Protokół nr LIV/2010

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 20 stycznia 2010 roku

w sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

 

W sesji udział wzięli:

 

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof   Kotowicz                  Burmistrz   Ząbkowic Śl.

Ireneusz Woźniakowski            Zastępca Burmistrza

Bożena Kurczyna                       Skarbnik Gminy

Iwona Aibin                              Sekretarz  Gminy     

Paweł Polewski                         Radca Prawny            

 

 

oraz goście zaproszeni wg listy obecności

         Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich  §  36 pkt. 1  Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  LIV Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich  V kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 21 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować   i podejmować  prawomocne  decyzje.

Poinformował, że protokół z obrad prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska 

 

Następnie przedstawił porządek obrad  

 

1.            Przyjęcie porządku obrad.

 

2.            Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.

3.             Podjęcie uchwał:

 

·        w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich Franciszka Gawędy.

·        w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata  2010-2012.   

·        w sprawie budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na 2010 rok

·        w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich na żądanie zwrotu bonifikaty.

4.            W sprawie obowiązków i zasad utrzymania zwierząt domowych na terenie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie

5.            Interpelacje i zapytania Radnych.

6.            Sprawy różne.

7.            Zakończenie obrad.        

 

 

Ad. Pkt. 1

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał, kto chce wnieść coś do porządku obrad?

 

Radna Ewa Figzał, przewodnicząca komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu poinformowała że na komisji członkowie nie wypowiedzieli się w kwestii uchwały w sprawie obowiązku i zasad utrzymywania zwierząt domowych na terenie miasta         i Gminy Zabkowice Śląskie. Komisja uznała, aby ten projekt przekazać burmistrzowi, w celu ustosunkowanie się do treści .

W związku, z czym poprosiła o wycofanie tego projektu uchwały z porządku obrad.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowanie wniosek o wycofanie projektu uchwały zgłoszonej przez radną.

 

Głosowanie: 21 głosów za

 

Projekt uchwały w sprawie obowiązku i zasad utrzymywania zwierząt domowych na terenie miasta i gminy został wycofany z porządku obrad.

 

Porządek obrad został przyjęty.

 

Ad. Pkt. 2

Protokół z obrad LIII sesji Rady Miejskiej odbytej w dniu 30 stycznia 2009 roku został przyjęty bez uwag.

 

Ad. Pkt. 3 Podjęcie uchwał 

 

1,

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej Franciszka Gawędy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

( projekt stanowi załącznik do protokołu)

 

Następnie otworzył dyskusję.

 

Radny Franciszek Gawęda, złożył oświadczenie odnośnie zatrudnienia.   

 ( oświadczenie stanowi   załącznik    do protokołu )

Ponadto radny złożył wniosek o ujęcie w uzasadnieniu uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego stwierdzenia:

 

Rada Miejska Ząbkowic Śląskich stwierdza, że zgodnie z wykładnią postępowania nadzorczego Wojewody Dolnośląskiego i na jej podstawie oraz wynikającego z tego wnioskiem Franciszka Gawędy był i jest oraz wykonuje prawa i obowiązku zastępcy dyrektora Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w Ząbkowicach Śląskich.   

( wniosek stanowi załącznik do protokołu)       

 

Radny Henryk Zięba, zawnioskował, aby w tej sprawie wypowiedział się radca prawny - czy my, jako rada możemy taki wniosek przegłosować.

 

Paweł Polewski, jest to wniosek formalny.

 

Radny Franciszek Gawęda , poinformował, że wykładnia na którą  się powołuje jest zgodna z prawem i w związku z powyższym  twierdzi   i prosi aby podać pod głosowanie jego wniosek.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie wniosek radnego Franciszka Gawędy.          

 

Radny Ryszard Barański , zadał pytanie do dyrektora Ząbkowickiego Ośrodka Kultury , która zainicjowała całe te postępowanie – Pani dyrektor była w owym czasie kiedy radny Gawęda był przyjmowany na stanowisko menadżera projektów kulturalnych .

Na jaką posadę został przyjęty pan Gawęda?

 

 

Justyna Kaczorowska dyrektor Ząbkowickiego Ośrodka Kultury,  odpowiedziała  że  była wówczas kadrową , jak słusznie zauważył radny a nie osobą decyzyjna .  Potwierdziła, że jest to stanowisko menadżer  projektów kulturalnych , jak zapisane jest w umowie . 

 

Radny Ryszard Barański , czy radny Gawęda wykonywał kiedykolwiek czy też  wykonuje funkcje zastępcy dyrektora  w ośrodku kultury ?

 

Justyna Kaczorowska , w tej chwili nie wykonuje .

 

Radny  Ryszard Barański , a  czy   kiedykolwiek wykonywał ?

 

Justyna Kaczorowska  , nie potrafię tego stwierdzić .

 

Radny Ryszard Barański, w regulaminie który obowiązuje jest zapis - dyrektor zarządza  ośrodkiem przy pomocy menadżera projektów kulturalnych w charakterze   zastępy dyrektora , którego powołuje i odwołuje dyrektor   czy forma   powołania i odwołania  menadżera na zastępcę dyrektora  była ?

 

Justyna Kaczorowska , regulamin organizacyjny , który jest w tej chwili  respektowany  przez pracowników   został utworzony w 2005 roku przez panią Danutę  Tkaczonek .

 

Radny Ryszard Barański, czy powołano Franciszka Gawędę w charakterze zastępcy dyrektora ?.

 

Justyna Kaczorowska, zastałam sytuację, w której pan Franciszek Gawęda posiadał upoważnienie do zastępowania dyrektora.Upoważnienie znajduje się w teczce osobowej pana Franciszka Gawędy, a teczka osobowa znajduje się w sadzie odpowiedziała .

 

Radny Ryszard Barański, zadał pytanie burmistrzowi czy dyrektor powierzył stanowisko zastępcy dyrektora panu Gawędzie i czy taka opinia była u pana burmistrza

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, tak jak usłyszeliśmy radny Franciszek Gawęda został zatrudniony na stanowisku w ZOK-u wtedy kiedy burmistrzem Ząbkowic Śląskich był pan Józef Marcinków a dyrektorem ZOK-u była Danuta Tkaczonek i te osoby powinny na to pytanie odpowiedzieć.

Ja nie czuje się kompetentny w tym zakresie a na pewno w mojej kadencji  takie pytanie nie było do mnie kierowane bo nie mogło być kierowane . Decyzje należały do ówczesnego dyrektora i ówczesnego burmistrza m- stwierdził .

 

Radny Ryszard Barański, zapytał czy ówczesny burmistrz i ówczesny dyrektor wykonał dyspozycje zawarte w par. 10 statutu ZOK.    

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, opowiedział ze udzielił radnemu odpowiedzi na to pytanie. Ponadto wszelkie materiały w tym zakresie są przekazywane panu wojewodzie zgodnie z procedurą postępowania nadzorczego.

 

Radny Ryszard Barański, uznał ze takie informacje powinny być przekazane radzie, która to decyduje o losach radnego, który został wybrany w wyborach.

Poprosił o odpowiedź czy ówczesny burmistrz opiniował powołanie zastępcy dyrektora Franciszka Gawędy?.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, stwierdził, że rada powinna wrócić do tematu uchwały, ponieważ to nie jest jakieś przesłuchanie. Procedura nie trwała tydzień czy dwa. W wezwaniu wojewody wszystkie aspekty są zawarte.

 

Radny Ryszard Barański, poprosił, aby burmistrz powiedział, na jakim stanowisku pracuje pan Gawęda – czy jest dyrektorem czy nie? Czy jest Zastępcą dyrektora?  

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , przypomniał że przed chwila pan radny Gawęda prosił aby wpisać w uzasadnienie fakt iż Rada stwierdza ze jest osoba pełniącą  funkcje zastępcy dyrektora . Myślę ze jest to pytanie powinien zadać osobie , która pana Gawędę zatrudniła na tym stanowisku . Ta osoba jest obecna na sali.

 

Radny Marek Ciapka, przychylił się do wypowiedzi pana przewodniczącego. Złożył wniosek o zamkniecie dyskusji w tym temacie i podjęcie procedury głosowania nad wnioskiem pana Franciszka Gawędy.  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał wniosek o zamkniecie dyskusji pod głosowanie.

 

Głosowanie: 11 głosów za, 7 głosów przeciwnych, 2 głosy wstrzymujące się.

 

Dyskusja została zamknięta. 

 

Następnie poddał pod głosowanie wniosek radnego Franciszka Gawędy.

 

Głosowanie: 6 głosów za, 9 głosów przeciw, 5 głosów wstrzymujących się.

 Wniosek nie został przyjęty.

 

Poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu Franciszka Gawędy radnego Rady Miejskiej.

 

Głosowanie - 0 za, 11 głosów przeciw, 9 głosów wstrzymujących się 

 

Projekt uchwały nie został przyjęty przez Wysoką Radę. 

 

2. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Zabkowice Śląskie na lata  2010 – 2012.

 

Projekt uchwały został przedstawiony przez zastępcę Burmistrza Ireneusza Woźniakowskiego.

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)  

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła pozytywną opinię komisji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem.

 

Radna Irena Szewczyk, stwierdziła że na ostatnich posiedzeniach komisji oświaty, komisja analizowała projekt budżetu. Na wskutek tej analizy nasunęły się wnioski związane z pewnymi zmianami, które chcemy zaproponować, aby znalazły się w budżecie na rok 2010.

