Protokół nr XXXVIII/2008
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 21 listopada 2008 roku
w Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
Godzina
rozpoczęcia sesji 10 00
Godzina
zakończenia sesji 12 45
W sesji udział wzięli:
Radni Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof
Kotowicz
Burmistrz Ząbkowic Śl.
Iwona Aibin
Sekretarz Gminy
Paweł
Polewski
Radca Prawny
Nieobecni radni to:
Jolanta
Mitręga nieobecna
usprawiedliwiona
Oraz goście zaproszeni wg listy obecności
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z
dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na
podstawie Statutu Ząbkowic
Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik - o
t w o r z y ł XXXVIII Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając, że
uczestniczy w niej 18 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym
rada może obradować i
podejmować prawomocne decyzje.
Poinformował, że protokół obrad
sesji prowadzić będzie p. Magdalena Grzeszczak .
Następnie przedstawił porządek posiedzenia:
1. Przyjęcie porządku obrad.
2.
Podjęcie uchwał:
·
w sprawie określenia wysokości stawek podatku od
nieruchomości oraz zwolnień od tego podatku,
·
w sprawie obniżenia ceny skupu żyta za okres
pierwszych trzech kwartałów 2008 roku będącej podstawą obliczenia podatku
rolnego na rok 2009,
·
w sprawie określenia wysokości stawek podatku od
środków transportowych,
3.
Sprawy
różne.
4.
Interpelacje
i zapytania Radnych.
5.
Zakończenie obrad.
Ad.
pkt. 1
Zwrócił się do Wysokiej Rady z prośbą o
wprowadzenie do porządku obrad projekt uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty
od ceny nieruchomości sprzedawanej jako lokal mieszkalny na rzecz najemcy.
Bardzo proszę, czy jeszcze ktoś chciałby coś wnieść
do porządku dzisiejszych obrad.
Jeśli nie to poddaję Wysokiej Radzie pod
głosowanie: „kto z Pań, Panów Radnych jest za tym, aby do dzisiejszego porządku
obrad wprowadzić projekt uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty od ceny
nieruchomości sprzedawanej jako lokal mieszkalny na rzecz najemcy”. Proszę o
podniesienie ręki kto jest za !
Głosowanie:
18 głosów „za”
Wysoka Rada wprowadziła do porządku obrad projekt
uchwały.
Ad.
pkt. 2
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Bardzo proszę o zaprezentowanie projektu uchwały w
sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień z tego
podatku.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz:
Panie Przewodniczący, Wysoka Rada, Szanowni Państwo
prezentacja projektów uchwał podatkowych będzie składała się z dwóch części, ja
pozwolę sobie na początku parę zdań powiedzieć, po czym konkretne projekty uchwał
będą już omawiane i przedstawiane przez Panią Skarbnik. Szanowni Państwo
każdorazowe spotkanie osób, które są odpowiedzialne za finanse publiczne a
takim gronem jesteśmy tutaj. W momencie kiedy przychodzi nam oceniać skalę
potrzeb gminy wiąże się z pytaniem skąd wziąć pieniądze na ich sfinansowanie.
Tak jest co roku, kiedy analizowany jest projekt kolejnego budżetu i od dwóch
lat tak się dobrze składa, jest nam wszystkim dane widzieć oba dokumenty w
jednym czasie. Więc widzimy projekty uchwał podatkowych i widzimy projekt
budżetu a wiec mamy świadomość nie tylko od kogo, ale i na co chcemy
przeznaczyć środki, które mają wpłynąć do budżetu gminy a potem mają być dystrybuowane na zadania, które są w
projekcie budżetu zdefiniowane bardzo
dokładnie. Z tego powodu kierując się właśnie tym związkiem bezpośrednim
pomiędzy podatkami a budżetem, zgłosiłem Państwu projekty uchwał, trzech uchwał
dotyczący podatków lokalnych opierając się w zasadzie o wskaźniki zdefiniowane przez
Ministra Finansów, a więc przez najwyższy w naszym państwie organ władzy
publicznej, który ocenia stan gospodarki narodowej, zasobność tej gospodarki,
zdolność podatkową podmiotów prawa i osób fizycznych mając świadomość procesów
makroekonomicznych dotyczących naszego
kraju. Te wskaźniki są co roku wyższe, w różnym stopniu wzrastają i kiedy do
mieszkańców gmin w Polsce, również i naszej dociera informacja, iż radni podejmują
decyzje podatkowe, to bardzo często dociera prze media taki komunikat, iż się
podatki albo obniża, albo podwyższa, albo zamraża. W przypadku kiedy Burmistrz,
wójt, prezydent proszą radnych aby utrzymali stawki ministerialne to siłą
rzeczy mówi się o podwyższaniu podatków. Kiedy radni próbują przekonać wójta,
burmistrza, prezydenta bu swoje propozycje dał niżej, bo takie są oczekiwania
wyborców, podatników możliwości to wówczas mówi się o tym, że się podatki
podwyższa w jakimś stopniu. I stąd do Państwa taki komunikat kierowaliśmy do
Państwa podczas posiedzeń Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, a wcześniej Komisji
Rolnictwa mówiliśmy o podwyższaniu podatków w stosunku do roku bieżącego. Ja
przepraszam za ten wykład, ale chciałbym żebyśmy mieli świadomość, że jeżeli
dzisiaj obracamy się w kwestiach takich czy utrzymać w praktyce bardzo
obiektywnie zdefiniowane stawki określone, przez ministra finansów, czy też
przyjąć nasze oceny subiektywne, lokalne uwzględniające sytuacje naszych
podatników, naszych wyborców. A więc obniżyć te stawki w stosunku do proponowanych
przez ministra finansów i w jakim stopniu. Przedstawiłem Państwu projekty
uchwał, które określają podatki lokalne na rok przyszły bardzo wysoko. Ja nie
ukrywam tego, że wolałbym być
świętym mikołajem nie frankensteinem
podatkowym. Natomiast z całą pewnością odpowiadam przed Państwem, przed wszystkimi
ząbkowiczanami za to, żeby budżet był spięty po stronie dochodów i wydatków tak
aby można była zdania realizować. Stąd Pani Skarbnik będzie Państwu referować
projekty uchwał, które zostały zgłoszone w terminie właściwym do rozpatrzenia.
Projekt budżetu został zapięty mówiąc kolokwialnie na takim poziomie, który
jest oparty o wskaźniki określone w tych projektach. I Państwo wiecie o tym, że
każda zmiana tego stanowiska oznacza konieczność przeprojektowania budżetu na
przyszły rok, jeżeli Państwa decyzja będzie taka, iż te podatki nie powinny być
na takim wysokim poziomie jaki ja proponuje. Wydatki bieżące a więc wszystkie
działy klasyfikacji budżetowej a więc wszystkie dziedziny życia społecznego są
finansowane z dochodów własnych, którymi są przede wszystkim podatki, każde ich
zmniejszenie oznacza konieczność ograniczenia wydatków. Retorycznym pytaniem
jest, gdzie w przypadku ograniczenia dochodów własnych, ograniczyć wydatki
własne. Nie ma chyba sądzę na tej sali odważnego, który byłby pierwszy, powiedziałby
z całą pewnością i całą odwagą patrząc w oczy komuś kto taką dziedzinę później
musi zrealizować, że to tu, albo tam. Myślę, że każdy ma jakieś swoje obszary,
gdzie widzi jakieś obszary oszczędzania, ale nie ma takiego, który powiedziałby
z całą odpowiedzialnością, że na pewno tu a nigdzie indziej. I ostatnia rzecz,
którą chciałbym przekazać bo nie chciałbym tego mojego wystąpienia przedłużać.
