Protokół nr
XXV/2008
z Sesji
Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 28 marca 2008 roku
w Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
Godzina rozpoczęcia sesji 11 00
W sesji udział wzięli:
Radni Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof Kotowicz
Burmistrz Ząbkowic Sl.
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca Burmistrza
Waldemar
Markiewicz Zastępca Burmistrza
Iwona Aibin
Sekretarz Gminy
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy
Paweł
Polewski Radca
Prawny
Nieobecni radni to :
Burnat Zdzisław - nieobecny
Ciapka
Marek nieobecny
Oraz goście
zaproszeni wg list obecności .
Na
podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik - o t
w o r z y ł XXV Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając ze uczestniczy w
niej 19 radnych, co stanowi odpowiednie
quorum przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne
uchwały .
Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta
Maciejewska - inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.
Następnie przedstawił porządek obrad w niżej
podanym brzmieniu :
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie porządku obrad.
3.
Przyjęcie
protokołu z poprzedniej Sesji
4.
Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady
Miejskiej od ostatniej Sesji.
5.
Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich
od ostatniej sesji.
6.
Sprawy różne.
7.
Rozwój kultury na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie z uwzględnieniem funkcjonowania Ząbkowickiego Ośrodka Kultury , świetlic
wiejskich i świetlic środowiskowych
8.
Informacja z
realizacji uchwały Rady Miejskiej dot.
zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice Śląskie .
9.
Informacja na temat gospodarki odpadami komunalnymi
na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie .
10.
Podjęcie
uchwał Rady Miejskiej w sprawie :
.
W sprawie
przekształcenia Publicznego Przedszkola nr 2 w Ząbkowicach Śląskich (
dot. Zwróconej )
.
.
W sprawie przekształcenia Publicznego Przedszkola nr 2 w Ząbkowicach Śląskich (
dot. Braszowic )
.
.
W sprawie ustalenia opłat za pobyt dzieci oraz
prowadzenie zajęć wykraczających poza
minimum programowe wychowania
przedszkolnego.
.
W sprawie ustalenia
najniższego wynagrodzenia zasadniczego I kategorii zaszeregowania określone w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia
zasadniczego i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników samorządowych zatrudnionych w Ośrodku
Sportu i Rekreacji w Ząbkowicach
Śląskich .
.
W sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia
zasadniczego I
kategorii zaszeregowania określone w
tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia
zasadniczego i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników samorządowych
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego .
.
.
W sprawie
udzielenia bonifikaty od ceny
nieruchomości sprzedawanej jako lokal
mieszkalny na rzecz najemcy .
.
.
W sprawie ustalenia wartości stawki procentowej
opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku
podziału nieruchomości .
.
.
W sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Ząbkowice Śląskie do Stowarzyszeni -
Lokalna grupa działania pod nazwą "QWsi.pl"
.
W sprawie powołania Komisji Statutowej
11.
Rozpatrzenie
skargi radnego Ryszarda Barańskiego na działalność Burmistrza Ząbkowic Śląskich
12.
Interpelacje
i zapytania Radnych.
13.
Zakończenie
obrad.
Chciałbym
prosić Wysoką Radę, ponieważ taki
wniosek złożył pan Burmistrz i prosił mnie aby Wysoka Rada wycofała z dzisiejszego
porządku obrad dwa projekty uchwał :
.
Są
to uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego I kategorii zaszeregowania określone w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia
zasadniczego i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników samorządowych zatrudnionych w Ośrodku
Sportu i Rekreacji w Ząbkowicach Śląskich
.
.
W sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia
zasadniczego I kategorii zaszeregowania określone w tabeli
miesięcznych kwot wynagrodzenia
zasadniczego i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników
samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego
Te
dwa projekty uchwały - jest to wniosek i za chwileczkę będziemy to głosować , aby wycofać to z porządku obrad
.
Natomiast
chciałbym prosić Wysoką Radę , aby wprowadzić do porządku obrad - dodatkowo
jeszcze jedną uchwałę - uchwałę w sprawie
wprowadzenia zmian w budżecie
miasta i gminy na 2008 rok .
Czy
jeszcze ktoś z pan i panów radnych chciałby cos wnieść do porządku obrad ?
Radna Irena Szewczyk , Wysoka Rado , czy możemy dostać
szczegółowa informacje , dlaczego te
dwie uchwały , pan burmistrz zaproponował
je wycofać . One były rozpatrywane na ostatnim posiedzeniu komisji Oświaty
, zostały zaopiniowane pozytywnie . Na posiedzeniu komisji był wiceburmistrz
Markiewicz i nic nie wskazywało na to że oba projekty nie mogą wejść na wokandę
dzisiejszej sesji ? .
Wiceburmistrz Waldemar Markiewicz ,
generalnie , po tej komisji która miała miejsce przed wczoraj powstały
pewne wątpliwości natury prawnej . Pozwoliłem sobie wycofać tą uchwałę z
dzisiejszego posiedzenia sesji Rady po to żeby te wątpliwości zostały
rozwiane . Dotyczą one między innymi samego sformułowania treści. Jesteśmy
umówieni z mecenasem że dostaniecie
państwo poprawioną tą , bądź dwie uchwały i na najbliższej sesji poddana zostanie ona pod głosowanie .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuję. Czy
jeszcze ktoś chciałby coś wnieść do
porządku obrad ?
Jeśli
nie to poddaję Wysokiej Radzie pod
głosowanie kto z pań i panów radnych
jest za tym aby z porządku
dzisiejszych obrad wycofać 2
projekty uchwał .
.
Uchwałę w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego I kategorii zaszeregowania określone w tabeli miesięcznych kwot wynagrodzenia
zasadniczego i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników samorządowych zatrudnionych w Ośrodku
Sportu i Rekreacji w Ząbkowicach
Śląskich .
.
W sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia
zasadniczego I kategorii zaszeregowania określone w tabeli
miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego
i wartości jednego punktu w złotych dla pracowników samorządowych zatrudnionych
w jednostkach organizacyjnych jednostek
samorządu terytorialnego
Głosowanie
: 17 głosów za , 2 głosy przeciwne
Wycofano
z porządku obrad dwa projekty uchwał .
Kto
z pań i panów radnych jest za tym aby wprowadzić do porządku
obrad projekt uchwały w sprawie
wprowadzenia zmian w budżecie
miasta i gminy na 2008 rok .
Głosowanie
: 19 głosów za
Przyjęto
do porządku obrad uchwałę.
W
tym momencie sesji pan Burmistrz Krzysztof Kotowicz , jest nie obecny ale
kilkanaście minut po godzinie 15-tej
powinien do nas dotrzeć ponieważ jest
w tym momencie w Krzyżowej . Tam są
wręczane certyfikaty dla gmin jak
również i szkół i będzie mały poślizg .
Nie
będzie na tej pierwszej części pana burmistrza .
Zanim
przystąpimy do realizacji dzisiejszego
porządku obrad , pozwólcie Szanowni Państwo że w
imieniu własnym jak i całej Rady Miejskiej chciałbym podziękować za długoletnią
współpracę Pani Krystynie Buchwald która odeszła na emeryturę .
W
imieniu Rady Miejskiej oraz własnym składam pani serdeczne podziękowanie
za trud i zaangażowanie w kierowaniu
Biblioteką Publiczną Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie .
Wręczono
kwiaty i podziękowanie dla Pani Krystyny Buchwald .
Krystyna Buchwald , dziękuję za życzliwość , za aprobatę moich poczynań - działań .
Zostawiam bibliotekę nowoczesną , skomputeryzowana z bogata działalnością kulturalną . Mam nadzieje ze moja następczyni
, jeszcze będzie miała lepsze pomysły na te działalność , no i przede wszystkim
przeprowadzi bibliotekę do nowoczesnego spełniającego współczesne wymogi lokalu po księgach
wieczystych . Czego z całego serca życzę
.
Przechodzimy
do kolejnego punktu .
Ad.
Pkt. 2
Rada
przyjęła protokół z poprzedniej sesji
Rady Miejskiej z dnia 27 II 2008 roku .
Ad.
Pkt. 3
Sprawozdanie
z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej Sesji.
Andrzej
Dominik , ostatnia sesja , miała miejsce 27 lutego - w okresie między sesyjnym uczestniczyłem w III Turnieju Kół Gospodyń
Wiejskich w Kamieńcu Ząbkowickim , gdzie
naszą Gminę reprezentowało aż 7 kół , Panie
bardzo pięknie prezentowały swoje stoły . jak i również brały udział
w konkurencjach które były dla nich
przygotowane . Również 16 marca
w Arkadach Wrocławskich uczestniczyłem w tradycyjnych stołach
wielkanocnych , gdzie również byli
przedstawiciele naszej gminy . szeroko reprezentowali ta naszą gminę , ponieważ
na 42 koła aż 5 kół z naszej gminy
również prezentowało się w Arkadach ze swoim dorobkiem.
W miedzy
czasie przyjmowałem interesantów , jak
również brałem udział w stałych pracach komisji Rady Miejskiej.
Ad. Pkt. 4
Sprawozdanie
z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , złożył sprawozdanie z okresu między
sesjami Rady Miejskiej 28.02.2008 - 28.03.2008
28.02.2008 -29.02.2008
01.03.2008
.
Udział w spotkaniu
Rady Sponsorów Klubu Sportowego "Orzeł". Spotkanie dotyczyło m.in. podpisania z
Klubem nowej umowy na obsługę targowiska miejskiego.
.
Obserwacja rozgrywek V Regionalnej Halowej Ligi
Piłki Nożnej - hala "Słoneczna".
.
Obserwacja rozgrywek piłki
siatkowej z udziałem ZTS Ząbkowice Śląskie w Nowej Rudzie.
03.03.2008
04.03.2008
05.03.2008
06.03.2008
07.03.2008
Robocza narada z
szefami firm komunalnych, " PWiK
"Delfin", ZGK, TBS, kierownikiem ZBK oraz wiceburmistrzem Ireneuszem
Woźniakowskim w
sprawie ustalenia planu skoordynowania działań gminnych przedsiębiorstw.
08.03.2008
10.03.2008
11.03.2008
12.03.2008
13.03.2008
14.03.2008
15.03.2008
16.03.2008
17.03.2008
18.03.2008
19.03.2008
20-21.03.2008
"Remont Ratusza
Miejskiego przy ul. Rynek 65 w Ząbkowicach Śląskich - etap I"
Otwarcie ofert nastąpi
dnia 14 kwietnia 2008 roku o godz. 10:15.
25.03.2008
Ogłoszono
przetarg na :
Przetarg rozstrzygnięto 25-03-2008 roku.
