Protokół  nr XXIV/ 2008

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 1  lutego  2008 roku

w Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina rozpoczęcia sesji 14 00

 

W sesji udział wzięli:

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof   Kotowicz                Burmistrz   Ząbkowic Śl.

Ireneusz Woźniakowski                   Zastępca Burmistrza

Waldemar Markiewicz             Zastępca  Burmistrza

Iwona Aibin                            Sekretarz  Gminy                  

Bożena Kurczyna                   Skarbnik Gminy

Paweł Polewski                       Radca Prawny

 

Nieobecni radni to :

Anna  Józefowicz            - nieobecna  usprawiedliwiona

Marek Ciapka                 nieobecny  usprawiedliwiony

 

 

Oraz goście zaproszeni wg listy obecności , jak również dzieci z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Stolcu które realizują program SMOK .

 

 

 

                  Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku    o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej    Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  XXIV   Sesję Rady Miejskiej   w Ząbkowicach Śląskich  V kadencji, stwierdzając ze uczestniczy w niej 19  radnych, co stanowi odpowiednie quorum przy którym rada może obradować i podejmować  prawomocne  uchwały .

 

                      Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska - inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.

 

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik , podziękował w imieniu Rady Miejskiej jak i własnym za pracę i współprace Pani Dyrektor Ząbkowickiego Ośrodka Kultur  Danucie Tkaczonek .

Złożył podziękowanie za trud i  zaangażowanie w kierowaniu Ząbkowickim Ośrodkiem Kultury. Pełniąc odpowiedzialną funkcję dyrektora  wykazała  bogatą wiedzę i umiejętnościami organizacyjnymi w dziale rozwoju kultury Gminy Ząbkowice Śląskie .

 

Wręczono upominek i kwiaty dla Pani Danuty  Tkaczonek  .

 

Pani Danuta  Tkaczonek , podziękowała za gest pamięci  , zaufanie i za miłą   atmosferę wspólnej pracy .

 

Następnie Przewodniczący  Rady przedstawił porządek posiedzenia :

 

1.           Przyjęcie porządku obrad.

2.           Przyjęcie  protokołów z poprzednich Sesji

3.           Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej Sesji .

4.           Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej  sesji.

5.           Sprawy różne.

6.            Podjęcie uchwał:

.        W sprawie przyjęcie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich na 2008 rok.

.        W sprawie: zmieniająca uchwałę nr III/10/2006 Rady Miejskiej Ząbkowice Śląskie z dnia 31 marca 2006 roku w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych.

.        w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację w latach 2008-2011 zadania pt. "utrzymanie parkingów" polegającego na zorganizowaniu i administrowaniu strefy płatnego parkowania na terenie miasta Ząbkowice Śląskie.

.        W sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Braszowice.

.        W sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Olbrachcice Wielkie.

7.           Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej za rok 2007

8.           Przyjęcie planów Pracy Komisji resortowych Rady Miejskiej na 2008 r.

9.           Przyjęcie planu pracy  Rady Miejskiej na 2008 rok 

10.      Interpelacje i zapytania Radnych.

11.      Zakończenie obrad.                                                                                                   

Burmistrz  Krzysztof  Kotowicz , wniósł o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały  zmieniającej uchwałę nr III / 10/2006 z dnia 31 marca 2006 roku w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych .

Wniosek uzasadnił tym iż po uzyskaniu szeregu uwag i na opinii dotyczących tej uchwały , mając na względzie to że podjęcie  tej uchwały w możliwie najkrótszym  czasie  jest niezbędne ze względu na kwestie również ekonomiczne i formalno -prawne , poprosił  aby ta uchwała  nie była dziś rozpatrywana .

Poprosił aby Komisja Rozwoju Gospodarczego i Budżetu zechciała w możliwie  jak najkrótszym czasie  przeanalizować  autopoprawkę tej uchwały  która uwzględnia  zgłoszone przez  radnych uwagi , zastrzeżenia , jak również  uwzględnia pewne nowe aspekty które w trakcie tej analizy na wskutek uwag radnych zostały wzięte pod uwagę .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , podkreślił że wszyscy  wiedzieli  o tym już miesiącu sierpniu ze od 1 stycznia 2008 roku   wzrośnie 5 krotnie opłata tzw. środowiskowa , którą należy odprowadzić do Urzędu Marszałkowskiego- do tej pory było   to 15 zł. , obecnie jest 75 zł.

Zadał pytanie , dlaczego do końca roku 2008 nie został przygotowany  projekt uchwały , ponieważ jak wiadomo  również należy  mieszkańcom wypowiedzieć warunki , to jest również czas  i uważa ze  od 1 stycznia   Gmina zaczyna ponosić tutaj straty .

 

Burmistrz  Krzysztof  Kotowicz , wyjaśnił to w ten sposób  ze rzeczywiście  prace nad uchwałą  zostały  podjęte zbyt późno . Przyznał ze szczegółowe  uzasadnienie  okoliczności dla  których to opóźnienie wystąpiło , przedstawi  na  posiedzeniu komisji .

 

Radna  Ewa Figzał , podkreśliła ze komisja  otrzymała  do analizy uchwałę  zmieniającą  która do dziś  funkcjonuje . Uwaga  była tego typu ze komisja uznaje  ze każde  prawo stanowione  przez rady powinno być  jasne i czytelne  dla odbiorcy , nie tylko dla radnych . W związku z tym poproszono o tekst  jednolity o przyjrzenie  się uzasadnieniu tej uchwały .

Następną sprawą było  poproszenie pana burmistrza o stanowisko jego   w tej sprawie .Takiego stanowiska   nie otrzymano . Poprosiła również o stanowisko Rady Nadzorczej w tej sprawie - również nie otrzymała  .

Podkreśliła  ze 23  stycznia br uchwała wpłynęła  do biura Rady a komisja zajęła się nią niezwłocznie 26 stycznia br.  Komisja jest  otwarta  nad  pracą  nad ta uchwałą  ale oczekuje  dokumentów  i to  z wyprzedzeniem uznała radna .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,  poddał Radzie pod głosowanie wniosek o wykreślenie  z porządku obrad uchwały w sprawie  górnych stawek  opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości  położonych  na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie   za usługi  w zakresie  odbierania odpadów komunalnych oraz  opróżniania  zbiorników bezodpływowych .

 

głosowanie  :  18 głosów  za  1 głos wstrzymując się .

 

Projekt uchwały został wycofany z porządku obrad .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zadał pytanie Kierownikowi  Zakładu Gospodarki Komunalnej   czy będzie uczestniczył  w sesji  ponieważ ma do niego  kilka pytań ?

 

Prezes ZGK Dawid Tomczak, odpowiedział, że będzie uczestniczył w dalszych obradach.

 

Ad. pkt.

Porządek posiedzenia został przyjęty z uwzględnieniem  wniosku burmistrza

 

Ad. pkt. 2

 

Protokoły z XXI, XXII.XXIII Sesji Rady Miejskiej  zostały  przyjęte przez radnych .

 

Ad. pkt. 3

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,  złożył sprawozdanie  z pracy od ostatniej sesji .

