Protokół  nr XVII/ 2007

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 26 października 2007 roku

w Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina rozpoczęcia sesji 14 00

 

W sesji udział wzięli:

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof  Kotowicz                Burmistrz   Ząbkowic Śląskich

Ireneusz Woźniakowski                   Zastępca Burmistrza

Waldemar Markiewicz             Zastępca  Burmistrza

Iwona Aibin                            Sekretarz  Gminy                  

Bożena Kurczyna                   Skarbnik Gminy

 

Oraz goście zaproszeni wg listy obecności:

 

         Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku                  o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej                          Andrzej  Dominik  - o t w o r z y ł  XVII  Sesję Rady Miejskiej                            w Ząbkowicach Śląskich  V kadencji, stwierdzając ze uczestniczy                    w niej 21  radnych, co stanowi odpowiednie quorum przy którym rada może obradować i podejmować  prawomocne  uchwały .

 

                      Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska - inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.

 

Następnie przedstawił porządek posiedzenia :

1.           Przyjęcie porządku obrad.

2.           Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

3.           Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.

4.           Sprawozdanie Burmistrza Ząbkowic Śląskich z pracy od ostatniej sesji.

5.           Sprawy różne.

6.            Stare Miasto i jego problemy

7.           Informacja o stanie zaawansowania Inwestycji gminnych oraz informacja o pozyskiwaniu środków zewnętrznych.

8.           Informacja dotycząca przeprowadzonego audytu w Urzędzie Miejskim.

9.           Podjęcie uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Ząbkowice Śląskie.

 

10.      Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Wsi  Zwrócona.

11.      Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr III/25/2007 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 6 marca 2007 roku w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2007-2009.

12.      Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2007 rok.

13.      Podjęcie uchwały w sprawie zmiany załącznika graficznego nr 1 do uchwały nr IV/31/07 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice - Gminy Ząbkowice Śląskie

14.      Podjęcie uchwały w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Świdnicy oraz Sądu Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich.

15.      Wybór Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.

16.      Interpelacje i zapytania radnych.

17.      Zakończenie obrad.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik przedstawił pismo Burmistrza Ząbkowic Śląskich Pana Krzysztofa Kotowicza dotyczące wycofania z porządku obrad pkt. 8 - Informacja dotycząca  przeprowadzonego audytu w Urzędzie Miejskim . ( pismo stanowi załącznik do protokołu)

 

W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada wycofała w/w punkt z porządku obrad.

 

Przewodniczący zwrócił się do radnych o wprowadzenie do porządku obrad punkt dotyczący rozpatrzenia skargi Wspólnoty Mieszkaniowej nr 49 w Ząbkowicach Śląskich ul. Powstańców Warszawy 8

 

Radni wyrazili zgodę .

 

Radny Franciszek Gawęda , złożył wniosek  o wycofanie z porządku obrad punktu dotyczącego  rozpatrzenia uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Ząbkowice Śląskie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał uzasadnienie do złożonego wniosku o wycofanie w/w punktu podpisane przez 15 radnych. ( wniosek stanowi załącznik do niniejszego protokołu )

Poinformował również ze został upoważniony przez tych radnych  aby w okresie od 5 do 8 listopada zorganizował  spotkanie z mieszkańcami Osiedla Słonecznego na Hali Słonecznej  w Ząbkowicach i aby  ten projekt uchwał rozpatrzony został na specjalnie zwołanej  sesji w dniu 9 listopada 2007 roku.

 

Następnie poddał pod głosowanie wniosek aby z porządku obrad wycofać  pkt. w sprawie podjęcia uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego  części miasta  Ząbkowice Śląskie .

 

Głosowanie : 15 głosów "za", 2 głosy przeciw i 1 głos wstrzymujący się 

 

Punkt 9  został wycofany z porządku obrad.

 

Ad. pkt. 2

 

Protokół z XVI Sesji Rady Miejskiej   z dnia 28 września 2007  został przyjęty przez Rade .

 

Ad. pkt. 3

 

Sprawozdanie z pracy od ostatniej sesji  złożył przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik .

Poinformował że  brał udział miedzy innymi :

.        w uroczystości która miała miejsce w szkole podstawowej  nr 1 - ślubowanie klas I .   

.        w obchodach 720 lecia Ząbkowic Śląskich  

.        w spotkaniu subregionu Sudeckiego w Gminie Dzierżoniów , które miało na celu wspólne wypracowanie strategii rozwoju subregionu który to jest częścią programu rozwoju turystyki dla województwa dolnośląskiego .

.        w spotkaniu z okazji Dnia Edukacji Narodowej w Ząbkowickim Ośrodku Kultury .

.        w pracach stałych Komisji Rady Miejskiej oraz przyjmował interesantów .

 

Złożył również informacje odnośnie złożonych oświadczeń majątkowych przez radnych . Poinformował że wszyscy radni złożyli w terminie oświadczenia , które to przekazane zostały do Urzędu Skarbowego. Po dokonanej analizie Naczelnika Skarbowego radni musza dokonać korekt swoich oświadczeń.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Ryszard Barański, poinformował radnych ze uczestniczył 18 października w spotkaniu w Komendzie Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich. Spotkanie odbyło się w temacie wymiany informacji Policji z innymi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i porządek publiczny.

 

 

Ad. pkt. 4

 

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , złożył sprawozdanie z pracy od ostatniej sesji  w zastępstwie Burmistrza Krzysztofa Kotowicza

         Sprawozdanie obejmowało okres od 30 września do 26 października 2007 roku.

 

30.09.2007

01.10.2007

Wpłynęła 1 oferta, która została odrzucona z przedmiotowego postępowania. Nie wpłynęła .żadna oferta niepodlegająca odrzuceniu.

 

02.10.2007

03.10.2007

04.10.2007

.         Udział w uroczystym pasowaniu Pierwszoklasistów Szkoły Podstawowej  Nr 3 na uczniów.

.        Spotkanie z panem Romanem Brunowskim -prezesem kopalnianej Spółki " Bartnica" .

.        Udział w Mszy św. w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego z okazji 50-lecia istnienia w Ząbkowicach Śl.  wspólnoty III Świeckiego Zakonu Franciszkańskiego, której przewodniczył ks. prof. Ignacy Dec - biskup Diecezji Świdnickiej.

.        Udział w roboczej naradzie z projektantami zajmującymi się opracowaniem planu renowacji "starego" cmentarza komunalnego przy ul. 1 Maja.

.        Rozstrzygnięcie przetargu  pn: "Udzielenie kredytu długoterminowego złotowego" w wys. 3 624.210,00 zł na finansowanie planowanych wydatków inwestycyjnych w budżecie Gminy Ząbkowice Śl.

Wygrał: Bank Pocztowy S.A.

         Ul. Krasińskiego 1

         Wrocław

05.10.2007

06.10.2007

08.10.2007

09.102007

10.10.2007

11.10.2007

12.10.2007

13.10.2007

14.10.2007

 

15.10. 2007

16.10.2007

17.10.2007

18.10.2007

19.10.2007

20.10.2007

22.10.-23.10.2007

24.10.2007

25.10.2007

26.10.2007

 

Ad. pkt. 5  Sprawy rożne.

 

1.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,odczytał pisma  które wpłynęły do Rady Miejskiej :

 

.        Pismo Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich w sprawie przesłania dokumentacji dotyczącej przyjęcia poprawki do Planu zagospodarowania przestrzennego części miasta  Ząbkowice Śląskie obejmującego obszar Osiedla Słonecznego

.        pismo Burmistrza Ząbkowic Śląskich  w sprawie  wiat przystankowych we wsi Strąkowa .

.        pismo burmistrza Ząbkowic Śląskich w sprawie umieszczenia słupa oświetleniowego przy  postoju TAXI  ul. Sienkiewicza .

 

ad. pkt 6  

 

   "   Stare Miasto i jego problemy "  

 

Temat   zreferował Przewodniczący Zarządu Osiedla Stare Miasto Marian Patela - poinformował że zwrócił się do przewodniczącego  Rady o umożliwienie przedstawienia na sesji , problemów starego miasta. Problemów techniczno-gospodarczych  i społecznych jego mieszkańców .Występując z takim wnioskiem chcemy  ,upublicznić  zaniedbania w jego rozwoju ,zwrócić uwage na niewykonanie  planowanych zadań zakresie inwestycji, lub ich opóźnienia ,na pomijanie podmiotowości jego mieszkańców  i występujące przykłady nieliczenia się z ich opinia .

