Protokół nr XXIX/2008

z Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniach 27 czerwca 2008 roku

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina rozpoczęcia sesji 11 00

 

W sesji udział wzięli:

Radni Rady Miejskiej              w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof   Kotowicz                Burmistrz   Ząbkowic Śl.

Ireneusz Woźniakowski                   Zastępca Burmistrza

Waldemar Markiewicz             Zastępca  Burmistrza

Iwona Aibin                            Sekretarz  Gminy                  

Bożena Kurczyna                   Skarbnik Gminy

Paweł Polewski                       Radca Prawny

 

Nieobecni radni to :

Ewa Figzał             - nieobecny  

 

Oraz goście zaproszeni wg list obecności .

 

                  Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku    o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  XXIX   Sesję Rady Miejskiej   w Ząbkowicach Śląskich   V kadencji, stwierdzając że uczestniczy w niej 20 radnych, co stanowi odpowiednie quorum przy którym rada może obradować i podejmować  prawomocne  uchwały .

 

Powitał  wszystkich obecnych na sesji .

 

             Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska - inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.

Następnie przedstawił porządek posiedzenia .

 

1.           Przyjęcie porządku obrad. 

2.           Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej  od ostatniej sesji

3.           Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji 

4    Analiza  Działalności

.        Zarządu Budynków Komunalnych  w Ząbkowicach Sl.

.        Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji  DELFIN  Spółka  z o.o. w Ząbkowicach Śląskich.

.        Towarzystwa Budownictwa Społecznego w Ząbkowicach Śląskich

5    Informacja na temat przygotowania sezonu wakacyjnego - letni wypoczynek dzieci i młodzieży.

6     Informacja  o planowanych remontach  w placówkach oświatowych . 

7 Podjęcie  uchwał w sprawie :

.        W sprawie  zmiany Uchwały Nr III/6/2008 Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich z dnia 27 lutego w sprawie Wieloletniego Programu  Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie  na lata 2008-2010

.        W sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2008 rok

.        W sprawie udzielenia bonifikaty od ceny nieruchomości sprzedawanej jako lokal mieszkalny na rzecz najemcy

.        W sprawie zmiany uchwały Nr V/26/2008 Rady Miejskiej z dnia 25 kwietnia 2008 roku w sprawie określenia zasad i trybu postępowania o udzielenie dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane  przy  zabytkach wpisanych  do rejestru zabytków, położonych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie , nie stanowiących  własności Gminy .

.        W sprawie podwyższenia  kapitału zakładowego  Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. Z o.o w Ząbkowicach Śląskich  w kwocie 500 000,00 zł. i objęcia 1 000 udziałów w  podwyższonym kapitale zakładowym   przez Gminę  Ząbkowice Śląskie.

.         W sprawie  przyjęcia "Programu pomocy  de minimis dla przedsiębiorców  tworzących  nowe  miejsca pracy na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie

.        W sprawie  zatwierdzenia Planu Odnowy  Wsi Jaworek

      8    Zakończenie   obrad .

 

Dzisiejsza sesja został zwołana na wniosek pana Burmistrza , na podstawie art. 20 ust.3 ustawy o samorządzie gminnym. Burmistrz jako  wnioskodawca  tej sesji  wystąpił do mnie z  następującym pismem - Odczytał treść pisma które stanowi  załączniki do protokołu dotyczącym zmiany porządku obrad w sprawie pkt. 7 ) 

W związku z tym poddam wysokiej radzie ,  kto z pań i panów radnych  jest za tym aby z dzisiejszego porządku obrad wyłączyć wszystkie  punkty a  tylko rozpatrzyć pkt. 7 w którym jest mowa o podejmowaniu uchwał które przed chwileczką państwu odczytałem.

 

Radny Marek Ciapka ,

Szanowny panie przewodniczący , albo Ja jestem na  innej sesji albo pan nie jest w tym  miejscu , ponieważ pan czyta coś czego my nie mamy . Pan nam tutaj szafuje punktem 7 , a tutaj , my mamy całkowicie  inny dokument , czy Ja mam rozumieć że my dostaniemy  właściwy program - porządek  obrad . Jeżeli nie dostaniemy nie mamy na czym procedować , bo za chwilę będziemy głosować nad porządkiem obrad. Czy dostaniemy właściwy porządek obrad  ? czy nie ? , bo my chyba cos innego mamy  .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,

Wysoka rado , otrzymaliście państwo taki sam, tylko nastąpił  błąd  w numeracji . Po prostu w waszym porządku obrad, państwo macie wszystkie te zapisy  które państwu przeczytałem . Natomiast  w zaproszeniu na sesję  nastąpił błąd   w numeracji .

Bo było tak: pkt. 1 przyjęcie porządku obrad , pkt. 2 informacja   przewodniczącego , pkt. 3 informacja  z pracy burmistrza  i pkt. 4 miał być sprawy  różne ,a  jest wydrukowany pkt. 5  .

Ale  wszystkie punkty zawarte we wniosku złożonym w pierwszej wersji przez pana  burmistrza zostały ujęte w tym porządku obrad i ja państwu przedstawiłem  ten porządek obrad.

Natomiast przepraszam, za pomyłkę  która zaistniała w numeracji  , natomiast nie ma  tutaj nic nowego  ani nic przestawionego .

Ja, państwu przedstawiłem cały porządek obrad jaki był wnioskowany przez wnioskodawców dzisiejszej sesji. Natomiast przed chwileczką państwu odczytałem  kolejne pismo gdzie wnioskodawca  prosi o zmianę w porządku obrad aby tylko rozpatrzyć  w dniu dzisiejszym  punkt  mówiący o tym  podjęcie uchwał  w sprawie :i w piśmie które skierował  burmistrz w pierwszym wniosku , jest to punkt 7 jak i również w tym piśmie  które wpłynęło aby  wycofać z porządku obrad  pozostałe rzeczy jest pkt. 7. Natomiast państwo w zawiadomieniu otrzymaliście wszystkie te rzeczy , natomiast nastąpił tylko błąd w numeracji za co państwa przepraszam  .

 

Radna  Jolanta   Mitręga,

Ja mam pytanie w sprawie uchwały w sprawie podwyższenia kapitału - czy ona zostanie wyłączona z tego porządku obrad ?    

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik,

Pani radna jest to sesja zwołana na wniosek burmistrza  w dniu dzisiejszym , może być również zwołana na wniosek grupy radnych i aby dokonać zmiany w porządku obrad musi  wyrazić zgodę wnioskujący o zwołanie tej sesji . Wnioskujący o zwołanie dzisiejszej sesji złożył wniosek aby rozpatrzyć w dniu dzisiejszym pkt. 7 gdzie są zapisane  rozpatrzenie  wszystkich projektów uchwał , jak również tej uchwały o której pani tutaj mówiła i za chwileczkę  już w tym momencie  będę poddawał wysokiej radzie pod głosowanie  aby  wycofać z porządku obrad , pozostałe punkty  a tylko rozpatrzyć  pkt 7  mówiący o tych uchwałach. Czy wniosek jest jasny ?     

 

( wymiana zdań pomiędzy radnymi )

Przewodniczący Rady Miejskiej   Andrzej Dominik ,   

Ogłaszam 5  minut przerwy .

 

Po przerwie wznowiono obrady .

 

Otrzymaliście państwo porządek obrad , ale chciałaby tutaj taką małą dygresję, że każdy jest omylny , pan burmistrz  również się pomylił składając do mnie wniosek , ponieważ też dwa punkty przeskoczył . Podał mi punkt 7 a  potem 10  także każdy się może pomylić .

W związku  z tym , czy państwo wszyscy otrzymali porządek  obrad ?    czy ma ktoś uwagi ? ,

Bardzo proszę poddaje pod głosowanie wniosek  aby z porządku dzisiejszych obrad wycofać  wszystkie punkty  pozostawiając tylko punkt 7 rozpatrzenie projektów uchwał.

 

Głosowanie :   18 głosów za , 2 głosy wstrzymujące się .

 

Czy ktoś jeszcze chciałaby wnieść coś do porządku obrad ? .

Nie wiedzę , w związku z tym  przystępujemy do  realizacji  porządku obrad .    

 

 A /

Danuta  Wyskwarska  - inspektor UM  przedstawiła projekt uchwały w sprawie  zmiany Uchwały Nr III/6/2008 Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich z dnia 27 lutego w sprawie Wieloletniego Programu  Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie  na lata 2008-2010

( projekt uchwały stanowi załącznik  do niniejszego protokołu) 

 

Zastępca   Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Zdzisław Burnat   ,

Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik,

Otwieram dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały .

Kto z pań  lub panów radnych chciałaby   zabrać głos ?  Niewiedze  ?

 

Przewodniczący Zarządu Osiedla Stare Miasto Marian Patela ,

Ja całym sercem jestem za Kozińcem , a tak nawiasem mówiąc w statucie jest Koziniec a nie Kozieniec , oby się nie okazało że uchwała nieważna będzie ze względu na inny zapis miejscowości , ale niewinem czy jest potrzeba  aby te 45  tys. zł. szło ze Starego Miasta. Czy nie było możliwości  żeby ich zaplanować  , żeby je wydobyć w inny  sposób z  niewykorzystanych środków z zeszłego roku  .

Ja przypominam sobie rozmowę z panem burmistrzem z okazji 720 lecia  Ząbkowic , jedynym materialnym dowodem tej uroczystości to była książka Organiściaka poświęcona  tej rocznicy i wtedy   wymienialiśmy uwagę - pan Kotowicz potwierdzał , że w takim razie więcej materialnych dowodów na rewitalizację  Starego Miasta   będziemy mieć na  725-lecia Ząbkowic.  Jeżeli w takim trybie pójdziemy już jest nie 5 ale 4 lata , dlatego proszę o zastanowienie się czy  akurat te 45 tys. musi iść  z dokumentacji na Stare Miasto i czy nie można w inny sposób  rzeczywiście wspaniały zamek w Kozińcu odbudować . To jest moja taka  uwaga  .

Wczoraj pani Kurczyna w sposób bardzo subtelny i inteligentny  przedstawiała  projekt uchwały ale pkt F tak elegancko pominęła , żeby to znów nie było że tak powiem  ciche załatwianie  pewnej sprawy .

Wiec bardzo proszę , radnych o to żeby pamiętali  o Starym Mieście , bo ono się kruszy , ono wymaga  rzeczywiście  waszej troski . Dziękuję bardzo .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz ,      

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, Ja chciałbym zaprzeczyć takiemu tutaj sugerowaniu opinii publicznej , że cokolwiek się dzieje  w sprawie Kozińca . Otóż o Kozińcu jest mowa  bardzo głośno od wielu  lat i ta  kadencja zakończy się  dotrzymaniem składanych od wielu lat panu radnemu Ziębie .

