Protokół nr XX / 2007
z
Sesji Rady Miejskiej
w
Ząbkowicach Śląskich
odbytej
w dniu 20 grudnia 2007 roku
w
Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w
Ząbkowicach Śląskich
Godzina
rozpoczęcia 14 05
Godzina
zakończenia 16 40
W sesji udział wzięli :
Radni
Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof Kotowicz Burmistrz Ząbkowic Śląskich
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca Burmistrza
Waldemar
Markiewicz Zastępca Burmistrza
Iwona
Aibin Sekretarz
Gminy
Bożena
Kurczyna
Skarbnik Gminy
Paweł
Polewski Radca Prawny
Oraz
goście zaproszeni wg listy obecności:
Nieobecni radni to:
Zdzisław
Burnat nieobecny
usprawiedliwiony
Na
podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
- o t w o r z y ł XX Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając że uczestniczy w niej 18 radnych,
co stanowi odpowiednie quorum przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne
uchwały .
Poinformował,
że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska
- inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.
Następnie przedstawił porządek posiedzenia:
.
w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy Ząbkowice
Śląskie na 2007 rok.
.
w sprawie zmiany uchwały nr III/25/2007 Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich z dnia 6 marca 2007 roku w sprawie Wieloletniego Programu
Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2007-2009.
.
w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację w
latach 2008-2011 zadania pt. "utrzymanie parkingów" polegającego na
zorganizowaniu i administrowaniu strefy płatnego parkowania na terenie miasta
Ząbkowice Śląskie.
.
w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Sulisławice.
Ad. pkt 1
Przewodniczący
Rady Andrzej Dominik zaproponował, aby z porządku obrad zdjąć pkt. 2 dot. przyjęcie protokołu
z poprzedniej sesji. Protokół został napisany, ale radny zgłosił, że protokół
nie jest pisany słowo w słowo. Na najbliższą sesją protokół zostanie poprawiony
i przedstawiony radzie.
Zgłosił wniosek, aby
wycofać z porządku obrad podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania
finansowego na realizację w latach 2008-2011 zadania pt. "utrzymanie parkingów"
polegającego na zorganizowaniu i administrowaniu strefy płatnego parkowania na
terenie miasta Ząbkowice Śląskie. Zaproponował, aby do rozpatrzenia tego
projektu uchwały przystąpić jeszcze w tym miesiącu w dniu 28 grudnia.
Podkreślił, iż jest po rozmowie z panią Skarbnik i będzie musiał zwołać jeszcze
jedną sesję w dniu 28 grudnia, ponieważ będą przeniesienia budżetowe gdyż
zostały zbyte akcje jak i również musimy przyjąć niewygasające wydatki w danym
roku.
Swój wniosek argumentował
tym, iż będą jeszcze 3 dni, aby których można zasięgnąć opinii Regionalnej Izby
Obrachunkowej czy podjęcie uchwały w sprawie zobowiązania nie będzie skutkowało,
jeśli chodzi o prognozę długu na następne lata. Dodał, iż w dniu wczorajszym
rozmawiał z Urzędem Miejski w Dzierżoniowie - tam jest umowa zawarta na okres 5
lat, jeśli chodzi o strefę płatnego parkowania. Natomiast nie wiem, dlaczego rada
tamta nie podjęła podobnej uchwały, ale to jest ich sprawa. W związku z tym
Pani Skarbnik ja uważam, że pani jest tutaj władna w tym temacie. Bardzo bym
prosił, aby pani zasięgnęła jeszcze opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej, czy
w tym kształcie może być ten projekt uchwały, czy to nie skutkuje prognozą
długu.
Poinformował, iż 28 grudnia
będzie posiedzenie rady, przed tym posiedzenie będzie musiała się odbyć również
komisja rozwoju gospodarczego i budżetu, aby zaopiniować projekty uchwał.
W wyniku dyskusji ustalono,
iż:
Ustalono, iż Sesja Rady
Miejskiej odbędzie się 28 grudnia o godz. 10 natomiast Komisja Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu o godz. 8 30
.
Radny
Władysław Witkowski zaproponował, aby punkt 5 sprawy różne przenieść na koniec
dzisiejszych obrad.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik oddał pod głosowanie zgłoszone wnioski:
1) Wycofanie z porządku obrad pkt. 2 przyjęcie protokołu z
poprzedniej sesji.
Głosowanie
15 "za"
4 wstrzymujące
Wniosek został przyjęty przez Wysoką Radę, z porządku obrad
wycofano przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
2) Wycofanie z porządku obrad "rozpatrzenie projektu uchwały w
sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na realizację w latach 2008-2011
zadania pt. "utrzymanie parkingów" polegającego na zorganizowaniu i
administrowaniu strefy płatnego parkowania na terenie miasta Ząbkowice Śląskie."
Głosowanie
13 "za"
5 wstrzymujących
Wniosek został przyjęty przez Wysoką Radę.
3) Przeniesienie pkt. 5 "sprawy różne" jako ostatni na dzisiejszej
sesji.
Głosowanie:
6 "za"
10 "przeciw"
2 wstrzymujące
Wysoka Rada nie przyjęła zgłoszonego wniosku.
Ad. pkt 3
Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej
sesji.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik przedstawił informację z pracy od ostatniej sesji:
uczestniczyłem w pracach stałych Komisji Rady Miejskiej, przyjmowałem
interesantów, uczestniczyłem wraz z Panem Burmistrzem i Panią Ireną Szewczyk -
Przewodnicząca Komisji Oświaty w spotkaniu integracyjnym "Mikołaj
wszystkich dzieci". Oglądał przedstawienie w Ząbkowickim
Ośrodku Kultury "Wigilia inaczej". Byłem w Ciepłowodach na konkursie "Na
bielusieńkim obrusie", w którym brały udział Koła Gospodyń Wiejskich z Tarnowa,
Sulisławic i Stolca. Wspólnie z Radnym Markiem Ciapką oraz Burmistrzem Waldemarem Markiewiczem
uczestniczył w pożegnaniu Dyrektora Urzędu w Wiesloch.
Ad. pkt 4
Informacja z
pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.
Informację przedstawił Burmistrz Krzysztof
Kotowicz.
21.11.2007 - 28.11.2007
29.11.2007
30.11.2007
.
URLOP
.
Spotkanie z panią Izabelą Lisowską kierownikiem
Ośrodka Pomocy Społecznej. Przegląd pomieszczeń i wyposażenia ośrodka.
.
Udział w uroczystości włączenia Ochotniczej Straży
Pożarnej z Braszowic do Krajowego Systemu
Ratowniczo-Gaśniczego.
03.12.2007
Przegląd
stanu instalacji monitoringu wizyjnego.
04.12.2007
05.12. 2007
06.12.2007
07.12.2007
08.12.2007
09.12.2007
10.12.2007
11.12.2007
12.12.2007
13.12.2007
14.12.2007
15.12.2007
16.12.2007
17.12.2007
18.12.2007
19.12.2007
20.12.2007
Radny Ryszard
Barański Panie Burmistrzu powiedział Pan, że 7 grudnia uczestniczył Pan w
Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Wspólników spółki Zakładu Gospodarki
Komunalnej. Na tym walnym zgromadzeniu została odwołana z członka Rady
Nadzorczej Pani Aneta Koczoń.
Jakie były względy merytoryczne odwołania tej Pani, ona była reprezentantem
załogi- desygnowanym na członka Rady Nadzorczej. Proszę
powiedzieć, kto został powołany w jej miejsce, czy to jest prawdą, że osoba ta
jest z Wrocławia i czy to jest prawdą, że osoba ta nie ma uprawnień tzn.
ukończonego dyplomu dla członków rad nadzorczych. Jakie były względy merytoryczne
odwołania tej Pani?
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz Panie Przewodniczący nie jest prawdą, że osoba ta nie ma
certyfikatu Ministerstwa Skarbu Państwa do udziału w pracach rad
nadzorczych. Jest prawdą, że jest z Wrocławia, jest prawdą, że w miejsce Pani Anety
Koczoń został powołany Pan Jacek Bugieł,
ma wszelkie kompetencje aby uczestniczyć w pracach rady nadzorczej. Natomiast
podczas nadzwyczajnego walnego zgromadzenia została zmieniona umowa spółki, w wyniku której w skład rady nadzorczej nie musi wchodzić
przedstawiciel załogi i skutkiem tej decyzji było odwołanie przedstawiciela
załogi i powołanie przedstawiciela właściciela.
Radny Ryszard
Barański Pan dosyć szczegółowo tutaj omawiał swój plan pracy, ale zapomniał
pan powiedzieć o jednym ważnym wydarzeniu dla mieszkańców Ząbkowic- 6 w dniu
Mikołaja wysłał Pan pismo do Ząbkowickiego Ośrodka Kultury, z którego wynikało
jednoznacznie, że nie zamierza pan przedłużyć umowy z tą panią. Jakie są
względy merytoryczne tego postępowania Pana i chciałbym, żeby pan w kontekście
pozytywnej oceny ze strony komisji, mieszkańców, sołtysów działalności tej Pani
wypowiedział się Pan w tym temacie.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz 6 grudnia rzeczywiście zostało wysłane zarządzenie burmistrza,
które określało obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji w związku z upływem
okresu powołania pani Danuty Tkaczonek na dyrektora
ZOK. Jest to czynność proceduralna, w każdym przypadku kiedy kończy się komuś
jakakolwiek kadencja dokonuje się lub powinno się dokonywać się takiego
zestawienia inwentaryzacyjnego, z którego wcale nie wynika i nie jest to
przesądzające, iż nastąpi zmiana bo decyzja w tym względzie zostanie podjęta
przeze mnie w terminie jaki uznam za właściwy, a więc jaki jest obowiązujący.
Przypomnę, że akt powołanie pani Danuty Tkaczonek na
dyrektora ZOK upływa z dniem 31 grudnia bieżącego roku i zapewniam państwa, że
do tego czasu ta decyzja nie będzie podjęta przeze mnie bez głębokiego namysłu
i bez uwzględnienia wszelkich opinii, które do mnie napływają.
Radna Jolanta
Mitręga Panie
Burmistrzu powiedział pan o remoncie budynku Opieki Społecznej w Ząbkowicach
Śląskich, czy w ślad za tym, co Pan mówił, po korekcie do projektu budżetu na
przyszły rok będą ujęte pieniądze, ponieważ my jako Zarząd Mieszkańców Osiedla
nr 3 wnioskowaliśmy m.in. o remont tego budynku.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz Panie Przewodniczący i Pani Radna jest w
obecnym i znanym już państwu projekcie zapis na remont adaptacyjny pomieszczeń
OPS. Ja na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu pytany o to samo przez Panią Raus, powiedziałem w ten sposób, ja się do tego tutaj
przyznaje i nie mam cienia wątpliwości, że jestem konsekwentny w tym co mówię
otóż z tych dwóch budynków, które na
terenie osiedla XX-lecia są obiektami gminy, moim
zdaniem pierwszeństwo w zakresie remontu termomodernizacyjnego i wszelkich
działań estetyzacyjnych powinno mieć przedszkole. Natomiast chciałbym
bardzo, żeby udało się znaleźć przy korekcie budżetu środki większe i przy
okazji remontu OPS przynajmniej "oschludnić", że tak
powiem ten budynek, w którym się znajduje
m.in. siedziba Zarządu Osiedla XX-lecia, ale ma to
sens tylko wówczas tak naprawdę zrobilibyśmy pełnokompleksowy
remont tego obiektu - termomodernizacyjny z wymianą całej otuliny, okien, okuć
itd. I to już jest poważniejsza rzecz, w związku z tym pierwszeństwo w kolejności ma
przedszkole. Najpierw była szkoła, przedszkole i dopiero ten budynek. Nie
chciałbym jakby w tym względzie składać daleko idących deklaracji, ponieważ
wiemy też w tym Urzędzie wszyscy, że na skutek konieczności korekty budżetu po
stronie dochodowej, bo prognoza, jaką ja przedstawiłem państwu oparta była na
projektach uchwał podatkowych, które państwo poddaliście szczegółowej analizie
i moje wnioski nie zostały częściowo uwzględnione. W związku z tym jest różnica
oczywista dla wszystkich i siłą rzeczy w tej chwili różnica 2 850 000
zł. bo taki jest efekt decyzji podatkowych Rady
Miejskiej w stosunku do prognozy. 2 850 000 wymaga
takiego przeorganizowania budżetu po stronie dochodowej, co już nastąpiło -
państwo znacie te informacje, i po stronie wydatkowej - co jeszcze trwa. Bo nie
jest proste znaleźć takie sposoby, aby nie używając nożyczek a raczej gumki próbować
ten budżet spiąć.
Powiem tak- nie
widzę w kolorowych barwach tego wniosku, aczkolwiek bardzo nad tym ubolewam.
Jadwiga Zięba
Sołtys wsi Strąkowa odniosła się do wypowiedzi odnośnie E-Urzędu.
Pogoń za elektronicznym przekazem i wiążące się z tym koszty jest jakimś
przerostem formy nad treścią. W świetle potrzeb, z jakimi boryka się nasza
gmina tutaj ambicje bycia w czołówce urzędu zarządzającego gminą, która
niestety do czołówki pod żadnym względem nie należy- jest mierzeniem zbyt
wysoko, w sytuacji kiedy mamy bardzo przyziemne sprawy
Druga sprawa jaką
poruszyła to otrzymanie 1000 piłek. Wyraziła nadzieję, iż z 1000 chociaż po
kilka trafi do sołectw.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz Pani Sołtys, Panie Przewodniczący ja
zacznę odpowiedź od drugiego pytania. Otóż te 1000 piłek to jest takie mniej
więcej po jednej piłce na oddział klasowy na terenie powiatu. Tak mniej więcej
zarząd KGHM sobie wyliczył. Generalnie zakłada się, że to będzie przypadało
proporcjonalnie do liczby oddziałów klasowych we wszystkich szkołach gmin
należących do powiatu. Więc ja nie chciałbym mówić dzisiaj, że jest ich tysiąc,
bo ja sam tego nie wiem - w skali powiatu nie mam takiej orientacji, i jeżeli
będzie cokolwiek nadto, to oczywiście, że tak Pan Prezes powiedział w ten
sposób "Gmina Ząbkowice Śląskie jako gospodarz ma tu pewne preferencje", ale
jeżeli by się okazało, że jest dokładnie 1000 tych oddziałów i trzeba będzie te
piłki rzeczywiście rozdzielić metodą po równo to dzięki temu nie trzeba będzie
już tych 1000 piłek, czy 500 kupować z budżetu poszczególnych gmin. I w ten
sposób ja mogą powiedzieć, że spróbujemy znaleźć 17 piłek własnymi siłami.
A co do pierwszego ważniejszego Pani pytania
o E-Urząd
, jest to ustawa a z ustawą to dyskusja jest na poziomie sejmu a nie
samorządu i gdyby ustawodawca wykonał jakiś manewr odsuwający w czasie to nam
byłoby o wiele wygodniej, ale po pierwsze ja w to nie wierzę, po drugie uważam,
że byłby to błąd. To właśnie elektroniczny obieg dokumentów E-Urząd
potania docelowo działanie administracji, przyśpiesza
jej działanie, a co najważniejsze pozwala obywatelowi monitorowa jego sprawę
tak jak na koncie w banku. Jeśli ktoś z państwa ma rachunek bankowy w
Internecie to w każdej chwili z telefonu komórkowego można sobie pozwolić przy
pomocy kilku przyciśnięć wejść na własny rachunek bankowy. I to samo ma
dotyczyć spraw obywateli, żeby z każdego miejsca gdziekolwiek jest móc zobaczyć
w telefonie komórkowym sprawy własne. Co więcej szef danego urzędu mając
odpowiednie oprogramowanie widzi jak długo sprawa jest procedowana
i jest monitoring natychmiastowy, kiedy jest termin przekraczany.
Dopóki ta ustawa obowiązuje a jakiś
obywatel nie dostanie się przez sieć do urzędu w Ząbkowicach Śląskich to będzie
miał prawo do powództwa cywilnego o to, że go naraziłem na szkody. Bo on nie
musi tu przychodzić, on nie ma ochoty, on jest teraz np. na Barbados chce
złożyć wniosek o coś tam, albo coś się zapytać. Ja mu powiem: "przyjdź pan do
urzędu, napisz pan podanie". I co ? Odpowiedź jest
sama.
Jadwiga Zięba Sołtys wsi
Strąkowa ja chciałabym
jeszcze w nawiązaniu do tego. Panie Burmistrzu myśmy już kilka lat wcześniej
słyszeli o tym, że unia będzie od nas wymagała do 2013 roku skanalizowania. To
jest chyba istotniejsze dla nas wszystkich. Bo o tym, że można w komórce konto
wszyscy, którzy posługują się tymi narzędziami wiedzą. Tylko ja to się ma proporcjonalnie do obywateli
każdej gminy. Ilu z nich ma konto elektroniczne, ilu będzie z wysp Hulagula składało podanie o przesunięcie płotu czy
opłacenie za garaż.
Co tu dużo mówić, ci co posługują się
kontem elektronicznym stąd wyjeżdżają i może będziemy dostosowywać nasze
możliwości do tych, którzy musieli stąd wyjechać. Bo im przede wszystkim będzie
potrzebne takie narzędzie, a zostają tu ludzie starsi, którzy i tak nie
skorzystają z takiego narzędzia i dalej będą musieli po schodach o lasce
przychodzić, żeby załatwić swoje sprawy.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz Pani Sołtys prawdą
jest, że do urzędu miejskiego od strony frontu nie da się wejść inaczej jak po
schodach. Natomiast od strony zewnętrznej tych schodów jest trochę mniej, już w
styczniu będzie uruchomione Biuro Obsługi Petenta. Będzie szereg spraw, które
do tej pory załatwia się, jak Pani słusznie i ja przyznaje z przykrością wielką
dotąd tego nie uregulowano, ale tu jest znowu, wszystko na raz chciałoby się.
Otóż będzie to biuro obsługo petenta na parterze. Będzie świadczyło obsługę
interesanta, który się znajdzie na poziomie parteru tego budynku i z wszystkimi
sprawami będzie mógł ten petent być obsłużony, dowiedzieć się, zostawić
dokumenty czy wniosek tutaj na parterze. I również tutaj będzie mógł otrzymywać
zwrotna wiadomość w terminie ustalonym przez urzędnika i przez niego.
Oczywiście to dotyczyć będzie początkowo prostszych rzeczy, stopniowo będziemy
ten zakres rozszerzać, również kwestia godzin obsługi itd. Gdybyśmy mówili o
nowoczesnym urzędzie to ja rzeczywiście przyznaje, że nie informatyzacja jest
jedynym problemem, tu schody są problemem. Drugim problemem jest jakoś tego
parteru, a więc jego czystość, przejrzystość, światło itd. To są rzeczy
oczywiste. Naprawdę chciałoby się wszystko zmienić w krótkim czasie. Myślę, że
Biuro Obsługi Petenta, o którym Państwo już wiecie. Też na ten cel
pozyskaliśmy, Pani Sekretarz nad tym pracowała, środki z PFRON-u.
Już są nam te środki z resztą przyznane i my je częściowo zdążyliśmy je
skonsumować. Bo już pewne rzeczy są zakupione. To jest kwestia najbliższych
kilkunastu dni, więc będzie pewien krok Ideałem by było, aby ten budynek był
budynkiem inteligentnym nie tylko w sensie technologicznym, ale również
inteligentnym w sensie obsługi. Niezależnie od tego czy człowiek obsłuży czy
automat to obsługa musi być sprawowana w sposób przejrzysty, czytelny i
skuteczny. A elektronizacja w moim przekonaniu temu służy lepiej niż człowiek.
Rzecz jasna czasem trzeba też człowieka, ja odpowiadając na Pani uwagę na temat kto jakie ma zaufanie do urządzeń przyznaje chętnie
wykonuje przelewy przez telefon, chętnie wyciągam pieniądze z bankomatu przy
pomocy karty bankomatowej, ale jak mam dać pieniądze
do banku to nie wkładam to w rzutnik tylko idę do okienka mimo, że jestem
człowiekiem średniego wieku.
Radny Franciszek Gawęda poruszył sprawę dotacji na remont
Krzywej Wieży. W ubiegłej kadencji za czasów Burmistrza Marcinkowa koszt
remontu Krzywej Wieży wyceniono na 600 tys. zł. Na
podstawie tej kwoty Burmistrz Marcinków uzyskał dotacje w zaokrągleniu w
wysokości 200 tys. (dokładna kwota 193 tys. zł) To jest mniej więcej 1/3 kwoty
w stosunku do kosztorysu, w stosunku do przewidywanych kosztów remontu. Dzisiaj
będziemy podejmować decyzje w sprawie podwyższenia kwoty do zapłacenia, jeżeli
to dobrze rozumie o 237 tys. zł
W dużym zaokrągleniu z kwoty
1 800 000 otrzymaliśmy 600 tys. zł. również
1/3. Dla mnie jest ta sama skala.. . .
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz ja jednak
muszę potrzymać moje sprostowanie Panie Radny te 193 tys. zł to było do 300
tys. a więc tu jest trochę inaczej. Pan Burmistrz Marcinków miał o wiele lepszy
sukces w stosunku do mnie. Ja przyznaje, zdecydowanie lepszy był ode mnie.
Dostał 193 tys. zł a ja dostałem tylko 600 tys.
Natomiast podkreślam jedną ważną
informację, otóż mieliśmy - chyba któraś z gazet napisała o tym, że lepszy
wróbel w garści niż gołąb na dachu. Bardzo słuszne powiedzonko i mieliśmy
wróbla w garści a gołąb tak sobie lekko przysiadywał na jednym z daszków i faktycznie kiedy ja dostałem pierwszą odmowę pana ministra
to pomyślałem sobie, że tego wróbelka niepotrzebnie wypuściłem, ale pomyślałem
tak przez parę godzin. Następnego dnia od nowa i mamy to co
mamy - na koncie te 600 tys. zł.
Procentowo jest tak jak pan mówi, nawet
jest na moją niekorzyść, ale kwotowo ma się to zupełnie inaczej. Ale jest
jeszcze jedno ale, w przypadku umowy ze SPOR-em
gdybyśmy skonsumowali te 193 tys. zł
zamknęlibyśmy sobie prawo do aplikowania do jakichkolwiek funduszy na 5
lat od daty rozliczenia remontu konserwatorskiego Krzywej Wieży. Jak państwo wiecie - mała
dygresja- remont Izby Pamiątek zakończył się w maju, jeszcze wczoraj
podpisywałem dokumenty dot. wyjaśnień i będą one przychodziły przypuszczam ok.
pół roku. I można liczyć, że w wakacje przyszłoroczne ustanie ten potok
wątpliwych pytań, rozliczeń. I od tego momentu będzie biegł okres 5 lat kiedy nie wolno nam się ubiegać, przynajmniej w świetle
obecnych przepisów, o nowe środki na ten obiekt.
W przypadku Krzywej Wieży mamy do
czynienia z zupełnie inną skalą kwot. Bo po pierwsze uzyskane 600 tys. zł nie
zamyka od dzisiaj furtki o ubieganie się ośrodki następne. A ja oczywiście taki
zamiar mam, a co więcej pracujemy nad tym już, aby już wydane środki, te większe o które rzeczywiście pan słusznie zauważył, wczoraj
na komisji budżetowej była mowa i Pani Skarbnik może wyjaśnić całą operacje
finansową, bądź pan burmistrz Woźniakowski
okoliczności, czy motywy takich a nie innych zmian.
Natomiast istotą jest to, że nie
zamykamy sobie furtki na następne środki i ja uważam, że sztandarowy zabytek,
jakim jest Krzywa Wieża dla Ząbkowic Śląskich na to zasługuje. Przyznaje
proporcje są na moją niekorzyść, ale uważam, że suma sumarum
efekt jest o niebo korzystniejszy, kto nie wierzy niech zobaczy jak Krzywa
Wieża dzisiaj wygląda. A nie wyglądała tak przez kilka dobrych ostatnich lat.
Radna Jolanta Mitręga Panie Burmistrzu ja jeszcze wrócę do
tego elektronicznego obiegu dokumentów, ile to będzie kosztowało Gminę w 2008
roku i docelowo cała ta operacja ile będzie kosztowała ?
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz oddał głos
Pani sekretarz Iwonie Aibin
Sekretarz Gminy Iwona Aibin
- zapis nieczytelny
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz w projekcie
budżetu jest zapisana kwota w wysokości 300 tys. na ten cel w tym roku.
Standardy określa Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, natomiast
rzeczywiście zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania i instalacji,
założenia tego wszystkiego to już jest kwestia przetargowa. To nie musi być
tyle, to może być mniej, ale standardy bardzo precyzyjnie, bo je później
weryfikuje również ministerstwo. Tylko chcę państwu zwrócić uwagę, że działając
znowu na korzyść gminy, inwestując w ten system elektronicznego urzędu my
również mamy prawo ubiegać się o środki zewnętrzne tj., bez własnego wkładu nie
będziemy mogli ubiegać się o refundacje, to jest podstawowe kryterium, nie
wykonasz za swoje pieniądze, nie licz, że my ci to sfinansujemy.
Ad. pkt
5
Sprawy różne.
Radny Ryszard Barański Szanowni
Państwo, Panie Burmistrzu docierają do rady niepokojące informacje na temat
pańskiej polityki kadrowej w urzędzie gminy oraz w podległych spółkach i
zakładach. Ja chciałem w woli informacji powiedzieć, że radni rady miejskiej
złożą dzisiaj na ręce pana przewodniczącego rady pismo z wnioskiem o zwołanie
nadzwyczajnej sesji w tym temacie z porządkiem obrad "Polityka kadrowa
burmistrza Ząbkowic w Urzędzie Gminy oraz spółkach podległych Gminie Ząbkowice
Śląskie. Chciałem poinformować, że taka sesja wkrótce się odbędzie i prosiłbym
pana burmistrza, żeby przygotował materiały odnośnie tego tematu. A skoro już
jestem przy mikrofonie to chciałem krótko powiedzieć, jak już wspomniałem
napływają bardzo niepokojące informacje na temat pańskiej polityki kadrowej, że
w niektórych spółkach zatrudnieni są ludzie z rodzin bliskich, poza tym
zatrudniani są znajomi, przyjaciele i dlatego chcielibyśmy sobie wyjaśnić te
wszystkie kwestie i prosiłbym, żeby pan burmistrz przygotował te informacje.
Dzisiaj złoże, gdzieś na początku stycznia odbędzie
się ta sesja. Dziękuję bardzo.
Halina
Narwojsz Przewodnicząca Zarządu Osiedla Słonecznego
odczytała oświadczenie Zarządu Osiedla nr w Ząbkowicach Śląskich
:
"Zarząd
Osiedla nr 4 oświadcza, że Uchwała 5/2007 w sprawie budowy pawilonu handlowego
na Osiedlu Słonecznym została podjęta na podstawie opinii mieszkańców osiedla a
nie nacisku z zewnątrz. Insynuacje jakoby zarząd miał osiągnąć korzyści są
niestosowne. Informujemy, że poprzednie zarządy popierały plan budowy pawilonu
handlowego a obecny podjął uchwałę w związku z planem zagospodarowania
przestrzennego. Wypowiedź Pana Ryszarda Barańskiego -
Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich była nieprawdziwa i
tendencyjna. Pracując na rzecz społeczności lokalnej zarząd nie oczekuje
korzyści ani poklasku". W imieniu zarządu Halina Narwojsz.
Radny Franciszek Gawęda przestawił sprawy, z którymi zgłosili
się do niego mieszkańcy Ząbkowic:
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz Panie
Przewodniczący, Panie Radny udostępnienie Krzywej Wieży jest rzeczywiście moją
największą ambicją i myślę, że wszystkich nas to łączy, również państwa
chciałbym zaprosić na wspólną wycieczkę, po schodach Krzywej Wieży i bardzo się
cieszę, że warunki do tego są już coraz bliższe. Na obecnym etapie oczekujemy
już tylko odbioru remontu konserwatorskiego Krzywej Wieży. Termin tego odbioru
jest zaplanowany na dzień 28 grudnia, ja tego terminu zmienić nie mogę,
ponieważ są już ustalone wszystkie strony na odbiór. Więc być może sesja
skończy się wspólnym wypadem na Krzywą Wieżę. Wiem, że środki zapisane w
projekcie budżetu na rok przyszły zakładają również pewne prace wewnątrz
Krzywej Wieży i nie jest tajemnicą, że zmiany w kosztach realnych wykonanych
wynikają m.in. z faktu, iż ściana północna Krzywej Wieży praktycznie okazała
się być całą Krzywą Wieża, jeżeli idzie o koszt, ponieważ ze wzglądu, że była
to ściana północna, była narażona na największą erozję. Ja komunikowałem to
chyba przez prasę, nie wiem czy zostało opublikowane, iż spoiny pomiędzy
historycznymi cegłami w latach 70-tych były uzupełnione takim powiedziałbym
bardzo dyplomatycznie rzecz nazywając chamskim betonem.
I ten beton stopniowo lasował te cegły, cała ściana północna wymagała
rozbiórki, na szczęście nie skutkowało to odsówką
terminową, bo wykonawca chciał to wszystko zrobić w terminie, profesjonalnie,
co dwa tygodnie był konserwator zabytków, co dwa tygodnie była narada
koordynacyjna. Wszystko odbywało się pod ścisłą kontrolą wszystkich możliwych
służb. W każdym bądź razie chcąc zmieścić się w kwotach musieliśmy dokonywać
zmian w zakresie robót, oczywiście w uzgodnieniu też z konserwatorem zabytków i
w pewnej koherencji z wnioskami pisanymi do ministra, bo ministerstwo też musi
wiedzieć, na co pieniądze daje. I skutkiem tego pewne prace, które nie zostały
wykonane wewnątrz Krzywej Wieży właśnie po to, żeby powłoka tego obiektu
została już w pełni uzupełniona i zabezpieczona od A do Z, od góry na dół,
zostały wykasowane nazwijmy to, czy skreślone z ewidencji prac na ten rok i
zostaną przesunięte na rok przyszły a nawet gdyby wszystko odbyło się zgodnie z
planem to i tak na pewno Krzywa Wieża musi być profesjonalnie iluminowana,
to co będziemy mieli może za parę godzin to będzie prezentacja, za to nie płacimy. Natomiast jest to tylko
prezentacja, pewien projekt pod dyskusję, on będzie jeszcze uzupełniony o
symulacje komputerowe różnych wersji. Na pewno wnętrze Krzywej Wieży jeśli mamy tam wchodzić i schodzić, czy turysta ma
wchodzić i schodzić tylko po to by zobaczyć panoramę, to może być średnia
atrakcją, albo niedostateczną atrakcją, stąd poszczególne kondygnacje Krzywej
Wieży będą miały docelowo funkcje wystawiennicze i z tego powodu trzeba tam
wprowadzić oświetlenie, estetykę być może i ogrzewanie, to będą prace, które
będą musiały być wykonane w roku przyszłym i być może to będzie kolidowało z
czasem do udostępnienia obiektu turystom już na wiosnę, może to kwestia maja,
czerwca a nie już stycznia czy lutego, co chciałbym oczywiście bardzo zrobić,
ale pewne niespodzianki, zresztą mieszczące się chyba
w granicach przewidywalności, bo to jest stary
budynek, nietypowy, takiego w Polsce nikt nigdy nie remontował no spowodował
taką zmianę - kosztem wnętrza zrobiliśmy zewnętrze, żeby tam na głowę nic nigdy
nikomu nie spadło. Przynajmniej przez najbliższe 200 lat.
Jeśli chodzi o oświetlenie rynku to
oświetlenie, które jest obecnie jest docelowym. Natomiast ja rzeczywiście
zweryfikuje stan tych girland, bo te girlandy to były tak naprawdę zwykłe
żarówki, każda z nich pobierała kilkadziesiąt watów energii i było ich
kilkaset, jeżeli nie do 1000. Stan techniczny tych girland był bardzo zły, w
związku z tym zdecydowaliśmy się na to, żeby wyposażyć nowe oświetlenie.
Uważam, że co roku powinniśmy sukcesywnie nowe energooszczędne źródła światła zakupować, tak żeby rynek i okolice się rozświetlały nowymi
technologiami a to, co jest ja zweryfikuje i pomysł pana radnego będzie możliwy jeśli ktoś zechce tego użyć na swoim terenie.
Odnośnie muru oporowego odbyła się
rozmowa zastępcy burmistrza Pana Woźniakowskiego z
inspektorem nadzoru budowlanego, w tej chwili nie ma żadnych powodów do
zamknięcia ul. Batalionów Chłopskich oraz Ratusza.
Pan Kacperkiewicz zwrócił się do Burmistrza w
następującej kwestii: na wrześniowej sesji zadał pytania odnośnie podwyżki cen
wody ścieków, miał otrzymać odpowiedź pisemną, ale do tej pory jej nie dostał a
mijają już trzy miesiące. Poprosił o wytłumaczenie, dlaczego do tej pory nie
odpowiedziano mu pisemnie.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz Panie
mecenasie jest Pan perfekcyjnie przygotowany do zadawania pytań, ja nie jestem
takim perfekcjonistom, mimo iż mówią, że jestem gadatliwy. Natomiast przyznaje
zwrócę się do Pana Przewodniczącego o wyciąg z protokołu tej sesji i możliwie w
niezwłocznym terminie po otrzymaniu wyciągu, na którym będzie pańska wypowiedź,
pańskie pytanie będzie ta odpowiedź panu udzielona.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik
zamknął punkt sprawy różne i ogłosił 10 minut przerwy.
Po
przerwie wznowiono obrady.
Ad. pkt
6
Podjęcie uchwał:
1
W sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2007 rok.
Bożena Kurczyna Skarbnik
Gminy odczytała w/w
projekt uchwały (uchwała stanowi załącznik do protokołu).
Przewodnicząca Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał poinformowała, iż uchwała otrzymała pozytywną opinię
komisję.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik
otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.
Radny Franciszek Gawęda zwrócił się z pytaniem do Pani
Skarbnik skąd taka duża kwota zabrana ze świadczeń społecznych.
Bożena Kurczyna Skarbnik
Gminy poinformowała,
że nigdy do końca nie można zaplanowaćjaka kwota
zostanie wydana na dodatki mieszkaniowe stąd oszczędności.
Radna Jolanta Mitręga zwróciła się z pytaniem
na co zostanę przeznaczone środki w wysokości 50 tys. zł dla OSiR-u oraz
o kwotę 56 tys. zł na porozumienie ze Stoszowicami, ponieważ
odnośnie porozumienia słyszała, iż zostało ono zerwane.
Bożena Kurczyna Skarbnik
Gminy kwota 56 tys. zł
jest przeznaczona na opracowanie dokumentacji wodociągowej dla wsi Olbrachcice. Jeżeli chodzi o OSiR to kwota jest
przeznaczona na opłaty za energię, za wodę, na wydatki rzeczowe.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik zamknął
dyskusję nad projektem uchwały i poddał go pod głosowanie.
Głosowanie:
19
głosów "za"
1
głos wstrzymujący
Uchwała Nr XIV/87/2007 w
sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie na 2007
rok została przyjęta przez Radę Miejską.
Danuta Wyskwarska
Inspektor w Wydziale Rozwoju Lokalnego i Zamówień Publicznych odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr III/25/2007 Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich z dnia 6 marca 2007 roku w sprawie Wieloletniego Programu
Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2007-2009 (projekt uchwały stanowi załącznik do
protokołu)
Przewodnicząca Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał poinformowała, iż uchwała otrzymała pozytywną opinię
komisję.
Radny Ryszard Barański
zwrócił się z pytaniem czy zasadne było zrezygnowanie z dotacji z Unii
Europejskiej.
Bożena Kurczyna Skarbnik
Gminy wyjaśniła, że
nie moglibyśmy skorzystać z innych źródeł.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik w
związku z brakiem pytań zamknął dyskusję nad projektem uchwały i poddał ją pod
głosowanie.
Głosowanie:
19
głosów "za"
1
głos wstrzymujący
Uchwała nr XIV/88/2007 w sprawie zmiany uchwały nr III/25/2007 Rady Miejskiej w Ząbkowicach
Śląskich z dnia 6 marca 2007 roku w sprawie Wieloletniego Programu
Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2007-2009.
Danuta Wyskwarska
Inspektor w Wydziale Rozwoju Lokalnego i Zamówień Publicznych odczytała projekt uchwały w sprawie
zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Sulisławice.
Przewodnicząca Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał poinformowała, iż uchwała otrzymała pozytywną opinię
komisję.
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik w
związku z brakiem pytań zamknął dyskusję nad projektem uchwały i poddał ją pod
głosowanie.
Głosowanie:
20
głosów "za"
Uchwała nr XIV/89/2007 w
sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Sulisławice
została przyjęta przez radnych.
Ad. pkt
8
Interpelacje i zapytania
radnych
Radny Franciszek Gawęda zwrócił się z pytaniem do prezesa PWiK Delfin czy ścieki płynące przez zatokę w parku są z firmy Delfin ?
Marcin Gwóźdź Prezes PWiK Delfin
odpowiedział, iż nie są one z firmy. Sprawdził, jaka jest tego przyczyna, spotkał
się już z mieszkańcami w tej sprawie. W najbliższym czasie zostanie to
naprawione.
Radna Jolanta Mitręga wraziła swoje zadowolenie z wykonanego
wjazdu do Ząbkowic od strony Wrocławia.
Radna Ewa Figzał zwróciła się do Burmistrza, kiedy
dostanie odpowiedź na interpelację w sprawie zatrudniania w podległych
spółkach.
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz wyjaśnił, iż
nie zna treści tej interpelacji.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik złożył wszystkim świąteczne życzenia i w
związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął XX Sesję Rady Miejskiej.
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Andrzej
Dominik
Protokołowała
Magdalena Grzeszczak