Rok 2009 jest ostatnim rokiem budżetowym w Polsce, w którym rygory ustawy o
finansach pozwalają na jeszcze takie kształtowanie budżetu, w którym to dyscyplina
bilansowania nie tylko całego budżetu poszczególnych
jego obszarów jest jeszcze dosyć miękko traktowana. Rok 2010 to jest więcej niż
pewne, to niezależne od tego czy będziemy w RM2 czy Eurolandzie. Wydatki
bieżące muszą być w całości pokryte dochodami własnymi, a więc dochodami
pochodzącymi w podatków lub subwencji. A Państwo subwencjonować będzie
budżet gminy w przypadku kiedy ta wykorzysta wszystkie swoje możliwe własne dochody
płynące z podatków to będzie rok 2010 więc musimy mieć świadomość, że w tym
roku jeszcze nam trochę wolno poharcować po finansach publicznych w dobrym tego
słowa znaczeniu, ale to jest ostatni rok. Jeżeli Gmina nie będzie sięgać po
należne sobie dochody to wówczas również stawia pod znakiem zapytania swoją
zdolność do otrzymywania kredytów a bez kredytów nie ma finansowania zadań
inwestycyjnych a z kolei w przypadku braku finansowania zadań inwestycyjnych zgłaszanie
przez nas kolejnych aplikacji o środki zewnętrzne nie jest możliwe jeżeli nie
ma się pokrycia we własnym budżecie. Dzisiaj chodźmy podpisałem wniosek do Pana
Premiera Schetyny o dofinansowanie przedsięwzięć drogowych na terenie naszej
gminy, wniosek opiera na wartość zadania ponad 4 mln złotych, no jeżeli my tego
zadania nie sfinansujemy bo nie będziemy mogli mieć kredytu, a kredytu nie
będziemy mieli wtedy, kiedy nie będziemy mieli własnego zasobu finansowego w
stopniu dostatecznym w ocenie
banku i Regionalnej Izby Obrachunkowej
no to ta aplikacja ma się ni jak do rzeczywistości, bo nie będzie po
prostu nigdy uwzględniona. To musimy mieć tego typu świadomość, nie tylko
wydatki bieżące ale również pochodną są wydatki inwestycyjne. I to jest proszę
Państwa moje wystąpienie w roli tego frankensteina podatkowego. Natomiast pod
wpływem spotkań, które odbyłem z radnymi, tych spotkań było szereg w ostatnich
dniach. Mam świadomość, głębszą na pewno niż kiedy pisane byłe te projekty
uchwał, iż zdolność podatnika na terenie gminy Ząbkowice Śląskie zwłaszcza w
niektórych obszarach nie jest tak słodka, czy nie jest tak duża jak to widzi
Minister Finansów. Szczególnie dotyczy to sfery rolnictwa, nie chcę komentować
w żaden sposób faktu poza jego konstetancją, że koszty produkcji a ceny uzyskiwane
przez rolników mają się ni jak do siebie i nie można na to patrzyć obojętnie. Jest
faktem, że nie wszyscy podatnicy podatku rolnego jak i innych podatków są w tak
złej sytuacji, że nie byliby w
stanie zapłacić nawet najwyższych stawek. Więc pytanie o sprawiedliwość
dziejową podatkową na podstawie, której chcemy wszystkim po równo zmniejszyć
daninę publiczną jest pytaniem, którym stawiam sobie czy należy tak postępować
i odpowiadam sobie, że nie. Ale rozumiejąc Państwa argumenty również w sferze
podatku od nieruchomości i w sferze podatków
o środków transportu wiem, że zgłaszane przez Panie i Panów Radnych
wnioski podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i posiedzenia Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu nie są podyktowane niczym innym jak tylko świadomością,
lepszą może od moje, ponieważ bardziej rozłożoną na więcej umysłów i osób, że
podatki w Ząbkowicach Śląskich nie mogą być utrzymane na poziomie proponowanym
przez Ministra. Dlatego Pani Skarbnik będzie referowała Państwu projekty uchwał
zgłoszone przez mnie. Natomiast są również przygotowane projekty uchwał, które
uwzględniają ostateczne stanowiska przyjęte przez Komisję Rolnictwa i Komisję Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu i proszę przyjąć moją deklarację, że nie będę
komentował Państwa decyzji w tych sprawach. Natomiast jeżeli będą to inne
decyzje, niż te które ja formalnie zgłosiłem na początku tej procedury proszę
pozwolić mi na to abyśmy do projektu budżetu wrócili nie wcześniej jak po 1 grudnia tego roku. Dziękuję
bardzo.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Dziękuję Panu Burmistrzowi, bardzo proszę Panią
Skarbnik
o zaprezentowanie projektu uchwały w sprawie określenia stawek podatku
od nieruchomości oraz zwolnień z tego podatku. Chciałbym poinformować Wysoką
Radę, że otrzymaliście Państwo w zawiadomieniu na sesję, ten projekt uchwały,
który będzie w tym momencie przedstawiany. Natomiast przed dzisiejszą sesją
otrzymaliście projekt uchwały już z poprawkami, jakie zostały naniesione na
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, natomiast decyzja należy do Rady
Miejskiej. Bardzo proszę Pani Skarbnik.
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy:
Przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia
stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień z tego podatku, który stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Dziękuję Pani Skarbnik. Bardzo proszę Panią
Przewodniczącą Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o opinię Komisji.
Radna
Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu:
Panie Przewodniczący, Szanowna Rado, Zaproszeni
Goście. Komisja Rozwoju Gospodarczego wprowadziła do tej uchwały zmiany, które
mamy w tekście jednolitym rozdanym dzisiaj na posiedzeniu Rady Miejskiej,
średnia komisja podjęła decyzję o podwyżce rzędu 15 %. W związku z tym
wprowadziła zmiany następujące:
§ 1 pkt. 1:
a)
Kwota 0,62 zł.
b)
Kwota 3,90 zł.
c)
Kwota 0,21 zł.
pkt.2
a)
Kwota 0,54 zł.
b)
Kwota 19, 27 zł.
c)
Kwota 8, 54 zł.
d)
Kwota 4,01 zł.
e)
Kwota 4, 45 zł.
f)
Kwota 5, 57 zł.
Taką formę uchwały w sprawie stawek podatku od
nieruchomości oraz zwolnień z tego podatku komisja przyjęła: 7 głosów „za” , 2
wstrzymały się
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Dziękuję bardzo. Bardzo proszę otwieram dyskusję
nad zaprezentowanym projektem uchwały.
Radny
Franciszek Gawęda:
Jeżeli Pani Przewodnicząca pozwoli to tutaj
chciałbym zadań pytanie dotyczące punktu 2 podpunktu d dotyczącego zwiększenia
do kwoty 4,01 zł. powierzchni budynków zajętych na prowadzenie działalności w
zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. Czym się komisja kierowała przy
podwyższeniu w stosunku do propozycji Pana Burmistrza ?
Radna
Ewa Figzał:
Komisja Rozwoju Gospodarczego podjęła taką decyzję w
trakcie dyskusji padła
informacja, że w ubiegłym roku nie było w punkcie d podwyżek na działalność w
zakresie świadczenia usług zdrowotnych, w związku z tym 3,84 zł. określiła kwotę w nowej
uchwale proponowanej dzisiaj na 4,01 zł.
Radny
Zdzisław Burnat:
Ja chciałbym uzupełnić tutaj wypowiedź Pani
Przewodniczącej. Otóż w
trakcie dyskusji podczas obrad Komisji Rozwoju Gospodarczego padały też
argumenty, które należało wziąć pod uwagę. A więc po pierwsze nie posiadamy na
terenie gminy Ząbkowice Śląskie publicznych ZOZ- ów, wszystkie ZOZ-y są
niepublicznymi, a więc prywatnymi. To po pierwsze, po drugie pobierają za swoje
usługi stosowane opłaty, bo mają zawarte kontrakty z Narodowym Funduszem
Zdrowia. A wszelkie inne świadczenia, które świadczą mieszkańcom, świadczą
odpłatnie. W związku z tym nie widzimy powodów jako gmina, żeby dodatkowo
jeszcze stosować ulgi
w stosunku do ZOZ-u, to po pierwsze, po drugie owszem był brany argument
pod uwagę taki, że ZOZ-y, które się zdecydowały prowadzić się działalność na
terenie wiejskim a więc jak gdyby wyjść do mieszkańców wsi ze swoimi usługami i
mogą indywidualnie na swój wniosek zgłaszać się z prośbą do Pana Burmistrza o
zwolnienie z tego podatku i sądzę, że ten wniosek będzie uwzględniony, gdyż
wyjeżdżając do mieszkańców na wieś ponoszą dodatkowe koszty i jest to w tym
przypadku uzasadnione. Natomiast nam nie wolno robić wyjątków w uchwale dlatego
też uważamy, że w formie indywidualnego podania do Pana Burmistrza mogą się
każdorazowo zwrócić o zwolnienie
z tego podatku.
Radny
Ryszard Barański:
Skoro już mówimy o komisji i dyskusji na niej, ja
chciałem powiedzieć Państwu, że złożyłem propozycję, żeby podatek ten wynosił 10
% gdyż uważam, że to i tak jest dużo. Dziesięć procent co roku zwiększamy podatku
od nieruchomości, gdzie jest duże bezrobocie, nie ma specjalnej strefy
ekonomicznej, ale zostałem przegłosowany, z tym, że jeżeli będzie uchwała z 15 % podwyżką to ja na podstawie
art. 52 ust. 8 składam zdanie odrębne do tej uchwały. I nie zgadzam się, żeby
był 15 % podatek. Chciałem krótko uzasadnić, podatki oczywiście są nam
potrzebne, ale muszą być one racjonalne i wyważone. Muszą być adekwatne do
sytuacji mieszkańców i ich kieszeni. Proszę Państwa ja już wspomniałem nie ma
specjalnej strefy ekonomicznej u nas i chyba długo nie będzie. Nie poszerza się
stera zarobkowania przez osoby młode. Pozostaje miasto emerytów i rencistów. I
ja też muszę o tych ludziach pamiętać, bo jestem wybrany z ich terenu, z starego miasta między innymi, gdzie
tych ludzi jest bardzo dużo i każda podwyżka a tych podwyżek jest przecież
dużo, już oprócz tego co nam Państwo szykuje, to są jeszcze te podatki lokalne
jak śmieci, gdzie szykuje się nam podwyżka, jak woda, gdzie już podwyższono.
Więc Pan Burmistrz chce być
Frankensteinem, ja chcę być Janosikiem, żeby też coś biedni z tego mieli. A
poza tym nie tylko podatki Panie Burmistrzu. Można z turystyki żyć i chciałbym na marginesie spytać ile
myśmy zarobili z tego tytułu, że mamy nową Krzywą Wieżę, ile przyjechało
turystów ? Może króciutko bo to się wiąże z finansami, powiem tylko, że
Wieliczkę odwiedziło 1 200 000 osób. Fakt, że Wieliczki nie można
porównywać do Ząbkowic, ale porównam może małą Bochenkę, Bochnie, gdzie
odwiedziło 123 tys. turystów, samą kopalnię. I tu jest przykład gdzie można
szukać tych pieniędzy. Ażeby nie gęgać, jak to niektórzy mówią to chciałem
jeszcze dać przykład gdzie można szukać tych pieniędzy. Bo nie sztuka
krytykować bez przerwy, to powiem, mamy parę szkół. W każdej szkole jest
księgowy, któremu się płaci. Jest później jakaś księgowa, która też tam jest na
etacie. Jest dyrektor szkoły, zastępca dyrektora i Kierownik administracyjny.
Panie Burmistrzu tam są oszczędności, tam są nasze pieniądze. Można księgowość
jedną w urzędzie zrobić, są komputery proszę Pana. I ta księgowa, może być dla
wszystkich szkół. Są oszczędności ? Są, są pieniądze. I tak bym mógł po kolei
proszę Pana wymieniać gdzie trzeba szukać oszczędności. Nie w kieszeniach
biednych ludzi. Dlatego proszę zaprotokółować jeżeli przejdzie uchwała z 15 % składam zdanie odrębne do tej uchwały.
Radna
Irena Szewczyk:
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie
Burmistrzu, ja przede wszystkim tutaj do Państwa. Nie wiem czy ja na to pytanie
dostanę odpowiedź, potrafi Pan powiedzieć jaka jest różnica w dochodach
uzyskanych z propozycji jakie były przedstawione przez Pana Burmistrza a
propozycji przedstawionej przez Komisję ?
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy:
Szanowni Państwo chcę poinformować Państwa o
wysokościach podatków w
przypadku przyjęcia wzrostu o 15 %. Podatek od nieruchomości od osób fizycznych
kształtowały się w wysokości 2 649 918 zł. stanowiłoby to wzrost o
346 429 zł. Natomiast w stosunku do propozycji Pana Burmistrza strata
wyniosłaby 495 646 zł. To jest od osób fizycznych. Natomiast od osób
prawnych w przypadku wzrostu o 15 % cały podatek kształtowałby się w wysokości 3 742 559
zł. stanowiłoby to wzrost kwotowy o 487 306 zł. Natomiast strata do
najwyższego pułapu kształtuje się w wysokości 406 426 zł.
Radna
Irena Szewczyk:
Proszę Państwa ja chciałam uzasadnić dlaczego ja
postawiłam takie pytanie. Wczoraj miałam okazje być na konferencji, którą
organizuje Ministerstwo Oświaty na terenie całego kraju. Sprawa dotyczy
wprowadzenia w roku 2009 – mówimy o roku szkolnym 2009/2010 – obowiązkowego
pójścia do szkoły dla sześciolatków. Wprawdzie do końca jeszcze ta zmiana w
systemie oświaty jest nie zatwierdzona przez Sejm, ale można przewidzieć, że
prawdopodobnie tak się stanie. I w związku z tym proszę Państwa Gminy zostaną
obciążone tą zmianą w szkolnictwie podstawowym. Wyraźnie wczoraj trzykrotnie pani,
która prowadziła tą konferencję stwierdziła, że zadaniem własnym gminy jest
prowadzenie przedszkoli. Bo jeżeli chodzi o szkoły podstawowe i gimnazja
otrzymujemy subwencję. Ta subwencja oczywiście jest niewystarczająca, ale do
tej pory spokojnie z tymi finansami sobie radziła i w miarę możliwości. Może tak, uważam, że
nasze szkoły i przedszkola do tej pory funkcjonują dobrze. Natomiast jeżeli nas
rzeczywiście w przyszłym roku dotrze do nas i nas obciąży tą zmianą dotyczącą
pójścia do klasy 1 to będą to ogromne koszty i będzie to oczywiście związane z
tym, że nasz budżet może w przyszłym roku … Ja już tutaj nie chcę jakieś czarnej wizji
przed Państwem przedstawiać, ja tylko chcę zasygnalizować jeszcze jeden nowy
element, który się pojawił po tej konferencji. Ja nie ukrywam, że wróciłam do domu z bólem głowy po tej
konferencji, ponieważ Oświata dotyczy nas wszystkich. A tak jak mówię
ministerstwo nie przewiduje subwencji dla przedszkolaków. Gdyby taka propozycja
była to na pewno wszystkim gminom byłoby łatwiej sobie z tym poradzić. Są
gminy, które w ogóle przedszkoli nie mają, niech one się martwią, My na terenie
miasta i gminy przedszkola mamy, chociaż obawiam się, że one nie wystarczą.
Rodzic podejmie decyzję, że chce żeby dziecko poszło do klasy 1 6 - letnie i tu
Burmistrz nie ma żadnego ruchu. Musi to dziecko do szkoły przyjąć. Chcę, żeby
dziecko było w przedszkolu i
musi Burmistrz zapewnić pobyt tego dziecka w przedszkolu. Dlatego było to moje
pytanie.
Przewodniczący
Zarządu Osiedla Stare Miasto Marian Patela:
…. Jeden z kolegów mi powiedział, że często
występuję. Ja chcę powiedzieć, że w śródmieściu jest 7 tys. mieszkańców to jest
tyle ile maja wszystkie wioski, albo zdaje się troszkę więcej i proszę to
uwzględniać. Ja wstępnie informowałem niektórych członków Zarządu Śródmieścia o
podwyżkach poza kilkoma ludźmi reprezentującymi biznes. Wszyscy mówili to jest
nie do przyjęcia. I teraz jeszcze jedna rzecz. Panie Burmistrzu, mówię to
życzliwie ale krytycznie. Pan występuje tu … na ministra, mówi ogólnie o
wydatkach a w uzasadnieniu. Ja
się z tego uzasadnienia śmiałem. Proszę posłuchać „mając na uwadze
zrównoważenie dochodów z potrzebami w zakresie finansowania zadań bieżących za
celowe uznaje się” bieżący wydatek to również ściągniecie Pietrzaka, byłego
oficera 9 – letniego Wojska Polskiego, który bzdury 11 listopada opowiadał.
Więc mnie interesuje czy …. to niech Pan
od razu wylicza na co te wydatki mają iść. I jeszcze jedna uwaga, jak byłem na
dożynkach w Brodziszowie to siedziałem tam z kolegami, którzy po półgodzinnym
występie zespołu, za który – ja wiem z ulicy- zapłacono 5 tys. zł.,
mówiono Marian chodź stąd bo tych jęków
już nie możemy słuchać. A więc
trzeba liczyć nieraz kiedy i na co wydać pieniądze. I teraz kilka szczegółów,
ja to mówię o sobie, ja się w ogóle dziwię, że Panie Przewodniczący jest
zwyczaj, na dwie minuty przed sesją daje się nowe materiały. Ja za mieszkanie
płaciłem w ósmym roku 0,47 zł teraz propozycja 0,62 zł. Wzrost o 32 %. Za
garaże 4,84 zł. teraz propozycja 6,44 zł. to jest to co Pani Księgowa czytała
wzrost o 30 % . Za działkę płaciłem 0,18 zł. teraz 0,37 zł. wzrost 100 %. Generalnie biorąc płaciłem
274 zł. teraz 472 zł. wzrost o 71 %. Wie Pan o ile mi emerytura wzrosła ? Ja
nie jestem z tych, o których Pan mówił, że ….. niewiele powyżej 1000 zł. emerytury. Nie ważne.
I jeszcze jedna rzecz. Jak myśmy przygotowywali uroczystość wczorajszą,
dziękuję za wspomożenie w imieniu Zarządu, ludzie mówili, że składka będzie
wynosić 10 zł. , to większość powiedziała „ja gwizdam nie przychodzę” Dopiero
dzięki temu, że działacze Związku Niewidomych i Słabowidzących chodzili po
różnych i prosili o wsparcie ta uroczystość się odbyła, o której notabene Pan
też wspomniał. A więc ja jestem za tym, żeby …. Spojrzeć, nie można iść tak
wysoko. Liczyć wydatki, ostrożnie je wydawać, a nie … też apel do radnych…
Gmina jest biedna, ja powiem jeszcze jedną rzecz,
tylko się proszę nie śmiać bo … przedstawiciela
Panoramy Racławickiej….. mówiliśmy na temat sytuacji mieszkańców śródmieścia…
on tą sytuację zna …. i Prałat przyznał mi rację. A więc niech Pan uwzględnia
możliwości mieszkańców. Pierwotna propozycja jest nie do przyjęcia.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Panie Przewodniczący chciałbym Pana poinformować,
że te materiały, które zostały dzisiaj rozdane dzisiaj radnym, są wynikiem
pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu. Ta komisja obradowała w środę,
dwa dni do tyłu. Wczoraj zostały te poprawki przygotowane i należałoby znowu ponownie
je do radnych rozwieść, ale taką zasadę przyjęliśmy, że przed sesją Radni
dostają te zmiany i stanowisko Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Pan
chyba słyszał, nie jest takie, że podnosimy maksymalnie stawki, takie jakie dał
minister. Jest propozycja o 15 % Ja myślę były szerokie rozmowy, konsultacje i
na komisjach Pan Burmistrz również troszkę popatrzył na to inaczej.
