Protokół nr XLII/2009
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 23 stycznia 2009 roku
w Sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego
w Ząbkowicach Śląskich
Godzina
rozpoczęcia sesji 10 00
Godzina
zakończenia sesji 1730
W sesji udział wzięli:
Radni Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof
Kotowicz
Burmistrz
Ząbkowic Śl.
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy
Iwona Aibin
Sekretarz
Gminy
Stanisław
Jurcewicz Senator RP
Oraz goście
zaproszeni wg listy obecności
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z
dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36
pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
- o t w o r z y ł XXXXII Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji,
stwierdzając, że uczestniczy w niej 21 radnych, co stanowi odpowiednie quorum,
przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.
Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie
p. Magdalena Grzeszczak
Następnie przedstawił
porządek posiedzenia:
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji.
3.
Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady
Miejskiej od ostatniej sesji.
4.
Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich
od ostatniej sesji.
5.
Sprawy różne.
6. Podjęcie uchwał:
.
W sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego
Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009 - 2011.
.
W sprawie budżetu Miasta i Gminy na 2009 rok.
.
W sprawie regulaminu przyznawania dodatków oraz
innych składników wynagrodzenia dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach lub
placówkach prowadzonych przez Gminę Ząbkowice Śląskie.
7. Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej
Rady Miejskiej za rok 2008.
8. Przyjęcie planów pracy komisji resortowych Rady
Miejskiej na 2009 rok.
9. Przyjęcie planu pracy Rady Miejskiej na 2009
rok.
10. Rozpatrzenie skargi mieszkańców posesji przy
ulicy Legnickiej 4 i 4a. w Ząbkowicach Śląskich na działalność Burmistrza Ząbkowic Śląskich.
11. Interpelacje i zapytania Radnych.
12. Zakończenie obrad.
Ad. pkt. 1
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik:
Zwrócił
się z prośbą do Wysokiej Rady, aby dodatkowo wprowadzić do porządku obrad
uchwały.
.
w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego
Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "DELFIN" spółka z o.o w Ząbkowicach
Śląskich w kwocie 600 000, 00 zł i objęcia 1 200 udziałów przez Gminę
Ząbkowice Śląskie.
.
w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/84/2008 Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 12 grudnia 2008 w sprawie ustalenia
wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.
.
w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu
pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.
Radni
wyrazili zgodę na wprowadzenie trzech projektów uchwał, "21" głosów za.
Zaproponował
również, aby na dzisiejszej sesji nie wysłuchiwać sprawozdania burmistrza oraz
przewodniczącego. Sprawozdania te będą do wglądu w Biurze Rady Miejskiej. Natomiast
pkt. 5 Sprawy różne przenieść przed pkt. "Interpelacje i zapytania Radnych".
Wysoka
Rada przyjęła propozycję przedstawioną przez Przewodniczącego.
Ad. pkt. 2
Wysoka
Rada przyjęła protokoły z poprzednich sesji.
Pan Stanisław Jurcewicz Senator RP:
Poinformował,
iż na ostatnim posiedzeniu Senatu zostały przyjęte dwie ustawy. Pierwsza
dotyczyła ustawie o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Druga
natomiast to ustawa o podziale zadań
administracji publicznej w województwie.
Ustawa o
województwie i administracji rządowej mówi o powoływaniu, odwoływaniu Wojewody a także organizacji
zespolonej w Województwie. Uległa wzmocnieniu funkcja kontrolna wojewody. Jeżeli
chodzi o kompetencje to głównym celem jaki został założony to realizacja art.
15 Konstytucji, który mówi o tym, że ustrój terytorialny decentralizuje,
zapewnie decentralizację władzy publicznej. Według nowej ustawy zadania, które
będą przesuwane i pieniążki będą trafiły z budżetów wojewody, mając zapewnić
realizację tych zadań. W dalszej konsekwencji jest to ściśle powiązane z
przygotowywaną ustawą dotyczącą reformy finansów publicznych, a także dochodów
jednostek samorządu terytorialnego. Te ustawy toczą się i według zapewnień
Wiceministra MSWiA będzie w tym roku przedstawiony projekt tych ustaw.
Zmiany
strukturalne, o których wcześniej wspomniałem jeżeli chodzi o ustawę o
wojewodzie dotyczą przywrócenia Państwowej Inspekcji Sanitarnej na poziomie
województwa i powiatu. Tutaj uwagi skupiały się na tym, że to już kiedyś było,
ale chcę powiedzieć, że czas poszedł do przodu, to były inne uwarunkowania,
teraz są inne wyzwania i inna odpowiedzialność. Jeżeli założymy, że głównym
celem jest realizacja 15 art. Konstytucji, te kompetencje muszą być
przekazywane w sposób właściwy. Drugi element, który dotykał to kontrola
jednostek podległych staroście. W ustawie jest zapewnienie, że bezpośrednio
podległe staroście będzie kontrolował nie ten sam organ. Rola wojewody została
wzmocniona, ponieważ tryb powoływania i odwoływania jest w ustawie
zaznaczony, w tych
elementach za zgodą wojewody. Szczególnie dużo elementów przekazania
kompetencji i zadań w tej ustawie jest dla samorządu województwa, mniej dla
powiatu i mniej dla gminy.
Radny
Ryszard Barański zwrócił się z
następującymi pytaniami do Pana
Senatora: czy reforma samorządowa będzie kontynuowana, w sensie takim, że
mniejsze gminy będą łączone ? co ze starostwami, czy takie małe jak ząbkowickie
będą likwidowane ? Interesuje mnie co z Inspektorem Nadzoru Budowlanego, gdyż
oni wolą być na swoim niż na garnuszku Starostwa
Senator
Stanisław Jurcewicz: wyjaśnił, iż nie ma
takiego projektu o zmianie podziału terytorialnego jeżeli chodzi o jednostki
samorządu rozumiane jako regiony. Chcę przypomnieć, że w trakcie prac nad
ustawą o podziale z 49 województw na obecne 16 była inna propozycja, było 8.
Niestety nie przyjęto tego punktu widzenia. Aby przeprowadzić zmiany terytorialne
muszą być spełnione kluczowe warunki, takie jak zgoda społeczna oraz możliwość
komunikacji.
Nie
ma projektu o łączeniu powiatu, nie toczą się prace. Natomiast toczą się prace
jak wspomniałem wcześniej nad zmianą ustawy o finansach publicznych. I tutaj
myślę, te mniejsze gminy, powiaty mają szansę.
Dodał, iż
w tej chwili trwają pracę nad ustawą o
metropoliach.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
ogłosił przerwę na czas odbycia się Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.
Po
przerwie wznowiono obrady.
Ad. pkt. 6
Podjęcie uchwał
.
w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego
Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009 -
2011.
Danuta Wyskwarska Inspektor w Wydziale Rozwoju
Lokalnego i Promocji przedstawiła projekt uchwały w sprawie
Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009 -
2011 (projekt
stanowi załącznik do protokołu)
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu.
Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu: poinformowała,
iż uchwała otrzymała pozytywną opinię.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję nad zaprezentowanym projektem
uchwały.
Radny Ryszard Barański: wyraził
swoje zdanie odnośnie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego. Przeglądając WPI
to niczego się nie można w nim doszukać. Radny przeanalizował WPI z lat
poprzednich. WPI na 2007 zakładał wydatkowanie w wysokości 12 029 000
zł. Z kolei w budżecie na 2008 WPI założyliśmy, że w 2009 wykonany
24 110 000 zł., w roku 2009 - 13 226 000 zł.
W
roku 2007 zaplanowaliśmy na 2010 - nic, ale w 2008 na 2010 rok zaplanowaliśmy,
że przerobimy 19 980 000 zł. a w tym roku z kolei na 2010 rok
41 218 500 zł a na 2011 rok 31 000 000 zł.
W 2007 roku Wieloletni Program
Inwestycyjny zakładał, iż na 2008 rok zostanie wydatkowane 15 000 430
zł. Zaś w 2008 zaplanowaliśmy, że wydatkujemy 5 235 000 zł. Skąd
takie różnice Panie Burmistrzu ?
Nie można oszukiwać nas radnych a tym
bardziej wyborców. Wszystko się planuje powinno być realne. Plan to jest
wirtualna rzeczywistość, to koncert pobożnych życzeń, a gdzie są pieniądze z
Unii Europejskiej ? według radnego nie jest możliwe wykonanie programu. Planu
muszą być realne.
Radna Ewa Figzał
zwróciła się z pytaniem do Burmistrza, czy na jakieś zadania zawarte w WPI
zostały złożone już wnioski ?
Danuta Wyskwarska Inspektor w Wydziale
RLP:
Zwróciła
uwagę iż, WPI zostało źle podsumowano, powinno być 12 996 000 zł.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz:
odniósł się do wypowiedzi poprzedników. Wieloletni Program Inwestycyjny jest
dokumentem, który ma wymiar strategiczny. Nie jest projekt czy plan wydatków i
dochodów. To jest dokument w którym samorząd gminy, powiatu, województwa,
wyraża pewną wolę, kierunek przewidywanych działań. To właśnie WPI pozwala na
staranie się o środki zewnętrzne. Jednoroczny budżet nie jest w stanie pomieścić
wszystkich inwestycji.
Jeżeli chodzi o pozyskiwanie środków to
Fundusz Spójności oraz Program Rozwoju Obszarów Wiejskich to są te źródła finansowania
zewnętrznego, na które najbardziej liczymy w roku bieżącym.
Radna Ewa Figzał: ponownie
poruszyła temat analizy Wieloletniego Programu Inwestycyjnego. Inne gminy
pozyskują więcej środków zewnętrznych. Według radnej kwota 123 382 zł.
oprócz funduszy pozyskanych na ORLIKA jest kwotą bardzo małą.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz:
zauważył, iż tegoroczny budżet również zakłada pozyskanie funduszy zewnętrznych:
dotacje na przebudowę dróg i
chodników przez powiat, 400 tys. zł. na współudział
w finansowaniu obwodnicy.
Podał
również przykład WPI Dolnego Śląska, które jest hipernierealne. Zakładało one,
iż "mała obwodnica" Ząbkowic Śląskich będzie kosztowała 6 mln. zł., urealniono
ją do 21 mln. zł. Inwestycja ta już ruszyła, chociaż tego nie widać.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik: poinformował, iż Urząd Marszałkowski od 2 do 27 lutego
będzie przyjmował wnioski.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik:
w
związku z brakiem pytań oddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie
Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2009 - 2011.
Głosowanie:
19
głosów "za"
2
głosy "przeciw"
Uchwała Nr I/1/2009 w sprawie
Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009 -
2011 została przyjęta przez Radnych.
Bożena Kurczyna Skarbnik Gminy Ząbkowice Śląskie
przedstawiła projekt uchwały w sprawie budżetu
Miasta i Gminy na 2009 rok. (projekt budżetu stanowi załącznik do protokołu).
