Protokół nr XI/ 2007
z Sesji Rady Miejskiej
w
Ząbkowicach Śląskich
odbytej
w dniu 6 czerwca 2007 roku
w
Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w
Ząbkowicach Śląskich
Godzina rozpoczęcia sesji
14 00
Godzina zakończenia 14 50
Radni nieobecni to :
Marek
Ciapka nieobecny
usprawiedliwiony
Franciszek
Gawęda nieobecny usprawiedliwiony
W sesji udział wzięli:
Radni
Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof Kotowicz Burmistrz Ząbkowic Śląskich
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca Burmistrza
Iwona
Aibin Sekretarz Gminy
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy
Oraz
goście zaproszeni wg listy obecności:
Na
podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik – o t w o r z y ł XI
Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji,
stwierdzając ze uczestniczy w
niej 18 radnych, co stanowi odpowiednie
quorum przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne
uchwały .
Poinformował,
że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska – inspektor ds.
obsługi Rady Miejskiej.
Przedstawił
porządek posiedzenia:
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
3.
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta
i gminy na 2007 rok
4.
Sprawy różne.
5.
Zakończenie obrad.
Ad. pkt.
1
Rada
Miejska przyjęła porządek obrad.
Ad. pkt.
2
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik , odczytał
pismo jakie wpłynęło z Krajowego Biura Wyborczego w Wałbrzychu informujące ze
osobami które uzyskały największą ilość głosów w wyborach 12 listopada
2006 roku są Krzysztof Gnach i następna
w kolejności Elżbieta Kołtuniuk.
Poinformował
ze Pan Krzysztof Gnach , złożył oświadczenie o tym ze
nie utracił prawa wybieralności .
(oświadczenie stanowi
załącznik do protokołu)
Następnie
przestawił projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Rady Miejskiej który
poddał pod głosowanie .
Głosowanie 18 głosów
za
Uchwała
nr VI / 39/2007 w
sprawie uzupełnienia składu osobowego
Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
została przyjęta .
Przed
złożeniem ślubowani przewodniczący Rady poinformował Pana Krzysztofa Gnacha
o tym że jest on zobowiązany złożyć
oświadczenie lustracyjne zgodnie z art. 56 ust.4 ustawy lustracyjnej .
Pan Krzysztof Gnach , przyjął informację do wiadomości.
Wiceprzewodniczący Rady
Miejskiej Zdzisław Burnat
odczytał rotę ślubowania –
Radny
Krzysztof Gnach złożył ślubowanie .
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik , w imieniu Rady złożył gratulacje nowemu
radnemu.
Ad. pkt.
3
Skarbnik Gminy Bożena
Kurczyna przedstawiła
projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2007 rok .
( projekt stanowi
załącznik do niniejszego protokołu )
Przewodnicząca Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała ze komisja analizowała projekt uchwały, uzyskał
on pozytywną opinię .
Członkowie
komisji podkreślili że są to dodatkowe środki pozyskane przez szkoły . Komisja oczekuje ze takich inicjatyw od dyrektorów
szkół będzie więcej .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik , otworzył
dyskusję nad projektem uchwały.
Radny Ryszard Barański , poprosił o wyjaśnienie
panią skarbnik odnośnie §
4308 kwota 45 tys. – zakup usług pozostałych .
Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna, wyjaśniła że są to sumy na dwie szkoły . Zgodnie z zadaniami w ramach
realizowania projektu musiały
być to zapisane na poszczególne paragrafy .
Dyrektor Zespołu –
Szkolno Przedszkolnego w Stolcu Ewa Olewicz, jako uzupełnienie stwierdziła
że w budżecie szkoły środki przypisane są na prowadzenie zajęć poza
lekcyjnych typu wyrównawczego w różnych dziedzinach, umożliwiające poświęcanie
dzieciom czasu. Są między innymi działania związane z wyjazdami 45 dzieci
na basen. Zajęcia trwają przez 10 miesięcy w okresie lipca dzieci wyjadą na 10
dniowy wypoczynek na tzw. Letnią szkołę.
Trzecia
rolą programu
SMOK to zapoznanie uczniów z różnymi etapami szkolnictwa, ze szkołami średnimi,
gimnazjami, wyższymi uczelniami. W tym celu organizowane są spotkania i różne wycieczki.
Ponadto
poinformowała że jest to program, w którym nauczyciele są opłacani ze środków programu.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik,
w związku z brakiem pytań zamknął dyskusje i poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Głosowanie:
19 głosów za
Uchwała
nr VI/38/2007 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2007 rok
została przyjęta
.
Ad. pkt.
4 Sprawy różne.
1.
Radny Ryszard Barański , zwrócił się do burmistrza z zapytaniem kiedy Radni
otrzymają informację w sprawie realizacji uchwały nr IV/13/2006 w sprawie ustanowienia
kierunków działania dla burmistrza Ząbkowic na rok 2007 .
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , poinformował że pisemną informację z realizacji tej uchwały
przekazał do Biura Rady Miejskiej w dniu 18 kwietnia 2007 roku i jest ona do
wglądu .
Następną
sprawą zgłoszoną przez radnego było zapytania dotyczące zgłoszonego na
ostatniej sesji pytania w sprawie samochodu na które nie uzyskał odpowiedzi .
Radny
Ryszard Barański , Chciałem zauważyć panie burmistrzu
ze zgodnie ze statutem powinien pan w ciągu 14 dni odpowiedzieć mi na to pytanie . A było to pytanie zadane na sesji , tu jest § 41 statutu ‘ mówi wyraźnie – ze
zapytanie formułowane są na piśmie na ręce przewodniczącego Rady lub
ustnie w trakcie sesji Rady .
Więc
ja złożyłem takie pytanie
ustne i do dzisiaj nie mam odpowiedzi. Panie
burmistrzu , chciałbym żeby pan się ustosunkował do
tego , co tu powiedziałem . Dziękuję .
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz , odpowiedział
że ze względu na prowadzone postępowanie
prokuratorskie w tej sprawie uznał ze wszelkie informacje które organy
sprawiedliwości oczekiwały od Gminy czy tez od niego otrzymały i uważa że jest
to tryb najwłaściwszy w tej chwili. Nie chciałby jakąkolwiek publiczną
wypowiedzią uzupełniać czy poprawiać , czy też
korygować . Nie jest tajemnicą o tym tez pisała prasa , postępowanie
jest w toku , w związku z tym myślę że w tym momencie taka odpowiedź byłaby
najwłaściwsza . Natomiast niezależnie od tego jeśli pan jednak podtrzymuje życzenie
aby taka odpowiedź była udzielona w formie pisemnej , mylę
ze do najbliższej sesji może to być możliwe . Przy czym podkreślam to jeszcze
raz moja ostrożność
nie wynika z niechęci udzielenia
informacji , bo tej informacji jestem w stanie udzielić w każdej chwili , bo
dokumenty są dostępne . Komisja
Rewizyjna może się w każdej chwili zwrócić o to , tak samo jak pan jako radny ,
natomiast tak
jak powiedziałem ze względu na toczące
się postępowanie , nie chciałabym jakąkolwiek publiczną wypowiedzią cokolwiek
tutaj – stwarzać nowych faktów . może tak powiem .
2.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik,
zapytał burmistrza
jak się przedstawia sytuacja remontu świetlicy w Kozińcu ? .
W
budżecie zapisane
są środki , czy jest jakaś dokumentacja zrobiona i czy już jakieś prace są w tym kierunku ? Na jakim etapie jest to?
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz, poinformował
że z przyjętego haromonogramu prac wynika że pierwszeństwo mają te
przedsięwzięcia inwestycyjne których charakter wymaga przeprowadzenia złożonych procedur
przetargowych i dokumentacyjnych , więc
tych które opiewają na znaczące kwoty i są bardziej skomplikowane .
