Protokół nr XXIV/ 2008
z Sesji Rady Miejskiej
w
Ząbkowicach Śląskich
odbytej
w dniu 1 lutego
2008 roku
w
Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w
Ząbkowicach Śląskich
Godzina
rozpoczęcia sesji 14 00
W sesji udział wzięli:
Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof Kotowicz Burmistrz Ząbkowic Śl.
Ireneusz Woźniakowski Zastępca Burmistrza
Waldemar Markiewicz Zastępca Burmistrza
Iwona Aibin Sekretarz Gminy
Bożena Kurczyna Skarbnik
Gminy
Paweł Polewski Radca Prawny
Nieobecni radni to :
Anna Józefowicz - nieobecna usprawiedliwiona
Marek Ciapka nieobecny usprawiedliwiony
Oraz goście zaproszeni wg listy obecności
, jak również dzieci z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Stolcu które
realizują program SMOK .
Na
podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik
- o t w o r z y ł XXIV
Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając ze uczestniczy w
niej 19 radnych, co stanowi odpowiednie
quorum przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne
uchwały .
Poinformował, że protokół obrad
sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska -
inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
podziękował w imieniu Rady Miejskiej jak i własnym za pracę i współprace Pani
Dyrektor Ząbkowickiego Ośrodka Kultur
Danucie Tkaczonek .
Złożył podziękowanie za trud i zaangażowanie w kierowaniu Ząbkowickim
Ośrodkiem Kultury. Pełniąc odpowiedzialną funkcję dyrektora wykazała bogatą wiedzę i umiejętnościami
organizacyjnymi w dziale rozwoju kultury Gminy Ząbkowice Śląskie .
Wręczono upominek i kwiaty dla Pani Danuty Tkaczonek .
Pani Danuta Tkaczonek , podziękowała za gest
pamięci , zaufanie i za miłą atmosferę wspólnej pracy .
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił porządek posiedzenia
:
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie
protokołów z poprzednich Sesji
3.
Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady
Miejskiej od ostatniej Sesji .
4.
Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich
od ostatniej sesji.
5.
Sprawy różne.
6.
Podjęcie
uchwał:
.
W sprawie przyjęcie Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w
Ząbkowicach Śląskich na 2008 rok.
.
W sprawie: zmieniająca uchwałę nr III/10/2006 Rady
Miejskiej Ząbkowice Śląskie z dnia 31 marca 2006 roku w sprawie górnych stawek
opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy
Ząbkowice Śląskie za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz
opróżniania zbiorników bezodpływowych.
.
w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na
realizację w latach 2008-2011 zadania pt. "utrzymanie parkingów" polegającego
na zorganizowaniu i administrowaniu strefy płatnego parkowania na terenie
miasta Ząbkowice Śląskie.
.
W sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy wsi
Braszowice.
.
W sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy wsi
Olbrachcice Wielkie.
7.
Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady
Miejskiej za rok 2007
8.
Przyjęcie planów Pracy Komisji resortowych Rady
Miejskiej na 2008 r.
9.
Przyjęcie planu pracy Rady Miejskiej na 2008 rok
10.
Interpelacje i zapytania Radnych.
11.
Zakończenie obrad.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , wniósł o zdjęcie z porządku
obrad projektu uchwały zmieniającej uchwałę
nr III / 10/2006 z dnia 31 marca 2006 roku w sprawie górnych stawek opłat
ponoszonych przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Ząbkowice
Śląskie za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania
zbiorników bezodpływowych .
Wniosek uzasadnił tym iż po uzyskaniu szeregu uwag
i na opinii dotyczących tej uchwały , mając na względzie to że podjęcie tej uchwały
w możliwie najkrótszym czasie jest niezbędne ze względu na kwestie również
ekonomiczne i formalno -prawne , poprosił
aby ta uchwała nie była dziś
rozpatrywana .
Poprosił aby Komisja Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu zechciała w możliwie
jak najkrótszym czasie
przeanalizować autopoprawkę tej uchwały
która uwzględnia zgłoszone
przez radnych uwagi , zastrzeżenia , jak
również uwzględnia pewne nowe aspekty
które w trakcie tej analizy na wskutek uwag radnych zostały wzięte pod uwagę .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , podkreślił że wszyscy wiedzieli o tym już miesiącu sierpniu ze od 1 stycznia
2008 roku wzrośnie 5 krotnie
opłata tzw. środowiskowa , którą należy odprowadzić do Urzędu Marszałkowskiego-
do tej pory było to 15 zł. , obecnie
jest 75 zł.
Zadał pytanie , dlaczego do końca roku 2008 nie
został przygotowany
projekt uchwały , ponieważ jak wiadomo również należy mieszkańcom wypowiedzieć warunki , to jest
również czas i uważa ze od 1 stycznia Gmina zaczyna ponosić tutaj straty .
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , wyjaśnił
to w ten sposób ze rzeczywiście prace nad uchwałą zostały
podjęte zbyt późno . Przyznał ze szczegółowe uzasadnienie okoliczności dla których to opóźnienie wystąpiło ,
przedstawi na posiedzeniu komisji .
Radna Ewa Figzał , podkreśliła ze komisja otrzymała
do analizy uchwałę
zmieniającą która do dziś funkcjonuje . Uwaga była tego typu ze komisja uznaje ze każde prawo stanowione przez rady powinno być jasne i czytelne dla odbiorcy , nie tylko dla radnych . W
związku z tym poproszono o tekst jednolity o przyjrzenie się uzasadnieniu tej uchwały .
Następną sprawą było poproszenie pana burmistrza o
stanowisko jego w tej sprawie .Takiego stanowiska nie otrzymano . Poprosiła również o
stanowisko Rady Nadzorczej w tej sprawie - również nie otrzymała
.
Podkreśliła ze 23 stycznia br uchwała
wpłynęła do biura Rady a komisja zajęła
się nią niezwłocznie 26 stycznia br.
Komisja jest otwarta nad
pracą nad ta uchwałą ale oczekuje
dokumentów i to z wyprzedzeniem uznała radna .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał Radzie pod
głosowanie wniosek o wykreślenie z
porządku obrad uchwały w sprawie górnych
stawek opłat ponoszonych przez
właścicieli nieruchomości
położonych na terenie Gminy
Ząbkowice Śląskie za usługi w zakresie
odbierania odpadów komunalnych oraz
opróżniania zbiorników
bezodpływowych .
głosowanie : 18
głosów za 1 głos wstrzymując się .
Projekt uchwały został wycofany z porządku obrad .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zadał pytanie Kierownikowi Zakładu Gospodarki Komunalnej czy będzie uczestniczył w sesji
ponieważ ma do niego kilka pytań
?
Prezes
ZGK Dawid Tomczak, odpowiedział, że będzie uczestniczył
w dalszych obradach.
Ad.
pkt.
Porządek posiedzenia został przyjęty z uwzględnieniem wniosku
burmistrza
Ad.
pkt. 2
Protokoły z XXI, XXII.XXIII Sesji Rady Miejskiej zostały przyjęte przez radnych .
Ad.
pkt. 3
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, złożył
sprawozdanie z pracy od ostatniej sesji
.
Poinformował ze w okresie międzysesyjnym 13 stycznia 2008 roku brał udział na
zaproszenie pani Wójt Gminy Długołęka w obchodach
35 lecia powołania do życia Gminy Długołęka .
Ponadto uczestniczył w :
Gali Sportu na Hali Słonecznej
W szkoleniu Rady Powiatowej ds. Zatrudnienia ,
którego tematem była współpraca publicznych służb , zatrudniania pracowników ,
dialogu społecznego w budowaniu partnerstwa na rzecz
Rynku Pracy .
Odbył spotkanie z
przewodniczącymi stałych komisji Rady Miejskiej
, gdzie podnoszono bieżące sprawy
jak również ustalono plan pracy Rady na
2008 rok
Brał udział również w pracach stałych Komisji Rady Miejskiej jak również przyjmował interesantów .
Ad.
pkt. 4
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , złożył
sprawozdanie z pracy w okresie między sesjami Rady Miejskiej pomiędzy
21.12.2007-01.02.2008
21.12.2007
23.12.2007
28.12.2007
.
Udział w Sesji Rady Miejskiej
.
Powołana komisja pod przewodnictwem pana wiceburmistrza Ireneusza Woźniakowskiego
dokonała odbioru Krzywej Wieży po przeprowadzonym na niej remoncie
konserwatorskim. Z ramienia Wojewódzkiego Konserwatora zabytków udział wzięli
pani Barbara Nowak Obelinda oraz Urszula Dora. Na remont Krzywej Wieży Gmina uzyskała dofinansowanie
w kwocie 600 tysięcy złotych z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Na wieży zostały zamontowane nowe tarcze zegarowe wraz z mechanizmami oraz
kurant.
31.12.2007
02.01.2008
03.01. 2008
04.01.2008
06.01.2008
07.01.2008
08.01.2008
09.01.2008
10.01.2008
11.01.2008
13.01.2008
14.01.2008
15.01.2008
16.01.2008
17.01.2008
18.01.2008
19.01.2008
21.01.2008
22.01.2008
23.01.2008
24.01.2008
25.01.2008
26.01.2008
28.01.2008
29.01.2008
30.01.2008
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej
Dominik , otworzył dyskusje nad sprawozdaniem .
Sołtys
wsi Jaworek Kazimierz
Dyda - poprosił
o rozwinięcie tematu łącznika drogi .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik
, zwrócił uwagę ze nie jest to w tym momencie ten
etap aby tu dyskutować . Jest to dla Gminy bardzo ważna sprawa a burmistrz
przekazał informację ze jest akceptacja do tego aby ta obwodnica powstała .
Jeśli Rada Miejska przyjmie budżet i zapisane tam środki na dokumentacje Urząd
Marszałkowski dołoży do dokumentacji .
Poprosił burmistrza o informację którędy
ta trasa ma przebiegać ?
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , odpowiedział
ze , jeśli chodzi o przebieg tzw. małej obwodnicy , to pierwszy plan przebiegu tej obwodnicy jest od drogi
krajowej nr 8 w okolicach Jaworka ,
ulicą Cukrowniczą i za ta częścią miasta
, która nazywa się Sadlno , aż do drogi krajowej nr 8 w
okolicach stacji Orlenu
.
Teraz projekt jest to łącznik pomiędzy dwoma drogami
wojewódzkimi , czyli jest to ten wjazd na Ziębice ulicą Cukrowniczą do wyjazdu
na Kamieniec i potem już przedłużenie
drogi krajowej nr 8 w okolicach
drogi krajowej nr 8 .
Ostatnio na spotkaniu z biurami planistycznymi z Jeleniej Góry , które opracowuje studium uwarunkowań oraz z biurem
planistycznym z Gliwic , które
opracowuje plan zagospodarowania
przestrzennego dla miasta oraz przedstawicielami Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei ustalono drugi wariant przebiegu oddalając
się w stronę Kamieńca , zjazd
byłby i przebiegałby za działką na które
stoi firma Teja
, potem wiadukt i koło działki tej gdzie
znajduje się działka Specjalnej
Strefy Ekonomicznej Inwest
Park , byłby to taki przebieg o którym
mówił wcześniej , gdzieś za oczyszczalną ścieków aż do drogi krajowej nr 8 i te dwa ostatnie
warianty o których powiedziałem są rozpatrywane .
Przewodniczący Zarządu Osiedla Stare Miasto
Marian Patela , zapytał czy wariant obwodnicy zakłada odciążenie Rynku z nadmiernego ruchu pojazdu
jest to istotne dla Starego Miasta ?
Zastępca Burmistrza Ireneusz
Woźniakowski ,
odpowiedział że jeżeli Dolnośląska
Służba sfinalizuje w przeciągu np., 3 lat tą inwestycję w której
projektowaniu Gmina chce partycypować już w tym roku to wtedy
te odcinki jak Kamieniecka , Żeromskiego , Staszica , Kusocińskiego ,
Ziębicka ona w tych fragmentach gdzie one są w mieście one strącą status drogi
wojewódzkiej.
Podkreślił
że burmistrz optuje
za tym ze my przejmiemy zarząd nad tymi
drogami.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz , podkreślił ze kiedy mówi się o łączniku czy tzw. małej Obwodnicy Ząbkowic
to musimy mieć świadomość ze przede wszystkim chcemy zdjąć z ulic miasta
ruch towarowy który się przemieszcza dziś ulicą Kamieniecką . Zbudowanie tego łącznika na
pewno odciąży również ruch towarowy z
obszaru ul. Żeromskiego , Staszica i Ziębickiej .
Odciążenie Starego Miasta od ruchu kołowego można tylko i wyłącznie wymusić
, poprzez barierki ! - fizycznie wbite
w ziemie ( takie jak obecnie są koło Ratusza) . Próby ustawienia kląbów betonowych , kończyły się tym że te kląby wędrowały prze noc po całym rynku .Wiec barierki są skuteczniejsze .
Wymusić równiez można , to już jest nieco poważniejsza kwestia ,
poprzez odciążenie Starego Miasta od funkcji centrum Ząbkowic , a przynajmniej
poprzez wykreowanie drugiego Centrum Ząbkowic Śląskich , które łączy się nieodwołalnie czy
chcemy czy nie chcemy z rozwojem miasta w kierunku wschodnim , a
głownie północno-wschodnim . A więc ten łącznik południowo wschodnim również ma zdjąć
każdy ruch z tego sektora Ząbkowic Sl. które obecnie jest na Osiedlu Letnim .
Powtórzył raz jeszcze ze
jedynym rozwiązaniem które jest ekonomiczne i uzasadnione jest kreowanie
drugiego centrum Ząbkowic .W przeciwieństwie do wielu osób nie chodzę po obłokach tylko chodzę po ziemi - stwierdził . Proszę
wziąć pod uwagę to ze przeprowadzenie ruchu z osi północ-południe bo te dwie osie po Rynku
najbardziej są uciążliwe oznaczałoby
przeprowadzenie ruchu na Pierzei wschodniej
w okolicy ulicy Proletariatczyków , Ziębickiej , lub przeniesienie ruchu
w obszar obowidnicy miejskiej i proszę zapytać kierowców Ząbkowic czy się ucieszą z takiego objazdu Rynku .