W Wieloletnim Programie Inwestycyjnym  nie znalazło się zadanie pn. Adaptacja i rozbudowa budynku po byłej szkole podstawowej w Bobolicach dla grupy przedszkolnej.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , udzielił wyjaśnień w tej sprawie i podkreślił że w momencie kiedy mowa jest o Wieloletnim Planie Inwestycyjnym oraz o budżecie rocznym mamy doczynienia z dwoma różnymi dokumentami , które muszą być spójne z sobą w momencie kiedy uchwalany jest budżet .

Nie ma rzeczywiście tego zadania, ponieważ to zadanie w przypadku jego wprowadzenia do budżetu, przynajmniej na takim etapie, jaki obecnie oceniamy nie miałoby charakteru zadania wieloletniego. W związku z tym nie jest wykluczone że to zadanie znajdzie się w programie inwestycyjnym na rok 2010 a tym bardziej na 2011.

 

Radna Irena Szewczyk, stwierdziła, że do tematu wróci przy analizie projektu budżetu.

 

Radny Franciszek Gawęda, zapytał o realizacje wniosku zgłoszonego dotyczącego przygotowania do budowy obiektu sportowego na ulicy Piastowskiej przy szkole nr 2, ponieważ nie może tego znaleźć.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, jest to ujęte w dziale Sport i Rekreacja.   

 

Radny Ryszard Barański, stwierdził, że Rada ma przyjąć ostatni budżet i WPI tej kadencji jest to ważne wydarzenie, które będzie miało wpływ na działalność nowej rady, nowego burmistrza oraz na życie naszych mieszkańców.   

Odniósł się do pisma pani skarbnik, która wniosła szereg wątpliwości do projektu budżetu i ostrzeżeń w stosunku do rady miejskiej że tak skomponowany budżet może spowodować to, że gmina utraci płynność finansową.

 

Radny Marek Ciapka, uznał że WPI jest wypadkowa na kolejne lata i to nie jest wykaz zadań, które będziemy wykonywać w poszczególnych latach, natomiast w pierwszym zdaniu uzasadnienia jest napisane wyraźnie wieloletni program inwestycyjny jest długoletnim planem zamierzeń inwestycyjnych i na podstawie tych zamierzeń inwestycyjnych w poszczególnych latach kształtuje się budżety. Czy się znajdą te zadania czy nie to jest całkowicie odrębna sytuacja. Jak będzie kształtowany następny budżet to będą kształtowały się zadania i na pewno będziemy głosować nad innym, WPI.

 

Radna Ewa Figzał , odniosła się do WPI , stwierdzając że jest to dokument rzeczywisty , który w określonym czasie ma być zrealizowany. Jest to urealniony dla gminy do realizacji program, który w czasie kadencji dość wyraźnie zmienia się w ciągu każdego roku. Nie ma tutaj systematyczności, rzetelności zauważam tutaj chaos podkreśliła.  

Dokument jest bardzo ważny, który ma mieć swoją kontynuację w latach następnych.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, Wieloletni Program Inwestycyjny  jest dokumentem finansowym, który bardzo precyzyjnie określa zestawienie strategicznych celów jakie samorząd Gminy Ząbkowice Śląskie zamierza realizować . Zgodził się                 z wypowiedzią radnej Figzał że WPI jest często modyfikowane, podobnie jak często modyfikowany jest budżet. Rzeczywiście ilość tych zmian jest duża .  Zwrócił uwagę na fakt, że tak się kształtuje inżynieria finansowa w całym państwie, również w samorządach, że dokument uchwalony raz nie jest w stanie udźwignąć potrzeby zmian w ciągu roku. Dowodem na to jest fakt ze wieloletnia prognoza finansowa, która będzie uchwalana przez radę miejską na cztery lata będzie obowiązywała te cztery lata a ustawa daje organowi wykonawczemu gminy prawo do samodzielnej modyfikacji tego dokumentu, poza limitami przewidzianymi w wydatkach przewidzianych w tyjże prognozie.

Natomiast sposób przestawiania tych wydatków będzie decyzja organu wykonawczego.

 

Radna Ewa Figzał, uzupełniła wypowiedź burmistrza, twierdząc, że rada V kadencji często zmieniała program inwestycyjny kierując się dobrem Gminy i pan burmistrz zawsze argumentował możliwością pozyskania funduszy zewnętrznych.

Ta zmiana, która jest zaprezentowana w tym programie jest zmianą bardzo diametralną w związku z ilością zadań ujętych w tym programie inwestycyjnym. Stwierdziła że nie odbiera Radzie miejskiej prawa do modyfikacji ta rada tej kadencji zawsze modyfikowała WPI argumentując to możliwością pozyskania funduszy zewnętrznych. Pozyskanie nie było zadawalające.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał projekt uchwały pod głosowanie:

 

Głosowanie; 14 głosów za, 7 głosów przeciwnych, 1 głos wstrzymujący się

 

Uchwała została przyjęta.

 

2.

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie w sprawie budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na 2010 rok

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, podkreślił że uchwalenie budżetu gminy jest nadzwyczajną procedurą, której celem jest wytyczenie planu działania samorządu na kolejny rok kalendarzowy. Niewątpliwie zainicjowane przedsięwzięcia oraz wykonywane na bieżąco zadania nie ograniczają się w swoich rezultatach do jednego roku i tym bardziej uchwalenie budżetu należy traktować ze szczególną odpowiedzialnością.

Do tej czynności w tej kadencji przystępujemy po raz czwarty, ale niewątpliwie efekty tych decyzji rozciągną się na czas, który będzie już prawdopodobnie należał się VI kadencji samorządu Ząbkowic Śląskich. To tym bardziej sprawia i zobowiązuje, aby tą decyzję podejmować w drodze dialogu, w drodze odpowiedzialności za każde wypowiedziane słowo, za każdy zgłaszany wniosek a już napewno za każde podjęte decyzję.  Ponieważ projekt budżetu na rok 2010 nie dotyczy tylko tych, którzy nad nim procedują, którzy go przygotowali, którzy będą nad nim za chwile głosować, ale dotyczy ponad 20 tys. mieszkańców gminy Zabkowice Śl.

Na początek kilka uwag natury ogólnej – projekt budżetu na rok 2010 powstał jesienią roku ubiegłego i został przedstawiony Radzie Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

Pod koniec grudnia 2009 roku projekt ten uzyskał pozytywne opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej w zakresie formalnej zgodności projektu budżetu i informacji o stanie mienia komunalnego z przepisami regulującymi finanse publiczne. Regionalna Izba Obrachunkowa wydała również pozytywna opinię, co do zakresu możliwości sfinansowania prognozy deficytu oraz pozytywna opinię w zakresie kształtowania długu. Trzy pozytywne opinie, jednoznacznie, bez cienia wątpliwości wskazujące na to, iż organ nadzoru, właściwy dla finansów publicznych ocenił projekt budżetu, jako zgodny z normami ustawy o finansach publicznych, jako projekt z którego wynika iż gmina Zabkowice Śląskie zamierza wydatkować środki publiczne zgodnie z ustawą o finansach publicznych i zgodnie z wszystkimi regułami które wynikają z tego szczególnego okresu jakim jest przełom roku 2010 a wcześniej 2009, bo wówczas ustawa o finansach publicznych właśnie w tym czasie się zmieniła.

W żadnej z tych opinii, które są dobre, prawidłowe, pozytywne, nie znaleziono uchybień w tych dokumentach, oraz przekroczeń progów ostrożnościowych chroniących gminę przed nadmiernym napięciem wydatków publicznych w stosunku do zdolności ich pokrywania. Ta obawa, lub niepokój niepotrzebnie być może wyolbrzymiany o zdolność gminy do pokrywania deficytu w latach następnych w konsekwencji podejmowanych decyzji w ostatnich latach został przez RIO oceniony, jako prawidłowy.

Budżet na rok 2010 nie stwarza w najmniejszym stopniu zagrożenia przekroczenia progów ostrożnościowych , jeśli mowa o naszym budżecie i to oznacza że następna kadencja , która będzie w sensie finansowym konsumowała tegoroczne ustalenia nie natnie się na sytuację w której będzie gmina postawiona pod ścianą niemożności  finansowej. Otóż pokrywanie tej różnicy między dochodami a wydatkami jest możliwe o ocenie RIO i w ocenie również pani skarbnik i mojej - poprzez dochody majątkowe , kredyty oraz dotacje pochodzące z alokacji rządowych oraz alokacje unii  europejskiej .

W styczniu bieżącego roku projekt budżetu na rok 2010 i związany z nim projekt  wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2010 -2012 był szczegółowo analizowany przez komisje rady Miejskiej  . W ostatnich dniach zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisje Rozwoju Gospodarczego.

W trakcie tych analiz radni zgłaszali uwagi i wnioski dotyczące merytorycznej zawartości projektu budżetu.

W wyniku dyskusji , w wyniku dialogu , spotkań , konsultacji zdecydowałem się na tym etapie wnieść autopoprawki , korygujące wersję pierwotną czyli tę  opublikowaną w połowie listopada 2009 roku .

Ponadto w tym samym czasie po zsumowaniu operacji związanych z poziomem wykorzystania linii kredytowych przyznanych naszej gminie na rok 2009 – możliwe okazało się zweryfikowanie prognozy długu publicznego na rok 2010 i lata następne. Tej weryfikacji dokonała pani skarbnik.