Burmistrz Krzysztof Kotowicz:
Panie
Przewodniczący,
Panie i Panowie Radni Rady Miejskiej,
Szanowni Państwo,
W kilka dni po zaprzysiężeniu
44. prezydenta Stanów Zjednoczonych Ameryki trudno jest wygłosić porywające
przemówienie i daleko mi do oratorskiego talentu Baracka Obamy. Mam jeszcze
inne powody do tremy. W tej bowiem sali ponad dwa lata temu składałem
ślubowanie jako nowy burmistrz Ząbkowic Śląskich i deklarowałem, iż będę jak
najrzetelniej i z całą moją wiedzą i wszystkimi umiejętnościami troszczył się o
dobro Ząbkowic Śląskich - całej naszej Gminy. Kilka miesięcy później, w tej
samej sali, po raz jedyny w historii Samorządu Ząbkowic Śląskich jednogłośnie
został uchwalony nasz budżet. Jak będzie dzisiaj, gdy po raz trzeci w piątej
kadencji Samorządu Ząbkowic Śląskich zwracam się do Rady Miejskiej z prośbą o
uchwalenie budżetu Gminy?
Tym razem przedstawiam
wniosek o przyjęcie planu dochodów i wydatków na rok 2009, który jest
przedostatnim rokiem naszej wspólnej kadencji. Na wstępie więc podziękuję Panu
Przewodniczącemu Andrzejowi Dominikowi za stałą gotowość współpracy i
przychylność przy ustalaniu napiętego w czasie harmonogramu prac nad
tegorocznym budżetem.
Jak wiadomo, dokument ten, po raz pierwszy przedstawiony Państwu w pierwszej
połowie listopada 2008 r. uległ ewolucjom wynikającym zarówno z mojej
inicjatywy, jak i dzięki uwzględnieniu wniosków zgłoszonych przez poszczególne
komisje resortowe Rady Miejskiej, które jako autopoprawki nie musiały być
poddawane procedurze głosowania. Oznacza to - w moim przekonaniu - iż dzisiaj
rozpatrzycie Państwo projekt uchwały w sprawie budżetu na rok 2009 będący
wspólnym dziełem organu stanowiącego i organu wykonawczego samorządu gminnego.
I nie jest to dokument zapewniający spokój czy beztroskę. Ten dokument budzi
napięcie, emocje, a nawet niepokój. Ten dokument nie jest nudny. Jest pełen
śmiałych wizji i ma wzbudzać nadzieję na pomyślny rozwój Ząbkowic Śląskich.
Gdyby był nudny i beznadziejny, nie byłby wart naszego wspólnego
zaangażowania.
W tym właśnie duchu chciałbym omawiać projekt uchwały odczytany przed chwilą
przez Panią Bożenę Kurczynę - skarbnika Gminy, z którą do ostatniej chwili
pracowaliśmy wspólnie nad poszczególnymi zapisami, które wcześniej były
drobiazgowo, w otwartym i szczerym dialogu konsultowane podczas posiedzeń
komisji, a szczególnie wielokrotnych posiedzeń Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu, której przewodniczyła Pani Ewa Figzał. Chcę w tym miejscu obu Paniom
podziękować za zaangażowanie w te żmudne prace i życzliwość okazywaną na każdym
ich etapie. Nawet dzisiaj, podczas posiedzenia Komisji mieliśmy odmienne zdania
o wnioskach w ostatniej chwili zgłaszanych przy opiniowaniu uchwały budżetowej,
ale te różnice nie przeczą wspólnemu szukaniu dobra całych Ząbkowic
Śląskich.
Mówiąc o szacowanych dochodach i planowanych wydatkach Gminy Ząbkowice Śląskie
na rok 2009 pozwolę sobie skonfrontować je z analogicznymi pozycjami w budżecie
przyjętym na rok 2006, o który poniekąd "zahacza" nasza kadencja. Proszę też
wybaczyć, iż będę zaokrąglał kwoty, aby wszyscy słuchacze mieli pogląd na pewne
tendencje mające miejsce w obszarze finansów publicznych naszej Gminy, co w
przypadku cytowania szczegółowych kwot stałoby się nieprzystępne.
Szacowane na rok 2009 dochody mają wynieść ponad: 49 000 000 zł, co w
stosunku do 2006 r. oznacza wzrost o ok. 33%. Taka progresja dochodów i
świadomość, iż nie było roku w tej kadencji, który zamknąłby się wpływem
poniżej 100% szacowanych kwot, stały u podstaw zaplanowania odważnego,
powiedziałbym nawet ryzykownego, pułapu wydatków publicznych. Nawet
towarzyszący nam od roku kontekst globalnego kryzysu gospodarczego, który w
zasadzie jest zapaścią systemu bankowego, który stracił zdolność do
kredytowania sektora prywatnego, nie jest tu przeszkodą w tej budżetowej
brawurze. To właśnie sektor publiczny winien w tak skomplikowanych uwarunkowaniach
wykazywać aktywność, aby zapobiegać zjawiskom charakteryzującym recesję, a więc
upadłość firm i wynikającemu z nich wzrostowi bezrobocia. Samorząd Ząbkowic
Śląskich generując w minionych latach rosnący poziom zleceń finansowanych z
budżetu, obdzielił poprzez procedury zamówień publicznych znaczącymi kwotami
wielu przedsiębiorców zarejestrowanych w Ząbkowicach Śląskich. Byliśmy też
największym pracodawcą na terenie Gminy. Obie tendencje chcielibyśmy zachować
dzięki planowanym na rok 2009 wydatkom budżetowym.
Muszę teraz przejść do kwestii wzbudzających we mnie przykre wrażenia. Trzeba
bowiem powiedzieć stanowczo i bardzo wyraźnie, iż oszacowane dochody na rok
2009 mogłyby być znacząco wyższe. Podkreślam - znacząco wyższe! "Zamrożenie"
uchwały braszowickiej pozbawia nas podstaw do przewidywania stałego dochodu z
tytułu opłaty eksploatacyjnej, która wpłynęłaby do budżetu w przypadku
rozpoczęcia działalności wydobywczej na terenie objętym zmianami miejscowymi w planie przestrzennym dla
części miejscowości Braszowice. Nie wpłynie również ani złotówka z tytułu
podatku od nieruchomości. Potrzebujący milionowych kwot budżet Gminy nie
zostanie też zasilony pieniędzmi z tytułu sprzedaży nieruchomości,
która w procedurze przetargowej dałaby bez wątpliwości kwotę porównywalną np.
do wydatków na całą gminną oświatę lub pokrywającą np. pełny koszt budowy
krytego basenu. Nie wspomnę szerzej o miejscach pracy i potencjalnym udziale
finansowym przedsiębiorcy w życiu społeczności Braszowic czy całej Gminy.
Ubolewam nad tym i mam nadzieję, że mimo prób zablokowania tego projektu,
zostanie on jeszcze w tej kadencji zrealizowany z pożytkiem dla całej Gminy.
Oświadczam przy tym, iż rozumiem obawy o uciążliwość tego typu działalności i
szanuję te głosy, ale nie godzę się na dewastowanie dobra publicznego, jakim
jest budżet w imię nieuzasadnionej podejrzliwości i stawianie bezpodstawnych
zarzutów w imię partykularnego interesu. Nie było, nie ma i nie będzie mojej
zgody na burzenie wizerunku Gminy dla osiągania doraźnych osobistych celów jest
nieprzyzwoitością. I szkodzi w sposób wymierny naszej społeczności.
Pomiędzy dochodami a wydatkami jest nielubiane, a nawet budzące niepokój
zjawisko określane mianem "deficytu budżetowego". To nie jest "dziura
budżetowa", o której ostatnio głośno w odniesieniu do niektórych
ministerstw w Warszawie. To nie to, co dzieje się w ministerstwie obrony
narodowej czy ministerstwie spraw wewnętrznych, ministerstwie zdrowia czy
edukacji lub ministerstwie sprawiedliwości. To jest luka finansowa, której
uzupełnienie jest prawnie dopuszczalne. Mimo wielkości nie stanowi ona
zagrożenia dla stabilności finansów publicznych naszej Gminy. Co więcej, może
stanowić impuls dla przedsiębiorców z terenu naszej Gminy, o ile zechcą podjąć
udział w procedurach zamówień publicznych, jakie będziemy mogli ogłaszać
już wkrótce po uchwaleniu budżetu. W roku 2006 zakładany deficyt budżetowy
wynosił nieco ponad: 4 100 000 zł. Rok później planowaliśmy tę różnicę
na poziomie ponad: 6 700 000 zł. Przy uchwalaniu budżetu na miniony rok,
deficyt planowaliśmy na kwotę ponad: 6 800 000 zł. W tym roku mowa jest
o różnicy między dochodami a wydatkami w wysokości ponad 12 500 000 zł.
Uzupełnieniem tych - być może "porażających" - kwot jest jeszcze jeden zapisany
w poszczególnych rocznikach parametr budżetowy. Otóż zakładany koszt obsługi
długu publicznego (zapisany w dziale 757) w kolejnych latach wynosił: w roku
2006 - prawie: 700 000 zł, w roku 2007 - 675 000 zł, w roku 2008
- ponad 1 300 000 zł, zaś zakładany na rok 2009 opiewa na ponad: 1
500 000 zł. Musimy jednak wziąć pod uwagę, iż gwarancja udzielona przez
Gminę spółce "Delfin" trzy lata temu wynosiła tylko trochę ponad: 300 000 zł,
a od dwóch lat wynosi: znacznie ponad: 900 000 zł. Spółka jednak nie
tylko, że terminowo wywiązuje się ze zobowiązań związanych z budową
oczyszczalni ścieków przy ul. Rzecznej, ale pod koniec ubiegłego roku
uzyskała od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska umorzenie 50% pożyczki pod
warunkiem konwersji umorzonej kwoty ponad: 4 000 000 zł na inwestycje
związane z gospodarką wodno-kanalizacyjną prowadzoną przez tę Spółkę.
Inwestycje te będą sukcesywnie realizowane przez najbliższe cztery
lata.
Przypomnę jeszcze, iż ustalony w ustawie o finansach publicznych próg
ostrożnościowy określający maksymalny dopuszczalny stan zadłużenia gmin
wskazuje na poziom 60%. W przypadku naszej Gminy, w kontekście szacowanego
wyniku finansowego za rok 2008 oraz szacowanego maksymalnego wyczerpania pułapów
kredytowania założonych w projekcie a rok 2009, nie powinien przekroczyć
poziomu 38,99%. Jest więc dostatecznie daleko od progu ryzyka. Podobnie jest z
udziałem kosztów obsługi długu publicznego w ogólnej puli wydatków, gdzie próg
ostrożności owy ustawodawca ustalił na "kresce" 15%. W naszym przypadku, znów z
uwzględnieniem wspomnianych przed chwilą wskaźników, nie przekroczymy pułapu
5,7%. A więc znów jesteśmy w wystarczającym dystansie do granic, powyżej
których płynność finansowa i autonomia budżetowa Gminy byłyby zagrożone. Nie
należy zatem nikogo straszyć "wariantem kłodzkim", czyli opowiadaniem o tym, co
stało się w Powiecie Kłodzkim, gdzie doszło do odmowy banków w kwestii
udzielania kredytów na pokrycie bieżącego deficytu.
Po tych ogólnych uwagach na temat dochodów i deficytu budżetowego (bo przecież
ich szczegółowe omówienie jest Państwu doskonale znane), przejdę do tzw.
"strony wydatkowej", która w oczywisty sposób budzi o wiele większe
zainteresowanie i niewątpliwie spore emocje.
Wydatki budżetowe na rok 2009 założono w wysokości: 61 536 469 zł, co
stanowi 131,8 % przewidywanego wykonania roku 2008. Z kolei w stosunku do roku
2006 jest to 148,78 faktycznego wykonania wydatków tego roku. W ogólnej
kwocie planowanych wydatków stanowią: wydatki bieżące: 45 090 469 zł
(73,3% ogółu kosztów ponoszonych przez budżet)
i wydatki majątkowe: 16 446
000 zł (26,7% ogółu kosztów ponoszonych przez budżet). W roku 2006 udział
wydatków majątkowych w ogólnej kwocie wydatków publicznych wynosił 12,5% - mamy
zatem wyraźnie korzystniejsze proporcje pomiędzy tym, co w uproszczeniu określa
się "konsumpcją", a tym, co stanowi "budowanie". Oceniam osobiście to zjawisko
pozytywnie. Te dane kwotowe i procentowe nie są średnią statystyczną, zatem
oddają rzeczywisty obraz naszego Samorządu.
Idąc tropem tzw. działów klasyfikacji budżetowej omówię teraz najistotniejsze
pozycje, zwracając Państwa uwagę nie tylko na porównania z rokiem 2006, ale
przede wszystkim na planowane do realizacji w roku 2009 zadania inwestycyjne.
W dziale 010 na "I etap rozbudowy gminnej sieci kanalizacyjnej aglomeracji
Ząbkowice Śl., Olbrachcice, Tarnów, Bobolice" zamierzamy wydać: 950 000 zł.
W stosunku do roku 2006 nakłady na ten cel rosną o prawie 138%. Poza wspomnianą
kwotą jest już włączenie Bobolic do systemu kanalizacji sanitarnej, na co
przekazaliśmy pod koniec 2008 r. kwotę 500 000 zł. Trwają bardzo
intensywne prace nad udziałem naszej Gminy w środkach Funduszu Spójności oraz
Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich, które dzięki tak zapisanej gwarancji
budżetowej stwarzają szanse pozyskania środków unijnych na to zadanie. W tym
zakresie jestem bardzo wdzięczny Panu Marcinowi Gwoździowi - Prezesowi Zarządu
Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "Delfin" za merytoryczne
zaangażowanie we wspomniane wyżej działania.
Teraz z kolei ważna wiadomość, na której treść proszę zwrócić szczególną uwagę.
Dzisiaj bowiem, za chwilę niemal, Rada Miejska rozpatrzy nie tylko w ramach
uchwały budżetowej, ale i w odrębnym dokumencie mój wniosek o dokapitalizowanie
spółki "Delfin" dodatkową kwotą: 600 000 zł na uzbrojenie nieruchomości
znajdującej się w zarządzie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest
Park" w okolicy ul. Kamienieckiej. Umożliwi to podpisanie przeze mnie jeszcze
dzisiaj umowy trójstronnej pomiędzy Gminą Ząbkowice Śląskie, "Invest Parkiem"
oraz inwestorem, który zdecydował się na ulokowanie swojego przedsięwzięcia
biznesowego w naszym mieście. To jest nowa wiadomość i naprawdę ważna
wiadomość. Strefa ekonomiczna w Ząbkowicach Śląskich przestanie być oczekiwanym
pomysłem czy wyborczym sztandarem. Zacznie jeszcze w tym roku być realnym, bo
wartym kilkanaście milionów złotych, zjawiskiem. W przyszłym roku inwestor
wygeneruje miejsca pracy oraz rynek zbytu dla sektora rolniczego z terenu
większego, niż nasza Gmina. Decyzja leży w tej chwili po stronie Pań i Panów
radnych. Wielomiesięczne rozmowy, negocjacje i lobbing na rzecz Ząbkowic
Śląskich przyniósł efekt. Nie tylko inwestorzy z branży handlowej budujący kolejne
markety w mieście, ale i inwestor z branży produkcyjnej zasilą potencjał
gospodarczy Gminy, co w bliższej i
dalszej perspektywie będzie tylko sprzyjać jej Mieszkańcom. Za dotychczasową
współpracę w tej ważnej kwestii chcę podziękować Pani Monice Oleksyszyn -
kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji, która uczestniczyła w
negocjacjach, zna szczegóły uzgodnień, ale tak jak ja, ze względu na
obowiązującą nas klauzulę poufności, nie może podzielić się z Państwem swoją
wiedzą. Wielu rad udzielał mi Pan Zdzisław Burnat - wiceprzewodniczący Rady
Miejskiej i były wiceburmistrz Ząbkowic Śląskich, którego praktyczna wiedza i
konstruktywizm były mi bardzo pomocne.
Dział 600 to przede wszystkim drogownictwo. Ogółem na zadania drogowe zamierzamy
wydać w bieżącym roku potężne środki. To jest bowiem kwota: 8 105 000 zł,
co oznacza wzrost wydatków o prawie 637% w porównaniu z rokiem 2006. Plasuje to
drogi na trzeciej pozycji (po oświacie i pomocy społecznej) w "rankingu"
wydatków publicznych naszej Gminy. Jeśli dodać do tego ponad: 1 285 000 zł zabezpieczonych
w uchwale o wydatkach niewygasających również na zadania drogowe, to mamy
naprawdę rekordowe od 1990 r. nakłady na drogi gminne oraz nasz udział w
przedsięwzięciach realizowanych na drogach powiatowych i wojewódzkich na
poziomie ponad: 9 390 000 zł. W obrębie prac budowlanych znajdą się lub
już są ulice: Krzywa, Ziębicka, Poprzeczna, Bolesława Chrobrego, Juliusza
Słowackiego, Świętego Wojciecha, Ciasna, Pogodna, Zacisze, Grunwaldzka,
Kolejowa, Daleka, Spokojna, Modrzewiowa, Jodłowa i Świerkowa. Zostaną zakupione
i zamontowane nowe wiaty przystankowe, na co zaplanowano: 100 000 zł.
Priorytetowo zostaną potraktowane w tej dziedzinie: Strąkowa, Stolec oraz ul.
Powstańców Warszawy (gdzie na co dzień z przewozów szkolnych korzystają setki
dziewcząt i chłopców). W ramach wymienionej kwoty jest partycypacja Gminy w
inwestycjach Zarządu Powiatu Ząbkowickiego, gdzie nasz wkład w wysokości: 400
000 zł sprawi, że na drogach powiatowych w granicach naszej Gminy będą
zrealizowane zadania za: 800 000 zł. Brane tu są pod uwagę: dokończenie
budowy chodnika wraz z murem oporowym w Bobolicach, kontynuacja budowy chodnika
w Stolcu, budowa chodnika w Braszowicach i Zwróconej, nowe nawierzchnie dróg w
Tarnowie, Braszowicach, Zwróconej i ul. Powstańców Warszawskich. Ostateczny
wybór zostanie dokonany w porozumieniu władzami Powiatu Ząbkowickiego i
sołtysami poszczególnych wsi. Niebotycznie więcej znaczy fakt zaangażowania
kolejnych: 400 000 zł jako dotacji na wykonanie dokumentacji
projektowo-kosztorysowej tzw. "małej obwodnicy" Ząbkowic Śląskich, na którą
Zarząd Województwa Dolnośląskiego zdecydował się wydać ok. 21 000 000 zł.
Odciążenie tranzytowych dzisiaj ulic: Kamienieckiej i Kłodzkiej od nadmiernego
transportu towarowego nastąpi wprawdzie nie w tym roku, ale perspektywa tej
potrzebnej inwestycji jest już realna i przestaje być wyborczą obietnicą. Co
więcej, w kontekście potrzeb komunikacyjnych aktywowanej - jak już wspomniałem
- Ząbkowickiej Podstrefy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, budowa
łącznika dróg wojewódzkich 382 i 385 z drogą krajową nr 8 ma kolosalne
znaczenie dla wzmocnienia oferty inwestycyjnej Ząbkowic Śląskich, a nawet
Powiatu Ząbkowickiego. Za wszystkie wymienione wyżej projekty drogowe i
koncepcje montażu finansowego dla ich realizacji dziękuję mojemu zastępcy
Ireneuszowi Woźniakowskiemu oraz Panu Wojciechowi Jankowskiemu - kierownikowi
Wydziału Infrastruktury Komunalnej. Bez inwencji i dyspozycyjności obu Panów
oczekiwania Ząbkowiczan czekałyby na spełnienie dłużej.
W zakresie działu 700 najpoważniejszy wydatek to: 500 000 zł, które
wniesiemy jako udział Gminy do Towarzystwa Budownictwa Społecznego w związku z
zaplanowaną na ten rok budową kolejnego bloku mieszkalnego na Osiedlu Letnim.
Nad tym zadaniem czuwa Pan Piotr Szymański - prezes Zarządu TBS, za co dziękuję
osobiście. Mamy też zabezpieczone: 200 000 zł na wkład Gminy w remonty
budynków mieszkalnych, jakie planują wykonać wspólnoty mieszkaniowe. Nad tym
obszarem skutecznie czuwa Pan Zbigniew Biernacki - prezes spółki Nieruchomości
Ząbkowickie "Powiernik", któremu dziękuję za tę pracę dla Ząbkowic Śląskich.
Powołując ten nowy podmiot gospodarczy nie tylko uwolniliśmy Gminę od
konieczności dotowania zakładu budżetowego. Jednocześnie stworzyliśmy mechanizm
do absorpcji ponad 1 400 000 euro, jakie naszej Gminie przypadają w
latach 2009 - 2013 z tytułu wsparcia dla realizacji lokalnego programu
rewitalizacji.
Kolejny dział klasyfikacji budżetowej o numerze 710 to przede wszystkim: 680
000 zł na sfinansowanie opracowania zmian w studium oraz opracowanie planu
zagospodarowania przestrzennego dla obszaru miejscowości: Bobolice, Zwrócona,
Kluczowa, Brodziszów, Sulisławice, Szklary. Ponadto w tej kwocie ujęty jest
plan zagospodarowania przestrzennego dla miasta Ząbkowice Śląskie, pozostałe
obszary wiejskie oraz opracowanie planów urządzeń rolnych. Nad tym zakresem zadań
czuwa Pani Grażyna Grzeszczak - kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej,
której jestem wdzięczny za tę żmudną pracę. W porównaniu z rokiem 2006 wydatki
na planowanie przestrzenne w naszej Gminie rosną o ponad 353%. Ta liczba mówi
sama za siebie, a to nie koniec absolutnie pilnych i niezbędnych wydatków w tej
dziedzinie. W tym dziale mamy też zapis o kwocie: 150 000 zł na
kontynuację rewaloryzacji zabytkowego cmentarza przy ul. 1 Maja. Opracowane już
w roku ubiegłym dokumentacje pozwolą w roku bieżącym wykonać pierwsze prace, z
których najważniejsze jest oświetlenie nekropolii. Światło bowiem zniechęca
wandali i osoby nie szanujące powagi miejsca do traktowania cmentarza w sposób
niegodny.
