Protokół nr LIX/2010

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 2 czerwca 2010 roku

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

Godzina rozpoczęcia  10 00 

Godzina zakończenia   1745  

 

 

W sesji udział wzięli:

 

Radni Rady Miejskiej                Ząbkowic Śląskich

Krzysztof   Kotowicz                Burmistrz   Ząbkowic Śląskich

Ireneusz Woźniakowski          Zastępca Burmistrza Ząbkowic Śląskich 

Bożena Kurczyna                      Skarbnik Gminy Zabkowice Śląskie

Iwona Aibin                               Sekretarz  Gminy   Zabkowice Śląskie   

 

Radni nieobecni to :

Marek Ciapka                                  nieobecny usprawiedliwiony

Zdzisław Burnat                             nieobecny usprawiedliwiony  

Tomasz Stępień                               nieobecny usprawiedliwiony    

 

oraz  goście   w osobach :

 

Stanisław   Jurcewicz    Senator Rzeczypospolitej Polskiej

Juliusz Lipski - Przewodniczący Rady Powiatu Ząbkowickiego

Józef Halarewicz     Sekretarz Powiatu   Ząbkowickiego

Józef Marcinków     Przewodniczący Rady Miejskiej I i II Kadencji i Burmistrz III i IV Kadencji samorządu

Rudolf  Słonopas     Przewodniczący Rady Miejskiej III Kadencji

Roman Miszkiewicz  Burmistrza  I i II kadencji samorządu

Kazimierz Figzał      zastępcę Burmistrza  III kadencji  samorządu

Ewa Duda    Skarbnika   I , II i III kadencji samorządu

 

Pozostali goście    zaproszeni wg listy obecności

( lista  stanowi załącznik  do protokołu)

 

 

              Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich  §  36 pkt. 1  Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  LIX Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji .

 

 

 

 

Radni powstali i rozbrzmiał hejnał ząbkowicki , po czym Przewodniczący przywitał wszystkich z imienia i nazwiska oraz przypomniał pełnione przez te osoby funkcje.

 

Przewodniczący Andrzej Dominik  wygłosił  okolicznościowe   przemówienie

 

WYSOKA RADO

Panie Senatorze!

Panie Starosto!

Panowie Przewodniczący

Panowie Burmistrzowie

Szanowni Państwo!

 

Mija właśnie 20 lat odkąd w Polsce odrodził się samorząd terytorialny. Obywatele przez demokratycznie wybieranych radnych odzyskali możliwość decydowania o najbardziej istotnych sprawach swoich miast i gmin.

Przez 5 kadencji samorząd zyskał na znaczeniu poszerzył swoje kompetencji i możliwości a radni każdej kadencji wpływali na zmiany w naszym najbliższym otoczeniu.

Przepisy ustawy o samorządzie gminnym z 1990 roku, były odzwierciedleniem nastrojów społeczeństwa, które pragnęło Polski demokratycznej i obywatelskiej.

Odrodzenie samorządu było początkiem społecznej edukacji na rzecz przejmowania odpowiedzialności za sprawy lokalne.

Samorządy otrzymały do reki instrument , który pozwala w dość szerokim zakresie  rozwijać gminę  według własnych pomysłów i gospodarować publicznymi   funduszami według lokalnych potrzeb mieszkańców .Przyjecie jakże słusznego założenia ze w demokratycznym państwie społeczności lokalne powinny same decydować o swoich sprawach, wybierać swoje władze i sprawować bezpośrednia kontrole nad ich działalnością

- było podstawa rozwoju demokracji lokalnej, która wyzwoliła w ludziach aktywność, inicjatywę i przedsiębiorczość.  W krótkim czasie po wejściu w życie ustawy okazało się ze samorządy gminne potrafią zaspakajać potrzeby swoich mieszkańców  i są gotowe do podejmowania trudnych i odpowiedzialnych decyzji .

Samorząd może obecnie kształtować swoją politykę oświatową , która powinna być zgodna  z oczekiwaniami i potrzebami lokalnej społeczności , poprzez  bezpośredni kontakt z uczniami   , ich rodzicami i kadra pedagogiczna  jest w stanie lepiej niż inne instytucje wychodzić naprzeciw  potrzebom edukacyjnym swoich mieszkańców

W Europejskiej Karcie Samorządu Lokalnego, którą Polska ratyfikowała
w 1993 r. zapisano, że "odpowiedzialność za sprawy publiczne powinny ponosić przede wszystkim te organy władzy, które znajdują się najbliżej obywateli".

W wyniku przeprowadzonych w maju 1990 roku niezależnych wyborów samorządowych społeczność Gminy Ząbkowice Śląskie wybrała 28 radnych Rady Miejskiej I Kadencji (1990-1994):

 

Wybory odbyły się 27 maja 1990 roku w skład rady weszli:

 

1. Pani Krystyna Szymańska

2. Pan Janusz Fijałkowski

3. Pani Anna Filas

4. Pani Barbara Jakubowska

5. Pani Anna Masełko

6. Pan Jan Jabłoński

7. Pan Krzysztof Margos

8. Pan Marek Drożdż

9. Pani Jadwiga Rerutkiewicz

10. Pan Józef Napora

11. Pan Tadeusz Ostaszewski

12. Pani Ewa Figzał

13. Pan Witold Kozak

14. Pan Roman Miszkiewicz

15. Pani Danuta Tworzydło

16. Pan Kazimierz Fiałkowski

17. Pan Krzysztof Kotowicz

18. Pani Wanda Kociubińska

19. Pani Urszula Małozięć

20. Pan Mirosław Żuk

21. Pan Antoni Dulęba

22. Pan Emilian Hendrychowski

23. Pan Marian Socha

24. Pan Marian Płachytka

25. Pan Andrzej Dominik

26. Pan Jacek Zięba

27. Pan Wacław Grzesik

28. Pan Józef Marcinków

 

Funkcję Przewodniczącego Rady Miejskiej I Kadencji pełnił Pan Józef Marcinków.

Pierwszym demokratycznym Burmistrzem Ząbkowic Śląskich został Pan Roman Miszkiewicz.

Funkcję Zastępcy pełnił Św. Pan Ryszard Błażejowski.

Sekretarzem Gminy była   Maria  Podhorodecka

Skarbnikiem Gminy była  Ewa Duda

 

Drugie demokratyczne wybory odbyły się 19 czerwca 1994 roku  w skład II Kadencji Rady Miejskiej (1994-1998) wybrano  radnych w osobach:

 

1.      Marek Sieczka

2.      Janusz Fiałkowski

3.      Jerzy Piotrowski

4.      Kazimierz Fiałkowski

5.      Ryszard Grygiel

6.      Zygmunt Kazimierczak

7.      Józef Marcinków

8.      Jan Andruszko

9.      Zdzisław Burnat

10.  Aleksander Wąsik,

11.  Karol Maziarz

12.  Ewa Figzał

13.  Witold Stolarczyk

14.  Władysław Hawliczek

15.  Lucja Kliniecka

16.  Roman Miszkiewicz

17.  Rudolf Slonopas

18.  Józef Halarewicz

19.  Zbysław Onysków

20.  Andrzej Iwaszuk

21.  Antoni Dulęba

22.  Janusz Szczurek

23.  Józef Lizurej

24.  Marian Kwiek

25.  Ryszard  Popko

26.  Andrzej Dominik

27.  Kazimierz Danicki

28.  Jan Stelmach

 

Funkcję przewodniczącego Rady Miejskiej pełnił  Józef Marcinków.

Burmistrzem Ząbkowic Śląskich był Roman Miszkiewicz Zastępcą Burmistrza był Józef Halarewicz.

Sekretarzem Gminy była Maria Podhorodecka i od 1 czerwca 1996 roku był  Krzysztof Kotowicz .

Skarbnikiem Gminy była   Ewa  Duda

 

Trzecie demokratyczne wybory odbyły się dnia 11 października 1998 roku w skład III Kadencji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich weszli:

 

1.      Andruszko Jan

2.      Bednarczyk Józef

3.      Bury Stanisław

4.      Dominik Andrzej

5.      Dulęba Stanisław

6.      Fiałkowski Kazimierz

7.      Figzał Kazimierz

8.      Gwóźdź Anna

9.      Kik Krzysztof

10.  Kojder Halina

11.  Kulikowska Barbara

12.  Lizurej  Jadwiga

13.  Marcinków Józef

14.  Mika Stanisława

15.   Napora Józef

16.  Oczkoś Andrzej

17.  Onyśków Zbysław

18.  Przyszlak Ryszard

19.  Słonopas Rudolf

20.  Stelmach Jan

21.  Szewczyk Irena

22.  Śniegucki Grzegorz

23.  Swiątek Marek

24.  Zachara Dariusz

25.  Zub Lesław

26.  Zygadło Edward

27.  Tkaczyński Bogdan

28.  Sowa Bronisław

 

Funkcję przewodniczącego Rady Miejskiej pełnił Rudolf Słonopas .

Burmistrzem Ząbkowic Śląskich został Józef Marcinków.  Zastępcą Burmistrza był Kazimierz  Figzał .

Sekretarzem Gminy był Krzysztof Kotowicz a od 1 marca 1999 roku Wojciech Jankowski.

Skarbnikiem Gminy była  Ewa Duda

 

Czwarte demokratyczne wybory odbyły się dnia 27 października 2002 roku  w skład IV kadencji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich weszli:

1.      Chochorowski Stanisław

2.      Cymbała Tadeusz

3.      Dominik Andrzej

4.      Duleba Antoni

5.      Fiałkowski Kazimierz

6.      Figzał Ewa

7.      Figzał Kazimierz

8.      Mitręga Jolanta

9.      Przyszlak Ryszard

10.  Stolarczyk Witold

11.  Raba Władysław

12.  Szeremet  Jacek

13.  Szewczyk Irena

14.  Tokarczyk Marian 

15.  Tunik Mariola

16.  Wiekiera Leszek

17.  Wojtaczka   Danuta

18.  Witkowski Władysław

19.  Woźniakowski Ireneusz

20.  Zięba  Henryk

21.  Zub Lesław 

 

Funkcję przewodniczącego Rady Miejskiej pełnił  Andrzej Dominik .

Burmistrzem Ząbkowic Śląskich był  Józef Marcinków.

Zastępcą Burmistrza  Zdzisław Burnat.