 

Radny  Henryk Zięba ,

( głos   niesłyszalny)

 

Zastępca Burmistrz  Ireneusz Woźniakowski ,

Panie burmistrzu, panie przewodniczący Wysoka Rado  zebrani goście  , na świetlicę w Kozińcu przewidzieliście państwo 50 tys. zł w budżecie gminy, jak  również przy uchwalaniu budżetu pan burmistrz zapewniał, że  w środkach przewidzianych na  programy rozwoju  obszarów wiejskich  jest przeznaczona kwota 100 tys.zł. Ze względu na pewne zabiegi księgowe  żeby nie przerzucać pieniędzy  bezpośrednio z pieniędzy  z  wydatków bieżących i mieszać je z  pieniędzmi inwestycyjnymi , zrobiliśmy taki zabieg, że, z programów  rozwojów obszarów  wiejskich 45 tys zl.   jest przeznaczone na  promocję  naszego miasta. Natomiast  z pieniędzy właśnie na dokumentację na starym mieście czyli wydatków inwestycyjnych , te 45 tys. które schodzi z programów rozwoju obszarów wiejskich i przechodzi już  bezpośrednio na inwestycje modernizacja  świetlicy w Kozińcu.

Natomiast nie zgadzam się z tezą pana przewodniczącego , że Stare Miasto jest niedofinansowane.

Ja tylko wspomnę o  największej inwestycji  w zeszłym roku , czyli  remoncie Krzywej Wieży  ponad 1,5  mln zl. , wspomnę tu jeszcze o tym że w tym roku  zakończyliśmy już dokumentację na ulicę Ziębicką i na ulice  Poprzeczną  ulicę Chrobrego 150 tys. i wspomnę tylko o kolejnej potężnej inwestycji jaką jest modernizacja ulicy Krzywej . W zeszłym miesiącu państwo również  głosowaliście  o przeznaczeniu konkretnych już środków na modernizację  tej ulicy. Ja nie będę wspominał o wielu już małych remontach takich jak ; wymiana oświetlenia  Rynku 4 lamp które już były w bardzo  fatalnym stanie a takich małych już  rzeczy na Starym Mieście jest bardzo, bardzo dużo. Dziękuję bardzo

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik,

bardzo proszę  czy ktoś by chciał jeszcze zabrać głos w tym temacie ? ,

Nie widzę !  Zamykam dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały poddaję pod głosowanie .

 

Głosowanie :  18 głosów za , 1 głos przeciwny, 1 głos wstrzymujący się .

 

uchwały nr  VIII/36/2008 w sprawie  zmiany Uchwały Nr III/6/2008 Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich z dnia 27 lutego w sprawie Wieloletniego Programu  Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie  na lata 2008-2010 została podjęta

 

B/

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna  przedstawiła  projekt uchwały w sprawie  wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na  2008 rok

( projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu)

 

 

 

Zastępca Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Zdzisław Burnat , 

Wysoka Rado, Szanowni państwo, komisja Gospodarcza  w dniu wczorajszym procesując nad projektem  wniesionej uchwały zaopiniowała projekt uchwały z wyłączeniem punktu w rozdziale 900 gospodarka komunalna ochrona środowiska  rozdział 90002 gospodarka odpadami          § 6650 - wpłaty gmin powiatów na rzecz  innych jednostek samorządu terytorialnego oraz Związków Gmin lub Związków Powiatów na dofinansowanie zakupów inwestycyjnych  oraz dział 900 gospodarka komunalna i ochrona Środowiska rozdział 917  Zakłady Gospodarki Komunalnej § 6010wydatki na zakup podjęcie akcji wniesienie wkładów   do spółek prawa handlowego oraz uzupełnienie funduszy  statutowych w Banku i instytucji finansowych .

W jednym i drugim przypadku chodzi o kwotę  500 tys zł.

Dlaczego ? , dlatego, że w dniu  wczorajszym  na komisji Gospodarczej ,pan  prezes ZGK ,nie przedstawił programu naprawczego o który wnosiła Rada podczas swojej sesji w dniu  10 czerwca i o który prosiła  komisja podczas  obrad 18 czerwca . W związku z powyższym komisja chcąc   zaopiniować pozostałą treść  uchwały dotyczącej zmian budżetowych bardzo istotnych dla innych  jednostek  organizacyjnych , wyłączyła z  opinii   te dwa punkty o których  wspomniałem  pozostała treść uchwały została jednogłośnie  zaopiniowana  pozytywnie  przez członków  komisji  gospodarczej. Dziękuję

 

 Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik,

Dziękuje bardzo , bardzo proszę  radna  Irena szewczyk

 

Radna  Irena   Szewczyk ,

Panie przewodniczący  , wysoka rado , panie  burmistrzu ,

Ja chciałam się odnieść  do kwot proponowanych w tej uchwale  związanych z działalnością naszych placówek  oświatowych, konkretnie mówię o  przedszkolach  ? , o  szkołach podstawowych i o gimnazjach .

Na pewno państwo zwrócili uwagę , że  w tych pozycjach dotyczących tych poszczególnych jednostek oświatowych są dość wysokie kwoty , które są związane z wykonaniem rozporządzenia  Ministra  mówiącym o tym że           z dniem 1 stycznia 2008 roku nauczyciele  otrzymują podwyżkę średnio w wysokości 200 zł. Gdyby to przeliczyć na rok kalendarzowy 2008 - proszę państwa  w budżecie powinna być zaplanowana kwota około  1 mln zł. abyśmy mogli zrealizować to rozporządzenie Ministra .  

Wszyscy państwo wiedzą, że na podstawie  danych które Urząd wysyła do Urzędu Statystycznego  i do Ministerstwa  Edukacji Narodowej otrzymujemy tzw. Subwencję  i okazuje się ze  subwencja która jest przeznaczona na rok 2008  oczywiście nie zakładała  tak , niewiem czy wysokiej  ? , ale takie podwyżki dla pracowników oświaty i jak zwykle  ciężar tej  podwyżki  kto musi ponosić?  Samorządy lokalne  ! i teraz  proszę  państwa proszę popatrzeć gdybyśmy nie mieli tej nadwyżki budżetowej , która została za rok 2007 ,musielibyśmy w wydatkach bieżących szukać  na dzień dzisiejszy kwotę 343,633 zł.

Przypominam, że po zaplanowaniu  budżetu na rok 2008 my przewidzieliśmy pewną kwotę na podwyżki  dla nauczycieli i podwyżki związane z tzw. Awansem  zawodowym , zaplanowaliśmy kwotę 400 tys.  i proszę państwa z tej kwoty 400 tys.  już też poszło 300 tys. zł. na realizacje podwyżek, pozostała cześć pieniędzy musi zostać  bo jest ona związana z tzw.  awansem zawodowym .

Obawiam się, że te kwoty które mamy tutaj zaproponowane związane z podwyżką płac nauczycieli nie wystarczą na pewno do końca roku kalendarzowego. To zabezpieczenie  tak można powiedzieć jest do końca roku szkolnego , czyli do 31 sierpnia. Zostanie nam jeszcze wrzesień, październik, listopad , grudzień i będzie kolejny problem - gdzie szukać na to żeby  ta podwyżkę dla nauczycieli  zabezpieczyć.

Dlaczego Ja o tym mówię, proszę państwa   - myślę, że my jako Rada Miejska i pan jako włodarz  tego miasta - panie burmistrzu powinniśmy  podjąć działania ; po pierwsze  wnieść protest  do Ministra Edukacji ze nie może być takiej sytuacji ,że planuje się  podwyżkę dla nauczycieli nie planuje się jej w subwencji oświatowej i zostawia się to na garnuszku Gminy .

Myślę, że my też jako komisja Oświaty powinniśmy z tym pismem wystąpić . Nie znam na razie zasad prawnych  , myślę, że pan  tutaj radca  prawny nam podpowie jak to zrobić . Ja nie wiem jaki będzie skutek , natomiast nie możemy przejść tak sobie  do tej sprawy , która proszę  państwa  - budżet w tym roku  zwiększy o około milion  zł. mówimy o oświacie a myślmy o roku 2009 . W 2009 roku przecież  już musimy z góry zaplanować  co najmniej o milion złotych więcej na działalność jednostek  oświatowych .

Dlatego gorąca prośba do pana  przewodniczącego i do pana burmistrza żebyśmy nie czekali ,żebyśmy podjęli pewne kroki ,które być może pozwolą nam chociaż częściowo  te środki pozyskać . I  skoro jestem przy głosie - to chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na  jedną rzecz proszę państwa w uzasadnieniu  tej uchwały  w ppkt. e ,- mamy tam taką informację , że ta uchwała zakłada przeznaczenie 40 tys. zł. związanych z promocją- tak do końca  niewiem  z promocją czego ? , ale dlaczego Ja o tym mówię?

Ponieważ w tym tygodniu było posiedzenie komisji  naszej  Oświaty w Izbie Pamiątek i proszę państwa w czasie  dyskusji wyszła  mi się wydaje bardzo  ważna sprawa  - sprawa promocji  Krzywej Wieży i Izby Pamiątek .Nie ma  żadnej tablicy   która by mówiła w jakich godzinach można odwiedzać Krzywą  Wieżę , nie ma materiałów , a jeżeli są to jest ich  niewiele które mają promować nasze miasto. Wydaliśmy na Krzywą Wieżę 1,5 mln zł. , dobrze się to stało , ale to nie wystarczy . Była promocja w radiu , w środkach lokalnych taka promocja trwała tydzień i ona się kończyła - proszę państwa . Zaczynają się wakacje, jest ruch turystyczny - zwracam się panie burmistrzu do pana żeby w jak najszybszym czasie Wydział Promocji rzeczywiście skutecznie zajął się promocją Krzywej Wieży i Izby Pamiątek.

Myślę ze to jest rzecz niezbędna dla naszego miasta.

I ostatnia rzecz, zwracam się z gorącą prośbą do wszystkich radnych o przychylne ustosunkowanie się do przeznaczenia 90 tys. zł. na remont Szkoły Podstawowej w Zwróconej , wszyscy państwo wiemy, że oddział przedszkolny zostaje od 1 września przypisany do szkoły podstawowej w Zwróconej ,jest potrzebny remont dotyczący prawidłowego działania tego oddziału przedszkolnego , ale jednocześnie z wykorzystaniem nowych sal dla działalności szkoły a myślę że większość z państwa wie  jak świetnie rozwija się szkoła w Zwróconej .

Dziękuję  za uwagę .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz ,

Panie przewodniczący ,Wysoka rado, mówiąc o kwestiach dotyczących  wynagrodzeń dla nauczycieli  nie możemy też  zapominać o pracownikach obsługi oświaty . Ja oczywiście pamiętam że pani przewodnicząca  bardzo  starała się o to aby w tym budżecie takie środki były po raz pierwszy od kilku lat zabezpieczone i tak się stało. Oczywiście, że te regulacje płac dla pracowników obsługi są niewspółmierne do potrzeb i do lat zaległych w tym względzie i  na pewno trzeba to przewidywać na rok przyszły . Kiedy mówimy o milionie  złotych , które w tym roku budżet musi wyasygnować z własnych zasobów aby zabezpieczyć  wynagrodzenia  nauczycieli ,które są podnoszone decyzją rządu , to warto mieć na względzie oficjalną zapowiedź pani  minister Hall , iż w przyszłym roku wynagrodzenia nauczycielskie mają  wzrosnąć o kolejne 20 % w ratach od 1 stycznia do 1 września  2009 ,więc do tego miliona jeszcze kolejne środki jeśli chodzi o protestowanie czy jakiekolwiek głosy dotyczące  wysokości subwencji  oświatowej .

