Protokół nr LX/2010
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 17 czerwca 2010 roku
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
W sesji udział wzięli:
Radni
Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich
Radni nieobecni to
Marek
Ciapka nieobecny
Zdzisław
Burnat nieobecny
usprawiedliwiony
Tomasz
Stępień nieobecny
usprawiedliwiony
oraz
goście zaproszeni wg listy obecności
Na podstawie art. 20 ust. 1
ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik - o t w o r z y ł LX Sesję Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich V kadencji .
Przewodniczący Andrzej Dominik stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych,
co stanowi odpowiednie quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować
prawomocne decyzje.
Poinformował,
że protokół z obrad prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska- inspektor ds.
obsługi Rady Miejskiej .
Odczytał wniosek z dnia 11 czerwca 2010 roku, który
wpłynął Rady Miejskiej, określający porządek obrad. ( treść wniosku stanowi
załącznik)
Następnie przedstawił porządek obrad
1. Przedstawienie
przez Burmistrza Krzysztofa
Kotowicza , jako walnego
Zgromadzenia wspólników Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z
siedziba w Ząbkowicach Śląskich , następujących informacji :
1) Aktualna struktura firmy :
-
zgromadzenia wspólników za lata 2009 i 2010 z uchwałami,
-
aktualny skład rady nadzorczej
.
sprawozdania rady nadzorczej z działalności Rady w
latach 2008,2009 i I półroczu 2010 roku
( za 5 miesięcy) - terminy zebrań i
treści podjętych uchwał)
-
Zarząd spółki
.
uchwały zarządu w sprawach istotnych dla
funkcjonowania i rozwoju spółki.
-
Struktura organizacyjna z wyszczególnieniem zatrudnionych ( uwzględnić
zatrudnionych na umowy i zlecenia)
2) Strefy
działalności gospodarczej Spółki:
-
zasoby materialne firmy
-
zasoby ludzkie
-
inne ( umowy , porozumienia itd.>
ü Aktualne stany :
- aktywów trwałych - ilościowo
- technicznych
-
sposoby i metody finansowania
-
amortyzacja
- "wąskie gardła"
3) Strategia rozwoju
spółki: ( z uwzględnieniem
zapotrzebowania na środki finansowe)
- cele krótkoterminowe
- cele długoterminowe ( do 5 lat)
4) przychody
Spółki :
- struktura przychodów z odpowiednimi
wielkościami ilościowymi lata 2008.2009.2010
5) Koszty
- prezentacja rachunków zysków i strat za
2008,2009, oraz 5 miesięcy 2010 roku w tym :
Wynagrodzenia:
. ogółem w kosztach
firmy
. pracowników
fizycznych - średnia
. pracowników
umysłowych - średnia
. fundusz premiowy
( motywacyjny) , jeżeli jest taki to na jakich zasadach działa ( wypłata za 2008 , 2009 i 2010 rok z
podziałem fizyczni i umysłowi oraz Zarząd .
. jakie sa inne
fundusze- stopień wykorzystania ( liczbowo)
Koszty działalności operacyjnej - pozostałe:
.
amortyzacja
.
usługi obce
.
paliwo , energia
.
inne - jakie ? o najwyższych wartościach
Koszty
finansowe
.
jakie kredyty, kiedy zaciągnięte , na jakie cele ,
gdzie ?
.
Leasingi - czego
dotyczą i wartości
.
Odsetki, struktura i wysokość
.
Kary finansowe
.
Inne opłaty ( struktura opłat)
Zyski i straty nadzwyczajne
.
Podatek dochodowy
6) Bilans za lata 2008, 2009 i narastająco za 2010
rok z wyszczególnieniem należności i zobowiązań ( struktura)
Gospodarka
śmieciami :
-
status gospodarki :śmieciowej "
-
stan aktualny
-
rodzaje usług
- porównanie do konkurencji
-
stosowana technologia
-
logistyka
- polityka gospodarki "śmieciowej "
-
wysypiska
-
spalarnie
-
segregacja ( ryckling )
-
koszty - struktura
-
przychody - struktura
-
kalkulacje cenowe z wyszczególnieniem pozycji kosztowych dla :
-
kontrahentów
-
pojemników
- koszty
- inne
( worki PE itd. )
2. Dyskusja na temat
informacji burmistrza.
