Protokół nr LVIII/2010

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 28 kwietnia 2010 roku

w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

 

W sesji udział wzięli:

 

Radni Rady Miejskiej                w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof   Kotowicz                  Burmistrz   Ząbkowic Śl.

Ireneusz Woźniakowski            Zastępca Burmistrza

Bożena Kurczyna                       Skarbnik Gminy

Iwona Aibin                              Sekretarz  Gminy     

Paweł Polewski                         Radca Prawny          

 

Radni nieobecni to

Marek Ciapka                                  nieobecny usprawiedliwiony

Tomasz Stępień                               nieobecny usprawiedliwiony    

 

oraz goście zaproszeni wg listy obecności

              Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich  §  36 pkt. 1  Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -  o t w o r z y ł  LVIII Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji .

 

Rada Miejska minutą ciszy uczciła tragicznie zmarłego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego jak również całej towarzyszącej delegacji, która zginęła tragicznie w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem.

Przewodniczący Andrzej Dominik stwierdził ze w obradach uczestniczy 19 radnych co stanowi odpowiednie quorum przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.

Poinformował, że protokół z obrad prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska. 

 

Następnie przedstawił porządek obrad 

 

1.            Przyjęcie porządku obrad. 

2.            Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

3.            Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji

4.            Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji 

5.            Informacja z wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za

        2009 rok

  1.   Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej
  2.   Opinia Komisji Rewizyjnej
  3.   Opinia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu

6      Podjęcie  uchwał w sprawie :

1.      w sprawie udzielenia bądź nie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich

2.      w sprawie poboru podatków w drodze inkasa, ustalenia inkasentów i określenia wysokości ich wynagrodzenia.

3.      w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2010 rok.

4.      w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu przez gminę Zabkowice Śląskie w 2010 roku.  

7.        Interpelacje i zapytania Radnych.

8.        Sprawy różne.

9.        Zakończenie obrad.                                                        

 

Poprosił, aby z porządku obrad wycofać pkt 2. Przyjecie protokołu z poprzedniej sesji, ponieważ protokół nie został sporządzony na czas i radni nie mieli możliwości zapoznania się z jego treścią .

 

Jak również poprosił, aby do porządku obrad wprowadzić dwa projekty uchwał?

1.      Uchwałę zmieniająca uchwałę w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Zabkowice Śląskie na lata 2010-2012

2.       Uchwałę w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania dla przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.  

 

Poddał pod głosowanie głoszone propozycje.

 

Głosowanie za wykreśleniem pkt. 2  - jednogłośnie za

 

Głosowanie nad wprowadzeniem uchwał 18 głosów za  

Następnie poddał pod głosowanie cały porządek obrad, który został przyjęty przez radnych.

 

 

Ad. pkt. 2

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformował, że w okresie międzysesyjnym udział brał:

- we mszy świętej w intencji tragicznie zmarłego Prezydenta RP oraz członków delegacji.

- w walnym Zgromadzeniu Dolnośląskiej Izby Rolniczej we Wrocławiu

-w Powiatowej Radzie Zatrudnienia 

 

Sprawozdanie zostało przyjęte.

 

 

Ad. pkt. 3

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że sprawozdanie burmistrza Ząbkowic Śląskich z pracy od ostatniej sesji jest do wglądu w biurze Rady Miejskiej. 

( sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu).

Ad. pkt. 4

 

Informacja z wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za 2009 rok

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, w swoim wystąpieniu zaznaczył, że dochody budżetowe zrealizowane zostały w 99.6 %, co oznacza, że dochody te były bardzo realnie zaplanowane. Dochody bieżące zrealizowane zostały w 100.8 %.Wydatki w roku 2009 zrealizowane zostały w 87 %,.

W przypadku dochodów to jest ponad 49, 5 mln zł., wydatki to ponad 54 mln zł. , w związku z tym mamy deficyt. Podkreślił że kiedy mówi się o stabilności i bezpieczeństwa budżetu trzeba podkreślić i jest to ocena Regionalnej Izby Obrachunkowej  wyrażona w opinii, że  są dwa wskaźniki, mówiące o zadłużeniu samorządu, których nie można przekroczyć, wskazane są również progi ostrożnościowe.

Wskaźnik 60 % wynikający z art. 170 ustawy o finansach publicznych, w przypadku naszej Gminy wyniósł 23 %, kolejny wskaźnik ostożnościowy , mówiący o poziomie 5 % , został w naszej gminie utrzymany na poziomie 3,2 % .

Regionalna Izba Obrachunkowa pokazuje jasno przy ocenie tych dwóch wskaźników ze budżet gminy jest w pełni stabilny.

Wydatki majątkowe gminy sięgały kwoty ponad 9.6 mln zl., w tej kwocie ponad 8 mln zł. są to wydatki inwestycyjne, poniesione w roku ubiegłym.    Podkreślił ze inwestycyjna ekspansja gminy Zabkowice Śląskie nie jest zjawiskiem jednorazowym i nie jest zjawiskiem tylko roku 2009. Jest ona efektem całej tej obecnej kadencji samorządu, bo realizacja niektórych zadań w tym roku 2009 i w obecnym roku to jest efekt decyzji, rozstrzygnięć podejmowanych przez samorząd, przez radę miejska szczególnie przy uchwalaniu budżetu i przy każdej zmianie budżetu przez całe minione 3, 5 roku.

Burmistrz podkreślił, że kiedy mówimy o konkretnych zadaniach i przedsięwzięciach przeprowadzonych czy przeprowadzanych w roku 2009 dziękuje każdej osobie, która włączyła się do tej pracy.  

Wymienił radną Danutę Wojtaczkę , radną Irenę Szewczyk , przewodniczącą Annę Józefowicz , ponieważ panie radne w ciągu tych głosowań w ciągu kilku lat szczególnie wykazywały nie tylko kompetencję i odpowiedzialność za dobro całej gminy , ale również wykazywały zaufanie do burmistrza , do projektów  proponowanych radzie miejskiej , jak i  do konkretnych wniosków przy uchwalaniu i przy zmianie budżetu .

Podziękował również radnym Sojuszu Lewicy Demokratycznej w osobach pana Zdzisława  Burnata oraz wymienionej wcześniej Ireny Szewczyk . Radnym Polskiego Stronnictwa Ludowego w osobach Danuty Wojtaczki , Henryka Zięby , Władysława Raby .  

Zaznaczył ,  że można by wymieniać wszystkie osoby, które głosowały za budżetem 2009 , te  osoby  wspierały wcale nie bezwarunkowo przy kolejnych zmianach tego budżetu , to jest bardzo cenne , ponieważ od początku tej kadencji pojawiało się zastrzeżenie  wyrażone w sposób bardzo  wprost     skierowane do burmistrza   o barku zaufania. Za zaufanie okazana mnie i moim współpracownikom  podziękował radnym Ziemii Ząbkowickiej  w osobach  nieobecnego Marka Ciapki , Józefa Horowskiego , Mariana  Tokarczyka , Władka  Witkowskiego , Bogdana Rembisza .  Januszkowi Labokowi , który w trakcie roku 2009 wykazał się wielokrotnie zaufaniem .

Podziękował Stanisławowi Nędzy , Jolancie Mitrędze za to ze w czasie dyskusji , nawet jeśli byli przeciw temu budżetowi nawet jeśli nie akceptowali  propozycji , uczestnicząc w dyskusji zabierając głos artykułowali w sposób   naturalny swoje oceny , poglądy  gdzie to nie było widać braku zaufania .  Podziękował Andrzejowi Dominikowi, przewodniczącemu Rady Miejskiej, który to kierując pracami rady miejskiej sprawił że rok 2009 i cała kadencja może powiedzieć ze mamy wszyscy, czym się pochwalić.

Na koniec wystąpienia burmistrz prosił o udzielenie absolutorium za rok 2009.