Ja oczywiście wykonam  krok niezbędny w tym względzie  które są tylko możliwe, natomiast  chcę powiedzieć, że samorządowy masowo protestują również na komisji samorząd - rząd to się wszystko odbija takim argumentem - nauczyciele   strajkują ,szkoły są wasze , no i  "  Róbta  co chceta " tak mówiąc kolokwialnie  .

To jest jedna rzecz - jeśli chodzi o wydatki na promocje Ząbkowic Śląskich  jeśli  państwo decyzje dzisiaj  podtrzymacie  o tym co teraz mówimy to chce powiedzieć, że natychmiast w poniedziałek zostanie zlecone druk ulotek 5 wersji językowych ulotek na Krzywą Wieżę . Dodrukowanie ulotki w języku polskim 5000 już się nam praktycznie rozszedł . Jeśli chodzi o tablicę informacyjną, która jest już w budżecie ujęta wcześniej, ona jest zlecona i praktycznie w połowie tygodnia przyszłego będziemy mieć już projekt oficjalny, będzie zlecenie na jej wykonanie.Ona będzie stała tuż obok Krzywej Wieży to będzie taka bryła na której będą wersję w 5-ciu językach . 

 

Radna  Danuta  Wojtaczka,

panie  burmistrzu , w związku z uchwałą  budżetową mam tutaj  niedosyt informacji i chciałabym żeby pan tutaj  wyjaśnił  to,  ponieważ pamiętam jak ważną była  kwota  45 tys. , przeznaczona na  zakup samochodu dla Straży Pożarnej. Niestety z tego co widzę kwota ta ma być przeznaczona na bieżące  wydatki i to mnie trochę martwi. Ja chce wiedzieć jakie są przyczyny  motywacji tego, że  rezygnujemy z zakupu  tego , który wtedy był  pilny ,teraz przenosimy to na wydatki bieżące . To jest pierwsza rzecz .  Druga rzecz dziwi mnie sytuacja, że w budżecie nie było przewidziane  remont szkoły w Zwróconej , gdzie w tej chwili jest przewidziane 90 tys. zł. . jest to domyślam się pilną sprawa do zrobienia - tylko chciałabym wiedzieć co  wchodzi w skład  tego remontu ? , czy to jest remont bieżący szkoły ? , bo zdajemy sobie sprawę że jest to jedna z wiejskich szkół która bardzo dobrze funkcjonuje , jest niezbędna i tutaj absolutnie nie mam do tego pretensji , tylko chciałabym mieć jasność co do przeznaczenia   tej kwoty ? ,

 

Burmistrz  Krzysztof   Kotowicz ,

Jeśli chodzi o uzasadnienie  do remontu szkoły, ja poproszę pana kierownika Jankowskiego żeby  tu opisał szczegółowo za chwileczkę .

Natomiast, mówiąc o zmianach jeśli chodzi o wydatki na funkcjonowanie Ochotniczej Straży Pożarnej, ja też ubolewam nad faktem, że tego zakupu nie dokonamy , jeśli będzie taka państwa zgoda na to .

Powiem szczerze, że tego nie zrobiłem wcześniej  i już bym sobie , że tak powiem furtkę zamknął , ale  może też jest  jakiś ,jak  to mówią klasycy plus dodatni tej sytuacji. Ponieważ  okazało się już w ciągu czasu po uchwaleniu

budżetu iż poszczególne drużyny , czy jednostki  OSP zgłaszały dosyć istotne potrzeby i mundury jeśli chodzi o umundurowanie osobiste strażaków. Którzy przyznam się wcześniej  nie komunikowali w sposób przekonywujący   dla mnie  , były to bardziej  ogólne informacje . Ja uznałem i to jest  dosyć racjonalne podejście , z resztą jest tu pan Marek Ciapka i Marian Płachytko więc mogą  bardziej fachowo to stwierdzić. Ale uznałem że osobiste wyposażenie strażaków ,zwłaszcza że umundurowanie  ognioodporne jest pilniejsze niż samochód . W związku z tym z żalem , ale taką decyzje proponuje państwu .

 

Wojciech Jankowski ,

Panie przewodniczący , panie burmistrzu ,wysoka rado  szanowni państwo ,

W związku z podjętą decyzją w sprawie  utworzenie zespołu szkolno -przedszkolnego w Zwróconej , Ja osobiście uważam to  za bardzo celową i słuszna decyzję  . Niezbędne jest wykonanie  remontu pewnych pomieszczeń które na dzień dzisiejszy nie są użytkowane.

Jak wiecie państwo, przedszkola odpowiadają pewnym rygorom i przepisom począwszy od tych  niskich  muszli  ustępowych ,poprzez  inne przerobienia  i małe zmiany funkcji. Została wykonana uproszona dokumentacja  w tym kosztorys inwestorski na kwotę  90 tys zł. który w swojej treści przewiduje przerobienie instalacji  elektrycznej  ,wymianę okien i stolarki drzwiowej .

Roboty budowlane  typu podłogi , instalacje sanitarne dostosowane do dzieci  z przedszkola. Będzie to adaptacja nowych pomieszczeń i sądzę  jak będziemy mieli to wszystko - bo taki jest trend w tej chwili nie tylko u nas ale i wszędzie włączenia w te zespoły są pod jedną dyrekcja i to po prostu będzie jak to się mówi w jednym ręku  i pomieszczenia w tym obiekcie będą  celowo i dobrze wykorzystane . dziękuję .

 

Radny Stanisław Nędza ,

Panie przewodniczący , szanowni radni i wszyscy zebrani. Pierwszy raz jestem przy tej mównicy  z tego miejsca mogę się pomylić to proszę się nie gniewać .

Panie Przewodniczący - Ja chciałbym złożyć wniosek formalny ,o wykreślenie z uchwały budżetowej działu 900  to co wspomniał pan przewodniczący Burnat  , co wczoraj żeśmy dyskutowali na komisji Gospodarczej  .

Moje uzasadnienie  jest takie, zaczniemy od gospodarki odpadami  !

Skąd to  wziąć te pieniądze ? , uchwaliliśmy w budżecie gminnym na ten rok że 500 tys. jest dofinansowanie do Gminnego Związku  Celowego  w Kłodzku. Przed uchwaleniem budżetu a na rekultywację wysypiska Braszowicach  uchwaliliśmy tylko  20 tys. , przypomnę, że w  2005 roku w WPI  określało rekultywacje całkowitą wysypiska w Braszowicach na 2.453 tys. zł.  , a w tamtym roku było to w budżecie  suma 1.965 tys. zł. w tym roku mamy 20 tys. zł.?

W trakcie pracowania nad budżetem gdy rozmawiałem z panem burmistrzem- pan burmistrz mówił ,że no prawdopodobnie  te 500 tys.   musimy mieć zagwarantowane do tego Związku Celowego, ale  najprawdopodobniej  to tam nie wyjdzie i  moja propozycja będzie  taka żeby te 500 tys. przerzucić do rekultywacji   wysypiska , czyli będzie  520 ,co pozwoli na jakieś tam pozyskanie pieniędzy z Funduszu Ochrony Środowiska w celu zakończenia  w ogóle   rekultywacji .

Ja przypomnę , ze  rekultywacja   wysypiska miała się skończyć  decyzją wojewody do  31 grudnia 207 roku. W tej chwili  jest tylko  robiony monitoring  i nawet  nie jest zabezpieczone  te wysypisko przed wysypywaniem śmieci .

To  jeżeli panie burmistrzu , ja bardzo pana proszę bo pan  ma zawsze pretensję jak  mówię do pana burmistrza  Woźniakowskiego ! Ja się nigdy nie odzywam a słucham jak pan mówi tam cicho ,pod nosem żeby wszyscy słyszeli - pan ma  zawsze pretensje jak ten pan, tylko nie chciałabym obrazić kogokolwiek   ze ma proste dzieci . Dalej mówię do rzeczy -        

 

Przewodniczący  Rady Andrzej Dominik ,

panie  radny nie udzieliłem  panu głosu i panie burmistrzu proszę również nie komentować  wypowiedzi . Ale nawet jak chce tutaj powiedzieć nie w stosunku do radnego  czy do kogoś pan , to wyraża głośno, a jest tu sesja Rady Miejskiej , może pan to zrobić  w innym miejscu. I bardzo bym prosił o zachowanie naprawdę powagi tej sesji.

Panie radny proszę  kontynuować 

 

Radny Stanisław  Nędza,

To by było skąd my bierzemy te pieniądze , i teraz  tak w następnym punkcie  czyli  dział 917 - jest Zakład Gospodarki Komunalnej . Dlaczego my  tam dajemy ? , ktoś mi może zarzucić, że Ja , Ja dbam o swoje jeżeli była taka obietnica żeby zrobić tą rekultywację to przypomnę ze przed tym nie unikniemy ani burmistrz Kotowicz , anie następny  burmistrz , może dalej będzie burmistrz Kotowicz , w następnej kadencji . My musimy  to w tej kadencji na pewno to zrobić . Czy to się nam podoba czy się nam nie podoba.

Teraz tak , gdzie my chcemy dać te pieniądze ? ,Chcemy dać to do Zakładu Gospodarki Komunalnej, który ma problemy finansowe.

Ja chciałem przypomnieć, że problemy Zakładu Gospodarki Komunalnej  nie zaczęły się w czerwcu  kiedy żeśmy mieli tą sesję nadzwyczajną , tylko one się już zaczęły wcześniej. Wczoraj na Komisji Gospodarczej  pan wiceburmistrz  Woźniakowski ,zarzucił  nam, że to przez radę te kłopoty finansowe są takie wysokie , bo radni nie przyjęli w lutym  uchwały tej śmieciowej .

Przepraszam bardzo, ale jeżeli wiemy już od 2007 roku ze opłata marszałkowska wzrośnie z 15 zł. do 75 zł. , odszedł poprzedni prezes Żurakowski i przyszedł nowy prezes  jako uzdrowiciel tego zakładu  to przepraszam bardzo  ten prezes już powinien myśleć w październiku żeby dać projekt uchwały podwyższającą  , jeżeli analogicznie do tego okresu jak my  od lutego kłócimy się  - wycofujemy uchwałę  , przyjmujemy inną  na jakieś te , i jest 4 miesiące . Panie prezesie ,  listopad, grudzień , styczeń mamy uchwałę podjętą , czyli to co pan mówił- pan  burmistrz Woźniakowski że w lutym nie przyjęliśmy , w marcu nie przyjedliśmy , w kwietniu  nie przyjęliśmy - dlatego pan ma problemu . 

Te problemy nie są winą tej rady , problemy są  tylko i wyłącznie  pana , bo pan jako uzdrowiciel  powinien  przyjść i działać  w tym kierunku .