3. Sprawy różne.
Zwrócił się do radnych, wnioskodawców sesji, aby wprowadzić do porządku
obrad projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pan Mirosława Glinki na
działalność Burmistrza. Przypomniał, że na ostatniej sesji radni rozpatrywali tą
skargę, była szeroko udzielona informacja, że sprawa została wyjaśniona, droga została
naprawiona. Decyzja Wysokiej Rady była abyśmy nie podejmowali uchwały tylko, że
rada przyjmuje informację do wiadomości, że to zostało zrealizowane. W ślad za
tym wystosowane zostało pismo do pana Glinki jak również do Urzędu
Wojewódzkiego informujące o przebiegu sesji i decyzji Rady Miejskiej. W międzyczasie
wpłynęło pismo, aby jednak skargę rozpatrzeć w formie uchwały. Poprosił o
podjęcie tej uchwały.
Radna Ewa Figzał, , podkreśliła że
temat dzisiejszej sesji to działalność Zakładu Gospodarki Komunalnej sprawa
śmieci i jest to priorytetem .
Poprosiła o informację czy Burmistrz będzie obecny dziś na sesji?, Czy
radni maja jakieś dokumenty, które będą odzwierciedlały informację, o które
prosili radni na sesje?.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , złożył informacje , że na 5 minut przed sesją dostał
informacje z sekretariatu burmistrza , że pan burmistrz nie będzie obecny na
sesji , ponieważ w dniu dzisiejszym ma zaplanowane spotkanie . Prawdopodobnie
spotkanie z burmistrzem Kłodzka
Odczytał pismo, które wpłynęło również przed sesją od pana burmistrza (
pismo stanowi załącznik do protokołu)
Przyponami brzmienie § 40, statutu Gminy.
Podkreślił, iż pan prezes Dawid Tomczak również otrzymał zaproszenie na
sesje tak jak wszyscy inni.Wniosek wpłynął w godzinach popołudniowych przed
godziną 15-tą w dniu 11 czerwca 2010 roku. W poniedziałek rano rozpisał sesję.
Ponadto pracownik biura rady poinformował o terminie sesji telefonicznie
wszystkich zaproszonych.
Radna Ewa Figzał , poprosiła o 10
minut przerwy, aby wnioskodawcy skonsultowali się w sprawie oraz o skserowanie
dokumentu który wpłynął od Burmistrza .
Przewodniczący Rady
Andrzej Dominik, ogłosił 10 minut przerwy.
Po przerwie kontynuowano obrady.
Wnioskodawcy nie wyrazili zgody na rozpatrzenie skargi pana Mirosława
Glinki na działalność burmistrza.
Porządek obrad został przyjęty.
Ad. pkt. 2
Radna Ewa Figzał, podkreśliła, że
radni oczekiwali w dniu dzisiejszym, że problematyka ujęta w porządku obrad sesji,
będzie realizowana. Niemniej jednak jak widać pana burmistrza, jako Walne
Zgromadzenie Wspólników nie ma dzisiaj na sali obrad. Mało tego pan
przewodniczący przedstawił dokumenty, które otrzymał chwile przed rozpoczęciem obrad
w sprawach dotyczących Zakładu Gospodarki Komunalnej.
W związku z tym radna postawiła wniosek formalny o przerwanie sesji w pkt..
1.
Odczytała wniosek, który stanowi załącznik do protokołu.
Radny Ryszard
Barański , stwierdził że radni
zostali zobligowani do zwołania tej sesji przez mieszkańców Osiedla Pallotyńskiego. Mieszkańcy na tym spotkaniu
przedstawili analizę kosztów, jakie ponoszą w zakresie wywożenia nieczystości stałych.
Z ich wyliczeń wynika, że koszty wywozu nieczystości wzrosną o 300 %.
Zostaliśmy zobowiązani do zwołania sesji, aby burmistrz Krzysztof Kotowicz,
jako Walne Zgromadzenie Wspólników, przedstawił całą analizę spółki, czy te
podwyżki są uzasadnione czy tez nie.