Poinformował ze w okresie międzysesyjnym  13 stycznia 2008 roku brał udział na zaproszenie  pani Wójt Gminy  Długołęka  w obchodach  35 lecia  powołania   do życia Gminy  Długołęka .

Ponadto uczestniczył w  :

Gali Sportu  na Hali  Słonecznej

W szkoleniu Rady Powiatowej ds. Zatrudnienia , którego tematem była współpraca publicznych służb , zatrudniania pracowników , dialogu społecznego w budowaniu  partnerstwa  na rzecz  Rynku Pracy .

Odbył spotkanie  z  przewodniczącymi stałych komisji  Rady Miejskiej  , gdzie podnoszono bieżące  sprawy jak również  ustalono plan pracy Rady na 2008 rok 

Brał udział również w pracach  stałych Komisji Rady Miejskiej  jak również przyjmował  interesantów .

 

Ad. pkt. 4

 

Burmistrz   Krzysztof  Kotowicz ,  złożył  sprawozdanie z pracy w okresie między sesjami Rady Miejskiej pomiędzy 21.12.2007-01.02.2008

21.12.2007

23.12.2007

28.12.2007

.         Udział w Sesji Rady Miejskiej

.        Powołana komisja pod przewodnictwem pana wiceburmistrza Ireneusza Woźniakowskiego dokonała odbioru Krzywej Wieży po przeprowadzonym na niej remoncie konserwatorskim. Z ramienia Wojewódzkiego Konserwatora zabytków udział wzięli pani Barbara Nowak Obelinda oraz Urszula Dora. Na remont Krzywej Wieży Gmina uzyskała dofinansowanie w kwocie 600 tysięcy złotych z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na wieży zostały zamontowane nowe tarcze zegarowe wraz z mechanizmami oraz kurant.

31.12.2007

02.01.2008

03.01. 2008

04.01.2008

06.01.2008

07.01.2008

08.01.2008

09.01.2008

10.01.2008

11.01.2008

13.01.2008

14.01.2008

15.01.2008

16.01.2008

17.01.2008

18.01.2008

19.01.2008

21.01.2008

22.01.2008

23.01.2008

24.01.2008

25.01.2008

26.01.2008

28.01.2008

29.01.2008

30.01.2008

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik , otworzył dyskusje nad sprawozdaniem .

 

Sołtys wsi Jaworek Kazimierz  Dyda -  poprosił o rozwinięcie   tematu łącznika drogi .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zwrócił uwagę ze nie jest to w tym momencie ten etap aby tu dyskutować . Jest to dla Gminy  bardzo ważna sprawa a burmistrz przekazał  informację  ze jest akceptacja  do tego aby ta obwodnica   powstała .

Jeśli Rada Miejska  przyjmie budżet  i zapisane tam środki na dokumentacje Urząd Marszałkowski  dołoży do dokumentacji .

Poprosił burmistrza  o informację  którędy  ta trasa  ma przebiegać ?

 

Zastępca  Burmistrza   Ireneusz Woźniakowski , odpowiedział ze , jeśli chodzi o przebieg tzw. małej obwodnicy , to pierwszy  plan przebiegu tej obwodnicy jest od drogi krajowej nr 8 w okolicach  Jaworka , ulicą Cukrowniczą i za ta częścią  miasta , która nazywa się Sadlno , aż do drogi krajowej  nr 8  w okolicach stacji  Orlenu .

Teraz projekt  jest to łącznik pomiędzy dwoma drogami wojewódzkimi  , czyli jest to ten wjazd  na Ziębice ulicą Cukrowniczą  do wyjazdu  na Kamieniec  i potem już  przedłużenie  drogi krajowej nr 8 w okolicach  drogi  krajowej  nr 8 .

Ostatnio na spotkaniu z biurami  planistycznymi z Jeleniej  Góry , które opracowuje  studium uwarunkowań oraz z biurem planistycznym  z Gliwic , które opracowuje plan zagospodarowania  przestrzennego dla miasta oraz  przedstawicielami  Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei  ustalono drugi  wariant przebiegu  oddalając  się w stronę  Kamieńca , zjazd byłby i przebiegałby za działką  na które stoi firma   Teja , potem wiadukt i koło działki tej gdzie  znajduje się działka  Specjalnej Strefy Ekonomicznej  Inwest Park , byłby to taki przebieg  o którym mówił wcześniej , gdzieś za oczyszczalną ścieków  aż do drogi krajowej nr 8 i te dwa ostatnie warianty o  których powiedziałem  są rozpatrywane .

 

Przewodniczący  Zarządu Osiedla Stare Miasto Marian Patela ,  zapytał czy wariant obwodnicy  zakłada odciążenie Rynku z nadmiernego  ruchu pojazdu  jest to istotne dla Starego Miasta ?

 

Zastępca Burmistrza  Ireneusz Woźniakowski , odpowiedział że  jeżeli Dolnośląska Służba  sfinalizuje  w przeciągu np., 3 lat tą inwestycję w której  projektowaniu Gmina  chce partycypować   już w tym roku  to wtedy  te odcinki jak Kamieniecka , Żeromskiego , Staszica , Kusocińskiego , Ziębicka ona w tych fragmentach gdzie one są w mieście one strącą status drogi wojewódzkiej.

Podkreślił że burmistrz  optuje za tym  ze my przejmiemy zarząd nad tymi drogami.

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz , podkreślił ze kiedy mówi się o łączniku czy tzw.  małej Obwodnicy  Ząbkowic  to musimy mieć świadomość ze przede wszystkim chcemy zdjąć z ulic miasta ruch towarowy który się przemieszcza dziś ulicą Kamieniecką . Zbudowanie tego łącznika  na pewno  odciąży również ruch towarowy z obszaru ul. Żeromskiego , Staszica i Ziębickiej .

 

Odciążenie Starego Miasta  od ruchu  kołowego można tylko i wyłącznie  wymusić  , poprzez  barierki  ! - fizycznie  wbite  w ziemie ( takie jak obecnie są koło Ratusza) . Próby ustawienia kląbów   betonowych , kończyły się tym że te kląby wędrowały prze noc po całym rynku .Wiec barierki są skuteczniejsze .

Wymusić równiez można , to już jest nieco poważniejsza kwestia , poprzez odciążenie Starego Miasta od funkcji centrum Ząbkowic , a przynajmniej poprzez wykreowanie drugiego Centrum Ząbkowic Śląskich  , które łączy się nieodwołalnie czy chcemy czy nie chcemy  z  rozwojem miasta w kierunku wschodnim , a głownie północno-wschodnim . A więc ten łącznik południowo wschodnim również  ma zdjąć każdy ruch z tego sektora Ząbkowic Sl. które obecnie jest na Osiedlu Letnim .