To nie jest nic trudnego , można brać  od kogoś przykład żeby było  lepiej      a nie gorzej . W tym wypadku  kiedy dzisiaj rano , pan nam dostarcza  program naprawczy jest to  powiem tak ; pobożne życzenie , powiem szczerze ja się na tym nie znam , Ja to musze dać komuś kto  się zna i powie  tak do mnie - Stachu słuchaj ten program jest super  wyciągnie zakład gospodarczy  z dołka . A może powiedzieć odwrotnie , słuchaj to jest plik  jakiś , zbiór czegoś  co nie wyjdzie nic z tego .

Przepraszam  , ja  się na tym nie znam , Ja musze dać to komuś aby ktoś mi powiedział czy to jest dobre czy złe .

Dlatego mój wniosek  jest taki  żeby wyłączyć dział 900 dzisiaj z  tej uchwały, gdyż inne te uchwały które są w budżecie  w tej uchwale  Ja się pod nimi podpisuję  i jestem za tym żeby  to przeszło , ale  nigdy nie mogę  wyrazić zgody, - to  jest moja opinia o tym żeby dział 900 był głosowany łącznie z ta uchwałą .

Dziękuję bardzo. Panie Burmistrzu Woźniakowski, przepraszam za moją dygresję .

 

Burmistrz   Krzysztof Kotowicz ,

Panie przewodniczący , wysoka rado  , panie radny .

Chce raz jeszcze  powtórzyć  to co pan usłyszał kiedy panu odpowiadałem na pytanie , otóż nikt rozsądny  a na pewno nikt w tym gronie  które tutaj siedzi przy stole i Ja stojący za mównicą nie mamy zamiaru ani nawet w myślach  się by to nie przewinęło że mielibyśmy odstąpić od kwestii rekultywacji wysypiska w Braszowicach .

To nie jest łaska , to jest obowiązek , to jest przepis i oczywiste jest dla każdego z nas iż  sankcje za niedotrzymanie terminów  które określiła Unia Europejska tak naprawdę a potem rząd  polski w konsekwencji są nieubłagane i jeżeli nawet  burmistrz się będzie nazywał  Jan Kowalski , to tak samo tego dotknie i radni będą się nazywali  Kowalscy wszyscy  to też ich to dotknie . Otóż zapewniam przechodząc do rzeczy - nikt nie  odstępuje od kwestii   rekultywacji która musi się rozpocząć nie później  jak w roku 2009 , bo tak mówią  dokumenty którymi dysponujemy .

Chcieliśmy wcześniej , ja to nie kwestionuję , nie kwestionuję faktu że musi być przeprowadzone i że chcieliśmy to zrobić to wcześniej .

W roku ubiegłym przypomnijmy sobie decyzją państwa na moją prośbę  środki zostały zdjęte z tego zadania  na zadanie które  wypadło ekstra . Była dyskusja gorąca, była opinia publiczna która oczekiwała pewnych rozstrzygnięć i taka decyzja zapadła iż  modernizowaliśmy stadion  po iluś tam latach .

W tym roku znowu mamy  sytuacje  niespodziewaną i  wbrew iż  sytuacja w ZGK była do przewidzenia czy była przewidywalna , czy była znana  mniejszemu czy większemu gronu Ja chcę powiedzieć, że ta decyzja dzisiejsza  którą państwu rekomenduję nie jest decyzją którą zakładaliśmy od początku czy trzeba było ją przewidzieć ,  bo ; po pierwsze  budżet został uchwalony  w lutym bieżącego roku i wtedy  nic jeszcze nie wskazywało na to iż  Rada Miejska będzie debatować tak długo nad kwestią cen śmieci . Bo debatowaliście państwo nad tym tematem od lutego do praktycznie do dzisiaj,a można powiedzieć do 10 czerwca, przepraszam bo sesja nadzwyczajna miała   dwie tury.  Tak naprawdę , Ja przyznaję  to wczoraj mi wytknięto i słusznie, Ja się  trochę zawstydziłem  i obiecałem  że upiekę ciasto tej pani radnej która mi zwróciła  na to uwagę , że  rzeczywiście wycofałem projekt uchwały  w  lutym . Ale wycofałem  nie dlatego, że Ja się  wycofałem z zasady , tylko  państwa argumenty  też nie wszystkich radnych  były takie ;  cena jest panie burmistrzu za wysoka , że nie przejdzie . No więc Ja nie jestem bokserem z natury , raczej  wolałbym jazdę figurową na lodzie  i w związku z tym  wycofałem na własne że tak powiem życzenie.

Dzisiaj widzę, że jest to mi wytykane  ponieważ  miałem świadomość że być może te ceny są  zbyt wysokie . Po czym państwo wróciliście  do podjęcia tej uchwały dopiero w kwietniu, po czym w maju tą uchwalę  jeszcze zmieniliście .  

Jeszcze debatowaliście państwo w czerwcu  dwukrotnie nad tym tematem , więc  nie możemy mówić, że wiedza była taka sama jak w tym samym czasie, i nie możemy abstrahować od faktu iż spółka komunalna wozi  dzisiaj  odpady komunalne od mieszkańców od swoich klientów w cenach ustalonych  w 2006 roku , jeśli się nie mylę , czyli  sporo czasu temu .   

Wczoraj pan burmistrz  Woźniakowskie   wspomniał o tym i na przykładzie  sąsiedniej gminy   mówimy o Niemczy , gdzie śmieci  są wożone za 7.20 zł.  

Państwo ustaliliście kwotę 7.50-ta uchwała jeszcze jest w trakcie uprawomocniania się , więc tak naprawdę do dzisiaj jeszcze obowiązują stawki z roku 2006 ,  są to kwoty 5,23 zł  od osoby i naprawdę nie możemy abstrahować od faktu iż problemy z płynnością finansową  spółki ZGK nie pojawiły się ani  w październiku , ani w listopadzie  ani nawet   w styczniu  tylko dopiero właśnie w lutym i teraz oczywiście państwo macie już tą wiedze  w wyniku sesji nadzwyczajnej  o szeregu perturbacji . Po tych perturbacjach  o szeregu perturbacjach  które wpłynęły na to iż punkt wyjścia jest dla spółki ZGK był  bardzo zły , na to się nałożyły ? , nałożył fakt przyciągnięcia decyzji  o wysokości opłat i stąd dzisiaj jest ta ściana decyzyjna . Bo tutaj  jak wczoraj mówiłem, nie ma szarości , jest tylko albo czarne albo ( Panie Burmistrzu Woźniakowski teraz ja pana upominam )  ,  jest albo czarne albo białe.

Ja rozumiem dylemat , natomiast musimy  wziąć pod uwagę to iż  jest przygotowany materiał, może za mały? , może  wadliwy ? , może  nieprecyzyjny ?  a może  zbyt szczegółowy ? , a może są uwagi ale chciejcie go państwo poznać .

Pan prezes przygotował  ten materiał  , przyznaję  dzisiaj dopiero . Przyznaje że było fatalnym błędem pana prezesa i moim że  dopuściłem  do tego tematu wczoraj , nie mając tego materiału pisemnego. Dzisiaj on jest , w związku z tym rzetelność  moim zdaniem polega na tym , jeśli państwo  ten materiał rozpoznacie. Jeżeli państwo uznacie za stosowne , zrobicie przerwę , zwołacie komisję gospodarczą  jeszcze go przeanalizujecie szczegółowo o szczegółach i podejmiecie decyzje wiążącą   dopiero wówczas. Bo tak Ja odbieram że to jest nie - bo nie i proszę zrozumieć, że to nie jest decyzja    która można podjąć za tydzień  lub dwa , ponieważ  albo spółka  dzisiaj otrzyma   decyzję państwa a potem Walne Zgromadzenie  Wspólników dokona operacji  już tej technicznej  powiedziałbym albo nie otrzyma i w związku z tym  staniecie państwo wszyscy tu obecni mieszkańcy Ząbkowic Śląskich  wobec informacji                o upadłości spółki . 

 

Radna Jolanta  Mitręga,  

Panie przewodniczący  , panie burmistrzu , szanowni państwo .

Ja chciałam się tutaj jeszcze wrócić do zakupu inwestycyjnego samochodu dla Straży  Pożarnej , chciałam państwu przypomnieć , że samochód ten miał być zakupiony przede wszystkim po to żeby wozić dzieci z obszarów  wiejskich  i taki był wniosek dyrektorów szkół żeby te dzieci  miały możliwość dojechania  na rożne  imprezy  do miasta na jakieś  tam konkursy. Taki był  cel.

Także ubolewam nad tym, że ten samochód nie będzie w tym roku zakupiony i myślę że dyrektorzy naszych szkół wiejskich również , z tego powody będą niezadowoleni .

To była pierwsza moja myśl, następna myśl chciałam tutaj zapytać  odnośnie §  związanego z  gospodarka mieszkaniową , gospodarką  gruntami i nieruchomościami   , zakup   usług remontowych  , kwota 50 tys. zł. na co jest ta kwota   przeznaczona  ? , czy to jest dotacja   do  ZBK ? i również chciałabym się odnieść do sprawy - do wypowiedzi   pana   burmistrza  - Panie burmistrzu uważam ze jesteśmy, zostaliśmy postawieni pod ścianą  , tak nie można . My jako 8 radnych z tej rady zwołaliśmy tą sesję nadzwyczajną  w czerwcu , ponieważ   przewidywaliśmy że sytuacja jest zła . Pan nas cały czas uspakajał i dzisiaj stawianie nas w takiej sytuacji  , wczoraj byłam na komisji Gospodarczej mimo ze nie jestem członkiem  komisji  , po prostu są to sprawy dla mnie również bardzo  ważne . 

Dzisiaj stawianie nas  albo państwo  Przyjma albo nie przyjmą i zakład upadnie uważam, że jest   poprostu nie na miejscu.

Poza tym  co z wnioskami radnych  które padłu na ostatniej sesji  o odwołanie  rady nadzorczej  o powołanie nowej rady nadzorczej o odwołanie   prezesa  zarządu . Też nic nie zostało w tej kwestii powiedziane , także uważam jest tutaj  zbyt wiele   radni przegłosowali te wnioski .

Dopóki , te sprawy  nie zostaną wyjaśnione  uważam ze nie powinniśmy  dzisiaj  nad taka uchwałą  debatować . Dziękuje bardzo .

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz ,

Raz jeszcze do pani radnej zwłaszcza to kieruje, apeluję o umiar  w ocenach. Otóż , nie jest prawdą  iż nic nie zostało  w kwestii  państwa stanowiska, czy wniosku   dotyczącego władz spółki . Nie jest prawdą - pan przewodniczący Dominik wie o moich krokach i wczoraj na  komisji o tym informowałem. Wiec proszę nie mówić , że nic nie zrobiłem .

Przyznaję natomiast , że i to może zabrzmi  z mojej strony niegrzecznie - nie na miejscu jak pani to nazywa ale to burmistrz jest przedstawicielem właściciela i to burmistrz odpowiada za decyzję i to on je podejmuje.             W związku z tym co pan przewodniczący Dominik wie, w związku z moim zapytaniem do Nadzoru Wojewódzkiego Wojewody w tej sprawie. Do czasu kiedy nie uzyskam informacji od Nadzoru w tej sprawie  nie podejmę żadnych kroków i żeby mnie krojono  i dwojono i niewinem co jeszcze              i pytano mnie przez wszystkich dziennikarzy nic na ten temat  nie powiem .

To jest jedna rzecz , druga sprawa ; myślę że nie wolno mówić iż to państwo jesteście pod ścianą ponieważ ja tak samo czyje napięcie z tym związane.     To nie tylko państwo jesteście pod tą ścianą  , to właśnie Ja również  przy tej odpowiedzialności i jeżeli proszę o to żebyście  państwo  dzisiaj zechcieli poświecić czas na zapoznanie się z tym tematem to byłbym bardzo wdzięczny. Pozwolę sobie na pewna dygresję ponieważ prasa opublikowała  pewien tekst, pewnej osoby publicznej w którym jest stwierdzone że burmistrz   zwołuje sesję  nadzwyczajną  po to aby sobie uchwalić pensję . Otóż to nie burmistrz   zwołuje sesję  w sprawie sesji , takiego punktu dzisiaj nie macie  - natomiast nie rozumiem dlaczego na wniosek  tylko 8 z całym szacunkiem radnych   usiłowano  odwołać sesję  w tak ważnych kwestiach które były wcześniej zaplanowane i zgłoszone  państwu zwłaszcza  pani radna, że państwo 10 godzin debatowaliście o śmieciach i w ciągu tych 10 godzinach przynajmniej 10 razy usłyszałem informację że należy  spółkę dokapitalizować. Wiec co?  , nie należy już teraz ? .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik ,

Przepraszam bardzo , proszę państwo tak się złożyło, że w dniu wczorajszym  byłem na szkoleniu i między innymi była właśnie mowa o spółkach komunalnych , które są własnością gminy  Zabkowice Sl. - panie burmistrzu ja myślę , że te zapytania które pan kierował  są niepotrzebne ponieważ  tam jasno powiedziano, my jesteśmy organem  uchwałodawczym. Rada ma nawet prawo miała prawo podjąć uchwałę , myśmy tylko  taki wniosek przyjęli aby pan odwołał Radę Nadzorczą  i później prezesa . Rada  ma takie prawo aby  podjąć taką uchwałę i pan taką uchwałę powinien wykonać . Byłem na szkoleniu - dlatego   mówię , byłem zaskoczony  bo sam miałem wątpliwości czy my możemy  przymusić organ  wykonawczy do  tego. Ale jest to nasz spółka i mamy takie  prawo.

 

Radna   Jolanta Mitręga,

Panie burmistrzu  8 radnych nie odwołuje sesji  , 8 radnych złożyło wniosek o przeniesienie sesji. To jest zasadnicza różnica - panie burmistrzu . Złożyliśmy ten wniosek między innymi po to żeby mieć czas na to  żeby się zapoznać z tymi dokumentami. Wiec proszę nie wprowadzać opinii publicznej w błąd. Było to o przesunięcie terminu sesji.

 

Radny Marek Ciapka ,

Dzień dobry , szanowni państwo panie burmistrzu , panie przewodniczący Ja to mówię dzień dobry - bo pan przewodniczący Dominik również  kiedyś zakończył mówiąc dzień dobry .

Panie przewodniczący taka mała dygresja , bo tutaj pan mówi że wczoraj był pan na szkoleniu i się pan dowiedział o rzeczach statutowych i ustawowych wynikających z tego że Rada czyli organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ma jakiekolwiek uprawnienia .Te uprawnienia nie wynikają ze szkolenia, tylko z ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca i to powinniśmy wiedzieć. To na pewno.

Jeżeli chodzi , właśnie ja się odniosę i tu pozwolę sobie jeszcze  nawiązać do tego słynnego dokumentu , którego to prawdopodobnie  nie wszyscy  mają , bo to od lutego zajmujemy się tematem tego nieszczęsnego wycofania  uchwały . Ja już nie będę oceniał czyja to jest wina w sprawie tzw. Gospodarki śmieciowej, ogólnie rzecz ujmując,

No i tak , kiedy było głosowanie nad absolutorium, bo to kwestia połączonych pewnych zdarzeń ,kwestia głosowania nad udzieleniem absolutorium burmistrzowi Ząbkowic kiedy Ja tutaj nieco , chwaląc się  moją  bardzo płytką, ale książkową wiedzą dotyczącą konstrukcji budżetu powiedziałem ,że  budżet można  rozpatrywać w dwóch płaszczyznach - jednej zasadniczej  czyli  jako planu finansowego  a drugiej  politycznej , to co niektórzy się tutaj uśmiechali. Nie będę nazwisk nie wspomnę, ale wspomnę o kilku faktach, które zaistniały. Otóż; gospodarką - polityka śmieciową zajmujemy się już prawie pół roku, jest bardzo ważna dla każdego. A szczególnie dla gminy, bo jest to zadanie własne gminy. Wałkujemy, meczymy tego pana prezesa, czepiamy się prezesa Zurakowskiego , pewnie czepimy się jeszcze jego ojca . Ale przecież nie o to chodzi. Musimy wypracować jakiś model,jakieś rozwiązanie, jakieś rozwiązanie globalne,które w skutku ogólnym przyniesie to że my tą politykę będziemy mieli a  do tej pory  nie mówię że jest to do lutego , ale do tej pory takiej  polityki nie mieliśmy . To od nas zależy , bo to my jesteśmy radą   , niektórzy zajmują się tym od 16 lat  i do dzisiaj tego nie mamy rozwiązanego i to zdarzenie następne .

Zwołujemy sesje nadzwyczajną -11 czerwca wałkujemy, tłuczemy po raz kolejny prezesa i dalej twierdze że nie o to chodzi , a z punkt politycznego , proszę mi powiedzieć państwo z Forum , panie Ewy Figzał nie ma  ,pan Włodek Raba jest , pani Stanisława  Mika , jest , panie Jola Mitręga jest , pan Stępień jest ,pan Janusz Labok jest . Czy wy już wiedzieliście ze nie dostaniecie na sesji tego, czy do sesji, czy do komisji Gospodarczej tego planu naprawczego? Czy z góry zakładaliście, że będziecie działać destrukcyjnie przedłużając tą sesję, odwołując tą sesję,? Kiedy składacie  wniosek bez powiadamiania jeszcze raz bez merytorycznego konkretnie uzasadnienia. Rzecz fundamentalną, jaka jest gospodarka śmieciowa przesuwając do 11 lipca.

Krótkie pytanie? - Czy jest inny i to zwracam się do kolegów i koleżanek z Forum- czy jest inny wniosek poza politycznym inne merytoryczne uzasadnienie ? Niewiem ?

Ponieważ ja nie wiem co może się wydarzyć 11 lipca, 11 lipca ktoś wróci z urlopu, że będziecie się musieli poradzić? Czy 11 lipca założyliście ze będziecie mieli swój plan? , czy 11 lipca wydarzy się  coś innego ? i na tym kończę wątek śmieciowy .

Natomiast  jeżeli , do pana radnego Nędzy - mojego przyjaciela serdecznego  - pan radny Nędza  zastosował tutaj , bo pan radny Nędza kto jak kto ,ale pan radny Nędza na śmieciach to się zna. Cokolwiek to znaczy  .

Jeżeli chodzi o pańską wypowiedź dotyczącą planu naprawczego przedstawionego przez pana  prezesa Tomczaka - jakie pan ma tutaj  kompetencje ? , jakie ma pan  tutaj możliwości  żeby  cokolwiek powiedzieć złego albo dobrego na temat tego planu , kiedy pan mówi  ze się pan  musi skontaktować  ,pan się nie zna  ale pan  priori  ten plan ocenia  jak pobożne życzenia .

Pan zaczął  od tego panu , wg pana  jest to wydumane , który  gdzieś jest zawieszony w powietrzu , bo pan mówi  że się pan na tym nie zna. To proszę nie oceniać jak się pan  na tym nie zna .

A propos Straży Pożarnej - bo tak mówią , że się co nieco na tym znam, uspakajając panią Jolantę - panią radną Jolantę Mitręgę problem straży pożarnej - Ochotniczej Straży Pożarnej bo o takiej straży mówimy która jest w zadaniach własnych gminy wynikających z art. 18 ustawy o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 roku. Problem Straży Pożarnej nie polega na dowozie dzieci  do szkół . Problem Straży Pożarnej i wójta , burmistrza , prezydenta i rady miejskiej polega na tym że trzeba zabezpieczyć  bezpieczeństwo wewnętrzne i poczucie bezpieczeństwa wewnętrznego  mieszkańców na  danym terytorium. Problem jest jeden i zasadniczy,  że  do tej pory strażacy krwawiąc się , robiąc się w 97 roku obniżyli  sobie ryczałt za wykonywania zadań o połowę , nikt tego nie negował . Ale to, że w tym roku pierwszy raz była zwyżka budżetowa o ponad 20 tys. zł. na funkcjonowanie  i na bieżące działanie Straży Pożarnej to wszyscy nagle o tym  jakby zapomnieli.

Dzisiaj jest tak , że jeżeli byśmy nawet przeznaczyli nawet 400 tys. , 500 tys.   a przeznaczamy  97.500 . Jak byśmy przeznaczali 400 tys. to i tak będzie brakować  i to nie jest kwestia samochodu  tylko  przede wszystkim z punktu                                          

Strażackiego mówię pani.

Samochód był kwatermistrzowski , miał być zaplanowany- nie będzie  go ale nie wiem czy pani radna wie , że od dwóch tygodni strażacy z Tarnowa  nie mają gdzie trzymać samochodu, bo nikt przez 15 lat nie potrafił im wybudować  remizy, nie podjąć decyzji strategicznych co do wybudowania remizy. Gość u którego  wynajmowali stodołę  wypowiedział  im umowę i  trzymają auto pod chmurką i to nie jest , proszę nie odnosić się do  detektorów  bo to jest znowu  aksymatyczny wybieg polityczny.

Jest tragedia , pomóżcie ! i odnoszę się do  dyrektorów placówek  wiejskich oświatowych- proszę państwa proszę tak tego nie traktować - bezpieczeństwo publiczne to jest ciąg zdarzeń i następstw różnych  wynikających przede wszystkich z narzędzi , ludzi i z pieniędzy.

Mieliśmy ludzi  , bo ja za to co robię biorę  niedużą pensję jako strażak zawodowy, ale to co robią strażacy ochotnicy , to jest majstersztyk . Oni na rowerach  z imprez od szwagra, od ciotki  zrywają się i jadą  do pożaru i nikt o tym właśnie nie pomyślał , bo taka jest prawda niestety , bo strażak zawodowy  musi czuwać i ma obowiązki a strażak ochotnik ma cele-  wiec  może być u szwagra i pić . - Przepraszam bo tak jest i bywa na imprezach i nikt o tym nie pomyślał żeby popatrzeć z punktu widzenia strategicznego  na tą straż. Ja już będę kończył ten wątek ale przypomnę jeden zasadniczy wątek  żebyśmy   tutaj nie rżnęli się tą strażą  pan przewodniczący Burnat kiedy miał taki możliwości i bardzo słusznie i za to  dzisiaj dziękuję , rozpoczął procedurę związaną z włączeniem  jednostek do KSRG  i dzisiaj mamy  jednostkę w Braszowicach  moim zdaniem serce - istota  tej gminy - jednostka Braszowicka i wszystkie pozostałe że one są wszystkie w KSRG . Dzisiaj powinniście państwo wiedzieć ze mamy jednostkę włączoną do Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego która została doposażona , która ma pełne kwalifikacje , ma pełne przeszkolenie i tam są ludzie którzy w to wszystko wkładają serce. A koszty wynikające z tego co mówiła pani radna że tego się nie dało przewidzieć  to są właśnie takie, że na wniosek pana burmistrza Krzysztofa Kotowicza zostały dokonane  wszystkie remonty związane z doposażeniem, wyposażeniem selektywne wywołanie,  wyremontowane zostały wszystkie samochody , które do tej pory nie były remontowane. Zostało to wykompletowane wyposażenie koszarowe  i bojowe. Zostały podjęte  pierwsze wstępne rozmowy  ze  strażakami z Tarnowa  w temacie  sporządzenia dokumentacji na wybudowanie remizy która powinna być  nie jak ten samochód w czerwcu , tylko powinna być 15 lat temu wybudowana  i to wszystko . Dziękuję

 

Radny Ryszard Barański ,  

Szanowni państwo popieram  wniosek pana radnego Nędzy  o wykreśleniu      § 900 z  debatowania na dzisiejszej sesji  i chciałem uzasadnić , wniosek mój   ale na chwileczkę chciałabym się odnieść do  wypowiedzi   pana  burmistrza .

Pan burmistrz powiedział że nie chce  być bokserem , woli  jazdę figurową na lodzie - To widać panie  burmistrzu , to już nie była jazda figurowa na lodzie  ale taniec z gwiazdami  . 

Panie burmistrzu, widziałem strach w pana oczach bo to pan jest odpowiedzialny proszę pana za  upadek firmy która się nazywa  Zakład Gospodarki Komunalnej - pan jako właściciel , jako Walne Zgromadzenie Wspólników. A dlaczego to zaraz uzasadnię !

Już w zeszłym roku   dochodziły informacje  do Komisji Przestrzegania  Prawa i Porządku Publicznego o złej sytuacji w Zakładzie Gospodarki Komunalnej . Komisja podjęła działania i zwróciła się  do pana Burmistrza o udzielenie informacji na temat działalności Zakładu Gospodarki  Komunalnej.

Otrzymywaliśmy odpowiedzi, między innymi takiej treści, że to jest tajemnica handlowa spółki , że nic nam do tego. Wara nam od tej spółki . Ale te informacje  napływały coraz częściej.

Na posiedzeniu komisji Gospodarczej w marcu  , pan burmistrz   uspakajał  nas że firma bardzo dobrze się  rozwija  i nie ma  co się czepiać  jeśli chodzi o jej finanse . Komisja  Gospodarcza również zwracała się o przedstawienie informacji  na temat działalności spółki . Otrzymywała informację że to jest tajemnica  handlowa i nie otrzymamy tych informacji .

Ale po tym czasie pan burmistrz nam udzielił, skoro zwołaliśmy nadzwyczajną  sesję kiedy już  wiedzieliśmy że  w spółce jest tragiczna sytuacja , tylko zastanawialiśmy się  czy to jest   niecelowe czasem działanie.

Skoro nie dostajemy informacji jako radni , i utajnione są  dane na temat złej kondycji finansowej to musimy stanąć przed pytaniem - czy to były działania celowe niemające na celu doprowadzenie do upadku spółki. Ale nie jest to nam  do wyjaśnienia - sądzę ze to inne czynniki czy też organy to zrobią .

Proszę państwa co jest jeszcze ważne - w 2006 roku spółka  za zarządów prezesa  Żurakowskiego , przyniosła zyski. Fakt że wyśmiewano  ze to był zysk z tytułu  sprzedaży majątku , ale pan prezes w planie naprawczym przedstawia nam  tez sprzedaż bazy  i niby się jakoś z tego  nie śmieje . Ale do czego zmierzam - pan burmistrz Woźniakowski  wczoraj na komisji  zarzucił nam demagogie, że my się czepiamy bo opłata Marszałkowska  wzrosła .

Ale szanowni państwo strata za 2007 rok już wyniosła 160 tys. zł. i Rada Nadzorcza  informowała pana burmistrza i pana prezesa od złej kondycji finansowej żeby podjęli jakieś  działania w tym temacie .                

Są protokoły  panie burmistrzu z posiedzenia Rady Nadzorczej i niewinem czy pan je czytał , czy nie czytał  ale Ja  je przeczytałem. Już od października Rada Nadzorcza monitowała bez przerwy  żeby prezes opracował program naprawczy spółki. Co ciekawe, pan prezes w miedzy czasie zamyka posiedzenie Rady Nadzorczej wręcz wygania  członków rady  z posiedzenia , nie przychodzi na posiedzenia rady , nie jesteśmy informowani  o działalności  spółki. Także ta strata o której się mówi, że spowodowana była opłatą marszałkowską  jest nieprawdziwa. Bo strata już wynikła już w 2007 roku z resztą pan prezes to sam  przedstawił  160 tys. i co ciekawe  Rada Nadzorcza  wnioskuje  żeby nie udzielić  panu absolutorium  , który za 5 miesięcy miał tylko 11  tys. straty a  udzielić panu prezesowie  który przyniósł straty 150 tys.

Ciekawa sytuacja i pan burmistrz skwitował działalność  zarządu obecnego  nie przedstawiając radzie  informacje na ten temat . Ja panie burmistrzu nie udzieliłbym absolutorium,  dlatego pan jest całkowicie odpowiedzialny z działalność spółki, nie radni. Tylko pan  i pan będzie odpowiadał za kondycje finansową spółki .

Czy Rada dzisiaj uchwali ? , czy nie  to jest sprawa Rady ale ja będę prosił radnych żeby nie  głosować nad tym .             

Postaram się uzasadnić , bo te pieniądze nie są  na dokapitalizowanie  , tylko na spłacenia długu  - a to jest kolosalna różnica . Bo to nie pójdą  te 500 tys. na prorozwojowe działalność spółki tylko na spłacenie długu i to nic nie da  bo za 3 miesiące znowu prezes wystąpi o to abyśmy go znowu   dokapitalizowali   bo mu braknie pieniędzy. A ten program naprawczy  panie prezesie  nie chcę być niegrzeczny  ale wie pan co  przepisał pan  z Internetu np.takie coś Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego , Mechanizm finansowania obszaru gospodarczego i Norweski  mechanizm - o Norweski  nawet ? , Ekofundusz , też opisany jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska ,Wojewódzki Fundusz Ochrony , my o tym wiemy panie prezesie . Trzeba było rok temu zwracać się właśnie  do tych organizacji o dofinansowanie  działalności spółki.

Ja uważam ze ten program  jest nie do przyjęcia , ja go szczegółowo oczywiście nie czytałem  ale to są pobożne życzenia oczywiście. My byśmy chcieli oczywiście jako radni żeby to tak pięknie wyglądało ale proszę radnych nie głosujmy nad  poprawkami które przyjęlibyśmy ze przeznaczamy 500 tys.  bo te pieniądze będą stracone na ten temat .

Chciałem się odnieść do innych rzeczy  ;

 

Proszę państwa błędem jest  zmniejszanie planu wydatków o kwotę 135 tys. zł. na realizację  programu Odnowy  wsi . Przecież ta wieś jest tak słabo  dofinansowana proszę państwa, że głowa boli  i zabieranie z odnowy wsi  pieniędzy i przeznaczanie  np. 40 tys. zl. na promocję miasta   to jest kryminał . To jest   przejadanie pieniędzy pani Burmistrzu . Potrzeba   remontu świetlic , potrzeba remontu dróg  a tu się  chce  przejeść 40 tys. jeszcze 5 tys. panie burmistrzu na promocję  za granicą .

Co my będziemy promować ? ten brud ?  Skoro mówimy o zagranicy . Pan nam zarzuca, że myśmy nie chcieli tej sesji . My chcieliśmy , tylko chcieliśmy dać pan czas właśnie . Bo to jest tak ważny problem społeczny dla nas ze to  nie można sobie tak  sporządzić od chock i rzucić radnym żeby radni przyjmowali . Chcieliśmy tylko przesunąć termin tej sesji , pan sobie pojechał za granice , bo pan ma zawsze czas  na wojaże  , a sprawy nasze gospodarcze pan zostawania zawsze na końcu . Te trzy dni które pan spędził   w Niemczech mógł pan poświęcić na działalność Zakładu Gospodarki .

Jeszcze jedna kwestia , nie zgadzam się żeby zabrać  z kolei 165 tys. na wykonanie dokumentacji  projektowej  zabytków Starego Miasta  .

Proszę państwa , skoro my przeznaczamy pieniądze z tego celu na inne cele  to znowu obudzimy się kiedyś, że nie będziemy mieć opracowanej dokumentacji na rewitalizacje starego miasta .Znowu nie dostaniemy dotacji  z Unii Europejskiej , my nie mamy żadnej dokumentacji opracowanej  na zamek ? ,  na mury? Baszta gołębia - czyja to jest ?

Wiec tych tematów w Starym  Mieście  jest tak  dużo , że jeszcze zabierać   te pieniądze  to jest nie do  przyjęcia. Nie będę  głosował za tym  żeby wnieść  te poprawki .

 

Radny Henryk Zięba ,

Panie przewodniczący , panie i panowie  radni , szanowni  państwo. Apeluję do radnych  żebyśmy uspokoili  nasze  emocje bo to do niczego nie prowadzi. Problem ZGK  proszę państwa , wiemy że to nie jest problem od dziś . Jest tu prezes , który  uważam że powinniśmy mu dać   szanse  aby przedstawił ten program a poza tym proszę państwa apeluje do waszych sumieni   , bo to nie sztuka czy my podniesiemy dzisiaj rękę  przeciwko czy za . Nie ma to żadnego znaczenia . Jeśli dzisiaj  lub w najkrótszym czasie , bo nie można   tego odwlekać , nie podejmiemy jakiejkolwiek decyzji   ta firma już nie istnieje .

A czy któryś z was radnych  z pań   czy panów  będzie miał sumienie   za dwa lata ? ,  bo nas już na pewno  nie będzie tu .

Każdy z nas będzie miał na sumieniu to że tej spółki nie będzie   - będzie może jakaś inna firma  która będzie   może wywozić  ale już może  nie za tą cenę . Także apeluje do państwa abyście byli rozsądni w  tej sprawie .

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik , Dziękuję   ogłaszam   10 minut przerwy    

 

Po przerwie wznowiono obrady   .

                             

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,

Wznawiam obrady ,

Bardzo  proszę otwieram dyskusje , proszę radny Marek Ciapka .