Dział 750 był i jest zawsze przedmiotem szczególnego oglądu opinii publicznej,
albowiem administracja publiczna ma służyć obiektywnej, rzetelnej i sprawnej
obsłudze mieszkańców i gości naszej Gminy. I najlepiej, aby koszt jej
funkcjonowania malał, a idealnie byłoby, gdyby nic nie kosztowała. To utopia.
Brak nakładów na unowocześnianie administracji, podraża jej koszty. Na całość
wydatków w tym zakresie składa się kwota: 5 971 580 zł. Wbrew pozorom
wzrost kosztów funkcjonowania administracji gminnej nie jest jednakże zbyt duży,
co chyba odpowiada ogólnie wyrażanym nastrojom społecznym. Wzrost ten wynosi
ok. 57% licząc od roku 2006, co przy liczonych w setkach procentów wzrostach w
innych działach nie powinno niepokoić. I co mogłem zrobić poza życzeniem im
sukcesu w nowym miejscu pracy? A przecież wstrzymywana od
wielu lat modernizacja siedziby Urzędu Miejskiego, wyposażenie miejsc obsługi
petentów, a szczególnie informatyzacja pochłaniają znaczące środki, które w
roku 2009 wyniosą ok.: 600 000 zł. Nie możemy w tym miejscu nie wspomnieć o
rynku pracy dotyczącym pracowników samorządowych. W ubiegłym roku straciliśmy
dwóch dobrych pracowników, gdyż otrzymali lepsze od strony płacowej propozycje.
I mimo konkursów nie możemy znaleźć następców. Bardzo wiele zaangażowania i
inicjatywy w zakresie funkcjonowania administracji samorządowej już od ponad
dwóch lat wykazuje Pani Iwona Aibin - sekretarz Gminy. Jestem Pani Sekretarz
wdzięczny za tę pracę i serce w nią wkładane, bo sam ponad 10 lat temu pełniłem
tę zaszczytną dla mnie funkcję. Dzięki temu rozumiem i czuję wartość tej pracy.
Obradujemy dzisiaj w gościnnych przestrzeniach Starostwa Powiatowego, które też
przygotowuje się do unowocześnienia swojego gmachu w nowej lokalizacji. My
remontujemy i uzbrajamy budynek przy ul. 1 Maja nie przerywając normalnej
obsługi petentów, a sala konferencyjna, gdzie zbieracie się Państwo na swoich
posiedzeniach za dwa miesiące będzie spełniać wszelkie wymogi ergonomii i
estetyki.
Kolejny ważny obszar wydatków publicznych to dział 754, czyli bezpieczeństwo
publiczne i ochrona przeciwpożarowa. Tu zarezerwowana została kwota: 1 346
063 zł, co w porównaniu z rokiem 2006 stanowi wzrost o 306%. Mamy na
względzie przede wszystkim absolutnie niezbędną budowę remizy Ochotniczej
Straży Pożarnej w Tarnowie za: 300 000 zł. Ogromna ilość - niekiedy
dramatycznych - zdarzeń drogowych oraz pożarów (ostatni mieliśmy zaledwie kilka
dni temu w Rynku) wskazują na bezdyskusyjną konieczność zapewnienia formacjom
ochotniczym i zawodowym Straży Pożarnej optymalnych warunków działania. W tej
dziedzinie pełną dyspozycyjność w strukturach Urzędu Miejskiego wykazuje Pan
Rafał Kozak z Wydziału Spraw Obywatelskich i Przedsiębiorczości, który - gdy
jest to potrzebne - budzi mnie w środku nocy i wspomaga mnie w zarządzaniu
kryzysowym. Moim doradcą w tej dziedzinie jest radny Marek Ciapka. Obu Panom
dziękuję za wsparcie i inicjatywy. Mówiąc o strażakach pożarnych muszę
podzielić się jeszcze jedną refleksją, która przychodzi mi na myśl choćby po
ostatnim pożarze w Rynku. Trzeba być bohaterem, aby niezależnie od pory dnia
czy nocy od warunków atmosferycznych natychmiast dotrzeć do miejsca ludzkich
dramatów i nieść pomoc często w bardzo stresujących okolicznościach. To jest
bohaterstwo naszych czasów. W Tarnowie, Braszowicach, Stolcu i Sieroszowie, czyli tam gdzie mamy drużyny
Ochotniczych Straży Pożarnych, mieszkają bohaterowie. To trzeba dobitnie
powiedzieć. Powiedzieć z wielkim szacunkiem!
Drugi obszar związany z bezpieczeństwem publicznym to zakup i instalacja systemu wizyjnego monitoringu
miejskiego. Na tym polu wdzięczność należy się Panu Ryszardowi Sobali -
komendantowi Straży Miejskiej. Dziękuję Panu Ryszardowi Barańskiemu, który jako
przewodniczący Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego z przychylnością odnosił się do
wzmacniania naszej Straży Miejskiej. Trzeba zaznaczyć, że po już w pełni
zmonitorowanych wszystkich szkołach i objętych monitoringiem obiektach
sportowych zarządzanych przez Ośrodek Sportu i Rekreacji, czas na centrum
miasta. Na ten cel chcemy wydać: 350 000 zł. Nic tak nie działa
prewencyjnie jak świadomość, że jest się po prostu widzianym, a co za tym idzie
żaden czyn łamiący prawo nie ujdzie "na sucho". Zdecydowane ograniczenie sytuacji
zagrażających bezpieczeństwu uczniów w szkołach musi znaleźć kontynuację w eliminowaniu patologii
i przestępczości w miejscach publicznych. Na to nie można żałować nakładów i
zapowiadany od początku kadencji monitoring konstruowany tak, aby można go było
co roku sukcesywnie rozbudowywać, stanie się wreszcie faktem. Do tego jeszcze
dochodzi: 150 000 zł, jakie zamierzamy wydać na zakup fotoradaru
mobilnego, który znajdzie się w dyspozycji Straży Miejskiej i stanie się
instrumentem karania piratów drogowych. Co do tego nikt chyba nie ma
wątpliwości, bo przecież potrzeba bezpieczeństwa na drogach nie jest
dyskutowana.
A teraz dział 801, który od 2006 r., ale też w latach wcześniejszych, utrzymuje
bezwzględnie niezagrożoną pierwszą pozycję w rankingu wydatków publicznych
ząbkowickiego Samorządu. 21 121 275 zł to wprawdzie tylko ok. 25% wzrost
w stosunku do planu z roku 2006, ale prawie 1/3 ogółu kosztów, jakie ponosi
Gmina. Są to jednak koszty niezwykłe. Powszechnie traktuje się oświatę, a więc:
gimnazja, szkoły i przedszkola jako "konsumpcję", o czym napomknąłem na
wstępie. Według mnie i wiem, że nie jestem odosobniony w tym przeświadczeniu,
oświata to lokata i to lokata wieloletnia. Angażujemy bowiem olbrzymią kwotę w
wychowanie i edukację setek dziewcząt i chłopców - najmłodszych Ząbkowiczan,
choć, wynagrodzenia nauczycieli i pracowników obsługi oraz stan wszystkich
placówek oświatowych, pozostawiają wiele do życzenia. Płace nauczycieli podnosi
rząd, ale wypłacają je gminy i powiaty. W tym roku finansować będziemy różne
inwestycje w: Szkole Podstawowej nr 1, 2 i 3, w Stolcu, Zwróconej i
Braszowicach - czyli we wszystkich podstawówkach. Przewidywane są skromne
wprawdzie, ale niezbędne prace remontowe w obiekcie przedszkolnym w Braszowicach
i Publicznym Gimnazjum nr 2 (gdzie zresztą już trwają remonty zapadających się
podłóg w salach lekcyjnych). Poza wspomnianą kwotą umieściliśmy w rezerwach
celowych ponad: 600 000 zł na ewentualne wspomaganie instytucji
edukacyjnych zarówno w zakresie płac, jak i remontów. Dobrymi i skutecznymi
adwokatami w tych dziedzinach są wszyscy dyrektorzy szkół i przedszkoli, którym
z tego miejsca dziękuję za te nieustanne starania o każdą z placówek.
Szczególnie jednak dziękuję Panu Andrzejowi Rabie - dyrektorowi Gimnazjum
Publicznego nr 1, Paniom: Bogusławie Rabie - dyrektor Tysiąclatki, Joannie
Tofel - dyrektor Szkoły w Zwróconej, Anecie Jaremie - dyrektor Przedszkola nr 2
i Beacie Mrozek - dyrektor Przedszkola nr 1 oraz Panom: Jarosławowi Machnikowi
- dyrektorowi Dwójki i Andrzejowi Popławskiemu - dyrektorowi Jedynki.
Niewątpliwym wzmocnieniem głosu wszystkich dyrektorów jest Pani Maria Pater -
kierownik przekształconego niedawno Wydziału Edukacji. Pani kierownik
potrafi o 7:35 rano przyjść do mnie i zapytać "co by tu dzisiaj zrobić dla
szkół?" Zatroskanie stanem oświaty w naszej Gminie nieustannie wykazuje Pani
radna Irena Szewczyk - przewodnicząca Komisji Oświaty, której osobiście jestem
wdzięczny za bezinteresowne doradztwo w tej najważniejszej dziedzinie życia
społeczności Ząbkowiczan.
Na wydatki działu 851 składają się przede wszystkim dotacje dla stowarzyszeń
realizujących zadania publiczne z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi.
Ogółem na ten rok przewidzieliśmy w dziale ochrona zdrowia kwotę: 390 000 zł,
co oznacza w stosunku do roku 2006 prawie 4-krotny wzrost nakładów. W Urzędzie
Miejskim tymi sprawami zajmuje się bardzo dyskretnie i pracowicie Pani Anna
Marcinków z Wydziału Edukacji, za co jestem jej wdzięczny. Dziękuję też Pani
radnej Jolancie Mitrędze za merytoryczne prace Komisji Zdrowia i Opieki
Społecznej, której Pani radna jest przewodniczącą. Komisja ta pracowała także
nad kolejnym działem klasyfikacji budżetowej.
Pomoc społeczna, czyli dział 852, od 2006 r. utrzymuje się stale na drugiej
pozycji wśród wszystkich wydatków naszego Samorządu. Wzrost wydatków na tę
niezwykle wrażliwy społecznie obszar jest nieznaczny w ostatnich latach, ale
też coroczne raporty o wykonaniu budżetu przez Ośrodek Pomocy Społecznej
świadczą, iż skala potrzeb nie uległa jakiemuś drastycznemu zwiększeniu. W roku
2009 na pomoc społeczną wydać planujemy ponad: 9 000 000 zł. Na ręce
Pani Izabeli Lisowskiej - kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej składam
podziękowanie wszystkim paniom pracującym na rzecz osób potrzebujących
materialnego wsparcia. Słowa wdzięczności adresuję szczególnie ku Pani radnej
Danucie Wojtaczce, która nie tylko przy uchwalaniu kolejnych budżetów odważnie
artykułuje potrzebę zapewnienia środków na realizację różnych zadań z zakresu
pomocy społecznej. Na jednym z ostatnich posiedzeń Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu stwierdziła, że pieniędzy na pomoc społeczną jest za
mało. Gdy z Panią skarbnik znaleźliśmy jeszcze nieco pieniędzy, Pani radna znów
stwierdziła, że jeszcze jest za mało. I dołożyliśmy już wszystko, co mogliśmy.