Pierwsza z tych zmian a więc autopoprawka, dokonana przeze mnie wychodzi naprzeciw wnioskom radnych to jest bardzo ważne , ponieważ decyzja która mamy podejmować wspólnie i te poprawki nie zmieniają w istocie poziomu wydatków publicznych , zaś druga jest efektem dokonanych przeliczeń dokonanych przez panią skarbnik , co należy podkreślić pozytywnie , korzystnie obniża parametry wydatków publicznych w zakresie tzw., styku z progami ostrożnościowymi .        Tym bardziej że , RIO  jak wcześniej powiedziałem opiniowała pozytywnie ten poziom obecnie po weryfikacji  ten poziom parametrów progowych jest obniżony , w związku z tym  niepokój o zdolność gminy do zniesienia deficytu , utrzymania w latach następnych jest jeszcze mniejsze i właściwie to napięcie nie powinno już być aż tak  artykułowane .

Przejdę obecnie do konkretnych szczegółowych kwestii i zwrócić państwa uwagę na kluczowe elementy dochodów i planowanych wydatków – podkreślam szacowanych i planowanych wydatków , które samorząd Ząbkowic i w pewnej części już realizuje bo jesteśmy w 20 dniu nowego roku .   

 

       Dochody naszej gminy w roku  2010  są oszacowane na poziomie 51.441.495 zł. . Wydatki planujemy na poziomie 60.446.786 zł.  to są dwa najważniejsze wskaźniki. Różnica miedzy nimi wynosi 18.508.000 zł.  , jak już powiedziałem zgodnie z oceną Regionalnej Izby Obrachunkowej, która przyjmowała większą różnice , ta różnica nie jest czynnikiem który może zaważyć na stabilności .

 

Dochody ogółem maja wynieść powyżej 50 mln zł, z tego dochody bieżące to jest kwota ponad 44 mln zł. a dochody majątkowe ponad 6,5 mln zł.  To oznacza, że dochody powinny być wyższe , bo mówimy o szacowanym poziomie. Wiec powinny być wyższe w stosunku do roku 2009 o 5,4 %. Wiec nie ma pokrycia teza, że stracił poziom dochodów lub nawet go zamroził.

Wydatki ogółem zaplanowane są w kwocie prawie 68,5 mln zł. Co oznacza, że w stosunku do 2009 wzrosną o 25,2 %.obie progresje jak widzimy wzrosty nie idą równolegle, nie podlega dyskusji .

 To oznacza proszę państwa, że w zakresie egzekwowania dochodów jak i w zakresie realizowania wydatków bieżących, roku, który już mamy za sobą po 20 dniach, będzie musiało obowiązywać będzie żelazne zaciąganie pasa to dobre sformułowanie chodzi o odpowiedzialność. O to, aby żaden wydatek nie był artykułowany w sposób nadmierny. Tu nas chroni prawo zamówień publicznych nie pojawiały się nowe wydatki, na które nie mamy pokrycia lub które nie znajdują uzasadnienia w możliwościach gminy w latach następnych, jeżeli nie mamy następnej kadencji sytuacji, w której byłaby to już niezdolna do samodzielnej decyzji finansowej.

Będzie to oczywiście, przepraszam za takie sformułowanie, pewna lekcja pokory, ponieważ oczekiwania, zwłaszcza w zakresie wydatków bieżących, są nieskończone, lub niepoliczalne i państwo wszyscy tu obecni wiecie jak często zdarzają się wydatki, których nie możemy na tym etapie jeszcze prawidłowo wskazać, które się z jakiś powodów w ciągu roku pojawiają. Chcemy zrealizować, bo mają na to, rzeczy jakby służą temu celowi, czy tym wydatkom ważne potrzeby społeczne, kulturalne, sportowe, promocyjne, innego typu wydarzenia, które w ciągu roku czasami zmieniają swój kształt i charakter.  

Tutaj mamy też doczynienia z wieloma prośbami, stowarzyszeń, organizacji, środowisk, które proszą o to wsparcie. Ten rok będzie pod tym względem trudny ponieważ ta dyscyplina będzie musiała być szczególna, zwłaszcza że od 2011 roku te kleszcze ustawy o finansach publicznych będą musiały być żelazne, bezwzględne.

I w tym kontekście pragnę państwa uwagę zwrócić na zał. Nr 5 do projektu uchwały  budżetowej  , w którym zdefiniowana jest  prognoza długu i spłata na rok 2010 i lata następne . Pierwotna jej wersja zakładała, iż koszt obsługi długu publicznego miał wynosić ponad 3.7 mln zł., w wyniku wspomnianych już weryfikacji ten koszt wyniesie prawie 3,1 mln zl. .

Nie ma już związku z nowelizacją prawa o ochronie środowiska zmiana załącznika nr 8. Załącznik nr 8 określał wydatki i przychody Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kwoty te mocą ustawy zostały włączone.

Jest natomiast w stosunku do lat ubiegłych załącznik nr 11 , który ustala wydatki w ramach funduszu sołeckiego w roku 2010 maja one w sumie wynieść 209 tys. zł.  szczegółowy ich zakres jest ustalony już podjętymi uchwałami rad sołeckich.

Niezmiernie ważna treść stanowi załącznik nr, 10 w którym na kwotę 1.100 tys. zł. ustalono wartość dotacji  na zadanie budowa obejścia  ulicy Kamienieckiej  w ciągu drogi  wojewódzkiej   nr 52 . Z posiadanej przeze mnie  wiedzy  wynika iż inwestor , którym jest Dolnośląska Służba Dróg i Kolei  w  roku 2010 przystąpi do realizacji budowy obwodnicy Ząbkowic Śląskich.

Dotychczasowy załącznik nr 13 określający wykaz zadań i zakupów inwestycyjnych zmienia nr na 12 i zawiera nie, 16 lecz 19 pozycji o wartości prawie 8.8 mln zł.

Ktoś może powiedzieć ze nieduży wzrost. Taki jest możliwy, to jest wynik rozmowy i dialogu z radnymi. To jest to, co możemy zmienić na etapie uchwalania i zapisać to w dokumencie.

Chce tu podkreślić i uwagę zwrócić na to, iż, w załączniku, o którym mówię pojawiły się nowe zapisy, o których też będzie mowa dalej.

Podobnie jest z załącznikiem nr 13 a, który zmienia nr na 12 a, określa on rezerwę na zadania inwestycyjny, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Nie ma zmiany jego zawartości, jest tylko zmiana nazwy słowa remont na słowo przebudowa. Dotyczy to ciągu ulic Armii Krajowej, Dolnośląskiej i Kłodzkiej.

W części opisowej szczegółowo są rozpisane szacowane dochody gminy w roku 2010, przypomnę, iż mają one wynieść  51.5  mln zł., z czego dochody własne to nieco ponad 7 mln , subwencje ponad 10.5 mln zł.  i dotacje ponad 7, 1 mln zł. .

Również w części opisowej jest także szczegółowy opis planowanych wydatków w rozbiciu na działy klasyfikacji budżetowej.

W tym miejscu należy wskazać na fakt, iż wydatki bieżące wyniosą tak są zaplanowane ponad 49 mln zł., co stanowi 71.6 % ogółu wydatków publicznych. Wydatki majątkowe mają wynieść prawie 19,5 mln zł. , co stanowi 28.4 %wydatków publicznych .

Te procentowe relacje proszę państwa wskazują w sposób niepodlegający dyskusji, ponieważ to są dane policzone i sprawdzone , iż w roku 2010 nasza gmina utrzyma tendencję do zmniejszania ciężaru kosztów ponoszonych na tzw. wydatki sztywne.

Przypomnę że w roku  2009 te wydatki bieżące , wynosiły   ponad 73 % w tym roku to ma być 71 % .Ktoś powie ze niewielka różnica ,  każda różnica inplus  jest korzystna , bo to oznacza że przesuwamy ciężar  na wydatki które nie mają charakteru konsumpcyjnego a szczególnie należy zwrócić uwagę na fakt    zaczynają w tych wydatkach publicznych  dominować wydatki  inwestycyjne.

To również jest cecha istotna w kontekście przyszłych lat, bo jeżeli taka tendencja będzie utrzymywana przez kolejny samorząd VI kadencji tego przesuwania ciężaru wydatków na wydatki inwestycyjne i wydatki nie konsumpcyjne. To oczywiście budżet będzie odporniejszy na wszelkiego rodzaju nagłe zdarzenia, na sytuacje nadzwyczajne i na potrzebę zmiany całego układu finansów publicznych w państwie, co jest szeroko zapowiadane.  

Teraz już konkretne zmiany, które zostały zgłoszone przeze mnie podczas posiedzenia komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, które chciałabym przypomnieć, aby nie było wątpliwości, o jakich korektach w stosunku do wersji pierwotnej mówimy.

 

W dziele 010 Rolnictwo i Łowiectwo zwiększeniu ulęgają wydatki z tytułu składki na Izby Rolnicze do kwoty 24. 150 zł.

W dziale 600 Transport i Łączność w rozdziale drogi publiczne gminne wśród wydatków inwestycyjnych, korekta dotyczy zmniejszenia w roku bieżącym poziomu nakładów na zadanie pod nazwą przebudowa dróg na Osiedlu Leśnym ul. Modrzewiowa, Jodłowa i Świerkowa do kwoty 400 tys. zł., co skutkuje również rozłożeniem tego zadania na dwa kolejne lata.

