Protokół nr LXI/2010

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 2 lipca 2010 roku

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

 

W sesji udział wzięli:

 

Radni Rady Miejskiej                w Ząbkowicach Śląskich

 

Radni nieobecni to

Tomasz Stępień                               nieobecny usprawiedliwiony 

Władysław  Witkowski                 nieobecny  usprawiedliwiony

  

oraz goście zaproszeni wg listy obecności

              Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich  §  36 pkt. 1  Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  LXI Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji .Stwierdził, że w obradach uczestniczy 19 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.

Powitał wszystkich obecnych ; Burmistrz  Krzysztofa Kotowicz , radych rady Miejskiej . ppłk Zygmunta Stelmacha  Komendanta  Wojskowej Komendy Uzupełnień  w Kłodzku  oraz porucznika Franciszka Pokryszkę   

Poinformował, że protokół z obrad prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska- inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej. 

 

Poprosił pana komendanta Zygmunta Stelmacha o wręczenie  aktu mianowania   na porucznika  Wojska Polskiego pana Franciszka Pokryszkę .

 

Zygmunt Stelmach, - odczytał  wyciąg z decyzji Ministra Obrony Narodowej  z 14 maja 2010 roku

 

Na podstawie  ustawy o szczególnych  zasadach , trybie mianowania na wyższe  stopnie wojskowe  uczestniczących w  walkach o wolość i niepodległość Polski podczas II wojny światowej i w okresie powojennym oraz ustawy  o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej  Polskiej  niżej  wymienionych oficerów mianuje na stopień :

Ppor. na porucznika Franciszka Pokryszke .

Podpisał Minister Obrony Narodowej Bogdan Klich

 

Wręczył   akt mianowania 

 

 

Franciszek Pokryszka , podziękował za nominację. Podziękował wszystkim władzą, którzy się do tego przyczynili. Podkreślił ze może być dumny że w chwilach próby najwyższej   dał też  krople swojego żołnierskiego potu i znalazł się tam gdzie winien znaleźć się  każden jeden  Polak. A zawdzięcza to wielu ludziom a przede wszystkim domu rodzinnemu , Rodzicom , którzy Go wychowali w domu gdzie hasło Bóg , Honor i Ojczyzna nie było  tylko sloganem.

Polska  szkoła ta przedwojenna wyśmiewana Jędrzejowska  nazywana  to była kuźnia miłości Ojczyzny i Polskiej  historii i Harcerstwo   które było prawą ręką tejże szkoły - jakże dzisiaj niedoceniane  wogóle w naszej Ojczyźnie .

Pan Franciszek nadmienił  że za trzy miesiące rozpocznie 90 rok życia .    

Podziękował serdecznie życząc  wszystkim wszystkiego dobrego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik , będąc wyrazicielem całej Rady Miejskiej pogratulował tego awansu . Podziękował za lata  służby w wojsku jak również  za lata pracy na rzecz i rozwój  Naszej Gminy Zabkowice Śląskie ,bo przez lata był  samorządowcem .  Naczelnikiem w tej Gminie .

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz ,  zabierając głos  podkreślił że Zabkowice Śląskie są  dumne  z tego ze wśród Zabkowiczan jest  Pan i ten awans dzisiejszy  jest  powodem do wielkiej dumy .

 

Po wręczeniu kwiatów jak również składaniu gratulacji przez radnych - Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek obrad w niżej podanym brzmieniu.

 

 

1.      Przyjęcie porządku obrad .

2.       Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

3.      Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.

4.      Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.   

5.      Oświata w Gminie Zabkowice Śląskie - Program rozwoju oświaty na lata    2010- 2015.

6.      Podjęcie uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.

7.      Rozpatrzenie skargi pana Mirosława Glinki na działalność Burmistrza Ząbkowic Śląskich - podjęcie uchwały. 

8.      Interpelacje i zapytania Radnych.

9.      Sprawy różne.

10.  Zakończenie obrad .

 

 

Ad. pkt. 1

Porządek obrad został przyjęty

 

 

Ad. pkt. 2

Protokół z sesji Rady Miejskiej  odbytej w dniu  25 czerwca 2010 roku został przyjęty.

 

Ad. pkt. 3.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik  w swoim sprawozdaniu poinformował że  brał udział w posiedzeniu Powiatowej rady ds. Zatrudnienia , udział  w walnym Zgromadzeniu Dolnośląskiej Izby Rolniczej , w Pikniku Rodzinnym w Sieroszowie oraz udział w pracach stałych Komisji Rady Miejskiej .

 

Ad. pkt. 4

 

Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji    stanowi załącznik do protokołu .