Radny
Franciszek Gawęda:
Panie Przewodniczący, właściwie moje pytanie jest
skierowane do Pana Przewodniczącego Barańskiego, bo ja rozumiem, że zdanie
odrębne, ale nie usłyszeliśmy czy jest jakakolwiek propozycja, czy to była
propozycja procentowa bo nie słyszałem. To jest takir króciutkie pytanie. I
chciałbym siebie, swoją wiedzę. Pani Radna Szewczyk mówiła na temat
przejścia 6- latków do
szkoły. Wypowiadając jednocześnie takie zdanie, że – jeżeli dobrze zrozumiałem
– one przechodzą z przedszkola do szkoły podstawowej. Przyjmijmy te wariant, że
szkoła jest przygotowana. Według mojej oceny sytuacji to my zmniejszymy swoje
koszty na przedszkola, w tym momencie ja wiem, że to jest zagrożenie finansowe.
Na pewno ono takie będzie, to nie ulega wątpliwości, czy ono będzie tak duże ?
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz:
Szanowni Państwo, prezentację multimedialną, która
dokładnie opisuje tak zwaną nową podstawę programową zamieścimy w Internecie.
Nie chciałbym tutaj tym Państwa zajmować. Odpowiadając na pytanie Pana Radnego
Gawędy otóż rzeczywiście może być takie wrażenie, można takie wrażenie odnieść,
że ubędzie sześciolatków w przedszkolach a przybędzie ich w tych samych grupach
z szkołach. Otóż tak nie jest ponieważ rok 2009, nowa podstawa programowa nie
zakłada obowiązkowości przejścia sześciolatków do szkoły podstawowej w tym roku
szkolnym, o którym mówimy 2009/2010, tylko prawo. W związku z tym organ gminy,
organ prowadzący musi zagwarantować dostęp dzieci sześcioletnich do szkoły
podstawowej a
jednocześnie nie może wyeliminować dalszej obecności w przedszkolu, ponieważ
nie m takiego obowiązku. Więc my musimy na ten rok mieć jakby zakładkę, jeszcze
jestem w poczuciu obowiązku powiedzenia paru zdań. Pani Radna słuchała całej
konferencji, ja tylko byłem na fragmencie, ale mam materiały. Trzeba to
powiedzieć, że również od przyszłego roku szkolnego 2009/2010 gmina ma
obowiązek zapewnienia wszystkim dzieciom 5 letnim miejsca w przedszkolu na swój
koszt. Obowiązek, to nie jest tak, że rodzic musi. My musimy dodatkowo
przestrzeń dla dzieci, które się mogą pojawić,
a których do tej pory nie było. Co więcej, żeby było proszę państwa
ciekawiej, że w roku szkolnym 2009/2010
mogą się do pierwszej klasy szkoły podstawowej zgłosić dzieci 6 letnie,
bo mają prawo. 7 letnie, bo to też jest ich prawo, 8 letnie bo są odroczone i 5
letnie bo mogą na skutek diagnozy
w przedszkolu mieć przyśpieszenie. Państwo mówicie bez przesady, a zapewniam Państwa, że ja
swojego dziecka nie posłałbym do szkoły w wieku 6 lat, ale znam
osobiście rodziców, którzy chcą przyspieszenia edukacji swoich dzieci bo to ich
dzieciom zapewni lepszy rozwój. Musimy być przygotowani na to, co więcej
rodzice mają termin 15 kwietnia 2009 ustalony jako termin, w którym mogą
zgłosić się do organu prowadzącego z wnioskiem, aby ich
dziecko było przyjęte do przedszkola, szkoły. Ustawa jeszcze nie weszła w życie,
a żeby można było dziecko wprowadzić do szkoły musi odbyć się diagnoza, którą
przeprowadzi szkoła podstawowa w przedszkolu. Ta
diagnoza musi odbyć się wcześniej czyli jeszcze nie ma prawa obowiązującego a
już są instrukcje wydawane przez MEN,
żeby taką procedurę wprowadzić i oczywiście za nią zapłacić. Żeby nie
wchodzić znowu w szczegóły, jeszcze raz powtórzę, dzieci 5 letnie mają prawo
być w
przedszkolu i my musimy miejsce na to zagwarantować, bo 15 kwietnia przyjdą do
nas rodzice i powiedzą „moje dziecko ma być i koniec”. Nie można odmówić. Nie
ma żadnej podstawy prawnej poza tym, że gdybyśmy mieli plaże wokół siebie,
pustynie, a nie obiekty przedszkolne. Rodzice dziecka 5, 6 7, 8 letniego – może
przesadzam, przejaskrawiam, ale taka sytuacja teoretycznie jest możliwa, muszą
być też przyjęte do szkoły podstawowej. Co więcej przyjęcie dziecka 5,6 letniego w szkole podstawowej to nie jest
tylko kwestia lekcji dla tych dzieci. To jest kwestia odpowiedniego
oprzyrządowania i przygotowania pomieszczeń lekcyjnych. Bo to są dzieci jakby
nie mówić 5 i 6 letnie. Co
więcej musi być zapewniona opieka świetlicowa i dożywianie tych dzieci. Bo to
są dzieci, które trzeba od godziny 7 do 17 może nawet, kto wie, opiekę. I w
związku z tym, trzeba też te dzieci nakarmić. Wiadomo, że to się składa na
pewną całość, dzieci nie jedzą za darmo obiadów, czy śniadań, czy drugiego
śniadania. Rodzice za to zapłacą, ale fizyczne warunki trzeba do tego stworzyć.
Mówi się oczywiście o takich jednorazowych dotacjach na powołanie, na każde
dziecko, które się dodatkowo pojawi w szkole mówi się, ustawy budżetowej nie
ma. Dzisiaj w gazecie przeczytałem w gazecie finansowej, że budżet Państwa jest
nie do zapięcia, brakuje 15 miliardów zł. Pytanie czy no radosna twórczość
MEN-Unie skończy się jakimś kolejnym trzęsieniem finansowym w całym Państwie.
Przejaskrawiam wiem, ale chcę abyśmy mieli świadomość, że w roku 2009 rok
szkolny zaczyna się od września. Nie ma już nawet mowy o oszczędzaniu na
oświacie bo trzeba będzie, obyśmy się utrzymali na kosztach. To będzie też już
bardzo dużo. I jeszcze
jeden szczegół, subwencja oświatowa ma wzrosnąć w roku 2009 o 6, 9 % jeżeli dobrze pamiętam. Natomiast
wynagrodzenia nauczycieli wzrosną w styczniu – broń Boże żebym wypominał – o 5
% a od 1 września o kolejne 5 % od tego co wzrośnie w styczniu. Nowa podstawa
programowa nie dopuszcza od roku 2009 komasacji klas powyżej 25 dzieci, więc
teoretycznie w małych szkółkach można będzie oddziały jednorocznikowe połączyć,
może gdyba taka możliwość istniała, ale w szkołach miejskich nie ma możliwości.
W Szkole Podstawowej nr 3 proszę Państwa Pani Dyrektor już mi wyraźnie mówiła
przygotowuję siatkę godzin na 2 zmianowe nauczanie. Dwu zmianowe, kiedy to
było. Jak jeszcze chodziłem do szkoły tak
było. Dawno tego nie pamiętam.
Jeszcze
były pytania, króciutko. Krzywa Wieża od 30 kwietnia bieżącego roku Krzywą
Wieżę odwiedziło prawie 9 tys. osób. Myślę, że to jest wymowne mimo, że
promocja Krzywej Wieży jest bardzo ograniczona. Jeśli chodzi o moje stanowisko
wobec propozycji podatkowych radnych. Ja powiedziałem szanuję, rozumiem i już się
nie chce powtarzać co do kwestii kto ma występować na scenach Ząbkowic
Śląskich. Powiem po łacińsku „De
gustibus non est disputandum”, każdemu podoba się to co mu się podoba.
Natomiast proszę wybaczyć Panie Przewodniczący ja się nigdy do klubu fanów
Jaruzelskiego nigdy nie zapiszę.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik:
Proszę
Państwa czy jeszcze ktoś chciałby jeszcze zabrać głos stricte odnośnie uchwały
podatkowej ?
