Protokół nr V/2011

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 12 stycznia 2011 roku

w sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

 

W sesji udział wzięli:

 

1) Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

 

- nieobecny

.                    Kazimierz Figzał

 

 

2) Marcin Orzeszek                          Burmistrz  Ząbkowic Śląskich

3) Piotr Miernik                                Zastępca Burmistrza Ząbkowic Śląskich            

4) Iwona Aibin                                  Sekretarz Gminy     

5) Bożena Kurczyna                         Skarbnik Gminy

6) Paweł Polewski                           Radca Prawny     

 

Kierownicy Wydziałów Urzędu Miejskiego

 

oraz dyrektorzy, kierownicy jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, sołtysi, przewodniczący zarządu osiedli i goście przybyłe na sesję.

 

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  V Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich VI kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 19 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.

 

Poinformował, że protokół z obrad prowadzić będzie Pani Monika Gwóźdź 

 

Następnie przedstawił porządek obrad 

 

Porządek posiedzenia:

1.                  Przyjęcie porządku obrad.

2.                  Podjęcie uchwał:

.                     w sprawie zmian w budżecie miasta i gminy na 2011 rok

.                    w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysów, Rad Sołeckich, Przewodniczących Zarządów Osiedli i Członków Zarządów Osiedli na terenie Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na okres kadencji Rady Miejskiej

.                    w sprawie wygaśnięcia mandatu Radnej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

3.                  Interpelacje i zapytania Radnych.

4.                  Sprawy różne.

5.                  Zakończenie obrad.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał, czy ktoś jeszcze chciałby  wnieść coś do porządku obrad?

 

Ad. Pkt. 1

 

W związku z brakiem uwag, przedstawiony porządek obrad został przyjęty.

 

Ad. Pkt. 2

 

I.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta i gminy na 2011 rok.

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna, zaprezentowała projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu) 

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński, poinformował, że Komisja jednogłośnie zatwierdziła projekt uchwały w tej sprawie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję.

 

Radny Franciszek Gawęda, poinformował, że Szkoła Podstawowa nr 1 w Ząbkowicach Śląskich na ul. Krzywej od wielu lat czeka na tą inwestycję, jest to również nakaz Państwowej Inspekcji Pracy, jak również Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Powinno się znaleźć inny źródło finansowania. Takim źródłem może być Dział 900 Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska rozdział 90 004 pkt. 1 wydatki inwestycyjne, rewitalizacja parku miejskiego im. Sybiraków, została przeznaczona kwota na 2011 rok 300 tys zł. Jeżeli tutaj okroimy 150 tys zł nie będzie to ze szkodą dla nikogo, ponieważ jeżeli wytrzymaliśmy z takim parkiem przez tyle lat, nic się nie stanie jeżeli wytrzymamy jeszcze jeden rok. Kwota 150 tys zł, która zostanie na ten park, również będzie możliwa do wykorzystania. Jedna i druga potrzeba, dachu jak i możliwości zakupu nowego samochodu dla OSP są to sprawy istotne ze względu społecznych jak i bezpieczeństwa. Te pieniądze powinny być znalezione m.in. z tego Działu, o którym była mowa.

Zadał również pytanie dot. zwiększenia na Dział 926 do Skarbnika Gminy Bożeny Kurczyna, o jakie zadania zlecone chodzi do realizacji stowarzyszenia?

 

Poprosił, aby pierwszą wypowiedź jego potraktować jako oficjalny wniosek.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiedział co do pierwszej kwestii, dot. to pożyczenia tylko pieniędzy, my nie rezygnujemy z tego zadania. Wniosek do Ministerstwa Edukacji Narodowej będzie składany w późniejszym terminie. Kolejnymi zmianami w budżecie do tego zadania wrócimy.

 

Jeżeli chodzi o dotacje, to są one w ramach konkursu stowarzyszeń kultury fizycznej z terenu Gminy Ząbkowice, nie przeznaczone konkretnie pod któreś stowarzyszenie, tylko corocznie w ramach ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie ogłasza się konkursy dla stowarzyszeń. Konkurs z funduszów alkoholowych został ogłoszony i w tej chwili po państwa po ewentualnej decyzji zostanie ogłoszony konkurs dla stowarzyszeń kultury fizycznej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał Radnego Franciszka Gawędy, czy taka odpowiedź Pana satysfakcjonuje?

 

Radny Franciszek Gawęda, odpowiedział, że druga część odpowiedzi jest satysfakcjonująca, natomiast sprawę pierwszą prosi, aby potraktować ją jako formalny wniosek.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał czy jeszcze ktoś chce zabrać głos w dyskusji?

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Gminy Zdzisław Burnat, poinformował, że spokojnie przyjął propozycję Pana Burmistrza i Pani Skarbnik o przesunięcie środków z zadania dot. remontu dachu z uwagi na to, że na to zadanie w budżecie jest przewidzianych 250 tys zł. Przesuwając w tej chwili 150 tys zł zadanie nie spada całościowo z realizacji, pozostaje dalej na nim 100 tys zł, co pozwoli na kontynuowanie działań ze strony Urzędu w celu pozyskania dodatkowych środków na wykonanie tego zadania. Jest to na razie pożyczenie środków, a w momencie, kiedy będzie realnie wykonanie zadanie dot. remontu dachu, będziemy szukali dodatkowych pieniędzy w budżecie, aby to zadanie można było wykonać.

 

Odnośnie rewitalizacji parku, w I kwartale tego roku, prawdopodobnie będzie nabór dot. składania wniosków właśnie na realizację tego zadania i pozyskania środków unijnych i dlatego w naszym budżecie muszą się znaleźć środki zabezpieczające realizacje po to abyśmy mogli później uzyskać tą refundację.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem głosów w dyskusji, zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie wniosek Radnego Franciszka Gawędy, aby z Działu 900 Rozdział 90004, na którym jest zapisana kwota 300 tys zł, aby z tego rozdziału zabrać 150 tys zł i przeznaczyć tą kwotę na zakup samochodu strażackiego, a nie skorzystać z propozycji, jaką złożył Pan Burmistrz, aby te 150 tys zł jednak przeznaczyć ze Szkoły Podstawowej nr 1 z dachu.

 

Głosowanie: 1 głos za, 18 głosów przeciw.

 

Zgłoszony wniosek nie przeszedł.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z powyższym poddał pod głosowanie zaprezentowany projekt uchwały.

 

Głosowanie: 18 głosów za, 1 głos przeciw

 

Uchwała została przyjęta.

 

II.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysów, Rad Sołeckich, Przewodniczących Zarządów Osiedli i Członków Zarządów Osiedli na terenie Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie na okres kadencji Rady Miejskiej

 

Sekretarz Gminy Iwona Aibin, zaprezentowała projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

(projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Bogdan Tkaczyński, przedstawił pozytywną opinię Komisji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem dyskusji w przedmiotowej sprawie, poddał projekt uchwały pod głosowanie.

 

Głosowanie

 

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

 

III.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu Radnej Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przedstawił powyższy projekt uchwały.

(projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Oraz otworzył dyskusję w tej sprawie.

 

Radny Krzysztof Kotowicz, zadał pytanie, czy jest jakiś ustawowy termin, który obliguje Radnego do objęcia mandatu, w momencie kiedy mandat nie został objęty od czasu wyboru?

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że jeśli chodzi o ustawę, to jasno precyzuje, że Radny, który będzie obecny na I sesji składa ślubowanie. Np. Radny może przyjść za miesiąc, za pół roku, za rok i może złożyć takie ślubowanie. Natomiast w kolejnej kwestii, dot. przypadku w naszej Radzie, że Pan Radny Kazimierz Figzał nie objął mandatu. Poinformował, również, że ma informację od Pana Kazimierza Figzała, że w tym tygodniu taka rezygnacja Pana Radnego wpłynie do Rady Miejskiej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem dyskusji w przedmiotowej sprawie, poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Głosowanie

 

W wyniku głosowania Wysoka Rada jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

 

Ad. Pkt. 3

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że wpłynęła interpelacja Radnej Grażyny Sobór w sprawie otwarcia łącznika ul. Kamienieckiej z ul. B. Chrobrego w Ząbkowicach Śląskich dla pojazdów do 3,5 tony, którą również przedstawił.

Interpelacja zostanie przekazana Panu Burmistrzowi.

 

Ad. Pkt. 4

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, poinformował zgromadzonych o podjętych decyzjach personalnych. 4 stycznia br. został powołany na I-go Zastępcę Burmistrza Ząbkowic Śląskich Pan Piotr Miernik, który będzie się zajmował w Urzędzie Miejskim nadzorem nad Wydziałem Infrastruktury Komunalnej oraz nad Wydziałem Gospodarki Przestrzennej i będzie merytorycznie odpowiadał za zadania Zakładu Gospodarki Komunalnej, "Delfina", "Powiernika", "TBS-u". 10 stycznia br. została powołana na II-go Zastępcę Burmistrza Ząbkowic Śląskich Pani Ewa Figzał, która w swoim nadzorze będzie miała sprawy Oświaty, Kultury i Sportu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że na ręce Pana Burmistrza wpłynął wniosek mieszkańców Szklary Huta, dot. prośby o odłączenie Szklary Huty od sołectwa Sulisławice i utworzenie odrębnego Sołectwa Szklary Huta.

 

Poinformował również, że na dzień 24 stycznia br. przewidywane jest szkolenie dla Radnych Rady Miejskiej, które będzie trwało 4h. Przedstawił również, co będzie obejmowało to szkolenie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ze względu na podzielone zdania pod względem odbycia się szkolenia, poddał pod głosowanie niniejsze szkolenie, kto jest za takim szkoleniem.

 

Głosowanie: 10 głosów za, 4 głosy przeciw, 4 głosy wstrzymujące

 

Rada podjęła decyzję o przeprowadzeniu szkolenia.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował sołtysów i przewodniczących zarządu, że w Biurze Rady Miejskiej są do odebrania ogłoszenia o zebraniach wyborczych i o ich terminach.

 

Radny Marek Ciapka, zwrócił się z prośbą: o przekazanie informacji dot. budżetu w dziale 4 Dochodów majątkowych. W dziale 4.1 dochody ze sprzedaży mienia komunalnego jest pozycjonowanych literalnie 13 nieruchomości i lokali, natomiast w 14 pozycji występuje kwota ogólna, czy są to pozostałe lokale, które są w fazie szacowania oceny? Czy można uzyskać informację, o jakich lokalach i nieruchomościach jest mowa?

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, poinformował, że jeżeli radni tego sobie życzą, na bieżąco będą Państwo informowani o przekazywanych nieruchomościach, które będą wyznaczane do sprzedaży.

 

Radny Antoni Dulęba, poruszył temat dot. nadzoru nad celowością zakupu, przez dyrektorów jednostek, które wiążą się później bezpośrednio z kosztami tych usług, np. po obserwacji "Delfina", który kupił samochód (jeden z droższych) a w tej chwili samochodami dostawczymi wożą piasek do zasypywania wykopu przy usuwaniu awarii. Również stoi tam pług, czy jest zasadność zakupu takiego pługa dla przedsiębiorstwa, które ma dostarczać wodę i odprowadzać ścieki?

 

Radny Franciszek Gawęda, poinformował, że został upoważniony przez grupę kilkudziesięciu osób, aby na forum Rady Miejskiej podziękować Pani Radnej Dorocie Krusze za przygotowanie obiado- kolacji dla ludzi potrzebujących w dniu 1 stycznia, czyli  w I-wszym dniu Nowego Roku.

 

Radna Grażyna Sobór, poinformowała, że w 2010 roku Sołtysowi ul. Kamienieckiej obiecano, że zostanie wymieniony przystanek autobusowy. Tam znajdują się dwa przystanki. Jeden znajduje się pośrodku ul. Kamienieckiej. Stan jest fatalny. Kiedy i w jakim terminie zostanie albo wymieniony albo naprawiony przystanek?

 

Kierownik Wydziału Infrastruktury Komunalnej Wojciech Jankowski, odpowiedział, że w budżecie na rok 2011 są przewidziane pewne środki na remonty przystanków. Dodał również, że w ubiegłym roku został wymieniony jeden przystanek, który znajduje się na ulicy Kamienieckiej. W tym roku są one szczególnie zdewastowane.

 

Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga Zięba, również wspomniała o wiatach przystankowych oraz poruszyła temat podpunktów bibliotecznych. Czy oszczędność, jaką przyniesie likwidacja tych podpunktów bibliotecznych jest oszczędnością zasadną? (koszt miesięczny utrzymania wynosi ponad 100 zł miesięcznie)

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, poinformował, że w tej sprawie odpowie na piśmie.

 

Radny Marek Ciapka, poruszył temat obejścia ulicy Kamienieckiej. Rozpoczęła się procedura, na jakim etapie ona jest?

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, powiedział, że z informacji, jakie posiadamy na dzień dzisiejszy Urząd Marszałkowski, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei przekazała, że umowa jest realizowana oraz, że nie znają poszczególnych etapów.

 

Radny Krzysztof Kotowicz, poinformował, że może się Pan zwrócić o harmonogram, który musi stanowić załącznik do umowy Harmonogram czasowo- rzeczowy. Zwrócił się o udostępnienie dla Radnych harmonogramu pracy robót w/w inwestycji

 

Sołtys wsi Pawłowice Wanda Biernacka, zwróciła się również o remont przystanku autobusowego oraz żeby nie likwidować podpunktu bibliotecznego.

 

Radna Grażyna Sobór, zadała pytanie:, od kiedy będą wykonywane prace udrożnienia kanalizacji i odprowadzenia wody burzowej na odcinku ulicy Kamienieckiej? Kiedy ta sprawa zostanie załatwiona?

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, poinformował, że jest to trudny temat, toczą się już rozmowy z Zastępcą Burmistrza Piotrem Miernikiem w tym temacie, jak i również z Prezesem "Delfina", ten temat jest już w naszym zainteresowaniu, jeżeli będą jakiekolwiek szczegóły będziemy na bieżąco o nich informować.

 

Kierownik Wydziału Infrastruktury Komunalnej Wojciech Jankowski, została podyktowana koncepcja rozwiązywania poszczególnych etapów, celem poprawienia tej struktury zarówno kanalizacji sanitarnej jak i deszczowej, ten dokument jest do wglądu w Wydziale Infrastruktury Komunalnej, można się z tym zapoznać, żeby mieć podgląd na sprawę. Jest to sprawa złożona.

 

Radny Marek Ciapka, zwrócił uwagę na oznakowanie ulicy Krzywej.

 

Burmistrz Ząbkowic Śląskich Marcin Orzeszek, odpowiedział, że po wniosku Radnego Franciszka Gawędy, który miał miejsce na ostatniej sesji, ten temat został podjęty.

 

 

Przewodniczący Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego Krzysztof Gnach, poinformował, że jest po wstępnej rozmowie z Komendantem Straży Miejskiej Ryszardem Sobalą oraz, że jest wstępnie zaplanowane posiedzenie Komisji, które będzie wyjazdowe, aby przyjrzeć się oznakowaniu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zamknął ten punkt obrad oraz w związku wyczerpaniem porządku obrad V Sesji Rady Miejskiej zamknął obrady.

 

 

Protokołowała

Monika Gwóźdź

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                            (-) Andrzej Dominik