Protokół nr V/2011
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 12 stycznia 2011 roku
w sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
W sesji udział wzięli:
1) Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach
Śląskich
- nieobecny
.
Kazimierz Figzał
2) Marcin Orzeszek Burmistrz Ząbkowic
Śląskich
3) Piotr Miernik Zastępca
Burmistrza Ząbkowic Śląskich
4) Iwona Aibin
Sekretarz Gminy
5) Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy
6)
Paweł Polewski Radca
Prawny
Kierownicy Wydziałów
Urzędu Miejskiego
oraz
dyrektorzy, kierownicy jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, sołtysi,
przewodniczący zarządu osiedli i goście przybyłe na sesję.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik - o t w o r z y ł V
Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich VI kadencji, stwierdzając, że
uczestniczy w niej 19 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada
może obradować i podejmować prawomocne decyzje.
Poinformował,
że protokół z obrad prowadzić będzie Pani Monika Gwóźdź
Następnie przedstawił porządek obrad
Porządek posiedzenia:
1.
Przyjęcie
porządku obrad.
2.
Podjęcie
uchwał:
.
w sprawie
zmian w budżecie miasta i gminy na 2011 rok
.
w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysów, Rad
Sołeckich, Przewodniczących Zarządów Osiedli i Członków Zarządów Osiedli na
terenie Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na okres kadencji Rady Miejskiej
.
w sprawie wygaśnięcia mandatu Radnej Rady Miejskiej
Ząbkowic Śląskich
3.
Interpelacje
i zapytania Radnych.
4.
Sprawy
różne.
5.
Zakończenie
obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, zapytał, czy ktoś jeszcze chciałby wnieść coś do porządku obrad?
Ad. Pkt. 1
W związku z
brakiem uwag, przedstawiony porządek obrad został
przyjęty.
Ad. Pkt. 2
I.
Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta i
gminy na 2011 rok.
Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna, zaprezentowała
projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
( projekt uchwały stanowi załącznik do
protokołu)
Przewodniczący Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński, poinformował, że Komisja jednogłośnie zatwierdziła
projekt uchwały w tej sprawie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył
dyskusję.
Radny
Franciszek Gawęda, poinformował, że Szkoła Podstawowa
nr 1 w Ząbkowicach Śląskich na ul. Krzywej od wielu lat czeka na tą inwestycję,
jest to również nakaz Państwowej Inspekcji Pracy, jak również Państwowego
Inspektora Nadzoru Budowlanego. Powinno się znaleźć inny źródło finansowania.
Takim źródłem może być Dział 900 Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska
rozdział 90 004 pkt. 1 wydatki inwestycyjne, rewitalizacja parku miejskiego im.
Sybiraków, została przeznaczona kwota na 2011 rok 300 tys zł. Jeżeli tutaj
okroimy 150 tys zł nie będzie to ze szkodą dla nikogo, ponieważ jeżeli
wytrzymaliśmy z takim parkiem przez tyle lat, nic się nie stanie jeżeli
wytrzymamy jeszcze jeden rok. Kwota 150 tys zł, która zostanie na ten park,
również będzie możliwa do wykorzystania. Jedna i druga potrzeba, dachu jak i
możliwości zakupu nowego samochodu dla OSP są to sprawy istotne ze względu
społecznych jak i bezpieczeństwa. Te pieniądze powinny być znalezione m.in. z
tego Działu, o którym była mowa.
Zadał również pytanie dot. zwiększenia na Dział 926 do
Skarbnika Gminy Bożeny Kurczyna, o jakie zadania zlecone chodzi do realizacji
stowarzyszenia?
Poprosił, aby pierwszą wypowiedź jego potraktować
jako oficjalny wniosek.
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiedział
co do pierwszej kwestii, dot. to pożyczenia tylko pieniędzy, my nie rezygnujemy
z tego zadania. Wniosek do Ministerstwa Edukacji Narodowej będzie składany w
późniejszym terminie. Kolejnymi zmianami w budżecie do tego zadania wrócimy.
