Protokół
nr XXIX/2008
z
Sesji Rady Miejskiej
w
Ząbkowicach Śląskich
odbytej
w dniach 27 czerwca 2008 roku
w
sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w
Ząbkowicach Śląskich
Godzina
rozpoczęcia sesji 11 00
W
sesji udział wzięli:
Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof Kotowicz
Burmistrz Ząbkowic Śl.
Ireneusz Woźniakowski Zastępca Burmistrza
Waldemar Markiewicz Zastępca Burmistrza
Iwona Aibin Sekretarz
Gminy
Bożena Kurczyna Skarbnik
Gminy
Paweł Polewski Radca Prawny
Nieobecni
radni to :
Ewa Figzał - nieobecny
Oraz goście zaproszeni wg list
obecności .
Na podstawie art. 20 ust. 1
ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o
samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
- o t w o r z y ł XXIX
Sesję Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich V kadencji,
stwierdzając że uczestniczy w niej 20 radnych,
co stanowi odpowiednie quorum przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne
uchwały .
Powitał wszystkich obecnych na sesji .
Poinformował, że protokół obrad
sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska - inspektor ds. obsługi Rady
Miejskiej.
Następnie
przedstawił porządek posiedzenia .
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Informacja z pracy Przewodniczącego Rady
Miejskiej od ostatniej sesji
3.
Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od
ostatniej sesji
4 Analiza
Działalności
.
Zarządu Budynków Komunalnych w Ząbkowicach Sl.
.
Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji DELFIN
Spółka z o.o. w Ząbkowicach
Śląskich.
.
Towarzystwa Budownictwa Społecznego w Ząbkowicach
Śląskich
5 Informacja na temat przygotowania sezonu
wakacyjnego - letni wypoczynek dzieci i młodzieży.
6 Informacja
o planowanych remontach w
placówkach oświatowych .
7
Podjęcie uchwał w sprawie :
.
W sprawie
zmiany Uchwały Nr III/6/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 27 lutego w
sprawie Wieloletniego Programu
Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie
na lata 2008-2010
.
W sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i
gminy na 2008 rok
.
W sprawie udzielenia bonifikaty od ceny
nieruchomości sprzedawanej jako lokal mieszkalny na rzecz najemcy
.
W sprawie zmiany uchwały Nr V/26/2008 Rady
Miejskiej z dnia 25 kwietnia 2008 roku w sprawie określenia zasad i trybu
postępowania o udzielenie dotacji celowej na prace konserwatorskie,
restauratorskie lub roboty budowlane
przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na terenie
Gminy Ząbkowice Śląskie , nie stanowiących
własności Gminy .
.
W sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. Z o.o w
Ząbkowicach Śląskich w kwocie
500 000,00 zł. i objęcia 1 000 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę
Ząbkowice Śląskie.
.
W
sprawie przyjęcia "Programu pomocy de minimis dla przedsiębiorców tworzących
nowe miejsca pracy na terenie
Gminy Ząbkowice Śląskie
.
W sprawie
zatwierdzenia Planu Odnowy Wsi
Jaworek
8 Zakończenie
obrad .
Dzisiejsza sesja został zwołana na wniosek pana
Burmistrza , na podstawie art. 20 ust.3 ustawy o samorządzie gminnym. Burmistrz
jako wnioskodawca tej sesji
wystąpił do mnie z następującym
pismem - Odczytał treść pisma które stanowi załączniki do protokołu dotyczącym zmiany
porządku obrad w sprawie pkt. 7 )
W
związku z tym poddam wysokiej radzie , kto z pań i panów radnych jest za tym aby z dzisiejszego porządku obrad
wyłączyć wszystkie punkty a tylko rozpatrzyć pkt. 7 w którym jest mowa o
podejmowaniu uchwał które przed chwileczką państwu odczytałem.
Radny Marek Ciapka ,
Szanowny
panie przewodniczący , albo Ja jestem na
innej sesji albo pan nie jest w tym
miejscu , ponieważ pan czyta coś czego my nie mamy . Pan nam tutaj
szafuje punktem 7 , a tutaj , my mamy całkowicie inny dokument , czy Ja mam rozumieć że my
dostaniemy właściwy program -
porządek obrad . Jeżeli nie dostaniemy
nie mamy na czym procedować , bo za chwilę będziemy głosować nad porządkiem
obrad. Czy dostaniemy właściwy porządek obrad
? czy nie ? , bo my chyba cos innego mamy .
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik ,
Wysoka
rado , otrzymaliście państwo taki sam, tylko nastąpił błąd w
numeracji . Po prostu w waszym porządku obrad, państwo macie wszystkie te
zapisy które państwu przeczytałem .
Natomiast w zaproszeniu na sesję nastąpił błąd w numeracji .
Bo
było tak: pkt. 1 przyjęcie porządku obrad , pkt. 2 informacja przewodniczącego , pkt. 3 informacja z pracy burmistrza i pkt. 4 miał być sprawy różne ,a
jest wydrukowany pkt. 5 .
Ale wszystkie punkty zawarte we wniosku złożonym
w pierwszej wersji przez pana burmistrza
zostały ujęte w tym porządku obrad i ja państwu przedstawiłem ten porządek obrad.
Natomiast
przepraszam, za pomyłkę która zaistniała
w numeracji , natomiast nie ma tutaj nic nowego ani nic przestawionego .
Ja,
państwu przedstawiłem cały porządek obrad jaki był wnioskowany przez
wnioskodawców dzisiejszej sesji. Natomiast przed chwileczką państwu
odczytałem kolejne pismo gdzie wnioskodawca prosi o zmianę w porządku obrad aby tylko
rozpatrzyć w dniu dzisiejszym punkt
mówiący o tym podjęcie
uchwał w sprawie :i w piśmie które skierował burmistrz w pierwszym wniosku , jest to punkt
7 jak i również w tym piśmie które
wpłynęło aby wycofać z porządku
obrad pozostałe rzeczy jest pkt. 7.
Natomiast państwo w zawiadomieniu otrzymaliście wszystkie te rzeczy , natomiast
nastąpił tylko błąd w numeracji za co państwa przepraszam .
Radna Jolanta
Mitręga,
Ja
mam pytanie w sprawie uchwały w sprawie podwyższenia kapitału - czy ona
zostanie wyłączona z tego porządku obrad ?
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik,
Pani
radna jest to sesja zwołana na wniosek burmistrza w dniu dzisiejszym , może być również zwołana
na wniosek grupy radnych i aby dokonać zmiany w porządku obrad musi wyrazić zgodę wnioskujący o zwołanie tej
sesji . Wnioskujący o zwołanie dzisiejszej sesji złożył wniosek aby rozpatrzyć
w dniu dzisiejszym pkt. 7 gdzie są zapisane
rozpatrzenie wszystkich projektów
uchwał , jak również tej uchwały o której pani tutaj mówiła i za
chwileczkę już w tym momencie będę poddawał wysokiej radzie pod
głosowanie aby wycofać z porządku obrad , pozostałe punkty a tylko rozpatrzyć pkt 7
mówiący o tych uchwałach. Czy wniosek jest jasny ?
(
wymiana zdań pomiędzy radnymi )
Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik ,
Ogłaszam
5 minut przerwy .
Po
przerwie wznowiono obrady .
Otrzymaliście
państwo porządek obrad , ale chciałaby tutaj taką małą dygresję, że każdy jest
omylny , pan burmistrz również się
pomylił składając do mnie wniosek , ponieważ też dwa punkty przeskoczył . Podał
mi punkt 7 a potem 10 także każdy się może pomylić .
W
związku z tym , czy państwo wszyscy
otrzymali porządek obrad ? czy ma ktoś uwagi ? ,
Bardzo
proszę poddaje pod głosowanie wniosek
aby z porządku dzisiejszych obrad wycofać wszystkie punkty pozostawiając tylko punkt 7 rozpatrzenie
projektów uchwał.
Głosowanie
: 18 głosów za , 2 głosy wstrzymujące
się .
Czy
ktoś jeszcze chciałaby wnieść coś do porządku obrad ? .
Nie
wiedzę , w związku z tym przystępujemy
do realizacji porządku obrad .
A /
Danuta Wyskwarska
- inspektor UM przedstawiła projekt uchwały w sprawie
zmiany Uchwały Nr III/6/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 27 lutego w
sprawie Wieloletniego Programu
Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie
na lata 2008-2010
( projekt uchwały stanowi załącznik
do niniejszego protokołu)
Zastępca Przewodniczącego Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu Zdzisław Burnat ,
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,
Otwieram dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały .
Kto z pań lub panów radnych
chciałaby zabrać głos ? Niewiedze
?
Przewodniczący
Zarządu Osiedla Stare Miasto Marian Patela ,
Ja całym sercem jestem za Kozińcem , a tak nawiasem mówiąc w statucie
jest Koziniec a nie Kozieniec , oby się nie okazało że uchwała nieważna będzie
ze względu na inny zapis miejscowości , ale niewinem czy jest potrzeba aby te 45
tys. zł. szło ze Starego Miasta. Czy nie było możliwości żeby ich zaplanować , żeby je wydobyć w inny sposób z
niewykorzystanych środków z zeszłego roku .
Ja przypominam sobie rozmowę z panem burmistrzem z okazji 720
lecia Ząbkowic , jedynym materialnym
dowodem tej uroczystości to była książka Organiściaka poświęcona tej rocznicy i wtedy wymienialiśmy uwagę - pan Kotowicz potwierdzał
, że w takim razie więcej materialnych dowodów na rewitalizację Starego Miasta będziemy mieć na 725-lecia Ząbkowic. Jeżeli w takim trybie pójdziemy już jest nie 5
ale 4 lata , dlatego proszę o zastanowienie się czy akurat te 45 tys. musi iść z dokumentacji na Stare Miasto i czy nie
można w inny sposób rzeczywiście wspaniały
zamek w Kozińcu odbudować . To jest moja taka
uwaga .
Wczoraj pani Kurczyna w sposób bardzo subtelny i inteligentny przedstawiała
projekt uchwały ale pkt F tak elegancko pominęła , żeby to znów nie było
że tak powiem ciche załatwianie pewnej sprawy .
Wiec bardzo proszę , radnych o to żeby pamiętali o Starym Mieście , bo ono się kruszy , ono
wymaga rzeczywiście waszej troski . Dziękuję bardzo .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz ,
Panie przewodniczący, Wysoka Rado, Ja chciałbym zaprzeczyć takiemu tutaj
sugerowaniu opinii publicznej , że cokolwiek się dzieje w sprawie Kozińca . Otóż o Kozińcu jest
mowa bardzo głośno od wielu lat i ta
kadencja zakończy się
dotrzymaniem składanych od wielu lat panu radnemu Ziębie .