 

Radny Marek Ciapka,

Nie sposób w jednym krótkim zdaniu odnieść się do wypowiedzi mojego przeciwnika i serdecznego adwersarza pana radnego Ryszarda  Barańskiego , bo to że pan  radny Ryszard Barański miał inklinacje prokuratorskie to Ja wiedziałem ,że kabareciarskie to poznałem pierwszy raz jak chciałem dać buzi na sesji , a dzisiaj mówił o tańcu z Gwiazdami . Ale nie o tym chciałam mówić.

Panie radny Barański , zdecydowanie przestrzegałbym pana przed takimi  sformułowaniami jak o to że pan burmistrz  robi sobie jakikolwiek  wycieczki i jeździ sobie  biuro turystyczne  o czym pisała jedna z gazet. Nazwy gazety nie wspomnę , bo proszę to powiedzieć - proszę tak , jakieś tam wiadomości , proszę to pytania i wątpliwości pod adresem choćby ostatniej wycieczki skierować do 43 mieszkańców Stolca którzy za własne pieniądze pojechali do  Uchte  w ramach nawiązanej współpracy partnerskiej  z własnej inicjatywy . Nie twierdze, że stracili własny czas ale pojechali na podstawie zaproszenia  we własnym czasie i za własne pieniądze . Także przestrzegałbym radnego Barańskiego przed takimi sformowaniami.

I taka mała dygresja -pan radny Barański kiedy już po tym jak został wiceprzewodniczącym rady miasta tutaj z tej mównicy wypowiedział maksymę łacińską -" pro publico bono" - a Ja pana radnego chciałabym uczulić żeby pan nie robił pod publico bono- ze  znakiem zapytania na końcu, że szczególnym akcentem na znak zapytania i na to bono , cokolwiek to znaczy .

I w 100 % podzielam zdanie radnego Henryka Zięby , bo to nie jest problemem  kto będzie  prezesem  tej spółki  pt. ZGK. Nie jest problemem kto będzie przewodniczącym Rady Nadzorczej, tylko problem  instytucjonalny  tkwi dokładnie w zawarciu pewnego rodzaju porozumienia  sformalizowanego na podstawie wskaźnika w ekonomicznych przedstawionych  przez pana  prezesa spółki kto by nim nie był. Czy byłby to  pan Barański , czy byłby to  Ciapka  czy byłby  to pan Tomczak, albo pan Kowalski  z Doboszowic ?.

Trzeba się przygotować  strategicznie  do tej sprawy i  po raz kolejny  apeluje to co mówił pan radny  Henryk Zięba - kwestia sumień to jest jedna rzecz , ale kwestia odpowiedzialności to jest druga rzecz i proszę o odpowiedzialność w tym głosowaniu, bo tematu nie możemy odwlekać i nie wolno  w tym wypadku chować głowy w piasek , zasłaniać się jakimkolwiek interesem  bądź powrotem kogokolwiek  z urlopu . Dziękuję.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik,

Panie radny zanim panu udzielę głos, panie Stanisławie - Panie radny jak się z pana wypowiedzią nie zgadzam ,ponieważ Ja również jestem za tym żeby dekapitalizować spółkę, ale nie może pan mówić takich rzeczy - jest nieważne  kto tam będzie prezesem i rada nadzorczą , to co?  Weźmiemy ludzi z ulicy , którzy się na tym nie znają  itd. ? i co  z tymi pieniędzmi  zrobią ?

Panie Radny? ,no trzeba - Ja, uważam że wniosek któren był postawiony powinien być zrealizowany .

 

Radny Stanisław Nędza ,

Panie przewodniczący,  panie burmistrzu ,  panie Marku radny , mój przyjacielu. Nie!, teraz już całkiem poważnie . Zaczynamy tak, przepraszam , na tej sesji specjalnej co byli obecni  ludzie z zewnątrz z miasta, był obecny pan prezes Zabnicki. Miałem taka przyjemność pracować  w Zakładzie pracy gdzie  pan prezes Zabnicki był moim  szefem przez 8 lat , a czy upadł  to ja panu powiem - ze to na pewno nie z jego winy.

Jest on moim autorytetem ,jako prezes firmy, gdyż wprowadził  nowe rozwiązania do tej firmy na której  teraz obecni którzy mają tą firmę tak samo pracują  i to jest pomysł właśnie pana Żabnickiego .Chciałabym tylko przypomnieć słowa  pana Żabnickiego, że trzeba  natychmiast i uważam że ten  cały cykl od  jeden do trzech , to nie było tak przypadkowo powiedziane  to trzeba wykonać .

Pierwsze to jest rozwiązanie Rady Nadzorczej , drugie odwołanie prezesa , a  trzecie ...  (  nagrywanie zostało zerwane) ...

Dalej kontynuując  to co powiedział właśnie dekapitalizowanie , wiadomo że  dekapitalizowanie  musi być w pierwszej kolejności. Spłaty  te bieżące o których mówił pan prezes  , tam jest te 500 tys. i to musi być  spłacone.

Uważam , że  to co pan powiedział pan prezes Żabnicki, powinno być zrealizowane i panie burmistrzu to naprawdę już po wczorajszej komisji gospodarczej  pan powinien podjąć takie działania i  dzisiaj  powinniśmy usłyszeć  tak  podjąłem taka czy  inną   decyzję dzisiaj wtedy  naprawdę nie możemy  dać pieniądze , zmarnować   w te same ręce . W tej samej radzie ,temu samemu prezesowie , bo prezes miał  prawie 10 miesięcy na wykazanie się a teraz się stawia nas przed faktem  dokonanym  jak tutaj napisał , że jeżeli  nie będzie  dofinansowania to musi ogłosić upadałoś spółki .

A jeżeli  chodzi panie Marku jeszcze o pana zwrot, że  pan  Nędza zna się na  śmieciach , to może jak by pan dodał   - na  gospodarce śmieciami to może bardziej to by  brzmiało . Chyba , że pan  tak uważa to bardzo mi jest przykro. Dziękuję  .

 

Radny Marek Ciapka,

Pan Radny - mój przyjaciel Stanisław Nędza zna się na  gospodarce  śmieciowej , faktycznie był to lapsus za który przepraszam. Natomiast panie przewodniczący Rady Miejskiej Ja mówiłem te moje uwagi do ogółu ale nie do pana . Jeżeli  pan tego nie zrozumiał , to nie mój problem . Dziękuję

             

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik,

Dobrze, proszę państwa bardzo bym prosił abyśmy już nie robili sobie podjazdów  jeden do drugiego ,tylko   skupmy się merytorycznie  tutaj nad  projektem uchwały . Ja myślę , że  zostało już wszystko powiedziane  i powinniśmy  finalizować podjęcie tej uchwały .

Do głosu zapisany jest pan radny Zdzisław   Burnat , bardzo proszę .

 

Radny  Zdzisław  Burnat ,

Panie przewodniczący , Wysoka  Rado  panie burmistrzu , szanowni  zebrani. Problem niezwykle ważny , istotny i tu Ja bym go nie rozpatrywał w kontekście personalnym . Jest to problem, który dotyczy  miasta i gminy  Ząbkowice i wszystkich  mieszkańców. To nie jest indywidualny  problem pana prezesa , czy Rady nadzorczej która można  zmienić  trzy  raz w miesiącu jeżeli jest taka wola właściciela , ale jest to problem  który ma zagwarantować naszym mieszkańcom obowiązek z którego Gmina   zgodnie z ustawą musi się wywiązać  . A więc odbioru odpadów komunalnych  zarówno tych  stałych jak i ciekłych. I  wyobraźmy sobie teraz sytuację, ze  oczywiście nie mając  wątpliwości do tych danych które pan prezes nam przedstawił  w tym dzisiejszym materiale jak również w sprawozdaniu swoim w dniu          18 czerwca  br.  wyobraźmy sobie sytuację, że przedsiębiorstwo  upada ,  zostaje  zlikwidowane   i Ząbkowice  na okres wakacji  pozostają ze stertą śmieci nie wywiezionych spod  posesji  i proszę sobie   wyobrazić  reakcje mieszkańców  w tym momencie. Bo Ja sobie tej reakcji , nie wyobrażam.

Uważam,  że tutaj po mimo tych wszystkich błędów które zostały popełnione, których mamy świadomość , które jako rada wytknęliśmy niejednokrotnie       i które trzeba przyznać radnym z  satysfakcją mogą się  odnieść właśnie do tych elementów które wykazali  bo one się no niestety  się potwierdziły .        Z drugiej strony myślę , że brak agresywnego działania ze strony nowego młodego prezesa i jego szybkim wyjściem z uaktualnieniem cen wywozy śmieci  spowodował, że ta sytuacja się nawarstwiała i doszło aż do  takich zobowiązań które praktycznie na dzień dzisiejszy nie stanowią  obawy o to że jeżeli  przeznaczymy te 500 tys. zł. na podwyższenie kapitału tej spółki , że te pieniądze zostaną przejedzone, bo one już zostały przejedzone .

Te 500 tys. jeżeli dzisiaj , mam nadzieję że Rada dzisiaj swoją dobrą wolą i rozsądkiem dużym przeznaczy dekapitalizuje tą spółkę po to żeby ją uratować nie dla prezesa Tomczaka , nie dla rady Nadzorczej - dla mieszkańców Gminy Ząbkowice. Po to aby Gmina mogła ze swoich obowiązków dalej  się wywiązywać to te 500  tys. , zostanie przeznaczone na spłatę  zobowiązań    które  spółka posiada na   dzień dzisiejszy .W związku z tym nie ma tutaj niebezpieczeństwa , że  nie damy temu prezesowie, czy tej radzie bo  oni znów te pieniądze przejedzą. Nie! te pieniądze już zostały skonsumowane i musimy mieć tego świadomość.

Natomiast my podwyższając ten kapitał czy jak gdyby dofinansowując działalność tej spółki, pozwalamy jej dalej funkcjonować. Natomiast odrębnym tematem i bardzo istotnym i  tu słusznie Rada się dopomina działań  ze strony pana Burmistrza. Jest w tej chwili opracowanie takich działań , podjęcie takich kroków aby ta sytuacja nie powtórzyła się żeby znów  za kilka miesięcy czy w nowym przyszłorocznym sprawozdaniu   nie czytali o zadłużeniach  tej spółki  i to jest  odrębny temat . Myślę że to jest odrębny temat i myślę, że rozbieżności jest bardziej w tym temacie niż w tym pierwszym jeżeli chodzi o koleżeństwo wśród radnych .

Natomiast Ja chciałabym tylko zwrócić uwagę  na pismo które jest  załączone tutaj do tego programu ,pismo które  nie jest  wydaje mi się  straszakiem ze strony pana prezesa  ale ono wymaga   pewnych zapisów które są kodeksie spółek  handlowych - że obowiązkiem prezesa, obowiązkiem Rady Nadzorczej jest zgłosić wniosek o upadłość Burnat momencie kiedy  zadłużenie spółki przekracza wartość kapitału . W związku z tym tutaj pan prezes nie ma innego wyjścia, bo jeżeli tego nie uczyni to personalnie własnym majątkiem podlega odpowiednim organom.

Dlatego problem jest naprawdę ważny. Ja apelowałbym tutaj do koleżanek      i kolegów  radnych  aby pomimo oburzenia  które mamy prawo mieć , pomimo niespełnionych obietnic zarówno ze strony pana prezesa który nieterminowo  wywiązywał się ze składania  informacji i nie mówiąc już o złożeniu programu naprawczego , abyśmy w tej kierowali się  rozsądkiem  przy głosowaniu nad tą uchwałą i mieli na uwadze dobro Gminy  i jej mieszkańców. Tu nie chodzi powtarzam jeszcze raz o pana prezesa czy o radę nadzorczą - pan prezes wszyscy wiemy jest z Wrocławia, spakuje swoja teczkę, powiem  awiderzejn Ząbkowice i tyle go możemy zobaczyć.

Natomiast my , dalej pozostaniemy z tymi problemami nierozwiązanymi i dalej będziemy mieli  problem i będziemy musieli  wcześniej czy później z tym problemem  się uporać. Natomiast później to już będzie  tylko gorzej i miejmy tą świadomość  i naprawdę to jest ostatni moment  kiedy możemy tą  spółkę  uratować , bo jeżeli   wpłyną kolejne faktury i przedsiębiorstwo je  zaksięguję a musi je zaksięgować  to będzie kolejne 180 tys. zl. zobowiązania przekroczą te kwoty o których tutaj mówiliśmy  prezes musi  złożyć  wniosek o upadłość. Musi ,on nie ma innego wyjścia i to nie ważne czy to będzie  ten prezes   czy to będzie inny prezes .

Bo nawet nowy prezes w przeciągu miesiąca cudownie spółki nie uzdrowi. Miejmy tą świadomość.

Więc bardzo bym prosił abyśmy głosowali za przyjęciem tego projektu uchwały, natomiast odrębnym tematem jest opracowanie takich metod kontrolnych ze strony rady wobec spółki, aby do tej sytuacji nie doszło.

Dziękuję bardzo.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik,

Czy ktoś z pań i panów radnych chciałby zabrać głos?

Nie widzę, w związku z tym zamykam dyskusje i w pierwszej kolejności poddam wniosek radnego Stanisława Nędzy aby z projektu uchwały w sprawie wprowadzenia  zmian w budżecie  miasta i Gminy na 2008 rok - wykreślić  dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona   środowiska kwotę 500 tys. zł.

 

Głosowanie : 7 głosów za ,  10 głosów przeciwnych

Wniosek radnego  Nędzy   nie przeszedł .     

 

W związku z tym poddaję Wysokiej Radzie pod głosowanie całego projektu uchwały w sprawie  wprowadzenia zmian w budżecie

 

Glosowanie : 12 głosów za ,  5 głosów przeciwnych 2 głosy wstrzymujące się .  

 

 

Uchwała  nr  VIII/37/2008 w sprawie wprowadzenia zmiana w budżecie miasta i gminy   na 2008 rok została  przyjęta .

 

C/

 

Rozpatrzenie   projektu uchwały w sprawie udzielenia   bonifikaty jako lokal mieszkalny  na rzecz najemcy.

 

Grażyna  Grzeszczak  - kierownik wydziału przedstawiała  w/.w projekt uchwały .

( projekt stanowi znacznik do protokołu)

 

Zastępca Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Zdzisław Burnat ,

Komisja  Gospodarcza  wydała pozytywna  opinie tej uchwały .

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej  Andrzej Dominik ,

Dobrze   dziękuję, otwieram dyskusje nad projektem uchwały .

 

Nie widzę, w związku z tym zamykam   dyskusję i poddaje wysokiej radzie  pod głosowanie projekt uchwały  

 

Głosowanie  : 19 głosów  za

 

Uchwała   nr VIII/38/2008 w  sprawie udzielenia bonifikaty od ceny nieruchomości sprzedawanej jako lokal mieszkalny na rzecz najemcy została przyjęta .

 

D/

Rozpatrzenie  projektu uchwały w  zmiany uchwały Nr V/26/2008 Rady Miejskiej z dnia 25 kwietnia 2008 roku w sprawie określenia zasad i trybu postępowania o udzielenie dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane  przy  zabytkach wpisanych  do rejestru zabytków, położonych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie , nie stanowiących  własności Gminy.

 

Danuta  Wyskwarska inspektor Wydziału  Rozwoju Lokalnego przedstawiła    w/w   projekt uchwały   

( projekt stanowi znacznik do protokołu)

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej  Andrzej Dominik ,

Dziękuję, czy ktoś by  chciał  zabrać głos   ?

Nie Wdzie ,w związku z tym   zamykam dyskusje  i poddaje  wysokiej radzie pod glosowanie  projekt uchwały .

 

Głosowanie   : 19 głosów za ,

 

Uchwała   nr VIII/39/2008  w sprawie zmiany uchwały Nr V/26/2008 Rady Miejskiej z dnia 25 kwietnia 2008 roku w sprawie określenia zasad i trybu postępowania o udzielenie dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane  przy  zabytkach wpisanych  do rejestru zabytków, położonych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie , nie stanowiących  własności Gminy została przyjęta .

 

Przewodniczący Rady   Miejskiej Andrzej Dominik , 

Teraz chciałabym ogłosić  5 minut przerwy   aby zebrała się komisja Gospodarcza i   zaopiniowała projekt uchwały odnośnie dekapitalizowania  Zakładu Gospodarki Komunalnej  w Ząbkowicach Śląskich .

Ja myślę, pani radna  jest taka kwestia , ponieważ decyzja praktycznie już  zapadła o dekapitalizowaniu spółki, bo zostały dokonane zmiany  w budżecie na rok 2008 .

Będzie jeszcze jedna sesja  Rady Miejskiej w miesiącu lipcu i wtedy ,myślę że pan prezes zaprezentuje ten program naprawczy. Takie jest moje zdanie, jeśli państwa zdanie jest inne t bardzo proszę. I wtedy myślę będzie można szczegółowo zapoznać się z tym programem.

 

Zastępca Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Zdzisław Burnat

Proszę państwa , ten projekt uchwały  nie został wczoraj zaopiniowany  przez komisje Gospodarczą ze względu na to, że w dniu wczorajszym nie było programu w formie pisemnej. Owszem pan  prezes był przygotowany , udzielał informacji  ustnych. Natomiast komisja uznała, że to jest zbyt mało należy przedstawić  go w formie  programu pisemnego i dlatego komisja  tej uchwały nie opiniowała . 

Ale pozwolę , szanownym państwu zwrócić uwagę , że nie ma takiego wymogu aby komisja tą , czy jakakolwiek uchwałę  opiniowała . Wymóg jest  taki, że projekt uchwały  musi trafić do  komisji . Komisja może zaopiniować go negatywnie , może go zaopiniować pozytywnie  może go w ogóle nie opiniować .  Co w cale nie przeszkadza żeby Rada jako ten organ  wyższy nie procederowała nad projektem tej uchwały i tutaj panie przewodniczący po pierwsze to co pan wspomniał, przyjęcie zmian  projekcie budżetu  jak gdyby w połowie co najmniej albo w 75 % się wyczerpało temat związany  z projektem tej uchwały i jest jak gdyby konsekwencją przyjętej  wcześniej  uchwały przez radę dlatego Ja wnioskuję oto żeby nie zwoływać komisji gospodarczej i rozpoczynać dyskusji nad projektem tej uchwały . W tej chwili  rozpocząć dyskusje nad projektem uchwały na  forum rady.

Dziękuję .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,

Dobrze panie przewodniczący  , wszyscy doskonale wiemy, że tak jest tutaj przyjęte ze każden projekt uchwały jest jednak opiniowany , czy pozytywnie czy negatywnie przez komisję Rozwoju Gospodarczego  i Budżetu . Jeżeli jest taki wniosek ,jeżeli państwo przyjmujecie tutaj z zaczynamy procesowanie tej uchwały bez opinii Komisji ? .

Jest taka wola ? ( rada wyraziła zgodę )

Bardzo proszę o zaprezentowanie tej uchwały     

       

E/

Danuta Wyskwarska inspektor Wydziału  Rozwoju Lokalnego przedstawiła    w/w   projekt uchwały   

( projekt stanowi znacznik do protokołu

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,

Dziękuję, otwieram  dyskusje nad  projektem uchwały .

Nie widzę, w związku z tym zamykam dyskusję i poddaje wysokiej radzie   pod głosowanie  .

 

Głosowanie :  12 głosów   za , 5 głosów  przeciwnych

 

     Uchwała nr VIII/40/2008 w sprawie podwyższenia  kapitału zakładowego    Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. Z o.o w Ząbkowicach Śląskich  w kwocie 500 000,00 zł. i objęcia 1 000 udziałów w  podwyższonym kapitale zakładowym   przez Gminę  Ząbkowice Śląskie została   podjęta .

 

 

 

 

 

F /

Rozpatrzenie projektu uchwały w  sprawie  przyjęcia "Programu pomocy  de minimus dla przedsiębiorców  tworzących  nowe  miejsca pracy na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie

 

Danuta  Wyskwarska inspektor Wydziału  Rozwoju Lokalnego przedstawiła    w/w   projekt uchwały   

( projekt stanowi znacznik do protokołu

 

Zastępca  Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Zdzisław Burnat .

Komisja  zaopiniowała   pozytywnie  projekt uchwały .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,

Dziękuję, otwieram dyskusje nad projektem uchwały.

Nie widzę, w związku z tym zamykam dyskusję i poddaje wysokiej radzie   pod głosowanie  .

 

Głosowanie : 16 głosów za ,

 

Uchwała nr VIII/41/2008  w sprawie  przyjęcia "Programu pomocy  de minimus dla przedsiębiorców  tworzących  nowe  miejsca pracy na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie została przyjęta

 

 

G/

Rozpatrzenie  projektu uchwały w sprawie   zatwierdzenia  Planu Odnowy miejscowości  Jaworek 

 

Danuta Wyskwarska inspektor Wydziału Rozwoju Lokalnego przedstawiła    w/w   projekt uchwały   

( projekt stanowi znacznik do protokołu

 

Zastępca  Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Zdzisław Burnat .

Komisja  zaopiniowała   pozytywnie  projekt uchwały .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,

Dziękuję, otwieram dyskusje nad projektem uchwały.

Nie widzę, w związku z tym zamykam dyskusję i poddaje wysokiej radzie   pod głosowanie  .

Głosowanie : 16 głosów za ,

 

 

Uchwała   nr VIII/42/2008 w sprawie  zatwierdzenia Planu Odnowy  miejscowości  Jaworek

 

 

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej   Andrzej Dominik ,  

W związku z wyczerpaniem porządku obrad   zamykam XXIX Sesje Rady Miejskiej .

 

 

 

Stenogram sporządziła

Elżbieta Maciejewska

 

 

                                                                          Przewodniczący  Rady

Miejskiej 

Andrzej   Dominik