Powtórzył raz jeszcze ze jedynym rozwiązaniem które jest ekonomiczne i uzasadnione jest kreowanie drugiego centrum Ząbkowic .W przeciwieństwie do wielu osób  nie chodzę po obłokach  tylko chodzę po ziemi -  stwierdził . Proszę  wziąć pod uwagę to  ze przeprowadzenie ruchu z osi  północ-południe bo te dwie osie po Rynku najbardziej  są uciążliwe oznaczałoby przeprowadzenie ruchu na Pierzei wschodniej  w okolicy ulicy Proletariatczyków , Ziębickiej , lub przeniesienie ruchu w obszar obowidnicy miejskiej i proszę zapytać  kierowców Ząbkowic  czy się ucieszą z takiego objazdu Rynku .

 

Ad. pkt.  Sprawy różne

 

1.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zwrócił się z apelem do radnych o pomoc finansową dla jadłodajni przy Parafii Sw. Anny w Ząbkowicach Śląskich.

 

2.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał następujące pisma, jakie wpłynęły do Rady

 

Skierował pytanie do burmistrza czy w myśl tego  pisma skierowanego do rady  miejskiej zostało wstrzymane  wykonanie tejże  uchwały ? . Poinformował również  o tym że to ze Wojewoda Dolnośląskie zaskarżył cześć naszej uchwały dotyczącą gospodarowania mieniem gminnym , wynikło to  z tego  ze niektóre paragrafy  zapisane w tej uchwale zostały przepisane z ustawy. Nadzór Wojewody ma określony czas na zapoznanie się z projektem uchwały bądź uchylić może taki projekt uchwały w części lub w całości .     Po terminie jaki nadzór Wojewody miał dopatrzono się ze w tej uchwale  zostały  zapisane zapisy z ustawy . W związku z tym Wojewoda nie ma już innej możliwości skorygowania tego tylko skierowanie tej części uchwały do Naczelnego Sądu Administracyjnego, aby w tej części uchylić ta uchwałę.

Poinformował że rozmawiał z Nadzorem Wojewody w tej sprawie .

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz  - odpowiedział że skutkiem tych zmian w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami  skutek jest taki że sprzedaż nieruchomości komunalnych może nastąpić w drodze przetargu nieograniczonego , niezależnie od tego czy jest to lokal już zajmowany przez kogoś , czy tez jest lokalem wolnym  może znaleźć się w obrocie wyłącznie w procedurze  przetargowej i to w przetargu otwartym  w którym nie wolno  wskazać żadnych preferencji na czyją kolwiek korzyść .

 

Następnie Przewodniczący   przedstawił również pismo od Sekretarza Gminy Iwony Aibin dotyczące potrzeby dokonanie zmian w Statucie Gminy Ząbkowice Śląskie  oraz opracowania statutów sołectw.

 

2.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik skierował zapytania do Pana Prezesa Zakładu Gospodarki Komunalnej Dawida Tomczaka :

 

Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej w Ząbkowicach Śląskich Dawid Tomczak ,odpowiedział że prawdą jest ze dzisiaj zostało wstrzymane przyjmowanie odpadów na wysypisko koło Świdnicy .

Jeżeli chodzi o zadłużenie to jest niezapłacona jedna faktura  na kwotę chyba 30 tys. zł. , natomiast jeżeli chodzi o  to drugie wysypisko  płatności  jest odroczona .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał czy w tym momencie mamy gdzie składować śmieci ?

 

Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej w Ząbkowicach Śląskich Dawid Tomczak , stwierdził że nie ma żadnego zagrożenia płynność będzie zachowana . Nie ma najmniejszego powodu do niepokoju .

Radny Franciszek Gawęda , zapytał jakie jest zadłużenie wobec tej drugiej firmy ?

 

Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej w Ząbkowicach Śląskich Dawid Tomczak , jest to około  25 tys. zł.

 

2.

Halina Narwojsz , Przewodnicząca Zarządu  Osiedla  Słonecznego w Ząbkowicach Śląskich poruszyła sprawy  mieszkańców Osiedla

.        Sprawa mieszkańców budynku nr 1 - poprosiła o interwencję i załatwienie tematu który od prawie 30 lat występuje. Jest to zalewanie piwnic .Zapytała czy w tym roku przewiduje się załatwienie tej kwestii ?

.        Zapytała jaki jest dalszy los planu budowy pawilonu handlowego  na Osiedlu Słonecznym ?

.        Poruszyła również kwestie reklam alkoholu na  budynkach w Centrum Miasta. Jak to się ma do uchwały w sprawie przeciwdziałania Alkoholizmowi ?

.        Zwróciła również uwagę na fakt iż w wielu  częściach Rynku  a szczególnie przy ulicy Grunwaldzkiej nastąpiło wypłukanie  spoin między  kamieniami . Jest to znaczny ubytek  na jezdni .  

 

Prezes Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Delfin  Marcin Gwóźdź  - udzielił  wyjaśnień na pierwsze  zapytanie .

Problem ten zostanie niedługo rozwiązany , w  poprzednim tygodniu przeprowadzona  została inspekcja kamerą termowizyjna kanalizacji na wysokości baraku budowlanego  przy ulicy Ziębickiej . Wykazała ona skandaliczny stan  instalacji sanitarnej na tym odcinku , wiąże się to z wymianą 100 metrów kanalizacji i zabudowy dwóch studni na  wysokości tego baraku . W tym roku  zostanie to wykonane .   

 

Zastępca Burmistrza  Ireneusz Woźniakowski , odpowiedział  w sprawie kwestii budowy marketu na Osiedlu Słonecznym , od ponad tygodnia został  ogłoszony przez Wojewodę plan zagospodarowania przestrzennego dla tej części miasta . Plan ten zacznie obowiązywać po 30 dniach od ogłoszenia jego w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i wówczas Urząd Miejski przystąpi  do podziału działek i przystąpimy do przetargów .

Kto nabędzie działki i w jaki sposób będzie tą własnością zarządzał  to już jest kwestia wtórna .

Na tym terenie, o którym mówię jest możliwość postawienia pawilonu handlowego i świadczenie usług handlowych.

 

Wojciech Jankowski, Kierownik Wydziału, odniósł się do problemu ulicy Grunwaldzkiej. Ulica Grunwaldzka robiona była w ten sposób, że cześć było starej nawierzchni a cześć była nowa. Wiemy ze na tej nowej części nastąpiło wypłukanie. Wykonawca zobowiązany jest w ramach gwarancji  uzupełnić .

Przyznał ze w innych częściach miasta również występuje taki problem , jest to jeden z mankamentów gdyż jest  źle ukształtowana kostka i przepływ wody opadowej powoduje wypłukiwanie ze spoin tego piasku .

Jeśli tylko warunki pogodowe się poprawią przystąpimy do naprawy.

 

Sołtys wsi  Olbrachcice  Agnieszka Kijak , podniosła  sprawę  brudnej wody  występującej coraz częściej w Olbrachcicach . Skierowała pytanie do prezesa Gwoździa czy Spółka mogłaby informować mieszkańców o tym kiedy w  ich rurach będzie lecieć brudna  woda

Zapytała  również o losy rozlewni  wód w Olbrchcicach , która to została typowana do sprzedaży - będzie  tam 3 współwłaściciel. Występuje tam poważny problem związany z kanalizacją  , która to co 3 miesiące wylewa .

Uznała ze należy  określić warunki , kto za co jest odpowiedzialny ?.

