Protokół nr XX / 2007

z Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 20 grudnia 2007 roku

w Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina rozpoczęcia 14 05

Godzina zakończenia 16 40

 

W sesji udział  wzięli :

 

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof  Kotowicz                  Burmistrz   Ząbkowic Śląskich

Ireneusz Woźniakowski            Zastępca Burmistrza

Waldemar Markiewicz               Zastępca Burmistrza

Iwona Aibin                              Sekretarz Gminy                 

Bożena Kurczyna                     Skarbnik Gminy  

Paweł Polewski                         Radca Prawny 

 

Oraz goście zaproszeni wg listy obecności:

 

Nieobecni radni to:

Zdzisław Burnat            nieobecny usprawiedliwiony

 

 

         Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  - o t w o r z y ł   XX  Sesję Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich V kadencji,  stwierdzając że uczestniczy w niej 18 radnych, co stanowi odpowiednie quorum przy którym rada może obradować                   i podejmować  prawomocne  uchwały .

 

Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska - inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.

 

Następnie przedstawił porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  3. Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.
  4. Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.
  5. Sprawy różne.
  6. Podjęcie uchwał:

.        w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie na 2007 rok.

.        w sprawie zmiany uchwały nr III/25/2007 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 6 marca 2007 roku w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2007-2009.

.        w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację w latach 2008-2011 zadania pt. "utrzymanie parkingów" polegającego na zorganizowaniu i administrowaniu strefy płatnego parkowania na terenie miasta Ząbkowice Śląskie.

.        w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Sulisławice.

 

  1. Interpelacje i zapytania radnych.
  2. Zakończenie obrad.

 

Ad. pkt 1

Przewodniczący Rady Andrzej Dominik zaproponował, aby z porządku obrad zdjąć pkt. 2 dot. przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Protokół został napisany, ale radny zgłosił, że protokół nie jest pisany słowo w słowo. Na najbliższą sesją protokół zostanie poprawiony i przedstawiony radzie.

Zgłosił wniosek, aby wycofać z porządku obrad podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację w latach 2008-2011 zadania pt. "utrzymanie parkingów" polegającego na zorganizowaniu i administrowaniu strefy płatnego parkowania na terenie miasta Ząbkowice Śląskie. Zaproponował, aby do rozpatrzenia tego projektu uchwały przystąpić jeszcze w tym miesiącu w dniu 28 grudnia. Podkreślił, iż jest po rozmowie z panią Skarbnik i będzie musiał zwołać jeszcze jedną sesję w dniu 28 grudnia, ponieważ będą przeniesienia budżetowe gdyż zostały zbyte akcje jak i również musimy przyjąć niewygasające wydatki w danym roku.

Swój wniosek argumentował tym, iż będą jeszcze 3 dni, aby których można zasięgnąć opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej czy podjęcie uchwały w sprawie zobowiązania nie będzie skutkowało, jeśli chodzi o prognozę długu na następne lata. Dodał, iż w dniu wczorajszym rozmawiał z Urzędem Miejski w Dzierżoniowie - tam jest umowa zawarta na okres 5 lat, jeśli chodzi o strefę płatnego parkowania. Natomiast nie wiem, dlaczego rada tamta nie podjęła podobnej uchwały, ale to jest ich sprawa. W związku z tym Pani Skarbnik ja uważam, że pani jest tutaj władna w tym temacie. Bardzo bym prosił, aby pani zasięgnęła jeszcze opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej, czy w tym kształcie może być ten projekt uchwały, czy to nie skutkuje prognozą długu.

Poinformował, iż 28 grudnia będzie posiedzenie rady, przed tym posiedzenie będzie musiała się odbyć również komisja rozwoju gospodarczego i budżetu, aby zaopiniować projekty uchwał.

 

W wyniku dyskusji ustalono, iż:

 

Ustalono, iż Sesja Rady Miejskiej odbędzie się 28 grudnia  o godz. 10 natomiast Komisja Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o godz. 8 30  .

 

Radny Władysław Witkowski zaproponował, aby punkt 5 sprawy różne przenieść na koniec dzisiejszych obrad.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik oddał pod głosowanie zgłoszone wnioski:

1) Wycofanie z porządku obrad pkt. 2 przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

 

Głosowanie

15 "za"

4 wstrzymujące

 

Wniosek został przyjęty przez Wysoką Radę, z porządku obrad wycofano przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

 

2) Wycofanie z porządku obrad "rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację w latach 2008-2011 zadania pt. "utrzymanie parkingów" polegającego na zorganizowaniu i administrowaniu strefy płatnego parkowania na terenie miasta Ząbkowice Śląskie."

 

Głosowanie

13 "za"

5 wstrzymujących

 

Wniosek został przyjęty przez Wysoką Radę.

 

3) Przeniesienie pkt. 5 "sprawy różne" jako ostatni na dzisiejszej sesji.

 

Głosowanie:

6 "za"

10 "przeciw"

2 wstrzymujące

 

Wysoka Rada nie przyjęła zgłoszonego wniosku.

 

Ad. pkt 3

Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik przedstawił informację  z pracy od ostatniej sesji: uczestniczyłem w pracach stałych Komisji Rady Miejskiej, przyjmowałem interesantów, uczestniczyłem wraz z Panem Burmistrzem i Panią Ireną Szewczyk - Przewodnicząca Komisji Oświaty             w spotkaniu integracyjnym "Mikołaj wszystkich dzieci". Oglądał przedstawienie w Ząbkowickim Ośrodku Kultury "Wigilia inaczej". Byłem w Ciepłowodach na konkursie "Na bielusieńkim obrusie", w którym brały udział Koła Gospodyń Wiejskich z Tarnowa, Sulisławic i Stolca. Wspólnie z Radnym Markiem Ciapką oraz Burmistrzem Waldemarem Markiewiczem uczestniczył w pożegnaniu Dyrektora Urzędu w Wiesloch.

 

Ad. pkt 4

Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.

 

Informację przedstawił Burmistrz Krzysztof Kotowicz.

 

21.11.2007 - 28.11.2007

 

 

 

29.11.2007

 

 

 

 

30.11.2007

 

.         URLOP

.        Spotkanie z panią Izabelą Lisowską kierownikiem Ośrodka Pomocy Społecznej. Przegląd pomieszczeń i wyposażenia ośrodka.

.        Udział w uroczystości włączenia Ochotniczej Straży Pożarnej z Braszowic do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.

 

 

 

03.12.2007

 

Przegląd stanu instalacji monitoringu wizyjnego.  

 

 

 

 

 

 

 

04.12.2007

 

 

05.12. 2007

 

 

 

06.12.2007

 

 

07.12.2007

 

 

 

08.12.2007

 

 

09.12.2007

 

 

 

 

10.12.2007

 

 

 

11.12.2007

 

 

 

 

 

 

 

 

12.12.2007

 

 

 

13.12.2007

 

 

 

 

14.12.2007

 

 

 

 

15.12.2007

 

 

 

 

 

 

 

16.12.2007

 

 

 

17.12.2007

 

 

18.12.2007

 

 

19.12.2007

 

 

 

20.12.2007

 

 

Radny Ryszard Barański Panie Burmistrzu powiedział Pan, że 7 grudnia uczestniczył Pan w Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Wspólników spółki Zakładu Gospodarki Komunalnej. Na tym walnym zgromadzeniu została odwołana z członka Rady Nadzorczej Pani Aneta Koczoń. Jakie były względy merytoryczne odwołania tej Pani, ona była reprezentantem załogi- desygnowanym na członka Rady Nadzorczej. Proszę powiedzieć, kto został powołany w jej miejsce, czy to jest prawdą, że osoba ta jest z Wrocławia i czy to jest prawdą, że osoba ta nie ma uprawnień tzn. ukończonego dyplomu dla członków rad nadzorczych. Jakie były względy merytoryczne odwołania tej Pani?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz Panie Przewodniczący nie jest prawdą, że osoba ta nie ma certyfikatu Ministerstwa Skarbu Państwa do udziału                   w pracach rad nadzorczych. Jest prawdą, że jest z Wrocławia, jest prawdą, że  w miejsce Pani Anety Koczoń został powołany Pan Jacek Bugieł, ma wszelkie kompetencje aby uczestniczyć w pracach rady nadzorczej. Natomiast podczas nadzwyczajnego walnego zgromadzenia została zmieniona umowa spółki, w wyniku której w skład rady nadzorczej nie musi wchodzić przedstawiciel załogi i skutkiem tej decyzji było odwołanie przedstawiciela załogi i powołanie przedstawiciela właściciela.

 

Radny Ryszard Barański Pan dosyć szczegółowo tutaj omawiał swój plan pracy, ale zapomniał pan powiedzieć o jednym ważnym wydarzeniu dla mieszkańców Ząbkowic- 6 w dniu Mikołaja wysłał Pan pismo do Ząbkowickiego Ośrodka Kultury, z którego wynikało jednoznacznie, że nie zamierza pan przedłużyć umowy z tą panią. Jakie są względy merytoryczne tego postępowania Pana i chciałbym, żeby pan w kontekście pozytywnej oceny ze strony komisji, mieszkańców, sołtysów działalności tej Pani wypowiedział się Pan w tym temacie.

 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz 6 grudnia rzeczywiście zostało wysłane zarządzenie burmistrza, które określało obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji w związku z upływem okresu powołania pani Danuty Tkaczonek na dyrektora ZOK. Jest to czynność proceduralna, w każdym przypadku kiedy kończy się komuś jakakolwiek kadencja dokonuje się lub powinno się dokonywać się takiego zestawienia inwentaryzacyjnego,                     z którego wcale nie wynika i nie jest to przesądzające, iż nastąpi zmiana bo decyzja w tym względzie zostanie podjęta przeze mnie w terminie jaki uznam za właściwy, a więc jaki jest obowiązujący. Przypomnę, że akt powołanie pani Danuty Tkaczonek na dyrektora ZOK upływa z dniem 31 grudnia bieżącego roku i zapewniam państwa, że do tego czasu ta decyzja nie będzie podjęta przeze mnie bez głębokiego namysłu i bez uwzględnienia wszelkich opinii, które do mnie napływają.

 

Radna Jolanta Mitręga Panie Burmistrzu powiedział pan o remoncie budynku Opieki Społecznej w Ząbkowicach Śląskich, czy w ślad za tym, co Pan mówił, po korekcie do projektu budżetu na przyszły rok będą ujęte pieniądze, ponieważ my jako Zarząd Mieszkańców Osiedla nr 3 wnioskowaliśmy m.in. o remont tego budynku.

 

 Burmistrz Krzysztof Kotowicz Panie Przewodniczący i Pani Radna jest             w obecnym i znanym już państwu projekcie zapis na remont adaptacyjny pomieszczeń OPS. Ja na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego                       i Budżetu pytany o to samo przez Panią Raus, powiedziałem w ten sposób, ja się do tego tutaj przyznaje i nie mam cienia wątpliwości, że jestem konsekwentny w tym co mówię otóż  z tych dwóch budynków, które na terenie osiedla XX-lecia są obiektami gminy, moim zdaniem pierwszeństwo w zakresie remontu termomodernizacyjnego i wszelkich działań estetyzacyjnych  powinno mieć przedszkole. Natomiast chciałbym bardzo, żeby udało się znaleźć przy korekcie budżetu środki większe i przy okazji remontu OPS przynajmniej "oschludnić", że tak powiem ten budynek,                   w którym się znajduje m.in. siedziba Zarządu Osiedla XX-lecia, ale ma to sens tylko wówczas tak naprawdę zrobilibyśmy pełnokompleksowy remont tego  obiektu - termomodernizacyjny z wymianą całej otuliny, okien, okuć itd. I to już jest poważniejsza rzecz, w związku z tym pierwszeństwo                     w kolejności ma przedszkole. Najpierw była szkoła, przedszkole i dopiero ten budynek. Nie chciałbym jakby w tym względzie składać daleko idących deklaracji, ponieważ wiemy też w tym Urzędzie wszyscy, że na skutek konieczności korekty budżetu po stronie dochodowej, bo prognoza, jaką ja przedstawiłem państwu oparta była na projektach uchwał podatkowych, które państwo poddaliście szczegółowej analizie i moje wnioski nie zostały częściowo uwzględnione. W związku z tym jest różnica oczywista dla wszystkich i siłą rzeczy w tej chwili różnica 2 850 000 zł. bo taki jest efekt decyzji podatkowych Rady Miejskiej w stosunku do prognozy. 2 850 000 wymaga takiego przeorganizowania budżetu po stronie dochodowej, co już nastąpiło - państwo znacie te informacje, i po stronie wydatkowej - co jeszcze trwa. Bo nie jest proste znaleźć takie sposoby, aby nie używając nożyczek                a raczej gumki próbować ten budżet spiąć.

         Powiem tak- nie widzę w kolorowych barwach tego wniosku, aczkolwiek bardzo nad tym ubolewam.

 

Jadwiga Zięba Sołtys wsi Strąkowa odniosła się do wypowiedzi odnośnie            E-Urzędu. Pogoń za elektronicznym przekazem i wiążące się z tym koszty jest jakimś przerostem formy nad treścią. W świetle potrzeb, z jakimi boryka się nasza gmina tutaj ambicje bycia w czołówce urzędu zarządzającego gminą, która niestety do czołówki pod żadnym względem nie należy- jest mierzeniem zbyt wysoko, w sytuacji kiedy mamy bardzo przyziemne sprawy Druga sprawa jaką poruszyła to otrzymanie 1000 piłek. Wyraziła nadzieję, iż z 1000 chociaż po kilka trafi do sołectw. 

 

Burmistrz Krzysztof  Kotowicz Pani Sołtys, Panie Przewodniczący ja zacznę odpowiedź od drugiego pytania. Otóż te 1000 piłek to jest takie mniej więcej po jednej piłce na oddział klasowy na terenie powiatu. Tak mniej więcej zarząd KGHM sobie wyliczył. Generalnie zakłada się, że to będzie przypadało proporcjonalnie do liczby oddziałów klasowych we wszystkich szkołach gmin należących do powiatu. Więc ja nie chciałbym mówić dzisiaj, że jest ich tysiąc, bo ja sam tego nie wiem - w skali powiatu nie mam takiej orientacji, i jeżeli będzie cokolwiek nadto, to oczywiście, że tak Pan Prezes powiedział w ten sposób "Gmina Ząbkowice Śląskie jako gospodarz ma tu pewne preferencje", ale jeżeli by się okazało, że jest dokładnie 1000 tych oddziałów i trzeba będzie te piłki rzeczywiście rozdzielić metodą po równo to dzięki temu nie trzeba będzie już tych 1000 piłek, czy 500 kupować z budżetu poszczególnych gmin. I w ten sposób ja mogą powiedzieć, że spróbujemy znaleźć 17 piłek własnymi siłami.

         A co do pierwszego ważniejszego Pani pytania o E-Urząd , jest to ustawa a z ustawą to dyskusja jest na poziomie sejmu a nie samorządu i gdyby ustawodawca wykonał jakiś manewr odsuwający w czasie to nam byłoby o wiele wygodniej, ale po pierwsze ja w to nie wierzę, po drugie uważam, że byłby to błąd. To właśnie elektroniczny obieg dokumentów E-Urząd potania docelowo działanie administracji, przyśpiesza jej działanie, a co najważniejsze pozwala obywatelowi monitorowa jego sprawę tak jak na koncie w banku. Jeśli ktoś z państwa ma rachunek bankowy w Internecie to w każdej chwili z telefonu komórkowego można sobie pozwolić przy pomocy kilku przyciśnięć wejść na własny rachunek bankowy. I to samo ma dotyczyć spraw obywateli, żeby z każdego miejsca gdziekolwiek jest móc zobaczyć w telefonie komórkowym sprawy własne. Co więcej szef danego urzędu mając odpowiednie oprogramowanie widzi jak długo sprawa jest procedowana i jest monitoring natychmiastowy, kiedy jest termin przekraczany.

         Dopóki ta ustawa obowiązuje a jakiś obywatel nie dostanie się przez sieć do urzędu w Ząbkowicach Śląskich to będzie miał prawo do powództwa cywilnego o to, że go naraziłem na szkody. Bo on nie musi tu przychodzić, on nie ma ochoty, on jest teraz np. na Barbados chce złożyć wniosek o coś tam, albo coś się zapytać. Ja mu powiem: "przyjdź pan do urzędu, napisz pan podanie". I co ? Odpowiedź jest sama.

 

Jadwiga Zięba Sołtys wsi Strąkowa ja chciałabym jeszcze w nawiązaniu do tego. Panie Burmistrzu myśmy już kilka lat wcześniej słyszeli o tym, że unia będzie od nas wymagała do 2013 roku skanalizowania. To jest chyba istotniejsze dla nas wszystkich. Bo o tym, że można w komórce konto wszyscy, którzy posługują się tymi narzędziami wiedzą. Tylko ja  to się ma proporcjonalnie do obywateli każdej gminy. Ilu z nich ma konto elektroniczne, ilu będzie z wysp Hulagula składało podanie o przesunięcie płotu czy opłacenie za garaż.

         Co tu dużo mówić, ci co posługują się kontem elektronicznym stąd wyjeżdżają i  może będziemy dostosowywać nasze możliwości do tych, którzy musieli stąd wyjechać. Bo im przede wszystkim będzie potrzebne takie narzędzie, a zostają tu ludzie starsi, którzy i tak nie skorzystają z takiego narzędzia i dalej będą musieli po schodach o lasce przychodzić, żeby załatwić swoje sprawy.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz Pani Sołtys prawdą jest, że do urzędu miejskiego od strony frontu nie da się wejść inaczej jak po schodach. Natomiast od strony zewnętrznej tych schodów jest trochę mniej, już w styczniu będzie uruchomione Biuro Obsługi Petenta. Będzie szereg spraw, które do tej pory załatwia się, jak Pani słusznie i ja przyznaje z przykrością wielką dotąd tego nie uregulowano, ale tu jest znowu, wszystko na raz chciałoby się. Otóż będzie to biuro obsługo petenta na parterze. Będzie świadczyło obsługę interesanta, który się znajdzie na poziomie parteru tego budynku i z wszystkimi sprawami będzie mógł ten petent być obsłużony, dowiedzieć się, zostawić dokumenty czy wniosek tutaj na parterze. I również tutaj będzie mógł otrzymywać zwrotna wiadomość w terminie ustalonym przez urzędnika i przez niego. Oczywiście to dotyczyć będzie początkowo prostszych rzeczy, stopniowo będziemy ten zakres rozszerzać, również kwestia godzin obsługi itd. Gdybyśmy mówili o nowoczesnym urzędzie to ja rzeczywiście przyznaje, że nie informatyzacja jest jedynym problemem, tu schody są problemem. Drugim problemem jest jakoś tego parteru, a więc jego czystość, przejrzystość, światło itd. To są rzeczy oczywiste. Naprawdę chciałoby się wszystko zmienić w krótkim czasie. Myślę, że Biuro Obsługi Petenta, o którym Państwo już wiecie. Też na ten cel pozyskaliśmy, Pani Sekretarz nad tym pracowała, środki z PFRON-u. Już są nam te środki z resztą przyznane i my je częściowo zdążyliśmy je skonsumować. Bo już pewne rzeczy są zakupione. To jest kwestia najbliższych kilkunastu dni, więc będzie pewien krok Ideałem by było, aby ten budynek był budynkiem inteligentnym nie tylko w sensie technologicznym, ale również inteligentnym w sensie obsługi. Niezależnie od tego czy człowiek obsłuży czy automat to obsługa musi być sprawowana w sposób przejrzysty, czytelny i skuteczny. A elektronizacja w moim przekonaniu temu służy lepiej niż człowiek. Rzecz jasna czasem trzeba też człowieka, ja odpowiadając na Pani uwagę na temat kto jakie ma zaufanie do urządzeń przyznaje chętnie wykonuje przelewy przez telefon, chętnie wyciągam pieniądze z bankomatu przy pomocy karty bankomatowej, ale jak mam dać pieniądze do banku to nie wkładam to w rzutnik tylko idę do okienka mimo, że jestem człowiekiem średniego wieku.

 

Radny Franciszek Gawęda poruszył sprawę dotacji na remont Krzywej Wieży. W ubiegłej kadencji za czasów Burmistrza Marcinkowa koszt remontu Krzywej Wieży wyceniono na 600 tys. zł. Na podstawie tej kwoty Burmistrz Marcinków uzyskał dotacje w zaokrągleniu w wysokości 200 tys. (dokładna kwota 193 tys. zł) To jest mniej więcej 1/3 kwoty w stosunku do kosztorysu, w stosunku do przewidywanych kosztów remontu. Dzisiaj będziemy podejmować decyzje w sprawie podwyższenia kwoty do zapłacenia, jeżeli to dobrze rozumie o 237 tys. zł

         W dużym zaokrągleniu z kwoty 1 800 000 otrzymaliśmy 600 tys. zł. również 1/3. Dla mnie jest ta sama skala.. . .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz ja jednak muszę potrzymać moje sprostowanie Panie Radny te 193 tys. zł to było do 300 tys. a więc tu jest trochę inaczej. Pan Burmistrz Marcinków miał o wiele lepszy sukces w stosunku do mnie. Ja przyznaje, zdecydowanie lepszy był ode mnie. Dostał 193 tys. zł a ja dostałem tylko 600 tys.

         Natomiast podkreślam jedną ważną informację, otóż mieliśmy - chyba któraś z gazet napisała o tym, że lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu. Bardzo słuszne powiedzonko i mieliśmy wróbla w garści a gołąb tak sobie lekko przysiadywał na jednym z daszków i faktycznie kiedy ja dostałem pierwszą odmowę pana ministra to pomyślałem sobie, że tego wróbelka niepotrzebnie wypuściłem, ale pomyślałem tak przez parę godzin. Następnego dnia od nowa i mamy to co mamy - na koncie te 600 tys. zł.

         Procentowo jest tak jak pan mówi, nawet jest na moją niekorzyść, ale kwotowo ma się to zupełnie inaczej. Ale jest jeszcze jedno ale, w przypadku umowy ze SPOR-em gdybyśmy skonsumowali te 193 tys.    zamknęlibyśmy sobie prawo do aplikowania do jakichkolwiek funduszy na 5 lat od daty rozliczenia remontu konserwatorskiego Krzywej Wieży. Jak państwo wiecie  - mała dygresja- remont Izby Pamiątek zakończył się w maju, jeszcze wczoraj podpisywałem dokumenty dot. wyjaśnień i będą one przychodziły przypuszczam ok. pół roku. I można liczyć, że w wakacje przyszłoroczne ustanie ten potok wątpliwych pytań, rozliczeń. I od tego momentu będzie biegł okres 5 lat kiedy nie wolno nam się ubiegać, przynajmniej w świetle obecnych przepisów, o nowe środki na ten obiekt.

         W przypadku Krzywej Wieży mamy do czynienia z zupełnie inną skalą kwot. Bo po pierwsze uzyskane 600 tys. zł nie zamyka od dzisiaj furtki o ubieganie się ośrodki następne. A ja oczywiście taki zamiar mam, a co więcej pracujemy nad tym już, aby już wydane środki, te większe o które rzeczywiście pan słusznie zauważył, wczoraj na komisji budżetowej była mowa i Pani Skarbnik może wyjaśnić całą operacje finansową, bądź pan burmistrz Woźniakowski okoliczności, czy motywy takich a nie innych zmian.

         Natomiast istotą jest to, że nie zamykamy sobie furtki na następne środki i ja uważam, że sztandarowy zabytek, jakim jest Krzywa Wieża dla Ząbkowic Śląskich na to zasługuje. Przyznaje proporcje są na moją niekorzyść, ale uważam, że suma sumarum efekt jest o niebo korzystniejszy, kto nie wierzy niech zobaczy jak Krzywa Wieża dzisiaj wygląda. A nie wyglądała tak przez kilka dobrych ostatnich lat.

 

Radna Jolanta Mitręga Panie Burmistrzu ja jeszcze wrócę do tego elektronicznego obiegu dokumentów, ile to będzie kosztowało Gminę w 2008 roku i docelowo cała ta operacja ile będzie kosztowała ?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz oddał głos Pani sekretarz Iwonie Aibin

 

Sekretarz Gminy Iwona Aibin  - zapis nieczytelny

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz w projekcie budżetu jest zapisana kwota w wysokości 300 tys. na ten cel w tym roku. Standardy określa Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, natomiast rzeczywiście zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania i instalacji, założenia tego wszystkiego to już jest kwestia przetargowa. To nie musi być tyle, to może być mniej, ale standardy bardzo precyzyjnie, bo je później weryfikuje również ministerstwo. Tylko chcę państwu zwrócić uwagę, że działając znowu na korzyść gminy, inwestując w ten system elektronicznego urzędu my również mamy prawo ubiegać się o środki zewnętrzne tj., bez własnego wkładu nie będziemy mogli ubiegać się o refundacje, to jest podstawowe kryterium, nie wykonasz za swoje pieniądze, nie licz, że my ci to sfinansujemy.

 

Ad. pkt 5

Sprawy różne.

 

Radny Ryszard Barański Szanowni Państwo, Panie Burmistrzu docierają do rady niepokojące informacje na temat pańskiej polityki kadrowej w urzędzie gminy oraz w podległych spółkach i zakładach. Ja chciałem w woli informacji powiedzieć, że radni rady miejskiej złożą dzisiaj na ręce pana przewodniczącego rady pismo z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnej sesji w tym temacie z porządkiem obrad "Polityka kadrowa burmistrza Ząbkowic w Urzędzie Gminy oraz spółkach podległych Gminie Ząbkowice Śląskie. Chciałem poinformować, że taka sesja wkrótce się odbędzie i prosiłbym pana burmistrza, żeby przygotował materiały odnośnie tego tematu. A skoro już jestem przy mikrofonie to chciałem krótko powiedzieć, jak już wspomniałem napływają bardzo niepokojące informacje na temat pańskiej polityki kadrowej, że w niektórych spółkach zatrudnieni są ludzie z rodzin bliskich, poza tym zatrudniani są znajomi, przyjaciele i dlatego chcielibyśmy sobie wyjaśnić te wszystkie kwestie i prosiłbym, żeby pan burmistrz przygotował te informacje.

         Dzisiaj złoże,  gdzieś na początku stycznia odbędzie się ta sesja. Dziękuję bardzo.

 

Halina Narwojsz Przewodnicząca Zarządu Osiedla Słonecznego odczytała oświadczenie Zarządu Osiedla nr w Ząbkowicach Śląskich :

         "Zarząd Osiedla nr 4 oświadcza, że Uchwała 5/2007 w sprawie budowy pawilonu handlowego na Osiedlu Słonecznym została podjęta na podstawie opinii mieszkańców osiedla a nie nacisku z zewnątrz. Insynuacje jakoby zarząd miał osiągnąć korzyści są niestosowne. Informujemy, że poprzednie zarządy popierały plan budowy pawilonu handlowego a obecny podjął uchwałę w związku z planem zagospodarowania przestrzennego. Wypowiedź Pana Ryszarda Barańskiego - Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich była nieprawdziwa i tendencyjna. Pracując na rzecz społeczności lokalnej zarząd nie oczekuje korzyści ani poklasku". W imieniu zarządu Halina Narwojsz.

 

Radny Franciszek Gawęda przestawił sprawy, z którymi zgłosili się do niego mieszkańcy Ząbkowic:

  1. Brak oświetlenia miasta przed świętami Bożego Narodzenia
  2. Co z murem oporowym przy ul. Batalionów Chłopskich, czy prawdą jest, że grozi zawaleniem ?
  3. Na jakim etapie są prace związane z Ratuszem  ?
  4. Czy i kiedy Krzywa Wieża zostanie udostępniona zwiedzającym ?

 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz Panie Przewodniczący, Panie Radny udostępnienie Krzywej Wieży jest rzeczywiście moją największą ambicją i myślę, że wszystkich nas to łączy, również państwa chciałbym zaprosić na wspólną wycieczkę, po schodach Krzywej Wieży i bardzo się cieszę, że warunki do tego są już coraz bliższe. Na obecnym etapie oczekujemy już tylko odbioru remontu konserwatorskiego Krzywej Wieży. Termin tego odbioru jest zaplanowany na dzień 28 grudnia, ja tego terminu zmienić nie mogę, ponieważ są już ustalone wszystkie strony na odbiór. Więc być może sesja skończy się wspólnym wypadem na Krzywą Wieżę. Wiem, że środki zapisane w projekcie budżetu na rok przyszły zakładają również pewne prace wewnątrz Krzywej Wieży i nie jest tajemnicą, że zmiany w kosztach realnych wykonanych wynikają m.in. z faktu, iż ściana północna Krzywej Wieży praktycznie okazała się być całą Krzywą Wieża, jeżeli idzie o koszt, ponieważ ze wzglądu, że była to ściana północna, była narażona na największą erozję. Ja komunikowałem to chyba przez prasę, nie wiem czy zostało opublikowane, iż spoiny pomiędzy historycznymi cegłami w latach 70-tych były uzupełnione takim powiedziałbym bardzo dyplomatycznie rzecz nazywając chamskim betonem. I ten beton stopniowo lasował te cegły, cała ściana północna wymagała rozbiórki, na szczęście nie skutkowało to odsówką terminową, bo wykonawca chciał to wszystko zrobić w terminie, profesjonalnie, co dwa tygodnie był konserwator zabytków, co dwa tygodnie była narada koordynacyjna. Wszystko odbywało się pod ścisłą kontrolą wszystkich możliwych służb. W każdym bądź razie chcąc zmieścić się w kwotach musieliśmy dokonywać zmian w zakresie robót, oczywiście w uzgodnieniu też z konserwatorem zabytków i w pewnej koherencji z wnioskami pisanymi do ministra, bo ministerstwo też musi wiedzieć, na co pieniądze daje. I skutkiem tego pewne prace, które nie zostały wykonane wewnątrz Krzywej Wieży właśnie po to, żeby powłoka tego obiektu została już w pełni uzupełniona i zabezpieczona od A do Z, od góry na dół, zostały wykasowane nazwijmy to, czy skreślone z ewidencji prac na ten rok i zostaną przesunięte na rok przyszły a nawet gdyby wszystko odbyło się zgodnie z planem to i tak na pewno Krzywa Wieża  musi być profesjonalnie iluminowana, to co będziemy mieli może za parę godzin to będzie prezentacja, za to  nie płacimy. Natomiast jest to tylko prezentacja, pewien projekt pod dyskusję, on będzie jeszcze uzupełniony o symulacje komputerowe różnych wersji. Na pewno wnętrze Krzywej Wieży jeśli mamy tam wchodzić i schodzić, czy turysta ma wchodzić i schodzić tylko po to by zobaczyć panoramę, to może być średnia atrakcją, albo niedostateczną atrakcją, stąd poszczególne kondygnacje Krzywej Wieży będą miały docelowo funkcje wystawiennicze i z tego powodu trzeba tam wprowadzić oświetlenie, estetykę być może i ogrzewanie, to będą prace, które będą musiały być wykonane w roku przyszłym i być może to będzie kolidowało z czasem do udostępnienia obiektu turystom już na wiosnę, może to kwestia maja, czerwca a nie już stycznia czy lutego, co chciałbym oczywiście bardzo zrobić, ale pewne niespodzianki, zresztą mieszczące się chyba w granicach przewidywalności, bo to jest stary budynek, nietypowy, takiego w Polsce nikt nigdy nie remontował no spowodował taką zmianę - kosztem wnętrza zrobiliśmy zewnętrze, żeby tam na głowę nic nigdy nikomu nie spadło. Przynajmniej przez najbliższe 200 lat.

         Jeśli chodzi o oświetlenie rynku to oświetlenie, które jest obecnie jest docelowym. Natomiast ja rzeczywiście zweryfikuje stan tych girland, bo te girlandy to były tak naprawdę zwykłe żarówki, każda z nich pobierała kilkadziesiąt watów energii i było ich kilkaset, jeżeli nie do 1000. Stan techniczny tych girland był bardzo zły, w związku z tym zdecydowaliśmy się na to, żeby wyposażyć nowe oświetlenie. Uważam, że co roku powinniśmy sukcesywnie nowe energooszczędne źródła światła zakupować, tak żeby rynek i okolice się rozświetlały nowymi technologiami a to, co jest ja zweryfikuje i pomysł pana radnego będzie możliwy jeśli ktoś zechce tego użyć na swoim terenie.

         Odnośnie muru oporowego odbyła się rozmowa zastępcy burmistrza Pana Woźniakowskiego z inspektorem nadzoru budowlanego, w tej chwili nie ma żadnych powodów do zamknięcia ul. Batalionów Chłopskich oraz Ratusza.

 

Pan Kacperkiewicz zwrócił się do Burmistrza w następującej kwestii: na wrześniowej sesji zadał pytania odnośnie podwyżki cen wody ścieków, miał otrzymać odpowiedź pisemną, ale do tej pory jej nie dostał a mijają już trzy miesiące. Poprosił o wytłumaczenie, dlaczego do tej pory nie odpowiedziano mu pisemnie.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz Panie mecenasie jest Pan perfekcyjnie przygotowany do zadawania pytań, ja nie jestem takim perfekcjonistom, mimo iż mówią, że jestem gadatliwy. Natomiast przyznaje zwrócę się do Pana Przewodniczącego o wyciąg z protokołu tej sesji i możliwie w niezwłocznym terminie po otrzymaniu wyciągu, na którym będzie pańska wypowiedź, pańskie pytanie będzie ta odpowiedź panu udzielona.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął punkt sprawy różne i ogłosił 10 minut przerwy.

 

Po przerwie wznowiono obrady.

 

Ad. pkt 6

Podjęcie uchwał: 

1 W sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2007 rok.

 

Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy odczytała w/w projekt uchwały (uchwała stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał poinformowała, iż uchwała otrzymała pozytywną opinię komisję.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.

 

Radny Franciszek Gawęda zwrócił się z pytaniem do Pani Skarbnik skąd taka duża kwota zabrana ze świadczeń społecznych.

 

Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy poinformowała, że nigdy do końca nie można zaplanowaćjaka kwota zostanie wydana na dodatki mieszkaniowe stąd oszczędności.

 

Radna Jolanta Mitręga zwróciła się z pytaniem na co zostanę przeznaczone środki w wysokości 50 tys. zł dla OSiR-u oraz o kwotę 56 tys. zł na porozumienie ze Stoszowicami, ponieważ odnośnie porozumienia słyszała, iż zostało ono zerwane.

 

Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy kwota 56 tys. zł jest przeznaczona na opracowanie dokumentacji wodociągowej dla wsi Olbrachcice. Jeżeli chodzi o OSiR to kwota jest przeznaczona na opłaty za energię, za wodę, na wydatki rzeczowe.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął dyskusję nad projektem uchwały i poddał go pod głosowanie.

 

Głosowanie:

19 głosów "za"

1 głos wstrzymujący

 

Uchwała Nr XIV/87/2007 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie na 2007 rok została przyjęta przez Radę Miejską.

 

 

 

Danuta Wyskwarska Inspektor w Wydziale Rozwoju Lokalnego i Zamówień Publicznych odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr III/25/2007 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 6 marca 2007 roku w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2007-2009  (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

 

 

 

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał poinformowała, iż uchwała otrzymała pozytywną opinię komisję.

 

Radny Ryszard Barański zwrócił się z pytaniem czy zasadne było zrezygnowanie z dotacji z Unii Europejskiej.

 

Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy wyjaśniła, że nie moglibyśmy skorzystać z innych źródeł.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem pytań zamknął dyskusję nad projektem uchwały i poddał ją pod głosowanie.

 

 

Głosowanie:

19 głosów "za"

1 głos wstrzymujący

 

Uchwała nr XIV/88/2007 w sprawie zmiany uchwały nr III/25/2007 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 6 marca 2007 roku w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2007-2009.

 

 

 

Danuta Wyskwarska Inspektor w Wydziale Rozwoju Lokalnego i Zamówień Publicznych odczytała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Sulisławice.

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał poinformowała, iż uchwała otrzymała pozytywną opinię komisję.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik w związku z brakiem pytań zamknął dyskusję nad projektem uchwały i poddał ją pod głosowanie.

 

Głosowanie:

20 głosów "za" 

 

Uchwała nr XIV/89/2007 w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Sulisławice została przyjęta przez radnych.

 

Ad. pkt 8

Interpelacje i zapytania radnych

 

Radny Franciszek Gawęda zwrócił się z pytaniem do prezesa PWiK Delfin czy ścieki płynące przez zatokę w parku  z firmy Delfin ?

 

Marcin Gwóźdź Prezes PWiK Delfin odpowiedział, iż nie są one z firmy. Sprawdził, jaka jest tego przyczyna, spotkał się już z mieszkańcami w tej sprawie. W najbliższym czasie zostanie to naprawione.

 

Radna Jolanta Mitręga wraziła swoje zadowolenie z wykonanego wjazdu do Ząbkowic od strony Wrocławia.

 

Radna Ewa Figzał zwróciła się do Burmistrza, kiedy dostanie odpowiedź na interpelację w sprawie zatrudniania w podległych spółkach.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz wyjaśnił, iż nie zna treści tej interpelacji.

 

 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik złożył wszystkim świąteczne życzenia i w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął XX Sesję Rady Miejskiej.

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                  Andrzej Dominik

 

 

 

 

 

Protokołowała                                  

Magdalena Grzeszczak