Protokół  nr XXV/2008

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 28 marca    2008 roku

w Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina rozpoczęcia sesji 11 00

 

W sesji udział wzięli:

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof   Kotowicz               Burmistrz   Ząbkowic Sl.

Ireneusz Woźniakowski         Zastępca Burmistrza

Waldemar Markiewicz            Zastępca  Burmistrza

Iwona Aibin                            Sekretarz  Gminy                  

Bożena Kurczyna                   Skarbnik Gminy

Paweł Polewski                       Radca Prawny

 

Nieobecni radni to :

Burnat  Zdzisław             - nieobecny  

Ciapka Marek                    nieobecny  

 

Oraz goście zaproszeni wg list obecności .

 

                  Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku    o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  XXV   Sesję Rady Miejskiej   w Ząbkowicach Śląskich  V kadencji, stwierdzając ze uczestniczy w niej 19  radnych, co stanowi odpowiednie quorum przy którym rada może obradować i podejmować  prawomocne  uchwały .

 

             Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska - inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.

 

Następnie przedstawił porządek obrad w niżej podanym brzmieniu :

1.                        Przyjęcie porządku obrad.   

2.           Przyjęcie porządku obrad.

3.           Przyjęcie  protokołu z poprzedniej Sesji

4.           Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej Sesji.

5.           Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.

6.           Sprawy różne.

7.           Rozwój kultury na terenie  Gminy Ząbkowice Śląskie                          z uwzględnieniem  funkcjonowania  Ząbkowickiego Ośrodka Kultury , świetlic wiejskich i świetlic środowiskowych

8.           Informacja  z realizacji  uchwały Rady Miejskiej dot. zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy  Ząbkowice Śląskie .

9.           Informacja na temat gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie .

10.      Podjęcie  uchwał Rady Miejskiej w sprawie :         

 

.        W sprawie  przekształcenia Publicznego Przedszkola nr 2                     w Ząbkowicach Śląskich ( dot. Zwróconej )

.         

.        W sprawie przekształcenia Publicznego   Przedszkola nr 2                   w Ząbkowicach Śląskich ( dot. Braszowic )

.         

.        W sprawie ustalenia opłat za pobyt dzieci oraz prowadzenie zajęć  wykraczających poza minimum programowe wychowania  przedszkolnego.

 

.        W sprawie ustalenia  najniższego wynagrodzenia zasadniczego              I kategorii  zaszeregowania określone  w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników  samorządowych zatrudnionych w Ośrodku Sportu          i Rekreacji w Ząbkowicach Śląskich .

.        W sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego              I kategorii  zaszeregowania określone w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia  zasadniczego i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników  samorządowych  zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych  jednostek samorządu terytorialnego . 

.         

.        W sprawie  udzielenia  bonifikaty od ceny nieruchomości sprzedawanej jako lokal  mieszkalny na rzecz najemcy .

.         

.        W sprawie ustalenia wartości stawki procentowej opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału nieruchomości .

.         

.        W sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie  Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszeni - Lokalna grupa działania pod nazwą "QWsi.pl" 

.        W sprawie powołania Komisji Statutowej

 

11.      Rozpatrzenie skargi radnego Ryszarda Barańskiego na działalność Burmistrza Ząbkowic  Śląskich

12.      Interpelacje i zapytania Radnych.

13.      Zakończenie obrad.

 

 

 

 

Chciałbym prosić Wysoką Radę, ponieważ  taki wniosek złożył pan Burmistrz i prosił mnie aby Wysoka Rada wycofała z dzisiejszego  porządku obrad dwa projekty  uchwał :

.        Są to uchwały w sprawie ustalenia   najniższego wynagrodzenia zasadniczego I kategorii  zaszeregowania określone  w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników  samorządowych zatrudnionych w Ośrodku Sportu  i Rekreacji w Ząbkowicach Śląskich .

.        W sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego  I kategorii  zaszeregowania określone w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia  zasadniczego i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych  jednostek samorządu terytorialnego

Te dwa projekty uchwały - jest to wniosek i za chwileczkę będziemy  to głosować , aby wycofać to z porządku obrad .

Natomiast chciałbym prosić Wysoką Radę , aby wprowadzić do porządku obrad - dodatkowo jeszcze jedną uchwałę - uchwałę w sprawie  wprowadzenia  zmian w budżecie miasta i gminy na 2008 rok .

Czy jeszcze ktoś z pan i panów radnych chciałby cos wnieść do porządku obrad  ?

 

Radna Irena Szewczyk , Wysoka Rado , czy możemy dostać szczegółowa informacje , dlaczego  te dwie uchwały , pan burmistrz zaproponował  je wycofać . One były rozpatrywane na ostatnim posiedzeniu komisji Oświaty , zostały zaopiniowane pozytywnie . Na posiedzeniu komisji był wiceburmistrz Markiewicz i nic nie wskazywało na to  że  oba projekty nie mogą wejść na  wokandę  dzisiejszej sesji ? .

 

Wiceburmistrz  Waldemar Markiewicz ,  generalnie , po tej komisji która miała miejsce przed wczoraj powstały pewne wątpliwości natury prawnej . Pozwoliłem sobie wycofać  tą uchwałę z  dzisiejszego posiedzenia sesji Rady po to żeby te wątpliwości zostały rozwiane . Dotyczą one między innymi samego sformułowania treści. Jesteśmy umówieni z mecenasem że  dostaniecie państwo poprawioną tą , bądź dwie uchwały i na najbliższej sesji  poddana zostanie ona pod głosowanie .

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuję. Czy jeszcze ktoś chciałby coś wnieść  do porządku obrad ?

 

Jeśli nie to poddaję Wysokiej Radzie  pod głosowanie kto z pań i panów radnych  jest za tym  aby z porządku dzisiejszych obrad  wycofać 2 projekty  uchwał .

.     Uchwałę   w sprawie ustalenia   najniższego wynagrodzenia zasadniczego              I kategorii  zaszeregowania określone  w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników  samorządowych zatrudnionych w Ośrodku Sportu          i Rekreacji w Ząbkowicach Śląskich .

.     W sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego  I kategorii  zaszeregowania określone w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia  zasadniczego i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych  jednostek samorządu terytorialnego

 

Głosowanie :  17 głosów za  , 2 głosy przeciwne

Wycofano z  porządku obrad dwa projekty uchwał .

 

Kto z pań i panów radnych jest za tym aby wprowadzić  do porządku  obrad projekt uchwały w sprawie   wprowadzenia zmian w budżecie  miasta i gminy na 2008 rok .

 

Głosowanie :  19 głosów za

 

Przyjęto do porządku obrad uchwałę.

 

W tym momencie sesji pan Burmistrz Krzysztof Kotowicz , jest nie obecny ale kilkanaście minut po godzinie 15-tej  powinien do nas dotrzeć ponieważ  jest w tym momencie w Krzyżowej  . Tam są wręczane certyfikaty  dla gmin jak również i szkół i będzie mały poślizg .

Nie będzie na tej pierwszej części pana burmistrza .

Zanim przystąpimy do  realizacji dzisiejszego porządku obrad  , pozwólcie Szanowni Państwo  że  w imieniu własnym jak i całej Rady Miejskiej chciałbym podziękować za długoletnią współpracę  Pani Krystynie Buchwald  która odeszła na emeryturę .

W imieniu Rady Miejskiej oraz własnym składam pani serdeczne  podziękowanie  za trud i zaangażowanie w kierowaniu  Biblioteką Publiczną Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie .    

 

Wręczono kwiaty i podziękowanie dla Pani Krystyny Buchwald .

 

Krystyna Buchwald , dziękuję za życzliwość , za   aprobatę moich poczynań - działań . Zostawiam bibliotekę nowoczesną , skomputeryzowana  z bogata działalnością  kulturalną . Mam nadzieje ze moja następczyni , jeszcze będzie miała lepsze pomysły na te działalność , no i przede wszystkim przeprowadzi bibliotekę do nowoczesnego spełniającego  współczesne wymogi lokalu po księgach wieczystych  . Czego z całego serca życzę .

 

Przechodzimy do kolejnego punktu .

 

Ad. Pkt. 2

 

Rada przyjęła  protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej z  dnia  27 II 2008 roku .

 

Ad. Pkt. 3

 

Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej Sesji.

 

 

Andrzej Dominik , ostatnia sesja , miała miejsce 27 lutego  - w okresie między sesyjnym  uczestniczyłem w III Turnieju Kół Gospodyń Wiejskich w Kamieńcu  Ząbkowickim , gdzie naszą Gminę reprezentowało aż 7 kół ,  Panie bardzo pięknie prezentowały swoje stoły . jak i również brały  udział  w konkurencjach które były dla nich  przygotowane . Również  16  marca  w Arkadach Wrocławskich uczestniczyłem w tradycyjnych stołach wielkanocnych , gdzie również  byli przedstawiciele naszej gminy . szeroko reprezentowali ta naszą gminę , ponieważ na 42 koła aż 5 kół z naszej gminy  również prezentowało się w Arkadach ze swoim dorobkiem.

W miedzy czasie  przyjmowałem interesantów , jak również brałem udział w stałych pracach komisji Rady Miejskiej.

 

Ad. Pkt. 4

Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.

 

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , złożył sprawozdanie z okresu  między sesjami Rady Miejskiej 28.02.2008 - 28.03.2008

 

28.02.2008 -29.02.2008

 

01.03.2008

 

.         Udział w spotkaniu Rady Sponsorów Klubu Sportowego "Orzeł". Spotkanie dotyczyło m.in. podpisania z Klubem nowej umowy na obsługę targowiska miejskiego.

.        Obserwacja rozgrywek V Regionalnej Halowej Ligi Piłki Nożnej - hala "Słoneczna".

.        Obserwacja rozgrywek piłki siatkowej z udziałem ZTS Ząbkowice Śląskie                 w Nowej Rudzie.

 

03.03.2008

 

04.03.2008

 

05.03.2008

 

06.03.2008

 

07.03.2008

 Robocza narada z szefami firm komunalnych,  " PWiK "Delfin", ZGK, TBS, kierownikiem ZBK oraz wiceburmistrzem Ireneuszem Woźniakowskim                     w sprawie ustalenia planu skoordynowania działań gminnych przedsiębiorstw.

08.03.2008

 

10.03.2008

 

11.03.2008

 

12.03.2008

 

13.03.2008

 

14.03.2008

15.03.2008

16.03.2008

17.03.2008

18.03.2008

 

 

19.03.2008

20-21.03.2008

 

"Remont Ratusza Miejskiego przy ul. Rynek 65 w Ząbkowicach Śląskich - etap I"

Otwarcie ofert nastąpi dnia 14 kwietnia 2008 roku o godz. 10:15.

