Protokół nr XLII/2009

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 23 stycznia 2009 roku

w Sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina rozpoczęcia sesji 10 00

Godzina zakończenia sesji 1730

 

W sesji udział wzięli:

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof   Kotowicz                  Burmistrz   Ząbkowic Śl.

Bożena Kurczyna                               Skarbnik Gminy

Iwona Aibin                              Sekretarz  Gminy     

Stanisław Jurcewicz                 Senator RP             

 

 

Oraz goście zaproszeni wg listy obecności

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich  §  36 pkt. 1  Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  - o t w o r z y ł  XXXXII Sesję Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich  V kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 21 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym rada może obradować i podejmować  prawomocne  decyzje.

 

Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie p. Magdalena Grzeszczak

 

Następnie przedstawił porządek posiedzenia:

1.    Przyjęcie porządku obrad. 

2.    Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji.

3.    Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej  od ostatniej sesji.

4.    Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji.

5.    Sprawy różne.

6.  Podjęcie  uchwał:

.        W sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009 - 2011.

.        W sprawie budżetu Miasta i Gminy na 2009 rok.

.        W sprawie regulaminu przyznawania dodatków oraz innych składników wynagrodzenia dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach lub placówkach prowadzonych przez Gminę Ząbkowice Śląskie.

7. Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej za rok 2008.

8. Przyjęcie planów pracy komisji resortowych Rady Miejskiej na 2009 rok.

9. Przyjęcie planu pracy Rady Miejskiej na 2009 rok.

10. Rozpatrzenie skargi mieszkańców posesji przy ulicy Legnickiej 4 i 4a. w Ząbkowicach Śląskich na działalność Burmistrza  Ząbkowic Śląskich.

11. Interpelacje i zapytania Radnych.

12. Zakończenie obrad.

 

Ad. pkt. 1

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik:

Zwrócił się z prośbą do Wysokiej Rady, aby dodatkowo wprowadzić do porządku obrad uchwały.

.        w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "DELFIN" spółka z o.o w Ząbkowicach Śląskich w kwocie 600 000, 00 zł i objęcia 1 200 udziałów przez Gminę Ząbkowice Śląskie.

.        w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/84/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 12 grudnia 2008 w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.

.        w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.

 

Radni wyrazili zgodę na wprowadzenie trzech projektów uchwał, "21" głosów za.

 

Zaproponował również, aby na dzisiejszej sesji nie wysłuchiwać sprawozdania burmistrza oraz przewodniczącego. Sprawozdania te będą do wglądu w Biurze Rady Miejskiej. Natomiast pkt. 5 Sprawy różne przenieść przed pkt. "Interpelacje i zapytania Radnych".

 

Wysoka Rada przyjęła propozycję przedstawioną przez Przewodniczącego.

 

Ad. pkt. 2

Wysoka Rada przyjęła protokoły z poprzednich sesji.

 

 

 

 

Pan Stanisław Jurcewicz Senator RP:

Poinformował, iż na ostatnim posiedzeniu Senatu zostały przyjęte dwie ustawy. Pierwsza dotyczyła ustawie o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Druga natomiast to ustawa o podziale zadań administracji publicznej w województwie.

      Ustawa o województwie i administracji rządowej mówi o powoływaniu,  odwoływaniu Wojewody a także organizacji zespolonej w Województwie. Uległa wzmocnieniu funkcja kontrolna wojewody. Jeżeli chodzi o kompetencje to głównym celem jaki został założony to realizacja art. 15 Konstytucji, który mówi o tym, że ustrój terytorialny decentralizuje, zapewnie decentralizację władzy publicznej. Według nowej ustawy zadania, które będą przesuwane i pieniążki będą trafiły z budżetów wojewody, mając zapewnić realizację tych zadań. W dalszej konsekwencji jest to ściśle powiązane z przygotowywaną ustawą dotyczącą reformy finansów publicznych, a także dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Te ustawy toczą się i według zapewnień Wiceministra MSWiA będzie w tym roku przedstawiony projekt tych ustaw.

      Zmiany strukturalne, o których wcześniej wspomniałem jeżeli chodzi o ustawę o wojewodzie dotyczą przywrócenia Państwowej Inspekcji Sanitarnej na poziomie województwa i powiatu. Tutaj uwagi skupiały się na tym, że to już kiedyś było, ale chcę powiedzieć, że czas poszedł do przodu, to były inne uwarunkowania, teraz są inne wyzwania i inna odpowiedzialność. Jeżeli założymy, że głównym celem jest realizacja 15 art. Konstytucji, te kompetencje muszą być przekazywane w sposób właściwy. Drugi element, który dotykał to kontrola jednostek podległych staroście. W ustawie jest zapewnienie, że bezpośrednio podległe staroście będzie kontrolował nie ten sam organ. Rola wojewody została wzmocniona, ponieważ tryb powoływania i odwoływania jest w ustawie zaznaczony,              w tych elementach za zgodą wojewody. Szczególnie dużo elementów przekazania kompetencji i zadań w tej ustawie jest dla samorządu województwa, mniej dla powiatu i mniej dla gminy.

 

Radny Ryszard Barański zwrócił się z następującymi  pytaniami do Pana Senatora: czy reforma samorządowa będzie kontynuowana, w sensie takim, że mniejsze gminy będą łączone ? co ze starostwami, czy takie małe jak ząbkowickie będą likwidowane ? Interesuje mnie co z Inspektorem Nadzoru Budowlanego, gdyż oni wolą być na swoim niż na garnuszku Starostwa

 

Senator Stanisław Jurcewicz: wyjaśnił, iż nie ma takiego projektu o zmianie podziału terytorialnego jeżeli chodzi o jednostki samorządu rozumiane jako regiony. Chcę przypomnieć, że w trakcie prac nad ustawą o podziale z 49 województw na obecne 16 była inna propozycja, było 8. Niestety nie przyjęto tego punktu widzenia. Aby przeprowadzić zmiany terytorialne muszą być spełnione kluczowe warunki, takie jak zgoda społeczna oraz możliwość komunikacji.

      Nie ma projektu o łączeniu powiatu, nie toczą się prace. Natomiast toczą się prace jak wspomniałem wcześniej nad zmianą ustawy o finansach publicznych. I tutaj myślę, te mniejsze gminy, powiaty mają szansę.

      Dodał, iż w tej chwili trwają pracę nad ustawą o  metropoliach.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: ogłosił przerwę na czas odbycia się Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Po przerwie wznowiono obrady.

 

Ad. pkt. 6

Podjęcie uchwał

.         w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009 - 2011.

 

 

Danuta Wyskwarska Inspektor w Wydziale Rozwoju Lokalnego i Promocji przedstawiła projekt uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009 - 2011 (projekt stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego  i Budżetu: poinformowała, iż uchwała otrzymała pozytywną opinię.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem uchwały.

 

Radny Ryszard Barański: wyraził swoje zdanie odnośnie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego. Przeglądając WPI to niczego się nie można w nim doszukać. Radny przeanalizował WPI z lat poprzednich. WPI na 2007 zakładał wydatkowanie w wysokości 12 029 000 zł. Z kolei w budżecie na 2008 WPI założyliśmy, że w 2009 wykonany 24 110 000 zł., w roku 2009 - 13 226 000 zł.

      W roku 2007 zaplanowaliśmy na 2010 - nic, ale w 2008 na 2010 rok zaplanowaliśmy, że przerobimy 19 980 000 zł. a w tym roku z kolei na 2010 rok 41 218 500 zł a na 2011 rok 31 000 000 zł.

      W 2007 roku Wieloletni Program Inwestycyjny zakładał, iż na 2008 rok zostanie wydatkowane 15 000 430 zł. Zaś w 2008 zaplanowaliśmy, że wydatkujemy 5 235 000 zł. Skąd takie różnice Panie Burmistrzu ?

      Nie można oszukiwać nas radnych a tym bardziej wyborców. Wszystko się planuje powinno być realne. Plan to jest wirtualna rzeczywistość, to koncert pobożnych życzeń, a gdzie są pieniądze z Unii Europejskiej ? według radnego nie jest możliwe wykonanie programu. Planu muszą być realne.

 

Radna Ewa Figzał zwróciła się z pytaniem do Burmistrza, czy na jakieś zadania zawarte w WPI zostały złożone już wnioski ?

 

Danuta Wyskwarska Inspektor w Wydziale RLP:

Zwróciła uwagę iż, WPI zostało źle podsumowano, powinno być 12 996 000 zł.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: odniósł się do wypowiedzi poprzedników. Wieloletni Program Inwestycyjny jest dokumentem, który ma wymiar strategiczny. Nie jest projekt czy plan wydatków i dochodów. To jest dokument w którym samorząd gminy, powiatu, województwa, wyraża pewną wolę, kierunek przewidywanych działań. To właśnie WPI pozwala na staranie się o środki zewnętrzne. Jednoroczny budżet nie jest w stanie pomieścić wszystkich inwestycji.

      Jeżeli chodzi o pozyskiwanie środków to Fundusz Spójności oraz Program Rozwoju Obszarów Wiejskich to są te źródła finansowania zewnętrznego, na które najbardziej liczymy w roku bieżącym.

 

Radna Ewa Figzał: ponownie poruszyła temat analizy Wieloletniego Programu Inwestycyjnego. Inne gminy pozyskują więcej środków zewnętrznych. Według radnej kwota 123 382 zł. oprócz funduszy pozyskanych na ORLIKA jest kwotą bardzo małą.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: zauważył, iż tegoroczny budżet również zakłada pozyskanie funduszy zewnętrznych: dotacje na przebudowę dróg             i chodników przez powiat,  400 tys. zł. na współudział w finansowaniu obwodnicy.

Podał również przykład WPI Dolnego Śląska, które jest hipernierealne. Zakładało one, iż "mała obwodnica" Ząbkowic Śląskich będzie kosztowała 6 mln. zł., urealniono ją do 21 mln. zł. Inwestycja ta już ruszyła, chociaż tego nie widać.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poinformował, iż Urząd Marszałkowski od 2 do 27 lutego będzie przyjmował wnioski.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik:

w związku z brakiem pytań oddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2009 - 2011.

 

Głosowanie:

19 głosów "za"

2 głosy "przeciw"

 

Uchwała Nr I/1/2009 w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009 - 2011 została przyjęta przez Radnych.

 

Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy Ząbkowice Śląskie przedstawiła projekt uchwały w sprawie budżetu Miasta i Gminy na 2009 rok. (projekt budżetu stanowi załącznik do protokołu).

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz:

Panie  Przewodniczący,
Panie  i Panowie Radni Rady Miejskiej,
Szanowni Państwo,


W kilka dni po zaprzysiężeniu 44. prezydenta Stanów Zjednoczonych Ameryki trudno jest wygłosić porywające przemówienie i daleko mi do oratorskiego talentu Baracka Obamy. Mam jeszcze inne powody do tremy. W tej bowiem sali ponad dwa lata temu składałem ślubowanie jako nowy burmistrz Ząbkowic Śląskich i deklarowałem, iż będę jak najrzetelniej i z całą moją wiedzą i wszystkimi umiejętnościami troszczył się o dobro Ząbkowic Śląskich - całej naszej Gminy. Kilka miesięcy później, w tej samej sali, po raz jedyny w historii Samorządu Ząbkowic Śląskich jednogłośnie został uchwalony nasz budżet. Jak będzie dzisiaj, gdy po raz trzeci w piątej kadencji Samorządu Ząbkowic Śląskich zwracam się do Rady Miejskiej z prośbą o uchwalenie budżetu Gminy?

Tym razem przedstawiam wniosek o przyjęcie planu dochodów i wydatków na rok 2009, który jest przedostatnim rokiem naszej wspólnej kadencji. Na wstępie więc podziękuję Panu Przewodniczącemu Andrzejowi Dominikowi za stałą gotowość współpracy i przychylność przy ustalaniu napiętego w czasie harmonogramu prac nad tegorocznym budżetem.

Jak wiadomo, dokument ten, po raz pierwszy przedstawiony Państwu w pierwszej połowie listopada 2008 r. uległ ewolucjom wynikającym zarówno z mojej inicjatywy, jak i dzięki uwzględnieniu wniosków zgłoszonych przez poszczególne komisje resortowe Rady Miejskiej, które jako autopoprawki nie musiały być poddawane procedurze głosowania. Oznacza to - w moim przekonaniu - iż dzisiaj rozpatrzycie Państwo projekt uchwały w sprawie budżetu na rok 2009 będący wspólnym dziełem organu stanowiącego i organu wykonawczego samorządu gminnego. I nie jest to dokument zapewniający spokój czy beztroskę. Ten dokument budzi napięcie, emocje, a nawet niepokój. Ten dokument nie jest nudny. Jest pełen śmiałych wizji i ma wzbudzać nadzieję na pomyślny rozwój Ząbkowic Śląskich. Gdyby był nudny i beznadziejny, nie byłby wart naszego wspólnego zaangażowania. 

W tym właśnie duchu chciałbym omawiać projekt uchwały odczytany przed chwilą przez Panią Bożenę Kurczynę - skarbnika Gminy, z którą do ostatniej chwili pracowaliśmy wspólnie nad poszczególnymi zapisami, które wcześniej były drobiazgowo, w otwartym i szczerym dialogu konsultowane podczas posiedzeń komisji, a szczególnie wielokrotnych posiedzeń Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, której przewodniczyła Pani Ewa Figzał. Chcę w tym miejscu obu Paniom podziękować za zaangażowanie w te żmudne prace i życzliwość okazywaną na każdym ich etapie. Nawet dzisiaj, podczas posiedzenia Komisji mieliśmy odmienne zdania o wnioskach w ostatniej chwili zgłaszanych przy opiniowaniu uchwały budżetowej, ale te różnice nie przeczą wspólnemu szukaniu dobra całych Ząbkowic Śląskich. 

Mówiąc o szacowanych dochodach i planowanych wydatkach Gminy Ząbkowice Śląskie na rok 2009 pozwolę sobie skonfrontować je z analogicznymi pozycjami w budżecie przyjętym na rok 2006, o który poniekąd "zahacza" nasza kadencja. Proszę też wybaczyć, iż będę zaokrąglał kwoty, aby wszyscy słuchacze mieli pogląd na pewne tendencje mające miejsce w obszarze finansów publicznych naszej Gminy, co w przypadku cytowania szczegółowych kwot stałoby się nieprzystępne.

Szacowane na rok 2009 dochody mają wynieść ponad: 49 000 000 zł, co w stosunku do 2006 r. oznacza wzrost o ok. 33%. Taka progresja dochodów i świadomość, iż nie było roku w tej kadencji, który zamknąłby się wpływem poniżej 100% szacowanych kwot, stały u podstaw zaplanowania odważnego, powiedziałbym nawet ryzykownego, pułapu wydatków publicznych. Nawet towarzyszący nam od roku kontekst globalnego kryzysu gospodarczego, który w zasadzie jest zapaścią systemu bankowego, który stracił zdolność do kredytowania sektora prywatnego, nie jest tu przeszkodą w tej budżetowej brawurze. To właśnie sektor publiczny winien w tak skomplikowanych uwarunkowaniach wykazywać aktywność, aby zapobiegać zjawiskom charakteryzującym recesję, a więc upadłość firm i wynikającemu z nich wzrostowi bezrobocia. Samorząd Ząbkowic Śląskich generując w minionych latach rosnący poziom zleceń finansowanych z budżetu, obdzielił poprzez procedury zamówień publicznych znaczącymi kwotami wielu przedsiębiorców zarejestrowanych w Ząbkowicach Śląskich. Byliśmy też największym pracodawcą na terenie Gminy. Obie tendencje chcielibyśmy zachować dzięki planowanym na rok 2009 wydatkom budżetowym.

Muszę teraz przejść do kwestii wzbudzających we mnie przykre wrażenia. Trzeba bowiem powiedzieć stanowczo i bardzo wyraźnie, iż oszacowane dochody na rok 2009 mogłyby być znacząco wyższe. Podkreślam - znacząco wyższe! "Zamrożenie" uchwały braszowickiej pozbawia nas podstaw do przewidywania stałego dochodu z tytułu opłaty eksploatacyjnej, która wpłynęłaby do budżetu w przypadku rozpoczęcia działalności wydobywczej na terenie objętym zmianami miejscowymi                 w planie przestrzennym dla części miejscowości Braszowice. Nie wpłynie również ani złotówka z tytułu podatku od nieruchomości. Potrzebujący milionowych kwot budżet Gminy nie zostanie też zasilony pieniędzmi               z tytułu sprzedaży nieruchomości, która w procedurze przetargowej dałaby bez wątpliwości kwotę porównywalną np. do wydatków na całą gminną oświatę lub pokrywającą np. pełny koszt budowy krytego basenu. Nie wspomnę szerzej o miejscach pracy i potencjalnym udziale finansowym przedsiębiorcy w życiu społeczności Braszowic czy całej Gminy.  Ubolewam nad tym i mam nadzieję, że mimo prób zablokowania tego projektu, zostanie on jeszcze w tej kadencji zrealizowany z pożytkiem dla całej Gminy. Oświadczam przy tym, iż rozumiem obawy o uciążliwość tego typu działalności i szanuję te głosy, ale nie godzę się na dewastowanie dobra publicznego, jakim jest budżet w imię nieuzasadnionej podejrzliwości i stawianie bezpodstawnych zarzutów w imię partykularnego interesu. Nie było, nie ma i nie będzie mojej zgody na burzenie wizerunku Gminy dla osiągania doraźnych osobistych celów jest nieprzyzwoitością. I szkodzi w sposób wymierny naszej społeczności. 
 
Pomiędzy dochodami a wydatkami jest nielubiane, a nawet budzące niepokój zjawisko określane mianem "deficytu budżetowego". To nie jest "dziura budżetowa", o której ostatnio głośno  w odniesieniu do niektórych ministerstw w Warszawie. To nie to, co dzieje się w ministerstwie obrony narodowej czy ministerstwie spraw wewnętrznych, ministerstwie zdrowia czy edukacji lub ministerstwie sprawiedliwości. To jest luka finansowa, której uzupełnienie jest prawnie dopuszczalne. Mimo wielkości nie stanowi ona zagrożenia dla stabilności finansów publicznych naszej Gminy. Co więcej, może stanowić impuls dla przedsiębiorców z terenu naszej Gminy, o ile zechcą podjąć udział w procedurach zamówień publicznych,  jakie będziemy mogli ogłaszać już wkrótce po uchwaleniu budżetu. W roku 2006 zakładany deficyt budżetowy wynosił nieco ponad: 4 100 000 zł. Rok później planowaliśmy tę różnicę na poziomie ponad: 6 700 000 zł. Przy uchwalaniu budżetu na miniony rok, deficyt planowaliśmy na kwotę ponad: 6 800 000 zł. W tym roku mowa jest o różnicy między dochodami a wydatkami w wysokości ponad 12 500 000 zł.

Uzupełnieniem tych - być może "porażających" - kwot jest jeszcze jeden zapisany w poszczególnych rocznikach parametr budżetowy. Otóż zakładany koszt obsługi długu publicznego (zapisany w dziale 757) w kolejnych latach wynosił: w roku 2006 - prawie: 700 000 zł, w roku 2007 - 675 000 zł, w roku 2008 - ponad 1 300 000 zł, zaś zakładany na rok 2009 opiewa na ponad: 1 500 000 zł. Musimy jednak wziąć pod uwagę, iż gwarancja udzielona przez Gminę spółce "Delfin" trzy lata temu wynosiła tylko trochę ponad: 300 000 zł, a od dwóch lat wynosi: znacznie ponad: 900 000 zł. Spółka jednak nie tylko, że terminowo wywiązuje się ze zobowiązań związanych z budową oczyszczalni ścieków przy ul. Rzecznej, ale pod koniec  ubiegłego roku uzyskała od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska umorzenie 50% pożyczki pod warunkiem konwersji umorzonej kwoty ponad: 4 000 000 zł na inwestycje związane z gospodarką wodno-kanalizacyjną prowadzoną przez tę Spółkę. Inwestycje te będą sukcesywnie realizowane przez najbliższe cztery lata.   

Przypomnę jeszcze, iż ustalony w ustawie o finansach publicznych  próg ostrożnościowy określający maksymalny dopuszczalny stan zadłużenia gmin wskazuje na poziom 60%. W przypadku naszej Gminy, w kontekście szacowanego wyniku finansowego za rok 2008 oraz szacowanego maksymalnego wyczerpania pułapów kredytowania założonych w projekcie a rok 2009, nie powinien przekroczyć poziomu 38,99%. Jest więc dostatecznie daleko od progu ryzyka. Podobnie jest z udziałem kosztów obsługi długu publicznego w ogólnej puli wydatków, gdzie próg ostrożności owy ustawodawca ustalił na "kresce" 15%. W naszym przypadku, znów z uwzględnieniem wspomnianych przed chwilą wskaźników, nie przekroczymy pułapu 5,7%. A więc znów jesteśmy w wystarczającym dystansie do granic, powyżej których płynność finansowa i autonomia budżetowa Gminy byłyby zagrożone. Nie należy zatem nikogo straszyć "wariantem kłodzkim", czyli opowiadaniem o tym, co stało się w Powiecie Kłodzkim, gdzie doszło do odmowy banków w kwestii udzielania kredytów na pokrycie bieżącego deficytu.