 

 

Anna Józefowicz - wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej - uchwała stanowi załącznik do protokołu

 

Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej Danuta Wojtaczka , poinformowała ze komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za 2009 roku oraz udzieliła absolutorium burmistrzowi głosami 5 za i 2 przeciw .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 22 kwietnia 20010 roku w sprawie opinii o przedłożeniu wniosku komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium.     uchwała stanowi załącznik do protokołu

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, stwierdziła ze Komisja zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2009 rok  w głosowaniu 4 głosy za , 2 przeciw  , 1 wstrzymujący się .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad złożonym sprawozdaniem.

 

Radna Ewa Figzał, ustosunkowała się do budżetu, którego wykonanie analizowano i do udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium za realizację budżetu 2009 roku.

Udzielenie absolutorium jest najważniejszą po budżecie uchwałą , którą corocznie zajmują się ząbkowiccy radni i którą  przyjmujemy  większością ustawowego składu.

Udzielenie absolutorium to merytoryczna ocena zgodności wykonania tego budżetu i jakości jego wykonania z proponowanym budżetem.

Budżet 2009 roku były wielokrotnie zmieniany i ostatecznie niestety nie został w pełni zrealizowany. Przykładem czego niech będzie monitoring miejski, przeniesiony jako inwestycja na 2010 rok.

Dzisiaj nadszedł czas aby odpowiedzieć sobie na pytanie  - czy realizacja  tego budżetu była dobra dla miasta i jego mieszkańców  ? , a globalnie dla naszej gminy czy nie?

Czy udało się go skutecznie zrealizować czy nie? -  bowiem tak jak  przewodnicząca przeczytała na radnych  z komisja rewizyjną  i innymi komisjami spoczywa obowiązek  skontrolowania burmistrza i podległych mu jednostek organizacyjnych , oraz jednostek pomocniczych gminy pod względem gospodarności  , celowości oraz legalności i rzetelności wydatkowania  każdej złotówki ujętej w budżecie w formie dochodów i przychodów oraz wydatków i rozchodów .

Dodatkowo na nas radnych spoczywa obowiązek sprawdzenia zgodności przedstawionej dokumentacji ze stanem faktycznym. Mając to na uwadze zauważyłam wiele braków i uchybień w realizacji, co np., wielokrotnie wyrażałem analizując gospodarkę finansową ZOK-u, czy spółki gminnej Zakładu Gospodarki Komunalnej gdzie złe zarządzanie i brak poszanowania dla mieszkańca i grosz publicznego trwa do dnia dzisiejszego.

Budżet na 2009 roku , praktycznie żeśmy przegłosowali w kształcicie zaproponowanym przez pana  burmistrza z niewielkimi tylko  zmianami i zatwierdziliśmy go do  realizacji , gdyż  były to nasze  zadania publiczne podstawowe.

Wiele zadań nie zostało wykonane w terminie i w efekcie tego wiele zadań zostało przeniesionych z realizacją ma 2009 rok .

 Przez dwie kadencje próbowałam te same pytania zadawać , mianowicie dotyczące inwestycji , dotyczące przetargów . Kiedy ogłoszono przetarg?, dlaczego tak późno ogłoszono?, kiedy rozstrzygnięto? , kiedy ustalono termin wykonania danej inwestycji w przetargu?   Jakie czynniki zadecydowały o niewykonaniu tej inwestycji np. w 2009 roku?

Ale chciałam państwu oszczędzić tym razem przyniesienia sterty segregatorów , co  mieliśmy kiedyś  względną wątpliwość oglądać , bo przecież nie o to chodzi.

Inwestycji zaplanowanych , ujętych w budżecie nie wszystkie są zrealizowane , wiele  z nich jest zrealizowanych w tzw.  magicznym etapie I - czyli przygotowaniem dokumentacji. Podstawowym zarzutem jest również realizacja zadań inwestycyjnych i innych finansowanych jedynie z kredytu i pożyczek bez formy skutecznego pozyskiwania środków zewnętrznych pozabudżetowych w 2009 roku. Żenująco mało tych śródków do budżetu wpłynęło w 2009 roku.

Przypomnę tylko 25 tys. zł. na remont świetlicy w Sulisławicach, 10 tys. zł. na dofinansowanie prac konserwatorskich "Madonna z dzieciątkiem" , 63 tys. . na zajęcia sportowo - rekreacyjne dla uczniów pochodzące z Ministerstwa Sportu  realizowane prze OSiR i 2.200 na rozwój. Razem około 100 tys. , jest to żenująco mało    w porównaniu  z ościennymi  gminami . Ten element był już tutaj podnoszony na  sesjach w tym  roku 2010 . Mało uzyskaliśmy na kanalizacje, na punkty przeładunkowe odpadów komunalnych.  Na remonty szkół i remonty świetlic, na remonty zabytków. Jest to zbyt mało.

Dodatkowo nawet zapisane w budżecie zadania nie zostały zrealizowane , typowy monitoring o którym wspomniałam , został przeniesiony na rok 2010- jako inwestycja.

Nie zrealizowano szeregu inwestycji w branży kanalizacyjnej . Oczywiście robimy drogi i chwała że robimy drogi , ale   należy  zająć się również kanalizacją ze względu na prawo , które nas będzie  obowiązywało .Ja  rozumiem , że nie widać kanalizacji , nie widać tej nieszczęsnej inwestycji , która spadła  z budżetu pn. wodociągowanie wsi Bobolice, gdzie ta wieś w XXI wielu nie ma wody, ale nie zrealizowano inwestycji pn. rozbudowa gminnej  sieci kanalizacyjnej aglomeracji Ząbkowice , Olbrachcice , Tranów , Bobolice . Nie  zrealizowano   inwestycji budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami oraz kolektorem przesyłowym w miejscowości Tarnów.

Nie zrealizowano kanalizacji deszczowej na ulicy Dalekiej , nie zrealizowano inwestycji modernizacja przebudowa kanalizacji burzowej i sanitarnej ul. Kamieniecka , Partyzantów, Ogrodowa , Łąkowa poza tzw. inwentaryzacją i koncepcją.

 

Wniosek i to jest właśnie problem , nie rozwiązano ani nie spróbowano rozwiązać problemu skanalizowania naszej gminy na wzór np. Ziębic , czy Barda.

Kolejny problem nie zrealizowano inwestycji w branży śmieciowej.

 

Nie zrealizowano rekultywacji składowiska odpadów komunalnych w Braszowicach.     W tym temacie nie podjęto nawet prób skutecznego rozwiązania problemu , a grożą nam kary  finansowe  z tego obszaru .

Nie rozwiązano  problemu śmieciowego w gminie , gdzie nie ma gminnego programu segregacji odpadów  komunalnych , gdzie nie ma gminnego programu gospodarowania odpadami komunalnymi i za to odpowiedzialność  ponosi pan burmistrz.

Jest spółka ZGK , która w roku 2009 uzyskała szacunkowo 1.260.306 zł. i w 2009   roku gmina   Zabkowice Śląskie spółce za kupowane usługi  zapłaciła 938,100 zł. , 917.600 z budżetu i 20.400 z gminnego Funduszu Ochrony Środowiska na pielęgnacyjne ciecie drzew.

Spółka ta uzyskała na oczyszczanie miasta i utrzymanie zieleni 633 tys., 254.831 za obsługę parkingów, 17.500  za wywóz nieczystości. 4249,  za cięcie pielęgnacyjne drzew, 3 tys. za utrzymanie cmentarza wojennego, 5 tys. za utrzymanie cmentarza na 1 Maja. Dodatkowo przypomnę państwu przekazano 200 tys. na wniesienie udziałów do spółki z przeznaczeniem między innymi na selektywną zbiórkę odpadów i stworzenie punktu przeładunkowego. Dodatkowo przekazano spółce działkę wartości  122.200 zł. z przeznaczeniem na budowę stacji przeładunku odpadów wraz z zakładem ich segregacji. Są to duże środki.

Wniosek jest taki - nie rozwiązano problemu śmieciowego, na wzór np. Kłodzka czy nie zajęto się ważnym problemem rekultywacji składowiska odpadów w Braszowicach.