I dzisiaj w budżecie jest to zapisane.
Na edukacyjną opiekę wychowawczą (dział 854) przeznaczamy w 2009 roku kwotę: 686
348 zł, z czego największe środki są skierowane na funkcjonowanie świetlic
szkolnych. To jest jedyny obszar wydatków publicznych, na który w 2006 r.
wydawaliśmy więcej pieniędzy z kasy gminnej.
Kolejny bardzo istotny dział wydatków publicznych to gospodarka komunalna i
ochrona środowiska. W 2009 r. zaplanowane są w dziale 900 wydatki na poziomie: 4
608 500 zł, co oznacza wzrost w stosunku do 2006 r. o ok. 35%. Poza
wspomnianym już dokapitalizowaniem spółki "Delfin" o: 600 000 zł na
uzbrojenie nieruchomości Ząbkowickiej Podstrefy WSSE, wydamy: 200 000 zł na
przebudowę kanalizacji burzowej w ul. Dalekiej oraz za kolejne: 200 000 zł przystąpimy
do prac nad przebudową systemu kanalizacji burzowej i sanitarnej kompleksu
ulic: Kamieniecka, Partyzantów, Ogrodowa i Łąkowa. Na te przedsięwzięcia
mieszkańcy obu dzielnic naszego miasta czekają już bardzo długo.
Następny: 1 000 000 zł to pierwszy etap, również wyczekiwanego od lat
procesu rekultywacji składowiska odpadów komunalnych w Braszowicach. O to
zadanie upomina się nie tylko radny Stanisław Nędza, ale cała społeczność wsi
Braszowice na czele z Panem sołtysem Janem Stelmachem, któremu dziękuję za
życzliwość i mądre rady. Szacunek należy się wszystkim Braszowiczanom szacunek
za cierpliwość w tym względzie.
Za: 200 000 zł zamierzamy dokonać zakupu urządzeń do selektywnej zbiórki
odpadów, na co także Ząbkowiczanie czekają od długiego czasu. Niemal 2-krotnie
więcej, niż w kilku ostatnich budżetach (od 2006 r.) wydać powinniśmy na
oczyszczanie miejsc publicznych zarządzanych przez Gminę. W 2009 r. aż albo
tylko - jak kto woli - kwota: 580 000 zł jest zarezerwowana na ten cel.
Czystość naszych ulic i placów, skwerów i parków - o czym już wielokrotnie
mówiłem - zależy jednak nie tylko od rosnących wydatków na ten cel. Wyrażam
przekonanie, iż Zakład Gospodarki Komunalnej zarządzany przez Pana Prezesa
Dawida Tomczaka, stanie na wysokości zadania, gdyż ze strony Samorządu w roku
ubiegłym i w planie tegorocznym nie brakuje dobrej woli i czytelnych gestów. I
jeszcze jeden zakres objęty pojęciem gospodarki komunalnej. Oświetlenie
uliczne, na które wydamy w 2009 roku: 1 433 000 zł to temat wiecznie
aktualny. Z naszej strony przewidujemy, że poza nowym oświetleniem
przebudowywanych i już wymienionych przeze mnie wcześniej ulic Starego Miasta
(np. ul. Krzywa) za kwotę: 50 000 zł doświetlimy nowymi latarniami
wykonany w ubiegłym roku łącznik pomiędzy ulicami: Janusza Kusocińskiego a
Powstańców Warszawskich. Natomiast zupełnie inny wymiar będzie miała wymiana
ponad 1400 opraw oświetleniowych spośród prawie 1800, jakie są w naszej Gminie,
na nowe i energooszczędne. Dzięki umowie zawartej z operatorem energetycznym,
który tej wymiany dokona własnym sumptem, jesienią tego roku na ulicach miasta
i drogach wiejskich nie będzie niesprawnych latarni i wszystkie będą "zjadać"
mniej prądu. W tym miejscu chcę podziękować wszystkim Paniom i Panom sołtysom
oraz przewodniczącym zarządów osiedli miejskich za szybkie reagowanie na
wszelkie mankamenty w sieci oświetleniowej i wskazywanie w niej "czarnych
dziur". Panie i Panowie sołtysi, jesienią tego roku już nie trzeba będzie
stosować wyłączeń światła.
Od spraw przyziemnych przejdziemy do kwestii nieco bardziej wzniosłych,
związanych z gustami i upodobaniami, ale nie mniej uzależnionych od środków,
jakie na nie chcemy wydać. W dziale 921 mieści się bardzo wiele różnych zadań.
Dzięki kwocie: 1 200 000 zł wrócimy do sygnalizowanej już na początku
tej kadencji przebudowy i termomodernizacji Ząbkowickiego Ośrodka Kultury. Po
sporych nakładach na odbudowę dachu spalonego wiele lat temu (o czym już
dzisiaj nie chcę się rozwodzić), niezbędne jest zabezpieczenie potężnego gmachu
przed utratą ciepłą, zapewnienie optymalnego źródła energii cieplnej i jej
rozprowadzenie po siedzibie ZOK-u. Za kwotę: 300 000 zł kontynuowane
będą prace przy przebudowie świetlicy w Kozińcu, gdzie liczymy na istotny wkład
z funduszu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Na udział własny Gminy w innych
przedsięwzięciach w ramach PROW mamy zabezpieczone 250 000 zł. Kolejne: 250
000 zł zostanie skierowanych na modernizację budynku wielofunkcyjnego w
Stolcu pod kątem potrzeb lokalnej przychodni zdrowia. Utrzymanie wszystkich
świetlic wiejskich będzie nas kosztować w 2009 r.: 195 000 zł. Wokół
spraw związanych z miejscowościami wiejskimi działa bardzo efektywnie Pani
Danuta Wyskwarska z Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji, której dziękuję za
mnóstwo pracy służącej mieszkańcom wsi. Dziękuję nie mniej Panu radnemu
Henrykowi Ziębie, który jako przewodniczący Komisji Rolnictwa nieustannie
zabiega o właściwe miejsce spraw wiejskich w naszej Gminie.
Na ochronę i konserwację zabytków planujemy wydać: 660 000 zł, z czego
najwięcej na remonty konserwatorskie Ratusza oraz Izby Pamiątek Regionalnych.
Kwotę: 100 000 zł ustaliliśmy jako środki, które zostaną przekazane w
formie dotacji dla podmiotów prowadzących remonty obiektów zabytkowych nie będących
własnością Gminy według przyjętego już przez Radę i sprawdzonego w roku
ubiegłym trybu. Ogrom prac w tej sferze jest wykonywanych w Wydziale
Infrastruktury Komunalnej, za co dziękuję pracownikom tej komórki
organizacyjnej na czele z Panem kierownikiem Wojciechem Jankowskim. O roli tego
Wydziału mógłbym właściwie mówić przy każdym dziale wydatków, szczególnie gdy
mowa o inwestycjach, remontach i ich projektowaniu.
Instytucje kultury to: Ząbkowicki Ośrodek Kultury i Biblioteka Publiczna Miasta
i Gminy. Obie dotacje wyniosą po: 670 000 zł i są zbyt małe, ale w
stosunku do lat ubiegłych to więcej. Można mieć zatem nadzieję, że odczujemy
większe efekty działalności obu centrów Kultury, które namawiam do
konsolidowania sił i środków. Mam pełen szacunek dla Pani Heleny Wolnik-Kliber
- dyrektor Biblioteki i nie mniejsze uznanie dla Pani Justyny Kaczorowskiej -
dyrektor Ząbkowickiego Ośrodka Kultury, gdyż obie Panie przejęły stosunkowo
niedawno ster podległych sobie struktur i wykazują bardzo wiele inicjatyw służących
zarówno upowszechnianiu Kultury, jak i zapewnieniu rozrywki, a także promocji
Ząbkowic Śląskich.
Ogółem na sferę szeroko pojętej kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydamy
w tym roku: 4 260 000 zł, co w stosunku do 2006 r. oznacza wzrost o ok.
136% Myślę, że to dobra tendencja i ufam, iż spotka się ona z przychylnością
wysokiej Rady.
Zbliżając się do finału tych analiz omówię jeszcze w sportowym tempie wydatki
działu 926, gdzie mowa jest o kulturze fizycznej. Na inwestycje w tym obszarze
wydać zamierzamy w 2009 r.: 480 000 zł. Składa się na tę kwotę:
kontynuacja modernizacji boisk sportowych na stadionie przy ul. Janusza
Kusocińskiego i oraz boisk wiejskich w Stolcu i Tarnowie. Poza tym: 300 000
zł ma rozpocząć proces przygotowania inwestycji w postaci basenu krytego w
Ząbkowicach Śląskich. Temat od lat podnoszony i od lat odkładany. Tak nadal być
nie może, bo stolica ponad 70-tysięcznej aglomeracji nie może być pozbawiona
obiektu, który staje się w ostatnich latach standardem w ościennych powiatach.
Odrębną kwotą są środki w
wysokości ponad 664 000 zł zabezpieczone w uchwale o wydatkach
niewygasających z roku 2008 na drugi etap budowy kompleksu sportowego w ramach
rządowego programu "Orlik 2012". To jest łącznie ponad: 1 100 000 zł jakie
będzie wydanych na rozwój bazy sportowej, z której korzystają przede
wszystkim młodzi ludzie. Na dotacje dla stowarzyszeń Kultury fizycznej jest
przygotowanych: 170 000 zł, a na utrzymanie Ośrodka Sportu i Rekreacji: 700
000 zł. OSiR otrzyma zatem większą, niż w kilku ostatnich latach pulę
środków budżetowych. Pan dyrektor Henryk Saryczew daje rękojmię efektywności
wykorzystania tej sumy i za to jestem mu osobiście wdzięczny. Ponad: 2 300
000 zł (łącznie z wydatkami niewygasającymi z roku ubiegłego) na sferę
sportu to naprawdę dowód na to, że Samorząd Ząbkowic Śląskich uważa tę
dziedzinę za ważną i potrzebną. W porównaniu z kwotą nieco ponad: 660 000 zł
w roku 2006 zmiana jest niewątpliwie na korzyść środowisk sportu amatorskiego.
Szanowni Państwo,
Omawiając ostateczną wersję projektu tegorocznego budżetu Gminy Ząbkowice
Śląskie mam satysfakcję, iż decyzje w tej sprawie zapadają w pierwszym miesiącu
tego roku. Rok temu to był koniec lutego, dwa lata temu początek marca. Z roku
na rok jesteśmy zatem coraz bardziej skutecznym i współgrającym zespołem
samorządowców, którym na sercu leży dobro tej część Polski, jaką powierzyli nam
Wyborcy.
