Protokół nr XVII/2011

z sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 26 września 2011 roku

w Sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina rozpoczęcia: 10:00

Godzina zakończenia: 12:00

Miejsce obrad: Sala konferencyjna Urzędu Miejskiego

W sesji udział wzięli:

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Ponadto uczestniczyli:

Marcin Orzeszek                                        Burmistrz Ząbkowic Śląskich

Ewa Figzał                                                   Wiceburmistrz Ząbkowic Śląskich

Bożena Kurczyna                                       Skarbnik

Kamila Rutkowska- Krehut                      Radca Prawny

Dyrektorzy i Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy

Sołtysi i Przewodniczący Zarządów Osiedli

 

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  XVII Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich VI kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 21 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  poinformował, że protokół z obrad prowadzić będzie Pani Monika Gwóźdź. 

 

Następnie przedstawił porządek obrad.

1.                  Przyjęcie porządku obrad.

2.                  Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia kandydata w miejsce Radnego, którego mandat wygasł

3.                  Przyjęcie protokołu z dnia 26.08.2011.

4.                  Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.

5.                  Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.   

6.                  Informacja z wykonania budżetu za I półrocze 2011 roku.

7.                  Podjęcie uchwał:

·                    w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011- 2025

·                    w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta i Gminy na rok 2011

·                    zmieniająca Uchwałę Nr VIII/41/2008 z dnia 27 czerwca 2008 roku w sprawie przyjęcia „Programu pomocy de minimis dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie”

·                    w sprawie uzupełnienia składu osobowego Stałych Komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich  

8.                  Rozpatrzenie postulatu Pana Ryszarda Barańskiego.

9.                  Interpelacje i zapytania Radnych.

10.              Sprawy różne.

11.              Zakończenie obrad.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  poprosił wysoką Radę, aby do porządku obrad wprowadzić projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Statutowej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.

Dodał, że potrzeba powołania takiej Komisji wiąże się z postulatem mieszkańców Szklar Huta o rozdzielenie sołectwa. Obyły się również konsultacje, które wypadły pozytywnie w sprawie oddzielenia miejscowości Szklar Huta od sołectwa Sulisławice. W związku z tym kolejnym etapem jest powołanie komisji statutowej, która przygotuje statut dla nowego sołectwa.

Głosowanie

 W wyniku głosowania Wysoka Rada wprowadziła projekt uchwały do porządku obrad.

Ad. pkt. 1

Porządek obrad został przyjęty.

Ad. pkt. 2

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik odczytał projekt uchwały w sprawie wstąpienia kandydata w miejsce Radnego, którego mandat wygasł, który poddał pod głosowanie

Głosowanie

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.

W związku z powyższym poprosił wszystkich o powstanie i odczytał rotę ślubowania, gdyż Pan Władysław Witkowski złoży ślubowanie:

" Wierny konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuje uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców „

Radny Władysław Witkowski złożył ślubowanie, wypowiedział słowa:

ślubuję, tak mi dopomóż Bóg

Ad. pkt. 3

Wysoka Rada przyjęła przez aklamację protokół z dnia 26.08.2011 roku.

Ad. pkt. 4

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik przedstawił informację ze swojej pracy od ostatniej sesji.

Ad. pkt. 5

Burmistrz Marcin Orzeszek przedstawił informację ze swojej pracy od ostatniej sesji ( informację stanowi załącznik do protokołu)

Ad. pkt. 6

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna powiedziała, że budżet miasta i gminy na 2011 rok został przyjęty przez Radę Miejską uchwałą z 30 grudnia 2010 roku.

W momencie jego uchwalenia wynosił:

- po stronie dochodów 56 568 057 zł,

- po stronie wydatków 56 424 448 zł.

Różnica między dochodami a wydatkami stanowiła planowaną nadwyżkę budżetu w wysokości 143 609 zł z przeznaczeniem na spłatę kredytu. W okresie I półrocza 2011 roku Burmistrz działając na podstawie art. 257 ustawy o finansach publicznych wprowadził zmiany w budżecie w tym wynikające ze zmian dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz na dofinansowanie własnych zadań bieżących.