 

Marcin Gwóźdź - zgodził się ze jest to duża uciążliwość dla mieszkańców ze woda w Olbrachcicach  zawiera dużo związków żelaza i rury są zażelazione .

Poprosi o zrozumienie , ponieważ spółka nie  jest w stanie informować o występujących okresowo awariach. Wyjaśnił  ze jeżeli zmieni się ciśnienie w sieci  wtedy te związki żelaza są porywane z rur i woda jest zabrudzona , ma ona wówczas rdzawy  kolor.

Jeśli tylko zabraknie  energii elektrycznej czy któraś z pomp na ujęciu stanie to ciśnienie się zmienia i dlatego mogą występować takie okresowe problemy Problem ten jest spółce znany. Ujęcie zostało  zatrzymane , wszystkie filtry  zostały przebadane , stacja napowietrzania została dokładnie umyta . Okresowo mieszkańcy wsi korzystali  z wody z ujęcia w Ząbkowicach i woda wówczas nie miała tego złotego nalotu - Spółka wprowadza monitoring  ujęcia w Ząbkowicach , czynnik ludzki zostanie wyeliminowany  , będzie tym sterował komputer .

Podkreślił że spółka nie jest w stanie informować mieszkańców z wyprzedzeniem ze będzie awaria - ponieważ nie jest5 w stanie przewidzieć kiedy będzie awaria  .

Poprosił o  wyrozumiałość mieszkańców   sprawa ta w najbliższym czasie będzie zabezpieczona  i tego typu  sytuacje nie powinny mieć miejsca .

 

Zastępca Burmistrza  Ireneusz Woźniakowski ,  wyjaśnił kwestię szamba przy świetlicy w Olbrchciach , podkreśli że  Urząd  nie dokona sprzedaży bez opinii sołtysa i rady sołeckiej .

 

Jerzy Rzepka , sołtys ul. Kamienieckiej, zadał pytanie burmistrzowi odnośnie sortowni odpadów - w jakim stanie ona na dzień dzisiejszy jest?  Czy wiadomo już gdzie będzie zlokalizowana?

Następne pytanie skierował do prezesa DELFINA kiedy na ulicy Kamienieckiej będą wymieniane rury azbestowe?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział że jeżeli chodzi o lokalizacje punktu przeładunkowego i punktu  gdzie będzie  prowadzona  segregacja odpadów komunalnych  to jest kwestia która będzie ostatecznie  rozstrzygnięta w momencie kiedy zapadną  decyzje  Międzygminnego Związku  Celowego . Jeżeli wejdziemy do MZC , będzie lokalizacja  ustalona precyzyjnie . Jeśli nie to póki, co mamy punkt przeładunkowy, który funkcjonuje.

 

Marcin Gwóźdź , stwierdził ze sprawę rur chciał w tym roku już ruszyć ale w tej chwili nie jest w stanie  obiecać że coś tam zrobi. Liczył ze przedsiębiorstwo w tym roku z wielkim impetem  zacznie inwestować w sieć na terenie miasta i gminy Ząbkowice  , niestety rzeczywistość  okazała się inna i  musimy  wyremontować  podstawy , czyli ujęcia wody bo są one  stanie kwalifikującym  się do  gruntownej  naprawy i na ten rok  chcemy doprowadzić  te wszystkie ujęcia  do porządku .

Od przyszłego roku newralgiczne miejsca w mieście wymieniać i modernizować.

Nadmienił ze zostało zrobione ujęcie kompleksowo w Brodziszowie .Teraz wykonywane jest  ujęcie w  Ząbkowicach i tak w kolejności wszystkie ujęcia zostaną zmodernizowane . Jeśli spółka będzie w stanie podołać  tym    wyzwaniom  to ulica Kamieniecka jest  w planie remontów na 2009 rok .

 

Sołtys wsi Strąkowa  Jadwiga Zięba -  poruszyła problem  wysypiska śmieci  urządzanego przez  przejeżdżających  kierowców przy drodze tzw. śliwkowej  które  stanowi poważny problem dla mieszkańców . Nie ma tam żadnego kontenera, o który prosi od bardzo dawna, nie ma też tablicy zakazującej wysypywania śmieci.

Stwierdziła ze, jeśli znajdzie się osobę, która to wywozi śmieci to bardzo trudno jest wyegzekwować od takiej osoby posprzątanie.

Zaapelowała, aby pracownicy Zakładu Gospodarki Komunalnej, chociaż raz w miesiącu zrobili tam porządek i zabrali śmieci.

 

Radna Ewa Figzał, wyraziła niepokój w sprawie uzyskanej wcześniej informacji o nie przyjmowaniu śmieci na wysypisko. Ponadto uznała ze nie wyobraża sobie tego iż prezes firmy nie wie jakie ma zadłużanie .Stwierdziła ze  nie satysfakcjonuje ją  odpowiedź prezesa  w sprawie  kwoty zadłużanie .

W związku z przystąpienie komisji do pracy nad analizą uchwały - poprosiła Prezesa aby oscylował wokół faktów oraz przeliczeń. Uznała że  Rada  musi podjąć  decyzję  która będzie  odciążała  wszystkich mieszkańców  Gminy , poprosiła o rzetelną informację na Komisję Gospodarczą .

 

Prezes Dawid Tomczak ,  podkreślił ze nie ma żadnego  zagrożenia  dla utraty płynności pozbywania się śmieci z terenu  Ząbkowic  od mieszkańców , których obsługuje   Zakład Gospodarki Komunalnej. Poprosił o niedocenianie  pochopne  pewnych  faktów które  wystąpiły.  A zasłyszanych gdzieś tam .

Zgodził się z przewodniczącą ze komisja ma prawo do rzetelnej  i8nformacji i taką informację  na wstępie obrad  sesji Burmistrz obiecał . W związku z tym informacja taka zostanmie udzielona i  wszystko o co członkowie komisji  będą pytali  będzie miało odpowiedź

 

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , wyjaśnił że problem wysypiska w Strąkowej jest znany  , pozostaje tylko kwestia finansowania tego - kto będzie ponosił koszty  dzikich wysypisk . Urząd zastanawia się cały czas w jaki sposób  to robić , szuka środków , rozpatruje sprawę skorzystania ze środków Gminnego  Funduszu Ochrony Środowiska . Zwrócił się do sołtysów i informowanie o dzikich wysypiskach.

 

Radny Stanisław Nędza , zapytał Prezesa jaki był powód tego ze cofnięto te auta i nie przyjęto śmieci .

 

Prezes  Dawid Tomczak  , odpowiedział ze sprawa ta zostanie  wyjaśniona na posiedzeniu komisji Gospodarczej .

 

Radny Ryszard Barański , zadał pytanie  burmistrzowi Woźnakowskiemu ze w grudniu odbyło się posiedzenie komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego   na którym prezes  zobowiązał się ze do 15 stycznia br. załatwi  problem  postawienia kontenera za Pierzeją . Do dnia dzisiejszego sprawa ta nie została załatwiona .

 

Prezes Dawid Tomczak , stwierdził że o temacie nie zapomniał  termin 15 stycznia został  nijako wymuszony . Problem jest o wiele  bardziej skomplikowany , stwierdził ze  w przeciągu miesiąca  lutego  sprawa będzie  definitywnie załatwiona .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , w związku z wyczerpaniem tematu ogłosił 10 minut przerwy .

 

Po przerwie .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,  wznowił  obrady , powitał  przybyłego na sesje Senatora  Stanisława  Jurcewicza .

 

Senator   Stanisław Jurcewicz , podziękował za zaproszenie . Podał radnym dwie istotnego jego zdaniem informacje i zapewnił ze w miarę możliwości i wspólnych  rozmów będzie wspierał  na każdym  poziomie samorządu a jeśli będzie potrzeba to i na szczeblach rządowych . Podziękował sołtysom  za udział  w Dzierżoniowie gdzie przebywał z roboczą wizyta  pan Senator  Niewiarowski - prezes  Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów w Polsce .

Spotkanie miało na celu odniesienie się do  2 tematów .

1.  zastanowienia się nad tym czy na terenie byłego województwa  Wałbrzyskiego powinna  funkcjonować organizacja  taka jak Stowarzyszenie sołtysów . Stowarzyszenie w bardzo wielu kwestiach  wyraża swoje stanowisko pomimo że istnieją korporacje samorządowe , związki powiatów , gmin . Jest ono dość istotnym głosem .

Drugi temat to ewentualne podjęcie czy też wznowienie procedury  legislacyjnej  związane z funduszami sołeckimi .

Poinformował że budżet państwa  został przyjęty  na rok 2008 roku w którym to 5 mln zł.  jest zapisane dla Ochotniczych Straży Pożarnych .

Ponadto przekazał iż od miesiąca lutego rozpocznie działalność Biuro Poselsko-Senatorskie  które to będzie miało siedzibę w podwórku PSS .

 

Ad. pkt   6

Podjęcie uchwał

 

 

1. Maria  Pater Kierownik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu  przedstawiła  projekt uchwały w sprawie przyjęcia  Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008 .

   ( uchwała  stanowi załączniki do niniejszego protokołu )

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej  Andrzej Dominik , otworzył dyskusję 

 

Radna Irena Szewczyk , odniosła się do jednego z punktów programu , zapytała czy nie dobrze byłoby aby w programie w jednym  punkcie wyraźnie stwierdzić ze te działania w 2008 roku powinny być  szczególnie kierowane do środowiska  wiejskiego .

Docieranie do środowiska  wiejskiego  jest bardzo trudne , na ostatnich  komisjach Oświaty mówiono  o trudnym środowisku Huty Szklary  i  Szklary wieś . Występują tam bardzo poważne problemy 

Zaproponowała aby w rozdziale V ppkt 3  uwzględnić zapis  " ze szczególnym uwzględnieniem  środowisk wiejskich "

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, wyraził ze  jest wdzięczny radnej za ta uwagę.

 

 Przewodniczący  Rady Miejskiej  Andrzej Dominik , poddał wniosek radnej pod głosowanie 

 

Głosowanie   19 głosów za .

Wniosek został przyjęty .

 

Następnie pod  głosowanie poddał cały projekt uchwały

 

Głosowanie   19 głosów za

 

Uchwała Nr II/2/2008 w sprawie  przyjęcia  Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania  Problemów Alkoholowych  oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008 została podjęta  .

 

2.

Wojciech Jankowski Kierownik Wydziału Infrastruktury Komunalnej  , przedstawił projekt uchwały w sprawie  zaciągnięcia zobowiązania  finansowego na realizację  w latach 2008- 2011 zadania pt, " utrzymanie parkingów  " polegającego na zorganizowaniu i administrowaniu  strefą  płatnego  parkowania na terenie miasta i gminy Ząbkowice Slaskie .

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu )

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała że powyższa uchwała była tematem obrad komisji . Komisja  5 listopada 2007 roku przyjęła uchwałę rozszerzającą  pierwotną  strefę  płatnego parkowanie , oraz  uchwaliła wysokości  pobieranych opłat , wprowadzając progresywny system narastania . Podkreśliła ze członkowie komisji nie podważają tego .

Jest to zmiana istniejącej sytuacji z dnia dzisiejszego . Niemniej jednak duży niepokój budzi par. 1 pkt. 2 gdzie określa  się zobowiązania  finansowe gminy zwłaszcza wykraczające poza V kadencję  tej rady na 2011 rok 300 tys. zl.  na ta inwestycją łącznie  z funduszem na rok 2008- przeznaczonych jest 1 mln zł. , aby nie było wrażenia ze komisja blokuje działania  pana burmistrza  - komisja w drodze  dyskusji , podpowiedziała burmistrzowi inna formę   , wprowadzenia tego zadania  do realizacji w formie konkursu  i bez pieniędzy .

W związku z powyższym  dlatego była opinia  negatywna . Decyzja należy do pana burmistrza  , mowa była iż burmistrz nawet w tej chwili może podjąć  decyzję i na 3 lata podpisać umowę . Komisja podjęła negatywna decyzje ze względu na to    Gmina Ząbkowice stoi przed ważnymi zadaniami typu wodociagowanie wsi , co wiąże się później  z refundacją dla rolników z unii .

Członkowie Komisji uważają ze jeżeli burmistrz  podejmie decyzję o wprowadzeniu tego zadania może to robić np. w formie konkursu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , otworzył dyskusję nad uchwałą .

 

Wojciech Jankowski , uznał ze zobowiązanie finansowe w rozumieniu tej uchwały i w rozumieniu finansowym to jest nie tylko kredyt zaciągnięty w  banku - jest to każda umowa podpisana przez burmistrza . Taka formę określenia stosuje się zgodnie z ustawą  o finansach publicznych i zgodnie  z ustawą o samorządzie  gminnym. Należy tu podkreślić ze jest to jedno bardzo ważne zadanie , ze należności te wynikające z tej umowy - będą płatne z dochodów  własnych  gminy , a nie z kredytu , są pieniądze na bieżące  wydatki  , nie inwestycyjne .

Dalszą sprawą jest to  ze tyle zapłacimy  procentowo - ile ten podmiot zarobi.

Druga sprawa która wyjaśnił to jest konkurs  - na komisji gospodarczej radny zgłosił taki pomysł , wówczas nie mogłem udzielić odpowiedzi ale teraz wyjaśniam - ze tego zadania nie można realizować w ramach konkursu. W ustawie o drogach publicznych  jest zapis ze nie można wydzierżawiać dróg a strefa płatnego parkowania  jest częścią drogi . Taka możliwość była 3 lata temu .  

 

Przewodnicząca  Komisji  Ewa Figzał,adwocem uzupełnienia kierownika ,stwierdziła ze komisja zastanawiała się i pochyliła się nad rokiem 2011, gdzie na ten okres przewidziano kwotę 300 tys. zł.  pochylano się  2 razy nad budżetem i w   budżecie jest wydatkowane na ta inwestycję .

Podkreśliła ze zobowiązania finansowe , to jest kryterium  które występuje  w finansach publicznych , natomiast Gmina ma swoje dochody i jest to przychód do budżetu Gminy , natomiast  wydatkowanie taką lub inną decyzję podejmie  rada .

Zwróciła się do Burmistrza i stwierdziła ze może on podjąć samodzielnie decyzje i podpisać umowę na 3 lata , jednocześnie uznała ze z punktu widzenia  potrzeb Gminy członkowie komisji uważają ze nie jest to priorytet .

 

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , wyjaśnił ze  zgadza się z tym że w przyszłości  Gminę czeka bardzo wiele  wydatków  i bardzo wiele  priorytetowych  inwestycji . Na bieżąco należy dbać o drogi , chodniki i czystość miasta . oprócz tego  ze  Gmina ponosi wydatki , , bo każda inwestycja  , każde działanie bieżące wieżą się z wydatkami  , Gmina musi mieć również dochody.

Jeżeli chcemy w sposób skuteczny realizować  dochody ze strefy płatnego parkowania to radnym przedstawiono rozsądne rozwiązanie .- rozwiązanie przetestowane przez Gminę Dzierżoniów , rozwiązanie dopracowane pod względem prawny.

Jeżeli chcemy zarobić , ogłośmy przetarg na zarządzanie tą strefą , podmiot który zaproponuje najlepsze warunki finansowe , ten podmiot wygra i całość pieniędzy z biletów jest to dochód Gminy i ten kto wygra przetarg w imieniu gminy będzie zbierał opłaty  .

Za to ze te 100 % wpłaci na konto Gminy za to dostanie prowizję i ta prowizja będzie od 40 do 60 %.

Na Komisji Gospodarczej radny Gawęda informował ze  rozmawiał z przedstawicielem spółki która to zbiera 100 % a pobiera prowizję 40 % .

Ponadto stwierdził ze  uchwała która została podjęta przez radę o rozszerzeniu  strefy parkowania . Rozszerzona strefa wprowadza  te stawki tzw,  progresywne i rosnące  . Zbieranie opłat najlepiej wychodzi w formie parkometrów .

Pieniądze z tego tytułu będą w przyszłości wydatkowane na inwestycje , natomiast prowizja należy się temu podmiotowi który zbierze te pieniądze . Podmiotowi temu będzie  zależało na tym aby zebrać jak najwięcej pieniędzy .

Okresem optymalnym byłoby podpisanie umowy na 4 lata . Podkreślił że  od radnych zależy czy będziemy zbierać  pieniądze  w dotychczasowej formie , czy szukać  skuteczniejszej formy  tak jak w cywilizowanych miastach.

Ponadto uznał  ze parkomaty poprawią jakość tej obsługi a w tej chwili  mieszkańcy mają uwagi co do pracy  ludzi którzy obsługują te parkingi .

 

Radna Danuta Wojtaczka, odnosząc się do wypowiedzi burmistrza stwierdziła ze strefa parkowania w Dzierżoniowie wygląda ładnie, ale i ładnie też wyglądają uliczki dojazdowe do niej. Tam problem jest rozwiązany.

Kwestia umieszczenia tych pieniędzy w budżecie jest rzeczywiście  problemem , ponieważ mamy bardzo wiele zaległości w inwestycjach. Aby doprowadzić do strefy płatnego parkowania  należy zrobić  remonty dróg dojazdowych aby mieszkańcy mieli   dojazd do tych parkomatów .  

Zdaniem radnej temat parkomatów winien być   podejmowany w innym terminie  a wcześniej należy   doprowadzić drogi   do stanu należytego .

Odnośnie nie rzetelności pracowników na parkingach stwierdziła ze  Straż Miejska  winna ich kontrować .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, podtrzymał wypowiedź zastępcy Woźniakowskiego, stwierdził że zdziwiony jest tym iż próbuje się zatrzymać Ząbkowice  na poziomie  który jest często oceniany jako zły.

Stwierdził  ze jeżeli   mówimy o tym   co się określa ogólnie  mianem  cywilizowania to  chciałby  aby ulica Prusa , Krzywa , Sw, Wojciecha  wyglądały tak jak wyglądają ulice w innych miastach , gdzie ten wątek cywilizacyjny  jak to nazwano został przeprowadzony.

Uznał ze parkomaty służą rzetelniejszemu , skuteczniejszemu i efektywniejszemu  ekonomicznie ściąganiu należności za parkowanie pojazdów -jest to model stosowany  w miastach takich jak Dzierżoniów czy Wrocław .

Zaapelował do radnych  aby ta decyzja nie była motywowana  obawa o finansowanie  , ponieważ wszelkie symulacje , które zostały przedstawione i z wszystkich innych informacji  to rozwiązanie jest ekonomicznie  bezpieczne i nie zagraża budżetom, co więcej  stanowi ich realne zasilenie . Natomiast mówienie  o tym że najpierw ulice o potem parkomaty , to wiemy  ze zrobienie wszystkich tych ulic to są to potężne nakłady  finansowe .

 

Radny Zdzisław Burnat , podkreślił ze to on był pomysłodawcą  na posiedzeniu komisji Gospodarczej  aby sprawdzić  wersję z konkursem .       W tej chwili jest już jasność  w temacie ze akurat to co  znajduje się w Zarządzie  dróg, czy tez w pasie drogowym nie może być przedmiotem konkursu , ta forma rozwiałaby wątpliwości  tutaj radnych .

Odnośnie sformuowania  zaciągania zobowiązań , radni maja pełną świadomość   i rozumieją ze to nie jest  kredyt , to nie jest pożyczka - To jest zabezpieczenie , czy też gwarancja na taką kwotę  ze w budżecie ten zapis będzie .

Zaproponował aby z tego projektu uchwały wycofać rok 2011 , który to jest rokiem kontrowersyjnym.

Złożył wniosek aby w tym projekcie  uchwały usunąć rok 2011, przyjmując  pozostałe propozycje do przegłosowania .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , podkreślił ze jeśli z tego projektu  uchwały wykreślimy rok 2011 to wówczas ta uchwała  jest nie potrzebna , ponieważ  burmistrz na 3 lata może bez zgody rady  zawrzeć umowę i ogłosić przetarg na organizację tych parkingów , bo ma takie umocowanie na okres 3 lat.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , powrócił do wątku Dzierżoniowskiego podkreślając iż zazdrości Burmistrzowi Dzierżoniowa  ze Rada Miejska zaufała mu i upoważniła go na takim okres , który jest optymalny ekonomicznie do podpisania umowy .

Rada Miejska w Dzierżoniowie  do swojego Burmistrza  ma zaufanie  i dała mu kredyt  zaufania  na 5 lat i wykroczyła poza zasięg swoich kadencji .

         Odniósł się również  do wątku ekonomicznego ,    - należy pamiętać ze podejmując uchwały budżetowe , ustalamy kwoty  kredytów na cele  inwestycyjne - które  płacimy daleko poza naszą kadencję i przykład nie jednej gminy  świadczy o tym ze można  przeinwestować .

Podkreślił ze nie dopuści do sytuacji  przeinwestowania . 

     

Radny Franciszek Gawęda , zadał  pytanie burmistrzowi czy rozważał  możliwość dzierżawy parkomatów i stworzenia firmy na bazie  już istniejących firm Ząbkowickich .

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz, odpowiedział że brał pod uwagę to iż można  byłoby przypisać  to zadanie  spółce komunalnej istniejącej , bądź  wykreować  nowy podmiot komunalny .

Burmistrz nie ukrywa ze nie jest zwolennikiem kreowania nowego podmiotu , gdyż stworzenie nowej spółki  generuje na początku koszty  tzw.  wewnętrzne a dopiero potem zaczynają się zyski .Burmistrz jest daleki od takiego modelu.

Po drugie gdyby przypisać to zadanie istniejącemu podmiotowi a najprawdopodobniej mówimy o podmiocie którego prezes   jest na tej sali , byłby on predysponowany  z racji zakresu swoich działań ., oznaczałoby to ze ten podmiot musiałby się podjąć bardzo wysokich  nakładów  inwestycyjnych w krótkim czasie   na które go dziś nie stać .

Jeżeli mówić o kosztach , które będzie generował  podmiot , one powinny być  jak najniższe  i po to jest przetarg żeby te najniższe koszty  uzyskać  .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zamknął dyskusję i podał  pod głosowanie projekt uchwały .

 

Głosowanie  : 8 głosów za , 8 głosów przeciw , 3 głosy wstrzymujące się

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik stwierdził że projekt uchwały nie został przyjęty przez Rade Miejską .

 

3

Danuta Wyskwarska , przedstawiła projekt uchwały w sprawie  zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Braszowice  .

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodnicząca  Komisji  Rozwoju Gospodarczego Ewa Figzał poinformowała ze  uchwała otrzymała pozytywną opinię

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał  projekt uchwały pod glosowanie ,

 

Głosowanie  19 głosów za

 

Uchwała nr II/3/2008 w sprawie   zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Braszowice została przyjęta .

4.

Danuta Wyskwarska , przedstawiła projekt uchwały w sprawie  zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Olbrachcice   .

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodnicząca  Komisji  Rozwoju Gospodarczego Ewa Figzał poinformowała ze  uchwała otrzymała pozytywną opinię

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał  projekt uchwały pod glosowanie ,

 

 

Głosowanie  19 głosów za

 

Uchwała nr II/4/2008 w sprawie   zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Olbrachcice  została przyjęta .

 .

ad. pkt 7

 

Danuta  Wojtaczka , Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej  złożyła sprawozdanie  z działalności Komisji za 2007 rok .

 

Komisja Rewizyjna w 2007 roku odbyła 10 posiedzeń w tym 1 wspólne z Komisją Rozwoju Gospodarczego i Budżetu. Komisja Rewizyjna od stycznia do 26 października 2007 roku pracowała w składzie: Marian Tokarczyk - Przewodniczący, Ewa Figzał - Zastępca Przewodniczącego, Irena Szewczyk - członek komisji, Marek Ciapka - członek komisji, Józef Horowski - członek komisji, Stanisława Mika - członek komisji, Henryk Zięba- członek komisji. Od 26 października 2007 przewodnicząca Komisji Rewizyjnej jest Danuta Wojtaczka.

 

         W 2007 roku Komisja Rewizyjna  zajmowała się:

1. Celowością ogłaszanych przetargów realizowanych w 2006 roku

2. Analizowała koszty utrzymania samochodu służbowego Urzędu Miejskiego.

3. Przyjęła informację z działalności Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "Delfin".

4. Przyjęła informację z wykonania budżetu miasta i gminy za 2006 rok.

5. Opracowała wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich.

6. Przyjęła informację z Zarządu Budynków Komunalnych i Towarzystwa Budownictwa Społecznego.

7. Zajmowała się omówieniem programu dot. zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność gminy.

8. Przyjęła informację dot. przeprowadzonych przetargów planowanych na 2007 rok oraz stanu zaawansowania robót inwestycyjnych w 2007 a także pozyskiwaniem środków unijnych przez Gminę.

9. Przyjęła informację z działalności finansowej OSiR.

10. Przyjęła informację z działalności parkingów miejskich

11. Przyjęła informację o sytuacji ekonomicznej Zarządu Gospodarki Komunalnej

12. Przyjęła informację odnośnie realizacji przetargów i zamówień publicznych w 2006 r.

13. Analizowała skargi wpływające do Rady Miejskiej i Urzędu Miejskiego w 2007 r.

14. Analizowała zobowiązania podatkowe wobec gminy.

 

         Informuję, że komisja pracowała zgodnie z opracowanym planem pracy na 2007 rok.

 

     

Rada Miejska przyjęła sprawozdanie  komisji Rewizyjnej bez uwag .

 

Ad. pkt. 8

1.

Ryszard Barański Przewodniczący   Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego przedstawił plan pracy Komisji na 2008 rok .

( plan stanowi załącznik do protokołu)

2.

Danuta Wojtaczka Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej   przedstawiła plan pracy komisji na 2008 rok

( plan stanowi załącznik do protokołu

 

3.

 Henryk Zięba - Przewodniczący  Komisji  Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przedstawił plan pracy komisji na 2008 rok

( plan stanowi załącznik do protokołu

 

4.

Irena Szewczyk - Przewodnicząca Komisji Oświaty , Kultury , Sportu Turystyki i Promocji Gminy przedstawiła plan pracy komisji na 2008 rok

( plan stanowi załącznik do protokołu

 

5.

Jolanta  Mitręga - Przewodnicząca Komisji Zdrowia , Opieki  Społecznej i Ochrony Środowiska przedstawiła plan pracy komisji na 2008 rok

( plan stanowi załącznik do protokołu

 

6.

Ewa  Figzał. Przewodnicząca Komisji  Rozwoju Gospodarczego i Budżetu  przedstawiła plan pracy komisji na 2008 rok

( plan stanowi załącznik do protokołu 

 Uchwała nr II/5/2008 w sprawie zatwierdzenia planów pracy stałych komisji  Rady Miejskiej w  Ząbkowicach Śląskich   została przyjęta  jednogłośnie .

 

Ad. pkt.9

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik , przedstawił plan pracy Rady Miejskiej na 2008 rok

 

Plan został przyjęty przez radnych bez uwag.

 

Ad. pkt. 10 Interpelacje i  zapytania.

 

1.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał interpelacje radnej Jolanty Mitręgi  w sprawie dokumentacji technicznych do inwestycji Gminnych .

 

 

2.

Odczytał odpowiedź na  interpelację radnego Franciszka  Gawędy  z dnia       7 XII 2007 roku

 

3.

