Protokół nr LXI/2010
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 2 lipca 2010 roku
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
W sesji udział wzięli:
Radni
Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich
Radni nieobecni to
Tomasz
Stępień nieobecny
usprawiedliwiony
Władysław Witkowski nieobecny usprawiedliwiony
oraz
goście zaproszeni wg listy obecności
Na podstawie art. 20 ust. 1
ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik - o t w o r z y ł LXI Sesję Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich V kadencji .Stwierdził, że w obradach uczestniczy 19 radnych, co stanowi
odpowiednie quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne
decyzje.
Powitał wszystkich
obecnych ; Burmistrz Krzysztofa Kotowicz
, radych rady Miejskiej . ppłk Zygmunta Stelmacha Komendanta
Wojskowej Komendy Uzupełnień w Kłodzku oraz porucznika Franciszka Pokryszkę
Poinformował,
że protokół z obrad prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska- inspektor ds.
obsługi Rady Miejskiej.
Poprosił pana komendanta Zygmunta Stelmacha o wręczenie aktu mianowania na porucznika Wojska Polskiego pana Franciszka Pokryszkę .
Zygmunt Stelmach, - odczytał wyciąg z decyzji Ministra Obrony
Narodowej z 14 maja 2010 roku
Na
podstawie ustawy o szczególnych zasadach , trybie mianowania na wyższe stopnie wojskowe uczestniczących w walkach o wolość i niepodległość Polski
podczas II wojny światowej i w okresie powojennym oraz ustawy o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej niżej
wymienionych oficerów mianuje na stopień :
Ppor.
na porucznika Franciszka Pokryszke .
Podpisał
Minister Obrony Narodowej Bogdan Klich
Wręczył akt mianowania
Franciszek
Pokryszka , podziękował za nominację. Podziękował wszystkim władzą, którzy się
do tego przyczynili. Podkreślił ze może być dumny że w chwilach próby najwyższej dał też
krople swojego żołnierskiego potu i znalazł się tam gdzie winien znaleźć
się każden jeden Polak. A zawdzięcza to wielu ludziom a przede
wszystkim domu rodzinnemu , Rodzicom , którzy Go wychowali w domu gdzie hasło
Bóg , Honor i Ojczyzna nie było tylko
sloganem.
Polska
szkoła ta przedwojenna wyśmiewana Jędrzejowska nazywana
to była kuźnia miłości Ojczyzny i Polskiej historii i Harcerstwo które było prawą ręką tejże szkoły - jakże
dzisiaj niedoceniane wogóle w naszej Ojczyźnie
.
Pan Franciszek nadmienił że za trzy miesiące rozpocznie 90 rok życia .
Podziękował
serdecznie życząc wszystkim wszystkiego
dobrego.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , będąc
wyrazicielem całej Rady Miejskiej pogratulował tego awansu . Podziękował za
lata służby w wojsku jak również za lata pracy na rzecz i rozwój Naszej Gminy Zabkowice Śląskie ,bo przez lata
był samorządowcem . Naczelnikiem w tej Gminie .
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , zabierając głos podkreślił że Zabkowice Śląskie są dumne
z tego ze wśród Zabkowiczan jest
Pan i ten awans dzisiejszy jest powodem do wielkiej dumy .
Po wręczeniu kwiatów jak również składaniu
gratulacji przez radnych - Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek
obrad w niżej podanym brzmieniu.
1.
Przyjęcie
porządku obrad .
2.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3.
Informacja z
pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.
4.
Informacja z
pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.
5.
Oświata w Gminie
Zabkowice Śląskie - Program rozwoju oświaty na lata 2010- 2015.
6.
Podjęcie uchwały
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
7.
Rozpatrzenie
skargi pana Mirosława Glinki na działalność Burmistrza Ząbkowic Śląskich - podjęcie
uchwały.
8.
Interpelacje i
zapytania Radnych.
9.
Sprawy różne.
10. Zakończenie obrad .
Ad. pkt. 1
Porządek obrad
został przyjęty
Ad. pkt. 2
Protokół z sesji Rady Miejskiej
odbytej w dniu 25 czerwca 2010
roku został przyjęty.
Ad. pkt. 3.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik w swoim
sprawozdaniu poinformował że brał udział
w posiedzeniu Powiatowej rady ds. Zatrudnienia , udział w walnym Zgromadzeniu Dolnośląskiej Izby
Rolniczej , w Pikniku Rodzinnym w Sieroszowie oraz udział w pracach stałych
Komisji Rady Miejskiej .
Ad. pkt. 4
Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji stanowi załącznik do protokołu .
Radni nie wnieśli uwag.
Ad. pkt 5.