Wybrana oferta:
Zakład Usługowo-Produkcyjny
"DROGOWNICTWO" Dariusz Lis z siedziba
przy ul. Legnickiej 25; 57-200
Ząbkowice Śląskie
26.03.2008
.
Udział w Jubileuszu 50-lecia pożycia małżeńskiego
pięciu par małżeńskich w ząbkowickim
Ratuszu.
27.03.2008
28.03.2008
Przewodniczący Rady Andrzej Dominik , czy ktoś
odnośnie sprawozdania chce zabrać głos ?
,
Radna Danuta Wojtaczka , panie burmistrzu ja mam
pytanie - odnośnie podpisania umowy z Klubem ORZEŁ ? , bo powiedział pan że została podpisana
nowa umowa .
Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , to
znaczy formuła zostaje dokładnie ta sama
jak było wcześniej i umowa jest dalej na
czas nieokreślony i na
dotychczasowych warunkach .
Radna Danuta Wojtaczka , czyli dalej ORZEŁ obsługuje targowisko ?
Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , tak zgadza się .
Ad. Pkt. 5
Sprawy różne
1.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , 13
marca wpłynęło na moje ręce pismo - skarga właścicieli działek zlokalizowanych w Ząbkowicach
Śląskich w sprawie działań urzędu Ząbkowice Śląskie w związku z
potajemnym dokonywaniem podziału działek
i planowanie na nich drogi gminnej w powstającym planie zagospodarowania przestrzennego miasta .
W dniu 14 marca skierowałem pismo do pana
Burmistrza aby zapoznał się z tą skarga i aby przekazał jakie zostały podjęte
działania .
2.
Wpłynęło zaproszenie od Przeora z Jasnej Góry Ojca Bogdana Waliczka jak również
od Prezydenta Miasta Częstochowa na XV
Ogólnopolska Pielgrzymkę samorządu na dzień 25
maja br.
3.
Marian Patela - Przewodniczący Zarządu
Osiedla Stare Miasta , poprosił aby burmistrz podał informację za I kwartał co w tym okresie
zostało wykonane w Ząbkowicach Śląskich .?
Ad.
Pkt. 6
Rozwój
kultury na terenie Gminy Ząbkowice
Śląskie z uwzględnieniem
funkcjonowania Ząbkowickiego
Ośrodka Kultury , świetlic wiejskich i świetlic środowiskowych.
Justyna Kaczorowska, pełniąca obowiązki dyrektor Ząbkowickiego Ośrodka Kultury .
Przedstawię
państwu rozwój kultury na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie z uwzględnieniem
ZOK-U , Świetlic wiejskich i świetlic środowiskowych , który przygotowałyśmy
wspólnie z panią Małgorzatą Pater.
Ta informacja nie nosi znamion strategii , Przygotowanie strategii
powinno być poprzedzone diagnoza
powstawiania , upowszechniania kultury w różnych jej przejawach , kondycji
twórców a także znajomości odbiorców
kultury i ich uczestnictwa w kulturze .
Należałoby się pokusić o stworzenie strategii rozwoju kultury w naszej
Gminie , skonsultowane w wielu kręgach , choćby dlatego że obecnie uwarunkowana politycznie czy gospodarczo
sprzyjają dłuższemu perspektywicznemu planowaniu .
Planowanie zadań poprzedzone byłoby dokonaniem
szerokiej diagnozy sytuacji powstawania i upowszechniania kultury w różnych jej
przejawach i sposobach rozumienia a diagnoza pozwoliłaby na sformułowanie tez i
założeń do strategii dotyczących twórców
i odbiorców kultury. Programowanie celów i zadań w sferze kultury musi towarzyszyć planowaniu środków których
wielkość stymulować będzie rozwój uczestnictwa w kulturze lub je ograniczać. Nie
można więc rozwiązać praktycznego
problemu w planowaniu także o charakterze strategicznym bez rozstrzygnięć
obejmujących zagadnienia finansowania kultury. Działania te muszą być spójne z narodową strategią kultury na lata
2004-2013 opracowaną przez Ministerstwo Kultury
aby można było pozyskiwać środki z Unii Europejskiej na realizacje
programów i przedsięwzięć kulturalnych . Strategii znane będą cele i priorytety
ale też i sposoby finansowania zadań z
obszaru kultury , wówczas okaże się czy rozwojowi gospodarczemu towarzyszy a
może go stymuluje rozwój kultury i jak
przekłada się to na wzrost potencjału rozwojowego społeczeństwa .
Czytając w narodowej strategii kultury , wobec
niewystarczających nakładów publicznych na kulturę a także europejskiej
praktyki programowania dla działań , dla kluczowych sfer życia społecznego i ekonomicznego zasadne jest tworzenie
strategii działań realizujących politykę kulturalna państwa a także wyznaczanie polityk w
krótkim, średnim i długim okresie . Wiąże się to z odejściem od doraźnych
działań w kulturze na rzecz systemowych
i długofalowych rozwiązań .
W ramach ograniczonych nakładów publicznych na kulturę niezbędne jest
współdziałanie Ministra Kultury jednostek samorządu terytorialnego oraz
instytucji poza rządowych we wdrażaniu i finansowaniu programów rozwojowych dla
kultury .
Resortowe rozumienie kultury jest błędem , na sferę
kultury maja wpływ decyzje wielu resortów a z kolei rozwój kultury determinuje
wiele ekonomicznych czynników wzrostu. Doraźność decyzji w ramach ograniczonych
zasobów tylko pogłębia przepaść pomiędzy wielkimi miastami a reszta kraju ,
także między organizacją kultury w państwach europy zachodniej . Programowanie
rozwoju staje się już nie tylko
fanaberią wizjonerów lecz obowiązkiem sprawnego aparatu państwa i organów samorządu terytorialnego . Instytucje kultury powinny reagować
na postęp cywilizacyjny i techniczny , podwyższać efektywność swojego działania
, podnosić standardy zarządzania i wyposażenia oraz zwiększać wrażliwość na
potrzeby odbiorcy bez szkody dla jakości
działań artystycznych . Ważnym zadaniem
jest także wprowadzenie mechanizmów motywujących
instytucje do pozyskiwania środków na swoją działalność spoza budżetu państwa i jednostek samorządu
terytorialnego w tym ze środków Unii europejskiej .W kontekście zmian
systemowych ważne będzie również uspołecznienie
funkcjonowania instytucji kultury
, związane ze społeczna partycypacją w procesach podejmowania decyzji w tych
instytucjach , a także związane z otwarciem
instytucji na potrzeby lokalnych i regionalnych społeczności .
Ząbkowicki Ośrodek Kultury jest instytucja , która w podstawowej działalności
ma przede wszystkim edukacje kulturalną
i wychowanie przez sztukę . Gromadzenie , dokumentowanie , wychowanie , tworzenie , ochronę i
udostępnianie dóbr kultury. Tworzenie warunków
dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą
i sztuką .
Tworzenie warunków dla rozwoju folkloru a także
rękodzieła ludowego i artystycznego ,
rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb oraz
zainteresowań kulturalnych. Dotychczas Ząbkowicki Ośrodek Kultury prowadził wielokierunkową działalność edukacyjna poprzez organizowane
konkursy , przeglądy warsztaty i koła zainteresowań. Organizował wiele
koncertów muzyki klasycznej , popularnej . Działalność impresaryjna i promocyjno - reklamową. Działania promocyjne na rzecz twórców lokalnych ,
spotkania autorskie ,
wydawanie wierszy , książek wspierał i
organizował projekty lokalnych twórców i organizatorów.
W ZOK-u działają koła zainteresowań dla młodzieży i zespoły
muzyczne , szkółka modelarska która pozwala na poznanie warsztatu i tworzenie
pierwszych projektów i modeli w tym latających. Zajęcia prowadzi instruktor I
klasy modelarstwa pan Alojzy Nagły.
Od listopada 2004 w ZOK-u działało Studio Piosenki ,
które prowadzili pani Joanna Fridel i pan Andrzej Wiśniewski, posiadający
wykształcenie muzyczne i wieloletnia praktykę. Zajęcia te zostały zawieszone ze
względu na wyłączenie z użytkowania
większości części Ośrodka Kultury.
Dla młodzieży zostały
wprowadzone zajęcia TANGESTU, które są zajęciami tanecznymi prowadzonymi w tym momencie w Hali Sportowej SŁONECZNEJ że względu na
problemy lokalowe Ośrodka Kultury.
W ZOK-u odbywają się próby orkiestry dętej której
kapelmistrzem jest pan Antoni Moskal.
Pod patronatem ZOK-u działa Klub Seniora , Zespoły
Złocienie , Kwiat Powoju i Zespoły KGW .
Przy ZOK odbywają się warsztaty cyrkowe ,
zajęcia prowadzi artysta żongler Jerzy Woźny .
Ząbkowicki Ośrodek
Kultury jest organizatorem wielu
imprez . Uznaniem cieszą się również
inne coroczne imprezy takie jak plener
malarstwa , Radosne Święta ,
Polsko-Czeskie Dni Kultury
Chrześcijańskiej, Konkurs Piosenki Wiosenna Nutka.
Współpraca ze środowiskiem jest ważnym
elementem działalności każdej instytucji kultury. ZOK współpracował z
instytucjami lokalnymi , stymulował
amatorski ruch artystyczny, poprzez
organizacje oraz współorganizację
przeglądów , konkursów i festiwali z zakresu sztuki słowa plastyki , muzyki i tańca . Organizowała oraz
uczestniczył w ważnych uroczystościach .
Ze sprawozdań wynika , że współpracowaliśmy między innymi z Biblioteką
Publiczna Miasta i Gminy , Regionalną Izba Pamiątek , Teatrem Miejskim ,
Stowarzyszeniem Twórców Sztuki , Ośrodkiem
Sportu i Rekreacji , Świetlicą dla dzieci im. Kubusia Puchatka , świetlica dla
dzieci Caritas , Związkiem Harcerstwa Polskiego
, Lokalną a Organizacją Turystyczną oraz szkołami i przedszkolami . Wśród
społeczności wiejskiej z kołami gospodyń
wiejskich i gospodarzami świetlic .
Dobrze
rozwijająca się współpraca z Lokalnym Środowiskiem , zapewnia pozyskiwanie środków finansowych na
realizowane zadania statutowe.
