Protokół nr LIX/2010
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 2 czerwca 2010 roku
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
Godzina
rozpoczęcia 10 00
Godzina
zakończenia 1745
W sesji udział wzięli:
Radni
Rady Miejskiej Ząbkowic
Śląskich
Krzysztof
Kotowicz
Burmistrz Ząbkowic Śląskich
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca Burmistrza
Ząbkowic Śląskich
Bożena
Kurczyna Skarbnik
Gminy Zabkowice Śląskie
Iwona
Aibin
Sekretarz
Gminy Zabkowice Śląskie
Radni nieobecni to :
Marek
Ciapka nieobecny
usprawiedliwiony
Zdzisław
Burnat nieobecny
usprawiedliwiony
Tomasz
Stępień nieobecny
usprawiedliwiony
oraz
goście
w osobach :
Stanisław Jurcewicz
Senator Rzeczypospolitej Polskiej
Juliusz
Lipski - Przewodniczący Rady Powiatu Ząbkowickiego
Józef
Halarewicz Sekretarz Powiatu Ząbkowickiego
Józef
Marcinków Przewodniczący Rady Miejskiej I i II Kadencji i Burmistrz III i IV
Kadencji samorządu
Rudolf
Słonopas Przewodniczący Rady Miejskiej III Kadencji
Roman
Miszkiewicz Burmistrza I i II kadencji samorządu
Kazimierz
Figzał zastępcę Burmistrza III kadencji
samorządu
Ewa
Duda Skarbnika I , II i III kadencji samorządu
Pozostali
goście zaproszeni wg listy obecności
(
lista stanowi załącznik do protokołu)
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o
samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic
Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik - o t w o r z y ł LIX Sesję Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich V kadencji .
Radni powstali i rozbrzmiał hejnał ząbkowicki , po czym
Przewodniczący przywitał wszystkich z imienia i nazwiska oraz przypomniał
pełnione przez te osoby funkcje.
Przewodniczący Andrzej Dominik
wygłosił okolicznościowe przemówienie
WYSOKA RADO
Panie Senatorze!
Panie Starosto!
Panowie
Przewodniczący
Panowie
Burmistrzowie
Szanowni Państwo!
Mija właśnie 20 lat odkąd w Polsce odrodził
się samorząd terytorialny. Obywatele przez demokratycznie wybieranych radnych
odzyskali możliwość decydowania o najbardziej istotnych sprawach swoich miast i
gmin.
Przez
5 kadencji samorząd zyskał na znaczeniu poszerzył swoje kompetencji i możliwości
a radni każdej kadencji wpływali na zmiany w naszym najbliższym otoczeniu.
Przepisy
ustawy o samorządzie gminnym z 1990 roku, były odzwierciedleniem nastrojów społeczeństwa,
które pragnęło Polski demokratycznej i obywatelskiej.
Odrodzenie
samorządu było początkiem społecznej edukacji na rzecz przejmowania
odpowiedzialności za sprawy lokalne.
Samorządy
otrzymały do reki instrument , który pozwala w dość szerokim zakresie rozwijać gminę według własnych pomysłów i gospodarować
publicznymi funduszami według lokalnych
potrzeb mieszkańców .Przyjecie jakże słusznego założenia ze w demokratycznym państwie
społeczności lokalne powinny same decydować o swoich sprawach, wybierać swoje władze
i sprawować bezpośrednia kontrole nad ich działalnością
-
było podstawa rozwoju demokracji lokalnej, która wyzwoliła w ludziach
aktywność, inicjatywę i przedsiębiorczość.
W krótkim czasie po wejściu w życie ustawy okazało się ze samorządy
gminne potrafią zaspakajać potrzeby swoich mieszkańców i są gotowe do podejmowania trudnych i
odpowiedzialnych decyzji .
Samorząd
może obecnie kształtować swoją politykę oświatową , która powinna być
zgodna z oczekiwaniami i potrzebami
lokalnej społeczności , poprzez
bezpośredni kontakt z uczniami ,
ich rodzicami i kadra pedagogiczna jest
w stanie lepiej niż inne instytucje wychodzić naprzeciw potrzebom edukacyjnym swoich mieszkańców
W
Europejskiej Karcie Samorządu Lokalnego, którą Polska ratyfikowała
w 1993 r. zapisano,
że "odpowiedzialność za sprawy publiczne powinny ponosić przede wszystkim te
organy władzy, które znajdują się najbliżej obywateli".
W
wyniku przeprowadzonych w maju 1990 roku niezależnych wyborów samorządowych
społeczność Gminy Ząbkowice Śląskie wybrała 28 radnych Rady Miejskiej I
Kadencji (1990-1994):
Wybory
odbyły się 27 maja 1990 roku w skład rady weszli:
1.
Pani Krystyna Szymańska
2.
Pan Janusz Fijałkowski
3.
Pani Anna Filas
4.
Pani Barbara Jakubowska
5.
Pani Anna Masełko
6.
Pan Jan Jabłoński
7.
Pan Krzysztof Margos
8.
Pan Marek Drożdż
9.
Pani Jadwiga Rerutkiewicz
10.
Pan Józef Napora
11.
Pan Tadeusz Ostaszewski
12.
Pani Ewa Figzał
13.
Pan Witold Kozak
14.
Pan Roman Miszkiewicz
15.
Pani Danuta Tworzydło
16.
Pan Kazimierz Fiałkowski
17.
Pan
18.
Pani Wanda Kociubińska
19.
Pani Urszula Małozięć
20.
Pan Mirosław Żuk
21.
Pan Antoni Dulęba
22.
Pan Emilian Hendrychowski
23.
Pan Marian Socha
24.
Pan Marian Płachytka
25.
Pan Andrzej Dominik
26.
Pan Jacek Zięba
27.
Pan Wacław Grzesik
28.
Pan Józef Marcinków
Funkcję
Przewodniczącego Rady Miejskiej I Kadencji pełnił Pan Józef Marcinków.
Pierwszym
demokratycznym
Funkcję
Zastępcy pełnił Św. Pan Ryszard Błażejowski.
Sekretarzem
Gminy była Maria Podhorodecka
Skarbnikiem
Gminy była Ewa Duda
Drugie demokratyczne wybory
odbyły się 19 czerwca 1994 roku w skład II
Kadencji Rady Miejskiej (1994-1998) wybrano
radnych w osobach:
1.
Marek
Sieczka
2.
Janusz
Fiałkowski
3.
Jerzy
Piotrowski
4.
Kazimierz
Fiałkowski
5.
Ryszard
Grygiel
6.
Zygmunt
Kazimierczak
7.
Józef
Marcinków
8.
Jan
Andruszko
9.
Zdzisław
Burnat
10. Aleksander Wąsik,
11. Karol Maziarz
12. Ewa Figzał
13. Witold Stolarczyk
14. Władysław Hawliczek
15. Lucja Kliniecka
16. Roman Miszkiewicz
17. Rudolf Slonopas
18. Józef Halarewicz
19. Zbysław Onysków
20. Andrzej Iwaszuk
21. Antoni Dulęba
22. Janusz Szczurek
23. Józef Lizurej
24. Marian Kwiek
25. Ryszard
Popko
26. Andrzej Dominik
27. Kazimierz Danicki
28. Jan Stelmach
Funkcję
przewodniczącego Rady Miejskiej pełnił
Józef Marcinków.
Burmistrzem
Ząbkowic Śląskich był Roman Miszkiewicz Zastępcą Burmistrza był Józef
Halarewicz.
Sekretarzem
Gminy była Maria Podhorodecka i od 1 czerwca 1996 roku był Krzysztof Kotowicz .
Skarbnikiem Gminy była
Ewa Duda
Trzecie demokratyczne wybory
odbyły się dnia 11 października 1998 roku w skład III Kadencji Rady Miejskiej
Ząbkowic Śląskich weszli:
1.
Andruszko
Jan
2.
Bednarczyk
Józef
3.
Bury
Stanisław
4.
Dominik
Andrzej
5.
Dulęba
Stanisław
6.
Fiałkowski
Kazimierz
7.
Figzał
Kazimierz
8.
Gwóźdź
Anna
9.
Kik
Krzysztof
10. Kojder Halina
11. Kulikowska Barbara
12. Lizurej
Jadwiga
13. Marcinków Józef
14. Mika Stanisława
15. Napora Józef
16. Oczkoś Andrzej
17. Onyśków Zbysław
18. Przyszlak Ryszard
19. Słonopas Rudolf
20. Stelmach Jan
21. Szewczyk Irena
22. Śniegucki Grzegorz
23. Swiątek Marek
24. Zachara Dariusz
25. Zub Lesław
26. Zygadło Edward
27. Tkaczyński Bogdan
28. Sowa Bronisław
Funkcję
przewodniczącego Rady Miejskiej pełnił Rudolf Słonopas .
Burmistrzem
Ząbkowic Śląskich został Józef Marcinków.
Zastępcą
Sekretarzem
Gminy był Krzysztof Kotowicz a od 1 marca 1999 roku Wojciech Jankowski.
Skarbnikiem Gminy była Ewa
Duda
Czwarte demokratyczne wybory
odbyły się dnia 27 października 2002 roku
w skład IV kadencji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich weszli:
1.
Chochorowski
Stanisław
2.
Cymbała
Tadeusz
3.
Dominik
Andrzej
4.
Duleba
Antoni
5.
Fiałkowski
Kazimierz
6.
Figzał
Ewa
7.
Figzał
Kazimierz
8.
Mitręga
Jolanta
9.
Przyszlak
Ryszard
10. Stolarczyk Witold
11. Raba Władysław
12. Szeremet
Jacek
13. Szewczyk Irena
14. Tokarczyk Marian
15. Tunik Mariola
16. Wiekiera Leszek
17. Wojtaczka
Danuta
18. Witkowski Władysław
19. Woźniakowski Ireneusz
20. Zięba
Henryk
21. Zub Lesław
Funkcję
przewodniczącego Rady Miejskiej pełnił
Andrzej Dominik .
Burmistrzem
Ząbkowic Śląskich był Józef Marcinków.
Zastępcą
Sekretarze
Gminy był Wojciech Jankowski
Skarbnikiem
Gminy była Bożena
Kurczyna
Piąte demokratyczne wybory
odbyły się dnia 12 listopada 2002 roku w
skład V kadencji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich weszli:
1.
Barański
Ryszard
2.
Burnat
Zdzisław
3.
Ciapka
Marek
4.
Dominik Andrzej
5.
Figzał
Ewa
6.
Gawęda
Franciszek
7.
Horowski
Józef
8.
Józefowicz
Anna
9.