Radny Henryk Zięba ,
( głos niesłyszalny)
Zastępca
Burmistrz Ireneusz Woźniakowski ,
Panie burmistrzu, panie przewodniczący Wysoka Rado zebrani goście , na świetlicę w Kozińcu przewidzieliście
państwo 50 tys. zł w budżecie gminy, jak
również przy uchwalaniu budżetu pan burmistrz zapewniał, że w środkach przewidzianych na programy rozwoju obszarów wiejskich jest przeznaczona kwota 100 tys.zł. Ze
względu na pewne zabiegi księgowe żeby
nie przerzucać pieniędzy bezpośrednio z
pieniędzy z wydatków bieżących i mieszać je z pieniędzmi inwestycyjnymi , zrobiliśmy taki
zabieg, że, z programów rozwojów
obszarów wiejskich 45 tys zl. jest przeznaczone na promocję
naszego miasta. Natomiast z
pieniędzy właśnie na dokumentację na starym mieście czyli wydatków inwestycyjnych
, te 45 tys. które schodzi z programów rozwoju obszarów wiejskich i przechodzi
już bezpośrednio na inwestycje
modernizacja świetlicy w Kozińcu.
Natomiast nie zgadzam się z tezą pana przewodniczącego , że Stare
Miasto jest niedofinansowane.
Ja tylko wspomnę o największej
inwestycji w zeszłym roku , czyli remoncie Krzywej Wieży ponad 1,5
mln zl. , wspomnę tu jeszcze o tym że w tym roku zakończyliśmy już dokumentację na ulicę
Ziębicką i na ulice Poprzeczną ulicę Chrobrego 150 tys. i wspomnę tylko o
kolejnej potężnej inwestycji jaką jest modernizacja ulicy Krzywej . W zeszłym
miesiącu państwo również
głosowaliście o przeznaczeniu
konkretnych już środków na modernizację
tej ulicy. Ja nie będę wspominał o wielu już małych remontach takich jak
; wymiana oświetlenia Rynku 4 lamp które
już były w bardzo fatalnym stanie a
takich małych już rzeczy na Starym
Mieście jest bardzo, bardzo dużo. Dziękuję bardzo
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,
bardzo proszę czy ktoś by chciał
jeszcze zabrać głos w tym temacie ? ,
Nie widzę ! Zamykam dyskusję nad
zaprezentowanym projektem uchwały poddaję pod głosowanie .
Głosowanie : 18 głosów za , 1
głos przeciwny, 1 głos wstrzymujący się .
uchwały
nr VIII/36/2008 w sprawie
zmiany Uchwały Nr III/6/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 27 lutego w
sprawie Wieloletniego Programu
Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie
na lata 2008-2010 została podjęta
B/
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna
przedstawiła projekt uchwały w
sprawie wprowadzenia zmian w budżecie
miasta i gminy na 2008 rok
( projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego
protokołu)
Zastępca
Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Zdzisław Burnat ,
Wysoka Rado, Szanowni państwo, komisja Gospodarcza w dniu wczorajszym procesując nad
projektem wniesionej uchwały
zaopiniowała projekt uchwały z wyłączeniem punktu w rozdziale 900 gospodarka
komunalna ochrona środowiska rozdział
90002 gospodarka odpadami § 6650
- wpłaty gmin powiatów na rzecz innych
jednostek samorządu terytorialnego oraz Związków Gmin lub Związków Powiatów na
dofinansowanie zakupów inwestycyjnych
oraz dział 900 gospodarka komunalna i ochrona Środowiska rozdział
917 Zakłady Gospodarki Komunalnej § 6010wydatki
na zakup podjęcie akcji wniesienie wkładów
do spółek prawa handlowego oraz uzupełnienie funduszy statutowych w Banku i instytucji finansowych
.
W jednym i drugim przypadku chodzi o kwotę 500 tys zł.
Dlaczego ? , dlatego, że w dniu
wczorajszym na komisji
Gospodarczej ,pan prezes ZGK ,nie
przedstawił programu naprawczego o który wnosiła Rada podczas swojej sesji w
dniu 10 czerwca i o który prosiła komisja podczas obrad 18 czerwca . W związku z powyższym
komisja chcąc zaopiniować pozostałą treść uchwały dotyczącej zmian budżetowych bardzo
istotnych dla innych jednostek organizacyjnych , wyłączyła z opinii te dwa punkty o których wspomniałem
pozostała treść uchwały została jednogłośnie zaopiniowana
pozytywnie przez członków komisji
gospodarczej. Dziękuję
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik,
Dziękuje bardzo , bardzo proszę
radna Irena szewczyk
Radna Irena
Szewczyk ,
Panie przewodniczący , wysoka
rado , panie burmistrzu ,
Ja chciałam się odnieść do kwot
proponowanych w tej uchwale związanych z
działalnością naszych placówek
oświatowych, konkretnie mówię o
przedszkolach ? , o szkołach podstawowych i o gimnazjach .
Na pewno państwo zwrócili uwagę , że
w tych pozycjach dotyczących tych poszczególnych jednostek oświatowych
są dość wysokie kwoty , które są związane z wykonaniem rozporządzenia Ministra
mówiącym o tym że z dniem 1 stycznia 2008 roku nauczyciele otrzymują podwyżkę średnio w wysokości 200
zł. Gdyby to przeliczyć na rok kalendarzowy 2008 - proszę państwa w budżecie powinna być zaplanowana kwota
około 1 mln zł. abyśmy mogli zrealizować
to rozporządzenie Ministra .
Wszyscy państwo wiedzą, że na podstawie
danych które Urząd wysyła do Urzędu Statystycznego i do Ministerstwa Edukacji Narodowej otrzymujemy tzw.
Subwencję i okazuje się ze subwencja która jest przeznaczona na rok
2008 oczywiście nie zakładała tak , niewiem czy wysokiej ? , ale takie podwyżki dla pracowników
oświaty i jak zwykle ciężar tej podwyżki
kto musi ponosić? Samorządy
lokalne ! i teraz proszę
państwa proszę popatrzeć gdybyśmy nie mieli tej nadwyżki budżetowej ,
która została za rok 2007 ,musielibyśmy w wydatkach bieżących szukać na dzień dzisiejszy kwotę 343,633 zł.
Przypominam, że po zaplanowaniu
budżetu na rok 2008 my przewidzieliśmy pewną kwotę na podwyżki dla nauczycieli i podwyżki związane z tzw.
Awansem zawodowym , zaplanowaliśmy kwotę
400 tys. i proszę państwa z tej kwoty
400 tys. już też poszło 300 tys. zł. na
realizacje podwyżek, pozostała cześć pieniędzy musi zostać bo jest ona związana z tzw. awansem zawodowym .
Obawiam się, że te kwoty które mamy tutaj zaproponowane związane z
podwyżką płac nauczycieli nie wystarczą na pewno do końca roku kalendarzowego.
To zabezpieczenie tak można powiedzieć
jest do końca roku szkolnego , czyli do 31 sierpnia. Zostanie nam jeszcze
wrzesień, październik, listopad , grudzień i będzie kolejny problem - gdzie
szukać na to żeby ta podwyżkę dla
nauczycieli zabezpieczyć.
Dlaczego Ja o tym mówię, proszę państwa - myślę, że my jako Rada Miejska i pan jako
włodarz tego miasta - panie burmistrzu
powinniśmy podjąć działania ; po
pierwsze wnieść protest do Ministra Edukacji ze nie może być takiej
sytuacji ,że planuje się podwyżkę dla
nauczycieli nie planuje się jej w subwencji oświatowej i zostawia się to na
garnuszku Gminy .
Myślę, że my też jako komisja Oświaty powinniśmy z tym pismem wystąpić
. Nie znam na razie zasad prawnych , myślę,
że pan tutaj radca prawny nam podpowie jak to zrobić . Ja nie
wiem jaki będzie skutek , natomiast nie możemy przejść tak sobie do tej sprawy , która proszę państwa
- budżet w tym roku zwiększy o
około milion zł. mówimy o oświacie a
myślmy o roku 2009 . W 2009 roku przecież
już musimy z góry zaplanować co
najmniej o milion złotych więcej na działalność jednostek oświatowych .
Dlatego gorąca prośba do pana
przewodniczącego i do pana burmistrza żebyśmy nie czekali ,żebyśmy podjęli
pewne kroki ,które być może pozwolą nam chociaż częściowo te środki pozyskać . I skoro jestem przy głosie - to chciałabym
jeszcze zwrócić uwagę na jedną rzecz
proszę państwa w uzasadnieniu tej
uchwały w ppkt. e ,- mamy tam taką
informację , że ta uchwała zakłada przeznaczenie 40 tys. zł. związanych z
promocją- tak do końca niewiem z promocją czego ? , ale dlaczego Ja o tym
mówię?
Ponieważ w tym tygodniu było posiedzenie komisji naszej
Oświaty w Izbie Pamiątek i proszę państwa w czasie dyskusji wyszła mi się wydaje bardzo ważna sprawa
- sprawa promocji Krzywej Wieży i
Izby Pamiątek .Nie ma żadnej
tablicy która by mówiła w jakich
godzinach można odwiedzać Krzywą Wieżę ,
nie ma materiałów , a jeżeli są to jest ich
niewiele które mają promować nasze miasto. Wydaliśmy na Krzywą Wieżę 1,5
mln zł. , dobrze się to stało , ale to nie wystarczy . Była promocja w radiu ,
w środkach lokalnych taka promocja trwała tydzień i ona się kończyła - proszę
państwa . Zaczynają się wakacje, jest ruch turystyczny - zwracam się panie
burmistrzu do pana żeby w jak najszybszym czasie Wydział Promocji rzeczywiście skutecznie
zajął się promocją Krzywej Wieży i Izby Pamiątek.
Myślę ze to jest rzecz niezbędna dla naszego miasta.
I ostatnia rzecz, zwracam się z gorącą prośbą do wszystkich radnych o
przychylne ustosunkowanie się do przeznaczenia 90 tys. zł. na remont Szkoły
Podstawowej w Zwróconej , wszyscy państwo wiemy, że oddział przedszkolny
zostaje od 1 września przypisany do szkoły podstawowej w Zwróconej ,jest
potrzebny remont dotyczący prawidłowego działania tego oddziału przedszkolnego
, ale jednocześnie z wykorzystaniem nowych sal dla działalności szkoły a myślę że
większość z państwa wie jak świetnie
rozwija się szkoła w Zwróconej .
Dziękuję za uwagę .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz ,
Panie przewodniczący ,Wysoka rado, mówiąc o kwestiach dotyczących wynagrodzeń dla nauczycieli nie możemy też zapominać o pracownikach obsługi oświaty . Ja
oczywiście pamiętam że pani przewodnicząca
bardzo starała się o to aby w tym
budżecie takie środki były po raz pierwszy od kilku lat zabezpieczone i tak się
stało. Oczywiście, że te regulacje płac dla pracowników obsługi są
niewspółmierne do potrzeb i do lat zaległych w tym względzie i na pewno trzeba to przewidywać na rok
przyszły . Kiedy mówimy o milionie
złotych , które w tym roku budżet musi wyasygnować z własnych zasobów
aby zabezpieczyć wynagrodzenia nauczycieli ,które są podnoszone decyzją
rządu , to warto mieć na względzie oficjalną zapowiedź pani minister Hall , iż w przyszłym roku
wynagrodzenia nauczycielskie mają
wzrosnąć o kolejne 20 % w ratach od 1 stycznia do 1 września 2009 ,więc do tego miliona jeszcze kolejne
środki jeśli chodzi o protestowanie czy jakiekolwiek głosy dotyczące wysokości subwencji oświatowej .