Ponadto doraźnie oraz cyklicznie współpracowaliśmy przy organizacji imprez Wratislawia Cantans ,
organizatorem głównym był Międzynarodowy
Festiwal Wratislawia Cantans z Wrocławia, Dolnośląski Festiwal Nauki . Organizator Starostwo Powiatowe. Dożynki Gminne ,
Festiwal Piosenki Religijnej organizator
Urząd Miejski. Biesiada Literacka- organizator Biblioteka Publiczna Miasta i
Gminy , Paraolimpiada organizator Stowarzyszeni Integracja, Frankofonia - Publiczne Gimnazjum
nr 2 . Ząbkowice Śląskie moja mała Ojczyzna - Publiczne Gimnazjum nr 2 , Festiwal Kół Gospodyń Wiejskich , -
organizator KGW Stolec . Przegląd Pieśni Religijnej , organizator KGW Stolec , Biesiada Wielkanocna Organizator KGW
Tarnów . Przegląd Kolęd - organizator KGW Braszowice .
Ponadto należy wspomnieć o współpracy z
instytucjami z miast partnerskich w tym między innymi z Cervenego Kostelca które
przynosiły realizacje sporej liczbie projektów
kulturalnych. np. Polsko - Czeskie Dni Kultury Chrześcijańskiej , Piknik
Naukowy podczas Weekendu z Frankeinsteinem , Parada Orkiestr Dętych , jak
również plener malarski dookoła Krzywej
Wieży i w Czechach .
W ubiegłym roku Ząbkowicki Ośrodek Kultury
przeprowadził ankietę w postaci konsultacji społecznych prowadzonych w formie dyskusji , rozmów i
anonimowych ankiet ze środowiskami
zainteresowanymi pracą ZOK-u w zakresie działalności kulturalnej, edukacyjnej
czy rozrywkowej , przy dalszym
wykorzystywaniu w tym celu obecnego obiektu lub działań i przedsięwzięć kulturalnych w innym nowym obiekcie.
Celem ankiety było
zbadanie preferencji i zachowań dotyczących kultury , uczestnictwa w
kulturze potrzeb i oczekiwań mieszkańców
, źródeł informacji , znajomości
Ząbkowickich twórców i ogólnej oceny działalności ZOK-u.
Z analizy ankiety wynika ze mieszkańcy
preferują imprezy plenerowe o charakterze rozrywkowym , szczególnie koncerty na
wolnym powietrzu , festyny połączone z
występami artystycznymi i parady orkiestr dętych.
Wielu lubi kabaretowe przedstawienia teatralne,
koncerty muzyki rozrywkowej w sali
widowiskowej , spotkania z ciekawymi ludźmi, koncerty i tańce folklorystyczne. Mniej popularne są
widowiska z gatunku światło i dźwięk. Przedstawienia teatralne ,
sztuka współczesna . Nieliczni
wskazywali na wernisaże , koncerty
muzyki klasycznej , czy widowiska
teatralne na wolnym powietrzu .
Ponad połowa ankietowanych ze środowiska wiejskiego
wskazywała świetlic wiejskie jako
miejsca do organizacji przedsięwzięć kulturalnych , szczególnie zabaw
tanecznych , dyskotek , koncertów , zajęć i warsztatów hobbystycznych , spotkań
z twórcami .
W poprzednim roku zmienił się charakter imprez z powodu zamknięcia sali widowiskowej
, przestało funkcjonować kino. Zrezygnowano z koncertów i innych impreza na - czy
w holu na I piętrze , który często pełnił role sali wystawowej .
Wychodząc naprzeciw społeczności lokalnej , mając
na względzie zadania statutowe ZOK zamierza w
dziedzinie edukacji kulturalnej , realizować programy Małe Ojczyzny ,
Tradycje dla przyszłości poprzez ożywienie , ujawnienie oryginalnego
dziedzictwa na wsiach poprzez spotkania pokoleniowe , wspomnieniowe ,
spotkania repatriantów . Pobudzenie ruchu społecznego i
kulturalnego w celu ograniczenia biedy na wsi . Ożywienie przedsiębiorczości w
środowiskach lokalnych poprzez organizację warsztatów, wykładów i seminariów .
Organizowanie imprez o charakterze
integracyjnym , pikników wiejskich przybliżających historie regionów , okolicy , pikników rodzinnych połączonych z konkursami
wiedzy o własnej miejscowości .
Wykorzystanie Internetu do tworzenia pomocy
wzajemnej , promocji własnych umiejętności poprzez tworzenie portali wiejskich , umieszczania na nich własnych ogłoszeń
i promocji wsi .
Organizowanie lekcji dla młodzieży gimnazjalnej pokazując np. jak działa Ośrodek Kultury
czy Ośrodek Sportu i Rekreacji . Udział w kołach zainteresowań .
Pożyteczne zagospodarowanie ferii i
wakacji , organizowanie warsztatów twórczych
mających różne cele np. ochrony środowiska . Wymiana dzieci i młodzieży pomiędzy sąsiednimi gminami , poznawanie i
udział w oryginalnym spędzaniu czasu
wolnego. Organizacja imprez rozrywkowych , dyskotek , festynów. Praca na rzecz osób niepełnosprawnych we
współpracy ze Stowarzyszeniem Integracja
. Organizowanie imprez z wykorzystaniem
młodzieżowego , dziecięcego
wolontariatu w celu nagłośnienia problemów osób niepełnosprawnych . Zorganizowanie wielkiego festiwalu promującego dorobek artystyczny osób niepełnosprawnych , prezentacje muzyczne , kiermasze ,rękodzieła artystycznego , warsztaty teatralne . plastyczne .
Organizacja imprez rozrywkowych dla osób niepełnosprawnych.
Mających na
celu zwiększenie funkcjonowania psychicznego i fizycznego . Polsko-Czeskie Dni
Kultury Chrześcijańskiej . Zorganizowanie pleneru malarskiego mającego na celu pokazanie miejsc kultu religijnego ,
różnych wyznań na terenach przygranicznych Czech i Polski .
Zorganizowanie wystawy i targów rękodzieła
artystycznego nawiązującego do regionów pochodzenia twórców .Udział Ludowych Zespołów w
Dolnośląskim Święcie Folkloru.
Promocja Gminy w Europie, organizacja międzynarodowych spotkań w ogrodzie.
Nawiązanie kontaktów międzynarodowych w celu wymiany kulturalnej pod względem wykorzystania nazwy miasta i poszczególnych wsi. Organizacja
imprez i poszczególnych wsi, organizacja
imprez i przedsięwzięć do promowania zabytków i miejscowości np. Zjazd Frankensteinów,
Związek Miast z Krzywymi Zabytkami. Promocje filmu polskiego organizacji
festiwalu filmowego twórców regionalnych, imprezy towarzyszące. Warsztaty
autorskie, dźwiękowe , dziennikarskie , reżyserskie .
Organizacja
samochodowego kina letniego , współpraca z lokalnym radiem i Telewizją Wrocław
. Plenerowe imprezy kulturalne towarzyszące regionalnej turystyce np. Targi
Staroci , Dziecięce Plenery Malarskie .
Pomoc w
organizacji innych imprez sportowych , innych festynów na rzecz społeczności
lokalnej gminy Ząbkowice.
Ważnym zagadnieniem
podjętym podczas konsultacji jest lokalizacja ZOK, czy powinien mieć
nowa wybudowana siedzibę czy też wyremontowaną i zmodernizowaną obecna siedzibę. Prawie 70 % ankietowanych
wskazało obecną ale wyremontowana i zmodernizowaną siedzibę . Dlatego też
kontynuowane jest w bieżącym roku remont budynku ZOK . Nie jest to koniec prac
i wydatków , chcąc uzyskać obiekt kultury na miarę XXI wieku trzeba przeprowadzić gruntowny remont
wewnątrz budynku , wymienić sprzęt , przewietrzyć urządzenia elektryczne i elektroniczne . Musimy tak
zgrać działania aby środki na ten cel
nie pochodziły tylko z naszego budżetu ale też
z innych źródeł na szeroki wachlarz prac i potrzebne kosztowne zakupy sprzętu
.
Dziękuję .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
dziękuję , czy są jakieś pytania ?
Czy ktoś chciałby zadać pani dyrektor pytanie ?
Ja powiem tak - pani dyrektor Ja w tej pierwszej części troszeczkę chciałem już pani przerwać , bo powiem
szczerze , szliśmy nie w tym kierunku , bo temat nasz był rozwój kultury i chcieliśmy i oczekiwaliśmy
tego od pani ze pani nam przedstawi
swoją wizję . Wizje rozwoju kultury na terenie Gminy, Ja myślę że to można było
tam w kilku punktach przedstawić , ale
w tej końcowej części pani się tutaj do tego odniosła .
To co panie przedstawiała tutaj proszę pozostawić ,
myślę że do tego wróci Komisja Oświaty i będzie chciała przeanalizować bo dziś to tak bardzo szybko poszło .
Radny Ryszard Barański , Ja mam właściwie pytanie
do pana burmistrza , Dlaczego radni nie otrzymali materiałów na ten temat ? , Dlaczego nie
przeprowadzona została szeroka debata na temat działań kulturalnych ? , nie tylko ZOK- u , ale
innych instytucji sensu strikto kulturalnych które działają na terenie Gminy Ząbkowice
Śląskie ?.
Czy komisja resortowa debatowała nad tym tematem ?
Ja uważam że temat jest bardzo ważny i istotny dla
rozwoju Ząbkowic , a tutaj mamy do czynienia z odrobieniem lekcji i
odfajkowaniem tego punktu .
Chciałbym aby pan burmistrz odniósł się do moich pytań ?
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski
, panie przewodniczący Ryszardzie
Barański , Wysoka rado , szanowni państwo
Dziwi mnie to pytanie w ustach wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej , jednego
z bardziej aktywnych radnych , którego
prawie codziennie można zobaczyć na korytarzach Urzędu Miejskiego , w biurze rady , bo to nie Ja ustalam
porządek obrad komisji resortowych i to
nie Ja ustalam porządek posiedzenia sesji , bo to również nie ja jestem
przewodniczącym rady miejskiej ani wiceprzewodniczącym Rady Miejskiej .Także ja się nie czuje adresatem , ja myślę ze
powinien pan sobie zadać to pytanie ?
Dziękuję bardzo .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
panie burmistrzu !
Są jakieś kwestie
Rada Miejska przyjmowała 2 sesje do tyłu plan pracy
na rok 2008 - to radni
zaproponowali takie tematy na każdy poszczególny miesiąc .
Pan Burmistrz
otrzymał zaproszenie na tą sesję
z tego wnioskuję że kolejnym razem do każdego punktu będę musiał zadawać jakieś pytania , ewentualnie prosić
wszystko o przygotowanie na piśmie , tak
to odbieram w tym momencie panie
Burmistrzu . Ja myślę że nie tędy droga!