Burmistrz podjął także decyzję o rozwiązaniu rezerwy budżetowej w wysokości 683 686 zł w tym:

- rezerwy ogólnej 68 917 zł,

- rezerwy celowej na remonty placówek oświatowo wychowawczych 14 950 zł,

- rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe 40 tys zł,

- rezerwy na odprawy dla pracowników oświaty 124 819 zł w tym uchwałą rady została dokonana zmiana przeznaczenia rezerwy na zwiększenie planów finansowych jednostek oświatowych,

- rezerwy na podwyżki płac dla nauczycieli rozwiązano 435 tys zł w tym zmiana przeznaczenia na zwiększenie planów finansowych jednostek oświatowych w kwocie 395 659 29 zł.

W okresie I półrocza w wyniku wprowadzonych zmian zarówno zarządzeniami burmistrza jak i uchwałami rady miejskiej dokonano istotnych zmian, w tym zwiększono dochody bieżące o kwotę 1 774 783 48 zł oraz zmniejszono dochody majątkowe w łącznej kwocie 1 304 918 zł.

Po dokonanych zmianach budżet na dzień 30 czerwca 2011 roku został ustalony na poziomie:

- dochody 57 037 922 48 zł,

- wydatki 64 096 243 48 zł,

- przychody 8 802 211 zł,

- rozchody, czyli spłaty kredytów 1 743 890 zł.

Deficyt budżetu został ustalony na poziomie 7 058 321 zł.

Planowane na 2011 rok dochody budżetowe wykonano w okresie I półrocza w wysokości 26 620 826 80 zł, co stanowi 46, 7 % planu. W kwocie ogółem:

-  dochody bieżące stanowiły 25 657 829 75 zł, co stanowiło 52, 66 % planu,

- dochody majątkowe wypracowano w wysokości 962 997 005 zł, co stanowiło 11, 58 % planu.

W stosunku do roku ubiegłego nastąpił wzrost:

- dochodów bieżących o 1 613 199 98 zł,

- dochodów majątkowych o 607 757 15 zł.

Na realizację zadań gmina otrzymała w omawianym okresie z budżetu państwa środki w łącznej wysokości 11 375 43 89 zł, w tym:

- subwencji ogólnej 6 833 508 zł, z czego 6 607 488 zł stanowiła subwencja oświatowa. - dotacje celowe na zadania zlecone otrzymano 3 446 139 089 zł.

- dotacje celowe na zadania własne 916 121 zł.

- dotacje celowe na realizacje inwestycji w ramach programu „Radosna Szkoła” 179 275 zł.

Z funduszy celowych otrzymano w omawianym okresie kwotę 88 126 zł w tym:

- z państwowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych 53 671 zł,

- z Ministerstwa Sportu i Turystyki na dofinansowanie zajęć sportowych 34 455 zł. Ponadto otrzymano środki w kwocie 2 200 zł na realizację projektu polsko niemieckiej współpracy młodzieży, zadanie to realizowane jest przez szkołę podstawową w zwróconej. W omawianym okresie nastąpiła również refundacja ze środków europejskich w kwocie ogólnej 297 512 083 zł w tym:

-  z tyt. Realizacji zadania pn. „ Remont świetlicy wiejskiej w miejscowości Zwrócona na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie” była to kwota 116 tys 521 zł 95 gr ,

- z tytułu realizacji zadania „ Przebudowa i adaptacja budynku świetlicy wiejskiej w Kozińcu” otrzymana kwota 180 tys 990 zł 88 gr.

Wydatki budżetowe zrealizowano w łącznej kwocie 27 mln 220 tys 890 zł 98 gr, co stanowiło 42, 47 % planu, w tym:

- wydatki bieżące 25 mln 288 tys 540 zł 2 gr, realizacja planu 51, 8 %,

- wydatki majątkowe wykonano w wysokości 1 mln 932 tys 357 zł 96 gr, co stanowiło 12, 6 % planu.

W ramach wydatków bieżących udzielono dotacji w wysokości ogólnej 768 tys 416 zł 7 gr, z tego:

-  na instytucje kultury 601 tys 100 zł,

- dla klubów sportowych 85 tys, na realizację zadań w zakresie profilaktyki przeciwalkoholowej 60 tys,

-  dla niepublicznego przedszkola „Kubuś Puchatek” 22 tys 316 zł, 7 gr.