Radny Ryszard Barański:
Panie
Burmistrzu….. skoro już po łacinie. Ja chciałem odpowiedzieć Panu Radnemu. Ja
składałem ten wniosek na komisji i zostałem przegłosowany. Oczywiście tu się
zwracałem do Radnych, miałem nadzieję, że któryś z Radnych wniesie poprawkę
na 10 %, tym bardziej, że rolnicy będą mieli tylko podatek rolny o 12 %
podwyższony. Podatek od środków transportowych o 10% prawdopodobnie , jeżeli to
rada przegłosuje. Ja nie składałem wniosku formalnego, ale w takim wypadku
złożę wniosek i
składam, aby stawki podatku od nieruchomości wynosiły nie 15% ale 10%. Proszę
to przyjąć jako wniosek formalny. Ja już częściowo uzasadniłem dlaczego a na
potwierdzenie tego, tej mojej decyzji będzie wypowiedź Pana Przewodniczącego
Osiedla „Stare Miasto”, który bardzo szeroko argumentował. Uważam, że w ogóle
podatki nie powinny być podnoszone. Ja dam tylko przykład, już o tym mówiłem,
że Legnica podwyższyła tylko o 5% podatki w mieście i jakoś będzie
funkcjonowała.
Radny Józef Horowski:
Chciałem
się odnieść tylko do takiej jednej wypowiedzi Pana Mariana Pateli, kolejny raz
już na tej radzie a uczestniczę na każdym posiedzeniu, są podnoszone sprawy
dożynek już słynnych w Brodziszowie. Ja nie będę dyskutował z Panem Marianem
Patelą i się sprzeczał, bo to kwestia gustu czy ten zespół czy inny. Panie
Marianie Pan jest tutaj na każdej jednej sesji i słyszał Pan chyba kilkakrotnie,
że Pan Nowak i Samorząd wsi Brodziszów pozyskał sponsora, który dołożył 10 tys.
zł. Tak jak mówię pieniądze te na ten zespół, Pan Nowak pozyskał. To jest jedna
sprawa, druga sprawa kwestia zaproszenia nie zaproszenia Pana Pietrzaka do Zok-
u tutaj 11 listopada. To też jest kwestia gustu. Ja tam byłem i mi się to
podobało. Natomiast trzecia taka sprawa dotycząca 8 letniej jak Pan mówi służby
Pana Pietrzaka, ale może na tej Sali dajmy spokój oficerom. Nie roztrząsajmy
tego tematu.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik:
Wysoka
Rado proszę zabierać głos tylko w kontekście zaproponowanego projektu uchwały. Będą
sprawy różne, wolne wnioski, można będzie rozmawiać na różne tematy. W tym
momencie skupmy się nad projektem uchwały, jeżeli ktoś będzie odbiegał od
tematu, będę zabierał głos. Bardzo proszę Radny Marek Ciapka.
Radny Marek Ciapka:
Ja
tylko się skupie na uchwale i na jej istocie, na tej podwyżce 15 %, którą żeśmy
przyjęli na Komisji Gospodarczej i Budżetu. Proszę Państwa ta liczba % nie była
wzięta z powietrza, ona wynikała, z tego żeśmy rozpatrywali bo Pan Burmistrz
nam przedstawił swoje maksymalne stawki, pokazał nam krok po kroku od 2 do 30 %
skutki finansowe. Myśmy wyśrodkowali właśnie z tą zasadą zrównoważenia budżetu. Na chwilę obecną na
tyle nas stać, na tyle możemy te podatki podnieść, po pierwsze to się proszę
Państwa nie bierze z powietrza. Wy wszyscy wiecie, że budżet nie jest balonem z
gumy, którego się dowolnie pompuje bądź upuszcza z niego powietrze. To prawda
Pan Ryszard Barański zgłaszał tą podwyżkę 10% natomiast my na chwilę obecną
sugerując się tym, że podatki, opłaty lokalne, mają bezpośredni wpływ ma
realizację zadań bieżących, mają wpływ na późniejsze przyznanie subwencji
państwowej do budżetu. Postanowiliśmy, że te 15 % jest taką kwotą, którą w tym
roku możemy obciążyć wszystkich podatników tej gminy, która pozwoli zachować
rekonstrukcję tego założonego budżetu przez Pana Burmistrza. Pozwoli zachować
tą płynność i realizację zadań na właściwym poziomie. I to tylko tyle, bo stąd też
były te koncepcje, one się nie wzięły z powietrza. To były przemyślane, debatowaliśmy na ten
temat kilka godzin.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Czy jeszcze chciałby zabrać głos w tym temacie. Nie
widzę w związku z tym zamykam dyskusję poddaję pod głosowanie w pierwszej
kolejności wniosek Radnego Ryszarda Barańskiego. Kto z Pań Panów Radnych jest
za tym, aby stawki podatku od nieruchomości w roku 2009 wzrosły o 10 %.
Kto
jest za takim wnioskiem proszę o podniesienie ręki.
Głosowanie:
1 głos „za”
11 głosów „przeciw”
6 głosów
„wstrzymujących”
Stwierdził, iż wniosek Radnego Ryszarda Barańskiego
nie przeszedł.
Poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie wniosek
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, aby podatek od nieruchomości w roku
2009 wzrósł o 15 % od podatku obecnie obowiązującego.
Kto
jest za takim wnioskiem, proszę o podniesienie ręki.
Głosowanie:
18 głosów „za”
1 głos „przeciw”
Stwierdził, iż wniosek zgłoszony przez Komisję Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu
przeszedł.
Poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie określenia
wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień od tego podatku z
przyjętą poprawką przez Komisję Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Kto z
Pań i Panów Radnych jest za proszę o podniesienie ręki.
Głosowanie:
18 głosów: „za”
1 głos „przeciw”
Uchwała
nr XVI/75 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz
zwolnień od tego podatku została przyjęta przez radnych.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego projektu
uchwały. Jest to uchwała w sprawie obniżenia
ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2008 roku będącej podstawą
obliczenia podatku rolnego na rok 2009.
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy:
Przedstawiła projekt uchwały w sprawie obniżenia
ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2008 roku.(projekt uchwały
stanowi załącznik do uchwały).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Dziękuje Pani Skarbnik. Bardzo proszę
przewodniczącego Komisji Rolnictwa o opinię Komisji.
Henryk
Zięba Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami:
Panie Przewodniczący, Szanowna Rado, myśmy na tej
komisji rolnej po burzliwych dyskusjach obniżyliśmy z 55 do 45 zł.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Dziękuję bardzo. Proszę jeszcze Panią
Przewodniczącą o opinię komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Ewa
Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu:
Panie Przewodniczący, Szanowna Rado, Zaproszeni
Goście. Komisja Rozwoju Gospodarczego i Budżetu opiniowała po posiedzeniu
komisji rolnej i przyjęła stawkę 45 zł. jako stawkę określonego podatku
rolnego.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję nad
zaprezentowanym projektem uchwały.
Wysoka
Rado, pozwólcie, że ja w tym momencie zabiorę głos. Chciałbym krótko powiedzieć
w ten sposób, że Zarząd Dolnośląskiej Izby Rolniczej wystąpił do wszystkich
gmin Województwa Dolnośląskiego aby
w roku 2009 nie podwyższać podatku rolnego, aby utrzymać, te podatki na
poziomie jakie były uchwalone na rok 2008, ponieważ sytuacja w jakiej znaleźli
się rolnicy – do końca jeszcze nie wiemy, jakie będą tego skutki a skutki będą znane już na
pewno w pierwszym półroczu 2009 roku. Głośno się o tym mówi, może media do
końca o tym nie mówią, ale są kalkulacje, gro z nas jest tu rolnikami i wiemy w jakiej sytuacji znaleźli się. Taka
sytuacja jaka miała miejsce w tym roku, to nie było chyba w historii polskiego
rolnictwa, a ponieważ jeżeli na danej uprawie poniosło się nie raz straty, na
drugiej się nadrobiło, jakoś się to wszystko bilansowało. W tym roku koszty
produkcji przewyższyły koszty zbytu tych produktów i jeśli powiem Państwu, że w
miesiącu czerwcu można było jeszcze sprzedać jedną tonę pszenicy za 800- 750 zł
tuż po żniwach ta cena spadła do 380 zł i w dniu dzisiejszym jest to cena 400
zł i jest problem ze zbyciem tego. To jest pierwsza kwestia, druga kwestia jest
taka, że co roku rada gminy Ząbkowice Śląskie przychylnie podchodziła do spraw
rolniczych i zawsze ten podatek był obniżany. Nigdy nie był na maksymalnym
poziomie. W niektórych gminach były to podatki na maksymalnym poziomie. Powiem,
że ubiegłoroczny podatek, obniżenie się jego wiązało się z tym, że rok prędzej
nastąpiła klęska suszy, kląska porostu, zboża porosły itd. Ale gminy ościenne w
naszym powiecie miały podatki
i powiem, że gmina Bardo miała podatek w wysokości 38 zł. za jeden
kwintal. Natomiast Gmina Ząbkowice miała 40 zł. I trzeba przyznać, że
byliśmy w
korzystnej sytuacji w tym przypadku, ponieważ gospodarzyć na terenie Gminy
Ząbkowice a na terenie Gminy Bardo to naprawdę jest to duża różnica w związku z
tym, że sam jestem rolnikiem również będę głosował za tą podwyżką 12,5 %
ponieważ również jako mieszkańcy gminy, wsi oczekujemy również za inwestycjami,
które powinny również być realizowane na terenie gminy i myślę, że potrafimy w
tym momencie wytłumaczyć naszym rolnikom. Różne były głosy i zebrania były i
rolnicy podchodzą, że nie będą mieli z czego zapłacić. Natomiast jeżeli ktoś
będzie w tragicznej sytuacji Pan Burmistrz na indywidualne wnioski ma takie
prawo i będzie tutaj mógł zwolnić z tego podatku.