Nie tędy droga żebym ja jako przewodniczący rozpisując
kolejną sesję przechodząc do kolejnego punktu , zadawał pytania na które będę
oczekiwał przygotowanie odpowiedzi na najbliższą sesję . Myślę że ten
temat był znany, mówiło się prędzej na ten temat że będziemy chcieli
przeprowadzić taką debatę . Został w planie pracy Rady przyjęty na miesiąc marzec , więc ja
w ustawowym terminie zwołałem tą sesję jak i również zawiadomiłem
wszystkich zainteresowanych tym tematem i odpowiedzialnych za ten
temat.
Przewodnicząca
Komisji Oświaty Kultury Irena
Szewczyk -
panie przewodniczący , Wysoka rado , Ja nawiążę do wypowiedzi pana
Barańskiego i z tą wypowiedzią się w
całości zgadzam .
Na ostatnim
posiedzeniu komisji Oświaty , analizowaliśmy
sprawy które były zaplanowane na
komisje i między innymi tez
patrzyliśmy na porządek obrad ,
jaki ma być na dzisiejszej sesji i
wszyscy byliśmy tak zaskoczeni tym
punktem w tym sensie że komisja też nie otrzymała żadnych materiałów wstępnych. Powinniśmy mieć
jakieś materiały na podstawie których powinniśmy analizować to co otrzymaliśmy
, sugerować swoje jakieś pomysły i wspólnie razem dojść do rzeczy bardzo ważnej bo przecież nikogo nie trzeba przekonywać
że rozwój kultury wszystkim leży na sercu .
W pierwszym zamyśle panie przewodniczący nam się
nasunęła taka myśl , że my w ogóle na dzisiejszej sesji
ten punkt z obrad ściągnąć. Bo jesteśmy tak naprawdę jako radni
do tego punktu nie przygotowani , ale nie z własnej winy. Stad te
wątpliwości pana Barańskiego , z którymi ja się zgadzam , ale Ja sądzę ze
napewno do tematu wrócimy .Te materiały
które pani dyrektor przygotowała , na
pewno komisji Oświaty otrzyma i komisja i komisja dokładnie się temu przyjrzy i swoje sugestie które ustalimy na komisji Oświaty zaproponujemy .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , Ja myślę pani przewodnicząca że do tematu na
pewno wrócimy i tak jak mówiłem trzeba będzie zrobić taką komisję
a później z komisji te wnioski
przedstawić na kolejnej sesji .
Ogłaszam 10 minut przerwy
Po przerwie wznowiono obrady
Ad. pkt.
Informacja z realizacji
uchwały Rady Miejskiej dot. zasad gospodarowania nieruchomościami
stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice
Śląskie.
Grażyna Grzeszczak , kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej
Pani Przewodnicząca , Wysoka Rado .
Zgodnie z obowiązującymi przepisami Gminnym Zasobem Nieruchomości gospodaruje
burmistrz w sposób zgodny z zasadami prawidłowej
gospodarki Ustawa o samorządzie gminnym
art. 18 ust. 2 pkt 9 wskazuje że Rada
Gminy posiada upoważnienie ustawowe do
określania zasad nabywania , zbywania ,
obciążania nieruchomości oraz ich
wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony , dłuższy niż trzy lata lub
na czas nieoznaczony , o ile ustawy szczególne
nie stanowią inaczej. Uchwała Rady Gminy
jest wymagana również w przypadku
gdy po umowie zawartej na
czas oznaczony do trzech lat , strony zawierają kolejne umowy których przedmiotem jest ta sama nieruchomość .
Do czasu określenia
zasad , wójt może dokonywać
tych czynności wyłącznie za zgodą Rady
Gminy. Natomiast ustawa o gospodarce
nieruchomościami zakreśla ramy działania Rady i wskazuje jakie kompetencję ma w tym zakresie Rada .
W związku
z powyższym wyjaśniam że uchwała Rady Miejskiej nr VII/ 47 /2007 z dnia 28 czerwca
2007 roku w sprawie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność gminy Ząbkowice Śląskie nie podlega informacji z jej realizacji , gdyż jest aktem
prawa miejscowego , który zaleca określony sposób gospodarowania mieniem gminnym zgodnie z zawartymi w uchwale normami .
Informuję, że treść
przepisów które stanowią
podstawę prawną uchwały nr VII/ 47/2007 z dnia 28 VI 2007 roku na mocy ustawy z dnia 24 VIII
2007 roku o zmianie ustawy o gospodarcze nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Dz. U. Nr 173 poz. 1218 uległy
zmianie , jak również niektóre
normy prawne zawarte w
uchwale Rady Miejskiej VII/47/2007
w sprawie gospodarowania
nieruchomościami stanowiącymi własność
Gminy Ząbkowice Śląskie zostały zaskarżone przez Wojewodę Dolnośląskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego który wniósł o
stwierdzenie ich nieważności .
W związku z
powyższym oraz zgodnie z par. 32 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w
sprawie zasad techniki prawodawczej istnieją prawne przesłanki do zmiany uchwały o czym pisemnie został poinformowany przewodniczący Rady Miejskiej
pismem WGP /7144/12/2008 z dnia 15 stycznia 2008 roku .
Wydział Gospodarki
Przestrzennej wraz z radcami prawnymi którzy zapewniają obsługę prawną Urzędu
Miejskiego są w trakcie opracowania
nowego projektu uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność gminy
Ząbkowice Śląskie. Zakłada się , że
projekt przedmiotowej uchwały zostanie przedłożony w miesiącu kwietniu lub maju
br. w biurze Rady Miejskiej.
W roku 2007 była prowadzona przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich wyważona polityka w
gospodarowaniu mieniem gminnym .
Za rok 2007 przychody majątku Gminy wyniosły ogółem
1.102 tys. zł. , które uzyskano z tytułu przychody z dzierżaw 316 tys. zł. ,
przychody ze sprzedaży 639 .tys. zł. to
są sprzedaże z tytułu nieruchomości lokali użytkowych , lokali mieszkalnych ,
grunty rolne , oraz raty hipoteczne 89 tys. .
Przychody z tytułu przekształcania prawa użytkowania
wieczystego w prawo własności dały dochód 41 tys. ,
przychody różne była to kwota 85 tys. zł. , przychody inne wpłaty , oraz odsetki kwota
21 tys. zł.
Gmina w 2007
roku nabyła nieodpłatnie dwie
nieruchomości była to nieruchomość zabudowana przy ulicy Bolesława Prusa - ELSIN , oraz nieruchomość
zabudowana przy ulicy Ziębickiej - Młyn
.
W 2007 roku dokonano sprzedaży w przetargu
nieograniczonym , sala gimnastyczna przy ulicy
Kamienieckiej w Ząbkowicach Śląskich za kwotę 35.500 zł., budynek po
Straży Pożarnej przy ulicy Słowackiego za kwotę 121.400 zł .
W przetargu ograniczonym sprzedano : nieruchomość zabudowaną obiektem
trafostacji przy ulicy Jaracza za kwotę 12.800 zł. , garaż przy ulicy
Legnickiej 23 za kwotę 20 tys. zł. 145
lokali mieszkalnych na rzecz najemców za ogólną kwotę 166,173 zł. .
Bar w Braszowicach za kwotę 54 .400 zł.
W 2007 roku nadano dwa garaże przy ulicy
Konopnickiej , w 2007 roku obowiązywało 350 umów na czas oznaczony i
nieoznaczony z tytułu dzierżaw , są to
ogródki przydomowe , grunty pod pawilonami i garażami , grunty użytkowane
rolniczo , lokale w tym sklepy na terenach wiejskich .
Obecnie Wydział Gospodarki Przestrzennej
przygotował i przygotowuje przetargi w
trybie nieograniczonym na sprzedaż .
Elsin - termin przetargu został wyznaczony na dzień 28 maja 2008 roku , cena wywoławcza 675.728 zł. , działka budowlana przy ulicy
Chrobrego - cena wy 57.700 zł. , garaż przy ulicy Krzywej cena wywoławcza 13 tys. zł,. , działka budowlana przy cmentarzu komunalnym w Ząbkowicach Śląskich
jest w trakcie zmiany wyceny , lokal
użytkowy przy ulicy Wojciecha też jest w trakcie zmiany wyceny .
Ponadto , będą przygotowane do sprzedaży 3 działki
budowlane przy ulicy Jasnej pod zabudowę usługową . Wydział udzielił zlecenia uprawnionemu geodecie na wykonanie stosownych podziałów .
Ponadto Wydział kontynuuje tj. przygotowuje do
sprzedaży około 40 lokali mieszkalnych na rzecz najemców którzy złożyli
podania do 31 grudnia 2007 roku .
Informuję , że
z uwagi na obowiązek prawny w trakcie opracowania jest plan wykorzystania zasobów gminy , który będzie
stanowił podstawę do prowadzenia prawidłowej gospodarki mieniem gminnym na najbliższe trzy
lata .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
dziękuję pani kierownik , zanim otworzę
dyskusję witam pana Burmistrza Krzysztofa Kotowicza i otwieram dyskusję .
Radny Franciszek Gawęda , pani kierownik ,
przepraszam może to moja nieznajomość pewnych norm , wyceniania czy też nadania
- usłyszałem takie oznaczenie od pani - nadano 3 garaże - Nie wiem co to
oznacza ?
Grażyna
Grzeszczak , ustawa dopuszczała
jeżeli ktoś wybudował ze środków własnych obiekt garażowy , nadanie go
tej osobie .
Radny Ryszard Barański , pani kierownik Ja mam
pytanie czy uchwała która została
podjęta 28 VI w sprawie gospodarowania nieruchomościami naszej gminy została przez Wojewodę
zawnioskowana do NSA o zawieszenie jej - to jest pierwsze pytanie ?
Ile lokali zostało sprzedanych na podstawie tejże uchwały ? , interesuje mnie też kwestia garaży przy ulicy Legnickiej ?
Czy ten garaż został sprzedany na podstawie tej
uchwały , czy też innej uchwały ?
Jeżeli
został sprzedany na podstawie tej
uchwały , to dlaczego inne garaże nie
zostały sprzedane na podstawie tej uchwały , albo inne lokale użytkowe ?
Interesuje mnie sprawa działki która tu się
znajduje przy Urzędzie ?
Proszę poinformować radnych co tam ma być ? i czy
pani kierownik sobie zdaje sprawę że
działka ta jest w obrębie ochrony
konserwatorskiej.
Następna
kwestia , co się buduję przy Zamku
? , chciałem też zauważyć że teren też
jest wg studium objęty ochroną
konserwatorską ze względu na ochronę krajobrazu
? ,
Jest sprawa też
tego rodzaju że interesuje
mnie z reszta Ja poprzez komisję swoją sprawa działki przy ul. Piastowskiej , gdzie
była terenem zalewowym - czy Gmina wyraziła zgodę na nawożenie tam gruzu ?
