Protokół nr XVII/2011
z sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 26 września
2011 roku
w Sali Konferencyjnej
Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
Godzina rozpoczęcia: 10:00
Godzina zakończenia: 12:00
Miejsce obrad: Sala konferencyjna Urzędu Miejskiego
W sesji
udział wzięli:
Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Ponadto
uczestniczyli:
Marcin Orzeszek Burmistrz
Ząbkowic Śląskich
Ewa Figzał Wiceburmistrz
Ząbkowic Śląskich
Bożena Kurczyna Skarbnik
Kamila Rutkowska- Krehut Radca
Prawny
Dyrektorzy i Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy
Sołtysi i Przewodniczący Zarządów Osiedli
Na podstawie
art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz
na podstawie Statutu
Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik - o t w o r z y ł XVII
Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich VI kadencji, stwierdzając, że
uczestniczy w niej 21 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada
może obradować i podejmować prawomocne decyzje.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformował,
że protokół z obrad prowadzić będzie Pani Monika Gwóźdź.
Następnie przedstawił
porządek obrad.
1.
Przyjęcie porządku
obrad.
2.
Podjęcie uchwały w
sprawie wstąpienia kandydata w miejsce Radnego, którego mandat wygasł
3.
Przyjęcie protokołu z
dnia 26.08.2011.
4.
Informacja z pracy
Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.
5.
Informacja z pracy
Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.
6.
Informacja z wykonania budżetu za I półrocze 2011
roku.
7.
Podjęcie uchwał:
·
w sprawie wprowadzenia
zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2011-
2025
·
w sprawie wprowadzenia
zmian w budżecie Miasta i Gminy na rok 2011
·
zmieniająca Uchwałę Nr
VIII/41/2008 z dnia 27 czerwca 2008 roku w sprawie przyjęcia „Programu pomocy
de minimis dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy na terenie Gminy
Ząbkowice Śląskie”
·
w sprawie uzupełnienia
składu osobowego Stałych Komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich
8.
Rozpatrzenie postulatu
Pana Ryszarda Barańskiego.
9.
Interpelacje i zapytania
Radnych.
10.
Sprawy różne.
11.
Zakończenie obrad.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił wysoką Radę, aby do
porządku obrad wprowadzić projekt uchwały w sprawie powołania Komisji
Statutowej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.
Dodał, że potrzeba powołania takiej Komisji wiąże się
z postulatem mieszkańców Szklar Huta o rozdzielenie sołectwa. Obyły się również
konsultacje, które wypadły pozytywnie w sprawie oddzielenia miejscowości Szklar
Huta od sołectwa Sulisławice. W związku z tym kolejnym etapem jest powołanie
komisji statutowej, która przygotuje statut dla nowego sołectwa.
Głosowanie
W wyniku
głosowania Wysoka Rada wprowadziła projekt uchwały do porządku obrad.
Ad.
pkt. 1
Porządek obrad został przyjęty.
Ad.
pkt. 2
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał projekt uchwały w sprawie wstąpienia kandydata w miejsce Radnego, którego mandat wygasł,
który poddał pod głosowanie
Głosowanie
W wyniku głosowania Wysoka Rada
jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.
W związku z powyższym poprosił
wszystkich o powstanie i odczytał rotę ślubowania, gdyż Pan Władysław Witkowski
złoży ślubowanie:
" Wierny konstytucji i prawu Rzeczypospolitej
Polskiej, ślubuje uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i
uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców „
Radny Władysław Witkowski złożył ślubowanie, wypowiedział
słowa:
„ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”
Ad.
pkt. 3
Wysoka Rada przyjęła przez aklamację protokół z dnia 26.08.2011
roku.
Ad.
pkt. 4
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik przedstawił informację ze swojej
pracy od ostatniej sesji.
Ad. pkt. 5
Burmistrz Marcin Orzeszek przedstawił informację ze swojej
pracy od ostatniej sesji ( informację stanowi załącznik do protokołu)
Ad.
pkt. 6
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna powiedziała, że budżet miasta i gminy na 2011 rok
został przyjęty przez Radę Miejską uchwałą z 30 grudnia 2010 roku.
W momencie jego uchwalenia wynosił:
- po stronie dochodów 56 568 057
zł,
- po stronie wydatków
56 424 448 zł.
Różnica między dochodami a
wydatkami stanowiła planowaną nadwyżkę budżetu w wysokości 143 609 zł z
przeznaczeniem na spłatę kredytu. W okresie I półrocza 2011 roku Burmistrz
działając na podstawie art. 257 ustawy o finansach publicznych wprowadził
zmiany w budżecie w tym wynikające ze zmian dotacji celowych na zadania zlecone
z zakresu administracji rządowej oraz na dofinansowanie własnych zadań
bieżących.
