Protokół nr LIV/2010
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 20 stycznia 2010 roku
w sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
W sesji udział wzięli:
Radni
Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof
Kotowicz
Burmistrz Ząbkowic Śl.
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca
Burmistrza
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy
Iwona
Aibin
Sekretarz Gminy
Paweł
Polewski Radca
Prawny
oraz
goście zaproszeni wg listy obecności
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z
dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik - o t w o r z y ł LIV Sesję Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 21
radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.
Poinformował,
że protokół z obrad prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska
Następnie przedstawił porządek obrad
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
3.
Podjęcie
uchwał:
·
w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady
Miejskiej Ząbkowic Śląskich Franciszka Gawędy.
·
w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego
Gminy Ząbkowice Śląskie na lata
2010-2012.
·
w sprawie budżetu
Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na 2010 rok
·
w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie przez
Burmistrza Ząbkowic Śląskich na żądanie zwrotu bonifikaty.
4.
W sprawie obowiązków i zasad utrzymania zwierząt
domowych na terenie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie
5.
Interpelacje i zapytania Radnych.
6.
Sprawy różne.
7.
Zakończenie obrad.
Ad.
Pkt. 1
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał, kto chce wnieść coś do porządku obrad?
Radna Ewa Figzał, przewodnicząca
komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu poinformowała że na komisji członkowie
nie wypowiedzieli się w kwestii uchwały w sprawie obowiązku i zasad
utrzymywania zwierząt domowych na terenie miasta i Gminy Zabkowice Śląskie. Komisja uznała, aby
ten projekt przekazać burmistrzowi, w celu ustosunkowanie się do treści .
W związku, z czym poprosiła o wycofanie tego projektu uchwały z
porządku obrad.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowanie wniosek o wycofanie projektu
uchwały zgłoszonej przez radną.
Głosowanie: 21 głosów za
Projekt uchwały w sprawie obowiązku i zasad utrzymywania zwierząt domowych
na terenie miasta i gminy został wycofany z porządku obrad.
Porządek obrad został przyjęty.
Ad. Pkt. 2
Protokół z obrad LIII sesji Rady Miejskiej odbytej w dniu 30 stycznia
2009 roku został przyjęty bez uwag.
Ad. Pkt. 3
Podjęcie uchwał
1,
Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej Franciszka
Gawędy.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał projekt uchwały
wraz z uzasadnieniem.
( projekt stanowi załącznik do protokołu)
Następnie otworzył dyskusję.
Radny Franciszek Gawęda, złożył oświadczenie
odnośnie zatrudnienia.
(
oświadczenie stanowi załącznik do protokołu )
Ponadto radny złożył wniosek o ujęcie w uzasadnieniu uchwały w sprawie
wygaśnięcia mandatu radnego stwierdzenia:
Rada Miejska
Ząbkowic Śląskich stwierdza, że zgodnie z wykładnią postępowania nadzorczego Wojewody
Dolnośląskiego i na jej podstawie oraz wynikającego z tego wnioskiem Franciszka
Gawędy był i jest oraz wykonuje prawa i obowiązku zastępcy dyrektora Ząbkowickiego
Ośrodka Kultury w Ząbkowicach Śląskich.
(
wniosek stanowi załącznik do protokołu)
Radny Henryk Zięba, zawnioskował,
aby w tej sprawie wypowiedział się radca prawny - czy my, jako rada możemy taki
wniosek przegłosować.
Paweł Polewski, jest to wniosek formalny.
Radny Franciszek Gawęda , poinformował,
że wykładnia na którą się powołuje jest
zgodna z prawem i w związku z powyższym twierdzi i prosi aby podać pod głosowanie jego
wniosek.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie wniosek radnego Franciszka
Gawędy.
Radny Ryszard
Barański , zadał pytanie do dyrektora Ząbkowickiego Ośrodka Kultury , która
zainicjowała całe te postępowanie – Pani dyrektor była w owym czasie kiedy
radny Gawęda był przyjmowany na stanowisko menadżera projektów kulturalnych .
Na jaką posadę został
przyjęty pan Gawęda?
Justyna
Kaczorowska dyrektor Ząbkowickiego Ośrodka Kultury, odpowiedziała że była
wówczas kadrową , jak słusznie zauważył radny a nie osobą decyzyjna . Potwierdziła, że jest to stanowisko menadżer projektów kulturalnych , jak zapisane jest w
umowie .
Radny Ryszard Barański , czy radny
Gawęda wykonywał kiedykolwiek czy też
wykonuje funkcje zastępcy dyrektora w ośrodku kultury ?
Justyna
Kaczorowska , w tej chwili nie wykonuje .
Radny Ryszard Barański , a czy
kiedykolwiek wykonywał ?
Justyna
Kaczorowska , nie potrafię tego stwierdzić
.
Radny Ryszard
Barański, w regulaminie który obowiązuje jest zapis - dyrektor zarządza ośrodkiem przy pomocy menadżera projektów
kulturalnych w charakterze zastępy
dyrektora , którego powołuje i odwołuje dyrektor czy forma
powołania i odwołania menadżera na
zastępcę dyrektora była ?
Justyna
Kaczorowska , regulamin organizacyjny , który jest w tej chwili respektowany
przez pracowników został
utworzony w 2005 roku przez panią Danutę
Tkaczonek .
Radny Ryszard Barański, czy powołano
Franciszka Gawędę w charakterze zastępcy dyrektora ?.
Justyna Kaczorowska, zastałam sytuację,
w której pan Franciszek Gawęda posiadał upoważnienie do zastępowania dyrektora.Upoważnienie
znajduje się w teczce osobowej pana Franciszka Gawędy, a teczka osobowa
znajduje się w sadzie odpowiedziała .
Radny Ryszard Barański, zadał pytanie burmistrzowi
czy dyrektor powierzył stanowisko zastępcy dyrektora panu Gawędzie i czy taka
opinia była u pana burmistrza
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, tak jak usłyszeliśmy radny Franciszek Gawęda
został zatrudniony na stanowisku w ZOK-u wtedy kiedy burmistrzem Ząbkowic
Śląskich był pan Józef Marcinków a dyrektorem ZOK-u była Danuta Tkaczonek i te
osoby powinny na to pytanie odpowiedzieć.
Ja nie czuje się kompetentny w tym zakresie a na pewno w mojej
kadencji takie pytanie nie było do mnie
kierowane bo nie mogło być kierowane . Decyzje należały do ówczesnego dyrektora
i ówczesnego burmistrza m- stwierdził .
Radny Ryszard Barański,
zapytał
czy ówczesny burmistrz i ówczesny dyrektor wykonał dyspozycje zawarte w par. 10
statutu ZOK.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, opowiedział ze udzielił radnemu odpowiedzi na to pytanie.
Ponadto wszelkie materiały w tym zakresie są przekazywane panu wojewodzie
zgodnie z procedurą postępowania nadzorczego.
Radny Ryszard Barański, uznał ze takie
informacje powinny być przekazane radzie, która to decyduje o losach radnego, który
został wybrany w wyborach.
Poprosił o odpowiedź czy ówczesny burmistrz opiniował powołanie zastępcy
dyrektora Franciszka Gawędy?.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, stwierdził, że rada powinna wrócić do tematu
uchwały, ponieważ to nie jest jakieś przesłuchanie. Procedura nie trwała
tydzień czy dwa. W wezwaniu wojewody wszystkie aspekty są zawarte.
Radny Ryszard Barański, poprosił, aby
burmistrz powiedział, na jakim stanowisku pracuje pan Gawęda – czy jest dyrektorem
czy nie? Czy jest Zastępcą dyrektora?
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , przypomniał że przed chwila pan radny Gawęda
prosił aby wpisać w uzasadnienie fakt iż Rada stwierdza ze jest osoba pełniącą funkcje zastępcy dyrektora . Myślę ze jest to
pytanie powinien zadać osobie , która pana Gawędę zatrudniła na tym stanowisku
. Ta osoba jest obecna na sali.
Radny Marek Ciapka, przychylił się
do wypowiedzi pana przewodniczącego. Złożył wniosek o zamkniecie dyskusji w tym
temacie i podjęcie procedury głosowania nad wnioskiem pana Franciszka Gawędy.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał wniosek o zamkniecie dyskusji pod głosowanie.
Głosowanie: 11 głosów za, 7 głosów przeciwnych, 2 głosy wstrzymujące się.
Dyskusja została zamknięta.
Następnie poddał pod głosowanie wniosek radnego Franciszka Gawędy.
Głosowanie: 6 głosów za, 9 głosów przeciw, 5 głosów wstrzymujących się.
Wniosek nie został przyjęty.
Poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu Franciszka
Gawędy radnego Rady Miejskiej.
Głosowanie - 0 za, 11 głosów przeciw, 9 głosów wstrzymujących się
Projekt uchwały nie został przyjęty przez Wysoką Radę.
2. Rozpatrzenie projektu uchwały
w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Zabkowice Śląskie na
lata 2010 – 2012.
Projekt uchwały został przedstawiony przez zastępcę Burmistrza
Ireneusza Woźniakowskiego.
( projekt uchwały stanowi załącznik do
protokołu)
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła pozytywną
opinię komisji.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad
projektem.
Radna Irena Szewczyk, stwierdziła że
na ostatnich posiedzeniach komisji oświaty, komisja analizowała projekt budżetu.
Na wskutek tej analizy nasunęły się wnioski związane z pewnymi zmianami, które
chcemy zaproponować, aby znalazły się w budżecie na rok 2010.