Czy pani sobie zdaje sprawę że jest mniej niż 100
metrów od rzeki ? i to jest wbrew przepisom ustawy ?
Chciałbym żeby pani odpowiedziała na te pytania ?
Grażyna Grzeszczak , odpowiem na to pytanie pierwsze
,
Jeżeli chodzi o stanowisko Wojewody to
odczytałam że - Wojewoda Dolnośląski wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
wniosek o stwierdzenie nieważności
niektórych przepisów prawnych , które zostały zapisane w uchwale .
Za mienie gminne odpowiada Burmistrz . Rada
ustala normy , pewny zakres postępowania
i uchwała nr VII/47/ 2007 w rozdziale
III sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste art. 1 ust. 1 brzmi następująco : w przypadku zbywania nieruchomości osobom
fizycznymi prawnym pierwszeństwo w ich nabywaniu przysługuje osobie która
spełniła jeden z następujących warunków . I tutaj jest ze osoba która była najemcą lokalu użytkowego na podstawie umowy najmu lub dzierżawy przed dniem 1 stycznia 2006 roku .
Jeszcze raz powtórzę - za mienie gminne
odpowiada burmistrz - burmistrz
wykazuje do sprzedaży lokale - te zostały wykazane do sprzedaży , więc najemca lokalu
nie może z tego tytułu skorzystać z
prawa pierwszeństwa kupna .
Radny Ryszard Barański , ja pytałem jeszcze o inne sprawy ?
Grażyna Grzeszczak, te sprawy wykraczają poza ten
temat który był przewidziany do referowania, bo jeżeli umówimy o działce, która
jest na terenie po byłym szpitalu , to każdy doskonale wie że to
była działka własnością Starostwa. Starostwo ją sprzedało pod usługi
, właściciel nieruchomości wystąpił z
wnioskiem o decyzje o warunkach zabudowy , pod budowę pawilonu . Była
przeprowadzana cała procedura . Decyzja
jest w obiegu prawnym , była w obiegu prawnym
. Nikt nie odwołał się od tej decyzji . Właściciel - inwestor złożył wniosek o pozwolenie na budowę , uzyskał pozwolenie na budowę i realizuje swój obiekt .
Przeszło to przez dwa organy ?
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
dziękuję zamykam ten punkt i przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego punktu ?
Ad.
pkt.
Informacja na temat gospodarki odpadami komunalnymi
na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie.
Grażyna
Grzeszczak kierownik Wydziału Gospodarki
Przestrzennej - normy prawne oznaczające zakres praw i obowiązków
Gminy są rozrzucone w wielu aktach prawnych wśród których należy ustawę o
samorządzie gminnym , ustawę o odpadach
, ustawę o utrzymaniu czystości i
porządków w gminach , ustawę o gospodarce
komunalnej , ustawę o zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym. Zgodnie z artykułem 7 ust. 1
ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych
potrzeb wspólnoty które obejmują w szczególności ; sprawy ochrony środowiska , sprawy utrzymania czystości i porządku , sprawy wysypisk i unieszkodliwiania odpadów. Natomiast ustawa o odpadach wskazuje że do zadań własnych
gminy należy; zapewnienie objęcia
wszystkich mieszkańców Gminy ,
zorganizowanym systemem selektywnego odbierania odpadów komunalnych .
Zapewnienia warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i
odbierania odpadów komunalnych , zapewnienia budowy utrzymania i eksploatacji własnych lub
wspólnych z innymi
gminami lub przedsiębiorcami instalacji urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów
komunalnych .
Wykazane jak wyżej obowiązek prawny Gmina realizuje poprzez :
Własną spółkę prawa handlowego tj. Zakład
Gospodarki Komunalnej w Ząbkowicach
Śląskich , który zobowiązuje do
utrzymania czystości i porządku na terenie miasta , oraz zbierania odpadów
komunalnych oraz świadczenie usług , wywozu nieczystości ciekłych z terenu całej Gminy.
Inne podmioty gospodarcze , które uzyskały stosowne
zezwolenia i świadczą usługi na terenie
Gminy w zakresie ; Firma SULO ,
zbiórka odpadów komunalnych , Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna Stoszowice - wywóz nieczystości ciekłych .
W dniu 28 października 2005 roku Rada Miejska w Ząbkowicach Śląskich podjęła
uchwałę nr X/64/2005 w sprawie przystąpienia Gminy
Ząbkowice Śląskie do
Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku .
Zgodnie z przyjętym statutem zadaniem Związku jest
ustalenie lokalizacji i realizacji
wspólnej inwestycji w celu
rozwiązania problemów segregacji ,
utylizacji i składowania odpadów , a po zakończeniu inwestycji dalsze prowadzenie zakładu . Prowadzenie i finansowanie inwestycji oraz innych form zadośćuczynienia na rzecz mieszkańców i środowiska gdzie powstanie składowisko i zakład utylizacji
odpadów w celu zrekompensowania i niedogodności wynikających z faktu budowy tych obiektów . Pozyskanie środków inwestycyjnych na rzecz realizacji inwestycji
proekologicznych , reprezentowania
wspólnych interesów Gmin ,
szczególnie w zakresie realizacji zadań związanych z ekologią . Prowadzenie działalności
dotyczącej rozwiązywania problemów gospodarki wodno - ściekowej na rzecz
członków związków , oraz innych
problemów ekologicznych . Gospodarka
odpadami realizowana przez Związek
obejmuje następujące cele: stworzenie zintegrowanej i wystarczającej infrastruktury
technicznej do uporządkowania i
racjonalnego gospodarowania odpadami na terenie gmin członków związków poprzez budowę
zakładu unieszkodliwiania odpadów
w Ścinawce Dolnej . Modernizację Zakładu
Higienizacji w Lądku Zdroju , wykonanie niezbędnej infrastruktury i logistyki , wybudowanie
kwatery odpadów na składowisku w Kłodzku . Wybudowanie stacji przeładunkowych i punktu dobrowolnego
gromadzenia odpadów , zakup środków
transportu .
Ograniczenie negatywnego oddziaływania odpadów na
środowisko , obejmujące rekultywację gminnych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne .
Optymalizacja systemu gospodarki odpadami poprzez objęcie wszystkich mieszkańców zorganizowanym wywozem
odpadów komunalnych w tym zakup
pojemników , wdrożenie systemu
selektywnej zbiórki odpadów w
poszczególnych gminach . Rozszerzenie
zbiórki i stworzenie regionalnych
systemów dla poszczególnych rodzajów odpadów
, w tym odpadów niebezpiecznych, biodegradowalnych, wielkogabarytowych, gruzu budowlanego.
Podnoszenie świadomości
ekologicznej mieszkańców i turystów poprzez edukację ekologiczną ,
objęcie wszystkich mieszkańców
zorganizowanym wywozem odpadów komunalnych, przeciwdziałanie
niekontrolowanemu usuwaniu odpadów , zmniejszenia
ilości odpadów mieszanych , propagowanie
kompostowania przydomowego , promowanie
selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych .
Takie były założenia i na dzień dzisiejszy te
założenia obowiązują .
Ale w dniu 25 marca 2008 roku odbyło się Zgromadzenie Międzygminnego Związku Celowego w
Kłodzku , wszyscy zgromadzeni zostali
poinformowani przez przewodniczącego
zarządu związku ze z uwagi na zmianę zasad
finansowania inwestycji ekologicznych ze środków unijnych , funduszu
spójności oraz na brak zgody członków Międzygminnego Związku Celowego w
Kłodzku na podwyższenie stawki
członkowskiej za 1 mieszkańca Zarząd
Związku wypracował 2 scenariusze działań .
Po pierwsze postawiono możliwość rozważenia ograniczenia zakresu inwestycyjnego lub umożliwić wybudowanie zakładu unieszkodliwiania odpadów przez podmiot prywatny . 25 marca
tego roku Zgromadzenie Międzygminnego
Związku Celowego podjęło 2 uchwały .
Pierwsza uchwała dotyczyła ograniczenia zakresu zadań do budowy zakładu
unieszkodliwiania odpadów w Ścinawce
Dolnej , budowy stacji przeładunkowych odpadów w Bystrzycy Kłodzkiej , Ząbkowicach
Śląskich , Polanicy Zdroju . Prowadzenie edukacji ekologicznych . Zakres
rzeczowy nie przewiduje rekultywacji
wysypisk odpadów , zadanie to będzie realizowane
jako odrębny projekt wspólny względnie
projekty odrębne poszczególnych gmin .
Druga uchwała podjęta przez Zgromadzenie dotyczyła że członkowie Międzygminnego Związku
Celowego w Kłodzku przyjęli wspólne stanowisko ze Zakład unieszkodliwiania odpadów może zostać wybudowany przez podmiot prywatny.
Ponadto realizując temat gospodarki odpadami w Gminie zadania Gminy precyzują również przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w Gminach. Stosownie do treści art. 3 ust. 2 ww.
ustawy Gminy są zobowiązane zapewnić czystość
i porządek na swoim terenie i tworzyć
warunki niezbędne do ich utrzymania co
ma następować w szczególności
poprzez ; wybudowanie , utrzymanie i eksploatacja stacji
zlewnych . W przypadku gdy podłączenie wszystkich nieruchomości do sieci kanalizacyjnej jest niemożliwie .
Warunek ten jest spełniony przez Gminę , bo na
terenie Przedsiębiorstwa Wodociągów i
Kanalizacji DELFIN przy ulicy Rzecznej funkcjonuje stacja zlewna .
Zapewnienie szaletów publicznych - warunek jest ten spełniony - na
terenie miasta funkcjonuje szalet
publiczny .
Zapobieganie
zanieczyszczaniu ulic , placów , terenów - warunek spełniony zadanie to
wykonuje Zakład Gospodarki w Ząbkowicach Śląskich Spółka Gminna a Gmina
Ząbkowice corocznie finansuje zakup koszy ulicznych . Ponadto ustawa ta zobowiązuje
że Gmina określa wymagania wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe -
warunek ten został spełniony, gdyż obowiązuje w naszej Gminie regulamin utrzymania czystości
i porządku w gminie, przyjęty przez Radę
Miejską w 2006 roku . jak również Gmina zabezpieczyła czyli zorganizowała ochronę przed bezdomnymi zwierzętami - warunek spełniony .