 

Następny problem , nie zrealizowano inwestycji w branży w obszarze planów przestrzennego zagospodarowania inwestycji pn. zmiany studium oraz opracowanie planu przestrzennego zagospodarowania wsi Bobolice , Zwrócona, Kluczowa , Brodziszów , Sulisławice , Szklary . Kolejnego zadania pn. plan zagospodarowania przestrzennego dla miasta Ząbkowice Śląskie.   Kolejne zadanie - plan zagospodarowania przestrzennego dla obszarów wiejskich.

Wniosek - gmina Zabkowice nie posiada dokumentów pozwalających na jej gospodarczy rozwój, ściągnięcie inwestorów. Szybkie wsparcie dla lokalnego biznesu, czy obcego biznesu.

Nie mówię tutaj o wsparciu, wzorem zarządcy cmentarza, bo to jest osobny temat.

 

Nie realizowano inwestycji sportowych w szkołach, co jest problemem praktycznie dla wszystkich szkół gminnych.

 Nie zrealizowano zadania pn. budowa sal gimnastycznych w Stolcu, Braszowicach, w Zwróconej. Od kilku lat w budżecie pojawia się problem budowy bazy sportowej dla Braszowic, w tym budżecie zaproponowano 3 sale gimnastycznie. Nie zrealizowano nic.

Nie zabezpieczono bazy sportowej dla szkół miejskich, pamiętacie państwo duże dyskusje były o szkole podstawowej nr 2, o zamianie gruntów z powiatem. W tym temacie również nie rozwiązano tego problemu.

Remonty szkół to odrębne zadania, chciałam tutaj powiedzieć że w 2009 roku było zaplanowane zadnie pn. wymiana dachu w szkole nr 1. Zadanie to połączono z innym zadaniem pn. wymiana dachu, ogrodzenia, placu szkoły nr 1. Wykonano michałek w postaci ogrodzenia a nowo uchwalony budżet 2010 roku już zmienialiśmy usuwając inne zadania by dach w szkole, który był wpisany w projekt wykonania 2009 roku mógł być zrealizowany.

Wniosek - nie rozwiązano problemu zapewnienia bazy dla szkół ząbkowickich i nie zrealizowano nakazu Nadzoru Budowlanego w tym temacie.

Oczywiście to się wiąże z pisaniem odpowiednich projektów, których nie było.

Kolejnym problemem to jest przebudowa, remont wraz z termomodernizacją ZOK-u i przeniesienie tego zadania, jako wydatki niewygasające na 2010 rok w kwocie 200 tys. zł. 

Uważam, że realizuje się to zadanie bez planu funkcjonalno - użytkowego tego obiektu. Robi się zewnętrzną termomodernizację i przebudowę. Natomiast tego planu funkcjonalno użytkowego nie ma. Wykonanie elewacji, centralnego ogrzewania, kotłowni bez zapewniania sprawnego funkcjonowania jednostki i świadczenia przez nią profesjonalnych usług kulturalnych dla mieszkańców. Tolerowanie tych nieprawidłowości przy jednoczesnym finansowaniu tych usług z budżetu 2009 roku. Przypominam, że dopiero na komisje Gospodarczą w poniedziałek uzyskałam bilans placówki oraz inne dokumenty niezbędne, a przecież w 2009 roku przeznaczyliśmy 670 tys. zł. + 66 tys. zł.  za dodatkowe usługi.

Tolerowania bałaganu w gospodarce finansowej ZOK-u, sprzeczne pisma, opinie , kontrole audytora w jednostce . Tak nie powinno być .

Na koniec tolerowanie zimna w placówce i brak zapewnienia alternatywnego ogrzewania, po poprzednim okresie grzewczym , w konsekwencji wysłanie pracowników na płatny urlop , to kolejna niegospodarność .

Żenujący remont świetlicy w Kozińcu, trwający 4 lata. To już pozostawiam bez komentarza, ponieważ bym się tutaj powtarzała po raz kolejny . Również nie zajęcie się budową Remizy w Tarnowie. To nie tylko chodzi o zabezpieczenie bezpieczeństwa nas mieszkańców , ale również Remiza pełni swoja funkcje kulturalną dla mieszkańców tej wsi i OSP.

Następna sfera zabytków, brak realizacji zadań z tego obszaru. Brak skutecznych wniosków w pozyskiwaniu funduszy dodatkowych.

Nie zrealizowano inwestycji remont Ratusza Miejskiego , w efekcie czego Dolnośląskie Inspektor Nadzoru Budowlanego w przedmiocie opróżnienia oraz  wyłącznia z użytkowania  części  Ratusza  wyznaczył termin wykonania  powyższego obowiązku  za kilka dni czyli na dzień 30  kwietnia  2010 roku .              O karze finansowej rzędu 25 tys. zł.   już nie wspomnę. Powyższy inspektor ostrzega że w przypadku niewykonania tego nakazu Gmina narazi się na  kolejne koszty w postępowaniu egzekucyjnym. A podkreślam że na  nasz Ratusz nie napisano projektu o który pytałam. Nie rozwiązano zatem problemu ratowania Gminnych zabytków i  jest to problem otwarty.  

Nie zrealizowano skutecznie gminnych inwestycji drogowych , niektóre z nich przeniesiono na 2010 rok. np. nie zakończono remontu ulicy Ziębickiej , do której mieszkańcy kierują wiele uwag , zwłaszcza w aspekcie zwężenia powyższej ulicy która łączy prawie połowę   miasta  leżącą po drugiej stronie  torów kolejowych ze  starówka Ząbkowic . Przewężenie to zdaniem nie tylko moim  ale i mieszkańców  utrudni komunikacje w mieście  , stworzy dodatkowe niepotrzebne  zagrożenie .

Również jak widzimy inwestycja wpisana na 2009 remont ulicy Wojciecha , mam nadzieję że w końcu się skończy , ale dzisiaj mamy kwiecień 2010 roku i jeszcze  roboty  tam  jakieś są .

Wniosek - miasto rozkopane w 2010 roku inwestycjami z  2009. Podobnych przykładów można by mnożyć.

Reasumując - sesja dzisiejsza jest ostatnią sesją absolutoryjną V kadencji Ząbkowickiego samorządu - państwo podejmujecie decyzję jak będziecie głosować według własnego  uznania .

Posiadając wiedzę  jaką mam , w poczuciu obowiązku przedstawiłam państwu fakty nad którymi musimy się   wszyscy  zastanowić  i dokonać  oceny rzetelnej tych  faktów . tzw. inwestycje, które są realizowane one nie są inwestycjami nowymi. Są to inwestycje począwszy od Krzywej Wieży do remontu ulicy Ziębickiej jest to kontynuacja wraz ze strefa ekonomiczna.Jest to kontynuacja poprzednich kadencji, gdzie kierunki rozwoju miasta zostały określone.

Chciałabym szczególnie podkreślić ze inwestycje  które burmistrz realizacje i wykonuje niestety  wykonuje je za nasze pieniądze  a nie jak to się dzieje w ościennych gminach , za pieniądze  zewnętrzne, w tym unijne czy rządowe.

Niestety , pani burmistrzu , przespał pan formę dofinansowania środkami pozabudżetowymi naszego budżetu z przeznaczeniem na realizacje różnych zadań .

My w pierwszym punkcie będziemy zatwierdzać sprawozdanie i udzielać absolutorium , ale w punkcie następnym mamy bardzo ważną uchwałę dotyczącą zaciągnięcia kredytu , gdzie zbliżamy się do pogranicza 60 % , a pani skarbnik przedstawiła wskaźniki rzędu 54,3 czyli prawie 55 % tego niebezpiecznego wskaźnika , co spycha naszą gminę nie daj Boże na skraj bankructwa.

Dlatego uważam, że powinniśmy zostawić samorządowi VI kadencji gminę w określonej kondycji. Natomiast tej kondycji de facto nie ma i nie zostawiamy gminy z rozwiązaniem konkretnych problemów niezbędnych do funkcjonowania tej gminy. Plany przestrzennego zagospodarowania, baza sportowa, sprawa śmieci, sprawa zabytków i inne rzeczy. Dziękuję.