W Wieloletnim Programie Inwestycyjnym nie znalazło się zadanie pn. Adaptacja i
rozbudowa budynku po byłej szkole podstawowej w Bobolicach dla grupy przedszkolnej.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , udzielił wyjaśnień w tej sprawie i podkreślił że
w momencie kiedy mowa jest o Wieloletnim Planie Inwestycyjnym oraz o budżecie
rocznym mamy doczynienia z dwoma różnymi dokumentami , które muszą być spójne z
sobą w momencie kiedy uchwalany jest budżet .
Nie ma rzeczywiście tego zadania, ponieważ to zadanie w przypadku jego
wprowadzenia do budżetu, przynajmniej na takim etapie, jaki obecnie oceniamy
nie miałoby charakteru zadania wieloletniego. W związku z tym nie jest wykluczone
że to zadanie znajdzie się w programie inwestycyjnym na rok 2010 a tym bardziej
na 2011.
Radna Irena
Szewczyk, stwierdziła, że do tematu wróci przy analizie projektu budżetu.
Radny Franciszek
Gawęda, zapytał o realizacje wniosku zgłoszonego dotyczącego przygotowania do
budowy obiektu sportowego na ulicy Piastowskiej przy szkole nr 2, ponieważ nie
może tego znaleźć.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, jest to ujęte w dziale Sport i Rekreacja.
Radny Ryszard Barański, stwierdził, że
Rada ma przyjąć ostatni budżet i WPI tej kadencji jest to ważne wydarzenie, które
będzie miało wpływ na działalność nowej rady, nowego burmistrza oraz na życie
naszych mieszkańców.
Odniósł się do pisma pani skarbnik, która wniosła szereg wątpliwości do
projektu budżetu i ostrzeżeń w stosunku do rady miejskiej że tak skomponowany
budżet może spowodować to, że gmina utraci płynność finansową.
Radny Marek Ciapka, uznał że WPI
jest wypadkowa na kolejne lata i to nie jest wykaz zadań, które będziemy wykonywać
w poszczególnych latach, natomiast w pierwszym zdaniu uzasadnienia jest
napisane wyraźnie wieloletni program inwestycyjny jest długoletnim planem zamierzeń
inwestycyjnych i na podstawie tych zamierzeń inwestycyjnych w poszczególnych
latach kształtuje się budżety. Czy się znajdą te zadania czy nie to jest
całkowicie odrębna sytuacja. Jak będzie kształtowany następny budżet to będą
kształtowały się zadania i na pewno będziemy głosować nad innym, WPI.
Radna Ewa Figzał , odniosła się
do WPI , stwierdzając że jest to dokument rzeczywisty , który w określonym
czasie ma być zrealizowany. Jest to urealniony dla gminy do realizacji program,
który w czasie kadencji dość wyraźnie zmienia się w ciągu każdego roku. Nie ma
tutaj systematyczności, rzetelności zauważam tutaj chaos podkreśliła.
Dokument jest bardzo ważny, który ma mieć swoją kontynuację w latach
następnych.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, Wieloletni Program Inwestycyjny jest dokumentem finansowym, który bardzo precyzyjnie
określa zestawienie strategicznych celów jakie samorząd Gminy Ząbkowice Śląskie
zamierza realizować . Zgodził się z wypowiedzią radnej Figzał że WPI
jest często modyfikowane, podobnie jak często modyfikowany jest budżet.
Rzeczywiście ilość tych zmian jest duża .
Zwrócił uwagę na fakt, że tak się kształtuje inżynieria finansowa w
całym państwie, również w samorządach, że dokument uchwalony raz nie jest w
stanie udźwignąć potrzeby zmian w ciągu roku. Dowodem na to jest fakt ze
wieloletnia prognoza finansowa, która będzie uchwalana przez radę miejską na
cztery lata będzie obowiązywała te cztery lata a ustawa daje organowi
wykonawczemu gminy prawo do samodzielnej modyfikacji tego dokumentu, poza
limitami przewidzianymi w wydatkach przewidzianych w tyjże prognozie.
Natomiast sposób przestawiania tych wydatków będzie decyzja organu wykonawczego.
Radna Ewa Figzał, uzupełniła wypowiedź
burmistrza, twierdząc, że rada V kadencji często zmieniała program inwestycyjny
kierując się dobrem Gminy i pan burmistrz zawsze argumentował możliwością
pozyskania funduszy zewnętrznych.
Ta zmiana, która jest zaprezentowana w tym programie jest zmianą bardzo
diametralną w związku z ilością zadań ujętych w tym programie inwestycyjnym.
Stwierdziła że nie odbiera Radzie miejskiej prawa do modyfikacji ta rada tej
kadencji zawsze modyfikowała WPI argumentując to możliwością pozyskania
funduszy zewnętrznych. Pozyskanie nie było zadawalające.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał
projekt uchwały pod głosowanie:
Głosowanie; 14 głosów za, 7 głosów przeciwnych, 1 głos wstrzymujący się
Uchwała została przyjęta.
2.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie w sprawie budżetu
Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na 2010 rok
( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, podkreślił że uchwalenie budżetu gminy jest
nadzwyczajną procedurą, której celem jest wytyczenie planu działania samorządu
na kolejny rok kalendarzowy. Niewątpliwie zainicjowane przedsięwzięcia oraz
wykonywane na bieżąco zadania nie ograniczają się w swoich rezultatach do
jednego roku i tym bardziej uchwalenie budżetu należy traktować ze szczególną odpowiedzialnością.
Do tej czynności w tej kadencji przystępujemy po
raz czwarty, ale niewątpliwie efekty tych decyzji rozciągną się na czas, który
będzie już prawdopodobnie należał się VI kadencji samorządu Ząbkowic Śląskich. To
tym bardziej sprawia i zobowiązuje, aby tą decyzję podejmować w drodze dialogu,
w drodze odpowiedzialności za każde wypowiedziane słowo, za każdy zgłaszany
wniosek a już napewno za każde podjęte decyzję.
Ponieważ projekt budżetu na rok 2010 nie dotyczy tylko tych, którzy nad
nim procedują, którzy go przygotowali, którzy będą nad nim za chwile głosować,
ale dotyczy ponad 20 tys. mieszkańców gminy Zabkowice Śl.
Na początek kilka uwag natury ogólnej – projekt
budżetu na rok 2010 powstał jesienią roku ubiegłego i został przedstawiony Radzie
Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
Pod koniec grudnia 2009 roku projekt ten uzyskał
pozytywne opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej w zakresie formalnej zgodności
projektu budżetu i informacji o stanie mienia komunalnego z przepisami
regulującymi finanse publiczne. Regionalna Izba Obrachunkowa wydała również pozytywna
opinię, co do zakresu możliwości sfinansowania prognozy deficytu oraz pozytywna
opinię w zakresie kształtowania długu. Trzy pozytywne opinie, jednoznacznie, bez
cienia wątpliwości wskazujące na to, iż organ nadzoru, właściwy dla finansów
publicznych ocenił projekt budżetu, jako zgodny z normami ustawy o finansach publicznych,
jako projekt z którego wynika iż gmina Zabkowice Śląskie zamierza wydatkować
środki publiczne zgodnie z ustawą o finansach publicznych i zgodnie z
wszystkimi regułami które wynikają z tego szczególnego okresu jakim jest
przełom roku 2010 a wcześniej 2009, bo wówczas ustawa o finansach publicznych właśnie
w tym czasie się zmieniła.
W żadnej z tych opinii, które są dobre, prawidłowe,
pozytywne, nie znaleziono uchybień w tych dokumentach, oraz przekroczeń progów ostrożnościowych
chroniących gminę przed nadmiernym napięciem wydatków publicznych w stosunku do
zdolności ich pokrywania. Ta obawa, lub niepokój niepotrzebnie być może
wyolbrzymiany o zdolność gminy do pokrywania deficytu w latach następnych w
konsekwencji podejmowanych decyzji w ostatnich latach został przez RIO oceniony,
jako prawidłowy.
Budżet na rok 2010 nie stwarza w najmniejszym
stopniu zagrożenia przekroczenia progów ostrożnościowych , jeśli mowa o naszym
budżecie i to oznacza że następna kadencja , która będzie w sensie finansowym
konsumowała tegoroczne ustalenia nie natnie się na sytuację w której będzie
gmina postawiona pod ścianą niemożności
finansowej. Otóż pokrywanie tej różnicy między dochodami a wydatkami jest
możliwe o ocenie RIO i w ocenie również pani skarbnik i mojej - poprzez dochody
majątkowe , kredyty oraz dotacje pochodzące z alokacji rządowych oraz alokacje
unii europejskiej .
W styczniu bieżącego roku projekt budżetu na rok
2010 i związany z nim projekt
wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2010 -2012 był szczegółowo
analizowany przez komisje rady Miejskiej
. W ostatnich dniach zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisje
Rozwoju Gospodarczego.
W trakcie tych analiz radni zgłaszali uwagi i
wnioski dotyczące merytorycznej zawartości projektu budżetu.
W wyniku dyskusji , w wyniku dialogu , spotkań ,
konsultacji zdecydowałem się na tym etapie wnieść autopoprawki , korygujące
wersję pierwotną czyli tę opublikowaną w
połowie listopada 2009 roku .
Ponadto w tym samym czasie po zsumowaniu operacji
związanych z poziomem wykorzystania linii kredytowych przyznanych naszej gminie
na rok 2009 – możliwe okazało się zweryfikowanie prognozy długu publicznego na
rok 2010 i lata następne. Tej weryfikacji dokonała pani skarbnik.