Ja oczywiście wykonam krok
niezbędny w tym względzie które są tylko
możliwe, natomiast chcę powiedzieć, że
samorządowy masowo protestują również na komisji samorząd - rząd to się
wszystko odbija takim argumentem - nauczyciele
strajkują ,szkoły są wasze , no i
" Róbta co chceta " tak mówiąc kolokwialnie .
To jest jedna rzecz - jeśli chodzi o wydatki na promocje Ząbkowic
Śląskich jeśli państwo decyzje dzisiaj podtrzymacie
o tym co teraz mówimy to chce powiedzieć, że natychmiast w poniedziałek
zostanie zlecone druk ulotek 5 wersji językowych ulotek na Krzywą Wieżę .
Dodrukowanie ulotki w języku polskim 5000 już się nam praktycznie rozszedł . Jeśli
chodzi o tablicę informacyjną, która jest już w budżecie ujęta wcześniej, ona
jest zlecona i praktycznie w połowie tygodnia przyszłego będziemy mieć już
projekt oficjalny, będzie zlecenie na jej wykonanie.Ona będzie stała tuż obok
Krzywej Wieży to będzie taka bryła na której będą wersję w 5-ciu językach
.
Radna Danuta
Wojtaczka,
panie burmistrzu , w związku z
uchwałą budżetową mam tutaj niedosyt informacji i chciałabym żeby pan
tutaj wyjaśnił to, ponieważ pamiętam jak ważną była kwota
45 tys. , przeznaczona na zakup
samochodu dla Straży Pożarnej. Niestety z tego co widzę kwota ta ma być
przeznaczona na bieżące wydatki i to
mnie trochę martwi. Ja chce wiedzieć jakie są przyczyny motywacji tego, że rezygnujemy z zakupu tego , który wtedy był pilny ,teraz przenosimy to na wydatki bieżące
. To jest pierwsza rzecz . Druga rzecz
dziwi mnie sytuacja, że w budżecie nie było przewidziane remont szkoły w Zwróconej , gdzie w tej
chwili jest przewidziane 90 tys. zł. . jest to domyślam się pilną sprawa do
zrobienia - tylko chciałabym wiedzieć co
wchodzi w skład tego remontu ? ,
czy to jest remont bieżący szkoły ? , bo zdajemy sobie sprawę że jest to jedna
z wiejskich szkół która bardzo dobrze funkcjonuje , jest niezbędna i tutaj
absolutnie nie mam do tego pretensji , tylko chciałabym mieć jasność co do
przeznaczenia tej kwoty ? ,
Burmistrz Krzysztof
Kotowicz ,
Jeśli chodzi o uzasadnienie do
remontu szkoły, ja poproszę pana kierownika Jankowskiego żeby tu opisał szczegółowo za chwileczkę .
Natomiast, mówiąc o zmianach jeśli chodzi o wydatki na funkcjonowanie
Ochotniczej Straży Pożarnej, ja też ubolewam nad faktem, że tego zakupu nie
dokonamy , jeśli będzie taka państwa zgoda na to .
Powiem szczerze, że tego nie zrobiłem wcześniej i już bym sobie , że tak powiem furtkę
zamknął , ale może też jest jakiś ,jak
to mówią klasycy plus dodatni tej sytuacji. Ponieważ okazało się już w ciągu czasu po uchwaleniu
budżetu iż poszczególne drużyny , czy jednostki OSP zgłaszały dosyć istotne potrzeby i
mundury jeśli chodzi o umundurowanie osobiste strażaków. Którzy przyznam się
wcześniej nie komunikowali w sposób
przekonywujący dla mnie , były to bardziej ogólne informacje . Ja uznałem i to jest dosyć racjonalne podejście , z resztą jest tu
pan Marek Ciapka i Marian Płachytko więc mogą
bardziej fachowo to stwierdzić. Ale uznałem że osobiste wyposażenie
strażaków ,zwłaszcza że umundurowanie
ognioodporne jest pilniejsze niż samochód . W związku z tym z żalem ,
ale taką decyzje proponuje państwu .
Wojciech
Jankowski ,
Panie przewodniczący , panie burmistrzu ,wysoka rado szanowni państwo ,
W związku z podjętą decyzją w sprawie
utworzenie zespołu szkolno -przedszkolnego w Zwróconej , Ja osobiście
uważam to za bardzo celową i słuszna
decyzję . Niezbędne jest wykonanie remontu pewnych pomieszczeń które na dzień
dzisiejszy nie są użytkowane.
Jak wiecie państwo, przedszkola odpowiadają pewnym rygorom i przepisom
począwszy od tych niskich muszli
ustępowych ,poprzez inne
przerobienia i małe zmiany funkcji. Została
wykonana uproszona dokumentacja w tym
kosztorys inwestorski na kwotę 90 tys
zł. który w swojej treści przewiduje przerobienie instalacji elektrycznej
,wymianę okien i stolarki drzwiowej .
Roboty budowlane typu podłogi ,
instalacje sanitarne dostosowane do dzieci
z przedszkola. Będzie to adaptacja nowych pomieszczeń i sądzę jak będziemy mieli to wszystko - bo taki jest
trend w tej chwili nie tylko u nas ale i wszędzie włączenia w te zespoły są pod
jedną dyrekcja i to po prostu będzie jak to się mówi w jednym ręku i pomieszczenia w tym obiekcie będą celowo i dobrze wykorzystane . dziękuję .
Radny
Stanisław Nędza ,
Panie przewodniczący , szanowni radni i wszyscy zebrani. Pierwszy raz
jestem przy tej mównicy z tego miejsca
mogę się pomylić to proszę się nie gniewać .
Panie Przewodniczący - Ja chciałbym złożyć wniosek formalny ,o
wykreślenie z uchwały budżetowej działu 900
to co wspomniał pan przewodniczący Burnat , co wczoraj żeśmy dyskutowali na komisji
Gospodarczej .
Moje uzasadnienie jest takie,
zaczniemy od gospodarki odpadami !
Skąd to wziąć te pieniądze ? ,
uchwaliliśmy w budżecie gminnym na ten rok że 500 tys. jest dofinansowanie do
Gminnego Związku Celowego w Kłodzku. Przed uchwaleniem budżetu a na
rekultywację wysypiska Braszowicach
uchwaliliśmy tylko 20 tys. ,
przypomnę, że w 2005 roku w WPI określało rekultywacje całkowitą wysypiska w
Braszowicach na 2.453 tys. zł. , a w
tamtym roku było to w budżecie suma
1.965 tys. zł. w tym roku mamy 20 tys. zł.?
W trakcie pracowania nad budżetem gdy rozmawiałem z panem burmistrzem- pan
burmistrz mówił ,że no prawdopodobnie te
500 tys. musimy mieć zagwarantowane do
tego Związku Celowego, ale najprawdopodobniej to tam nie wyjdzie i moja propozycja będzie taka żeby te 500 tys. przerzucić do
rekultywacji wysypiska , czyli
będzie 520 ,co pozwoli na jakieś tam
pozyskanie pieniędzy z Funduszu Ochrony Środowiska w celu zakończenia w ogóle
rekultywacji .
Ja przypomnę , ze
rekultywacja wysypiska miała się
skończyć decyzją wojewody do 31 grudnia 207 roku. W tej chwili jest tylko
robiony monitoring i nawet nie jest zabezpieczone te wysypisko przed wysypywaniem śmieci .
To jeżeli panie burmistrzu , ja
bardzo pana proszę bo pan ma zawsze
pretensję jak mówię do pana
burmistrza Woźniakowskiego ! Ja się
nigdy nie odzywam a słucham jak pan mówi tam cicho ,pod nosem żeby wszyscy
słyszeli - pan ma zawsze pretensje jak
ten pan, tylko nie chciałabym obrazić kogokolwiek ze ma proste dzieci . Dalej mówię do rzeczy
-
Przewodniczący Rady Andrzej Dominik ,
panie radny nie udzieliłem panu głosu i panie burmistrzu proszę również
nie komentować wypowiedzi . Ale nawet
jak chce tutaj powiedzieć nie w stosunku do radnego czy do kogoś pan , to wyraża głośno, a jest
tu sesja Rady Miejskiej , może pan to zrobić
w innym miejscu. I bardzo bym prosił o zachowanie naprawdę powagi tej
sesji.
Panie radny proszę
kontynuować
Radny
Stanisław Nędza,
To by było skąd my bierzemy te pieniądze , i teraz tak w następnym punkcie czyli
dział 917 - jest Zakład Gospodarki Komunalnej . Dlaczego my tam dajemy ? , ktoś mi może zarzucić, że Ja ,
Ja dbam o swoje jeżeli była taka obietnica żeby zrobić tą rekultywację to
przypomnę ze przed tym nie unikniemy ani burmistrz Kotowicz , anie
następny burmistrz , może dalej będzie
burmistrz Kotowicz , w następnej kadencji . My musimy to w tej kadencji na pewno to zrobić . Czy to
się nam podoba czy się nam nie podoba.
Teraz tak , gdzie my chcemy dać te pieniądze ? ,Chcemy dać to do
Zakładu Gospodarki Komunalnej, który ma problemy finansowe.
Ja chciałem przypomnieć, że problemy Zakładu Gospodarki Komunalnej nie zaczęły się w czerwcu kiedy żeśmy mieli tą sesję nadzwyczajną ,
tylko one się już zaczęły wcześniej. Wczoraj na Komisji Gospodarczej pan wiceburmistrz Woźniakowski ,zarzucił nam, że to przez radę te kłopoty finansowe są
takie wysokie , bo radni nie przyjęli w lutym
uchwały tej śmieciowej .
Przepraszam bardzo, ale jeżeli wiemy już od 2007 roku ze opłata
marszałkowska wzrośnie z 15 zł. do 75 zł. , odszedł poprzedni prezes Żurakowski
i przyszedł nowy prezes jako uzdrowiciel
tego zakładu to przepraszam bardzo ten prezes już powinien myśleć w październiku
żeby dać projekt uchwały podwyższającą ,
jeżeli analogicznie do tego okresu jak my
od lutego kłócimy się -
wycofujemy uchwałę , przyjmujemy
inną na jakieś te , i jest 4 miesiące .
Panie prezesie , listopad, grudzień ,
styczeń mamy uchwałę podjętą , czyli to co pan mówił- pan burmistrz Woźniakowski że w lutym nie
przyjęliśmy , w marcu nie przyjedliśmy , w kwietniu nie przyjęliśmy - dlatego pan ma problemu
.
Te problemy nie są winą tej rady , problemy są tylko i wyłącznie pana , bo pan jako uzdrowiciel powinien
przyjść i działać w tym kierunku
.
To nie jest nic trudnego , można brać
od kogoś przykład żeby było
lepiej a nie gorzej . W tym
wypadku kiedy dzisiaj rano , pan nam
dostarcza program naprawczy jest to powiem tak ; pobożne życzenie , powiem
szczerze ja się na tym nie znam , Ja to musze dać komuś kto się zna i powie tak do mnie - Stachu słuchaj ten program jest
super wyciągnie zakład gospodarczy z dołka . A może powiedzieć odwrotnie ,
słuchaj to jest plik jakiś , zbiór
czegoś co nie wyjdzie nic z tego .
Przepraszam , ja się na tym nie znam , Ja musze dać to komuś
aby ktoś mi powiedział czy to jest dobre czy złe .
Dlatego mój wniosek jest
taki żeby wyłączyć dział 900 dzisiaj
z tej uchwały, gdyż inne te uchwały
które są w budżecie w tej uchwale Ja się pod nimi podpisuję i jestem za tym żeby to przeszło , ale nigdy nie mogę wyrazić zgody, - to jest moja opinia o tym żeby dział 900 był
głosowany łącznie z ta uchwałą .
Dziękuję bardzo. Panie Burmistrzu Woźniakowski, przepraszam za moją
dygresję .
Burmistrz Krzysztof Kotowicz ,
Panie przewodniczący , wysoka rado
, panie radny .
Chce raz jeszcze powtórzyć to co pan usłyszał kiedy panu odpowiadałem na
pytanie , otóż nikt rozsądny a na pewno
nikt w tym gronie które tutaj siedzi
przy stole i Ja stojący za mównicą nie mamy zamiaru ani nawet w myślach się by to nie przewinęło że mielibyśmy
odstąpić od kwestii rekultywacji wysypiska w Braszowicach .
To nie jest łaska , to jest obowiązek , to jest przepis i oczywiste
jest dla każdego z nas iż sankcje za
niedotrzymanie terminów które określiła Unia
Europejska tak naprawdę a potem rząd
polski w konsekwencji są nieubłagane i jeżeli nawet burmistrz się będzie nazywał Jan Kowalski , to tak samo tego dotknie i
radni będą się nazywali Kowalscy
wszyscy to też ich to dotknie . Otóż
zapewniam przechodząc do rzeczy - nikt nie
odstępuje od kwestii
rekultywacji która musi się rozpocząć nie później jak w roku 2009 , bo tak mówią dokumenty którymi dysponujemy .
Chcieliśmy wcześniej , ja to nie kwestionuję , nie kwestionuję faktu że
musi być przeprowadzone i że chcieliśmy to zrobić to wcześniej .
W roku ubiegłym przypomnijmy sobie decyzją państwa na moją prośbę środki zostały zdjęte z tego zadania na zadanie które wypadło ekstra . Była dyskusja gorąca, była
opinia publiczna która oczekiwała pewnych rozstrzygnięć i taka decyzja zapadła
iż modernizowaliśmy stadion po iluś tam latach .
W tym roku znowu mamy
sytuacje niespodziewaną i wbrew iż
sytuacja w ZGK była do przewidzenia czy była przewidywalna , czy była
znana mniejszemu czy większemu gronu Ja
chcę powiedzieć, że ta decyzja dzisiejsza
którą państwu rekomenduję nie jest decyzją którą zakładaliśmy od
początku czy trzeba było ją przewidzieć ,
bo ; po pierwsze budżet został
uchwalony w lutym bieżącego roku i
wtedy nic jeszcze nie wskazywało na to
iż Rada Miejska będzie debatować tak
długo nad kwestią cen śmieci . Bo debatowaliście państwo nad tym tematem od
lutego do praktycznie do dzisiaj,a można powiedzieć do 10 czerwca, przepraszam
bo sesja nadzwyczajna miała dwie
tury. Tak naprawdę , Ja przyznaję to wczoraj mi wytknięto i słusznie, Ja
się trochę zawstydziłem i obiecałem
że upiekę ciasto tej pani radnej która mi zwróciła na to uwagę , że rzeczywiście wycofałem projekt uchwały w
lutym . Ale wycofałem nie dlatego,
że Ja się wycofałem z zasady ,
tylko państwa argumenty też nie wszystkich radnych były takie ;
cena jest panie burmistrzu za wysoka , że nie przejdzie . No więc Ja nie
jestem bokserem z natury , raczej
wolałbym jazdę figurową na lodzie
i w związku z tym wycofałem na
własne że tak powiem życzenie.
Dzisiaj widzę, że jest to mi wytykane
ponieważ miałem świadomość że być
może te ceny są zbyt wysokie . Po czym
państwo wróciliście do podjęcia tej
uchwały dopiero w kwietniu, po czym w maju tą uchwalę jeszcze zmieniliście .
Jeszcze debatowaliście państwo w czerwcu dwukrotnie nad tym tematem , więc nie możemy mówić, że wiedza była taka sama
jak w tym samym czasie, i nie możemy abstrahować od faktu iż spółka komunalna
wozi dzisiaj odpady komunalne od mieszkańców od swoich
klientów w cenach ustalonych w 2006 roku
, jeśli się nie mylę , czyli sporo czasu
temu .
Wczoraj pan burmistrz
Woźniakowskie wspomniał o tym i
na przykładzie sąsiedniej gminy mówimy o Niemczy , gdzie śmieci są wożone za 7.20 zł.
Państwo ustaliliście kwotę 7.50-ta uchwała jeszcze jest w trakcie
uprawomocniania się , więc tak naprawdę do dzisiaj jeszcze obowiązują stawki z
roku 2006 , są to kwoty 5,23 zł od osoby i naprawdę nie możemy abstrahować od
faktu iż problemy z płynnością finansową
spółki ZGK nie pojawiły się ani w
październiku , ani w listopadzie ani
nawet w styczniu tylko dopiero właśnie w lutym i teraz
oczywiście państwo macie już tą wiedze w
wyniku sesji nadzwyczajnej o szeregu
perturbacji . Po tych perturbacjach o
szeregu perturbacjach które wpłynęły na
to iż punkt wyjścia jest dla spółki ZGK był
bardzo zły , na to się nałożyły ? , nałożył fakt przyciągnięcia
decyzji o wysokości opłat i stąd dzisiaj
jest ta ściana decyzyjna . Bo tutaj jak
wczoraj mówiłem, nie ma szarości , jest tylko albo czarne albo ( Panie Burmistrzu
Woźniakowski teraz ja pana upominam ) , jest
albo czarne albo białe.
Ja rozumiem dylemat , natomiast musimy
wziąć pod uwagę to iż jest
przygotowany materiał, może za mały? , może
wadliwy ? , może nieprecyzyjny
? a może
zbyt szczegółowy ? , a może są uwagi ale chciejcie go państwo poznać .
Pan prezes przygotował ten
materiał , przyznaję dzisiaj dopiero . Przyznaje że było fatalnym
błędem pana prezesa i moim że
dopuściłem do tego tematu wczoraj
, nie mając tego materiału pisemnego. Dzisiaj on jest , w związku z tym
rzetelność moim zdaniem polega na tym ,
jeśli państwo ten materiał rozpoznacie.
Jeżeli państwo uznacie za stosowne , zrobicie przerwę , zwołacie komisję
gospodarczą jeszcze go przeanalizujecie
szczegółowo o szczegółach i podejmiecie decyzje wiążącą dopiero wówczas. Bo tak Ja odbieram że to
jest nie - bo nie i proszę zrozumieć, że to nie jest decyzja która można podjąć za tydzień lub dwa , ponieważ albo spółka
dzisiaj otrzyma decyzję państwa
a potem Walne Zgromadzenie Wspólników
dokona operacji już tej technicznej powiedziałbym albo nie otrzyma i w związku z
tym staniecie państwo wszyscy tu obecni
mieszkańcy Ząbkowic Śląskich wobec
informacji o upadłości
spółki .
Radna
Jolanta Mitręga,
Panie przewodniczący , panie
burmistrzu , szanowni państwo .
Ja chciałam się tutaj jeszcze wrócić do zakupu inwestycyjnego samochodu
dla Straży Pożarnej , chciałam państwu
przypomnieć , że samochód ten miał być zakupiony przede wszystkim po to żeby
wozić dzieci z obszarów wiejskich i taki był wniosek dyrektorów szkół żeby te
dzieci miały możliwość dojechania na rożne
imprezy do miasta na jakieś tam konkursy. Taki był cel.
Także ubolewam nad tym, że ten samochód nie będzie w tym roku zakupiony
i myślę że dyrektorzy naszych szkół wiejskich również , z tego powody będą
niezadowoleni .
To była pierwsza moja myśl, następna myśl chciałam tutaj zapytać odnośnie §
związanego z gospodarka
mieszkaniową , gospodarką gruntami i
nieruchomościami , zakup usług remontowych , kwota 50 tys. zł. na co jest ta kwota przeznaczona
? , czy to jest dotacja do ZBK ? i również chciałabym się odnieść do
sprawy - do wypowiedzi pana burmistrza
- Panie burmistrzu uważam ze jesteśmy, zostaliśmy postawieni pod ścianą , tak nie można . My jako 8 radnych z tej
rady zwołaliśmy tą sesję nadzwyczajną w
czerwcu , ponieważ przewidywaliśmy że
sytuacja jest zła . Pan nas cały czas uspakajał i dzisiaj stawianie nas w
takiej sytuacji , wczoraj byłam na
komisji Gospodarczej mimo ze nie jestem członkiem komisji
, po prostu są to sprawy dla mnie również bardzo ważne .
Dzisiaj stawianie nas albo
państwo Przyjma albo nie przyjmą i
zakład upadnie uważam, że jest poprostu
nie na miejscu.
Poza tym co z wnioskami
radnych które padłu na ostatniej
sesji o odwołanie rady nadzorczej o powołanie nowej rady nadzorczej o
odwołanie prezesa zarządu . Też nic nie zostało w tej kwestii
powiedziane , także uważam jest tutaj
zbyt wiele radni przegłosowali
te wnioski .
Dopóki , te sprawy nie zostaną
wyjaśnione uważam ze nie powinniśmy dzisiaj
nad taka uchwałą debatować . Dziękuje
bardzo .
Burmistrz Krzysztof Kotowicz ,
Raz jeszcze do pani radnej zwłaszcza to kieruje, apeluję o umiar w ocenach. Otóż , nie jest prawdą iż nic nie zostało w kwestii
państwa stanowiska, czy wniosku
dotyczącego władz spółki . Nie jest prawdą - pan przewodniczący Dominik
wie o moich krokach i wczoraj na komisji
o tym informowałem. Wiec proszę nie mówić , że nic nie zrobiłem .
Przyznaję natomiast , że i to może zabrzmi z mojej strony niegrzecznie - nie na miejscu
jak pani to nazywa ale to burmistrz jest przedstawicielem właściciela i to
burmistrz odpowiada za decyzję i to on je podejmuje. W związku z tym co pan
przewodniczący Dominik wie, w związku z moim zapytaniem do Nadzoru
Wojewódzkiego Wojewody w tej sprawie. Do czasu kiedy nie uzyskam informacji od
Nadzoru w tej sprawie nie podejmę żadnych
kroków i żeby mnie krojono i dwojono i niewinem
co jeszcze i pytano mnie przez wszystkich dziennikarzy
nic na ten temat nie powiem .
To jest jedna rzecz , druga sprawa ; myślę że nie wolno mówić iż to
państwo jesteście pod ścianą ponieważ ja tak samo czyje napięcie z tym związane. To nie tylko państwo jesteście pod tą
ścianą , to właśnie Ja również przy tej odpowiedzialności i jeżeli proszę o
to żebyście państwo dzisiaj zechcieli poświecić czas na
zapoznanie się z tym tematem to byłbym bardzo wdzięczny. Pozwolę sobie na pewna
dygresję ponieważ prasa opublikowała
pewien tekst, pewnej osoby publicznej w którym jest stwierdzone że
burmistrz zwołuje sesję nadzwyczajną
po to aby sobie uchwalić pensję . Otóż to nie burmistrz zwołuje sesję w sprawie sesji , takiego punktu dzisiaj nie
macie - natomiast nie rozumiem dlaczego
na wniosek tylko 8 z całym szacunkiem
radnych usiłowano odwołać sesję
w tak ważnych kwestiach które były wcześniej zaplanowane i
zgłoszone państwu zwłaszcza pani radna, że państwo 10 godzin
debatowaliście o śmieciach i w ciągu tych 10 godzinach przynajmniej 10 razy
usłyszałem informację że należy spółkę
dokapitalizować. Wiec co? , nie należy
już teraz ? .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
Przepraszam bardzo , proszę państwo tak się złożyło, że w dniu
wczorajszym byłem na szkoleniu i między
innymi była właśnie mowa o spółkach komunalnych , które są własnością gminy Zabkowice Sl. - panie burmistrzu ja myślę ,
że te zapytania które pan kierował są
niepotrzebne ponieważ tam jasno
powiedziano, my jesteśmy organem
uchwałodawczym. Rada ma nawet prawo miała prawo podjąć uchwałę , myśmy
tylko taki wniosek przyjęli aby pan
odwołał Radę Nadzorczą i później prezesa
. Rada ma takie prawo aby podjąć taką uchwałę i pan taką uchwałę powinien
wykonać . Byłem na szkoleniu - dlatego
mówię , byłem zaskoczony bo sam
miałem wątpliwości czy my możemy przymusić
organ wykonawczy do tego. Ale jest to nasz spółka i mamy
takie prawo.
Radna Jolanta Mitręga,
Panie burmistrzu 8 radnych nie
odwołuje sesji , 8 radnych złożyło wniosek
o przeniesienie sesji. To jest zasadnicza różnica - panie burmistrzu . Złożyliśmy
ten wniosek między innymi po to żeby mieć czas na to żeby się zapoznać z tymi dokumentami. Wiec
proszę nie wprowadzać opinii publicznej w błąd. Było to o przesunięcie terminu
sesji.
Radny Marek
Ciapka ,
Dzień dobry , szanowni państwo panie burmistrzu , panie przewodniczący
Ja to mówię dzień dobry - bo pan przewodniczący Dominik również kiedyś zakończył mówiąc dzień dobry .
Panie przewodniczący taka mała dygresja , bo tutaj pan mówi że wczoraj
był pan na szkoleniu i się pan dowiedział o rzeczach statutowych i ustawowych
wynikających z tego że Rada czyli organ stanowiący jednostki samorządu
terytorialnego ma jakiekolwiek uprawnienia .Te uprawnienia nie wynikają ze szkolenia,
tylko z ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca i to powinniśmy wiedzieć. To
na pewno.
Jeżeli chodzi , właśnie ja się odniosę i tu pozwolę sobie jeszcze nawiązać do tego słynnego dokumentu , którego
to prawdopodobnie nie wszyscy mają , bo to od lutego zajmujemy się tematem
tego nieszczęsnego wycofania uchwały .
Ja już nie będę oceniał czyja to jest wina w sprawie tzw. Gospodarki śmieciowej,
ogólnie rzecz ujmując,
No i tak , kiedy było głosowanie nad absolutorium, bo to kwestia połączonych
pewnych zdarzeń ,kwestia głosowania nad udzieleniem absolutorium burmistrzowi Ząbkowic
kiedy Ja tutaj nieco , chwaląc się moją bardzo płytką, ale książkową wiedzą dotyczącą
konstrukcji budżetu powiedziałem ,że
budżet można rozpatrywać w dwóch
płaszczyznach - jednej zasadniczej
czyli jako planu finansowego a drugiej
politycznej , to co niektórzy się tutaj uśmiechali. Nie będę nazwisk nie
wspomnę, ale wspomnę o kilku faktach, które zaistniały. Otóż; gospodarką -
polityka śmieciową zajmujemy się już prawie pół roku, jest bardzo ważna dla każdego.
A szczególnie dla gminy, bo jest to zadanie własne gminy. Wałkujemy, meczymy
tego pana prezesa, czepiamy się prezesa Zurakowskiego , pewnie czepimy się
jeszcze jego ojca . Ale przecież nie o to chodzi. Musimy wypracować jakiś model,jakieś
rozwiązanie, jakieś rozwiązanie globalne,które w skutku ogólnym przyniesie to że
my tą politykę będziemy mieli a do tej
pory nie mówię że jest to do lutego ,
ale do tej pory takiej polityki nie
mieliśmy . To od nas zależy , bo to my jesteśmy radą , niektórzy zajmują się tym od 16 lat i do dzisiaj tego nie mamy rozwiązanego i to
zdarzenie następne .
Zwołujemy sesje nadzwyczajną -11 czerwca wałkujemy, tłuczemy po raz
kolejny prezesa i dalej twierdze że nie o to chodzi , a z punkt politycznego ,
proszę mi powiedzieć państwo z Forum , panie Ewy Figzał nie ma ,pan Włodek Raba jest , pani Stanisława Mika , jest , panie Jola Mitręga jest , pan
Stępień jest ,pan Janusz Labok jest . Czy wy już wiedzieliście ze nie
dostaniecie na sesji tego, czy do sesji, czy do komisji Gospodarczej tego planu
naprawczego? Czy z góry zakładaliście, że będziecie działać destrukcyjnie
przedłużając tą sesję, odwołując tą sesję,? Kiedy składacie wniosek bez powiadamiania jeszcze raz bez
merytorycznego konkretnie uzasadnienia. Rzecz fundamentalną, jaka jest
gospodarka śmieciowa przesuwając do 11 lipca.
Krótkie pytanie? - Czy jest inny i to zwracam się do kolegów i
koleżanek z Forum- czy jest inny wniosek poza politycznym inne merytoryczne
uzasadnienie ? Niewiem ?
Ponieważ ja nie wiem co może się wydarzyć 11 lipca, 11 lipca ktoś wróci
z urlopu, że będziecie się musieli poradzić? Czy 11 lipca założyliście ze
będziecie mieli swój plan? , czy 11 lipca wydarzy się coś innego ? i na tym kończę wątek śmieciowy
.
Natomiast jeżeli , do pana
radnego Nędzy - mojego przyjaciela serdecznego
- pan radny Nędza zastosował
tutaj , bo pan radny Nędza kto jak kto ,ale pan radny Nędza na śmieciach to się
zna. Cokolwiek to znaczy .
Jeżeli chodzi o pańską wypowiedź dotyczącą planu naprawczego
przedstawionego przez pana prezesa
Tomczaka - jakie pan ma tutaj
kompetencje ? , jakie ma pan
tutaj możliwości żeby cokolwiek powiedzieć złego albo dobrego na
temat tego planu , kiedy pan mówi ze się
pan musi skontaktować ,pan się nie zna ale pan
priori ten plan ocenia jak pobożne życzenia .
Pan zaczął od tego panu , wg
pana jest to wydumane , który gdzieś jest zawieszony w powietrzu , bo pan
mówi że się pan na tym nie zna. To
proszę nie oceniać jak się pan na tym
nie zna .
A propos Straży Pożarnej - bo tak mówią , że się co nieco na tym znam,
uspakajając panią Jolantę - panią radną Jolantę Mitręgę problem straży pożarnej
- Ochotniczej Straży Pożarnej bo o takiej straży mówimy która jest w zadaniach
własnych gminy wynikających z art. 18 ustawy o samorządzie gminnym z 8 marca
1990 roku. Problem Straży Pożarnej nie polega na dowozie dzieci do szkół . Problem Straży Pożarnej i wójta ,
burmistrza , prezydenta i rady miejskiej polega na tym że trzeba
zabezpieczyć bezpieczeństwo wewnętrzne i
poczucie bezpieczeństwa wewnętrznego
mieszkańców na danym terytorium.
Problem jest jeden i zasadniczy, że do tej pory strażacy krwawiąc się , robiąc
się w 97 roku obniżyli sobie ryczałt za
wykonywania zadań o połowę , nikt tego nie negował . Ale to, że w tym roku
pierwszy raz była zwyżka budżetowa o ponad 20 tys. zł. na funkcjonowanie i na bieżące działanie Straży Pożarnej to
wszyscy nagle o tym jakby zapomnieli.
Dzisiaj jest tak , że jeżeli byśmy nawet przeznaczyli nawet 400 tys. ,
500 tys. a przeznaczamy 97.500 . Jak byśmy przeznaczali 400 tys. to i
tak będzie brakować i to nie jest
kwestia samochodu tylko przede wszystkim z punktu
Strażackiego mówię pani.
Samochód był kwatermistrzowski , miał być zaplanowany- nie będzie go ale nie wiem czy pani radna wie , że od
dwóch tygodni strażacy z Tarnowa nie mają
gdzie trzymać samochodu, bo nikt przez 15 lat nie potrafił im wybudować remizy, nie podjąć decyzji strategicznych co
do wybudowania remizy. Gość u którego
wynajmowali stodołę
wypowiedział im umowę i trzymają auto pod chmurką i to nie jest ,
proszę nie odnosić się do detektorów bo to jest znowu aksymatyczny wybieg polityczny.
Jest tragedia , pomóżcie ! i odnoszę się do dyrektorów placówek wiejskich oświatowych- proszę państwa proszę
tak tego nie traktować - bezpieczeństwo publiczne to jest ciąg zdarzeń i
następstw różnych wynikających przede
wszystkich z narzędzi , ludzi i z pieniędzy.
Mieliśmy ludzi , bo ja za to co
robię biorę niedużą pensję jako strażak
zawodowy, ale to co robią strażacy ochotnicy , to jest majstersztyk . Oni na
rowerach z imprez od szwagra, od
ciotki zrywają się i jadą do pożaru i nikt o tym właśnie nie pomyślał ,
bo taka jest prawda niestety , bo strażak zawodowy musi czuwać i ma obowiązki a strażak ochotnik
ma cele- wiec może być u szwagra i pić . - Przepraszam bo tak
jest i bywa na imprezach i nikt o tym nie pomyślał żeby popatrzeć z punktu
widzenia strategicznego na tą straż. Ja
już będę kończył ten wątek ale przypomnę jeden zasadniczy wątek żebyśmy
tutaj nie rżnęli się tą strażą
pan przewodniczący Burnat kiedy miał taki możliwości i bardzo słusznie i
za to dzisiaj dziękuję , rozpoczął
procedurę związaną z włączeniem jednostek
do KSRG i dzisiaj mamy jednostkę w Braszowicach moim zdaniem serce - istota tej gminy - jednostka Braszowicka i wszystkie
pozostałe że one są wszystkie w KSRG . Dzisiaj powinniście państwo wiedzieć ze
mamy jednostkę włączoną do Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego która
została doposażona , która ma pełne kwalifikacje , ma pełne przeszkolenie i tam
są ludzie którzy w to wszystko wkładają serce. A koszty wynikające z tego co
mówiła pani radna że tego się nie dało przewidzieć to są właśnie takie, że na wniosek pana
burmistrza Krzysztofa Kotowicza zostały dokonane wszystkie remonty związane z doposażeniem,
wyposażeniem selektywne wywołanie,
wyremontowane zostały wszystkie samochody , które do tej pory nie były
remontowane. Zostało to wykompletowane wyposażenie koszarowe i bojowe. Zostały podjęte pierwsze wstępne rozmowy ze
strażakami z Tarnowa w
temacie sporządzenia dokumentacji na
wybudowanie remizy która powinna być nie
jak ten samochód w czerwcu , tylko powinna być 15 lat temu wybudowana i to wszystko . Dziękuję
Radny
Ryszard Barański ,
Szanowni państwo popieram wniosek
pana radnego Nędzy o wykreśleniu §
900 z debatowania na dzisiejszej
sesji i chciałem uzasadnić , wniosek
mój ale na chwileczkę chciałabym się
odnieść do wypowiedzi pana
burmistrza .
Pan burmistrz powiedział że nie chce
być bokserem , woli jazdę
figurową na lodzie - To widać panie burmistrzu
, to już nie była jazda figurowa na lodzie
ale taniec z gwiazdami .
Panie burmistrzu, widziałem strach w pana oczach bo to pan jest
odpowiedzialny proszę pana za upadek
firmy która się nazywa Zakład Gospodarki
Komunalnej - pan jako właściciel , jako Walne Zgromadzenie Wspólników. A
dlaczego to zaraz uzasadnię !
Już w zeszłym roku dochodziły
informacje do Komisji
Przestrzegania Prawa i Porządku
Publicznego o złej sytuacji w Zakładzie Gospodarki Komunalnej . Komisja podjęła
działania i zwróciła się do pana
Burmistrza o udzielenie informacji na temat działalności Zakładu
Gospodarki Komunalnej.
Otrzymywaliśmy odpowiedzi, między innymi takiej treści, że to jest
tajemnica handlowa spółki , że nic nam do tego. Wara nam od tej spółki . Ale te
informacje napływały coraz częściej.
Na posiedzeniu komisji Gospodarczej w marcu , pan burmistrz uspakajał
nas że firma bardzo dobrze się
rozwija i nie ma co się czepiać jeśli chodzi o jej finanse . Komisja Gospodarcza również zwracała się o przedstawienie
informacji na temat działalności spółki
. Otrzymywała informację że to jest tajemnica
handlowa i nie otrzymamy tych informacji .
Ale po tym czasie pan burmistrz nam udzielił, skoro zwołaliśmy
nadzwyczajną sesję kiedy już wiedzieliśmy że w spółce jest tragiczna sytuacja , tylko
zastanawialiśmy się czy to jest niecelowe czasem działanie.
Skoro nie dostajemy informacji jako radni , i utajnione są dane na temat złej kondycji finansowej to
musimy stanąć przed pytaniem - czy to były działania celowe niemające na celu
doprowadzenie do upadku spółki. Ale nie jest to nam do wyjaśnienia - sądzę ze to inne czynniki
czy też organy to zrobią .
Proszę państwa co jest jeszcze ważne - w 2006 roku spółka za zarządów prezesa Żurakowskiego , przyniosła zyski. Fakt że
wyśmiewano ze to był zysk z tytułu sprzedaży majątku , ale pan prezes w planie
naprawczym przedstawia nam tez sprzedaż
bazy i niby się jakoś z tego nie śmieje . Ale do czego zmierzam - pan
burmistrz Woźniakowski wczoraj na
komisji zarzucił nam demagogie, że my
się czepiamy bo opłata Marszałkowska
wzrosła .
Ale szanowni państwo strata za 2007 rok już wyniosła 160 tys. zł. i
Rada Nadzorcza informowała pana
burmistrza i pana prezesa od złej kondycji finansowej żeby podjęli jakieś działania w tym temacie .
Są protokoły panie burmistrzu z
posiedzenia Rady Nadzorczej i niewinem czy pan je czytał , czy nie czytał ale Ja
je przeczytałem. Już od października Rada Nadzorcza monitowała bez
przerwy żeby prezes opracował program
naprawczy spółki. Co ciekawe, pan prezes w miedzy czasie zamyka posiedzenie
Rady Nadzorczej wręcz wygania członków
rady z posiedzenia , nie przychodzi na
posiedzenia rady , nie jesteśmy informowani
o działalności spółki. Także ta
strata o której się mówi, że spowodowana była opłatą marszałkowską jest nieprawdziwa. Bo strata już wynikła już
w 2007 roku z resztą pan prezes to sam
przedstawił 160 tys. i co
ciekawe Rada Nadzorcza wnioskuje
żeby nie udzielić panu
absolutorium , który za 5 miesięcy miał
tylko 11 tys. straty a udzielić panu prezesowie który przyniósł straty 150 tys.
Ciekawa sytuacja i pan burmistrz skwitował działalność zarządu obecnego nie przedstawiając radzie informacje na ten temat . Ja panie burmistrzu
nie udzieliłbym absolutorium, dlatego
pan jest całkowicie odpowiedzialny z działalność spółki, nie radni. Tylko
pan i pan będzie odpowiadał za kondycje
finansową spółki .
Czy Rada dzisiaj uchwali ? , czy nie
to jest sprawa Rady ale ja będę prosił radnych żeby nie głosować nad tym .
Postaram się uzasadnić , bo te pieniądze nie są na dokapitalizowanie , tylko na spłacenia długu - a to jest kolosalna różnica . Bo to nie
pójdą te 500 tys. na prorozwojowe
działalność spółki tylko na spłacenie długu i to nic nie da bo za 3 miesiące znowu prezes wystąpi o to
abyśmy go znowu dokapitalizowali bo mu braknie pieniędzy. A ten program
naprawczy panie prezesie nie chcę być niegrzeczny ale wie pan co przepisał pan
z Internetu np.takie coś Regionalny Program Operacyjny dla Województwa
Dolnośląskiego , Mechanizm finansowania obszaru gospodarczego i Norweski mechanizm - o Norweski nawet ? , Ekofundusz , też opisany jest Narodowy
Fundusz Ochrony Środowiska ,Wojewódzki Fundusz Ochrony , my o tym wiemy panie
prezesie . Trzeba było rok temu zwracać się właśnie do tych organizacji o dofinansowanie działalności spółki.
Ja uważam ze ten program jest
nie do przyjęcia , ja go szczegółowo oczywiście nie czytałem ale to są pobożne życzenia oczywiście. My
byśmy chcieli oczywiście jako radni żeby to tak pięknie wyglądało ale proszę
radnych nie głosujmy nad poprawkami
które przyjęlibyśmy ze przeznaczamy 500 tys.
bo te pieniądze będą stracone na ten temat .
Chciałem się odnieść do innych rzeczy ;
Proszę państwa błędem jest
zmniejszanie planu wydatków o kwotę 135 tys. zł. na realizację programu Odnowy wsi . Przecież ta wieś jest tak słabo dofinansowana proszę państwa, że głowa
boli i zabieranie z odnowy wsi pieniędzy i przeznaczanie np. 40 tys. zl. na promocję miasta to jest kryminał . To jest przejadanie pieniędzy pani Burmistrzu .
Potrzeba remontu świetlic , potrzeba
remontu dróg a tu się chce
przejeść 40 tys. jeszcze 5 tys. panie burmistrzu na promocję za granicą .
Co my będziemy promować ? ten brud ? Skoro mówimy o zagranicy . Pan nam zarzuca, że
myśmy nie chcieli tej sesji . My chcieliśmy , tylko chcieliśmy dać pan czas
właśnie . Bo to jest tak ważny problem społeczny dla nas ze to nie można sobie tak sporządzić od chock i rzucić radnym żeby radni
przyjmowali . Chcieliśmy tylko przesunąć termin tej sesji , pan sobie pojechał
za granice , bo pan ma zawsze czas na
wojaże , a sprawy nasze gospodarcze pan
zostawania zawsze na końcu . Te trzy dni które pan spędził w Niemczech mógł pan poświęcić na działalność
Zakładu Gospodarki .
Jeszcze jedna kwestia , nie zgadzam się żeby zabrać z kolei 165 tys. na wykonanie
dokumentacji projektowej zabytków Starego Miasta .
Proszę państwa , skoro my przeznaczamy pieniądze z tego celu na inne
cele to znowu obudzimy się kiedyś, że
nie będziemy mieć opracowanej dokumentacji na rewitalizacje starego miasta
.Znowu nie dostaniemy dotacji z Unii
Europejskiej , my nie mamy żadnej dokumentacji opracowanej na zamek ? ,
na mury? Baszta gołębia - czyja to jest ?
Wiec tych tematów w Starym
Mieście jest tak dużo , że jeszcze zabierać te pieniądze
to jest nie do przyjęcia. Nie
będę głosował za tym żeby wnieść
te poprawki .
Radny Henryk Zięba ,
Panie
przewodniczący , panie i panowie radni ,
szanowni państwo. Apeluję do
radnych żebyśmy uspokoili nasze
emocje bo to do niczego nie prowadzi. Problem ZGK proszę państwa , wiemy że to nie jest problem
od dziś . Jest tu prezes , który uważam
że powinniśmy mu dać szanse aby przedstawił ten program a poza tym proszę
państwa apeluje do waszych sumieni , bo
to nie sztuka czy my podniesiemy dzisiaj rękę
przeciwko czy za . Nie ma to żadnego znaczenia . Jeśli dzisiaj lub w najkrótszym czasie , bo nie można tego odwlekać , nie podejmiemy jakiejkolwiek
decyzji ta firma już nie istnieje .