Burmistrz podjął także decyzję o
rozwiązaniu rezerwy budżetowej w wysokości 683 686 zł w tym:
- rezerwy ogólnej 68 917 zł,
- rezerwy celowej na remonty
placówek oświatowo wychowawczych 14 950 zł,
- rezerwy celowej na zarządzanie
kryzysowe 40 tys zł,
- rezerwy na odprawy dla
pracowników oświaty 124 819 zł w tym uchwałą rady została dokonana zmiana
przeznaczenia rezerwy na zwiększenie planów finansowych jednostek oświatowych,
- rezerwy na podwyżki płac dla
nauczycieli rozwiązano 435 tys zł w tym zmiana przeznaczenia na zwiększenie
planów finansowych jednostek oświatowych w kwocie 395 659 29 zł.
W okresie I półrocza w wyniku
wprowadzonych zmian zarówno zarządzeniami burmistrza jak i uchwałami rady
miejskiej dokonano istotnych zmian, w tym zwiększono dochody bieżące o kwotę
1 774 783 48 zł oraz zmniejszono dochody majątkowe w łącznej kwocie
1 304 918 zł.
Po dokonanych zmianach budżet na
dzień 30 czerwca 2011 roku został ustalony na poziomie:
- dochody 57 037 922 48 zł,
- wydatki 64 096 243
48 zł,
- przychody
8 802 211 zł,
- rozchody, czyli
spłaty kredytów 1 743 890 zł.
Deficyt budżetu został
ustalony na poziomie 7 058 321 zł.
Planowane na 2011 rok
dochody budżetowe wykonano w okresie I półrocza w wysokości
26 620 826 80 zł, co stanowi 46, 7 % planu. W kwocie ogółem:
- dochody bieżące stanowiły 25 657 829
75 zł, co stanowiło 52, 66 % planu,
- dochody majątkowe wypracowano w wysokości
962 997 005 zł, co stanowiło 11, 58 % planu.
W stosunku do roku
ubiegłego nastąpił wzrost:
- dochodów bieżących o
1 613 199 98 zł,
- dochodów majątkowych
o 607 757 15 zł.
Na realizację zadań
gmina otrzymała w omawianym okresie z budżetu państwa środki w łącznej
wysokości 11 375 43 89 zł, w tym:
- subwencji ogólnej 6 833 508
zł, z czego 6 607 488 zł stanowiła subwencja oświatowa. - dotacje
celowe na zadania zlecone otrzymano 3 446 139 089 zł.
- dotacje celowe na
zadania własne 916 121 zł.
- dotacje celowe na
realizacje inwestycji w ramach programu „Radosna Szkoła” 179 275 zł.
Z funduszy celowych
otrzymano w omawianym okresie kwotę 88 126 zł w tym:
- z państwowego funduszu
rehabilitacji osób niepełnosprawnych 53 671 zł,
- z Ministerstwa
Sportu i Turystyki na dofinansowanie zajęć sportowych 34 455 zł. Ponadto
otrzymano środki w kwocie 2 200 zł na realizację projektu polsko
niemieckiej współpracy młodzieży, zadanie to realizowane jest przez szkołę
podstawową w zwróconej. W omawianym okresie nastąpiła również refundacja ze
środków europejskich w kwocie ogólnej 297 512 083 zł w tym:
- z tyt. Realizacji zadania pn. „ Remont
świetlicy wiejskiej w miejscowości Zwrócona na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie”
była to kwota 116 tys 521 zł 95 gr ,
- z tytułu realizacji
zadania „ Przebudowa i adaptacja budynku świetlicy wiejskiej w Kozińcu”
otrzymana kwota 180 tys 990 zł 88 gr.
Wydatki budżetowe
zrealizowano w łącznej kwocie 27 mln 220 tys 890 zł 98 gr, co stanowiło 42, 47
% planu, w tym:
- wydatki bieżące 25
mln 288 tys 540 zł 2 gr, realizacja planu 51, 8 %,
- wydatki majątkowe
wykonano w wysokości 1 mln 932 tys 357 zł 96 gr, co stanowiło 12, 6 % planu.
W ramach wydatków
bieżących udzielono dotacji w wysokości ogólnej 768 tys 416 zł 7 gr, z tego:
- na instytucje kultury 601 tys 100 zł,
- dla klubów
sportowych 85 tys, na realizację zadań w zakresie profilaktyki
przeciwalkoholowej 60 tys,
- dla niepublicznego przedszkola „Kubuś Puchatek”
22 tys 316 zł, 7 gr.
