Protokół nr LX/2010

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 17 czerwca 2010 roku

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

 

W sesji udział wzięli:

 

Radni Rady Miejskiej                w Ząbkowicach Śląskich

 

Radni nieobecni to

Marek Ciapka                                  nieobecny

Zdzisław Burnat                             nieobecny usprawiedliwiony

Tomasz Stępień                               nieobecny usprawiedliwiony 

 

  

oraz goście zaproszeni wg listy obecności

              Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich  §  36 pkt. 1  Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  LX Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji .

 

Przewodniczący Andrzej Dominik stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.

Poinformował, że protokół z obrad prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska- inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej . 

 

Odczytał wniosek z dnia 11 czerwca 2010 roku, który wpłynął Rady Miejskiej, określający porządek obrad.  ( treść wniosku stanowi załącznik)    

 

Następnie przedstawił porządek obrad 

 

1.      Przedstawienie przez  Burmistrza Krzysztofa Kotowicza  , jako walnego Zgromadzenia  wspólników Zakładu  Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z siedziba  w Ząbkowicach Śląskich  , następujących informacji :

1)     Aktualna  struktura firmy :

      -   zgromadzenia wspólników za lata 2009 i 2010 z uchwałami,

      -   aktualny skład rady nadzorczej

.        sprawozdania rady nadzorczej z działalności Rady w latach  2008,2009 i I półroczu 2010 roku ( za 5 miesięcy) - terminy zebrań  i treści podjętych  uchwał)

     -   Zarząd spółki

.        uchwały zarządu w sprawach istotnych dla funkcjonowania i rozwoju spółki.

      -  Struktura organizacyjna z wyszczególnieniem zatrudnionych ( uwzględnić zatrudnionych na umowy i zlecenia)

2)     Strefy działalności gospodarczej Spółki:

         -  zasoby materialne firmy

         -  zasoby ludzkie

         -  inne ( umowy , porozumienia itd.>

ü      Aktualne stany :

         - aktywów trwałych - ilościowo

         - technicznych

         -  sposoby i metody finansowania

         -  amortyzacja

         - "wąskie gardła"

3)     Strategia rozwoju spółki: ( z uwzględnieniem  zapotrzebowania na środki finansowe)

       - cele krótkoterminowe

       - cele długoterminowe ( do 5 lat)

4) przychody Spółki :

      - struktura przychodów z odpowiednimi wielkościami ilościowymi lata 2008.2009.2010

 

5) Koszty

    - prezentacja rachunków zysków i strat za 2008,2009, oraz 5 miesięcy 2010 roku w tym :

 

Wynagrodzenia:

. ogółem w kosztach firmy

. pracowników fizycznych - średnia

. pracowników umysłowych - średnia

. fundusz premiowy ( motywacyjny) , jeżeli jest taki to na jakich zasadach  działa ( wypłata za 2008 , 2009 i 2010 rok z podziałem  fizyczni i umysłowi  oraz Zarząd .

. jakie sa inne fundusze- stopień wykorzystania ( liczbowo)

Koszty działalności operacyjnej - pozostałe:

.        amortyzacja

.        usługi obce

.        paliwo , energia

.        inne - jakie ? o najwyższych wartościach

Koszty  finansowe

.        jakie kredyty, kiedy zaciągnięte , na jakie cele , gdzie ?

.        Leasingi - czego  dotyczą i wartości

.        Odsetki, struktura i wysokość

.        Kary finansowe

.        Inne opłaty ( struktura opłat)

Zyski i straty nadzwyczajne

.        Podatek dochodowy

6) Bilans za lata 2008, 2009 i narastająco za 2010 rok z wyszczególnieniem należności i zobowiązań ( struktura)

 

Gospodarka śmieciami :

          - status  gospodarki :śmieciowej "

          - stan aktualny

          - rodzaje usług

          - porównanie do konkurencji

         - stosowana technologia

        - logistyka

- polityka gospodarki "śmieciowej "

        - wysypiska

        - spalarnie

       - segregacja ( ryckling )

       - koszty - struktura

       - przychody - struktura

       - kalkulacje cenowe z wyszczególnieniem pozycji kosztowych dla :