Art. 1 ustawy o samorządzie stwierdza że ilekroć  jest mowa o gminie należy przez to rozumieć wspólnotę mieszkaniową . A więc  wspólne decyzje , wspólną działalności i wspólna odpowiedzialność .

Pragniemy aby minione obchody 720 lecia Zabkowic przyczyniły się do aktywniejszego działania władz miejskich na rzecz rewitalizacji rozwoju Starego Miasta .Aby ten rozwój był planowany , był realizacją  wypracowanej przez  Rade koncepcji a nie by przypadkowym zatykaniem przysłowiowych dziur. A tak było dotychczas.

Pragniemy , aby już dziś przystąpić  do realizacji wizji Starego Miasta  na 725 lecie jego powstania.

Chcemy łączyć aktyw Starego Miasta niezależnie od jego politycznych i religijnych preferencji z działaniem  władz samorządowych na rzecz społecznej aktywizacji i jego mieszkańców, a także dopingować władze w działaniu na rzecz  rewitalizacji miasta i pozyskiwania , niezbędnych do tego środków. Do zreferowania tych zagadnień na sesji Rady Miejskiej zobowiązano przewodniczącego Zarządu .

Czasowa zbieżność 720 lecia Zabkowic z dyskusja na temat Starego Miasta  winna przyczynić się do jej pogłębienia i prowadzenia  do konkretnych rezultatów .Jest to polską tradycja , że jubileuszowe uroczystości miast a często i wsi poprzedzone są  działaniami  gospodarczymi i staraniem o środki

 pozabudżetowe , aby po jubileuszu  został stały dorobek w postaci  nowych inwestycji , odnowy zabytków ważnych dla danej miejscowości ,remontu ulic , porządkowania parków , odnawiania wspólnot mieszkaniowych itp.

Jednym zdaniem pozostawienie materialnych dowodów tych uroczystości.

Ocena tego , czy tak w Zabkowicach było należy do Wysokiej Rady .     Zdaniem Zarządu Osiedla nr 1 tak się nie stało .- jeżeli pan Burmistrz wyprowadzi nas  z tego błędu,  będziemy bardzo zadowoleni .    

Nikt z działaczy Starego Miasta nie zarzuca  obecnym władza zaniedbań  lat poprzednich , zarzuty sprowadzają się do tego , że nie ruszymy z miejsca  . Często mamy do czynienia z działaniem pozorowanym, nie skutecznym , albo nie związanym z oczekiwaniami większości mieszkańcowi Starego Miasta .

          Zanim przejdę do innych szczegółów  kilka słów o starym cmentarzu .

Pomijam fakt , że kilka miesięcy wstecz, ukazała się w prasie  wypowiedź pana burmistrza ze w październiku będzie na cmentarzu lapidarium . Październik mija i po lapidarium ani śladu .

Po zakończeniu uroczystej sesji w dniu 17 października w czasie korzystania z kateringu podszedłem do pana Walczika mieszkańca Wiesloch i przy pomocy tłumacza  zapytałem - w jaki sposób jest on związany, w jaki sposób  angażuje się w odbudowę  starego cmentarza przy ulicy 1 Maja ?

Pan Walczik odpowiedział - agituje ludzi za dawaniem pieniędzy , na odbudowę cmentarza i zbieram pieniądze , ale koncepcja i plan odbudowy  cmentarza należą do strony Polskiej .Pytam dalej- Czy otrzymał pan już jakąś  koncepcje , dokumentacje  , od strony polskiej ? , od burmistrza ?

Odpowiedź - żadnej ?

A więc wg opinii pana Waiczika , nadal jesteśmy  przed startem. Burmistrz na ten temat na sesjach nic nie mówi . Zrobiono na cmentarzu maleńkie porządku , pan burmistrz się spotkał z resztą na prośbę księdza dziekana z księdzem kościoła narodowego i to wszystko.

Cmentarz jest dalej urągowiskiem leżących tam ludzkich zwłok .

Nie odkryje nic nowego jeśli powiem - należy jak najszybciej  opracować plan zagospodarowania starego cmentarza - przystąpić do jego realizacji. Starać się z pozyskanie  obiecanych przez stronę niemiecką środków

W lipcu br. na spotkaniu przewodniczących  zarządów z burmistrzem- pan Kotowicz poprosił przewodniczących i  dostarczenie do Urzędu opisu dzielnic z uwzględnieniem    pilnych potrzeb w zakresie inwestycji  , remontowych , ulic, domów , porządkowania przestrzeni zielonych.

Opis ten złożyłem w dniu 2 października . Opis ten i wypływające z niego wnioski opracowany był miesiąc wcześniej , ale Zarząd Osiedla  nie chciał mieszkać  ich z programem obchodów 720 lecia Zabkowic . Zanim sporządziliśmy wspomniany opis  członkowie Zarządu zapoznali się ze stanem nawierzchni ponad  30 ulic , parkiem przy strumyku Zatoka , starym cmentarzem  i Rynkiem. Przy  okazji przeprowadziliśmy  wiele rozmów z mieszkańcami Śródmieścia . Na podstawie tych rozmów najważniejszym zadaniem dla Starego Miasta  jest wyprowadzenie  nadmiaru samochodów  przejeżdżających przez Śródmieście .Sprawa wlecze się już kilka lat bez widocznego  postępu .

W piśmie z dnia 17 kwietnia mamy  konkrety, które drogi  będą łączone w skutek czego nastąpi separacja , a więc  wyłączenie ze Śródmieścia ruchu tranzytowego , turystycznego i wewnętrznego oraz poprawa dojazdu do obiektów przemysłowych , handlowych itp. Także obciążenie  centrum miasta w tym jego części zabytkowej . Jest podany  czas ogłoszenia przetargu ,koszty 50 tys. zł w 2007 roku , 200 tys. w 2008 roku oraz  łączne koszty okolono 20 mln zł. .

Czas rozpoczęcia  robót 2009 - zakończenie  2011, o wiele mniej konkretów  jest już w  piśmie  DZID z 5 września br. w którym czytamy : Na obecnym etapie  Dziwnie jest w stanie  precyzyjnie określić planowanego przebiegu obwodnicy , która  połączy drogę  wojewódzką 382 z drogą wojewódzką 385.Projektowana obwodnica  została zapisana w studium uwarunkowań  i kierunków zagospodarowania przestrzennego Zabkowice Slaskie- pytanie  materiały planistyczne są czy ich nie ma ? Gdzie są ?

Czy one przypadkiem  nie są blokowane przez zainteresowane osoby ?

Zarząd osiedla Stare Miasto  zwraca się z prośbą do Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej o sprawdzenie tego problemu .

 

         O perspektywie budowy obwodnicy informował również radę pan Burmistrz po spotkaniu z,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,  . Ale jeśli dobrze pamiętam ,to z informacji tej nic konkretnego  nie wynikało .

A więc jedno z najpilniejszych  zadań Ząbkowic  o których  mówi się latami stoi w miejscu. Miasto nadal kruszy się .A jeśli  dodamy do tego mizerne rezultaty w zakresie rozwoju przemysłu , nie dziwmy się ze miasto pustoszeje.

Bliskie jest prawdy żartobliwe powiedzenie iż następne pokolenie Zabkowiczan będzie mówić ze Ząbkowice  podobnie jak Koziniec też miały prawa miejskie.

Wniosek _ = w oparciu o przytoczone wyżej pisma podjąć ponowne starania w DZDW w sprawie  budowy Małej Obwodnicy . Tak aby w terminie  określonym w pierwszym piśmie  zadanie zostało wykonane.

Wnosimy do Rady Miejskiej aby realizacja powyższego zadania była pod szczególnym nadzorem Rady.

         Kolejne ważne zadanie dla rozwoju  i trwania Zabkowic a szczególnie Starego Miasta to opracowanie PPZ , idzie o to ze miasto dotychczas  nie ma koncepcji rozwoju .

Z każdą zmianą na kierowniczych stanowiskach w Urzędzie Miejskim rodzą się nowe nierealne pomysły w tym o dwóch śródmieściach łącznie . . Nierealne pomysły rodzą się a konkretnych działań brak.

Za Miszkiewicza  była pewna koncepcja remontu ulic: Rynek , Reymonta, Proletariatczykow i dalej promieniście w kierunku obrzeży Śródmieścia .  