Oświata
w Gminie Zabkowice Śląskie - Program rozwoju oświaty na lata 2010- 2015.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , przypomniał że
opracowaniem programu oświaty
zajmowały się osoby zajmujące się praktyczną stroną proponowanych rozwiązań i analiz . Dyrektorzy
szkół , pracownicy oświaty.
Odbywało się wiele spotkań dotyczących sytuacji w oświacie . Miała również miejsce kontrola od
strony finansowej placówek oświatowych, z której również wnioski zostały wyciągnięte.
Poruszył główne kwestie wynikające z tych analiz,
prowadzonych przez gremia społeczne.
Oświata jest to rzeczywistość, która należy widzieć
przez pryzmat dobra, przyszłości dzieci i młodzieży. Przez pryzmat
funkcjonowania licznej, ważnej społecznie często niedocenianej grupy społecznej
jaką są pracownicy oświaty a szczególnie pedagodzy. Trzecim skrzydłem tego to są
rodzice a więc przez rodziców rozumiem całą Gminę. Poprzez swoje podatki uczestniczą w
finansowaniu oświaty.
Podkreślił, iż od początku obecnej kadencji wszyscy
podzielali opinię że do oświaty dokładamy, że oświata jest jakimś balastem, do
którego musimy dokładać środki budżetowe. Największą inwestycją od kilku kadencji
jest właśnie oświata. Z roku na rok na oświatę wydajemy coraz więcej i
najwięcej, co roku.
Oświata - czyli szkoły , przedszkola a jedno z nich
z grupą żłobkową jest to efekt niesamowitego wysiłku Gminy Zabkowice Śląskie . Liczba
placówek jest adekwatna do potrzeb.
Na koniec burmistrz uznał że najlepiej byłoby aby w
czasie tej dyskusji powiedzieli sobie jak wyobrażamy sobie funkcjonowanie oświaty , jakie są
oczekiwania wobec oświaty w latach następnych . Będzie to swoista wytyczna dla następnych,
którzy będą uczestniczyli w uchwalaniu budżetu.
Przewodnicząca
Komisji Oświaty Irena Szewczyk, przedstawiła zmiany opracowane przez członków
komisji.
( pisemne zmiany stanowią załącznik do
protokołu)
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad programem.
Zabrał głos jako pierwszy i wyraził swoje zdanie że należy się zastanowić , jak również szkoły w których funkcjonują stołówki . Podkreślił że wszyscy
zdajemy sobie sprawę ze kosztem obiadu jest tylko wsad do kotła . Mówimy o tym
ze nie stać wszystkie dzieci , są obiady refundowane - ale jest również
sytuacja ze jeśli jest możliwość to z tych stołówek korzystają mieszkańcy .
Należałoby przeanalizować funkcjonowanie tych stołówek czy nie należy w koszt obiadu wliczyć chociaż część tej
obsługi , która tam pracuje w tej kuchni
, bo wiemy ze koszt obiadu dla dzieci
jest to tylko wsad do kotła .
Radny
Zdzisław Burnat, stwierdził że tak właśnie się odbywa we wszystkich stołówkach. Ceny
są zróżnicowane, jeśli chodzi o obiady. Ceny dla dzieci to jest właśnie ten
wsad do kotła. Natomiast wszystkie inne osoby , które w momencie kiedy stołówka
jest wydolna i może dodatkowo jeszcze sprzedaż posiłki to płaca inna stawkę .
Skarbnik
Gminy Bożena Kruczyna , poinformowała że za rok 2009 przeprowadzając
kontrole finansowa we wszystkich jednostkach budżetowych poprosiła
kontrolujących aby kontrola również objąć stołówki szkolne aby konkretnie
skalkulować rzeczywisty koszt obiadów, w poszczególnych jednostkach oświatowych.
Przedstawiła swoją propozycje, aby funkcjonowanie stołówek szkolnych i
odpłatności za obiady były przedstawione na posiedzeniu komisji Oświaty jak i
Komisji Gospodarczej ze względu na to aby dokonać pewnej analizy.
Należy również przyglądnąć się jak wygląda to w
gminach ościennych.
Radny
Ryszard Barański, uznał ze oświata w Gminie nie jest doinwestowana. Jako Komisja
Przestrzegania Prawa wizytował placówki oświatowe pod katem zabezpieczenia tych
jednostek w zakresie bezpieczeństwa? Mamy dokumentację z tego. Obiekty wymagają
bardzo dużych nakładów finansowych, aby nie zagrażały bezpieczeństwu tam pracujących.
W programie mamy potraktowana sprawę remontów
bardzo hasłowo, są to remonty tylko bieżące.
Zadał pytanie ile będzie Gminę kosztowało wprowadzenie
tego programu?