Jeżeli chodzi o rodzaj
wydatków bieżących, przedstawiał się następująco, z ogólnej kwoty poniesionych
wydatków bieżących 3 % stanowiły przekazane dotacje, na wynagrodzenia i
pochodne przekazano 53, 3 % wszystkich wydatków oraz na pozostałe wydatki 43, 7
%. Na wynagrodzenia i pochodne przeznaczono ogólną kwotę w wysokości 13 mln 477
tys 150 zł 49 gr, w tym:
- na wynagrodzenia
osobowe 9 mln 677 tys 356 zł 66 gr,
- na dodatkowe
wynagrodzenia roczne 1 mln 541 tys 281 zł 71 gr,
- na wynagrodzenia
bezosobowe 104 tys 205 zł 80 gr,
- na wynagrodzenia
prowizyjne 157 tys 301 zł 49 gr,
- pochodne od
wynagrodzeń 1 mln 969 tys 300 zł 64 gr,
- składki na
ubezpieczenie zdrowotne (OPS) 27 tys 704 zł 19 gr.
Najwyższy udział w
strukturze wydatków bieżących mają wydatki poniesione na oświatę i wychowanie.
W dziale 801 plan wydatków wg stanu na 30 czerwca 2011 roku wynosił 22 mln 480
tys. 773 zł 37 gr natomiast jego realizacja w omawianym okresie wyniosła 12 mln
031 tys 889 zł 7 gr, co stanowiło 53, 52 % planu, z czego:
- na szkoły podstawowe przeznaczono 4 mln 480
tys 138 zł 33 gr,
- na oddziały
przyszkolne przy szkołach podstawowych 338 tys 036 zł 54 gr
- na przedszkola 2 mln 614 tys 198 zł 8 gr,
- na gimnazja 3 mln
101 tys 644 zł 82 gr,
- na dowozy uczniów do
szkól 311 tys 012 zł 81 gr
- na utrzymanie
stołówek szkolnych 798 tys 670 zł 91 gr
- na odpisy na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów i rencistów 148 tys 871 zł
51 gr
- na dotację dla niepublicznego
przedszkola „ Kubuś Puchatek”22 tys 316 zł 7 gr.
W zakresie zadań
oświatowych w ramach edukacyjnej opieki wychowawczej poniesiono również wydatki
w kwocie 614 tys 803 zł 94 gr, w tym:
- na utrzymanie
świetlic szkolnych 467 tys 588 zł 62 gr
- na pomoc materialna
dla uczniów 147 tys 215 zł 32 gr.
Na drugim miejscu w
strukturze wydatków znajdują się wydatki poniesione na pomoc społeczną. W I
półroczu wyniosły one 4 mln 393 tys 902 zł 34 gr.
Wydatki na
administrację publiczną stanowiły kwotę 2 mln 762 tys 107 zł 33 gr, natomiast w
pozostałych działach klasyfikacji budżetowej wynosiły:
- transport i łączność
461 tys 608 zł 71 gr
- gospodarka
mieszkaniowa 917 tys 391 zł 90 gr
- działalność usługowa
16 tys 737 zł 65 gr
- urzędy naczelnych
organów władzy 1 mln 941 tys
- obrona narodowa 400
zł
- bezpieczeństwo
publiczne i ochrona przeciwpożarowa 422 tys 127 zł
- wydatki związane z
poborem dochodów 166 tys 694 zł
- na obsługę długu
publicznego 416 tys 252 zł
- na ochronę zdrowia
187 tys 239 zł
- gospodarka komunalna
926 tys 657 zł
- kultura i ochrona
dziedzictwa narodowego 962 tys 718 zł
- kultura fizyczna i
sport 671 tys 296 zł
Wydatki majątkowe.
Zgodnie z uchwałą z 30 grudnia 2010 roku na wydatki majątkowe zaplanowano kwotę
w wysokości 9 mln 645 tys 786 zł, w tym:
- na wydatki inwestycyjne
8 mln 805 tys 261 zł
- zakupy inwestycyjne
20 tys 595 zł
- dotację na
realizację zadania pn. „ Budowa obejścia ul. Kamienieckiej” 819 tys 930 zł
Na przestrzeni I
półrocza 2011 roku uchwałami Rady Miejskiej dokonano zmian w planie wydatków
majątkowych, który na 30 czerwca 2011 roku wynosił:
- wydatki inwestycyjne
13 mln 365 tys 916 zł,
- zakupy inwestycyjne
238 tys 345 zł,
- dotacje na budowę
obejścia ul. Kamienieckiej 1 mln 319 tys 930 zł
- dotacja celowa dla
Powiatu na współfinansowanie zadań dotyczących budowy zatocze) autobusowych 70
tys,
- dotacja dla ZOK-u na
realizację zadania „ Przebudowa Sali kinowej w Ząbkowickim Ośrodku Kultury” 340
tys
Łącznie na wydatki
majątkowe zaplanowano kwotę 15 mln 334 tys 191 zł.