Przedstawił oświadczenie kierowane do prasy oraz mieszkańców Ząbkowic Śląskich.
"
Na podstawie § 25 ust. 2 pkt 3 Statutu Gminy my niżej
podpisani radni oświadczamy, że burmistrz Krzysztof Kotowicz, jako Walne Zgromadzenie
Wspólników Zakładu Gospodarki Komunalnej Spółki z o.o. z siedzibą w Ząbkowicach
Śląskich nie przygotował i nie przedstawił Radzie Miejskiej rzetelnej informacji
o działalności przedmiotowej spółki, - do której to został zobowiązany
wnioskiem 7 radnych z dnia 11 czerwca 2010 roku.
W związku z tym
uważamy, że takie działanie burmistrza Krzysztofa Kotowicza, uniemożliwia radnym
rozstrzygnięcie czy wprowadzenie nowych opłat z tytułu odbioru nieczystości
stałych z terenu miasta Ząbkowic jest zasadne.
Z wyliczeń
mieszkańców wynika, że opłaty te wzrosną o 300 % a z tym my Rady nie możemy się
zgodzić. Nie możemy także zgodzić się z tym, że umowy, które były wcześniej
podpisane zostały wypowiedziane niezgodnie z prawem.
Dlatego tez
wyrażamy stanowisko, że taki stan rzeczy godzi w interesy ekonomiczne naszych mieszkańców
i jest próba obciążenia ich kosztami za niegospodarne i nierzetelne prowadzenie
działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej.
Wzywamy, zatem Burmistrza
Ząbkowic Śląskich Krzysztofa Kotowicza, jako Walnego Zgromadzenia Wspólników
Zakładu Gospodarki Komunalnej spółka z o.o. do natychmiastowych działań i przedstawienie
Radzie Miejskiej i mieszkańców dogłębnej analizy Zakładu Gospodarki Komunalnej.
"
Radna Irena Szewczyk poprosiła o zmianę
terminu z 24 VI na inny dzień.
Radna Ewa Figzał, podkreśliła że
termin 24 VI nie jest terminem sztywnym. Z tego, co czytał pan przewodniczący
padł jakiś termin lipcowy, który w dalszym ciągu uniemożliwia podjęcie decyzji
przez mieszkańców w kwestii podpisania umów. Radni mają informacje takie, iż
ludzie masowo uciekają od tej firmy. Podpisują umowy z konkurencją a decyzję
musza podjąć do końca tego miesiąca.
W związku z tym jest prośba do pana przewodniczącego Rady żeby w
możliwie dogodnym terminie, ale niezwłocznie taką sesje zorganizował.
Zaapelowała, aby sesja odbyła się w miesiącu czerwcu br.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, stwierdził, że padł wniosek o przerwanie sesji, w
związku z powyższym we wniosku musi być określony termin kontynuacji tej sesji.
Nie można przerwać sesji bez wyznaczenia terminu.
Radny Franciszek Gawęda, w swojej wypowiedzi
wspomniał, że XXI wiek ma to do siebie iż sprawy tego typu zawarte w
zawiadomieniu o sesji , polegają wyłącznie przy dobrym odpowiedzialnym zarządzeniu
na włączeniu komputera i naciśnięciu odpowiedniego guzika z "drukuj.
Jeśli takich rzeczy nie ma pan burmistrz?, jeżeli takich rzeczy nie ma pana
Tomczak , to znaczy że ta firma jest gospodarowana źle ! Nieumiejętnie
i niezgodnie z rzetelnością XXI wieku.
Tak analizowana jest każda firma. Taka analizowana jest, co miesiąc każda firma,
która chce wiedzieć, na czym stoi i jakie ma podejmować działania.
Radna Ewa Figzał , zwróciła uwagę
że ustalenie terminu jest bardzo ważne , ponieważ umowy wygasają do końca
czerwca . Mieszkańcy muszą podjąć decyzję.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zaproponował, aby Sesja odbyła się w piątek 25
czerwca o godzinie 10.30
Kazimierz Dyda Sołtys
wsi Jaworek , podkreślił że mieszkańcy wsi płacą już od 1.5 roku takie kwoty. Zgłaszał
prezesowi Tomczakowi, aby wyrównał te ceny między wsią za miastem.