Być może zabrzmi to nadto poważnie, lecz nie umiem tego, co czuję w sercu, i
tego, co dzieje się w moim umyśle, ubrać w zwykłe szare słowa. Zwracam się
przecież do osób, z którymi z racji społecznego mandatu pełnionego przez nas
czuję się związany. Nawet, gdy mówię o pieniądzach, bardziej kierują mną wizja
rozwoju Ząbkowic Śląskich, niż zimne kalkulacje.
Nie ma dziedziny życia naszej społeczności, która nie wymagałaby o wiele
większych nakładów, niż te proponowane w budżecie na 2009 rok. Nie ma tutaj
nikogo, kto chciałby wyłączyć jakąkolwiek sferę funkcjonowania Samorządu z
większych nakładów. Nie ma ulicy, drogi, obiektu użyteczności publicznej,
zabytku, urządzeń komunalnych, które są dostatecznie zainwestowane. Wciąż
niedostatecznie jesteśmy przygotowani na przyjmowanie rosnącego ruchu
turystycznego. Pomiędzy wsią a miastem, pomiędzy jednymi a drugimi ulicami
miasta wciąż są przepastne różnice warunków codziennej egzystencji dla
24-tysięcznej zbiorowości Mieszkańców Gminy.
W perspektywie tej i następnych kadencji jest ogrom przedsięwzięć, bez których
zatrzymamy się w rozwoju, co oznacza społeczną agonię. Nie można na to
pozwolić. Nie wolno nam zaryzykować losem następnych pokoleń tylko dlatego, że
naszemu pokoleniu zabraknie odwagi i rozmachu czy też oddamy się widowiskowym
być może, ale bezsensownym sporom.
Z sumy różnych punktów widzenia i jednocześnie dostrzegania wspólnego celu
powstał dokument, jaki dzisiaj jest przedmiotem obrad Rady Miejskiej.
Przedostatni budżet V kadencji, którego szybkie wdrożenie i skuteczna
realizacja pozostawi wyraźne dowody, iż Samorząd służy swoim Mieszkańcom.
Ząbkowice Śląskie - jako cała Gmina - to piękne miejsce, które chcemy pięknie
urządzić na dziś i na jutro. Uchwalając budżet w 23 dniu 2009 roku dajemy sobie
ponad 340 dni na jego wspólną realizację. Wszystkie struny tego finansowego
mechanizmu są napięte i można na nich zagrać taką melodię, której nie będziemy
się wstydzić. Na sztaludze jest rozpięte płótno, na którym można namalować -
dotąd naszkicowany - uroczy pejzaż naszej małej Ojczyzny.
Jestem świadom odpowiedzialności za ten szczególnie wyśrubowany budżet i mam
pewność, że wspólnie stanie się on instrumentem, który wniesie w nasze życie
wiele dobrych zmian.
Panie i Panowie Radni,
Dziękuję Państwu za wspólną pracę nad planem finansów publicznych naszej Gminy.
Dziękuję moim współpracownikom w Urzędzie Miejskim oraz w podmiotach
zależnych od Gminy za współudział w modelowaniu tego planu w okresie jesiennych
konsultacji.
Proszę Wysoką Radę o uchwalenie budżetu Gminy Ząbkowice Śląskie na rok 2009
według doręczonego Państwu projektu uchwały. Zapewniam o woli jego realizacji zgodnie z
Państwa wolą.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik: ogłosił 5 minut przerwy.
Po
przerwie wznowiono obrady.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik: poprosił o opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu
w sprawie projektu uchwały w
sprawie budżetu na 2009 rok.
Ewa Figzał Przewodnicząca Komisji Rozwoju
Gospodarczego i
Budżetu poinformowała, iż uchwała otrzymała pozytywna opinię
komisji.
Radny Franciszek Gawęda: w
imieniu swoim, Ryszarda Barańskiego oraz Komisji Przestrzegania Prawa i
Porządku Publicznego poinformował, iż podtrzymują wcześniej złożone wnioski.
Złożył wniosek na ręce Przewodniczącego Rady Miejskiej (stanowi załącznik do
protokołu).
Wydatki
1.
Gimnazjum nr 2 w Ząbkowicach Śląskich pl.
M. Skłodowskiej
-
naprawa głównej bramy wejściowej 25 000
zł.
-
likwidacja szamba na podwórku szkoły 15 000zł.
- renowacja ogrodzenia wokół szkoły 15 000 zł.
-
wymiana podłóg (w 4 klasach) 40 000
zł.
Łącznie 95 000 zł.
2.
Szkoła Podstawowa nr 2 wraz z
przedszkolem w Ząbkowicach Śląskich ul. Piastowska
-
likwidacja szamba 40 000 zł.
-
naprawa dachu 150 000
zł.
Łącznie 190 000 zł.
3.
Szkoła Podstawowa nr 1 w Ząbkowicach
Śląskich ul. Krzywa
-
dach z rynnami 600 000
zł.
Łącznie 600 000 zł.
4.
Strąkowa:
-
naprawa dachu świetlicy wiejskiej 30 000
zł.
-
likwidacja starych urządzeń na placu zabaw
Zakup
i montaż nowych urządzeń 15 000zł. (w ramach działu 912 IV. Wydatki
związane z realizacją "Programów Odnowy Wsi - plan 250 000 zł.)
Łącznie - 45 000 zł.
5.
Przedszkole nr 1 w Ząbkowicach Śląskich
ul. Krzywa 1
-
remont przystosowujący pomieszczenia na organizację grupy żłobkowej
Prowadzenie
grupy żłobkowej -
160 000 zł.
Łącznie - 160 000 zł.
ŹRÓDŁA POZYSKANIA ŚRODKÓW NA WYDATKI
(przesunięcia
w działach i rozdziałach budżetowych)
Rozdział 75023
Urzędy Gmin
Wydatki
inwestycyjne - planowane wydatkowanie -
500 000 zł
Zmniejszenie -
200 000 zł
Po zmianie -
300 000 zł
Rozdział
75075
Promocja
jednostek samorządu terytorialnego
Planowane wydatkowanie - 240 000
zł
Zmniejszenie - 160 000 zł
Po zmianie - 80 000 zł
Rozdział
75496
Pozostała działalność - monitoring
miejski
Planowane wydatkowanie - 350 000
zł
Zmniejszenie - 150 000 zł
Po zmianie - 200 000 zł
Rozdział
92109
Przebudowa
i remont wraz z termomodernizacją ZOK II etap
Planowane -
1 200 000 zł
Zmniejszenie - 280 000 zł
Po zmianie - 920 000 zł
Dotacja
podmiotowa dla Ząbkowickiego Ośrodka Kultury
Planowane - 670 000
zł ( w 2008 r. było 520 000 zł)
Zmniejszenie -
140 000 zł
Po zmianie dotacja na 2009 r. -
530 000 zł
(wzrost w stosunku do 2008 r. o 10 000
zł)
Rozdział
92604
Finansowanie
OSiR
Planowane - 700 000
zł (w 2008 r. było ok. 422 000 zł)
Zmniejszenie - 145 000 zł
Po zmianie dotacja na 2009 r. -
555 000 zł
(wzrost o 133 000 zł)
SUMA ŁĄCZNA POZYSKANYCH
ŚRODKÓW (w wyniku przesunięć budżetowych)
1 075 000 zł
(Słownie: Jeden milion siedemdziesiąt pięć tysięcy zł)
WYDATKI - 1 075 000 zł
POZYSKANE ŚRODKI -
1 075 000 zł
(w wyniku
przesunięć budżetowych)
Radna Irena Szewczyk:
odniosła się do wniosków złożonych przez -Radnego Gawędę. Część wniosków o których
mówi radny, była rozpatrywana na Komisji Oświaty. W najnowszym projekcie budżetu
są uwzględnione wnioski, o które prosiła komisja. Kwota zabezpieczona w budżecie na oświatę jest
niewystarczająca, ale i tak większość wniosków została w budżecie zawarta m.in.
wymiana pieca CO w Szkole Podstawowej nr 2, wymiana dachu na budynku szkolnym
SP nr 2, działalność centrum multimedialnego w Sułisławicach, remont szkół
(Braszowice).
Przewodnicząca
Komisji Oświaty podziękowała Panu Burmistrzowi oraz Radnej Ewie Figzał -
Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, że wnioski i
propozycje zgłaszane na propozycjach komisji zostały uwzględnione.
Radny Krzysztof Gnach: złożył
wniosek o przeniesienie 30 tys. zł z remontu budynku urzędy
miejskiego na etap I- opracowanie dokumentacji na remont kanalizacji
ogólnospławnej, burzowej ulicy Krzywej.
Przewodnicząca Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał: wyraziła swoje zdanie na
temat projektu budżetu. Radna cieszy się, iż ten budżet realizuje prawie
wszystkie wnioski zgłaszane w pracach komisji.
Komisja Gospodarcza to prace pragmatyczne ma
to na celu wykreowanie działań, które mają się zakończyć sukcesem.
Poinformowała, iż na dzisiejszej komisji
gospodarczej złożyła wniosek o
przeniesienie 50 tys. zł. z działu "Oczyszczania miasta" przenieść na remont
ulicy Kolejowej, Dalekiej, Spokojnej i inne. Z remontu ZOK-u i Ratusza przenieść 60 tys.
zł. na rewaloryzacje zabytków. Wnioski nie zostały przyjęte.
Z drugiej znowu strony Radna jest przerażona
faktem, iż jest takie duże zadłużenie gminy. Ponownie poruszyła problem pozyskiwania
funduszy zewnętrznych, według radnej powinno być to bardziej skuteczne. Dodała,
iż wstrzyma się od głosowania nad budżetem w trosce o jego wykonanie.
Radny Ryszard Barański: odniósł
się do wypowiedzi Pana Burmistrza. Uważa, że zwiększenie o 470 640
zł. na administrację to jest dużo w okresie kryzysu. Trzeba
szukać pieniędzy tam gdzie one się znajdują. Według niego za dużo pieniędzy
jest również przeznaczonych na promocję gminy. Miasto najlepiej się promuje
jeżeli jest posprzątane i zrobione.
Jeżeli
chodzi o oświatę, to Radny poznał jej funkcjonowanie w zakresie infrastruktury.
Jest część szkół, które są doinwestowane i takie, które są w nędznym stanie.
Poruszył bardzo ważną dla niego kwestię
tzn. strefę ekonomiczną,
Mimo
faktu, iż część wniosków została uwzględniona to radny nadal czuje niedosyt
jeżeli chodzi o budżet. Według Radnego więcej pieniędzy powinno być
przeznaczonych na uzbrojenie strefy, rewitalizację.