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz ,

 Panie Przewodniczący, Wysoka Rado , Szanowni Państwo. Ja chciałbym odnieść się jeszcze do głosowania dot. Uchwały parkingowej - mówiąc tak w największym skrócie chciałbym tutaj wrócić w tym momencie, proszę pozwolić na nieco większy wywód - do sesji 6 III 2007 kiedy państwo uchwalaliście na moją prośbę budżet na ubiegły rok.- padało tam kilkakrotnie z różnych ust słowo " zaufanie " -ono rzeczywiście jest niezbędne, aby można było współpracować . Aby można było na siebie liczyć i spodziewać się czegoś, co jest racjonalne albo, jeśli dzieje się coś nie do końca wytłumaczalnego to przyjąć, że wytłumaczenie nastąpi w możliwie krótkim czasie - na tym polega zaufanie, tak przynajmniej ja to odbieram i każda moja prośba do państwa skierowana o przyjęcie uchwał, zwłaszcza tych trudnych, które budzą czasami wielomiesięczne korowody, jest prośbą zaufanie. Zaufanie, które państwo otrzymali jako radni, ja otrzymałem jako burmistrz w wyborach-tak sądzę-powinno się przekładać na nasze wzajemne zaufanie, ponieważ i państwo jako radni i ja jako burmistrz dysponujemy zaufaniem społecznym. Jeżeli obserwować różne głosowania na forum rady miejskiej to niestety stykam się z takim przeświadczeniem u innych osób i sam tego doświadczam, że mimo całego potoku argumentów, nawet i choćby dzisiaj, właśnie w tej jednej uchwale dotyka rady miejskiej w części, przynajmniej to, co się nazywa brakiem zaufania do mnie.

         Ci radni, którzy zagłosowali dzisiaj przeciwko uchwale parkingowej, nie mają do mnie zaufania-mają do tego prawo oczywiście. Ja nie mam o to pretensji. Ja nie spodziewam się nawet tego, że to zaufanie zyskam przez kolejne trzy lata. W pewnym sensie, nawet panie przewodniczący i wysoka rado pogodziłem się z tym faktem, że ważne uchwały, mimo-powtarzam raz jeszcze wielomiesięcznych niekiedy argumentacji, mimo wyraźnie wyjaśnianych wszelkich wątpliwości prawnych, ekonomicznych, mimo tego, że nie są one eksperymentami organizacyjnymi są odrzucane. Chciałbym by ci państwo radni, którzy byli przeciwko uchwale parkingowej pozwolili mi dzisiaj prosić siebie o przekazanie na piśmie - miejcie państwo tą odwagę przekazania mi na piśmie wszelkich swoich wątpliwości dotyczących tej uchwały. Chciałbym wiedzieć, co jeszcze dzisiaj, mimo braku pytań już później wzbudziło państwa wątpliwości. Chyba, że to jest brak zaufania do mnie- tylko, że ten brak zaufania do mnie, w tym przypadku obraca się nie przeciwko mnie-, o czym państwo dzisiaj sami mówiliście, bo ja mam instrumenty prawne, które pozwalają mi procesować dalej. Natomiast nie, dlatego, że jest mi tak wygodniej, tylko, dlatego, że władza jest partycypacją, jest udziałem a samorząd jest tego szczególnym przykładem.

         Namawiam państwa do udziału w tych decyzjach- również w tej decyzji- ona rzeczywiście nie ma charakteru strategicznego dla Ząbkowic, ale ma wymiar symboliczny w tym przypadku. Raz jeszcze proszę, to nie jest zadanie i nie jest to interpelacja bo ja takiego prawa nie mam, ale proszę podajcie państwo argumenty, poza brakiem zaufania - podkreślam - do mnie, że ta uchwała jest źle skonstruowana, że jej skutki będą złe dla Ząbkowic Śląskich- nie dla burmistrza Kotowicza. Tu nie chodzi o Kotowicza, ani nikogo innego, kto tutaj dzisiaj zabierał głos.

         Rzecz w tym, że albo mamy do siebie zaufanie i państwo kończąc pytania, kończyli wątpliwości natury formalnej. Więc brakowało zaufania.

         Jeżeli otrzymam pytania - jakiekolwiek wątpliwości, będę starał się je wyjaśniać i będę prosił pana przewodniczącego Rady Miejskiej o ponowne głosowanie nad tą uchwałą, dziękuję.

.

Burmistrz Krzysztof Kotwicz Panie przewodniczący, ja nie będę mówił oczywiście o uchwale, bo państwo decyzję podjęliście i ja też swoje stanowisko w tej sprawie wyraziłem. Natomiast to, co powiedziała pani przewodnicząca Figzał, no sprawia że ja muszę się do tego odnieść.

         Pani radna zarzuciła mi, że ja wbijam poczucie winy tych radnych, którzy byli przeciw tej uchwale. Ja szanuję to, co powiedziała pani radna- proszę pozwolić.

         Ja szanuję to, co pani powiedziała i nie odnoszę się, że pani nie ma racji, albo, że ja coś bym tutaj chciał skręcić, że tak powiem słowa, które pani powiedziała, natomiast proszę zrozumieć, że tak obie strony to, co pani powiedziała- to działa w obie strony. To ja również mam prawo w takim układzie mieć poczucie winy wobec państwa, że nie dość skutecznie przez kilka miesięcy przekonywałem do takiego a nie innego rozstrzygnięcia i myślę ze istotą sprawy jest to, że wszystkie argumenty przez tyle razy powtarzane, łącznie z dzisiejszą sesją. Były pytania, były argumenty z drugiej strony, jeżeli skończyły się pytania to ja rozumiem, że ich nie ma, chyba, że odpowiedź nie usatysfakcjonowała kogoś, jeżeli mówimy o argumencie, który pani przed chwilą przytoczyła, że wykraczamy poza kadencję to ja powiedziałem. że nawet przekraczamy w o wiele większych rzeczach. Wracam raz jeszcze, chciałbym poznać na piśmie, -żeby móc się do tego precyzyjnie odnieść- argumenty, żeby móc jeszcze raz państwa prosić o podjęcie tej uchwały. To nie jest kwestia wbijania poczucia winy tylko chciałbym rozpoznać argumenty i móc się do nich precyzyjnie odnieść. To jest tylko tyle- albo aż tyle, dziękuję.

 

Radna Ewa Figzał, stwierdziła ze burmistrz wzbudza w radnych  poczucie winy.

Uchwała ta kilkakrotnie była omawiana na komisji Gospodarczej , argumentacja była  analizowana w każdym aspekcie .

Podkreśliła ze jest jej przykro ze burmistrz nie był i rzadko przychodzi na komisję po to aby swoje  argumenty przedstawić.

 

Uznała ze jako Przewodnicząca komisji chciałaby na komisje otrzymywać dokumenty z wyprzedzeniem .

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz , odniósł się do wypowiedzi radnej , która to stwierdziła ze wbija w radnych poczucie  winy w radnych którzy byli przeciw uchwale , stwierdził że nie odnosi się do  tego ze radna nie ma racji .

Poprosił o zrozumienie iż działa to w  obie strony .

Uznał ze on ma również prawo mieć poczucie  winy wobec radnych ze  przez kilka  miesięcznie skutecznie przekonywał  do takiego a nie innego rozstrzygnięcia . Zwrócił się do radnych raz jeszcze z prośbą o przekazanie na piśmie tych argumentów  aby móc się do nich precyzyjnie odnieść .

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad -Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zamknął posiedzenie XXIV Sesji Rady Miejskiej .

 

 

 

Protokołowała

Elżbieta    Maciejewska

 

 

 

                                                                  Przewodniczący Rady Miejskiej                       ( -) Andrzej Dominik