Pierwsza z tych zmian a więc autopoprawka, dokonana
przeze mnie wychodzi naprzeciw wnioskom radnych to jest bardzo ważne , ponieważ
decyzja która mamy podejmować wspólnie i te poprawki nie zmieniają w istocie
poziomu wydatków publicznych , zaś druga jest efektem dokonanych przeliczeń
dokonanych przez panią skarbnik , co należy podkreślić pozytywnie , korzystnie obniża
parametry wydatków publicznych w zakresie tzw., styku z progami
ostrożnościowymi . Tym bardziej że
, RIO jak wcześniej powiedziałem opiniowała
pozytywnie ten poziom obecnie po weryfikacji ten poziom parametrów progowych jest obniżony
, w związku z tym niepokój o zdolność
gminy do zniesienia deficytu , utrzymania w latach następnych jest jeszcze
mniejsze i właściwie to napięcie nie powinno już być aż tak artykułowane .
Przejdę obecnie do konkretnych szczegółowych kwestii
i zwrócić państwa uwagę na kluczowe elementy dochodów i planowanych wydatków –
podkreślam szacowanych i planowanych wydatków , które samorząd Ząbkowic i w
pewnej części już realizuje bo jesteśmy w 20 dniu nowego roku .
Dochody naszej gminy w roku 2010
są oszacowane na poziomie 51.441.495 zł. . Wydatki planujemy na poziomie
60.446.786 zł. to są dwa najważniejsze wskaźniki.
Różnica miedzy nimi wynosi 18.508.000 zł.
, jak już powiedziałem zgodnie z oceną Regionalnej Izby Obrachunkowej, która
przyjmowała większą różnice , ta różnica nie jest czynnikiem który może zaważyć
na stabilności .
Dochody ogółem maja wynieść powyżej 50 mln zł, z
tego dochody bieżące to jest kwota ponad 44 mln zł. a dochody majątkowe ponad
6,5 mln zł. To oznacza, że dochody
powinny być wyższe , bo mówimy o szacowanym poziomie. Wiec powinny być wyższe w
stosunku do roku 2009 o 5,4 %. Wiec nie ma pokrycia teza, że stracił poziom
dochodów lub nawet go zamroził.
Wydatki ogółem zaplanowane są w kwocie prawie 68,5
mln zł. Co oznacza, że w stosunku do 2009 wzrosną o 25,2 %.obie progresje jak
widzimy wzrosty nie idą równolegle, nie podlega dyskusji .
To oznacza
proszę państwa, że w zakresie egzekwowania dochodów jak i w zakresie realizowania
wydatków bieżących, roku, który już mamy za sobą po 20 dniach, będzie musiało
obowiązywać będzie żelazne zaciąganie pasa to dobre sformułowanie chodzi o
odpowiedzialność. O to, aby żaden wydatek nie był artykułowany w sposób nadmierny.
Tu nas chroni prawo zamówień publicznych nie pojawiały się nowe wydatki, na
które nie mamy pokrycia lub które nie znajdują uzasadnienia w możliwościach gminy
w latach następnych, jeżeli nie mamy następnej kadencji sytuacji, w której
byłaby to już niezdolna do samodzielnej decyzji finansowej.
Będzie to oczywiście, przepraszam za takie sformułowanie,
pewna lekcja pokory, ponieważ oczekiwania, zwłaszcza w zakresie wydatków bieżących,
są nieskończone, lub niepoliczalne i państwo wszyscy tu obecni wiecie jak
często zdarzają się wydatki, których nie możemy na tym etapie jeszcze
prawidłowo wskazać, które się z jakiś powodów w ciągu roku pojawiają. Chcemy zrealizować,
bo mają na to, rzeczy jakby służą temu celowi, czy tym wydatkom ważne potrzeby społeczne,
kulturalne, sportowe, promocyjne, innego typu wydarzenia, które w ciągu roku
czasami zmieniają swój kształt i charakter.
Tutaj mamy też doczynienia z wieloma prośbami,
stowarzyszeń, organizacji, środowisk, które proszą o to wsparcie. Ten rok
będzie pod tym względem trudny ponieważ ta dyscyplina będzie musiała być szczególna,
zwłaszcza że od 2011 roku te kleszcze ustawy o finansach publicznych będą
musiały być żelazne, bezwzględne.
I w tym kontekście pragnę państwa uwagę zwrócić na
zał. Nr 5 do projektu uchwały
budżetowej , w którym
zdefiniowana jest prognoza długu i
spłata na rok 2010 i lata następne . Pierwotna jej wersja zakładała, iż koszt
obsługi długu publicznego miał wynosić ponad 3.7 mln zł., w wyniku wspomnianych
już weryfikacji ten koszt wyniesie prawie 3,1 mln zl. .
Nie ma już związku z nowelizacją prawa o ochronie środowiska
zmiana załącznika nr 8. Załącznik nr 8 określał wydatki i przychody Gminnego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kwoty te mocą ustawy zostały włączone.
Jest natomiast w stosunku do lat ubiegłych załącznik
nr 11 , który ustala wydatki w ramach funduszu sołeckiego w roku 2010 maja one
w sumie wynieść 209 tys. zł. szczegółowy
ich zakres jest ustalony już podjętymi uchwałami rad sołeckich.
Niezmiernie ważna treść stanowi załącznik nr, 10 w
którym na kwotę 1.100 tys. zł. ustalono wartość dotacji na zadanie budowa obejścia ulicy Kamienieckiej w ciągu drogi
wojewódzkiej nr 52 . Z
posiadanej przeze mnie wiedzy wynika iż inwestor , którym jest Dolnośląska
Służba Dróg i Kolei w roku 2010 przystąpi do realizacji budowy
obwodnicy Ząbkowic Śląskich.
Dotychczasowy załącznik nr 13 określający wykaz
zadań i zakupów inwestycyjnych zmienia nr na 12 i zawiera nie, 16 lecz 19
pozycji o wartości prawie 8.8 mln zł.
Ktoś może powiedzieć ze nieduży wzrost. Taki jest możliwy,
to jest wynik rozmowy i dialogu z radnymi. To jest to, co możemy zmienić na
etapie uchwalania i zapisać to w dokumencie.
Chce tu podkreślić i uwagę zwrócić na to, iż, w załączniku,
o którym mówię pojawiły się nowe zapisy, o których też będzie mowa dalej.
Podobnie jest z załącznikiem nr 13 a, który zmienia
nr na 12 a, określa on rezerwę na zadania inwestycyjny, współfinansowane ze
środków Unii Europejskiej. Nie ma zmiany jego zawartości, jest tylko zmiana nazwy
słowa remont na słowo przebudowa. Dotyczy to ciągu ulic Armii Krajowej, Dolnośląskiej
i Kłodzkiej.
W części opisowej szczegółowo są rozpisane
szacowane dochody gminy w roku 2010, przypomnę, iż mają one wynieść 51.5
mln zł., z czego dochody własne to nieco ponad 7 mln , subwencje ponad
10.5 mln zł. i dotacje ponad 7, 1 mln zł.
.
Również w części opisowej jest także szczegółowy opis
planowanych wydatków w rozbiciu na działy klasyfikacji budżetowej.
W tym miejscu należy wskazać na fakt, iż wydatki
bieżące wyniosą tak są zaplanowane ponad 49 mln zł., co stanowi 71.6 % ogółu
wydatków publicznych. Wydatki majątkowe mają wynieść prawie 19,5 mln zł. , co
stanowi 28.4 %wydatków publicznych .
Te procentowe relacje
proszę państwa wskazują w sposób niepodlegający dyskusji, ponieważ to są dane policzone
i sprawdzone , iż w roku 2010 nasza gmina utrzyma tendencję do zmniejszania ciężaru
kosztów ponoszonych na tzw. wydatki sztywne.
Przypomnę że w roku
2009 te wydatki bieżące , wynosiły ponad 73 % w tym roku to ma być 71 % .Ktoś
powie ze niewielka różnica , każda różnica
inplus jest korzystna , bo to oznacza że
przesuwamy ciężar na wydatki które nie
mają charakteru konsumpcyjnego a szczególnie należy zwrócić uwagę na fakt iż
zaczynają w tych wydatkach publicznych
dominować wydatki inwestycyjne.
To również jest cecha istotna w kontekście
przyszłych lat, bo jeżeli taka tendencja będzie utrzymywana przez kolejny samorząd
VI kadencji tego przesuwania ciężaru wydatków na wydatki inwestycyjne i wydatki
nie konsumpcyjne. To oczywiście budżet będzie odporniejszy na wszelkiego rodzaju
nagłe zdarzenia, na sytuacje nadzwyczajne i na potrzebę zmiany całego układu
finansów publicznych w państwie, co jest szeroko zapowiadane.
Teraz już konkretne zmiany, które zostały zgłoszone
przeze mnie podczas posiedzenia komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, które chciałabym
przypomnieć, aby nie było wątpliwości, o jakich korektach w stosunku do wersji
pierwotnej mówimy.
W dziele 010 Rolnictwo i Łowiectwo zwiększeniu
ulęgają wydatki z tytułu składki na Izby Rolnicze do kwoty 24. 150 zł.
W dziale 600 Transport i Łączność w rozdziale drogi
publiczne gminne wśród wydatków inwestycyjnych, korekta dotyczy zmniejszenia w
roku bieżącym poziomu nakładów na zadanie pod nazwą przebudowa dróg na Osiedlu Leśnym
ul. Modrzewiowa, Jodłowa i Świerkowa do kwoty 400 tys. zł., co skutkuje również
rozłożeniem tego zadania na dwa kolejne lata.