Jeżeli chodzi o rodzaj wydatków bieżących, przedstawiał się następująco, z ogólnej kwoty poniesionych wydatków bieżących 3 % stanowiły przekazane dotacje, na wynagrodzenia i pochodne przekazano 53, 3 % wszystkich wydatków oraz na pozostałe wydatki 43, 7 %. Na wynagrodzenia i pochodne przeznaczono ogólną kwotę w wysokości 13 mln 477 tys 150 zł 49 gr, w tym:

- na wynagrodzenia osobowe 9 mln 677 tys 356 zł 66 gr,

- na dodatkowe wynagrodzenia roczne 1 mln 541 tys 281 zł 71 gr,

- na wynagrodzenia bezosobowe 104 tys 205 zł 80 gr,

- na wynagrodzenia prowizyjne 157 tys 301 zł 49 gr,

- pochodne od wynagrodzeń 1 mln 969 tys 300 zł 64 gr,

- składki na ubezpieczenie zdrowotne (OPS) 27 tys 704 zł 19 gr.

Najwyższy udział w strukturze wydatków bieżących mają wydatki poniesione na oświatę i wychowanie. W dziale 801 plan wydatków wg stanu na 30 czerwca 2011 roku wynosił 22 mln 480 tys. 773 zł 37 gr natomiast jego realizacja w omawianym okresie wyniosła 12 mln 031 tys 889 zł 7 gr, co stanowiło 53, 52 % planu, z czego:

-  na szkoły podstawowe przeznaczono 4 mln 480 tys 138 zł 33 gr,

- na oddziały przyszkolne przy szkołach podstawowych 338 tys 036 zł 54 gr

-  na przedszkola 2 mln 614 tys 198 zł 8 gr,

- na gimnazja 3 mln 101 tys 644 zł 82 gr,

- na dowozy uczniów do szkól 311 tys 012 zł 81 gr

- na utrzymanie stołówek szkolnych 798 tys 670 zł 91 gr

- na odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów i rencistów 148 tys 871 zł 51 gr

- na dotację dla niepublicznego przedszkola „ Kubuś Puchatek”22 tys 316 zł 7 gr.

W zakresie zadań oświatowych w ramach edukacyjnej opieki wychowawczej poniesiono również wydatki w kwocie 614 tys 803 zł 94 gr, w tym:

- na utrzymanie świetlic szkolnych 467 tys 588 zł 62 gr

- na pomoc materialna dla uczniów 147 tys 215 zł 32 gr.

Na drugim miejscu w strukturze wydatków znajdują się wydatki poniesione na pomoc społeczną. W I półroczu wyniosły one 4 mln 393 tys 902 zł 34 gr.

Wydatki na administrację publiczną stanowiły kwotę 2 mln 762 tys 107 zł 33 gr, natomiast w pozostałych działach klasyfikacji budżetowej wynosiły:

- transport i łączność 461 tys 608 zł 71 gr

- gospodarka mieszkaniowa 917 tys 391 zł 90 gr

- działalność usługowa 16 tys 737 zł 65 gr

- urzędy naczelnych organów władzy 1 mln 941 tys

- obrona narodowa 400 zł

- bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 422 tys 127 zł

- wydatki związane z poborem dochodów 166 tys 694 zł

- na obsługę długu publicznego 416 tys 252 zł

- na ochronę zdrowia 187 tys 239 zł

- gospodarka komunalna 926 tys 657 zł

- kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 962 tys 718 zł

- kultura fizyczna i sport 671 tys 296 zł

Wydatki majątkowe. Zgodnie z uchwałą z 30 grudnia 2010 roku na wydatki majątkowe zaplanowano kwotę w wysokości 9 mln 645 tys 786 zł, w tym:

- na wydatki inwestycyjne 8 mln 805 tys 261 zł

- zakupy inwestycyjne 20 tys 595 zł

- dotację na realizację zadania pn. „ Budowa obejścia ul. Kamienieckiej” 819 tys 930 zł

Na przestrzeni I półrocza 2011 roku uchwałami Rady Miejskiej dokonano zmian w planie wydatków majątkowych, który na 30 czerwca 2011 roku wynosił:

- wydatki inwestycyjne 13 mln 365 tys 916 zł,

- zakupy inwestycyjne 238 tys 345 zł,

- dotacje na budowę obejścia ul. Kamienieckiej 1 mln 319 tys 930 zł

- dotacja celowa dla Powiatu na współfinansowanie zadań dotyczących budowy zatocze) autobusowych 70 tys,

- dotacja dla ZOK-u na realizację zadania „ Przebudowa Sali kinowej w Ząbkowickim Ośrodku Kultury” 340 tys

Łącznie na wydatki majątkowe zaplanowano kwotę 15 mln 334 tys 191 zł.