Labok
Janusz \
10. Mika Stanisława
11. Mitręga
Jolanta
12. Nędza
Stanisław
13. Raba Władysław
14. Rembisz Bogdan
15. Stępień Tomasz
16. Szewczyk Irena
17. Tokarczyk Marian
18. Witkowski
Władysław
19. Zięba Henryk
20. Wojtaczka
Danuta
21. Marcin Gwóźdź, w miejsce, którego wszedł
Gnach Krzysztof
Funkcję
przewodniczącego pełnił Andrzej Dominik.
Burmistrzem
Ząbkowic Śląskich jest Krzysztof Kotowicz.
Zastępcą
Burmistrza jest Ireneusz Woźniakowski
Sekretarzem
Gminy jest Iwona Aibin
Skarbnikiem
Gminy jest Bożena Kurczyna
Mam
wielką satysfakcję, że przez te ostatnie 20 lat mogłem wspólnie z państwem
współpracować i pracować na rzecz naszej Małej Ojczyzny.
Chciałbym
przekazać wszystkim, którzy tworzyli zręby lokalnej demokracji, którzy
poświęcali swój potencjał i czas na budowanie naszego samorządu , którzy wiele
pracy włożyli w dbałość o losy Zabkowiczan .Wyrazy szczególnej wdzięczności
Życzę
wszystkim państwu wielu sukcesów w pracy na rzecz społeczności lokalnej i
zasłużonej satysfakcji z wkładanego w nią wysiłku.
Następnie
wraz z burmistrzem Krzysztofem Kotowiczem wręczyli listy gratulacyjne oraz okolicznościowe
statuetki z okazji XX - lecia Samorządu.
Przemówienia
okolicznościowe wygłosili
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej Stanisław Jurcewicz
Juliusz
Lipski Przewodniczący Rady Powiatu Ząbkowickiego
Roman
Miszkiewicz Burmistrz I i II
kadencji
Józef
Marcinków Przewodniczący Rady Miejskiej I i II kadencji, burmistrz II i IV
kadencji
Krzysztof
Kotowicz Burmistrz V kadencji
Kazimierz Figzał Zastępca Burmistrza III kadencji
Jadwiga
Zięba Sołtys wsi Strąkowa
Przewodniczący
Andrzej Dominik odczytał list gratulacyjny od Pani Poseł Moniki Wielichowskiej
Po
czym ogłosił przerwę do godziny 12 -tej
Po
przerwie wznowiono obrady sesji.
II Cześć sesji
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przedstawił
porządek obrad
1. Przyjęcie
porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu
z poprzedniej sesji.
3. Podjęcie uchwał w sprawie:
.
o zmianie Statutu Gminy Ząbkowic Śląskich.
.
w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i
gminy na 2010 rok.
.
w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami
stanowiącymi własność Gminy Zabkowice Śląskie.
.
w sprawie zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków
zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Zabkowice Śląskie.
4. Rozpatrzenie
skargi pana Mirosława Glinki na działalność Burmistrza Ząbkowic Śląskich.
5. Interpelacje i
zapytania Radnych.
6. Sprawy różne.
7. Zakończenie
obrad.
Poinformował,
że protokół z obrad prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska- inspektor ds. obsługi
Rady Miejskiej.
Poprosił,
aby jako pierwsza rozpatrzona została uchwała w sprawie zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków zagospodarowania przestrzennego
Miasta i Gminy, Zabkowice Śląskie.
Radni wyrazili zgodę na taką zamianę.
Ad.
pkt. 1
Porządek obrad został przyjęty.
Ad.
pkt. 2
Rada Miejska przyjęła bez uwag protokół z obrad LVIII
Sesji Rady Miejskiej odbytej w dniu 28 kwietnia 2010 roku.
Ad.
pkt. 3 Podjęcie uchwał.
1,
Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków
zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Zabkowice Śląskie.
Grażyna Grzeszczak - kierownik Wydziału Gospodarki
Przestrzennej przedstawiła projekt w/w projekt uchwały. ( projekt
stanowi załącznik do protokołu)
Przypomniała, że zgodnie z przepisami ustawy o
planowaniu przestrzennym i zgodnie z art. 12 Rada Gmina uchwala studium
rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrywania uwag.
Prosiła o ustosunkowanie się Rady do uwag, które
spisane zostały w załączniku do uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił przedstawicieli biura projektowego, aby w
zarysie przedstawili założenia ujęte w studium.
Wojciech
Korpal - przedstawiciel Biura Projektowego z Jeleniej Góry, podkreślił, że
dokument stanowi zmianę dotychczas obowiązującego studium, opracowanego dla
gminy w 2002 roku. Zmiany te wiążą się nie tylko ze zmianami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
określającym jakby nową problematykę studium, ale przede wszystkim z dokonanymi
zmianami i oczekiwaniami związanymi ze zmianą zagospodarowania przestrzennego
pewnych rejonów gminy Zabkowice Śląskie.
Omówił różnice i zmiany wynikające z nowego studium
zagospodarowania przestrzennego gminy. Zmiany wiążą się przede wszystkim z lokalizacją,
z zasięgiem terenów do zabudowy. Studium w swych postanowieniach będąc dokumentem
wewnętrznym gminy, stanowi jak gdyby wytyczne do opracowania planów
zagospodarowania przestrzennego. Nazywany jest też dokumentem wewnętrznym
kierownictwa.
Gminy, w związku z tym ustalenia tego dokumentu
stanowią przede wszystkim o sposobie zagospodarowania ogólnych terenów. Tereny
te są zagospodarowywane pod funkcje budowlane, mieszkaniowe, związane są
również z funkcjami rolniczymi, lasami, z działalnością górniczą.
Zmiany, które tutaj są proponowane wiążą się przede
wszystkim z lokalizacja nowych obszarów działalności gospodarczej. Te obszary
zlokalizowane będą w północnej część i miasta, w tej części oraz części
wschodniej wynikają ze złożonych wniosków i oczekiwań władz gminy. Wiąże się to
również z potrzebą nowych aktywności gospodarczych np. w postaci strefy ekonomicznej.
Tym zmianom, jak gdyby radykalnym w stosunku do
dotychczasowego studium towarzyszyć będą zmiany związane z lokalizacją
podstawowych funkcji miejskich, a na te funkcje składają się przede wszystkim
tereny zabudowy mieszkaniowej , które będą wiązały się z lokalizacja zabudowy zarówno
jednorodzinnej jak i wielorodzinnej . Te zmiany związane są z terenami
wschodnimi miasta. Przy czym lokalizacja nowej zabudowy powoduje, że nijako
pojęty będzie teren wsi Jaworek, który posiada miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego oraz liczne plany związane z lokalizacją zabudowy jednorodzinnej
w otoczeniu tej miejscowości.
Zmiany dotyczące struktury przestrzennej w zasięgu poszczególnych
obszarów, zarówno działalności gospodarczej jak i funkcji mieszkaniowej
związane są z lokalizacją zabudowy usługowej, przy czym ta zabudowa usługowa w
stosunku do poprzednich ustaleń dokumenty dotyczącego studium uwarunkowań
zagospodarowania przestrzennego wprowadza nowy rodzaj działalności usługowej, są
to obiekty handlowe wielko powierzchniowe o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys
metrów kwadratowych. Te obiekty mogą być zlokalizowane, takie uprawnienie
będzie dawał ten dokument, zarówno na terenach, które zostały przeznaczone na
cele działalności gospodarczej w tym uniwersalnym znaczeniu, bo zarówno pod
funkcje produkcyjne jak i funkcje handlowe i wszelako rozumianej działalności gospodarczej,
ale również w obszarach dotychczas zlokalizowanych w rejonie ulicy Wrocławskiej
w części północnej miasta, oraz na terenie Osiedla przy ulicy Ziębickiej. Niezależne
od lokalizacji nowych obszarów dla wszystkich obszarów zmieniających swoja funkcje,
jak również obszarów na których adaptuje się istniejące tereny budownictwa mieszkaniowego,
usługowego i wszelkiej działalności gospodarczej ustalenia studium wprowadza
się warunki zabudowy, które jest novum w stosunku do poprzedniego studium, zgodnie
z wymogami ustawy wskazuje się podstawowe parametry związane z intensywnością terenu,
jak również z charakterem zabudowy, i określone są maksymalne wysokości tej
zabudowy tak , aby w części centralnej powstawały budynki wyższe , natomiast na
obrzeżu powstawały niższe jednorodzinne .
Również te ustalenia i te warunki dotyczące
warunków kształtowania zabudowy zostały wprowadzone poza obszarem miasta na terenach
zabudowy wiejskiej.
Układ osadniczy ukształtowany jeszcze w XII wieku w
swym głównym zarysie nie zmienił dotychczasowego kształtu, pozostaje taki jak historyczny
układ. Aczkolwiek podlega on modyfikacjom, podlega zmianą, wynikających ze
zmian cywilizacyjnych. I ten obszar poszczególnych wsi w dalszym ciągu będzie podlegał
zmianom, przy czym zmiany te można określić, jako zmiany związane z procesem rewitalizacji,
odbudowy czy odnowy tych miejscowości.
Nowym elementem , który to studium wprowadza
to jest lokalizacja obiektów związanych z
elektrowniami wiatrowymi . Zgłoszone zostały odpowiednie wnioski, studium,
które zostało wykonane w obszarze całego Dolnego Śląska, przez Wojewódzką
Pracownię Urbanistyczną główne lokalizacje elektrowni wiatrowej zostały
zlokalizowane zostały właśnie na naszym województwie od Ząbkowic w kierunku Legnicy.
Jest to preferowany obszar z punktu widzenia tego opracowania pod lokalizacje elektrowni
wiatrowych. Drugim obszarem jest obszar
zlokalizowany w południowo- wschodniej części gminy są to dwa obszary, które
umożliwia lokalizację tego typu urządzeń.
Dodatkowym elementem, który wprowadza radykalne
zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym gminy są sprawy związane z nowym układem
komunikacyjnym. Urodziła się idea wprowadzenia drogi szybkiego ruchu od
Poznania do Brna. Będzie to tzw. droga S5.
Ustalenia studium
wiąże organ gminy przy opracowaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
a więc on wyznacza zakres terytorialny rozwoju przestrzennego, a więc przede
wszystkim wyznacza tereny pod zabudowę. Również wyznacza tereny wolne od zabudowy,
tereny rolne , tereny lasów i zgodnie z wymogami ustawy o planowaniu
przestrzennym dla tych terenów budowlanych ustawa dosyć szczegółowe warunki
kształtowania warunków zabudowy
nazywa się to lokalne zasady zagospodarowania i dla tych wszystkich
terenów które będą przedmiotem inwestowania już w tym studium są zawarte podstawowe elementy
związane z lokalnymi zasadami
zagospodarowania . Z tymi elementami
czyli z działalnością inwestycyjną na terenach budowlanych wiążą się sprawy
związane z ochroną dziedzictwa kulturowego w szczególny sposób . Ponieważ miasto
i gmina stanowią wartości zabytkowe, kulturowe i krajobrazowe o nieprzeciętnej wartości wobec tego tym zagadnieniom przestrzennym muszą
towarzyszyć bardzo dużym stopniu
rozbudowane zagadnienia związane z ochroną
walorów kulturowych . Walory-niejako decyzja tez o warunkach
przestrzennych funkcjonowania poszczególnych terenów .