Dotacja na oczyszczanie miasta 595 tys.
zł. to za mało. Nie będzie czystego miasta przy tych kosztach jakie są. Również
za mała jest kwota na selektywną zbiórkę, za 200 tys. zł nic się nie zrobi. Te
dwie kwoty są prawie równe dotacji dla OSiR-u. Jeżeli chodzi o selektywną zbiórkę, to powinno się podejść
do sprawy raz a porządnie. 250 tys. na Program Odnowy Wsi to też za mała
kwota, prawie każda wioska składała
wniosek o remont świetlicy. Radny poruszył również sprawę mieszkań socjalnych,
w naszej gminie jest bardzo dużo potrzebujących. Powinien powstać jeden budynek
socjalny. Ważnym problemem jest również rewitalizacja miasta. W to działanie
muszą się zaangażować przedstawiciele społeczeństwa, a nie zewnętrzne
instytucje. Jako przykład rewitalizacji podał miasto Dzierżoniów. Odniósł się
do sprawy "uchwały braszowickiej" to Wojewoda ją zaskarżył do NSA, a nie radny.
Zresztą Burmistrz sam wnioskował o jej uchylenie. Odnosząc się jeszcze do
kwestii budżetu obawia się o płynność finansową bo zadłużenie 40% zagraża
płynności, tym bardziej iż wchodzimy w ere kryzysu. Kończąc swoją wypowiedź
podkreślił, iż nie będzie głosował za budżetem.
Radny Stanisław Nędza:
zwrócił się z pytaniem do burmistrza, dlaczego w budżecie nie ma przewidzianych
żadnych pieniędzy na sortownię śmieci, na jakiś plan selekcji śmieci oraz
dlaczego nie są ujęte pieniądze na opracowanie projektów kanalizacji na wsiach ?
Radny Marek Ciapka:
Wypowiadając się w temacie projektu budżetu podkreślił, iż odnosi się
pozytywnie. Nie widzi on zagrożenia jeżeli chodzi o zadłużenie.
Radna Danuta Wojtaczka: jak poprzedni
radni odniosła się do projektu budżetu. Podkreśliła, iż prawie wszystkie
wnioski zgłaszane przez radnych zostały uwzględnione w projekcie budżetu. I
właśnie z tego faktu jest zadowolona, natomiast smuci ją fakt, iż padła
sugestia, żeby zabrać pieniądze z monitoringu miasta. Radna nie wyobraża sobie
aby rynek nie był zmonitorowany. Jest to potrzebne dla bezpieczeństwa przede
wszystkim dzieci. Popiera wniosek Radnego Janusza Laboka o dofinansowanie
przydomowych oczyszczalni ścieków. Podziękowała wszystkim radnym za współpracę
na obradach komisji.
Iwona Aibin Sekretarz Gminy:
Wyraziła swoje oburzenie faktem, iż chce się zabrać pieniądze z modernizacji
urzędu miejskiego, ale nikt nie zwrócił się z pytaniem co jest zawarte w tych
wydatkach. A są to zaplanowane prace przede wszystkim: wymianę centralnego
ogrzewania, osuszenie piwnic budynku, remont Sali Konferencyjnej oraz nowej
siedziby Biura Rady Miejskiej.
Henryk Saryczew - Dyrektor OSiR-u
wypowiedział się na temat budżetu. Podkreślił, iż OSiR sam regeneruje
pieniądze. W najbliższym czasie zostaną zorganizowane dwa obozy sportowe na
Hali Słoneczna. Dyrektor podkreślił, iż obszar którym zarządza jest bardzo duży
(10 h). Jeżeli dotacja zostanie zmniejszona nie jest w stanie za utrzymać
boiska ORLIK.
Radna Jolanta Mitręga: w
swojej wypowiedzi podkreśliła, iż bardzo ważne jest utworzenie grupy żłobkowej
oraz wspieranie budowy hospicjum. Gmina powinna się zaangażować w rozwiązywanie problemów społecznych.
Wojciech Jankowski - Kierownik Wydziału
WIK
wypowiedział się w sprawie
remontu ul. Krzywej. Zostały już poczynione pewne prace, została
przeprojektowana dokumentacja ażeby umożliwić rozwiązanie techniczne. Zostanie
stworzona możliwość włączenia się do nowej kanalizacji deszczowej.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz
odpowiedział na pytania zadane przez Radnego Stanisława Nędzę. Jeżeli chodzi o
kanalizację to w budżecie są zawarte pieniądze, ujęte są również pieniądze na dofinansowanie
przydomowych oczyszczalni ścieków.
Natomiast
jeżeli chodzi o selektywną zbiórkę odpadów komunalnych to w budżecie jest na to
kwota w wysokości 200 tys. zł. na zakup urządzeń do selektywnej zbiórki. Burmistrz
też jest zdania, iż na oczyszczanie miasta powinno być więcej pieniędzy. Kwota
600 tys. na uzbrojenie strefy ekonomicznej jest wystarczająca.
Odniósł się jeszcze do sprawy uchwały
braszowickiej, kiedy dowiedział się, iż istnieje domniemanie prawne, iż
darczyńca parę lat temu przekazał za wiedzą i zgodą radnych rady miejskiej
określony teren, ma prawo rościć sobie zwrot tej darowizny. I z dokumentów, które
w tamtym momencie były mi znane wynikało, że roszczenie może być uzasadnione to
należałoby je oddać. Skoro ktoś ma prawo i je uzasadnia to Burmistrz nie ma
prawa inaczej się zachować niż oddać.
Burmistrz złożył doniesienie o prawdopodobnym
popełnieniu przestępstwa przez osoby pełniące wysokie funkcje publiczne
wówczas, których efektem jest oszacowana strata budżetu na poziomie 2,5 mln zł.
Uchylenie uchwały skróciłoby czas
przywrócenia tej uchwały do właściwego stanu prawnego. Pan Wojewoda nie uchylił
tej uchwały, zaskarżył ją do Sądu Administracyjnego nie dlatego, że jest
niezgodna z prawem bo to
dopiero rozstrzygnie sąd. On nie uchylił uchwały, tylko zaskarżył a to zupełnie
coś innego.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik zamknął dyskusję. Odczytał i poddał pod głosowanie
wniosek złożony przez Radnych Ryszarda Barańskiego oraz Franciszka Gawędę
(wniosek z formie pisemnej stanowi załącznik do protokołu).
Głosowanie:
2
głosy "za"
13 głosów
"przeciw"
5
głosów "wstrzymujących"
Wniosek
nie został przyjęty przez radnych.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik poddał
pod głosowanie wniosek złożony przez radnego Krzysztofa Gnacha, aby przenieść
30 tys. zł z remontu budynku urzędy miejskiego na etap I- opracowanie
dokumentacji na remont kanalizacji ogólnospławnej, burzowej ulicy Krzywej.
Głosowanie:
7
głosów "za"
8
głosów "przeciw"
5
głosów "wstrzymujących"
Wniosek
nie został przyjęty przez Radnych.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie budżetu
miasta i gminy na 2009 rok.
Głosowanie:
15
głosów "za"
2
głosy "przeciwne"
4
głosy "wstrzymujące"
Uchwała
nr I/2/2009 w sprawie budżetu miasta i gminy na 2009 rok została przyjęta przez
Radnych.
Przewodniczący
podziękował Burmistrzowi, Pani Skarbnik, Kierownikom Wydziałów w Urzędzie
Miejskim za przygotowanie budżetu. Przede wszystkim podziękował radnym za
ciężką pracę przy budżecie. Budżet, który przed chwilą został uchwalony został
przyjęty dla mieszkańców. Powinien on przynieść lepsze jutro.
Zwrócił się do Burmistrza słowami, iż budżet, który otrzymał
od radnych jest dokumentem zaufania.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz:
podziękował Paniom i Panom radnym za pracę nad przyjętym dzisiaj budżetem.
Zwrócił się również z sławami pochwały do Pani Skarbnik i pracowników
urzędu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik ogłosił 20 minut przerwy.
Po
przerwie wznowiono obrady.
Maria Pater Kierownik Wydziału
Edukacji przedstawiła projekt uchwały w sprawie regulaminu przyznawania
dodatków oraz innych składników wynagrodzenia dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach lub placówkach prowadzonych przez
Gminę Ząbkowice Śląskie (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik
poprosił o opinie Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu oraz
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Gminy.
Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał
pozytywną opinię komisji.
Irena Szewczyk
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Gminy poinformowała, iż projekt uchwały otrzymał
pozytywną opinię Komisji.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: w
wyniku braku pytań zamknął dyskusje i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie regulaminu
przyznawania dodatków oraz innych składników wynagrodzenia dla nauczycieli
zatrudnionych w szkołach lub placówkach
prowadzonych przez Gminę Ząbkowice Śląskie
Głosowanie:
21 głosów "za"
Uchwała nr I/3/2009 w sprawie regulaminu
przyznawania dodatków oraz innych składników wynagrodzenia dla nauczycieli zatrudnionych
w szkołach lub placówkach
prowadzonych przez Gminę Ząbkowice Śląskie została przyjęta przez radnych.
Monika
Oleksyszyn Kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego przedstawiła projekt uchwały w sprawie
podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji
"DELFIN" spółka z o.o w
Ząbkowicach Śląskich w kwocie 600 000, 00 zł i objęcia 1 200 udziałów
przez Gminę Ząbkowice Śląskie (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
wyjaśnił, iż w projekcie uchwały, który radni otrzymali na komisji gospodarczej
nie było zapisu, iż jeden udział wynosi 500 zł.
Monika
Oleksyszyn Kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego potwierdziła, iż projekt, który otrzymali radni na
komisji nie zawierał tego uszczegółowienia o wartości jednego udziału.
Ewa Figzał
Przewodnicząca Komisji Ewa Figzał:
poinformował, iż projekt uchwały otrzymał opinię pozytywną komisji.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
w wyniku braku pytań zamknął dyskusje i poddał pod głosowanie projekt uchwały w
sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji "DELFIN" spółka
z o.o w Ząbkowicach Śląskich w kwocie 600 000, 00 zł i objęcia 1 200
udziałów przez Gminę Ząbkowice Śląskie.
Głosowanie:
21 głosów "za"
Uchwała nr I/4/2009 w sprawie w sprawie
podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji
"DELFIN" spółka z o.o w Ząbkowicach
Śląskich w kwocie 600 000, 00 zł i objęcia 1 200 udziałów przez Gminę
Ząbkowice Śląskie została przyjęta przez radnych.
Rafał Kozak inspektor w
Wydziale SOP przedstawił projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr
XVIII/84/2008 Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich z dnia 12 grudnia 2008 w sprawie ustalenia
wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.
Ewa Figzał Przewodnicząca
Komisji Gospodarczej: poinformował, iż projekt uchwały otrzymał opinię
pozytywną komisji podobnie jak uchwała w sprawie ustalenia wysokości
ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.
Rafał Kozak inspektor w
Wydziale SOP przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości
ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik: w wyniku braku pytań zamknął dyskusje i poddał
pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XVIII/84/2008
Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 12 grudnia 2008
w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej
straży pożarnej.