W dziale Obsługa długu publicznego w rozdziale obsługa papierów wartościowych - kredytów i pożyczek jednostek samorządu terytorialnego znacznie zmniejsza się ten koszt, bowiem z kwoty 939 tys. zł. ponad schodzimy do poziomu 670 tys. zł.

W dziale 758 Rożne rozliczenia - zwiększa się znacznie rezerwa na podwyżki płac dla nauczycieli z kwoty 390 tys. zł. do kwoty 651.721 zł.

W dziele 900 gospodarka komunalne i ochrona środowiska w rozdziale gospodarka ściekowa i ochrona wód – jest nowy wydatek inwestycyjny pod nazwą lokalna oczyszczalnia ścieków dla wsi Siodłowice z kwotą 50 tys. zł.  

W tym samym dziale i rozdziale Oświetlenie ulic, placów i dróg zmniejszeniu ulega kwota na zakup energii i ma wynieść 790 tys. zł.  

W dziale 926 Kultura Fizyczna i Sport pojawia się nowy rozdział Obiekty sportowe, a w nim kwota 100 tys. zł.  na I etap realizacji zadania pod nazwa budowa obiektu sportowego przy szkole podstawowej nr 2  na osiedlu Pallotyńskim

Chce podkreślić, że to zadanie również nie znalazło się w wersji pierwotnej projektu budżetu. Jest obecnie wyartykułowane przeze mnie w formie autopoprawki, na wskutek wniosków radnych. Chce tu podkreślić że , szczególna rola należy się  , czy zasługa należy się  Klubowi Radnych  PSL, który formułował ten wniosek od początku debaty budżetowej i również w trakcie kiedy  Rada Miejska w roku ubiegłym  zmagała się  z problemem  dotyczącym sali gimnastycznej                              i funkcjonowania tej placówki . Ta decyzja skutkuje również w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym, który został już przyjęty.

W tym samym dziale w rozdziale zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, zwiększona ma być kwota dedykowana na dotacje dla stowarzyszeń kultury fizycznej do poziomu 160 tys. zł. 

W konsekwencji tych zmian, oraz zachowania pozostanie pozostałych wskaźników, dochody i wydatki na rok 2010 w wymienionych działach ulegają stosowanych zmianom w stosunku do wersji pierwotnej.

Państwo macie dzisiaj już przed sobą egzemplarz skorygowany o te wszystkie przeze mnie parametry a w pozostałych działach nie ulegają zmianie.

Z całym przekonaniem twierdzę, iż budżet roku 2010, jest budżetem limitów wydatków publicznych. To nie jest budżet , który by przenosił nas o jakiś kolejny wysoki próg wydatków publicznych o jakich marzymy , czy jakie są przedmiotem naszych ambicji , czy tym bardziej są uzasadnione potrzebami obiektywnie ocenianymi jako cele publiczne .  

W praktyce podtrzymane tylko te zadania drodzy państwo , których realizacja albo została założona w cyklu wieloletnim i nieobliczalne byłyby skutki przerwania w tym toku , a wprowadzeniu ulegają tylko te zadania , które są  bezwzględnie  powiązane  ze złożonymi już aplikacjami  o dofinansowanie zewnętrzne .

 

Chciałbym również zadeklarować państwu że zadania które były sygnalizowane w dotąd   obowiązującym budżecie  , jak i w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym , oraz składanych przeze mnie  deklaracjach , z których się nie wycofuje nie straciły na aktualności . Co więcej w przypadku pojawienia się w ciągu roku jakichkolwiek zmian w zakresie poziomu wydatków , które pozwolą alokować  środki w ramach nie zwiększonego poziomu wydatków na inne cele będą przeze mnie proponowane zmiany w budżecie w oparciu, czy właściwie  z uwzględnieniem  pierwszeństwa tych  zadań , tych przedsięwzięć  które są państwu już znane  , które państwo poniekąd  aprobowaliście w roku ubiegłym   czy w latach poprzednich , które mają  już   uznanie państwa radnych i są poniekąd oczekiwane  również  już przez opinie publiczną. Ale chcę już też zaznaczyć już to że gdyby chcieć uwzględnić wszystkie  w ten  cz w inny sposób zgłoszone  wnioski  na rok  2010   to poziom wydatków   i bieżących  i inwestycyjnych łącznie liczone  , gdyby chcieć  wszystkie oczekiwania zaspokoić poziom wydatków publicznych musiałby przekroczyć kwotę 92 mln zł.  

 

Łatwo jest punktować tą różnice pomiędzy 68 a 92 w tej chwili, bardzo łatwo. To jest żadna filozofia  o wiele trudniej jest zdecydować, co z tych uzasadnionych oczekiwań należy wybrać.W jakiej kolejności ustawiać czas ich realizacji i sposób ich realizowania .

Chce w tym miejscu podziękować paniom i panom radnym, którzy w trakcie debaty budżetowej uczestniczyli w tej debacie w sposób konstruktywny. W sposób pomocny, w sposób taki który pozwalał wspólnie, podkreślam wspólnie w drodze dyskusji, dialogu, szczerej wymiany poglądów, to nie chodzi o jednomyślność formować te zapisy które dzisiaj państwu prezentujemy.Które prezentuje w przekonaniu, że jest to kompromis pomiędzy ambicjami uzasadnionymi potrzebami a możliwościami Gmin. Ten dialog jest potrzebny w samorządzie i potrzebny jest dla samorządu.

Też chce w tym miejscu podziękować moim współpracownikiem w Urzędzie miejskim , we wszystkich instytucjach gminnych z panem burmistrzem , z panią skarbnik , z panią sekretarz z kierownikami wydziałów , prezesami , dyrektorami , kierownikami jednostek organizacyjnych , szefami różnych instytucji i środowisk . Ponieważ to wszystko, co zostało zapisane jest próbą skonsumowania tego, co państwo sformułowaliście w przeciągu tych kilku miesięcy, w których ten budżet był układany.

Proszę wiec Wysoką Radę o uchwalenie budżetu Gminy Zabkowice Śląskie na rok 2010 w przeświadczeniu, iż ten budżet, który jak już powiedziałem z wysoką dozą prawdopodobieństwa będzie dotyczył VI kadencji samorządu został przyjęty ze świadomością, iż służy mieszkańcom. Wiec jesteśmy u progu decyzji, która dotyczy ponad 20 tysięcy mieszkańców. Dziękuję bardzo. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał uchwałę składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 15 grudnia 2009 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez burmistrza Ząbkowic Śląskich projekcie budżetu na rok 2010.

( pismo stanowi załącznik do protokołu)  

Odczytał również uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 15 grudnia 2009 w sprawie opinii o możliwości sfinansowania prognozowanego deficytu budżetu miasta i gminy na rok 2010.

  ( pismo stanowi załącznik do protokołu)  

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, przedstawiła opinie komisji w sprawie projektu budżetu, twierdząc że głosami 4 za, 3 przeciw projekt budżetu uzyskał pozytywną  opinie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik ogłosił 15 minut przerwy, po której obrady zostały wznowione.

  

Dyskusja nad projektem uchwały budżetowej

 

Radna Irena Szewczyk ,  w swoim wystąpieniu poruszyła problemy oświatowe przedstawiła  wnioski które zostały wypracowane na posiedzeniach komisji oświaty w których  uczestniczyli  dyrektorzy  placówek oświatowych  , dyrektorzy  ZOK , ORIS i Biblioteki . 

Podkreśliła, że jednym z najważniejszych problemów, który wynikł w czasie dyskusji był problem braku zabezpieczenia środków finansowych na wynagrodzenia w poszczególnych jednostkach oświatowych. Brakująca kwota to 650 tys. zł

W zmianach przedstawionych przez burmistrza jest dodatkowa kwota na stronie 19 w wysokości 260 tys. zł., ale tych środków jest nadal brak.

Zapytała burmistrza jak jednostki oświatowe maja sobie poradzić z takimi brakami.

Powróciła do sprawy zadania pn. Adaptacja budynku po byłej szkole podstawowej w Bobolicach dla grupy przedszkolnej.

Zgłosiła wniosek aby w projekcie budżetu na rok 2010 znalazło się zadanie związane z przygotowaniem dokumentacji , będzie to   kwota około 30 tys. zł. Wskazała źródło finansowania z rozdziału 60016 - Koszty związane z utrzymaniem parkingów.

 

W trakcie dalszej wypowiedzi radna zapytała burmistrza czy w pozycji budowa placów zabaw - czy w tej kwocie znajdzie się kwota 10 tys. zł. na dofinansowanie placu zabaw w przedszkolu nr 4 na osiedlu  XX –lecia ?

 

Poinformowała również że komisja rozpatrywała wniosek społeczny na zakup batutu za kwotę 35 tys. zł. – zapytała czy burmistrz konstruując budżet komisji przeciwdziałania alkoholizmowi ujął ten wniosek do realizacji?

 

Radny Janusz Labok   ,  poparł wnioski zgłoszone przez   radną  Irenę  Szewczyk. Odniósł się do wniosku o rozbudowę przedszkola w Bobolicach. Stwierdził że funkcjonowanie tego przedszkola jest zagrożone ponieważ możliwość funkcjonowania jest do dnia 30 czerwca z możliwością ewentualnego korzystania z tych pomieszczeń. Jednak dalsze korzystanie przez następne np. 3 lata z punktu widzenia ekonomicznego nie jest zasadne z tego względu że ten obiekt w którym dzieci przebywają już w tej chwili wymaga remontu. Jest tam wilgoć i zagrzybione ściany i nie warto inwestować w stary budynek, kiedy możemy w pełni ekonomicznie wykorzystać ten, który istnieje.