 

Radni nie wnieśli uwag.

 

Ad. pkt 5.

 

Oświata w Gminie Zabkowice Śląskie - Program rozwoju oświaty na lata    2010- 2015.

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz ,  przypomniał że   opracowaniem   programu oświaty zajmowały się osoby zajmujące się praktyczną stroną  proponowanych rozwiązań i analiz . Dyrektorzy szkół , pracownicy oświaty.

Odbywało się wiele spotkań dotyczących sytuacji  w oświacie . Miała również miejsce kontrola od strony finansowej placówek oświatowych, z której również wnioski zostały wyciągnięte.

Poruszył główne kwestie wynikające z tych analiz, prowadzonych przez gremia społeczne.

Oświata jest to rzeczywistość, która należy widzieć przez pryzmat dobra, przyszłości dzieci i młodzieży. Przez pryzmat funkcjonowania licznej, ważnej społecznie często niedocenianej grupy społecznej jaką są pracownicy oświaty a szczególnie pedagodzy. Trzecim skrzydłem tego to są rodzice a więc przez rodziców rozumiem całą Gminę.   Poprzez swoje podatki uczestniczą w finansowaniu oświaty.

Podkreślił, iż od początku obecnej kadencji wszyscy podzielali opinię że do oświaty dokładamy, że oświata jest jakimś balastem, do którego musimy dokładać środki budżetowe. Największą inwestycją od kilku kadencji jest właśnie oświata. Z roku na rok na oświatę wydajemy coraz więcej i najwięcej, co roku.

Oświata - czyli szkoły , przedszkola a jedno z nich z grupą żłobkową jest to efekt niesamowitego wysiłku Gminy Zabkowice Śląskie . Liczba placówek jest adekwatna do potrzeb.

Na koniec burmistrz uznał że najlepiej byłoby aby w czasie tej dyskusji powiedzieli sobie jak wyobrażamy sobie   funkcjonowanie oświaty , jakie są oczekiwania wobec oświaty w latach następnych . Będzie to swoista wytyczna dla następnych, którzy będą uczestniczyli w uchwalaniu budżetu.  

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty Irena Szewczyk, przedstawiła zmiany opracowane przez członków komisji.

( pisemne zmiany stanowią załącznik do protokołu)

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad programem.

 

Zabrał głos jako pierwszy i wyraził  swoje zdanie  że należy się zastanowić  , jak również   szkoły w których  funkcjonują stołówki . Podkreślił że wszyscy zdajemy sobie sprawę ze kosztem obiadu jest tylko wsad do kotła . Mówimy o tym ze nie stać wszystkie dzieci , są obiady refundowane - ale jest również sytuacja ze jeśli jest możliwość to z tych stołówek korzystają mieszkańcy .

Należałoby przeanalizować   funkcjonowanie tych stołówek czy nie należy   w koszt obiadu wliczyć chociaż część tej obsługi , która  tam pracuje w tej kuchni , bo wiemy ze   koszt obiadu dla dzieci jest to tylko wsad do kotła .

 

Radny Zdzisław Burnat, stwierdził że tak właśnie się odbywa we wszystkich stołówkach. Ceny są zróżnicowane, jeśli chodzi o obiady. Ceny dla dzieci to jest właśnie ten wsad do kotła. Natomiast wszystkie inne osoby , które w momencie kiedy stołówka jest wydolna i może dodatkowo jeszcze sprzedaż posiłki to płaca  inna stawkę .

 

Skarbnik Gminy Bożena Kruczyna , poinformowała że za rok 2009 przeprowadzając kontrole finansowa we wszystkich jednostkach budżetowych poprosiła kontrolujących aby kontrola również objąć stołówki szkolne aby konkretnie skalkulować rzeczywisty koszt obiadów, w poszczególnych jednostkach oświatowych. Przedstawiła swoją propozycje, aby funkcjonowanie stołówek szkolnych i odpłatności za obiady były przedstawione na posiedzeniu komisji Oświaty jak i Komisji Gospodarczej ze względu na to aby dokonać pewnej analizy.

Należy również przyglądnąć się jak wygląda to w gminach ościennych.

 

Radny Ryszard Barański, uznał ze oświata w Gminie nie jest doinwestowana. Jako Komisja Przestrzegania Prawa wizytował placówki oświatowe pod katem zabezpieczenia tych jednostek w zakresie bezpieczeństwa? Mamy dokumentację z tego. Obiekty wymagają bardzo dużych nakładów finansowych, aby nie zagrażały bezpieczeństwu tam pracujących.

W programie mamy potraktowana sprawę remontów bardzo hasłowo, są to remonty tylko bieżące.  

Zadał pytanie ile będzie Gminę kosztowało wprowadzenie tego programu?   

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty Irena Szewczyk, odniosła się do wypowiedzi pana radnego. W sprawie remontów - stwierdziła że w tym dokumencie przy każdej szkole jest wyraźnie napisane, co powinno być zrobione.   

 

Radny Marek Ciapka, zadał pytanie panu Barańskiemu czy są jakiekolwiek wnioski z przeprowadzonej kontroli przez Komisję Przestrzegania  

 

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski, zapewnił że dokument ten zawiera wszystkie rzeczy które należy wykonać w placówkach oświatowych . 

 

Radny Ryszard Barański, odpowiedział, że komisja chodziła w trzy osobowych składach. Z wizytacji są zrobione protokoły i przekazane są do biura rady.  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik , zwrócił się do radnych o zgłaszanie  wniosków i zastanowili się czy dajemy przyzwolenie na działania  zapisane w tym programie .

 

Radna Jolanta Mitręga , poinformowała ze kilkoro rodziców zwrócił się   do radnej zatroskanych tym że w Ząbkowicach Śląskich na ulicy Grunwaldzkiej  jest prowadzona działalność związana  z tzw. "dopalaczami". Kto wydał zezwolenie?, 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, zgodziła się z tym że sprawa jest pilna. Wyjaśnił , że pozwolenie na handel w tym przypadku nie jest wydawane przez żaden organ władzy publicznej . Tylko koncesję na alkohol i na broń w Polsce wydają odpowiednie organy. Alkoholem zajmuje się burmistrz , bronią zajmuje się odpowiedni minister .

Sprzedaż tzw., produktów, które maja charakter "kolekcjonerski" , bo to się tak nazywa jest legalne. Formalnie nie ma w Polsce zakazu. Ustawodawstwo pozwala na sprzedaż tych artykułów.

Jeśli państwo, jako Rada Miejska, wystąpicie w formie np., stanowiska!, apelu!, będzie to dodatkowa dla mnie broń w tej sprawie.

 

Radna Irena Szewczyk, w imieniu komisji oświaty jak również całego zespołu, który pracował nad tym programem poprosiła radę o pozytywne przyjęcie Programu Rozwoju Oświaty na lata 2010 - 2015.    

 

Radny Ryszard Barański, zaproponował 10 minut przerwy, aby zebrała się komisja Przestrzegania Prawa i przygotowała apel do pana burmistrza w sprawie dopalaczy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zwrócił uwagę ze należy zakończyć dyskusję nad programem.

 

Radna Ewa Figzał, wiadomo że program Rozwoju Oświaty na lata 2010 - 2015 poparty jeszcze dodatkowym dokumentem - Raportem o stanie Oświaty musi mieć swój montaż finansowy rozpisany na lata.

Zapytała burmistrza, kiedy taki dokument finansowy, zostanie przedłożony radzie miejskiej, aby był to materiał wyjściowy do dyskusji na temat wdrożenia tego programu?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, stwierdził, że radna postawiła kluczową kwestię - Montaż to co pani radna nazywa to jest projekt budżetu, a od tego roku który stoi przed nami to jest dokument który musimy wygenerować to jest wieloletnia prognoza finansowa .Te dwa dokumenty, muszą być przygotowane do 15 listopada

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty Irena Szewczyk, podkreśliła że w tym Programie  Rozwoju Oświaty jest wskazany wyraźnie kierunek  polegający na tym że nie proponuje się  żadnych zmian organizacyjnych sieci szkół  na lata 2010- 2015 , mimo tego ze w niektórych latach szkolnych w niektórych jednostkach oświatowych widać niż demograficzny.

 

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik , w związku z brakiem głosów zamknął dyskusje nad Programem  Rozwoju Oświaty i ogłosił   przerwę 15 minut .

 

Po przerwie wznowiono obrady.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, uznał, że te uwagi, które zgłosiła komisja Oświaty zostaną przyjęte przez Burmistrza i zostaną one naniesione do tego dokumentu.  

Poinformował, że w czasie przerwy odbyło się posiedzenie komisji Przestrzegania Prawa oraz komisji Zdrowia .

   

Radny Franciszek Gawęda , odczytał apel komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego oraz Komisji Zdrowia w sprawie aby Burmistrz Krzysztof Kotowicz podjął zdecydowane kroki przeciwdziałające powstawaniu w naszym mieście i gminie sklepów z tzw." dopalaczami" a tym samym podjął się również działań w celu zlikwidowania już istniejących . 

 

Ad. pkt. 6

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie trybu

 prac nad projektem uchwały budżetowej.

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała ze projekt uchwały otrzymał pozytywna   opinie  .

 

Przewodniczący Rady Miejskie Andrzej Dominik poorał projekt pod głosowanie .

 

Głosowanie :   jednogłośnie

Uchwała został   przyjęta .

 

Ad. pkt. 7

Rozpatrzenie skargi pana Mirosława Glinki na działalność Burmistrza Ząbkowic Śląskich - podjęcie uchwały. 

 

Przewodniczący  Andrzej Dominik ,  przypomniał że na przedostatniej sesji Rady Miejskiej rada  zajmowała się tym tematem . Było wyjaśnienie burmistrza na piśmie , pan Radny Marek Ciapka składał wyjaśnienie że rozmawiał z panem Glinką . Natomiast jako rada doszliśmy do takiego momentu że uznano że sprawa jest  w trakcie realizacji , remonty zostały  wykonane bądź są w trakcie  wykonanie . W związku z czym uznaliśmy sprawę za nieaktualna i nie przegłosowaliśmy w formie uchwały.

 

Na sesji nadzwyczajnej zgłoszonej na wniosek radnych - poprosiłem rade aby wprowadzić do porządku obrad rozpatrzenie tej skargi ponieważ  wpłynęło pismo z Urzędu Wojewódzkiego  ze skarga powinna być  rozpatrzona w formie uchwały .

 

Radny Marek Ciapka , wspomniał że sprawa rozpoczęła się w listopadzie kiedy pan Mirosław Glinka  zwrócił się w wersji elektronicznej do burmistrza z interwencją  o podjęcie  remontu ulicy Modrzejewskiej . Burmistrz odpowiedział ze realizacja zadania nastąpi w pierwszej kolejności po uchwaleniu budżetu w roku 2010.

 

W imieniu Kluby radnych Ziemi Ząbkowickiej wniósł o oddalenie skargi.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi

 

Głosowanie: 11 głosów za, 4 głosy wstrzymujące.

 

Rada uznała skargę za bezzasadną. 

 

Ad. pkt. 8 Interpelacje i zapytania

 

1.      Radna Ewa Figzał, zadała pytania:

- co się dzieje z przygotowanymi statutami rad osiedli i sołectw? Kiedy zostaną przygotowane projekty uchwał dla rady? 

-  co z wnioskiem  rady miejskiej z marca 2010 roku dotyczącym kontroli w Ząbkowickim Ośrodku Kultury , który miał być przeprowadzony   przez audytora ?   

- jaki jest obowiązujący harmonogram na oczyszczanie ulic w Ząbkowicach Śląskich i innych ulic naszej gminy?

- jak pan burmistrz rozwiązuje problem społeczny w miejscowości Szklary? poprosiła o dostarczenie do biura rady kserokopii dokumentu ów będących w posiadaniu urzędu dot. problemu zapylenia i hałasu w miejscowości Szklary. 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział że, jeśli chodzi o ZOK, odbyła się kontrola zewnętrzna, która była prowadzona przez zespół kontrolerów w zakresie księgowości. Kontrola dotyczyła całej sfery w roku 2009, była bardzo wnikliwa.

ZOK jest jedna z dwóch jednostek, co, do których nie ma uwag pokontrolnych. Zdaniem kontrolujących księgowość w roku 2009 była prowadzona bez zarzutu. Zgodnie z harmonogramem kontrola audytora będzie prowadzona w sierpniu.

 

Harmonogram ulic będzie pani radnej dostarczony.

 

Odnośnie Szklar, w dniu 17 czerwca br. Wpłynęło pismo do Biura Rady z kompletem dokumentów w tej sprawie.

Przypomniał, że wśród tych dokumentów jest jeden dokument bardzo ważny - dokument ze Starostwa dot. rozbiórki ( odczytał pismo)

Ponadto wspominał że czynności przeprowadzała również Straż Miejska Poinformował że w kompetencji burmistrza w sprawie ustalenia warunków zabudowy zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym tj. rozpatrzenie wniosku , który złożony został w dniu 16 IV przez Energia Control o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla zadania rozbiórka części hałdy około 5 % z przeznaczeniem do podbudowy drogowe- postępowanie zostało umorzone. Są również postępowania prowadzone przez WIOS i Policje. 

 

Ad. pkt. 9 Sprawy różne.

 

1.      Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał pismo sołtysów, którzy proszę o zwołanie sesji sołtysów.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział ze sesja odbędzie się w ostatnim tygodniu lipca.

 

 

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady.

 

 

 

Protokołował

Elżbieta Maciejewska

 

                                                                      Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                  Andrzej Dominik