Jeżeli chodzi o dotacje, to są one w ramach konkursu
stowarzyszeń kultury fizycznej z terenu Gminy Ząbkowice, nie przeznaczone
konkretnie pod któreś stowarzyszenie, tylko corocznie w ramach ustawy o pożytku
publicznym i wolontariacie ogłasza się konkursy dla stowarzyszeń. Konkurs z
funduszów alkoholowych został ogłoszony i w tej chwili po państwa po
ewentualnej decyzji zostanie ogłoszony konkurs dla stowarzyszeń kultury
fizycznej.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał Radnego
Franciszka Gawędy, czy taka odpowiedź Pana satysfakcjonuje?
Radny
Franciszek Gawęda, odpowiedział, że druga część
odpowiedzi jest satysfakcjonująca, natomiast sprawę pierwszą prosi, aby
potraktować ją jako formalny wniosek.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał czy
jeszcze ktoś chce zabrać głos w dyskusji?
Przewodniczący
Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Gminy Zdzisław Burnat, poinformował, że spokojnie przyjął propozycję Pana
Burmistrza i Pani Skarbnik o przesunięcie środków z zadania dot. remontu dachu
z uwagi na to, że na to zadanie w budżecie jest przewidzianych 250 tys zł.
Przesuwając w tej chwili 150 tys zł zadanie nie spada całościowo z realizacji,
pozostaje dalej na nim 100 tys zł, co pozwoli na kontynuowanie działań ze
strony Urzędu w celu pozyskania dodatkowych środków na wykonanie tego zadania. Jest
to na razie pożyczenie środków, a w momencie, kiedy będzie realnie wykonanie
zadanie dot. remontu dachu, będziemy szukali dodatkowych pieniędzy w budżecie,
aby to zadanie można było wykonać.
Odnośnie rewitalizacji parku, w I kwartale tego
roku, prawdopodobnie będzie nabór dot. składania wniosków właśnie na realizację
tego zadania i pozyskania środków unijnych i dlatego w naszym budżecie muszą
się znaleźć środki zabezpieczające realizacje po to abyśmy mogli później
uzyskać tą refundację.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, w związku
z brakiem głosów w dyskusji, zamknął dyskusję i poddał
pod głosowanie wniosek Radnego Franciszka Gawędy, aby z Działu 900 Rozdział
90004, na którym jest zapisana kwota 300 tys zł, aby z tego rozdziału zabrać
150 tys zł i przeznaczyć tą kwotę na zakup samochodu strażackiego, a nie
skorzystać z propozycji, jaką złożył Pan Burmistrz, aby te 150 tys zł jednak
przeznaczyć ze Szkoły Podstawowej nr 1 z dachu.
Głosowanie: 1 głos za, 18 głosów przeciw.
Zgłoszony wniosek nie przeszedł.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z
powyższym poddał pod głosowanie zaprezentowany projekt uchwały.
Głosowanie: 18 głosów za, 1 głos przeciw
Uchwała została przyjęta.
II. Rozpatrzenie projektu
uchwały w sprawie zarządzenia wyborów
Sołtysów, Rad Sołeckich, Przewodniczących Zarządów Osiedli i Członków Zarządów
Osiedli na terenie Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na okres kadencji Rady
Miejskiej
Sekretarz
Gminy Iwona Aibin, zaprezentowała projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
(projekt
uchwały stanowi załącznik do protokołu)
Przewodniczący Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński, przedstawił pozytywną opinię Komisji.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik w związku z brakiem dyskusji w
przedmiotowej sprawie, poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Głosowanie
W
wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
III.
Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu Radnej Rady Miejskiej
Ząbkowic Śląskich
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przedstawił
powyższy projekt uchwały.
(projekt
uchwały stanowi załącznik do protokołu)
Oraz
otworzył dyskusję w tej sprawie.
Radny Krzysztof Kotowicz, zadał
pytanie, czy jest jakiś ustawowy termin, który obliguje Radnego do objęcia
mandatu, w momencie kiedy mandat nie został objęty od czasu wyboru?