W budżecie gminy na rok 2008 zostały
zabezpieczone środki finansowe , oraz została podpisana stosowna umowa ze
schroniskiem AZYL w Dzierżoniowie , również został spełniony warunek
wynikający z zapewnienia zbierania transportu , unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt w budżecie gminy na rok 2008 również
została zabezpieczona odpowiednia kwota finansowa oraz Urząd podpisał stosowną umowę z podmiotem gospodarczym na świadczenie usług w tym zakresie .
Informuję , że w gminie obowiązują niżej wymienione lokalne akty prawne - Gminny
plan gospodarki Odpadami , uchwała
nr XI/45/z 2004 roku oraz regulamin
utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Ząbkowice Śląskie , uchwała nr IV /13/z
2006 roku .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
dziękuję
Pani Kierownik , ja
słuchając pani wystąpienia mam takie wrażenie , jeżeli się mylę to proszę mnie sprostować , że te nasze
wszystkie działania które podejmowaliśmy przez ostatnie lata , początek że chcieliśmy należeć do
tego Międzygminnego Związku Celowego na
dzień dzisiejszy odbieram to że po
prostu było o stratą czasu , powinniśmy
jednak obrać inny wariant ponieważ pani mówi ze Międzygminny Związek
Celowy podał dwa warianty , jednym z
wariantów jest przekazanie tych
terenów , żeby budował to jakiś podmiot
prywatny ?
Grażyna Grzeszczak , realizował inwestycję .
Przewodniczący Rady Andrzej Dominik , czy dobrze
zrozumiałem że w tym momencie nie ma już mowy o gospodarce
wodno -ściekowej ? , o której również mówimy .
Ja tak zrozumiałem z tej pani wypowiedzi , w pewnym
kontekście że również Związek od tego odstępuje ? Jeżeli nie to proszę mnie sprostować ?
Grażyna Grzeszczak , nie ! , 25 marca
tego roku tylko i wyłącznie była omawiana gospodarka odpadami ,
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , ale
najważniejsza sprawa !
Co z rekultywacją
wysypisk ? my mamy takie wysypisko w Braszowicach , mieliśmy pokaźna
kwotę , zabezpieczoną , mówiono ze
będzie to realizował Międzygminny
Związek Celowy ? , w tym momencie raczej
z tego wynika ze nie ?
Co z naszym wysypiskiem i jego rekultywacja ?
Grażyna Grzeszczak , proszę państwa to jest stanowisko Międzygminnego Związku Celowego ,
to jest uchwała podjęta przez
Zgromadzenie . Ja jestem zobowiązana tą
uchwałę państwu odczytać i
odczytałam i tak jak jest w uzasadnieniu
- niniejsza uchwała wskazuje zakres rzeczowy określony specyfikacji warunków . zakres rzeczowy nie przewiduje rekultywacji terenów zamykanych wysypisk odpadów . Zadanie to będzie realizowane jako odrębny projekt wspólny . Względnie projekty odrębne poszczególnych gmin .
Czyli temat dalej jest pod dyskusję przez władze Związku ?
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
dziękuję bardzo , czy jeszcze ktoś chce
zabrać głos ?
Radny Stanisław Nędza - pani Kierownik - Ja myślę że
nie pora jest na dyskusję , tylko trzeba jakieś działania zacząć w tym kierunku
i jeżeli mamy 500 tys w budżecie na jakaś składkę do Międzygminnego Związku
Celowego to należy zrobić takie coś aby
zacząć we własnym zakresie to
wysypisko rekultywować. Ja tylko
wspomnę to co pan burmistrz na którejś
sesji powiedział że jeżeli nie wypali to
tam to trzeba za pomocą Funduszu Ochrony Środowiska . Myślę ze tu
mnie ma nad czym dyskutować tylko trzeba
obrać jakiś kierunek tak aby szło to w
tym kierunku , bo naprawdę będziemy
odwlekać to z roku na rok .
Chciałem powiedzieć że tam wysypisko nasze nie jest
zabezpieczone przez dalszą degradacją
tych terenów .
Grażyna Grzeszczak , pamiętamy jak był przedstawiany projekt
uchwały o budżecie na rok 2008 - pan burmistrz uprzedził o takiej sytuacji i te
pieniążki , jeżeli będzie sytuacja że Gmina zobowiązana będzie do rekultywacji , te pieniążki w jakiejś części zostały zabezpieczone w naszej
uchwale .
Radna Ewa
Figzał, Ja mam pytanie do pani - Czy
Zarząd Gospodarki Komunalnej jako podmiot gospodarczy zajmujący się zbieraniem
i wywożeniem odpadów dostarczył pani informację do przekazania Radzie
Miejskiej w sprawie odpadów komunalnych ? .
Grażyna Grzeszczak , powiem tak zgodnie z regulaminem organizacyjnym który obowiązuje w urzędzie , spółki
nie podlegają Wydziałowi Gospodarki
Przestrzennej .
Wydział prowadzi gospodarkę odpadami w sensie przepisów prawnych i dlatego ta informacja moja taka była w takim temacie .
Radna Ewa Figzał, Ja może do pana burmistrza ! Na dzień dzisiejszy na
sesję dzisiejszą od Zarządu Gospodarki Komunalnej w kwestii odpadów komunalnych
- kieruję to pytanie jako pytanie skierowane
do Walnego Zgromadzenia Wspólników .
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , Wysoka rado , chce
uzupełnić to co wczoraj powiedziałem na
posiedzeniu komisji , której pani przewodnicząca
Figzał, prowadziła iż taka informacja dotycząca działania Zakładu Gospodarki Komunalnej nie Zarządu , żebyśmy
nie mylili nazwy , będzie państwu
przedstawiona w terminie o którym komisja wie i o który komisja wnioskowała. Z
punktu widzenia mieszkańców nie ma żadnych obaw o systematyczne i wywożenie
odpadów komunalnych .Nie ma również obaw o to
iż te odpady , byłyby składowane w sposób niezgodny z prawem , a więc nie zagraża nam
sytuacja . Nie ma żadnych obaw ze strony mieszkańców .
Radna Jolanta
Mitręga , panie przewodniczący czy pan Prezes Tomczak był zaproszony na
dzisiejszą sesję ? A jeżeli tak to czy zgłaszał panu że na dzisiejszej sesji nie będzie uczestniczył ?
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
, pan prezes był zaproszony na
dzisiejszą sesję . Natomiast do mnie żadna informacja nie wpłynęła że nie
będzie .
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , panie przewodniczący
jeżeli dobrze rozumiem zapis porządku obrad , informacja na temat gospodarki
odpadami na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie, ten temat został zreferowany przez panią Kierownik. Tu
nie ma mowy o Zakładzie Gospodarki Komunalnej .
Radna Ewa Figzał , Ja chciałabym zabrać głos w tej
sprawie ?
Panie Przewodniczący , Szanowna Rado , panie
burmistrzu , zaproszeni Goście .
Informacja na temat gospodarki odpadami komunalnymi
na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie .
Jestem przewodniczącą komisji Rozwoju Gospodarczego
i Budżetu i jak każdy z przewodniczących
naszej rady , przygotowujemy się jednorazowo do sesji i do tematów które są poruszane na sesji .
Zgodnie z planem pracy nasza komisja zajęła
się spółką prawa handlowego - Zarządem
Gospodarki Komunalnej . Finał wczorajszych obrad to pismo przyjęte przez komisję - treść którego państwu odczytam a później dwa
słowa komentarza w tym zakresie .Komisja Rozwoju Gospodarczego do
pana Burmistrza Krzysztofa Kotowicza- Walne Zgromadzenie Wspólników :
(
odczytała treść pisma , które stanowi załącznik do niniejszego protokołu)
Wstępnie ustaliliśmy z panem Burmistrzem wczoraj
datę 15 kwietnia , gdyby jednak coś się zmieniło to Ja jestem otwarta na
każdą zmianę dlatego że jest to sprawa bardzo trudna a tutaj kilka
chwil temu pan przewodniczący Barański i
pani przewodnicząca komisji Oświaty , też wyrazili swoje uwagi w stosunku
do jakości dokumentów dostarczanych komisji .
Więc ja tutaj
takie pismo stało się efektem obrad wczorajszej komisji i powiem państwu
że pierwszy raz w życiu takie pismo pisze
za pośrednictwem Przewodniczącego Rady , dlatego że zależy mi na tym aby
uzyskać jakiekolwiek informacje od
Zakładu Gospodarki Komunalnej .
Jak państwo pamiętacie może dwa zdania takiej
retrospekcji co było .
Sesja Rady Miejskiej 1 lutego 2008 roku z porządku obrad została zdjęta krótko mówiąc nie będę czytała - uchwała
śmieciowa . Pojawiła się dyskusja i dlatego ja o tym mówię że praktycznie jest
to wyraz mojej bezsilności jako Radnej , Jako Przewodniczącej Komisji , aby uzyskać powszechnie informacje w oparciu
o które Rada Miejska podejmuje uchwały i chciałaby aby te uchwały
podejmować zgodnie ze swoim sumieniem i w oparciu o fakty których defakto
nie posiadamy . Na tym posiedzeniu 1
lutego 2008 roku- przewodniczący i tutaj
wyciąg z protokołu - Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
skierował zapytania do pana prezesa ZGK Dawida Tomczaka - cz jest prawdą ze w
dniu dzisiejszym zostało wstrzymane
przyjmowanie z gminy Ząbkowice Śląskie
śmieci na składowisko w Świdnicy jak i w Jaroszowie . Jeżeli tak to dlaczego tak się stało ?
Proszę
podać jakie jest zadłużenie spółki wobec
tych składowisk .
Prezes
Zakładu ZGK Dawid Tomczak odpowiedział ,
że prawdą jest ze dzisiaj zostało
wstrzymane przyjmowanie odpadów na składowisko w Świdnicy. Jeżeli chodzi o zadłużenie
to jest niezapłacona jedna faktura na kwotę 30 tys. zł. , natomiast jeżeli chodzi o
drugie wysypisko płatność jest odroczona
.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zapytał w tym momencie , gdzie składować śmieci
.
Prezes
Tomczak stwierdził , ze nie ma żadnego zagrożenia płynność będzie zachowana , nie ma najmniejszego powodu do
niepokoju.
Radny
Franciszek Gawęda - zapytał jakie jest zadłużenie wobec tej drugiej firmy - Prezes ZGK Dawid Tomczak - jest około
25 tys. zł. .
Później
inni radni i goście zabierali głos -i moje wystąpienie :
Radna Ewa Figzał, wyraziła niepokój w sprawie uzyskanej wcześniej informacji o nie przyjmowaniu śmieci na
wysypisko .
Ponadto
uznała że nie wyobraża sobie tego iż
prezes Firmy nie wie jakie ma zadłużenie
. Stwierdziła że nie satysfakcjonuje ja odpowiedź prezesa w sprawie kwoty zadłużenia .
