Protokół nr XLVI/2009

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 24 kwietnia 2009 roku

w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina rozpoczęcia sesji 10 00

Godzina zakończenia sesji 1630

 

W sesji udział wzięli:

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof   Kotowicz                  Burmistrz   Ząbkowic Śl.

Ireneusz Woźniakowski            Zastępca Burmistrza Ząbkowic Śl.          

Bożena Kurczyna                     Skarbnik Gminy

Paweł Polewski                         Radca Prawny

 

Oraz goście zaproszeni wg listy obecności

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich  §  36 pkt. 1  Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  46 Sesję Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 17 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować i podejmować  prawomocne  decyzje.

 

Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie p. Magdalena Grzeszczak

 

Następnie przedstawił porządek posiedzenia:

 

1.  Przyjęcie porządku obrad. 

2.  Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji.

3.  Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej  od ostatniej   sesji.

4.  Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.

5.  Informacja z wykonania  budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice    Śląskie za 2008 rok. 

.      Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej

.      Opinia Komisji   Rewizyjnej

.      Opinia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu

6.   Podjęcie uchwał w sprawie:

.   udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium burmistrzowi Ząbkowic Śląskich

.   podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o.  w Ząbkowicach Śląskich w kwocie                  200 000, 00 zł. i objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie.

.   wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok

.   zamiany nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat

.      w sprawie wygaśnięcia mandatu ławnika

      7. Sprawy różne.

8. Interpelacje i zapytania Radnych.

9. Zakończenie obrad.

 

Ad. pkt.1

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik:

zwrócił się z prośbą do Wysokiej Rady o wprowadzenie do porządku obrad dwóch projektów uchwał:

a)     w sprawie: zmiany uchwały Nr IV/18/2008 Rady Miejskiej                       w Ząbkowicach Śląskich z dnia 28 marca 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia - lokalna grupa działania pod nazwą "Qwsi.pl".

b)    w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku.

 

W związku z brakiem uwag Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/18/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich                z dnia 28 marca 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia - lokalna grupa działania pod nazwą "Qwsi.pl".

 

    Radni jednogłośnie (17 głosów "za") wprowadzili do porządku obrad w/w projekt uchwały.

 

 

Radna Ewa Figzał: zwróciła się z pytaniem czy podejmowanie uchwały             w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku jest zasadne ?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: zwrócił się do Wysokiej Rady o przyjęcie powyżej uchwały z tego względu, iż jest ona racjonalna. Pierwsza zmiana dotyczy faktu, iż dwie gminy wystąpiły z Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku druga natomiast zmiany działalności MZC, po przyjęciu zmian, tylko jedna osoba będzie reprezentować gminę w MZC i tą osobą będzie Burmistrz, ewentualnie jego zastępca.

 

Radna Ewa Figzał: przypomniała uwagi, jakie padły na komisji gospodarczej a mianowicie, iż radni muszą głosować nad faktami.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projekt uchwały  w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku

 

         W wyniku głosowania (15 głosów "za", 1 głos "przeciw",                     1 głos "wstrzymujący") projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: złożył wniosek                o wycofanie z porządku obrad projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o.                      w Ząbkowicach Śląskich w kwocie 200 000, 00 zł. i objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie.

         Jednocześnie podkreślił, iż decyzja ta na pewno spowoduje opóźnienie wprowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, na komisji gospodarczej nie zostały również wyjaśnione wszystkie kwestie związane             z tą uchwałą. Radni nie otrzymali pełnej informacji.

 

Prezes ZGK Dawid Tomczak: poinformował, iż na prośbę Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu przygotował dodatkowe dokumenty. Zaproponował,  że na prośbę rady może przygotować jeszcze dodatkowe informacje jeśli rada takich potrzebuje.

 

Radna Ewa Figzał: wyraziła swoje zadowolenie, iż padł wniosek                        o wycofanie uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Ząbkowicach Śląskich               w kwocie 200 000, 00 zł. i objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie, gdyż program selektywnej zbiórki odpadów budził dużo uwag ze strony radnych.

         Podziękowała, za przygotowanie dodatkowych dokumentów przez prezesa.                                                                                 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowanie wniosek o wycofanie z porządku obrad projekt uchwały                   w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Ząbkowicach Śląskich  w kwocie 200 000, 00 zł.             i objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie

 

W wyniku głosowania (10 głosów "za", 5 głosów "przeciw", 2 głosy "wstrzymujące")  wniosek o wycofanie z porządku obrad w/w uchwały nie został przyjęty.

 

Ad. pkt. 2

Wysoka Rada przyjęła protokoły z poprzednich sesji.

 

Ad. pkt. 3

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik złożył informację                z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej  od ostatniej sesji:

 

1.  Udział w spotkaniu wiejskim w Olbrachcicach.

2.  Udział w szkoleniu  dot. "Funduszu Sołeckiego" - Wrocław

3.  Udział w  Forum  Przewodniczących  Rad Gmin  i  Powiatów  Dolnego Śląska - Polanica

4.  Udział w IV Wielkanocnym Turnieju Kół Gospodyń Wiejskich Powiatu Ząbkowickiego

5.  Udział w XII Biesiadzie Wielkanocnej  w Tarnowie

6.  Przyjmowanie interesantów.

7.  Udział w pracach komisji resortowych Rady Miejskiej. 

 

Ad. pkt. 4

Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji             w formie pisemnej stanowi załącznik do protokołu i jest dostępne do wglądu w biurze Rady Miejskiej.

 

Ad. pkt. 5

Burmistrz Krzysztof Kotowicz przedstawił informację z wykonania  budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za 2008 rok (dokument stanowi załącznik do protokołu).

 

Panie Przewodniczący Rady Miejskiej,
Panie i Panowie Radni,
Panie i Panowie.