W okresie I półrocza wydatkowani na zadania inwestycyjne kwotę ogółem 1 mln 932 tys 357 zł 96 gr. Szczegółowa informacja odnośnie realizacji poszczególnych zadań znajduje się od strony 31 w informacji.

Na finansowanie zadań zleconych przez administrację rządową gmina otrzymała środki w wysokości 3 mln 446 tys 139 zł 89 gr. W ramach otrzymanych środków sfinansowano:

- zwrot podatku akcyzowego dla podatników rolnych 436 tys 777 zł 75 gr,

- zadania z zakresu administracji publicznej 90 tys 400 zł

- uaktualnienie spisów wyborców 1 tys 941 zł 12 gr

- pozostałe wydatki obronne 400 zł

- spis powszechny 21 tys 683 zł 36 gr

- świadczenia rodzinne i zaliczki alimentacyjne 2 mln 727 tys 906 zł,

- składki na ubezpieczenie zdrowotne 11 tys 400 zł

- usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze 22 tys 841 zł

Stan należności i zobowiązań gminy na 30 czerwca 2011 roku przedstawiał się następująco: zobowiązania ogółem 18 mln 401 tys 747 zł w tym zobowiązania niewymagalne 18 mln 357 tys 681 zł 70 gr z tego kredyty krótkoterminowe zaciągnięte na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu z terminem jego spłaty do końca roku w wysokości 1 mln 329  tys 093 zł 25 gr. Natomiast kredyty długoterminowe w wysokości 15 mln 573 tys 482 zł 55 gr. Również została zaciągnięta pożyczka w Banku Gospodarstwa Krajowego na realizację inwestycji w Tarnowie, dług z tego tytułu wynosi 1 mln 455 tys 105 zł 90 gr. Natomiast zobowiązania wymagalne wystąpiły w wysokości 44 ty 065 zł 84 gr, stanowiące nadpłaty w podatkach i opłatach i wykazywane są w sprawozdaniu
Rb 27 S.

Należności ogółem na koniec omawianego okresu wynosiły 16 mln 994 tys 589 zł 84 gr, w tym:

- należności niewymagalne 6 mln 092 tys 477 zł 58 gr

- należności wymagalne 10 mln 902 tys 112 zł 26 gr .

Wieloletnia Prognoza Finansowa przyjęta została uchwałą rady Miejskiej z dnia 30 grudnia 2010 roku i została opracowana na lata 2011- 2025. Dla każdego roku objętego prognozą określono wielkości budżetowe, o których mowa w art. 226 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych. Prognozowana kwota zadłużenia na koniec 2011 roku wynosi 23 mln 911 tys 624 zł, co zgodnie z art. 170 ustawy o finansach publicznych stanowi wskaźnik zadłużenia 41, 92 %, przy dopuszczalnym 60 %, natomiast planowana łączna kwota spłaty zobowiązań do dochodów ogółem z art. 169 ustawy wynosi 6,15 %, przy maksymalnym wskaźniku 15 %.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik podziękował za przedstawienie powyższej informacji.

Dodał również, że dysponuje opinią Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 8 września 2011 roku w sprawie opinii o przedłożonej przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2011 roku, która stanowi załącznik do protokołu.

Skład Orzekający postanowił wydać pozytywną opinię w powyższej informacji.

W związku z brakiem dyskusji, przeszedł do następnego punktu obrad.

 

Ad. pkt. 7

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011- 202, który stanowi załącznik do protokołu.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Gminy Bogdan Tkaczyński, poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 22 września, jednogłośnie przyjęła ten projekt uchwały.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem dyskusji nad zaprezentowanym projektem uchwały, poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie projekt uchwały.

Głosowanie

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta i Gminy na rok 2011, który stanowi załącznik do protokołu.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Gminy Bogdan Tkaczyński, poinformował, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem dyskusji nad zaprezentowanym projektem uchwały, poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie projekt uchwały.

Głosowanie

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.