Po tych ogólnych uwagach na temat dochodów i deficytu budżetowego (bo przecież ich szczegółowe omówienie jest Państwu doskonale znane), przejdę do tzw. "strony wydatkowej", która w oczywisty sposób budzi o wiele większe zainteresowanie i niewątpliwie spore emocje.

Wydatki budżetowe na rok 2009 założono w wysokości: 61 536 469 zł, co stanowi 131,8 % przewidywanego wykonania roku 2008. Z kolei w stosunku do roku 2006 jest to 148,78 faktycznego wykonania wydatków tego roku. W  ogólnej kwocie planowanych wydatków stanowią: wydatki bieżące: 45 090 469 zł (73,3% ogółu kosztów ponoszonych przez budżet)    i wydatki majątkowe: 16 446 000 zł (26,7% ogółu kosztów ponoszonych przez budżet). W roku 2006 udział wydatków majątkowych w ogólnej kwocie wydatków publicznych wynosił 12,5% - mamy zatem wyraźnie korzystniejsze proporcje pomiędzy tym, co w uproszczeniu określa się "konsumpcją", a tym, co stanowi "budowanie". Oceniam osobiście to zjawisko pozytywnie. Te dane kwotowe i procentowe nie są średnią statystyczną, zatem oddają rzeczywisty obraz naszego Samorządu.

Idąc tropem tzw. działów klasyfikacji budżetowej omówię teraz najistotniejsze pozycje, zwracając Państwa uwagę nie tylko na porównania z rokiem 2006, ale przede wszystkim na planowane do realizacji w roku 2009 zadania inwestycyjne.

W dziale 010 na "I etap rozbudowy gminnej sieci kanalizacyjnej aglomeracji Ząbkowice Śl., Olbrachcice, Tarnów, Bobolice" zamierzamy wydać: 950 000 zł. W stosunku do roku 2006 nakłady  na ten cel rosną o prawie 138%. Poza wspomnianą kwotą jest już włączenie Bobolic do systemu kanalizacji sanitarnej, na co przekazaliśmy pod koniec 2008 r. kwotę 500 000 zł. Trwają bardzo intensywne prace nad udziałem naszej Gminy w środkach Funduszu Spójności oraz Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich, które dzięki tak zapisanej gwarancji budżetowej stwarzają szanse pozyskania środków unijnych na to zadanie. W tym zakresie jestem bardzo wdzięczny Panu Marcinowi Gwoździowi - Prezesowi Zarządu Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "Delfin" za merytoryczne zaangażowanie we wspomniane wyżej działania.

Teraz z kolei ważna wiadomość, na której treść proszę zwrócić szczególną uwagę. Dzisiaj bowiem, za chwilę niemal, Rada Miejska rozpatrzy nie tylko w ramach uchwały budżetowej, ale i w odrębnym dokumencie mój wniosek o dokapitalizowanie spółki "Delfin" dodatkową kwotą: 600 000 zł na uzbrojenie nieruchomości znajdującej się w zarządzie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest Park" w okolicy ul. Kamienieckiej. Umożliwi to podpisanie przeze mnie jeszcze dzisiaj umowy trójstronnej pomiędzy Gminą Ząbkowice Śląskie, "Invest Parkiem" oraz inwestorem, który zdecydował się na ulokowanie swojego przedsięwzięcia biznesowego w naszym mieście. To jest nowa wiadomość i naprawdę ważna wiadomość. Strefa ekonomiczna w Ząbkowicach Śląskich przestanie być oczekiwanym pomysłem czy wyborczym sztandarem. Zacznie jeszcze w tym roku być realnym, bo wartym kilkanaście milionów złotych, zjawiskiem. W przyszłym roku inwestor wygeneruje miejsca pracy oraz rynek zbytu dla sektora rolniczego z terenu większego, niż nasza Gmina. Decyzja leży w tej chwili po stronie Pań i Panów radnych. Wielomiesięczne rozmowy, negocjacje i lobbing na rzecz Ząbkowic Śląskich przyniósł efekt. Nie tylko inwestorzy z branży handlowej budujący kolejne markety w mieście, ale i inwestor z branży produkcyjnej zasilą potencjał gospodarczy Gminy, co     w bliższej i dalszej perspektywie będzie tylko sprzyjać jej Mieszkańcom. Za dotychczasową współpracę w tej ważnej kwestii chcę podziękować Pani Monice Oleksyszyn - kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji, która uczestniczyła w negocjacjach, zna szczegóły uzgodnień, ale tak jak ja, ze względu na obowiązującą nas klauzulę poufności, nie może podzielić się z Państwem swoją wiedzą. Wielu rad udzielał mi Pan Zdzisław Burnat - wiceprzewodniczący Rady Miejskiej i były wiceburmistrz Ząbkowic Śląskich, którego praktyczna wiedza i konstruktywizm były mi bardzo pomocne. 

Dział 600 to przede wszystkim drogownictwo. Ogółem na zadania drogowe zamierzamy wydać w bieżącym roku potężne środki. To jest bowiem kwota: 8 105 000 zł, co oznacza wzrost wydatków o prawie 637% w porównaniu z rokiem 2006. Plasuje to drogi na trzeciej pozycji (po oświacie i pomocy społecznej) w "rankingu" wydatków publicznych naszej Gminy. Jeśli dodać do tego ponad: 1 285 000 zł zabezpieczonych w uchwale o wydatkach niewygasających również na zadania drogowe, to mamy naprawdę rekordowe od 1990 r. nakłady na drogi gminne oraz nasz udział w przedsięwzięciach realizowanych na drogach powiatowych i wojewódzkich na poziomie ponad: 9 390 000 zł. W obrębie prac budowlanych znajdą się lub już są ulice: Krzywa, Ziębicka, Poprzeczna, Bolesława Chrobrego, Juliusza Słowackiego, Świętego Wojciecha, Ciasna, Pogodna, Zacisze, Grunwaldzka, Kolejowa, Daleka, Spokojna, Modrzewiowa, Jodłowa i Świerkowa. Zostaną zakupione i zamontowane nowe wiaty przystankowe, na co zaplanowano: 100 000 zł. Priorytetowo zostaną potraktowane w tej dziedzinie: Strąkowa, Stolec oraz ul. Powstańców Warszawy (gdzie na co dzień z przewozów szkolnych korzystają setki dziewcząt i chłopców). W ramach wymienionej kwoty jest partycypacja Gminy w inwestycjach Zarządu Powiatu Ząbkowickiego, gdzie nasz wkład w wysokości: 400 000 zł sprawi, że na drogach powiatowych w granicach naszej Gminy będą zrealizowane zadania za: 800 000 zł. Brane tu są pod uwagę: dokończenie budowy chodnika wraz z murem oporowym w Bobolicach, kontynuacja budowy chodnika w Stolcu, budowa chodnika w Braszowicach i Zwróconej, nowe nawierzchnie dróg w Tarnowie, Braszowicach, Zwróconej i ul. Powstańców Warszawskich. Ostateczny wybór zostanie dokonany w porozumieniu władzami Powiatu Ząbkowickiego i sołtysami poszczególnych wsi. Niebotycznie więcej znaczy fakt zaangażowania kolejnych: 400 000 zł jako dotacji na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej tzw. "małej obwodnicy" Ząbkowic Śląskich, na którą Zarząd Województwa Dolnośląskiego zdecydował się wydać ok. 21 000 000 zł. Odciążenie tranzytowych dzisiaj ulic: Kamienieckiej i Kłodzkiej od nadmiernego transportu towarowego nastąpi wprawdzie nie w tym roku, ale perspektywa tej potrzebnej inwestycji jest już realna i przestaje być wyborczą obietnicą. Co więcej, w kontekście potrzeb komunikacyjnych aktywowanej - jak już wspomniałem - Ząbkowickiej Podstrefy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, budowa łącznika dróg wojewódzkich 382 i 385 z drogą krajową nr 8 ma kolosalne znaczenie dla wzmocnienia oferty inwestycyjnej Ząbkowic Śląskich, a nawet Powiatu Ząbkowickiego. Za wszystkie wymienione wyżej projekty drogowe i koncepcje montażu finansowego dla ich realizacji dziękuję mojemu zastępcy Ireneuszowi Woźniakowskiemu oraz Panu Wojciechowi Jankowskiemu - kierownikowi Wydziału Infrastruktury Komunalnej. Bez inwencji i dyspozycyjności obu Panów oczekiwania Ząbkowiczan czekałyby na spełnienie dłużej.  

W zakresie działu 700 najpoważniejszy wydatek to: 500 000 zł, które wniesiemy jako udział Gminy do Towarzystwa Budownictwa Społecznego w związku z zaplanowaną na ten rok budową kolejnego bloku mieszkalnego na Osiedlu Letnim. Nad tym zadaniem czuwa Pan Piotr Szymański - prezes Zarządu TBS, za co dziękuję osobiście. Mamy też zabezpieczone: 200 000 zł na wkład Gminy w remonty budynków mieszkalnych, jakie planują wykonać wspólnoty mieszkaniowe. Nad tym obszarem skutecznie czuwa Pan Zbigniew Biernacki - prezes spółki Nieruchomości Ząbkowickie "Powiernik", któremu dziękuję za tę pracę dla Ząbkowic Śląskich. Powołując ten nowy podmiot gospodarczy nie tylko uwolniliśmy Gminę od konieczności dotowania zakładu budżetowego. Jednocześnie stworzyliśmy mechanizm do absorpcji ponad 1 400 000 euro, jakie naszej Gminie przypadają w latach 2009 - 2013 z tytułu wsparcia dla realizacji lokalnego programu rewitalizacji. 

Kolejny dział klasyfikacji budżetowej o numerze 710 to przede wszystkim: 680 000 zł na sfinansowanie opracowania zmian w studium oraz opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru miejscowości: Bobolice, Zwrócona, Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary. Ponadto w tej kwocie ujęty jest plan zagospodarowania przestrzennego dla miasta Ząbkowice Śląskie, pozostałe obszary wiejskie oraz opracowanie planów urządzeń rolnych. Nad tym zakresem zadań czuwa Pani Grażyna Grzeszczak - kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej, której jestem wdzięczny za tę żmudną pracę. W porównaniu z rokiem 2006 wydatki na planowanie przestrzenne w naszej Gminie rosną o ponad 353%. Ta liczba mówi sama za siebie, a to nie koniec absolutnie pilnych i niezbędnych wydatków w tej dziedzinie. W tym dziale mamy też zapis o kwocie: 150 000 zł na kontynuację rewaloryzacji zabytkowego cmentarza przy ul. 1 Maja. Opracowane już w roku ubiegłym dokumentacje pozwolą w roku bieżącym wykonać pierwsze prace, z których najważniejsze jest oświetlenie nekropolii. Światło bowiem zniechęca wandali i osoby nie szanujące powagi miejsca do traktowania cmentarza w sposób niegodny.