Podobna koncepcja zaczęła odradzać się  za Burnata ale przehandlowano ja w czasie dyskusji nad budżetem na 2006 rok. Zdaniem Zarządu Osiedla,        o perspektywach rozwoju Starego Miasta powinno być więcej  dyskusji na spotkaniach z radnymi reprezentującymi Stare Miasto. Więcej informacji na ten temat powinny zawierać  sprawozdania burmistrza. W praktyce Ząbkowiczanie  nie wiedzą co władze robią w zakresie rewitalizacji Starego Miasta .

Kiedy zapraszamy Zabkowiczan do przyjścia na sesję Rady - pytają ? a po co ?   Przecież to nic nie daje i podają przykłady , na dowód tego , ze wnioski mieszkańców Śródmieścia sa bagatelizowane.

Ruszył remont Krzywej Wierzy  ,mieszkańcy z ciekawością  obserwują  postęp robót. Ale pytają ,kiedy ruszy remont Ratusza , ZOK-u  . Dlaczego przed uroczystościami 720 lecia   nie odmalowano kamienic w Rynku ?Kiedy ruszy remont ulicy Krzywej , Poprzecznej , Sienkiewicza ?

Zdaniem Zarządu Starego Miasta za remontem  Krzywej Wieży ruszyć powinno porządkowanie całego zakątka wokół wieży . A w kolejności  odnowienie Rynku i przyległych ulic.

Ten kompleks zadań winien być, zdaniem Zarządu osiedla , obok starań  o nowe miejsca pracy, przedmiotem głównych  zadań  Urzędu a  nie mrzonka o drugim przedmieściu.

         Ostatnio wiele mówiono o Ząbkowicach o zabkowickich VIPów  do Rumunii , Sławna , Torunia itp.  Podobno w  sprawie współpracy i wymiany doświadczeń . Znalazło to odbicie  w realizacji budżetu za pierwsze półrocze  br. A ja bym radził pojechać  do Wrocławia  i zobaczyć jak wygląda  idące przedmieście od Rynku remontowanie ulic.

Jak wygląda odmalowany Rynek  i jego  zagospodarowanie . Być może sa tam wspólnoty mieszkaniowe, to porozmawiać w Urzędach dzielnicowych  w sprawie  współdziałania  z nimi . Pomijam remont ulic , tam idą środki unijne .

Z wyżej wymienionych  wyjazdów Stare Miasto nie ma żadnych  korzyści.

 

         Na sesji Rady która rozpatrywała Plan Przestrzennego zagospodarowania wschodniej części Ząbkowic  Pani sołtys  Strąkowej powiedziała słusznie - o remoncie kościoła  Sw. Jadwigi  nic  się nie mówi bo jest wyremontowany i sprawa zamknięta.

A u nas w Starym Mieście ,kiedy na placu kościelnym wokół kościoła           Św. Anny , dokonano przycinki  drzew przy pomocy  prywatnych środków , ukazała się w tej  sprawie , powiedzmy delikatnie , złośliwa krytyka  Zarządcy placu  w Internecie.           Zamiast  łączyć wysiłek samorządu miejskiego z organizacjami  społecznymi  ,skłóca się społeczeństwo  i wprowadza do  zarządzania miastem nie dobre  obyczaje .A sa tam w tym zakątku miasta  i inne problemy ,których  sam remont Krzywej Wieży nie rozwiąże .

 

Ważnym zadaniem  w Śródmieściu , o czym już wspominałem, jest remont Ratusza  i ZOK-u o  postępie prac w tym zakresie , mówi się na  sesjach rady niewiele praktycznie  nic . Widocznie tego postępu nie ma .Zadania, jeśli dobrze pamiętam , są  ujęte w budżecie  na bieżący rok. Członkowie zarządu Osiedla pytają mnie , co w tej sprawie się robi .

najczęściej odpowiadam , że nie wiem bo na  sesjach nic się o tym nie mówi Jeśli nic nie wiesz , to dlaczego nie pytasz ? mówią

A oto tej niewiedzy skutek, mamy panie burmistrzu w każdą ostatnią środę miesiąca  spotkanie zarządu w ZOK-u. Na początku kadencji przychodziło na spotkanie 10-15 osób - teraz przychodzi coraz mniej . Pytają a po co?

W mieście i tak nic się nie robi , a jak się coś robi np. ogródek Pelikańskiego to i tak burmistrz zrobi to co chce choćby to nie miało sensu

Wracam na chwilę do Rynku . Aby prace nad jego  witalizacja miały sens, aby ta część  miasta była piękną dzielnicą  musimy  odpowiedzieć na pytanie , jak Rynek ma wyglądać . Łącznie z Pierzeją , która zajmuje 25 % Rynku.  Ten problem powinien być przedyskutowany z fachowcami i mieszkańcami Rynku. Dyskusja ta zdaniem Zarządu Osiedla  powinna także  dotyczyć sposobu pozyskiwania pozabudżetowych  finansów . Do tak nieciekawie wyglądającego Rynku , jak obecnie pełnego huku przejeżdżających  samochodów , turyści nie przyjadą .

 

I jeszcze jeden szczegół : W ramach 720 lecia w Kościele przy ulicy Grunwaldzkiej odbyły się dwa uroczyste  nabożeństwa . jedno z udziałem chóru GLORIA a drugie ekumeniczne w języku polskim  i niemieckim. Przejście  wieczorem z ulicy Ziębickiej  ulica Poprzeczną do kościoła było niemożliwe. Ciemno i dziury w bruku powyżej kostek. Przed kościołem obity tynk i też dziura przy wlewie deszczówki. Nigdy nie pomogły zdjęcia  radnego Barańskiego  wyświetlano na sesji . Ulica Poprzeczna  jest przewidziana  do remontu w bieżącym roku . Ale już widać , ze podobnie jak inne zadania remont nie zostanie wykonany.

 

Kilka słów o ulicy Prusa i Sienkiewicza . Idąc na sesję Rady 17 października spotkałem  dwoje dziennikarzy robiących zdjęcia ul. Prusa  i Gołębiej Baszty .Zapytałem z jakiej są gazety , odpowiedzieli wir sind Deuch. Jeśli ich zdjęcia  nie ukażą się w prasie niemieckiej , to na pewno będą tematem dowcipów  przy piwie , pozabudżetowych tym , jak wyglądały Zabkowice  na swoje 720 lecie.

 

Dwa słowa o historycznych  murach przy ulicy Sienkiewicza i samej ulicy,  kiedys podobno najpiękniejszej  w mieście. Nie ma tygodnia aby z tego muru nie spadła cegła lub kamień . Przed 50 laty  mur był cały. Dziś w części  środkowej , przypomina ruiny zamku . Zaniedbania dotyczą  także wycinki drzew .Na myśl przychodzą mi aroganckie słowa pod adresem ks. Prałata  w Internecie  za to , ze dotychczas własnymi środkami , nie dokonał obcinki drzew na placu kościelnym  na ulicy Sienkiewicza , w parku nad strumykiem Zatoka , rzadziej na starym cmentarzu łamią się drzewa,.

Biorąc to pod uwagę mieszkańcy ul. Sienkiewicza zebrali 35 podpisów , żądając  dokonanie przycinki starych drzew.

 Nie wiem , czy w związku z tym pismem , czy niezależnie  od  niego zarząd Osiedla nr 1 otrzymał  kopię skierowanego do Pana Dawida Czarmneckiego przedsiębiorcy  ziębickiego  aby opracował plan przycinki  drzew.

A teraz kilka  słów o ogródkach dla dzieci przy ulicy Sienkiewicza  i ul. Ciasnej . Przypominam dialog  ,który toczył się na ten temat między  mną a burmistrzem Kotowiczem . Wówczas po wielosłownej  wypowiedzi pana Kotowicza   powiedziałem,  iż wolałbym aby zamiast słów  dzieci Śródmieścia miały  czyste ogródki. A poza tym mówiłem Burmistrz zna na pewno stwierdzenie -" Cokolwiek  uczynicie  mieście uczynili "  I to stało  się  podstawą  niby to żartu w internecie  , że śmiesznie się robi kiedy p. Patela cytuje Biblie . A ja teraz poważnie pytam - Maja prawo dzieci Śródmieścia  mieć czyste  ogródki ,których urządzenie kosztowałoby nie więcej niż piknik ekologiczny  na który podobno przybyło zero uczestników. Ogródki można było w sposób właściwy  urządzić w tym roku.

W imieniu maluchów  Starego Miasta i ich matek apelujemy , aby te ogródki  właściwie urządzone i  od wczesnej  wiosny przyszłego roku służyły dzieciom.

Jest także problem właściwego wykorzystania boiska przy ul. Strażackiej i jego adoptowanie dla potrzeb młodzieży mieszkającej w Rynku , szczególnie w Pierzei .

Poważnego rozważenie wymaga usytuowanie parkingu  łącznie z WC na obrzeżach  Śródmieścia dla  turystycznych autobusów . Wszystkie te zadania wymagają rozważnego i perspektywicznego  działania oraz skutecznych starań  o pozabudżetowe środki Do rozmów na te tematy należy  włączyć  zainteresowanych Starego Miasta .

Ale są  sprawy , które można realizować  przy wielkich środkach , lub zgoła bez dodatkowych pieniędzy.

 

Stare babcie z ulicy Batalionów Chłopskich  prosiły na Zarządzie Osiedla aby na ich ulicy  poniżej ulicy Strażackiej  wymalować zebry , umożliwiające im dojście krótką drogą do znajdujących  się naprzeciwko ich domów ławeczek. Obecnie muszą  iść do Poczty  i przechodzić dwie ulice. Prośba całe lato leży w Urzędzie bez załatwienia .

 

Mieszkańcy Pierzei  proszą aby zbiorniki na  odpady  komunalne przy ulicy Krótkiej  ustawić na  cementowych płytkach , aby do deszczu idąc do zbiorników  nie taplać się w błocie. Prośba nie załatwiona . A w ogóle zdaniem Zarządu Starego miasta  zbiorniki na odpady w centrum  miasta  ustawione są niechlujnie .  Jeśli nie  stać nas na ażurowe  domki  kryjące zbiorniki  to ustawiajcie je podobnych obmurowaniach jak na ulicy Jasnej.

 

Wiele osób głównie starszych  postuluje częstsze pojawianie się  służb porządkowych w miejscach  publicznych , przede wszystkim po zakończeniu imprez , zawodów .

Podobnych przykładów  można podać więcej. Czy wszystko co robią  służby komunalne w mieście jest złe ? nie !

 

Są odcinki działalności komunalnej w których  obserwujemy pewien postęp. Nie wszyscy  członkowie zarządu Osiedla zgadzają się ze mną . Ale moim zdaniem , dokładniej niż kilka lat temu są sprzątane ulice. Co prawda  miniona zima była bez śniegu i w związku  z tym  mniej  było piasku do sprzątania . Przed pomnikiem za ojczyznę  wyrównano po kilku latach tuje , lepiej wykaszane  są trawniki .

Pragnę zakończyć kilkoma uwagami zaczerpniętymi z opisu poszczególnych ulic

Mamy jeden reprezentacyjny  plac, na którym  odbywają się uroczystości państwowe  - Plac Jana Pawła II . Jego wygląd nie odpowiada  zadaniom , jakie ten plac ma spełniać .

Proponujemy przyjąć zasadę aby w Starym  Mieście w  zasadzie wszystkie ulice  wyłożyć brukiem i trzymać  się tej zasady , każdego roku prowadzić remont ulic  w kierunku obrzeży  Śródmieścia.

Sprawa zieleni i parków. Są dwa centralne miejsca odpoczynku dla ludzi starych i matek z dziećmi ze Starego Miasta . Są to okolice ruin zamku i ulica Sienkiewicza z parkiem nad strumykiem Zatoka. Miejsca te winny być dostosowane  do tych zadań . Obecnie  wskazane jest  wyrównanie chodników w parku .

Już wspomniałem parking z WC ,na obrzeżach miasta. Inaczej turyści zatrzymywać się nie będą na łąkach i zwiedzać łąki , a nie zabytki Ząbkowic .

Solidniej zamontować słupki w Rynku i zdecydować się  czy z łańcuchami lub bez .

Inne potrzeby Starego Miasta wynikające z jego wieloletnich zaniedbań  omówione są w  opisie ulic.

Wszystkie one wymagają dyskusji i odpowiedniego  usystematyzowania  . Pomocnym  w tym zadaniu może być Zespół ds. miasta powołany  pod patronatem Komisji Gospodarczej Powiatu. Propozycje te omawiane były na  ogólnym Zebraniu Mieszkańców Starego Miasta  5 lutego br. W obecności Burmistrza Kotowicza i sekretarza Urzędu  Pani Aibin

Apelujemy przez szacunek do historii Starego Miasta i jego mieszkańców  w zasadzie najbiedniejszych , solidnie zajmować się realizacją jego potrzeb.       Tu zlokalizowane są zabytki  Ząbkowic. Ośrodek Kultury, Szpital, Biblioteka  , zabytkowe kościoły  w tym kościół Parafialny .

Administracja miejsko-gminna i powiatowa . restauracje , Izba Pamiątek

Jeśli stare miasto ma być  ośrodkiem Gminy i przyciągać turystów  powinno swym wyglądem  święcić przykładem , dlatego korzystam z okazji i zwracam się do radnych reprezentujących Stare Miasto o aktywne działanie na rzecz jego odnowy i rewitalizacji .

Mamy nadzieję ze takie poparcie koleżanek i kolegów ze wsi. Więcej turystów  większą  aktywność miasta i daj Boże więcej stanowisk  pracy  i także szansa dla młodzieży wiejskiej,. Większy  zbyt produktów rolnych i większa szansa dla całej Gminy.

Zwracam się także do Wysokiej Rady , poszczególnych  Komisji , Burmistrza i pracowników  Urzędu , aby problemy Starego Miasta znalazły odbicie w projekcie  budżetu na rok 2008 a następnie w jego uchwaleniu .

 

  Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , podziękował za przedstawiona informację i otworzył dyskusję .

 

Jako pierwszy głos zabrał Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Ryszard Barański , nawiązał do  przedmówcy stwierdzając że rada wiedząc o tym ze Stare Miasto jest najbardziej zdegradowane z Osiedli które są  na terenie miasta , podjęła pierwszą w historii Ząbkowic uchwałę na podstawie której zobowiązaliśmy pana burmistrza do realizacji zadań . Jednym z głównych zadań było właśnie rewitalizacja starówki . Zobowiązano również burmistrza do tego aby co kwartał składał informacje z realizacji tych zadań.

Powołany został zespół d/s rewitalizacji, który spotkał się tylko raz na przestrzeni 8 miesięcy. Zdajemy sobie sprawę ze opóźnienia w tym temacie są bardzo duże , dlatego w orbicie zainteresowania komisji rady ten temat  jest . Rada to monitoruje i jeżeli jest okazja na posiedzeniach komisji gospodarczej bierzemy to pod uwagę.

Uważam, że nie wykorzystanie szansy w ramach rewitalizacji może doprowadzić do tego ze miasto nasze cofnie się o ileś lat, a jest szansa pozyskania bardzo dużych środków z funduszy unijnych właśnie na rewitalizację starego miasta.

Chciałbym w tym momencie wyrazić pewne zaniepokojenie rady miejskiej ze ten temat jest pozostawiony sam sobie , bo jeżeli chodzi o zaangażowanie się  w sprawę Ząbkowickiego Ośrodka Kultury de facto nie został ruszony. Mówimy tu o zabezpieczeniu dachu na młynie ale nikt się nie martwi o zabezpieczenie dach na ZOK , gdzie zalewane są projektory, te projektory mają wartość . Rada Miejska mając na uwadze ogrom potrzeb w zakresie inwestycji a szczególnie w obrębie  Staromiejskich murów przeznaczyła bardzo dużo środków na ratowanie substancji historycznej właśnie z Ząbkowic śląskich .

Przeznaczyliśmy proszę państwa dużo pieniędzy na ratowanie Krzywej Wieży, Ząbkowickiego Ośrodka Kultury  a także Ratusza .

Chciałbym przeczytać jeden dokument - " 14 04 2007 r. Rada Miejska w Ząbkowicach Śląskich - Komisja Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego , Informacja dot., Prac przy ZOK , Krzywej Wieży , ratusza .

W związku z negatywnymi opiniami Państwowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ząbkowicach Sl. - informuje .." ,czytam to dlatego że w VI miały być podjęte prace jest de facto jest koniec roku i nic nie zostało zrobione .

 

         Proszę państwa są to dokumentu świadczące o tym, że co innego się mówi a co innego się robi, ale w orbicie zainteresowania Rady Miejskiej jest rewitalizacja Starego Miasta, będziemy się temu przyglądać.

Dziękuję panu przewodniczącemu, że zwrócił uwagę na tak ważny temat.

 

Radny Marek Ciapka, podkreśli ze od pewnego czasu zajmujemy się tutaj problemem bardzo ważnym, jakim jest rewitalizacja. Natomiast cały czas w punkcie tej rewitalizacji mówimy o remontach budynków , remontach ulic , ale polecam państwu sprawdzić formy rewitalizacji i doświadczenia miast które pracują  nad istota rewitalizacji . Otóż w generalnym założeniu przepisy rewitalizacji i w przepisach strukturalnych , rewitalizacja jest błędnie kojarzona tylko i wyłącznie z remontem . Rewitalizacja w języku innych dokumentów cytuję :

To jest Forum rewitalizacyjne internetowe :  

  W języku unijnym dokumentów programowo słowo rewitalizacja oznacza szeroki wachlarz różnych ale jednocześnie komplementarnych ze sobą przedsięwziąć dla których wspólnym celem jest wywołanie zmian  społecznych. Pobudzenie gospodarcze oraz zmiana funkcji całych zaniedbanych dzielnic.

Roboty budowlane są tu jedynym z nielicznych wyrywków i środków służących do osiągnięcia znacznie szerszych celów. Dlatego rzeczą mało prawdopodobną  jest uzyskanie unijnego dofinansowania na drobne projekty jednostkowe których zakres obejmuje wąską  adaptacje kilku lub kilkunastu budynków. Aby projekt rewitalizacji miał jakiekolwiek szanse na  dofinansowanie  musi stanowić część komplementarnych wzajemnie zastępujących się elementów .

W programach należy wytyczyć  granice obszaru wymagające rewitalizacji , musi tam się  znaleźć szczegółowe uzasadnienie dlaczego do rewitalizacji wskazany został dany obszar , co musi to być wsparte  odpowiednimi  badaniami i analizami . Tereny wybrane do rewitalizacji z istoty rzeczy jako zdegradowane i generujące zjawiska zagrożenia społecznego charakteryzują się wysokim bezrobociem , nasilona przestępczością , niskim poziomem przedsiębiorczości mieszkańców i niskim poziomem wykształcenia mieszkańców .

Jaki  powinien być zakres rewitalizacji , bo my cały czas mówimy o budowie , remoncie kilku budynków ;

Po pierwsze istotny jest udział w programach rewitalizacji jak najszerszej grupy partnerów , mogą to być jednostki samorządowe , spółki , organizacje pozarządowe, szkoły wyższe , jednostki policji jak również  wspólnoty mieszkaniowe. Należy pamiętać także o zapewnieniu w projektach szerokiego montażu finansowego. Doświadczenia związane z przedsięwzięciami rewitalizacyjnymi w Europie zachodniej wskazują ze dofinansowanie unijne sięgało do 40 % całości przedsięwzięcia .Pozostałe środki muszą być gromadzone z różnorakich funduszy celowych ,środków rządowych oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego na różnych szczeblach .    Tutaj wymagana jest współpraca regionu, powiatu i gminy. Kolejny istotny czynnik to powiązanie działań finansowych z różnych unijnych źródeł. Najpierw powinna powstać koncepcja przyszłego funkcjonowania danego terenu objętego rewitalizacja , która zawarta została w LPR ,potem zdefiniowanie projektów , problemów , problemów na koniec wnioski w poszczególnych projektach ,przykładowo -  projekty inwestycyjne wykaz remontów , rozbiórek , wykaz prac porządkowych, zakres uzbrajanych  terenów pod inwestycje w strefie rewiatalizacyjnej , oraz komplementarne projekty społeczne, tj., szkolenia , kształcenia, doradztwo , przekwalifikowanie ,pomoc , rozpoczęcie działalności gospodarczej ,małe granty dla nowo powstałych przedsiębiorstw i stref przemysłowych.

Co można dofinansować w ramach rewitalizacji , należy zwrócić uwagę na to ze w rozporządzeniu komisji europejskiej 448/2004 roku - nie dopuszcza się dofinansowania ze środków strukturalnych jakiejkolwiek inwestycji mieszkaniowej jednoosobowej . W działaniach ZRO wszelkiego rodzaju prace budowlane mogą dotyczyć tylko fasad i to jedynie w budynkach o  wysokich walorach architektonicznych ,lub obiektach przeznaczonych na cele gospodarcze , kulturowe bądź przemysłowe .

Istota rewitalizacji są szeroko zakrojone zmiany społeczne i gospodarcze na objętym przez nią terenie. Dlatego oprócz inwestycji które poprawiają estetykę budynku ich otoczenia niezbędne oraz konieczne jest ulokowanie na tym obszarze instytucji które w całości zaktywizują lokalne środowisko w swej istocie.

W krótkim skrócie jest to istota rewitalizacji ,Pan Barański i pan Patela słusznie dostrzegają bardzo często ze nasze budynki w obrębie starego miasta są w takim stanie jakim jest , ale niestety wymaga to komplementarnych działań . Nie tylko i wyłącznie polegając na remoncie tych budynków, lecz zastanowieniem się nad kierunkami.

    Jak możemy zastanawiać się nad kierunkami rozwoju tej przedsiębiorczości jak nie mamy planu zagospodarowania przestrzennego ,jak możemy podchodzić do rewitalizacji kiedy nie wiemy jaka ma być istota naszego  Rynku . Czy to ma być działalność usługowa, handlowa czy banki?, a może warto wyprowadzić sklepy gdzieś poza obręb miasta. Chodzi o wypracowanie wzorca , metody i drogi do uzyskania tych grantów unijnych na rewitalizacje , a nie  o sama budowę i naprawę budynków .

 

Marian  Patela, zgadza się z wypowiedzią radnego, lecz stwierdził że nie rozumie intencji , bo jeśli intencją wystąpienia jest , aby wziąć się za plan przestrzennego zagospodarowania , żebyśmy siedzieli kompleksowo za ratowanie Ząbkowic to ja się za tym podpisuje , a jeśli intencją pana wystąpienia było ze ponieważ my dodatkowych planów nie mamy to ja się pod tym nie podpisuje .

 

Radny Marek Ciapka , odpowiedział iż dobrze  przedmówca zrozumiał intencje, komplementarne działania przyszłościowe a nie wyrywkowe . Zaczynamy od planu zagospodarowania , wytyczamy granice rewitalizacji ,cel rewitalizacji i takie są intencje .

 

Zastępca  Burmistrza Ireneusz Woźniakowski , stwierdził że to jakim stanie jest nasze miasto i nasza gmina ,wszyscy wiemy. Na każdej sesji przypomina nam o tym pan Patela i bardzo dobrze .

Proszę państwa , dzisiaj mówiliśmy tutaj o kościele Św. Jadwigi , gdy ksiądz Jan i Bogdan przychodzili na parafie św Jadwigi  kościół ten był w skandalicznym stanie a ja byłem w III klasie . Dzisiaj ten kościół wygląda bardzo dobrze , prace które oni tam wykonali , to jest 60 , to co jeszcze trzeba wykonać w tym kościele to dużo. Tak samo jest z naszym miastem. Potrzeba czasu i pieniędzy, zmian instytucjonalnych i wielu innych rzeczy . To wszystko się dzieje , kadencja trwa 4 lata a nie rok .

Przypominam że rok temu odbyły się wybory a państwo w marcu uchwalili budżet . My ten budżet realizujemy , zastaliśmy pewne dokumentacje , te dokumentacje nie zawsze są kompletne . Przykład ulicy Krzywej - co z tego ze my zastaliśmy dokumentację na remont tej ulicy , jak ta dokumentacja jest tylko na nawierzchnię ,a ulicę Krzywą trzeba wykonać kompleksowo , kanalizacje burzową , deszczowa oraz na kompleksowe oświetlenie tej ulicy. Tak jest z każda inwestycją , każdą należy przygotować kompleksowo.