Referowanie dokumentu, który ma kształt księgowych zapisów może nie być ciekawe. Potok cyfr i nazw po pewnej chwili może stać się nużący i zdolność do percepcji tak dużej ilości danych maleje. Będę zatem starał się omówić kwestie najistotniejsze. Dziewięć segregatorów, które leżą na stole prezydialnym to .streszczenie mojego wystąpienia, które nie będzie przemówieniem, lecz referatem. .Oczywiście to był żart z tymi segregatorami, ale ich zawartość zostanie Państwu wyjaśniona w odpowiednim momencie.
Proszę pozwolić, iż zacznę od pytania - być może zaskakującego w gronie ludzi, którzy na co dzień zajmują się pracą w Samorządzie. Jednak bez odpowiedzi na te pytania, cała dzisiejsza debata może być sprowadzona  do procedury, do serii sformalizowanych czynności. Tego chciałbym uniknąć!
W jakim bowiem celu składane jest przez burmistrza sprawozdanie z rocznego wykonania budżetu Gminy, skoro mamy już prawie koniec czwartego miesiąca następnego roku? Czemu służą analizy danych za rok 2008, jakie zostały opublikowane w połowie marca  roku 2009? Czy jest to tylko proste podsumowanie ubiegłego roku? Jaka jest w tym rola organu wykonawczego - czyli burmistrza, a jaką funkcję pełni organ stanowiący - czyli Rada Miejska?
Po raz trzeci, w tej kadencji, miałem zaszczyt przedłożyć Paniom i Panom Radnym, Regionalnej Izbie Obrachunkowej, a przede wszystkim Mieszkańcom Gminy Ząbkowice Śląskie, informację o realizacji rocznego budżetu. Jestem bowiem przeświadczony, iż to właśnie wszyscy Ząbkowiczanie są pierwszymi adresatami tego sprawozdania, bo to ich zaufanie wyrażone jesienią 2006 roku podczas wyborów samorządowych sprawiło, iż pełnimy nasze role i odpowiadamy przed naszymi Wyborcami za nieudawaną i konstruktywną troskę o nasze wspólne dobro.
Sprawozdanie budżetowe jest zatem składane przede wszystkim wobec Ząbkowiczan. Analizujemy wnikliwie wszystkie zapisane tam informacje, aby z tego mnóstwa liczb i nazw ułożyć wspólnie mozaikę przeprowadzonych w 2008 roku zmian służących Mieszkańcom naszej Gminy. Dokonując oceny minionego roku i porównując 2008 rok do lat poprzednich, w oparciu o wymierne i zweryfikowane wielokrotnie wskaźniki, możemy stwierdzić czy Ząbkowice Śląskie są na dobrej drodze ku rozwojowi.  Zadaniem burmistrza jest proponować kształt rocznego budżetu, rolą radnych jest go uchwalić. Burmistrz ma następnie obowiązek wykazać realizację tego planu, zaś radni mają prawo ocenić poziom tej realizacji.
Składając więc sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2008, wychodzę z realistycznego założenia, że jeśli nie wszyscy, to przynajmniej większość  z nas, ten moment w ciągu roku traktuje nie tylko jako ocenę "kogoś", ale           i jako samoocenę. Plan dochodów i wydatków jest bowiem zawsze dziełem wspólnym burmistrza i radnych. Projekt powstaje z inicjatywy burmistrza, ale uchwałę o budżecie podejmują radni. W pewnym zakresie burmistrz może modyfikować budżet w ciągu roku i dokonałem takich zmian 18 razy w ciągu 2008 r., ale zasadniczych zmian można dokonać tylko dzięki poparciu większości lub wszystkich radnych, co w roku ubiegłym miało miejsce 12 razy. Mamy więc wszyscy pewien udział w tym, co się nazywa "Budżet 2008". Należy przypomnieć, iż został ten dokument uchwalony 27 lutego 2008 roku.
Zakładaliśmy wtedy, że dochody naszej Gminy wyniosą nieco ponad: 42,1 mln zł. W rzeczywistości wyniosły znacznie ponad: 47,3 mln zł. To oznacza, że plan dochodów został wykonany na poziomie: 108,5%. W tym miejscu przypomnę, że dochody za rok 2007 wykonane zostały w: 105,3%, a w roku 2006 na poziomie: 100,6%. Gmina Ząbkowice Śląskie notuje zatem w obecnej kadencji systematyczny i wyraźny wzrost dochodów.
W czasie uchwalania ubiegłorocznego budżetu planowaliśmy, iż wydatki wyniosą nieco ponad: 49,2 mln zł. Faktycznie wydaliśmy w 2008 r. mniej, bo prawie 49,2 mln zł, czyli 94,5% spodziewanych wydatków. Nie było zatem "rozrzutności", ale też nie było "duszenia grosza". Przytoczę dane za rok 2007, kiedy wydatki zostały zrealizowane na poziomie: 87,4%, a w roku 2006 na poziomie: 91,6%. Te porównania świadczą o tym, że w pierwszym pełnym roku obecnej kadencji uczyniono bardzo wiele, aby urealniać koszty ponoszone przez Gminę, a w drugim roku kadencji można już było "sobie pozwolić" na odkręcanie budżetowego kurka. W trzecim roku to "odkręcanie" było jeszcze bardziej zauważalne w każdej dziedzinie funkcjonowania naszej społeczności.
Po dochodach i wydatkach ogółem, trzecim ważnym wskaźnikiem pozwalającym obiektywnie ocenić składane sprawozdanie, jest stopień realizacji wydatków majątkowych, a szczególnie inwestycyjnych w naszej Gminie. Gdyby ich nie było lub gdyby ich faktyczny udział był drastycznie niski (obojętnie czy wyrażany byłby w liczbach względnych czy bezwzględnych), wówczas dwa pierwsze wskaźniki nie miałyby takiego znaczenia, o jakim mówiłem przy nich. Brak inwestycji oznaczałby bowiem stagnację. Brak inwestycji oznaczałby, że środki publiczne są wyłącznie "konsumowane" na bieżąco i nic materialnego nie pozostaje z nich na przyszłość.
Rok 2006 zapisał się wydatkami majątkowymi na poziomie ponad: 2,7 mln zł. Za ten rok burmistrz Ząbkowic Śląskich otrzymał absolutorium. Rok 2007 to wydatki majątkowe w kwocie ponad 4,1 mln zł i za ten wynik absolutorium nie zostało rozpatrzone. W roku 2008 wydatki majątkowe zostały przeprowadzone na poziomie zdecydowanie ponad: 8,7 mln zł. Lata: 2006, 2007 i 2008 procentowo wyglądają odpowiednio: 51,3%, 46,1% i 89,8%. Za rok 2006 burmistrz dostał absolutorium, za rok 2007 nie dostał absolutorium.
 Jak będzie za rok 2008? Zarówno dane kwotowe, jak i parametry wyrażane w procentach, uprawniają mnie do wniosku, iż zrealizowałem budżet Gminy Ząbkowice Śląskie w roku 2008 w stopniu bardzo dobrym.
Mała dygresja. Użyłem słowa "zrealizowałem", bo absolutorium jest udzielane lub nie - burmistrzowi. Mam jednak świadomość, że na ten wynik pracowało bardzo wielu ludzi. Jak już na wstępie zauważyłem, absolutorium to formuła prawna oceny burmistrza, w którą w rzeczywistości "ubrano" ocenę żmudnej i codziennej pracy dziesiątków osób. Z tego miejsca dziękuję moim Współpracownikom, bez zaangażowania których nie byłoby tego wyniku. Proszę pozwolić, że wymienię dwie osoby szczególnie mnie wspierające. Pan wiceburmistrz Ireneusz Woźniakowski jest człowiekiem oddanym swojej pracy. Młody człowiek, z charakterem, który jeszcze się "szlifuje", ale nie żałujący energii i inwencji. Kształtuje się jego doświadczenie i staje się coraz bardziej kompetentnym w swojej roli. Ma wokół siebie ludzi wytrwale i drobiazgowo pracujących nad rożnymi elementami naszej gminnej infrastruktury. Drugą osobą, którą chcę wymienić jest Pani skarbnik Gminy Bożena Kurczyna. Jest lojalna i bardzo rzetelna w swojej pracy. Czuwa nad budżetem od godziny 7 rano i nie tylko do godziny 7 wieczorem. Nie jeden raz wysłała mnie z "kwitkiem" w różnych sytuacjach, bo wie, że stan budżetu wymaga ostrożności, ale zawsze znajdujemy wspólne stanowisko, w trosce o dobro naszej Gminy.