Sekretarze Gminy był  Wojciech   Jankowski

Skarbnikiem Gminy  była   Bożena  Kurczyna

 

Piąte demokratyczne wybory odbyły się dnia 12 listopada  2002 roku w skład V kadencji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich weszli:

1.      Barański Ryszard

2.      Burnat Zdzisław

3.      Ciapka Marek

4.       Dominik Andrzej

5.      Figzał Ewa

6.      Gawęda Franciszek

7.      Horowski Józef

8.      Józefowicz Anna

9.      Labok Janusz \

10.  Mika Stanisława

11.  Mitręga  Jolanta

12.  Nędza  Stanisław

13.  Raba Władysław

14.  Rembisz Bogdan

15.  Stępień Tomasz

16.  Szewczyk Irena

17.  Tokarczyk Marian

18.  Witkowski  Władysław

19.  Zięba Henryk

20.  Wojtaczka  Danuta

21.  Marcin Gwóźdź, w miejsce, którego wszedł Gnach Krzysztof

 

Funkcję przewodniczącego pełnił Andrzej Dominik.

Burmistrzem Ząbkowic Śląskich jest Krzysztof Kotowicz.

Zastępcą Burmistrza jest Ireneusz Woźniakowski

Sekretarzem Gminy jest Iwona Aibin

Skarbnikiem Gminy jest Bożena Kurczyna

 

Mam wielką satysfakcję, że przez te ostatnie 20 lat mogłem wspólnie z państwem współpracować i pracować na rzecz naszej Małej Ojczyzny.

Chciałbym przekazać wszystkim, którzy tworzyli zręby lokalnej demokracji, którzy poświęcali swój potencjał i czas na budowanie naszego samorządu , którzy wiele pracy włożyli w dbałość o losy Zabkowiczan .Wyrazy szczególnej wdzięczności

Życzę wszystkim państwu wielu sukcesów w pracy na rzecz społeczności lokalnej i zasłużonej satysfakcji z wkładanego w nią wysiłku.

 

Następnie wraz z burmistrzem Krzysztofem Kotowiczem wręczyli listy gratulacyjne oraz okolicznościowe statuetki z okazji XX - lecia Samorządu.

 

Przemówienia okolicznościowe wygłosili 

Senator Rzeczypospolitej Polskiej Stanisław Jurcewicz

Juliusz Lipski Przewodniczący Rady Powiatu Ząbkowickiego

Roman Miszkiewicz           Burmistrz I i II kadencji

Józef Marcinków Przewodniczący Rady Miejskiej I i II kadencji, burmistrz II i IV kadencji

Krzysztof Kotowicz            Burmistrz  V kadencji

Kazimierz  Figzał                Zastępca   Burmistrza III kadencji

Jadwiga Zięba                     Sołtys wsi Strąkowa

 

Przewodniczący Andrzej Dominik odczytał list gratulacyjny od Pani Poseł Moniki Wielichowskiej

Po czym ogłosił przerwę do godziny 12 -tej

 

Po przerwie wznowiono obrady sesji. 

 

 

 

II Cześć sesji

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przedstawił porządek obrad

 

1.      Przyjęcie porządku obrad.

2.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

3.       Podjęcie uchwał w sprawie:

.        o zmianie Statutu Gminy Ząbkowic Śląskich.

.        w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2010 rok.

.        w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Zabkowice Śląskie.

.        w sprawie zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Zabkowice Śląskie.

4.      Rozpatrzenie skargi pana Mirosława Glinki na działalność Burmistrza Ząbkowic Śląskich.

5.      Interpelacje i zapytania Radnych.

6.      Sprawy różne.

7.      Zakończenie obrad.

 

Poinformował, że protokół z obrad prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska- inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.

 

Poprosił, aby jako pierwsza rozpatrzona została uchwała w sprawie zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy, Zabkowice Śląskie.

 

Radni wyrazili zgodę na taką zamianę.

 

Ad. pkt. 1

Porządek obrad został przyjęty.

 

Ad. pkt. 2

Rada Miejska przyjęła bez uwag protokół z obrad LVIII Sesji Rady Miejskiej odbytej w dniu 28 kwietnia 2010 roku.

 

Ad. pkt. 3 Podjęcie uchwał.

 

1,

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Zabkowice Śląskie.

 

Grażyna Grzeszczak - kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej przedstawiła projekt w/w projekt uchwały. ( projekt stanowi załącznik do protokołu)

 

Przypomniała, że zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu przestrzennym i zgodnie z art. 12 Rada Gmina uchwala studium rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrywania uwag.

Prosiła o ustosunkowanie się Rady do uwag, które spisane zostały w załączniku do uchwały. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił przedstawicieli biura projektowego, aby w zarysie przedstawili założenia ujęte w studium.

 

Wojciech Korpal - przedstawiciel Biura Projektowego z Jeleniej Góry, podkreślił, że dokument stanowi zmianę dotychczas obowiązującego studium, opracowanego dla gminy w 2002 roku. Zmiany te wiążą się nie tylko ze zmianami ustawy                  o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym określającym jakby nową problematykę studium, ale przede wszystkim z dokonanymi zmianami i oczekiwaniami związanymi ze zmianą zagospodarowania przestrzennego pewnych rejonów gminy Zabkowice Śląskie.   

 

Omówił różnice i zmiany wynikające z nowego studium zagospodarowania przestrzennego gminy. Zmiany wiążą się przede wszystkim z lokalizacją, z zasięgiem terenów do zabudowy. Studium w swych postanowieniach będąc dokumentem wewnętrznym gminy, stanowi jak gdyby wytyczne do opracowania planów zagospodarowania przestrzennego. Nazywany jest też dokumentem wewnętrznym kierownictwa.

Gminy, w związku z tym ustalenia tego dokumentu stanowią przede wszystkim o sposobie zagospodarowania ogólnych terenów. Tereny te są zagospodarowywane pod funkcje budowlane, mieszkaniowe, związane są również z funkcjami rolniczymi, lasami, z działalnością górniczą.

Zmiany, które tutaj są proponowane wiążą się przede wszystkim z lokalizacja nowych obszarów działalności gospodarczej. Te obszary zlokalizowane będą w północnej część i miasta, w tej części oraz części wschodniej wynikają ze złożonych wniosków i oczekiwań władz gminy. Wiąże się to również z potrzebą nowych aktywności gospodarczych np. w postaci strefy ekonomicznej.

Tym zmianom, jak gdyby radykalnym w stosunku do dotychczasowego studium towarzyszyć będą zmiany związane z lokalizacją podstawowych funkcji miejskich, a na te funkcje składają się przede wszystkim tereny zabudowy mieszkaniowej , które będą wiązały się z lokalizacja zabudowy zarówno jednorodzinnej jak i wielorodzinnej . Te zmiany związane są z terenami wschodnimi miasta. Przy czym lokalizacja nowej zabudowy powoduje, że nijako pojęty będzie teren wsi Jaworek, który posiada miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz liczne plany związane z lokalizacją zabudowy jednorodzinnej w otoczeniu tej miejscowości.

Zmiany dotyczące struktury przestrzennej w zasięgu poszczególnych obszarów, zarówno działalności gospodarczej jak i funkcji mieszkaniowej związane są z lokalizacją zabudowy usługowej, przy czym ta zabudowa usługowa w stosunku do poprzednich ustaleń dokumenty dotyczącego studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego wprowadza nowy rodzaj działalności usługowej, są to obiekty handlowe wielko powierzchniowe o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys metrów kwadratowych. Te obiekty mogą być zlokalizowane, takie uprawnienie będzie dawał ten dokument, zarówno na terenach, które zostały przeznaczone na cele działalności gospodarczej w tym uniwersalnym znaczeniu, bo zarówno pod funkcje produkcyjne jak i funkcje handlowe i wszelako rozumianej działalności gospodarczej, ale również w obszarach dotychczas zlokalizowanych w rejonie ulicy Wrocławskiej w części północnej miasta, oraz na terenie Osiedla przy ulicy Ziębickiej. Niezależne od lokalizacji nowych obszarów dla wszystkich obszarów zmieniających swoja funkcje, jak również obszarów na których adaptuje się istniejące tereny budownictwa mieszkaniowego, usługowego i wszelkiej działalności gospodarczej ustalenia studium wprowadza się warunki zabudowy, które jest novum w stosunku do poprzedniego studium, zgodnie z wymogami ustawy wskazuje się podstawowe parametry związane z intensywnością terenu, jak również z charakterem zabudowy, i określone są maksymalne wysokości tej zabudowy tak , aby w części centralnej powstawały budynki wyższe , natomiast na obrzeżu powstawały niższe jednorodzinne .

Również te ustalenia i te warunki dotyczące warunków kształtowania zabudowy zostały wprowadzone poza obszarem miasta na terenach zabudowy wiejskiej.

Układ osadniczy ukształtowany jeszcze w XII wieku w swym głównym zarysie nie zmienił dotychczasowego kształtu, pozostaje taki jak historyczny układ. Aczkolwiek podlega on modyfikacjom, podlega zmianą, wynikających ze zmian cywilizacyjnych. I ten obszar poszczególnych wsi w dalszym ciągu będzie podlegał zmianom, przy czym zmiany te można określić, jako zmiany związane z procesem rewitalizacji, odbudowy czy odnowy tych miejscowości.

Nowym elementem , który to studium wprowadza to  jest lokalizacja  obiektów związanych  z  elektrowniami wiatrowymi . Zgłoszone zostały odpowiednie wnioski, studium, które zostało wykonane w obszarze całego Dolnego Śląska, przez Wojewódzką Pracownię Urbanistyczną główne lokalizacje elektrowni wiatrowej zostały zlokalizowane zostały właśnie na naszym województwie od Ząbkowic w kierunku Legnicy. Jest to preferowany obszar z punktu widzenia tego opracowania pod lokalizacje elektrowni wiatrowych.  Drugim obszarem jest obszar zlokalizowany w południowo- wschodniej części gminy są to dwa obszary, które umożliwia lokalizację tego typu urządzeń.

Dodatkowym elementem, który wprowadza radykalne zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym gminy są sprawy związane z nowym układem komunikacyjnym. Urodziła się idea wprowadzenia drogi szybkiego ruchu od Poznania do Brna. Będzie to tzw. droga S5. 

 Ustalenia studium wiąże organ gminy przy opracowaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a więc on wyznacza zakres terytorialny rozwoju przestrzennego, a więc przede wszystkim wyznacza tereny pod zabudowę. Również wyznacza tereny wolne od zabudowy, tereny rolne , tereny lasów i zgodnie z wymogami ustawy o planowaniu przestrzennym dla tych terenów budowlanych ustawa  dosyć szczegółowe  warunki  kształtowania  warunków zabudowy nazywa się to  lokalne zasady  zagospodarowania i dla tych wszystkich terenów które będą przedmiotem inwestowania już w tym studium są zawarte podstawowe   elementy  związane  z lokalnymi zasadami zagospodarowania .  Z tymi elementami czyli z działalnością inwestycyjną na terenach budowlanych wiążą się sprawy związane z ochroną dziedzictwa kulturowego w szczególny sposób . Ponieważ miasto i gmina stanowią  wartości  zabytkowe, kulturowe i  krajobrazowe  o nieprzeciętnej wartości  wobec tego tym zagadnieniom przestrzennym muszą  towarzyszyć bardzo dużym stopniu rozbudowane zagadnienia  związane  z ochroną   walorów kulturowych . Walory-niejako decyzja tez o warunkach przestrzennych funkcjonowania poszczególnych terenów .

Ochrona zabytków kształtowana jest gdyby poprzez dwa niezależne piony , a może trzy - pierwszym są to decyzje Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków , mówiące o wpisaniu obiektów do rejestru zabytków , drugi pion wiąże się z ustaleniem zasad ochrony zabytków w planach  ochrony zabytków  zagospodarowania przestrzennego . Trzeci pion wiąże się z utworzeniem parku kulturowego i   ustalenia studium związane z  identyfikacją wartości  i dotyczące  zasad i kształtowania i ochrony zabytków będą przełożone w przyszłości do miejscowych planów zagospodarowania  zabytków i miejscowych planów zagospodarowania na podstawie tych ustaleń proponowanych będą  realizowane .

 

Studium opierając się o wykonane studium historyczno - urbanistyczne proponuje niezależnie od tego, co mówiłem wcześniej od decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wprowadzenie do planu zagospodarowania przede wszystkim strefy ochrony konserwatorskiej i te strefy będą wprowadzone w obszarze najcenniejszych obszarów zabytkowych w gminie. To jest centrum miasta oraz otaczające centrum miasta obszary zabudowy historyczne. Również będą wprowadzone strefy ochrony konserwatorskiej w obszarach wiejskich w terenach które stanowią  miejsce   lokalizacji założeń parkowo- pałacowych , parków , założeń   kościelnych  , czy charakterystycznych innych  elementów  zabytkowych  które będą  wymagały ochrony .  

Strefie Ochrony Konserwatorskiej będą towarzyszyły tzw. strefy ochrony krajobrazu kulturowego. Obszary ochrony krajobrazu będą obejmowały wszystkie miejscowości, ale również całe otoczenia, które będzie związane ze strefą ochrony konserwatorskiej,

Trzecim elementem niezbędnym do wprowadzenia w planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego będzie trzeci rodzaj strefy, czyli strefa istotna dla wartości krajobrazowych i kulturowych gminy to jest strefa ochrony wglądów widokowych.

Oprócz zagadnień przestrzennych i komunikacyjnych i dotyczących infrastruktury technicznej a infrastruktura w studium zakłada przede wszystkim uporządkowanie gospodarki ściekowej i uzbrojenie terenu , również adaptuje istniejące sieci które przebiegają przez obszar gminy , to również zakłada przede wszystkim całkowite  uporządkowanie i zapewnienie  pełnej obsługi obszaru w zakresie infrastruktury technicznej  , tym zagadnieniom towarzyszą   zagadnienia ochrony   środowiska  przyrodniczego i  zagadnienia   związane z ochroną przyrody . 

Studium rejestruje wszystkie wydane, czy ustanowione obszary podlegające ochronie, proponuje objęcie szczególna ochroną poprzez realizacje w formie prawnej i ustalanie planistyczne w przyszłych planach zagospodarowania obszaru Doliny Budzówki.

Rola studium w zakresie kształtowania warunków ochrony środowiska przyrodniczego z punktu widzenia formalnego jest jak gdyby tutaj służebna. Natomiast musi uwzględniać te dotychczasowe decyzje i określać je, jako ramy działalności gospodarczej i gospodarki przestrzennej.

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała, że komisja pozytywnie, lecz nie jednogłośnie zaopiniowała projekt w/w uchwały. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję nad projektem uchwały.  Poinformował również, że po dyskusji radni będą głosować rozstrzygnięcia, wnioski i uwagi.

 

Radny Stanisław Nędza, odniósł się do wypowiedzi przewodniczącego rady, podkreślając że ustawa o planowaniu przestrzennym mówi że nie tylko uwagi nierozstrzygnięte tylko  uwagi wszystkie jakie wpłynęły - Rada ma prawo rozstrzygać. Te, które burmistrz uwzględnił możemy odrzucić, uwagi, które nie uwzględnił rada może uwzględnić.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poprosił o wypowiedź panią kierownik w kwestii zgłoszonej przez radnego Nędzę.

 

Grażyna Grzeszczak, odpowiedziała, że ustawa mówi ogólnie o rozpatrzeniu uwag.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał  czy to co zgłosił radny Stanisław Nędza ma uzasadnienie i czy Rada powinna głosować uwagi  uwzględnione i nieuwzględnione ? , Czy tylko uwagi nieuwzględnione?

 

Grażyna Grzeszczak, podkreśliła że w swojej wypowiedzi opierała się na przepisie prawnym , a radny Nędza może się posiłkuje orzeczeniami dodatkowymi.

 

Radny Stanisław Nędza, odpowiedział, że tak i jest to rozwinięcie art. 12 w komentarzu pana Bąkowskiego. Jest tam również poparcie wyrokami sądów.   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, rada gminy powinna rozstrzygać uwagi, które nie zostały uwzględnione. Jednocześnie, jeżeli rada wyrazi zgodę i będzie chciała również debatować nad uwagami uzgodnionymi to będzie musiała to zrobić.

Czy radny ma uwagi, które zostały uwzględnione przez burmistrza a pan, ma do nich zastrzeżenia? Czy ktoś ma jeszcze może jakieś uwagi?

 

Radny Stanisław Nędza, zadał pytanie czy radni wszyscy wiedzą o uwagach uwzględnionych przez pana burmistrza?

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odpowiedział, że nie wiedzą, bo nie mamy tych uwag. Poprosił o skserowanie uwag i dostarczenie radnym.

 

Radny Ryszard Barański, stwierdził, że jest ustawa o planowaniu przestrzennym, która w pkt. 12 mówi, że " burmistrz przedstawia radzie gminy do uchwalenia projekt studium wraz z lista nieuwzględnionych uwag, o których mowa w pkt. 11.

Prawo rady jest takie -Studium uchwała rada gminy rozstrzygają  jednocześnie o sposobie  rozpatrzenie uwag   wszystkich w których mowa  w art. 11 i 12  .

Uznał, że rada powinna wszystkie uwagi, jako rada rozstrzygać.  

 

Sebastian Kujacz - radca prawny, z komentarza do ustawy o planowaniu przestrzennym wynika że wójt przedstawia wojewodzie uchwałę o uchwaleniu studium, uchwała ta podlega przedstawieniu z załącznikami oraz rozstrzygnięcia  o sposobie  rozpatrzenie  nieuwzględnionych wniosków. Czyli z komentarza wynika jasno ze tylko nieuwzględnione wnioski.

 

Radny Stanisław Nędza , stwierdził że tak jest po uchwaleniu uchwały . A rada jest na etapie jej uchwalania.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał pod głosowanie czy rada chce rozpatrywać uwzględnione uwagi przez Burmistrza ?

 

Radna Ewa Figzał, stwierdziła, że z dyskusji zrozumiała że są uwagi uwzględnione i są uwagi nieuwzględnione. Uwagi uwzględnione sankcjonują określoną rzeczywistość przestrzenną , Rada będzie rozstrzygać uwagi nie uwzględnione i głos radnego Nędzy skierowany jest w tym kierunku ze przyjęcie być może uwag negatywnie ocenionych przez Burmistrza może doprowadzić do sprzeczności prawnej  w całym studium.  W związku z tym żeby to było spółce Rada powinna wiedzieć, jakie są uwagi.

 

Radny Ryszard Barański, zapytał, jakie działki będzie obejmował park technologiczny?

 

Grażyna Grzeszczak odpowiedziała ze wszystkie działki do ulicy Rzecznej.

 

Radny Ryszard Barański, tzn., zamienione też dla pani Wojtaczkowej?

 

Grażyna Grzeszczak, odpowiedziała, że między innymi te działki.

 

Radny Ryszard Barański, zapytał o tereny górnicze - czyje są to tereny?

 

Grażyna Grzeszczak, stwierdziła, że z jej wiedzy są to tereny prywatne oraz Nadleśnictwa.

 

Radny Ryszard Barański , przypomniał zgłoszoną uwagę ze na str. 40 w pkt. 9 jest nieaktualny zapis - w zakresie gospodarki odpadami zakłada się ustalenia w ramach Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku zasad segregacji i utylizacji składowania odpadów oraz lokalizacji realizacji użytkowania składowiska  -

Tego nie powinno być. Druga uwaga dotyczyła str. 41 utrzymanie i preferowanie eksploatacji złóż kopalni w sposób najmniej uciążliwy dla środowiska - powinno być dopisane poprzez budowę bocznic kolejowych dla nowo otwieranego wydobycia.

Ważna rzecz, która to powinna się znaleźć w studium to -żeby zakazać w ogóle budowy na terenach zalewowych wszystkich obiektów.

 

Zapytał, kto dopisał i na czyj wniosek na pkt. 10 gdzie było samo PH - tereny powierzchniowej eksploatacji kopalin dopisane P kto zaproponował  ?

 

Grażyna Grzeszczak , stwierdziła że na pierwszej stronie jest wymieniony zespół autorski , są to osoby które to sporządzały. Zmiany mogły być dopisywane na wniosek pisemny. Podkreśliła, że nie jest autorem dokumentu i nie odpowie na to pytanie.

 

 Wojciech Korpal - przedstawiciel Biura Projektowego z Jeleniej Góry, stwierdził, że na to pytania nie odpowie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik poprosił radnego Barańskiego o sprecyzowanie wniosków na piśmie.

 

Radny Ryszard Barański, wypowiedział się odnośnie lokalizacji wielkoobszarowych obiektów handlowych uznał że należy wychodzić z obiektami tymi nie w obszar miasta tylko poza obszar miasta.

Wnioskował o to, aby na str. 43 w pkt. 4 wykreślić zapis na obszarze miasta tylko na obrzeżach miasta. Wszędzie takie obiekty są wskazywane właśnie na obrzeżach miast.

 

Radna Stanisława Mika, zwróciła uwagę że Wieża Ciśnień jest na ul Staszica jest to droga wojewódzka a w tym zapisie nie ma objazdu tej ulicy, tak jak była kiedyś planowana mała obwodnica łącząca 8 koło stacji benzynowej w kierunku Wrocławia, miała ona przebiegać aż do drugiej stacji benzynowej. To nie zostało ujęte w studium. 

 

Wojciech Kopal, odpowiedział, że dla drogi wojewódzkiej została zaproponowana droga obwodnicowa, która pozwoli odciążyć z ruchu tranzytowego, który jest utrudnieniem.    

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, wyjaśnił, że to, co zostało nazwane małym łączniczkiem za 25 mln zł. to nie jest całość tylko jest to etap inwestycji, która nazywa się obejściem Ząbkowic Śląskich w ciągu drogi wojewódzkiej  382.

Do czasu, kiedy ta tzw. mała obwodnica powstanie ten tranzyt będzie się odbywał między ulicą Żeromskiego, Staszica do Ziębickiej. Natomiast, kiedy w momencie już podpisana umowa będzie zrealizowana, co nastąpi w 2012 roku w październiku zgodnie z umową powstanie łącznik między drogą krajową nr 8 od strony południa do wylotu z Ząbkowic Śląskich do ulicy Kamienieckiej. Następny etap programu funkcjonalno- użytkowego zakłada drugi etap budowę łącznika między ul. Kamieniecką i Ziębicką to jest całość projektu.

Na mapie, która jest teraz widać szara linię, przerywaną biegnącą od północy do południa, która jest ciągiem wpisanym w projekt drogi S5, zaprojektowanym w Wojewódzkim planie przestrzennym, z którego wynika, iż droga wojewódzka nr 8 przestanie pełnić funkcje drogi krajowej po wybudowaniu drogi S5.

Oznakowanie, które powstanie nie wcześniej niż po wybudowaniu tego etapu między 8 od południa do Kamienieckiej, czyli jesień 2012 pozwoli wyeliminować tranzyt wewnątrz miasta pojazdów ciężkich. Zaznaczył że podpisana umowa jest w trakcie realizacji.

Zwrócił uwagę również na fakt, ze budżet województwa dolnośląskiego, Regionalny Program Operacyjny oraz Gmina, Zabkowice Śląskie złożyły się na kwotę 23 mln zł.   aby wybudować w ciągu do dwóch lat cały odcinek miedzy 8 a ul. Kamieniecką. Nie oznacza zakończenia inwestycji. Wybudowanie łącznika umożliwia wyeliminowanie tranzytu pojazdów ciężkich przez miasto.

 

Radny Ryszard Barański, zaprotestował że dopiero dostał ważny dokument i nie zdążył się z nim zapoznać.

Między innymi z uwag uwzględnionych jest zgoda burmistrza na uwagi pana Andrzeja Urbańskiego, który chce budować domy jednorodzinne.  

Dokument ten jest bardzo ważny i nie może być tak że radni nie zdążą się z tym zapoznać. Zaproponował przerwać obrady w tym punkcie i abyśmy  mieli czas na zapoznanie się z  całym materiałem w sprawie .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, uznał, że skoro radny był tak bardzo zainteresowany tym studium to mogł wcześniej prosić o uwagi, które zostały uwzględnione.

 

Radny Stanisław Nędza, przypomniał, że na posiedzeniu komisji Gospodarczej radni prosili o dostarczenie projektu protokółów z dyskusji nad tym studium i do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy tego.

 Odniósł się do sprawy Kopalni w Braszowicach - w pierwszej wersji w 2007 roku było zaznaczone tylko złoże Gabra, był to teren na moją uwagę pan burmistrz uwzględnił, bo nie było tam napisane, że obowiązuje plan przestrzenny od 2000 roku że jest to pod zakład utylizacji.

W 2008 roku Zakłady Magnezytowe Grochów - składają uwagę gdzie należy nanieść plan przestrzenny w sprawie zakładu i biuro wg wskazań, które obowiązywały, bo wtedy obowiązywał plan przestrzenny, który był zatwierdzony, ale na wniosek Wojewody Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił ten plan przestrzenny, który mówił o tej kopalni, czyli de facto nie ma tego. W zapisie tego planu było cos takiego że traci moc uchwała z 2000 roku w sprawie Zakładu Utylizacji. Jeżeli uchylił Wojewódzki Sąd całą ta uchwałę to pan burmistrz, pani kierownik powinna zgłosić ten fakt do biura, które projektowało i najprawdopodobniej wprowadziłoby spowrotem to, co było na pierwszej mapie.  

Na dzień dzisiejszy nie powinno być tego, bo ten plan nie obowiązuje powinniśmy wrócić do uchwały podjętej w 2000 roku, - czyli tu powinno być NU. Teren ten jest zachowany, powinny być linie ograniczające i  wracamy do tego że w tym studium  powinny być wszystkie wytyczne do tego  aby w planie przestrzennym było  co ma być   w nim zachowane.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, stwierdził że podstawowe założenie jest takie; zmiana studium jest punktem wyjścia do uchwalania, czy do rozpatrywania planu a nie odwrotnie. Istniejący plan nie jest dla nas czymś, co nas krepuje, ogranicza w swobodzie decyzyjnej. Odwrotnie - Nie wolno uchwalić planu, który byłby niezgodny ze studium. Natomiast my nie zmieniamy studium , kolejność zdarzeń jest taka a nie inna .

W tej chwili możemy utrzymać to co istnieje, możemy to zmieniać ustalając rodzaj ram -  wytycznych do  ustaleń szczegółowych jakie  ustala  plan.

Studium jest okazją do utrwalenia tego co jest , albo do tego aby to zmienić  .

Jestem za  tym aby w tym przypadku dokonać zmiany , ta zmiana będzie sytuowała gospodarczo  ten rejon gminy , jak i całą gminę w o wiele korzystniejszej   sytuacji niż to co jest obecnie.

 

Radny Ryszard Barański , zwrócił się do burmistrza twierdząc że prawo mówi inaczej .  W studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające w szczególności z dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu.

Na tym terenie, w planie zagospodarowania miało być wysypisko odpadów komunalnych i taki plan mamy co do tego terenu.

Nie można zakładać w tym miejscu ze tam ma być kopalnia . Można zaznaczyć  ze tam jest złoże , ale nie można zaznaczać że tam będzie  to kiedy nie zmienimy planu zagospodarowania   który  obowiązuje .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, podkreślił, że pan radny interpretuje wąsko zapisy.

Studium jest ustaleniem pierwotnym w stosunku do planu.  Dopóki nie ma studium- zmiany planu obowiązuje to, co jest. 

Można mówić , że tam będzie wysypisko śmieci, ale są to utopijne hasła. Nie ma zgody społecznej na to, a przynajmniej nie ma jej obecnie.

Studium jest punktem wyjścia do uchwalenia planu lub do jego zmiany. Natomiast nie można założyć ze obowiązujący plan, krępuje tych, którzy uchwalają studium.     

Wojciech Kopal, kontynuując stwierdził, że ten dokument jest uchwalany przez radę i każda propozycja zagospodarowania przestrzennego określona jest suwerenną decyzją gminy. Te decyzje są podbudowywane dotychczasowymi ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego, inwentaryzacją, przede wszystkim zgłoszonymi wnioskami i dlatego też w toku opracowania studium uwarunkowań tego projektu ten teren się znalazł właśnie w takiej formie jak tutaj został zaproponowany.

Nie ma żadnych przeszkód formalnych żeby nie weryfikować dotychczasowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium zagospodarowania, nie weryfikować innych programów, które były do tej pory przewidziane do tego terenu. To jest jak gdyby nowy etap, otwierający podejście do tego obszaru. Państwo możecie nie przyjąć tego rozwiązania, bo to będzie decydowało tylko od waszej decyzji. Natomiast studium stanowi jak gdyby punkt "O" , do dalszych prac planistycznych , do dalszych działań , zgodnie z założonymi  celami . Jest to etap jak gdyby otwierający możliwość zagospodarowania.

Warunki zapisane w ustawie prawo geologiczne i górnicze , jak i również w związku z wprowadzeniem strefy ochrony konserwatorskiej , wogóle weryfikuje ten dotychczas przygotowany plan zagospodarowania przestrzennego , bo ten plan który w zasadzie jest merytorycznie przygotowany  to po tym uchwalonym studium  zagospodarowania  przestrzennego będzie podlegał jak gdyby, będzie   weryfikowany z punktu widzenia   zasad ochrony środowiska i z punktu widzenia zasad  ochrony środowiska kulturowego  i się może okazać  że  zupełnie inaczej  ta  docelowa granica w planie    zagospodarowania i  w eksploatacji będzie   wynikała .

Podkreślił, że wprowadzona strefa ochrony konserwatorskiej diametralnie zmienia sytuację inwestorów.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , przypomniał, że był wniosek radnego Ryszarda Barańskiego aby przerwać procedowanie nad tym projektem uchwały , ponieważ nie miał możliwości zapoznania się z załącznikiem , któren  otrzymał dzisiaj o uwzględnionych uwagach przez pana  Burmistrza .

W związku z tym chciałbym aby Wysoka Rada zadecydowała czy dalej procedujemy czy  jesteśmy za wnioskiem radnego Barańskiego .

 

Głosowanie nad wnioskiem o zakończenie procedowania nad uchwałą i powrócić do rozpatrzenia projektu uchwały w najbliższym czasie?

 

Głosowanie : 6 za , 7 przeciwnych , 2 głosy wstrzymujące  .

 

Rada przystąpiła do procedowania nad projektem uchwały.

 

Radna Ewa Figzał , poprosiła o wyjaśnienie , przyjmujemy studium uwarunkowań i kierunków rozwoju gospodarczego i na obszarze o którym mówił pan Nędza  wprowadzamy nową rzeczywistość przestrzenną  tam obowiązuje na ten moment plan przestrzennego zagospodarowania na określonym obszarze - co się  dzieje z tym obowiązującym planem ?

 

Grażyna Grzeszczak, nawiązała do art. 9 ustawy o planowaniu przestrzennym. Przypomniała, że w marcu radni podjęli uchwałę o nowej strategii rozwoju gminy Ząbkowice, jest to strategia na lata  2010-2017, odczytała zapis ze strategii gdzie zapisane jest że Gmina posiada złoża surowców skalnych , które mogą posłużyć  jako kolejny element rozwoju gospodarczego gminy. Pozwoli to na dodatkowe zasilanie budżetu środkami finansowymi wpływającymi za prowadzenia działalności w tym sektorze....  

 

Radna Ewa Figzał, pytanie brzmiało nie, jakie jest uwarunkowanie kierunków rozwoju tego obszaru?  pytanie było inne - wprowadzamy nową rzeczywistość przestrzenną w tym studium na obszarze Braszowic - obowiązuje tam dotychczasowy plan przestrzennego zagospodarowania na konkretnym obszarze - jeżeli przyjmiemy tą strategię - co się dzieje z tym planem?

 

Grażyna Grzeszczak , jeśli państwo przyjmiecie stadium w którym jest rozwiązanie że teren przeznacza się jako teren  eksploatacji , w ślad  za tym plan zagospodarowania straci swoją  wartość  przy przyjęciu  nowego planu.

 

Radny Ryszard Barański, uznał że nikt nie jest przeciwko rozwojowi kopalnictwa w Ząbkowicach, ale na str. 41 jest zapis - utrzymanie i preferowania eksploatacji złóż kopalin w sposób najmniej uciążliwy dla środowiska. O to nam chodzi, aby był zrównoważony rozwój tej gminy.   Musimy zapewnić pewne elementy chroniące mieszkańców.

Nic nie mamy przeciwko kopalnictwu, tylko musi to być zrównoważony rozwój i najmniej uciążliwy dla mieszkańców.

 

Jan Stelmach sołtys wsi Braszowice , przypomniał że teren poprzedni, który kopalnia  przekazała  na wysypisko , mieszkańcy Braszowic nie wyrazili zgody na  budowę wysypiska i tu obecny pan radny Nędza , wówczas kiedy  prowadził akcję przeciwko budowie wysypiska  stwierdził że tam jest magnezyt i tego nie wolno zasypywać .

Zaapelował do pana radnego Nędzy i poprosił - ten teren, który ma być przekazany nie winem czy to będzie kopania magnezytów Grochów?, czy to będą kamieniołomy - mieszkańcy Braszowic wszyscy wyrazili zgodę żeby ten teren przekazać, jako teren górniczy. Mieszkańcy są za tym, aby ten zakład działał.

 

Radna Jolanta Mitręga, zapytała sołtysa, czy mieszkańcy Braszowic, również wyrazili zgodę żeby przez ich wieś jeździły samochody 40 i więcej tonowe?

 

Jan Stalmach, sołtys wsi Braszowice  odpowiedział, że do zakładu magnezytowego Grochów jest dojazd od strony Barda .

 

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski, jeśli chodzi o kwestie górnicze , to transport w miarę możliwości powinien się odbywać transportem kolejowym .

Zaznaczył , że przedsiębiorcom zależy na tym żeby posiadać bocznicę Kolejową. 

Teren który jest, jest zagospodarowany do dziesiątek lat jako teren górniczy i odbywa się wydobycie i nie stanowi żadnej uciążliwości dla mieszkańców Braszowic i również ta kopalnia która istnieje, jak również ta która powstanie powinien korzystać naszym zdaniem z bezpośredniej bliskości drogi krajowej nr 8. Kilka km daje na terenie gminy Bardo znajduje się bocznica i mieszkańcy ani jednej ani drugiej gminy nie mają styczności bezpośrednio z wywozem.

Uważamy że kompletnie nieracjonalne ze względu również na kolizje z przyszłą drogą ekspresową , czy obecni krajową nr E8 byłoby  wrysowywanie tutaj   jakiej kolwiek  bocznicy  ,również    z  innego względu -  zainteresowana kopalnia Bartnica, która dzisiaj prowadzi urobek , jeżeli   ta kopalnia byłaby zainteresowana taką bocznicą na pewno dałaby taką uwagę. Natomiast ten przedsiębiorca ma zorganizowany transport i to w sposób bezkolizyjny.

 

Radny Stanisław Nędza , odniósł się do wypowiedzi sołtysa - w 2000 roku to pan  był inicjatorem żeby  oddać tą ziemię dla Gminy żeby Grochów nie płacił podatku do  Gminy!

To pan stał na czele tego aby powstał tam zakład utylizacji - jak to miałoby być pięknie . Wtedy nie patrzono na to że Gmina traci na wpływach . Nie brano pod uwagę tych uwag które my składaliśmy że trzeba naprawdę dużo pieniędzy , że unijne dyrektywy mówią że nie można robić zakładu utylizacji na terenach pokopalnianych. Dostaliśmy odpowiedź , że tam nie ma żadnych terenów górniczych, nie ma żadnych minerałów.

 

Radny Franciszek Gawęda , stwierdził że pan sołtys Stalmach powiedział   jedną   istotną rzecz , że mieszkańcy Braszowic ,  jest za tym aby ta kopalnia powstała .

Chcąc mieć spokój sumienia - mamy takie cos jak instytucje konsultacji społecznych , jeżeli większość mieszkańców lub  całość jest za tym aby rozszerzyć działalność kopalni  , jeżeli większości mieszkańców nie przeszkadza ruch , oraz uciążliwości wynikające  stad   również dla przyrody i do otaczających tam terenów objętych ochroną   konserwatora zabytków to chciałabym mieć jasność w podjęciu decyzji taką  ze  rzeczywiście tak jest .   

Nie chciałabym podjąć decyzję wbrew tym mieszkańcom oraz nie chciałabym ich uszczęśliwiać ich na siłę. Jeśli po konsultacjach mieszkańcy dojdą do wniosku ze tam  powinna być kopalnia czy też tereny odkrywkowe to wówczas rada miejska   powinna  podjąć jeszcze raz debatę i na podstawie tych konsultacji    biorąc je pod uwagę podjąć decyzje .

 

Radny zgłosił wniosek aby wykorzystać  instytucje konsultacji  społecznych do tego abyśmy  my jako radni mieli  świadomość  tego jaką podejmujemy decyzje w tym zakresie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , stwierdził że rada miejska nie otwiera w tym momencie tam kopalni , natomiast mieszkańcy byli poinformowani o  wyłożeniu do wglądu studium   i nie mamy w uwagach  nic  .

 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , stwierdził że radny Gawęda ma rację że  tak strategiczne rozstrzygnięcia jakie są w zakresie studium czy planowania przestrzennego należy  konsultować ze społecznością  lokalną , której to dotyczy i  właśnie  dlatego nie ma bardziej konsultowanego dokumentu  w radzie  jak plan i studium.

Były wyłożenia, były debaty publiczne nie jest mi nic wiadome żeby ktoś zgłosił zastrzeżenie do takiego zapisu i uważam ze mieszkańcy mogli się wypowiedzieć i z reszta uczestniczyli w debacie.

 

Radny Henryk Zięba, stwierdził, że dyskusja nic nowego nie wnosi.  Zgłosił wniosek o zakończenie dyskusji.

 

Radny Ryszard Barański, zwrócił się do burmistrza - panie burmistrzu o ile pamiętam przez 4 lata naszej kadencji nie przeprowadzono żadnej konsultacji społecznej zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i zgodnie z zapisami uchwały rady - że w ważnych sprawach dla społeczności ząbkowickiej powinny być przeprowadzane konsultacje społeczne.

Zdaniem radnego większość mieszkańców nie wie, że było wystawione studium i że mogli oni wnieść takie uwagi.

 

Radny Stanisław Nędza, skierował pytanie do sołtysów obecnych na sesji czy w miesiącu lutym otrzymali od gminy ogłoszenie, że będzie wyłożone studium?

Podkreślił, ze takich obwieszczeń nie było na wioskach, było takie ogłoszenie na BIP-ie , było powieszone ogłoszenie na górze Urzędzie na korytarzu . Nie było takiego ogłoszenia przed urzędem.  

Nie było obwieszczeń, nie było robionego protokołu z ostatniej dyskusji publicznej. Nie było również to nagrywane.   Ponadto stwierdził , że w załączniku o zabytkach w części tekstowej jest napisane że mamy 8 fortów a w załączniku do zabytków jest tylko 1 fort zapisany. W rejestrze zabytków jest 8 wpisanych, jest dużo rzeczy niezaktualizowanych.

   

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał pod głosowanie wniosek radnego Henryka Zięby o zamkniecie dyskusji nad projektem uchwały w sprawie studium uwarunkowań .

 

Głosowanie: 9 za, 7 przeciw, 2 wstrzymujące się.

 

Dyskusja została zamknięta.

 

 

Przegłosowywanie uwag nieuwzględnionych przez   Burmistrza  . Uwag jest   28

 

Przewodniczący Andrzej Dominik zapytał czy czytane będą uwagi w całości czy tylko nr . uwag .

 

Radna Danuta  Wojtaczka ,    zaproponowała aby glosować   to jako jedną  uwagę .

 Radny Stanisław Nędza , zapytał panią Wojtaczkę  - jak pani może zagłosować  nad uwagą 25 gdzie chodzi o część zalewową ?

 

Radna Danuta Wojtaczka , w sprawie studium stwierdziła że  nie jest profesjonalistą  i uważa że fachowcy podpisali się pod tym dokumentem i uznała że głosować będzie  zgodnie ze swoim sumieniem .

 

Radny Ryszard Barański , złożył wniosek formalny aby głosować to osobno , bo blokiem nie można , gdyż dotyczą uwagi różnych problemów.     

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie wniosek, aby nad każdą poprawką głosować osobno.

 

Głosowanie: 10 głosów za, 3 głosy przeciw i 4 głosy wstrzymujące się.

 

Każda poprawką będzie głosowana osobno.

 

Uwaga nr 1  

Głosowanie: 

 

W związku z wieloma pytaniami odnośnie wątpliwości, co do głosowania przewodniczący Rady miejskiej zaproponował 5 minut przerwy.

 

Po przerwie kontynuowano obrady. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej   Andrzej  Dominik ,    w związku z tym że   są różne uwagi w różnych kwestiach odnośnie załącznika nr 5  raz jeszcze   wrócił i złożył wniosek aby  rada przegłosowała załącznik nr 5 blokiem . Albo uwzględniamy wszystkie uwagi albo ich nie uwzględniamy .

 

Radny Janusz Labok , zadał pytanie odnośnie pkt. 11 , jest tam uwaga nie uwzględniona , natomiast potem jest uwzględniona . Poprosił o wyjaśnienie.  

 

Wojciech Kopal ,  wyjaśnił,  że ze  względów  formalnych musieliśmy  powiedzieć że w pewnym momencie przy   rozpatrywaniu   uwag - burmistrz   tej uwagi nie uwzględnił  , bo ustawa tak mówi , że uwagi nieuwzględnione trzeba radzie przekazać . Ale w trzecim wyłożeniu ta uwaga została uwzględniona.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał radzie pod głosowanie wniosek aby załącznik nr 5 przegłosować w jednym głosowaniu .

 

Głosowanie: jednogłośnie.

 

Przystąpiono do głosowania nad załącznikiem nr 5 - zapytał, kto jest za pozytywnym rozpatrzeniem uwag  

  

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz , zwrócił uwagę ze pytanie powinno brzmieć - czy rada   podtrzymuje stanowisko  burmistrza   wskazane  w załączniku nr 5 ?

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie - kto jest za uwzględnieniem stanowiska burmistrza sformowanego w załączniku nr  5?

 

Głosowanie: 11 za, 7 przeciw,     

 

Załącznik nr 5 został przyjęty.

 

Radny Ryszard Barański złożył votum separatum do tej uchwały - radny uważa ze podjęcie blokiem jest niezgodne z przepisami tzn. ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Ząbkowice Śląskie.

 

Głosowanie: 11 głosów za, 7 głosów przeciwnych

 

Radny Ryszard Barański, odnośnie tematu uznał że ta uchwała została przeprowadzona bezprawnie, bo nie przegłosowano moich poprawek które wnosiłem, więc uważam , że ona jest niezgodna z prawem .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przeprosił radnego za pomyłkę ze swojej strony i stwierdził że mamy prawo  wrócić jeszcze  do głosowania nad tym projektem . Poprosił radnego o wnioski.

 

Radny Ryszard Barański , stwierdził że  dwa razy zgłaszał te wnioski i nie będzie  po raz trzeci   zgłaszał , tym bardziej że uchwała została przyjęta . 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , uchwała została przyjęta , ale nastąpiło uchybienie ze strony przewodniczącego , i w tym przypadku możemy wrócić jeszcze do głosowania powtórnie .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , zaproponował że przewodniczący Rady powinien ogłosić reasumpcje   głosowania tzn. stwierdzić że głosowanie  odbyło się przedwcześnie na wskutek  nierozpatrzenia  wniosku radnego . Należy przeprowadzić głosowanie nad wnioskiem   i dopiero zakończyć głosowanie finalne.  

 

Radny Marek Ciapka , przypomniał że pan przewodniczący prosił dwa razy radnego Barańskiego o dostarczenie  swoich wniosków w formie poprawek na piśmie .

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zarządził  reasumpcję  głosowania nad  projektem uchwały w sprawie zmian    studium uwarunkowań i kierunków   zagospodarowania przestrzennego   miasta i gminy Zabkowice Śląskie .

Poprosił radnego o wnioski sformowane na piśmie .

 

Radny Ryszard Barański , odpowiedział że skoro maja te wnioski być na piśmie to poprosił o 10 minut przerwy . ,

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, ogłosił 10 minutową przerwę.

Po przerwie wznowiono obrady.

 

Przewodniczący Andrzej Dominik odczytał  wnioski radnego Ryszarda Barańskiego i tak  pierwszy wniosek na str., 40  pkt 4 w ppkt c - str.38

Radny proponuje wykreślić - dopuszcza się  budowę - w zamian za to  wpisać  - wprowadza się obowiązek bocznic   związanych z transportem kopalin .

 

Głosowanie  : 7  za , 10 przeciw ,

Wniosek nie przeszedł.

 

Kolejny wniosek na stronie 40  pkt 9  , ppkt. A - ustalenie w ramach Międzygminnego  Związku Celowego w Kłodzku  zasad  segregacji i utylizacji odpadów oraz realizacji i użytkowania składowiska -zakładu utylizacji - pan radny proponuje wykreślić w całości  ten podpunkt a .

 

Radny Marek Ciapka ,   stwierdził że nie ma on nic na temat wykreślenia   części tego punktu i  wykreślenie w ramach Międzygminnego Związku Celowego   w Kłodzku i pozostawienie w formie  w zakresie gospodarki odpadami zakłada się ustalenie zasad , segregacji  , utylizacji i   składowania odpadów oraz  lokalizacji i realizacji użytkowania składowiska oraz zakładu utylizacji  .  czyli  wykreślić tylko słowo - w ramach Międzygminnego Związku Celowego  w Kłodzku .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik , zapytał czy podtrzymuje  radny wniosek  - czy   zgodzi się aby wykreślić te słowa ?

 

Radny Ryszard Barański , stwierdził że jeśli    mądre słowa to  zawsze się zgadza . Poparł  wniosek.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał wniosek pod głosowanie

 

Punkt brzmi - ustalenie  zasad , segregowania utylizacji   składowania odpadów oraz lokalizacji , realizacji i użytkowania  składowiska  oraz  zakładu utylizacji .

 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz,  zwrócił uwagę że w tym zapisie  jest mowa o ustaleniach , które były akceptowane w ramach  Międzygminnego Związku Celowego  w Kłodzku , który jest w trakcie procesu zamykania jego i te zasady one  dalej są racjonalne tylko że nie ma tego kto je wykreował . Wiec należałoby  znaleźć  takie sformułowanie , które podtrzymuje propozycje przyjęte przez MZC ,  ze świadomością to należy uczynić  ze tego związku już nie ma .

Wiec zapis brzmiałby następująco _   w zakresie  gospodarki odpadami zakłada się przyjęcie ustaleń   Międzygminnego Związku  Celowego w Kłodzku  dotyczących zasad.  To nie oznacza, że MZC będzie uczestnikiem tej procedury przyszłości.  

 

Radny Marek Ciapka, wycofał swój wniosek, ponieważ łączymy dwa w jednym przyjęcie ustaleń nie w ramach tylko ustaleń zawartych przez już likwidowany Związek Celowy i popieram wniosek pana burmistrza.

 

Radny Krzysztof  Gnach , uznał  że wniosek , który złożył pan Barański , jest dobry.

 

Radna  Ewa Figzał, nawiązała do wypowiedzi   pana Krzysztofa  ,ustalając zasady będziemy powoływać się na kolejny dokument , wiec uważa że jest to zbędne i  zaproponowała aby przychylić się .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz ,zapis miałby  brzmieć - zakłada się ustalenia zasad segregacji  - czyli od słowa "w"  do  słowa w Kłodzku  można wykreślić .

 

Radny Franciszek Gawęda , w związku z tym  wróciliśmy do wniosku pana  Marka Ciapki , wobec czego poprosił pana Ciapkę o wycofanie się jego  z ostatniej wypowiedzi i przegłosujmy wniosek Marka   Ciapki.

 

Radny Marek Ciapka ,  wyraził  zgodę .

        

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,odczytał  pkt 9 ppkt. A brzmiał - zakłada się  ustalenia dotyczące zasad , segregacji utylizacji i składowania odpadów oraz lokalizacji  i realizacji użytkowania  składowiska oraz zakładu utylizacji  .

Głosowanie : jednogłośnie .

Wniosek został przyjęty .

 

Kolejny wniosek na stronie 43 ,ppkt. 4 aby  słowo  obszarze  zastąpić słowem "na  obrzeżach  miasta ".

 

Głosowanie : 7 za , 9 przeciw i 1  głos wstrzymujący

Wniosek nie przeszedł.

 

Radny  Stanisław Nędza, poprosił radnych aby przerobili  spis treści z całym  studium , bo od 31 strony spis nie zgadza się ze stronami . To należy  poprawić .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,  podziękował  radnemu i poprosił o wyjaśnienie .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , wyjaśnił że  dokument jest  edytowany w  programie Word  numery stron są  utrwalone do  kartki danej , dokument zaś w zależności  tego jaką   czcionkę   się zastosuje oraz   parametry druku , może przesuwać materiał całymi akapitami . Stad numeracja stron nie jest istotna , nie ma takiego znaczenia jak numeracja działów , rozdziałów , paragrafów danego dokumentu .   Paginacja stron nie ma istotnego znaczenia co do podziału dokumentu.

 

Radny Krzysztof Gnach , w odniesieniu do tego co pan radny Nędza zauważył, radny również zwrócił uwagę na załącznik nr 2 do studium . W myśl tego wykazu w Ząbkowicach istnieje plac  Wolności ?

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik, należy zmienić pl. Wolności na Plac Jana Pawła II .

 

Radny Stanisław Nędza , stwierdził ze należy dopisać  te 7   brakujących fortów .

 

Radny Krzysztof Gnach , załącznik nr 2 powinien ulec uaktualnieniu , bo jest  zdezaktualizowany .

 

Radna  Stanisława Mika , również zgłosiła uwagę do załącznika  , wieża ciśnień zabytkowa mieści się  przy ulicy Staszica  a nie  ul. Batalionów Chłopskich 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , podziękował za wniesioną uwagę .

 

Radny Stanisław Nędza , powrócił do sprawy fortów, nadmienił ze w załączniku jest dodatek stanowisk archeologicznych są te forty wpisane ze są one w rejestrze zabytków . te forty są wpisane   i powinny być również tutaj wpisane .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik   , poprosił o wyjaśnienie  .

 

Wojciech Kopal , jest to warstwa  informacyjna studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania  , w niedalekim czasie spis  będzie i tak nieaktualny, bo konserwator będzie  podejmował nowe decyzje  o wpisanie do rejestru. Jest to sprawa  do skorygowania . natomiast nie ma znaczenia prawnego jeśli chodzi o ustalenia studium.

 

Przewodniczący   Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zaproponował  ze uwaga   radnego Nędzy zostanie dopisana .

Sprawa  wieży ciśnień również  zostanie   poprawiona  oraz plac Wolności .

 

Radni wyrazili zgodę na te  poprawki .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz,  przeprosił za  powstałe zamieszanie . Wyjaśnił ze materiałem źródłowym  sprzed dwóch lat  do sporządzenia tego wykazu był dokument , który sporządził Wojewódzki Konserwator zabytków a wpisanie  obiektów  przy  Placu Wolności    czy ulicy Cmentarnej , która jest - wpisanie do tego rejestru  następowało wtedy kiedy te ulice tak się  nazywały . Panowie projektanci oparli się na tym materiale źródłowym i korekta oczywiście jest zasadna. Natomiast błędu w sensie technicznym nie było.

 

Radny Ryszard Barański zapytał czy studium uzyskało od Gminnej Komisji Urbanistyczno - Architektonicznej opinie w tym temacie ?

Ponadto zapytał przewodniczącego rady - czy wie o tym że po wystawieniu studium były nanoszone poprawki - a jest to niezgodne z przepisami prawa? 

 

Grażyna Grzeszczak, odpowiedziała że jest dokument z posiedzenia komisji , dokument ten został przekazany do biura , bo będzie elementem dokumentacji planistycznej .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , stwierdził ze gdyby radny wystąpił wcześniej o ten dokument na pewno zostałby on udostępniony .  

 

Radny Stanisław Nędza , odpowiedział radnemu Barańskiemu że jak jest dane do publicznego wglądu to mogą być zmiany wprowadzane w studium  , bo wszystkie uwagi , które będą  uwzględnione  to trzeba nanieść  do studium .

 

Radny Ryszard Barański, nie zgodził się z panem Nędzą . Zacytował ustawę która mówi - wprowadza się zmiany wynikające z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnień ...

 

Przewodniczący   Rady Miejskiej Andrzej Dominik   , w związku z brakiem głosów   zamknął dyskusję  i poddał po głosowanie  projekt uchwały .

 

Głosowanie   :  11 głosów za , 7  głosów przeciw 

 

Rada przyjęła uchwałę .

 

2.

Przewodniczący Rady Miejskiej   Andrzej Dominik , przedstawił   projekt uchwały o zmianie statutu Gminy Zabkowice Śląskie

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Poddał projekt pod głosowanie ;

 

Głosowanie  18 głosów   za

 

3.

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2010 rok .       

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Radny Ryszard Barański, wniósł poprawki w dziale 750 administracja publiczna rozdział 75058 działalność  informacyjna, kulturalna  prowadzona  za granicą  jest 50 tys. zł.  zmniejszenie o kwotę 5 tys zł.

Rozdział  75075 Promocja jednostek samorządy terytorialnego zmniejszenie  o 5  tys. i zwiększenie w dziale 854 Edukacja , Opieka  Wychowawcza rozdział  85412 kolonie, , obozy oraz inne formy wypoczynku  dzieci i młodzieży  , zwiększenie o 10 tys. zł. - dofinansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży w okresie wakacji .

Uzasadnił to tym, że była straszna powódź i chciałby aby te pieniądze zostały wysłane i umożliwiły pobytu dodatkowych dzieci na kolonie. 

Wniosek jest słuszny i zasadny i poprosił radnych o przychylenie do wniosku.

Jak również zaapelował o to, aby zbierać pieniądze dla powodzian?

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, stwierdził że w sprawach różnych chciał również poprosić radnych o wsparcie finansowe dla powodzian. Ponadto zaznaczył że zbiórki są prowadzone wśród rolników i aby pomóc powodzianom.

 

Radny Marek Ciapka , w odniesieniu do wniosku radnego Barańskiego stwierdził że na chwilę obecną  nie   wiemy kto jest adresatem   tej pomocy ? , Nie wiemy czy mamy możliwość techniczną rozszerzenia pomysłu kolonii nad morzem w Jarosławcu? Uznał , że na podjęcie takiej uchwały jest czas. W pierwszej kolejności należy znaleźć adresata takie pomocy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,zwrócił się do pani Skarbnik czy w tym momencie rada może przyjąć propozycje zgłoszona przez radnego. Czy mamy możliwość w dniu dzisiejszym dokonać takich zmian?

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna , odpowiedziała że nie widzi możliwości przekazania środków na jakaś gminę , a jeśli już to musielibyśmy znać konkretne osoby . Poza tym należy zapoznać się z wykonaniem na poszczególnych rozdziałach, czy są tam wolne środki na dokonanie zmiany planu.  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał radnego Brańskiego czy wniosek mógłby być rozpatrzony na najbliższej sesji, a pani skarbnik zapozna się czy są środki?

 

Radny Ryszard Barański, stwierdził że przykro mu jest że debatujemy nad taką drobna sprawą gdzie jest taka tragedia.

 

Radna Ewa Figzał, przypomniała, że na komisji Gospodarczej był głos w dyskusji w tym temacie i mówiliśmy o możliwości wyasygnowania takich środków z budżetu. Zatem decyzja należy do obecnych?.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał wniosek radnego Barańskiego pod głosowanie.

Głosowanie:  10 głosów za ,5  głosów przeciw , 3 głosy  wstrzymujące się .

 

Radny Ryszard Barański , podziękował w imieniu dzieci .

 

 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie   projekt uchwały wraz z przyjęta  poprawką  

 

Głosowanie: 18 głosów za ,

Uchwała została przyjęta.

 

 

3.

Grażyna Grzeszczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Zabkowice Śląskie z naniesioną poprawką autorską Burmistrza.       

 

Przewodniczacy Andrzej Dominik , przypomniał wniosek z komisji aby dopisać do projektu uchwały że rada Gminy w wyjątkowych sytuacjach może odstąpić od zwrotu zastosowanej ulgi w ramach wykupu mieszkania .Poinformował że opinia radcy prawnego w sprawie tego wniosku jest negatywna - nie może być takiego zapisu.

 

Radny Franciszek Gawęda, zgłosił wniosek dotyczący rozdziału V zasady użytkowania lub najmu lub dzierżawy - proponuje aby w § 14 .1 pkt 4 = wykreślić ppkt  c i d . Oraz punkt 7

 

Grażyna Grzeszczak ,  odpowiedziała że tak nie może być . Poprosiła aby wrócić do par 14 pkt. 1 - wyraża się zgodę , czyli państwo wyrażacie zgodę burmistrzowi ze bez przetargu może dzierżawić . A tu dajecie wniosek inny.

 

Radna Ewa Figzał, zgłosiła wniosek o dopisanie w § 7 rozdział III - zwalnia się z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości po uprzednim pisemnym poinformowaniu Rady Miejskiej , gdy  o ich nabycie ubiega się  wyłącznie jeden podmiot . Taki sam zapis proponuje do § 14 pkt. 1 - wyraża się zgodę na odstąpienie od obowiązku bez przetargowego trybu zawarcia umowy użytkowania , wydzierżawienia lub najmu nieruchomości na czas oznaczony nie dłuższy niż 3 lata , lub na czas nieoznaczony , oraz na ponowne zawarcie umowy po okresie 3 letniej dzierżawy , której przedmiotem jest ta sama nieruchomość , w przypadku i to dopis -   po uprzednim pisemnym poinformowaniu rady Miejskiej .

W § 15 pkt 1 - zamiana nieruchomości może nastąpić w przypadku uzasadnionych  interesem Gminy  w szczególności  - po słowie Gminy , po uprzednim pisemnym poinformowaniu rady miejskiej , a w szczególności .

Propozycje zmian do tej uchwały wynikają  z tego aby zachować zasadę jawności  i zasadę  przejrzystości działań pana  burmistrza  żeby później  nie było zarzutu , że  ktoś nie wiedział o takich a nie innych działaniach .

Nie jest to forma wstrzymywania , czy ograniczania kompetencji burmistrza , ale jest to forma możliwości poinformowania Rady o takich działaniach . Jest to również forma dbałości o mienie gminy za które my jako radni odpowiadamy.

 

Radny Ryszard Barański, poprał wniosek dot. § 14, pkt 4 ust. C - wykreślenie tego punktu - prowadzenie działalności rekreacyjno- sportowej.  

Powinien być przetarg na tą działalność?

Ponadto nie może być też zapis że grunty rolne z przeznaczeniem wyłącznie pod uprawy polowe. Nie można robić tak ze radni i ich rodziny dzierżawią gruntu i z automatu maja dzierżawy, w tym przypadku traci na tym Gmina .Również powinien być przetarg na to .

Ponadto radny zapytał czy jest przygotowana opinia zgodnie ze statutem  ze każda uchwała powinna mieć   uzasadnienie finansowe ? jeśli przyjemy taką uchwałę to stracimy jako gmina na tym .

Radny podkreślił ze przetarg jest najlepszą forma gospodarowania.

 

Zgłosił również wniosek formalny w § 6 proponuje dopisać pkt., 6 sprzedaż nieruchomości na rzecz osób fizycznych i prawnych , gdy cena ich zbycia przekracza 0,5 mln zł. .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , poprosił przewodniczącego o 10 minutowa przerwę aby wnioskodawcy sformułowali wnioski na piśmie , ponieważ niektóre wnioski  są sprzeczne między sobą  .

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, ogłosił przerwę.

 

Po przerwie kontynuowano obrady.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zaproponował aby radni przerwali procedowanie  nad tym projektem uchwały  i przeszli do rozpatrzenia skargi a w momencie kiedy będzie opinia prawna w tej sprawie  wrócimy  do uchwały .

 

Radni wyrazili zgodę  .

 

ad. pkt. 4

Rozpatrzenie  skargi Pana Mirosław Glinki na działalność Burmistrza  Ząbkowic Śląskich .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że radni otrzymali treść skargi pana Glinki jak również odpowiedź burmistrza w tym temacie. Otworzył dyskusję.

 

Radny Franciszek Gawęda, stwierdził ze szkoda że nie ma pana Burmistrz ponieważ chciałaby aby burmistrz potwierdził to co pan Glinka  ściągnął z blogu i czy to jest prawda .

 

Radny Marek Ciapka , w swojej wypowiedzi podkreślił , że zna sprawę . Pan Mirosław Glinka wystąpił w listopadzie z pierwszą skargą  w formie emaliowej  do Biura  Interwencji  Wojewody , ze  było kilka dziur  na ulicy Modrzejewskiej .  

Radny podkreślił , że zna sprawę   bo sam z panem Glinka pisał w tej sprawie . Pan burmistrz w listopadzie  odpowiedział panu Glince , sugerując iż  ulica Heleny Modrzejewskiej znajdzie się  w harmonogramie  napraw  ulic po uchwaleniu budżetu miasta i gminy na 2010 rok.

Po uchwaleniu budżetu został sporządzony taki harmonogram i remont tej ulicy przewidziany został na II połowę  maja . Natomiast pan Glinka nie do końca znając procedury uchwalania budżetu i ustalania harmonogramu na początku kwietnia po raz kolejny wystąpił z interwencją do Wojewody Dolnośląskiego, że nic się w tej sprawie nie dzieje, a z tego co wiadomo ubytki zostały wykonane co stwierdził burmistrz w piśmie do pana Glinki.

 

Radny Franciszek Gawęda, zaproponował, aby odpisać panu Glince, ze w związku z tym ze remont drogi został wykonany sprawa jest nieaktualna.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, stwierdził, że rada otrzymała skargę i powinna ją rozpatrzyć czy jest ona zasadna czy tez nie.

Ponadto przypomniał, że pan Mirosław Glinka był zaproszony na sesje.

 

Radny Marek Ciapka, poinformował, że pan Mirosław Glinka odpisał mu, że nie będzie obecny na sesji i że cieszy się, że ulica została zrobiona, nawet kosztem innych ulic - co jest nieprawdą.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, sugerując się wypowiedzią radnego Franciszka Gawędy, stwierdził, że odpowie panu Wojewodzie, że ulica została naprawiona i że Rada Miejska nie ma podstaw do rozpatrzenia tej skargi, gdyż sprawa jest nieaktualna.

 

 

Ad. pkt. 5 Interpelacje i zapytania Radnych.

 

1.                  Radna Ewa Figzał, poinformowała, że 28 kwietnia 2010 roku złożyła zapytania na cześć z nich nie otrzymała odpowiedzi. Dotyczy to pytań nr  3,4,5,6,7,

 

2.                  Radna Jolanta Mitręga zapytała, na jakim etapie są prace związane z rekultywacja składowiska odpadów w Braszowicach?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , odpowiedział że kwestia rekultywacji wysypiska w Braszowicach jest w harmonogramie zadań Urzędu przewidziana jest na II półrocze , w tej chwili trwa proces aktualizacji dokumentów inwentaryzujących wysypisko . Przypomniał, że zamykając wysypisko w marcu 2006 roku nie wypełniono czaszy wysypiska. Jest to bardzo istotny szczegół. Do rozpoczęcia procesu rekultywacji jest niezbędne dopełnienie czaszy wysypiska. Jeżeli chcielibyśmy dopełniać śmieciami to jest to niemożliwe, ponieważ wszystkie pozwolenia wygasły.

Natomiast uzupełnienie czaszy inną substancją, ziemią, humusem to właśnie jest problem, który teraz rozważamy, bo musimy ocenić skale zjawiska i jego koszt.    Nie można zlecić rekultywacji, jeżeli czasza nie jest wypełniona.

 

3.                  Radny Krzysztof Gnach , w związku z tym ze nie odbył się przetarg na sprzedaż nieruchomości na ulicy Legnickiej zapytał burmistrza jaki ma on plan awaryjny w związku z powstałą dziura budżetową w temacie tym . Przypomniał ze jest to kwota 3.750 tys. zł., których nie ma w budżecie.

Następny pytanie to - na jakim etapie jest sprzedaż nieruchomości po dawnym ELSINIE ?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , odpowiedział iż Rada Miejska na sesji dziś podejmując uchwałę o studium , podjęła decyzję ważną  , ponieważ  potencjalni nabywcy którzy się pytali o  nieruchomość na ulicy Legnickiej ,  pytali czy jest unormowana sytuacja  urbanistyczna . Mając na względzie to, że studium nie napotka na przeszkody prawne, będzie to istotnym czynnikiem, który pozwoli tą procedurę sprzedaży przeprowadzić. Studium uchwalone pozwala inwestorowi na to, co może on tam robić, nabywając ten teren.

Odnośnie ELSIN-u - odpowiedział, że Gmina i spółka TBS rozważa takie rozwiązanie, iż TBS przygotuje dokumentację na zabudowę tej nieruchomości obiektem wielofunkcyjnym, ze wskazaniem na mieszkania. Jeśli taka dokumentacja by powstała teren byłby sprzedawany wraz z dokumentacją i pozwoleniem na wyburzenie.

 

Radny Krzysztof Gnach , zapytał czy w najbliższym czasie burmistrz planuje ogłoszenie po raz kolejny przetargu na tą nieruchomość ?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, trzeci przetarg będzie ogłoszony nie później niż do końca miesiąca czerwca.

 

4.        Radna Ewa Figzał, w kwestii uzupełnienia informacji w sprawie ELSIN-u , stwierdziła że prezes TBS powiedział że nie ma środków na tego typu inwestycje . W związku z tym jak się to ma do wypowiedzi burmistrza?  

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział że prezes TBS nie ma środków dziś , natomiast za kilka dni jest przetarg na nieruchomość pod nazwą blok nr 50 i że sytuacja jest prawnie unormowana i prezes będzie miał te środki .   

 

 

Sprawy rożne:

 

1.      Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował że pan Senator Stanisław Jurcewicz przedłużył czas składania ofert dotyczących konkursu Moja Gmina- Moja Mała Ojczyzna do dnia 16 czerwca 2010 roku.

 

2.      Sołtys Jadwiga Zięba, wróciła do tematu załażenia klap pod drogą wojewódzką nr 382 i poprosiła o załatwienie sprawy.

 

W swoim wystąpieniu pani sołtys również przypomniała, iż wieś Strąkowa jak równie wieś Olbrachcice są wsiami najbardziej narażonymi na podtopienia oraz zalania i gmina powinna stworzyć namiastkę bezpieczeństwa w formie zabezpieczenia worków z piaskiem ewentualnie zakupu przez gminę rękawów przeciwpowodziowych .

Zadała również pytanie burmistrzowie, co z placami zabaw we wsiach, w których nie ma ani szkoły ani przedszkola, ani żadnej innej instytucji?

Jak również, dlaczego została zlikwidowana funkcja trenera osiedlowego na wsiach? Oraz zapytała, co jest z funduszem sołeckim? Jak również, kiedy zostaną uruchomione roboty publiczne?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział że jeśli chodzi o rękawy przeciwpowodziowe to nie pamięta żeby obiecywał zakup rękawów. Watek  ten był przez  burmistrza analizowany po zdarzeniach ubiegłorocznych  i po pierwsze   oferty , które  wpłynęły  do urzędu są bardzo rożne i  w sensie techniki napełnia tego rękawa woda jak również ich ceny .

Z praktyki wiemy że rękawy sprawdzają się znaczenie lepiej w obszarze miejskim czy zabudowanym w sposób sztywny tzn. jest to asfalt , bruk , chodnik. W momencie, kiedy te rękawy położone byłyby na miękkim podłożu mogą one być nie do końca skuteczne.

Place zabaw na małych wsiach - rząd postanowił wspierać budowę placów zabaw przy  szkołach i ponieważ  wspiera się tą budowę to Gmina   takie środki zabezpieczała w budżecie.

Mówiąc o budowie placów zabaw małych i tak musimy spełniać wszystkie normy prawa budowlanego i bezpieczeństwa.

Odnośnie zniknięcia funkcji trenera osiedlowego ,stwierdził ze Minister Finansów i minister Sportu zdecydowali o zmniejszeniu udziałów rządu w programie Trenera osiedlowego i gmina  albo miała  do wybory wycofać się z  programu całkowicie  albo go utrzymać  na własny koszt , mając świadomość ze partycypacja dotychczasowa jest dosyć wysoka  sięgająca około 80 tys. zł. jest połowę mniejsza. w związku z tym musieliśmy nakłady ograniczyć.

 

W sprawie funduszu sołeckiego - to  fundusz sołecki jest pomysłem uchwalonym przez koalicję  rządowa w sejmie  , potem uchwalonym przez  radę miejską  ze świadomością  ze jest to sposób na to  aby sołectwa  były samodzielne  w swoich wydatkach . Nikt nie zakładał, że budżet państwa nie będzie tych środków zabezpieczał. Wiadomo ze budżet zwróci nakłady w pewnej części za rok od wydania tych pieniędzy   gminie  w roku bieżącym   . to my musimy w tej chwili dać pieniądze a potem jakąś tam część wróci do  budżetu w roku 2011 .

 

Jeśli chodzi o prace interwencyjne to chcielibyśmy składać wnioski   do Urzędu Pracy , ale  musimy mieć gwarancję  w naszym budżecie aby te prace zabezpieczyć. Ponadto Urząd Pracy wstrzymał decyzję dotyczące następnych projektów związanych ze stażami.

 

 

 

 

3.      Radna Jolanta  Mitrega ,   zgłosiła wniosek - propozycję żeby   jednak w takiej miejscowości gdzie nie ma hali , boiska   , szkoły żeby tam  pozostawić trenera osiedlowego . Może nawet przenieść z terenu miejskiego .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej   Andrzej Dominik zamknął  punkt sprawy różne. 

 

 

Rada powróciła do procedowania nad projektem uchwały  w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Zabkowice Śląskie.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz ,   przypomniał ze zgłoszone zostały trzy   poprawki , radnego Barańskiego , radnej Figzał i radnego Gawędy .Poprawki , które proponują pani radna Figzał i  radny Gawęda one sa  zbieżne w jednym z punktów dotyczące § 14 gdzie jest propozycja żeby dopisać  -  po uprzednim  pisemnym poinformowaniu Rady Miejskiej   -

 

W tym samym kierunku szła pani radna Figzał, aby również   ten sam  pasus wpisać do § 7 , oraz  do § 15 w pkt 1.

 

Przypomniał że obowiązuje  art. 35 ustawy o gospodarce nieruchomościami z której to ustawy wynika że , art.   35 właściwy organ sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży   do oddania w użytkowanie wieczyste użytkowanie , najem lub dzierżawę. Wykaz ten wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu. Ponadto informację o  wywieszeniu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz inny sposób zwyczajowo   przyjęty w danej miejscowości

Taka praktyka jest stosowane , burmistrz   uważa  ze te zapisy  dodają  obowiązku poinformowania  jeszcze jednej   instytucji jaka jest Biuro Rady Miejskiej .  

W związku z tym   poprosił Rade Miejską o odrzucenie tych poprawek. Informacja jest realizowana , Kaden z obywateli ma  dostęp dotego .

 

Odnośnie poprawki radnego , Ryszarda Barańskiego , który wnosi  aby w rozdziale  III , Zasadach zbywania nieruchomości  - dopisać pkt. 6 - sprzedaż nieruchomości na rzecz osób fizycznych i prawnych   , gdy cena zbycia nieruchomości  wynosi 500 tys. zl. , chodzi o to aby Rada Miejska wyrażała zgodę na takie rozwiązanie wniósł o odrzucenie tej poprawki.

Uzasadnił że praktyka jest taka , że burmistrz obecnej kadencji pyta Rade Miejską  w każdym przypadku , który  dotyczy sprzedaży nieruchomości istotnie   wpływającej  na  wartość , zasobność , budżetu , kształtowanie gospodarki przestrzennej jak również na   dysponowanie przez Gminę zasobami  ważnymi z punktu  widzenia  interesu społecznego .

Ponadto, radni otrzymując projekt budżetu na rok kalendarzowy, w części informacyjnej , w części opisowej otrzymujecie informację o mieniu komunalnym .   W tej informacji znajdują się zapisy mówiące o planowanej sprzedaży mienia komunalnego na rok budżetowy.  Zatwierdzając budżet, otwieracie de facto procedurę do sprzedaży tych nieruchomości zgodnie z wykazem. 

 

Burmistrz wniósł o odrzucenie wszystkich poprawek.

 

Radna Ewa Figzał, zapytała    czy  stoi cos organizacyjnie na przeszkodzie żeby pan  te wykazy , które wywiesza  przesyłał do Biura Rady Miejskiej ?

Jest to jakby udostępnienie radnym możliwości skorzystania z tej informacji  bez obowiązku śledzenia tablic urzędu . Podtrzymała   swój wniosek

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał pod głosowania wnioski zgłoszone

 

-  kto jest za tym aby w rozdziale V - §14.1  wykreślić  w pkt 4  ppkt c i d

 

Głosowanie  : 3 głosy za , 11 przeciw, 2 wstrzymujące  się

Wniosek nie został przyjęty 

 

- kto jest   za przyjęciem wniosków  radnej Ewy Figzał.

 

Głosowanie : 5   za ,  10 przeciw , 2 wstrzymujące  się

 

 - wniosek radnego  Ryszarda   Barańskiego o dopisanie

Głosowanie: 3   za ,  11 przeciw , 2 wstrzymujące  się

Wniosek nie przeszedł.

 

Następnie poddał pod głosowanie  projekt uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Zabkowice Śląskie.

 

Głosowanie: 14 głosów za , 2 głosy wstrzymujące  się

 

 

W  związku z wyczerpaniem porządku obrad - Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,  zamknął sesje .

 

 

Protokołowała

Elżbieta Maciejewska

 

 

                                                                                              Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                          Andrzej Dominik