W dziale Obsługa długu publicznego w rozdziale obsługa
papierów wartościowych - kredytów i pożyczek jednostek samorządu terytorialnego
znacznie zmniejsza się ten koszt, bowiem z kwoty 939 tys. zł. ponad schodzimy
do poziomu 670 tys. zł.
W dziale 758 Rożne rozliczenia - zwiększa się
znacznie rezerwa na podwyżki płac dla nauczycieli z kwoty 390 tys. zł. do kwoty
651.721 zł.
W dziele 900 gospodarka komunalne i ochrona
środowiska w rozdziale gospodarka ściekowa i ochrona wód – jest nowy wydatek inwestycyjny
pod nazwą lokalna oczyszczalnia ścieków dla wsi Siodłowice z kwotą 50 tys. zł.
W tym samym dziale i rozdziale Oświetlenie ulic,
placów i dróg zmniejszeniu ulega kwota na zakup energii i ma wynieść 790 tys.
zł.
W dziale 926 Kultura Fizyczna i Sport pojawia się
nowy rozdział Obiekty sportowe, a w nim kwota 100 tys. zł. na I etap realizacji zadania pod nazwa budowa
obiektu sportowego przy szkole podstawowej nr 2
na osiedlu Pallotyńskim
Chce podkreślić, że to zadanie również nie znalazło
się w wersji pierwotnej projektu budżetu. Jest obecnie wyartykułowane przeze
mnie w formie autopoprawki, na wskutek wniosków radnych. Chce tu podkreślić że
, szczególna rola należy się , czy
zasługa należy się Klubowi Radnych PSL, który formułował ten wniosek od początku
debaty budżetowej i również w trakcie kiedy
Rada Miejska w roku ubiegłym
zmagała się z problemem dotyczącym sali gimnastycznej i funkcjonowania tej placówki . Ta decyzja
skutkuje również w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym, który został już
przyjęty.
W tym samym dziale w rozdziale zadania w zakresie
kultury fizycznej i sportu, zwiększona ma być kwota dedykowana na dotacje dla
stowarzyszeń kultury fizycznej do poziomu 160 tys. zł.
W konsekwencji tych zmian, oraz zachowania pozostanie
pozostałych wskaźników, dochody i wydatki na rok 2010 w wymienionych działach
ulegają stosowanych zmianom w stosunku do wersji pierwotnej.
Państwo macie dzisiaj już przed sobą egzemplarz
skorygowany o te wszystkie przeze mnie parametry a w pozostałych działach nie
ulegają zmianie.
Z całym przekonaniem twierdzę, iż budżet roku 2010,
jest budżetem limitów wydatków publicznych. To nie jest budżet , który by
przenosił nas o jakiś kolejny wysoki próg wydatków publicznych o jakich marzymy
, czy jakie są przedmiotem naszych ambicji , czy tym bardziej są uzasadnione potrzebami
obiektywnie ocenianymi jako cele publiczne .
W praktyce podtrzymane tylko te zadania drodzy
państwo , których realizacja albo została założona w cyklu wieloletnim i
nieobliczalne byłyby skutki przerwania w tym toku , a wprowadzeniu ulegają
tylko te zadania , które są
bezwzględnie powiązane ze złożonymi już aplikacjami o dofinansowanie zewnętrzne .
Chciałbym również
zadeklarować państwu że zadania które były sygnalizowane w dotąd obowiązującym
budżecie , jak i w Wieloletnim Programie
Inwestycyjnym , oraz składanych przeze mnie
deklaracjach , z których się nie wycofuje nie straciły na aktualności .
Co więcej w przypadku pojawienia się w ciągu roku jakichkolwiek zmian w
zakresie poziomu wydatków , które pozwolą alokować środki w ramach nie zwiększonego poziomu
wydatków na inne cele będą przeze mnie proponowane zmiany w budżecie w oparciu,
czy właściwie z uwzględnieniem pierwszeństwa tych zadań , tych przedsięwzięć które są państwu już znane , które państwo poniekąd aprobowaliście w roku ubiegłym czy w latach poprzednich , które mają już
uznanie państwa radnych i są poniekąd oczekiwane również
już przez opinie publiczną. Ale chcę już też zaznaczyć już to że gdyby
chcieć uwzględnić wszystkie w ten cz w inny sposób zgłoszone wnioski
na rok 2010 to poziom wydatków i bieżących i inwestycyjnych łącznie liczone , gdyby chcieć wszystkie oczekiwania zaspokoić poziom
wydatków publicznych musiałby przekroczyć kwotę 92 mln zł.
Łatwo jest punktować tą różnice pomiędzy 68 a 92 w
tej chwili, bardzo łatwo. To jest żadna filozofia o wiele trudniej jest zdecydować, co z tych uzasadnionych
oczekiwań należy wybrać.W jakiej kolejności ustawiać czas ich realizacji i
sposób ich realizowania .
Chce w tym miejscu podziękować paniom i panom radnym,
którzy w trakcie debaty budżetowej uczestniczyli w tej debacie w sposób
konstruktywny. W sposób pomocny, w sposób taki który pozwalał wspólnie, podkreślam
wspólnie w drodze dyskusji, dialogu, szczerej wymiany poglądów, to nie chodzi o
jednomyślność formować te zapisy które dzisiaj państwu prezentujemy.Które
prezentuje w przekonaniu, że jest to kompromis pomiędzy ambicjami uzasadnionymi
potrzebami a możliwościami Gmin. Ten dialog jest potrzebny w samorządzie i
potrzebny jest dla samorządu.
Też chce w tym miejscu podziękować moim współpracownikiem
w Urzędzie miejskim , we wszystkich instytucjach gminnych z panem burmistrzem ,
z panią skarbnik , z panią sekretarz z kierownikami wydziałów , prezesami ,
dyrektorami , kierownikami jednostek organizacyjnych , szefami różnych
instytucji i środowisk . Ponieważ to wszystko, co zostało zapisane jest próbą
skonsumowania tego, co państwo sformułowaliście w przeciągu tych kilku miesięcy,
w których ten budżet był układany.
Proszę wiec Wysoką Radę o uchwalenie budżetu Gminy
Zabkowice Śląskie na rok 2010 w przeświadczeniu, iż ten budżet, który jak już
powiedziałem z wysoką dozą prawdopodobieństwa będzie dotyczył VI kadencji samorządu
został przyjęty ze świadomością, iż służy mieszkańcom. Wiec jesteśmy u progu decyzji,
która dotyczy ponad 20 tysięcy mieszkańców. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał uchwałę składu orzekającego Regionalnej
Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 15 grudnia 2009 roku w sprawie opinii o
przedłożonym przez burmistrza Ząbkowic Śląskich projekcie budżetu na rok 2010.
( pismo stanowi
załącznik do protokołu)
Odczytał również uchwałę Składu Orzekającego
Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 15 grudnia 2009 w sprawie
opinii o możliwości sfinansowania prognozowanego deficytu budżetu miasta i
gminy na rok 2010.
( pismo stanowi załącznik do protokołu)
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła
opinie komisji w sprawie projektu budżetu, twierdząc że głosami 4 za, 3 przeciw
projekt budżetu uzyskał pozytywną opinie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ogłosił 15 minut
przerwy, po której obrady zostały wznowione.
Dyskusja nad projektem uchwały budżetowej
Radna
Irena Szewczyk , w swoim wystąpieniu poruszyła
problemy oświatowe przedstawiła wnioski
które zostały wypracowane na posiedzeniach komisji oświaty w których uczestniczyli dyrektorzy placówek oświatowych , dyrektorzy ZOK , ORIS i Biblioteki .
Podkreśliła, że jednym z najważniejszych problemów,
który wynikł w czasie dyskusji był problem braku zabezpieczenia środków finansowych
na wynagrodzenia w poszczególnych jednostkach oświatowych. Brakująca kwota to 650
tys. zł
W zmianach przedstawionych przez burmistrza jest
dodatkowa kwota na stronie 19 w wysokości 260 tys. zł., ale tych środków jest
nadal brak.
Zapytała burmistrza jak jednostki oświatowe maja sobie
poradzić z takimi brakami.
Powróciła do sprawy zadania pn. Adaptacja budynku
po byłej szkole podstawowej w Bobolicach dla grupy przedszkolnej.
Zgłosiła wniosek aby w projekcie budżetu na rok
2010 znalazło się zadanie związane z przygotowaniem dokumentacji , będzie
to kwota około 30 tys. zł. Wskazała źródło
finansowania z rozdziału 60016 - Koszty związane z utrzymaniem parkingów.
W trakcie dalszej wypowiedzi radna zapytała
burmistrza czy w pozycji budowa placów zabaw - czy w tej kwocie znajdzie się
kwota 10 tys. zł. na dofinansowanie placu zabaw w przedszkolu nr 4 na
osiedlu XX –lecia ?
Poinformowała również że komisja rozpatrywała wniosek
społeczny na zakup batutu za kwotę 35 tys. zł. – zapytała czy burmistrz
konstruując budżet komisji przeciwdziałania alkoholizmowi ujął ten wniosek do
realizacji?
Radny
Janusz Labok , poparł wnioski zgłoszone przez radną
Irenę Szewczyk. Odniósł się do
wniosku o rozbudowę przedszkola w Bobolicach. Stwierdził że funkcjonowanie tego
przedszkola jest zagrożone ponieważ możliwość funkcjonowania jest do dnia 30
czerwca z możliwością ewentualnego korzystania z tych pomieszczeń. Jednak
dalsze korzystanie przez następne np. 3 lata z punktu widzenia ekonomicznego
nie jest zasadne z tego względu że ten obiekt w którym dzieci przebywają już w
tej chwili wymaga remontu. Jest tam wilgoć i zagrzybione ściany i nie warto
inwestować w stary budynek, kiedy możemy w pełni ekonomicznie wykorzystać ten,
który istnieje.
Nadmienił, że ten budynek cały jest ogrzewany i są
tam pomieszczenia, które nie są wykorzystywane. Wiec przeniesienie przedszkola
jest zasadne.
Radna
Jolanta Mitręga, stwierdziła ze również przychyla się do wniosku radnej Szewczyk na
sporządzenie dokumentacji dla przedszkola.
W budżecie powinna być przeznaczona kwota na
dokumentację na rozbudowę szkoły nr 3 . W roku 2012 do szkoły tej przychodzą 6
–latki powinno się to uwzględnić.
Kolejna sprawa, którą zgłosiła radna to 400 tys.
zł. deficytu na zabezpieczenie poborów dla nauczycieli, oraz deficyt
inwestycyjny.
Wyraziła zaniepokojenie odnośnie środków na
oczyszczanie miasta oraz braku środków finansowych na zapewnienie zwiększenia
miejsc w żłobku. Mało środków jest na
utrzymanie dróg publicznych
Radna
Ewa Figzał, poprosiła, aby burmistrz ustosunkował się do §19 i 20 uchwały w sprawie
budżetu i określił, jakie zmiany zostały wprowadzone.
Radna
Jolanta Mitręga, przypomniała że w budżecie nie ma zaplanowanych środków na rozbudowę
gminnej sieci kanalizacyjnej we wsi Olbrachcice oraz brak środków na
wodociągowanie wsi Bobolice. Te zadania są bardzo ważne i nie mogą być one
odsuwane w czasie.
Radny
Ryszard Barański, stwierdził że wspólnie z radnym Franciszkiem Gawędą złożyli wiele
wniosków do projektu budżetu, które nie zostały przyjęte przez komisję.
Między innymi wnioski dotyczyły otwarcia oddziału żłobkowego
przy ulicy Krzywej, remontu chodnika przy targowisku na ul. Dalekiej,
dokończenie remontu chodników i wykonanie oświetlenie wzdłuż ulicy Powstańców
Warszawy do wsi Jaworek.
Odniósł się do uwag zgłoszonych przez Skarbnika Gminy
Bożenę Kurczyne i stwierdził że podpisuje się pod nimi. Uwagi dotyczyły obaw w
stosunku do zaprojektowanego budżetu.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, odpowiedział, że kwota wydatkowanych środków jaka
jest dedykowana na poziomie 68 mln zł. jest bardzo daleka od kwoty 92 mln zł. jaką należałoby wydać w tym roku aby zaspokoić
zgłoszone i wyliczone potrzeby społeczności. Podkreślił że nie podważam żadnego sformułowanego wniosku.
Podzielił również niepokój radnej Jolanty Mitręgi,
jeśli chodzi o kwestię utrzymania czystości na terenie miasta.
Jeśli chodzi o zbyt małe nakłady na żłobek to
stwierdził że żłobek od 1992 roku nie jest zadaniem własnym Gminy i w związku z
tym Gmina musi się skoncentrować na wydatkach, które leżą w naszych obowiązkach,
ponieważ niewykonywanie obowiązków ustawowych gminy to byłoby nieporozumienie. Rozumiemy
problem- podkreślił . Kwota 40 tys. zł. byłaby początkiem na wiele lat, na
którą nas nie stać. Podobnie jest z kwestią poruszoną przez pana Barańskiego, który
mówił między innymi o chodnikach i oświetleniu ulicy Powstańców Warszawy. Jest
to uzasadniony wniosek, co więcej to przedsięwzięcie jest niezbędne i wiemy ze
Starostwo Powiatowe pracuje nad projektem tzw. Szlaku Cysterskiego, być może
będziemy uczestniczyć w tym zadaniu, jeśli będzie taka wola obu stron. Na
obecnym etapie wykonywanie chodnika czy oświetlenia ulicy, która będzie
przebudowywana byłoby przedwczesne.
Remont chodnika przy ulicy Dalekiej- jest w
Ząbkowicach inwestor, który w tej chwili podejmuje działania dotyczące budowy
marketu przy ulicy Legnickiej i ten inwestor zobowiązał się do podjęcia działania
inwestycyjnego w obrębie skrzyżowania ulicy Legnickiej z ulica Daleką wraz z
budową chodnika.
W sprawie oświaty stwierdził że oświata jest istotnym
problemem w sensie finansowym Gminy Zabkowice Śląskie i wszystkich gmin w
Polsce , ale szczególnie tam gdzie wola
samorządu byłoby zamykanie placówek . jeśli nie chcemy zamykać a nie mamy takiego
zamiaru to wówczas te 20 mln zł. , które chcemy wydąć na oświatę a 10 które
dostajemy , to ta równica musi być jakoś
sfinansowana.
Z tego powodu każde rozstrzygnięcie budżetowe musi
być ważone i tu jest odpowiedź w sprawie tego niedoboru na płace
nauczycielskie, który został częściowo uzupełniony. Pozostała kwota która jest
brakująca ; po pierwsze to dyrektorzy szkół są zobowiązani do żelaznej
dyscypliny jeśli chodzi o układanie projektów organizacyjnych jak i bieżące
dysponowanie środkami płacowymi .
Również jest kwestia obsługi placówek szkolnych ,
kwestia dożywiania dzieci poprzez gastronomie która funkcjonuje w szkołach . Są
to wszystko obszary , które będą musiały być zreorganizowane aby od wrześnią
można było tą różnicę zniwelować.
Z drugiej strony zakładamy że uda się nam w wyniku
debaty i analiz te środki bardziej zdyscyplinować i ograniczyć i zlimitować.
Od roku 2011 ustawa o finansach publicznych już obowiązująca,
więc nie mówimy o jakimś pojęciu teoretycznym tylko o obowiązującym prawie
sprawia ze wydatki bieżące wolno będzie pokrywać wyłącznie z dochodów własnych.
Więc ta różnica nie będzie mogła być wliczona w kwotę, którymi będzie się można
kierować przy układaniu budżetu na 2011 rok, jeśli chodzi o wydatki bieżące. To
już jest problem i w tym kontekście
ta dyscyplina budżetowa jest początkiem co
czeka tych co będą zarządzali w VI kadencji. Stad próba odejścia od
niektórych przedsięwzięć inwestycyjnych na placówkach oświatowych, po to, aby
najpierw rozważyć z państwem w czasie dyskusji publicznej z udziałem osób
prowadzących placówki oświatowe, na co nas stać, i gdzie można szukać rezerw
oraz rozwiązań innych aby nie wejść w ścieżkę która się nazywa zamykanie szkół.Dlatego
rozwój przedszkoli, budowa nowego oddziału żłobkowego w tym kontekście nie
wchodzi w rachubę. Należy dążyć do
uspołecznienia przedszkoli w perspektywie wielu lat jak i dalszych kroków obniżających
koszty funkcjonowania oświaty.
Co do konkretnych wniosków prośbą jest taka aby
przyjąć do wiadomości , jeśli chodzi o dokumentacje projektową dla szkoły
podstawowej nr 3 to zadanie jest
uwidocznione w WPI , musi być podjęte . Natomiast
na obecnym etapie jeszcze nie zachodzi
taka potrzeba i taka możliwość aby
wskazać środki w tegorocznym budżecie na to zadanie i pani dyrektor
wie o tym i rozumie tą motywację .
Jeśli chodzi o dokumentację na plac zabaw dla
przedszkola nr 4 – w ramach tej kwoty 50 tys. zł. kwota 10.tys zł. jest zapisana dla przedszkola.
Odnośnie zakupu
batutu - program środków pochodzących z funduszy
alkoholowych, zawiera zakładkę w ramach, której to zadanie będzie
współfinansowane.
Na koniec wypowiedzi burmistrz zaproponował wprowadzenie
autopoprawki do budżetu na załączniku nr 12 inwestycyjnym pozycja 10 –dział 801
Oświata - Adaptacja budynku w Bobolicach
na potrzeby oddziału Przedszkolnego – Etap I . kwota 30 tys. zł. będzie to sfinansowane
z dochodów własnych.
Natomiast w pozycji 14 świetlica w Kozińcu
zmniejsza się kwotę z 660 – na 630 tys.
Jest to wynik rozstrzygnięcia przetargowego.
Radny
Janusz Labok, podziękował za wpis dotyczący realizacji I etapu rozbudowy przedszkola.
Następnie odniósł się do tematu gospodarki wodno-
ściekowej i wodociągowania wsi Boblice. Inwestycja jest bardzo kosztowana , ale
w ocenie radnego nie ma nic
ważniejszego niż zdrowie Naszych
mieszkańców . Problem jest znany już od wielu lat. W roku 2008 został wykonany
projekt wodociągowanie wsi Bobolice. Mieszkańcy ładzili się i liczyli na to ze
zanieczyszczenie może spaść poniżej
dopuszczalnej normy i ta woda
będzie zdatna do picia przez następne lata .
Niestety kolejne badania nie potwierdzają tego i
ostatnie badanie, które było wykonane w XII dalej wskazuje przekroczenie ponad
50 mg na litr.
Stwierdził, że chciałby, aby Rada oraz Burmistrz,
mieli świadomość tego, czym grozi spożywanie takiej wody i jak ważki to jest temat. Należy nad tym tematem się zastanowić.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna, przedstawiła zmiany, które zostały wprowadzone do
obecnej uchwały budżetowej.
Radna
Anna Józefowicz, zgłosiła swoją uwagę braku zapisu w budżecie, mówiącego o wykonaniu
remontu ulicy Batalionów Chłopskich wraz z murem.
Następne zadanie nieujęte w budżecie dotyczyło
niezagospodarowania placu wraz z rozbitą fontanna przy ulicy Robotniczej.
Wyraziła zadowolenie ze ujęte zostało zadnie budowa
obiektu sportowego przy Szkole nr 2 przy ulicy Piastowskiej.
Radny
Krzysztof Gnach, zadał pytanie do burmistrza odnośnie dochodów majątkowych.
Zapytał czy burmistrz ma jakiś plan awaryjny na wypadek
gdyby tego dochodu majątkowego w wysokości 6.600 tys. nie udało się zrealizować?
Radny
Ryszard Barański, złożył wniosek formalny do budżetu – przeznaczyć 180 tys. zł. na otwarcie
oddziału Żłobkowego przy ul, Krzywej. Jako źródło wskazał 120 tys. zł? z działu
92100 z ZOK-u.
Stwierdził ze ogrzewanie już 2 rok nie funkcjonuje
i są to środki, które pozostaną oraz 60 tys. z działu 926 - instytucje kultury fizycznej.
Radny
Franciszek Gawęda, wniósł propozycje do budżetu:
- propozycja Gimnazjum Publicznego nr 2 potrzeba
tam 50 tys. zł. na wymianę podłóg w trzech klasach. Podłogi są fatalnym stanie.
Kolejna sprawa dokończenie chodników z oświetleniem
wzdłuż ul. Powstańców Warszawy z miejscowością Jaworek. 150 tys. .
Przedstawił propozycje jednego mieszkańca, który to
zgłosił się do komisji Przestrzegania Prawa, która za kwotę 4 tys. zł.
postanowiła ze będzie przez cały rok utrzymywać staw w parku Sybiraków za
wiaduktem na ul. Powstańców Warszawy.
Wskazał działy, z których można tą kwotę 204 tys. zł. można pobrać . Rozdział 75023
urzędy gmin – wydatki rzeczowe D1 z kwoty 220 tys. , zabrać 70 tys. zł. D5 – zakup usług pocztowych z kwoty 200 tys. zł. zabrać 50 tys. zł. , D9 oplata za tel. stacjonarne 48 tys.
zabrać 8 tys. D 10 podróże z 30.tys
zabrać 10 tys. ., D 13 zakup materiałów papierniczych z 15 tys. z zabrać 5 tys. . D14 z kwoty 50 tys. zabrać 30 tys. zł. oraz
rozdział 75058 działalność informacyjna i kulturalna prowadzona za granicą z
kwoty 50 tys. zabrać 30 tys., zł.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik zapytał czy jest to wniosek formalny radnego:
Radna
Ewa Figzał, zapytała burmistrza czy zmiany w § 20 dotyczącym pkt. 2 i 3 powiększają kompetencje
kierowników jednostek budżetowych i dyrektorów instytucji kultury w stosunku do
roku 2009?
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, w zakresie bieżącym tak.
Radna
Ewa Figzał, stwierdziła że czytając
budżet na 2010 rok uważa że jest
on , zły i szkodliwy dla gminy Zabkowice Śląskie . Ten budżet przewiduje astronomiczne
zadłużenie sięgające 63.5 % w projekcie budżetu
a po korekcie z jego wykonania z
2009 roku aż 53.5 % , co nie zmienia faktu że jest to kreciowe zadłużenie Gminy. Co prawda wskaźniki te
procentowo pomniejsza się po ustawowo
dopuszczalnych wyłączeniach , co nie zmienia faktu że wielkość wydatkowanych środków finansowych na
zapisane w budżecie cele i zadania będzie bardzo
wysoka .
Czy są to zadania najważniejsze?, radni wyrazili
szereg wątpliwości?, czy zostaną one wykonane?, w to można wątpić po
skuteczności wykonanie przez burmistrza
poprzednich budżetów kiedy wpisywano tam wiele zadań , których nie realizowano.
Ten budżet uważam jest szkodliwy, ponieważ sankcjonuje
wysoki deficyt budżetowy. Nie mając danych które otrzymałam dzisiaj ,
posługiwałam się danymi , które dostaliśmy w materiałach na komisję i ten
deficyt sięga ponad 17 mln zł. , oraz rozchody w kwocie , jak zapisałam dzisiaj
1,5 mln , które zostaną pokryte przychodami - pochodzącymi z zaciągniętych
kredytów na inwestycje o łącznej wartości 18.473.834 zł. i zmusza gminę do zaciągania kolejnego
wysokiego kredytu na zaciąganie kredytu na zadania inwestycyjne i nie tylko.
Czyli już żyjemy na kredyt i za nie swoje pieniądze i dalej jesteśmy słabi w
pozyskiwaniu pieniędzy ze środków unijnych i innych poza budżetowych.
To co usłyszałam na komisji Gospodarczej - inwestycje
nie zakończone , przeniesione na
2010 rok a klasyfikowane w roku
2009 środki zewnętrzne to 1.200 tys. zl.
– tak stwierdził pan burmistrz.
Ten budżet
jest szkodliwy gdyż wysokość dotychczasowego zadłużenia gminy
z tytuły zaciągniętych już kredytów
i pożyczek na koniec 2009 roku
wynosi 11.246.550.19 zł. , w tym
w roku 2009 burmistrz zaciągnął kredyt 6.046.806.62 zł. .
Jest to bardzo wysoki wskaźnik , przy widocznych na
gołe oko rozgrzebanych i
niedokończonych inwestycjach w roku 2009
. Rozgrzebanych ulicach , bo przetargi za późno
zostały ogłoszone , bo za późno rozstrzygnięto te przetargi , bo realizuje się świetlicę . Jak np.,. świetlice w
Kozińcu 3 lub 4 rok z rzędu .Inwestycje , którą trzeba było robić kilka miesięcy , a realizuje się
ja latami.
Ten budżet uważam jest szkodliwy, iż zakłada w
2010 roku deficyt na wydatkach bieżących o czym mówiła pani skarbnik i o czy
mówił pan burmistrz w kwocie 4.173.293 zł. .
Ten budżet winien już w roku 2010 zmniejszać a nie zwiększać deficyt , gdyż to co powiedział pan
burmistrz ustawa o finansach publicznych już za rok , w roku 2011 obligatoryjnie nakazuje
zrównoważenie wydatków bieżących z
dochodami .
Chciałam się odnieść również do pisma pani skarbnik
, która mówi o zagrożeniu wynikającym z faktu
braku możliwości zabezpieczenia dla tak wysokiego kredytu i jego spłaty
w latach 2010 -2019 . W historii rad miejskich Ząbkowic Śląskich żadna rada
nie pozostawiała takiego zadłużenia kolejnym radom przyszłych kadencji .
Zadłużenia , które Regionalna Izba Obrachunkowa obliczyła na 32.657.669 zl. .
W mojej ocenie jest to bardzo pokaźne zadłużenie
Gminy . Skarbnik w piśmie ostrzega ze
, możemy takimi decyzjami popaść w
spirale zadłużenia gminy.
Skarbnik w piśmie stwierdza ze do opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej
przedstawiono informację , w której założono
ze w okresie spłaty poprzedniego kredytu
z 2009 roku – realizowane miały
być budżety zapewniające uzyskiwanie
nadwyżki dochodów nad wydatkami ,
co miało stanowić wyraz zabezpieczenia środków
na spłatę zaciągniętego kredytu w roku
2009 . Uważam ze ten warunek , ten
budżet nie spełnia.
Skarbnik w piśmie mówi , że budżet 2010 roku
zakłada sytuację odwrotna tzn. planowane jest zaciągniecie dalszych i to
wysokich kredytów , w tym na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań .
Skarbnik stwierdza , że zaciąganie nowych kredytów
ma wpływ na zdolność finansowa gminy ,
która może załamać się w przypadku kiedy
dochody majątkowe nie zostaną
zrealizowane w całości i to w pierwszym
półroczu , czyli sprzedajemy majątek na
bieżące utrzymanie .
Są to cyfry
, które są brutalne , nie jakąś poezja , odnoszenie się do
irracjonalnych rzeczy , ale cyfry. Tragiczna , niepokojąca rzeczywistość , niestety zafundowana nam przez pana Burmistrza i uważam że rozsądny i
odpowiedzialny radny za finanse tej
gminy powinie .
Rozsądny i
odpowiedzialny radny nie przyłoży ręki do zapaści finansowej
Gminy i do załamania finansów Gminy .
Rozsądny i odpowiedzialny radny nie przyłoży ręki
do popadania gminy w spirale zadłużenia
, kiedy kredyt źle wydany
będziemy spłacać nowym kredytem,
wpadając w spiralę zadłużenia.
Tak naprawdę te cyfry są ważne dla mnie osobiście , dla innych
radnych zatroskanych o finanse
gminy . Mieszkaniec Gminy wcale ich nie
musi znać a tragizm tej sytuacji polega
na tym ze wraz z przyjęciem tego
uważam szkodliwego i deficytowego
budżetu opartego na kredycie przy jednoczesnej , niestety nieudolności władzy
burmistrza w jego realizacji i przy
jednoczesnym braku konkretnych środków finansowych pozyskiwanych z zewnątrz , jak
przypominam mamy tutaj wskaźnik 4,800
tys. , sprowadza naszą gminę na skraj bankructwa.