Świetlica
w Kozińcu jest w harmonogramie ujęta i nie ma powodu, aby zadanie miało się
odsunąć w formie czasowej .
3.
Przewodnicząca Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, wyraziła swoją niezadowolenie że nie podjęto żadnych
działań w celu realizacji inwestycji pn. świetlica w Kozińcu
?
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz , podkreślił
że remont świetlicy w Kozińcu jest
przypisany w uchwale Rady Miejskiej .
Stwierdził
że decyzje o
harmonogramie prac przygotowawczych jest skoncentrowana na zadaniach
większych.
Po
drugie zadanie to nie jest skomplikowane , w związku z
tym może być podjęte w późniejszym terminie np. w czerwcu bądź lipcu . Są pewne dokumenty
przygotowane dotyczące potencjalnych wycen
kosztorysów , wiec nie jest tak że wokół tego nic się nie dzieje podkreślił
.
4.
Radny Stanisław Nędza, zadał pytanie odnośnie inwestycji pn.
Rekultywacja wysypiska „ – co dzieje się w tej sprawie ?
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz , zgodnie z
przepisami które Polska zobowiązana jest przestrzegać , rekultywacja
wyłączonych wysypisk musi zakończyć się
nie później niż w grudniu 2008 roku . Budżet gminy zakłada środki na to zadanie
w tym roku. Z tego, co dzieje się na poziomie Międzygminnego Związku Celowego w
Kłodzku, który wkomponował nasze wysypisko w Braszowicach swój własny projekt
wiemy na pewno, że środki na ten cel znalazły się na liście, ponadto będzie ten
projekt wkomponowany w całość gospodarki odpadami komunalnymi analizowany przez
komisje Europejską w listopadzie tego roku. To już nie jest projekt Związku
Celowego to jest projekt którego partnerem dla Komisji Europejskiej jest Rząd
Rzeczypospolitej – Minister ochrony Środowiska . To
znaczy że w listopadzie komisja , będzie rozpatrywała wniosek o przyznanie
środków na dofinansowanie
całego projektu którym jest objęty Międzygminny Związek
Celowy a więc również rekultywacji wysypisk .
Tak
się składa że wysypisko w Braszowicach jest pierwszym przygotowanym do rekultywacji . Decyzja sprawi ze Gmina nie wyda ani złotówki na to zadanie a jeśli wyda to nie więcej niż 25 % całości
wartości zadania , rzecz w tym ze my
oczywiście możemy podjąć to zadanie z własnych środków które są w budżecie przewidziane w tym roku , może się okazać ze na wskutek
decyzji Komisji Europejskiej mielibyśmy te pieniądze lub przynajmniej w 75 % zapewnione z komisji europejskiej więc
byłoby bezsensem sięgać po nie teraz.
Z
wszystkich informacji które Związek Celowy otrzymuje i z informacji
oficjalnych Ministerstwa Ochrony Środowiska wszystko na to wskazuje że projekt
gospodarki odpadami komunalnymi ma wszelkie otwarte ścieżki i zielone światło w
przeciwieństwie do programu wodno-kanalizacyjnego gdzie jest o wiele bardziej złożona sytuacja . Tak więc mamy przed
sobą perspektywę albo podjęcie działań na własny koszt bez szansy refundacji w
tym momencie bądź wytrzymanie do tej decyzji jesiennej.
Na
koniec stwierdził że gdyby miał cień wątpliwości tak jak mam wątpliwość w
stosunku do programu wodno-kanalizacyjnego to by nie czekał, tutaj mamy
wszystkie sygnały potwierdzające ze procedura się toczy właściwie. Nie da się tego przyspieszyć , tak pracuje
komisja europejska dla której partnerem w naszej sprawie jest miedzy innymi
rząd Rzeczypospolitej a
nie gmina ani związek .