W
związku z przystapieniem komisji do pracy nad analizą uchwały prosiła
prezesa aby oscylował wokół faktów oraz
przeliczeń .
Uznała
że Rada musi podjąć decyzję która będzie
obciążała wszystkich mieszkańców Gminy poprosiła o rzetelna informację na Komisje Gospodarczą.
Prezes
Dawid Tomczak podkreślił że nie ma żadnego
zagrożenia dla utraty płynności pozbywania się śmieci z terenu Zabkowic od
mieszkańców których obsługuje
Zarząd Gospodarki Komunalnej . Poprosił o nieocenianie pochopne
pewnych faktów które wystąpiły , a
zasłyszanych gdzieś tam .
Zgodził
się z przewodniczącą że komisja ma
prawo do rzetelnej informacji i taką
informację na wstępie obrad sesji burmistrz
obiecał . W związku z tym informacja
taka zostanie udzielona i
wszystko o co członkowie komisji będą pytali
miało będzie miało odpowiedź .
Później
wystąpił pan wiceburmistrz Ireneusz Wożniakowski i radny Stanisław Nędza
zadał pytanie i zapytał prezesa - Jaki był powód tego ze cofnięto te auta i nie
przyjęto śmieci .
Prezes
Dawid Tomczak , odpowiedział ze sprawa ta
zostanie wyjaśniona na posiedzeniu komisji Gospodarczej .
Szanowni państwo - w związku z tym że zawsze Komisja
Gospodarcza daje jakieś narzędzie do pracy
dla radnych i nie tylko , podejmujemy uchwały gdzie określamy stawki
maksymalne wywozu nieczystości , chciałam
te informacje przekazać radnym i tych informacji defakto
nie uzyskałam .
Co robiłam
dalej , chcę państwu przedstawić cały proces - w tym momencie zabieram głos
gdyż o tych odpadach chciałam dzisiaj
również zapytać pana prezesa którego dzisiaj nie ma .
Zgodnie z deklaracją pana prezesa i pana burmistrza
na temat możliwości uzyskania niezbędnych informacji , złożyłam interpelację do pana burmistrza w tej kwestii .Uzyskałam następująca odpowiedź datowaną 3 marca 2008 roku . ( odczytała
pismo )
Ja nie takie odpowiedzi oczekiwałam , sztuka w postaci odpowiedzi jest , natomiast
informacje jako radnej no nie zostały w pełni określone .
Przygotowując się na posiedzenie komisji wczorajszej wystosowałam pismo 7 marca 2008 roku przedstawiając ,
zapraszając pana prezesa Tomczaka na
posiedzenie tej komisji oraz określając problematykę i porządek tego
posiedzenia. Ten porządek dotyczył analizy
działalności gospodarczej między
innymi ZGK za rok 2007 - wynik finansowy spółki oraz realizacją zadań ZGK na
2008 rok w pkt. A sytuacja zakładu po podwyższcie cen śmieci i pkt B , przygotowania ZGK do segregacji odpadów komunalnych .
Również
pozwoliłam sobie na zaproszenie
przedstawiciela Rady Nadzorczej
na nasze posiedzenie .
Informacja Rady Nadzorczej ZGK o zadaniach ujętych
w planie pracy ZGK na 2008 rok .
Szanowni
Państwo są pewne informacje objęte
tajemnicą handlową jak wszyscy wiemy - ale są pewne informacje jawne i takie
informacje ogólne dostępne oczekiwałam że zostaną komisji przedstawione i tutaj na
pewno każdy na dzisiejszym posiedzeniu w
tym punkcie sesji też by się chętnie z tymi informacjami zapoznał .
Uzyskałam pismo ode pana prezesa następującej treści -
nie datowane-
W
Nawiązaniu do zaproszenia do udziału w
posiedzeniu Komisji Gospodarczej z dnia 7 marca 2008 roku znak proszę o wskazanie
podstawy prawnej pani żądania przedstawienia informacji dotyczącego tutejszego
zakładu wraz z uzasadnieniem prawnym przedstawionego
przez panią stanowiska w tej materii .
To pismo wpłynęło 19 marca , 21 marca wpłynęło
pismo z Rady Nadzorczej podpisane przez panią mgr Kamile Rutkowską Krehut
następującej treści ...
W
imieniu Rady Nadzorczej jako przewodnicząca
w nawiązaniu do pisma Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Sl. z dnia 7 marca 2008 roku
, informuję za Rada Nadzorcza nie jest w stanie przedłożyć dokumentów dotyczących informacji o
zadaniach ujętych w planie pracy spółki działającej pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej na 2008 rok , niż niniejsza tematyka
będzie dopiero przedmiotem obrad Rady Nadzorczej przewidzianym na najbliższe
miesiące . Jednocześnie w imieniu Rady
Nadzorczej dziękuję za zaproszenie na
posiedzenie komisji które ma się odbyć w
dniu 27 marca 2008 roku o godz. 14 , ale ze względu na prace zawodową
poszczególnych członków Rady Nadzorczej żaden z nich nie będzie mógł w nim
uczestniczyć .
Ja tutaj przypominam że Rada Nadzorcza sprawuje nadzór właścicielski nad firmą naszą , ale ucieszyłam się bardzo że
będzie pan prezes obecny .
Mam następne pismo które wpłynęło wczoraj komisja
Gospodarcza była o godzinie 14 -tej o
godzinie 13 35 wpłynęło pismo od pana prezesa .
Serdecznie
dziękuję za zaproszenie do udziału w
posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu w dniu dzisiejszym . Z
przykrością zawiadamiam że moja obecność
z powodu nieoczekiwanej konieczności realizacji ważnych obowiązków
służbowych będzie niemożliwa .
Prosiłam naszą panią Elę , aby od rana w godzinach
porannych aby potwierdziła przybycie pana prezesa na posiedzenie komisji Gospodarczej
, bo uważam że komisja gospodarcza jest miejscem przeznaczonym na to aby
dyskutować w sprawach ważnych i mniej
ważnych .
Wczoraj nawet dyskutowaliśmy o koszu !, o uwagach
dotyczących sprzątania miasta i innych rzeczy . Niestety znowu nie udało mi się
porozmawiać z panem prezesem .
Również chcę
państwu powiedzieć że do Rady Miejskiej wpłynęło do wiadomości pismo ze Świdnicy datowane 11 marca 2008 rok kierowane do pana Burmistrza
i to pismo jest następującej treści
( pismo stanowi załącznik do protokołu )
Chce zwrócić
uwagę , na to iż przeraziło mnie tutaj -
Uwagi merytoryczne , nie mam kogo się spytać , ostatecznie jest to nasze mienie
i my płacimy za wywóz odpadów komunalnych i tutaj w tym piśmie jest wykazane zadłużanie na sumę 80.140.04 zł.
, uważam że źle się dzieje w sferze odpadów komunalnych u nas w mieście , przykładem tego jest ZGK.
Stwierdzam tutaj
że nie mam z skąd zasięgnąć informacji że te informacje i to mówię w swoim imieniu
jako Ewa Figzał, są niedostarczane , są blokowane a mam odpowiedzialność aby te informacje przekazać radnym ponieważ Radni i Rada
Miejska decydują np. o stawkach
maksymalnych a przecież dyskusji nie było
bardzo dużo w tym temacie . Z pierwszego lutego ściągnęliśmy , pan burmistrz ściągnął
z obrad tą uchwałę
, 27 II została ona przyjęta przez
Radę , uchwalona przez Rade i nie możemy się dowiedzieć o skutkach tej
uchwały .
W związku z tym jest to mój głos w dyskusji w temacie odpadów
komunalnych i stawiam formalny wniosek o
to żeby przerwać ten temat dyskusję i
spowodować wznowienie go w obecności osób
które naświetlą nam sprawę na ustalony
termin .
Dziękuję .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , w
związku z tym ze został zgłoszony wniosek , kto z pań i panów
radnych jest za tym abyśmy przerwali w tym temacie dyskusję i do tematu powrócimy
na najbliższej sesji bądź na następnej
sesji , bądź zwołam w tym temacie osobną sesje , jeśli będzie taka potrzeba ,
gdzie będą obecne te osoby które są odpowiedzialne za tą gospodarkę .
Jest to nasza spółka- jeszcze , i my również ponosimy za to odpowiedzialność
.
Głosowanie : 19 głosów za
Stwierdzam że Wysoka Rada podjęła decyzję o
przerwaniu dalszej dyskusji i kontynuowaniu pkt. 8
W związku z
tym zamykam dyskusję .
Ad.
Pkt. 9
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
chciałbym prosić Wysoką Radę abyśmy nie czytali uchwał - chciałbym zaproponować taki scenariusz Ja będę
prezentował tytuł uchwały , będę prosił
o opinię Komisji , jeżeli będą pytania , wnioski i abyśmy przyspieszyli . Dzisiaj Gala , a
większość z nas jest już zmęczona . Myślę
że taka propozycja jest zgodna z prawem
, jest tutaj pan mecenas i niektóre rady również tak praktykują .
W związku z tym ogłaszam 5
minut przerwy .
Po przerwie wznowiono obrady w których
uczestniczyło 12 radnych .
Ad. Pkt.
Podjęcie
uchwał Rady Miejskiej w sprawie :
Uchwała w sprawie przekształcenia Publicznego
Przedszkola nr 2 w
Ząbkowicach Śląskich ( dot. Zwróconej )
Przewodnicząca
Komisji Oświaty, Kultury Irena Szewczyk , komisja Oświaty pozytywnie
zaopiniowała ten projekt uchwały .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
dziękuje bardzo .
Otwieram dyskusję .
Kto z pań i panów radnych chciałby zabrać głos w
tym temacie ?
Jeśli nie zamykam dyskusję i poddaję wysokiej radzie
pod głosowanie projekt uchwały .
Głosowanie 12 głosów za
Uchwała Nr IV/13/2008 w sprawie przekształcenia
Publicznego Przedszkola nr 2 w Ząbkowicach Śląskich ( dot. Zwróconej ) została przyjęta.
Następny projekt uchwały
.
W sprawie przekształcenia Publicznego Przedszkola
nr 2 w Ząbkowicach Śląskich ( dot.
Braszowic )
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury Irena Szewczyk ,
komisja Oświaty pozytywnie zaopiniowała
ten projekt uchwały .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuje bardzo .
Otwieram
dyskusję .
Kto z pań i
panów radnych chciałby zabrać głos w tym temacie ?
Jeśli nie
zamykam dyskusję i poddaję wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały .
Głosowanie
12 głosów za
Uchwała Nr
IV/14/2008 w sprawie przekształcenia
Publicznego Przedszkola nr 2 w
Ząbkowicach Śląskich ( dot. Braszowic ) została przyjęta.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik , przystępujemy do rozpatrzenia następnego punktu
.
W sprawie ustalenia opłat za pobyt dzieci oraz
prowadzenie zajęć wykraczających poza
minimum programowe wychowania
przedszkolnego.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury Irena Szewczyk ,
komisja Oświaty pozytywnie zaopiniowała
ten projekt uchwały .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuje bardzo .
Otwieram
dyskusję .
Kto z pań i
panów radnych chciałby zabrać głos w tym temacie ?
Jeśli nie
zamykam dyskusję i poddaję wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały .
Głosowanie
12 głosów za
Uchwała Nr IV/15/2008 w sprawie ustalenia opłat za pobyt dzieci oraz
prowadzenie zajęć wykraczających poza
minimum programowe wychowania
przedszkolnego została przyjęta .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , przechodzimy
do kolejnej uchwały
.
W sprawie
udzielenia bonifikaty od ceny
nieruchomości sprzedawanej jako lokal
mieszkalny na rzecz najemcy .
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu Ewa Figzał, Komisja Rozwoju Gospodarczego pozytywnie opiniuje tą uchwałę .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
dziękuję .
Otwieram dyskusje ?
Nie widzę ,
Zamykam dyskusję i poddaje wysokiej radzie pod
głosowanie projekt uchwały
Głosowanie :
12 głosów za
Uchwała nr
IV/16/2008 w sprawie udzielenia bonifikaty od ceny nieruchomości sprzedawanej
jako lokal mieszkalny na rzecz najemcy została
przyjęta .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , przechodzimy
do następnej komisji
.
W sprawie ustalenia wartości stawki procentowej
opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku
podziału nieruchomości .
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego Ewa Figzał. - komisja zaopiniowała
pozytywnie 1 głos za 4 wstrzymujące się .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
, dziękuję . Otwieram dyskusję .
Radny Stanisław Nędza , chciałbym zgłosić wniosek
aby zmniejszyć te 30 % na 20 % . Jest to uchwała która wchodzi 1 raz
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
dziękuję , czy są jeszcze jakieś wnioski . Jeśli nie ma to zamykam dyskusje i
poddaję wniosek radnego Stanisława Nędzy
, aby w par.2 wykreślić 30 % a wpisać 20 % .
Głosowanie : 15
głosów za , 2 głosy wstrzymujące się
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta i w
związku z tym poddaję pod głosowanie uchwałę z przyjęta poprawką .
Głosowanie : 17 głosów za
Uchwała nr IV
/ 17/ 2008 w sprawie ustalenia wartości stawki procentowej opłaty adiacenckiej
naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału
nieruchomości została podjęta .
Kolejny
projekt
uchwała w sprawie wyrażenia zgody na
przystąpienie Gminy Ząbkowice Śląskie do
Stowarzyszeni - Lokalna grupa działania pod nazwą "QWsi.pl"
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa
Figzał, uchwała została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję . Przy czym tutaj
koszty wdrożenia pytam burmistrza - 30 tys. zł. z promocji ? Czy tak ?.
Zastępca
Burmistrza Waldemar Markiewicz , jest to
planowane . Planowana składka to 1,50 zł. dla danej miejscowości . My szacujemy
że to będzie w tych granicach . Do końca nie jest rozstrzygnięta sprawa .
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa
Figzał , nie wiem czy państwo macie statut Qwsi
, ale w tym statucie w drodze dyskusji musze tutaj przekazać wynikła dyskusja że siedzibą są Ziębice . Zaczęliśmy dyskutować dlaczego
nie Zabkowice ? , bo jest to promocja
miasta ? Panie Burmistrzu , ale jest to
taka uwaga i kieruje ją do pana z Komisji Gospodarczej .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji .
Nie widzę ,
w związku z tym zamykam dyskusje i poddaję Wysokiej Radzie pod głosowanie
projekt uchwały.
Głosowanie
: 17 głosów za
Uchwały nr
IV/18/2008 w sprawie wyrażenia zgody na
przystąpienie Gminy Ząbkowice Śląskie do
Stowarzyszeni - Lokalna grupa działania pod nazwą "QWsi.pl" została podjęta.
Następna
uchwała :
Uchwała w
sprawie powołania Komisji Statutowej Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich.
W
zaproponowanym projekcie uchwały macie państwo miejsca wykropkowane i jest
propozycja aby komisja liczyła 7 osób .
Czy jest jakaś
inna propozycja , jeśli chodzi o skład ilościowy .
Zostawiamy -
w związku z tym bardzo proszę panie i panów radnych o podawanie kandydatów
do komisji .
Przewodniczący
Andrzej Dominik , zgłosił radną Danutę Wojtaczkę .
Radna
wyraziła zgodę .
Zaproponował
również osobę Iwony Aibin, Sekretarza Gminy , która
wyraziła zgodę .
Radny Tomasz
Stępień zgłosił kandydaturę radnej Ewy Figzał - radna wyraziła zgodę.
Radny
Józef Horowski zgłosił kandydaturę radnego Krzysztofa Gnacha
- radny wyraził zgodę .
Radna
Jolanta Mitręga zgłosiła
kandydaturę radnej Ireny Szewczyk - radna wyraziła zgodę .
Radny
Ryszard Barański , zgłosił kandydaturę radnego Franciszka Gawędy - radny wyraził zgodę .
Radna Ewa
Figzał, zgłosiła kandydaturę radnego Ryszarda Barańskiego - radny wyraził zgodę
.
Przewodniczący Andrzej Dominik , postawił wniosek o
zamkniecie listy .
Radni
wyrazili zgodę ,
Przewodniczący
Rady Andrzej Dominik , jest tu wątpliwości
- czy w skład komisji statutowej mogą wejść osoby spoza rady . W poprzedniej
kadencji tak było że mieliśmy takie osoby ..
Radna Irena
Szewczyk , ja myślę że pan radca , jednak tu ma rację , że tak powiem , bo
zgodnie ze statutem wszystkie komisje
doraźne , jakie są powoływane składają się z członków Rady .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , ja myślę w ten sposób abyśmy sobie nie
komplikowali sprawy , powołamy tutaj w skład komisji jeszcze kogoś z Rady Miejskiej , natomiast na
pewno pani sekretarz nie odmówi pomocy
radnym .
Także bardzo
proszę radna Ewa Figzał,
Radna Ewa
Figzał, Ja mam propozycje pani Anny Józefowicz
Radna Anna
Józefowicz wyraziła zgodę ,
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , kto z pań i
panów radnych jest za przyjęciem uchwały w sprawie powołania komisji statutowej
w osobach :
Danuta
Wojtaczka
Anna
Józefowicz
Ewa Figzał
Krzysztof
Gnach
Irena
Szewczyk
Franciszek
Gawęda
Ryszard
Barański .
Głosowanie :
17 głosów za
Uchwała nr
IV/19/2008 w sprawie powołania Komisji Statutowej została podjęta .
Przechodzimy
do uchwały w sprawie wprowadzenia zmian
w budżecie miasta i gminy na rok 2008 .
Proszę panią
przewodniczącą Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu
Przewodnicząca
Komisji Ewa Figzał , komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie
zmian .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
dziękuję . Otwieram dyskusję.
Radna Irena
Szewczyk , panie przewodniczący , Wysoka Rado , Ja bym chciała bardziej ogólną
informację uzyskać dotyczącą tej uchwały
związaną ze środkami które są w
dziale 750 administracja publiczna rozdział
55023 urzędy gmin i tam jest par. 4210 zakup materiałów i wyposażenia 39.200 zł. . Czy mogłabym uzyskać informację
na co te pieniądze pójdą ?.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna , proszę państwa jest to cześć spadku po zmarłym
podatniku panu Szewczyku 54.500 zł. z tego 15.300 zł. idzie na
następną wypłatę odszkodowań od osób
które zwróciły się i mają wyroki sądowe . Natomiast 39.200 zł. daliśmy na par
421 na zakupy - Dlaczego ? ponieważ my
do końca jeszcze nie wiemy czy ktoś nie wystąpi o
jakieś pieniądze z odszkodowania . Niewiadomo czy inne osoby o
te pieniądze się nie upomną , ale póki co one muszą wprowadzone do budżetu .
W zeszłym
roku proszę państwa z gminnych pieniędzy
właśnie z par 421 musiałam robić przeniesienia żeby zarezerwować środki na
wypłatę odszkodowań .Bardzo bym chciała aby te pieniądze pozostały , bo mogłyby
być te pieniądze przeznaczone na zakup
przez Urząd komputera lub programów ,
czy cokolwiek innego .
Radna
Irena Szewczyk , mam takie życzenie jeśli
jest taka kwota aby dać na te urządzenia , który raz już mówimy o tym panie
burmistrzu , pani sekretarz , że to nie są warunki do pracy i Ja liczyłam że w tej kwocie będą pieniądze na to .
Skarbnik
Bożena Kurczyna i być może! Proszę państwa pieniądze może zostaną
przeznaczone na remont tej sali ?.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , czy są
pytania odnośnie tego projektu uchwały .
Jeśli nie to zamykam dyskusje i poddaje Wysokiej Radzie pod głosowanie projekt
uchwały .
Głosowanie :
17 głosów za .
Uchwała nr
IV/20/2008 w sprawie wprowadzenia zmian
w budżecie miasta i gminy została przyjęta .
Zanim
przejdziemy do kolejnego punktu rozpatrzenia skargi oddaje głos
radnemu Ryszardowi Barańskiemu .
Ryszard Barański,
ja chciałem proszę państwa wycofać skargę
z tego tytułu ze otrzymałem po czasie
informacje , dlatego wycofują skargę .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z tym nie będziemy rozpatrywać tej
skargi, ponieważ została ona wycofana .
Ad. Pkt.
Interpelacje i zapytania radnych .
Przewodniczący Rady Andrzej Dominik , pan burmistrz udzielił
odpowiedzi radnej Ewie Figzał - ja tej odpowiedzi nie będę czytał ponieważ pani
radna w trakcie swojego wystąpienia odczytała już ta odpowiedź .
Odczytał
interpelację radnego Franciszka Gawędy z
dnia 21 marca br. dotycząca Cieku Zatoka
w tym wyeliminowanie zagrożenia powodziowego .
(
interpelacja stanowi załącznik ) .
W związku z wyczerpaniem
porządku obrad , zamykam obrady XXV
Sesje Rady Miejskiej .
Protokół sporządzony
Na podstawie zapisu
Sporządziła
Elżbieta Maciejewska
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik