Protokół nr LV/10
z Sesji Rady Miejskiej
Ząbkowic Śląskich
z dnia 26
lutego 2010 roku
Godzina
rozpoczęcia sesji: 1000
Godzina
zakończenia sesji: 1645
Miejsce
obrad: Sala Konferencyjna Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
W sesji udział wzięli:
Radni Rady
Miejskiej Ząbkowic Śląskich
Krzysztof
Kotowicz
Burmistrz Ząbkowic
Śl.
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca Burmistrza
Iwona Aibin
Sekretarz
Gminy
Edyta Balicka
Kierownik Wydziału
Organizacyjnego
Maria Pater Kierownik Wydziału Edukacji
Grażyna
Grzeszczak Kierownik Wydziału
Gospodarki Przestrzennej
Danuta
Wyskwarska Inspektor Wydziału
Rozwoju Lokalnego i Promocji
Daniel
Dymurski Inspektor Wydziału
Rozwoju Lokalnego i Promocji
Sebastian
Kujacz Radca
Prawny
Sołtysi i
Przewodniczący Zarządów Osiedli
Dyrektorzy
Szkół
Przedstawiciele
Stowarzyszeń i Klubów Sportowych Gminy Ząbkowice Śląskie
oraz goście
zaproszeni wg listy obecności.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z
dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36
pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
- o t w o r z y
ł LV Sesję Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 21
radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne
decyzje.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik powitał wszystkich zebranych na dzisiejszej Sesji i poinformował, iż
protokół obrad prowadzić będzie Katarzyna Zalewska-Pieróg,
Następnie przedstawił
PORZĄDEK OBRAD:
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej Sesji.
3.
Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic
Śląskich od ostatniej Sesji.
4.
Debata - Sport w Gminie Ząbkowice
Śląskie.
5.
Podjęcie uchwał:
1) w
sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej Spółka
z o.o. z siedzibą w Ząbkowicach Śląskich i objęcia udziałów.
2) w
sprawie nawiązania współpracy partnerskiej pomiędzy Gminą Ząbkowice Śląskie a
Gminą Miasto Sławno.
3) w
sprawie nadania tytułu "Honorowy Obywatel Ząbkowic Śląskich".
6.
Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej
za rok 2009.
7.
Zatwierdzenie planów pracy stałych Komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich na
rok 2010.
8.
Zatwierdzenie Planu pracy Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich na rok 2010.
9. Interpelacje i zapytania Radnych.
10. Sprawy różne.
11. Zakończenie obrad.
Dodatkowo
wprowadza się projekt uchwały:
4) w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony oraz
zwolnienia z przetargu nieruchomości stanowiących własność Gminy Ząbkowice Śląskie,
położonych w Ząbkowicach
Śląskich w rejonie
ulic:
1 Maja i
Henryka Sienkiewicza.
Ad.
1. Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik
zwrócił się do Wysokiej Rady z prośbą o wprowadzenie
do dzisiejszego porządku obrad projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na
wydzierżawienie na czas nieoznaczony oraz zwolnienia z przetargu nieruchomości
stanowiących własność Gminy Ząbkowice
Śląskie, położonych w
Ząbkowicach Śląskich w
rejonie ulic: 1 Maja i Henryka
Sienkiewicza. Przewodniczący poinformował, że do Burmistrza Ząbkowic Śląskich
(i do wiadomości Rady Miejskiej) wpłynął
wniosek przedstawicieli taksówkarzy z Ząbkowic Śląskich o wyznaczenie
terenu pod postój taksówek, w związku z zamiarem podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas
nieoznaczony oraz zwolnienia z przetargu nieruchomości stanowiących własność
Gminy Ząbkowice Śląskie, położonych w
Ząbkowicach Śląskich w
rejonie ulic: 1 Maja i Henryka
Sienkiewicza. (Pismo stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik zwrócił
się z pytaniem o dodatkowe propozycje do dzisiejszego porządku obrad.
Radny Władysław Witkowski zwrócił się z
prośbą o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały o zmianie uchwały w sprawie składu osobowego stałych Komisji
Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich, po czym odczytał projekt uchwały.
(Dotyczy Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego. Projekt stanowi
załącznik do protokołu).
Radny
Franciszek Gawęda w kwestii dotyczącej uchwały w sprawie
wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony oraz zwolnienia z
przetargu nieruchomości stanowiących własność Gminy Ząbkowice Śląskie,
położonych w Ząbkowicach
Śląskich w rejonie
ulic: 1 Maja i Henryka Sienkiewicza zapytał czy sensownym jest debatowanie
dzisiaj nad projektem tej uchwały w związku ze złożonym przez taksówkarzy pismem.
W kwestii wypowiedzi radnego Witkowskiego radny Gawęda uznał
wprowadzenie do dzisiejszych obrad proponowanej uchwały za bezzasadne.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik odnośnie pierwszej uchwały wyjaśnił, że Burmistrz ma prawo
wydzierżawić nieruchomość na okres trzech lat, natomiast Rada Miejska musi
wyrazić swoją wolę w przypadku dzierżawy nieruchomości powyżej trzech lat.
Poinformował także, że w dniu wczorajszym prowadził rozmowę z panem Markiem
Schabowskim - - przedstawicielem taksówkarzy oraz z panem Dariuszem Stuglikiem,
który wystąpił o dzierżawę.
Przewodniczący zaznaczył, że samo podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na
wydzierżawienie nie jest równoznaczne z tym, że w dniu następnym umowa zostanie
zawarta.
Głosowanie
w sprawie wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie
wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony oraz zwolnienia z
przetargu nieruchomości stanowiących własność Gminy Ząbkowice Śląskie,
położonych w Ząbkowicach
Śląskich w rejonie
ulic: 1 Maja i Henryka Sienkiewicza.
Wysoka Rada jednogłośnie
wprowadziła do porządku obrad zaprezentowany projekt uchwały (21 głosów
za).
Głosowanie
w sprawie wprowadzenia do porządku obrad
projektu uchwały o zmianie uchwały w
sprawie składu osobowego stałych Komisji Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich.
10 głosów za, 9 przeciw, 3
głosy wstrzymujące.
Projekt uchwały nie został
wprowadzony do porządku obrad.
Ad.
2. Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej Sesji.
Przewodniczący Rady Miejskiej
poinformował, że w okresie międzysesyjnym uczestniczył w:
-
otwarciu
wyremontowanej świetlicy wiejskiej w Sulisławicach,
- spotkaniu noworocznym z
samorządowcami Gminy Ząbkowice Śląskie,
- spotkaniu z członkami
Związku Sybiraków,
- zakończeniu V Regionalnej
Ligi Halowej w piłce nożnej,
- posiedzeniu Kapituły
Honorowych Obywateli Ząbkowic Śląskich, jako Przewodniczący Kapituły, celem
rozpatrzenia wniosku o przyznanie tytułu "Honorowy Obywatel Ząbkowic Śląskich"
dla Jego Eminencji Księdza Kardynała Henryka Gulbinowicza,
- spotkaniu z
przedstawicielami taksówkarzy odnośnie miejsc parkingowych,
- spotkaniach stałych Komisji
Rady Miejskiej
oraz przyjmował interesantów.
Ad.
3. Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej Sesji.
Stanowi załącznik do
protokołu i jest dostępne w Biurze Rady Miejskiej.
Ad. 4. Debata - Sport w Gminie Ząbkowice Śląskie.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik poinformował,
iż pan Unkas Gałek poprowadzi prezentację w temacie sportu.
Unkas
Gałek trener rycerskiej szkoły "Barys Sarmat Warrios" przy "Ząbkowickim
Towarzystwie Sportowym" przedstawił Program
"Zdrowe dzieci, zdrowa Polska", którego hasło przewodnie brzmi: "Pierwszy
priorytet to zdrowie dziecka, dopiero, jako drugi priorytet, dziecko, to
przyszły Albert Einstein, Maria Skłodowska-Curie czy Jan Kiepura".
(Program
stanowi załącznik do protokołu).
Główne cele Programu "Zdrowe dzieci, zdrowa Polska" to:
1.
Poprawa
zdrowia oraz walka z : wadą postawy, otyłością, cukrzycą wśród dzieci i
młodzieży.
2.
Zmniejszenie
zachorowalności i śmiertelności wśród dzieci i młodzieży z przyczyn, którym
można zapobiegać.
3.
Profilaktyka
agresji, alkoholizmu i narkomanii wśród młodzieży.
4.
Wszechstronne
przygotowanie do dorosłego życia.
5.
Podniesienie
poziomu aktywności fizycznej.
6.
Próba
połączenia w harmoniczną całość szkolnych zajęć z wychowania fizycznego z
zajęciami w klubach sportowych.
Propozycje autorów zaprezentowanego
programu:
-
wprowadzenie do programu WF zajęć z techniki ochrony ciała przy padach oraz
przedmiotu z kultury prowadzenia pojazdu, co pozwoliłoby uniknąć większości
niepotrzebnych tragedii, urazów, skaleczeń czy inwalidztwa,
-
wprowadzenie do programu WF obowiązkowych ćwiczeń korygujących wady postawy
oraz pięciominutowych przerw gimnastycznych na wszystkich lekcjach,
-
wprowadzenie do szkół przedmiotu o zdrowym żywieniu oraz specjalnie
skomponowanych posiłków, aby wdrażać zdrowe przyzwyczajenia,
-
rozważenie ograniczenia (ustawowo) reklamowania spożywczych produktów skierowanych
do dzieci oraz wykorzystywania dzieci w reklamach (reklama koduje zachowania na
poziomie podświadomości).
Autorzy programu proponują także
zastosowanie w szkołach podstawowych mat typu tatami, układanych na podłodze.
Dyrektor
OSiR Henryk Saryczew poparł przedstawiony wyżej program, podkreślił także,
że w dużym stopniu sport wspiera gmina.
Radny
Franciszek Gawęda zaproponował, aby z programem zapoznali się przede
wszystkim nauczyciele WF, celem wydania opinii, która przydatna będzie Komisji
Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji Gminy, Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i
Ochrony Środowiska Rady Miejskiej oraz Wydziałowi Edukacji Urzędu Miejskiego.
Przewodniczący
Zarządu Osiedla nr 1 "Stare Miasto" Marian
Patela zabrał głos w dyskusji i zaproponował, aby w tym temacie odbyło się spotkanie nauczycieli
WF z lekarzami.
Prezes Stowarzyszenia Kultury Fizycznej Krzysztof Bobrowski poruszył
temat dostępu do sportu na wsiach oraz dodatkowych szkoleń nauczycieli WF.
Zaznaczył też , że ważną sprawą jest motywowanie dzieci poprzez nagradzanie za
udział w pozaszkolnych zajęciach sportowych. Kolejna poruszona kwestia to
prowadzenie lekcji WF w klasach I-III szkół podstawowych przez nauczycieli nauczania zintegrowanego oraz
prowadzenie zajęć korekcyjnych przez osoby nie mające wymaganych kwalifikacji.
Prezes SKF przedstawił także propozycję przykrycia basenu miejskiego namiotem,
na wzór np. kortów tenisowych we Wrocławiu oraz propozycję małego wyciągu na
tzw. "wojskówce". Kolejna propozycja dotyczyła wprowadzenia do szkół SKS-ów w
klasach I-III, jak i IV-VI, z których dzieci najbardziej uzdolnione byłyby
kierowane do klubów sportowych.
Kierownik
Wydziału Edukacji Maria Pater przedstawiła uregulowania prawne, które określają
zasady działalności w sferze kultury fizycznej oraz zadania organów
administracji rządowej, samorządu terytorialnego, klubów sportowych i innych podmiotów
w zakresie zapewnienia prawidłowej realizacji procesu wychowania fizycznego,
uprawiania sportu, rekreacji oraz uprawiania rehabilitacji ruchowej. Ustawa
określa także ilości godzin wychowania fizycznego oraz możliwość tworzenia klas
sportowych w szkołach. Pani kierownik wypowiedziała się na temat działań
podejmowanych przez gminę (od 1996 roku)
w zakresie sportu. Poinformowała, że od tego czasu gmina zadbała o wszystkie
obiekty sportowe, które przejęła od Kuratora Oświaty w Wałbrzychu. Poza
utrzymaniem obiektów i urządzeń sportowych gmina zapewnia stałe dofinansowanie
szeregu zajęć pozalekcyjnych. Kosztochłonna była także budowa Hali Sportowej
"Słoneczna", która w 2003 roku została oddana do użytkowania. Obiekt ten
kosztował gminę około 5.650.000,00 zł, w tym pomoc z budżetu państwa to
1.860.000,00 zł i pomoc Województwa Dolnośląskiego 300.000,00 zł. Poza tym w
2009 roku oddano do użytku nowy kompleks sportowy, który powstał w ramach
programu "Moje boisko Orlik 2012". Na wykonanie tego obiektu gmina
zabezpieczyła około 1.000.000,00 zł, uzyskała też wsparcie finansowe od
Województwa Dolnośląskiego w kwocie 333.000,00 zł i Sejmiku Województwa
Dolnośląskiego w tej samej kwocie. Oba obiekty spełniają oczekiwania
mieszkańców gminy. Pani kierownik poinformowała też, że w 2008 roku powstał Program funkcjonalno-użytkowy na
zagospodarowanie terenów rekreacyjnych, pod budowę nowych obiektów sportowych
przy Ośrodku Sportu i Rekreacji w Ząbkowicach Śląskich, na powierzchni ponad 10
hektarów, gdzie planuje się następujące inwestycje: kryta pływalnia, dwa
kompleksy boisk sportowych ze sztuczną nawierzchnią, modernizacja głównej
płyty, boisko do tenisa ziemnego, ścieżka zdrowia, plac zabaw dla małych
dzieci. Kolejna informacja dotyczyła trenerów osiedlowych oraz dofinansowań
otrzymanych przez stowarzyszenia sportowe.
Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga Zięba wyraziła zadowolenie z
działalności trenera osiedlowego we wsi Strąkowa, jak również rozgoryczenie
tym, że sołtysi są niedoinformowani w tym temacie.
Dyrektor
OSiR Henryk Saryczew poinformował, że obecnie jest zatrudnionych 8 trenerów
osiedlowych, natomiast są jeszcze dwa wolne etaty dla kolejnych trenerów.
Radny
Ryszard Barański wystąpił z propozycją powołania komisji, która wdroży
omawiany program. W skład komisji zdaniem radnego powinni wchodzić przewodniczący
stałych Komisji Rady Miejskiej, przedstawiciele nauczycieli WF, przedstawiciele
stowarzyszeń sportowych, dyrektor OSiR.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik w
odpowiedzi na propozycję radnego R. Barańskiego wyraził opinię, iż nie ma
potrzeby tworzenia specjalnej komisji, ponieważ jest już powołana Komisja
Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Gminy, w której gestii leżą
omawiane kwestie. Komisja spotka się z przedstawicielami stowarzyszeń sportowych,
dyrektorami i przedstawicielami nauczycieli WF i wspólnie wypracuje stanowisko
w sprawie.
Radna
Irena Szewczyk - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i
Promocji Gminy oznajmiła, że nawet jeśli dzisiaj nie zostaną ustalone
konkretne wnioski, to na pewno debata na Sesji pozwoli poznać stan sportu na terenie Miasta i Gminy
Ząbkowice Śląskie. Przewodnicząca Komisji przychylnie odniosła się do
wypowiedzi Przewodniczącego Rady Miejskiej i zwróciła się z prośbą do dyrektora
OSiR o przybliżenie działalności
trenerów osiedlowych.
Dyrektor
OSiR Henryk Saryczew wyjaśnił, iż na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie jest
zatrudnionych 8 trenerów osiedlowych.
Każdemu z trenerów przypisany jest konkretny teren, który obejmuje także tereny
wiejskie. Każdy trener musi mieć
przynajmniej uprawnienia instruktora w jakiejś dyscyplinie sportu (większość
trenerów to nauczyciele WF naszej gminy) i ma obowiązek zorganizowania grupy
dzieci (priorytetem są dzieci zagrożone patologią) oraz obowiązek wypracowania
w miesiącu 30 godzin, co musi udokumentować wcześniejszym planem zajęć, a
następnie sprawozdaniem.
Radna Jolanta Mitręga zwróciła uwagę na
zagadnienie sportu w kwestii dotyczącej nie tylko dzieci, ale także
seniorów. Poinformowała, że od
października 2009 roku działa w Ząbkowicach Śląskich "Uniwersytet III Wieku",
zrzeszający grupę seniorów, którzy m.in. uprawiają tzw. Nordic Walking. Radna
oznajmiła, że w związku z powyższym należy niezwłocznie uporządkować trasę spacerów (tereny okolic stadionu), aby
stworzyć lepsze warunki do uprawiania tego hobby.
Prezes Klubu Sportowego "Orzeł" Jan
Małozięć wypowiedział się w kwestii Programu
funkcjonalno-użytkowego na zagospodarowanie terenów rekreacyjnych pod
budowę nowych obiektów sportowych przy Ośrodku Sportu i Rekreacji w Ząbkowicach
Śląskich. Uznał, że trzeba dążyć do realizacji tego planu i nie należy
wykonywać prowizorycznych rozwiązań np. w kwestii dotyczącej basenu.
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski wyraził przekonanie, że Rada Miejska i
Burmistrz Ząbkowic Śląskich podjęli swoimi decyzjami słuszne działania
dotyczące infrastruktury sportowej. Przede wszystkim dzięki realizacji
inwestycji modernizacji stadionu miejskiego funkcjonuje on nadal i daje możliwość
rozwoju między innymi klubom sportowych. Zastępca Burmistrza przybliżył także Program funkcjonalno-użytkowy na
zagospodarowanie terenów rekreacyjnych pod budowę nowych obiektów sportowych
przy Ośrodku Sportu i Rekreacji w Ząbkowicach Śląskich.
Trener
rycerskiej szkoły "Barys Sarmat Warrios" przy "Ząbkowickim Towarzystwie Sportowym"
Unkas Gałek podziękował za możliwość przedstawienia Programu promocji zdrowia.
Ad. 5. Podjęcie
uchwał.
1).
UCHWAŁA NR II/3/2010 z
dnia 26 lutego 2010 roku w sprawie
podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. z
siedzibą w Ząbkowicach Śląskich i objęcia udziałów.
Inspektor Wydziału Spraw Obywatelskich i
Przedsiębiorczości Renata Rzeszutek przedstawiła projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu
Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. z siedzibą w Ząbkowicach Śląskich i objęcia
udziałów. (Projekt stanowi załącznik do protokołu).
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał poinformowała, że Komisja
pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję.
Radny Ryszard Barański zadał pytanie, "czy
przyszła inwestycja będzie znacząco oddziaływać na środowisko?".
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz odpowiedział, że każda inwestycja, która ma charakter
produkcyjny, usługowy, czy nawet budowlany stwarza zmianę w oddziaływaniu na
środowisko. Punkt przeładunkowy będzie miał charakter uciążliwości dla
otoczenia, która jest dopuszczalna prawem, gdyż nikt nie wyda zgody na
inwestycję, która przekraczałaby normy środowiskowe. Cechą charakterystyczną
uciążliwości w przypadku punktów przeładunkowych odpadów komunalnych jest
hałas, który nie jest generowany systematycznie, lecz doraźnie. Burmistrz
wyjaśnił także, iż pierwotnym wnioskodawcą wniosku o inwestycję celu publicznego
na omawianym obszarze był Międzygminny Związek Celowy w Kłodzku, który uzyskał
stosowne dokumenty, określające możliwość podjęcia inwestycji celu publicznego.
Czynnikiem, który sprawił, iż mowa jest o nowej lokalizacji, była wola tej
części mieszkańców, którzy uznali, że pierwotna lokalizacja jest zbyt bliska
terenom przez nich zamieszkałym.
Mieszkanka ul. Kamienieckiej p. Grażyna
Sobór, jako
przedstawiciel komitetu protestacyjnego oznajmiła, że dnia 15 grudnia 2009 roku
złożone zostało pismo, które zawierało sprzeciw mieszkańców ul. Kamienieckiej w
Ząbkowicach Śląskich.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik wyjaśnił, że pismo dotyczące sprzeciwu zostało
odczytane na posiedzeniu Sesji Rady Miejskiej dnia 16 grudnia 2009 roku
i była podjęta dyskusja w tym temacie.
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski poinformował, że warunkiem przystąpienia
przez Spółkę ZGK do inwestycji, jest uzyskanie decyzji o oddziaływaniu na
środowisko. Wówczas dopiero będzie właściwy moment, aby przeprowadzić
konsultacje społeczne i decydować o tym co powstanie w spornym miejscu.
Radna
Irena Szewczyk złożyła wniosek,
aby zamknąć dyskusję w podjętym temacie.
Głosowanie w sprawie zamknięcia dyskusji:
10
głosów za, 4 głosy przeciwne, 3 głosy wstrzymujące.
Wniosek
przeszedł.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął dyskusję nad prezentowanym projektem
uchwały i poddał pod głosowanie projekt uchwały
w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej
Spółka z o.o. z siedzibą w Ząbkowicach Śląskich i objęcia udziałów.
Głosowanie: 11 głosów
za, 5 głosów przeciwnych, 1 głos wstrzymujący.
W wyniku głosowania uchwała
została przyjęta.
2).
UCHWAŁA
NR II/4/2010 z dnia 26 lutego 2010 roku w
sprawie nawiązania współpracy partnerskiej pomiędzy Gminą
Ząbkowice Śląskie a Gminą Miasto Sławno.
Inspektor
Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji Danuta
Wyskwarska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie nawiązania współpracy
partnerskiej pomiędzy Gminą Ząbkowice Śląskie a Gminą Miasto Sławno. (Projekt stanowi
załącznik do protokołu).
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał poinformowała, że Komisja
pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję.
Radny
Ryszard Barański wyraził swoje przekonanie, że uchwała nie powinna być
podjęta, gdyż nie będzie służyć społeczności tylko nielicznym radnym.
Radny
Marek Ciapka wyjaśnił, że nawiązywanie współpracy partnerskiej nie polega
na wyjazdach radnych do zaprzyjaźnionych miast, a w ramach wymiany kulturalnej
od dwóch lat kilkadziesiąt dzieci wjeżdża na wakacje.
Radna
Irena Szewczyk w nawiązaniu do wypowiedzi radnego Marka Ciapki
poinformowała, że dzięki nawiązanym kontaktom ze Sławnem po raz trzeci kolejna
grupa dzieci pojedzie na wakacje nad morze.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz zwrócił uwagę na fakt, że wymiana między miastami
partnerskimi dotyczy dzieci, młodzieży, grup sportowych, grup artystycznych,
również osób publicznych, dyrektorów szkół, radnych, burmistrzów,
przewodniczących rad.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął dyskusję w temacie i poddał pod
głosowanie projekt uchwały w sprawie nawiązania współpracy partnerskiej pomiędzy Gminą Ząbkowice Śląskie a Gminą
Miasto Sławno.
Głosowanie: 16 głosów
za, 1 głos przeciwny.
W wyniku głosowania uchwała
została przyjęta.
3).
UCHWAŁA NR II/5/2010 z
dnia 26 lutego 2010 roku w sprawie nadania tytułu "Honorowy Obywatel Ząbkowic
Śląskich".
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformował, że do Urzędu
Miejskiego, dnia 22 stycznia 2010 roku, wpłynął wniosek złożony przez pana
Adama Szreniawę i podpisany przez grupę mieszkańców Gminy Ząbkowice Śląskie o
nadanie tytułu "Honorowy Obywatel
Ząbkowic Śląskich" dla Jego
Eminencji Księdza Kardynała Henryka
Gulbinowicza. Wniosek ten został przekazany do Biura Rady Miejskiej, z rąk Burmistrza
Ząbkowic Śląskich, z prośbą o wszczęcie
stosownej procedury. (Wniosek stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej odczytał treść wniosku i poinformował, że dnia 17 lutego
2010 roku Kapituła Honorowych Obywateli jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała
wniosek.
Inspektor Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt
uchwały w sprawie nadania tytułu "Honorowy Obywatel Ząbkowic Śląskich". (Projekt stanowi
załącznik do protokołu).
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał poinformowała, że Komisja pozytywnie
zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję.
Radny Franciszek Gawęda zaproponował, aby
uroczysta ceremonia nadania tytułu odbyła się jak najprędzej na Sesji Rady
Miejskiej.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz stwierdził, że godność nadana Jego Eminencji Księdzu Kardynałowi Henrykowi Gulbinowiczowi będzie
przede wszystkim zaszczytem dla Gminy. W związku z tym, że Ksiądz Kardynał nie
jest Biskupem Diecezji Świdnickiej, lecz Biskupem Diecezji Wrocławskiej, po
podjęciu uchwały Burmistrz będzie zobligowany do rozmowy z Księdzem Biskupem
Ignacym Decem, aby wyraził on zgodę na przyjęcie tytułu przez Jego Eminencję na terenie
Diecezji Świdnickiej. Z kalendarza Księdza Kardynała wynikało, iż terminem najdogodniejszym
do odbycia ceremonii uroczystości połączonej z mszą świętą jest dzień 13 maja
2010 roku.
Radny
Ryszard Barański pozytywnie odniósł się do proponowanego projektu uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie
projekt uchwały w sprawie nadania tytułu "Honorowy Obywatel Ząbkowic Śląskich".
Głosowanie:
W wyniku głosowania uchwała
została jednogłośnie przyjęta.
4).
UCHWAŁA
NR II/6/2010 z dnia 26 lutego 2010 roku w
sprawie wyrażenia
zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony oraz zwolnienia z przetargu
nieruchomości stanowiących własność Gminy Ząbkowice Śląskie,
położonych w Ząbkowicach
Śląskich w rejonie
ulic: 1 Maja i Henryka Sienkiewicza.
Kierownik
Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie
na czas nieoznaczony oraz zwolnienia z przetargu nieruchomości stanowiących
własność Gminy Ząbkowice Śląskie, położonych
w Ząbkowicach Śląskich
w rejonie ulic: 1 Maja i Henryka Sienkiewicza. (Projekt stanowi
załącznik do protokołu).
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał poinformowała, że Komisja
wypowiedziała się w następującej formie:
6 głosów za
i 1 głos wstrzymujący.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik zwrócił się z prośbą do Burmistrza o
wypowiedzenie się w sprawie dotyczącej miejsc postoju Taxi.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz odpowiedział, że nie ma wątpliwości co do tego, iż
zaangażowanie środków przez inwestora na tak ważne przedsięwzięcie jest z
korzyścią dla miasta, gdyż brak hotelu w mieście nie sprzyja rozwojowi ruchu
turystycznego oraz kontaktom biznesowym. Pojawiają się jednak wątpliwości
dotyczące bezpośredniego otoczenia hotelu, a konkretnie postoju taksówek. Burmistrz
poinformował, że podczas spotkania z przedstawicielami taksówek padła
propozycja zlokalizowania punktu taxi w innym dogodnym miejscu, położonym w
centrum miasta Ząbkowice Śląskie, aby w sposób dogodny taksówkarze mogli
prowadzić swoją działalność. Burmistrz zapewnił, że postój będzie zlokalizowany
w bezpiecznym i dostępnym miejscu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik zamknął dyskusję i poddał Wysokiej Radzie pod głosowanie projekt
uchwały.
Głosowanie:
W wyniku głosowania uchwała
została jednogłośnie przyjęta.
Ad.
6. Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za
rok 2009.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Danuta
Wojtaczka przedstawiła Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za rok 2009. (Sprawozdanie
stanowi załącznik do protokołu).
Ad. 7. Zatwierdzenie planów pracy
stałych Komisji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich na rok 2010.
. Radny Józef Horowski przedstawił Plan
pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Gminy
Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich. (Plan pracy Komisji stanowi załącznik do
protokołu).
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie zaprezentowany Plan pracy.
W wyniku głosowania Plan pracy został jednogłośnie
przyjęty.
. Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał przedstawiła Plan pracy Komisji. (Plan pracy Komisji stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie zaprezentowany Plan pracy.
W wyniku głosowania Plan pracy został jednogłośnie
przyjęty.
. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Danuta Wojtaczka przedstawiła Plan pracy Komisji. (Plan pracy Komisji stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie zaprezentowany Plan pracy.
W wyniku głosowania Plan pracy został jednogłośnie
przyjęty.
. Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska Jolanta
Mitręga przedstawiła Plan pracy Komisji. (Plan pracy Komisji stanowi
załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej poddał pod głosowanie zaprezentowany Plan pracy.
W wyniku głosowania Plan pracy został jednogłośnie
przyjęty.
. Przewodniczący
Komisji Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami Henryk Zięba przedstawił Plan
pracy Komisji. (Plan pracy
Komisji stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie zaprezentowany Plan pracy.
W wyniku głosowania Plan pracy został jednogłośnie
przyjęty.
. Radny
Franciszek Gawęda przedstawił Plan pracy Komisji Przestrzegania Prawa i
Porządku Publicznego Rady
Miejskiej Ząbkowic Śląskich. (Plan pracy Komisji stanowi załącznik do
protokołu).
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie zaprezentowany Plan pracy.
W wyniku głosowania Plan pracy został jednogłośnie
przyjęty.
Ad. 8.
Zatwierdzenie Planu pracy Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich na rok 2010.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik przedstawił Plan pracy Rady Miejskiej na rok 2010. (Plan
pracy Rady Miejskiej stanowi załącznik do protokołu).
W wyniku głosowania Plan pracy został jednogłośnie
przyjęty.
Ad. 9.
Interpelacje i zapytania Radnych.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował,
że interpelacje i zapytania Radnych, które wpłynęły w okresie międzysesyjnym,
są dostępne do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.
Radny Krzysztof Gnach zadał pytanie
dotyczące decyzji Wojewódzkiego Inspektora Budowlanego w sprawie zamknięcia
pomieszczeń w ratuszu.
Radny Ryszard Barański zwrócił się z
prośbą o udostępnienie Radnym protokołu
z kontroli NIK.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz w kwestii
ratusza wyjaśnił, że pojawienie się
nowych procesów, które mogły grozić degradacją budynku spowodowało konieczność nowelizacji
dokumentacji na remont ratusza, natomiast warunkiem przeprowadzenia robót
budowlanych budynku jest uzyskanie zgody
konserwatora zabytków. Wojewódzki Nadzór Budowlany uchylił decyzję
dotyczącą zamknięcia w całości ratusza, ale podtrzymana została decyzja o
wyłączeniu z użytkowania części obiektu. Nowa dokumentacja musi mieć akceptację
konserwatora zabytków, co powoduje rozbieżność czasową.
W kwestii
dotyczącej protokołu z kontroli NIK Burmistrz wyjaśnił, że protokół ten nie
jest dokumentem finalnym. Proces kontroli zamyka wystąpienie pokontrolne, które
może być udostępnione za zgodą Inspektora NIK.
Radny Krzysztof Gnach odnośnie
pojawienia się skorygowanej dokumentacji remontu ratusza, zapytał, czy kwota zaplanowana w budżecie na te prace remontowe jest
wystarczająca.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz odpowiedział, że
nie zakłada się wykonania prac w jednym czasie, ponieważ nie można
jednocześnie ich wykonać. Podstawową kwestią jest zabezpieczenie tzw. drenażu
wokół budynku ratusza, druga czynność to zabezpieczenie filarów nośnych.
Środki, którymi można dysponować w tym roku zabezpieczają te czynności.
Radny Franciszek Gawęda zapytał, czy
wycofano się z inwestycji dotyczącej ulicy Kolejowej w Ząbkowicach Śląskich.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz zapewnił,
że inwestycja będzie realizowana, a przyczyną obaw radnego może być fakt, że
nie zostanie wykorzystana całość przewidzianej dotacji.
Ad.10.
Sprawy różne.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował,
że do Biura Rady Miejskiej wpłynęło pismo Prezesa Sądu Rejonowego z informacją dotyczącą potrzeb Sądu Rejonowego
w zakresie wykonywania kary pozbawienia wolności. Zakładem wyznaczonym jako
podmiot, w którym będzie wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca
społecznie użyteczna Rada Miejska ustanowiła Zakład Gospodarki
Komunalnej w Ząbkowicach Śląskich, ulica Daleka 2.
Przewodniczący podał także informację
dotyczącą projektu uchwały w sprawie obowiązków i zasad utrzymania zwierząt
domowych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie. Projekt uchwały wymaga nowego
zapisu, który uwzględniałby sugestie Radcy Prawnego oraz Komendanta Straży
Miejskiej.
Przewodnicząca Zarządu Osiedla nr 4
"Słoneczne" Halina Narwojsz zadała pytanie dotyczące prac nad nowym
projektem statutu osiedli i sołectw oraz zapytała czy możliwe jest
zainstalowanie monitoringu na osiedlu Słonecznym, przy ulicy Ziębickiej.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz poinformował, że obecnie zainstalowane są kamery przy Banku Spółdzielczym oraz jedna
kamera przy ulicy Jasnej 9. Nie przewiduję się w tym roku rozbudowy systemu
monitoringu.
Radna
Ewa Figzał poinformowała, że Komisja
statutowa zamknęła zakres swojego działania i przygotowała materiały do
analizy w postaci zmian do statutu. Zakończył się także etap zgłaszania uwag i
element ten zostanie poddany głosowaniu.
Ad. 11.
Zakończenie obrad.
W
związku z wyczerpaniem porządku obrad i jego realizacją, Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik zamknął LV Sesję Rady Miejskiej V Kadencji.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik
Protokołowała
Katarzyna Zalewska-Pieróg