Halina
Narwojsz Przewodnicząca Osiedla „Słoneczne”
Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Konstytucja
Rzeczypospolitej Polskiej mówi o równych prawach i również obowiązkach. Wiec
podatek, który my mamy płacić jest obowiązkiem nałożonym na wszystkich
obywateli. Więc ja pytam dlaczego tutaj jest nierówność jeżeli chodzi o
obowiązek podatkowy. Te argumenty, które uzasadniają podwyższenie … nie jest argumentem w pełni przemawiającym do
nas mieszkańców. W związku z tym ja pytam Pana Przewodniczącego i Szanowną Radę
dlaczego mieszkańcy gminy są nierówno traktowani poprzez nakładanie takiego
bądź innego obowiązku podatkowego.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Już Pani Przewodnicząca odpowiadam, podatek od
nieruchomości płacimy wszyscy i mieszkańcy miasta i mieszkańcy wsi, którzy
posiadają gospodarstwo, którzy nie posiadają gospodarstw - wszyscy płacimy w jednej wysokości ten
podatek. Natomiast podatek rolny jest to specyficzny podatek. Nie jest to
podatek dochodowy. Jest to podatek uchwalany na podstawie wartości jednego kwintala
żyta i jest to przeliczane, że za jeden hektar każdy rolni płaci wartość 2,5
kwintala żyta. I płacony jest ten podatek od hektara przeliczeniowego. W tym
momencie są różne gospodarstwa, różni gospodarze różnie gospodarują na różnych
klasach ziem. Jest w gospodarstwie druga klasa – na naszej gminie raczej nie ma
– klasa trzecia, jest czwarta. Jest przelicznik i wtedy są hektary
przeliczeniowe, jeżeli ktoś ma grunty przeważnie
w trzeciej klasie fizycznych 50 to nie płaci za 50 tylko za ok. 70 hektarów. Jeżeli
ktoś ma grunty w klasie czwartej i piątej np. 50 he to nie płaci za 50 tylko za
mniej, bo 50 he przeliczeniowych ma mniej. Takie jest moje uzasadnienie tego
tutaj.
Sołtys
wsi Braszowice:
Proszę Państwa mam do Państwa prośbę, coraz
częściej na tej sali zaczynamy się tutaj dzielić na wieś i miasto. A to bardzo nieładnie. Nie dzielmy się,
szanujmy się.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz:
Szanowni Państwo jak starożytni mawiali „Cogito
ergo sum” – myślę więc jestem. W związku z tym myślę, że wiemy kim jesteśmy
jako podatnicy. Czy ktoś uprawia ziemię jako mieszkaniec Sadlna, czy uprawia
ziemię jako mieszkaniec Sieroszowa podatek rolny zapłaci na takim poziomie jaki
ustanowi Rada Miejska. Niezależnie od tego czy jest mieszczuchem z zameldowania czy
mieszkańcem wsi z tegoż zameldowania. Niezależnie od tego, czy ktoś ma
reprezentacyjna wille pod Brodziszowem, albo w Pawłowicach,
albo jeszcze innym zakątku gminy. Czy też ma maleńką izdebkę w ryneczku naszym ząbkowickim
też zapłaci za metr kwadratowy tyle samo. Czy ktoś kręci watę, czy ktoś kręci
lody niezależnie od tego czy
w mieście, czy na wsi też zapłaci od tego tyle samo. W Polsce mamy
jeszcze trzy stawki podatkowe, od stycznia będziemy mieli już tylko dwie,
będziemy też dzieleni, ale grupa podatników jest zawsze traktowana po równo,
czy się to komuś podoba, czy nie. Więc myślę, że równość jest trochę pojęciem
względnym, ale jest.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Bardzo dziękuję Panu Burmistrzowi, bardzo proszę
czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos ?
Nie
widzę w związku z tym zamykam dyskusję i poddaję Wysokiej Radzie pod głosowanie
wniosek komisji rolnej i komisji rozwoju gospodarczego i budżetu, aby wartość jednego kwintala żyta wynosiła
45 zł.
Kto z
Pań, Panów Radnych jest za takim wnioskiem ? Proszę o podniesienie ręki.
Głosowanie:
18 głosów „Za”
1 głos wstrzymujący.
Stwierdził,
iż wniosek przeszedł. W związku z tym poddał pod głosowanie projekt uchwały z
poprawką na niesioną przez komisję w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta
za okres pierwszych III kwartałów 2008 roku będącej podstawą obliczenia podatku
rolnego na rok 2009.
Głosowanie:
18 głosów „za”
1 głos wstrzymujący
Uchwała nr XVI/76/2008 w sprawie obniżenia średniej
ceny skupu żyta za okres pierwszych III kwartałów 2008 roku została przyjęta
przez Radnych.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
W tym momencie chciałbym ogłosić przerwę i na czas
przerwy odbędzie się posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Po
przerwie wznowiono obrady.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Ja mam taką propozycję do Wysokiej Rady, chciałbym
abyśmy w tym momencie przełożyli rozpatrywanie projektów uchwał, abyśmy w tym
momencie rozpatrzyli projekt uchwały w sprawie udzielenie bonifikaty.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz:
Przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia
bonifikaty od ceny nieruchomości sprzedawanej jako lokal mieszkalny na rzecz
najemcy (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Bardzo proszę Panią Przewodniczącą Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu
o opinię komisji.
Ewa
Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu:
Panie Przewodniczący, Szanowna Rado, Zaproszeni
Goście. Komisja Rozwoju Gospodarczego i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt
uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję nad
zaprezentowanym projektem uchwały.
Nie
widzę, w związku z tym zamykam tą dyskusję i poddaję pod glosowanie Wysokiej
Radzie projekt uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty od ceny nieruchomości
sprzedawanej jako lokal mieszkalny na rzecz najemcy.
Kto z Pań, Panów Radnych jest „za” proszę o podniesienie
ręki.
Głosowanie:
19 głosów „za”
Uchwała nr XVI/77/2008 w sprawie udzielenia
bonifikaty od ceny nieruchomości sprzedawanej jako lokal mieszkalny na rzecz
najemcy została przyjęta przez Radnych.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Dziękuję bardzo. Przechodzimy do rozpatrzenia
ostatniego w dniu dzisiejszym projektu uchwały, jest to uchwała w sprawie
określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
Poinformował,
iż w zawiadomieniach na Sesję radni otrzymali projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków
transportowych. Na komisji rozwoju gospodarczego te stawki uległy modyfikacji i przed sesją otrzymaliście Państwo już zmodyfikowany
projekt uchwały, natomiast w dniu dzisiejszym odbyło się posiedzenie Komisji
Rozwoju Gospodarczego i Budżetu w przerwie, komisja większością głosów zajęła
takie stanowisko, aby przyjąć stawkę podatku od środków transportu na rok 2009
powiększoną o 15 % od stawki obowiązujących w roku 2008. W związku z tym jest
przygotowywany projekt uchwały taki sam jak na rok 2008 tylko z naniesionymi
tymi poprawkami.
Jest
taka moja propozycja – Panie Burmistrzu, pytanie najpierw do Pana, czy mamy
rozpatrywać projekt uchwały, który Pan nam przygotował- tą pierwszą wersję, czy
jest Pan skłonny przyjąć wniosek komisji gospodarczej, abyśmy się zajęli tym wnioskiem z komisji rozwoju
gospodarczego i budżetu, która obradowała w dniu dzisiejszym.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz:
Panie Przewodniczący podobnie jak w przypadku
poprzednich dwóch podatków tutaj ja tam samo rozumiem Państwa wnioski, w pełni
je przyjmuje. Trwa w tej chwili przeliczanie tych stawek, które Państwo analizę
Państwo przeprowadziliście na makiecie uchwały 2008. To jeszcze może ok. 5
minut potrwać, bo chcemy mieć pewność, żeby jakiegoś błędu nie zrobić.
Natomiast oczywiście ja przyjmuję ten wniosek jako własne uznanie, autokorektę.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Dodał, iż w nowym projekcie uchwały jest zmiana
jeżeli chodzi o autobusy. Nie ma już rozgraniczenia na lata tylko na liczbę
osób.
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy
Przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia
wysokości stawek podatku od środków transportowych z naniesionymi poprawkami przez komisję
gospodarczą. (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Bardzo dziękuję Pani Skarbnik, bardzo proszę Panią
Przewodnicząca o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Ewa
Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Panie Przewodniczący, Szanowna Rado zaproszeni
goście. Komisja Rozwoju Gospodarczego jak to zostało powiedziane na wstępie
wnikliwie przeanalizowała stawki podatków od środków transportu i przed chwilą
podjęła decyzję pozytywnie opiniując uchwałę, która została odczytana. Przy
czym w kilku punktach tak były określone stawki – wzrost 15 % kiedy stawka
maksymalna podatku wynosi mniej. W związku z tym tutaj zmiany były w pkt. 4, 5,
8.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Dziękuję. Otwieram dyskusję nad zaprezentowanym
projektem uchwały.
Radna
Irena Szewczyk:
Czy Pani Skarbnik zgubiła, czy nie przeczytała.
Bardzo proszę patrzeć na § 1 pkt. 4 „zespoły
pojazdów równe lub wyższe…”
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy:
Proszę Państwa z tego zapisu poniżej trzeba
zrezygnować.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik;
Dodał, iż trzeba wykreślić ten zapis w stosunku do
starej uchwały.
Czy
ktoś z Pań Panów Radnych chciałby zabrać głos w temacie zaprezentowanego
projektu uchwały ? Nie widzę w związku z powyższym zamykam dyskusję nad
zaprezentowanym projektem uchwały. I poddaję Wysokiej Radzie pod głosowanie
projekt uchwały w sprawie określenia
wysokości stawek podatku od środków transportowych. Kto z Pań, Panów radnych
jest za proszę o podniesienie ręki.
Głosowanie:
20 głosów „za”
Uchwała
nr XVI/78/2008 w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych została przyjęta przez radnych.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz:
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni
Państwo. Jesteśmy po wytężonej pracy nad podatkami na rok 2009. Chciałbym
bardzo podziękować wszystkim paniom, panom Radnym którzy w tych różnych
spotkaniach i w
dzisiejszej sesji wzięli udział, ponieważ to jest świadectwo tego, że
zdołaliśmy znaleźć wspólny język i tę przestrzeń, w której widzimy jednakowo
potrzeby i możliwości ząbkowiczan.
Ad.
pkt 3
Sprawy
różne
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Odczytał pisma które wpłynęły do Rady Miejskiej:
1.
Pismo Komitetu
Protestacyjnego i Rady Sołeckiej Sadlna, Pana Sołtysa Sadlna Jerzego Rzepki.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz:
Odniósł się do pisma komitetu protestacyjnego. Chcę
Państwu powiedzieć, że Zarząd
Województwa wyłonił wykonawcę koncepcji programowej oraz programu funkcjonalno
użytkowego na budowę łącznika drogi 382 w odcinku ulicy
Kłodzkiej, Kamienieckiej przyjmując kolokwialnie, prościej naszej małej
ząbkowickiej obwodnicy. Ten wykonawca jest teraz w trakcie negocjacji warunków
umowy. Umowa ma być podpisana do końca listopada, czyli scenariusz zdarzeń,
który był sygnalizowany nam już kilka miesięcy temu jest dotrzymywany. Pan
Marszałek Województwa, Pan Łapiński zapewnił mnie, że tu muszą władze samorządu
wojewódzkiego dołożą wszelkich starań, aby tą umowę podpisać możliwie
najszybciej. Tam jak powiedziałem wykonawca jest wyłoniony. Więc umowa będzie
podpisana w tym miesiącu, a
więc będzie początek prac, które będą trwały ok. rok. Za rok mniej więcej o tej
porze, powstanie program funkcjonalno-użytkowy i na jego podstawie będzie można
opracowywać dokumentację projektowo-kosztorysową. Państwo wiecie też, że został
przez sejmik wojewódzki przyjęty Wieloletni Program Inwestycyjny, w którym
wpisano tzw. małą obwodnicę Ząbkowic Śląskich do Wieloletniego Programu
Województwa i urealniono koszty realizacji tej inwestycji z 6 mln zł. w
zaokrągleniu do ponad 21 mln. zł. Tylko w tym odcinku, o którym mówimy. Więc
proszę sobie wyobrazić jaka jest skala w ciągu trzech lat zaledwie, jaka jest
skala rzeczywistych kosztów i ich ewaluacja 9 i ich zmiana. Po trzecie Państwo
w projekcie budżetu zauważyli na pewno zapis o wnioskowanym przez mnie zakupie
fotoradaru mobilnego. Jeżeli Straż Miejska zostanie w ten urząd wyposażona,
Straż Miejska będzie mogła monitorować m.in. ul. Kamieniecką pod kątem
prędkości pojazdów, przychody z tego tytułu będą dochodem własnym gminy więc to
się na pewno nam zwróci w ciągu roku. Tak sądzę. I ponieważ Straż Miejska dostanie
ode mnie jasne polecenie egzekwowania. Chcemy kupić proszę Państwa taki radar
bardzo skuteczny. Oczywiście on nie będzie tylko na ulicę Kamieniecką, żebyśmy
się dobrze rozumieli. On się będzie w różnych miejscach pojawiał i
niekoniecznie w aucie oznakowanym, bo to
też można w aucie nieoznakowanym. W każdym bądź razie będzie ten fotoradar na pewno,
jeśli Państwo oczywiście zgodzicie się, zakupiony, o takiej jakości, która
pozwala zidentyfikować również nie tylko tablicę, ale również twarz kierowcy.
Chcemy również zainstalować się w przyszłym roku w końcówkę tzw. „CEPIK-u”
Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a więc nie będziemy musieli przez
Policję dochodzić i przez ewidencję pojazdów dochodzić, kto jest właścicielem
pojazdu. Będziemy mieli to u siebie. To
będzie też troszeczkę kosztowało, ale też te opłaty za każdorazową informację
są dosyć wysokie. Bo jeśli nasza Straż Miejska wysłałaby do CEPIK-u taki
wniosek to trwa tydzień, dwa i trzeba za to zapłacić. To będzie u nas i można
będzie egzekwować sankcje niezwłocznie. I
ostatnia rzecz a propos ulicy Kamienieckiej na razie ustanie, ale w
najbliższych dniach wystąpimy do Pana Starosty Nowaka, ponieważ Zarząd Powiatu
Ząbkowickiego przyjął od maja – jeśli się nie mylę- zarząd bieżący drogami
wojewódzkimi , oznacza, że utrzymanie czystości i jakości tej bieżącej ulicy
Kamienieckiej, Kłodzkiej np. bo o tym tu mówimy należy do Zarządu Województwa.
Tu nie jest mowa o remontach czy o inwestycjach, ale o utrzymaniu czystości.
Dzisiaj jest taka sytuacja, że to pobocze jest pełne tych substancji, resztek
kamienia, pyłu, kurzu. To tez na pewno ogranicza bezpieczeństwo i na pewno
będzie egzekwowali od Pana Starosty.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Przedstawił kolejne pismo, które wpłynęło do Rady Miejskiej.
Jest to pismo sołtysów Gminy Ząbkowice Śląskie z prośbą o naliczanie opłat za
wywóz śmieci od koszy.
Dodał,
iż do Rady Miejskiej wpłynął projekt uchwały zmieniający uchwałę obowiązującą.
Na najbliższej sesji Rada Miejska rozpatrzy ten projekt uchwały.
Odczytał
również pismo od mieszkańców ul. Chrobrego, którzy zwracają się z prośbą o
ujęcie w planach inwestycyjnych miasta remontu odcinka drogi oraz zaproszenie
dla Komisji Zdrowia na otwarcie Ośrodka Zdrowia w Braszowicach w dniu 22
listopada 2008. Ostaniem pismem
z którym zapoznał Radnych to skarga na Uchwałę Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
nr XI/56/2008 z dnia 29 sierpnia 2008 w sprawie uchwalenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego części Braszowice (skargę odczytał
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Ryszard Barański).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Otworzył dyskusje w tym temacie. Jako pierwszemu
oddał głos Radnemu Ryszardowi Barańskiemu.
Radny
Ryszard Barański:
Może ja w skrócie Państwu przypomnę, że myśmy dwa
razy debatowali nad tym na specjalnych sesjach. Ta uchwała została zaskarżona
przez mnie do Pana Wojewody i w tym momencie przyznaję, że Pan Wojewoda
przyznał mi rację. Nie czuję się wcale zwycięzcą, chociaż nie ma Pana
Burmistrza, po łacinie bym mu coś powiedział. Jest to dowód na to, że Radni,
przynajmniej niektórzy mieli tą argumentację, żeby jednak tą uchwałę uchylić a
nie szybko ją uchwalać z negatywnymi skutkami. Z tego tytułu była sesja ta
pierwsza, na którą Pan Burmistrz ani Pan Zastępca nie przybył i myśmy wtedy
chcieli wyjaśnić dlaczego było zero. Ale zero tam jest mały „pikuś”, bo tam
chodziło o łamanie całej procedury. Później Pan Burmistrz zwołał swoją, z jego
wniosku była zwołana następna sesja gdzie
Pan Burmistrz najpierw proponował, żeby w miejsca kropek wpisać zero, później
poszerzył swoje propozycje, aby ją całkowicie uchylić. Więc Rada nie uchyliła
tej uchwały czekając na orzeczenie Pana Wojewody. Pan Wojewoda uznał, że
uchwała nie może funkcjonować w obiegu prawnym, więc zaskarżył ją do Naczelnego
Sądu Administracyjnego. Dlaczego wcześniej jej nie zaskarżył jako Pan
Wojewoda w sensie nadzorczym. Bo minął
termin a te wszystkie sprawy wymagały gruntownego zbadania, dlatego nie zdążono
w ciągu miesiąca aby to wszystko wyłapać, więc termin minął, po terminie jest
jedyna możliwość, żeby zaskarżyć uchwałę do Sądu Administracyjnego. Szkoda, że
nie ma Pana Burmistrza bo chętnie bym z nim podyskutował na ten temat. Po
pierwszej Sesji Pan Burmistrz stwierdził, że wyraża szczery podziw dla Radnych,
którzy po raz kolejny debatują nad podjętą przez siebie uchwałą w czasie
krótszym niż miesiąc. I mówił, że Rada chce po prostu zmienić tą uchwałę i nie
chce nad nią głosować. Po prostu myśmy już na komisji gospodarczej, którą mam
zaszczyt reprezentować między innymi. O tych wszystkich niedoróbkach i obejść prawa informowaliśmy, a
szczególnie chciałem tutaj podkreślić rolę Pana Radnego Stanisława Nędzy, który
wyłapał niektóre te elementy
a właściwie większość tych elementów, gdzie stwierdził, że uchwała jest
niezgodna ze studium. Został wyśmiany
wręcz przez Panią Architekt i może przez niektórych radnych. Na niego patrzono
jakby był z innej planety był, broni swój interes, ale on po prostu bronił
interesu Radnego. Zresztą chciałem mu w tym miejscu podziękować za odwagę i za
to, że bardzo się zaangażował. Tak każdy radny powinien dbać o swój teren i
powinien pilnować tego do czego został powołany. Proszę Państwa następnie Pan
Burmistrz wypowiedział się m.in. jeszcze w tej kwestii i w ten sposób. Pozwolą
Państwo, że zacytuje jeszcze tą wypowiedź Pana Burmistrza, bo pamiętacie, że
toczyliśmy z tego tytułu boje, żeby nam przydzielono osobnego prawnika, bo
straciliśmy zaufanie do prawników bo skoro my na komisji pytamy, czy uchwała
jest zgodna z prawem, czy uchwała jest zgodna ze studium, wszyscy przysięgają
nam, że ona jest zgodna ze studium i z prawem a kolega
Radny nie fachowiec, ale uczciwy człowiek pokazuje na mapie, że tu nie jest CA
tylko B – teraz w tej chwili strzelam- i
Pani nie ma racji i Pani Architekt wstaje i mówi, że się pomyliła. Pani
Magister Architekt, ale czy się pomyliła, to się dopiero okaże, czy to było
specjalne działanie. I
jeszcze na koniec chciałem zacytować wypowiedź Pana Burmistrza, przykro mi, że
nie mogą podyskutować Gloria Victis.
Drugi
przykład, rada przyjmuję uchwałę dotyczącą Braszowic, prawnik aprobuje uchwałę.
Tydzień później Rada zwołuje sesję nadzwyczajną i próbuje uchwałę obalić.
Ulegam, wnoszę o uchylenie uchwały, rada odmawia mówiąc, że czeka na
rozstrzygnięcie wojewody, a wojewoda nie korzysta z możliwości rozstrzygnięcia nadzorczego
i nie skorzysta, ponieważ termin już minął. Uchwała więc już jest zgodna z
prawem. Pytam po raz drugi czy prawnik
miał rację ? Nie miał racji Panie Burmistrz, nie miał racji prawnik. Nie
miał racji ani Pan Wiceburmistrz Woźniakowski, który na komisji cały czas
nam mówił, że uchwała jest zgodna z
prawem. Więc tu jest dowód na to, że proszę państwa my jako radni musimy się
bardziej zaangażować do tego i pilnować prawa stanowiącego naszym, tym
bardziej, że uchwała braszowicka to jest plan miejscowy, to jest prawo
miejscowe. My jesteśmy jak sejm a ta uchwała jest jakby uchwałą „sejmu”. I to
jest prawo, które decyduje o ludziach, którzy mieszkają na terenie i o
pieniądzach, dużych pieniądzach. Bo proszę Państwa działka, która
prawdopodobnie będzie wyceniona jest wartości 100 mln. zł. Z początku mówiono,
że uchwała dotyczy tylko magnezytu, później została zmieniona na gabry, szereg
jest sytuacji tam dziwnych i niebezpiecznych wręcz. Ale mam nadzieję, że tą
kwestię rozstrzygnie prokuratura, bo jak wiedzą Państwo została powiadomiona o
podejrzenie popełnienia przestępstwa przez Urzędników, poświadczenie nieprawdy
w dokumentach urzędowych i wprowadzenia w błąd funkcjonariuszy publicznych
tzn. radnych rady miejskiej. Jeżeli Państwo chcą dokumenty na ten temat mam
dosyć bogatą w tym temacie dokumentacje. Ale jeszcze kończąc już proszę
państwa, na komisji gospodarczej komisja przestrzegania prawa i porządku
publicznego została zobowiązana do zbadania całej operacji i komponowania tej
uchwały. Ja zwróciłem się do Pana Burmistrza o udostępnienie dokumentów do
dzisiaj oficjalnie tych dokumentów nie otrzymałem. Różnymi drogami bo były trzy
wersje planów co dziwne, chociaż jedna wersja planu powinna być bo nie może być
więcej jak jedna wersja planu, który zostaje wystawiony do wiadomości
publicznej. I taki plan został wystawiony od 2 do 28 –chyba- maja. Później
krążyły dwie, czy trzy wersje planu zagospodarowania. To było wbrew przepisom,
zresztą co wojewoda podkreślił. Na koniec chciałbym zacytować jeszcze wypowiedź
kolegi Nędzy, który zainspirował to całe działanie. Był na takim zebraniu
wiejskim, gdzie przyjechano z planem zagospodarowania przestrzennego i Pan
Nędza się spytał inwestora „skąd zamierza wziąć 22 miliony 800 zł aby zapłacić
gminie na zakup tego” ? Taka bowiem kwota została ujęta w załączonej do planu
prognozie skutków finansowych. I co powiedziano wtedy na zebraniu Panu Nędzy, że
już jest zmieniony plan, że ten Pan nie będzie musiał kupować tej działki bo
działka została mu zwrócona za darmo. I to powiedział Pan Wiceburmistrz
Woźniakowski i powiedział również – może zacytuje- „że wszystko jest w najlepszym porządku, również
i to, że projekt nie został uzgodniony z konserwatorem zabytków”. Proszę Państwa no
cóż więcej powiedzieć. Czasami – zwracam się do tych radnych, którzy uchwalili
tą uchwałę a są tacy radni, a są radni, którzy nie uchwalili bo uwierzyli,
chociaż nie widzieli a uwierzyli.
Więc zwracam się do tych radnych .
Jeszcze
kończąc proszę Państwa, do tych młodszych radnych chciałem się zwrócić, czasami
warto słuchać starszych radnych.
Radna
Irena Szewczyk:
Chciałam w imieniu Szkoły Podstawowej Nr 3 i w
imieniu Stowarzyszenia „Integracja” zaprosić Państwa, 3 grudnia jest dniem osób
niepełnosprawnych, ponieważ szkoła nr 3 ma 7 klas integracyjnych jest
przygotowany taki program, w którym mają uczestniczyć dzieci niepełnosprawne i
myślę, że czasami warto zobaczyć to jak sobie radzą tam te dzieci
niepełnosprawne i zapraszam 3 grudzień godzina 10 Szkoła Podstawowa Nr 3.
Ad.
pkt 4
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
Otwieram punkt „interpelacje i zapytania radnych”.
Radna
Ewa Figzał:
Panie Przewodniczący, Szanowna Rado, Zaproszeni
goście. W dniu dzisiejszym otrzymałam odpowiedź od Pana Przewodniczącego. Pismo
- związane z moim zapytaniem - następującej treści. (zapytanie dotyczy zadań
inwestycyjnych zaplanowanych na 2008 rok). Odczytała zapytanie oraz odpowiedź
Burmistrza.
Wyraziła
swoje oburzenie iż, na każde postawione prze siebie pytanie w interpelacji otrzymała odpowiedź
„informacje znajdują się na stronie internetowej www.zabkowiceslaskie.pl w zakładce
BIP – zamówienia publiczne”.
W związku
z powyższym zgodnie z § 40 ust. 7 Statutu Gminy Ząbkowice Śląskie zwróciła
się do Przewodniczącego Rady o nakazanie uzupełnienie odpowiedzi.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął
obrady XXXIII Sesji Rady Miejskiej.
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Andrzej Dominik
Protokołowała
Magdalena Grzeszczak