Ad. pkt. Sprawy różne
1.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik,
zwrócił się z apelem do radnych o pomoc finansową dla jadłodajni przy Parafii Sw. Anny w Ząbkowicach Śląskich.
2.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik
odczytał następujące pisma, jakie wpłynęły do Rady
Skierował
pytanie do burmistrza czy w myśl tego pisma skierowanego do rady miejskiej zostało wstrzymane wykonanie tejże uchwały ? . Poinformował również o tym że to ze Wojewoda Dolnośląskie
zaskarżył cześć naszej uchwały dotyczącą gospodarowania mieniem gminnym ,
wynikło to z tego ze niektóre paragrafy zapisane w tej uchwale zostały przepisane z
ustawy. Nadzór Wojewody ma określony czas na zapoznanie się z projektem uchwały
bądź uchylić może taki projekt uchwały w części lub w całości
. Po terminie jaki nadzór
Wojewody miał dopatrzono się ze w tej uchwale zostały zapisane zapisy z ustawy . W związku z tym
Wojewoda nie ma już innej możliwości skorygowania tego tylko skierowanie tej
części uchwały do Naczelnego Sądu Administracyjnego, aby w tej części uchylić ta
uchwałę.
Poinformował
że rozmawiał z Nadzorem Wojewody w tej sprawie .
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz - odpowiedział że skutkiem tych zmian w
ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami
skutek jest taki że sprzedaż nieruchomości komunalnych może nastąpić w
drodze przetargu nieograniczonego , niezależnie od tego czy jest to lokal już
zajmowany przez kogoś , czy tez jest lokalem wolnym może znaleźć się w obrocie wyłącznie w
procedurze przetargowej i to w przetargu
otwartym w którym nie wolno wskazać żadnych preferencji na czyją kolwiek korzyść .
Następnie
Przewodniczący
przedstawił również pismo od Sekretarza Gminy Iwony Aibin dotyczące potrzeby dokonanie zmian w Statucie Gminy
Ząbkowice Śląskie oraz opracowania
statutów sołectw.
2.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik skierował zapytania do Pana Prezesa Zakładu
Gospodarki Komunalnej Dawida Tomczaka :
Prezes Zakładu Gospodarki
Komunalnej w Ząbkowicach Śląskich Dawid Tomczak ,odpowiedział że prawdą jest ze dzisiaj
zostało wstrzymane przyjmowanie odpadów na wysypisko koło Świdnicy .
Jeżeli
chodzi o zadłużenie to jest niezapłacona jedna faktura na kwotę chyba 30 tys. zł. , natomiast
jeżeli chodzi o to
drugie wysypisko płatności jest odroczona .
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik,
zapytał czy w tym momencie mamy gdzie składować śmieci ?
Prezes Zakładu Gospodarki
Komunalnej w Ząbkowicach Śląskich Dawid Tomczak , stwierdził że nie ma żadnego zagrożenia
płynność będzie zachowana . Nie ma najmniejszego powodu do niepokoju
.
Radny Franciszek Gawęda , zapytał jakie jest zadłużenie wobec tej
drugiej firmy ?
Prezes Zakładu Gospodarki
Komunalnej w Ząbkowicach Śląskich Dawid Tomczak , jest to około 25 tys. zł.
2.
Halina Narwojsz , Przewodnicząca Zarządu Osiedla
Słonecznego w Ząbkowicach Śląskich poruszyła sprawy mieszkańców
Osiedla
.
Sprawa
mieszkańców budynku nr 1 - poprosiła o interwencję i załatwienie tematu który od prawie 30 lat występuje. Jest to zalewanie piwnic .Zapytała czy w tym roku przewiduje się załatwienie
tej kwestii ?
.
Zapytała
jaki jest dalszy los planu budowy pawilonu handlowego na Osiedlu Słonecznym ?
.
Poruszyła
również kwestie reklam alkoholu na budynkach w Centrum Miasta. Jak to się
ma do uchwały w sprawie przeciwdziałania Alkoholizmowi ?
.
Zwróciła
również uwagę na fakt iż w wielu częściach Rynku a szczególnie przy ulicy Grunwaldzkiej
nastąpiło wypłukanie spoin między kamieniami . Jest to znaczny ubytek na jezdni .
Prezes Przedsiębiorstwa
Wodociągów i Kanalizacji Delfin Marcin Gwóźdź -
udzielił wyjaśnień na pierwsze zapytanie .
Problem
ten zostanie niedługo rozwiązany , w poprzednim tygodniu
przeprowadzona została inspekcja kamerą
termowizyjna kanalizacji na wysokości baraku budowlanego przy ulicy Ziębickiej . Wykazała ona
skandaliczny stan
instalacji sanitarnej na tym odcinku , wiąże się to z wymianą 100
metrów kanalizacji i zabudowy dwóch studni na
wysokości tego baraku . W tym roku zostanie to wykonane .
Zastępca Burmistrza Ireneusz
Woźniakowski ,
odpowiedział w sprawie kwestii budowy
marketu na Osiedlu Słonecznym , od ponad tygodnia został ogłoszony przez Wojewodę plan
zagospodarowania przestrzennego dla tej części miasta . Plan ten zacznie
obowiązywać po 30 dniach od ogłoszenia jego w Dzienniku Urzędowym Województwa
Dolnośląskiego i wówczas Urząd Miejski przystąpi do podziału działek i przystąpimy do przetargów
.
Kto
nabędzie działki i w jaki sposób będzie tą własnością zarządzał to już jest kwestia wtórna .
Na
tym terenie, o którym mówię jest możliwość postawienia pawilonu handlowego i
świadczenie usług handlowych.
Wojciech Jankowski, Kierownik
Wydziału, odniósł się do
problemu ulicy Grunwaldzkiej. Ulica Grunwaldzka robiona była w ten sposób, że cześć
było starej nawierzchni a cześć była nowa. Wiemy ze na tej nowej części
nastąpiło wypłukanie. Wykonawca zobowiązany jest w ramach gwarancji uzupełnić .
Przyznał
ze w innych częściach miasta również występuje taki problem , jest to jeden z mankamentów
gdyż jest źle
ukształtowana kostka i przepływ wody opadowej powoduje wypłukiwanie ze spoin
tego piasku .
Jeśli
tylko warunki pogodowe się poprawią przystąpimy do naprawy.
Sołtys wsi Olbrachcice Agnieszka Kijak , podniosła sprawę brudnej wody
występującej coraz częściej w Olbrachcicach .
Skierowała pytanie do prezesa Gwoździa czy Spółka mogłaby informować mieszkańców
o tym kiedy w ich
rurach będzie lecieć brudna woda
Zapytała również o losy rozlewni
wód w Olbrchcicach , która to została typowana
do sprzedaży - będzie tam 3
współwłaściciel. Występuje tam poważny problem związany z kanalizacją
, która to co 3 miesiące wylewa .