Inspektor Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały zmieniająca Uchwałę Nr VIII/41/2008 z dnia 27 czerwca 2008 roku w sprawie przyjęcia „Programu pomocy de minimis dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie”, który stanowi załącznik do protokołu.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Gminy Bogdan Tkaczyński, poinformował, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem dyskusji nad zaprezentowanym projektem uchwały, poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie projekt uchwały.

Głosowanie

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.

Przewodniczący Andrzej Dominik, przedstawił projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Stałych Komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.

W związku z brakiem dyskusji nad zaprezentowanym projektem uchwały, poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie projekt uchwały.

Głosowanie

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.

Ogłoszono 5 min przerwy.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Statutowej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.

Zaproponował, aby w skład Komisji weszło 5 osób, oraz poprosił zgłaszanie kandydatur.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zgłosił kandydaturę Radnego Marka Ciapki.

Radny Marek Ciapka, wyraził zgodę.

Radny Bogdan Tkaczyński, zgłosił dwie kandydatury: Radną Annę Józefowicz i Radnego Janusza Laboka.

Radna Anna Józefowicz, wyraziła zgodę.

Radny Janusz Labok, wyraził zgodę.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, zgłosił Radną Jadwigę Dziewa.

Radna Jadwiga Dziewa, wyraziła zgodę.

Radny Antoni Dulęba, zgłosił Radną Dorotę Kruszę.

Radna Dorota Krusze wyraziła zgodę.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem innych propozycji, przedstawił projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie.

Głosowanie

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.

 

                                                                                  Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                              (-) Andrzej Dominik

 

 

Ad. pkt. 8.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przekazał prowadzenie dalszych obrad Wiceprzewodniczącemu Stanisławowi Susz.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, przypomniał Wysokiej Radzie, że na poprzedniej sesji postulat został skierowany do rozpatrzenia przez Komisję Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego.

Poprosił Przewodniczącego Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego o przedstawienie swojego stanowiska.

Przewodniczący Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego Krzysztof Gnach, odczytał stanowisko Komisji dot. postulatu Pana Ryszarda Barańskiego, które stanowi załącznik do protokołu.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, otworzył dyskusję.

Radny Franciszek Gawęda, zadał pytanie, czy ten postulat zostanie odczytany?

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że wszyscy Radni o ile wie, takowy postulat otrzymali, mieli możliwość zapoznania się z nim, także myśli, że nie ma sensu odczytywać, nie ma potrzeby.

Radny Franciszek Gawęda, zwróci uwagę, że jego pytanie brzmiało, czy zostanie odczytany, a nie czy otrzymali.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, odpowiedział, że nie zostanie odczytany, z uwagi na to, że został skierowany we właściwym trybie, i myśli, że Pan Barański ten postulat też publikował, pewnie był podany do wiadomości publicznej, a rolą Rady jak również Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego było rozpatrzenie tego postulatu i zajęcie określonego stanowiska i przedstawienie go Radzie.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, w związku z brakiem dyskusji, przedstawił Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Ryszarda Barańskiego na działalność Burmistrza Ząbkowic Śląskich w zakresie gospodarowania mieniem gminny, oraz poddał go pod głosowanie.

Głosowanie: 18 głosów za, 3 głosy przeciw

Uchwała została przyjęta.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, przedstawił projekt uchwały w sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Radnego Rady Miejskiej Pana Andrzeja Dominika.

Radna Danuta Tkaczonek, zadała pytanie, to jest nowa uchwała, i w punkcie programu sesji było rozpatrywanie postulatu, i uchwałą Rady Miejskiej Rada ten postulat rozstrzygnęła. Pan Przewodniczący w tej chwili przeczytał konkretny dokument uchwały o której nie wiedzieli na początku sesji, że takowa uchwała będzie.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że to jest całościowe rozpatrzenie problemu. Poprosił Panią Mecenas o zabranie głosu, zajęcie stanowiska.

Radca Prawny Kamila Rutkowska- Krehut, powiedziała, że postulat obejmuje dwie sprawy, obejmuje skargę na Burmistrza i kwestię wygaśnięcia mandatu. Jeżeli chodzi o skargę na Burmistrza to była już prowadzona dyskusja i ewentualna uchwała została dyskusja. Jeżeli natomiast chodzi o kwestię wygaśnięcia, jej zdaniem powinna zostać jeszcze przeprowadzona dyskusja w tej kwestii, czy stanowisko Komisji Przestrzegania Prawa jest zaakceptowane przez całą Radę. I w zależności od tego co wyjdzie z tej dyskusji podejmiecie uchwałę, albo stanowisko w tej kwestii, czy ten postulat w zakresie wygaśnięcia mandatu jest zasadny czy nie, i konsekwencją tego będzie odmowa wygaśnięcia, bądź stwierdzenie wygaśnięcia. Decyzja musi być podjęta, bo Wojewoda będzie to badał i może później nas zmusić poprzez wydanie zarządzenia zastępczego.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, ze postulat dotyczył problemu niegospodarności Pana Burmistrza jak i sprawa wygaśnięcia mandatu. Zostały postawione konkretne zarzuty.

Radna Danuta Tkaczonek, powiedziała, że idąc Państwa tropem logicznego myślenia to również powinna być uchwała dot. skargi Pana Barańskiego na niegospodarność Pana Burmistrza, uchwała oddzielna. W tej chwili uchwałą jedną została rozpatrzona całościowo, kompleksowo postulat Ryszarda Barańskiego.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że przeczytał uchwałę, którą podjęli w sprawie niegospodarności Pana Burmistrza, która została przegłosowana. Jeszcze raz odczytał uchwałę.

Przy kolejnej uchwale zapraszał Radnych do dyskusji, przy której nie było dyskusji- uchwałą w sprawie wygaśnięcia lub odmowy wygaśnięcia mandatu Pana Andrzeja Dominika.

Postulat był złożony z dwóch części.

Radny Franciszek Gawęda, zadał pytanie do Pani Radczyni, czy z chwilą, kiedy przyjęliśmy przyjęcie porządku obrad w punkcie 7 podjęcie uchwał, poza dwoma czy trzema uchwałami, które w tej chwili czyta Pan przewodniczący, czy jest to zgodne z procedurą i z prawem?

Radna Danuta Tkaczonek, dodała, że taka była też jej intencja pytań i dopytywania się o te konkretne sprawy.

Radca Prawny Kamila Rutkowska- Krehut, odpowiedziała, że organ powinien wprowadzić te dwie uchwały.

Radny Marek Ciapka, uważa, że jeżeli chodzi istotę postulatu, nie koniecznie muszą być uchwały, więc powinni rozwiązać lub podjąć rozwiązanie pośrednie, czyli glosować za przyjęciem postulatu bądź odrzucenie postulatu i konsekwencją tego będzie nie zawieranie żadnej i głosowanie żadnych uchwał.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że widzi, że są rozbieżne stanowiska, ogłosił 5 min przerwy.

Radny Andrzej Dominik, opuścił obrady.

Po przerwie Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, poprosił Radcę Prawnego o przedstawienie stanowiska w tej kwestii.

Radca Prawny Kamila Rutkowska- Krehut, powiedziała, że konsultowała tę kwestię z nadzorem i nadzór i zarówno ona po przemyśleniu stwierdzili, że nie ma podstaw, żeby zmieniać porządek obrad, ponieważ w pkt. 7 jest rozpatrzenie postulatu, każdy postulat zna, więc wie, że obejmuje to dwie sprawy, skargę na bezczynność burmistrza i wszczęcie postępowania w przedmiocie wygaśnięcia mandatu, i dlatego w zależności od tego po dyskusji, jakie będzie stanowisko, a stanowisko z reguły jest wypracowywane w formie uchwały, taką uchwałę podejmiecie.

Radna Danuta Tkaczonek, to dlaczego w zawiadomieniu o dzisiejszej sesji nie był jasno sformułowany program, a mianowice, że jest rozpatrzenie uchwał w sprawie skarg zawartych w postulacie Pana Barańskiego, jest tylko samo rozpatrzenie postulatu, bo dotychczas dobrą praktyką było, że z chwilą, kiedy były skargi, postulaty, jasno i wyraźnie był komunikat, że jest rozpatrzenie jakiejkolwiek skargi w drodze uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że może to wytłumaczyć, ale myśli, że najlepiej będzie jak zajmie stanowisko Pani Radczyni.

Radca Prawny Kamila Rutkowska- Krehut, powiedziała, że temat jest „rozpatrzenie postulatu” i nie trzeba było go rozbijać, że chodzi tu o skargę na burmistrza i przedmiot wygaśnięcia mandatu, ponieważ każdy zapoznał się z tym postulatem, tak mniema, i wie co obejmuje, i dlatego nie było potrzeby rozbijania tego, ponieważ chodzi tutaj o postulat.

Radny Bogdan Tkaczyński, w punkcie tym jest rozpatrzenie postulatu. Komisja Przestrzegania Prawa przedstawiła stanowisko, jako bezzasadne, zarówno w pierwszej jak i w drugiej sprawie. Następnie Pan Przewodniczący zaproponował o zabranie głosu przez Radnych, nikt nie zabrał głosu w tej sprawie, w związku z tym przez aklamację przyjęli stanowisko Komisji, a w związku z powyższym konkluzją tego stanowiska winny być uchwały, które podsumowują, te stanowiska  i nie można było tego ująć w programie, ponieważ nie znali jakie jest stanowisko Komisji Przestrzegania Prawa. I to jest jego zdaniem logiczne wytłumaczenie.

Radny Franciszek Gawęda, zadał pytanie do Radczyni, czy w tym konkretnym przypadku Rada łamie prawo czy też nie? Tzn. w tym konkretnym przypadku dotyczącym podejmowania uchwał, w kontekście porządku obrad jak i w kontekście rozpatrywanego postulatu.

Radca Prawny Kamila Rutkowska- Krehut, jej zdaniem Rada w kwestii rozpatrzenia postulatu i nie wprowadzania do porządku obrad tych uchwał, które mają być podjęte, nie narusza prawa jest to zgodne z prawem, jeżeli w ramach rozpatrzenia postulatu podejmie się dwa stanowiska.

Radny Krzysztof Gnach, zwrócił się do Radnej Danuty, i powiedział, że to na Pani wniosek Komisja Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego rozszerzyła ten postulat o skargę na działalność Pana Burmistrza. Chciał tylko przypomnieć, i dziwi go, że w tym momencie nie wiem Pani, o co chodzi, i potrzebuje Pani przygotowania projektu uchwał. Treść zarówno postulatu jak i stanowisko Komisji Pani zna, bo brała Pani udział w głosowaniu, także, myśli, że nie ma sensu dalej tego rozwlekać o podejmowanie jakiś uchwał, a poza tym jeśli taka będzie wola Rady, to można to odwlec o następny miesiąc, ale nie o to chodzi. Chcieliby wszyscy, żeby zarówno i Pan Ryszard Barański, czyli postulujący jak i osoby wymienione w postulacie, Pan Burmistrz jak i Pan Andrzej Dominik znali sprawę i żeby ten temat zakończyć.

Radna Danuta Tkaczonek, ad vocem powiedziała, że więcej jawności w sprawie Pana Andrzeja Dominika, a na pewno niebyło by takich perturbacji przy załatwieniu kwestii tego postulatu.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że z tego, co się orientuje, ta jawność jest już na sztandarach właściwie w gazetach ogólnopolskich i we wszystkich prokuratorach w okolicy. Myśli, że tej jawności jest nadmiar, ale myśli, że od 2007 roku ta sprawa się ciągnie i pora może zakończyć to.

Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 1 „Stare Miasto” Marian Patela, uważa, że Rada nie powinna zamiatać pod dywan pewnych problemów. Jego zdanie w sprawie Radnego Przewodniczącego Rady Andrzeja Dominika jest takie, że ma duże doświadczenie, i jest za tym, żeby został Radnym i Przewodniczącym, ale chciałby również radzić Radzie, żeby uwzględniać protokół NIK-u. Poprosił również, aby odpowiadać merytorycznie, np. dot. uchwał w sprawie zmian w budżecie, co w wyniku tych zmian się zmieni.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, myśli, że stanowiska poszczególnych Komisji i na komisjach wypracowuje się te wszystkie zmiany, przez wszystkie komisje to przechodzi, także nie jest to anonimowe i w związku z tym zaprasza na obrady komisji.

Zamknął dyskusję w powyższej kwestii i przedstawił projekt uchwały w sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Radnego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich Pana Andrzeja Dominika, który stanowi załącznik do protokołu, oraz poddał go pod głosowanie.

Głosowanie: 15 głosów za, 2 głosy przeciw 2 głosy wstrzymujące

Radny Franciszek Gawęda, zgłosił informacje, że nie brał udziału w głosowaniu, ponieważ uważa, że jest to proceduralnie niezgodne z prawem.

Uchwała została przyjęta.

 

Ad. pkt. 9

Radna Danuta Tkaczonek, poinformowała, że wpłynęły do niej zapytania, jako do radnej od młodzieży ząbkowickiej, która chce się rozwijać muzycznie. I w związku z tym ma zapytanie: ile wynosił sponsoring gminy dotyczący nagrania płyty the Colonists i jakie były zasady wyboru tego zespołu a nie innego do takiego sponsoringu i do sfinansowania przez Gminę nagrania tej płyty.

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiedział, że nie ma w tej chwili wiedzy, jaka była kwota i, że odpowiedź otrzyma Pani na piśmie.

Ad. pkt. 10

Radny Marek Ciapka, wrócił do budżetu, a mianowice do projektu budżetu na rok 2012. Prosi o zwrócenie uwagi i rozpatrzenie możliwości uwzględnienia w projekcie skorzystania z promesy na zadania remontu dróg wojewódzkich, które są jeszcze w zarządzie DZDiK, ma na myśli ulice Żeromskiego, Kłodzką, Kamieniecką, zgodnie z nowym prawodactwem od 1 stycznia 2013 roku te drogi będą w zarządzie gminy. Na ile jest to możliwe można korzystać z tych środków, bo takie promesy mogą być jeszcze udzielone. Problem z drogami jest i będzie.

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, powiedział, że prowadzą bardzo intensywne rozmowy na temat dróg wojewódzkich, o których wspomniano z Zarządem Województwa Dolnośląskiego i Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei, jeżeli będą już na ukończeniu, to poinformuje Wysoką Radę na posiedzeniu. Na pewno będzie to w tym roku.

Sołtys sołectwa Strąkowa Jadwiga Zięba, podziękowała za zajęcie stanowiska w sprawie jej postulatu dot. wsi Strąkowa. Nawiązała również do funduszu sołeckiego, że zmieniły się zasady wydatkowania środków z tego funduszu i powoduje to dużą biurokrację. Zaapelowała o zwracanie ze strony gminy na rozwieszane plakaty przedwyborcze, aby jednak na to reagować, ponieważ są rozlepiane wszędzie gdzie jest miejsce, np. przystanki, drzewa.

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiedział, że jeżeli chodzi o trzecia rzecz, to prosi, aby zgłaszać to do Straży Miejskiej. Jeżeli chodzi o sprawy związane z zamówieniami publicznymi, to ten regulamin jest niedoskonały. Chce, aby zakupy do 14 000 euro, aby też miały ramy prawne, żeby było to przejrzystość i czytelne. Zarządzenie będzie modyfikowane, tak, aby nie utrudniało życia i w jego opinii jest niezbędne, żeby uniknąć jakichkolwiek niedomówień.

Sołtys sołectwa Jaworek Kazimierz Wojtaczka, dodał, że zgadza się z Panią Jadwigą Zięba, oraz zapytał: czy przetarg na zatokę i przystanek jest już rozstrzygnięty?

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, powiedział, że jak sołtys robi zakupy, to urzędnicy się pod tym podpisują, i odpowiadają, a on chce zabezpieczyć siebie i swoich współpracowników maksymalnie jak to jest możliwe, przed różnymi może pytaniami.

Jeżeli chodzi o sprawę związaną z zatokami to jest już po przetargu, i nie wie dokładnej kwoty, ale na pewno są oszczędności, ponieważ Pan Dyrektor Drożdż przekazał mu taką informację. Szczegółów jeszcze nie zna.

Radna Danuta Tkaczonek, ma formalną prośbę, prosi, aby bynajmniej do jej korespondencji dla niej dostarczano wszystkie projekty uchwał, jakie będą podejmowane w danym dniu na danej sesji, ponieważ z chwilą, kiedy były jakiekolwiek autopoprawki, bądź inne zmiany, nawet w dniu ostatnim, na tzw. minutę przed potrafiło Biuro Rady postawić projekt uchwały na stole i po prostu był ten projekt uchwały na stole. Wyraża swoje duże niezadowolenie, że trafiły się dzisiaj na sesji uchwały, o których wcześniej treści nie znała.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, myśli, że ta uwaga skierowana do Biura Rady znajdzie swoje rozwiązanie.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji zamknął obrady.

 

Protokołowała

Monika Gwóźdź

 

 

 

                                                           Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

                                                                            (-) Stanisław Susz