Ochrona zabytków kształtowana jest gdyby poprzez
dwa niezależne piony , a może trzy - pierwszym są to decyzje Wojewódzkiego
Konserwatora Zabytków , mówiące o wpisaniu obiektów do rejestru zabytków ,
drugi pion wiąże się z ustaleniem zasad ochrony zabytków w planach ochrony zabytków zagospodarowania przestrzennego . Trzeci pion
wiąże się z utworzeniem parku kulturowego i
ustalenia studium związane z
identyfikacją wartości i
dotyczące zasad i kształtowania i
ochrony zabytków będą przełożone w przyszłości do miejscowych planów
zagospodarowania zabytków i miejscowych
planów zagospodarowania na podstawie tych ustaleń proponowanych będą realizowane .
Studium opierając się o wykonane studium
historyczno - urbanistyczne proponuje niezależnie od tego, co mówiłem wcześniej
od decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wprowadzenie do planu
zagospodarowania przede wszystkim strefy ochrony konserwatorskiej i te strefy będą
wprowadzone w obszarze najcenniejszych obszarów zabytkowych w gminie. To jest
centrum miasta oraz otaczające centrum miasta obszary zabudowy historyczne. Również
będą wprowadzone strefy ochrony konserwatorskiej w obszarach wiejskich w terenach
które stanowią miejsce lokalizacji założeń parkowo- pałacowych ,
parków , założeń kościelnych , czy charakterystycznych innych elementów
zabytkowych które będą wymagały ochrony .
Strefie Ochrony Konserwatorskiej będą towarzyszyły
tzw. strefy ochrony krajobrazu kulturowego. Obszary ochrony krajobrazu będą
obejmowały wszystkie miejscowości, ale również całe otoczenia, które będzie
związane ze strefą ochrony konserwatorskiej,
Trzecim elementem niezbędnym do wprowadzenia w
planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego będzie trzeci rodzaj
strefy, czyli strefa istotna dla wartości krajobrazowych i kulturowych gminy to
jest strefa ochrony wglądów widokowych.
Oprócz zagadnień przestrzennych i komunikacyjnych i
dotyczących infrastruktury technicznej a infrastruktura w studium zakłada
przede wszystkim uporządkowanie gospodarki ściekowej i uzbrojenie terenu ,
również adaptuje istniejące sieci które przebiegają przez obszar gminy , to
również zakłada przede wszystkim całkowite
uporządkowanie i zapewnienie
pełnej obsługi obszaru w zakresie infrastruktury technicznej , tym zagadnieniom towarzyszą zagadnienia ochrony środowiska
przyrodniczego i zagadnienia związane z ochroną przyrody .
Studium rejestruje wszystkie wydane, czy
ustanowione obszary podlegające ochronie, proponuje objęcie szczególna ochroną
poprzez realizacje w formie prawnej i ustalanie planistyczne w przyszłych planach
zagospodarowania obszaru Doliny Budzówki.
Rola studium w zakresie kształtowania warunków
ochrony środowiska przyrodniczego z punktu widzenia formalnego jest jak gdyby
tutaj służebna. Natomiast musi uwzględniać te dotychczasowe decyzje i określać je,
jako ramy działalności gospodarczej i gospodarki przestrzennej.
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała,
że komisja pozytywnie, lecz nie jednogłośnie zaopiniowała projekt w/w
uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję nad projektem uchwały. Poinformował również, że po dyskusji radni
będą głosować rozstrzygnięcia, wnioski i uwagi.
Radny
Stanisław Nędza, odniósł się do wypowiedzi przewodniczącego rady, podkreślając że
ustawa o planowaniu przestrzennym mówi że nie tylko uwagi nierozstrzygnięte
tylko uwagi wszystkie jakie wpłynęły - Rada
ma prawo rozstrzygać. Te, które burmistrz uwzględnił możemy odrzucić, uwagi,
które nie uwzględnił rada może uwzględnić.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poprosił o wypowiedź panią kierownik w kwestii
zgłoszonej przez radnego Nędzę.
Grażyna
Grzeszczak, odpowiedziała, że ustawa mówi ogólnie o rozpatrzeniu uwag.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał czy
to co zgłosił radny Stanisław Nędza ma uzasadnienie i czy Rada powinna głosować
uwagi uwzględnione i nieuwzględnione ? ,
Czy tylko uwagi nieuwzględnione?
Grażyna
Grzeszczak, podkreśliła że w swojej wypowiedzi opierała się na przepisie prawnym
, a radny Nędza może się posiłkuje orzeczeniami dodatkowymi.
Radny
Stanisław Nędza, odpowiedział, że tak i jest to rozwinięcie art. 12 w komentarzu pana
Bąkowskiego. Jest tam również poparcie wyrokami sądów.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, rada gminy powinna rozstrzygać uwagi, które nie
zostały uwzględnione. Jednocześnie, jeżeli rada wyrazi zgodę i będzie chciała
również debatować nad uwagami uzgodnionymi to będzie musiała to zrobić.
Czy radny ma uwagi, które zostały uwzględnione
przez burmistrza a pan, ma do nich zastrzeżenia? Czy ktoś ma jeszcze może
jakieś uwagi?
Radny
Stanisław Nędza, zadał pytanie czy radni wszyscy wiedzą o uwagach uwzględnionych przez
pana burmistrza?
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odpowiedział, że nie wiedzą, bo nie mamy tych uwag.
Poprosił o skserowanie uwag i dostarczenie radnym.
Radny
Ryszard Barański, stwierdził, że jest ustawa o planowaniu przestrzennym, która w pkt.
12 mówi, że " burmistrz przedstawia radzie gminy do uchwalenia projekt studium
wraz z lista nieuwzględnionych uwag, o których mowa w pkt. 11.
Prawo rady jest takie -Studium uchwała rada gminy
rozstrzygają jednocześnie o
sposobie rozpatrzenie uwag wszystkich w których mowa w art. 11 i 12
.
Uznał, że rada powinna wszystkie uwagi, jako rada rozstrzygać.
Sebastian
Kujacz - radca prawny, z komentarza do ustawy o planowaniu przestrzennym
wynika że wójt przedstawia wojewodzie uchwałę o uchwaleniu studium, uchwała ta podlega
przedstawieniu z załącznikami oraz rozstrzygnięcia o sposobie rozpatrzenie
nieuwzględnionych wniosków. Czyli z komentarza wynika jasno ze tylko nieuwzględnione
wnioski.
Radny
Stanisław Nędza , stwierdził że tak jest po uchwaleniu uchwały . A rada jest na etapie
jej uchwalania.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał pod głosowanie czy rada chce rozpatrywać
uwzględnione uwagi przez Burmistrza ?
Radna
Ewa Figzał, stwierdziła, że z dyskusji zrozumiała że są uwagi uwzględnione i są
uwagi nieuwzględnione. Uwagi uwzględnione sankcjonują określoną rzeczywistość przestrzenną
, Rada będzie rozstrzygać uwagi nie uwzględnione i głos radnego Nędzy
skierowany jest w tym kierunku ze przyjęcie być może uwag negatywnie ocenionych
przez Burmistrza może doprowadzić do sprzeczności prawnej w całym studium. W związku z tym żeby to było spółce Rada
powinna wiedzieć, jakie są uwagi.
Radny
Ryszard Barański, zapytał, jakie działki będzie obejmował park technologiczny?
Grażyna
Grzeszczak odpowiedziała ze wszystkie działki do ulicy Rzecznej.
Radny
Ryszard Barański, tzn., zamienione też dla pani Wojtaczkowej?
Grażyna
Grzeszczak, odpowiedziała, że między innymi te działki.
Radny
Ryszard Barański, zapytał o tereny górnicze - czyje są to tereny?
Grażyna
Grzeszczak, stwierdziła, że z jej wiedzy są to tereny prywatne oraz Nadleśnictwa.
Radny
Ryszard Barański , przypomniał zgłoszoną uwagę ze na str. 40 w pkt. 9
jest nieaktualny zapis - w zakresie gospodarki odpadami zakłada się
ustalenia w ramach Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku zasad segregacji i
utylizacji składowania odpadów oraz lokalizacji realizacji użytkowania
składowiska -
Tego nie powinno być. Druga uwaga dotyczyła str. 41
utrzymanie i preferowanie eksploatacji złóż kopalni w sposób najmniej
uciążliwy dla środowiska - powinno być dopisane poprzez budowę bocznic
kolejowych dla nowo otwieranego wydobycia.
Ważna rzecz, która to powinna się znaleźć w studium
to -żeby zakazać w ogóle budowy na terenach zalewowych wszystkich obiektów.
Zapytał, kto dopisał i na czyj wniosek na pkt. 10
gdzie było samo PH - tereny powierzchniowej eksploatacji kopalin dopisane P kto
zaproponował ?
Grażyna
Grzeszczak , stwierdziła że na pierwszej stronie jest wymieniony zespół autorski
, są to osoby które to sporządzały. Zmiany mogły być dopisywane na wniosek pisemny.
Podkreśliła, że nie jest autorem dokumentu i nie odpowie na to pytanie.
Wojciech Korpal - przedstawiciel Biura
Projektowego z Jeleniej Góry, stwierdził, że na to pytania nie odpowie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił radnego
Barańskiego o sprecyzowanie wniosków na piśmie.
Radny
Ryszard Barański, wypowiedział się odnośnie lokalizacji wielkoobszarowych obiektów
handlowych uznał że należy wychodzić z obiektami tymi nie w obszar miasta tylko
poza obszar miasta.
Wnioskował o to, aby na str. 43 w pkt. 4 wykreślić
zapis na obszarze miasta tylko na obrzeżach miasta. Wszędzie takie obiekty są
wskazywane właśnie na obrzeżach miast.
Radna
Stanisława Mika, zwróciła uwagę że Wieża Ciśnień jest na ul Staszica jest to droga
wojewódzka a w tym zapisie nie ma objazdu tej ulicy, tak jak była kiedyś
planowana mała obwodnica łącząca 8 koło stacji benzynowej w kierunku Wrocławia,
miała ona przebiegać aż do drugiej stacji benzynowej. To nie zostało ujęte w studium.
Wojciech
Kopal, odpowiedział, że dla drogi wojewódzkiej została zaproponowana droga
obwodnicowa, która pozwoli odciążyć z ruchu tranzytowego, który jest
utrudnieniem.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, wyjaśnił, że to, co zostało nazwane małym łączniczkiem
za 25 mln zł. to nie jest całość tylko jest to etap inwestycji, która nazywa
się obejściem Ząbkowic Śląskich w ciągu drogi wojewódzkiej 382.
Do czasu, kiedy ta tzw. mała obwodnica powstanie
ten tranzyt będzie się odbywał między ulicą Żeromskiego, Staszica do
Ziębickiej. Natomiast, kiedy w momencie już podpisana umowa będzie zrealizowana,
co nastąpi w 2012 roku w październiku zgodnie z umową powstanie łącznik między
drogą krajową nr 8 od strony południa do wylotu z Ząbkowic Śląskich do ulicy Kamienieckiej.
Następny etap programu funkcjonalno- użytkowego zakłada drugi etap budowę
łącznika między ul. Kamieniecką i Ziębicką to jest całość projektu.
Na mapie, która jest teraz widać szara linię, przerywaną
biegnącą od północy do południa, która jest ciągiem wpisanym w projekt drogi
S5, zaprojektowanym w Wojewódzkim planie przestrzennym, z którego wynika, iż
droga wojewódzka nr 8 przestanie pełnić funkcje drogi krajowej po wybudowaniu
drogi S5.
Oznakowanie, które powstanie nie wcześniej niż po
wybudowaniu tego etapu między 8 od południa do Kamienieckiej, czyli jesień 2012
pozwoli wyeliminować tranzyt wewnątrz miasta pojazdów ciężkich. Zaznaczył że
podpisana umowa jest w trakcie realizacji.
Zwrócił uwagę również na fakt, ze budżet województwa
dolnośląskiego, Regionalny Program Operacyjny oraz Gmina, Zabkowice Śląskie
złożyły się na kwotę 23 mln zł. aby
wybudować w ciągu do dwóch lat cały odcinek miedzy 8 a ul. Kamieniecką. Nie oznacza
zakończenia inwestycji. Wybudowanie łącznika umożliwia wyeliminowanie tranzytu
pojazdów ciężkich przez miasto.
Radny
Ryszard Barański, zaprotestował że dopiero dostał ważny dokument i nie zdążył się z nim zapoznać.
Między innymi z uwag uwzględnionych jest zgoda
burmistrza na uwagi pana Andrzeja Urbańskiego, który chce budować domy jednorodzinne.
Dokument ten jest bardzo ważny i nie może być tak
że radni nie zdążą się z tym zapoznać. Zaproponował przerwać obrady w tym
punkcie i abyśmy mieli czas na
zapoznanie się z całym materiałem w
sprawie .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, uznał, że skoro radny był tak bardzo
zainteresowany tym studium to mogł wcześniej prosić o uwagi, które zostały
uwzględnione.
Radny
Stanisław Nędza, przypomniał, że na posiedzeniu komisji Gospodarczej radni prosili o dostarczenie
projektu protokółów z dyskusji nad tym studium i do dnia dzisiejszego nie
otrzymaliśmy tego.
Odniósł się
do sprawy Kopalni w Braszowicach - w pierwszej wersji w 2007 roku było
zaznaczone tylko złoże Gabra, był to teren na moją uwagę pan burmistrz uwzględnił,
bo nie było tam napisane, że obowiązuje plan przestrzenny od 2000 roku że jest
to pod zakład utylizacji.
W 2008 roku Zakłady Magnezytowe Grochów - składają uwagę
gdzie należy nanieść plan przestrzenny w sprawie zakładu i biuro wg wskazań,
które obowiązywały, bo wtedy obowiązywał plan przestrzenny, który był zatwierdzony,
ale na wniosek Wojewody Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił ten plan przestrzenny,
który mówił o tej kopalni, czyli de facto nie ma tego. W zapisie tego planu
było cos takiego że traci moc uchwała z 2000 roku w sprawie Zakładu Utylizacji.
Jeżeli uchylił Wojewódzki Sąd całą ta uchwałę to pan burmistrz, pani kierownik
powinna zgłosić ten fakt do biura, które projektowało i najprawdopodobniej wprowadziłoby
spowrotem to, co było na pierwszej mapie.
Na dzień dzisiejszy nie powinno być tego, bo ten
plan nie obowiązuje powinniśmy wrócić do uchwały podjętej w 2000 roku, - czyli
tu powinno być NU. Teren ten jest zachowany, powinny być linie ograniczające i wracamy do tego że w tym studium powinny być wszystkie wytyczne do tego aby w planie przestrzennym było co ma być
w nim zachowane.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, stwierdził że podstawowe założenie jest takie;
zmiana studium jest punktem wyjścia do uchwalania, czy do rozpatrywania planu a
nie odwrotnie. Istniejący plan nie jest dla nas czymś, co nas krepuje, ogranicza
w swobodzie decyzyjnej. Odwrotnie - Nie wolno uchwalić planu, który byłby
niezgodny ze studium. Natomiast my nie zmieniamy studium , kolejność zdarzeń
jest taka a nie inna .
W tej chwili możemy utrzymać to co istnieje, możemy
to zmieniać ustalając rodzaj ram - wytycznych do
ustaleń szczegółowych jakie
ustala plan.
Studium jest okazją do utrwalenia tego co jest ,
albo do tego aby to zmienić .
Jestem za tym aby w tym przypadku dokonać zmiany , ta
zmiana będzie sytuowała gospodarczo ten
rejon gminy , jak i całą gminę w o wiele korzystniejszej sytuacji niż to co jest obecnie.
Radny
Ryszard Barański , zwrócił się do burmistrza twierdząc że prawo mówi inaczej . W studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające
w szczególności z dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia
terenu.
Na tym terenie, w planie zagospodarowania miało być
wysypisko odpadów komunalnych i taki plan mamy co do tego terenu.
Nie można zakładać w tym miejscu ze tam ma być kopalnia
. Można zaznaczyć ze tam jest złoże ,
ale nie można zaznaczać że tam będzie to
kiedy nie zmienimy planu zagospodarowania
który obowiązuje .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, podkreślił, że pan radny interpretuje wąsko
zapisy.
Studium jest ustaleniem pierwotnym w stosunku do
planu. Dopóki nie ma studium- zmiany
planu obowiązuje to, co jest.
Można mówić , że tam będzie wysypisko śmieci, ale są
to utopijne hasła. Nie ma zgody społecznej na to, a przynajmniej nie ma jej obecnie.
Studium jest punktem wyjścia do uchwalenia planu
lub do jego zmiany. Natomiast nie można założyć ze obowiązujący plan, krępuje tych,
którzy uchwalają studium.
Wojciech
Kopal, kontynuując stwierdził, że ten dokument jest uchwalany przez radę i
każda propozycja zagospodarowania przestrzennego określona jest suwerenną
decyzją gminy. Te decyzje są podbudowywane dotychczasowymi ustaleniami planu
zagospodarowania przestrzennego, inwentaryzacją, przede wszystkim zgłoszonymi wnioskami
i dlatego też w toku opracowania studium uwarunkowań tego projektu ten teren
się znalazł właśnie w takiej formie jak tutaj został zaproponowany.
Nie ma żadnych przeszkód formalnych żeby nie
weryfikować dotychczasowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium zagospodarowania,
nie weryfikować innych programów, które były do tej pory przewidziane do tego terenu.
To jest jak gdyby nowy etap, otwierający podejście do tego obszaru. Państwo
możecie nie przyjąć tego rozwiązania, bo to będzie decydowało tylko od waszej
decyzji. Natomiast studium stanowi jak gdyby punkt "O" , do dalszych prac
planistycznych , do dalszych działań , zgodnie z założonymi celami . Jest to etap jak gdyby otwierający
możliwość zagospodarowania.
Warunki zapisane w ustawie prawo geologiczne i
górnicze , jak i również w związku z wprowadzeniem strefy ochrony
konserwatorskiej , wogóle weryfikuje ten dotychczas przygotowany plan
zagospodarowania przestrzennego , bo ten plan który w zasadzie jest
merytorycznie przygotowany to po tym uchwalonym
studium zagospodarowania przestrzennego będzie podlegał jak gdyby, będzie
weryfikowany z punktu widzenia zasad ochrony środowiska i z punktu widzenia
zasad ochrony środowiska
kulturowego i się może okazać że
zupełnie inaczej ta docelowa granica w planie zagospodarowania i w eksploatacji będzie wynikała .
Podkreślił, że wprowadzona strefa ochrony konserwatorskiej
diametralnie zmienia sytuację inwestorów.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , przypomniał, że był wniosek radnego Ryszarda Barańskiego
aby przerwać procedowanie nad tym projektem uchwały , ponieważ nie miał
możliwości zapoznania się z załącznikiem , któren otrzymał dzisiaj o uwzględnionych uwagach przez
pana Burmistrza .
W związku z tym chciałbym aby Wysoka Rada zadecydowała
czy dalej procedujemy czy jesteśmy za
wnioskiem radnego Barańskiego .
Głosowanie nad wnioskiem o zakończenie procedowania
nad uchwałą i powrócić do rozpatrzenia projektu uchwały w najbliższym czasie?
Głosowanie : 6 za , 7 przeciwnych , 2 głosy
wstrzymujące .
Rada przystąpiła do procedowania nad projektem uchwały.
Radna
Ewa Figzał , poprosiła o wyjaśnienie , przyjmujemy studium uwarunkowań i kierunków
rozwoju gospodarczego i na obszarze o którym mówił pan Nędza wprowadzamy nową rzeczywistość
przestrzenną tam obowiązuje na ten
moment plan przestrzennego zagospodarowania na określonym obszarze - co
się dzieje z tym obowiązującym planem ?
Grażyna
Grzeszczak, nawiązała do art. 9 ustawy o planowaniu przestrzennym. Przypomniała,
że w marcu radni podjęli uchwałę o nowej strategii rozwoju gminy Ząbkowice,
jest to strategia na lata 2010-2017, odczytała
zapis ze strategii gdzie zapisane jest że Gmina posiada złoża surowców skalnych
, które mogą posłużyć jako kolejny element
rozwoju gospodarczego gminy. Pozwoli to na dodatkowe zasilanie budżetu środkami
finansowymi wpływającymi za prowadzenia działalności w tym sektorze....
Radna
Ewa Figzał, pytanie brzmiało nie, jakie jest uwarunkowanie kierunków rozwoju tego
obszaru? pytanie było inne - wprowadzamy
nową rzeczywistość przestrzenną w tym studium na obszarze Braszowic -
obowiązuje tam dotychczasowy plan przestrzennego zagospodarowania na konkretnym
obszarze - jeżeli przyjmiemy tą strategię - co się dzieje z tym planem?
Grażyna
Grzeszczak , jeśli państwo przyjmiecie stadium w którym jest rozwiązanie że teren
przeznacza się jako teren eksploatacji ,
w ślad za tym plan zagospodarowania
straci swoją wartość przy przyjęciu nowego planu.
Radny
Ryszard Barański, uznał że nikt nie jest przeciwko rozwojowi kopalnictwa w Ząbkowicach,
ale na str. 41 jest zapis - utrzymanie i preferowania eksploatacji złóż kopalin
w sposób najmniej uciążliwy dla środowiska. O to nam chodzi, aby był
zrównoważony rozwój tej gminy. Musimy zapewnić pewne elementy chroniące
mieszkańców.
Nic nie mamy przeciwko kopalnictwu, tylko musi to
być zrównoważony rozwój i najmniej uciążliwy dla mieszkańców.
Jan
Stelmach sołtys wsi Braszowice , przypomniał że teren poprzedni, który
kopalnia przekazała na wysypisko , mieszkańcy Braszowic nie
wyrazili zgody na budowę wysypiska i tu
obecny pan radny Nędza , wówczas kiedy
prowadził akcję przeciwko budowie wysypiska stwierdził że tam jest magnezyt i tego nie
wolno zasypywać .
Zaapelował do pana radnego Nędzy i poprosił - ten teren,
który ma być przekazany nie winem czy to będzie kopania magnezytów Grochów?, czy
to będą kamieniołomy - mieszkańcy Braszowic wszyscy wyrazili zgodę żeby ten teren
przekazać, jako teren górniczy. Mieszkańcy są za tym, aby ten zakład działał.
Radna
Jolanta Mitręga, zapytała sołtysa, czy mieszkańcy Braszowic, również wyrazili zgodę żeby
przez ich wieś jeździły samochody 40 i więcej tonowe?
Jan
Stalmach, sołtys wsi Braszowice odpowiedział, że
do zakładu magnezytowego Grochów jest dojazd od strony Barda .
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski, jeśli chodzi o kwestie górnicze , to transport w miarę
możliwości powinien się odbywać transportem kolejowym .
Zaznaczył , że przedsiębiorcom zależy na tym żeby
posiadać bocznicę Kolejową.
Teren który jest, jest zagospodarowany do
dziesiątek lat jako teren górniczy i odbywa się wydobycie i nie stanowi żadnej
uciążliwości dla mieszkańców Braszowic i również ta kopalnia która istnieje, jak
również ta która powstanie powinien korzystać naszym zdaniem z bezpośredniej bliskości
drogi krajowej nr 8. Kilka km daje na terenie gminy Bardo znajduje się bocznica
i mieszkańcy ani jednej ani drugiej gminy nie mają styczności bezpośrednio z wywozem.
Uważamy że kompletnie nieracjonalne ze względu również
na kolizje z przyszłą drogą ekspresową , czy obecni krajową nr E8 byłoby wrysowywanie tutaj jakiej
kolwiek bocznicy ,również z
innego względu - zainteresowana
kopalnia Bartnica, która dzisiaj prowadzi urobek , jeżeli ta
kopalnia byłaby zainteresowana taką bocznicą na pewno dałaby taką uwagę. Natomiast
ten przedsiębiorca ma zorganizowany transport i to w sposób bezkolizyjny.
Radny
Stanisław Nędza , odniósł się do wypowiedzi sołtysa - w 2000 roku to pan był inicjatorem żeby oddać tą ziemię dla Gminy żeby Grochów nie
płacił podatku do Gminy!
To pan stał na czele tego aby powstał tam zakład
utylizacji - jak to miałoby być pięknie . Wtedy nie patrzono na to że Gmina
traci na wpływach . Nie brano pod uwagę tych uwag które my składaliśmy że
trzeba naprawdę dużo pieniędzy , że unijne dyrektywy mówią że nie można robić
zakładu utylizacji na terenach pokopalnianych. Dostaliśmy odpowiedź , że tam
nie ma żadnych terenów górniczych, nie ma żadnych minerałów.
Radny
Franciszek Gawęda , stwierdził że pan sołtys Stalmach powiedział jedną
istotną rzecz , że mieszkańcy Braszowic , jest za tym aby ta kopalnia powstała .
Chcąc mieć spokój sumienia - mamy takie cos jak
instytucje konsultacji społecznych , jeżeli większość mieszkańców lub całość jest za tym aby rozszerzyć działalność
kopalni , jeżeli większości mieszkańców
nie przeszkadza ruch , oraz uciążliwości wynikające stad
również dla przyrody i do otaczających tam terenów objętych ochroną konserwatora zabytków to chciałabym mieć
jasność w podjęciu decyzji taką ze rzeczywiście tak jest .
Nie chciałabym podjąć decyzję wbrew tym mieszkańcom
oraz nie chciałabym ich uszczęśliwiać ich na siłę. Jeśli po konsultacjach
mieszkańcy dojdą do wniosku ze tam
powinna być kopalnia czy też tereny odkrywkowe to wówczas rada
miejska powinna podjąć jeszcze raz debatę i na podstawie tych
konsultacji biorąc je pod uwagę podjąć
decyzje .
Radny zgłosił wniosek aby wykorzystać instytucje konsultacji społecznych do tego abyśmy my jako radni mieli świadomość tego jaką podejmujemy decyzje w tym zakresie.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , stwierdził że rada miejska nie otwiera w tym
momencie tam kopalni , natomiast mieszkańcy byli poinformowani o wyłożeniu do wglądu studium i nie mamy w uwagach nic .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , stwierdził że radny Gawęda ma rację że tak strategiczne rozstrzygnięcia jakie są w
zakresie studium czy planowania przestrzennego należy konsultować ze społecznością lokalną , której to dotyczy i właśnie dlatego nie ma bardziej konsultowanego
dokumentu w radzie jak plan i studium.
Były wyłożenia, były debaty publiczne nie jest mi
nic wiadome żeby ktoś zgłosił zastrzeżenie do takiego zapisu i uważam ze
mieszkańcy mogli się wypowiedzieć i z reszta uczestniczyli w debacie.
Radny
Henryk Zięba, stwierdził, że dyskusja nic nowego nie wnosi. Zgłosił wniosek o zakończenie dyskusji.
Radny
Ryszard Barański, zwrócił się do burmistrza - panie burmistrzu o ile pamiętam przez 4
lata naszej kadencji nie przeprowadzono żadnej konsultacji społecznej zgodnie z
ustawą o samorządzie gminnym i zgodnie z zapisami uchwały rady - że w ważnych
sprawach dla społeczności ząbkowickiej powinny być przeprowadzane konsultacje
społeczne.
Zdaniem radnego większość mieszkańców nie wie, że
było wystawione studium i że mogli oni wnieść takie uwagi.
Radny
Stanisław Nędza, skierował pytanie do sołtysów obecnych na sesji czy w miesiącu lutym
otrzymali od gminy ogłoszenie, że będzie wyłożone studium?
Podkreślił, ze
takich obwieszczeń nie było na wioskach, było takie ogłoszenie na BIP-ie , było
powieszone ogłoszenie na górze Urzędzie na korytarzu . Nie było takiego
ogłoszenia przed urzędem.
Nie było obwieszczeń, nie było robionego protokołu
z ostatniej dyskusji publicznej. Nie było również to nagrywane. Ponadto stwierdził , że w załączniku o
zabytkach w części tekstowej jest napisane że mamy 8 fortów a w załączniku do
zabytków jest tylko 1 fort zapisany. W rejestrze zabytków jest 8 wpisanych,
jest dużo rzeczy niezaktualizowanych.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał pod głosowanie wniosek radnego Henryka
Zięby o zamkniecie dyskusji nad projektem uchwały w sprawie studium uwarunkowań
.
Głosowanie: 9 za, 7 przeciw, 2 wstrzymujące się.
Dyskusja została zamknięta.
Przegłosowywanie uwag nieuwzględnionych przez Burmistrza
. Uwag jest 28
Przewodniczący Andrzej Dominik zapytał czy czytane będą
uwagi w całości czy tylko nr . uwag .
Radna
Danuta Wojtaczka , zaproponowała aby glosować to jako jedną uwagę .
Radny Stanisław Nędza , zapytał panią
Wojtaczkę - jak pani może
zagłosować nad uwagą 25 gdzie chodzi o
część zalewową ?
Radna
Danuta Wojtaczka , w sprawie studium stwierdziła że
nie jest profesjonalistą i uważa że
fachowcy podpisali się pod tym dokumentem i uznała że głosować będzie zgodnie ze swoim sumieniem .
Radny
Ryszard Barański , złożył wniosek formalny aby głosować to osobno , bo blokiem nie
można , gdyż dotyczą uwagi różnych problemów.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie wniosek, aby nad każdą
poprawką głosować osobno.
Głosowanie: 10 głosów za, 3 głosy przeciw i 4 głosy
wstrzymujące się.
Każda poprawką będzie głosowana osobno.
Uwaga
nr 1
Głosowanie:
W związku z wieloma pytaniami odnośnie wątpliwości,
co do głosowania przewodniczący Rady miejskiej zaproponował 5 minut przerwy.
Po
przerwie kontynuowano obrady.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
w związku z tym że są różne
uwagi w różnych kwestiach odnośnie załącznika nr 5 raz jeszcze
wrócił i złożył wniosek aby rada
przegłosowała załącznik nr 5 blokiem . Albo uwzględniamy wszystkie uwagi albo
ich nie uwzględniamy .
Radny
Janusz Labok , zadał pytanie odnośnie pkt. 11 , jest tam uwaga nie uwzględniona ,
natomiast potem jest uwzględniona . Poprosił o wyjaśnienie.
Wojciech
Kopal , wyjaśnił, że ze
względów formalnych
musieliśmy powiedzieć że w pewnym
momencie przy rozpatrywaniu uwag - burmistrz tej uwagi nie uwzględnił , bo ustawa tak mówi , że uwagi
nieuwzględnione trzeba radzie przekazać . Ale w trzecim wyłożeniu ta uwaga
została uwzględniona.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał radzie pod głosowanie wniosek aby załącznik
nr 5 przegłosować w jednym głosowaniu .
Głosowanie: jednogłośnie.
Przystąpiono do głosowania nad załącznikiem nr 5 - zapytał,
kto jest za pozytywnym rozpatrzeniem uwag
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , zwrócił uwagę
ze pytanie powinno brzmieć - czy rada
podtrzymuje stanowisko
burmistrza wskazane w załączniku nr 5 ?
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie - kto jest za
uwzględnieniem stanowiska burmistrza sformowanego w załączniku nr 5?
Głosowanie: 11 za, 7 przeciw,
Załącznik nr 5 został przyjęty.
Radny
Ryszard Barański złożył votum separatum do tej uchwały - radny uważa ze podjęcie
blokiem jest niezgodne z przepisami tzn. ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie
zmian studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i
gminy Ząbkowice Śląskie.
Głosowanie: 11 głosów za, 7 głosów przeciwnych
Radny
Ryszard Barański, odnośnie tematu uznał że ta uchwała została przeprowadzona bezprawnie,
bo nie przegłosowano moich poprawek które wnosiłem, więc uważam , że ona jest niezgodna
z prawem .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, przeprosił radnego za pomyłkę ze swojej strony i
stwierdził że mamy prawo wrócić
jeszcze do głosowania nad tym projektem
. Poprosił radnego o wnioski.
Radny
Ryszard Barański , stwierdził że dwa razy
zgłaszał te wnioski i nie będzie po raz
trzeci zgłaszał , tym bardziej że
uchwała została przyjęta .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , uchwała została przyjęta , ale nastąpiło
uchybienie ze strony przewodniczącego , i w tym przypadku możemy wrócić jeszcze
do głosowania powtórnie .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , zaproponował że przewodniczący Rady powinien
ogłosić reasumpcje głosowania tzn.
stwierdzić że głosowanie odbyło się
przedwcześnie na wskutek
nierozpatrzenia wniosku radnego .
Należy przeprowadzić głosowanie nad wnioskiem
i dopiero zakończyć głosowanie finalne.
Radny
Marek Ciapka , przypomniał że pan przewodniczący prosił dwa razy radnego
Barańskiego o dostarczenie swoich
wniosków w formie poprawek na piśmie .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zarządził
reasumpcję głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmian studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Zabkowice Śląskie .
Poprosił radnego o wnioski sformowane na piśmie .
Radny
Ryszard Barański , odpowiedział że skoro maja te wnioski być na piśmie to poprosił o 10
minut przerwy . ,
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, ogłosił 10 minutową przerwę.
Po przerwie wznowiono obrady.
Przewodniczący
Andrzej Dominik odczytał wnioski radnego
Ryszarda Barańskiego i tak pierwszy
wniosek na str., 40 pkt 4 w ppkt c -
str.38
Radny proponuje wykreślić - dopuszcza się budowę - w zamian za to wpisać
- wprowadza się obowiązek bocznic
związanych z transportem kopalin .
Głosowanie :
7 za , 10 przeciw ,
Wniosek nie przeszedł.
Kolejny wniosek na stronie 40 pkt 9
, ppkt. A - ustalenie w ramach Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku zasad
segregacji i utylizacji odpadów oraz realizacji i użytkowania
składowiska -zakładu utylizacji - pan radny proponuje wykreślić w całości ten podpunkt a .
Radny
Marek Ciapka , stwierdził że nie ma on nic
na temat wykreślenia części tego punktu
i wykreślenie w ramach Międzygminnego Związku
Celowego w Kłodzku i pozostawienie w
formie w zakresie gospodarki odpadami
zakłada się ustalenie zasad , segregacji
, utylizacji i składowania
odpadów oraz lokalizacji i realizacji użytkowania
składowiska oraz zakładu utylizacji
. czyli wykreślić tylko słowo - w ramach Międzygminnego
Związku Celowego w Kłodzku .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zapytał czy
podtrzymuje radny wniosek - czy
zgodzi się aby wykreślić te słowa ?
Radny
Ryszard Barański , stwierdził że jeśli są mądre słowa to zawsze się zgadza . Poparł wniosek.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poddał wniosek pod głosowanie
Punkt brzmi - ustalenie zasad , segregowania utylizacji składowania odpadów oraz lokalizacji ,
realizacji i użytkowania
składowiska oraz zakładu utylizacji .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, zwrócił uwagę
że w tym zapisie jest mowa o ustaleniach
, które były akceptowane w ramach Międzygminnego
Związku Celowego w Kłodzku , który jest
w trakcie procesu zamykania jego i te zasady one dalej są racjonalne tylko że nie ma tego kto
je wykreował . Wiec należałoby
znaleźć takie sformułowanie ,
które podtrzymuje propozycje przyjęte przez MZC , ze świadomością to należy uczynić ze tego związku już nie ma .
Wiec zapis brzmiałby następująco _ w zakresie
gospodarki odpadami zakłada się przyjęcie ustaleń Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku dotyczących zasad. To nie oznacza, że MZC będzie uczestnikiem
tej procedury przyszłości.
Radny
Marek Ciapka, wycofał swój wniosek, ponieważ łączymy dwa w jednym przyjęcie ustaleń
nie w ramach tylko ustaleń zawartych przez już likwidowany Związek Celowy i
popieram wniosek pana burmistrza.
Radny
Krzysztof Gnach , uznał że wniosek , który złożył pan Barański , jest
dobry.
Radna Ewa Figzał, nawiązała do wypowiedzi pana Krzysztofa ,ustalając zasady będziemy powoływać się na
kolejny dokument , wiec uważa że jest to zbędne i zaproponowała aby przychylić się .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz ,zapis miałby
brzmieć - zakłada się ustalenia zasad segregacji - czyli od słowa "w" do
słowa w Kłodzku można wykreślić .
Radny
Franciszek Gawęda , w związku z tym wróciliśmy do
wniosku pana Marka Ciapki , wobec czego
poprosił pana Ciapkę o wycofanie się jego
z ostatniej wypowiedzi i przegłosujmy wniosek Marka Ciapki.
Radny
Marek Ciapka , wyraził zgodę .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,odczytał
pkt 9 ppkt. A brzmiał - zakłada się
ustalenia dotyczące zasad , segregacji utylizacji i składowania odpadów
oraz lokalizacji i realizacji użytkowania składowiska oraz zakładu utylizacji .
Głosowanie : jednogłośnie .
Wniosek został przyjęty .
Kolejny wniosek na stronie 43 ,ppkt. 4 aby słowo
obszarze zastąpić słowem "na obrzeżach
miasta ".
Głosowanie : 7 za , 9 przeciw i 1 głos wstrzymujący
Wniosek nie przeszedł.
Radny Stanisław Nędza, poprosił
radnych aby przerobili spis treści z
całym studium , bo od 31 strony spis nie
zgadza się ze stronami . To należy
poprawić .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , podziękował radnemu i poprosił o wyjaśnienie .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , wyjaśnił że
dokument jest edytowany w programie Word numery stron są utrwalone do
kartki danej , dokument zaś w zależności
tego jaką czcionkę się zastosuje oraz parametry druku , może przesuwać materiał
całymi akapitami . Stad numeracja stron nie jest istotna , nie ma takiego
znaczenia jak numeracja działów , rozdziałów , paragrafów danego dokumentu
. Paginacja stron nie ma istotnego znaczenia co
do podziału dokumentu.
Radny
Krzysztof Gnach , w odniesieniu do tego co pan radny Nędza zauważył, radny również
zwrócił uwagę na załącznik nr 2 do studium . W myśl tego wykazu w Ząbkowicach
istnieje plac Wolności ?
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, należy zmienić
pl. Wolności na Plac Jana Pawła II .
Radny
Stanisław Nędza , stwierdził ze należy dopisać
te 7 brakujących fortów .
Radny
Krzysztof Gnach , załącznik nr 2 powinien ulec uaktualnieniu , bo jest zdezaktualizowany .
Radna Stanisława Mika , również
zgłosiła uwagę do załącznika , wieża
ciśnień zabytkowa mieści się przy ulicy
Staszica a nie ul. Batalionów Chłopskich
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , podziękował za wniesioną uwagę .
Radny
Stanisław Nędza , powrócił do sprawy fortów, nadmienił ze w załączniku jest dodatek
stanowisk archeologicznych są te forty wpisane ze są one w rejestrze zabytków .
te forty są wpisane i powinny być
również tutaj wpisane .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poprosił o wyjaśnienie .
Wojciech
Kopal , jest to warstwa informacyjna
studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania , w niedalekim czasie spis będzie i tak nieaktualny, bo konserwator
będzie podejmował nowe decyzje o wpisanie do rejestru. Jest to sprawa do skorygowania . natomiast nie ma znaczenia
prawnego jeśli chodzi o ustalenia studium.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zaproponował ze uwaga
radnego Nędzy zostanie dopisana .
Sprawa wieży
ciśnień również zostanie poprawiona
oraz plac Wolności .
Radni wyrazili zgodę na te poprawki .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, przeprosił
za powstałe zamieszanie . Wyjaśnił ze
materiałem źródłowym sprzed dwóch
lat do sporządzenia tego wykazu był
dokument , który sporządził Wojewódzki Konserwator zabytków a wpisanie obiektów
przy Placu Wolności czy ulicy Cmentarnej , która jest -
wpisanie do tego rejestru następowało
wtedy kiedy te ulice tak się nazywały .
Panowie projektanci oparli się na tym materiale źródłowym i korekta oczywiście
jest zasadna. Natomiast błędu w sensie technicznym nie było.
Radny
Ryszard Barański zapytał czy studium uzyskało od Gminnej Komisji Urbanistyczno -
Architektonicznej opinie w tym temacie ?
Ponadto zapytał przewodniczącego rady - czy wie o
tym że po wystawieniu studium były nanoszone poprawki - a jest to niezgodne z
przepisami prawa?
Grażyna
Grzeszczak, odpowiedziała że jest dokument z posiedzenia komisji , dokument ten
został przekazany do biura , bo będzie elementem dokumentacji planistycznej .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , stwierdził ze gdyby radny wystąpił wcześniej o
ten dokument na pewno zostałby on udostępniony .
Radny
Stanisław Nędza , odpowiedział radnemu Barańskiemu że jak jest dane do publicznego wglądu
to mogą być zmiany wprowadzane w studium
, bo wszystkie uwagi , które będą
uwzględnione to trzeba
nanieść do studium .
Radny
Ryszard Barański, nie zgodził się z panem Nędzą . Zacytował ustawę która mówi - wprowadza
się zmiany wynikające z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnień ...
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
w związku z brakiem głosów zamknął
dyskusję i poddał po głosowanie projekt uchwały .
Głosowanie
: 11 głosów za , 7 głosów przeciw
Rada przyjęła uchwałę .
2.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
przedstawił projekt uchwały o zmianie
statutu Gminy Zabkowice Śląskie
( projekt uchwały stanowi załącznik do
protokołu)
Poddał projekt pod głosowanie ;
Głosowanie
18 głosów za
3.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie
wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2010 rok .
( projekt uchwały stanowi załącznik do
protokołu)
Radny
Ryszard Barański, wniósł poprawki w dziale 750 administracja publiczna rozdział 75058 działalność
informacyjna, kulturalna prowadzona
za granicą jest 50 tys. zł. zmniejszenie o kwotę 5 tys zł.
Rozdział
75075 Promocja jednostek samorządy terytorialnego zmniejszenie o 5 tys.
i zwiększenie w dziale 854 Edukacja , Opieka
Wychowawcza rozdział 85412
kolonie, , obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży , zwiększenie o 10 tys. zł. - dofinansowanie
wypoczynku dzieci i młodzieży w okresie wakacji .
Uzasadnił to tym, że była straszna powódź i
chciałby aby te pieniądze zostały wysłane i umożliwiły pobytu dodatkowych
dzieci na kolonie.
Wniosek jest słuszny i zasadny i poprosił radnych o
przychylenie do wniosku.
Jak również zaapelował o to, aby zbierać pieniądze
dla powodzian?
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, stwierdził że w sprawach różnych chciał również poprosić
radnych o wsparcie finansowe dla powodzian. Ponadto zaznaczył że zbiórki są
prowadzone wśród rolników i aby pomóc powodzianom.
Radny
Marek Ciapka , w odniesieniu do wniosku radnego Barańskiego stwierdził że na chwilę
obecną nie wiemy kto jest adresatem tej pomocy ? , Nie wiemy czy mamy możliwość
techniczną rozszerzenia pomysłu kolonii nad morzem w Jarosławcu? Uznał , że na
podjęcie takiej uchwały jest czas. W pierwszej kolejności należy znaleźć
adresata takie pomocy.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,zwrócił się do pani Skarbnik czy w tym momencie
rada może przyjąć propozycje zgłoszona przez radnego. Czy mamy możliwość w dniu
dzisiejszym dokonać takich zmian?
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna , odpowiedziała że nie widzi możliwości
przekazania środków na jakaś gminę , a jeśli już to musielibyśmy znać konkretne
osoby . Poza tym należy zapoznać się z wykonaniem na poszczególnych rozdziałach,
czy są tam wolne środki na dokonanie zmiany planu.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał radnego Brańskiego czy wniosek mógłby być rozpatrzony
na najbliższej sesji, a pani skarbnik zapozna się czy są środki?
Radny
Ryszard Barański, stwierdził że przykro mu jest że debatujemy nad taką drobna sprawą
gdzie jest taka tragedia.
Radna
Ewa Figzał, przypomniała, że na komisji Gospodarczej był głos w dyskusji w tym temacie
i mówiliśmy o możliwości wyasygnowania takich środków z budżetu. Zatem decyzja
należy do obecnych?.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał wniosek radnego Barańskiego pod głosowanie.
Głosowanie: 10
głosów za ,5 głosów przeciw , 3 głosy wstrzymujące się .
Radny Ryszard Barański , podziękował w imieniu
dzieci .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik, poddał pod głosowanie
projekt uchwały wraz z przyjęta
poprawką
Głosowanie: 18 głosów za ,
Uchwała
została przyjęta.
3.
Grażyna
Grzeszczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie
zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Zabkowice
Śląskie z naniesioną poprawką autorską Burmistrza.
Przewodniczacy
Andrzej Dominik , przypomniał wniosek z komisji aby dopisać do projektu uchwały że
rada Gminy w wyjątkowych sytuacjach może odstąpić od zwrotu zastosowanej ulgi w
ramach wykupu mieszkania .Poinformował że opinia radcy prawnego w sprawie tego
wniosku jest negatywna - nie może być takiego zapisu.
Radny
Franciszek Gawęda, zgłosił wniosek dotyczący rozdziału V zasady użytkowania lub najmu
lub dzierżawy - proponuje aby w § 14 .1 pkt 4 = wykreślić ppkt c i d . Oraz punkt 7
Grażyna
Grzeszczak , odpowiedziała że tak nie może
być . Poprosiła aby wrócić do par 14 pkt. 1 - wyraża się zgodę , czyli
państwo wyrażacie zgodę burmistrzowi ze bez przetargu może dzierżawić . A tu dajecie
wniosek inny.
Radna
Ewa Figzał, zgłosiła wniosek o dopisanie w § 7 rozdział III - zwalnia się z obowiązku zbycia w
drodze przetargu nieruchomości po uprzednim pisemnym poinformowaniu Rady
Miejskiej , gdy o ich nabycie ubiega
się wyłącznie jeden podmiot . Taki sam
zapis proponuje do § 14 pkt. 1 - wyraża się zgodę na odstąpienie od obowiązku bez przetargowego
trybu zawarcia umowy użytkowania , wydzierżawienia lub najmu nieruchomości na czas
oznaczony nie dłuższy niż 3 lata , lub na czas nieoznaczony , oraz na ponowne zawarcie
umowy po okresie 3 letniej dzierżawy , której przedmiotem jest ta sama
nieruchomość , w przypadku i to dopis -
po uprzednim pisemnym poinformowaniu rady Miejskiej .
W § 15 pkt 1 - zamiana nieruchomości może nastąpić w przypadku
uzasadnionych interesem Gminy w szczególności - po słowie Gminy , po uprzednim pisemnym
poinformowaniu rady miejskiej , a w szczególności .
Propozycje zmian do tej uchwały wynikają z tego aby zachować zasadę jawności i zasadę
przejrzystości działań pana burmistrza żeby później
nie było zarzutu , że ktoś nie
wiedział o takich a nie innych działaniach .
Nie jest to forma wstrzymywania , czy ograniczania
kompetencji burmistrza , ale jest to forma możliwości poinformowania Rady o takich
działaniach . Jest to również forma dbałości o mienie gminy za które my jako
radni odpowiadamy.
Radny
Ryszard Barański, poprał wniosek dot. § 14, pkt 4 ust. C - wykreślenie tego punktu -
prowadzenie działalności rekreacyjno- sportowej.
Powinien być przetarg na tą działalność?
Ponadto nie może być też zapis że grunty rolne z
przeznaczeniem wyłącznie pod uprawy polowe. Nie można robić tak ze radni i ich
rodziny dzierżawią gruntu i z automatu maja dzierżawy, w tym przypadku traci na
tym Gmina .Również powinien być przetarg na to .
Ponadto radny zapytał czy jest przygotowana opinia
zgodnie ze statutem ze każda uchwała
powinna mieć uzasadnienie finansowe ? jeśli
przyjemy taką uchwałę to stracimy jako gmina na tym .
Radny podkreślił ze przetarg jest najlepszą forma gospodarowania.
Zgłosił również wniosek formalny w § 6 proponuje
dopisać pkt., 6 sprzedaż nieruchomości na rzecz osób fizycznych i prawnych ,
gdy cena ich zbycia przekracza 0,5 mln zł. .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , poprosił przewodniczącego o 10 minutowa przerwę aby
wnioskodawcy sformułowali wnioski na piśmie , ponieważ niektóre wnioski są sprzeczne między sobą .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, ogłosił przerwę.
Po przerwie kontynuowano obrady.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zaproponował aby radni przerwali
procedowanie nad tym projektem
uchwały i przeszli do rozpatrzenia
skargi a w momencie kiedy będzie opinia prawna w tej sprawie wrócimy
do uchwały .
Radni wyrazili zgodę .
ad.
pkt. 4
Rozpatrzenie skargi Pana Mirosław Glinki na działalność
Burmistrza Ząbkowic Śląskich .
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik,
poinformował, że radni otrzymali treść skargi pana Glinki jak również odpowiedź
burmistrza w tym temacie. Otworzył dyskusję.
Radny Franciszek Gawęda, stwierdził ze szkoda że nie ma pana Burmistrz
ponieważ chciałaby aby burmistrz potwierdził to co pan Glinka ściągnął z blogu i czy to jest prawda .
Radny Marek Ciapka , w swojej wypowiedzi podkreślił , że zna
sprawę . Pan Mirosław Glinka wystąpił w listopadzie z pierwszą skargą w formie emaliowej do Biura
Interwencji Wojewody , ze było kilka dziur na ulicy Modrzejewskiej .
Radny
podkreślił , że zna sprawę bo sam z
panem Glinka pisał w tej sprawie . Pan burmistrz w listopadzie odpowiedział panu Glince , sugerując iż ulica Heleny Modrzejewskiej znajdzie się w harmonogramie napraw
ulic po uchwaleniu budżetu miasta i gminy na 2010 rok.
Po
uchwaleniu budżetu został sporządzony taki harmonogram i remont tej ulicy
przewidziany został na II połowę maja .
Natomiast pan Glinka nie do końca znając procedury uchwalania budżetu i
ustalania harmonogramu na początku kwietnia po raz kolejny wystąpił z
interwencją do Wojewody Dolnośląskiego, że nic się w tej sprawie nie dzieje, a
z tego co wiadomo ubytki zostały wykonane co stwierdził burmistrz w piśmie do
pana Glinki.
Radny Franciszek Gawęda, zaproponował, aby odpisać panu Glince, ze
w związku z tym ze remont drogi został wykonany sprawa jest nieaktualna.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik, stwierdził,
że rada otrzymała skargę i powinna ją rozpatrzyć czy jest ona zasadna czy tez nie.
Ponadto
przypomniał, że pan Mirosław Glinka był zaproszony na sesje.
Radny Marek Ciapka, poinformował, że pan Mirosław Glinka
odpisał mu, że nie będzie obecny na sesji i że cieszy się, że ulica została zrobiona,
nawet kosztem innych ulic - co jest nieprawdą.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik, sugerując
się wypowiedzią radnego Franciszka Gawędy, stwierdził, że odpowie panu Wojewodzie,
że ulica została naprawiona i że Rada Miejska nie ma podstaw do rozpatrzenia
tej skargi, gdyż sprawa jest nieaktualna.
Ad.
pkt. 5 Interpelacje i zapytania Radnych.
1.
Radna Ewa Figzał, poinformowała,
że 28 kwietnia 2010 roku złożyła zapytania na cześć z nich nie otrzymała
odpowiedzi. Dotyczy to pytań nr
3,4,5,6,7,
2.
Radna Jolanta Mitręga zapytała, na
jakim etapie są prace związane z rekultywacja składowiska odpadów w Braszowicach?
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , odpowiedział że kwestia rekultywacji wysypiska w
Braszowicach jest w harmonogramie zadań Urzędu przewidziana jest na II półrocze
, w tej chwili trwa proces aktualizacji dokumentów inwentaryzujących wysypisko
. Przypomniał, że zamykając wysypisko w marcu 2006 roku nie wypełniono czaszy wysypiska.
Jest to bardzo istotny szczegół. Do rozpoczęcia procesu rekultywacji jest
niezbędne dopełnienie czaszy wysypiska. Jeżeli chcielibyśmy dopełniać śmieciami
to jest to niemożliwe, ponieważ wszystkie pozwolenia wygasły.
Natomiast uzupełnienie czaszy inną substancją,
ziemią, humusem to właśnie jest problem, który teraz rozważamy, bo musimy
ocenić skale zjawiska i jego koszt. Nie
można zlecić rekultywacji, jeżeli czasza nie jest wypełniona.
3.
Radny Krzysztof
Gnach , w związku z tym ze nie odbył się przetarg na sprzedaż nieruchomości
na ulicy Legnickiej zapytał burmistrza jaki ma on plan awaryjny w związku z
powstałą dziura budżetową w temacie tym . Przypomniał ze jest to kwota 3.750
tys. zł., których nie ma w budżecie.
Następny pytanie to - na jakim etapie jest sprzedaż
nieruchomości po dawnym ELSINIE ?
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , odpowiedział iż Rada Miejska na sesji dziś
podejmując uchwałę o studium , podjęła decyzję ważną , ponieważ
potencjalni nabywcy którzy się pytali o
nieruchomość na ulicy Legnickiej , pytali czy jest unormowana sytuacja urbanistyczna . Mając na względzie to, że
studium nie napotka na przeszkody prawne, będzie to istotnym czynnikiem, który
pozwoli tą procedurę sprzedaży przeprowadzić. Studium uchwalone pozwala
inwestorowi na to, co może on tam robić, nabywając ten teren.
Odnośnie ELSIN-u - odpowiedział, że Gmina i spółka
TBS rozważa takie rozwiązanie, iż TBS przygotuje dokumentację na zabudowę tej
nieruchomości obiektem wielofunkcyjnym, ze wskazaniem na mieszkania. Jeśli taka
dokumentacja by powstała teren byłby sprzedawany wraz z dokumentacją i
pozwoleniem na wyburzenie.
Radny
Krzysztof Gnach , zapytał czy w najbliższym czasie burmistrz planuje ogłoszenie po raz
kolejny przetargu na tą nieruchomość ?
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, trzeci przetarg będzie ogłoszony nie później niż
do końca miesiąca czerwca.
4.
Radna Ewa Figzał, w kwestii
uzupełnienia informacji w sprawie ELSIN-u , stwierdziła że prezes TBS
powiedział że nie ma środków na tego typu inwestycje . W związku z tym jak się
to ma do wypowiedzi burmistrza?
Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział że
prezes TBS nie ma środków dziś , natomiast za kilka dni jest przetarg na
nieruchomość pod nazwą blok nr 50 i że sytuacja jest prawnie unormowana i
prezes będzie miał te środki .
Sprawy rożne:
1.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował że pan Senator Stanisław Jurcewicz przedłużył
czas składania ofert dotyczących konkursu Moja Gmina- Moja Mała Ojczyzna do
dnia 16 czerwca 2010 roku.
2.
Sołtys Jadwiga Zięba, wróciła do
tematu załażenia klap pod drogą wojewódzką nr 382 i poprosiła o załatwienie
sprawy.
W swoim
wystąpieniu pani sołtys również przypomniała, iż wieś Strąkowa jak równie wieś
Olbrachcice są wsiami najbardziej narażonymi na podtopienia oraz zalania i
gmina powinna stworzyć namiastkę bezpieczeństwa w formie zabezpieczenia worków
z piaskiem ewentualnie zakupu przez gminę rękawów przeciwpowodziowych .
Zadała również
pytanie burmistrzowie, co z placami zabaw we wsiach, w których nie ma ani szkoły
ani przedszkola, ani żadnej innej instytucji?
Jak również,
dlaczego została zlikwidowana funkcja trenera osiedlowego na wsiach? Oraz zapytała,
co jest z funduszem sołeckim? Jak również, kiedy zostaną uruchomione roboty
publiczne?
Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział że
jeśli chodzi o rękawy przeciwpowodziowe to nie pamięta żeby obiecywał zakup rękawów.
Watek ten był przez burmistrza analizowany po zdarzeniach
ubiegłorocznych i po pierwsze oferty , które wpłynęły
do urzędu są bardzo rożne i w
sensie techniki napełnia tego rękawa woda jak również ich ceny .
Z praktyki wiemy
że rękawy sprawdzają się znaczenie lepiej w obszarze miejskim czy zabudowanym w
sposób sztywny tzn. jest to asfalt , bruk , chodnik. W momencie, kiedy te
rękawy położone byłyby na miękkim podłożu mogą one być nie do końca skuteczne.
Place zabaw na
małych wsiach - rząd postanowił wspierać budowę placów zabaw przy szkołach i ponieważ wspiera się tą budowę to Gmina takie środki zabezpieczała w budżecie.
Mówiąc o budowie placów
zabaw małych i tak musimy spełniać wszystkie normy prawa budowlanego i bezpieczeństwa.
Odnośnie
zniknięcia funkcji trenera osiedlowego ,stwierdził ze Minister Finansów i
minister Sportu zdecydowali o zmniejszeniu udziałów rządu w programie Trenera
osiedlowego i gmina albo miała do wybory wycofać się z programu całkowicie albo go utrzymać na własny koszt , mając świadomość ze
partycypacja dotychczasowa jest dosyć wysoka
sięgająca około 80 tys. zł. jest połowę mniejsza. w związku z tym
musieliśmy nakłady ograniczyć.
W sprawie
funduszu sołeckiego - to fundusz sołecki
jest pomysłem uchwalonym przez koalicję
rządowa w sejmie , potem
uchwalonym przez radę miejską ze świadomością ze jest to sposób na to aby sołectwa
były samodzielne w swoich
wydatkach . Nikt nie zakładał, że budżet państwa nie będzie tych środków
zabezpieczał. Wiadomo ze budżet zwróci nakłady w pewnej części za rok od wydania
tych pieniędzy gminie w roku bieżącym . to my
musimy w tej chwili dać pieniądze a potem jakąś tam część wróci do budżetu w roku 2011 .
Jeśli chodzi o
prace interwencyjne to chcielibyśmy składać wnioski do Urzędu Pracy , ale musimy mieć gwarancję w naszym budżecie aby te prace zabezpieczyć.
Ponadto Urząd Pracy wstrzymał decyzję dotyczące następnych projektów związanych
ze stażami.
3.
Radna Jolanta
Mitrega , zgłosiła wniosek -
propozycję żeby jednak w takiej
miejscowości gdzie nie ma hali , boiska
, szkoły żeby tam pozostawić
trenera osiedlowego . Może nawet przenieść z terenu miejskiego .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik
zamknął punkt sprawy różne.
Rada
powróciła do procedowania nad projektem uchwały w sprawie zasad gospodarowania
nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Zabkowice Śląskie.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , przypomniał ze zgłoszone zostały trzy poprawki , radnego Barańskiego , radnej
Figzał i radnego Gawędy .Poprawki , które proponują pani radna Figzał i radny Gawęda one sa zbieżne w jednym z punktów dotyczące § 14 gdzie jest
propozycja żeby dopisać - po uprzednim pisemnym poinformowaniu Rady Miejskiej -
W tym samym kierunku szła pani radna Figzał, aby
również ten sam pasus wpisać do § 7 , oraz do § 15 w pkt 1.
Przypomniał że obowiązuje art. 35 ustawy o gospodarce nieruchomościami
z której to ustawy wynika że , art. 35
właściwy organ sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości
przeznaczonych do sprzedaży do oddania
w użytkowanie wieczyste użytkowanie , najem lub dzierżawę. Wykaz ten wywiesza
się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu. Ponadto informację o wywieszeniu podaje się do publicznej
wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości
Taka praktyka jest stosowane , burmistrz uważa
ze te zapisy dodają obowiązku poinformowania jeszcze jednej instytucji jaka jest Biuro Rady Miejskiej .
W związku z tym
poprosił Rade Miejską o odrzucenie tych poprawek. Informacja jest
realizowana , Kaden z obywateli ma
dostęp dotego .
Odnośnie poprawki radnego , Ryszarda Barańskiego ,
który wnosi aby w rozdziale III , Zasadach zbywania nieruchomości - dopisać pkt. 6 - sprzedaż nieruchomości na
rzecz osób fizycznych i prawnych , gdy
cena zbycia nieruchomości wynosi 500 tys.
zl. , chodzi o to aby Rada Miejska wyrażała zgodę na takie rozwiązanie wniósł o
odrzucenie tej poprawki.
Uzasadnił że praktyka jest taka , że burmistrz
obecnej kadencji pyta Rade Miejską w
każdym przypadku , który dotyczy
sprzedaży nieruchomości istotnie
wpływającej na wartość , zasobność , budżetu , kształtowanie
gospodarki przestrzennej jak również na
dysponowanie przez Gminę zasobami
ważnymi z punktu widzenia interesu społecznego .
Ponadto, radni otrzymując projekt budżetu na rok kalendarzowy,
w części informacyjnej , w części opisowej otrzymujecie informację o mieniu
komunalnym . W tej informacji znajdują
się zapisy mówiące o planowanej sprzedaży mienia komunalnego na rok budżetowy. Zatwierdzając budżet, otwieracie de facto
procedurę do sprzedaży tych nieruchomości zgodnie z wykazem.
Burmistrz wniósł o odrzucenie wszystkich poprawek.
Radna
Ewa Figzał, zapytała czy stoi cos organizacyjnie na przeszkodzie żeby
pan te wykazy , które wywiesza przesyłał do Biura Rady Miejskiej ?
Jest to jakby udostępnienie radnym możliwości
skorzystania z tej informacji bez
obowiązku śledzenia tablic urzędu . Podtrzymała swój wniosek
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
poddał pod głosowania wnioski zgłoszone
- kto jest
za tym aby w rozdziale V - §14.1 wykreślić w pkt 4
ppkt c i d
Głosowanie :
3 głosy za , 11 przeciw, 2 wstrzymujące
się
Wniosek nie został przyjęty
- kto jest
za przyjęciem wniosków radnej Ewy
Figzał.
Głosowanie : 5
za , 10 przeciw , 2
wstrzymujące się
- wniosek
radnego Ryszarda Barańskiego o dopisanie
Głosowanie: 3
za , 11 przeciw , 2
wstrzymujące się
Wniosek nie przeszedł.
Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność
Gminy Zabkowice Śląskie.
Głosowanie: 14 głosów za , 2 głosy
wstrzymujące się
W związku z
wyczerpaniem porządku obrad - Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
, zamknął sesje .
Protokołowała
Elżbieta Maciejewska
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Andrzej
Dominik