25.03.2008

Ogłoszono przetarg na :

 

Przetarg rozstrzygnięto 25-03-2008 roku.

Wybrana oferta:

Zakład Usługowo-Produkcyjny "DROGOWNICTWO" Dariusz Lis z siedziba przy   ul. Legnickiej 25; 57-200 Ząbkowice Śląskie

26.03.2008

.                    Udział w Jubileuszu 50-lecia pożycia małżeńskiego pięciu par małżeńskich    w ząbkowickim Ratuszu.

 

27.03.2008

28.03.2008

 

Przewodniczący Rady Andrzej Dominik , czy ktoś odnośnie sprawozdania  chce zabrać głos ? ,

 

Radna Danuta Wojtaczka , panie burmistrzu ja mam pytanie - odnośnie podpisania umowy z Klubem ORZEŁ  ? , bo powiedział pan że została podpisana nowa umowa .

 

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , to znaczy formuła zostaje  dokładnie ta sama jak było wcześniej i umowa jest dalej na  czas nieokreślony i na  dotychczasowych warunkach .

 

Radna Danuta Wojtaczka ,  czyli dalej ORZEŁ obsługuje targowisko ?

 

Zastępca Burmistrza  Ireneusz Woźniakowski , tak zgadza się .

 

Ad. Pkt. 5  Sprawy różne 

1.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , 13 marca wpłynęło na moje ręce pismo - skarga właścicieli  działek zlokalizowanych w Ząbkowicach Śląskich  w sprawie  działań urzędu Ząbkowice Śląskie w związku z potajemnym dokonywaniem  podziału działek i planowanie na nich drogi gminnej w powstającym planie  zagospodarowania przestrzennego miasta .

W dniu 14 marca skierowałem pismo do pana Burmistrza aby zapoznał się z tą skarga i aby przekazał jakie zostały podjęte działania .  

 

2.

Wpłynęło zaproszenie od Przeora z  Jasnej Góry Ojca Bogdana Waliczka jak również od Prezydenta  Miasta Częstochowa na XV Ogólnopolska Pielgrzymkę samorządu na dzień 25  maja br.

 

 

3.

Marian Patela - Przewodniczący Zarządu Osiedla  Stare Miasta , poprosił aby   burmistrz podał  informację za I kwartał co w tym okresie zostało wykonane w Ząbkowicach Śląskich .?  

                                                      

Ad. Pkt. 6

Rozwój kultury na terenie  Gminy Ząbkowice Śląskie z uwzględnieniem  funkcjonowania  Ząbkowickiego Ośrodka Kultury , świetlic wiejskich i świetlic środowiskowych.

 

Justyna Kaczorowska, pełniąca  obowiązki dyrektor  Ząbkowickiego Ośrodka Kultury .

Przedstawię państwu rozwój kultury na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie z uwzględnieniem ZOK-U , Świetlic wiejskich i świetlic środowiskowych , który przygotowałyśmy wspólnie z  panią Małgorzatą Pater.

Ta informacja nie nosi  znamion strategii , Przygotowanie strategii powinno być poprzedzone  diagnoza powstawiania , upowszechniania kultury w różnych jej przejawach , kondycji twórców a także znajomości  odbiorców kultury i ich uczestnictwa w kulturze .

Należałoby się pokusić o stworzenie  strategii rozwoju kultury w naszej Gminie , skonsultowane w wielu kręgach , choćby dlatego  że obecnie uwarunkowana politycznie czy gospodarczo sprzyjają dłuższemu perspektywicznemu planowaniu .

Planowanie zadań poprzedzone byłoby dokonaniem szerokiej diagnozy sytuacji powstawania i upowszechniania kultury w różnych jej przejawach i sposobach rozumienia a diagnoza pozwoliłaby na sformułowanie tez i założeń do strategii dotyczących  twórców i odbiorców kultury. Programowanie celów i zadań w sferze kultury  musi towarzyszyć planowaniu środków których wielkość  stymulować będzie  rozwój  uczestnictwa w kulturze lub je ograniczać. Nie można więc  rozwiązać praktycznego problemu w planowaniu także o charakterze strategicznym bez rozstrzygnięć obejmujących zagadnienia finansowania kultury. Działania te muszą być  spójne z narodową strategią kultury na lata 2004-2013 opracowaną przez Ministerstwo Kultury  aby można było pozyskiwać środki z Unii Europejskiej na realizacje programów i przedsięwzięć kulturalnych . Strategii znane będą cele i priorytety ale też i sposoby finansowania  zadań z obszaru kultury , wówczas okaże się czy rozwojowi gospodarczemu towarzyszy a może go stymuluje rozwój  kultury i jak przekłada się to na wzrost potencjału rozwojowego społeczeństwa .

Czytając w narodowej strategii kultury , wobec niewystarczających nakładów publicznych na kulturę a także europejskiej praktyki programowania dla działań , dla kluczowych sfer życia społecznego  i ekonomicznego zasadne jest tworzenie strategii działań realizujących politykę kulturalna  państwa a także wyznaczanie polityk w krótkim, średnim i długim okresie . Wiąże się to z odejściem od doraźnych działań w kulturze na rzecz  systemowych i długofalowych rozwiązań .

W ramach ograniczonych nakładów  publicznych na kulturę niezbędne jest współdziałanie Ministra Kultury jednostek samorządu terytorialnego oraz instytucji poza rządowych we wdrażaniu i finansowaniu programów rozwojowych dla kultury .

Resortowe rozumienie kultury jest błędem , na sferę kultury maja wpływ decyzje wielu resortów a z kolei rozwój kultury determinuje wiele ekonomicznych czynników wzrostu. Doraźność decyzji w ramach ograniczonych zasobów tylko pogłębia przepaść pomiędzy wielkimi miastami a reszta kraju , także między organizacją kultury w państwach europy zachodniej . Programowanie rozwoju staje się już  nie tylko fanaberią wizjonerów lecz obowiązkiem sprawnego aparatu państwa i  organów samorządu  terytorialnego . Instytucje kultury powinny reagować na postęp cywilizacyjny i techniczny , podwyższać efektywność swojego działania , podnosić standardy  zarządzania i   wyposażenia oraz zwiększać wrażliwość na potrzeby  odbiorcy bez szkody dla jakości  działań artystycznych . Ważnym zadaniem jest  także wprowadzenie mechanizmów motywujących instytucje do pozyskiwania środków na swoją działalność  spoza budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego w tym ze środków Unii europejskiej .W kontekście zmian systemowych ważne będzie również uspołecznienie  funkcjonowania  instytucji kultury , związane ze społeczna partycypacją w procesach podejmowania decyzji w tych instytucjach , a także związane  z otwarciem instytucji na potrzeby lokalnych i regionalnych społeczności .

Ząbkowicki Ośrodek Kultury jest  instytucja , która w podstawowej działalności ma przede wszystkim edukacje  kulturalną i wychowanie przez sztukę . Gromadzenie , dokumentowanie  , wychowanie , tworzenie , ochronę i udostępnianie dóbr kultury. Tworzenie warunków  dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką .

Tworzenie warunków dla rozwoju folkloru a także rękodzieła  ludowego i artystycznego , rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb oraz  zainteresowań kulturalnych. Dotychczas Ząbkowicki Ośrodek Kultury  prowadził wielokierunkową   działalność edukacyjna poprzez organizowane konkursy , przeglądy warsztaty i koła zainteresowań. Organizował wiele koncertów muzyki klasycznej , popularnej . Działalność  impresaryjna i promocyjno - reklamową. Działania  promocyjne na rzecz twórców  lokalnych ,  spotkania autorskie  , wydawanie  wierszy , książek wspierał i organizował projekty lokalnych   twórców  i organizatorów.

W ZOK-u działają  koła zainteresowań dla młodzieży i zespoły muzyczne , szkółka modelarska która pozwala na poznanie warsztatu i tworzenie pierwszych projektów i modeli w tym latających. Zajęcia prowadzi instruktor I klasy modelarstwa pan Alojzy Nagły.

Od listopada 2004 w ZOK-u działało Studio Piosenki , które prowadzili pani Joanna Fridel i pan Andrzej Wiśniewski, posiadający wykształcenie muzyczne i wieloletnia praktykę. Zajęcia te zostały zawieszone ze względu na  wyłączenie z  użytkowania  większości części Ośrodka  Kultury.                  Dla młodzieży  zostały  wprowadzone  zajęcia  TANGESTU, które są zajęciami  tanecznymi prowadzonymi w tym momencie  w Hali Sportowej SŁONECZNEJ że względu na problemy  lokalowe Ośrodka Kultury.

W ZOK-u odbywają się próby orkiestry dętej której kapelmistrzem jest pan Antoni Moskal.

Pod patronatem ZOK-u działa Klub Seniora , Zespoły Złocienie , Kwiat Powoju i Zespoły  KGW . Przy ZOK odbywają się  warsztaty cyrkowe , zajęcia prowadzi artysta żongler Jerzy Woźny .

Ząbkowicki Ośrodek  Kultury jest organizatorem  wielu imprez  . Uznaniem cieszą się również inne coroczne imprezy  takie jak plener malarstwa , Radosne  Święta , Polsko-Czeskie Dni  Kultury Chrześcijańskiej, Konkurs Piosenki Wiosenna Nutka.

Współpraca ze środowiskiem jest ważnym elementem  działalności  każdej instytucji kultury. ZOK współpracował z instytucjami lokalnymi , stymulował  amatorski ruch artystyczny, poprzez  organizacje  oraz współorganizację przeglądów , konkursów i festiwali z zakresu sztuki słowa  plastyki , muzyki i tańca . Organizowała oraz uczestniczył  w ważnych uroczystościach . Ze sprawozdań  wynika , że  współpracowaliśmy między innymi z Biblioteką Publiczna Miasta i Gminy , Regionalną Izba Pamiątek , Teatrem Miejskim , Stowarzyszeniem Twórców Sztuki  , Ośrodkiem Sportu i Rekreacji , Świetlicą dla dzieci im. Kubusia Puchatka , świetlica dla dzieci  Caritas , Związkiem Harcerstwa Polskiego , Lokalną a Organizacją Turystyczną oraz szkołami i przedszkolami . Wśród społeczności wiejskiej  z kołami  gospodyń  wiejskich i gospodarzami świetlic .

Dobrze  rozwijająca się współpraca z Lokalnym Środowiskiem , zapewnia  pozyskiwanie środków finansowych na realizowane zadania statutowe.

Ponadto doraźnie oraz cyklicznie  współpracowaliśmy  przy organizacji imprez Wratislawia Cantans , organizatorem głównym  był Międzynarodowy Festiwal Wratislawia Cantans z Wrocławia, Dolnośląski Festiwal Nauki . Organizator  Starostwo Powiatowe. Dożynki Gminne , Festiwal Piosenki Religijnej  organizator Urząd Miejski. Biesiada Literacka- organizator Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy , Paraolimpiada organizator Stowarzyszeni  Integracja, Frankofonia - Publiczne Gimnazjum nr 2 . Ząbkowice Śląskie moja mała Ojczyzna - Publiczne Gimnazjum  nr 2 , Festiwal Kół Gospodyń Wiejskich , - organizator KGW Stolec . Przegląd Pieśni Religijnej , organizator KGW  Stolec , Biesiada Wielkanocna Organizator KGW Tarnów . Przegląd Kolęd - organizator KGW Braszowice .

Ponadto należy wspomnieć o współpracy z instytucjami z miast partnerskich w tym między innymi z Cervenego Kostelca które przynosiły realizacje sporej liczbie projektów  kulturalnych. np. Polsko - Czeskie Dni Kultury Chrześcijańskiej , Piknik Naukowy podczas Weekendu z Frankeinsteinem , Parada Orkiestr Dętych , jak również  plener malarski dookoła Krzywej Wieży  i w Czechach .

W ubiegłym roku Ząbkowicki Ośrodek Kultury przeprowadził ankietę w postaci konsultacji społecznych  prowadzonych w formie dyskusji , rozmów i anonimowych ankiet ze środowiskami  zainteresowanymi pracą ZOK-u w zakresie działalności kulturalnej, edukacyjnej czy  rozrywkowej , przy dalszym wykorzystywaniu w tym celu obecnego obiektu lub działań  i przedsięwzięć kulturalnych  w innym nowym obiekcie.

Celem ankiety było  zbadanie preferencji i zachowań dotyczących kultury , uczestnictwa w kulturze potrzeb i oczekiwań mieszkańców  , źródeł informacji  , znajomości Ząbkowickich twórców i ogólnej oceny działalności  ZOK-u.

Z analizy ankiety wynika ze mieszkańcy preferują  imprezy  plenerowe o charakterze  rozrywkowym , szczególnie koncerty na wolnym  powietrzu , festyny połączone z występami artystycznymi i parady orkiestr dętych.

Wielu lubi kabaretowe przedstawienia teatralne, koncerty muzyki rozrywkowej  w sali widowiskowej , spotkania z ciekawymi ludźmi, koncerty   i tańce folklorystyczne. Mniej popularne są widowiska  z gatunku  światło i dźwięk. Przedstawienia teatralne , sztuka współczesna .  Nieliczni wskazywali na  wernisaże , koncerty muzyki klasycznej , czy  widowiska teatralne na wolnym  powietrzu .

Ponad połowa ankietowanych ze środowiska wiejskiego wskazywała świetlic  wiejskie jako miejsca do organizacji przedsięwzięć kulturalnych , szczególnie zabaw tanecznych , dyskotek , koncertów , zajęć i warsztatów hobbystycznych , spotkań z twórcami .

W poprzednim roku zmienił się charakter  imprez z powodu zamknięcia sali widowiskowej , przestało funkcjonować kino. Zrezygnowano z koncertów i innych impreza na - czy w  holu na I piętrze  , który często pełnił role sali wystawowej .              

Wychodząc naprzeciw społeczności lokalnej , mając na względzie zadania statutowe ZOK zamierza w  dziedzinie edukacji kulturalnej , realizować programy Małe Ojczyzny , Tradycje dla przyszłości poprzez ożywienie , ujawnienie oryginalnego dziedzictwa na wsiach  poprzez  spotkania pokoleniowe , wspomnieniowe , spotkania   repatriantów . Pobudzenie ruchu społecznego i kulturalnego w celu ograniczenia biedy na wsi . Ożywienie przedsiębiorczości w środowiskach lokalnych poprzez organizację warsztatów, wykładów i seminariów . Organizowanie imprez o  charakterze integracyjnym , pikników wiejskich przybliżających  historie regionów , okolicy ,  pikników rodzinnych połączonych  z konkursami  wiedzy o własnej  miejscowości . 

Wykorzystanie Internetu do tworzenia pomocy wzajemnej , promocji własnych umiejętności poprzez tworzenie portali  wiejskich  , umieszczania na nich własnych ogłoszeń i  promocji wsi .

Organizowanie lekcji dla  młodzieży gimnazjalnej  pokazując np. jak działa Ośrodek  Kultury  czy Ośrodek Sportu i Rekreacji . Udział w kołach zainteresowań . Pożyteczne zagospodarowanie  ferii i wakacji , organizowanie warsztatów twórczych  mających różne cele np. ochrony środowiska . Wymiana  dzieci i młodzieży  pomiędzy sąsiednimi gminami , poznawanie i udział w  oryginalnym spędzaniu czasu wolnego. Organizacja imprez rozrywkowych , dyskotek , festynów. Praca  na rzecz osób niepełnosprawnych we współpracy  ze Stowarzyszeniem   Integracja . Organizowanie imprez z wykorzystaniem  młodzieżowego , dziecięcego  wolontariatu w celu nagłośnienia problemów osób  niepełnosprawnych . Zorganizowanie  wielkiego festiwalu promującego  dorobek artystyczny  osób niepełnosprawnych , prezentacje  muzyczne , kiermasze ,rękodzieła   artystycznego  , warsztaty teatralne . plastyczne . Organizacja imprez rozrywkowych dla osób niepełnosprawnych. 

 Mających na celu zwiększenie  funkcjonowania  psychicznego i fizycznego . Polsko-Czeskie Dni Kultury Chrześcijańskiej . Zorganizowanie pleneru malarskiego mającego na  celu pokazanie miejsc kultu religijnego , różnych wyznań na terenach przygranicznych Czech i Polski .

Zorganizowanie wystawy i targów rękodzieła artystycznego nawiązującego do regionów pochodzenia  twórców .Udział Ludowych Zespołów w Dolnośląskim Święcie Folkloru.

Promocja Gminy w Europie, organizacja  międzynarodowych spotkań w ogrodzie.

Nawiązanie kontaktów   międzynarodowych  w celu wymiany kulturalnej pod względem  wykorzystania nazwy  miasta i poszczególnych wsi. Organizacja imprez i  poszczególnych wsi, organizacja imprez i przedsięwzięć do promowania zabytków i miejscowości np. Zjazd Frankensteinów, Związek Miast z Krzywymi Zabytkami. Promocje filmu polskiego organizacji festiwalu filmowego twórców regionalnych, imprezy towarzyszące. Warsztaty autorskie, dźwiękowe , dziennikarskie , reżyserskie .

Organizacja  samochodowego kina letniego , współpraca z lokalnym radiem i Telewizją Wrocław . Plenerowe imprezy kulturalne towarzyszące regionalnej turystyce np. Targi Staroci , Dziecięce Plenery Malarskie .

Pomoc w  organizacji innych imprez sportowych , innych festynów na rzecz społeczności lokalnej gminy Ząbkowice.

Ważnym zagadnieniem  podjętym podczas konsultacji jest lokalizacja ZOK, czy powinien mieć nowa  wybudowana siedzibę czy też  wyremontowaną i zmodernizowaną  obecna siedzibę. Prawie 70 % ankietowanych wskazało obecną ale wyremontowana i zmodernizowaną siedzibę . Dlatego też kontynuowane jest w bieżącym roku remont budynku ZOK . Nie jest to koniec prac i wydatków , chcąc uzyskać obiekt kultury na miarę XXI  wieku trzeba przeprowadzić gruntowny remont wewnątrz budynku , wymienić sprzęt , przewietrzyć urządzenia  elektryczne i elektroniczne . Musimy tak zgrać działania aby środki na ten  cel nie pochodziły tylko z naszego budżetu ale też  z innych źródeł na szeroki wachlarz prac i potrzebne kosztowne zakupy sprzętu .

Dziękuję .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuję  , czy są jakieś pytania ?

Czy ktoś chciałby zadać  pani dyrektor pytanie ?

Ja powiem tak - pani dyrektor  Ja w tej pierwszej  części troszeczkę  chciałem już pani przerwać , bo powiem szczerze , szliśmy nie w tym kierunku , bo temat nasz był  rozwój kultury i chcieliśmy i oczekiwaliśmy tego od pani ze pani nam  przedstawi swoją wizję . Wizje rozwoju kultury na terenie Gminy, Ja myślę że to można było tam   w kilku punktach przedstawić , ale w tej końcowej części pani się tutaj do tego odniosła  .

To co panie przedstawiała tutaj proszę pozostawić , myślę że do tego wróci Komisja Oświaty i będzie chciała  przeanalizować  bo dziś to tak bardzo szybko poszło .

 

Radny Ryszard Barański , Ja mam właściwie pytanie do pana burmistrza , Dlaczego radni nie otrzymali  materiałów na ten temat ? , Dlaczego nie przeprowadzona została szeroka debata na temat działań  kulturalnych ? , nie tylko ZOK- u , ale innych instytucji   sensu strikto  kulturalnych które działają na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie ?.

Czy komisja resortowa  debatowała nad tym tematem ?

Ja uważam że temat jest bardzo ważny i istotny dla rozwoju Ząbkowic , a tutaj mamy do czynienia z odrobieniem lekcji i odfajkowaniem  tego punktu .

Chciałbym aby pan burmistrz odniósł się  do moich pytań ?

Zastępca  Burmistrza  Ireneusz Woźniakowski , panie przewodniczący  Ryszardzie Barański , Wysoka rado , szanowni państwo

Dziwi mnie to pytanie w ustach  wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej , jednego z bardziej aktywnych  radnych , którego prawie codziennie można zobaczyć na korytarzach Urzędu Miejskiego  , w biurze rady , bo to nie Ja ustalam porządek  obrad komisji resortowych i to nie Ja ustalam porządek posiedzenia sesji , bo to również nie ja jestem przewodniczącym rady miejskiej ani wiceprzewodniczącym Rady Miejskiej .Także  ja się nie czuje adresatem , ja myślę ze powinien pan sobie zadać to pytanie ?

Dziękuję bardzo .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , panie burmistrzu !

Są jakieś kwestie  Rada Miejska  przyjmowała  2 sesje do tyłu  plan pracy  na rok 2008 -  to radni zaproponowali takie tematy na każdy poszczególny miesiąc .

Pan Burmistrz  otrzymał zaproszenie  na tą sesję z tego wnioskuję że  kolejnym razem  do każdego punktu będę musiał  zadawać jakieś pytania , ewentualnie prosić wszystko o przygotowanie na piśmie  , tak to odbieram  w tym momencie panie Burmistrzu . Ja myślę  że nie tędy droga!

Nie tędy droga żebym ja  jako przewodniczący  rozpisując  kolejną sesję przechodząc do kolejnego punktu , zadawał pytania  na które będę  oczekiwał przygotowanie odpowiedzi na najbliższą sesję . Myślę że ten temat był znany, mówiło się prędzej na ten temat że będziemy chcieli przeprowadzić taką debatę . Został w planie pracy Rady przyjęty  na miesiąc marzec  , więc ja  w ustawowym terminie zwołałem tą sesję jak i również zawiadomiłem wszystkich zainteresowanych tym tematem i odpowiedzialnych   za ten temat.

 

Przewodnicząca  Komisji Oświaty Kultury  Irena Szewczyk -

panie przewodniczący  , Wysoka rado , Ja nawiążę do wypowiedzi pana Barańskiego i z tą  wypowiedzią się w całości zgadzam .

 Na ostatnim posiedzeniu komisji Oświaty , analizowaliśmy  sprawy które były zaplanowane na  komisje i  między innymi tez patrzyliśmy na porządek  obrad , jaki  ma być na dzisiejszej sesji i wszyscy byliśmy tak  zaskoczeni tym punktem w tym sensie że komisja też nie otrzymała  żadnych materiałów wstępnych. Powinniśmy mieć jakieś materiały na podstawie których powinniśmy analizować to co otrzymaliśmy , sugerować swoje jakieś pomysły i wspólnie razem dojść do rzeczy  bardzo ważnej bo przecież nikogo nie trzeba przekonywać że  rozwój kultury wszystkim leży  na sercu .

W pierwszym zamyśle panie przewodniczący nam się nasunęła taka myśl , że my w ogóle na dzisiejszej  sesji  ten punkt z obrad ściągnąć. Bo jesteśmy tak naprawdę  jako radni  do tego punktu nie przygotowani , ale nie z własnej winy. Stad te wątpliwości pana Barańskiego , z którymi ja się zgadzam , ale Ja sądzę ze napewno do tematu  wrócimy .Te materiały które pani  dyrektor przygotowała , na pewno komisji Oświaty otrzyma i  komisja  i komisja dokładnie się temu przyjrzy  i swoje sugestie które ustalimy  na komisji Oświaty zaproponujemy .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik ,  Ja myślę pani przewodnicząca że do tematu na pewno wrócimy i tak jak mówiłem trzeba będzie zrobić  taką komisję  a później z komisji te wnioski  przedstawić  na kolejnej sesji .

 

Ogłaszam 10 minut przerwy

Po przerwie wznowiono  obrady

 

Ad. pkt.  

Informacja  z realizacji  uchwały Rady Miejskiej dot. zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy  Ząbkowice Śląskie.

 

Grażyna  Grzeszczak , kierownik Wydziału  Gospodarki Przestrzennej

Pani Przewodnicząca , Wysoka Rado .

Zgodnie z obowiązującymi przepisami  Gminnym Zasobem Nieruchomości gospodaruje burmistrz  w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki Ustawa o samorządzie gminnym  art. 18 ust. 2 pkt 9  wskazuje że Rada Gminy  posiada upoważnienie ustawowe do określania  zasad nabywania , zbywania , obciążania nieruchomości  oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony , dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony , o ile ustawy szczególne  nie stanowią inaczej. Uchwała Rady Gminy  jest wymagana również w przypadku  gdy  po umowie  zawartej na  czas oznaczony do trzech lat , strony zawierają kolejne  umowy których przedmiotem jest  ta sama nieruchomość .

Do czasu określenia  zasad , wójt może  dokonywać tych  czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy. Natomiast ustawa o gospodarce  nieruchomościami  zakreśla ramy  działania Rady i wskazuje  jakie kompetencję ma w tym zakresie Rada .

W związku z  powyższym  wyjaśniam że uchwała  Rady Miejskiej nr VII/ 47 /2007 z dnia  28 czerwca  2007 roku  w sprawie  gospodarowania  nieruchomościami  stanowiącymi własność  gminy Ząbkowice Śląskie nie podlega  informacji z jej realizacji , gdyż jest aktem prawa miejscowego , który zaleca określony sposób   gospodarowania mieniem  gminnym zgodnie z   zawartymi w uchwale normami .

Informuję,  że treść  przepisów które stanowią  podstawę  prawną  uchwały nr VII/ 47/2007 z dnia  28 VI 2007 roku  na mocy ustawy z dnia    24 VIII  2007 roku o zmianie ustawy o gospodarcze nieruchomościami oraz  o zmianie niektórych  innych ustaw  Dz. U. Nr  173 poz. 1218 uległy zmianie  , jak również  niektóre  normy prawne  zawarte w uchwale  Rady Miejskiej  VII/47/2007  w sprawie  gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność  Gminy Ząbkowice Śląskie zostały zaskarżone  przez Wojewodę Dolnośląskiego do  Wojewódzkiego Sądu  Administracyjnego który wniósł o stwierdzenie  ich nieważności .

W związku z powyższym oraz zgodnie z par. 32  rozporządzenia  Prezesa Rady  Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie  zasad  techniki prawodawczej  istnieją prawne  przesłanki do zmiany uchwały  o czym pisemnie  został poinformowany  przewodniczący  Rady  Miejskiej pismem WGP /7144/12/2008 z dnia 15 stycznia 2008 roku .

Wydział Gospodarki Przestrzennej  wraz z radcami prawnymi   którzy zapewniają obsługę prawną Urzędu Miejskiego są w trakcie  opracowania nowego projektu uchwały w sprawie zasad gospodarowania  nieruchomościami stanowiącymi własność gminy Ząbkowice Śląskie. Zakłada się ,  że projekt przedmiotowej uchwały zostanie przedłożony w miesiącu kwietniu lub maju br. w biurze Rady Miejskiej.

W roku 2007 była prowadzona przez Burmistrza  Ząbkowic Śląskich wyważona polityka w gospodarowaniu mieniem gminnym .

Za rok 2007 przychody majątku Gminy wyniosły ogółem 1.102 tys. zł. , które uzyskano z tytułu przychody z dzierżaw 316 tys. zł. , przychody ze  sprzedaży 639 .tys. zł. to są sprzedaże z tytułu nieruchomości lokali użytkowych , lokali mieszkalnych , grunty rolne , oraz raty hipoteczne 89 tys. .

Przychody z tytułu przekształcania prawa użytkowania wieczystego   w prawo własności dały dochód 41 tys. , przychody różne była to kwota 85 tys. zł. , przychody inne wpłaty , oraz  odsetki kwota  21 tys. zł.

Gmina w  2007 roku nabyła nieodpłatnie  dwie nieruchomości była to nieruchomość  zabudowana przy ulicy  Bolesława Prusa - ELSIN , oraz nieruchomość zabudowana przy ulicy  Ziębickiej - Młyn .

W 2007 roku dokonano sprzedaży w przetargu nieograniczonym , sala gimnastyczna przy ulicy  Kamienieckiej w Ząbkowicach Śląskich za kwotę 35.500 zł., budynek po Straży Pożarnej przy ulicy Słowackiego za kwotę 121.400 zł .

W przetargu ograniczonym  sprzedano : nieruchomość zabudowaną obiektem trafostacji  przy ulicy  Jaracza za kwotę 12.800 zł. , garaż przy ulicy Legnickiej 23  za kwotę 20 tys. zł. 145 lokali mieszkalnych na rzecz najemców za ogólną kwotę  166,173 zł. .

Bar w Braszowicach za kwotę 54 .400 zł.

W 2007 roku nadano dwa garaże przy ulicy Konopnickiej , w 2007 roku obowiązywało 350 umów na czas oznaczony i nieoznaczony  z tytułu dzierżaw , są to ogródki przydomowe , grunty pod pawilonami i garażami , grunty użytkowane rolniczo , lokale w tym sklepy na terenach wiejskich .

Obecnie Wydział Gospodarki Przestrzennej przygotował i przygotowuje  przetargi w trybie nieograniczonym na sprzedaż .

Elsin - termin przetargu został wyznaczony na dzień  28 maja 2008 roku , cena wywoławcza  675.728 zł. , działka budowlana przy ulicy Chrobrego - cena  wy 57.700 zł.  , garaż przy ulicy Krzywej  cena wywoławcza  13 tys. zł,. , działka budowlana  przy cmentarzu komunalnym w Ząbkowicach Śląskich jest w trakcie zmiany  wyceny , lokal użytkowy przy ulicy Wojciecha też jest w trakcie zmiany wyceny .

Ponadto , będą przygotowane do sprzedaży 3 działki budowlane przy ulicy Jasnej pod zabudowę usługową . Wydział  udzielił zlecenia  uprawnionemu geodecie na wykonanie  stosownych podziałów .

Ponadto Wydział kontynuuje tj. przygotowuje do sprzedaży około 40 lokali mieszkalnych na rzecz najemców którzy złożyli podania  do 31  grudnia 2007 roku .

Informuję  , że z uwagi na obowiązek prawny w trakcie opracowania jest plan  wykorzystania zasobów gminy , który będzie stanowił podstawę do prowadzenia prawidłowej  gospodarki mieniem gminnym na najbliższe trzy lata .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuję pani kierownik  , zanim otworzę dyskusję witam pana Burmistrza Krzysztofa Kotowicza  i otwieram dyskusję .

 

Radny Franciszek Gawęda , pani kierownik , przepraszam może to moja nieznajomość pewnych norm , wyceniania czy też nadania - usłyszałem takie oznaczenie od pani - nadano 3 garaże - Nie wiem co to oznacza ?

 

Grażyna  Grzeszczak , ustawa dopuszczała  jeżeli ktoś wybudował ze środków własnych obiekt garażowy , nadanie go tej osobie  .

 

Radny Ryszard Barański , pani kierownik Ja mam pytanie  czy uchwała która została podjęta 28 VI w sprawie  gospodarowania  nieruchomościami naszej gminy została przez Wojewodę zawnioskowana do NSA o zawieszenie jej - to jest pierwsze pytanie ?

Ile lokali  zostało sprzedanych na podstawie  tejże uchwały ? , interesuje mnie  też kwestia garaży przy ulicy Legnickiej ?

Czy ten garaż został sprzedany na podstawie tej uchwały , czy też  innej uchwały ?

Jeżeli został sprzedany na podstawie  tej uchwały , to dlaczego inne garaże  nie zostały sprzedane na podstawie tej uchwały , albo inne lokale użytkowe ?

Interesuje mnie sprawa działki która tu się znajduje przy Urzędzie ?

Proszę poinformować radnych co tam ma być ? i czy pani kierownik sobie zdaje sprawę  że działka  ta jest w obrębie ochrony konserwatorskiej. 

Następna  kwestia , co się  buduję przy Zamku ? , chciałem też zauważyć że teren  też jest  wg studium objęty ochroną konserwatorską ze względu na ochronę   krajobrazu ? ,

Jest sprawa też  tego rodzaju że  interesuje mnie  z reszta  Ja poprzez komisję swoją  sprawa działki przy ul. Piastowskiej , gdzie była terenem  zalewowym - czy Gmina  wyraziła zgodę  na nawożenie tam  gruzu ?

Czy pani sobie zdaje sprawę że jest mniej niż 100 metrów od rzeki ? i to jest wbrew przepisom ustawy ?

Chciałbym żeby pani odpowiedziała na te pytania ?

 

Grażyna Grzeszczak , odpowiem na to pytanie pierwsze ,

Jeżeli chodzi o stanowisko Wojewody to odczytałam  że - Wojewoda Dolnośląski  wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wniosek  o stwierdzenie  nieważności  niektórych przepisów prawnych , które zostały zapisane  w uchwale .

Za mienie gminne odpowiada Burmistrz . Rada ustala  normy , pewny zakres postępowania i uchwała nr  VII/47/ 2007 w rozdziale III sprzedaż i  oddawanie w użytkowanie  wieczyste  art. 1 ust. 1 brzmi następująco :  w przypadku zbywania nieruchomości osobom fizycznymi prawnym pierwszeństwo w ich nabywaniu przysługuje osobie która spełniła jeden z następujących warunków . I tutaj jest  ze osoba która była najemcą  lokalu użytkowego na podstawie  umowy najmu lub dzierżawy przed dniem              1 stycznia  2006 roku .

Jeszcze raz powtórzę - za mienie  gminne  odpowiada burmistrz  - burmistrz wykazuje do sprzedaży  lokale  - te zostały wykazane do sprzedaży  , więc najemca   lokalu nie może z tego tytułu  skorzystać z prawa  pierwszeństwa  kupna .

 

Radny Ryszard Barański , ja pytałem jeszcze o  inne sprawy ?

 

Grażyna Grzeszczak, te sprawy wykraczają poza ten temat który był przewidziany do referowania, bo jeżeli umówimy o działce, która jest  na terenie po  byłym szpitalu , to każdy doskonale wie że to była działka  własnością  Starostwa. Starostwo ją sprzedało pod usługi , właściciel nieruchomości wystąpił  z wnioskiem o  decyzje o warunkach  zabudowy , pod budowę pawilonu . Była przeprowadzana  cała procedura . Decyzja jest w obiegu prawnym , była w obiegu prawnym  . Nikt nie odwołał się od tej decyzji . Właściciel - inwestor  złożył wniosek o pozwolenie na budowę  , uzyskał pozwolenie na budowę i realizuje  swój obiekt .

Przeszło to przez dwa organy ?

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,  dziękuję  zamykam ten punkt  i przechodzimy do rozpatrzenia  kolejnego punktu ?

  

Ad. pkt.            

Informacja na temat gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie.

 

Grażyna Grzeszczak kierownik Wydziału  Gospodarki Przestrzennej - normy prawne oznaczające zakres praw i obowiązków Gminy są rozrzucone w wielu aktach prawnych wśród których należy ustawę o samorządzie gminnym , ustawę  o odpadach , ustawę o utrzymaniu  czystości i porządków w gminach , ustawę o gospodarce  komunalnej , ustawę o  zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Zgodnie z artykułem  7 ust. 1  ustawy o samorządzie  gminnym   do zadań własnych  gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb  wspólnoty  które obejmują w szczególności  ; sprawy ochrony  środowiska , sprawy utrzymania czystości  i porządku , sprawy   wysypisk i unieszkodliwiania  odpadów. Natomiast ustawa  o odpadach wskazuje że do zadań własnych gminy należy; zapewnienie  objęcia wszystkich mieszkańców  Gminy , zorganizowanym systemem selektywnego odbierania odpadów komunalnych . Zapewnienia warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania  odpadów  komunalnych , zapewnienia  budowy utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych        z innymi  gminami lub przedsiębiorcami instalacji urządzeń do odzysku i  unieszkodliwiania  odpadów  komunalnych .

Wykazane jak wyżej obowiązek prawny Gmina  realizuje poprzez :

Własną spółkę prawa handlowego tj. Zakład Gospodarki  Komunalnej w Ząbkowicach Śląskich , który  zobowiązuje do utrzymania czystości i porządku na terenie miasta , oraz zbierania odpadów komunalnych oraz świadczenie usług , wywozu nieczystości ciekłych  z terenu całej Gminy.

Inne podmioty gospodarcze , które uzyskały stosowne zezwolenia i świadczą usługi na terenie  Gminy w zakresie ; Firma SULO  , zbiórka odpadów komunalnych , Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna  Stoszowice - wywóz nieczystości  ciekłych .

W dniu 28 października 2005 roku Rada  Miejska w Ząbkowicach Śląskich podjęła uchwałę  nr X/64/2005 w sprawie  przystąpienia   Gminy  Ząbkowice Śląskie  do Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku .

Zgodnie z przyjętym statutem zadaniem Związku jest ustalenie  lokalizacji i realizacji wspólnej inwestycji  w celu rozwiązania  problemów segregacji , utylizacji i składowania odpadów , a po zakończeniu inwestycji dalsze  prowadzenie zakładu  . Prowadzenie i finansowanie  inwestycji oraz innych form zadośćuczynienia  na rzecz mieszkańców i środowiska gdzie  powstanie składowisko i zakład utylizacji odpadów w celu zrekompensowania i niedogodności wynikających z faktu  budowy tych obiektów  . Pozyskanie środków  inwestycyjnych na rzecz realizacji inwestycji proekologicznych , reprezentowania  wspólnych interesów  Gmin , szczególnie w zakresie realizacji zadań związanych z  ekologią . Prowadzenie działalności dotyczącej  rozwiązywania  problemów gospodarki wodno - ściekowej  na rzecz  członków związków , oraz  innych problemów  ekologicznych . Gospodarka odpadami realizowana przez  Związek obejmuje  następujące cele:  stworzenie zintegrowanej i wystarczającej infrastruktury technicznej do uporządkowania  i racjonalnego gospodarowania odpadami na terenie gmin członków związków  poprzez budowę  zakładu unieszkodliwiania  odpadów w Ścinawce   Dolnej . Modernizację Zakładu Higienizacji  w Lądku Zdroju  , wykonanie niezbędnej  infrastruktury i logistyki , wybudowanie kwatery odpadów na składowisku w Kłodzku . Wybudowanie stacji  przeładunkowych i punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów  , zakup środków transportu .

Ograniczenie negatywnego oddziaływania odpadów na środowisko , obejmujące rekultywację gminnych składowisk  odpadów innych  niż niebezpieczne i obojętne .

Optymalizacja systemu  gospodarki odpadami poprzez objęcie  wszystkich mieszkańców zorganizowanym wywozem odpadów komunalnych  w tym zakup pojemników , wdrożenie  systemu selektywnej zbiórki odpadów  w poszczególnych gminach  . Rozszerzenie zbiórki i  stworzenie regionalnych systemów dla  poszczególnych rodzajów odpadów , w tym odpadów niebezpiecznych, biodegradowalnych, wielkogabarytowych, gruzu budowlanego. Podnoszenie świadomości  ekologicznej  mieszkańców i  turystów poprzez edukację ekologiczną , objęcie wszystkich mieszkańców  zorganizowanym wywozem odpadów komunalnych, przeciwdziałanie niekontrolowanemu  usuwaniu odpadów , zmniejszenia ilości odpadów mieszanych , propagowanie  kompostowania  przydomowego , promowanie selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych .

Takie były założenia i na dzień dzisiejszy te założenia obowiązują .

Ale w dniu 25 marca 2008 roku odbyło się Zgromadzenie  Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku  , wszyscy zgromadzeni zostali poinformowani  przez przewodniczącego zarządu związku ze z uwagi na zmianę zasad  finansowania inwestycji ekologicznych ze środków unijnych , funduszu spójności oraz na brak zgody członków Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku  na podwyższenie stawki członkowskiej za 1 mieszkańca  Zarząd Związku  wypracował 2  scenariusze działań .

Po pierwsze postawiono możliwość  rozważenia ograniczenia zakresu  inwestycyjnego lub umożliwić  wybudowanie zakładu  unieszkodliwiania  odpadów przez podmiot prywatny . 25 marca tego roku Zgromadzenie  Międzygminnego Związku  Celowego podjęło 2 uchwały .

Pierwsza uchwała dotyczyła ograniczenia  zakresu zadań do budowy zakładu unieszkodliwiania  odpadów w Ścinawce Dolnej , budowy stacji przeładunkowych odpadów w Bystrzycy Kłodzkiej , Ząbkowicach Śląskich , Polanicy Zdroju . Prowadzenie edukacji ekologicznych . Zakres rzeczowy nie przewiduje  rekultywacji wysypisk  odpadów , zadanie to będzie realizowane jako odrębny projekt wspólny względnie  projekty odrębne poszczególnych gmin .

Druga uchwała podjęta przez Zgromadzenie  dotyczyła że członkowie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku przyjęli wspólne stanowisko ze Zakład unieszkodliwiania  odpadów może zostać  wybudowany przez podmiot prywatny.

Ponadto realizując temat  gospodarki odpadami w Gminie  zadania Gminy precyzują  również przepisy ustawy o  utrzymaniu czystości i porządku  w Gminach. Stosownie do treści art. 3 ust. 2 ww. ustawy  Gminy są zobowiązane zapewnić czystość i porządek na  swoim terenie i tworzyć warunki niezbędne do ich  utrzymania co ma następować  w szczególności poprzez  ; wybudowanie  , utrzymanie i eksploatacja stacji zlewnych  .          W przypadku gdy podłączenie wszystkich   nieruchomości do sieci kanalizacyjnej  jest niemożliwie .

Warunek ten jest spełniony przez Gminę , bo na terenie Przedsiębiorstwa Wodociągów  i Kanalizacji  DELFIN przy ulicy Rzecznej  funkcjonuje stacja zlewna .

Zapewnienie szaletów  publicznych - warunek jest ten spełniony - na terenie miasta funkcjonuje  szalet publiczny .

Zapobieganie  zanieczyszczaniu ulic , placów , terenów - warunek spełniony zadanie to wykonuje Zakład Gospodarki w Ząbkowicach Śląskich Spółka Gminna a Gmina Ząbkowice corocznie finansuje zakup koszy ulicznych . Ponadto ustawa ta zobowiązuje że Gmina  określa wymagania  wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe - warunek ten został  spełniony, gdyż  obowiązuje w naszej Gminie regulamin  utrzymania  czystości  i porządku w gminie, przyjęty przez Radę  Miejską w 2006 roku . jak również Gmina zabezpieczyła  czyli zorganizowała ochronę przed  bezdomnymi zwierzętami - warunek spełniony . W budżecie gminy na rok 2008  zostały zabezpieczone środki finansowe , oraz została podpisana stosowna umowa ze schroniskiem AZYL w Dzierżoniowie , również został spełniony  warunek  wynikający z zapewnienia zbierania transportu , unieszkodliwiania  zwłok bezdomnych  zwierząt w budżecie gminy na rok 2008 również została zabezpieczona odpowiednia  kwota  finansowa oraz Urząd podpisał  stosowną umowę  z podmiotem gospodarczym  na świadczenie  usług w tym zakresie .

Informuję , że w gminie obowiązują  niżej wymienione lokalne akty prawne - Gminny plan  gospodarki Odpadami , uchwała nr  XI/45/z 2004 roku oraz regulamin utrzymania  czystości  i porządku na terenie  gminy Ząbkowice Śląskie , uchwała nr IV /13/z 2006 roku .

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,  dziękuję

Pani Kierownik , ja  słuchając  pani wystąpienia  mam takie wrażenie , jeżeli się mylę  to proszę mnie sprostować , że te nasze wszystkie  działania które  podejmowaliśmy przez ostatnie  lata , początek że chcieliśmy należeć do tego  Międzygminnego Związku Celowego na dzień dzisiejszy odbieram to że  po prostu było o stratą czasu , powinniśmy  jednak obrać inny wariant ponieważ pani mówi ze Międzygminny Związek Celowy  podał dwa warianty , jednym z wariantów jest  przekazanie tych terenów  , żeby budował to jakiś podmiot prywatny ?

 

Grażyna Grzeszczak , realizował inwestycję .

 

Przewodniczący Rady Andrzej Dominik , czy dobrze zrozumiałem  że  w tym momencie nie ma już mowy o gospodarce wodno -ściekowej ? , o której również mówimy .

Ja tak zrozumiałem z tej pani wypowiedzi , w pewnym kontekście  że  również Związek  od tego odstępuje  ? Jeżeli nie to proszę mnie sprostować ?

 

Grażyna Grzeszczak , nie ! ,  25 marca  tego roku tylko i wyłącznie była omawiana gospodarka odpadami ,

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , ale najważniejsza sprawa !

Co z rekultywacją  wysypisk ? my mamy takie wysypisko w Braszowicach , mieliśmy pokaźna kwotę  , zabezpieczoną , mówiono ze będzie to realizował  Międzygminny Związek  Celowy ? , w tym momencie raczej z tego wynika ze  nie ?

Co z naszym wysypiskiem i jego rekultywacja ?

 

Grażyna Grzeszczak , proszę państwa to jest   stanowisko Międzygminnego Związku Celowego , to jest uchwała podjęta przez  Zgromadzenie . Ja jestem zobowiązana tą  uchwałę państwu odczytać  i odczytałam  i tak jak jest w uzasadnieniu - niniejsza uchwała  wskazuje  zakres rzeczowy określony  specyfikacji warunków . zakres rzeczowy  nie przewiduje  rekultywacji terenów zamykanych  wysypisk odpadów  . Zadanie to będzie realizowane  jako odrębny projekt wspólny . Względnie  projekty odrębne poszczególnych gmin .

Czyli temat dalej jest  pod dyskusję przez władze Związku ?

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuję bardzo , czy jeszcze ktoś chce   zabrać głos  ?

 

Radny Stanisław Nędza - pani Kierownik - Ja myślę że nie pora jest na dyskusję , tylko trzeba jakieś działania zacząć w tym kierunku i jeżeli mamy 500 tys w budżecie na jakaś składkę do Międzygminnego Związku Celowego to należy zrobić takie coś  aby zacząć we własnym zakresie  to wysypisko  rekultywować. Ja tylko wspomnę  to co pan burmistrz na którejś sesji powiedział że jeżeli  nie wypali to tam  to trzeba za pomocą  Funduszu Ochrony Środowiska . Myślę ze tu mnie ma nad czym dyskutować  tylko trzeba obrać jakiś kierunek  tak aby szło to w tym kierunku , bo naprawdę będziemy  odwlekać to z roku  na rok .

Chciałem powiedzieć że tam wysypisko nasze nie jest zabezpieczone przez dalszą degradacją  tych terenów .

 

Grażyna Grzeszczak ,  pamiętamy jak był przedstawiany projekt uchwały o budżecie na rok 2008 - pan burmistrz uprzedził o takiej sytuacji i te pieniążki , jeżeli będzie sytuacja że Gmina zobowiązana  będzie do rekultywacji , te pieniążki w  jakiejś części zostały zabezpieczone w naszej uchwale .

 

Radna  Ewa Figzał, Ja mam pytanie do  pani - Czy Zarząd Gospodarki Komunalnej jako podmiot gospodarczy zajmujący się zbieraniem i wywożeniem    odpadów  dostarczył pani informację do przekazania Radzie Miejskiej  w sprawie  odpadów komunalnych ? .

 

Grażyna Grzeszczak , powiem  tak zgodnie z regulaminem  organizacyjnym który obowiązuje w urzędzie , spółki nie podlegają Wydziałowi Gospodarki  Przestrzennej .

Wydział prowadzi gospodarkę odpadami w sensie  przepisów prawnych  i dlatego ta informacja  moja taka była w takim  temacie .

               

Radna Ewa Figzał, Ja może  do pana burmistrza ! Na dzień dzisiejszy na sesję dzisiejszą od Zarządu Gospodarki Komunalnej w kwestii odpadów komunalnych - kieruję to pytanie jako pytanie skierowane  do Walnego Zgromadzenia Wspólników .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , Wysoka rado , chce uzupełnić to co wczoraj  powiedziałem na posiedzeniu  komisji , której pani przewodnicząca Figzał, prowadziła iż taka informacja dotycząca działania  Zakładu Gospodarki Komunalnej nie Zarządu , żebyśmy nie mylili nazwy ,  będzie państwu przedstawiona w terminie o którym komisja wie i o który komisja wnioskowała. Z punktu widzenia mieszkańców nie ma żadnych obaw o systematyczne i wywożenie odpadów komunalnych .Nie ma również obaw o to  iż te odpady , byłyby składowane w sposób  niezgodny z prawem , a więc nie zagraża nam sytuacja . Nie ma żadnych obaw ze strony mieszkańców .

 

Radna Jolanta  Mitręga , panie przewodniczący czy pan Prezes Tomczak był zaproszony na dzisiejszą sesję ? A jeżeli tak to czy zgłaszał panu że  na dzisiejszej sesji nie będzie uczestniczył ?  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,  pan prezes był zaproszony na dzisiejszą sesję . Natomiast do mnie żadna informacja nie wpłynęła że nie będzie  .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , panie przewodniczący jeżeli dobrze rozumiem zapis porządku obrad , informacja na temat gospodarki odpadami na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie, ten temat  został zreferowany przez panią Kierownik. Tu nie ma mowy o Zakładzie Gospodarki Komunalnej .

 

Radna Ewa Figzał , Ja chciałabym zabrać głos w tej sprawie ?

Panie Przewodniczący , Szanowna Rado , panie burmistrzu , zaproszeni Goście .

 

Informacja na temat gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie .

Jestem przewodniczącą komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu i jak każdy z przewodniczących  naszej rady , przygotowujemy się jednorazowo do sesji i  do tematów które są poruszane na sesji .

Zgodnie z planem pracy nasza komisja zajęła się  spółką prawa handlowego - Zarządem Gospodarki Komunalnej . Finał wczorajszych obrad to pismo przyjęte przez  komisję -  treść którego państwu odczytam a później dwa słowa komentarza w  tym  zakresie .Komisja Rozwoju Gospodarczego do pana Burmistrza Krzysztofa Kotowicza- Walne Zgromadzenie Wspólników :

 

( odczytała treść pisma , które stanowi załącznik do niniejszego protokołu)

 

Wstępnie ustaliliśmy z panem Burmistrzem wczoraj datę 15 kwietnia , gdyby jednak coś się zmieniło to Ja jestem otwarta na każdą  zmianę dlatego że  jest to sprawa bardzo trudna a tutaj kilka chwil temu pan przewodniczący  Barański i pani przewodnicząca komisji Oświaty , też wyrazili swoje uwagi w  stosunku  do jakości dokumentów dostarczanych komisji .

Więc ja tutaj  takie pismo stało się efektem obrad wczorajszej komisji i powiem państwu że pierwszy raz w życiu takie pismo pisze  za pośrednictwem Przewodniczącego Rady , dlatego że zależy mi na tym aby uzyskać jakiekolwiek informacje  od Zakładu Gospodarki  Komunalnej .

Jak państwo pamiętacie może dwa zdania takiej retrospekcji  co było .

Sesja Rady Miejskiej 1 lutego  2008 roku z porządku obrad  została zdjęta  krótko mówiąc nie będę czytała - uchwała śmieciowa . Pojawiła się dyskusja i dlatego ja o tym mówię że praktycznie jest to wyraz mojej bezsilności jako Radnej , Jako Przewodniczącej Komisji  , aby uzyskać powszechnie informacje w oparciu o które Rada Miejska podejmuje uchwały i chciałaby aby te uchwały podejmować  zgodnie ze swoim  sumieniem i w oparciu o fakty których defakto nie  posiadamy . Na tym posiedzeniu 1 lutego 2008 roku- przewodniczący  i tutaj wyciąg z protokołu - Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , skierował zapytania do pana prezesa ZGK Dawida Tomczaka - cz jest prawdą ze w dniu dzisiejszym  zostało  wstrzymane  przyjmowanie  z gminy Ząbkowice Śląskie śmieci na składowisko w Świdnicy jak i w Jaroszowie  . Jeżeli tak to dlaczego tak się stało ?

Proszę podać  jakie jest zadłużenie  spółki   wobec  tych składowisk .

Prezes Zakładu ZGK Dawid Tomczak odpowiedział  , że prawdą jest ze  dzisiaj zostało wstrzymane przyjmowanie odpadów na składowisko w Świdnicy. Jeżeli chodzi o zadłużenie to jest niezapłacona  jedna  faktura na kwotę  30 tys. zł. , natomiast jeżeli chodzi o drugie wysypisko płatność  jest odroczona .

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zapytał w tym momencie , gdzie składować śmieci .

Prezes Tomczak stwierdził , ze nie ma żadnego zagrożenia  płynność będzie  zachowana , nie ma najmniejszego powodu do niepokoju.

Radny Franciszek Gawęda - zapytał jakie jest zadłużenie wobec tej  drugiej firmy - Prezes ZGK Dawid Tomczak  - jest około  25 tys. zł. .

Później inni radni  i goście zabierali głos  -i moje wystąpienie :

Radna  Ewa Figzał, wyraziła niepokój w sprawie  uzyskanej wcześniej  informacji o nie przyjmowaniu śmieci na wysypisko .

Ponadto uznała że nie  wyobraża sobie tego iż prezes Firmy nie wie  jakie ma zadłużenie . Stwierdziła że nie satysfakcjonuje ja odpowiedź prezesa w sprawie  kwoty zadłużenia .

W związku z przystapieniem komisji do pracy nad analizą uchwały prosiła prezesa  aby oscylował wokół  faktów oraz  przeliczeń .

Uznała że Rada  musi podjąć decyzję która będzie obciążała  wszystkich mieszkańców Gminy  poprosiła o rzetelna informację na Komisje Gospodarczą.

Prezes Dawid Tomczak podkreślił że nie ma  żadnego zagrożenia dla utraty płynności pozbywania się śmieci z terenu Zabkowic od mieszkańców których obsługuje  Zarząd  Gospodarki  Komunalnej . Poprosił o nieocenianie pochopne pewnych  faktów które wystąpiły , a zasłyszanych  gdzieś tam .

Zgodził się z  przewodniczącą że komisja ma prawo  do rzetelnej informacji i taką informację na wstępie  obrad sesji  burmistrz  obiecał . W związku z tym informacja  taka zostanie udzielona  i wszystko o co członkowie  komisji  będą pytali  miało będzie  miało  odpowiedź .

Później wystąpił  pan wiceburmistrz  Ireneusz Wożniakowski i radny Stanisław Nędza zadał pytanie i zapytał prezesa - Jaki był powód tego ze cofnięto te auta i nie przyjęto śmieci .

Prezes Dawid Tomczak , odpowiedział ze sprawa ta  zostanie wyjaśniona na posiedzeniu komisji Gospodarczej .

 

Szanowni państwo - w związku z tym że zawsze Komisja Gospodarcza daje  jakieś narzędzie  do pracy  dla radnych i nie tylko , podejmujemy uchwały gdzie określamy stawki maksymalne wywozu nieczystości  , chciałam te  informacje  przekazać radnym i tych informacji defakto nie uzyskałam  .

Co robiłam dalej , chcę państwu przedstawić cały proces - w tym momencie zabieram głos gdyż o tych odpadach  chciałam dzisiaj również zapytać pana prezesa którego dzisiaj nie ma .

Zgodnie z deklaracją pana prezesa i pana burmistrza na temat możliwości uzyskania niezbędnych informacji , złożyłam  interpelację do pana  burmistrza w tej kwestii .Uzyskałam  następująca odpowiedź  datowaną 3 marca 2008 roku . ( odczytała pismo )

Ja nie takie odpowiedzi oczekiwałam , sztuka  w postaci odpowiedzi jest , natomiast informacje  jako radnej no  nie zostały w pełni określone .

Przygotowując się na posiedzenie  komisji wczorajszej wystosowałam pismo  7 marca 2008 roku przedstawiając , zapraszając  pana prezesa Tomczaka na posiedzenie tej komisji oraz określając problematykę i porządek tego posiedzenia. Ten porządek dotyczył analizy  działalności gospodarczej  między innymi ZGK za rok 2007 - wynik finansowy spółki oraz realizacją zadań ZGK na 2008 rok  w pkt. A  sytuacja zakładu  po podwyższcie  cen śmieci i pkt B  , przygotowania  ZGK do segregacji odpadów komunalnych .

Również  pozwoliłam sobie na zaproszenie  przedstawiciela Rady  Nadzorczej na nasze posiedzenie .

Informacja Rady Nadzorczej ZGK o zadaniach ujętych w planie pracy ZGK na 2008 rok .

Szanowni Państwo są pewne  informacje objęte tajemnicą handlową jak  wszyscy wiemy -  ale są pewne informacje jawne i takie informacje ogólne dostępne  oczekiwałam że  zostaną komisji przedstawione i tutaj na pewno każdy na dzisiejszym posiedzeniu  w tym punkcie sesji też by się chętnie z tymi informacjami  zapoznał .

Uzyskałam  pismo ode pana prezesa następującej treści - nie datowane-  

W Nawiązaniu  do zaproszenia do udziału w posiedzeniu Komisji Gospodarczej z dnia 7 marca 2008 roku znak proszę o wskazanie podstawy prawnej pani żądania przedstawienia informacji dotyczącego tutejszego zakładu wraz  z uzasadnieniem prawnym przedstawionego przez panią stanowiska w tej materii .

To pismo wpłynęło 19 marca , 21 marca wpłynęło pismo z Rady Nadzorczej podpisane przez panią mgr Kamile Rutkowską Krehut następującej treści ...

W imieniu Rady Nadzorczej jako przewodnicząca  w nawiązaniu do pisma  Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Sl. z dnia 7 marca  2008 roku , informuję za Rada Nadzorcza nie jest w stanie przedłożyć  dokumentów dotyczących  informacji o  zadaniach ujętych  w planie pracy spółki  działającej pod  nazwą Zakład Gospodarki  Komunalnej na 2008 rok , niż niniejsza tematyka będzie dopiero przedmiotem obrad Rady Nadzorczej przewidzianym na najbliższe miesiące .  Jednocześnie w imieniu Rady Nadzorczej dziękuję za zaproszenie  na posiedzenie komisji  które ma się odbyć w dniu 27 marca 2008 roku o godz. 14 , ale ze względu na prace zawodową poszczególnych członków  Rady Nadzorczej  żaden z nich nie będzie mógł w nim uczestniczyć .

Ja tutaj przypominam że Rada Nadzorcza  sprawuje nadzór właścicielski nad firmą  naszą , ale ucieszyłam się bardzo że będzie  pan prezes obecny .

Mam następne pismo które wpłynęło wczoraj komisja Gospodarcza  była o godzinie 14 -tej o godzinie 13 35 wpłynęło pismo od pana prezesa .

Serdecznie dziękuję za zaproszenie  do udziału w posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu w dniu dzisiejszym . Z przykrością  zawiadamiam że moja obecność z powodu nieoczekiwanej konieczności realizacji ważnych obowiązków służbowych  będzie niemożliwa .

Prosiłam naszą panią Elę , aby od rana w godzinach porannych aby potwierdziła przybycie pana prezesa na posiedzenie komisji Gospodarczej , bo uważam że komisja gospodarcza jest miejscem przeznaczonym na to aby dyskutować  w sprawach ważnych i mniej ważnych  .

Wczoraj nawet dyskutowaliśmy o koszu !, o uwagach dotyczących sprzątania miasta i innych rzeczy . Niestety znowu nie udało mi się porozmawiać z  panem prezesem .

Również chcę  państwu powiedzieć że do Rady Miejskiej wpłynęło  do wiadomości pismo ze Świdnicy datowane  11 marca 2008 rok kierowane do pana  Burmistrza  i to pismo jest następującej treści

( pismo stanowi załącznik do protokołu )

Chce  zwrócić uwagę , na to iż przeraziło mnie tutaj  - Uwagi merytoryczne , nie mam kogo się spytać , ostatecznie jest to nasze mienie i my płacimy za wywóz odpadów komunalnych i tutaj w tym piśmie  jest wykazane zadłużanie na sumę 80.140.04 zł. , uważam że źle się dzieje  w sferze  odpadów komunalnych  u nas w mieście , przykładem  tego jest ZGK.

Stwierdzam tutaj  że  nie mam z skąd zasięgnąć  informacji że te informacje  i to mówię w swoim  imieniu  jako Ewa Figzał, są niedostarczane , są blokowane  a mam odpowiedzialność  aby te informacje  przekazać radnym ponieważ Radni i Rada Miejska decydują  np. o stawkach maksymalnych  a przecież dyskusji nie było bardzo dużo w tym temacie . Z pierwszego lutego ściągnęliśmy , pan burmistrz ściągnął  z obrad tą  uchwałę  , 27 II została ona przyjęta przez  Radę , uchwalona przez Rade i nie możemy się dowiedzieć o skutkach tej uchwały .

W związku z tym jest to mój  głos w dyskusji w temacie odpadów komunalnych  i stawiam formalny wniosek o to żeby przerwać ten temat  dyskusję i spowodować wznowienie go w obecności  osób które  naświetlą nam sprawę na ustalony termin .

Dziękuję .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , w związku z tym  ze  został zgłoszony wniosek , kto z pań i panów radnych jest za tym  abyśmy przerwali  w tym temacie dyskusję i do tematu powrócimy na najbliższej sesji bądź  na następnej sesji  , bądź zwołam w tym temacie  osobną sesje , jeśli będzie taka potrzeba , gdzie będą obecne te osoby które są odpowiedzialne za tą gospodarkę .            

Jest to nasza spółka- jeszcze  , i my również ponosimy za to odpowiedzialność .

 

Głosowanie : 19 głosów za      

  

Stwierdzam że Wysoka Rada podjęła decyzję o przerwaniu dalszej dyskusji i kontynuowaniu pkt. 8

 W związku z tym zamykam dyskusję .

 

 

Ad. Pkt. 9

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , chciałbym prosić Wysoką Radę abyśmy nie czytali uchwał -  chciałbym zaproponować taki scenariusz Ja będę prezentował  tytuł uchwały , będę prosił o opinię  Komisji , jeżeli będą  pytania , wnioski  i abyśmy przyspieszyli . Dzisiaj Gala , a większość z nas jest już zmęczona .  Myślę że taka propozycja  jest zgodna z prawem , jest tutaj pan mecenas i niektóre rady również tak praktykują .

W związku z tym ogłaszam    5 minut przerwy .

 

Po przerwie wznowiono obrady w których uczestniczyło 12 radnych . 

 

Ad. Pkt.

 

Podjęcie  uchwał Rady Miejskiej w sprawie :     

 

Uchwała w sprawie przekształcenia Publicznego Przedszkola nr 2                     w Ząbkowicach Śląskich ( dot. Zwróconej )

 

Przewodnicząca  Komisji Oświaty, Kultury Irena Szewczyk , komisja Oświaty pozytywnie zaopiniowała  ten projekt uchwały .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuje bardzo .

Otwieram dyskusję .

Kto z pań i panów radnych chciałby zabrać głos w tym temacie ?

Jeśli nie zamykam dyskusję i poddaję wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały .

 

Głosowanie 12 głosów za

Uchwała Nr IV/13/2008 w sprawie przekształcenia Publicznego Przedszkola nr 2 w Ząbkowicach Śląskich ( dot. Zwróconej )  została przyjęta.

 

Następny projekt uchwały

 

.        W sprawie przekształcenia Publicznego Przedszkola nr 2  w Ząbkowicach Śląskich ( dot. Braszowic )

Przewodnicząca  Komisji Oświaty, Kultury Irena Szewczyk , komisja Oświaty pozytywnie zaopiniowała  ten projekt uchwały .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuje bardzo .

Otwieram dyskusję .

Kto z pań i panów radnych chciałby zabrać głos w tym temacie ?

Jeśli nie zamykam dyskusję i poddaję wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały .

 

Głosowanie 12 głosów za

 

Uchwała Nr IV/14/2008 w sprawie  przekształcenia Publicznego Przedszkola nr 2  w Ząbkowicach Śląskich ( dot. Braszowic ) została przyjęta.

 

Przewodniczący Rady  Miejskiej Andrzej Dominik , przystępujemy do rozpatrzenia następnego punktu

.        W sprawie ustalenia opłat za pobyt dzieci oraz prowadzenie zajęć  wykraczających poza minimum programowe wychowania  przedszkolnego.

 

Przewodnicząca  Komisji Oświaty, Kultury Irena Szewczyk , komisja Oświaty pozytywnie zaopiniowała  ten projekt uchwały .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuje bardzo .

Otwieram dyskusję .

Kto z pań i panów radnych chciałby zabrać głos w tym temacie ?

Jeśli nie zamykam dyskusję i poddaję wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały .

Głosowanie 12 głosów za

 

Uchwała Nr IV/15/2008 w  sprawie ustalenia opłat za pobyt dzieci oraz prowadzenie zajęć  wykraczających poza minimum programowe wychowania  przedszkolnego została przyjęta .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , przechodzimy do kolejnej uchwały

.        W sprawie  udzielenia  bonifikaty od ceny nieruchomości sprzedawanej jako lokal  mieszkalny na rzecz najemcy .

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, Komisja Rozwoju Gospodarczego pozytywnie  opiniuje tą uchwałę .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuję .

Otwieram dyskusje ?  Nie widzę  ,

Zamykam dyskusję i poddaje wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały  

 

Głosowanie :  12 głosów za

 

Uchwała nr IV/16/2008 w sprawie  udzielenia  bonifikaty od ceny nieruchomości sprzedawanej jako lokal  mieszkalny na rzecz najemcy została przyjęta .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , przechodzimy do następnej komisji

 

.        W sprawie ustalenia wartości stawki procentowej opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału nieruchomości .

 

Przewodnicząca  Komisji Rozwoju Gospodarczego Ewa Figzał. - komisja zaopiniowała pozytywnie 1 głos za 4 wstrzymujące się .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,  dziękuję . Otwieram dyskusję .

 

Radny Stanisław Nędza , chciałbym zgłosić wniosek aby zmniejszyć te 30 % na 20 % . Jest to uchwała która wchodzi 1 raz

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuję , czy są jeszcze jakieś wnioski . Jeśli nie ma to zamykam dyskusje i poddaję wniosek radnego Stanisława  Nędzy , aby w par.2  wykreślić  30 % a wpisać 20 % .

 

Głosowanie : 15  głosów za , 2 głosy wstrzymujące się

 

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta i w związku z tym poddaję pod głosowanie uchwałę z  przyjęta poprawką .

 

Głosowanie :  17 głosów za

 

Uchwała nr IV / 17/ 2008 w sprawie ustalenia wartości stawki procentowej opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału nieruchomości została podjęta .

 

Kolejny projekt

uchwała w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie  Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszeni - Lokalna grupa działania pod nazwą "QWsi.pl" 

 

Przewodnicząca  Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, uchwała została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję . Przy czym tutaj koszty wdrożenia pytam burmistrza - 30 tys. zł. z promocji ? Czy tak ?.

 

Zastępca Burmistrza  Waldemar Markiewicz , jest to planowane . Planowana składka to 1,50 zł. dla danej miejscowości . My szacujemy że to będzie w tych granicach . Do końca nie jest  rozstrzygnięta  sprawa .

 

Przewodnicząca  Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał , nie wiem czy państwo macie statut Qwsi  , ale w tym statucie w drodze dyskusji  musze tutaj przekazać wynikła dyskusja  że siedzibą są  Ziębice . Zaczęliśmy dyskutować dlaczego nie  Zabkowice ? , bo jest to promocja miasta ?   Panie Burmistrzu , ale jest to taka uwaga i kieruje ją do pana z Komisji Gospodarczej .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji .

Nie widzę , w związku z tym zamykam dyskusje i poddaję Wysokiej Radzie pod głosowanie projekt uchwały.

 

Głosowanie :  17 głosów za      

 

 

Uchwały nr IV/18/2008  w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie  Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszeni - Lokalna grupa działania pod nazwą "QWsi.pl" została podjęta.

 

Następna uchwała  :

Uchwała w sprawie powołania Komisji Statutowej Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich.

 

W zaproponowanym projekcie uchwały macie państwo miejsca wykropkowane i jest propozycja  aby komisja liczyła 7 osób .

Czy jest jakaś inna propozycja , jeśli chodzi o skład ilościowy .

Zostawiamy - w związku z tym bardzo proszę panie i panów radnych o podawanie  kandydatów  do komisji .

 

Przewodniczący Andrzej Dominik , zgłosił radną Danutę Wojtaczkę .

Radna wyraziła zgodę .   

 

Zaproponował  również osobę  Iwony Aibin, Sekretarza Gminy , która wyraziła zgodę .

 

Radny Tomasz Stępień zgłosił kandydaturę radnej Ewy Figzał - radna wyraziła zgodę.

 

Radny Józef  Horowski  zgłosił kandydaturę radnego Krzysztofa Gnacha - radny wyraził zgodę .

 

Radna Jolanta Mitręga  zgłosiła kandydaturę  radnej Ireny  Szewczyk - radna wyraziła zgodę .

 

Radny Ryszard Barański , zgłosił kandydaturę radnego Franciszka  Gawędy - radny wyraził zgodę .

 

Radna Ewa Figzał, zgłosiła kandydaturę radnego Ryszarda Barańskiego - radny wyraził zgodę .

 

Przewodniczący  Andrzej Dominik , postawił wniosek o zamkniecie listy .

 

Radni wyrazili zgodę ,

 

Przewodniczący Rady Andrzej Dominik ,  jest tu wątpliwości - czy w skład komisji statutowej mogą wejść osoby spoza rady . W poprzedniej kadencji tak było że mieliśmy takie osoby ..

 

Radna Irena Szewczyk ,  ja myślę że pan radca  , jednak tu ma rację , że tak powiem , bo zgodnie ze statutem  wszystkie komisje doraźne  , jakie są powoływane  składają się z członków Rady .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , ja myślę w ten sposób abyśmy sobie nie komplikowali  sprawy  , powołamy tutaj w skład komisji  jeszcze kogoś z Rady Miejskiej , natomiast na pewno pani sekretarz  nie odmówi pomocy radnym .

Także bardzo proszę radna Ewa Figzał,

 

Radna Ewa Figzał, Ja mam propozycje pani Anny Józefowicz

 

Radna Anna Józefowicz wyraziła zgodę ,

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik , kto z pań i panów radnych jest za przyjęciem uchwały w sprawie powołania komisji statutowej w osobach :

Danuta Wojtaczka

Anna Józefowicz

Ewa Figzał

Krzysztof Gnach

Irena Szewczyk

Franciszek Gawęda

Ryszard Barański .

 

Głosowanie :  17 głosów za

 

Uchwała  nr  IV/19/2008 w sprawie powołania Komisji Statutowej  została podjęta .

 

 

Przechodzimy do uchwały w sprawie  wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na rok 2008 .

 

Proszę panią przewodniczącą Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu

 

Przewodnicząca Komisji Ewa Figzał , komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik , dziękuję . Otwieram dyskusję.

 

Radna Irena Szewczyk , panie przewodniczący , Wysoka Rado , Ja bym chciała bardziej ogólną informację uzyskać  dotyczącą tej uchwały związaną  ze środkami które są w dziale  750 administracja publiczna rozdział 55023 urzędy gmin i tam jest par. 4210 zakup materiałów i wyposażenia  39.200 zł. . Czy mogłabym uzyskać informację na co te pieniądze pójdą ?.

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna , proszę państwa jest to cześć spadku  po  zmarłym podatniku  panu Szewczyku  54.500 zł. z tego 15.300 zł. idzie na następną  wypłatę odszkodowań od osób które zwróciły się i mają wyroki sądowe . Natomiast 39.200 zł. daliśmy na par 421 na zakupy  - Dlaczego ? ponieważ my do końca jeszcze nie wiemy czy ktoś nie wystąpi  o  jakieś pieniądze   z odszkodowania . Niewiadomo czy inne osoby o te pieniądze się nie upomną , ale póki co one muszą  wprowadzone do budżetu .

W zeszłym roku proszę państwa  z gminnych pieniędzy właśnie z par 421 musiałam robić przeniesienia żeby zarezerwować środki na wypłatę odszkodowań .Bardzo bym chciała aby te pieniądze pozostały , bo mogłyby być te pieniądze  przeznaczone na zakup przez Urząd komputera lub programów  , czy cokolwiek innego .

 

Radna Irena  Szewczyk , mam takie życzenie jeśli jest taka kwota aby dać na te urządzenia , który raz już mówimy o tym panie burmistrzu , pani sekretarz , że to nie są warunki do pracy i Ja liczyłam że  w tej kwocie będą pieniądze na  to .

 

Skarbnik Bożena Kurczyna i być może! Proszę państwa pieniądze może zostaną przeznaczone  na remont tej sali ?.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,  czy są pytania odnośnie tego projektu uchwały  . Jeśli nie to zamykam dyskusje i poddaje Wysokiej Radzie pod głosowanie projekt uchwały .

 

Głosowanie : 17 głosów za .

 

Uchwała nr IV/20/2008 w sprawie   wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy została przyjęta .

 

 

Zanim przejdziemy  do kolejnego  punktu rozpatrzenia skargi oddaje głos radnemu Ryszardowi Barańskiemu .

 

Ryszard Barański, ja  chciałem proszę państwa wycofać skargę z tego tytułu ze otrzymałem  po czasie informacje  , dlatego wycofują skargę .  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z tym nie będziemy rozpatrywać tej skargi, ponieważ została ona wycofana .

 

Ad. Pkt.

 

Interpelacje i zapytania radnych .

 

Przewodniczący  Rady Andrzej Dominik , pan burmistrz udzielił odpowiedzi radnej Ewie Figzał  - ja  tej odpowiedzi nie będę czytał ponieważ pani radna  w trakcie swojego wystąpienia  odczytała już ta odpowiedź .

 

Odczytał interpelację radnego Franciszka Gawędy  z dnia 21 marca br. dotycząca  Cieku Zatoka w tym wyeliminowanie zagrożenia powodziowego .

( interpelacja stanowi załącznik ) .

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad , zamykam obrady  XXV Sesje Rady  Miejskiej .  

 

 

Protokół  sporządzony

Na podstawie zapisu

 

 

Sporządziła

Elżbieta Maciejewska

 

 

                                                                 Przewodniczący  Rady Miejskiej

                                                                          Andrzej  Dominik