Gmina jest zadłużona na ponad 11 mln zl. na koniec
2009 roku, z końcem 2010 roku będzie makabrycznie zadłużona na kwotę 32.657.669
zł., przy obsłudze długu wynoszącym 3.776.864 zl. – mam te dane z pisma RIO .
I to pan panie Burmistrzu tutaj, zadłuża tą Gminę a
nie poprzedni burmistrz . Tutaj chciałam odwołać się do poprzedniego burmistrza
pana Józefa Marcinkowa, który odchodzą jak pamiętam zostawił 12 projektów inwestycyjnych
na różnego rodzaju inwestycje Olbrachcice , Tarnów , Krzywa, Ziębicka ,w
realizacji była Grunwaldzka i tutaj powołuję się pan na Krzywą Wieżę , gdzie
przygotowała to poprzednia kadencja i poprzedni burmistrz . Pan rozliczał ta inwestycję.
Na koniec zdaję sobie sprawę z tego ze przytoczone
tutaj przede mnie fakty ze względu na terminy ekonomiczne nie muszą wszystkich interesować
, nie muszą być ciekawe ale dla mnie one są porażające.
Jeżeli powiem, że ta Nasza Gmina , która nie jest
gmina bogatą a przez naszą decyzję popadnie w ponad 32 mln zadłużenie , uważam
ze będzie to sytuacja bardzo zła i w związku z tym będę głosowała przeciwko
temu budżetowi ze względu na zadłużenie tej Gminy i wpisem mojego nazwiska do
protokołu z tej sesji .
Radny
Stanisław Nędza, zgłosił uwagę do burmistrza ze w 2008 roku projekt na remont szkoły w
Braszowicach był gotowy trzeba było tylko go złożyć na odpowiedni program i tą szkołę,
na która daliśmy 600 tys., można było zrobić inaczej. Szkoła byłaby zakończona.
Radny
Marek Ciapka, nie chciałaby, aby to zabrzmiało, jako wycieczka personalna do mojej
przedmówczyni radnej Ewy, Figzał, ale po raz kolejny przy kolejnym budżecie
mamy tutaj z ust pani Ewy stosowaną bliżej nieokreśloną tyradę słowną,
Zarzucanie nas jakimiś niesprawdzonymi liczbami, natomiast całkowicie
nieuprawnione z pani strony moim zdaniem jest stwierdzenie mówić – ze oto
nieudolny burmistrz tak prowadzi politykę gospodarką w zakresie inwestycji ze
wszystko jest rozwalone, rozgrzebane. To całkowicie jest nie na miejscu, bo
uwłacza pani temu, co już zostało zrobione. Chyba nie była pani na inwestycjach
już zakończonych, albo robi to pani celowo, nie podając żadnych konkretów. A Ja
powiem tylko ze zapomniała pani dzisiaj przy dokumencie, nad którym debatujemy,
czyli nad uchwała w sprawie przyjęcia budżetu zacytować załącznik nr 5 do
prognozy długu i spłaty na lata 2010 i lata następne i cyfry, które pani przytoczyła
ponad 32 mln zadłużenia obsługi długu publicznego ni jak się mają do sytuacji
rzeczywistej.
Ja rozumiem, że miała pani prawo powoływać się na
decyzje RIO, natomiast RIO wydając opinię – wydawało opinię na podstawie budżetu,
który jeszcze nie była zamknięty w porównaniu analitycznym do roku 2010 i naprawdę
nie jest tak tragicznie jak pani mówiła.
Teraz wróćmy do budżetu, który jest – Ja zdaję
sobie sprawę z charakteru tego budżetu. Wiem, że nie jest to budżet
najłatwiejszy szczególnie tez mnie tu niepokoi sprawa związana z finansowaniem
szeroko pojętym oświaty. Nie demonizowałbym że stoimy na skraju bankructwa
Gminy, bo tak nie jest, te wskaźniki jednoznacznie wskazują ze tak nie jest i
na przyszłość radziłbym każdemu posługiwać się jakimiś konkretami, bo jest to
bardzo – nie chce pani pouczać, jest to bardzo nieładne mówiąc ze urzędnicy wszyscy
którzy się zajmują poro zgrzebywali i tak zostawili, bo tak naprawdę nie jest.
Ten budżet pamiętam budżet 2007 roku, kiedy żeśmy
pierwszy uchwalali wszyscy uchwaliliśmy go jednogłośnie pierwszy raz w historii
tego samorządu od 90 roku. Mówiliśmy, że budżet na 2007 roku był budżetem
proinwestycyjny, później wykonanie tego budżetu w zakresie inwestycyjnym nie
wglądało tak jak byśmy chcieli pewnie nie zawsze tak się udaje i nie wszędzie
tak jest ze wszystko wychodzi. Ale tak naprawdę ten budżet 2007 roku był wypadkową
do tego momentu gdzie teraz jesteśmy. Zostały poczynione pewne inwestycje, są
rozpoczęte pewne inwestycje. Jestem w stanie zaryzykować stwierdzenie, że
ciężkie czasy w finansach publicznych mamy już za sobą. Niewiem skąd pan Barański
ma informację, że nadchodzi kryzys.
Ten budżet, który teraz jest wypadkowa wszystkich budżetów
uważam ze pierwszy raz mamy realna szansę na pozyskanie środków finansowych.
Radna
Ewa Figzał, panie przewodniczący chciałam tu się zwrócić do mojego
adwersarza pana Marka Ciapki – panie
radny swoje informacje , które przekazałam
i swoje opinię podtrzymuje w całej rozciągłości . To że pan nie jest w stanie ocenić cyfr , które
podałam to jest pana problem a nie mój
. Ja się podpisuje pod każdą cyfrą w oparciu o dokumenty, które miałam, takie
dokumenty przekazałam. Faktem jest na tabelę
którą się pan powołuje 55 % dług jest
uwidoczniony. Natomiast odliczenia i wyłączenia nie zmniejszają kwoty
wydatkowanej na takie a nie inne cele. Nie zmniejsza się również i nie zmienia
się rozmiar środków zewnętrznych zaproponowanych do wykonania tej inwestycji,
czyli 4.800 tys. , przy 100 % wykonaniu tego budżetu . Natomiast forma
zadłużenia całkowitego jeżeli mogę
brać z budżetu , który
otrzymałam dzisiaj poz. 1 w tabeli wynosi 28.351
, opierałam się na dokumentach 32 – jak obliczyło RIO , więc proszę nie wymagać
odemnie wizjonerstwa w temacie aby Ja
tutaj podważała dokumenty przez Regionalna Izbę Obrachunkową opracowane
. Natomiast wczoraj próbowałam dotrzeć do urzędu i
otrzymać uchwałę budżetową w wersji dzisiaj procedowanej , było to
niemożliwe . Sami państwo wiecie
otrzymaliście ją dzisiaj. 28.351.841 – jak czytam teraz jest to bardzo duże zadłużenie
tej Gminy.
Uważam że jest to bardzo dużo i nie wolno pozostawiać Gminę z takim
długiem dla następnych kadencji .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, powrócił do wątku, który zgłosił radny Franciszek
Gawęda odnośnie podjętej uchwały Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy. W
świetle obowiązującego nas statutu i ustawy raz procedowana uchwała, jeśli nie
została podjęta z naruszeniem prawa nie może być procedowana na tej samej sesji.
Powiedział że, burmistrz zaproponował, aby 30 tys.
zł. zdjąć z tego zadania wieloletniego, natomiast w tym momencie nie
rozpoczynamy inwestycji wieloletniej, natomiast jest tu wniosek, aby środki
przeznaczyć tylko na dokumentację. Jeśli chodzi o adaptację budynku.
W związku z tym taka zmianę w pojecie uchwały
możemy dokonać.
W związku z tym ze nikt nie zabrał głosu w temacie
budżetu zamknął dyskusję i poddał
pod głosowanie wnioski :
- wniosek radnego Ryszarda Barańskiego o ujęcie w
budżecie kwoty 180 tys. zł. z przeznaczeniem na utworzenie nowego oddziału
żłobkowego.
Głosowanie: 7 głosów za , 12 głosów przeciw, 1 głos
wstrzymujący się
Wniosek
nie przeszedł
- wniosek radnego Franciszka Gawędy aby w budżecie
znalazły się następujące wydatki: wymiana podłóg w 3 klasach w Gimnazjum nr 2, kwota
50 tys. zł. , Konserwacja i opieka nad stawem w parku 4 tys. zł., Dokończenie
chodników wraz z oświetleniem wzdłuż ulicy Powstańców Warszawy 150 tys. zł,
Głosowanie: 7 głosów za, 12 głosów przeciw, 1 głos
wstrzymujący się
Wniosek
nie przeszedł
Radny
Krzysztof Gnach poprosiła o odpowiedz burmistrza na wcześniej zadane przez niego pytanie.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, udzielił odpowiedzi na pytanie radnego Krzysztofa
Gnacha w sprawie planu awaryjnego. kwota o która pyta pan radny Gnach mówiąc o
tzw. planie awaryjnym , na wypadek gdyby ta kwota nie została uzyskana , jest
pokaźną kwotą nie ma wątpliwości że na niej osadza się tak naprawdę znacząca
cześć finansowania planu finansowego gminy na rok 2010 .