 

Radny Ryszard Barański, debatujemy dzisiaj nad informacją z wykonania budżetu miasta i gminy za rok 2009, a co za tym idzie podejmiemy uchwałę w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium dla burmistrza.

Jest to ostatnie nasz absolutorium w tej kadencji i jest właściwy czas na podsumowanie efektów pracy pana burmistrza, nie tylko za ten ostatni rok, ale za trzy lata. Tak jak sam burmistrz słusznie zauważył, rok to jest tylko wycinek prac działalności burmistrza i jego efektów.  

W 2007 roku mieliśmy zaplanowane wykonanie 8 mln , wykonaliśmy inwestycje na 4 mln zl. tj. 46 %. W 2008 roku mieliśmy wykonać 7 mln zł. ,w tym roku mieliśmy wykonać inwestycji w początkowym planie na 14.036.140 zł. , Zmniejszyliśmy na 13.604.921 zł. , a wykonaliśmy na 7.919.376 zł. więc jest to 58,2% , wykonania inwestycji . To jest bardzo mało. Tak więc przez 3 lata mieliśmy wykonać inwestycji na planowane 29.406.966 zł. Wykonaliśmy tylko na 19.125.992 zł. , tak więc przez trzy lata nie wykonano inwestycji na 10.270.974 zł.  Jest to kwota bardzo duża, jak na warunki ząbkowickie. Świadczy o tym że przez 1.5 roku prawie nic żeśmy  nie robili.   Tak, więc można by porównać, że cofnęliśmy się panie burmistrzu o 1.5 roku do tyłu. Jest to czas stracony dla Gminy Zabkowice. Nie wykonaliśmy szeregu ważnych dla miasta i mieszkańców Ząbkowic inwestycji.

Przechodząc do wykonania budżetu za 2009 rok trzeba stwierdzić jak już wspomniałem o szeregu ważnych inwestycji, planów zagospodarowania przestrzennego, rekultywacji składowiska itd.

Nie wykonaliśmy w tym roku inwestycji na 5.585.545 zł., co było przyczyną niewykonania tych inwestycji?  

Reasumując wykonanie planu wyniosło tylko 58, 2 % globalnej sumy, którą żeśmy zaplanowali. Już za tak niskie wykonanie planu inwestycji nie powinien pan panie burmistrzu uzyskać absolutorium.

 Nie wykonano priorytetowych zadań, jakim jest remont Ratusza Miejskiego, jest to sztandarowe zadanie, które nie zostało zrealizowane. Jako przedstawiciel komisji Przestrzegania Prawa miałem możliwość wizytować Ratusz i jestem przerażony jego kondycją techniczną? Nie dziwię się inspektorowi Nadzoru Budowlanego, że podjął decyzje o zamknięciu. Obiekt wymaga szczególnego zainteresowania i dziwię się ze przez trzy lata nic w tym temacie nie zrobiono.

Taka sytuacja powoduje że Gmina przejada pieniądze i żyje ponad stan i to z kredytów. Kwota długu na koniec 2009 roku wynosiła 11mln zł.  W tym roku jest planowana na 28 mln , przy dochodach własnych 32 mln zł. .

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , nie realizował w 2009 roku jak i latach poprzednich nadzoru właścicielskiego nad Zakładem Gospodarki Komunalnej . Poszły tam duże pieniądze z budżetu gminy, na łączną sumę około 1 mln zł., a efekty są, jakie są. Brud, smród, arogancja prezesa, bylejakość Na potwierdzenie tego faktu mam wyrok sądu pracy. Gdzie prezes przegrał sprawę z panem Januszem Drozdom na kwotę 2750 zł? za nieprawne zwolnienie z pracy. Zwalnia się z przyczyn ekonomicznych zakładu, co jest nieprawdą, bo w to samo miejsce przyjmuje się nowych.

Pan jest organem właścicielskim tego zakładu i pan powinien mieć największy głos w tym temacie.

Ząbkowicki Ośrodek Kultury, - co z tego że my go ocieplimy, jak nie ma on określonej funkcji, po co tam tyle okien?, bram? Dlaczego nie ocieplono fundamentów, skoro się odkopuje całą ulicę, tak samo nie zrobiono z Izbą Pamięci?

Prawie zerowa absorpcja środków z unii europejskiej.   Specjalna Strefa Ekonomiczna? 

Następne zagadnienie Kultura - legła  w gruzach !  W 2010 nie będzie Dni Ząbkowic, Weekendu z Frankensteinem, Fiesty. Od początku kadencji nie ma Wratislaiwa   Cantans  .

Zburzył pan ład przestrzenny przez ten okres w mieście, tworząc to, co mamy. Markety w centrum miasta zniszczyły harmonie otoczenia. Ruch samochodowy w centrum miasta staje się nie do zniesienia. To efekt urzędniczej arogancji, nieliczenia się z głosem mieszkańców, poprzez brak konsultacji społecznych . Dopuścił pan też do zniszczenia ładu w zakresie zieleni miejskiej, dopuścił pan do wycięcia 36 drzew na cmentarzu.

Jeszcze jeden bardzo ważny fakt - nie jest pan przyjazny dla miejscowych przedsiębiorców - jak firma ARTCO, która uciekała z Ząbkowic. Nie mówiąc już o Ciepierskich , których pan potraktował bardzo nieładnie a to są to nasi miejscowi przedsiębiorcy .

Dopuścił pan, że nie budujemy obiektów w systemie TBS-u, to jest pana działalność z tego okresu.

Korzystając z okazji panie przewodniczący chciałbym podziękować panu przewodniczącemu za rozwagę w prowadzeniu sesji. Pani Ewie Figzał - przewodniczącej komisji Gospodarczej za rozsądek , inteligencje w prowadzeniu komisji , panu Krzysztofowi Gnachowi za rozsądek , panu Franciszkowi Gawędzie za inteligencję , pani Stanisławie Mice za powagę, rozsądek inteligencję .  

Wszyscy radni pracowali dla dobra tej Gminy Pani Burmistrzu a to, co mamy, co mamy. Będę głosował za nieudzieleniem absolutorium dla pana panie Burmistrzu.

 

Radna Jolanta Mitręga, odniosła się do niewykonania remontu ulicy Dalekiej. Negatywnie oceniła między innymi:

- braku dodatkowych miejsc w żłobku i nie ujęcia w budżecie kwoty 40 tys. zł. na utworzenie nowych miejsc, twierdząc, iż jest to porażka.

-  całą akcję utrzymania zimowego dróg i chodników w tym roku.   

- decyzje przekazania cmentarza firmie ZGK , do której jest wiele uwag. 

- braku wykonania zadania pn. rozbudowa szkoły podstawowej nr 3 , gdzie za dwa lata trzeba tam wprowadzić przedszkolaków .

 

Zdaniem radnej brak jest skutecznych działań na ulicy Kamienieckiej, gdzie występuje realne zagrożenie podtopień mieszkańców tam zamieszkujących.

Wiele strategicznych zadań nie zostało wykonanych. Brak jest gradacji potrzeb i wykonywania zadań strategicznych.

Za wielką niegospodarność uznała zbyt drogie oświetlenie na cmentarzu.

 

Radna Stanisława Mika, poprosiła o wyjaśnienie jak wygląda sprawa użytkowania samochodu służbowego przez Burmistrz oraz rozliczania wyjazdów.

 

Radna Irena Szewczyk, odniosła się do wykonania budżetu , przypomniała ze dochody gminy w roku 2008 były w granicach 47, 354 ml z. Dochody w 2009 roku były 49.604 tys. jest to zwyżka dochodów o ponad 2 mln.

Wydatki w 2008 były 49.154 tys. w 2009 54.216 tys. . Wydatki majątkowe w 2008 kwota 8/704 tys. a w 2009  9.678 tys. zł.

Ustosunkowała się do zadań, jakie były zaplanowane na rok 2009 dotyczących jednostek oświatowych.

