Protokół nr XVII/ 2007
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 26 października 2007 roku
w Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
Godzina rozpoczęcia sesji 14 00
W sesji udział wzięli:
Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach
Śląskich
Krzysztof Kotowicz
Burmistrz Ząbkowic Śląskich
Ireneusz Woźniakowski Zastępca Burmistrza
Waldemar Markiewicz Zastępca Burmistrza
Iwona Aibin Sekretarz
Gminy
Bożena Kurczyna Skarbnik
Gminy
Oraz goście zaproszeni wg listy
obecności:
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8
marca 1990 roku o
samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
- o t w o r z y ł XVII Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach
Śląskich V kadencji, stwierdzając ze
uczestniczy w niej 21 radnych, co stanowi odpowiednie quorum przy
którym rada może obradować i podejmować
prawomocne uchwały .
Poinformował, że protokół obrad
sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska - inspektor ds. obsługi Rady
Miejskiej.
Następnie przedstawił porządek
posiedzenia :
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej
sesji.
3.
Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego
Rady Miejskiej od ostatniej sesji.
4.
Sprawozdanie Burmistrza Ząbkowic
Śląskich z pracy od ostatniej sesji.
5.
Sprawy różne.
6.
Stare Miasto i jego problemy
7.
Informacja o stanie zaawansowania
Inwestycji gminnych oraz informacja o pozyskiwaniu środków zewnętrznych.
8.
Informacja dotycząca przeprowadzonego
audytu w Urzędzie Miejskim.
9.
Podjęcie uchwały w sprawie miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Ząbkowice Śląskie.
10.
Podjęcie uchwały w sprawie
zatwierdzenia Planu Odnowy Wsi Zwrócona.
11.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany
uchwały nr III/25/2007 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 6 marca
2007 roku w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice
Śląskie na lata 2007-2009.
12.
Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia
zmian w budżecie miasta i gminy na 2007 rok.
13.
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany
załącznika graficznego nr 1 do uchwały nr IV/31/07 Rady Miejskiej w Ząbkowicach
Śląskich z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Kluczowa,
Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice - Gminy Ząbkowice Śląskie
14.
Podjęcie uchwały w sprawie wyboru
ławników do Sądu Okręgowego w Świdnicy oraz Sądu Rejonowego w Ząbkowicach
Śląskich.
15.
Wybór Przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej Rady Miejskiej.
16.
Interpelacje i zapytania radnych.
17.
Zakończenie obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik przedstawił pismo
Burmistrza Ząbkowic Śląskich Pana Krzysztofa Kotowicza dotyczące wycofania z
porządku obrad pkt. 8 - Informacja dotycząca
przeprowadzonego audytu w Urzędzie Miejskim . ( pismo stanowi załącznik
do protokołu)
W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada wycofała w/w punkt z
porządku obrad.
Przewodniczący zwrócił się do radnych o wprowadzenie do porządku
obrad punkt dotyczący rozpatrzenia skargi Wspólnoty Mieszkaniowej nr 49 w
Ząbkowicach Śląskich ul. Powstańców Warszawy 8
Radni wyrazili zgodę .
Radny Franciszek Gawęda , złożył wniosek o wycofanie z porządku obrad punktu
dotyczącego rozpatrzenia uchwały w
sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta
Ząbkowice Śląskie.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał uzasadnienie do złożonego wniosku
o wycofanie w/w punktu podpisane przez 15 radnych. ( wniosek stanowi załącznik
do niniejszego protokołu )
Poinformował również ze został upoważniony przez tych radnych aby w okresie od 5 do 8 listopada
zorganizował spotkanie z mieszkańcami
Osiedla Słonecznego na Hali Słonecznej w
Ząbkowicach i aby ten projekt uchwał rozpatrzony
został na specjalnie zwołanej sesji w
dniu 9 listopada 2007 roku.
Następnie poddał pod głosowanie wniosek aby z porządku obrad
wycofać pkt. w sprawie podjęcia uchwały
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta
Ząbkowice Śląskie .
Głosowanie : 15 głosów "za", 2 głosy przeciw i 1 głos wstrzymujący
się
Punkt 9 został wycofany z
porządku obrad.
Ad. pkt. 2
Protokół z XVI Sesji Rady Miejskiej z dnia 28 września 2007 został przyjęty przez Rade .
Ad. pkt. 3
Sprawozdanie z pracy od ostatniej sesji złożył przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik .
Poinformował że brał udział
miedzy innymi :
.
w uroczystości która miała miejsce w szkole podstawowej nr 1 - ślubowanie klas I .
.
w obchodach 720 lecia Ząbkowic Śląskich
.
w spotkaniu subregionu Sudeckiego w Gminie Dzierżoniów , które
miało na celu wspólne wypracowanie strategii rozwoju subregionu który to jest
częścią programu rozwoju turystyki dla województwa dolnośląskiego .
.
w spotkaniu z okazji Dnia Edukacji Narodowej w Ząbkowickim Ośrodku
Kultury .
.
w pracach stałych Komisji Rady Miejskiej oraz przyjmował
interesantów .
Złożył również informacje odnośnie złożonych oświadczeń majątkowych
przez radnych . Poinformował że wszyscy radni złożyli w terminie oświadczenia ,
które to przekazane zostały do Urzędu Skarbowego. Po dokonanej analizie
Naczelnika Skarbowego radni musza dokonać korekt swoich oświadczeń.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Ryszard Barański, poinformował
radnych ze uczestniczył 18 października w spotkaniu w Komendzie Powiatowej
Policji w Ząbkowicach Śląskich. Spotkanie odbyło się w temacie wymiany
informacji Policji z innymi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i
porządek publiczny.
Ad. pkt. 4
Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , złożył sprawozdanie z
pracy od ostatniej sesji w zastępstwie
Burmistrza Krzysztofa Kotowicza
Sprawozdanie
obejmowało okres od 30 września do 26 października 2007 roku.
30.09.2007
01.10.2007
Wpłynęła 1 oferta, która została
odrzucona z przedmiotowego postępowania. Nie wpłynęła .żadna oferta
niepodlegająca odrzuceniu.
02.10.2007
03.10.2007
04.10.2007
.
Udział
w uroczystym pasowaniu Pierwszoklasistów Szkoły Podstawowej Nr 3 na uczniów.
.
Spotkanie z panem Romanem Brunowskim -prezesem
kopalnianej Spółki " Bartnica" .
.
Udział w Mszy św. w kościele pw.
Podwyższenia Krzyża Świętego z okazji 50-lecia istnienia w Ząbkowicach Śl. wspólnoty III Świeckiego Zakonu
Franciszkańskiego, której przewodniczył ks. prof. Ignacy Dec - biskup Diecezji
Świdnickiej.
.
Udział w roboczej naradzie z
projektantami zajmującymi się opracowaniem planu renowacji "starego" cmentarza
komunalnego przy ul. 1 Maja.
.
Rozstrzygnięcie
przetargu pn: "Udzielenie kredytu
długoterminowego złotowego" w wys. 3 624.210,00 zł na finansowanie
planowanych wydatków inwestycyjnych w budżecie Gminy Ząbkowice Śl.
Wygrał: Bank Pocztowy S.A.
Ul.
Krasińskiego 1
Wrocław
05.10.2007
06.10.2007
08.10.2007
09.102007
10.10.2007
11.10.2007
12.10.2007
13.10.2007
14.10.2007
15.10. 2007
16.10.2007
17.10.2007
18.10.2007
19.10.2007
20.10.2007
22.10.-23.10.2007
24.10.2007
25.10.2007
26.10.2007
Ad. pkt. 5 Sprawy rożne.
1.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,odczytał pisma
które wpłynęły do Rady Miejskiej :
.
Pismo Komendy Powiatowej Policji w
Ząbkowicach Śląskich w sprawie przesłania dokumentacji dotyczącej przyjęcia
poprawki do Planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Ząbkowice Śląskie obejmującego obszar Osiedla
Słonecznego
.
pismo Burmistrza Ząbkowic Śląskich w sprawie
wiat przystankowych we wsi Strąkowa .
.
pismo burmistrza Ząbkowic Śląskich w
sprawie umieszczenia słupa oświetleniowego przy postoju TAXI
ul. Sienkiewicza .
ad. pkt 6
" Stare Miasto i jego problemy "
Temat
zreferował Przewodniczący Zarządu Osiedla Stare Miasto Marian Patela - poinformował
że zwrócił się do przewodniczącego Rady o umożliwienie przedstawienia na sesji ,
problemów starego miasta. Problemów techniczno-gospodarczych i społecznych jego mieszkańców .Występując z
takim wnioskiem chcemy ,upublicznić zaniedbania w jego rozwoju ,zwrócić uwage na
niewykonanie planowanych zadań zakresie
inwestycji, lub ich opóźnienia ,na pomijanie podmiotowości jego
mieszkańców i występujące przykłady
nieliczenia się z ich opinia .
Art. 1 ustawy o samorządzie stwierdza że ilekroć jest mowa o gminie należy przez to rozumieć
wspólnotę mieszkaniową . A więc wspólne
decyzje , wspólną działalności i wspólna odpowiedzialność .
Pragniemy aby minione obchody 720 lecia Zabkowic przyczyniły się
do aktywniejszego działania władz miejskich na rzecz rewitalizacji rozwoju
Starego Miasta .Aby ten rozwój był planowany , był realizacją wypracowanej przez Rade koncepcji a nie by przypadkowym
zatykaniem przysłowiowych dziur. A tak było dotychczas.
Pragniemy , aby już dziś przystąpić do realizacji wizji Starego Miasta na 725 lecie jego powstania.
Chcemy łączyć aktyw Starego Miasta niezależnie od jego
politycznych i religijnych preferencji z działaniem władz samorządowych na rzecz społecznej
aktywizacji i jego mieszkańców, a także dopingować władze w działaniu na
rzecz rewitalizacji miasta i
pozyskiwania , niezbędnych do tego środków. Do zreferowania tych zagadnień na
sesji Rady Miejskiej zobowiązano przewodniczącego Zarządu .
Czasowa zbieżność 720 lecia Zabkowic z dyskusja na temat Starego
Miasta winna przyczynić się do jej
pogłębienia i prowadzenia do konkretnych
rezultatów .Jest to polską tradycja , że jubileuszowe uroczystości miast a
często i wsi poprzedzone są
działaniami gospodarczymi i
staraniem o środki
pozabudżetowe , aby po
jubileuszu został stały dorobek w postaci nowych inwestycji , odnowy zabytków ważnych
dla danej miejscowości ,remontu ulic , porządkowania parków , odnawiania
wspólnot mieszkaniowych itp.
Jednym zdaniem pozostawienie materialnych dowodów tych
uroczystości.
Ocena tego , czy tak w Zabkowicach było należy do Wysokiej Rady . Zdaniem Zarządu Osiedla nr 1 tak się nie
stało .- jeżeli pan Burmistrz wyprowadzi nas
z tego błędu, będziemy bardzo
zadowoleni .
Nikt z działaczy Starego Miasta nie zarzuca obecnym władza zaniedbań lat poprzednich , zarzuty sprowadzają się do
tego , że nie ruszymy z miejsca . Często
mamy do czynienia z działaniem pozorowanym, nie skutecznym , albo nie związanym
z oczekiwaniami większości mieszkańcowi Starego Miasta .
Zanim przejdę do innych szczegółów kilka słów o starym cmentarzu .
Pomijam fakt , że kilka miesięcy wstecz, ukazała się w prasie wypowiedź pana burmistrza ze w październiku
będzie na cmentarzu lapidarium . Październik mija i po lapidarium ani śladu .
Po zakończeniu uroczystej sesji w dniu 17 października w czasie
korzystania z kateringu podszedłem do pana Walczika mieszkańca Wiesloch i przy
pomocy tłumacza zapytałem - w jaki
sposób jest on związany, w jaki sposób
angażuje się w odbudowę starego
cmentarza przy ulicy 1 Maja ?
Pan Walczik odpowiedział - agituje ludzi za dawaniem pieniędzy ,
na odbudowę cmentarza i zbieram pieniądze , ale koncepcja i plan odbudowy cmentarza należą do strony Polskiej .Pytam
dalej- Czy otrzymał pan już jakąś
koncepcje , dokumentacje , od
strony polskiej ? , od burmistrza ?
Odpowiedź - żadnej ?
A więc wg opinii pana Waiczika , nadal jesteśmy przed startem. Burmistrz na ten temat na
sesjach nic nie mówi . Zrobiono na cmentarzu maleńkie porządku , pan burmistrz
się spotkał z resztą na prośbę księdza dziekana z księdzem kościoła narodowego
i to wszystko.
Cmentarz jest dalej urągowiskiem leżących tam ludzkich zwłok .
Nie odkryje nic nowego jeśli powiem - należy jak najszybciej opracować plan zagospodarowania starego
cmentarza - przystąpić do jego realizacji. Starać się z pozyskanie obiecanych przez stronę niemiecką środków
W lipcu br. na spotkaniu
przewodniczących zarządów z burmistrzem-
pan Kotowicz poprosił przewodniczących i
dostarczenie do Urzędu opisu dzielnic z uwzględnieniem pilnych potrzeb w zakresie inwestycji , remontowych , ulic, domów , porządkowania
przestrzeni zielonych.
Opis ten złożyłem w dniu 2 października
. Opis ten i wypływające z niego wnioski opracowany był miesiąc wcześniej , ale
Zarząd Osiedla nie chciał mieszkać ich z programem obchodów 720 lecia Zabkowic .
Zanim sporządziliśmy wspomniany opis
członkowie Zarządu zapoznali się ze stanem nawierzchni ponad 30 ulic , parkiem przy strumyku Zatoka ,
starym cmentarzem i Rynkiem. Przy okazji przeprowadziliśmy wiele rozmów z mieszkańcami Śródmieścia . Na
podstawie tych rozmów najważniejszym zadaniem dla Starego Miasta jest wyprowadzenie nadmiaru samochodów przejeżdżających przez Śródmieście .Sprawa
wlecze się już kilka lat bez widocznego
postępu .
W piśmie z dnia 17 kwietnia mamy konkrety, które drogi będą łączone w skutek czego nastąpi separacja
, a więc wyłączenie ze Śródmieścia ruchu
tranzytowego , turystycznego i wewnętrznego oraz poprawa dojazdu do obiektów
przemysłowych , handlowych itp. Także obciążenie centrum miasta w tym jego części zabytkowej .
Jest podany czas ogłoszenia przetargu
,koszty 50 tys. zł w 2007 roku , 200 tys. w 2008 roku oraz łączne koszty okolono 20 mln zł. .
Czas rozpoczęcia robót 2009
- zakończenie 2011, o wiele mniej
konkretów jest już w piśmie
DZID z 5 września br. w którym czytamy : Na obecnym etapie Dziwnie jest w stanie precyzyjnie określić planowanego przebiegu
obwodnicy , która połączy drogę wojewódzką 382 z drogą wojewódzką
385.Projektowana obwodnica została
zapisana w studium uwarunkowań i
kierunków zagospodarowania przestrzennego Zabkowice Slaskie- pytanie materiały planistyczne są czy ich nie ma ?
Gdzie są ?
Czy one przypadkiem nie są
blokowane przez zainteresowane osoby ?
Zarząd osiedla Stare Miasto
zwraca się z prośbą do Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej o sprawdzenie
tego problemu .
O perspektywie
budowy obwodnicy informował również radę pan Burmistrz po spotkaniu
z,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, . Ale jeśli
dobrze pamiętam ,to z informacji tej nic konkretnego nie wynikało .
A więc jedno z najpilniejszych
zadań Ząbkowic o których mówi się latami stoi w miejscu. Miasto nadal
kruszy się .A jeśli dodamy do tego
mizerne rezultaty w zakresie rozwoju przemysłu , nie dziwmy się ze miasto
pustoszeje.
Bliskie jest prawdy żartobliwe powiedzenie iż następne pokolenie
Zabkowiczan będzie mówić ze Ząbkowice
podobnie jak Koziniec też miały prawa miejskie.
Wniosek _ = w oparciu o przytoczone wyżej pisma podjąć ponowne
starania w DZDW w sprawie budowy Małej
Obwodnicy . Tak aby w terminie określonym
w pierwszym piśmie zadanie zostało
wykonane.
Wnosimy do Rady Miejskiej aby realizacja powyższego zadania była
pod szczególnym nadzorem Rady.
Kolejne ważne
zadanie dla rozwoju i trwania Zabkowic a
szczególnie Starego Miasta to opracowanie PPZ , idzie o to ze miasto
dotychczas nie ma koncepcji rozwoju .
Z każdą zmianą na kierowniczych stanowiskach w Urzędzie Miejskim
rodzą się nowe nierealne pomysły w tym o dwóch śródmieściach łącznie . .
Nierealne pomysły rodzą się a konkretnych działań brak.
Za Miszkiewicza była pewna
koncepcja remontu ulic: Rynek , Reymonta, Proletariatczykow i dalej
promieniście w kierunku obrzeży Śródmieścia .
Podobna koncepcja zaczęła odradzać się za Burnata ale przehandlowano ja w czasie
dyskusji nad budżetem na 2006 rok. Zdaniem Zarządu Osiedla, o perspektywach rozwoju Starego Miasta
powinno być więcej dyskusji na
spotkaniach z radnymi reprezentującymi Stare Miasto. Więcej informacji na ten
temat powinny zawierać sprawozdania
burmistrza. W praktyce Ząbkowiczanie nie
wiedzą co władze robią w zakresie rewitalizacji Starego Miasta .
Kiedy zapraszamy Zabkowiczan do przyjścia na sesję Rady - pytają ?
a po co ? Przecież to nic nie daje i podają
przykłady , na dowód tego , ze wnioski mieszkańców Śródmieścia sa bagatelizowane.
Ruszył remont Krzywej Wierzy
,mieszkańcy z ciekawością
obserwują postęp robót. Ale
pytają ,kiedy ruszy remont Ratusza , ZOK-u
. Dlaczego przed uroczystościami 720 lecia nie odmalowano kamienic w Rynku ?Kiedy ruszy
remont ulicy Krzywej , Poprzecznej , Sienkiewicza ?
Zdaniem Zarządu Starego Miasta za remontem Krzywej Wieży ruszyć powinno porządkowanie
całego zakątka wokół wieży . A w kolejności
odnowienie Rynku i przyległych ulic.
Ten kompleks zadań winien być, zdaniem Zarządu osiedla , obok
starań o nowe miejsca pracy, przedmiotem
głównych zadań Urzędu a nie mrzonka o drugim przedmieściu.
Ostatnio wiele
mówiono o Ząbkowicach o zabkowickich VIPów
do Rumunii , Sławna , Torunia itp.
Podobno w sprawie współpracy i
wymiany doświadczeń . Znalazło to odbicie
w realizacji budżetu za pierwsze półrocze br. A ja bym radził pojechać do Wrocławia
i zobaczyć jak wygląda idące
przedmieście od Rynku remontowanie ulic.
Jak wygląda odmalowany Rynek
i jego zagospodarowanie . Być
może sa tam wspólnoty mieszkaniowe, to porozmawiać w Urzędach
dzielnicowych w sprawie współdziałania z nimi . Pomijam remont ulic , tam idą środki
unijne .
Z wyżej wymienionych
wyjazdów Stare Miasto nie ma żadnych
korzyści.
Na sesji Rady która
rozpatrywała Plan Przestrzennego zagospodarowania wschodniej części Ząbkowic Pani sołtys
Strąkowej powiedziała słusznie - o remoncie kościoła Sw. Jadwigi
nic się nie mówi bo jest
wyremontowany i sprawa zamknięta.
A u nas w Starym Mieście ,kiedy na placu kościelnym wokół kościoła
Św. Anny , dokonano
przycinki drzew przy pomocy prywatnych środków , ukazała się w tej sprawie , powiedzmy delikatnie , złośliwa
krytyka Zarządcy placu w Internecie. Zamiast łączyć wysiłek
samorządu miejskiego z organizacjami społecznymi ,skłóca się społeczeństwo i wprowadza do zarządzania miastem nie dobre obyczaje .A sa tam w tym zakątku miasta i inne problemy ,których sam remont Krzywej Wieży nie rozwiąże .
Ważnym zadaniem w
Śródmieściu , o czym już wspominałem, jest remont Ratusza i ZOK-u o postępie prac w tym zakresie , mówi się
na sesjach rady niewiele
praktycznie nic . Widocznie tego postępu
nie ma .Zadania, jeśli dobrze pamiętam , są
ujęte w budżecie na bieżący rok.
Członkowie zarządu Osiedla pytają mnie , co w tej sprawie się robi .
najczęściej odpowiadam , że nie wiem bo na sesjach nic się o tym nie mówi Jeśli nic nie
wiesz , to dlaczego nie pytasz ? mówią
A oto tej niewiedzy skutek, mamy panie burmistrzu w każdą ostatnią
środę miesiąca spotkanie zarządu w
ZOK-u. Na początku kadencji przychodziło na spotkanie 10-15 osób - teraz
przychodzi coraz mniej . Pytają a po co?
W mieście i tak nic się nie robi , a jak się coś robi np. ogródek
Pelikańskiego to i tak burmistrz zrobi to co chce choćby to nie miało sensu
Wracam na chwilę do Rynku . Aby prace nad jego witalizacja miały sens, aby ta część miasta była piękną dzielnicą musimy
odpowiedzieć na pytanie , jak Rynek ma wyglądać . Łącznie z Pierzeją ,
która zajmuje 25 % Rynku. Ten problem
powinien być przedyskutowany z fachowcami i mieszkańcami Rynku. Dyskusja ta
zdaniem Zarządu Osiedla powinna
także dotyczyć sposobu pozyskiwania
pozabudżetowych finansów . Do tak
nieciekawie wyglądającego Rynku , jak obecnie pełnego huku
przejeżdżających samochodów , turyści
nie przyjadą .
I jeszcze jeden szczegół : W ramach 720 lecia w Kościele przy
ulicy Grunwaldzkiej odbyły się dwa uroczyste
nabożeństwa . jedno z udziałem chóru GLORIA a drugie ekumeniczne w
języku polskim i niemieckim.
Przejście wieczorem z ulicy
Ziębickiej ulica Poprzeczną do kościoła
było niemożliwe. Ciemno i dziury w bruku powyżej kostek. Przed kościołem obity
tynk i też dziura przy wlewie deszczówki. Nigdy nie pomogły zdjęcia radnego Barańskiego wyświetlano na sesji . Ulica Poprzeczna jest przewidziana do remontu w bieżącym roku . Ale już widać ,
ze podobnie jak inne zadania remont nie zostanie wykonany.
Kilka słów o ulicy Prusa i Sienkiewicza . Idąc na sesję Rady 17
października spotkałem dwoje
dziennikarzy robiących zdjęcia ul. Prusa i Gołębiej Baszty .Zapytałem z jakiej są
gazety , odpowiedzieli wir sind Deuch. Jeśli ich zdjęcia nie ukażą się w prasie niemieckiej , to na
pewno będą tematem dowcipów przy piwie ,
pozabudżetowych tym , jak wyglądały Zabkowice
na swoje 720 lecie.
Dwa słowa o historycznych
murach przy ulicy Sienkiewicza i samej ulicy, kiedys podobno najpiękniejszej w mieście. Nie ma tygodnia aby z tego muru
nie spadła cegła lub kamień . Przed 50 laty
mur był cały. Dziś w części
środkowej , przypomina ruiny zamku . Zaniedbania dotyczą także wycinki drzew .Na myśl przychodzą mi
aroganckie słowa pod adresem ks. Prałata
w Internecie za to , ze dotychczas
własnymi środkami , nie dokonał obcinki drzew na placu kościelnym na ulicy Sienkiewicza , w parku nad strumykiem
Zatoka , rzadziej na starym cmentarzu łamią się drzewa,.
Biorąc to pod uwagę mieszkańcy ul. Sienkiewicza zebrali 35
podpisów , żądając dokonanie przycinki
starych drzew.
Nie wiem , czy w związku z
tym pismem , czy niezależnie od niego zarząd Osiedla nr 1 otrzymał kopię skierowanego do Pana Dawida
Czarmneckiego przedsiębiorcy
ziębickiego aby opracował plan
przycinki drzew.
A teraz kilka słów o
ogródkach dla dzieci przy ulicy Sienkiewicza
i ul. Ciasnej . Przypominam dialog
,który toczył się na ten temat między
mną a burmistrzem Kotowiczem . Wówczas po wielosłownej wypowiedzi pana Kotowicza powiedziałem, iż wolałbym aby zamiast słów dzieci Śródmieścia miały czyste ogródki. A poza tym mówiłem Burmistrz
zna na pewno stwierdzenie -" Cokolwiek
uczynicie mieście uczynili " I to stało
się podstawą niby to żartu w internecie , że śmiesznie się robi kiedy p. Patela
cytuje Biblie . A ja teraz poważnie pytam - Maja prawo dzieci Śródmieścia mieć czyste
ogródki ,których urządzenie kosztowałoby nie więcej niż piknik
ekologiczny na który podobno przybyło
zero uczestników. Ogródki można było w sposób właściwy urządzić w tym roku.
W imieniu maluchów Starego Miasta i ich matek apelujemy , aby te
ogródki właściwie urządzone i od wczesnej
wiosny przyszłego roku służyły dzieciom.
Jest także problem właściwego
wykorzystania boiska przy ul. Strażackiej i jego adoptowanie dla potrzeb
młodzieży mieszkającej w Rynku , szczególnie w Pierzei .
Poważnego rozważenie wymaga usytuowanie
parkingu łącznie z WC na obrzeżach Śródmieścia dla turystycznych autobusów . Wszystkie te
zadania wymagają rozważnego i perspektywicznego działania oraz skutecznych starań o pozabudżetowe środki Do rozmów na te tematy
należy włączyć zainteresowanych Starego Miasta .
Ale są
sprawy , które można realizować
przy wielkich środkach , lub zgoła bez dodatkowych pieniędzy.
Stare babcie z ulicy Batalionów Chłopskich prosiły na Zarządzie Osiedla aby na ich
ulicy poniżej ulicy Strażackiej wymalować zebry , umożliwiające im dojście
krótką drogą do znajdujących się
naprzeciwko ich domów ławeczek. Obecnie muszą
iść do Poczty i przechodzić dwie
ulice. Prośba całe lato leży w Urzędzie bez załatwienia .
Mieszkańcy Pierzei proszą
aby zbiorniki na odpady komunalne przy ulicy Krótkiej ustawić na
cementowych płytkach , aby do deszczu idąc do zbiorników nie taplać się w błocie. Prośba nie
załatwiona . A w ogóle zdaniem Zarządu Starego miasta zbiorniki na odpady w centrum miasta
ustawione są niechlujnie . Jeśli
nie stać nas na ażurowe domki
kryjące zbiorniki to ustawiajcie
je podobnych obmurowaniach jak na ulicy Jasnej.
Wiele osób głównie starszych
postuluje częstsze pojawianie się
służb porządkowych w miejscach
publicznych , przede wszystkim po zakończeniu imprez , zawodów .
Podobnych przykładów można
podać więcej. Czy wszystko co robią
służby komunalne w mieście jest złe ? nie !
Są odcinki działalności komunalnej w których obserwujemy pewien postęp. Nie wszyscy członkowie zarządu Osiedla zgadzają się ze
mną . Ale moim zdaniem , dokładniej niż kilka lat temu są sprzątane ulice. Co
prawda miniona zima była bez śniegu i w
związku z tym mniej
było piasku do sprzątania . Przed pomnikiem za ojczyznę wyrównano po kilku latach tuje , lepiej wykaszane
są trawniki .
Pragnę zakończyć kilkoma uwagami zaczerpniętymi z opisu
poszczególnych ulic
Mamy jeden reprezentacyjny
plac, na którym odbywają się
uroczystości państwowe - Plac Jana Pawła
II . Jego wygląd nie odpowiada zadaniom
, jakie ten plac ma spełniać .
Proponujemy przyjąć zasadę aby w Starym Mieście w
zasadzie wszystkie ulice wyłożyć
brukiem i trzymać się tej zasady ,
każdego roku prowadzić remont ulic w
kierunku obrzeży Śródmieścia.
Sprawa zieleni i parków. Są dwa centralne miejsca odpoczynku dla ludzi
starych i matek z dziećmi ze Starego Miasta . Są to okolice ruin zamku i ulica
Sienkiewicza z parkiem nad strumykiem Zatoka. Miejsca te winny być
dostosowane do tych zadań . Obecnie wskazane jest
wyrównanie chodników w parku .
Już wspomniałem parking z WC ,na obrzeżach miasta. Inaczej turyści
zatrzymywać się nie będą na łąkach i zwiedzać łąki , a nie zabytki Ząbkowic .
Solidniej zamontować słupki w Rynku i zdecydować się czy z łańcuchami lub bez .
Inne potrzeby Starego Miasta wynikające z jego wieloletnich
zaniedbań omówione są w opisie ulic.
Wszystkie one wymagają dyskusji i odpowiedniego usystematyzowania . Pomocnym
w tym zadaniu może być Zespół ds. miasta powołany pod patronatem Komisji Gospodarczej Powiatu.
Propozycje te omawiane były na ogólnym
Zebraniu Mieszkańców Starego Miasta 5
lutego br. W obecności Burmistrza Kotowicza i sekretarza Urzędu Pani Aibin
Apelujemy przez szacunek do historii Starego Miasta i jego
mieszkańców w zasadzie najbiedniejszych
, solidnie zajmować się realizacją jego potrzeb. Tu zlokalizowane są zabytki Ząbkowic. Ośrodek Kultury, Szpital,
Biblioteka , zabytkowe kościoły w tym kościół Parafialny .
Administracja miejsko-gminna i powiatowa . restauracje , Izba
Pamiątek
Jeśli stare miasto ma być
ośrodkiem Gminy i przyciągać turystów
powinno swym wyglądem święcić
przykładem , dlatego korzystam z okazji i zwracam się do radnych reprezentujących
Stare Miasto o aktywne działanie na rzecz jego odnowy i rewitalizacji .
Mamy nadzieję ze takie poparcie koleżanek i kolegów ze wsi. Więcej
turystów większą aktywność miasta i daj Boże więcej stanowisk pracy
i także szansa dla młodzieży wiejskiej,. Większy zbyt produktów rolnych i większa szansa dla
całej Gminy.
Zwracam się także do Wysokiej Rady , poszczególnych Komisji , Burmistrza i pracowników Urzędu , aby problemy Starego Miasta znalazły
odbicie w projekcie budżetu na rok 2008
a następnie w jego uchwaleniu .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , podziękował za przedstawiona informację i otworzył
dyskusję .
Jako pierwszy głos zabrał
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Ryszard Barański , nawiązał do przedmówcy stwierdzając że rada wiedząc o tym
ze Stare Miasto jest najbardziej zdegradowane z Osiedli które są na terenie miasta , podjęła pierwszą w
historii Ząbkowic uchwałę na podstawie której zobowiązaliśmy pana burmistrza do
realizacji zadań . Jednym z głównych zadań było właśnie rewitalizacja starówki
. Zobowiązano również burmistrza do tego aby co kwartał składał informacje z
realizacji tych zadań.
Powołany został zespół d/s
rewitalizacji, który spotkał się tylko raz na przestrzeni 8 miesięcy. Zdajemy
sobie sprawę ze opóźnienia w tym temacie są bardzo duże , dlatego w orbicie
zainteresowania komisji rady ten temat
jest . Rada to monitoruje i jeżeli jest okazja na posiedzeniach komisji
gospodarczej bierzemy to pod uwagę.
Uważam, że nie wykorzystanie szansy w
ramach rewitalizacji może doprowadzić do tego ze miasto nasze cofnie się o ileś
lat, a jest szansa pozyskania bardzo dużych środków z funduszy unijnych właśnie
na rewitalizację starego miasta.
Chciałbym w tym momencie wyrazić pewne
zaniepokojenie rady miejskiej ze ten temat jest pozostawiony sam sobie , bo
jeżeli chodzi o zaangażowanie się w
sprawę Ząbkowickiego Ośrodka Kultury de facto nie został ruszony. Mówimy tu o
zabezpieczeniu dachu na młynie ale nikt się nie martwi o zabezpieczenie dach na
ZOK , gdzie zalewane są projektory, te projektory mają wartość . Rada Miejska
mając na uwadze ogrom potrzeb w zakresie inwestycji a szczególnie w
obrębie Staromiejskich murów przeznaczyła
bardzo dużo środków na ratowanie substancji historycznej właśnie z Ząbkowic
śląskich .
Przeznaczyliśmy proszę państwa dużo
pieniędzy na ratowanie Krzywej Wieży, Ząbkowickiego Ośrodka Kultury a także Ratusza .
Chciałbym przeczytać jeden dokument - "
14 04 2007 r. Rada Miejska w Ząbkowicach Śląskich
- Komisja Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego , Informacja dot., Prac
przy ZOK , Krzywej Wieży , ratusza .
W związku z negatywnymi opiniami Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego
w Ząbkowicach Sl. - informuje .." ,czytam to dlatego że w VI miały być
podjęte prace jest de facto jest koniec roku i nic nie zostało zrobione .
Proszę
państwa są to dokumentu świadczące o tym, że co innego się mówi a co innego się
robi, ale w orbicie zainteresowania Rady Miejskiej jest rewitalizacja Starego Miasta,
będziemy się temu przyglądać.
Dziękuję panu przewodniczącemu, że
zwrócił uwagę na tak ważny temat.
Radny Marek Ciapka, podkreśli ze od pewnego czasu
zajmujemy się tutaj problemem bardzo ważnym, jakim jest rewitalizacja. Natomiast
cały czas w punkcie tej rewitalizacji mówimy o remontach budynków , remontach
ulic , ale polecam państwu sprawdzić formy rewitalizacji i doświadczenia miast
które pracują nad istota rewitalizacji .
Otóż w generalnym założeniu przepisy rewitalizacji i w przepisach
strukturalnych , rewitalizacja jest błędnie kojarzona tylko i wyłącznie z
remontem . Rewitalizacja w języku innych dokumentów cytuję :
To jest Forum rewitalizacyjne
internetowe :
W
języku unijnym dokumentów programowo słowo rewitalizacja oznacza szeroki
wachlarz różnych ale jednocześnie komplementarnych ze sobą przedsięwziąć dla
których wspólnym celem jest wywołanie zmian
społecznych. Pobudzenie gospodarcze oraz zmiana funkcji całych
zaniedbanych dzielnic.
Roboty budowlane są tu jedynym z nielicznych wyrywków i środków
służących do osiągnięcia znacznie szerszych celów. Dlatego rzeczą mało
prawdopodobną jest uzyskanie unijnego dofinansowania
na drobne projekty jednostkowe których zakres obejmuje wąską adaptacje kilku lub kilkunastu budynków. Aby
projekt rewitalizacji miał jakiekolwiek szanse na dofinansowanie musi stanowić część komplementarnych wzajemnie
zastępujących się elementów .
W programach należy wytyczyć
granice obszaru wymagające rewitalizacji , musi tam się znaleźć szczegółowe uzasadnienie dlaczego do
rewitalizacji wskazany został dany obszar , co musi to być wsparte odpowiednimi badaniami i analizami . Tereny wybrane do
rewitalizacji z istoty rzeczy jako zdegradowane i generujące zjawiska
zagrożenia społecznego charakteryzują się wysokim bezrobociem , nasilona
przestępczością , niskim poziomem przedsiębiorczości mieszkańców i niskim
poziomem wykształcenia mieszkańców .
Jaki
powinien być zakres rewitalizacji , bo my cały czas mówimy o budowie ,
remoncie kilku budynków ;
Po pierwsze istotny jest udział w
programach rewitalizacji jak najszerszej grupy partnerów , mogą to być
jednostki samorządowe , spółki , organizacje pozarządowe, szkoły wyższe ,
jednostki policji jak również wspólnoty
mieszkaniowe. Należy pamiętać także o zapewnieniu w projektach szerokiego
montażu finansowego. Doświadczenia związane z przedsięwzięciami
rewitalizacyjnymi w Europie zachodniej wskazują ze dofinansowanie unijne sięgało do 40 %
całości przedsięwzięcia .Pozostałe środki muszą być gromadzone z różnorakich
funduszy celowych ,środków rządowych oraz budżetów jednostek samorządu
terytorialnego na różnych szczeblach . Tutaj wymagana jest współpraca regionu,
powiatu i gminy. Kolejny istotny czynnik to powiązanie działań finansowych z
różnych unijnych źródeł. Najpierw powinna powstać koncepcja przyszłego
funkcjonowania danego terenu objętego rewitalizacja , która zawarta została w
LPR ,potem zdefiniowanie projektów , problemów , problemów na koniec wnioski w
poszczególnych projektach ,przykładowo -
projekty inwestycyjne wykaz remontów , rozbiórek , wykaz prac
porządkowych, zakres uzbrajanych terenów
pod inwestycje w strefie rewiatalizacyjnej , oraz komplementarne projekty
społeczne, tj., szkolenia , kształcenia, doradztwo , przekwalifikowanie ,pomoc
, rozpoczęcie działalności gospodarczej ,małe granty dla nowo powstałych
przedsiębiorstw i stref przemysłowych.
Co można dofinansować w ramach rewitalizacji , należy zwrócić
uwagę na to ze w rozporządzeniu komisji europejskiej 448/2004 roku - nie
dopuszcza się dofinansowania ze środków strukturalnych jakiejkolwiek inwestycji
mieszkaniowej jednoosobowej . W działaniach ZRO wszelkiego rodzaju prace
budowlane mogą dotyczyć tylko fasad i to jedynie w budynkach o wysokich walorach architektonicznych ,lub
obiektach przeznaczonych na cele gospodarcze , kulturowe bądź przemysłowe .
Istota rewitalizacji są szeroko zakrojone zmiany społeczne i
gospodarcze na objętym przez nią terenie. Dlatego oprócz inwestycji które
poprawiają estetykę budynku ich otoczenia niezbędne oraz konieczne jest
ulokowanie na tym obszarze instytucji które w całości zaktywizują lokalne
środowisko w swej istocie.
W krótkim skrócie jest to istota rewitalizacji ,Pan Barański i pan
Patela słusznie dostrzegają bardzo często ze nasze budynki w obrębie starego
miasta są w takim stanie jakim jest , ale niestety wymaga to komplementarnych
działań . Nie tylko i wyłącznie polegając na remoncie tych budynków, lecz
zastanowieniem się nad kierunkami.
Jak możemy zastanawiać
się nad kierunkami rozwoju tej przedsiębiorczości jak nie mamy planu
zagospodarowania przestrzennego ,jak możemy podchodzić do rewitalizacji kiedy
nie wiemy jaka ma być istota naszego Rynku
. Czy to ma być działalność usługowa, handlowa czy banki?, a może warto
wyprowadzić sklepy gdzieś poza obręb miasta. Chodzi o wypracowanie wzorca ,
metody i drogi do uzyskania tych grantów unijnych na rewitalizacje , a nie o sama budowę i naprawę budynków .
Marian Patela, zgadza się z wypowiedzią radnego, lecz
stwierdził że nie rozumie intencji , bo jeśli intencją wystąpienia jest , aby
wziąć się za plan przestrzennego zagospodarowania , żebyśmy siedzieli
kompleksowo za ratowanie Ząbkowic to ja się za tym podpisuje , a jeśli intencją
pana wystąpienia było ze ponieważ my dodatkowych planów nie mamy to ja się pod
tym nie podpisuje .
Radny Marek
Ciapka ,
odpowiedział iż dobrze przedmówca
zrozumiał intencje, komplementarne działania przyszłościowe a nie wyrywkowe .
Zaczynamy od planu zagospodarowania , wytyczamy granice rewitalizacji ,cel
rewitalizacji i takie są intencje .
Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , stwierdził że to jakim
stanie jest nasze miasto i nasza gmina ,wszyscy wiemy. Na każdej sesji
przypomina nam o tym pan Patela i bardzo dobrze .
Proszę państwa , dzisiaj mówiliśmy tutaj o kościele Św. Jadwigi ,
gdy ksiądz Jan i Bogdan przychodzili na parafie św Jadwigi kościół ten był w skandalicznym stanie a ja
byłem w III klasie . Dzisiaj ten kościół wygląda bardzo dobrze , prace które
oni tam wykonali , to jest 60 , to co jeszcze trzeba wykonać w tym kościele to
dużo. Tak samo jest z naszym miastem. Potrzeba czasu i pieniędzy, zmian
instytucjonalnych i wielu innych rzeczy . To wszystko się dzieje , kadencja
trwa 4 lata a nie rok .
Przypominam że rok temu odbyły się wybory a państwo w marcu
uchwalili budżet . My ten budżet realizujemy , zastaliśmy pewne dokumentacje ,
te dokumentacje nie zawsze są kompletne . Przykład ulicy Krzywej - co z tego ze
my zastaliśmy dokumentację na remont tej ulicy , jak ta dokumentacja jest tylko
na nawierzchnię ,a ulicę Krzywą trzeba wykonać kompleksowo , kanalizacje
burzową , deszczowa oraz na kompleksowe oświetlenie tej ulicy. Tak jest z każda
inwestycją , każdą należy przygotować kompleksowo.
Jeżeli chodzi o ZOK , pani Barański - cały czas pan powtarza o tym
że należy pozyskiwać pieniądze zewnątrz , a gdy nie realizujemy ratusza , tylko
dlatego że czekamy na odpowiedź z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego ,czy te pieniądze zostały nam przyznane to
pan się denerwuje że my czegoś nie realizujemy . Jedyna inwestycja dużą , którą
realizujemy zaryzykowaliśmy że może być problem z pozyskaniem , ale będziemy walczyć
o to pozyskanie to jest Krzywa Wieża , i to tez jest początek remontu.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej Ryszard Barański , advocem , po to się
spotykamy i po to mówimy o problemach rewitalizacji żeby rozwiązać ten
problem . Od początku cały czas proszę ze my de fakto nie mamy wizji - panie burmistrzu
. Stoimy na etapie , co my chcemy zrobić a już jest koniec roku i do tego
zmierzam ?
Jednostkowo załatwiacie tematy remontowe a to powinno być
opracowane kompleksowo, w ramach pozyskiwania z unii środków . Jaka ma być
wizja staromiejskich murów , obiektów sakralnych ? , ruchu turystycznego , jak
wizja podwórek , pustych placów które
stoją niezagospodarowane , czy je
sprzedawać pod budownictwo ,? Czy je wydzielać pod obiekty rekreacyjne ?
Minął rok - pan jest szefem tej komisji a nie mamy wizji ? A jak się nie ma wizji to
nie można nic zrobić ? rozumie pan ? , przeznaczyliśmy 7 mln zł, po to aby 30
ściągnąć z unii .
Z tego co pan Ciapka powiedział to wyszło tak że
przewodniczący Starego Miasta powinien
wszystko to opracować i przedstawić Radzie Miejskiej. Jest was 3 burmistrzów , sekretarz , asystenci to do was należy - My będziemy Was oceniać.
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski ,panie Barański nieprawda
jest po raz kolejny że nie ma wizji , i wszyscy wiedzą co w tym mieście trzeba
zrobić.
Przedstawił to nawet dzisiaj pan Patela, co mam wstać i opowiadać
to samo po panu Pateli , co trzeba zrobić ? i że jedną z podstawowych rzeczy
jest rozwój ruchu turystycznego w naszym mieście ?
To jest chyba jakieś nie porozumienie i pewne rzeczy bardzo
skomplikowane już panu tłumaczył na jednej z sesji burmistrz Markiewicz , ze
kiedy oni zastali gminę Stoszowice i zaczęli się przygotowywać do
rewitalizacji swojej gminy , to zanim zaczęli
wdrażać projekty minęło 3 lata .
Pan metoda zdartej płyty ciągle jak ta wrona- pomimo tego ze ma
pan na nazwisko Barański cały czas kraka o tym że się pan boi , ze nie wiadomo
o co chodzi. Zapewniam pana ze może być pan na razie spokojny a wszelkie oceny
i podsumowania proszę zostawić momencie kiedy będzie kończyć się kadencja albo
rok przed końcem kadencji .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, panie burmistrzu , ja taka małą dygresję - powiem panu uczciwie
i takie jest moje odczucie pan po prostu zaczyna zaniżać poziomom tej dyskusji
na sesjach Rady Miejskiej. Uważa że tutaj te kilka słów które pan tu wypowiedział to nie są na
miejscu. Nikt pana nie obraził , a ja odbieram że pan tu używa epitetów
sloganów .
Sołtys wsi
Strąkowa Pani Jadwiga Zięba , proszę państwa ja powiem
tylko trzy zdania , wydaje mi się że pan burmistrz sam odpowiedział sobie
zabierając poprzednio głos w dyskusji i
podpierając się przykładem parafii Sw. Jadwigi której to parafii ja jestem
członkiem .
Proszę państwa w Parafii sw. Jadwigi zaczęło się cos dziać bez
wizji , telewizji i środków unijnych w momencie kiedy zmienił się proboszcz . I to wszystkim powinno nam dać
do myślenia proszę państwa . Widocznie proboszcz jest nie ten . Jeżeli przez
tyle miesięcy Komisja czy jakieś ciało które
miało opracować wizję zebrało się
raz, to proszę państwa może coś trzeba z tym ciałem zrobić , a przynajmniej
z jego wodzem.
Ad. pkt. 7
Informacja o
stanie zaawansowania inwestycji gminnych została przedłożona przez Kierownika
Wojciecha Jankowskiego ( informacja
stanowi załącznik do protokołu )
Radna Irena
Szewczyk,
wyraziła niezadowolenie że radni nie mają takich informacji na piśmie .
Ponadto stwierdziła ze zaniepokojona jest informacją na temat
zakończenia remontu Sali gimnastycznej w
szkle nr 3 , była w tej szkole w dniu dzisiejszym i poinformowała że pojawił
się nowy problem. Po remoncie tej Sali gimnastycznej zmieniła się w fatalny
sposób akustyka tej sali , z chwila
kiedy są tam 3 klasy jest tam ponad 120
decybeli . Nauczyciele wychowania fizycznego musza mieć stopery .Może się tak
zdarzyć ze w pewnej chwili nauczyciel zaskarży Gminę za utratę zdrowia , ze
względu na to że pracuje w takich niekorzystnych warunkach .Zwróciła się z
prośbą aby Urząd się jak najszybciej
przyjrzał , może należy tam założyć specjalne ekrany akustyczne .
Następne pytanie dotyczyło Ząbkowickiego Ośrodka Kultury , proszę
powiedzieć jakie działania podjęto w kierunku remontu ?
Wojciech
Jankowski
, udzielił odpowiedzi , remont ZOK-u był traktowany jak jedno zadanie, składało
się ono z wyremontowania elementów konstrukcyjnych które wg opinii Nadzoru
Budowlanego stanowią zagrożenie w użytkowaniu
obiektu ,Sali kinowej , druga rzecz to jest termomodernizacja wraz
z przebudową.
W związku z tym że remont konstrukcji , nie są to koszty kwalifikowane
do termomodernizacji i na to jest bardzo ciężko pozyskać środki , zostały
wyłączone te roboty bo wg kosztorysu to około 450 tys. zł. z tej całości potraktowane jako osobne . Na to ogłoszony
został przetarg , pierwszy nie doszedł do skutku , teraz ogłoszono drugi
przetarg . chcemy wyremontować i przystąpić do
remonty konstrukcji , natomiast z
chwilą pozyskania promesy na współfinansowanie i termomodernizacje budynku ZOK-u zostanie ogłoszony przetarg na
termomodernizacje ZOK.
Zadanie zostało rozbite na dwa zadania i jest pierwsze jest
realizowane .
Wiceprzewodniczący
Rady Ryszard Barański , zapytał na jakim etapie jest remont świetlicy w Kozińcu , na
który Rada przeznaczyła 150 tys. zł. w budżecie .
Wojciech
Jankowski,
jest to na etapie wykonania oceny stanu technicznego budynku.
Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 10 minut przerwy.
Po przerwie przystąpiono do realizacji porządku obrad.
Ad.pkt.10
1.
Wiceburmistrz Waldemar Markiewicz
przedstawił projekt uchwały w sprawie
zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Zwrócona
( uchwała stanowi załącznik do
protokołu )
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformował, że komisja
pozytywnie i jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały. W związku z brakiem
uwag poddał projekt pod glosowanie.
Głosowanie: 20 głosów za
Uchwala nr XI/70/2007 w sprawie zatwierdzenia planu Odnowy wsi
Zwrócona została przyjęta.
2.
Wiceburmistrz
Waldemar Markiewicz przedstawił projekt
uchwały w sprawie zmiany uchwały nr III/25/2007 z dnia 6 marca 2007 roku w
sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego
Gminy Zabkowice Slaskie na lata 2007-2009 ( projekt stanowi załącznik do
protokołu )
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformował, że komisja
pozytywnie i jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radna Danuta
Wojtaczka
,stwierdziła że można się cieszycie ze ratuje się zabytki , młyn jest nowym
zabytkiem , jest to nowa inwestycja na która wprowadza się 60 tys. zł. , jest
to celowe gdyż zabytek zostanie zabezpieczony
Zabranie kwoty 60 tys. zl. z ZOK
jest umotywowane ale należy również jak najszybciej przystąpić do
remontu budynku .
Radna Jolanta
Mitręga,zwróciła
się z zapytaniem do burmistrza, aby przybliżył sprawę z remontem budynku młyna,
skąd on się wziął, w zasobach Gminy?
Waldemar
Markiewicz
,odpowiedział iż młyn jest od czasów wojennych , budowany był w XIX wieku ,
architektura budynku jak i wyposażenie wewnątrz wskazują jednoznacznie kiedy on
powstawał . Są to obiekty charakterystyczne . Unikalności jego polega na
tym ze do lat 80 był on użytkowany ,jako
młyn ,natomiast potem został porzucony . jest to młyn drewniany ,wyprodukowany
w Dreźnie.
W planie co chcemy zrobić to pozyskać dofinansowanie ze środków
unijnych w ramach ścieżki turystycznej
po to aby tam zrobić coś w postaci muzeum .
Chcielibyśmy z tego zrobić atrakcję turystyczna .
Obiekt młyna był dotychczas własnością GS , który to notarialnie zrzekł
się tego młyna , zostawiając sobie budynki tylko w podwórku tam gdzie jest skup
złomu .
Planujemy odzyskać te budynki , najpierw musimy wyjaśnić sytuację prawna tych budynków, w połowie
listopada odbędzie się drugie spotkanie
w tej sprawie . W budynkach tych powstałaby galeria oraz restauracja do obsługi
ruchu turystycznego jak również ogródek piwny.
Podjęcie uchwały spowoduje skierowanie środków finansowych na
przeprowadzenie remontu w celu zabezpieczenia dachu na tym obiekcie , który to
jest w fatalnym stanie. Budynek jest po obrysie murowany, natomiast cała
konstrukcja jest drewniana.
Nawiązał również do
termomodernizacji ZOK ,jeśli udałoby się
w tym roku rozstrzygnąć przetarg to i
tak żadna firma nie wykona tej termomodernizacji w okresie zimowym .
W związku z tym zabranie tych 60 tys. zł. nie wiele zmieni ,
natomiast pozwoli zabezpieczyć ten budynek.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał projekt pod
głosowanie.
Głosowanie; 20 głosów za
Uchwała nr
XI/71/2007 w sprawie zmiany uchwały nr III/25/2007 z dnia 6 marca 2007 roku w sprawie Wieloletniego
Programu Inwestycyjnego Gminy Zabkowice Slaskie na lata 2007-2009 została
przyjęta.
3.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt
uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta gminy na 2007 rok
( projekt stanowi załącznik do niniejszego protokołu)
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformował, że komisja
pozytywnie i jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Podkreśliła ze uchwała jest skutkiem zmian w Wieloletnim Planie
Inwestycyjnym Gminy Zabkowice Slaskie. Na posiedzeniu komisji pojawił się
problem młyna jako nowe zadanie w budżecie. Jest to pewnego rodzaju precedens,
ponieważ na dwa miesiące przed zakończeniem roku budżetowego wprowadzamy nowe
zadanie, natomiast nijako aprobujemy niewykonanie poważnych zadań, które są
niezbędne dla naszej Gminy - chodzi tu o ZOK.
Na posiedzeniu komisji również były zapytania odnośnie zmian
oświatowych Czy te zmiany w dziale 854 zostały zaaprobowane przez Komisje
Oświaty?
W związku z tym że pojawił się problem Ząbkowickiego Ośrodka
Kultury , radna zgłosiła wniosek o
następującej treści :
Rada Miejska zobowiązuje Burmistrza Ząbkowic Śląskich do podjęcia
natychmiastowych robót zabezpieczających na dachu budynku ZOK przed zimą 2007 (
dotyczy zabezpieczenia i ochrony mienia Zabkowice Slaskie )
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały:
Radna Irena
Szewczyk,
poprosiła o informację czy kwota 19.433 zł będzie zabezpieczona w przyszłym
budżecie , na utworzenie 2 miejsc pracy
?
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna,odpowiedziała, że tak ,
Radny Marek Ciapka, stwierdził, że nie
rozumie istoty wniosku zgłoszonego przez radną Figzał, ponieważ wiadomo że
ogłoszony jest przetarg na modernizacje więźby dachowej na budynku ZOK. Jaka
jest istota tego wniosku?
Radna Ewa
Figzał,
odpowiedziała że jako radna ma prawo postawić wniosek, mając uwagi do jakości
pracy władzy wykonawczej w Urzędzie , chce się zabezpieczyć w formie wniosku a
nie luźnej rozmowy . To od radnych będzie zależeć czy przyjmą ten wniosek do
realizacji, czy tez nie ?
Analizując budżet wiadomo było jakie zadania będą w nim ujęte,a na
dzień dzisiejszy stykamy się z problemem ze nie wykonane zostanie to zadanie.
Aby mieć pewność ze burmistrz wykona to zadanie , proszę o przegłosowanie tego wniosku .
Przewodniczący Zarządu Osiedla Marian Patela , zapytał czy jeż jeżeli
rada podejmie decyzje o przekazaniu 60 tys. zł. z remontu ZOK-u na remont młyna
to pytanie brzmi ; jak młyn jest zabezpieczony? , kto go dozoruje ? ,jak będzie
służył mieszkańcom ?
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, stwierdził że kwestia ta
była wyjaśniona przez Burmistrza
Markiewicza . Po raz kolejny oddał głos burmistrzowi
Waldemar
Markiewicz,
stwierdził ze jeśli chodzi o młyn, jest to obiekt zamknięty, nikt się tym nie opiekuje.Dostęp
do niego jest utrudniony ze względu na to że wejście do tego budynku jest
poprzez podwórko które jest utrzymywane przez tych państwa którzy prowadzą skup złomu. Po
godzinie 16-tej jest zamknięta brama i
nie ma możliwości wejścia tam w momencie kiedy przystąpimy do remontu będzie
konieczność rozwiązania tego problemu .
Jeżeli chodzi o dach na ZOK-u - to nie jest tak że to jest niechęć
do zrobienia dachu , bo od chwili kiedy jestem tutaj to jest jedno z ważniejszych zadań.
Zabezpieczamy ten obiekt, na tyle na ile jest to możliwe w tym
roku.
Odniósł się również do wcześniejszych wypowiedzi ze urządzenia
znajdujące się ZOK, narażone są na zniszczenia, zapytał, co stoi na
przeszkodzie, aby te urządzenia zdemontować i na czas remontu przenieść je w
inne miejsce?.
Radny Marek Ciapka,wyraził uwagę ze należy
zadać pytanie zarządcy obiektu,że jeżeli są to urządzenia znacznej wartości to
co zarządca zrobił ze to nie zostało zdemontowane do tej pory?
Są tam obszerne duże piwnice oraz pomieszczenia obok gdzie można
było ten sprzęt przemieścić. Do zarządcy należy zabezpieczenie sprzętu i obiektu.
Radny
Franciszek Gawęda, nikt nie powiedział, że bezpośrednio leje się na maszyny? Maszyny
są zabezpieczone, w formie takiej jak to jest możliwe, co tydzień przyjeżdża
pracownik, który je konserwuje, tych projektorów nie można tak od sobie
przemieszczać.
Radna Irena Szewczyk, sprawa remonty ZOK,
ciągnie się od 12 lat, były robione tylko działania kosmetyczne, na ile finanse
ZOK pozwalały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowanie projekt uchwały:
Głosowanie: 20 głosów za
Uchwała nr XI/72/2007 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie
miasta i gminy na 2007 rok. została przyjęta
Następnie poddał pod głosowanie wniosek
radnej Ewy Figzał ,
Głosowanie : 14 głosów za , 1 glos
przeciw,5 głosów wstrzymujący się
Wniosek radnej Ewy Figzał został przyjęty
przez radę .
Ad.pkt.
Grażyna
Grzeszczak - kierownik Wydziału przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany załącznika
graficznego nr 1 do uchwały nr IV/31/07 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z
dnia 30 marca 2007 roku w sprawie
przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
dla miejscowości Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice
- Gminy Ząbkowice Śląskie ( projekt stanowi załącznik do protokołu)
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu
Ewa Figzał ,poinformowała że komisja zaopiniowała
projekt uchwały pozytywnie .
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik ,otworzył dyskusję nad
uchwalą .
W związku z brakiem pytań poddał pod
głosowanie projekt uchwały .
Głosowanie : 20 głosów za .
Uchwała nr XI/73/2007 w sprawie zmiany załącznika graficznego nr 1
do uchwały nr IV/31/07 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie przystąpienia
do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości
Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice - Gminy
Ząbkowice Śląskie została przyjęta
Ad. pkt.
Rozpatrzenie skargi Mieszkańców Wspólnoty nr 49 w Ząbkowicach Śląskich
ul. Powstańców Warszawy nr 8 .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
, odczytał skargę wniesioną w dniu 4
października2007 roku ( skarga stanowi załącznik do
protokołu )
Poinformował, że w pierwszych
miesiącach tego roku Komisja Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego
zajmowała się tą sprawą,ponieważ inny mieszkaniec wnosił o to, aby zerwać
umowę, którą Wspólnota Mieszkaniowa i mieszkańcy podpisali z Gmina na
dzierżawienie tego terenu.
Odczytał odpowiedź od pana Burmistrza (
pismo stanowi załącznik do protokołu)
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
,otworzył dyskusję w temacie przedstawionej skargi i odpowiedzi
W związku z brakiem pytań ,
przewodniczący przedstawił uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi jako bezzasadnej .
Głosowanie : 19 głosów za 1 głos
przeciw
Uchwała nr XI/74/2007 w sprawie rozpatrzenia skargi Wspólnoty Mieszkaniowej nr 49 w Ząbkowicach
Śląskich została przyjęta .
Ad. pkt. 14
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, poinformował że akty wybory ławników do Sadu Rejonowego w Świdnicy jak
i Sadu Rejonowego w Ząbkowicach Sl radni dokonają dokonamy w formie głosowanie tajnego
.
Bożena Gwóźdź poinformowała że Rada Miejska na
podstawie przepisu art.160 par. 1 ust.
Z 27 lipca 2001 roku prawo o ustroju sadów powszechnych zobowiązana jest
dokonać ławników do sądów okręgowych oraz do sądów rejonowych których obszar
jest objęty właściwością sadów .
Wybory odbywają się najpóźniej w
październiku roku kalendarzowego w którym upływa kadencja dotychczasowych ławników.
Poinformowała że do 30 czerwca 2007
roku zostało w ustawowym terminie
zgłoszone 36 kart zgłoszeń kandydatów na ławników, ponadto Urząd zgodnie
z art. 162 par. 4 ustawy wystąpił do
Komendy Policji w Ząbkowicach Śląskich o stosowną informacje o kandydatach . Z
otrzymanej w dniu 10 lipca 2007
roku informacji wynika ze wobec wszystkich kandydatów nie są prowadzone
postępowania przygotowawcze w sprawach karnych lub w sprawach o wykroczenia .
Art. 163 par.2 stanowi ze przed przystąpieniem
do wyborów rada Gminy powołuje zespół który przedstawia na sesji rady gminy
swoja opinie o zgłoszonych kandydatach w szczególności w zakresie spełnienia
przez nich wymogów określonych w ustawie . Rada Miejska w dniu 14 września uchwałą nr IX/61/2007 powołała taki
zespół pod przewodnictwem Pani Anny Józefowicz .
Radna Anna Józefowicz, przedstawiła informacje z pracy
zespołu opiniującego. Zespół szczegółowo sprawdził pod względem formalnym karty
zgłoszeń wraz z wymaganymi dokumentami złożonymi przez kandydatów i stwierdził ze 35 zgłoszeń jest
zgodnych z wymogami ustawy Prawo o
ustroju sądów powszechnych ora rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości w
sprawie szczegółowego trybu zgłaszania
radom gmin kandydatów na ławników, oraz wzoru karty zgłoszenia .Jedno
tylko zgłoszenie nie spełnia wymogów określonych w ustawie.
Po przedstawionych informacjach Rada
Miejska powołała Komisje Skrutacyjną dla przeprowadzenia wyborów na ławników w składzie.
Jolanta Mitręga
Krzysztof Gnach
Franciszek Gawęda
Wybrane osoby wyraziły zgodę na pracę w komisji.
Komisja przystąpiła do pracy. Wg listy
obecności rozdała karty do głosowania dla radnych.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik objaśnił zasady glosowania.
Komisja zebrała karty do głosowania i
udała się do liczenia głosów.
Na czas pracy Komisji Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ogłosił przerwę.
Po przerwie - Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Jolanta Mitręga odczytała
protokoły z przeprowadzonych głosowań.
Protokoły i karty z głosowań stanowią załącznik do protokołu)
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
odczytał uchwałę w sprawie wyboru ławników do Sadu Okręgowego w Świdnicy oraz
Sadu Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich poddał ją pod głosowanie.
Uchwała XI/75/2007 w sprawie wyboru
ławników do Sądu Okręgowego w Świdnicy oraz Sądu Rejonowego w Ząbkowicach
Śląskich została przyjęta.
Ad. pkt.
Wybór Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,
poinformował, że zgodnie z zapisem w statucie Rada Miejska spośród swojego
grana wybiera przewodniczącego komisji rewizyjnej w głosowaniu jawnym.
Poprosił o zgłaszanie kandydatur na przewodniczącego
Komisji .
Andrzej Dominik zgłosił na przewodniczącą komisji Panią
Radna Danutę Wojtaczkę .
Radna Danuta Wojaczka
wyraziła zgodę .
Radny Zdzisław Burnat, podkreślił ze funkcja
przewodniczącego komisji Rewizyjnej jest
jedną z ważniejszych funkcji w radzie i dlatego powinniśmy postąpić
ponad wszelkimi podziałami i wybrać kandydaturę
osoby która ze wszech miar najbardziej by gwarantowała prawidłowa na dobrym
poziomie prace tejże komisji . Jednocześnie będą obiektywnym, co do sytuacji,
jaka w gminie panuje. Zarekomendował na przewodniczącą komisji radna Irenę
Szewczyk, uważając ze jej predyspozycje merytoryczność , fachowość , jej rzetelność
,. Gwarantuje poziomowi dobrej pracy tejże komisji .
Zaapelował do radnych o prawidłowe dokonanie wyboru przewodniczącej komisji .
Radna Irena Szewczyk
wyraziła zgodę.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, zamknął listę poddał pod głosowanie kandydatury.
Za wyborem na przewodniczącą komisji
Rewizyjnej
Radnej Danuty Wojtaczki
Głosowało ; 10 radnych
Za
wyborem na przewodniczącą komisji Rewizyjnej
Radnej Ireny Szewczyk
Głosowało ; 9 radnych
W wyniku przeprowadzonego glosowania Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej
została Radna Danuta Wojtaczka .
Radna Danuta Wojtaczka ,podziękowała za dokonany wybór ,
Ad.pkt 16
Interpelacje i zapytania radnych .
1.
Radna Ewa Figzał, zgłosiła
interpelacje do Burmistrza w sprawie uzyskania pisemnej informacji na temat
inwestycji gminnej wykonanej na ulicy Batalionów Chłopskich w Ząbkowicach
Śląskich przez Urząd Miejski.
Uzasadniła to tym że w chwili obecnej na fragmencie nowej drogi
widać pachołki i zabezpieczenia , chciałaby wiedzieć co tam się dzieje ?
2.
Radny Ryszard Barański ,
zwrócił się do burmistrza z zapytaniem odnośnie imprezy Piknik
Ekologiczny . Jak to się stało ze pomimo że policja nie wydała zezwolenia ,
impreza ta się odbyła za zgodą burmistrza
?
Zastępca Burmistrza Waldemar
Markiewicz ,odpowiedział .Policja nie wydaje
zgody tylko opinie odnośnie organizacji imprezy masowej .Jest to bardzo ważne
gdyż gdyby to było wyrażenie zgody wówczas impreza nie odbyłaby się.
Zgodę wyrażał burmistrz .
Powodem nie wyrażenia zgody przez Policje
było to ze wniosek o wyrażenie takiej opinii wpłynęła za późno, aby komendant
mógł się zwrócić do Wojewódzkiej Komendy Policji o wsparcie dodatkowe .
Również uzasadniono to tym że w tym
samym czasie odbywa się mecz na stadionie ORŁA. Ze względu na podwyższone
ryzyko policja musiała tam skierować dodatkowe siły.
Po tej rozmowie Burmistrz doszedł do
wniosku ze względu na zakres
wykonanych działań i efektów podjął decyzję o tym że impreza odbędzie
się .
Impreza trwała do godziny 230 w nocy .
2.
Radny Stanisław Nędza , ponowił wniosek zgłoszony na
poprzedniej sesji o przycinkę drzew w
Braszowicach .
3.
Radna Jolanta Mitręga - przypomniała wniosek mieszkańców Osiedla XX- lecia bloków 30,40,42 o przycinkę drzew.
Stwierdziła że nie został on rozpatrzony przez Urząd , a mieszkańcy chcą złożyć
skargę na Urząd .
W związku z wyczerpaniem porządku obrad
- Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął obrady XVII Sesji Rady
Miejskiej
Protokołowała
Elżbieta
Maciejewska
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej
Dominik