Nadmienił, że ten budynek cały jest ogrzewany i są tam pomieszczenia, które nie są wykorzystywane. Wiec przeniesienie przedszkola jest zasadne.   

 

Radna Jolanta Mitręga, stwierdziła ze również przychyla się do wniosku radnej Szewczyk na sporządzenie dokumentacji dla przedszkola.

W budżecie powinna być przeznaczona kwota na dokumentację na rozbudowę szkoły nr 3 . W roku 2012 do szkoły tej przychodzą 6 –latki powinno się to uwzględnić.

Kolejna sprawa, którą zgłosiła radna to 400 tys. zł. deficytu na zabezpieczenie poborów dla nauczycieli, oraz deficyt inwestycyjny.

Wyraziła zaniepokojenie odnośnie środków na oczyszczanie miasta oraz braku środków finansowych na zapewnienie zwiększenia miejsc w żłobku.   Mało środków jest na utrzymanie dróg publicznych

 

Radna Ewa Figzał, poprosiła, aby burmistrz ustosunkował się do §19 i 20 uchwały w sprawie budżetu i określił, jakie zmiany zostały wprowadzone. 

 

Radna Jolanta Mitręga, przypomniała że w budżecie nie ma zaplanowanych środków na rozbudowę gminnej sieci kanalizacyjnej we wsi Olbrachcice oraz brak środków na wodociągowanie wsi Bobolice. Te zadania są bardzo ważne i nie mogą być one odsuwane w czasie.

 

Radny Ryszard Barański, stwierdził że wspólnie z radnym Franciszkiem Gawędą złożyli wiele wniosków do projektu budżetu, które nie zostały przyjęte przez komisję.

Między innymi wnioski dotyczyły otwarcia oddziału żłobkowego przy ulicy Krzywej, remontu chodnika przy targowisku na ul. Dalekiej, dokończenie remontu chodników i wykonanie oświetlenie wzdłuż ulicy Powstańców Warszawy do wsi Jaworek.

Odniósł się do uwag zgłoszonych przez Skarbnika Gminy Bożenę Kurczyne i stwierdził że podpisuje się pod nimi. Uwagi dotyczyły obaw w stosunku do zaprojektowanego budżetu. 

  

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział, że kwota wydatkowanych środków jaka jest dedykowana na poziomie 68 mln zł. jest bardzo daleka od kwoty 92 mln zł.  jaką należałoby wydać w tym roku aby zaspokoić zgłoszone i wyliczone potrzeby społeczności. Podkreślił że  nie podważam żadnego sformułowanego wniosku.

Podzielił również niepokój radnej Jolanty Mitręgi, jeśli chodzi o kwestię utrzymania czystości na terenie miasta.  

 

Jeśli chodzi o zbyt małe nakłady na żłobek to stwierdził że żłobek od 1992 roku nie jest zadaniem własnym Gminy i w związku z tym Gmina musi się skoncentrować na wydatkach, które leżą w naszych obowiązkach, ponieważ niewykonywanie obowiązków ustawowych gminy to byłoby nieporozumienie. Rozumiemy problem- podkreślił . Kwota 40 tys. zł. byłaby początkiem na wiele lat, na którą nas nie stać. Podobnie jest z kwestią poruszoną przez pana Barańskiego, który mówił między innymi o chodnikach i oświetleniu ulicy Powstańców Warszawy. Jest to uzasadniony wniosek, co więcej to przedsięwzięcie jest niezbędne i wiemy ze Starostwo Powiatowe pracuje nad projektem tzw. Szlaku Cysterskiego, być może będziemy uczestniczyć w tym zadaniu, jeśli będzie taka wola obu stron. Na obecnym etapie wykonywanie chodnika czy oświetlenia ulicy, która będzie przebudowywana byłoby przedwczesne.  

Remont chodnika przy ulicy Dalekiej- jest w Ząbkowicach inwestor, który w tej chwili podejmuje działania dotyczące budowy marketu przy ulicy Legnickiej i ten inwestor zobowiązał się do podjęcia działania inwestycyjnego w obrębie skrzyżowania ulicy Legnickiej z ulica Daleką wraz z budową chodnika. 

 

W sprawie oświaty stwierdził że oświata jest istotnym problemem w sensie finansowym Gminy Zabkowice Śląskie i wszystkich gmin w Polsce , ale szczególnie tam  gdzie wola samorządu byłoby zamykanie  placówek  . jeśli nie chcemy zamykać a nie mamy takiego zamiaru to wówczas te 20 mln zł. , które chcemy wydąć na oświatę a 10 które dostajemy , to ta równica musi być  jakoś sfinansowana.

Z tego powodu każde rozstrzygnięcie budżetowe musi być ważone i tu jest odpowiedź w sprawie tego niedoboru na płace nauczycielskie, który został częściowo uzupełniony. Pozostała kwota która jest brakująca ; po pierwsze to dyrektorzy szkół są zobowiązani do żelaznej dyscypliny jeśli chodzi o układanie projektów organizacyjnych jak i bieżące dysponowanie środkami płacowymi .

Również jest kwestia obsługi placówek szkolnych , kwestia dożywiania dzieci poprzez gastronomie która funkcjonuje w szkołach . Są to wszystko obszary , które będą musiały być zreorganizowane aby od wrześnią można było tą różnicę zniwelować.

Z drugiej strony zakładamy że uda się nam w wyniku debaty i analiz te środki bardziej zdyscyplinować i ograniczyć i zlimitować.

Od roku 2011 ustawa o finansach publicznych już obowiązująca, więc nie mówimy o jakimś pojęciu teoretycznym tylko o obowiązującym prawie sprawia ze wydatki bieżące wolno będzie pokrywać wyłącznie z dochodów własnych. Więc ta różnica nie będzie mogła być wliczona w kwotę, którymi będzie się można kierować przy układaniu budżetu na 2011 rok, jeśli chodzi o wydatki bieżące. To już jest problem       i w tym kontekście ta dyscyplina budżetowa jest początkiem co  czeka tych co będą zarządzali w VI kadencji. Stad próba odejścia od niektórych przedsięwzięć inwestycyjnych na placówkach oświatowych, po to, aby najpierw rozważyć z państwem w czasie dyskusji publicznej z udziałem osób prowadzących placówki oświatowe, na co nas stać, i gdzie można szukać rezerw oraz rozwiązań innych aby nie wejść w ścieżkę która się nazywa zamykanie szkół.Dlatego rozwój przedszkoli, budowa nowego oddziału żłobkowego w tym kontekście nie wchodzi w rachubę.  Należy dążyć do uspołecznienia przedszkoli w perspektywie wielu lat jak i dalszych kroków obniżających koszty funkcjonowania oświaty. 

 

Co do konkretnych wniosków prośbą jest taka aby przyjąć do wiadomości , jeśli chodzi o dokumentacje projektową dla szkoły podstawowej nr 3  to zadanie jest uwidocznione  w WPI , musi być podjęte . Natomiast na obecnym etapie jeszcze  nie zachodzi taka potrzeba  i taka możliwość aby wskazać środki w tegorocznym budżecie na to zadanie i pani  dyrektor  wie o tym i rozumie tą motywację .   

Jeśli chodzi o dokumentację na plac zabaw dla przedszkola nr 4 – w ramach tej kwoty 50 tys. zł.  kwota 10.tys zł. jest zapisana dla przedszkola.

Odnośnie  zakupu batutu -   program środków pochodzących z funduszy alkoholowych, zawiera zakładkę w ramach, której to zadanie będzie współfinansowane. 

Na koniec wypowiedzi  burmistrz zaproponował wprowadzenie autopoprawki do budżetu na załączniku nr 12 inwestycyjnym pozycja 10 –dział 801 Oświata - Adaptacja budynku  w Bobolicach na potrzeby oddziału Przedszkolnego – Etap I . kwota 30 tys. zł. będzie to sfinansowane z dochodów własnych.

Natomiast w pozycji 14 świetlica w Kozińcu zmniejsza się kwotę z 660 – na 630 tys.    

Jest to wynik rozstrzygnięcia przetargowego.

 

Radny Janusz Labok, podziękował za wpis dotyczący realizacji I etapu rozbudowy  przedszkola.

Następnie odniósł się do tematu gospodarki wodno- ściekowej i wodociągowania wsi Boblice. Inwestycja jest bardzo kosztowana , ale w ocenie radnego  nie ma nic ważniejszego   niż zdrowie Naszych mieszkańców . Problem jest znany już od wielu lat. W roku 2008 został wykonany projekt wodociągowanie wsi Bobolice. Mieszkańcy ładzili się i liczyli na to ze zanieczyszczenie może spaść poniżej   dopuszczalnej normy  i ta woda będzie  zdatna do picia  przez następne lata .

Niestety kolejne badania nie potwierdzają tego i ostatnie badanie, które było wykonane w XII dalej wskazuje przekroczenie ponad 50 mg na litr.

Stwierdził, że chciałby, aby Rada oraz Burmistrz, mieli świadomość tego, czym grozi spożywanie takiej wody i jak ważki to jest temat.   Należy nad tym tematem się zastanowić.

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna, przedstawiła zmiany, które zostały wprowadzone do obecnej uchwały budżetowej.  

Radna Anna Józefowicz, zgłosiła swoją uwagę braku zapisu w budżecie, mówiącego o wykonaniu remontu ulicy Batalionów Chłopskich wraz z murem.

Następne zadanie nieujęte w budżecie dotyczyło niezagospodarowania placu wraz z rozbitą fontanna przy ulicy Robotniczej.

Wyraziła zadowolenie ze ujęte zostało zadnie budowa obiektu sportowego przy Szkole nr 2 przy ulicy Piastowskiej.

 

Radny Krzysztof Gnach, zadał pytanie do burmistrza odnośnie dochodów majątkowych. Zapytał   czy  burmistrz ma jakiś plan awaryjny na wypadek gdyby tego dochodu majątkowego w wysokości 6.600 tys. nie udało się zrealizować?

 

Radny Ryszard Barański, złożył wniosek formalny do budżetu – przeznaczyć 180 tys. zł. na otwarcie oddziału Żłobkowego przy ul, Krzywej. Jako źródło wskazał 120 tys. zł? z działu 92100 z ZOK-u.

Stwierdził ze ogrzewanie już 2 rok nie funkcjonuje i są to środki, które pozostaną oraz 60 tys. z działu 926 - instytucje kultury fizycznej.

 

Radny Franciszek Gawęda, wniósł propozycje do budżetu:

- propozycja Gimnazjum Publicznego nr 2 potrzeba tam 50 tys. zł. na wymianę podłóg w trzech klasach. Podłogi są fatalnym stanie.

Kolejna sprawa dokończenie chodników z oświetleniem wzdłuż ul. Powstańców Warszawy z miejscowością Jaworek.  150 tys. .

Przedstawił propozycje jednego mieszkańca, który to zgłosił się do komisji Przestrzegania Prawa, która za kwotę 4 tys. zł. postanowiła ze będzie przez cały rok utrzymywać staw w parku Sybiraków za wiaduktem na ul. Powstańców Warszawy. 

 

Wskazał działy, z których można tą kwotę 204 tys. zł.   można pobrać . Rozdział  75023  urzędy gmin – wydatki rzeczowe D1 z kwoty 220 tys. , zabrać  70 tys. zł.  D5 – zakup usług pocztowych z kwoty  200 tys. zł. zabrać 50 tys. zł.  , D9 oplata za tel. stacjonarne  48 tys.  zabrać 8 tys.  D 10 podróże  z 30.tys  zabrać  10 tys. ., D 13  zakup materiałów papierniczych  z 15 tys. z zabrać 5 tys. . D14  z kwoty 50 tys. zabrać 30 tys. zł. oraz rozdział 75058 działalność informacyjna i kulturalna prowadzona za granicą z kwoty 50 tys. zabrać 30 tys., zł.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zapytał czy jest to wniosek formalny radnego:

 

Radna Ewa Figzał, zapytała burmistrza czy zmiany w § 20 dotyczącym pkt. 2 i 3 powiększają kompetencje kierowników jednostek budżetowych i dyrektorów instytucji kultury w stosunku do roku 2009?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, w zakresie bieżącym tak.

 

Radna Ewa Figzał, stwierdziła że czytając   budżet na 2010  rok uważa że jest on , zły i szkodliwy dla gminy Zabkowice Śląskie . Ten budżet przewiduje astronomiczne zadłużenie sięgające 63.5 %  w projekcie budżetu a po korekcie z jego wykonania        z 2009 roku aż 53.5 % , co nie zmienia faktu że jest to kreciowe  zadłużenie Gminy. Co prawda wskaźniki te procentowo pomniejsza się po ustawowo  dopuszczalnych wyłączeniach , co nie zmienia faktu że  wielkość wydatkowanych środków finansowych na zapisane  w budżecie  cele i zadania będzie  bardzo  wysoka .

Czy są to zadania najważniejsze?, radni wyrazili szereg wątpliwości?, czy zostaną one wykonane?, w to można wątpić po skuteczności wykonanie przez burmistrza  poprzednich budżetów kiedy wpisywano tam wiele zadań  , których nie realizowano.

Ten budżet uważam jest szkodliwy, ponieważ sankcjonuje wysoki deficyt budżetowy. Nie mając danych które otrzymałam dzisiaj , posługiwałam się danymi , które dostaliśmy w materiałach na komisję i ten deficyt sięga ponad 17 mln zł. , oraz rozchody w kwocie , jak zapisałam dzisiaj 1,5 mln , które zostaną pokryte przychodami - pochodzącymi z zaciągniętych kredytów na inwestycje o łącznej wartości 18.473.834  zł. i zmusza gminę do zaciągania kolejnego wysokiego kredytu na zaciąganie kredytu na zadania inwestycyjne i nie tylko. Czyli już żyjemy na kredyt i za nie swoje pieniądze i dalej jesteśmy słabi w pozyskiwaniu pieniędzy ze środków unijnych i innych poza budżetowych.

To co usłyszałam na komisji Gospodarczej  - inwestycje   nie zakończone , przeniesione na  2010 rok  a klasyfikowane w roku 2009 środki  zewnętrzne to 1.200 tys. zl. – tak stwierdził pan burmistrz. 

Ten budżet  jest szkodliwy gdyż wysokość dotychczasowego zadłużenia  gminy  z tytuły zaciągniętych już kredytów  i pożyczek na koniec 2009 roku  wynosi  11.246.550.19 zł. , w tym w roku  2009  burmistrz zaciągnął kredyt 6.046.806.62 zł. .

Jest to bardzo wysoki wskaźnik , przy widocznych na gołe oko  rozgrzebanych i niedokończonych  inwestycjach w roku 2009 . Rozgrzebanych ulicach , bo przetargi za późno  zostały ogłoszone , bo za późno rozstrzygnięto   te przetargi , bo realizuje się  świetlicę . Jak np.,. świetlice w Kozińcu  3 lub 4 rok z rzędu   .Inwestycje , którą trzeba było robić  kilka miesięcy , a  realizuje się  ja latami.

Ten budżet uważam jest szkodliwy, iż zakłada w 2010  roku  deficyt na wydatkach  bieżących o czym mówiła pani skarbnik i o czy mówił   pan burmistrz  w kwocie 4.173.293 zł. .

Ten budżet winien już w roku 2010  zmniejszać a nie zwiększać  deficyt , gdyż to co powiedział pan burmistrz   ustawa  o finansach publicznych  już za rok , w roku 2011 obligatoryjnie nakazuje zrównoważenie  wydatków bieżących z dochodami .

Chciałam się odnieść również do pisma pani skarbnik , która mówi o zagrożeniu wynikającym z faktu  braku możliwości zabezpieczenia dla tak wysokiego kredytu i jego spłaty w latach  2010 -2019 . W historii  rad miejskich Ząbkowic Śląskich żadna rada nie pozostawiała takiego  zadłużenia  kolejnym radom przyszłych kadencji . Zadłużenia , które Regionalna Izba Obrachunkowa obliczyła na 32.657.669 zl. .

W mojej ocenie jest to bardzo pokaźne zadłużenie Gminy . Skarbnik   w piśmie ostrzega ze ,  możemy takimi decyzjami popaść w spirale  zadłużenia gminy.

Skarbnik w piśmie stwierdza ze  do opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej przedstawiono  informację , w której  założono  ze w okresie spłaty poprzedniego kredytu  z 2009 roku – realizowane  miały być budżety zapewniające uzyskiwanie  nadwyżki  dochodów nad wydatkami , co miało stanowić wyraz  zabezpieczenia środków na spłatę zaciągniętego  kredytu w roku 2009 . Uważam ze ten warunek  , ten budżet nie spełnia.   

Skarbnik w piśmie mówi , że budżet 2010 roku zakłada  sytuację odwrotna tzn.  planowane jest zaciągniecie dalszych i to wysokich kredytów , w tym na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań .        

Skarbnik stwierdza , że zaciąganie nowych kredytów ma wpływ na  zdolność finansowa gminy , która może załamać się  w przypadku kiedy dochody majątkowe  nie zostaną zrealizowane  w całości i to w pierwszym półroczu , czyli   sprzedajemy majątek na bieżące utrzymanie .

Są to cyfry  , które są brutalne , nie jakąś poezja , odnoszenie się  do   irracjonalnych rzeczy , ale cyfry. Tragiczna , niepokojąca rzeczywistość  , niestety zafundowana nam  przez pana Burmistrza i uważam że rozsądny i odpowiedzialny radny za finanse  tej gminy powinie    .  

 Rozsądny i odpowiedzialny radny nie przyłoży ręki do zapaści  finansowej  Gminy i do załamania finansów Gminy .

Rozsądny i odpowiedzialny radny nie przyłoży ręki do popadania gminy w spirale zadłużenia   , kiedy kredyt źle  wydany będziemy spłacać  nowym kredytem, wpadając w spiralę zadłużenia.

Tak naprawdę te cyfry  są ważne dla mnie osobiście , dla innych radnych zatroskanych  o finanse gminy  . Mieszkaniec Gminy wcale ich nie musi znać a tragizm tej sytuacji  polega na tym ze wraz z przyjęciem tego   uważam  szkodliwego i deficytowego budżetu opartego na kredycie przy jednoczesnej , niestety nieudolności władzy burmistrza w jego realizacji  i przy jednoczesnym braku konkretnych środków finansowych  pozyskiwanych z zewnątrz   , jak przypominam  mamy tutaj wskaźnik 4,800 tys. , sprowadza naszą gminę na skraj bankructwa.

Gmina jest zadłużona na ponad 11 mln zl. na koniec 2009 roku, z końcem 2010 roku będzie makabrycznie zadłużona na kwotę 32.657.669 zł., przy obsłudze długu wynoszącym 3.776.864 zl. – mam te dane z pisma RIO .

I to pan panie Burmistrzu tutaj, zadłuża tą Gminę a nie poprzedni burmistrz . Tutaj chciałam odwołać się do poprzedniego burmistrza pana Józefa Marcinkowa, który odchodzą jak pamiętam zostawił 12 projektów inwestycyjnych na różnego rodzaju inwestycje Olbrachcice , Tarnów , Krzywa, Ziębicka ,w realizacji była Grunwaldzka i tutaj powołuję się pan na Krzywą Wieżę , gdzie przygotowała to poprzednia kadencja i poprzedni burmistrz . Pan rozliczał ta inwestycję.

Na koniec zdaję sobie sprawę z tego ze przytoczone tutaj przede mnie fakty ze względu na terminy ekonomiczne nie muszą wszystkich interesować , nie muszą być ciekawe ale dla mnie one są porażające.  

Jeżeli powiem, że ta Nasza Gmina , która nie jest gmina bogatą a przez naszą decyzję popadnie w ponad 32 mln zadłużenie , uważam ze będzie to sytuacja bardzo zła i w związku z tym będę głosowała przeciwko temu budżetowi ze względu na zadłużenie tej Gminy i wpisem mojego nazwiska do protokołu z tej sesji .

 

Radny Stanisław Nędza, zgłosił uwagę do burmistrza ze w 2008 roku projekt na remont szkoły w Braszowicach był gotowy trzeba było tylko go złożyć na odpowiedni program i tą szkołę, na która daliśmy 600 tys., można było zrobić inaczej. Szkoła byłaby zakończona. 

Radny Marek Ciapka, nie chciałaby, aby to zabrzmiało, jako wycieczka personalna do mojej przedmówczyni radnej Ewy, Figzał, ale po raz kolejny przy kolejnym budżecie mamy tutaj z ust pani Ewy stosowaną bliżej nieokreśloną tyradę słowną, Zarzucanie nas jakimiś niesprawdzonymi liczbami, natomiast całkowicie nieuprawnione z pani strony moim zdaniem jest stwierdzenie mówić – ze oto nieudolny burmistrz tak prowadzi politykę gospodarką w zakresie inwestycji ze wszystko jest rozwalone, rozgrzebane. To całkowicie jest nie na miejscu, bo uwłacza pani temu, co już zostało zrobione. Chyba nie była pani na inwestycjach już zakończonych, albo robi to pani celowo, nie podając żadnych konkretów. A Ja powiem tylko ze zapomniała pani dzisiaj przy dokumencie, nad którym debatujemy, czyli nad uchwała w sprawie przyjęcia budżetu zacytować załącznik nr 5 do prognozy długu i spłaty na lata 2010 i lata następne i cyfry, które pani przytoczyła ponad 32 mln zadłużenia obsługi długu publicznego ni jak się mają do sytuacji rzeczywistej.

Ja rozumiem, że miała pani prawo powoływać się na decyzje RIO, natomiast RIO wydając opinię – wydawało opinię na podstawie budżetu, który jeszcze nie była zamknięty w porównaniu analitycznym do roku 2010 i naprawdę nie jest tak tragicznie jak pani mówiła.

Teraz wróćmy do budżetu, który jest – Ja zdaję sobie sprawę z charakteru tego budżetu. Wiem, że nie jest to budżet najłatwiejszy szczególnie tez mnie tu niepokoi sprawa związana z finansowaniem szeroko pojętym oświaty. Nie demonizowałbym że stoimy na skraju bankructwa Gminy, bo tak nie jest, te wskaźniki jednoznacznie wskazują ze tak nie jest i na przyszłość radziłbym każdemu posługiwać się jakimiś konkretami, bo jest to bardzo – nie chce pani pouczać, jest to bardzo nieładne mówiąc ze urzędnicy wszyscy którzy się zajmują poro zgrzebywali i tak zostawili, bo tak naprawdę nie jest.

Ten budżet pamiętam budżet 2007 roku, kiedy żeśmy pierwszy uchwalali wszyscy uchwaliliśmy go jednogłośnie pierwszy raz w historii tego samorządu od 90 roku. Mówiliśmy, że budżet na 2007 roku był budżetem proinwestycyjny, później wykonanie tego budżetu w zakresie inwestycyjnym nie wglądało tak jak byśmy chcieli pewnie nie zawsze tak się udaje i nie wszędzie tak jest ze wszystko wychodzi. Ale tak naprawdę ten budżet 2007 roku był wypadkową do tego momentu gdzie teraz jesteśmy. Zostały poczynione pewne inwestycje, są rozpoczęte pewne inwestycje. Jestem w stanie zaryzykować stwierdzenie, że ciężkie czasy w finansach publicznych mamy już za sobą. Niewiem skąd pan Barański ma informację, że nadchodzi kryzys.

Ten budżet, który teraz jest wypadkowa wszystkich budżetów uważam ze pierwszy raz mamy realna szansę na pozyskanie środków finansowych.

 

Radna Ewa Figzał, panie przewodniczący chciałam tu się zwrócić do mojego adwersarza  pana Marka Ciapki – panie radny swoje informacje , które przekazałam   i swoje opinię   podtrzymuje w  całej rozciągłości  . To że pan nie jest w stanie ocenić cyfr , które podałam to jest pana problem a nie mój   . Ja się podpisuje pod każdą cyfrą w oparciu o dokumenty, które miałam, takie dokumenty przekazałam. Faktem jest na tabelę  którą się  pan powołuje 55 %  dług jest  uwidoczniony. Natomiast odliczenia i wyłączenia nie zmniejszają kwoty wydatkowanej na takie a nie inne cele. Nie zmniejsza się również i nie zmienia się rozmiar środków zewnętrznych zaproponowanych do wykonania tej inwestycji, czyli 4.800 tys. , przy 100 % wykonaniu tego budżetu . Natomiast forma zadłużenia całkowitego jeżeli mogę  brać  z budżetu , który otrzymałam  dzisiaj poz. 1 w tabeli  wynosi 28.351  , opierałam się na dokumentach 32 – jak obliczyło RIO , więc proszę nie wymagać odemnie wizjonerstwa  w temacie aby Ja tutaj podważała  dokumenty  przez Regionalna Izbę Obrachunkową opracowane . Natomiast wczoraj próbowałam dotrzeć do urzędu         i otrzymać uchwałę budżetową w wersji dzisiaj procedowanej , było to niemożliwe  . Sami państwo wiecie otrzymaliście ją dzisiaj. 28.351.841 – jak czytam teraz jest to bardzo duże zadłużenie tej Gminy. 

Uważam że jest to bardzo dużo  i nie wolno pozostawiać  Gminę z takim  długiem dla następnych kadencji .        

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, powrócił do wątku, który zgłosił radny Franciszek Gawęda odnośnie podjętej uchwały Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy. W świetle obowiązującego nas statutu i ustawy raz procedowana uchwała, jeśli nie została podjęta z naruszeniem prawa nie może być procedowana na tej samej sesji.

Powiedział że, burmistrz zaproponował, aby 30 tys. zł. zdjąć z tego zadania wieloletniego, natomiast w tym momencie nie rozpoczynamy inwestycji wieloletniej, natomiast jest tu wniosek, aby środki przeznaczyć tylko na dokumentację. Jeśli chodzi o adaptację budynku.

W związku z tym taka zmianę w pojecie uchwały możemy dokonać.  

 

W związku z tym ze nikt nie zabrał głosu w temacie budżetu zamknął dyskusję i  poddał pod  głosowanie wnioski :

 

- wniosek radnego Ryszarda Barańskiego o ujęcie w budżecie kwoty 180 tys. zł. z przeznaczeniem na utworzenie nowego oddziału żłobkowego.

 

Głosowanie: 7 głosów za , 12 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się              

Wniosek nie przeszedł   

 

- wniosek radnego Franciszka Gawędy aby w budżecie znalazły się następujące wydatki: wymiana podłóg w 3 klasach w Gimnazjum nr 2, kwota 50 tys. zł. , Konserwacja i opieka nad stawem w parku 4 tys. zł., Dokończenie chodników wraz z oświetleniem wzdłuż ulicy Powstańców Warszawy 150 tys. zł,

 

Głosowanie: 7 głosów za, 12 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się             

Wniosek nie przeszedł  

 

Radny Krzysztof Gnach poprosiła o odpowiedz burmistrza na wcześniej zadane przez niego pytanie. 

 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, udzielił odpowiedzi na pytanie radnego Krzysztofa Gnacha w sprawie planu awaryjnego. kwota o która pyta pan radny Gnach mówiąc o tzw. planie awaryjnym , na wypadek gdyby ta kwota nie została uzyskana , jest pokaźną kwotą nie ma wątpliwości że na niej osadza się tak naprawdę znacząca cześć finansowania planu finansowego gminy na rok 2010 .

Po pierwsze ; nie mówi się o treści planu B , jeśli chce się zrealizować plan A , jeżeli ja publicznie ogłoszę ze mam jakieś cudowne rozwiązanie to pozycja negocjacyjna Gminy , Pozycja Gminy jako potencjalnego sprzedawcy nieruchomości na ul. Legnickiej znacznie spada . Ja nie zaryzykuje takiej wypowiedzi w tej chwili , która mogłaby wpłynąć na wynik przetargu . Natomiast rzeczywiście  można przypuszczać że taka   sytuacja zajdzie i wówczas zapewniam pana  że mamy z panią skarbnik i panem burmistrzem   świadomość odpowiedzialności  i nie jest tak że  nie przewidujemy rozwiązań alternatywnych  . Natomiast podkreślam jeszcze raz nie można informować na tym etapie ze względu na to ze jest ogłoszony  przetarg tej nieruchomości . Chce powiedzieć ze jest   zainteresowanie tą sprzedażą  artykułujące się  w zapytaniach , w chodzeniu po tym terenie , w kontaktach z nami  w drodze proceduralnej  zapytań . Kiedy przetarg będzie realizowany itd.

Przetarg jest ogłoszony i z mojego przeświadczenia wynika ze będzie przeprowadzony skutecznie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik pod głosowanie poddał projekt uchwały w sprawie budżetu miasta i gminy Zabkowice Śląskie na 2010 rok  

 

Głosowanie: 13 głosów za, 7 głosów przeciw,

 

Uchwała w sprawie budżetu miasta i gminy na rok 2010 została przyjęta.

 

Radna Ewa Figzał, panie przewodniczący informuje, że osoby które głosowały przeciw złożą informacje do protokołu z sesji.

 

Ogłoszono 10 minut przerwy, po której wznowiono obrady  

 

3.   

Rozpatrzenie projekty uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich na żądanie zwrotu bonifikaty.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformował ze do rady wpłynęło pismo Państwa Ireneusza i Anety Sikorskich, wystąpił do radcy prawnego z prośba o opinie.

Odczytał treść opinii, która stanowi załącznik.

Projekt uchwały był procedowany na posiedzeniu komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, gdzie komisja poprosiła, aby zwrócić się do OPS o przeprowadzenie wywiadu środowiskowego.

Odczytał opinie Ośródka Pomocy Społecznej w tej sprawie.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , nadmienił że zwrócił się również do Burmistrza o wydanie opinii w   sprawie .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , stwierdził że czekał ze stanowiskiem   w tej  sprawie do momentu opinii   Ośrodka Pomocy Społecznej  w sprawie .Opinia potwierdziła wcześniejsze przekonanie iż nie należy podejmować uchwały precedensowej i apriorycznej. Precedensowej czyli dotyczącej konkretnej jednostkowej sytuacji , która daje taki precedens następnym potencjalnym wnioskodawcą i apriorycznej czyli z góry zakładającej że w przyszłości ta rodzina nie będzie w  stanie pokrywać tego kosztu który  jest przedmiotem debaty.

Jest to niestosowne , również z punktu wiedzenie troski o budżet gminy , abstrahując zupełnie od sytuacji czy ta rodzina jest w mniej czy bardziej skomplikowanych okolicznościach  .   

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, komisja głosowała w sposób następujący  , 0 za , przeciw 4  5 wstrzymało się .

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję.

Radna Ewa Figzał, zapytała czy w kompetencji Rady jest podjęcie takiej uchwały.

Paweł Polewski, radca prawny, odpowiedział ze jest to w kompetencji rady ,

Radny Marek Ciapka, zapytał czy rada może wobec osoby fizycznej podjąć uchwałę jednostkową, kiedy funkcjonuje uchwała o sprzedaży?  i czy rada nie powinna zrobić czegoś innego. np. dziś nie głosować nad uchwałą poczekać na znowelizowanie    

Radna Ewa Figzał, stwierdziła ze uchwała nie funkcjonuje, ale skutki jej funkcjonują.

Radny Franciszek Gawęda, zapytał czy istnieją możliwości prawne aby ci państwo zwrócili się do burmistrza, a burmistrz mógł podjąć decyzje już samodzielnie bez decyzji rady w sprawie np., ratalnej spłaty tego. 

Radna Irena Szewczyk, w piśmie jest informacja że spłata raty rocznie wynosi około 1400 zł. , czy można zmniejszyć te raty i rozłożyć je na dłuższy okres?  

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, podtrzymał stanowisko swoje ze nie należy podejmować uchwały apriorycznej i precedensowej w tym konkretnym przypadku teraz . Poprosił aby uchwała nie spotkała się z aprobata radnych w tym momencie , co nie oznacza że nie zauważa problemu konkretnej  rodziny , która nie jest jedyna rodzinom która   ma prawo do pomocy publicznej i może się o taka pomoc zwracać .

7 stycznia  weszła w życie nowa ustawa o gospodarce  nieruchomościami  , która w zupełnie nowy sposób w wielu obszarach  i w tym konkretnym tez reguluje zasady postępowania jednostek samorządu terytorialnego z nieruchomościami  które są ich własnością . W konsekwencji tego przepisu, który wszedł w życie 7 stycznia należałoby i taki jest mój zamiar przygotować się do podjęcia nowej uchwały która regulowałaby zasady obrotu nieruchomościami przez gminę Zabkowice Śląskie. jednocześnie w tym roku wchodzi w życie przepis tej samej ustawy , który mówi o tym iż Gmina ma obowiązek sporządzić strategie zarządzania nieruchomościami .    Te dwa zapisy powodują ze należałoby , powinniśmy je  zgrać w czasie te obie decyzje , nie są to rzeczy oczywiste i miedzy innymi z tego powodu ze ta ustawa  która weszła w życie klika dni temu  trochę zwlekałem z proponowaniem radzie stanowiska w sprawie  bonifikat  przy sprzedaży mieszkań o czy pan radny Gawęda wielokrotnie mówił i byliśmy zgodni ze ta bonifikata w przypadku  , jeśli rada wróci so poziomu  takiego czy innego tej bonifikaty powinna wejść w życie . Ta ustawa dopiero teraz weszła w obieg prawny, jest przedmiotem naszej analizy i chcemy pod kątem tej obowiązującej ustawy opracować kompleksowy zespół przepisów normujących nasze zachowania w naszej gminie. W tym dopiero kontekście będziemy rozważali możliwość udzielania lub nieudzielania pełnomocnictw burmistrzowi w tym zakresie, ewentualnego rozkładania w dłuższym niż do tej pory należności z tytułu danej transakcji.

 

Radna Jolanta Mitręga, zapytała jaki okres oczekiwania na ten projekt.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział ze nie później niż w kwietniu lub w maju. To będzie nowa uchwała w oparciu o nową ustawę.        

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał projekt uchwały, który poddał pod głosowanie:

Głosowanie: 1 głos za , 9 głosów  przeciw , 9 wstrzymujących się

Uchwała nie została podjęta .

Rada Miejska nie wyraziła zgody na odstąpienie zwroty udzielonej bonifikaty.

Ad. pkt. Interpelacje i zapytania Radnych

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poprosiła aby w tej części burmistrz  odpowiedziała na zapytanie radnego Janusz Laboka   w sprawie   wodociągowania wsi Bobolice .

Burmistrz Krzysztof Kotowicz ,odpowiedział że to zadnie nie znalazło się w projekcie budżetu  , co oznacza ze dzisiaj nie możemy mówić  o rozpoczęciu tego zadnia . Przypomniał ze w przypadku , jeżeli w ciągu roku w wyniku procedur publicznych , bądź w przypadku gdy jakieś zadnie nie będzie mogło być podjęte         z takiej czy innych podwodów obiektywnych można będzie w ramach tych środków, którymi budżet dysponuje podjąć to zadanie . Ono jest niewątpliwie pierwszym zadaniem, które stoi w kolejce. Burmistrz nadmienił, iż nie uchyla się od wcześniej deklaracji składanej mieszkańcom Bobolic ze jest to zadania niewątpliwie ze względów społecznych i cywilizacyjnych bardzo potrzebne. Poprosił radnego, aby nie powielał informacji o zjawisko szkodliwości wody z Bobolic, ponieważ póki, co ona ma dopuszczenie do użytkowania - terminowe i mamy świadomość ze taki stan rzeczy nie może być utrzymywany w nieskończoność.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał interpelacje i zapytania, jakie wpłynęły. 

- zapytanie radnej Ewy Figzał, w sprawie zimowego utrzymania dróg w Gminnie

- interpelacje radnego Ryszarda Barańskiego w sprawie stanu prawnego po byłej Cegielni przy ul Głowackiego w Ząbkowicach Śląskich  

Ad. pkt. Sprawy różne. 

1.Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Powiatowa Rada Dolnośląskiej Izby Rolnej organizuje wyjazd na POLAGRE 10 lutego 2010. 

Odczytał pisma

-  pani Lucyny Krajewskiej oraz Agnieszki Woźny w sprawie uruchomienia niepublicznego przedszkola w Ząbkowicach Śl. przy ul. Krzywej 10 na rok szkolny 2010/2011

- pismo w sprawie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa wniosek komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego

- pismo Wojewody Dolnośląskiego w sprawie radnego Józefa Horowskiego . 

- pismo z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie złożonej skargi przez Ryszarda Barańskiego na działalność Wojewody Dolnośląskiego.   

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, obrady Rady zostały zakończone

Protokołowała

Elżbieta Maciejewska

                                                                                  Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                              Andrzej Dominik