W projekcie budżetu na rok 2009, jeśli chodzi o remont dachu w szkole nr 1 i nr 2 zostały zaplanowane tylko kwoty przeznaczone na przygotowanie dokumentacji. Propozycje wcześniejsze były inne, aby znalazły się środki na remont tych dachów, ale na podstawie uchwały budżetowej w budżecie na ten rok znalazły się tylko środki na przygotowanie dokumentacji.

Przypomniała że udało się w roku 2009 wykonać zadanie dotyczące przebudowy szkoły podstawowej w Braszowicach. Zadanie to poprawiło warunki pracy zarówno grupy przedszkolnej jak i uczniów szkoły podstawowej w Braszowicach.

 

Sekretarz Gminu Iwona Aibin , odpowiedziała na pytanie radnej Miki , twierdząc że zasady użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych uregulowane zostały w regulaminie opracowanym w 2008 roku i wdrożone w życie zarządzeniem burmistrza . Regulamin, który został opracowany pod koniec roku 2008 na podstawie między innymi ustawy o pracownikach samorządowych reguluje również sprawy związane z korzystaniem samochodu służbowego do celów prywatnych. W ramach tego zapisu osoby upoważnione do korzystania z tych pojazdów zobowiązane zostały do składania stosownych oświadczeń o korzystania samochodu do celów prywatnych celem dokonywania ewentualnych potraceń.  

 

Sołtys wsi Braszowic Jan Stelmach , zwrócił się do radnego Barańskiego , twierdząc że mieszkańcy Braszowic oraz on sam są zawiedzeni tym iż 80 ha pola stoi bezużytecznie od lat a była szansa  aby teren  został przykazany  zakładom . Byłyby stworzone warunki pracy.   

Zasygnalizował, że teren ten jest terenem pokopalnianym, w ostatnim czasie występują tam przypadki dokopywania się do tych chodników przez różne osoby, stwarzając bardzo duże niebezpieczeństwo i zagrożenie. Są tam szyby o głębokości 80 metrów. Należy teren jak najszybciej zabezpieczyć.  

 

Radny Ryszard Barański , ustosunkował się do wypowiedzi sołtysa , mówiąc ze grunt ten warty jest około 100 mln zł.  i grunt ten powinien zostać i przejść do tego co da za ten grunt jak najwięcej. Poza tym stwierdził ze nie Barański ani Nędza tylko, pan Wojewoda Dolnośląski zaskarżył uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i uchwała została uchylona. Poprosił o nie wprowadzanie w błąd.

 

Radna Ewa Figzał, stwierdziła ze w toku dyskusji ujawniła się  taka sugestia  ,ze osoby które wypowiadają się krytycznie   do wykonania budżetu jakby nie doceniają   dokonań , które zostały w 2009 roku zrobione .  Otóż chcę powiedzieć ze każdy, Ja bynajmniej i myślę ze każdy z nas cieszy się ze każda rzecz wykonana w 2009 roku została zrobiona. Chciałabym złożyć nacisk i położyć nacisk na fakt, że do wykonania tych robot nie pozyskano wzorem innych gmin innych środków zewnętrznych. Przykład - budowa kanalizacji sanitarnej nie sięgnięto po priorytet, RPO 4,2. Uporządkowanie gospodarki ściekowej - priorytet PRO 4, 2, budowa świetlic wiejskich, PROW Odnowa i Rozwój wsi.

Nawet zadanie informatyzacja Urzędu można było sięgnąć po priorytet 2/2 RPO Informatyzacja Administracji. Mówimy o rozwoju turystycznym, rewitalizacja zabytków nie mówię o ministerialnych źródłach, ale RPO, turystyka aktywna.Nie mówię o rozwoju, współpracy trans granicznej, bo chcę tutaj przypomnieć ze żeśmy hucznie wychodzili z Euroregion, Glaciensiss, który tez jakoś zawiązał nam ręce. Trasa turystyczna, jakakolwiek, RPO priorytet 6/2.

Również sieć internetowa RPO.

 

Radny Józef Horowski, stwierdził, że radni Klubu Ziemi Ząbkowickiej będą głosować za udzieleniem absolutorium panu burmistrzowi.

 

Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga Zięba, w swoim wystąpieniu nawiązała do uchwalonego Funduszu Sołeckiego, który to do dnia dzisiejszego nie został omówiony z sołtysami np., na jakiej zasadzie fundusz ten będzie udostępniany?, Jak sołectwa powinny się przymierzyć do jego wydatkowania?

Podkreśliła ze sołtysi nie maja gdzie i z kim rozmawiać o swoich problemach.

Zaapelowała do burmistrza o stworzenie i odbudowę tradycji spotykania się sołtysów, zapraszania osób, które powinny pomagać w działaniach na rzecz mieszkańców wsi. 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiadając na uwagi przedmówców odpowiedział że kwestia pozyskiwania inwestorów i związane z tym całe procedury dotyczące studium i uwarunkowań gospodarki przestrzennej jak i planów przestrzennych, to nie ta kadencja jest odpowiedzialna za fakt że gmina Zabkowice Śląskie nie ma planów przestrzennych. To w tej kadencji trwają i są na ukończeniu prace dotyczące nowego studium uwarunkowań. 

 Tak długo to trwa, dlatego że ustawy regulujące te procedury bardzo precyzyjne rozpisują czas, terminy i czynności z tym związane. W trakcie tej procedury weszliśmy w nowe przepisy dotyczące ochrony środowiska, które spowodowały ze musieliśmy dodatkowy dokument generować i to wszystko przedłużyło w czasie. Pokreślił że są inwestorzy lokalni i zewnętrzni , nie należy bagatelizować zaangażowania ponad 30 mln w budowę nowoczesnej siedziby sądu ,  bodowy  tzw. obwodnicy Ząbkowic Śląskich za ponad 20 mln zł. , budowy fabryki na strefie ekonomicznej za ponad 20 mln zł. To wszystko jest w tej chwili w toku, są to dziesiątki milionów złotych zaangażowanych na obszarze gminy Zabkowice Śląskie bez lub ze znikomym udziałem finansowym gminy. Wiec nie na koszt Zabkowiczan tworzą się inwestycje.

Nie wolno milczeć w takim momencie jeżeli ktoś sugeruje bezczynność tej kadencji i tego zespołu ludzi , którzy pracowali i pracują nad tym aby gmina się rozwijała . 

Kolejna strategiczna ważna kwestia , pozyskiwanie środków zewnętrznych - to nie Ząbkowice Śląskie poza dotacjami przyznawanymi na działalność sportową , działalność opieki nad dziećmi na pomoc socjalną a oraz wsparcie na remonty zabytków , to jest inicjatywą tej kadencji , to nie samorząd Ząbkowic Śląskich jest instytucją zarządzającą środkami rządowymi lub unijnymi .

Kolejna kwestia strategiczna to jest ta relacja między burmistrzem , przepraszam że może lekką bufonadę z mojej strony " a   reszta   świata" , o czy tutaj była mowa , że  nie ma forum , nie ma platformy do dyskusji - a czym że innym są sesje sołtysów ,  czy jest ta sesja , komisje  oraz  media , które przynajmniej z idei  służą komunikacji  zewnętrznej . W tym toku wypowiedzi , które zostały tu sformułowane , mam prawo mówić co mogą czuć ludzie , którzy pracowali na rzecz  tego co zostało zrealizowane.

 

Fundusz sołecki został uchwalony na rok 2010 w roku ubiegłym , on został uchwalony i jest realizowany w bieżącym roku . Była sesja sołtysów na której było szkolenie, na której była informacja na ten temat. To nie sesja sołtysów jest miejscem aby ustalać  co w danej miejscowości będzie robione z tych środków  , które zostały wliczone. 

Na koniec raz jeszcze poprosił o uchwalenia absolutorium dla burmistrza,

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał uchwałę i poddał pod głosowanie

Kto jest za udzieleniem absolutorium Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich?

 

Głosowanie: 12 głosów za, 6 głosów przeciw i 1 głos wstrzymujący się.

 

Uchwała w sprawie udzielenia absolutorium została przyjęta.

 

 

Ogłoszono 15 minut przerwy po której to wznowiono obrady .

 

2,

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna, przedstawiła projekt uchwały w sprawie poboru podatków w drodze inkasa, ustalenia inkasentów i określenia wysokości ich wynagrodzenia.

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała że komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał pismo  sołtysów Gminy Zabkowice Śląskie  , w którym   sołtysi zwracają się z  prośba dotyczącą  zwiększenia prowizji  do 10 % .

( pismo stanowi załącznik do protokołu)

 

Następnie otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

 

Radny Franciszek Gawęda, zapytał panią skarbnik, jaka była stawka wynagrodzenia z tytułu inkasa dla sołtysów?

 

Skarbnik Bożena Kurczyna odpowiedziała ze było to 8 %.

 

Radny Franciszek Gawęda, zaproponował, aby przegłosować wniosek sołtysów o zwiększenie do kwoty 10 % kwot zainkasowanych.

 

Radny Józef Horowski , poparł wniosek o podwyższenie do 10 % kwot .  

 

Radna Danuta Wojtaczka , stwierdziła że wniosek sołtysów winien być na komisji Gospodarczej. Uznała że należy zostawić czas na to aby pani skarbnik ustosunkowała się   do   wniosku . 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, podkreślił, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały a decyzja i tak należy do Rady i rada zadecyduje czy to będzie 8 czy 10 %.

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna, stwierdziła, że należy się zorientować, jaką kwotę te 2 % będzie stanowić  w celu zabezpieczenia kwot w budżecie gminy.

 

Radny Ryszard Barański , zgłosił wniosek o zamkniecie dyskusji w tym temacie i przystąpienie do głosowania .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zamknął dyskusje i poddał radzie pod głosowanie wniosek radnego Franciszka Gawędy o podwyższenie prowizji do 10 %.

 

 Głosowanie: 17 głosów za ,

 

Poprawka została naniesiona .

Następnie pod głosowanie poddał projekt uchwały 

 

Głosowanie: 17 głosów za

2 radnych nie brało udziału w glosowaniu .

Uchwała został przyjęta.

 

3,

Danuta  Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały zmieniającej  uchwałę w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Zabkowice Śląskie na lata 2010-2012

( projekt stanowi załącznik do protokołu) .

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała że projekt uchwały otrzymał pozytywna opinie komisji .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem głosów w dyskusji, poddał pod głosowanie projekt uchwały.

 

Głosowanie; 19 głosów za.

 

4,

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2010 rok  

( projekt stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała ze projekt uchwały otrzymał pozytywna opinie komisji.

 

Radny Krzysztof Gnach  poprosił aby w załącznik nr 15   do uchwały uzupełnić zapis   - rekultywacja składowiska ... dopisać "w Braszowicach" .

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem głosów w dyskusji, poddał pod głosowanie projekt uchwały.

 

Głosowanie; 17 głosów za 1 głos wstrzymujący się.

Uchwała została przyjęta.

 

5,

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna, przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu przez gminę Zabkowice Śląskie w 2010 roku.  

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu) 

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformował ze komisja wypowiedziała się za uchwałę w głosowaniu 4 głosy za, 1głos przeciw i 1 głos wstrzymał się.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję,

 

Radny Ryszard Barański, złożył votum separatum odnośnie przedstawionej uchwały uzasadniając to tym że obawy jego wynikają z faktu braku możliwości zabezpieczenia tak wysokiego kredytu jak też i jego spłaty w latach następnych. Nawet przy zwrocie środków z funduszy strukturalnych konieczność zaciągnięcia kredytu tylko na zadania inwestycyjne jest i tak zbyt wysoka.

Należy pamiętać o tym, że zadłużanie gminy na stan 31 XII 2009 roku z tego tytułu wynosiło już 11.346 tys. zł. Planowane jest zaciągnięcie dalszych kredytów i to wysokich kredytów na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i zobowiązań. Dla mnie ta sytuacja jest niepokojąca.

Jest pismo pani skarbnik , ja również się pod tym podpisuje i uważam że , nie powinniśmy zostawiać  nasze przyszłe pokolenia z takim dużym  długiem , bo już w przyszłym roku relacja z artykułem 175 ustawy o finansach publicznych tzn. , całkowite zadłużenie  do dochodów będzie wynosiło 54,9 % to jest na skraju , nie ukrywam bankructwa .

Gmina Żarów, gdzie tam pan burmistrz często jeździ doświadczyła takiej sytuacji, więc obawiam się że może tak być u nas. Tym bardziej , że my podejmując te decyzje podejmujemy decyzje na lata 2016 i co jest najsmutniejsze w tym wszystkim ze dochody własne oscylowane na poziomie 32 mln , nie będą wzrastały a zadłużenie 28 mln . To jest życie ponad stan - proszę państwa. Ja abstrahuje już od subwencji, dotacji, ale dochody własne są podstawą funkcjonowania każdej gminy i tu już w 2010, jak już powiedziałem będzie 28 mln, to prawie tyle ile jest dochodów własnych, proszę państwa.

To jest bardzo niepokojące i całkowicie się podpisuję pod opinią pani skarbnik             i składam zdanie odrębne do tej uchwały. Będę głosował przeciwko tej uchwale z tego tytułu, że nie można obciążać następnej rady takim dużym zadłużeniem.

 

Radny Stanisław Nędza, zapytał panią skarbnik skąd weźmie się tak duży skok.

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna , odpowiedziała że do informacji o sytuacji finansowej gminy zakładany jest ogółem zaciągnięcie kredytu - taki budżet został uchwalony 18.500.708 zl., w tym deficyt gminy 17.050.291. taki deficyt.

Przy obliczaniu wskaźnika 54, 9 %, bo o tym wskaźniku mówmy, czyli relacja z dawnego artykułu 70 ustawy o finansach publicznych, określona jest w tej informacji na  54.9% a wynika to z następujących wyliczeń - kwotę na koniec roku, czyli kredyt, który już gmina zaciągnęła ogółem wynosi jak mój przedmówca powiedział  11.346.550 zl. , Oczywiście te kredyty są rozłożone w czasie. To nie jest tak ze to się spłaca w jednym roku dlatego tez w tym roku  planuje  zaciągnąć kredyt nie na 10 lat jak do tej pory , tylko na 15 lat w dłuższym okresie żeby gmina miała możliwość spłaty tego kredytu.

Planujemy w tej chwili, niewinem czy to wystarczy 8 mln ponieważ wiemy ze inwestycje są rozpoczęte i lada dzień mogę otrzymywać faktury. Ja musze mieć możliwość zapłaty, budżet uchwalony. Nie mogę wstrzymywać inwestycji zaplanowanych, ponieważ nie ma ku temu podstaw. Skoro budżet jest uchwalony i planowany jest kredyt no to logiczne jest że ten kredyt zaciągnięty być musi .   

W zeszłym roku był deficyt planowany na 13 mln , zrobiłem wszystko żeby nie zaciągać takiego kredytu, poprzez chociażby przypilnowanie wydatków bieżących , gdzie gmina zaciągnęła 6 mln zł. , na planowane 13 i wcale nie jest powiedziane ze my zaciągniemy aż 18.500 tys. zł.  a ten wskaźnik odnosi się, gdyby gmina zaciągnęła 18, 500, my tu na razie mówimy o kredycie 8 mln zł.  i te 8 mln zł. jest niezbędne, żeby zabezpieczyć realizację już trwających inwestycji. To sa wydatki inwestycyjne, które co roku planowane są z kredytu. Ponieważ nie mamy takich dochodów, a chciałabym sama mieć takie dochody żeby nie brać w ogóle kredytów, ale w tej chwili jest to nierealne a sfinansować musze, bo podpisuję umowę na podstawie uchwalonego budżetu, jako skarbnik nie mogę blokować zatwierdzonych do realizacji inwestycji. Podpisuję umowę i automatycznie musze mieć umowę do zapłaty. 