A czy któryś
z was radnych z pań czy panów
będzie miał sumienie za dwa lata
? , bo nas już na pewno nie będzie tu .
Każdy z nas
będzie miał na sumieniu to że tej spółki nie będzie - będzie może jakaś inna firma która będzie
może wywozić ale już może nie za tą cenę . Także apeluje do państwa
abyście byli rozsądni w tej sprawie .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , Dziękuję
ogłaszam 10 minut przerwy
Po przerwie
wznowiono obrady .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
Wznawiam obrady ,
Bardzo
proszę otwieram dyskusje , proszę radny Marek Ciapka .
Radny
Marek Ciapka,
Nie sposób w jednym krótkim zdaniu odnieść się do
wypowiedzi mojego przeciwnika i serdecznego adwersarza pana radnego
Ryszarda Barańskiego , bo to że pan radny Ryszard Barański miał inklinacje prokuratorskie to Ja wiedziałem ,że
kabareciarskie to poznałem pierwszy raz jak chciałem dać buzi na sesji , a
dzisiaj mówił o tańcu z Gwiazdami . Ale nie o tym chciałam mówić.
Panie radny Barański , zdecydowanie
przestrzegałbym pana przed takimi
sformułowaniami jak o to że pan burmistrz robi sobie jakikolwiek wycieczki i jeździ sobie biuro turystyczne o czym pisała jedna z gazet. Nazwy gazety nie
wspomnę , bo proszę to powiedzieć - proszę tak , jakieś tam wiadomości , proszę
to pytania i wątpliwości pod adresem choćby ostatniej wycieczki skierować do 43
mieszkańców Stolca którzy za własne pieniądze pojechali do Uchte
w ramach nawiązanej współpracy partnerskiej z własnej inicjatywy . Nie twierdze, że
stracili własny czas ale pojechali na podstawie zaproszenia we własnym czasie i za własne pieniądze .
Także przestrzegałbym radnego Barańskiego przed takimi sformowaniami.
I taka mała dygresja -pan radny Barański kiedy już
po tym jak został wiceprzewodniczącym rady miasta tutaj z tej mównicy
wypowiedział maksymę łacińską -" pro publico bono" - a Ja pana radnego
chciałabym uczulić żeby pan nie robił pod publico bono- ze znakiem zapytania na końcu, że szczególnym
akcentem na znak zapytania i na to bono , cokolwiek to znaczy .
I w 100 % podzielam zdanie radnego Henryka Zięby ,
bo to nie jest problemem kto będzie prezesem
tej spółki pt. ZGK. Nie jest
problemem kto będzie przewodniczącym Rady Nadzorczej, tylko problem instytucjonalny tkwi dokładnie w zawarciu pewnego rodzaju
porozumienia sformalizowanego na
podstawie wskaźnika w ekonomicznych przedstawionych przez pana
prezesa spółki kto by nim nie był. Czy byłby to pan Barański , czy byłby to Ciapka
czy byłby to pan Tomczak, albo
pan Kowalski z Doboszowic ?.
Trzeba się przygotować strategicznie
do tej sprawy i po raz
kolejny apeluje to co mówił pan radny Henryk Zięba - kwestia sumień to jest jedna
rzecz , ale kwestia odpowiedzialności to jest druga rzecz i proszę o
odpowiedzialność w tym głosowaniu, bo tematu nie możemy odwlekać i nie
wolno w tym wypadku chować głowy w
piasek , zasłaniać się jakimkolwiek interesem
bądź powrotem kogokolwiek z
urlopu . Dziękuję.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik,
Panie radny zanim panu udzielę głos, panie
Stanisławie - Panie radny jak się z pana wypowiedzią nie zgadzam ,ponieważ Ja
również jestem za tym żeby dekapitalizować spółkę, ale nie może pan mówić
takich rzeczy - jest nieważne kto tam
będzie prezesem i rada nadzorczą , to co?
Weźmiemy ludzi z ulicy , którzy się na tym nie znają itd. ? i co
z tymi pieniędzmi zrobią ?
Panie Radny? ,no trzeba - Ja, uważam że wniosek
któren był postawiony powinien być zrealizowany .
Radny
Stanisław Nędza ,
Panie przewodniczący, panie burmistrzu , panie Marku radny , mój przyjacielu. Nie!,
teraz już całkiem poważnie . Zaczynamy tak, przepraszam , na tej sesji
specjalnej co byli obecni ludzie z
zewnątrz z miasta, był obecny pan prezes Zabnicki. Miałem taka przyjemność
pracować w Zakładzie pracy gdzie pan prezes Zabnicki był moim szefem przez 8 lat , a czy upadł to ja panu powiem - ze to na pewno nie z jego
winy.
Jest on moim autorytetem ,jako prezes firmy, gdyż
wprowadził nowe rozwiązania do tej firmy
na której teraz obecni którzy mają tą
firmę tak samo pracują i to jest pomysł
właśnie pana Żabnickiego .Chciałabym tylko przypomnieć słowa pana Żabnickiego, że trzeba natychmiast i uważam że ten cały cykl od
jeden do trzech , to nie było tak przypadkowo powiedziane to trzeba wykonać .
Pierwsze to jest rozwiązanie Rady Nadzorczej ,
drugie odwołanie prezesa , a trzecie
... (
nagrywanie
zostało zerwane) ...
Dalej kontynuując
to co powiedział właśnie dekapitalizowanie , wiadomo że dekapitalizowanie musi być w pierwszej kolejności. Spłaty te bieżące o których mówił pan prezes , tam jest te 500 tys. i to musi być spłacone.
Uważam , że
to co pan powiedział pan prezes Żabnicki, powinno być zrealizowane i
panie burmistrzu to naprawdę już po wczorajszej komisji gospodarczej pan powinien podjąć takie działania i dzisiaj
powinniśmy usłyszeć tak podjąłem taka czy inną
decyzję dzisiaj wtedy naprawdę
nie możemy dać pieniądze ,
zmarnować w te same ręce . W tej samej
radzie ,temu samemu prezesowie , bo prezes miał
prawie 10 miesięcy na wykazanie się a teraz się stawia nas przed
faktem dokonanym jak tutaj napisał , że jeżeli nie będzie
dofinansowania to musi ogłosić upadałoś spółki .
A jeżeli
chodzi panie Marku jeszcze o pana zwrot, że pan
Nędza zna się na śmieciach , to
może jak by pan dodał - na gospodarce śmieciami to może bardziej to
by brzmiało . Chyba , że pan tak uważa to bardzo mi jest przykro. Dziękuję .
Radny
Marek Ciapka,
Pan Radny - mój przyjaciel Stanisław Nędza zna się
na gospodarce śmieciowej , faktycznie był to lapsus za
który przepraszam. Natomiast panie przewodniczący Rady Miejskiej Ja mówiłem te
moje uwagi do ogółu ale nie do pana . Jeżeli
pan tego nie zrozumiał , to nie mój problem . Dziękuję
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik,
Dobrze, proszę państwa bardzo bym prosił abyśmy
już nie robili sobie podjazdów jeden do
drugiego ,tylko skupmy się
merytorycznie tutaj nad projektem uchwały . Ja myślę , że zostało już wszystko powiedziane i powinniśmy
finalizować podjęcie tej uchwały .
Do głosu zapisany jest pan radny Zdzisław Burnat , bardzo proszę .
Radny Zdzisław
Burnat ,
Panie przewodniczący , Wysoka Rado
panie burmistrzu , szanowni
zebrani. Problem niezwykle ważny , istotny i tu Ja bym go nie
rozpatrywał w kontekście personalnym . Jest to problem, który dotyczy miasta i gminy Ząbkowice i wszystkich mieszkańców. To nie jest indywidualny problem pana prezesa , czy Rady nadzorczej
która można zmienić trzy
raz w miesiącu jeżeli jest taka wola właściciela , ale jest to
problem który ma zagwarantować naszym
mieszkańcom obowiązek z którego Gmina
zgodnie z ustawą musi się wywiązać
. A więc odbioru odpadów komunalnych
zarówno tych stałych jak i ciekłych.
I wyobraźmy sobie teraz sytuację,
ze oczywiście nie mając wątpliwości do tych danych które pan prezes
nam przedstawił w tym dzisiejszym
materiale jak również w sprawozdaniu swoim w dniu 18 czerwca br.
wyobraźmy sobie sytuację, że przedsiębiorstwo upada ,
zostaje zlikwidowane i Ząbkowice
na okres wakacji pozostają ze
stertą śmieci nie wywiezionych spod
posesji i proszę sobie wyobrazić
reakcje mieszkańców w tym
momencie. Bo Ja sobie tej reakcji , nie wyobrażam.
Uważam, że
tutaj po mimo tych wszystkich błędów które zostały popełnione, których mamy
świadomość , które jako rada wytknęliśmy niejednokrotnie i które trzeba przyznać radnym z satysfakcją mogą się odnieść właśnie do tych elementów które
wykazali bo one się no niestety się potwierdziły . Z drugiej strony myślę , że brak
agresywnego działania ze strony nowego młodego prezesa i jego szybkim wyjściem
z uaktualnieniem cen wywozy śmieci
spowodował, że ta sytuacja się nawarstwiała i doszło aż do takich zobowiązań które praktycznie na dzień
dzisiejszy nie stanowią obawy o to że
jeżeli przeznaczymy te 500 tys. zł. na
podwyższenie kapitału tej spółki , że te pieniądze zostaną przejedzone, bo one
już zostały przejedzone .
Te 500 tys. jeżeli dzisiaj , mam nadzieję że Rada
dzisiaj swoją dobrą wolą i rozsądkiem dużym przeznaczy dekapitalizuje tą spółkę
po to żeby ją uratować nie dla prezesa Tomczaka , nie dla rady Nadzorczej - dla
mieszkańców Gminy Ząbkowice. Po to aby Gmina mogła ze swoich obowiązków dalej się wywiązywać to te 500 tys. , zostanie przeznaczone na spłatę zobowiązań
które spółka posiada na dzień dzisiejszy .W związku z tym nie ma
tutaj niebezpieczeństwa , że nie damy
temu prezesowie, czy tej radzie bo oni
znów te pieniądze przejedzą. Nie! te pieniądze już zostały skonsumowane i
musimy mieć tego świadomość.
Natomiast my podwyższając ten kapitał czy jak
gdyby dofinansowując działalność tej spółki, pozwalamy jej dalej funkcjonować.
Natomiast odrębnym tematem i bardzo istotnym i
tu słusznie Rada się dopomina działań
ze strony pana Burmistrza. Jest w tej chwili opracowanie takich działań
, podjęcie takich kroków aby ta sytuacja nie powtórzyła się żeby znów za kilka miesięcy czy w nowym przyszłorocznym
sprawozdaniu nie czytali o zadłużeniach tej spółki
i to jest odrębny temat . Myślę
że to jest odrębny temat i myślę, że rozbieżności jest bardziej w tym temacie
niż w tym pierwszym jeżeli chodzi o koleżeństwo wśród radnych .