Wracając do wskaźników budżetowych zajmę Państwa uwagę czwartym parametrem. Jest nim deficyt. W lutym 2008 r., kiedy Budżet 2008 był przyjmowany, zakreśliliśmy granicę deficytu do pułapu prawie 8,5 mln zł. Faktycznie rok 2008 zamknął się deficytem ograniczonym do kwoty nieco ponad: 1,8 mln zł. Różnica między dochodami a wydatkami (bo tym jest deficyt) za rok 2006 wynosiła ok. 0.5 mln zł. Za rok 2007 zanotowaliśmy nadwyżkę w kwocie ponad: 1,6 mln zł. Mamy zatem do czynienia z sinusoidą deficytu, co świadczy - wg mnie - o żywotności  organizmu ekonomicznego naszej Gminy. Podjęliśmy bowiem w minionym roku wyraźnie większy zakres wydatków o charakterze inwestycyjnym i zjawisko deficytu (dalekiego od zakładanego) jest tego pochodną.
Jak mowa o "D" - jak deficyt, to jeszcze drugie "D" - jak dług. To wskaźnik piąty i ostatni. Na koniec 2008 r. dług naszej Gminy wynosił ponad 7 mln zł. W stosunku do ogółu wykonanych dochodów budżetu wyniósł 14,9%, a próg ostrożnościowy wynosi w tym przypadku 60%.  Nie ma zatem żadnego powodu do niepokoju o kondycję finansową naszego Samorządu. Udział kosztu obsługi długu publicznego w sumie wykonanych dochodów wyniósł 3,4%, a próg ostrożnościowy wynosi w tym przypadku 15%. W latach 2006 i 2007 te wskaźniki były bardzo zbliżone do ubiegłorocznych. Rok 2008 zamknął się zatem absolutnie bezpiecznym i stabilnym stanem finansów publicznych Gminy Ząbkowice Śląskie w rachunku skonsolidowanym.
Na ok. 80 stronach przedłożonego Państwu sprawozdania bardzo szczegółowo zostały opisane i rozpisane wszystkie te wskaźniki. Jest ich pięć, ale jest w nich olbrzymi zasób informacji. Był on szczegółowo analizowany przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej, która zaopiniowała cale sprawozdanie pozytywnie. Również pozytywną opinię w tej materii wydał Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu. Sprawozdanie zostało. także przekazane opinii publicznej poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Ząbkowic Śląskich. Były też już odniesienia do tej informacji w prasie lokalnej. Jest zatem od ponad miesiąca dokumentem w pełni dostępnym, jawnym i przejrzyście oraz sformułowanym zgodnie z wymaganiami przepisów prawa. Zacytuję więc tylko najważniejsze dane kwotowe.
Zacznijmy od dochodów. Dochody wyniosły: 47 354 160, 21 zł. W tym zakresie trzeba podkreślić, że w stosunku do roku 2007 dochody własne, które stanowią: 61,4% ogółu dochodów, wzrosły: o 19,1%. Plan dochodów z tytułu udziału w podatkach od osób fizycznych zrealizowano na poziomie: 110,9%, a od osób prawnych: 155,1%. Dochody z tytułu podatku od nieruchomości wykonano w: 107.9%.  Zaległości podatkowe wobec Gminy na koniec 2008 r. wyniosły: 2 362 579,44 zł. Na koniec 2007 r. wynosiły: 2 429 561 zł, a na koniec 2006 r.: 2 478549 zł. Jak zatem widać dbając o dochody bieżące, skutecznie egzekwujemy zaległości, choć nadal są one znaczące. Pracownicy Urzędu Miejskiego podlegający Pani Skarbnik, sama Pani Skarbnik i ja wiemy najlepiej, ile czasu poświęcamy tłumaczeniu się przed organami wymiaru sprawiedliwości z tego, że domagamy się należnych Gminie kwot od podatników, którzy uchylają się od płacenia należności. Mają dobrych prawników i wcale nie są biedni, ale "grają nam na nosie" stosując rozmaite prawne tricki. Niestety prawo chroni bardziej ich niż interes publiczny. Pozostawiam to bez komentarza.
Wśród dochodów są także środki, jakie nasza Gmina otrzymała z zewnątrz. A była to kwota: 17 686 679,99 zł. Na tę sumę składają się: subwencja oświatowa (9 809 631 zł), dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej (6 355 654,75 zł), dotacje celowe na zadania własne Gminy (1 188 394,24 zł) i dotacje na inwestycje własne Gminy (333 000 zł). Ponadto: 29 748,55 zł otrzymaliśmy na projekty finansowane ze środków strukturalnych, zaś z funduszy celowych uzyskaliśmy kwotę: 147 576 zł.  Do tego należy dodać jeszcze kwotę: 411 030,37 zł, jakie otrzymała nasza Gmina na inne zadania własne.
Przejdźmy do wydatków. Ogółem wyniosły one w roku 2008: 49 154 436,36 zł. Wydatki tzw. "sfery budżetowej" zmieściły się w kwocie: 40 449 945,69 zł., co oznacza, iż wyniosły 82,2% ogółu kosztów, jakie ponieśliśmy w ubiegłym roku. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż zmniejszyliśmy te koszty - określane potocznie jako "sztywne" - o 7,7% w stosunku do roku 2007. To bardzo znaczące ograniczenie, które czyni nasz budżet odporniejszym na nagłe i ujemne zjawiska w zakresie finansów publicznych.
W wydatkach "sfery budżetowej" największą pulę środków skierowaliśmy w 2008 r. na oświatę. I ta pozycja oświaty jest stała od wielu lat i nie będzie się zmieniać dopóki rząd centralny będzie odsuwał od siebie obowiązek finansowania narodowego systemu edukacji. Praktycznie bowiem to samorządy inwestują w wykształcenie, wychowanie i opiekę nad dziećmi i młodzieżą. Na oświatę wydaliśmy: 19 105 354,26 zł, a subwencja oświatowa "przysłana" z Warszawy wyniosła: 9 269 574 zł. Na pytanie kto utrzymuje polską oświatę odpowiedź jest jednoznaczna. Jeśli jeszcze do tego dodać trudne do zsumowania nakłady ponoszone przez rodziców, to można śmiało stwierdzić, że oświata istnieje w takim kształcie (jakże dalekim od oczekiwań) dzięki woli "na dole", bo "góra" tylko się dokłada.  
Drugim obszarem bardzo wysokich nakładów ponoszonych przez naszą Gminę jest pomoc społeczna. Nie ma wątpliwości, iż to zadanie nie musimy, ale chcemy podejmować. Nie można nie być wrażliwym wobec ludzi znajdujących się w potrzebie. Dlatego w roku 2008 przeznaczyliśmy na ten cel: 8 055 696,05 zł
Trzecią pozycją kosztową była w minionym roku administracja publiczna, która kosztowała nas: 4 612 666,30 zł.  Czwartą pozycją kosztową był obszar Kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, gdzie wydaliśmy: 1 980 882,52 zł.  Na piątym miejscu znalazła się w ubiegłorocznych wydatkach gospodarka komunalna i ochrona środowiska - tu jest kwota: 1 553 507,04 zł. W pozostałych działach klasyfikacji budżetowej wydatki nie przekroczyły w poszczególnych działach 1 mln zł.

Szanowni Państwo,

Mamy za sobą najbardziej żmudną analizę wskaźników i kwot, którą starałem się streścić w najkrótszy z możliwych, sposób. To były informacje pokazujące stałe pozycje w corocznym budżecie, choć każdorazowo wypełniane innymi wynikami. Od dwóch lat zdecydowanie coraz lepszymi według mnie.
Przejdziemy teraz do informacji, które skonfrontują kwoty z tym, co widzą          i czego oczekują Ząbkowiczanie w dziedzinie infrastruktury. Inwestowanie w rzeczy materialne nie może wprawdzie przesłaniać potrzeb ludzi, ale też nie wolno nam ograniczyć się do biernego konsumenta. Chcemy już teraz poprawiać warunki życia w naszej Gminie i co więcej - chcemy coś po sobie zostawić następnym pokoleniom. Chcemy także, aby następni radni, burmistrzowie, prezesi, dyrektorzy, kierownicy mogli iść do przodu w pracy dla Ząbkowic Śląskich, a nie "grzebać się" w nadrabianiu straconego przez nas czasu.
Wydatki majątkowe, czyli takie, które pozostawiają nowe i trwałe dobro, wyniosły w 2008 roku: 8 704 490, 67 zł. Do najważniejszych wydatków ściśle majątkowych z ubiegłego roku zaliczyć należy: wniesienie udziałów do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "Delfin" za: 550 000 zł, do Zakładu Gospodarki Komunalnej za: 500 000 zł i do Towarzystwa Budownictwa Społecznego za: 100 243 zł. Dokonaliśmy jako Gmina zakupów inwestycyjnych na kwotę: 188 961,48 zł, dotowaliśmy takie zakupy dla innych podmiotów lub inwestycje (w tym Policji i Państwowej Straży Pożarnej oraz naszego zakładu budżetowego) na ponad 260 000 zł.
A teraz najbardziej interesujące, bo spektakularne zdarzenia, jakie finansowaliśmy z budżetu naszej Gminy, czyli inwestycje. W roku 2008 przeznaczyliśmy na inwestycje realizowane na terenie całej naszej Gminy kwotę: 7 104 679,29 zł, co oznacza, że plan inwestycji w stosunku do ustalonego po wszystkich wprowadzonych w ciągu roku - za zgodą Rady Miejskiej - zmianach w Budżecie, został wykonany w: 91,6%. Takiego poziomu kwotowego i procentowego nie pamiętamy w 19-letniej historii naszego Samorządu. Należy to odnotować ze szczególną uwagą, bo zaprzecza to zasadniczo bzdurnej tezie kolportowanej tu i ówdzie, jakoby          w Ząbkowicach Śląskich "nic się nie robiło.".
Wymienię najważniejsze zadania inwestycyjne, których finansowanie oparte o Budżet 2008. Wyliczę te przedsięwzięcia, które mają znaczenie strategiczne ze względu na ulokowanie ich w Budżecie 2008. Ze względu na czas pominę kilkadziesiąt innych pozycji wydatkowych, dzięki którym niemal każda instytucja gminna, niemal każda jednostka pomocnicza Gminy miała udział w podziale środków budżetowych na zakupy, remonty, dzięki którym w różnym stopniu usuwane są często wieloletnie zaległości, realizowane są składane latami obietnice i po prostu załatwiane są drobne niekiedy potrzeby. Jednostkowo nie są one drogie, ale ich suma jest niebagatelna.
Zanim przejdę do "inwestycyjnego rekonesansu" po naszej Gminie, wyjaśnię w jakim celu ułożyłem tu owe segregatory, o których zażartowałem na początku. Kilka miesięcy temu Pani radna Ewa Figzał zwróciła się do mnie z zapytaniem dotyczącym realizowania procedur wynikających z prawa zamówień publicznych w stosunku do prowadzonych w naszej Gminie inwestycji. Moja odpowiedź nie była dla Pani radnej satysfakcjonująca. Skierowałem ją bowiem do stron internetowych, które zawierają tę odpowiedź. Pani radna uznała, że chce mieć ten materiał w postaci "nie-wrtualnej", choć ta dostępna jest non stop z każdego zakątka świata. Wielokrotnie podtrzymywałem, iż moja odpowiedź jest pełna, choć mieściła się na jednej kartce papieru.                 W ostatnich dniach Pani radna Ewa Figzał podtrzymała swoje oczekiwanie, zdecydowałem zatem, aby postulowane przez nią informacje wydrukować. Zajęło to ponad 3750 stron. Przekazuję zatem Pani tę odpowiedź. Oczekiwanej przez Panią informacji nie można podać prościej.
Przejdę więc do wyliczenia zrealizowanych w ramach ubiegłorocznego Budżetu inwestycji:  
.    Modernizacja i przebudowa ul. Ziębickiej, Poprzecznej, B. Chrobrego, Krzywej, Słowackiego i Św. Wojciecha w celu dostosowania do obsługi ruchu turystycznego - kwota: 1 660 060  zł
.    Przebudowa placu przy ul. Ciasnej - kwota: 99 980  zł,
.    Wodociągowanie  wsi Bobolice - kwota: 59 040,80 zł,
.    Przebudowa nawierzchni ul. Pogodnej - etap I - kwota:  210 000 zł,
.    Przebudowa drogi gminnej w Zwróconej - kwota: 202 690,85 zł,
.    Przebudowa ul. Ogrodowej - kwota: 81 312 zł,
.    Przebudowa ul. Melioracyjnej - kwota:     217 999,99 zł,
.    Przebudowa dróg dojazdowych do kompleksu  garaży przy ul. Głowackiego - kwota 20 000,00 zł,
.    Budowa chodnika pomiędzy ul. Kusocińskiego a ul. Powstańców Warszawy - kwota:  94 092,89 zł,
.    Wykonanie 1 części łącznika pomiędzy ul. Kamieniecką, ul. Ziębicką, ul. Parkową i ul. Działkowca w postaci przebudowy ul. Działkowca - kwota: 274 556,12 zł,
.    Przebudowa tzw. "Rynku" w Braszowicach - kwota: 38 000  zł,
.    Przebudowa placu przy siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej - kwota: 60 000,00 zł,
.    Realizacja projektu pn. :"Evita-inter@ktywne gminy" - etap I w postaci wykonania koncepcji utworzenia sieci  na terenie Gminy - kwota:  3 806,40 zł,
.    Zmiana Studium oraz opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego obszaru wsi: Bobolice, Zwrócona, Kluczowa, Brodziszów,  Sulisławice, Szklary - kwota: 24 122 zł,
.    Prace dokumentacyjne dla rewaloryzacji zabytkowego cmentarza przy ul. 1 Maja - kwota: 27 982,22 zł,
.    Remont wraz z modernizacją budynku Urzędu Miejskiego - kwota:  324 697,48 zł,
.    Informatyzacja siedziby Urzędu Miejskiego - kwota: 276 223 zł,
.    Remont sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej nr 3 - etap II - kwota: 59 999,60 zł,
.    Remont dachu SP w Braszowicach wraz z adaptacją poddasza - kwota: 169 629,82 zł,
.    Wymiana podgrzewacza ciepłej wody  w Przedszkolu nr 1 - kwota: 29 800  zł,
.    Wymiana pieca centralnego ogrzewania w Przedszkolu nr 2 - kwota:  40 000,00 zł,
.    Wymiana pieca centralnego ogrzewania w budynku Ośrodka Sportu i  Rekreacji  - kwota: 34 998,01 zł,
.    Adaptacja poddasza budynku gminnego przy ul. Staszica na działalność pomocy rodzinie - kwota: 103 404,41 zł,
.    Czynności przygotowawcze do modernizacji kanalizacji burzowej ul Kamienieckiej, Partyzantów i Ogrodowej, wraz z przebudową most nad potokiem Zatoka - kwota: 1 220 zł,
.    Oświetlenie ul. Parkowej - kwota: 71 656,51 zł,
.    Przebudowa oraz remont wraz z termomodernizacją Ząbkowickiego Ośrodka Kultury - etap I wymiana dachów na budynku ZOK - kwota: 547 030,91 zł
.    Przebudowa świetlicy w Kozińcu - etap I - kwota: 95 000 zł,
.    Wymiana pieca centralnego ogrzewania i pomp wodnych w budynku wielofunkcyjnym w Braszowicach - kwota: 36 000 zł,
.    Dokumentacja na remont elewacji Izby Pamiątek Regionalnych - kwota: 10 492 zł,
.    Remont konserwatorski Krzywej Wieży - etap II - kwota: 95 302,25 zł,
.    Remont Ratusza Miejskiego - etap I: wykonanie instalacji kanalizacji sanitarnej, remont instalacji odgromowej, remont oświetlenia (iluminacja) - kwota: 135 388,58 zł,
.    Wykonanie dokumentacji projektowej zabytków Starego Miasta związanych  z obsługą ruchu turystycznego w postaci koncepcji rewaloryzacji i zagospodarowania ruin Zamku - kwota: 60 000 zł,
.    Modernizacja kompleksu boisk sportowych  przy Ośrodku Sportu i Rekreacji - przede wszystkim w postaci opracowania programu funkcjonalno-użytkowego dla ząbkowickiego parku rekreacyjnego w okolicy stadionu przy ul. Janusza Kusocińskiego - kwota: 166 593,45 zł,
.    Budowa kompleksu sportowego w ramach rządowego programu "Moje Boisko - Orlik 2012" przy ul. Janusza Kusocińskiego - kwota:  1 773 600 zł.

Panie i Panowie Radni,
Szanowni Państwo,


Jestem przekonany, że rok 2008 można ocenić jako pomyślny dla Ząbkowic Śląskich. Wysiłek włożony w rozwój naszej Gminy przyniósł wymierne efekty. Przedłożone przeze mnie sprawozdanie jest tego dowodem. Nie bezdyskusyjnym. Sam mam wiele miejsc niedosytu, bo przecież zawsze można osiągnąć więcej. Pan Przewodniczący Andrzej Dominik za chwilę otworzy debatę nad tym dokumentem.
Nie twierdzę, że wykonane zadania - wszystkie, nie tylko inwestycje, zaspokajają nasze ambicje i potrzeby. Jednym i drugim na pewno nie ma końca u ludzi ambitnych i otwartych. A Ząbkowiczanie są ludźmi ambitnymi i otwartymi. Nie godzą się na bezproduktywne i agresywne gadulstwo, na agresję i nieustanne szukanie winnych. Nie ma akceptacji dla permanentnej chorobliwej podejrzliwości. Dla bezpodstawnych pomówień i powtarzanych wciąż insynuacji. Taka "niby-polityka" mierzi ich i zniechęca do wspólnego działania. Nikt na takim uprawianiu "polityki" nie zyskuje. Tracimy wszyscy. Zupełnie niepotrzebnie trawimy energię na to, co się kolokwialnie określa "biciem piany", a co nie wnosi w przestrzeń naszej społeczności lokalnej niczego pozytywnego.
Wyniki 2008 roku potwierdzają, że Samorząd Ząbkowic Śląskich służy swoim Mieszkańcom i Gościom naszej Gminy. Mimo wielu wewnętrznych problemów, mimo uciążliwej podejrzliwości, systematycznie akcentowanej nieufności wobec mnie osobiście, wobec wielu osób współdziałających ze mną na co dzień, zmieniliśmy Ząbkowice Śląskie i nie zamierzamy poprzestać na tym, co w naszą lokalną rzeczywistość wniósł 2008 rok.
Dziękuję ...

        

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: przedstawił pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu odnośnie wykonania budżetu za 2008 rok (informacja stanowi załącznik do protokołu).

         Poprosił o przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej odnośnie wykonania budżetu.

 

Danuta Wojtaczka Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej przedstawiła pozytywną opinię komisji oraz odczytała wniosek komisji o udzielenie absolutorium (wniosek komisji stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: odczytał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu odnośnie wniosku komisji o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich (dokument stanowi załącznik do protokołu).

         Poprosił Przewodniczącą Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o przedstawienie stanowiska komisji.

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał: poinformowała, iż komisja nie określiła swojego stanowiska ponieważ na komisji padało wiele pytań, na które nie udzielono odpowiedzi.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad  wykonaniem  budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za 2008 rok.

 

Radny Ryszard Barański: zwrócił się do Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej z następującymi pytaniami: 

- na podstawie jakich analiz dokonano zbadania rzetelności, legalności, gospodarności wykonania budżetu (o takich analizach mówi Regionalna Izba Obrachunkowa) ?

- czy komisja przeprowadziła własne kontrole wewnętrzne ?

- czy komisja wzięła pod uwagę kontrolę zewnętrzną ?

- czy komisja wzięła pod uwagę pismo Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z sierpnia 2008 z wykonania budżetu ?

 

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Danuta Wojtaczka: odpowiadając na pytanie radnego zwróciła uwagę na fakt, iż komisja to nie ona sama tylko 7 radnych. Nikt z członków komisji nie zwrócił większych zastrzeżeń czy uwag. Gdyby padł wniosek o dodatkowe zbadanie danej sprawy to na pewno komisja by się tym zajęła.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik dodał, iż dodatkowe kontrole Komisji Rewizyjnej może zlecić tylko Rada Miejska.

         Uważa on, iż komisja wywiązała się ze swoich obowiązków.

 

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Danuta Wojtaczka: przypomniała, iż wniosek komisji został pozytywnie zaopiniowany przez RIO.

 

Radny Franciszek Gawęda: Panowie Przewodniczący Rady Miejskiej

Panowie Burmistrzowie, Panie i Panowie Sołtysi, Przewodniczący Zarządów Osiedli

       Przedstawione sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Ząbkowice Śląskie za rok 2008 oraz przedstawiony wniosek Komisji Rewizyjnej                     i towarzysząca mu opinia RIO stanowią ważną, choć nie jedyną podstawę do podjęcia decyzji w sprawie udzielenia bądź nie absolutorium przez Radę Miejską. Należy w zdecydowany sposób podkreślić, iż obie opinie odnoszą się jedynie do oceny sprawozdania pod względem rachunkowym                       i właściwym zakwalifikowaniem dochodów i wydatków w odpowiednich rubrykach. Opinie te mają charakter opinii organu kontroli wewnętrznej                i zewnętrznej. Każdemu radnemu przysługuje jednak prawo do niezależnego stanowiska w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium burmistrzowi.

Z dużym zawiedzeniem muszę stwierdzić, że Komisja Rewizyjna w sposób pobieżny dokonała oceny wykonania przez Burmistrza budżetu naszej gminy na 2008 rok. W mojej opinii wykonanie budżetu na 2008 rok nie zostało przez Komisję rozpatrzone pod względem zgodności z celowością, rzetelnością i gospodarnością wydatków. Każdy z mieszkańców gminy Ząbkowice Śl. ma prawo oczekiwać, że gospodarowanie pieniędzmi publicznymi będzie rzetelne i zgodne z celowością i gospodarnością. Oczekuje zapewnienia właściwego poziomu usług publicznych oraz dbałości o powierzony majątek wspólny, w tym pomnażania go inwestycjami. Temu właśnie ma służyć funkcja i praca radnych. Najwyraźniej dla radnych z Komisji Rewizyjnej celowość i gospodarność wydatkowania publicznych pieniędzy jest sprawą drugorzędną.

Jaki zatem był rok 2008 pod względem rzetelności, celowości                          i gospodarności wydatków?

Moja krytyka dotyczy trzech głównych obszarów.

Po pierwsze, ogromny chaos, brak przejrzystości i niespójności zarządzania budżetem. Nie chodzi tu o zrozumiałą nieprzewidywalność pewnych zjawisk, dodatkowe nieplanowane dochody i przeszkody                     w realizacji niektórych zamierzeń. Chodzi o chaos i brak wizji, zwłaszcza            w koncepcjach inwestycji.

Stałe działanie "od przypadku do przypadku, bo akurat to możemy zrobić" sprawiło, że:

- nie zostało wykonanych 6 istotnych zadań tj.

1. Rozbudowa międzygminnej sieci kanalizacyjnej aglomeracji Ząbkowice Śląskie Olbrachcice, Stoszowice, Budzów - etap I;

2. Budowa kanalizacji wsi Tarnów;

3. Przebudowa ul. Kolejowej;

4. Plan zagospodarowania przestrzennego dla miasta Ząbkowice Śląskie;

5. Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych) ;

6. Budowa krytej pływalni (opracowanie dokumentacji).  

 

-   niektóre inwestycje wykonano w sposób rozrzutny czego wyrazem były wielokrotnie     wyższe od przewidywanych wydatki związane z realizacją kilku inwestycji np.

 

Lp.

Inwestycja

Plan

Wykonanie

%

1

Remont wraz z modernizacją budynku Urzędu

230 000,00

      324 697,48   

141,17%

2

Oświetlenie ul. Parkowej

30 000,00

71 656,51

238,86%

3

Przebudowa ul. Melioracyjnej

100 000,00

217 999,99

218,00%

4

Wykonanie łącznika pomiędzy ul. Kamieniecką , ul. Ziębicką,                                ul. Parkową i ul. Działkowca

130 000,00

274 556,12

211,19%

 

-  z dorzuconych do planu w ciągu roku 2008 zadań inwestycyjnych,                 4 dotyczyły w zasadzie   awaryjnych zakupów inwestycyjnych - wymiany podgrzewacza i pieców c.o.

- brak jest nadal powszechnie oczekiwanych efektów w zakończeniu rozpoczętych inwestycji, w tym m.in. Ratusza, Ząbkowickiego Ośrodka Kultury, ul. Krzywej

 

Faktem jest, że burmistrz zainicjował w 2008 roku wiele inwestycji, np.

1. Modernizacja - przebudowa ul. Ziębickiej, Poprzecznej i B. Chrobrego, Krzywej, Słowackiego i św. Wojciecha w celu dostosowania do obsługi ruchu turystycznego,

2. Przebudowa placu na ul. Ciasnej,

3. Remont Izby Pamiątek Regionalnych,

4 .Informatyzacja urzędu,

5. Wykonanie dokumentacji projektowej zabytków Starego Miasta związanych z obsługą ruchu turystycznego), 

na które za zgodą rady wydatki nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego.  Ale za sukces powinno się uznać coś, co zostało nie zainicjowane, lecz zakończone. To co nie zostało zrealizowane w 2008 roku, a ma być w 2009 albo jeszcze później - jest po prostu stratą, bo zadanie takie, w myśl zasad biznesu, może po prostu kosztować więcej.

Ponadto, zapewne z powodu braku  Planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Ząbkowice Śląskie stanowiącego podstawę "planowania przestrzennego" w gminie, panuje chaos w koncepcjach zagospodarowania przestrzennego, szczególnie widoczny w  przypadku Starego Miasta.

Po drugie, na co tak naprawdę wydajemy publiczne pieniądze? 

O wykorzystywaniu publicznych środków w sposób niegospodarny pisałem i mówiłem wielokrotnie w interpelacjach i zapytaniach. Może dla niektórych radnych kwoty rzędu 40 000,000 zł, 17 000,00 zł czy też 5 000,00 zł, a nawet 2.000,00 zł., nie stanowią kwot istotnych (w końcu to nie ich prywatne pieniądze).  Ale w myśl zasady ziarnko do ziarnka,                      a uzbiera się miarka można w bardzo gospodarny sposób  finansować inne  zadania np. związane z inwestycjami, zakupami inwestycyjnymi lub modernizacją istniejącej infrastruktury lub po prostu przeznaczyć te środki na pomoc społeczną.  Dlatego mając to na uwadze kontroluję działania burmistrza pod względem rzetelności, celowości i gospodarności, wypełniając tym sposobem swoją funkcję radnego odpowiedzialnie                     i zgodnie z obowiązkami jakie nakłada na mnie sprawowany mandat. 

Dzisiaj odniosę się tylko do dwóch przykładów, które przyznam na marginesie sprawy, zachwiały moim zaufaniem do skarbnika gminy                   i burmistrza

-   W sprawozdaniu z wykonania budżetu kwota podana na organizację uroczystości otwarcia kompleksu boisk sportowych "Orlik 2012"  wynosi 18.000,00 zł i jest zaliczką. Z  uzyskanej informacji od burmistrza końcowe rozliczenie  zorganizowania uroczystości wyniosło (do pełnych setek) 16 700, 00 zł, a na domiar wszystkiego nie odzwierciedla faktycznej struktury poniesionych kosztów.

-  Środki przyznane uchwałą nr XVII/80/2008 Rady Miejskiej                            w Ząbkowicach Śl. z dnia 26   listopada 2008 r. w kwocie 40 000,00 zł               w celu  opłacenia energii cieplnej za IV kwartał   2008 r., za zgodą burmistrza i skarbniczki gminy dyrektorka ZOK przeznaczyła na inną działalność. Podczas sesji, 26 listopada 2008 r., (na miesiąc przed końcem roku, kiedy to każdy kompetentny dyrektor zna prognozę wydatków na koniec roku) zapewniano nas, że  wydatki na ogrzewanie ZOK-u w sezonie grzewczym 2008 roku  wyniosą 120 000 tys. zł, tymczasem ze  sprawozdania wynika, że do zaplanowanej w planie finansowym ZOK kwoty brakowało  jedynie 4.054,00 zł.  To świadczy świadomym wprowadzaniu radnych w błąd przez burmistrza Ząbkowic Śl. Ponadto propozycje wydatkowania pieniędzy były często zgłaszane przez burmistrza "za pięć dwunasta" i niejednokrotnie stawiały radę "pod murem" uniemożliwiając tym samym racjonalne śledzenie czy w ogóle ich przyznanie ma merytoryczne uzasadnienie i na co tak naprawdę środki te są przeznaczone (np. ZGK, ZOK) I co jeszcze ważne jest w kwestii finansów. Delikatnie mówiąc, bardzo skromnie wygląda pozyskiwanie środków z funduszy zewnętrznych.

Zdecydowanie nadal jest zbyt małe pozyskanie środków pozabudżetowych, w tym unijnych"  na realizację  zadań inwestycyjnych.

Utrzymuje się nadal niskie wykonanie udziału wydatków majątkowych              w wydatkach     ogółem. 

Plan wydatki ogółem: 52 044 616,00  zł.

Wykonane wydatki  majątkowe: 8 704 490,67 zł. 

Co stanowi 16,73%.

Po trzecie wreszcie, sprawa nadzoru nad podległymi spółkami                          i instytucjami. Chcąc nie chcąc Burmistrz z racji pełnionej funkcji jest odpowiedzialny za ich działalność. Jak pokazały ostatnie wydarzenia związane ze stanem czystości w mieście oraz gospodarką finansową ZOK stawiają raczej burmistrza w kontekście mocno niekorzystnym, jako osobę nadzorującą ich działalność z racji pełnionej funkcji.

Biorąc pod uwagę powyższe, moja osobista ocena, jako radnego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich z wykonania budżetu pod względem celowości, rzetelności i gospodarności jest zdecydowania negatywna.

 

Ale to przecież my wszyscy radni Rady Miejskiej Ząbkowic Śl. dzisiaj postanowimy o tym czy taka jakość zarządzania naszą Gminą, polityka finansowa, polityka inwestycyjna, kadrowa są prowadzone zgodnie z rzetelnością, celowością i gospodarnością dla dobra i rozwoju naszego Miasta, Gminy i jej Mieszkańców i zgodnie z ich oczekiwaniami.

Głosując nad absolutorium postanawiamy o tym, czy te działania są prowadzone dobrze i wyznaczamy tym samym kierunek dalszego kształtowania się naszych spraw.

Udzielając absolutorium powiemy do Mieszkańców Ząbkowic Śląskich tak, wszystko jest w porządku, nie udzielając go damy do zrozumienia, że potrzebna jest zmiana stylu działań w stosunku do oczekiwań radnych Rady Miejskiej oraz mieszkańców Gminy Ząbkowice Śl.

 

Radny Henryk Zięba: podkreślił, iż jako członek Komisji Rewizyjnej opiera się na przedstawionych dokumentach oraz na tym co mówi Burmistrz               i Pani Skarbnik.

 

Radny Marek Ciapka: zgodził się ze słowami radnego Zięby.  Podziękował również Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej na pracę.

         Odnosząc się do wykonania budżetu to budżet w 2008 roku był proinwestycyjny.   

 

Radna Danuta Wojtaczka: przedstawiła stanowisko PSL. Klub ten będzie głosować za udzieleniem absolutorium.

 

Radny Ryszard Barański: przedstawił swoje negatywne stanowisko odnośnie wykonania budżetu i udzielenia absolutorium.

         Plan inwestycyjny na rok 2008 opiewał na kwotę ponad 6 mln zł. na przełomie roku zwiększono go do 9 mln. Było to wynikiem połączenia niektórych zadań.

         Przedstawił kilka sytuacji, które świadczą o niegospodarności:

- przeznaczenie kwoty 40 tys. zł na ZOK (miała ona być przeznaczona na ogrzewanie)

- ponad 16 tys. zł. na organizację cateringu związanego z prezentacją "ORLIKA 2012" dnia 21 grudnia 2008

- na promocję miasta również przeznaczona za dużą kwotę,

- 15 tys. zł. na organizację Sylwestra w 2007 roku

- duża kwota została przeznaczona na delegacje, podróże służbowe                   i ryczałty samochodowe

- zerwanie umowy przez ZGK ze Spółdzielnią Mieszkaniową

 

         Podkreślił, iż będzie głosował za nieudzieleniem absolutorium. Uzasadnił to tym, iż gmina pozyskuje mało fundusze zewnętrznych, inwestor Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest wirtualny, niemoralne jest obciążanie następnych radnych kredytami. Jako przykład gminy, która bardzo dobrze pozyskała pieniądze na rewitalizację miasta to gmina Dzierżoniów (10 mln zł.)

 

Radny Marek Ciapka: wypowiedział się w temacie zadań inwestycyjnych, są one widoczne jak np. remont ulicy Ciasnej.

 

Radna Ewa Figzał: wypowiadając się w temacie wykonania budżetu przypomniała, iż RIO zgłosiło dwie uwagi odnośnie naruszenia dyscypliny budżetowej. 

         Podkreśliła, iż rada powinna znać wszystkie odpowiedzi na pytania związane z wykonaniem budżetu, a przede wszystkim czy budżet został prawidłowo zaplanowany oraz czy prawidłowo go   wykonano ?

         Zwróciła uwagę, iż niezaplanowano wszystkich zadań, potem zmieniano ich nazwę. Taka sytuacja miała miejsce jeżeli chodzi                       o kanalizację Bobolic. Podobnie jak radny Ryszard Barański jest zdania, iż w gminie jest niegospodarność a radni również odpowiadają za budżet.            W ciągu 2008 roku było za dużo zmian w budżecie. W dalszym ciągu nie jest wyremontowana sala konferencyjna, Ząbkowicki Ośrodek Kultury posiada zobowiązania wymagalne, które już w 2009 roku wynoszą 32 tys. zł. Gmina pozyskuje bardzo mało funduszy zewnętrznych.

 

         Przedstawiła stanowisko Forum Centroprawicy - klub ten jest za nieudzieleniem absolutorium. Jeżeli chodzi o odpowiedź na interpelację to prosiła ona o odpowiedź na dwie strony a nie o pięć segregatorów.

 

Radny Józef Horowski: przedstawił stanowisko Klubu Ziemia Ząbkowicka - będzie on głosował za udzieleniem absolutorium.

 

Przewodniczący Rady Andrzej Dominik: ogłosił 10 minut przerwy.

 

Po przerwie wznowiono obrady.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: odniósł się do wypowiedzi swoich przedmówców.

         Jeżeli chodzi o częste zmiany w budżecie to nie jest to nic nadzwyczajnego. Nie zgadza się również z ciągle powtarzanymi sugestiami radnych, iż obsługa prawna jest nieefektywna.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: zamknął dyskusję                  w temacie wykonania budżetu za 2008 rok.

         Odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich za 2008 rok.

         W związku z brakiem dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.

W wyniku głosowania (11 głosów "za", 3 głosy "przeciw", 3 głosy "wstrzymujące" - dodatkowo Radna Stanisława Mika zwróciła uwagę, iż ona również była przeciw ale jej głos został niezauważony podczas liczenia) W tej sytuacji były 4 głosy przeciw) uchwała Nr V/22/2009Rady Miejskiej w Ząbkowicach  Śląskich z dnia 24 kwietnia 2009 roku w sprawie: udzielenia absolutorium Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich za 2008 rok została przyjęta przez radnych.

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: podziękował radnym Rady Miejskiej za zaufanie.

 

Ad. pkt. 6

Podjęcie uchwał

 

- w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o.  w Ząbkowicach Śląskich w kwocie                  200 000, 00 zł. i objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie.

 

Renata Rzeszutek Inspektor ds. Inicjatyw Gospodarczych odczytała projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o.  w Ząbkowicach Śląskich w kwocie                  200 000, 00 zł. i objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego                   i  Budżetu poinformowała, iż uchwała ta nie otrzymała żadnej opinii gdyż czekano na dodatkowe informacje. Na komisji padały głosy, aby uchwałę wycofać z sesji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję                 w temacie uchwały.

 

Dawid Tomczak Prezes ZGK rozdał radnym dodatkową informację, która została przygotowana specjalnie na obrady sesji po uwagach zgłaszanych na Komisji Gospodarczej. 

 

Radny Franciszek Gawęda: zwrócił się z pytaniem do burmistrza, czy dzisiejsze dokapitalizowanie Zarządu Gospodarki Komunalnej jest już ostatnim w tej kadencji. 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: nie może zagwarantować, że kwota 200 tys. zł. wystarczy.

         Jeśli dzisiaj radni podejmą uchwałę to Walne Zgromadzenie zdecyduje na co dokładnie przeznaczyć pieniądze.

         Głównym pytaniem jakie trzeba sobie zadać to czy dokapitalizowaniem ma się zając spółka czy gmina.

 

Radna Danuta Wojtaczka: odniosła się do pisma przygotowanego przez prezesa, Który wariant z przedstawionych w dokumencie on wybierze                 i dlaczego ?

 

Radna  Irena Szewczyk: zwróciła się z pytaniem z jakich źródeł pokryje się I etap, skoro 200 tys. zł ma być przeznaczone na II etap ?

 

Dawid Tomczak Prezes ZGK: odpowiadając na pytanie radnej Wojtaczki to według niego lepszy jest wariant drugi, gdyż pojemniki od nowości nie były już wymieniane i są w fatalnym stanie.

         Jeżeli chodzi o pytanie radnej Szewczyk to I etap został już wprowadzony i jest to system workowy. Jest on jednak bardzo drogi dla mieszkańców i dlatego należy wprowadzić II etap - pojemniki ogólnodostępne.

         III etapem będzie punkt przeładunkowy, który będzie kosztował ok. 1 300 000 zł. Jeżeli chodzi o ten etap to zostało zlecone przygotowanie wniosku w celu pozyskania funduszy zewnętrznych na ten cel.  II etap ma zostać wprowadzony do końca maja.   

 

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski: wypowiadając się                  w temacie uchwały to zaznaczył, iż jest ona rezultatem prac na nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej.

 

Radny  Krzysztof Gnach zwrócił się z pytaniem, dlaczego dopiero po                  3 miesiącach od uchwaleniu budżetu Burmistrz zwrócił się z prośbą                                o dokapitalizowanie oraz czy prowadzona jest jakaś polityka edukacyjna lub czy taka ma być wprowadzona.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: wyjaśnił, iż stara się  uprawiać politykę śmieciową a istotnym jej elementem jest wprowadzenie II etapu segregacji śmieci.

         Jeżeli chodzi o edukację to najlepiej przez media (np. gazety) oraz akcje w szkołach. Ostatnią już kwestią jaką poruszył Burmistrz to termin dokapitalizowania - jest to pierwszy z możliwych.

 

Dawid Tomczak Prezes ZGK: uzupełnił wypowiedź burmistrza jeżeli chodzi o wprowadzenie II etapu. W sytuacji gdy pieniądze wpłyną na konto jeszcze w kwietniu, to wszystko rozpocznie się początkiem maja.

 

Radna Irena Szewczyk: wyraziła swoje oburzenie sytuację, iż od kiedy Sulo obsługuje mieszkańców osiedla to nie ma segregacji śmieci, która miała miejsce kiedy podmiot obsługiwało ZGK.

 

Radna Ewa Figzał: poprosiła o dokładne sprecyzowane co zostanie kupione za pieniądze przekazane spółce.

 

Dawid Tomczak Prezes ZGK: wyjaśnił, iż przedstawione kwoty na zakup poszczególnych elementów są kwotami rozpiętościowymi. Spółka tak chce wydatkować pieniądze, aby było to gospodarne i rzetelne. Zamierza przeprowadzić negocjacje, aby sprzęt kupić jak najtaniej.

 

Radna Ewa Figzał: podkreśliła, iż nigdy nie słyszała, aby ktokolwiek                         z radnych był przeciwny selektywnej zbiórce odpadów. Radni mieli tylko uwagi, iż na komisję gospodarczą nie otrzymali dodatkowych materiałów. Zostały one dostarczone dopiero na obrady sesji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: zamknął dyskusję                    i następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o.  w Ząbkowicach Śląskich w kwocie 200 000, 00 zł. i objęcia 400 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie.

W wyniku głosowania (14 głosów "za", 1 głos "przeciw", 2 głosy "wstrzymujące") uchwała Nr V/23/2009 w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o.  w Ząbkowicach Śląskich w kwocie  200 000, 00 zł. i objęcia 400 udziałów                                    w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę Ząbkowice Śląskie została przyjęta przez radnych.

 

 

- w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok

 

Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy odczytała projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego                   i  Budżetu poinformowała, iż komisja nie zajęła stanowiska w odnośnie powyższej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję                 w temacie uchwały.

         W związku z brakiem pytań poddał pod głosowanie projekt uchwały  w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok.

 

W wyniku głosowania (13 głosów "za", 1 głos "przeciw", 1 głos "wstrzymujący") uchwała nr V/24/2009 w sprawie wprowadzenia zmian         w budżecie miasta  i gminy na 2009 rok została przyjęta przez radnych.

 

 - w sprawie  zamiany nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat

 

Grażyna Grzeszczak Kierownik Wydziału Planowania Przestrzennego - odczytała projekt uchwały w sprawie zamiany nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego                   i  Budżetu poinformowała, iż komisja negatywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

Józef Halarewicz Sekretarz Powiatu: wypowiadając się w temacie uchwały wyjaśnił, iż sprawa przekazania działek sięga lat 70 - tych. Rada Powiatu w tej sprawie podjęła uchwałę 26 lutego 2009. Stoi na stanowisku aby zamienić działki.

         Jeżeli chodzi o salę po byłym Liceum Ogólnokształcącym to będzie ona dostosowana do różnego rodzaju szkoleń. W łączniku pomiędzy salą             a byłą szkołą będzie Powiatowy Urząd Pracy.

 

Jarosław Machnik Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ząbkowicach Śląskich: przypomniał, iż cała sytuacja rozpoczęła się w 2007 roku.

         Zwrócił się z prośbą o podjęcie uchwały zgodnie z wolą rodziców                i dzieci, które nie mają sali gimnastycznej.

 

Radny Ryszard Barański: wyraził zdanie odmienne niż sekretarz powiatu. W imieniu rodziców zaapelował i niebudowanie Starostwa w budynku po byłym LO.

         Dodał, iż podjął już kroki aby nie było w tym miejscu starostwa.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: odczytał pismo Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ząbkowicach Śląskich  z podpisami rodziców uczniów, mieszkańców Olbrachcic oraz okolicznych wiosek                o pozostawienie sali gimnastycznej dzieciom ze szkoły podstawowej nr 2.

         W związku z złożoną sprawą odnośnie zamiany działek złożył wniosek, aby tą sprawą zająć się na następnym posiedzeniu sesji.

 

Radna Ewa Figzał: zwróciła się z pytaniem czy decyzja wydana przez burmistrza dnia 7 maja 2008 jest zgodna z prawem ?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: odpowiedział, że tak.

 

Radna Ewa Figzał: Jeżeli chodzi o zamianę działek to nie zgadza się aby gmina otrzymała od starostwa drogę na ulicy Powstańców Warszawy, ponieważ jest ona do remontu.

         Natomiast tereny na ulicy Bohaterów Getta to nie ma pewności, że        w najbliższej przyszłości gmina stworzy na tym terenie coś dla uczniów, dlatego teren ten powinien być we własności gminy. Poza tym od września wejdzie obowiązek posyłania 6 - latków do szkoły i dzieci te powinny mieć teren do zabawy.

         Dodała, iż Szkoła Podstawowa Nr 2 jest w fatalnym stanie m. in.            w kuchni tynk sypie się z sufitu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: zamknął dyskusję             i poddał pod głosowanie wniosek aby procedowanie nad uchwałą                   w sprawie  zamiany nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat przenieść na następną sesje.

 

Głosowanie:

10 głosów "za"

 

Wniosek nie przeszedł.

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zamiany nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat.

 

W wyniku głosowania (4 głosy "za", 11 głosów "przeciw") uchwała nie została przyjęta przez radnych.

 

- w sprawie wygaśnięcia mandatu ławnika

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: odczytał projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu ławnika.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego                   i  Budżetu poinformowała, iż uchwała ta otrzymała pozytywną opinię komisji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję                 w temacie uchwały.

         W związku z brakiem pytań poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu ławnika..

 

 

W wyniku głosowania (14 głosów "za", 0 głosów "wstrzymujących",                    0 głosów "przeciwnych" Uchwała Nr V/25/2009 w sprawie wygaśnięcia mandatu ławnika została przyjęta przez radnych.

 

 

- w sprawie: zmiany uchwały Nr IV/18/2008 Rady Miejskiej                       w Ząbkowicach Śląskich z dnia 28 marca 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia - lokalna grupa działania pod nazwą "Qwsi.pl".

 

Tomasz Żygadło Kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy odczytał projekt uchwały (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego                   i  Budżetu poinformowała, iż uchwała ta otrzymała pozytywną opinię komisji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję                 w temacie uchwały.

         W związku z brakiem pytań poddał pod głosowanie projekt uchwały

w sprawie: zmiany uchwały Nr IV/18/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 28 marca 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia - lokalna grupa działania pod nazwą "Qwsi.pl".

 

W wyniku głosowania (15 głosów "za", 0 głosów "wstrzymujących",                    0 głosów "przeciwnych" Uchwała Nr V/26/2009 w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszenia - lokalna grupa działania pod nazwą "Qwsi.pl" została przyjęta przez radnych.

 

- w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku Celowego               w Kłodzku.

 

Grażyna Grzeszczak Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej: odczytała projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku (uchwała w formie pisemnej stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu odnośnie uchwały.

 

Radna Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu: poinformowała, iż komisja nie zajmowała stanowiska w sprawie powyższej uchwały.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.

Radna Danuta Wojtaczka: zwróciła się z następującymi pytaniami:

- ilu i kto jest przedstawicielem gminy Ząbkowice Śląskie w MZC ?

- kto wszedł w skład związku ?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: wyjaśnił, iż zgodnie z podjętą uchwałą przez radę miejską przedstawicielami w związku są trzy osoby: on, Grażyna Grzeszczak oraz Zdzisław Burnat. Dodał, iż Zdzisław Burnat złożył rezygnację z pełnienia funkcji członka MZC. Rezygnacja ta została przyjęta przez zarząd MZC. Jednak po przyjęciu zmian w statucie MZC przedstawicielem gminy będzie tylko Burmistrz, tym samym Pani Grzeszczak i Pan Burnat zostaną odwołani.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: odczytał pismo Radnego Zdzisława, które wpłynęło do Rady Miejskiej 23 kwietnia 2009. Jest to rezygnacja radnego z funkcji wiceprzewodniczącego i członka Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku (pismo stanowi załącznik do protokołu).

 

Radny Ryszard Barański: wypowiedział odmienne zdanie, a mianowicie według niego w MZC powinien być przedstawiciel o osobie radnego.

         Przypomniał, iż to on wnioskował, aby właśnie Zdzisław Burnat był przedstawicielem z rady w Międzygminnym związku celowym.

         Zaproponował, aby stworzyć debatę na temat MZC na forum rady  miejskiej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: w związku z brakiem dalszych uwag poddał pod głosowanie projekt w sprawie przyjęcia zmian               w Statucie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku.

 

Głosowanie:

14 głosów "za"

0 głosów "przeciw"

1 głos "wstrzymujący"

 

 

Uchwała Nr V/27/2009 w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku została przyjęta przez radnych.

 

Ad. pkt 7

Sprawy różne.

 

Radni podjęli decyzje, iż punkt "sprawy różne" oraz "interpelacje                i zapytania radnych" zostaną przeniesione na następne posiedzenie sesji rady miejskiej.

 

Radna Ewa Figzał: przedstawiła problem związany z ujęciem w Statucie Gminy, iż "przewodniczący rady miejskiej reprezentuje ją za zewnątrz". Jako przewodnicząca komisji statutowej otrzymała opinie prawną, iż zapis taki nie może być ujęty.  Nie zgadza się ona z takim stanowiskiem, gdyż według niej jest to ingerencja w autonomię rady miejskiej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: wyjaśnił, iż kwestię te są regulowane przez ustawę o samorządzie gminnym. Sprawa ta już kilkakrotnie była poruszana na szkoleniach, w których uczestniczył i za każdym razem była mowa, że zapis taki nie może znaleźć się w statucie.

 

Radna Ewa Figzał: poprosiła o ponowną opinię prawną w tym temacie, gdyż na dzień 4 maja planowane jest posiedzenie komisji statutowej.

 

Ryszard Przyszlak Przewodniczący Zarządu "Pallotyńskiego" poruszył problem kontenerów na odzież, które są przepełnione i wokół niż są porozrzucane ubrania.  

 

Ad. pkt. 9

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik:

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad przewodniczący zamknął obrady XLIV Sesji Rady Miejskiej.

 

 

 

                                                                  Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                           Andrzej Dominik

 

Protokołowała:

Magdalena Grzeszczak.