       - kontrahentów

       - pojemników

      -  koszty

       - inne ( worki PE itd. )

 

2.      Dyskusja na temat informacji burmistrza.

3.      Sprawy różne.

 

Zwrócił się do radnych, wnioskodawców sesji, aby wprowadzić do porządku obrad projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pan Mirosława Glinki na działalność Burmistrza. Przypomniał, że na ostatniej sesji radni rozpatrywali tą skargę, była szeroko udzielona informacja, że sprawa została wyjaśniona, droga została naprawiona. Decyzja Wysokiej Rady była abyśmy nie podejmowali uchwały tylko, że rada przyjmuje informację do wiadomości, że to zostało zrealizowane. W ślad za tym wystosowane zostało pismo do pana Glinki jak również do Urzędu Wojewódzkiego informujące o przebiegu sesji i decyzji Rady Miejskiej. W międzyczasie wpłynęło pismo, aby jednak skargę rozpatrzeć w formie uchwały. Poprosił o podjęcie tej uchwały.

 

Radna Ewa Figzał, , podkreśliła że temat dzisiejszej sesji to działalność Zakładu Gospodarki Komunalnej sprawa śmieci i jest to priorytetem .

Poprosiła o informację czy Burmistrz będzie obecny dziś na sesji?, Czy radni maja jakieś dokumenty, które będą odzwierciedlały informację, o które prosili radni na sesje?.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , złożył informacje , że na 5 minut przed sesją dostał informacje z sekretariatu burmistrza , że pan burmistrz nie będzie obecny na sesji , ponieważ w dniu dzisiejszym ma zaplanowane spotkanie . Prawdopodobnie spotkanie z burmistrzem Kłodzka

Odczytał pismo, które wpłynęło również przed sesją od pana burmistrza ( pismo stanowi załącznik do protokołu)

 

Przyponami brzmienie § 40, statutu Gminy.

 

Podkreślił, iż pan prezes Dawid Tomczak również otrzymał zaproszenie na sesje tak jak wszyscy inni.Wniosek wpłynął w godzinach popołudniowych przed godziną 15-tą w dniu 11 czerwca 2010 roku. W poniedziałek rano rozpisał sesję. Ponadto pracownik biura rady poinformował o terminie sesji telefonicznie wszystkich zaproszonych.  

 

Radna Ewa Figzał , poprosiła o 10 minut przerwy, aby wnioskodawcy skonsultowali się w sprawie oraz o skserowanie dokumentu który wpłynął od Burmistrza .  

 

Przewodniczący Rady Andrzej Dominik, ogłosił 10 minut przerwy.

 

 

 

Po przerwie kontynuowano obrady. 

 

Wnioskodawcy nie wyrazili zgody na rozpatrzenie skargi pana Mirosława Glinki na działalność burmistrza.

 

Porządek obrad został przyjęty.

 

Ad. pkt. 2

 

Radna Ewa Figzał, podkreśliła, że radni oczekiwali w dniu dzisiejszym, że problematyka ujęta w porządku obrad sesji, będzie realizowana. Niemniej jednak jak widać pana burmistrza, jako Walne Zgromadzenie Wspólników nie ma dzisiaj na sali obrad. Mało tego pan przewodniczący przedstawił dokumenty, które otrzymał chwile przed rozpoczęciem obrad w sprawach dotyczących Zakładu Gospodarki Komunalnej.

W związku z tym radna postawiła wniosek formalny o przerwanie sesji w pkt.. 1.

Odczytała wniosek, który stanowi załącznik do protokołu.   

 

Radny Ryszard Barański , stwierdził że radni  zostali  zobligowani do  zwołania  tej sesji przez mieszkańców  Osiedla Pallotyńskiego. Mieszkańcy na tym spotkaniu przedstawili analizę kosztów, jakie ponoszą w zakresie wywożenia nieczystości stałych. Z ich wyliczeń wynika, że koszty wywozu nieczystości wzrosną o 300 %. Zostaliśmy zobowiązani do zwołania sesji, aby burmistrz Krzysztof Kotowicz, jako Walne Zgromadzenie Wspólników, przedstawił całą analizę spółki, czy te podwyżki są uzasadnione czy tez nie.