Po pierwsze ; nie mówi się o treści planu B , jeśli
chce się zrealizować plan A , jeżeli ja publicznie ogłoszę ze mam jakieś
cudowne rozwiązanie to pozycja negocjacyjna Gminy , Pozycja Gminy jako potencjalnego
sprzedawcy nieruchomości na ul. Legnickiej znacznie spada . Ja nie zaryzykuje
takiej wypowiedzi w tej chwili , która mogłaby wpłynąć na wynik przetargu . Natomiast
rzeczywiście można przypuszczać że
taka sytuacja zajdzie i wówczas
zapewniam pana że mamy z panią skarbnik
i panem burmistrzem świadomość
odpowiedzialności i nie jest tak że nie przewidujemy rozwiązań
alternatywnych . Natomiast podkreślam
jeszcze raz nie można informować na tym etapie ze względu na to ze jest
ogłoszony przetarg tej nieruchomości .
Chce powiedzieć ze jest zainteresowanie
tą sprzedażą artykułujące się w zapytaniach , w chodzeniu po tym terenie , w
kontaktach z nami w drodze
proceduralnej zapytań . Kiedy przetarg
będzie realizowany itd.
Przetarg jest ogłoszony i z mojego przeświadczenia
wynika ze będzie przeprowadzony skutecznie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik pod głosowanie poddał projekt uchwały w sprawie
budżetu miasta i gminy Zabkowice Śląskie na 2010 rok
Głosowanie: 13 głosów za, 7 głosów przeciw,
Uchwała w sprawie budżetu miasta i gminy na rok
2010 została przyjęta.
Radna
Ewa Figzał, panie przewodniczący informuje, że osoby które głosowały przeciw złożą
informacje do protokołu z sesji.
Ogłoszono 10 minut przerwy, po której wznowiono
obrady
3.
Rozpatrzenie
projekty uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie przez Burmistrza
Ząbkowic Śląskich na żądanie zwrotu bonifikaty.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformował ze do rady wpłynęło pismo Państwa
Ireneusza i Anety Sikorskich, wystąpił do radcy prawnego z prośba o opinie.
Odczytał treść opinii, która stanowi załącznik.
Projekt uchwały był procedowany na posiedzeniu
komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, gdzie komisja poprosiła, aby zwrócić się
do OPS o przeprowadzenie wywiadu środowiskowego.
Odczytał opinie Ośródka Pomocy Społecznej w tej sprawie.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , nadmienił
że zwrócił się również do Burmistrza o wydanie opinii w sprawie .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , stwierdził że czekał ze stanowiskiem w tej sprawie do momentu opinii Ośrodka Pomocy Społecznej w sprawie .Opinia potwierdziła wcześniejsze
przekonanie iż nie należy podejmować uchwały precedensowej i apriorycznej. Precedensowej
czyli dotyczącej konkretnej jednostkowej sytuacji , która daje taki precedens
następnym potencjalnym wnioskodawcą i apriorycznej czyli z góry zakładającej że
w przyszłości ta rodzina nie będzie w
stanie pokrywać tego kosztu który
jest przedmiotem debaty.
Jest to niestosowne , również z punktu wiedzenie
troski o budżet gminy , abstrahując zupełnie od sytuacji czy ta rodzina jest w
mniej czy bardziej skomplikowanych okolicznościach .
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, komisja głosowała
w sposób następujący , 0 za , przeciw
4 5 wstrzymało się .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję.
Radna Ewa
Figzał, zapytała czy w kompetencji Rady jest podjęcie takiej uchwały.
Paweł Polewski, radca prawny, odpowiedział
ze jest to w kompetencji rady ,
Radny Marek Ciapka, zapytał czy rada
może wobec osoby fizycznej podjąć uchwałę jednostkową, kiedy funkcjonuje
uchwała o sprzedaży? i czy rada nie
powinna zrobić czegoś innego. np. dziś nie głosować nad uchwałą poczekać na
znowelizowanie
Radna Ewa
Figzał, stwierdziła ze uchwała nie funkcjonuje, ale skutki jej funkcjonują.
Radny Franciszek
Gawęda, zapytał czy istnieją możliwości prawne aby ci państwo zwrócili się do burmistrza,
a burmistrz mógł podjąć decyzje już samodzielnie bez decyzji rady w sprawie np.,
ratalnej spłaty tego.
Radna Irena Szewczyk, w piśmie jest
informacja że spłata raty rocznie wynosi około 1400 zł. , czy można zmniejszyć
te raty i rozłożyć je na dłuższy okres?
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, podtrzymał stanowisko swoje ze nie należy
podejmować uchwały apriorycznej i precedensowej w tym konkretnym przypadku teraz
. Poprosił aby uchwała nie spotkała się z aprobata radnych w tym momencie , co
nie oznacza że nie zauważa problemu konkretnej
rodziny , która nie jest jedyna rodzinom która ma prawo do pomocy publicznej i może się o
taka pomoc zwracać .
7 stycznia
weszła w życie nowa ustawa o gospodarce
nieruchomościami , która w zupełnie
nowy sposób w wielu obszarach i w tym
konkretnym tez reguluje zasady postępowania jednostek samorządu terytorialnego
z nieruchomościami które są ich
własnością . W konsekwencji tego przepisu, który wszedł w życie 7 stycznia
należałoby i taki jest mój zamiar przygotować się do podjęcia nowej uchwały
która regulowałaby zasady obrotu nieruchomościami przez gminę Zabkowice Śląskie.
jednocześnie w tym roku wchodzi w życie przepis tej samej ustawy , który mówi o
tym iż Gmina ma obowiązek sporządzić strategie zarządzania nieruchomościami . Te dwa zapisy powodują ze należałoby ,
powinniśmy je zgrać w czasie te obie
decyzje , nie są to rzeczy oczywiste i miedzy innymi z tego powodu ze ta ustawa która weszła w życie klika dni temu trochę zwlekałem z proponowaniem radzie stanowiska
w sprawie bonifikat przy sprzedaży mieszkań o czy pan radny
Gawęda wielokrotnie mówił i byliśmy zgodni ze ta bonifikata w przypadku , jeśli rada wróci so poziomu takiego czy innego tej bonifikaty powinna
wejść w życie . Ta ustawa dopiero teraz weszła w obieg prawny, jest przedmiotem
naszej analizy i chcemy pod kątem tej obowiązującej ustawy opracować kompleksowy
zespół przepisów normujących nasze zachowania w naszej gminie. W tym dopiero
kontekście będziemy rozważali możliwość udzielania lub nieudzielania
pełnomocnictw burmistrzowi w tym zakresie, ewentualnego rozkładania w dłuższym
niż do tej pory należności z tytułu danej transakcji.
Radna
Jolanta Mitręga, zapytała jaki okres oczekiwania na ten projekt.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, odpowiedział ze nie później niż w kwietniu lub w
maju. To będzie nowa uchwała w oparciu o nową ustawę.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał projekt uchwały, który poddał pod głosowanie:
Głosowanie: 1 głos za , 9 głosów
przeciw , 9 wstrzymujących się
Uchwała nie została podjęta .
Rada Miejska nie wyraziła zgody na odstąpienie zwroty udzielonej
bonifikaty.
Ad. pkt. Interpelacje i zapytania Radnych
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poprosiła aby w tej części burmistrz odpowiedziała na zapytanie radnego Janusz
Laboka w sprawie wodociągowania wsi Bobolice .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz ,odpowiedział że to zadnie nie znalazło się w projekcie
budżetu , co oznacza ze dzisiaj nie
możemy mówić o rozpoczęciu tego zadnia .
Przypomniał ze w przypadku , jeżeli w ciągu roku w wyniku procedur publicznych
, bądź w przypadku gdy jakieś zadnie nie będzie mogło być podjęte z takiej czy innych podwodów
obiektywnych można będzie w ramach tych środków, którymi budżet dysponuje
podjąć to zadanie . Ono jest niewątpliwie pierwszym zadaniem, które stoi w kolejce.
Burmistrz nadmienił, iż nie uchyla się od wcześniej deklaracji składanej
mieszkańcom Bobolic ze jest to zadania niewątpliwie ze względów społecznych i
cywilizacyjnych bardzo potrzebne. Poprosił radnego, aby nie powielał informacji
o zjawisko szkodliwości wody z Bobolic, ponieważ póki, co ona ma dopuszczenie
do użytkowania - terminowe i mamy świadomość ze taki stan rzeczy nie może być
utrzymywany w nieskończoność.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał interpelacje i zapytania,
jakie wpłynęły.
- zapytanie radnej Ewy Figzał, w sprawie zimowego utrzymania dróg w
Gminnie
- interpelacje radnego Ryszarda Barańskiego w sprawie stanu prawnego po
byłej Cegielni przy ul Głowackiego w Ząbkowicach Śląskich
Ad. pkt. Sprawy różne.
1.Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Powiatowa Rada
Dolnośląskiej Izby Rolnej organizuje wyjazd na POLAGRE 10 lutego 2010.
Odczytał pisma
- pani Lucyny Krajewskiej oraz Agnieszki Woźny w
sprawie uruchomienia niepublicznego przedszkola w Ząbkowicach Śl. przy ul.
Krzywej 10 na rok szkolny 2010/2011
- pismo w sprawie
zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa wniosek komisji Przestrzegania Prawa i
Porządku Publicznego
- pismo Wojewody
Dolnośląskiego w sprawie radnego Józefa Horowskiego .
- pismo z
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie złożonej skargi przez
Ryszarda Barańskiego na działalność Wojewody Dolnośląskiego.
W związku z
wyczerpaniem porządku obrad, obrady Rady zostały zakończone
Protokołowała
Elżbieta Maciejewska
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej
Dominik