Radny Stanisław Nędza , poprosił burmistrza aby otrzymywał
wyniki badań prób branych z monitoringu tak jak Pan Wereśniak .
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , odpowiedział że jeśli będzie taka wola to oczywiście że
tak .
Radna Jolanta Mitręga , nawiązała do informacji która ukazała się na
stronie internetowej urzędu że burmistrz miał spotkanie z kierownikiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych Panem Kazimierzem Gertnerem
, było tam wspomniane o budowie chodnika
i zatoczki w Szklarach , oświetlenia skrzyżowania K8 z ulicą Legnicką .
Nie było tam żadnej informacji czy w trakcie tego spotkania czy były
jakieś sugestie odnośnie przebudowy
wjazdu do Ząbkowic przy stacji ORLEN. Wjazd jest skandaliczny
zagrażający bezpieczeństwu
mieszkańców.
Zaapelowała
o poruszenie tej sprawy przy najbliższym spotkaniu z dyrekcją
.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , stwierdził ze rozmowy z Generalną
Dyrekcją Dróg odbywają się niemal co tydzień , sprawa dotycząca skrzyżowania jest
również przedmiotem rozmów . Projekt przebudowy tego skrzyżowania istniał, była
bardzo realna szansa na wykonanie tego w momencie kiedy inwestycje prowadził ORLEN , wówczas ktoś przespał okazję na przebudowę tego skrzyżowania
. W chwili obecnej temat wraca, przy czym, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i
Autostrad cały czas waha się co do jakości pracy jakie
maja być podjęte na odcinku drogi krajowej nr 8 pomiędzy Wrocławiem a granicą Polsko-Czeską.
Wczoraj na spotkaniu konwentu burmistrzów usłyszeliśmy ze praktycznie żadnych
prac na drodze krajowej nie będzie .Na zapytanie
odpowiedziano ze Ząbkowice mają obwodnicę , tylko
sobie ją zabudowały . Są zmienne decyzje , a tak
naprawdę koncentracja środków dotyczy budowy odcinka autostrady A4 do granicy
Niemieckiej oraz obwodnicy autostradowej Wrocławia .
W
wyniku rozmów otrzymaliśmy informacje ze jakieś prace przebudowawcze
na skrzyżowaniach newralgicznych są planowane.
Radna Ewa Figzał, zwróciła uwagę burmistrzowi jako
przewodnicząca komisji gospodarczej , że nie wywiązał się on ze zobowiązania
zaciągniętego wobec komisji w kwestii dostarczenia uchwały kompleksowej
o gospodarowaniu mieniem komunalnym . Zapytała, kiedy wpłynie ona pod
obrady komisji.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz, wyjaśnił, że
termin majowy był deklarowany, ale z różnych powodów formalno-prawnych nie został dotrzymany. Uchwała
zostanie przedstawiona radnym przez zaplanowana na dzień 28 czerwca sesją Rady
Miejskiej.
Radny Ryszard Barański , poinformował że w dniu 30 maja br. w
siedzibie Starostwa Ząbkowickiego odbyło się posiedzenie komisji Przestrzegania
Prawa i Porządku Publicznego wspólnie z Komisją Infrastruktury Technicznej Rady
Powiatu . W posiedzeniu uczestniczyli sołtysi i przewodniczący rad Zarządów
Osiedli , przedstawiono szereg wniosków, które zostały skierowane do realizacji
wg kompetencji .
Komisja
między innymi
zawnioskowała o :
- pogłębienie rzeki Jadkowa
w Olbrachcicach ,
- wykonanie rekultywacji terenu byłej
Cegielni w Ząbkowicach Śląskich .
- zakup drabiny wysokościowej dla straży Pożarnej.
W
związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął
obrady XI Sesji Rady Miejskiej .
Protokołowała
Elżbieta
Maciejewska
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Andrzej
Dominik