Przedstawił oświadczenie kierowane do prasy oraz mieszkańców Ząbkowic Śląskich.

" Na podstawie § 25 ust. 2 pkt 3 Statutu Gminy my niżej podpisani radni oświadczamy, że burmistrz Krzysztof Kotowicz, jako Walne Zgromadzenie Wspólników Zakładu Gospodarki Komunalnej Spółki z o.o. z siedzibą w Ząbkowicach Śląskich nie przygotował i nie przedstawił Radzie Miejskiej rzetelnej informacji o działalności przedmiotowej spółki, - do której to został zobowiązany wnioskiem 7 radnych z dnia 11 czerwca 2010 roku.

W związku z tym uważamy, że takie działanie burmistrza Krzysztofa Kotowicza, uniemożliwia radnym rozstrzygnięcie czy wprowadzenie nowych opłat z tytułu odbioru nieczystości stałych z terenu miasta Ząbkowic jest zasadne.

Z wyliczeń mieszkańców wynika, że opłaty te wzrosną o 300 % a z tym my Rady nie możemy się zgodzić. Nie możemy także zgodzić się z tym, że umowy, które były wcześniej podpisane zostały wypowiedziane niezgodnie z prawem.

Dlatego tez wyrażamy stanowisko, że taki stan rzeczy godzi w interesy ekonomiczne naszych mieszkańców i jest próba obciążenia ich kosztami za niegospodarne i nierzetelne prowadzenie działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej.

Wzywamy, zatem Burmistrza Ząbkowic Śląskich Krzysztofa Kotowicza, jako Walnego Zgromadzenia Wspólników Zakładu Gospodarki Komunalnej spółka z o.o. do natychmiastowych działań i przedstawienie Radzie Miejskiej i mieszkańców dogłębnej analizy Zakładu Gospodarki Komunalnej. "

 

Radna Irena Szewczyk poprosiła o zmianę terminu z 24 VI na inny dzień.

 

Radna Ewa Figzał, podkreśliła że termin 24 VI nie jest terminem sztywnym. Z tego, co czytał pan przewodniczący padł jakiś termin lipcowy, który w dalszym ciągu uniemożliwia podjęcie decyzji przez mieszkańców w kwestii podpisania umów. Radni mają informacje takie, iż ludzie masowo uciekają od tej firmy. Podpisują umowy z konkurencją a decyzję musza podjąć do końca tego miesiąca.

W związku z tym jest prośba do pana przewodniczącego Rady żeby w możliwie dogodnym terminie, ale niezwłocznie taką sesje zorganizował.

Zaapelowała, aby sesja odbyła się w miesiącu czerwcu br.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, stwierdził, że padł wniosek o przerwanie sesji, w związku z powyższym we wniosku musi być określony termin kontynuacji tej sesji. Nie można przerwać sesji bez wyznaczenia terminu.

 

Radny Franciszek Gawęda, w swojej wypowiedzi wspomniał, że XXI wiek ma to do siebie iż sprawy tego typu zawarte w zawiadomieniu o sesji , polegają wyłącznie przy dobrym odpowiedzialnym zarządzeniu na włączeniu komputera i naciśnięciu odpowiedniego guzika z "drukuj. Jeśli takich rzeczy nie ma pan burmistrz?, jeżeli takich rzeczy nie ma pana Tomczak , to znaczy że ta firma jest gospodarowana  źle !  Nieumiejętnie i niezgodnie z rzetelnością XXI wieku.

Tak analizowana jest każda firma.  Taka analizowana jest, co miesiąc każda firma, która chce wiedzieć, na czym stoi i jakie ma podejmować działania. 

 

Radna Ewa Figzał , zwróciła uwagę że ustalenie terminu jest bardzo ważne , ponieważ umowy wygasają do końca czerwca . Mieszkańcy muszą podjąć decyzję.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zaproponował, aby Sesja odbyła się w piątek 25 czerwca o godzinie 10.30  

 

Kazimierz Dyda Sołtys wsi Jaworek , podkreślił że mieszkańcy wsi płacą już od 1.5 roku takie kwoty. Zgłaszał prezesowi Tomczakowi, aby wyrównał te ceny między wsią za miastem.  