Natomiast Ja chciałabym tylko zwrócić uwagę na pismo które jest załączone tutaj do tego programu ,pismo
które nie jest wydaje mi się
straszakiem ze strony pana prezesa
ale ono wymaga pewnych zapisów
które są kodeksie spółek handlowych - że
obowiązkiem prezesa, obowiązkiem Rady Nadzorczej jest zgłosić wniosek o
upadłość Burnat momencie kiedy
zadłużenie spółki przekracza wartość kapitału . W związku z tym tutaj
pan prezes nie ma innego wyjścia, bo jeżeli tego nie uczyni to personalnie
własnym majątkiem podlega odpowiednim organom.
Dlatego problem jest naprawdę ważny. Ja
apelowałbym tutaj do koleżanek i
kolegów radnych aby pomimo oburzenia które mamy prawo mieć , pomimo niespełnionych
obietnic zarówno ze strony pana prezesa który nieterminowo wywiązywał się ze składania informacji i nie mówiąc już o złożeniu
programu naprawczego , abyśmy w tej kierowali się rozsądkiem
przy głosowaniu nad tą uchwałą i mieli na uwadze dobro Gminy i jej mieszkańców. Tu nie chodzi powtarzam
jeszcze raz o pana prezesa czy o radę nadzorczą - pan prezes wszyscy wiemy jest
z Wrocławia, spakuje swoja teczkę, powiem
awiderzejn Ząbkowice i tyle go możemy zobaczyć.
Natomiast my , dalej pozostaniemy z tymi
problemami nierozwiązanymi i dalej będziemy mieli problem i będziemy musieli wcześniej czy później z tym problemem się uporać. Natomiast później to już
będzie tylko gorzej i miejmy tą
świadomość i naprawdę to jest ostatni
moment kiedy możemy tą spółkę
uratować , bo jeżeli wpłyną
kolejne faktury i przedsiębiorstwo je
zaksięguję a musi je zaksięgować
to będzie kolejne 180 tys. zl. zobowiązania przekroczą te kwoty o
których tutaj mówiliśmy prezes musi złożyć
wniosek o upadłość. Musi ,on nie ma innego wyjścia i to nie ważne czy to
będzie ten prezes czy to będzie inny prezes .
Bo nawet nowy prezes w przeciągu miesiąca cudownie
spółki nie uzdrowi. Miejmy tą świadomość.
Więc bardzo bym prosił abyśmy głosowali za
przyjęciem tego projektu uchwały, natomiast odrębnym tematem jest opracowanie
takich metod kontrolnych ze strony rady wobec spółki, aby do tej sytuacji nie doszło.
Dziękuję bardzo.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik,
Czy ktoś z pań i panów radnych chciałby zabrać
głos?
Nie widzę, w związku z tym zamykam dyskusje i w
pierwszej kolejności poddam wniosek radnego Stanisława Nędzy aby z projektu uchwały
w sprawie wprowadzenia zmian w
budżecie miasta i Gminy na 2008 rok -
wykreślić dział 900 Gospodarka komunalna
i ochrona środowiska kwotę 500 tys. zł.
Głosowanie : 7 głosów za , 10 głosów przeciwnych
Wniosek radnego
Nędzy nie przeszedł .
W związku z tym poddaję Wysokiej Radzie pod
głosowanie całego projektu uchwały w sprawie
wprowadzenia zmian w budżecie
Glosowanie : 12 głosów za , 5 głosów przeciwnych 2 głosy wstrzymujące się
.
Uchwała
nr VIII/37/2008 w sprawie
wprowadzenia zmiana w budżecie miasta i gminy
na 2008 rok została przyjęta .
C/
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty jako lokal mieszkalny na rzecz najemcy.
Grażyna Grzeszczak - kierownik wydziału przedstawiała w/.w projekt uchwały .
( projekt stanowi
znacznik do protokołu)
Zastępca
Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Zdzisław Burnat ,
Komisja
Gospodarcza wydała pozytywna opinie tej uchwały .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
Dobrze
dziękuję, otwieram dyskusje nad projektem uchwały .
Nie widzę, w związku z tym zamykam dyskusję i poddaje wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały
Głosowanie
: 19 głosów za
Uchwała nr VIII/38/2008
w sprawie udzielenia bonifikaty od ceny
nieruchomości sprzedawanej jako lokal mieszkalny na rzecz najemcy została przyjęta
.
D/
Rozpatrzenie projektu uchwały w zmiany uchwały Nr V/26/2008 Rady Miejskiej z
dnia 25 kwietnia 2008 roku w sprawie określenia zasad i trybu postępowania o
udzielenie dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty
budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na terenie
Gminy Ząbkowice Śląskie , nie stanowiących
własności Gminy.
Danuta Wyskwarska inspektor Wydziału Rozwoju Lokalnego przedstawiła w/w
projekt uchwały
( projekt stanowi
znacznik do protokołu)
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
Dziękuję, czy ktoś by chciał
zabrać głos ?
Nie Wdzie ,w związku z tym zamykam dyskusje i poddaje
wysokiej radzie pod glosowanie
projekt uchwały .
Głosowanie : 19 głosów za ,
Uchwała nr VIII/39/2008
w sprawie zmiany uchwały Nr V/26/2008 Rady
Miejskiej z dnia 25 kwietnia 2008 roku w sprawie określenia zasad i trybu
postępowania o udzielenie dotacji celowej na prace konserwatorskie,
restauratorskie lub roboty budowlane
przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na terenie
Gminy Ząbkowice Śląskie , nie stanowiących
własności Gminy została przyjęta .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
Teraz chciałabym ogłosić 5 minut
przerwy aby zebrała się komisja
Gospodarcza i zaopiniowała projekt
uchwały odnośnie dekapitalizowania
Zakładu Gospodarki Komunalnej w
Ząbkowicach Śląskich .
Ja myślę, pani radna jest taka
kwestia , ponieważ decyzja praktycznie już
zapadła o dekapitalizowaniu spółki, bo zostały dokonane zmiany w budżecie na rok 2008 .
Będzie jeszcze jedna sesja Rady
Miejskiej w miesiącu lipcu i wtedy ,myślę że pan prezes zaprezentuje ten
program naprawczy. Takie jest moje zdanie, jeśli państwa zdanie jest inne t
bardzo proszę. I wtedy myślę będzie można szczegółowo zapoznać się z tym
programem.
Zastępca
Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Zdzisław Burnat
Proszę państwa , ten projekt uchwały
nie został wczoraj zaopiniowany
przez komisje Gospodarczą ze względu na to, że w dniu wczorajszym nie
było programu w formie pisemnej. Owszem pan
prezes był przygotowany , udzielał informacji ustnych. Natomiast komisja uznała, że to jest
zbyt mało należy przedstawić go w
formie programu pisemnego i dlatego
komisja tej uchwały nie opiniowała
.
Ale pozwolę , szanownym państwu zwrócić uwagę , że nie ma takiego
wymogu aby komisja tą , czy jakakolwiek uchwałę
opiniowała . Wymóg jest taki, że
projekt uchwały musi trafić do komisji . Komisja może zaopiniować go
negatywnie , może go zaopiniować pozytywnie
może go w ogóle nie opiniować .
Co w cale nie przeszkadza żeby Rada jako ten organ wyższy nie procederowała nad projektem tej
uchwały i tutaj panie przewodniczący po pierwsze to co pan wspomniał, przyjęcie
zmian projekcie budżetu jak gdyby w połowie co najmniej albo w 75 %
się wyczerpało temat związany z
projektem tej uchwały i jest jak gdyby konsekwencją przyjętej wcześniej
uchwały przez radę dlatego Ja wnioskuję oto żeby nie zwoływać komisji
gospodarczej i rozpoczynać dyskusji nad projektem tej uchwały . W tej
chwili rozpocząć dyskusje nad projektem
uchwały na forum rady.
Dziękuję .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik,
Dobrze panie przewodniczący ,
wszyscy doskonale wiemy, że tak jest tutaj przyjęte ze każden projekt uchwały
jest jednak opiniowany , czy pozytywnie czy negatywnie przez komisję Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu . Jeżeli jest
taki wniosek ,jeżeli państwo przyjmujecie tutaj z zaczynamy procesowanie tej
uchwały bez opinii Komisji ? .
Jest taka wola ? ( rada wyraziła zgodę )
Bardzo proszę o zaprezentowanie tej uchwały
E/
Danuta Wyskwarska
inspektor Wydziału Rozwoju Lokalnego
przedstawiła w/w projekt uchwały
( projekt stanowi znacznik do protokołu
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
Dziękuję, otwieram dyskusje
nad projektem uchwały .
Nie widzę, w związku z tym zamykam dyskusję i poddaje wysokiej
radzie pod głosowanie .
Głosowanie : 12 głosów za , 5 głosów przeciwnych
Uchwała nr VIII/40/2008 w
sprawie podwyższenia kapitału
zakładowego Zakładu Gospodarki
Komunalnej Sp. Z o.o w Ząbkowicach Śląskich
w kwocie 500 000,00 zł. i objęcia 1 000 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez Gminę
Ząbkowice Śląskie została
podjęta .
F /
Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie przyjęcia "Programu pomocy de minimus dla przedsiębiorców tworzących
nowe miejsca pracy na terenie
Gminy Ząbkowice Śląskie
Danuta Wyskwarska inspektor Wydziału Rozwoju Lokalnego
przedstawiła w/w projekt uchwały
( projekt stanowi znacznik do protokołu
Zastępca Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego
i Budżetu Zdzisław Burnat .
Komisja zaopiniowała pozytywnie
projekt uchwały .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
Dziękuję, otwieram dyskusje nad projektem uchwały.
Nie widzę, w związku z tym zamykam dyskusję i poddaje wysokiej
radzie pod głosowanie .
Głosowanie : 16 głosów za ,
Uchwała nr VIII/41/2008 w
sprawie przyjęcia "Programu pomocy de minimus dla przedsiębiorców tworzących
nowe miejsca pracy na terenie
Gminy Ząbkowice Śląskie została przyjęta
G/
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy miejscowości Jaworek
Danuta
Wyskwarska inspektor Wydziału Rozwoju Lokalnego
przedstawiła w/w projekt uchwały
( projekt stanowi znacznik do protokołu
Zastępca Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego
i Budżetu Zdzisław Burnat .
Komisja zaopiniowała pozytywnie
projekt uchwały .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
Dziękuję, otwieram dyskusje nad projektem uchwały.
Nie widzę, w związku z tym zamykam dyskusję i poddaje wysokiej
radzie pod głosowanie .
Głosowanie : 16 głosów za ,
Uchwała nr VIII/42/2008 w
sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy miejscowości
Jaworek
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam XXIX Sesje Rady Miejskiej .
Stenogram sporządziła
Elżbieta Maciejewska
Przewodniczący Rady
Miejskiej
Andrzej Dominik