Uznała
ze należy określić
warunki , kto za co jest odpowiedzialny ?.
Marcin Gwóźdź - zgodził się ze jest to duża
uciążliwość dla mieszkańców ze woda w Olbrachcicach zawiera dużo
związków żelaza i rury są zażelazione .
Poprosi
o zrozumienie , ponieważ spółka nie jest w stanie informować o
występujących okresowo awariach. Wyjaśnił ze jeżeli zmieni się ciśnienie w
sieci wtedy te związki żelaza są
porywane z rur i woda jest zabrudzona , ma ona wówczas rdzawy kolor.
Jeśli
tylko zabraknie
energii elektrycznej czy któraś z pomp na ujęciu stanie to
ciśnienie się zmienia i dlatego mogą występować takie okresowe problemy Problem
ten jest spółce znany. Ujęcie zostało zatrzymane , wszystkie filtry zostały przebadane , stacja napowietrzania została
dokładnie umyta . Okresowo mieszkańcy wsi korzystali z wody z ujęcia w Ząbkowicach i woda
wówczas nie miała tego złotego nalotu - Spółka wprowadza monitoring ujęcia w Ząbkowicach , czynnik ludzki
zostanie wyeliminowany , będzie tym
sterował komputer .
Podkreślił
że spółka nie jest w stanie informować mieszkańców z wyprzedzeniem ze będzie
awaria - ponieważ nie jest5 w stanie przewidzieć kiedy będzie awaria .
Poprosił
o wyrozumiałość
mieszkańców sprawa ta w najbliższym
czasie będzie zabezpieczona i tego
typu sytuacje nie powinny mieć miejsca .
Zastępca Burmistrza Ireneusz
Woźniakowski , wyjaśnił kwestię szamba przy świetlicy w Olbrchciach , podkreśli że
Urząd nie dokona sprzedaży bez
opinii sołtysa i rady sołeckiej .
Jerzy Rzepka , sołtys ul.
Kamienieckiej, zadał
pytanie burmistrzowi odnośnie sortowni odpadów - w jakim stanie ona na dzień
dzisiejszy jest? Czy
wiadomo już gdzie będzie zlokalizowana?
Następne
pytanie skierował do prezesa DELFINA kiedy na ulicy
Kamienieckiej będą wymieniane rury azbestowe?
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz, odpowiedział
że jeżeli chodzi o lokalizacje punktu przeładunkowego i punktu gdzie będzie prowadzona
segregacja odpadów komunalnych to
jest kwestia która będzie ostatecznie
rozstrzygnięta w momencie kiedy zapadną
decyzje Międzygminnego Związku Celowego . Jeżeli wejdziemy do MZC , będzie lokalizacja ustalona
precyzyjnie . Jeśli nie to póki, co mamy punkt przeładunkowy, który funkcjonuje.
Marcin Gwóźdź , stwierdził ze sprawę rur chciał w
tym roku już ruszyć ale w tej chwili nie jest w stanie obiecać że coś tam zrobi. Liczył ze
przedsiębiorstwo w tym roku z wielkim impetem zacznie inwestować w sieć na terenie
miasta i gminy Ząbkowice , niestety rzeczywistość okazała się inna i musimy
wyremontować podstawy , czyli
ujęcia wody bo są one stanie kwalifikującym się do
gruntownej naprawy i na ten
rok chcemy doprowadzić te wszystkie ujęcia do porządku .
Od
przyszłego roku newralgiczne miejsca w mieście wymieniać i modernizować.
Nadmienił
ze zostało zrobione ujęcie kompleksowo w Brodziszowie .Teraz
wykonywane jest ujęcie
w Ząbkowicach i tak w kolejności
wszystkie ujęcia zostaną zmodernizowane . Jeśli spółka będzie w stanie podołać tym wyzwaniom
to ulica Kamieniecka jest w
planie remontów na 2009 rok .
Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga
Zięba - poruszyła problem wysypiska śmieci urządzanego przez przejeżdżających kierowców przy drodze tzw. śliwkowej które
stanowi poważny problem dla mieszkańców . Nie ma tam żadnego kontenera,
o który prosi od bardzo dawna, nie ma też tablicy zakazującej wysypywania
śmieci.
Stwierdziła
ze, jeśli znajdzie się osobę, która to wywozi śmieci to bardzo trudno jest
wyegzekwować od takiej osoby posprzątanie.
Zaapelowała,
aby pracownicy Zakładu Gospodarki Komunalnej, chociaż raz w miesiącu zrobili
tam porządek i zabrali śmieci.
Radna Ewa Figzał, wyraziła niepokój w sprawie uzyskanej wcześniej
informacji o nie przyjmowaniu śmieci na wysypisko. Ponadto uznała ze nie
wyobraża sobie tego iż prezes firmy nie wie jakie ma zadłużanie
.Stwierdziła ze
nie satysfakcjonuje ją
odpowiedź prezesa w sprawie kwoty zadłużanie .
W
związku z przystąpienie komisji do pracy nad analizą uchwały - poprosiła Prezesa aby oscylował wokół faktów oraz przeliczeń. Uznała że Rada musi podjąć
decyzję która będzie odciążała
wszystkich mieszkańców Gminy ,
poprosiła o rzetelną informację na Komisję Gospodarczą .
Prezes
Dawid Tomczak , podkreślił ze nie
ma żadnego zagrożenia dla utraty płynności pozbywania się śmieci z
terenu Ząbkowic od mieszkańców , których obsługuje Zakład Gospodarki Komunalnej. Poprosił o niedocenianie pochopne pewnych
faktów które wystąpiły. A zasłyszanych gdzieś tam .
Zgodził
się z przewodniczącą ze komisja ma prawo do rzetelnej i8nformacji i taką informację na wstępie obrad sesji Burmistrz obiecał . W związku z tym
informacja taka zostanmie udzielona i wszystko o co
członkowie komisji będą pytali będzie miało odpowiedź
Zastępca Burmistrza
Ireneusz Woźniakowski
, wyjaśnił że problem wysypiska w Strąkowej jest znany , pozostaje tylko kwestia finansowania
tego - kto będzie ponosił koszty dzikich
wysypisk . Urząd zastanawia się cały czas w jaki sposób to robić , szuka środków , rozpatruje
sprawę skorzystania ze środków Gminnego
Funduszu Ochrony Środowiska . Zwrócił się do sołtysów i informowanie o
dzikich wysypiskach.
Radny Stanisław Nędza , zapytał Prezesa jaki był powód tego ze
cofnięto te auta i nie przyjęto śmieci .
Prezes Dawid Tomczak
, odpowiedział ze sprawa ta zostanie wyjaśniona na posiedzeniu komisji Gospodarczej
.
Radny Ryszard Barański , zadał pytanie burmistrzowi Woźnakowskiemu
ze w grudniu odbyło się posiedzenie komisji Przestrzegania Prawa i Porządku
Publicznego na którym prezes zobowiązał się ze do 15 stycznia br.
załatwi problem postawienia kontenera za Pierzeją . Do dnia
dzisiejszego sprawa ta nie została załatwiona .