 

Radna Danuta Wojtaczka , poprosiła o to aby wziąć pod uwagę fakt że na drugi tydzień jest zakończenie roku szkolnego oraz mają się odbyć 3 komisje rady .

Przypomniała również, że mieszkańcy wszystkich wsi oprócz ul. Kamienieckiej płaca od półtora roku od kubła i nie było uwag, co do tego.  Nie było debat w tym temacie.   Radna uznała, że ważna sprawą nie jest to, z kim podpisać umowę tylko debata odnośnie funkcjonowania Zakładu Gospodarki Komunalnej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej, poinformował że dokumenty które przedłożył pan burmistrz są kserowane i będą po sesji do odbioru w biurze rady.  Nie będą one wysyłane.

Poprosił również, aby dyskusji nie przenosić na inne tematy gdyż w tym momencie dyskutujemy o wniosku na temat przerwania sesji i ustalenia dogodnego terminu.

 

Radny Józef  Horowski , nadmienił że w dniu  25 nie będzie mógł być obecny na sesji z powodu obrony .

 

Radna  Ewa Figzał,   zgłosiła wniosek  wnioskodawców o   przyjęcie terminu 25 czerwca  2010 roku godzina 10, 30 na kontynuację sesji .

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał wniosek pod głosowanie

     

Głosowanie : 12 głosów za , 1 głos przeciwny i 4 głosy wstrzymujące się .  

 

Kontynuacja obrad XL sesji odbędzie się 25 czerwca 2010 roku o godzinie 10.30

 

 

Pan Stanisław Akerman  - mieszkaniec Ząbkowic Śląskich, podkreślił iż funkcja Burmistrza  została  powierzona w wyniku wyborów powszechnych  bezpośrednich, więc to obliguje  będąc na stanowisku administracyjnym do opieki nad miastem i nad mieszkańcami .

Zapytał czy Rada Miasta jest w stanie wyegzekwować od pana burmistrza wyjaśnienie konkretne, dlaczego zlekceważył mieszkańców, o których dobro powinien dbać, umawiając się z panem burmistrzem Kłodzka?, Bystrzycy? na towarzyskie pogaduszki. Może nastąpić takie coś, że Rada zreźymuje pana Burmistrza, jeżeli jest zapraszany to nie może się obrażać na mieszkańców- tylko przyjść i wygłosić.

Poprosił o przedstawienie pisemnego uzasadnienia, dlaczego pan Burmistrz lekceważy swoich wyborców.

 

Jerzy Żabnicki , mieszkaniec Ząbkowic Sl. , stwierdził, że odnośnie wypowiedzeń dobrze byłoby, aby była opinia radcy prawnego - Jak to jest to czy to prawda, że różni ludzie maja różne okresy wypowiedzeń. Więc jeśli firm zawiera umowy i  powiela  ją w tysiącach egzemplarzy to wszyscy powinni  mieć ten sam okres wypowiedzenia. Z opinii radcy prawnego powinno być  jasne jaki jest okres wypowiedzenia , czy jest on rzeczywiście do końca czerwca  czy  do końca sierpnia .

Kolejną rzeczą na którą zwrócił uwagę to,   to , że w materiałach  które dostali radni z działalności ZGK oraz z zaproszenia które   dostali zaproszeni   nie ma  podstawowych  informacji o rachunku zysków  i strat ! , bilansu!

Nie ma informacji dotyczących premii w firmie oraz omówionej drugiej części bardzo istotnej dotyczącej kalkulacji cenowej za wykonywane usługi? Na jakiej podstawie są te kwoty pokreślone.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zwrócił się do pana Żabnickiego, aby poprzez radnego zadał pytania na które burmistrz mógłby odpowiedzieć na sesji.

 

W związku z tym, że rada przegłosowana wniosek o przerwaniu sesji w dniu dzisiejszym przerwał sesje i poinformował, że kontynuacja odbędzie się 25 czerwca 2010 roku o godzinie 10.30

 

 

 

Protokołowała

Elżbieta  Maciejewska

 

                                                                                  Przewodniczący Rady  Miejskiej

                                                                                              Andrzej  Dominik