Niewinem czy na tych 8 mln się skończy, bo jeśli zajdzie potrzeba zaciągnięcia dalszego kredytu, w tym planowanych 8 mln - nie wzięłam pod uwagę takiej inwestycji, jak: Tarnowa i dwóch świetlic, czyli tych zadań, które są finansowane z udziałem środków europejskich.

 

Radny Krzysztof Gnach , zadał pytanie pani skarbnik , czy po stronie wydatków bieżących w tegorocznym budżet występuje jakiś deficyt ?  

 

Bożena Kurczyna , odpowiedziała że wykonanie wydatków bieżących w 2010 zakłada powyżej 49 mln zł , dlatego było moje pismo odnośnie deficytu na wydatkach bieżących , którego nie zakładam w latach następnych , ponieważ ustawa  nie zezwoli nam na uchwalenie budżetu począwszy od roku  2011 z deficytem na wydatkach bieżących  .  

 

Radny Krzysztof Gnach , w związku z tym czy planuje pani w tym roku zaciągnięcie kredytu na wydatki bieżące  ?

 

Bożna Kurczyna , odpowiedziała że nawet o tym nie myśli .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał projekt uchwały pod głosowanie:

 

Głosowanie 11 głosów za, 4 głosy przeciw i 3 głosy wstrzymujące się.

 

Uchwała została przyjęła.

 

6,

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał projekt uchwały w sprawie w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania dla przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał projekt uchwały pod głosowanie:

 

Głosowanie 16 głosów za

Uchwała została przyjęła.

 

Ad. pkt. 7 Interpelacje i zapytania Radnych.

 

    1. Radny Stanisław Nędza zapytał jak przebiega remont drogi gminnej w Braszowicach obok nr 119. Czy zostały podjęte, jakieś kroki w tej sprawie?
    2. Radny Krzysztof  Gnach  zapytał

.        jakie były powody negatywnej oceny wniosku o dofinansowanie inwestycji na ulicy Dolnośląskiej, Armii Krajowej i Kłodzkiej? drugie pytanie czy burmistrz, jako właściciel, ZGK, dlaczego w spółce nie jest używany sprzęt do mechanicznego oczyszczania miasta?. 

.        dlaczego od miesiąca grudnia do dnia dzisiejszego na terenie bazy spółki ZGK stoi ok. 40 nieużywanych pojemników do selektywnej zbiórki śmieci?

.        na jakim etapie jest realizacja zadania inwestycyjnego pn. rekultywacja składowiska w Braszowicach?. 

4.                 Dlaczego nie ma placów zabaw, które były planowane?

 

3.      Radna Jolanta Mitręga  zapytała  dlaczego TBS  sprzedaje działkę  pod budowę?  , która to jest działka ? i na co zostaną przeznaczone pieniądze ze sprzedaży ?    

 

 4, Radny Ryszard Barański, zapytał jak zostały wykonane zalecenia Dolnośląskiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w sprawie opróżnienie Ratusza?

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz,  udzielił odpowiedzi i tak :

 

W sprawie opróżnienia Ratusza , czekamy na decyzje  o pozwoleniu budowlanym na  prace remontowe Ratusza  . To pozwolenie budowlane wydaje Starostwo i od tego pozwolenia uzależniamy  ogłoszenie procedury przetargowej  na remont   w ramach środków , które za zgodą rady zostały wyasygnowane w tegorocznym budżecie .      W konsekwencji tego ruchu oraz  najnowszych rozstrzygnięć czy decyzji wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego jak i  konserwatora zabytków wiemy że  opróżnienie Ratusza nie jest  niezbędne . Co więcej pozwolenie budowlane jest wnioskowane w ten sposób, aby można było przeprowadzić prace remontowe na otwartym obiekcie, na czynnym obiekcie. Doszliśmy do porozumienia  z nadzorem   budowlanym iż   wykonane zabezpieczenie  wejścia Ratusza  eliminuje konieczność zamknięcia wejścia głównego.  Nadzór budowlany   chciał aby zamknąć  wejście  główne , nie mówił o wyłączeniu  użytkowania obiektu. Wejście główne  ma być i może być używane ponieważ  zostało   spełnione kryteria bezpieczeństwa poprzez  wykonane zabezpieczenie.   Konstrukcja, która została zbudowana spełnia   

Zalecenia konserwatora zabytków. Nie ma za tym decyzji o opróżnieniu Ratusza i nie ma takie potrzeby.

 

Sprzedaż działek TBS -  nie jest tajemnicą że na wskutek   wycofania  się rządu  z finansowania budownictwa społecznego i przesunięcia środków budżetowych na wsparcie indywidualnych kredytobiorców w ramach programu rodzina na swoim ,  TBS  straciły  możliwość  uzyskiwania preferencyjnego kredytu  , bez którego inwestycja byłaby nie do przeprowadzenia przez TBS . Ponieważ TBS zdążył jeszcze przed decyzją rządową sprzed roku  wykonać dokumentacje projektowo - kosztorysowa i był przygotowany do przeprowadzenia przetargu na budowę kolejnego  bloku . zdecydowaliśmy o tym żeby TBS , sprzedał tą nieruchomość wg wartości wyceny wraz z wartością dokumentacji projektowo - kosztorysowej w przetargu podmiotom deweloperskim , które podejmą się na własny rachunek obiektu wielomieszkaniowego , to pozwoli odzyskać wartość związaną z poniesionymi  przez  spółkę  a wcześniej sfinansowanymi , dzięki  wsparciu budżetowemu naszej gminy  projekt   znajdzie realizacje w innym trybie i będzie mógł być w calach komercyjnych .  

Środki, które z tego tytuły wpłyną do spółki, pozwolą zaprojektować kolejna budowę w ramach nieruchomości, które TBS, dysponuje, tak, aby również, jeżeli polityka rządu będzie tego typu podtrzymywana.

Sprzedaż służy odzyskaniu poniesionych nakładów i umożliwi budowę domu mieszkaniowego deweloperowi w oparciu o komercyjne zasady.

 

Wykorzystanie sprzętu mechanicznego do oczyszczania oraz fakt że stoją na placu przy ulicy Dalekiej w obrębie nieruchomości ZGK, pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych  na  to pytanie odpowie prezes Dawid Tomczak.   

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , pan radny Gnach zapytał o przyczyny dla których jeden , podkreślam jeden z wniosków złożonych przez Gminę a dotyczący kompleksu ulic Armii Krajowej , Dolnośląskiej i części Kłodzkiej nie został zaaprobowany przez instytucje zarządzającą . Otóż w piśmie , które wpłynęło do Gminy wiemy o tym iż wniosek ten zawierał , był oceniony jako prawidłowo złożony z wyjątkiem jednego istotnego mankamentu  . Ten błąd spoczywa na  jednym z pracowników  urzędu miejskiego . Tyle mogę na tym etapie odpowiedzieć.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał czy TBS, może zbyć ten grunt bez zgody rady miejskiej?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, tak może zbyć bez zgody rady miejskiej. Zgodę otrzymał od walnego zgromadzenia, zgodnie z procedurami.

 

Jeśli chodzi o rekultywację Braszowic , panie radny wszystko się dzieje w swoim czasie  . W tej chwili jesteśmy w trakcie kontaktu z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i jak państwo widzicie nie ruszamy kwoty , która jest w tym budżecie na to zaplanowana i myślę ze nie ma obaw aby to zadanie się rozpoczęło w tym roku i było wyraźnie podjęte . Naprawdę nie zrobimy wszystkiego w jednym czasie , to zadanie jest wysoko kosztowe i nie można podejmować działań ad chok.

 

Jeśli chodzi o place zabaw , program Radosna Szkoła spowodował że Szkoła w Braszowicach , oraz szkoła podstawowa nr 1 i nr 2 będą budowały place zabaw od podstaw. Zupełnie nowe, zgodnie z rządowym programem Radosna szkoła , do końca wakacji te place zabaw tam powstaną , dzięki dofinansowaniu zewnętrznemu już pozyskanemu , które jest w uchwałach budżetowych zaabonowane państwu.