W okresie I półrocza
wydatkowani na zadania inwestycyjne kwotę ogółem 1 mln 932 tys 357 zł 96 gr.
Szczegółowa informacja odnośnie realizacji poszczególnych zadań znajduje się od
strony 31 w informacji.
Na finansowanie zadań
zleconych przez administrację rządową gmina otrzymała środki w wysokości 3 mln
446 tys 139 zł 89 gr. W ramach otrzymanych środków sfinansowano:
- zwrot podatku
akcyzowego dla podatników rolnych 436 tys 777 zł 75 gr,
- zadania z zakresu
administracji publicznej 90 tys 400 zł
- uaktualnienie spisów
wyborców 1 tys 941 zł 12 gr
- pozostałe wydatki
obronne 400 zł
- spis powszechny 21
tys 683 zł 36 gr
- świadczenia rodzinne
i zaliczki alimentacyjne 2 mln 727 tys 906 zł,
- składki na
ubezpieczenie zdrowotne 11 tys 400 zł
- usługi opiekuńcze i
specjalistyczne usługi opiekuńcze 22 tys 841 zł
Stan należności i
zobowiązań gminy na 30 czerwca 2011 roku przedstawiał się następująco:
zobowiązania ogółem 18 mln 401 tys 747 zł w tym zobowiązania niewymagalne 18
mln 357 tys 681 zł 70 gr z tego kredyty krótkoterminowe zaciągnięte na pokrycie
występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu z terminem jego spłaty
do końca roku w wysokości 1 mln 329 tys
093 zł 25 gr. Natomiast kredyty długoterminowe w wysokości 15 mln 573 tys 482
zł 55 gr. Również została zaciągnięta pożyczka w Banku Gospodarstwa Krajowego
na realizację inwestycji w Tarnowie, dług z tego tytułu wynosi 1 mln 455 tys
105 zł 90 gr. Natomiast zobowiązania wymagalne wystąpiły w wysokości 44 ty 065
zł 84 gr, stanowiące nadpłaty w podatkach i opłatach i wykazywane są w sprawozdaniu
Rb 27 S.
Należności ogółem na
koniec omawianego okresu wynosiły 16 mln 994 tys 589 zł 84 gr, w tym:
- należności
niewymagalne 6 mln 092 tys 477 zł 58 gr
- należności wymagalne
10 mln 902 tys 112 zł 26 gr .
Wieloletnia Prognoza
Finansowa przyjęta została uchwałą rady Miejskiej z dnia 30 grudnia 2010 roku i
została opracowana na lata 2011- 2025. Dla każdego roku objętego prognozą
określono wielkości budżetowe, o których mowa w art. 226 ust. 1 i 2 ustawy o
finansach publicznych. Prognozowana kwota zadłużenia na koniec 2011 roku wynosi
23 mln 911 tys 624 zł, co zgodnie z art. 170 ustawy o finansach publicznych
stanowi wskaźnik zadłużenia 41, 92 %, przy dopuszczalnym 60 %, natomiast
planowana łączna kwota spłaty zobowiązań do dochodów ogółem z art. 169 ustawy
wynosi 6,15 %, przy maksymalnym wskaźniku 15 %.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik podziękował za przedstawienie
powyższej informacji.
Dodał również, że dysponuje opinią
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 8 września
2011 roku w sprawie opinii o przedłożonej przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich
informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2011 roku, która stanowi
załącznik do protokołu.
Skład Orzekający postanowił wydać
pozytywną opinię w powyższej informacji.
W związku z brakiem dyskusji,
przeszedł do następnego punktu obrad.
Ad. pkt. 7
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie
wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ząbkowice Śląskie
na lata 2011- 202, który stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Gminy Bogdan Tkaczyński,
poinformował, że Komisja na posiedzeniu w dniu 22 września, jednogłośnie
przyjęła ten projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem dyskusji nad
zaprezentowanym projektem uchwały, poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie
projekt uchwały.
Głosowanie
W wyniku głosowania Wysoka Rada
jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie
wprowadzenia zmian w budżecie Miasta i Gminy na rok 2011, który stanowi
załącznik do protokołu.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Gminy Bogdan Tkaczyński,
poinformował, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem dyskusji nad
zaprezentowanym projektem uchwały, poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie
projekt uchwały.