Jeżeli chodzi o ZOK , pani Barański - cały czas pan powtarza o tym że należy pozyskiwać pieniądze zewnątrz , a gdy nie realizujemy ratusza , tylko dlatego że czekamy na odpowiedź z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego  ,czy te pieniądze zostały nam przyznane to pan się denerwuje że my czegoś nie realizujemy . Jedyna inwestycja dużą , którą realizujemy zaryzykowaliśmy że może być problem z pozyskaniem , ale będziemy walczyć o to pozyskanie to jest Krzywa Wieża , i to tez jest początek remontu.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Ryszard Barański , advocem , po to się  spotykamy i po to mówimy o problemach rewitalizacji żeby rozwiązać ten problem . Od początku cały czas proszę ze my de fakto nie mamy wizji - panie burmistrzu . Stoimy na etapie , co my chcemy zrobić a już jest koniec roku i do tego zmierzam ?

Jednostkowo załatwiacie tematy remontowe a to powinno być opracowane kompleksowo, w ramach pozyskiwania z unii środków . Jaka ma być wizja staromiejskich murów , obiektów sakralnych ? , ruchu turystycznego , jak wizja  podwórek , pustych placów które stoją  niezagospodarowane , czy je sprzedawać pod budownictwo ,? Czy je wydzielać pod obiekty rekreacyjne ?

Minął rok - pan jest szefem tej komisji  a nie mamy wizji ? A jak się nie ma wizji to nie można nic zrobić ? rozumie pan ? , przeznaczyliśmy 7 mln zł, po to aby 30 ściągnąć z unii .

Z tego co pan Ciapka powiedział to wyszło tak że przewodniczący  Starego Miasta powinien wszystko to opracować i przedstawić Radzie Miejskiej. Jest was  3 burmistrzów , sekretarz , asystenci  to do was należy - My będziemy Was oceniać.

 

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski ,panie  Barański nieprawda jest po raz kolejny że nie ma wizji , i wszyscy wiedzą co w tym mieście trzeba zrobić.

Przedstawił to nawet dzisiaj pan Patela, co mam wstać i opowiadać to samo po panu Pateli , co trzeba zrobić ? i że jedną z podstawowych rzeczy jest rozwój ruchu turystycznego w naszym mieście ?  

To jest chyba jakieś nie porozumienie i pewne rzeczy bardzo skomplikowane już panu tłumaczył na jednej z sesji burmistrz Markiewicz , ze kiedy oni zastali gminę Stoszowice i zaczęli się przygotowywać do rewitalizacji  swojej gminy , to zanim zaczęli wdrażać  projekty  minęło 3 lata .

Pan metoda zdartej płyty ciągle jak ta wrona- pomimo tego ze ma pan na nazwisko Barański cały czas kraka o tym że się pan boi , ze nie wiadomo o co chodzi. Zapewniam pana ze może być pan na razie spokojny a wszelkie oceny i podsumowania proszę zostawić momencie kiedy będzie kończyć się kadencja albo rok przed końcem kadencji .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, panie burmistrzu , ja taka małą dygresję - powiem panu uczciwie i takie jest moje odczucie pan po prostu zaczyna zaniżać poziomom tej dyskusji na sesjach Rady Miejskiej. Uważa że tutaj te kilka słów  które pan tu wypowiedział to nie są na miejscu. Nikt pana nie obraził , a ja odbieram że pan tu używa epitetów sloganów  .

 

Sołtys wsi Strąkowa Pani  Jadwiga Zięba , proszę państwa ja powiem tylko trzy zdania , wydaje mi się że pan burmistrz sam odpowiedział sobie zabierając poprzednio  głos w dyskusji i podpierając się przykładem parafii Sw. Jadwigi której to parafii ja jestem członkiem .

Proszę państwa w Parafii sw. Jadwigi zaczęło się cos dziać bez wizji , telewizji i środków unijnych w momencie kiedy zmienił  się proboszcz . I to wszystkim powinno nam dać do myślenia proszę państwa . Widocznie proboszcz jest nie ten . Jeżeli przez tyle miesięcy Komisja czy jakieś ciało które  miało opracować wizję  zebrało się raz, to proszę państwa może coś trzeba z tym ciałem zrobić , a przynajmniej z  jego wodzem.    

 

Ad. pkt.  7

 

Informacja o stanie zaawansowania inwestycji gminnych została przedłożona przez Kierownika Wojciecha Jankowskiego ( informacja stanowi załącznik do protokołu )

 

 

Radna Irena Szewczyk, wyraziła niezadowolenie że radni nie mają takich informacji na piśmie .

Ponadto stwierdziła ze zaniepokojona jest informacją na temat zakończenia remontu Sali gimnastycznej  w szkle nr 3 , była w tej szkole w dniu dzisiejszym i poinformowała że pojawił się nowy problem. Po remoncie tej Sali gimnastycznej zmieniła się w fatalny sposób akustyka  tej sali , z chwila kiedy są tam 3 klasy  jest tam ponad 120 decybeli . Nauczyciele  wychowania  fizycznego musza mieć stopery .Może się tak zdarzyć ze w pewnej chwili nauczyciel zaskarży Gminę za utratę zdrowia , ze względu na to że pracuje w takich niekorzystnych warunkach .Zwróciła się z prośbą aby Urząd  się jak najszybciej przyjrzał , może należy tam założyć specjalne ekrany akustyczne .

Następne pytanie dotyczyło Ząbkowickiego Ośrodka Kultury , proszę powiedzieć jakie działania podjęto w kierunku remontu ?

 

Wojciech Jankowski , udzielił odpowiedzi , remont ZOK-u był traktowany jak jedno zadanie, składało się ono z wyremontowania elementów konstrukcyjnych które wg opinii Nadzoru Budowlanego stanowią zagrożenie w użytkowaniu  obiektu ,Sali kinowej , druga rzecz to jest termomodernizacja wraz z   przebudową.

W związku z tym że remont konstrukcji , nie są to koszty kwalifikowane do termomodernizacji i na to jest bardzo ciężko pozyskać środki , zostały wyłączone te roboty bo wg kosztorysu to około 450 tys. zł. z tej całości  potraktowane jako osobne . Na to ogłoszony został przetarg , pierwszy nie doszedł do skutku , teraz ogłoszono drugi przetarg . chcemy wyremontować i przystąpić do  remonty konstrukcji , natomiast  z chwilą pozyskania promesy na współfinansowanie i termomodernizacje  budynku ZOK-u zostanie ogłoszony przetarg na termomodernizacje ZOK.

Zadanie zostało rozbite na dwa zadania i jest pierwsze jest realizowane . 

 

Wiceprzewodniczący Rady Ryszard Barański , zapytał na jakim etapie jest remont świetlicy w Kozińcu , na który Rada przeznaczyła 150 tys. zł. w budżecie .

 

Wojciech Jankowski, jest to na etapie wykonania oceny stanu technicznego budynku.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 10 minut przerwy.

 

Po przerwie przystąpiono do realizacji porządku obrad.

 

Ad.pkt.10

 

1.

Wiceburmistrz  Waldemar  Markiewicz  przedstawił projekt uchwały w sprawie  zatwierdzenia Planu Odnowy wsi Zwrócona  ( uchwała stanowi załącznik do protokołu )

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformował, że komisja pozytywnie i jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały. W związku z brakiem uwag poddał projekt pod glosowanie.

 

Głosowanie: 20 głosów za

 

Uchwala nr XI/70/2007 w sprawie zatwierdzenia planu Odnowy wsi Zwrócona została przyjęta.

 

2.

Wiceburmistrz Waldemar Markiewicz  przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr III/25/2007 z dnia 6 marca 2007 roku w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego  Gminy Zabkowice Slaskie na lata 2007-2009 ( projekt stanowi załącznik do protokołu )

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformował, że komisja pozytywnie i jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

Radna Danuta Wojtaczka ,stwierdziła że można się cieszycie ze ratuje się zabytki , młyn jest nowym zabytkiem , jest to nowa inwestycja na która wprowadza się 60 tys. zł. , jest to celowe gdyż zabytek zostanie zabezpieczony

Zabranie kwoty 60 tys. zl. z ZOK  jest umotywowane ale należy również jak najszybciej przystąpić do remontu budynku .

 

Radna Jolanta Mitręga,zwróciła się z zapytaniem do burmistrza, aby przybliżył sprawę z remontem budynku młyna, skąd on się wziął, w zasobach Gminy?

 

Waldemar Markiewicz ,odpowiedział iż młyn jest od czasów wojennych , budowany był w XIX wieku , architektura budynku jak i wyposażenie wewnątrz wskazują jednoznacznie kiedy on powstawał . Są to obiekty charakterystyczne . Unikalności jego polega na tym  ze do lat 80 był on użytkowany ,jako młyn ,natomiast potem został porzucony . jest to młyn drewniany ,wyprodukowany w Dreźnie.

W planie co chcemy zrobić to pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych  w ramach ścieżki turystycznej po to aby tam zrobić coś w postaci muzeum .

Chcielibyśmy z tego zrobić atrakcję turystyczna .

Obiekt młyna był dotychczas własnością GS , który to notarialnie zrzekł się tego młyna , zostawiając sobie budynki tylko w podwórku tam gdzie jest skup złomu .

Planujemy odzyskać te budynki , najpierw musimy wyjaśnić sytuację  prawna tych budynków, w połowie listopada  odbędzie się drugie spotkanie w tej sprawie . W budynkach tych powstałaby galeria oraz restauracja do obsługi ruchu turystycznego jak również ogródek piwny.

Podjęcie uchwały spowoduje skierowanie środków finansowych na przeprowadzenie remontu w celu zabezpieczenia dachu na tym obiekcie , który to jest w fatalnym stanie. Budynek jest po obrysie murowany, natomiast cała konstrukcja jest drewniana.

Nawiązał również  do termomodernizacji  ZOK ,jeśli udałoby się w tym roku rozstrzygnąć przetarg  to i tak żadna firma nie wykona tej termomodernizacji w okresie zimowym .

W związku z tym zabranie tych 60 tys. zł. nie wiele zmieni , natomiast pozwoli zabezpieczyć ten budynek.     

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał projekt pod głosowanie.

Głosowanie; 20 głosów za

 

Uchwała nr XI/71/2007 w sprawie zmiany uchwały nr III/25/2007 z dnia    6 marca 2007 roku w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Zabkowice Slaskie na lata 2007-2009 została przyjęta.

 

3.

 

Skarbnik Gminy Bożena  Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta gminy na 2007 rok

( projekt stanowi załącznik do niniejszego protokołu)

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformował, że komisja pozytywnie i jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Podkreśliła ze uchwała jest skutkiem zmian w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gminy Zabkowice Slaskie. Na posiedzeniu komisji pojawił się problem młyna jako nowe zadanie w budżecie. Jest to pewnego rodzaju precedens, ponieważ na dwa miesiące przed zakończeniem roku budżetowego wprowadzamy nowe zadanie, natomiast nijako aprobujemy niewykonanie poważnych zadań, które są niezbędne dla naszej Gminy - chodzi tu o ZOK.

Na posiedzeniu komisji również były zapytania odnośnie zmian oświatowych Czy te zmiany w dziale 854 zostały zaaprobowane przez Komisje Oświaty?

 

W związku z tym że pojawił się problem Ząbkowickiego Ośrodka Kultury , radna zgłosiła wniosek  o następującej treści :

Rada Miejska zobowiązuje Burmistrza Ząbkowic Śląskich do podjęcia natychmiastowych robót zabezpieczających na dachu budynku ZOK przed zimą 2007 ( dotyczy zabezpieczenia i ochrony mienia Zabkowice Slaskie )

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały:

 

Radna Irena Szewczyk, poprosiła o informację czy kwota 19.433 zł będzie zabezpieczona w przyszłym budżecie , na utworzenie 2 miejsc pracy  ?

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna,odpowiedziała, że tak ,

 

Radny Marek Ciapka, stwierdził, że nie rozumie istoty wniosku zgłoszonego przez radną Figzał, ponieważ wiadomo że ogłoszony jest przetarg na modernizacje więźby dachowej na budynku ZOK. Jaka jest istota tego wniosku?

 

Radna Ewa Figzał, odpowiedziała że jako radna ma prawo postawić wniosek, mając uwagi do jakości pracy władzy wykonawczej w Urzędzie , chce się zabezpieczyć w formie wniosku a nie luźnej rozmowy . To od radnych będzie zależeć czy przyjmą ten wniosek do realizacji, czy tez nie ?

Analizując budżet wiadomo było jakie zadania będą w nim ujęte,a na dzień dzisiejszy stykamy się z problemem ze nie wykonane zostanie to zadanie.

Aby mieć pewność ze burmistrz wykona to zadanie  , proszę o przegłosowanie tego wniosku .

 

Przewodniczący  Zarządu Osiedla Marian Patela , zapytał czy jeż jeżeli rada podejmie decyzje o przekazaniu 60 tys. zł. z remontu ZOK-u na remont młyna to pytanie brzmi ; jak młyn jest zabezpieczony? , kto go dozoruje ? ,jak będzie służył mieszkańcom ?

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik, stwierdził że kwestia ta była wyjaśniona  przez Burmistrza Markiewicza . Po raz kolejny oddał głos burmistrzowi 

 

Waldemar Markiewicz, stwierdził ze jeśli chodzi o młyn, jest to obiekt zamknięty, nikt się tym nie opiekuje.Dostęp do niego jest utrudniony ze względu na to że wejście do tego budynku jest poprzez podwórko które jest utrzymywane przez tych  państwa którzy prowadzą skup złomu. Po godzinie 16-tej  jest zamknięta brama i nie ma możliwości wejścia tam w momencie kiedy przystąpimy do remontu będzie konieczność rozwiązania tego problemu .

 

Jeżeli chodzi o dach na ZOK-u - to nie jest tak że to jest niechęć do zrobienia dachu , bo od chwili kiedy jestem tutaj to jest  jedno z ważniejszych zadań.

Zabezpieczamy ten obiekt, na tyle na ile jest to możliwe w tym roku.

Odniósł się również do wcześniejszych wypowiedzi ze urządzenia znajdujące się ZOK, narażone są na zniszczenia, zapytał, co stoi na przeszkodzie, aby te urządzenia zdemontować i na czas remontu przenieść je w inne miejsce?.

 

Radny Marek Ciapka,wyraził uwagę ze należy zadać pytanie zarządcy obiektu,że jeżeli są to urządzenia znacznej wartości to co zarządca zrobił ze to nie zostało zdemontowane do tej pory?

Są tam obszerne duże piwnice oraz pomieszczenia obok gdzie można było ten sprzęt przemieścić. Do zarządcy należy zabezpieczenie sprzętu i obiektu.

 

Radny Franciszek Gawęda, nikt nie powiedział, że bezpośrednio leje się na maszyny? Maszyny są zabezpieczone, w formie takiej jak to jest możliwe, co tydzień przyjeżdża pracownik, który je konserwuje, tych projektorów nie można tak od sobie przemieszczać.

 

Radna Irena Szewczyk, sprawa remonty ZOK, ciągnie się od 12 lat, były robione tylko działania kosmetyczne, na ile finanse ZOK pozwalały.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowanie projekt uchwały:

 

Głosowanie: 20  głosów  za

 

Uchwała nr XI/72/2007 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2007 rok. została przyjęta

 

Następnie poddał pod głosowanie wniosek radnej Ewy Figzał ,

Głosowanie : 14 głosów za , 1 glos przeciw,5 głosów wstrzymujący się

 

Wniosek radnej Ewy Figzał został przyjęty przez radę .

 

Ad.pkt.

 

Grażyna  Grzeszczak - kierownik Wydziału przedstawiła projekt  uchwały w sprawie zmiany załącznika graficznego nr 1 do uchwały nr IV/31/07 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia    30 marca 2007 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice - Gminy Ząbkowice Śląskie ( projekt stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i  Budżetu  Ewa Figzał ,poinformowała że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie  .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik ,otworzył dyskusję  nad  uchwalą .

W związku z brakiem pytań poddał pod głosowanie projekt uchwały .

 

Głosowanie : 20 głosów za .

 

Uchwała nr XI/73/2007 w sprawie zmiany załącznika graficznego nr 1 do uchwały nr IV/31/07 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia    30 marca 2007 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary, Zwrócona, Bobolice - Gminy Ząbkowice Śląskie została przyjęta

 

Ad. pkt.

 

Rozpatrzenie skargi Mieszkańców Wspólnoty nr 49 w Ząbkowicach Śląskich ul. Powstańców Warszawy nr 8 .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , odczytał skargę wniesioną  w dniu 4 października2007 roku ( skarga stanowi załącznik do protokołu )

Poinformował, że w pierwszych miesiącach tego roku Komisja Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego zajmowała się tą sprawą,ponieważ inny mieszkaniec wnosił o to, aby zerwać umowę, którą Wspólnota Mieszkaniowa i mieszkańcy podpisali z Gmina na dzierżawienie tego terenu.

Odczytał odpowiedź od pana Burmistrza ( pismo stanowi załącznik do protokołu)   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,otworzył dyskusję w temacie przedstawionej skargi i odpowiedzi

 

W związku z brakiem pytań , przewodniczący przedstawił uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi  jako bezzasadnej .

 

Głosowanie : 19 głosów za 1 głos przeciw

 

Uchwała nr XI/74/2007 w sprawie rozpatrzenia skargi  Wspólnoty Mieszkaniowej nr 49 w Ząbkowicach Śląskich została przyjęta .

 

Ad. pkt. 14

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował że akty wybory ławników do Sadu Rejonowego w Świdnicy jak i Sadu Rejonowego w Ząbkowicach Sl radni  dokonają dokonamy w formie głosowanie tajnego .

 

Bożena Gwóźdź poinformowała że Rada Miejska na podstawie przepisu art.160   par. 1 ust. Z 27 lipca 2001 roku prawo o ustroju sadów powszechnych zobowiązana jest dokonać ławników do sądów okręgowych oraz do sądów rejonowych których obszar jest objęty właściwością sadów .

Wybory odbywają się najpóźniej w październiku roku kalendarzowego w którym upływa kadencja dotychczasowych ławników.

Poinformowała że do 30 czerwca 2007 roku zostało w ustawowym terminie  zgłoszone 36 kart zgłoszeń kandydatów na ławników, ponadto Urząd zgodnie z art. 162 par. 4 ustawy  wystąpił do Komendy Policji w Ząbkowicach Śląskich o stosowną informacje o kandydatach . Z otrzymanej w dniu          10 lipca 2007 roku informacji wynika ze wobec wszystkich kandydatów nie są prowadzone postępowania przygotowawcze w sprawach karnych lub w sprawach o wykroczenia .

Art. 163 par.2 stanowi ze przed przystąpieniem do wyborów rada Gminy powołuje zespół który przedstawia na sesji rady gminy swoja opinie o zgłoszonych kandydatach w szczególności w zakresie spełnienia przez nich wymogów określonych w ustawie . Rada Miejska w dniu 14  września uchwałą nr IX/61/2007 powołała taki zespół pod przewodnictwem Pani Anny Józefowicz .

 

Radna Anna Józefowicz, przedstawiła informacje z pracy zespołu opiniującego. Zespół szczegółowo sprawdził pod względem formalnym karty zgłoszeń wraz z wymaganymi dokumentami złożonymi przez kandydatów      i stwierdził ze 35 zgłoszeń jest zgodnych  z wymogami ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych ora rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości w sprawie szczegółowego trybu zgłaszania  radom gmin kandydatów na ławników, oraz wzoru karty zgłoszenia .Jedno tylko zgłoszenie nie spełnia wymogów określonych w ustawie.

 

Po przedstawionych informacjach Rada Miejska powołała Komisje Skrutacyjną dla przeprowadzenia wyborów na ławników w składzie.

Jolanta Mitręga

Krzysztof Gnach

Franciszek Gawęda

Wybrane osoby wyraziły zgodę na pracę w komisji.

 

Komisja przystąpiła do pracy. Wg listy obecności rozdała karty do głosowania dla radnych.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik objaśnił zasady glosowania.

 

Komisja zebrała karty do głosowania i udała się do liczenia głosów.

Na czas pracy Komisji Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ogłosił przerwę.

 

Po przerwie - Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Jolanta Mitręga odczytała protokoły z przeprowadzonych głosowań.

Protokoły i karty z głosowań stanowią załącznik do protokołu)

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał uchwałę w sprawie wyboru ławników do Sadu Okręgowego w Świdnicy oraz Sadu Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich poddał ją pod głosowanie.

 

Uchwała XI/75/2007 w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Świdnicy oraz Sądu Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich została przyjęta.

 

Ad. pkt. 

 

Wybór Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że zgodnie z zapisem w statucie Rada Miejska spośród swojego grana wybiera przewodniczącego komisji rewizyjnej w głosowaniu jawnym.

 

Poprosił  o zgłaszanie kandydatur na przewodniczącego Komisji .

 

Andrzej Dominik zgłosił na przewodniczącą komisji Panią Radna Danutę Wojtaczkę .

 

Radna Danuta  Wojaczka wyraziła zgodę .

 

Radny Zdzisław Burnat, podkreślił ze funkcja przewodniczącego komisji Rewizyjnej jest  jedną z ważniejszych funkcji w radzie i dlatego powinniśmy postąpić ponad wszelkimi podziałami i  wybrać kandydaturę osoby która ze wszech miar najbardziej by gwarantowała prawidłowa na dobrym poziomie prace tejże komisji . Jednocześnie będą obiektywnym, co do sytuacji, jaka w gminie panuje. Zarekomendował na przewodniczącą komisji radna Irenę Szewczyk, uważając ze jej predyspozycje merytoryczność , fachowość , jej rzetelność ,. Gwarantuje poziomowi dobrej pracy tejże komisji .  

Zaapelował do radnych o prawidłowe  dokonanie wyboru przewodniczącej komisji .

 

Radna Irena Szewczyk  wyraziła zgodę.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zamknął listę poddał pod głosowanie kandydatury.

 

Za wyborem na przewodniczącą komisji Rewizyjnej

Radnej Danuty Wojtaczki

Głosowało ; 10 radnych

 

 Za wyborem na przewodniczącą komisji Rewizyjnej

Radnej Ireny Szewczyk 

Głosowało ; 9 radnych

 

W wyniku przeprowadzonego glosowania Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej została Radna Danuta Wojtaczka .

 

Radna Danuta  Wojtaczka ,podziękowała za dokonany wybór ,

 

 

 

 

 

 

Ad.pkt 16  

Interpelacje i zapytania radnych .

 

1.

Radna  Ewa  Figzał, zgłosiła interpelacje do Burmistrza w sprawie uzyskania pisemnej informacji na temat inwestycji gminnej wykonanej na ulicy Batalionów Chłopskich w Ząbkowicach Śląskich przez Urząd Miejski.

Uzasadniła to tym że  w chwili obecnej na fragmencie nowej drogi widać pachołki i zabezpieczenia , chciałaby wiedzieć co tam się dzieje ?

 

2.

Radny Ryszard Barański ,  zwrócił się do burmistrza z zapytaniem odnośnie imprezy Piknik Ekologiczny . Jak to się stało ze pomimo że policja nie wydała zezwolenia , impreza ta się odbyła za zgodą burmistrza  ?

 

Zastępca Burmistrza Waldemar  Markiewicz ,odpowiedział .Policja nie wydaje zgody tylko opinie odnośnie organizacji imprezy masowej .Jest to bardzo ważne gdyż gdyby to było wyrażenie zgody wówczas impreza nie odbyłaby się.

Zgodę wyrażał burmistrz .

Powodem nie wyrażenia zgody przez Policje było to ze wniosek o wyrażenie takiej opinii wpłynęła za późno, aby komendant mógł się zwrócić do Wojewódzkiej Komendy Policji o wsparcie dodatkowe . Również  uzasadniono to tym że w tym samym czasie odbywa się mecz na stadionie ORŁA. Ze względu na podwyższone ryzyko policja musiała tam skierować dodatkowe siły.

Po tej rozmowie Burmistrz doszedł do wniosku ze  względu na  zakres  wykonanych działań i efektów podjął decyzję o tym że impreza odbędzie się .

Impreza trwała do godziny 230  w nocy .

 

2.

Radny Stanisław Nędza , ponowił wniosek zgłoszony na poprzedniej sesji o  przycinkę drzew w Braszowicach .

 

3.

Radna Jolanta Mitręga - przypomniała wniosek  mieszkańców Osiedla XX- lecia  bloków 30,40,42 o przycinkę drzew. Stwierdziła że nie został on rozpatrzony przez Urząd , a mieszkańcy chcą złożyć skargę na Urząd . 

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad - Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął obrady XVII Sesji Rady Miejskiej  

 

 

Protokołowała

Elżbieta Maciejewska

 

 

                                                        Przewodniczący   Rady Miejskiej

                                                                  Andrzej Dominik