Prezes Dawid Tomczak
, stwierdził że o temacie nie zapomniał termin 15 stycznia został nijako wymuszony . Problem jest o wiele bardziej
skomplikowany , stwierdził ze w przeciągu
miesiąca lutego sprawa będzie
definitywnie załatwiona .
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik , w związku z wyczerpaniem tematu ogłosił
10 minut przerwy .
Po
przerwie .
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik, wznowił
obrady , powitał przybyłego na
sesje Senatora Stanisława Jurcewicza .
Senator Stanisław
Jurcewicz ,
podziękował za zaproszenie . Podał radnym dwie istotnego jego zdaniem
informacje i zapewnił ze w miarę możliwości i wspólnych rozmów będzie wspierał na każdym
poziomie samorządu a jeśli będzie potrzeba to i na szczeblach rządowych
. Podziękował sołtysom
za udział w Dzierżoniowie gdzie
przebywał z roboczą wizyta pan
Senator Niewiarowski
- prezes Krajowego Stowarzyszenia
Sołtysów w Polsce .
Spotkanie
miało na celu odniesienie się do 2 tematów .
1.
zastanowienia
się nad tym czy na terenie byłego województwa Wałbrzyskiego powinna funkcjonować organizacja taka jak Stowarzyszenie sołtysów .
Stowarzyszenie w bardzo wielu kwestiach wyraża swoje stanowisko pomimo że
istnieją korporacje samorządowe , związki powiatów , gmin . Jest ono dość
istotnym głosem .
Drugi
temat to ewentualne podjęcie czy też wznowienie procedury legislacyjnej związane z funduszami sołeckimi .
Poinformował
że budżet państwa
został przyjęty na rok
2008 roku w którym to 5 mln zł. jest zapisane dla
Ochotniczych Straży Pożarnych .
Ponadto
przekazał iż od miesiąca lutego rozpocznie działalność Biuro Poselsko-Senatorskie które to będzie miało siedzibę w
podwórku PSS .
Ad. pkt 6
Podjęcie uchwał
1.
Maria Pater Kierownik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008 .
( uchwała stanowi załączniki do niniejszego
protokołu )
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , otworzył dyskusję
Radna Irena Szewczyk , odniosła się do jednego z punktów programu
, zapytała czy nie dobrze byłoby aby w programie w jednym punkcie wyraźnie stwierdzić ze te
działania w 2008 roku powinny być
szczególnie kierowane do środowiska
wiejskiego .
Docieranie
do środowiska wiejskiego jest bardzo trudne , na ostatnich komisjach Oświaty mówiono o trudnym środowisku Huty Szklary i
Szklary wieś . Występują tam bardzo poważne problemy
Zaproponowała
aby w rozdziale V ppkt 3 uwzględnić zapis " ze szczególnym uwzględnieniem środowisk wiejskich "
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz, wyraził ze jest wdzięczny
radnej za ta uwagę.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik , poddał wniosek radnej pod głosowanie
Głosowanie 19 głosów za .
Wniosek
został przyjęty .
Następnie
pod głosowanie
poddał cały projekt uchwały
Głosowanie 19 głosów za
Uchwała Nr II/2/2008 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych oraz Przeciwdziałania
Narkomanii na rok 2008 została podjęta .
2.
Wojciech Jankowski Kierownik
Wydziału Infrastruktury Komunalnej , przedstawił
projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia
zobowiązania finansowego na
realizację w latach 2008- 2011 zadania pt, " utrzymanie parkingów
" polegającego na zorganizowaniu i administrowaniu strefą
płatnego parkowania na terenie
miasta i gminy Ząbkowice Slaskie .
(
projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu )
Przewodnicząca Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała że powyższa uchwała była tematem obrad komisji . Komisja 5
listopada 2007 roku przyjęła uchwałę rozszerzającą pierwotną
strefę płatnego parkowanie ,
oraz uchwaliła wysokości pobieranych opłat , wprowadzając progresywny
system narastania . Podkreśliła ze członkowie komisji nie podważają tego .
Jest
to zmiana istniejącej sytuacji z dnia dzisiejszego . Niemniej
jednak duży niepokój budzi par. 1 pkt. 2 gdzie określa się zobowiązania finansowe gminy zwłaszcza wykraczające poza V
kadencję tej rady na 2011 rok 300 tys. zl. na ta inwestycją
łącznie z
funduszem na rok 2008- przeznaczonych jest 1 mln zł. ,
aby nie było wrażenia ze komisja blokuje działania pana burmistrza - komisja w drodze dyskusji , podpowiedziała burmistrzowi inna formę , wprowadzenia tego zadania do realizacji w formie konkursu i bez pieniędzy .
W
związku z powyższym
dlatego była opinia
negatywna . Decyzja należy do pana burmistrza , mowa była iż burmistrz nawet w tej
chwili może podjąć decyzję i na 3 lata podpisać
umowę . Komisja podjęła negatywna decyzje ze względu na to iż
Gmina Ząbkowice stoi przed ważnymi zadaniami typu wodociagowanie
wsi , co wiąże się później z refundacją
dla rolników z unii .
Członkowie
Komisji uważają ze jeżeli burmistrz podejmie decyzję o wprowadzeniu tego
zadania może to robić np. w formie konkursu.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik , otworzył dyskusję nad uchwałą .
Wojciech Jankowski , uznał ze zobowiązanie finansowe w
rozumieniu tej uchwały i w rozumieniu finansowym to jest nie tylko kredyt
zaciągnięty w banku
- jest to każda umowa podpisana przez burmistrza . Taka formę określenia
stosuje się zgodnie z ustawą
o finansach publicznych i zgodnie
z ustawą o samorządzie gminnym.
Należy tu podkreślić ze jest to jedno bardzo ważne zadanie , ze należności te
wynikające z tej umowy - będą płatne z dochodów własnych gminy , a nie z kredytu , są pieniądze na bieżące wydatki
, nie inwestycyjne .
Dalszą
sprawą jest to ze
tyle zapłacimy procentowo - ile ten
podmiot zarobi.
Druga
sprawa która wyjaśnił to jest konkurs - na komisji gospodarczej radny
zgłosił taki pomysł , wówczas nie mogłem udzielić odpowiedzi ale teraz
wyjaśniam - ze tego zadania nie można realizować w ramach konkursu. W ustawie o
drogach publicznych jest
zapis ze nie można wydzierżawiać dróg a strefa płatnego parkowania jest częścią drogi . Taka możliwość była 3
lata temu .
Przewodnicząca Komisji Ewa Figzał,adwocem uzupełnienia kierownika ,stwierdziła
ze komisja zastanawiała się i pochyliła się nad rokiem 2011, gdzie na ten okres
przewidziano kwotę 300 tys. zł.
pochylano się 2
razy nad budżetem i w budżecie
jest wydatkowane na ta inwestycję .
Podkreśliła
ze zobowiązania finansowe , to jest kryterium które występuje w finansach publicznych , natomiast Gmina ma
swoje dochody i jest to przychód do budżetu Gminy , natomiast wydatkowanie taką lub inną decyzję
podejmie rada .
Zwróciła
się do Burmistrza i stwierdziła ze może on podjąć samodzielnie decyzje i
podpisać umowę na 3 lata , jednocześnie uznała ze z punktu widzenia potrzeb Gminy członkowie komisji
uważają ze nie jest to priorytet .
Zastępca Burmistrza
Ireneusz Woźniakowski
, wyjaśnił ze zgadza
się z tym że w przyszłości Gminę czeka
bardzo wiele wydatków i bardzo wiele priorytetowych inwestycji . Na bieżąco należy dbać o drogi , chodniki i czystość miasta . oprócz tego ze Gmina ponosi wydatki , , bo każda
inwestycja , każde działanie bieżące
wieżą się z wydatkami , Gmina musi mieć
również dochody.
Jeżeli
chcemy w sposób skuteczny realizować dochody ze strefy płatnego parkowania to
radnym przedstawiono rozsądne rozwiązanie .- rozwiązanie
przetestowane przez Gminę Dzierżoniów , rozwiązanie dopracowane pod względem
prawny.
Jeżeli
chcemy zarobić , ogłośmy przetarg na zarządzanie tą strefą , podmiot który
zaproponuje najlepsze warunki finansowe , ten podmiot wygra i całość pieniędzy z
biletów jest to dochód Gminy i ten kto wygra przetarg w imieniu gminy będzie
zbierał opłaty .
Za
to ze te 100 % wpłaci na konto Gminy za to dostanie prowizję i ta prowizja
będzie od 40 do 60 %.
Na
Komisji Gospodarczej radny Gawęda informował ze rozmawiał z przedstawicielem spółki
która to zbiera 100 % a pobiera prowizję 40 % .
Ponadto
stwierdził ze uchwała
która została podjęta przez radę o rozszerzeniu
strefy parkowania . Rozszerzona strefa wprowadza te stawki tzw, progresywne i rosnące . Zbieranie opłat najlepiej wychodzi w formie
parkometrów .
Pieniądze
z tego tytułu będą w przyszłości wydatkowane na inwestycje , natomiast
prowizja należy się temu podmiotowi który zbierze te pieniądze . Podmiotowi
temu będzie zależało
na tym aby zebrać jak najwięcej pieniędzy .
Okresem
optymalnym byłoby podpisanie umowy na 4 lata . Podkreślił
że od radnych
zależy czy będziemy zbierać
pieniądze w dotychczasowej formie
, czy szukać skuteczniejszej formy tak jak w cywilizowanych miastach.
Ponadto
uznał ze parkomaty poprawią jakość tej obsługi a w tej chwili mieszkańcy mają uwagi co do pracy ludzi którzy obsługują te parkingi .
Radna Danuta Wojtaczka, odnosząc się do wypowiedzi burmistrza
stwierdziła ze strefa parkowania w Dzierżoniowie wygląda ładnie, ale i ładnie
też wyglądają uliczki dojazdowe do niej. Tam problem jest rozwiązany.
Kwestia
umieszczenia tych pieniędzy w budżecie jest rzeczywiście problemem , ponieważ mamy bardzo wiele
zaległości w inwestycjach. Aby doprowadzić do strefy płatnego parkowania należy
zrobić remonty dróg dojazdowych aby
mieszkańcy mieli dojazd do tych parkomatów .
Zdaniem
radnej temat parkomatów winien być podejmowany w innym terminie a wcześniej należy doprowadzić drogi do stanu należytego .
Odnośnie
nie rzetelności pracowników na parkingach stwierdziła ze Straż Miejska winna ich kontrować .
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz, podtrzymał
wypowiedź zastępcy Woźniakowskiego, stwierdził że
zdziwiony jest tym iż próbuje się zatrzymać Ząbkowice na poziomie który jest często oceniany jako zły.
Stwierdził ze jeżeli mówimy o tym co się określa ogólnie mianem
cywilizowania to chciałby aby ulica Prusa , Krzywa , Sw, Wojciecha
wyglądały tak jak wyglądają ulice w innych miastach , gdzie ten wątek
cywilizacyjny jak to nazwano został
przeprowadzony.
Uznał
ze parkomaty służą rzetelniejszemu , skuteczniejszemu
i efektywniejszemu
ekonomicznie ściąganiu należności za parkowanie pojazdów -jest to
model stosowany w miastach takich jak
Dzierżoniów czy Wrocław .
Zaapelował
do radnych aby
ta decyzja nie była motywowana obawa o
finansowanie , ponieważ wszelkie
symulacje , które zostały przedstawione i z wszystkich innych informacji to rozwiązanie jest ekonomicznie bezpieczne i nie zagraża budżetom, co
więcej stanowi ich realne zasilenie .
Natomiast mówienie o
tym że najpierw ulice o potem parkomaty , to wiemy ze zrobienie wszystkich tych ulic to są to
potężne nakłady finansowe .
Radny Zdzisław Burnat , podkreślił ze to on był pomysłodawcą na
posiedzeniu komisji Gospodarczej aby
sprawdzić wersję z konkursem . W tej chwili jest już jasność w temacie ze akurat to co znajduje się w Zarządzie dróg, czy tez w pasie drogowym nie może być
przedmiotem konkursu , ta forma rozwiałaby wątpliwości tutaj radnych .
Odnośnie
sformuowania zaciągania
zobowiązań , radni maja pełną świadomość
i rozumieją ze to nie jest kredyt
, to nie jest pożyczka - To jest zabezpieczenie , czy też gwarancja na taką
kwotę ze w budżecie ten zapis będzie .
Zaproponował
aby z tego projektu uchwały wycofać rok 2011 , który
to jest rokiem kontrowersyjnym.
Złożył
wniosek aby w tym projekcie
uchwały usunąć rok 2011, przyjmując pozostałe propozycje do przegłosowania .
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik
, podkreślił ze jeśli z tego projektu uchwały wykreślimy rok 2011 to wówczas
ta uchwała jest nie potrzebna ,
ponieważ burmistrz na 3 lata może bez
zgody rady zawrzeć umowę i ogłosić przetarg
na organizację tych parkingów , bo ma takie umocowanie na okres 3 lat.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz , powrócił do
wątku Dzierżoniowskiego podkreślając iż zazdrości Burmistrzowi Dzierżoniowa ze Rada
Miejska zaufała mu i upoważniła go na takim okres , który jest optymalny
ekonomicznie do podpisania umowy .
Rada
Miejska w Dzierżoniowie
do swojego Burmistrza ma
zaufanie i dała mu kredyt zaufania
na 5 lat i wykroczyła poza zasięg swoich kadencji .
Odniósł się również do wątku ekonomicznego , - należy pamiętać ze podejmując uchwały
budżetowe , ustalamy kwoty kredytów na
cele inwestycyjne - które płacimy daleko poza naszą kadencję i przykład
nie jednej gminy świadczy o tym ze
można przeinwestować .
Podkreślił
ze nie dopuści do sytuacji
przeinwestowania .