Głosowanie
W wyniku głosowania Wysoka Rada
jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.
Inspektor
Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały zmieniająca Uchwałę
Nr VIII/41/2008 z dnia 27 czerwca 2008 roku w sprawie przyjęcia „Programu
pomocy de minimis dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy na terenie
Gminy Ząbkowice Śląskie”, który stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Gminy Bogdan Tkaczyński,
poinformował, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem dyskusji nad
zaprezentowanym projektem uchwały, poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie
projekt uchwały.
Głosowanie
W wyniku głosowania Wysoka Rada
jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.
Przewodniczący
Andrzej Dominik, przedstawił projekt uchwały w sprawie
uzupełnienia składu osobowego Stałych Komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.
W związku z brakiem dyskusji nad
zaprezentowanym projektem uchwały, poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie
projekt uchwały.
Głosowanie
W wyniku głosowania Wysoka Rada
jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.
Ogłoszono 5 min przerwy.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przedstawił projekt uchwały w
sprawie powołania Komisji Statutowej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.
Zaproponował, aby w skład Komisji
weszło 5 osób, oraz poprosił zgłaszanie kandydatur.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zgłosił kandydaturę Radnego
Marka Ciapki.
Radny
Marek Ciapka, wyraził zgodę.
Radny
Bogdan Tkaczyński, zgłosił dwie kandydatury: Radną Annę Józefowicz i
Radnego Janusza Laboka.
Radna
Anna Józefowicz, wyraziła zgodę.
Radny
Janusz Labok, wyraził zgodę.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, zgłosił Radną Jadwigę Dziewa.
Radna
Jadwiga Dziewa, wyraziła zgodę.
Radny
Antoni Dulęba, zgłosił Radną Dorotę Kruszę.
Radna
Dorota Krusze wyraziła zgodę.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem innych
propozycji, przedstawił projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie.
Głosowanie
W wyniku głosowania Wysoka Rada
jednogłośnie przyjęła zaprezentowany projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej
(-)
Andrzej Dominik
Ad.
pkt. 8.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przekazał prowadzenie dalszych
obrad Wiceprzewodniczącemu Stanisławowi Susz.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, przypomniał Wysokiej Radzie, że
na poprzedniej sesji postulat został skierowany do rozpatrzenia przez Komisję
Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego.
Poprosił Przewodniczącego Komisji
Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego o przedstawienie swojego
stanowiska.
Przewodniczący
Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego Krzysztof Gnach, odczytał
stanowisko Komisji dot. postulatu Pana Ryszarda Barańskiego, które stanowi
załącznik do protokołu.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, otworzył dyskusję.
Radny
Franciszek Gawęda, zadał pytanie, czy ten postulat zostanie
odczytany?
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że wszyscy Radni o
ile wie, takowy postulat otrzymali, mieli możliwość zapoznania się z nim, także
myśli, że nie ma sensu odczytywać, nie ma potrzeby.
Radny
Franciszek Gawęda, zwróci uwagę, że jego pytanie brzmiało, czy
zostanie odczytany, a nie czy otrzymali.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, odpowiedział, że nie zostanie
odczytany, z uwagi na to, że został skierowany we właściwym trybie, i myśli, że
Pan Barański ten postulat też publikował, pewnie był podany do wiadomości
publicznej, a rolą Rady jak również Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku
Publicznego było rozpatrzenie tego postulatu i zajęcie określonego stanowiska i
przedstawienie go Radzie.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, w związku z brakiem dyskusji,
przedstawił Wysokiej Radzie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana
Ryszarda Barańskiego na działalność Burmistrza Ząbkowic Śląskich w zakresie
gospodarowania mieniem gminny, oraz poddał go pod głosowanie.
Głosowanie: 18 głosów za, 3 głosy
przeciw
Uchwała została przyjęta.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, przedstawił projekt uchwały w
sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Radnego Rady Miejskiej Pana
Andrzeja Dominika.
Radna
Danuta Tkaczonek, zadała pytanie, to jest nowa uchwała, i w punkcie
programu sesji było rozpatrywanie postulatu, i uchwałą Rady Miejskiej Rada ten
postulat rozstrzygnęła. Pan Przewodniczący w tej chwili przeczytał konkretny
dokument uchwały o której nie wiedzieli na początku sesji, że takowa uchwała
będzie.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że to jest
całościowe rozpatrzenie problemu. Poprosił Panią Mecenas o zabranie głosu,
zajęcie stanowiska.