Dział 750 był i jest zawsze przedmiotem szczególnego oglądu opinii publicznej, albowiem administracja publiczna ma służyć obiektywnej, rzetelnej i sprawnej obsłudze mieszkańców i gości naszej Gminy. I najlepiej, aby koszt jej funkcjonowania malał, a idealnie byłoby, gdyby nic nie kosztowała. To utopia. Brak nakładów na unowocześnianie administracji, podraża jej koszty. Na całość wydatków w tym zakresie składa się kwota: 5 971 580 zł. Wbrew pozorom wzrost kosztów funkcjonowania administracji gminnej nie jest jednakże zbyt duży, co chyba odpowiada ogólnie wyrażanym nastrojom społecznym. Wzrost ten wynosi ok. 57% licząc od roku 2006, co przy liczonych w setkach procentów wzrostach w innych działach nie powinno niepokoić. I co mogłem zrobić poza życzeniem im sukcesu w nowym miejscu pracy?                 A przecież wstrzymywana od wielu lat modernizacja siedziby Urzędu Miejskiego, wyposażenie miejsc obsługi petentów, a szczególnie informatyzacja pochłaniają znaczące środki, które w roku 2009 wyniosą ok.: 600 000 zł. Nie możemy w tym miejscu nie wspomnieć o rynku pracy dotyczącym pracowników samorządowych. W ubiegłym roku straciliśmy dwóch dobrych pracowników, gdyż otrzymali lepsze od strony płacowej propozycje. I mimo konkursów nie możemy znaleźć następców. Bardzo wiele zaangażowania i inicjatywy w zakresie funkcjonowania administracji samorządowej już od ponad dwóch lat wykazuje Pani Iwona Aibin - sekretarz Gminy. Jestem Pani Sekretarz wdzięczny za tę pracę i serce w nią wkładane, bo sam ponad 10 lat temu pełniłem tę zaszczytną dla mnie funkcję. Dzięki temu rozumiem i czuję wartość tej pracy. Obradujemy dzisiaj w gościnnych przestrzeniach Starostwa Powiatowego, które też przygotowuje się do unowocześnienia swojego gmachu w nowej lokalizacji. My remontujemy i uzbrajamy budynek przy ul. 1 Maja nie przerywając normalnej obsługi petentów, a sala konferencyjna, gdzie zbieracie się Państwo na swoich posiedzeniach za dwa miesiące będzie spełniać wszelkie wymogi ergonomii i estetyki.

Kolejny ważny obszar wydatków publicznych to dział 754, czyli bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa. Tu zarezerwowana została kwota: 1 346 063 zł, co w porównaniu z rokiem 2006 stanowi wzrost o 306%. Mamy na względzie przede wszystkim  absolutnie niezbędną budowę remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Tarnowie za: 300 000 zł. Ogromna ilość - niekiedy dramatycznych - zdarzeń drogowych oraz pożarów (ostatni mieliśmy zaledwie kilka dni temu w Rynku) wskazują na bezdyskusyjną konieczność zapewnienia formacjom ochotniczym i zawodowym Straży Pożarnej optymalnych warunków działania. W tej dziedzinie pełną dyspozycyjność w strukturach Urzędu Miejskiego wykazuje Pan Rafał Kozak z Wydziału Spraw Obywatelskich i Przedsiębiorczości, który - gdy jest to potrzebne - budzi mnie w środku nocy i wspomaga mnie w zarządzaniu kryzysowym. Moim doradcą w tej dziedzinie jest radny Marek Ciapka. Obu Panom dziękuję za wsparcie i inicjatywy. Mówiąc o strażakach pożarnych muszę podzielić się jeszcze jedną refleksją, która przychodzi mi na myśl choćby po ostatnim pożarze w Rynku. Trzeba być bohaterem, aby niezależnie od pory dnia czy nocy od warunków atmosferycznych natychmiast dotrzeć do miejsca ludzkich dramatów i nieść pomoc często w bardzo stresujących okolicznościach. To jest bohaterstwo naszych czasów. W Tarnowie, Braszowicach, Stolcu                i Sieroszowie, czyli tam gdzie mamy drużyny Ochotniczych Straży Pożarnych, mieszkają bohaterowie. To trzeba dobitnie powiedzieć. Powiedzieć z wielkim szacunkiem!

Drugi obszar związany z bezpieczeństwem publicznym to zakup                  i instalacja systemu wizyjnego monitoringu miejskiego. Na tym polu wdzięczność należy się Panu Ryszardowi Sobali - komendantowi Straży Miejskiej. Dziękuję Panu Ryszardowi Barańskiemu, który jako przewodniczący Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego               z przychylnością odnosił się do wzmacniania naszej Straży Miejskiej. Trzeba zaznaczyć, że po już w pełni zmonitorowanych wszystkich szkołach i objętych monitoringiem obiektach sportowych zarządzanych przez Ośrodek Sportu i Rekreacji, czas na centrum miasta. Na ten cel chcemy wydać: 350 000 zł. Nic tak nie działa prewencyjnie jak świadomość, że jest się po prostu widzianym, a co za tym idzie żaden czyn łamiący prawo nie ujdzie "na sucho". Zdecydowane ograniczenie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu uczniów w szkołach musi znaleźć kontynuację                        w eliminowaniu patologii i przestępczości w miejscach publicznych. Na to nie można żałować nakładów i zapowiadany od początku kadencji monitoring konstruowany tak, aby można go było co roku sukcesywnie rozbudowywać, stanie się wreszcie faktem. Do tego jeszcze dochodzi: 150 000 zł, jakie zamierzamy wydać na zakup fotoradaru mobilnego, który znajdzie się w dyspozycji Straży Miejskiej i stanie się instrumentem karania piratów drogowych. Co do tego nikt chyba nie ma wątpliwości, bo przecież potrzeba bezpieczeństwa na drogach nie jest dyskutowana.

A teraz dział 801, który od 2006 r., ale też w latach wcześniejszych, utrzymuje bezwzględnie niezagrożoną pierwszą pozycję w rankingu wydatków publicznych ząbkowickiego Samorządu. 21 121 275 zł to wprawdzie tylko ok. 25% wzrost w stosunku do planu z roku 2006, ale prawie 1/3 ogółu kosztów, jakie ponosi Gmina. Są to jednak koszty niezwykłe. Powszechnie traktuje się oświatę, a więc: gimnazja, szkoły i przedszkola jako "konsumpcję", o czym napomknąłem na wstępie. Według mnie i wiem, że nie jestem odosobniony w tym przeświadczeniu, oświata to lokata i to lokata wieloletnia. Angażujemy bowiem olbrzymią kwotę w wychowanie i edukację setek dziewcząt i chłopców - najmłodszych Ząbkowiczan, choć, wynagrodzenia nauczycieli i pracowników obsługi oraz stan wszystkich placówek oświatowych, pozostawiają wiele do życzenia. Płace nauczycieli podnosi rząd, ale wypłacają je gminy i powiaty. W tym roku finansować będziemy różne inwestycje w: Szkole Podstawowej nr 1, 2 i 3, w Stolcu, Zwróconej i Braszowicach - czyli we wszystkich podstawówkach. Przewidywane są skromne wprawdzie, ale niezbędne prace remontowe w obiekcie przedszkolnym w Braszowicach i Publicznym Gimnazjum nr 2 (gdzie zresztą już trwają remonty zapadających się podłóg w salach lekcyjnych). Poza wspomnianą kwotą umieściliśmy w rezerwach celowych ponad: 600 000 zł na ewentualne wspomaganie instytucji edukacyjnych zarówno w zakresie płac, jak i remontów. Dobrymi i skutecznymi adwokatami w tych dziedzinach są wszyscy dyrektorzy szkół i przedszkoli, którym z tego miejsca dziękuję za te nieustanne starania o każdą z placówek. Szczególnie jednak dziękuję Panu Andrzejowi Rabie - dyrektorowi Gimnazjum Publicznego nr 1, Paniom: Bogusławie Rabie - dyrektor Tysiąclatki, Joannie Tofel - dyrektor Szkoły w Zwróconej, Anecie Jaremie - dyrektor Przedszkola nr 2 i Beacie Mrozek - dyrektor Przedszkola nr 1 oraz Panom: Jarosławowi Machnikowi - dyrektorowi Dwójki i Andrzejowi Popławskiemu - dyrektorowi Jedynki. Niewątpliwym wzmocnieniem głosu wszystkich dyrektorów jest Pani Maria Pater - kierownik przekształconego niedawno Wydziału Edukacji. Pani  kierownik potrafi o 7:35 rano przyjść do mnie i zapytać "co by tu dzisiaj zrobić dla szkół?" Zatroskanie stanem oświaty w naszej Gminie nieustannie wykazuje Pani radna Irena Szewczyk - przewodnicząca Komisji Oświaty, której osobiście jestem wdzięczny za bezinteresowne doradztwo w tej najważniejszej dziedzinie życia społeczności Ząbkowiczan. 

Na wydatki działu 851 składają się przede wszystkim dotacje dla stowarzyszeń realizujących zadania publiczne z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi. Ogółem na ten rok przewidzieliśmy w dziale ochrona zdrowia kwotę: 390 000 zł, co oznacza w stosunku do roku 2006 prawie 4-krotny wzrost nakładów. W Urzędzie Miejskim tymi sprawami zajmuje się bardzo dyskretnie i pracowicie Pani Anna Marcinków z Wydziału Edukacji, za co jestem jej wdzięczny. Dziękuję też Pani radnej Jolancie Mitrędze za merytoryczne prace Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej, której Pani radna jest przewodniczącą. Komisja ta pracowała także nad kolejnym działem klasyfikacji budżetowej.

Pomoc społeczna, czyli dział 852, od 2006 r. utrzymuje się stale na drugiej pozycji wśród wszystkich wydatków naszego Samorządu. Wzrost wydatków na tę niezwykle wrażliwy społecznie obszar jest nieznaczny w ostatnich latach, ale też coroczne raporty o wykonaniu budżetu przez Ośrodek Pomocy Społecznej świadczą, iż skala potrzeb nie uległa jakiemuś drastycznemu zwiększeniu. W roku 2009 na pomoc społeczną wydać planujemy ponad: 9 000 000 zł. Na ręce Pani Izabeli Lisowskiej - kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej składam podziękowanie wszystkim paniom pracującym na rzecz osób potrzebujących materialnego wsparcia. Słowa wdzięczności adresuję szczególnie ku Pani radnej Danucie Wojtaczce, która nie tylko przy uchwalaniu kolejnych budżetów odważnie artykułuje potrzebę zapewnienia środków na realizację różnych zadań z zakresu pomocy społecznej. Na jednym z ostatnich posiedzeń Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu stwierdziła, że pieniędzy na pomoc społeczną jest za mało. Gdy z Panią skarbnik znaleźliśmy jeszcze nieco pieniędzy, Pani radna znów stwierdziła, że jeszcze jest za mało. I dołożyliśmy już wszystko, co mogliśmy. I dzisiaj w budżecie jest to zapisane.

Na edukacyjną opiekę wychowawczą (dział 854) przeznaczamy w 2009 roku kwotę: 686 348 zł, z czego największe środki są skierowane na funkcjonowanie świetlic szkolnych. To jest jedyny obszar wydatków publicznych, na który w 2006 r. wydawaliśmy więcej pieniędzy z kasy gminnej.

Kolejny bardzo istotny dział wydatków publicznych to gospodarka komunalna i ochrona środowiska. W 2009 r. zaplanowane są w dziale 900 wydatki na poziomie: 4 608 500 zł, co oznacza wzrost w stosunku do 2006 r. o ok. 35%. Poza wspomnianym już dokapitalizowaniem spółki "Delfin" o: 600 000 zł na uzbrojenie nieruchomości Ząbkowickiej Podstrefy WSSE, wydamy: 200 000 zł na przebudowę kanalizacji burzowej w ul. Dalekiej oraz za kolejne: 200 000 zł przystąpimy do prac nad przebudową systemu kanalizacji burzowej i sanitarnej kompleksu ulic: Kamieniecka, Partyzantów, Ogrodowa i Łąkowa. Na te przedsięwzięcia mieszkańcy obu dzielnic naszego miasta czekają już bardzo długo.

Następny: 1 000 000 zł to pierwszy etap, również wyczekiwanego od lat procesu rekultywacji składowiska odpadów komunalnych w Braszowicach. O to zadanie upomina się nie tylko radny Stanisław Nędza, ale cała społeczność wsi Braszowice na czele z Panem sołtysem Janem Stelmachem, któremu dziękuję za życzliwość i mądre rady. Szacunek należy się wszystkim Braszowiczanom szacunek za cierpliwość w tym względzie.

Za: 200 000 zł zamierzamy dokonać zakupu urządzeń do selektywnej zbiórki odpadów, na co także Ząbkowiczanie czekają od długiego czasu. Niemal 2-krotnie więcej, niż w kilku ostatnich budżetach (od 2006 r.) wydać powinniśmy na oczyszczanie miejsc publicznych zarządzanych przez Gminę. W 2009 r. aż albo tylko - jak kto woli - kwota: 580 000 zł jest zarezerwowana na ten cel. Czystość naszych ulic i placów, skwerów i parków - o czym już wielokrotnie mówiłem - zależy jednak nie tylko od rosnących wydatków na ten cel. Wyrażam przekonanie, iż Zakład Gospodarki Komunalnej zarządzany przez Pana Prezesa Dawida Tomczaka, stanie na wysokości zadania, gdyż ze strony Samorządu w roku ubiegłym i w planie tegorocznym nie brakuje dobrej woli i czytelnych gestów. I jeszcze jeden zakres objęty pojęciem gospodarki komunalnej. Oświetlenie uliczne, na które wydamy w 2009 roku: 1 433 000 zł to temat wiecznie aktualny. Z naszej strony przewidujemy, że poza nowym oświetleniem przebudowywanych i już wymienionych przeze mnie wcześniej ulic Starego Miasta (np. ul. Krzywa) za kwotę: 50 000 zł doświetlimy nowymi latarniami wykonany w ubiegłym roku łącznik pomiędzy ulicami: Janusza Kusocińskiego a Powstańców Warszawskich. Natomiast zupełnie inny wymiar będzie miała wymiana ponad 1400 opraw oświetleniowych spośród prawie 1800, jakie są w naszej Gminie, na nowe i energooszczędne. Dzięki umowie zawartej z operatorem energetycznym, który tej wymiany dokona własnym sumptem, jesienią tego roku na ulicach miasta i drogach wiejskich nie będzie niesprawnych latarni i wszystkie będą "zjadać" mniej prądu. W tym miejscu chcę podziękować wszystkim Paniom i Panom sołtysom oraz przewodniczącym zarządów osiedli miejskich za szybkie reagowanie na wszelkie mankamenty w sieci oświetleniowej i wskazywanie w niej "czarnych dziur". Panie i Panowie sołtysi, jesienią tego roku już nie trzeba będzie stosować wyłączeń światła.  

Od spraw przyziemnych przejdziemy do kwestii nieco bardziej wzniosłych, związanych z gustami i upodobaniami, ale nie mniej uzależnionych od środków, jakie na nie chcemy wydać. W dziale 921 mieści się bardzo wiele różnych zadań. Dzięki kwocie: 1 200 000 zł wrócimy do sygnalizowanej już na początku tej kadencji przebudowy i termomodernizacji Ząbkowickiego Ośrodka Kultury. Po sporych nakładach na odbudowę dachu spalonego wiele lat temu (o czym już dzisiaj nie chcę się rozwodzić), niezbędne jest zabezpieczenie potężnego gmachu przed utratą ciepłą, zapewnienie optymalnego źródła energii cieplnej i jej rozprowadzenie po siedzibie ZOK-u. Za kwotę: 300 000 zł kontynuowane będą prace przy przebudowie świetlicy w Kozińcu, gdzie liczymy na istotny wkład z funduszu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Na udział własny Gminy w innych przedsięwzięciach w ramach PROW mamy zabezpieczone 250 000 zł. Kolejne: 250 000 zł zostanie skierowanych na modernizację budynku wielofunkcyjnego w Stolcu pod kątem potrzeb lokalnej przychodni zdrowia. Utrzymanie wszystkich świetlic wiejskich będzie nas kosztować w 2009 r.: 195 000 zł. Wokół spraw związanych z miejscowościami wiejskimi działa bardzo efektywnie Pani Danuta Wyskwarska z Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji, której dziękuję za mnóstwo pracy służącej mieszkańcom wsi. Dziękuję nie mniej Panu radnemu Henrykowi Ziębie, który jako przewodniczący Komisji Rolnictwa nieustannie zabiega o właściwe miejsce spraw wiejskich w naszej Gminie.

Na ochronę i konserwację zabytków planujemy wydać: 660 000 zł, z czego najwięcej na remonty konserwatorskie Ratusza oraz Izby Pamiątek Regionalnych. Kwotę: 100 000 zł ustaliliśmy jako środki, które zostaną przekazane w formie dotacji dla podmiotów prowadzących remonty obiektów zabytkowych nie będących własnością Gminy według przyjętego już przez Radę i sprawdzonego w roku ubiegłym trybu. Ogrom prac w tej sferze jest wykonywanych w Wydziale Infrastruktury Komunalnej, za co dziękuję pracownikom tej komórki organizacyjnej na czele z Panem kierownikiem Wojciechem Jankowskim. O roli tego Wydziału mógłbym właściwie mówić przy każdym dziale wydatków, szczególnie gdy mowa o inwestycjach, remontach i ich projektowaniu.

Instytucje kultury to: Ząbkowicki Ośrodek Kultury i Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy. Obie dotacje wyniosą po: 670 000 zł i są zbyt małe, ale w stosunku do lat ubiegłych to więcej. Można mieć zatem nadzieję, że odczujemy większe efekty działalności obu centrów Kultury, które namawiam do konsolidowania sił i środków. Mam pełen szacunek dla Pani Heleny Wolnik-Kliber - dyrektor Biblioteki i nie mniejsze uznanie dla Pani Justyny Kaczorowskiej - dyrektor Ząbkowickiego Ośrodka Kultury, gdyż obie Panie przejęły stosunkowo niedawno ster podległych sobie struktur i wykazują bardzo wiele inicjatyw służących zarówno upowszechnianiu Kultury, jak i zapewnieniu rozrywki, a także promocji Ząbkowic Śląskich.

Ogółem na sferę szeroko pojętej kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydamy w tym roku: 4 260 000 zł, co w stosunku do 2006 r. oznacza wzrost o ok. 136% Myślę, że to dobra tendencja i ufam, iż spotka się ona z przychylnością wysokiej Rady.  

Zbliżając się do finału tych analiz omówię jeszcze w sportowym tempie wydatki działu 926, gdzie mowa jest o kulturze fizycznej. Na inwestycje w tym obszarze wydać zamierzamy w 2009 r.: 480 000 zł. Składa się na tę kwotę: kontynuacja modernizacji boisk sportowych na stadionie przy ul. Janusza Kusocińskiego i oraz boisk wiejskich w Stolcu i Tarnowie. Poza tym: 300 000 zł ma rozpocząć proces przygotowania inwestycji w postaci basenu krytego w Ząbkowicach Śląskich. Temat od lat podnoszony i od lat odkładany. Tak nadal być nie może, bo stolica ponad 70-tysięcznej aglomeracji nie może być pozbawiona obiektu, który staje się w ostatnich latach standardem w ościennych powiatach. Odrębną kwotą są środki              w wysokości ponad 664 000 zł zabezpieczone w uchwale o wydatkach niewygasających z roku 2008 na drugi etap budowy kompleksu sportowego w ramach rządowego programu "Orlik 2012". To jest łącznie ponad: 1 100 000 zł jakie będzie wydanych na rozwój bazy sportowej,               z której korzystają przede wszystkim młodzi ludzie. Na dotacje dla stowarzyszeń Kultury fizycznej jest przygotowanych: 170 000 zł, a na utrzymanie Ośrodka Sportu i Rekreacji: 700 000 zł. OSiR otrzyma zatem większą, niż w kilku ostatnich latach pulę środków budżetowych. Pan dyrektor Henryk Saryczew daje rękojmię efektywności wykorzystania tej sumy i za to jestem mu osobiście wdzięczny. Ponad: 2 300 000 zł (łącznie z wydatkami niewygasającymi z roku ubiegłego) na sferę sportu to naprawdę dowód na to, że Samorząd Ząbkowic Śląskich uważa tę dziedzinę za ważną i potrzebną. W porównaniu z kwotą nieco ponad: 660 000 zł w roku 2006 zmiana jest niewątpliwie na korzyść środowisk sportu amatorskiego.

Szanowni Państwo,

Omawiając ostateczną wersję projektu tegorocznego budżetu Gminy Ząbkowice Śląskie mam satysfakcję, iż decyzje w tej sprawie zapadają w pierwszym miesiącu tego roku. Rok temu to był koniec lutego, dwa lata temu początek marca. Z roku na rok jesteśmy zatem coraz bardziej skutecznym i współgrającym zespołem samorządowców, którym na sercu leży dobro tej część Polski, jaką powierzyli nam Wyborcy.

Być może zabrzmi to nadto poważnie, lecz nie umiem tego, co czuję w sercu, i tego, co dzieje się w moim umyśle, ubrać w zwykłe szare słowa. Zwracam się przecież do osób, z którymi z racji społecznego mandatu pełnionego przez nas czuję się związany. Nawet, gdy mówię o pieniądzach, bardziej kierują mną wizja rozwoju Ząbkowic Śląskich, niż zimne kalkulacje.

Nie ma dziedziny życia naszej społeczności, która nie wymagałaby o wiele większych nakładów, niż te proponowane w budżecie na 2009 rok. Nie ma tutaj nikogo, kto chciałby wyłączyć jakąkolwiek sferę funkcjonowania Samorządu z większych nakładów. Nie ma ulicy, drogi, obiektu użyteczności publicznej, zabytku, urządzeń komunalnych, które są dostatecznie zainwestowane. Wciąż niedostatecznie jesteśmy przygotowani na przyjmowanie rosnącego ruchu turystycznego. Pomiędzy wsią a miastem, pomiędzy jednymi a drugimi ulicami miasta wciąż są przepastne różnice warunków codziennej egzystencji dla 24-tysięcznej zbiorowości Mieszkańców Gminy.

W perspektywie tej i następnych kadencji jest ogrom przedsięwzięć, bez których zatrzymamy się w rozwoju, co oznacza społeczną agonię. Nie można na to pozwolić. Nie wolno nam zaryzykować losem następnych pokoleń tylko dlatego, że naszemu pokoleniu zabraknie odwagi i rozmachu czy też oddamy się widowiskowym być może, ale bezsensownym sporom.

Z sumy różnych punktów widzenia i jednocześnie dostrzegania wspólnego celu powstał dokument, jaki dzisiaj jest przedmiotem obrad Rady Miejskiej. Przedostatni budżet V kadencji, którego szybkie wdrożenie i skuteczna realizacja pozostawi wyraźne dowody, iż Samorząd służy swoim Mieszkańcom.

Ząbkowice Śląskie - jako cała Gmina - to piękne miejsce, które chcemy pięknie urządzić na dziś i na jutro. Uchwalając budżet w 23 dniu 2009 roku dajemy sobie ponad 340 dni na jego wspólną realizację. Wszystkie struny tego finansowego mechanizmu są napięte i można na nich zagrać taką melodię, której nie będziemy się wstydzić. Na sztaludze jest rozpięte płótno, na którym można namalować - dotąd naszkicowany - uroczy pejzaż naszej małej Ojczyzny.

Jestem świadom odpowiedzialności za ten szczególnie wyśrubowany budżet i mam pewność, że wspólnie stanie się on instrumentem, który wniesie w nasze życie wiele dobrych zmian.

Panie i Panowie Radni,

Dziękuję Państwu za wspólną pracę nad planem finansów publicznych naszej Gminy.

Dziękuję moim współpracownikom w Urzędzie Miejskim oraz                             w podmiotach zależnych od Gminy za współudział w modelowaniu tego planu w okresie jesiennych konsultacji.      
 
Proszę Wysoką Radę o uchwalenie budżetu Gminy Ząbkowice Śląskie na rok 2009 według doręczonego Państwu projektu uchwały. Zapewniam              o woli jego realizacji zgodnie z Państwa
wolą.  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: ogłosił 5 minut przerwy.

 

Po przerwie wznowiono obrady.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu w sprawie projektu uchwały            w sprawie budżetu na 2009 rok.

 

 

Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego                      i Budżetu poinformowała, iż uchwała otrzymała pozytywna opinię komisji.

 

Radny Franciszek Gawęda: w imieniu swoim, Ryszarda Barańskiego oraz Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego poinformował, iż podtrzymują wcześniej złożone wnioski. Złożył wniosek na ręce Przewodniczącego Rady Miejskiej (stanowi załącznik do protokołu).

 

Wydatki

1.       Gimnazjum nr 2 w Ząbkowicach Śląskich pl. M. Skłodowskiej

- naprawa głównej bramy wejściowej              25 000 zł.

- likwidacja szamba na podwórku szkoły                  15 000zł.
- renowacja  ogrodzenia wokół szkoły             15 000 zł.

- wymiana podłóg (w 4 klasach)                      40 000 zł.

 

Łącznie 95 000 zł.

 

 

 

2.      Szkoła Podstawowa nr 2 wraz z przedszkolem w Ząbkowicach Śląskich ul. Piastowska

- likwidacja szamba                                           40 000 zł.

- naprawa dachu                                                      150 000 zł.

 

Łącznie 190 000 zł.

 

 

 

3.      Szkoła Podstawowa nr 1 w Ząbkowicach Śląskich ul. Krzywa

- dach z rynnami                                                      600 000 zł.

 

Łącznie 600 000 zł.

 

 

4.      Strąkowa:

- naprawa dachu świetlicy wiejskiej                                   30 000 zł.

- likwidacja starych urządzeń na placu zabaw

Zakup i montaż nowych urządzeń                                     15 000zł.               (w ramach działu 912 IV. Wydatki związane z realizacją "Programów Odnowy Wsi - plan 250 000 zł.)

 

Łącznie - 45 000 zł.

5.      Przedszkole nr 1 w Ząbkowicach Śląskich ul. Krzywa 1

- remont przystosowujący pomieszczenia na organizację grupy żłobkowej   

Prowadzenie grupy żłobkowej                         - 160 000 zł.

                                                              Łącznie - 160 000 zł.           

 

                         

ŹRÓDŁA  POZYSKANIA ŚRODKÓW NA WYDATKI

(przesunięcia w działach i rozdziałach budżetowych)

 

Rozdział 75023

Urzędy Gmin

Wydatki inwestycyjne - planowane wydatkowanie       - 500 000 zł

Zmniejszenie                                                   - 200 000 zł

Po zmianie                                                       - 300 000 zł

 

Rozdział 75075

Promocja jednostek samorządu terytorialnego

Planowane wydatkowanie                                 - 240 000 zł

Zmniejszenie                                                   - 160 000 zł

Po zmianie                                                       -   80 000 zł

 

Rozdział 75496

Pozostała działalność - monitoring miejski                 

Planowane wydatkowanie                                 - 350 000 zł

Zmniejszenie                                                   - 150 000 zł

Po zmianie                                                       - 200 000 zł

 

Rozdział 92109

Przebudowa i remont wraz z termomodernizacją ZOK II etap

Planowane                                                       - 1 200 000 zł

Zmniejszenie                                                   -    280 000 zł

Po zmianie                                                       -    920 000 zł

 

Dotacja podmiotowa dla Ząbkowickiego Ośrodka Kultury

Planowane                                                       - 670 000 zł ( w 2008 r. było 520 000 zł)

Zmniejszenie                                                   - 140 000 zł

Po zmianie dotacja na 2009 r.                                    - 530 000 zł

                                                          (wzrost w stosunku do 2008 r. o 10 000 zł)

 

Rozdział 92604

Finansowanie OSiR

Planowane                                                       - 700 000 zł (w 2008 r. było ok. 422 000 zł)

Zmniejszenie                                                   - 145 000 zł

Po zmianie dotacja na 2009 r.                                    - 555 000 zł

                                                                 (wzrost o 133 000 zł)

 

SUMA ŁĄCZNA POZYSKANYCH ŚRODKÓW (w wyniku przesunięć budżetowych)

1 075  000 zł (Słownie: Jeden milion siedemdziesiąt pięć tysięcy zł)

 

WYDATKI                                                       - 1 075 000 zł

 

POZYSKANE ŚRODKI                                      - 1 075 000 zł

(w wyniku przesunięć budżetowych)

 

Radna Irena Szewczyk: odniosła się do wniosków złożonych przez   -Radnego Gawędę. Część wniosków o których mówi radny, była rozpatrywana na Komisji Oświaty. W najnowszym projekcie budżetu są uwzględnione wnioski, o które prosiła komisja. Kwota zabezpieczona                w budżecie na oświatę jest niewystarczająca, ale i tak większość wniosków została w budżecie zawarta m.in. wymiana pieca CO w Szkole Podstawowej nr 2, wymiana dachu na budynku szkolnym SP nr 2, działalność centrum multimedialnego w Sułisławicach, remont szkół (Braszowice).

Przewodnicząca Komisji Oświaty podziękowała Panu Burmistrzowi oraz Radnej Ewie Figzał - Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego               i Budżetu, że wnioski i propozycje zgłaszane na propozycjach komisji zostały uwzględnione.

 

Radny Krzysztof Gnach: złożył wniosek o przeniesienie 30 tys. zł                      z remontu budynku urzędy miejskiego na etap I- opracowanie dokumentacji na remont kanalizacji ogólnospławnej, burzowej  ulicy Krzywej.

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał: wyraziła swoje zdanie na temat projektu budżetu. Radna cieszy się, iż ten budżet realizuje prawie wszystkie wnioski zgłaszane w pracach komisji.

 Komisja Gospodarcza to prace pragmatyczne ma to na celu wykreowanie działań, które mają się zakończyć sukcesem.

      Poinformowała, iż na dzisiejszej komisji gospodarczej złożyła wniosek            o przeniesienie 50 tys. zł. z działu "Oczyszczania miasta" przenieść na remont ulicy Kolejowej, Dalekiej, Spokojnej i inne. Z remontu ZOK-u                    i Ratusza przenieść 60 tys. zł. na rewaloryzacje zabytków. Wnioski nie zostały przyjęte.

 Z drugiej znowu strony Radna jest przerażona faktem, iż jest takie duże zadłużenie gminy. Ponownie poruszyła problem pozyskiwania funduszy zewnętrznych, według radnej powinno być to bardziej skuteczne. Dodała, iż wstrzyma się od głosowania nad budżetem w trosce o jego wykonanie.

 

Radny Ryszard Barański: odniósł się do wypowiedzi Pana Burmistrza. Uważa, że zwiększenie o 470 640 zł. na administrację to jest dużo                  w okresie kryzysu. Trzeba szukać pieniędzy tam gdzie one się znajdują. Według niego za dużo pieniędzy jest również przeznaczonych na promocję gminy. Miasto najlepiej się promuje jeżeli jest posprzątane i zrobione.

      Jeżeli chodzi o oświatę, to Radny poznał jej funkcjonowanie w zakresie infrastruktury. Jest część szkół, które są doinwestowane i takie, które są w nędznym stanie.

      Poruszył bardzo ważną dla niego kwestię tzn. strefę ekonomiczną,

      Mimo faktu, iż część wniosków została uwzględniona to radny nadal czuje niedosyt jeżeli chodzi o budżet. Według Radnego więcej pieniędzy powinno być przeznaczonych na uzbrojenie strefy, rewitalizację.

       Dotacja na oczyszczanie miasta 595 tys. zł. to za mało. Nie będzie czystego miasta przy tych kosztach jakie są. Również za mała jest kwota na selektywną zbiórkę, za 200 tys. zł nic się nie zrobi. Te dwie kwoty są prawie równe dotacji dla OSiR-u. Jeżeli chodzi  o selektywną zbiórkę, to powinno się podejść do sprawy raz a porządnie. 250 tys. na Program Odnowy Wsi to też za mała kwota,  prawie każda wioska składała wniosek o remont świetlicy. Radny poruszył również sprawę mieszkań socjalnych, w naszej gminie jest bardzo dużo potrzebujących. Powinien powstać jeden budynek socjalny. Ważnym problemem jest również rewitalizacja miasta. W to działanie muszą się zaangażować przedstawiciele społeczeństwa, a nie zewnętrzne instytucje. Jako przykład rewitalizacji podał miasto Dzierżoniów. Odniósł się do sprawy "uchwały braszowickiej" to Wojewoda ją zaskarżył do NSA, a nie radny. Zresztą Burmistrz sam wnioskował o jej uchylenie. Odnosząc się jeszcze do kwestii budżetu obawia się o płynność finansową bo zadłużenie 40% zagraża płynności, tym bardziej iż wchodzimy w ere kryzysu. Kończąc swoją wypowiedź podkreślił, iż nie będzie głosował za budżetem.

Radny Stanisław Nędza: zwrócił się z pytaniem do burmistrza, dlaczego w budżecie nie ma przewidzianych żadnych pieniędzy na sortownię śmieci, na jakiś plan selekcji śmieci oraz dlaczego nie są ujęte pieniądze na opracowanie projektów  kanalizacji na wsiach ?

Radny Marek Ciapka: Wypowiadając się w temacie projektu budżetu podkreślił, iż odnosi się pozytywnie. Nie widzi on zagrożenia jeżeli chodzi o zadłużenie.

Radna Danuta Wojtaczka: jak poprzedni radni odniosła się do projektu budżetu. Podkreśliła, iż prawie wszystkie wnioski zgłaszane przez radnych zostały uwzględnione w projekcie budżetu. I właśnie z tego faktu jest zadowolona, natomiast smuci ją fakt, iż padła sugestia, żeby zabrać pieniądze z monitoringu miasta. Radna nie wyobraża sobie aby rynek nie był zmonitorowany. Jest to potrzebne dla bezpieczeństwa przede wszystkim dzieci. Popiera wniosek Radnego Janusza Laboka o dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków. Podziękowała wszystkim radnym za współpracę na obradach komisji.

Iwona Aibin Sekretarz Gminy: Wyraziła swoje oburzenie faktem, iż chce się zabrać pieniądze z modernizacji urzędu miejskiego, ale nikt nie zwrócił się z pytaniem co jest zawarte w tych wydatkach. A są to zaplanowane prace przede wszystkim: wymianę centralnego ogrzewania, osuszenie piwnic budynku, remont Sali Konferencyjnej oraz nowej siedziby Biura Rady Miejskiej.

Henryk Saryczew - Dyrektor OSiR-u wypowiedział się na temat budżetu. Podkreślił, iż OSiR sam regeneruje pieniądze. W najbliższym czasie zostaną zorganizowane dwa obozy sportowe na Hali Słoneczna. Dyrektor podkreślił, iż obszar którym zarządza jest bardzo duży (10 h). Jeżeli dotacja zostanie zmniejszona nie jest w stanie za utrzymać boiska ORLIK.

Radna Jolanta Mitręga: w swojej wypowiedzi podkreśliła, iż bardzo ważne jest utworzenie grupy żłobkowej oraz wspieranie budowy hospicjum. Gmina powinna się zaangażować  w rozwiązywanie problemów społecznych.

Wojciech Jankowski - Kierownik Wydziału WIK wypowiedział się                w sprawie remontu ul. Krzywej. Zostały już poczynione pewne prace, została przeprojektowana dokumentacja ażeby umożliwić rozwiązanie techniczne. Zostanie stworzona możliwość włączenia się do nowej kanalizacji deszczowej.

Burmistrz Krzysztof Kotowicz odpowiedział na pytania zadane przez Radnego Stanisława Nędzę. Jeżeli chodzi o kanalizację to w budżecie są zawarte pieniądze, ujęte są również pieniądze na dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków.

      Natomiast jeżeli chodzi o selektywną zbiórkę odpadów komunalnych to w budżecie jest na to kwota w wysokości 200 tys. zł. na zakup urządzeń do selektywnej zbiórki. Burmistrz też jest zdania, iż na oczyszczanie miasta powinno być więcej pieniędzy. Kwota 600 tys. na uzbrojenie strefy ekonomicznej jest wystarczająca.

      Odniósł się jeszcze do sprawy uchwały braszowickiej, kiedy dowiedział się, iż istnieje domniemanie prawne, iż darczyńca parę lat temu przekazał za wiedzą i zgodą radnych rady miejskiej określony teren, ma prawo rościć sobie zwrot tej darowizny. I z dokumentów, które w tamtym momencie były mi znane wynikało, że roszczenie może być uzasadnione to należałoby je oddać. Skoro ktoś ma prawo i je uzasadnia to Burmistrz nie ma prawa inaczej się zachować niż oddać.

      Burmistrz złożył doniesienie o prawdopodobnym popełnieniu przestępstwa przez osoby pełniące wysokie funkcje publiczne wówczas, których efektem jest oszacowana strata budżetu na poziomie 2,5 mln zł.

      Uchylenie uchwały skróciłoby czas przywrócenia tej uchwały do właściwego stanu prawnego. Pan Wojewoda nie uchylił tej uchwały, zaskarżył ją do Sądu Administracyjnego nie dlatego, że jest niezgodna              z prawem bo to dopiero rozstrzygnie sąd. On nie uchylił uchwały, tylko zaskarżył a to zupełnie coś innego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął dyskusję. Odczytał i poddał pod głosowanie wniosek złożony przez Radnych Ryszarda Barańskiego oraz Franciszka Gawędę (wniosek z formie pisemnej stanowi załącznik do protokołu).

 

Głosowanie:

2 głosy "za"

13 głosów "przeciw"

5 głosów "wstrzymujących"

 

Wniosek nie został przyjęty przez radnych.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik  poddał pod głosowanie wniosek złożony przez radnego Krzysztofa Gnacha, aby przenieść 30 tys. zł z remontu budynku urzędy miejskiego na etap                     I- opracowanie dokumentacji na remont kanalizacji ogólnospławnej, burzowej  ulicy Krzywej.

 

Głosowanie:

7 głosów "za"

8 głosów "przeciw"

5 głosów "wstrzymujących"

 

Wniosek nie został przyjęty przez Radnych.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie budżetu miasta i gminy na 2009 rok.

 

Głosowanie:

15 głosów "za"

2 głosy "przeciwne"

4 głosy "wstrzymujące"

 

Uchwała nr I/2/2009 w sprawie budżetu miasta i gminy na 2009 rok została przyjęta przez Radnych.

 

Przewodniczący podziękował Burmistrzowi, Pani Skarbnik, Kierownikom Wydziałów w Urzędzie Miejskim za przygotowanie budżetu. Przede wszystkim podziękował radnym za ciężką pracę przy budżecie. Budżet, który przed chwilą został uchwalony został przyjęty dla mieszkańców. Powinien on przynieść lepsze jutro.

      Zwrócił się do  Burmistrza słowami, iż budżet, który otrzymał od radnych jest dokumentem zaufania.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: podziękował Paniom i Panom radnym za pracę nad przyjętym dzisiaj budżetem. Zwrócił się również z sławami pochwały do Pani Skarbnik i pracowników urzędu.   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ogłosił 20 minut przerwy.

 

Po przerwie wznowiono obrady.

 

Maria Pater Kierownik Wydziału Edukacji przedstawiła projekt uchwały              w sprawie regulaminu przyznawania dodatków oraz innych składników wynagrodzenia dla nauczycieli zatrudnionych  w szkołach lub placówkach prowadzonych przez Gminę Ząbkowice Śląskie (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o opinie Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu oraz Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Gminy.

 

Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego                       i Budżetu poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał pozytywną opinię komisji.

 

Irena Szewczyk Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Gminy poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał pozytywną opinię Komisji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: w wyniku braku pytań zamknął dyskusje i poddał pod głosowanie projekt uchwały                  w sprawie regulaminu przyznawania dodatków oraz innych składników wynagrodzenia dla nauczycieli zatrudnionych  w szkołach lub placówkach prowadzonych przez Gminę Ząbkowice Śląskie

 

Głosowanie:

21 głosów "za"

 

Uchwała nr I/3/2009 w sprawie regulaminu przyznawania dodatków oraz innych składników wynagrodzenia dla nauczycieli zatrudnionych                    w szkołach lub placówkach prowadzonych przez Gminę Ząbkowice Śląskie została przyjęta przez radnych.

 

Monika Oleksyszyn Kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego przedstawiła projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "DELFIN" spółka               z o.o w Ząbkowicach Śląskich w kwocie 600 000, 00 zł i objęcia 1 200 udziałów przez Gminę Ząbkowice Śląskie (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: wyjaśnił, iż w projekcie uchwały, który radni otrzymali na komisji gospodarczej nie było zapisu, iż jeden udział wynosi 500 zł.

 

Monika Oleksyszyn Kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego potwierdziła, iż projekt, który otrzymali radni na komisji nie zawierał tego uszczegółowienia o wartości jednego udziału.

 

Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Ewa Figzał: poinformował, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną komisji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: w wyniku braku pytań zamknął dyskusje i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów                   i Kanalizacji "DELFIN" spółka z o.o w Ząbkowicach Śląskich w kwocie 600 000, 00 zł i objęcia 1 200 udziałów   przez Gminę Ząbkowice Śląskie.

 

Głosowanie:

21 głosów "za"

 

Uchwała nr I/4/2009 w sprawie w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "DELFIN" spółka   z o.o w Ząbkowicach Śląskich w kwocie 600 000, 00 zł i objęcia 1 200 udziałów przez Gminę Ząbkowice Śląskie została przyjęta przez radnych.

 

Rafał Kozak inspektor w Wydziale SOP przedstawił projekt uchwały                w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/84/2008 Rady Miejskiej                  w Ząbkowicach Śląskich z dnia 12 grudnia 2008 w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.

 

Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Gospodarczej: poinformował, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną komisji podobnie jak uchwała                  w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.

 

Rafał Kozak inspektor w Wydziale SOP przedstawił projekt uchwały                  w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: w wyniku braku pytań zamknął dyskusje i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/84/2008 Rady Miejskiej                                       w Ząbkowicach Śląskich z dnia 12 grudnia 2008 w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.

 

Głosowanie:

21 głosów "za"

 

Uchwała nr I/5/2009 w  sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/84/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 12 grudnia 2008 w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.

 

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.

 

 

 

 

 

 

Głosowanie

21 głosów "za"

 

Uchwała nr I/6/2009 w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej została przyjęta przez radnych.

 

Ad. pkt. 7

Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej za rok 2008.

 

Danuta Wojtaczka Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej odczytała sprawozdanie z działalności komisji za 2008 rok. (sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik podziękował za sprawozdanie i otworzył dyskusję nad sprawozdaniem.

 

Radny Ryszard Barański: zwrócił się z pytaniem jakie efekty przyniosła kontrola parkingów ?

 

Danuta Wojtaczka Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej poinformowała, iż w komisji brał udział Prezes ZGK który przedstawił informację. W tej chwili radna nie jest przygotowana do szczegółowej odpowiedzi.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zaproponował, aby na najbliższej sesji Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej udzieliła odpowiedzi.

 

Ad. pkt. 8

Przyjęcie planów pracy komisji resortowych Rady Miejskiej na 2009 rok

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu przedstawiła Plan Pracy na 2009 rok (plan prac stanowi załącznik do protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik w wyniku braku uwag             i pytań poddał pod głosowanie Plan Pracy Komisji Rozwoju

 

Radni jednogłośnie przyjęli Plan Pracy 21 głosów "za"

 

Jolanta Mitręga Przewodnicząca Komisji Zdrowia i Ochrony Środowiska przedstawiła plan pracy komisji na 2009 rok (plan prac stanowi załącznik do protokołu).

 

Halina Narwojsz Przewodnicząca Zarządu Osiedla "Słoneczne" poinformowała, iż skierowała apel odnośnie Punktu Krwiodawstwa                i myślała, że radni go zainicjują.

 

Radny Marek Ciapka: wyjaśnił, iż Rada Miejska może tylko wystosować wniosek w tej sprawie.

 

Radni jednogłośnie przyjęli Plan Pracy 21 głosów "za"

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji Gminy przedstawiła plan pracy na 2009 rok. (plan prac stanowi załącznik do protokołu).

 

Radni jednogłośnie przyjęli Plan Pracy 21 głosów "za"

 

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Danuta Wojtaczka przedstawiła plan pracy na 2009 rok.  (plan prac stanowi załącznik do protokołu).

 

Radni jednogłośnie przyjęli Plan Pracy 21 głosów "za"

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwo i Gospodarki Nieruchomościami Henryk Zięba przedstawił plan pracy na 2009 rok (plan prac stanowi załącznik do protokołu).

 

Radni jednogłośnie przyjęli Plan Pracy 21 głosów "za"

 

Przewodniczący Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego przedstawił plan pracy na 2009 rok (plan prac stanowi załącznik do protokołu).

 

Sołtys wsi Jaworek Kazimierz Dyda zaapelował aby bardziej zająć się porządkiem na terenie gminy. Straż Miejska powinna bardziej karać za nieutrzymywanie porządku.

 

Radni jednogłośnie przyjęli Plan Pracy 21 głosów "za"

 

Uchwała nr I/7/2009 w sprawie zatwierdzenia planów pracy stałych komisji Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich na 2009 rok została przyjęta przez Radnych.

 

Ad. pkt. 9

Przyjęcie planu pracy Rady Miejskiej na 2009 rok.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik przedstawił Plan Pracy na 2009 rok (plan pracy stanowi załącznik do protokołu).

 

Uchwała nr I/8/2009 w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich na 2009 rok została przyjęta przez Radnych.

 

Ad. pkt. 10

Rozpatrzenie skargi mieszkańców posesji przy ulicy Legnickiej                  4 i 4a w Ząbkowicach Śląskich na działalność Burmistrza  Ząbkowic Śląskich.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: wyjaśnił, iż na ostatniej Sesji Rady Miejskiej radni postanowili, iż skargą zajmą się na dzisiejszych obradach, ze względu, iż miała się tym zając Komisja Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego oraz miały zostać przeprowadzone negocjacje ze stronami.

     Poprosił Radnego Franciszka Gawędę o informacje w tej sprawie, ponieważ radny z ramienia komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego zajmował się tym tematem.

 

Radny Franciszek Gawęda: złożył wniosek o wycofanie tego punktu                 z porządku obrad, gdyż dalsze negocjacje zaplanowano na 28 I 2009 roku i obie strony liczą, iż uda się osiągnąć konsensus.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poinformował, iż ze względu na dalsze negocjacje na dzisiejszym posiedzeniu sesji radni nie będą rozpatrywać skargi. Poczekają na dalsze negocjacje.

 

Ad. pkt. 5

Sprawy różne.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: odczytał wezwanie, które wpłynęło do Rady Miejskiej w sprawie zajęcia stanowiska na uchwałę w sprawie zagospodarowania przestrzennego części wsi Braszowice.   

     Przypomniał, iż Wojewoda za pośrednictwem Rady Miejskiej złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Dodał, iż Burmistrz                 w imieniu gminy Ząbkowice Śląskie udzielił odpowiedzi do sądu.

 

Radni jednogłośnie ustalili, iż do sądu zostanie wysłana odpowiedź na skargę o następującej treści:

" W nawiązaniu do wezwania Sygn. Akt II SA/Wr 613/08 z dnia 28 listopada 2008 roku Rada Miejska wyjaśnia co następuje:

     W dniu 8 października 2008 roku odbyła się nadzwyczajna Sesja Rady Miejskiej. Rada Miejska 15 głosami odrzuciła uchylenie uchwały z dnia 29 sierpnia 2008 roku Nr XI/56/2008 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Braszowice. Rada stanęła na stanowisku, że Nadzór Wojewody winien się odnieść się do tej uchwały uchylić ją lub zaskarżyć do WSA.

     W związku z powyższym Rada Miejska oczekuje na rozstrzygnięcie Sądu w przedmiotowej sprawie i nie będzie ustosunkowywać się do zarzutów i wniosków wniesionych przez Wojewodę."

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał i zapoznał Radnych z następującymi pismami:

1.     Rezygnacja Radnego Franciszka Gawędy z funkcji Wiceprzewodniczącego Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Promocji Gminy oraz odpowiedź Przewodniczącej Komisji z tej sprawie.

2.     Wniosek Radnych (Ryszarda Barańskiego, Krzysztofa Gnach, Franciszka Gawędy) o odwołanie z funkcji Zastępcy Burmistrza Pana Ireneusza Woźniakowskiego.

 

Odnosząc się do przeczytanych pism powiedział, iż rezygnacją Radnego Gawędy powinna zająć się komisja, natomiast jeżeli chodzi              o odwołanie Zastępcy Burmistrza Ireneusza Woźniakowskiego to wniosek ten zostanie przesłany do Burmistrza z prośbą                                 o ustosunkowanie się.

 

3.     Pismem Pana Zbigniewa Biernackiego, który informuje                                 o zmianie nazwy spółki ZBK na POWIERNIK.

4.     Pismo Zarządu Osiedla "Stare Miasto", które negatywnie opiniuje umieszczenie salonu gier w Ząbkowickim Ośrodku Kultury.

 

 

Marian Patela Przewodniczący Zarządu Osiedla "Stare Miasto" zwrócił się z ponowną prośbą o zajęcie ul. Sienkiewicza.

             Remontu  wymaga ul. Daleka od ulicy Legnickiej, gdyż tą drogą bardzo dużo mieszkańców chodzi na targ. Odnosząc się do sprawy salonu gier w Ząbkowickim Ośrodku Kultury jest temu przeciwny.

 

Radny Ryszard Barański: odniósł się do wypowiedzi burmistrza               w sprawie Braszowic. Według Radnego Burmistrz powinien wystąpić wcześniej do prokuratury a nie w momencie gdy już nadzór wojewody wszczął postępowanie.

Jeżeli chodzi o uchwałę "braszowicką" to radni ją przyjęli, ale machinacje i podejścia różne do tego, aby tą uchwałę przeprowadzić wbrew prawu przyczyniło się do tego, że została ona uchylona.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poprosił aby zamknąć już sprawę uchwały braszowickiej.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: odnosząc się jeszcze do sprawy uchwały, dodał, iż to nie on szukał kamer. To on został zarzucany pytaniami pod Urzędem Wojewódzkim.

             Jest zdziwiony, iż Rada Miejska pozwala na takie postępowanie ze strony Wiceprzewodniczącego.

 

Halina Narwojsz Przewodnicząca Zarządu Osiedla "Słoneczne": zaapelowała o wykonanie ogrodzenia na cmentarzu przy ul. 1-go Maja.

             Poruszyła temat mieszkańców ul. Chrobrego, mieszkańcy składali pismo o remont drogi. Co jest robione w tym temacie ?

 

Jadwiga Zięba Sołtys wsi Strąkowa: odnosząc się do wypowiedzi poprzedników powiedziała, iż nie interesują ją sprawy a telewizji, wywiady w gazetach. Ważne jest to co się dzieje na Sesjach. Jeżeli chodzi o sprawę Pana Woźniakowskiego to uważa ona, iż nie najlepiej świadczy on o Burmistrzu.

             Poprosiła o informacje jak ma wyglądać mała obwodnica a teraz już łącznik oraz co ma powstać na terenach specjalnej strefy ekonomicznej ? Zwróciła się również z prośba o ustalenie terminu spotkania z mieszkańcami wsi Strąkowa.

 

Radny Krzysztof Gnach również poruszył sprawę zachowywania się Burmistrza Woźniakowskiego. Podał przykład traktowania jego żony przez Pana Burmistrza.

 

Radna Ewa Figzał: Odniosła się do sprawy umieszczenia salonu gier w Ząbkowickim Ośrodku Kultury według Radnej ZOK powinien pełnić funkcję kulturalną. Dawniej właśnie pełnił taką funkcję.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz: wyjaśnił, iż podmiot złożył wniosek ale ze względu na negatywną opinię ZOK-u i Zarządu Osiedla "Stare Miasto".

 

Ad. pkt.11.

Interpelacje i zapytania radnych  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał następujące interpelacje i odpowiedzi na interpelację: (interpelację i odpowiedzi w formie  pisemnej stanowią załącznik do protokołu):

1.  Odpowiedź na interpelację Radnego Krzysztof Gnach w sprawie remontu ul. Krzywej

2.  Interpelację Radnej Ewy Figzał w sprawie możliwości przejścia nauczycieli na wcześniejszą emeryturę.

 

Radna Irena Szewczyk zaproponowała, aby odpowiedź na tą interpelację przesłać do wszystkich placówek oświatowych.

 

 

Radny Ryszard Barański złożył zapytania skierowane do Burmistrza Krzysztofa Kotowicza o następującej treści:

 

1.     Jakie podjął Pan kroki prawne, aby odzyskać pieniądze za wywóz odpadów pogalwanicznych ?

2.     Kto organizował Sylwestra w rynku w 2008 roku ? Ile wydatkowano na ten cel pieniędzy ?

3.     Czym dla Pana jest uzyskanie tytułu "Gmina FAIR PLAY" ?

 

             

 

Ad. pkt. 12

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął obrady.

 

 

                                                                        

Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                                       Andrzej Dominik

 

 

 

 

Protokołowała

Magdalena Grzeszczak