Radny Franciszek Gawęda , zadał pytanie burmistrzowi czy rozważał możliwość dzierżawy parkomatów
i stworzenia firmy na bazie już
istniejących firm Ząbkowickich .
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz, odpowiedział
że brał pod uwagę to iż można byłoby
przypisać to zadanie spółce komunalnej istniejącej , bądź wykreować
nowy podmiot komunalny .
Burmistrz
nie ukrywa ze nie jest zwolennikiem kreowania nowego podmiotu , gdyż stworzenie
nowej spółki generuje
na początku koszty tzw. wewnętrzne a dopiero potem zaczynają się
zyski .Burmistrz jest daleki od takiego modelu.
Po
drugie gdyby przypisać to zadanie istniejącemu podmiotowi a najprawdopodobniej
mówimy o podmiocie którego prezes jest na tej sali , byłby on
predysponowany z racji zakresu swoich
działań ., oznaczałoby to ze ten podmiot musiałby się podjąć bardzo wysokich nakładów inwestycyjnych w krótkim czasie na które go dziś nie stać .
Jeżeli
mówić o kosztach , które będzie generował podmiot , one powinny być jak najniższe
i po to jest przetarg żeby te najniższe koszty uzyskać
.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik,
zamknął dyskusję i podał
pod głosowanie projekt uchwały .
Głosowanie : 8 głosów za , 8 głosów przeciw , 3 głosy
wstrzymujące się
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik
stwierdził że projekt uchwały nie został przyjęty przez Rade Miejską
.
3
Danuta Wyskwarska , przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia
Planu Odnowy wsi Braszowice .
(
projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego Ewa Figzał poinformowała ze uchwała otrzymała pozytywną opinię
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał projekt uchwały pod glosowanie ,
Głosowanie 19 głosów za
Uchwała
nr II/3/2008 w sprawie
zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Braszowice została przyjęta .
4.
Danuta
Wyskwarska , przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy wsi
Olbrachcice .
(
projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego
Ewa Figzał poinformowała ze uchwała
otrzymała pozytywną opinię
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał projekt uchwały pod glosowanie ,
Głosowanie 19 głosów za
Uchwała nr II/4/2008 w sprawie zatwierdzenia
Planu Odnowy wsi Olbrachcice została
przyjęta .
.
ad. pkt 7
Danuta Wojtaczka
, Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej złożyła sprawozdanie z działalności Komisji za 2007 rok .
Komisja
Rewizyjna w 2007 roku odbyła 10 posiedzeń w tym 1 wspólne z Komisją Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu. Komisja Rewizyjna od stycznia do 26 października 2007
roku pracowała w składzie: Marian Tokarczyk - Przewodniczący, Ewa Figzał -
Zastępca Przewodniczącego, Irena Szewczyk - członek komisji, Marek Ciapka -
członek komisji, Józef Horowski - członek komisji, Stanisława Mika - członek
komisji, Henryk Zięba- członek komisji. Od 26 października 2007 przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej jest Danuta Wojtaczka.
W 2007 roku Komisja Rewizyjna zajmowała się:
1.
Celowością ogłaszanych przetargów realizowanych w 2006 roku
2.
Analizowała koszty utrzymania samochodu służbowego Urzędu Miejskiego.
3.
Przyjęła informację z działalności Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji
"Delfin".
4.
Przyjęła informację z wykonania budżetu miasta i gminy za 2006 rok.
5.
Opracowała wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich.
6.
Przyjęła informację z Zarządu Budynków Komunalnych i Towarzystwa Budownictwa
Społecznego.
7.
Zajmowała się omówieniem programu dot. zasad gospodarowania nieruchomościami
stanowiącymi własność gminy.
8.
Przyjęła informację dot. przeprowadzonych przetargów planowanych na 2007 rok
oraz stanu zaawansowania robót inwestycyjnych w 2007 a także pozyskiwaniem
środków unijnych przez Gminę.
9.
Przyjęła informację z działalności finansowej OSiR.
10.
Przyjęła informację z działalności parkingów miejskich
11.
Przyjęła informację o sytuacji ekonomicznej Zarządu Gospodarki Komunalnej
12.
Przyjęła informację odnośnie realizacji przetargów i zamówień publicznych w
2006 r.
13.
Analizowała skargi wpływające do Rady Miejskiej i Urzędu Miejskiego w 2007 r.
14.
Analizowała zobowiązania podatkowe wobec gminy.
Informuję, że komisja pracowała zgodnie
z opracowanym planem pracy na 2007 rok.
Rada
Miejska przyjęła sprawozdanie
komisji Rewizyjnej bez uwag .
Ad. pkt.
8
1.
Ryszard
Barański Przewodniczący
Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego przedstawił plan pracy Komisji na 2008
rok .
( plan stanowi załącznik do protokołu)
2.
Danuta
Wojtaczka Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej przedstawiła plan pracy komisji na 2008 rok
( plan stanowi załącznik do protokołu
3.
Henryk Zięba - Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przedstawił plan pracy komisji na 2008
rok
( plan stanowi załącznik do protokołu
4.
Irena
Szewczyk - Przewodnicząca Komisji Oświaty , Kultury ,
Sportu Turystyki i Promocji Gminy
przedstawiła plan pracy komisji na 2008 rok
( plan stanowi załącznik do protokołu
5.
Jolanta Mitręga
- Przewodnicząca Komisji Zdrowia , Opieki
Społecznej i Ochrony Środowiska
przedstawiła plan pracy komisji na 2008 rok
( plan stanowi załącznik do protokołu
6.
Ewa Figzał.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu przedstawiła plan pracy komisji na 2008 rok
( plan stanowi załącznik do protokołu
Uchwała nr II/5/2008 w sprawie zatwierdzenia
planów pracy stałych komisji
Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich została
przyjęta jednogłośnie .
Ad.
pkt.9
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik
, przedstawił plan pracy Rady Miejskiej na 2008 rok
Plan został przyjęty przez radnych bez
uwag.
Ad.
pkt. 10 Interpelacje i
zapytania.
1.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik,
odczytał interpelacje radnej Jolanty Mitręgi w sprawie dokumentacji technicznych do
inwestycji Gminnych .
2.
Odczytał odpowiedź na interpelację radnego Franciszka Gawędy
z dnia 7 XII 2007 roku
3.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz
,
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado , Szanowni Państwo. Ja chciałbym odnieść się jeszcze do
głosowania dot. Uchwały parkingowej - mówiąc tak w największym skrócie
chciałbym tutaj wrócić w tym momencie, proszę pozwolić na nieco większy wywód -
do sesji 6 III 2007 kiedy państwo uchwalaliście na
moją prośbę budżet na ubiegły rok.- padało tam
kilkakrotnie z różnych ust słowo " zaufanie " -ono rzeczywiście jest niezbędne,
aby można było współpracować . Aby można było na siebie liczyć i spodziewać się
czegoś, co jest racjonalne albo, jeśli dzieje się coś nie do końca
wytłumaczalnego to przyjąć, że wytłumaczenie nastąpi w możliwie krótkim czasie
- na tym polega zaufanie, tak przynajmniej ja to odbieram i każda moja prośba
do państwa skierowana o przyjęcie uchwał, zwłaszcza tych trudnych, które budzą
czasami wielomiesięczne korowody, jest prośbą zaufanie. Zaufanie, które państwo
otrzymali jako radni, ja otrzymałem jako burmistrz w wyborach-tak sądzę-powinno
się przekładać na nasze wzajemne zaufanie, ponieważ i państwo jako radni i ja
jako burmistrz dysponujemy zaufaniem społecznym. Jeżeli obserwować różne
głosowania na forum rady miejskiej to niestety stykam się z takim
przeświadczeniem u innych osób i sam tego doświadczam, że mimo całego potoku
argumentów, nawet i choćby dzisiaj, właśnie w tej jednej uchwale dotyka rady
miejskiej w części, przynajmniej to, co się nazywa brakiem zaufania do mnie.
Ci radni, którzy zagłosowali dzisiaj przeciwko uchwale
parkingowej, nie mają do mnie zaufania-mają do tego prawo oczywiście. Ja nie
mam o to pretensji. Ja nie spodziewam się nawet tego, że to zaufanie zyskam
przez kolejne trzy lata. W pewnym sensie, nawet panie przewodniczący i wysoka
rado pogodziłem się z tym faktem, że ważne uchwały, mimo-powtarzam raz jeszcze
wielomiesięcznych niekiedy argumentacji, mimo wyraźnie wyjaśnianych wszelkich
wątpliwości prawnych, ekonomicznych, mimo tego, że nie są one eksperymentami
organizacyjnymi są odrzucane. Chciałbym by ci państwo radni, którzy byli
przeciwko uchwale parkingowej pozwolili mi dzisiaj prosić siebie o przekazanie
na piśmie - miejcie państwo tą odwagę przekazania mi na piśmie wszelkich swoich
wątpliwości dotyczących tej uchwały. Chciałbym wiedzieć, co jeszcze dzisiaj,
mimo braku pytań już później wzbudziło państwa wątpliwości. Chyba, że to jest
brak zaufania do mnie- tylko, że ten brak zaufania do mnie, w tym przypadku
obraca się nie przeciwko mnie-, o czym państwo dzisiaj sami mówiliście, bo ja
mam instrumenty prawne, które pozwalają mi procesować dalej. Natomiast nie,
dlatego, że jest mi tak wygodniej, tylko, dlatego, że władza jest partycypacją,
jest udziałem a samorząd jest tego szczególnym przykładem.
Namawiam państwa do udziału w tych decyzjach- również w tej
decyzji- ona rzeczywiście nie ma charakteru strategicznego dla Ząbkowic, ale ma
wymiar symboliczny w tym przypadku. Raz jeszcze proszę, to nie jest zadanie i
nie jest to interpelacja bo ja takiego prawa nie mam,
ale proszę podajcie państwo argumenty, poza brakiem zaufania - podkreślam - do
mnie, że ta uchwała jest źle skonstruowana, że jej skutki będą złe dla Ząbkowic
Śląskich- nie dla burmistrza Kotowicza. Tu nie chodzi
o Kotowicza, ani nikogo innego, kto tutaj dzisiaj
zabierał głos.
Rzecz w tym, że albo mamy do siebie zaufanie i państwo
kończąc pytania, kończyli wątpliwości natury formalnej. Więc brakowało
zaufania.
Jeżeli otrzymam pytania - jakiekolwiek wątpliwości, będę
starał się je wyjaśniać i będę prosił pana przewodniczącego Rady Miejskiej o
ponowne głosowanie nad tą uchwałą, dziękuję.
.
Burmistrz Krzysztof
Kotwicz Panie przewodniczący, ja nie będę mówił oczywiście o uchwale, bo
państwo decyzję podjęliście i ja też swoje stanowisko w tej sprawie wyraziłem.
Natomiast to, co powiedziała pani przewodnicząca Figzał, no sprawia
że ja muszę się do tego odnieść.
Pani radna zarzuciła mi, że ja wbijam poczucie winy tych
radnych, którzy byli przeciw tej uchwale. Ja szanuję to, co powiedziała pani
radna- proszę pozwolić.
Ja szanuję to, co pani powiedziała i nie odnoszę się, że
pani nie ma racji, albo, że ja coś bym tutaj chciał skręcić, że tak powiem
słowa, które pani powiedziała, natomiast proszę zrozumieć, że tak obie strony
to, co pani powiedziała- to działa w obie strony. To ja również mam prawo w
takim układzie mieć poczucie winy wobec państwa, że nie dość skutecznie przez
kilka miesięcy przekonywałem do takiego a nie innego rozstrzygnięcia i myślę ze
istotą sprawy jest to, że wszystkie argumenty przez tyle razy powtarzane,
łącznie z dzisiejszą sesją. Były pytania, były argumenty z drugiej strony,
jeżeli skończyły się pytania to ja rozumiem, że ich nie ma, chyba, że odpowiedź
nie usatysfakcjonowała kogoś, jeżeli mówimy o argumencie, który pani przed chwilą
przytoczyła, że wykraczamy poza kadencję to ja powiedziałem. że
nawet przekraczamy w o wiele większych rzeczach. Wracam raz jeszcze, chciałbym
poznać na piśmie, -żeby móc się do tego precyzyjnie odnieść- argumenty, żeby
móc jeszcze raz państwa prosić o podjęcie tej uchwały. To nie jest kwestia
wbijania poczucia winy tylko chciałbym rozpoznać argumenty i móc się do nich
precyzyjnie odnieść. To jest tylko tyle- albo aż tyle, dziękuję.
Radna
Ewa Figzał,
stwierdziła ze burmistrz wzbudza w radnych poczucie winy.
Uchwała ta kilkakrotnie była omawiana
na komisji Gospodarczej , argumentacja była analizowana w każdym aspekcie .
Podkreśliła ze jest jej przykro ze
burmistrz nie był i rzadko przychodzi na komisję po to aby swoje argumenty przedstawić.
Uznała ze jako Przewodnicząca komisji
chciałaby na komisje otrzymywać dokumenty z wyprzedzeniem .
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz , odniósł się
do wypowiedzi radnej , która to stwierdziła ze wbija w radnych poczucie winy w radnych którzy byli przeciw uchwale ,
stwierdził że nie odnosi się do tego ze
radna nie ma racji .
Poprosił o zrozumienie iż działa to w obie strony .
Uznał ze on ma również prawo mieć poczucie winy wobec
radnych ze przez kilka miesięcznie skutecznie przekonywał do takiego a nie innego rozstrzygnięcia .
Zwrócił się do radnych raz jeszcze z prośbą o przekazanie na piśmie tych argumentów aby móc
się do nich precyzyjnie odnieść .
W związku z wyczerpaniem porządku obrad
-Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik, zamknął posiedzenie XXIV Sesji Rady Miejskiej .
Protokołowała
Elżbieta Maciejewska
Przewodniczący Rady Miejskiej
(
-) Andrzej Dominik