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował,
że jeśli chodzi o ustawę, to jasno precyzuje, że Radny, który będzie
obecny na I sesji składa ślubowanie. Np. Radny może przyjść za miesiąc, za pół
roku, za rok i może złożyć takie ślubowanie. Natomiast w kolejnej kwestii, dot.
przypadku w naszej Radzie, że Pan Radny Kazimierz Figzał nie objął mandatu.
Poinformował, również, że ma informację od Pana Kazimierza Figzała, że w tym
tygodniu taka rezygnacja Pana Radnego wpłynie do Rady Miejskiej.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik w związku z brakiem dyskusji w
przedmiotowej sprawie, poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Głosowanie
W
wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Ad. Pkt. 3
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że
wpłynęła interpelacja Radnej Grażyny Sobór w sprawie otwarcia łącznika ul.
Kamienieckiej z ul. B. Chrobrego w Ząbkowicach Śląskich dla pojazdów do 3,5
tony, którą również przedstawił.
Interpelacja zostanie przekazana Panu Burmistrzowi.
Ad. Pkt. 4
Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin
Orzeszek, poinformował zgromadzonych o podjętych decyzjach
personalnych. 4 stycznia br. został powołany na I-go Zastępcę Burmistrza
Ząbkowic Śląskich Pan Piotr Miernik, który będzie się zajmował w Urzędzie
Miejskim nadzorem nad Wydziałem Infrastruktury Komunalnej oraz nad Wydziałem
Gospodarki Przestrzennej i będzie merytorycznie odpowiadał za zadania Zakładu
Gospodarki Komunalnej, "Delfina", "Powiernika", "TBS-u". 10 stycznia br.
została powołana na II-go Zastępcę Burmistrza Ząbkowic Śląskich Pani Ewa
Figzał, która w swoim nadzorze będzie miała sprawy Oświaty, Kultury i Sportu.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że
na ręce Pana Burmistrza wpłynął wniosek mieszkańców Szklary Huta, dot. prośby o
odłączenie Szklary Huty od sołectwa Sulisławice i utworzenie odrębnego Sołectwa
Szklary Huta.
Poinformował również, że na dzień 24 stycznia br.
przewidywane jest szkolenie dla Radnych Rady Miejskiej, które będzie trwało 4h.
Przedstawił również, co będzie obejmowało to szkolenie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ze względu na
podzielone zdania pod względem odbycia się szkolenia, poddał pod głosowanie
niniejsze szkolenie, kto jest za takim szkoleniem.
Głosowanie: 10 głosów za, 4 głosy przeciw, 4 głosy
wstrzymujące
Rada podjęła decyzję o przeprowadzeniu szkolenia.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował
sołtysów i przewodniczących zarządu, że w Biurze Rady Miejskiej są do odebrania
ogłoszenia o zebraniach wyborczych i o ich terminach.
Radny Marek Ciapka, zwrócił się z prośbą: o przekazanie informacji dot. budżetu w
dziale 4 Dochodów majątkowych. W dziale 4.1 dochody ze sprzedaży mienia
komunalnego jest pozycjonowanych literalnie 13 nieruchomości i lokali,
natomiast w 14 pozycji występuje kwota ogólna, czy są to pozostałe lokale,
które są w fazie szacowania oceny? Czy można uzyskać informację, o jakich
lokalach i nieruchomościach jest mowa?
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, poinformował,
że jeżeli radni tego sobie życzą, na bieżąco będą Państwo informowani o
przekazywanych nieruchomościach, które będą wyznaczane do sprzedaży.
Radny Antoni Dulęba, poruszył temat dot. nadzoru nad celowością zakupu, przez
dyrektorów jednostek, które wiążą się później bezpośrednio z kosztami tych
usług, np. po obserwacji "Delfina", który kupił samochód (jeden z droższych) a
w tej chwili samochodami dostawczymi wożą piasek do zasypywania wykopu przy
usuwaniu awarii. Również stoi tam pług, czy jest zasadność zakupu takiego pługa
dla przedsiębiorstwa, które ma dostarczać wodę i odprowadzać ścieki?