Przewodnicząca
Komisji Oświaty Irena Szewczyk, odniosła się do wypowiedzi pana radnego. W
sprawie remontów - stwierdziła że w tym dokumencie przy każdej szkole jest wyraźnie
napisane, co powinno być zrobione.
Radny
Marek Ciapka, zadał pytanie panu Barańskiemu czy są jakiekolwiek wnioski z
przeprowadzonej kontroli przez Komisję Przestrzegania
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski, zapewnił że dokument ten zawiera wszystkie rzeczy
które należy wykonać w placówkach oświatowych .
Radny
Ryszard Barański, odpowiedział, że komisja chodziła w trzy osobowych składach. Z
wizytacji są zrobione protokoły i przekazane są do biura rady.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zwrócił się do
radnych o zgłaszanie wniosków i
zastanowili się czy dajemy przyzwolenie na działania zapisane w tym programie .
Radna
Jolanta Mitręga , poinformowała ze kilkoro rodziców zwrócił się do radnej zatroskanych tym że w Ząbkowicach
Śląskich na ulicy Grunwaldzkiej jest
prowadzona działalność związana z tzw. "dopalaczami".
Kto wydał zezwolenie?,
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, zgodziła się z tym że sprawa jest pilna. Wyjaśnił
, że pozwolenie na handel w tym przypadku nie jest wydawane przez żaden organ
władzy publicznej . Tylko koncesję na alkohol i na broń w Polsce wydają
odpowiednie organy. Alkoholem zajmuje się burmistrz , bronią zajmuje się odpowiedni
minister .
Sprzedaż tzw., produktów, które maja charakter
"kolekcjonerski" , bo to się tak nazywa jest legalne. Formalnie nie ma w Polsce
zakazu. Ustawodawstwo pozwala na sprzedaż tych artykułów.
Jeśli państwo, jako Rada Miejska, wystąpicie w
formie np., stanowiska!, apelu!, będzie to dodatkowa dla mnie broń w tej sprawie.
Radna
Irena Szewczyk, w imieniu komisji oświaty jak również całego zespołu, który pracował
nad tym programem poprosiła radę o pozytywne przyjęcie Programu Rozwoju Oświaty
na lata 2010 - 2015.
Radny
Ryszard Barański, zaproponował 10 minut przerwy, aby zebrała się komisja Przestrzegania
Prawa i przygotowała apel do pana burmistrza w sprawie dopalaczy.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zwrócił uwagę ze należy zakończyć dyskusję nad programem.
Radna
Ewa Figzał, wiadomo że program Rozwoju Oświaty na lata 2010 - 2015 poparty
jeszcze dodatkowym dokumentem - Raportem o stanie Oświaty musi mieć swój montaż
finansowy rozpisany na lata.
Zapytała burmistrza, kiedy taki dokument finansowy,
zostanie przedłożony radzie miejskiej, aby był to materiał wyjściowy do
dyskusji na temat wdrożenia tego programu?
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, stwierdził, że radna postawiła kluczową kwestię -
Montaż to co pani radna nazywa to jest projekt budżetu, a od tego roku który
stoi przed nami to jest dokument który musimy wygenerować to jest wieloletnia
prognoza finansowa .Te dwa dokumenty, muszą być przygotowane do 15 listopada
Przewodnicząca
Komisji Oświaty Irena Szewczyk, podkreśliła że w tym Programie Rozwoju Oświaty jest wskazany wyraźnie
kierunek polegający na tym że nie
proponuje się żadnych zmian
organizacyjnych sieci szkół na lata
2010- 2015 , mimo tego ze w niektórych latach szkolnych w niektórych
jednostkach oświatowych widać niż demograficzny.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , w związku z
brakiem głosów zamknął dyskusje nad Programem
Rozwoju Oświaty i ogłosił
przerwę 15 minut .
Po przerwie wznowiono obrady.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, uznał, że te uwagi, które zgłosiła komisja
Oświaty zostaną przyjęte przez Burmistrza i zostaną one naniesione do tego dokumentu.
Poinformował, że w czasie przerwy odbyło się
posiedzenie komisji Przestrzegania Prawa oraz komisji Zdrowia .
Radny Franciszek Gawęda , odczytał apel komisji Przestrzegania Prawa
i Porządku Publicznego oraz Komisji Zdrowia w sprawie aby Burmistrz Krzysztof
Kotowicz podjął zdecydowane kroki przeciwdziałające powstawaniu w naszym mieście
i gminie sklepów z tzw." dopalaczami" a tym samym podjął się również działań w
celu zlikwidowania już istniejących .
Ad.
pkt. 6
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie trybu
prac nad projektem uchwały
budżetowej.
( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał,
poinformowała ze projekt uchwały otrzymał pozytywna opinie
.
Przewodniczący Rady Miejskie Andrzej Dominik poorał projekt pod
głosowanie .
Głosowanie : jednogłośnie
Uchwała został przyjęta .
Ad. pkt. 7
Rozpatrzenie
skargi pana Mirosława Glinki na działalność Burmistrza Ząbkowic Śląskich -
podjęcie uchwały.
Przewodniczący Andrzej Dominik , przypomniał że na przedostatniej sesji Rady
Miejskiej rada zajmowała się tym tematem
. Było wyjaśnienie burmistrza na piśmie , pan Radny Marek Ciapka składał
wyjaśnienie że rozmawiał z panem Glinką . Natomiast jako rada doszliśmy do
takiego momentu że uznano że sprawa jest
w trakcie realizacji , remonty zostały
wykonane bądź są w trakcie
wykonanie . W związku z czym uznaliśmy sprawę za nieaktualna i nie
przegłosowaliśmy w formie uchwały.
Na sesji nadzwyczajnej zgłoszonej na wniosek radnych - poprosiłem rade
aby wprowadzić do porządku obrad rozpatrzenie tej skargi ponieważ wpłynęło pismo z Urzędu Wojewódzkiego ze skarga powinna być rozpatrzona w formie uchwały .
Radny Marek Ciapka , wspomniał że sprawa
rozpoczęła się w listopadzie kiedy pan Mirosław Glinka zwrócił się w wersji elektronicznej do
burmistrza z interwencją o podjęcie remontu ulicy Modrzejewskiej . Burmistrz
odpowiedział ze realizacja zadania nastąpi w pierwszej kolejności po uchwaleniu
budżetu w roku 2010.
W imieniu Kluby radnych Ziemi Ząbkowickiej wniósł o oddalenie skargi.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał projekt uchwały
w sprawie rozpatrzenia skargi
Głosowanie: 11 głosów za, 4 głosy wstrzymujące.
Rada uznała skargę za bezzasadną.
Ad. pkt. 8
Interpelacje i zapytania
1.
Radna Ewa Figzał, zadała pytania:
- co się dzieje z
przygotowanymi statutami rad osiedli i sołectw? Kiedy zostaną przygotowane
projekty uchwał dla rady?
- co z wnioskiem
rady miejskiej z marca 2010 roku dotyczącym kontroli w Ząbkowickim Ośrodku
Kultury , który miał być przeprowadzony
przez audytora ?
- jaki jest
obowiązujący harmonogram na oczyszczanie ulic w Ząbkowicach Śląskich i innych
ulic naszej gminy?
- jak pan
burmistrz rozwiązuje problem społeczny w miejscowości Szklary? poprosiła o
dostarczenie do biura rady kserokopii dokumentu ów będących w posiadaniu urzędu
dot. problemu zapylenia i hałasu w miejscowości Szklary.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, odpowiedział że, jeśli chodzi o ZOK, odbyła się
kontrola zewnętrzna, która była prowadzona przez zespół kontrolerów w zakresie
księgowości. Kontrola dotyczyła całej sfery w roku 2009, była bardzo wnikliwa.
ZOK jest jedna z
dwóch jednostek, co, do których nie ma uwag pokontrolnych. Zdaniem
kontrolujących księgowość w roku 2009 była prowadzona bez zarzutu. Zgodnie z harmonogramem
kontrola audytora będzie prowadzona w sierpniu.
Harmonogram ulic
będzie pani radnej dostarczony.
Odnośnie Szklar, w
dniu 17 czerwca br. Wpłynęło pismo do Biura Rady z kompletem dokumentów w tej sprawie.
Przypomniał, że
wśród tych dokumentów jest jeden dokument bardzo ważny - dokument ze Starostwa
dot. rozbiórki ( odczytał pismo)
Ponadto wspominał
że czynności przeprowadzała również Straż Miejska Poinformował że w kompetencji
burmistrza w sprawie ustalenia warunków zabudowy zgodnie z ustawą o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym tj. rozpatrzenie wniosku , który złożony
został w dniu 16 IV przez Energia Control o wydanie decyzji o warunkach zabudowy
dla zadania rozbiórka części hałdy około 5 % z przeznaczeniem do podbudowy
drogowe- postępowanie zostało umorzone. Są również postępowania prowadzone przez
WIOS i Policje.
Ad. pkt. 9 Sprawy
różne.
1.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał pismo sołtysów, którzy proszę o
zwołanie sesji sołtysów.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, odpowiedział ze sesja odbędzie się w ostatnim tygodniu
lipca.
W związku z
wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady.
Protokołował
Elżbieta
Maciejewska
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej
Dominik