 

Radna Ewa Figzał, poprosiła o doprecyzowanie odpowiedzi czy zgoda na sprzedaż działki dotyczy jednego domu, czy całego uzbrojonego placu gdzie są zaplanowane budynki.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , zgoda dotyczyła jednej nieruchomości pod przewidywany piaty blok mieszkaniowy i sprzedaż dotyczy nieruchomości wraz z projektem  i dokumentacją  projektowo - kosztorysową .

 

Prezes Dawid Tomczak , jeśli chodzi o pojemniki do selektywnej zbiórki to przedłużał się proces ten ze względu na to ze te pojemniki należało odpowiednio przygotować , umyć , zamówić naklejki , jak również sprzęt czyli samochód do opróżniania tych pojemników. Po zakupie należało go zakonserwować , wyremontować i w związku z tym tak jak wcześniej było to powiedziane do końca kwietnia planowane było rozpoczęcie  rozstawiania tych kontenerów i co dokładnie dzisiaj  ma miejsce . dzisiaj na ulicy Ciasnej  , Botwina , Dalekiej  , Kamienieckiej i na Krzywej pojawia się  już nowe  gniazda i jutro czyli po okresie tego długiego weekendu będą   systematycznie uzupełniane .

 

Jeśli chodzi o sprzęt do zamiatania, rozumiem, że radnemu chodziło o zamiatarkę. Otóż tak, sytuacja wygląda w ten sposób ze jeżeli są niesprzyjające warunki atmosferyczne, a konkretnie chodzi o deszcz ,. Jeśli  jest  duża ilość błota na  ulicach to zamiatarka nie jest w stanie fizycznie  zamieść tego błota i to nie jest prawda ze  zamiatarka nie wyjeżdża .

Wczoraj była , przedwczoraj , dzisiaj również  i systematycznie sprząta poszczególne ulice na terenie Ząbkowic .

 

 

Radny Stanisław  Nędza , zapytał prezesa , zapytał ile gniazd jest przewidziane  na terenach wiejskich ?

 

Dawid Tomczak, ilość pojemników na poszczególnych wsiach, będzie to ilość dostosowane do ilości potrzeb.  Na którejś sesji sołtysów każden z sołtysów określił po konsultacjach z mieszkańcami ile tych gniazd potrzeba.

 

5.                  Radna Jolanta Mitręga zapytała, kiedy zostaną dostawione nowe pojemniki na odpady na terenie cmentarza komunalnego oraz kiedy mieszkańcy punktowca nr 2  doczekają się usunięcia sterty ubiegłorocznych  liści  spod domów?

 

Dawid Tomczak, odpowiedział, że jeśli chodzi i kwestie cmentarza komunalnego otóż poprzedni zarządca postawił nas w takiej kłopotliwej sytuacji z dnia na dzień zabierając wszystkie zbitki z terenu cmentarza.  Do ZGK zgłasza się wiele osób, które przy grobach miało pojemniki, aby ich w tej chwili tam nie ustawiać.  

Postawione zostały na obrzeżach duże pojemniki, będą systematycznie uzupełniane.

Odnośnie liści będą one usunięte w dniu jutrzejszym.

 

6.                  Przewodnicząca Zarządu Osiedla Słonecznego Halina Narwojsz, poprosiła o ustawienie pojemników na śmieci na wyremontowanej ulicy Chrobrego.

 

7.                  Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski, udzielił odpowiedzi panu Nędzy w sprawie remontu drogi w Braszowicach. Jest to typowa droga na terenie wiejskim, droga gminna, na którą co roku nawożony jest tłuczeń, droga nie ma odpływu, drogą tą płynie woda deszczowa. Droga jest w złym stanie. Jest tam duże zawilgocenie. Ponadto z gospodarstwa obok wypływa coś, co do czasu zlikwidowania nie ma sensu robić remontu. Jak zostanie rozwiązany problem podmakania, poprosimy odpowiednią firmę o sporządzenie kosztorysu wykonawczego i jeżeli będziemy dysponować środkami to wykonamy jej naprawę?  

 

8.                  Radna Ewa Figzał, skierowała pytanie do burmistrza Kotowicza, Komisja Statutowa zakończyła swoje obrady, przygotowała zmiany do statutów przygotowała, co dalej z tymi statutami.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że przekazał burmistrzowi wnioski, które zostały zgłoszone przez zarządy osiedla jak i sołtysów. Burmistrz powinien zapoznać radnych z wnioskami i myślę ż e na kolejnej sesji to uczyni. 

 

9.                  Radna Jolanta Mitręga, zapytała, kiedy radzie miejskiej zostanie przedstawiony projekt odnośnie sprzedaży mieszkań z bonifikatą?

 

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski, odpowiedział, że wydział Gospodarki Przestrzennej przygotował uchwałę o gospodarowaniu nieruchomościami. Jest ona w trakcie konsultacji z prawnikami.    Skonsultowany projekt uchwały zostanie radnym przedstawiony. 

 

 

 Ad. pkt. 8  Sprawy różne.

 

1.                  Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik  , przypomniał radnym ze do dnia 31 kwietnia br. należy złożyć   oświadczenia  majątkowe .

 

2,  Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik    odczytał   odpowiedź   na wniosek zgłoszony przez radna   Ewę Figzał odnośnie przeprowadzenia audytu w   Ząbkowickim Ośrodku   Kultury .

 

Stwierdził, że odpowiedź nie satysfakcjonuje radnych. Wniosek który został przyjęty na radzie dotyczył przeprowadzenia audytu. Wystąpi po raz kolejny do burmistrza z wnioskiem o podanie  terminu przeprowadzenia kontroli .

 

3 . Odczytał pismo Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju i Promocji III Liceum Ogólnokształcącego im W. Jagiełły w Ząbkowicach Śląskich, w sprawie nadania tytułu Honorowy Obywatel Ząbkowic Śl. panu Tadeuszowi Lewickiemu. 

 

Radna Ewa Figzał, poprosiła, aby burmistrz określił, kiedy będzie przeprowadzony audyt w ZOK-u.

 

Radny Ryszard Barański, poinformował że z komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego został skierowany wniosek do burmistrza o informacje dot. lamp, które zostały zainstalowane na terenie miasta.  Burmistrz odmówił mi udzielenia tej informacji, powołując się na komisję Rewizyjną.

Nadmienił, iż ma opinię Wojewody Dolnośląskiego, która jednoznacznie mówi ze kontrole w stosunku do burmistrza może podejmować każda inna komisja a także każdy radny zgodnie z ustawą o samorządzie. Poprosił przewodniczącego o zdyscyplinowanie burmistrza do udzielania informacji publicznej zgodnie z ustawą. 

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, podtrzymał treść pisma, które wystosował w sprawie audytu. Zwrócił uwagę ze, na komisji, która się zajmowała sprawą sytuacji ZOK-u, była mowa ze w zależności od charakteru, zakresu czasowego, jakim miał by objąć audyt działalności ZOK-u od tego zależy termin jego przeprowadzenia. Pan audytor ma plan audytów zatwierdzony na rok 2010 i żaden z audytów nie trwa krócej niż 2 -3 tygodnie. Termin możliwy jest to przełom czerwca lipca 2010 roku na rozpoczęcie audytu.     

 

Na zapytanie odnośnie lamp, poinformował ze udzielono bardzo dokładnych informacji, łącznie z kosztorysami, kopiami innych dokumentów.     

 

4, Przewodniczący  Rady Miejskiej  Andrzej Dominik , odczytał pismo sołtysa i rady sołeckiej z ulicy Kamienieckiej w sprawie  sprzeciwu wobec  budowy punktu przeładunkowego   

 

  1. Radna Ewa Figzał  zapytała burmistrza czy został określony   plac   dla postoju TAXI w Ząbkowicach Śląskich ?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, odpowiedział ze taki plac został określony jest to południowa Pierzeja .      

 

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej zamknął obrady.

 

 

Protokołowała

Elżbieta Maciejewska

 

                                                                                                              Przewodniczący   Rady Miejskiej

                                                                                              Andrzej Dominik