Radny
Franciszek Gawęda, poinformował, że został upoważniony
przez grupę kilkudziesięciu osób, aby na forum Rady Miejskiej podziękować Pani
Radnej Dorocie Krusze za przygotowanie obiado- kolacji dla ludzi potrzebujących
w dniu 1 stycznia, czyli w I-wszym dniu
Nowego Roku.
Radna Grażyna Sobór, poinformowała, że w 2010 roku Sołtysowi ul. Kamienieckiej
obiecano, że zostanie wymieniony przystanek autobusowy. Tam znajdują się dwa
przystanki. Jeden znajduje się pośrodku ul. Kamienieckiej. Stan jest fatalny.
Kiedy i w jakim terminie zostanie albo wymieniony albo naprawiony przystanek?
Kierownik
Wydziału Infrastruktury Komunalnej Wojciech Jankowski, odpowiedział, że w budżecie na rok 2011 są
przewidziane pewne środki na remonty przystanków. Dodał również, że w ubiegłym
roku został wymieniony jeden przystanek, który znajduje się na ulicy
Kamienieckiej. W tym roku są one szczególnie zdewastowane.
Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga Zięba, również wspomniała o wiatach przystankowych oraz poruszyła temat podpunktów
bibliotecznych. Czy oszczędność, jaką przyniesie likwidacja tych podpunktów
bibliotecznych jest oszczędnością zasadną? (koszt miesięczny utrzymania wynosi
ponad 100 zł miesięcznie)
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, poinformował, że
w tej sprawie odpowie na piśmie.
Radny Marek Ciapka, poruszył temat obejścia ulicy Kamienieckiej. Rozpoczęła się
procedura, na jakim etapie ona jest?
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, powiedział, że z
informacji, jakie posiadamy na dzień dzisiejszy Urząd Marszałkowski,
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei przekazała, że umowa jest realizowana oraz, że
nie znają poszczególnych etapów.
Radny
Krzysztof Kotowicz, poinformował,
że może się Pan zwrócić o harmonogram, który musi stanowić załącznik do umowy
Harmonogram czasowo- rzeczowy. Zwrócił
się o udostępnienie dla Radnych harmonogramu pracy robót w/w inwestycji
Sołtys wsi Pawłowice Wanda Biernacka, zwróciła się również o remont przystanku autobusowego oraz żeby
nie likwidować podpunktu bibliotecznego.
Radna Grażyna Sobór, zadała pytanie:, od kiedy będą wykonywane prace udrożnienia
kanalizacji i odprowadzenia wody burzowej na odcinku ulicy Kamienieckiej? Kiedy
ta sprawa zostanie załatwiona?
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, poinformował, że
jest to trudny temat, toczą się już rozmowy z Zastępcą Burmistrza Piotrem
Miernikiem w tym temacie, jak i również z Prezesem "Delfina", ten temat jest
już w naszym zainteresowaniu, jeżeli będą jakiekolwiek szczegóły będziemy na
bieżąco o nich informować.
Kierownik
Wydziału Infrastruktury Komunalnej Wojciech Jankowski, została podyktowana koncepcja rozwiązywania
poszczególnych etapów, celem poprawienia tej struktury zarówno kanalizacji
sanitarnej jak i deszczowej, ten dokument jest do wglądu w Wydziale
Infrastruktury Komunalnej, można się z tym zapoznać, żeby mieć podgląd na
sprawę. Jest to sprawa złożona.
Radny
Marek Ciapka, zwrócił uwagę na oznakowanie ulicy Krzywej.
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiedział, że
po wniosku Radnego Franciszka Gawędy, który miał miejsce na ostatniej sesji,
ten temat został podjęty.
Przewodniczący
Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego Krzysztof Gnach, poinformował, że jest po wstępnej rozmowie z
Komendantem Straży Miejskiej Ryszardem Sobalą oraz, że jest wstępnie
zaplanowane posiedzenie Komisji, które będzie wyjazdowe, aby przyjrzeć się
oznakowaniu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zamknął ten punkt obrad oraz w związku wyczerpaniem
porządku obrad V Sesji Rady Miejskiej zamknął obrady.
Protokołowała
Monika Gwóźdź
Przewodniczący
Rady Miejskiej
(-)
Andrzej Dominik