Radca
Prawny Kamila Rutkowska- Krehut, powiedziała, że postulat
obejmuje dwie sprawy, obejmuje skargę na Burmistrza i kwestię wygaśnięcia
mandatu. Jeżeli chodzi o skargę na Burmistrza to była już prowadzona dyskusja i
ewentualna uchwała została dyskusja. Jeżeli natomiast chodzi o kwestię
wygaśnięcia, jej zdaniem powinna zostać jeszcze przeprowadzona dyskusja w tej
kwestii, czy stanowisko Komisji Przestrzegania Prawa jest zaakceptowane przez
całą Radę. I w zależności od tego co wyjdzie z tej dyskusji podejmiecie
uchwałę, albo stanowisko w tej kwestii, czy ten postulat w zakresie wygaśnięcia
mandatu jest zasadny czy nie, i konsekwencją tego będzie odmowa wygaśnięcia,
bądź stwierdzenie wygaśnięcia. Decyzja musi być podjęta, bo Wojewoda będzie to
badał i może później nas zmusić poprzez wydanie zarządzenia zastępczego.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, ze postulat dotyczył
problemu niegospodarności Pana Burmistrza jak i sprawa wygaśnięcia mandatu.
Zostały postawione konkretne zarzuty.
Radna
Danuta Tkaczonek, powiedziała, że idąc Państwa tropem logicznego
myślenia to również powinna być uchwała dot. skargi Pana Barańskiego na
niegospodarność Pana Burmistrza, uchwała oddzielna. W tej chwili uchwałą jedną
została rozpatrzona całościowo, kompleksowo postulat Ryszarda Barańskiego.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że przeczytał
uchwałę, którą podjęli w sprawie niegospodarności Pana Burmistrza, która
została przegłosowana. Jeszcze raz odczytał uchwałę.
Przy kolejnej uchwale zapraszał
Radnych do dyskusji, przy której nie było dyskusji- uchwałą w sprawie wygaśnięcia
lub odmowy wygaśnięcia mandatu Pana Andrzeja Dominika.
Postulat był złożony z dwóch
części.
Radny
Franciszek Gawęda, zadał pytanie do Pani Radczyni, czy z chwilą,
kiedy przyjęliśmy przyjęcie porządku obrad w punkcie 7 podjęcie uchwał, poza
dwoma czy trzema uchwałami, które w tej chwili czyta Pan przewodniczący, czy
jest to zgodne z procedurą i z prawem?
Radna
Danuta Tkaczonek, dodała, że taka była też jej intencja pytań i
dopytywania się o te konkretne sprawy.
Radca
Prawny Kamila Rutkowska- Krehut, odpowiedziała, że organ powinien
wprowadzić te dwie uchwały.
Radny
Marek Ciapka, uważa, że jeżeli chodzi istotę postulatu, nie
koniecznie muszą być uchwały, więc powinni rozwiązać lub podjąć rozwiązanie
pośrednie, czyli glosować za przyjęciem postulatu bądź odrzucenie postulatu i
konsekwencją tego będzie nie zawieranie żadnej i głosowanie żadnych uchwał.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że widzi, że są
rozbieżne stanowiska, ogłosił 5 min przerwy.
Radny
Andrzej Dominik, opuścił obrady.
Po przerwie Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Susz, poprosił Radcę
Prawnego o przedstawienie stanowiska w tej kwestii.
Radca
Prawny Kamila Rutkowska- Krehut, powiedziała, że konsultowała tę
kwestię z nadzorem i nadzór i zarówno ona po przemyśleniu stwierdzili, że nie
ma podstaw, żeby zmieniać porządek obrad, ponieważ w pkt. 7 jest rozpatrzenie
postulatu, każdy postulat zna, więc wie, że obejmuje to dwie sprawy, skargę na
bezczynność burmistrza i wszczęcie postępowania w przedmiocie wygaśnięcia
mandatu, i dlatego w zależności od tego po dyskusji, jakie będzie stanowisko, a
stanowisko z reguły jest wypracowywane w formie uchwały, taką uchwałę
podejmiecie.
Radna
Danuta Tkaczonek, to dlaczego w zawiadomieniu o dzisiejszej sesji
nie był jasno sformułowany program, a mianowice, że jest rozpatrzenie uchwał w
sprawie skarg zawartych w postulacie Pana Barańskiego, jest tylko samo
rozpatrzenie postulatu, bo dotychczas dobrą praktyką było, że z chwilą, kiedy
były skargi, postulaty, jasno i wyraźnie był komunikat, że jest rozpatrzenie
jakiejkolwiek skargi w drodze uchwały.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że może to
wytłumaczyć, ale myśli, że najlepiej będzie jak zajmie stanowisko Pani
Radczyni.
Radca
Prawny Kamila Rutkowska- Krehut, powiedziała, że temat jest
„rozpatrzenie postulatu” i nie trzeba było go rozbijać, że chodzi tu o skargę
na burmistrza i przedmiot wygaśnięcia mandatu, ponieważ każdy zapoznał się z
tym postulatem, tak mniema, i wie co obejmuje, i dlatego nie było potrzeby
rozbijania tego, ponieważ chodzi tutaj o postulat.
Radny
Bogdan Tkaczyński, w punkcie tym jest rozpatrzenie postulatu.
Komisja Przestrzegania Prawa przedstawiła stanowisko, jako bezzasadne, zarówno
w pierwszej jak i w drugiej sprawie. Następnie Pan Przewodniczący zaproponował
o zabranie głosu przez Radnych, nikt nie zabrał głosu w tej sprawie, w związku
z tym przez aklamację przyjęli stanowisko Komisji, a w związku z powyższym
konkluzją tego stanowiska winny być uchwały, które podsumowują, te stanowiska i nie można było tego ująć w programie,
ponieważ nie znali jakie jest stanowisko Komisji Przestrzegania Prawa. I to
jest jego zdaniem logiczne wytłumaczenie.
Radny
Franciszek Gawęda, zadał pytanie do Radczyni, czy w tym konkretnym
przypadku Rada łamie prawo czy też nie? Tzn. w tym konkretnym przypadku
dotyczącym podejmowania uchwał, w kontekście porządku obrad jak i w kontekście
rozpatrywanego postulatu.
Radca
Prawny Kamila Rutkowska- Krehut, jej zdaniem Rada w kwestii
rozpatrzenia postulatu i nie wprowadzania do porządku obrad tych uchwał, które
mają być podjęte, nie narusza prawa jest to zgodne z prawem, jeżeli w ramach
rozpatrzenia postulatu podejmie się dwa stanowiska.
Radny
Krzysztof Gnach, zwrócił się do Radnej Danuty, i powiedział, że to
na Pani wniosek Komisja Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego rozszerzyła
ten postulat o skargę na działalność Pana Burmistrza. Chciał tylko przypomnieć,
i dziwi go, że w tym momencie nie wiem Pani, o co chodzi, i potrzebuje Pani
przygotowania projektu uchwał. Treść zarówno postulatu jak i stanowisko Komisji
Pani zna, bo brała Pani udział w głosowaniu, także, myśli, że nie ma sensu
dalej tego rozwlekać o podejmowanie jakiś uchwał, a poza tym jeśli taka będzie
wola Rady, to można to odwlec o następny miesiąc, ale nie o to chodzi.
Chcieliby wszyscy, żeby zarówno i Pan Ryszard Barański, czyli postulujący jak i
osoby wymienione w postulacie, Pan Burmistrz jak i Pan Andrzej Dominik znali
sprawę i żeby ten temat zakończyć.
Radna
Danuta Tkaczonek, ad vocem powiedziała, że więcej jawności w
sprawie Pana Andrzeja Dominika, a na pewno niebyło by takich perturbacji przy
załatwieniu kwestii tego postulatu.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, powiedział, że z tego, co się
orientuje, ta jawność jest już na sztandarach właściwie w gazetach
ogólnopolskich i we wszystkich prokuratorach w okolicy. Myśli, że tej jawności
jest nadmiar, ale myśli, że od 2007 roku ta sprawa się ciągnie i pora może
zakończyć to.
Przewodniczący
Zarządu Osiedla nr 1 „Stare Miasto” Marian Patela, uważa,
że Rada nie powinna zamiatać pod dywan pewnych problemów. Jego zdanie w sprawie
Radnego Przewodniczącego Rady Andrzeja Dominika jest takie, że ma duże
doświadczenie, i jest za tym, żeby został Radnym i Przewodniczącym, ale
chciałby również radzić Radzie, żeby uwzględniać protokół NIK-u. Poprosił
również, aby odpowiadać merytorycznie, np. dot. uchwał w sprawie zmian w
budżecie, co w wyniku tych zmian się zmieni.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, myśli, że stanowiska poszczególnych
Komisji i na komisjach wypracowuje się te wszystkie zmiany, przez wszystkie
komisje to przechodzi, także nie jest to anonimowe i w związku z tym zaprasza
na obrady komisji.
Zamknął dyskusję w powyższej
kwestii i przedstawił projekt uchwały w sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia
mandatu Radnego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich Pana Andrzeja Dominika, który
stanowi załącznik do protokołu, oraz poddał go pod głosowanie.
Głosowanie: 15 głosów za, 2 głosy
przeciw 2 głosy wstrzymujące
Radny
Franciszek Gawęda, zgłosił informacje, że nie brał udziału w
głosowaniu, ponieważ uważa, że jest to proceduralnie niezgodne z prawem.