Radna Danuta
Wojtaczka , poprosiła o to aby wziąć pod uwagę fakt że na drugi tydzień jest
zakończenie roku szkolnego oraz mają się odbyć 3 komisje rady .
Przypomniała również, że mieszkańcy wszystkich wsi oprócz ul.
Kamienieckiej płaca od półtora roku od kubła i nie było uwag, co do tego. Nie było debat w tym temacie. Radna uznała, że ważna sprawą nie jest to, z
kim podpisać umowę tylko debata odnośnie funkcjonowania Zakładu Gospodarki Komunalnej.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej, poinformował że dokumenty które przedłożył pan
burmistrz są kserowane i będą po sesji do odbioru w biurze rady. Nie będą one wysyłane.
Poprosił również, aby dyskusji nie przenosić na inne tematy gdyż w tym
momencie dyskutujemy o wniosku na temat przerwania sesji i ustalenia dogodnego
terminu.
Radny Józef Horowski , nadmienił że w dniu 25 nie będzie mógł być obecny na sesji z
powodu obrony .
Radna Ewa Figzał,
zgłosiła wniosek wnioskodawców
o przyjęcie terminu 25 czerwca 2010 roku godzina 10, 30 na kontynuację sesji
.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał wniosek pod głosowanie
Głosowanie : 12 głosów za , 1 głos przeciwny i 4 głosy wstrzymujące się
.
Kontynuacja obrad
XL sesji odbędzie się 25 czerwca 2010 roku o godzinie 10.30
Pan Stanisław
Akerman - mieszkaniec Ząbkowic Śląskich, podkreślił iż
funkcja Burmistrza została powierzona w wyniku wyborów powszechnych bezpośrednich, więc to obliguje będąc na stanowisku administracyjnym do
opieki nad miastem i nad mieszkańcami .
Zapytał czy Rada Miasta jest w stanie wyegzekwować od pana burmistrza
wyjaśnienie konkretne, dlaczego zlekceważył mieszkańców, o których dobro
powinien dbać, umawiając się z panem burmistrzem Kłodzka?, Bystrzycy? na
towarzyskie pogaduszki. Może nastąpić takie coś, że Rada zreźymuje pana Burmistrza,
jeżeli jest zapraszany to nie może się obrażać na mieszkańców- tylko przyjść i wygłosić.
Poprosił o przedstawienie pisemnego uzasadnienia, dlaczego pan Burmistrz
lekceważy swoich wyborców.
Jerzy Żabnicki ,
mieszkaniec Ząbkowic Sl. , stwierdził, że odnośnie wypowiedzeń dobrze byłoby,
aby była opinia radcy prawnego - Jak to jest to czy to prawda, że różni ludzie
maja różne okresy wypowiedzeń. Więc jeśli firm zawiera umowy i powiela
ją w tysiącach egzemplarzy to wszyscy powinni mieć ten sam okres wypowiedzenia. Z opinii
radcy prawnego powinno być jasne jaki
jest okres wypowiedzenia , czy jest on rzeczywiście do końca czerwca czy do
końca sierpnia .
Kolejną rzeczą na którą zwrócił uwagę to, to , że w materiałach które dostali radni z działalności ZGK oraz z
zaproszenia które dostali
zaproszeni nie ma podstawowych
informacji o rachunku zysków i
strat ! , bilansu!
Nie ma informacji dotyczących premii w firmie oraz omówionej drugiej części
bardzo istotnej dotyczącej kalkulacji cenowej za wykonywane usługi? Na jakiej podstawie
są te kwoty pokreślone.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zwrócił się do pana Żabnickiego, aby poprzez
radnego zadał pytania na które burmistrz mógłby odpowiedzieć na sesji.
W związku z tym, że rada przegłosowana wniosek o przerwaniu sesji w
dniu dzisiejszym przerwał sesje i poinformował, że kontynuacja odbędzie się 25
czerwca 2010 roku o godzinie 10.30
Protokołowała
Elżbieta
Maciejewska
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik