obowiązku dokonywania dopłat.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu poinformowała, iż komisja negatywnie
zaopiniowała projekt uchwały.
Józef Halarewicz
Sekretarz Powiatu:
wypowiadając się w temacie uchwały wyjaśnił, iż sprawa przekazania działek
sięga lat 70 - tych. Rada Powiatu w tej sprawie podjęła uchwałę 26 lutego 2009.
Stoi na stanowisku aby zamienić działki.
Jeżeli chodzi o salę po byłym Liceum
Ogólnokształcącym to będzie ona dostosowana do różnego rodzaju szkoleń. W
łączniku pomiędzy salą a byłą
szkołą będzie Powiatowy Urząd Pracy.
Jarosław Machnik
Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ząbkowicach Śląskich: przypomniał, iż cała
sytuacja rozpoczęła się w 2007 roku.
Zwrócił się z prośbą o podjęcie uchwały
zgodnie z wolą rodziców i dzieci, które nie mają sali gimnastycznej.
Radny Ryszard
Barański: wyraził
zdanie odmienne niż sekretarz powiatu. W imieniu rodziców zaapelował i
niebudowanie Starostwa w budynku po byłym LO.
Dodał, iż podjął już kroki aby nie było
w tym miejscu starostwa.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: odczytał pismo Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 2 w
Ząbkowicach Śląskich z podpisami
rodziców uczniów, mieszkańców Olbrachcic oraz okolicznych wiosek o pozostawienie sali
gimnastycznej dzieciom ze szkoły podstawowej nr 2.
W związku z złożoną sprawą odnośnie
zamiany działek złożył wniosek, aby tą sprawą zająć się na następnym
posiedzeniu sesji.
Radna Ewa Figzał: zwróciła się z
pytaniem czy decyzja wydana przez burmistrza dnia 7 maja 2008 jest zgodna z
prawem ?
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz:
odpowiedział, że tak.
Radna Ewa Figzał: Jeżeli chodzi o
zamianę działek to nie zgadza się aby gmina otrzymała od starostwa drogę na
ulicy Powstańców Warszawy, ponieważ jest ona do remontu.
Natomiast tereny na ulicy Bohaterów
Getta to nie ma pewności, że w
najbliższej przyszłości gmina stworzy na tym terenie coś dla uczniów, dlatego
teren ten powinien być we własności gminy. Poza tym od września wejdzie obowiązek
posyłania 6 - latków do szkoły i dzieci te powinny mieć teren do zabawy.
Dodała, iż Szkoła Podstawowa Nr 2 jest
w fatalnym stanie m. in. w
kuchni tynk sypie się z sufitu.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik: zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie wniosek aby
procedowanie nad uchwałą
w sprawie zamiany nieruchomości bez obowiązku
dokonywania dopłat przenieść na następną sesje.
Głosowanie:
10 głosów "za"
Wniosek nie przeszedł.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt
uchwały w sprawie zamiany nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat.
W wyniku głosowania (4 głosy "za", 11 głosów
"przeciw") uchwała nie została przyjęta przez radnych.
-
w sprawie wygaśnięcia mandatu ławnika
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: odczytał projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu ławnika.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu poinformowała, iż uchwała ta otrzymała
pozytywną opinię komisji.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję w temacie uchwały.
W związku z brakiem pytań poddał pod głosowanie
projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu ławnika..
W wyniku głosowania (14 głosów "za", 0 głosów
"wstrzymujących", 0
głosów "przeciwnych" Uchwała Nr V/25/2009 w sprawie wygaśnięcia mandatu ławnika została
przyjęta przez radnych.
- w sprawie: zmiany
uchwały Nr IV/18/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z
dnia 28 marca 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Ząbkowice
Śląskie do Stowarzyszenia - lokalna grupa działania pod nazwą "Qwsi.pl".
Tomasz Żygadło
Kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy odczytał projekt
uchwały (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu poinformowała, iż uchwała ta otrzymała
pozytywną opinię komisji.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję w temacie uchwały.
W związku z brakiem pytań poddał pod
głosowanie projekt uchwały
w
sprawie: zmiany uchwały Nr IV/18/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z
dnia 28 marca 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy
Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia - lokalna grupa działania pod nazwą
"Qwsi.pl".
W wyniku głosowania (15 głosów "za", 0 głosów
"wstrzymujących", 0
głosów "przeciwnych" Uchwała Nr V/26/2009 w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Ząbkowice Śląskie do
Stowarzyszenia - lokalna grupa działania pod nazwą "Qwsi.pl" została przyjęta przez radnych.
- w sprawie
przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku.
Grażyna
Grzeszczak Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej: odczytała projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie
Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku (uchwała w formie pisemnej stanowi
załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik: poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu
odnośnie uchwały.
Radna Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu: poinformowała, iż
komisja nie zajmowała stanowiska w sprawie powyższej uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad
zaprezentowanym projektem uchwały.
Radna Danuta Wojtaczka:
zwróciła się z następującymi pytaniami:
-
ilu i kto jest przedstawicielem gminy Ząbkowice Śląskie w MZC ?
-
kto wszedł w skład związku ?
Burmistrz Krzysztof Kotowicz:
wyjaśnił,
iż zgodnie z podjętą uchwałą przez radę miejską przedstawicielami w związku są
trzy osoby: on, Grażyna Grzeszczak oraz Zdzisław Burnat. Dodał, iż Zdzisław
Burnat złożył rezygnację z pełnienia funkcji członka MZC. Rezygnacja ta została
przyjęta przez zarząd MZC. Jednak po przyjęciu zmian w statucie MZC
przedstawicielem gminy będzie tylko Burmistrz, tym samym Pani Grzeszczak i Pan
Burnat zostaną odwołani.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik: odczytał pismo Radnego Zdzisława, które
wpłynęło do Rady Miejskiej 23 kwietnia 2009. Jest to rezygnacja radnego z
funkcji wiceprzewodniczącego i członka Międzygminnego Związku Celowego w
Kłodzku (pismo stanowi załącznik do protokołu).
Radny Ryszard Barański: wypowiedział
odmienne zdanie, a mianowicie według niego w MZC powinien być przedstawiciel o
osobie radnego.
Przypomniał, iż to on wnioskował, aby
właśnie Zdzisław Burnat był przedstawicielem z rady w Międzygminnym związku
celowym.
Zaproponował, aby stworzyć debatę na
temat MZC na forum rady miejskiej.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik: w związku z brakiem dalszych uwag poddał pod
głosowanie projekt w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego
Związku Celowego w Kłodzku.
Głosowanie:
14
głosów "za"
0
głosów "przeciw"
1
głos "wstrzymujący"
Uchwała
Nr V/27/2009 w sprawie przyjęcia zmian w Statucie
Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku została przyjęta przez radnych.
Ad.
pkt 7
Sprawy
różne.
Radni
podjęli decyzje, iż punkt "sprawy różne" oraz "interpelacje i zapytania radnych" zostaną
przeniesione na następne posiedzenie sesji rady miejskiej.
Radna
Ewa Figzał: przedstawiła
problem związany z ujęciem w Statucie Gminy, iż "przewodniczący rady miejskiej
reprezentuje ją za zewnątrz". Jako przewodnicząca komisji statutowej otrzymała
opinie prawną, iż zapis taki nie może być ujęty. Nie zgadza się ona z takim stanowiskiem, gdyż
według niej jest to ingerencja w autonomię rady miejskiej.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
wyjaśnił, iż kwestię te są regulowane przez ustawę o samorządzie gminnym.
Sprawa ta już kilkakrotnie była poruszana na szkoleniach, w których
uczestniczył i za każdym razem była mowa, że zapis taki nie może znaleźć się w
statucie.
Radna
Ewa Figzał: poprosiła o
ponowną opinię prawną w tym temacie, gdyż na dzień 4 maja planowane jest
posiedzenie komisji statutowej.
Ryszard
Przyszlak Przewodniczący Zarządu "Pallotyńskiego" poruszył problem kontenerów na odzież, które są
przepełnione i wokół niż są porozrzucane ubrania.
Ad. pkt. 9
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
W
związku z wyczerpaniem porządku obrad przewodniczący zamknął obrady XLIV Sesji
Rady Miejskiej.
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Andrzej
Dominik
Protokołowała:
Magdalena
Grzeszczak.