Uchwała została przyjęta.
Ad. pkt. 9
Radna
Danuta Tkaczonek, poinformowała, że wpłynęły do niej zapytania,
jako do radnej od młodzieży ząbkowickiej, która chce się rozwijać muzycznie. I
w związku z tym ma zapytanie: ile wynosił sponsoring gminy dotyczący nagrania
płyty the Colonists i jakie były zasady wyboru tego zespołu a nie innego do
takiego sponsoringu i do sfinansowania przez Gminę nagrania tej płyty.
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiedział, że nie ma w tej
chwili wiedzy, jaka była kwota i, że odpowiedź otrzyma Pani na piśmie.
Ad.
pkt. 10
Radny
Marek Ciapka, wrócił do budżetu, a mianowice do projektu
budżetu na rok 2012. Prosi o zwrócenie uwagi i rozpatrzenie możliwości
uwzględnienia w projekcie skorzystania z promesy na zadania remontu dróg
wojewódzkich, które są jeszcze w zarządzie DZDiK, ma na myśli ulice Żeromskiego, Kłodzką, Kamieniecką,
zgodnie z nowym prawodactwem od 1 stycznia 2013 roku te drogi będą w zarządzie
gminy. Na ile jest to możliwe można korzystać z tych środków, bo takie promesy
mogą być jeszcze udzielone. Problem z drogami jest i będzie.
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, powiedział, że prowadzą bardzo
intensywne rozmowy na temat dróg wojewódzkich, o których wspomniano z Zarządem
Województwa Dolnośląskiego i Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei, jeżeli będą już
na ukończeniu, to poinformuje Wysoką Radę na posiedzeniu. Na pewno będzie to w
tym roku.
Sołtys
sołectwa Strąkowa Jadwiga Zięba, podziękowała za zajęcie
stanowiska w sprawie jej postulatu dot. wsi Strąkowa. Nawiązała również do
funduszu sołeckiego, że zmieniły się zasady wydatkowania środków z tego
funduszu i powoduje to dużą biurokrację. Zaapelowała o zwracanie ze strony
gminy na rozwieszane plakaty przedwyborcze, aby jednak na to reagować, ponieważ
są rozlepiane wszędzie gdzie jest miejsce, np. przystanki, drzewa.
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiedział, że jeżeli chodzi o
trzecia rzecz, to prosi, aby zgłaszać to do Straży Miejskiej. Jeżeli chodzi o
sprawy związane z zamówieniami publicznymi, to ten regulamin jest niedoskonały.
Chce, aby zakupy do 14 000 euro, aby też miały ramy prawne, żeby było to
przejrzystość i czytelne. Zarządzenie będzie modyfikowane, tak, aby nie
utrudniało życia i w jego opinii jest niezbędne, żeby uniknąć jakichkolwiek
niedomówień.
Sołtys
sołectwa Jaworek Kazimierz Wojtaczka, dodał, że zgadza się z Panią
Jadwigą Zięba, oraz zapytał: czy przetarg na zatokę i przystanek jest już
rozstrzygnięty?
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, powiedział, że jak sołtys robi
zakupy, to urzędnicy się pod tym podpisują, i odpowiadają, a on chce
zabezpieczyć siebie i swoich współpracowników maksymalnie jak to jest możliwe,
przed różnymi może pytaniami.
Jeżeli chodzi o sprawę związaną z
zatokami to jest już po przetargu, i nie wie dokładnej kwoty, ale na pewno są
oszczędności, ponieważ Pan Dyrektor Drożdż przekazał mu taką informację.
Szczegółów jeszcze nie zna.
Radna
Danuta Tkaczonek, ma formalną prośbę, prosi, aby bynajmniej do jej
korespondencji dla niej dostarczano wszystkie projekty uchwał, jakie będą
podejmowane w danym dniu na danej sesji, ponieważ z chwilą, kiedy były
jakiekolwiek autopoprawki, bądź inne zmiany, nawet w dniu ostatnim, na tzw.
minutę przed potrafiło Biuro Rady postawić projekt uchwały na stole i po prostu
był ten projekt uchwały na stole. Wyraża swoje duże niezadowolenie, że trafiły
się dzisiaj na sesji uchwały, o których wcześniej treści nie znała.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Stanisław Susz, myśli, że ta uwaga skierowana do
Biura Rady znajdzie swoje rozwiązanie.
W związku z wyczerpaniem porządku
obrad sesji zamknął obrady.
Protokołowała
Monika
Gwóźdź
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej
(-) Stanisław Susz