Głosowanie:
21 głosów "za"
Uchwała nr I/5/2009 w sprawie
uchylenia uchwały Nr XVIII/84/2008 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia
12 grudnia 2008 w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla
członków ochotniczej straży pożarnej.
Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie
ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży
pożarnej.
Głosowanie
21 głosów "za"
Uchwała nr I/6/2009 w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu
pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej została przyjęta przez
radnych.
Ad. pkt. 7
Sprawozdanie z
działalności Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej za rok 2008.
Danuta
Wojtaczka Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej odczytała sprawozdanie z działalności komisji za 2008 rok.
(sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik
podziękował za sprawozdanie i otworzył dyskusję nad sprawozdaniem.
Radny Ryszard
Barański: zwrócił się z pytaniem jakie
efekty przyniosła kontrola parkingów ?
Danuta
Wojtaczka Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej poinformowała, iż w komisji brał udział Prezes ZGK który przedstawił
informację. W tej chwili radna nie jest przygotowana do szczegółowej
odpowiedzi.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik
zaproponował, aby na najbliższej sesji Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej
udzieliła odpowiedzi.
Ad. pkt. 8
Przyjęcie
planów pracy komisji resortowych Rady Miejskiej na 2009 rok
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu
przedstawiła Plan Pracy na 2009 rok (plan prac stanowi załącznik do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik w
wyniku braku uwag i pytań
poddał pod głosowanie Plan Pracy Komisji Rozwoju
Radni jednogłośnie przyjęli Plan Pracy 21 głosów
"za"
Jolanta
Mitręga Przewodnicząca Komisji Zdrowia i Ochrony Środowiska przedstawiła plan pracy komisji na 2009 rok (plan
prac stanowi załącznik do protokołu).
Halina
Narwojsz Przewodnicząca Zarządu Osiedla "Słoneczne" poinformowała, iż skierowała apel odnośnie Punktu
Krwiodawstwa i myślała, że
radni go zainicjują.
Radny Marek Ciapka: wyjaśnił, iż Rada Miejska może tylko wystosować
wniosek w tej sprawie.
Radni jednogłośnie przyjęli Plan Pracy 21 głosów
"za"
Przewodnicząca
Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji Gminy przedstawiła plan pracy na 2009 rok. (plan prac
stanowi załącznik do protokołu).
Radni jednogłośnie
przyjęli Plan Pracy 21 głosów "za"
Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Danuta Wojtaczka przedstawiła
plan pracy na 2009 rok. (plan prac
stanowi załącznik do protokołu).
Radni jednogłośnie przyjęli Plan Pracy 21 głosów
"za"
Przewodniczący
Komisji Rolnictwo i Gospodarki Nieruchomościami Henryk Zięba przedstawił plan pracy na 2009 rok (plan prac
stanowi załącznik do protokołu).
Radni jednogłośnie
przyjęli Plan Pracy 21 głosów "za"
Przewodniczący
Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego przedstawił plan pracy na 2009 rok (plan prac
stanowi załącznik do protokołu).
Sołtys wsi
Jaworek Kazimierz Dyda zaapelował
aby bardziej zająć się porządkiem na terenie gminy. Straż Miejska powinna
bardziej karać za nieutrzymywanie porządku.
Radni jednogłośnie przyjęli Plan Pracy 21 głosów
"za"
Uchwała nr I/7/2009 w sprawie zatwierdzenia planów
pracy stałych komisji Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich na 2009 rok została
przyjęta przez Radnych.
Ad. pkt. 9
Przyjęcie
planu pracy Rady Miejskiej na 2009 rok.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik
przedstawił Plan Pracy na 2009 rok (plan pracy stanowi załącznik do protokołu).
Uchwała nr I/8/2009 w sprawie zatwierdzenia planu
pracy Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich na 2009 rok została przyjęta przez
Radnych.
Ad. pkt. 10
Rozpatrzenie
skargi mieszkańców posesji przy ulicy Legnickiej 4 i 4a w Ząbkowicach Śląskich na działalność
Burmistrza Ząbkowic Śląskich.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: wyjaśnił,
iż na ostatniej Sesji Rady Miejskiej radni postanowili, iż skargą zajmą się na
dzisiejszych obradach, ze względu, iż miała się tym zając Komisja
Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego oraz miały zostać przeprowadzone
negocjacje ze stronami.
Poprosił
Radnego Franciszka Gawędę o informacje w tej sprawie, ponieważ radny z ramienia
komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego zajmował się tym tematem.
Radny
Franciszek Gawęda: złożył wniosek o
wycofanie tego punktu z porządku obrad, gdyż dalsze
negocjacje zaplanowano na 28 I 2009 roku i obie strony liczą, iż uda się
osiągnąć konsensus.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik: poinformował,
iż ze względu na dalsze negocjacje na dzisiejszym posiedzeniu sesji radni nie
będą rozpatrywać skargi. Poczekają na dalsze negocjacje.
Ad. pkt. 5
Sprawy różne.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik:
odczytał wezwanie, które wpłynęło do Rady Miejskiej w sprawie zajęcia
stanowiska na uchwałę w sprawie zagospodarowania przestrzennego części wsi
Braszowice.
Przypomniał,
iż Wojewoda za pośrednictwem Rady Miejskiej złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego. Dodał, iż Burmistrz w imieniu gminy Ząbkowice
Śląskie udzielił odpowiedzi do sądu.
Radni jednogłośnie ustalili, iż do sądu zostanie
wysłana odpowiedź na skargę o następującej treści:
" W
nawiązaniu do wezwania Sygn. Akt II SA/Wr 613/08 z dnia 28 listopada 2008 roku
Rada Miejska wyjaśnia co następuje:
W dniu 8 października 2008 roku odbyła się
nadzwyczajna Sesja Rady Miejskiej. Rada Miejska 15 głosami odrzuciła uchylenie
uchwały z dnia 29 sierpnia 2008 roku Nr XI/56/2008 w sprawie uchwalenia
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Braszowice. Rada
stanęła na stanowisku, że Nadzór Wojewody winien się odnieść się do tej uchwały
uchylić ją lub zaskarżyć do WSA.
W związku z powyższym Rada Miejska oczekuje
na rozstrzygnięcie Sądu w przedmiotowej sprawie i nie będzie ustosunkowywać się
do zarzutów i wniosków wniesionych przez Wojewodę."
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał
i zapoznał Radnych z następującymi pismami:
1.
Rezygnacja Radnego
Franciszka Gawędy z funkcji Wiceprzewodniczącego Komisji Edukacji, Kultury, Sportu
i Promocji Gminy oraz odpowiedź Przewodniczącej Komisji z tej sprawie.
2.
Wniosek Radnych (Ryszarda
Barańskiego, Krzysztofa Gnach, Franciszka Gawędy) o odwołanie z funkcji
Zastępcy Burmistrza Pana Ireneusza Woźniakowskiego.
Odnosząc się do przeczytanych pism powiedział, iż
rezygnacją Radnego Gawędy powinna zająć się komisja, natomiast jeżeli
chodzi o odwołanie Zastępcy
Burmistrza Ireneusza Woźniakowskiego to wniosek ten zostanie przesłany do
Burmistrza z prośbą o
ustosunkowanie się.
3.
Pismem Pana
Zbigniewa Biernackiego, który informuje o zmianie nazwy spółki ZBK na POWIERNIK.
4.
Pismo Zarządu
Osiedla "Stare Miasto", które negatywnie opiniuje umieszczenie salonu gier w
Ząbkowickim Ośrodku Kultury.
Marian Patela Przewodniczący
Zarządu Osiedla "Stare Miasto" zwrócił się z
ponowną prośbą o zajęcie ul. Sienkiewicza.
Remontu wymaga ul. Daleka od ulicy Legnickiej, gdyż
tą drogą bardzo dużo mieszkańców chodzi na targ. Odnosząc się do sprawy salonu
gier w Ząbkowickim Ośrodku Kultury jest temu przeciwny.
Radny Ryszard Barański: odniósł się do wypowiedzi burmistrza w sprawie Braszowic. Według
Radnego Burmistrz powinien wystąpić wcześniej do prokuratury a nie w momencie
gdy już nadzór wojewody wszczął postępowanie.
Jeżeli chodzi o uchwałę "braszowicką" to radni ją przyjęli, ale
machinacje i podejścia różne do tego, aby tą uchwałę przeprowadzić wbrew prawu
przyczyniło się do tego, że została ona uchylona.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik: poprosił aby zamknąć już sprawę uchwały
braszowickiej.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz: odnosząc się jeszcze do sprawy uchwały, dodał, iż to nie on szukał
kamer. To on został zarzucany pytaniami pod Urzędem Wojewódzkim.
Jest zdziwiony, iż
Rada Miejska pozwala na takie postępowanie ze strony Wiceprzewodniczącego.
Halina Narwojsz Przewodnicząca
Zarządu Osiedla "Słoneczne": zaapelowała o
wykonanie ogrodzenia na cmentarzu przy ul. 1-go Maja.
Poruszyła temat mieszkańców
ul. Chrobrego, mieszkańcy składali pismo o remont drogi. Co jest robione w tym
temacie ?
Jadwiga Zięba Sołtys wsi
Strąkowa: odnosząc się do wypowiedzi poprzedników powiedziała,
iż nie interesują ją sprawy a telewizji, wywiady w gazetach. Ważne jest to co
się dzieje na Sesjach. Jeżeli chodzi o sprawę Pana Woźniakowskiego to uważa
ona, iż nie najlepiej świadczy on o Burmistrzu.
Poprosiła o
informacje jak ma wyglądać mała obwodnica a teraz już łącznik oraz co ma
powstać na terenach specjalnej strefy ekonomicznej ? Zwróciła się również z prośba
o ustalenie terminu spotkania z mieszkańcami wsi Strąkowa.
Radny Krzysztof Gnach również poruszył sprawę zachowywania się Burmistrza Woźniakowskiego. Podał
przykład traktowania jego żony przez Pana Burmistrza.
Radna Ewa Figzał: Odniosła się do sprawy umieszczenia salonu gier w Ząbkowickim Ośrodku
Kultury według Radnej ZOK powinien pełnić funkcję kulturalną. Dawniej właśnie
pełnił taką funkcję.
Burmistrz Krzysztof Kotowicz: wyjaśnił, iż podmiot złożył wniosek ale ze względu na negatywną opinię
ZOK-u i Zarządu Osiedla "Stare Miasto".
Ad. pkt.11.
Interpelacje i zapytania
radnych
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik odczytał następujące interpelacje i odpowiedzi na
interpelację: (interpelację i odpowiedzi w formie pisemnej stanowią załącznik do protokołu):
1.
Odpowiedź na interpelację Radnego Krzysztof Gnach w
sprawie remontu ul. Krzywej
2.
Interpelację Radnej Ewy Figzał w sprawie możliwości
przejścia nauczycieli na wcześniejszą emeryturę.
Radna Irena Szewczyk zaproponowała, aby odpowiedź na tą interpelację przesłać do wszystkich
placówek oświatowych.
Radny Ryszard Barański złożył zapytania skierowane do Burmistrza Krzysztofa Kotowicza o
następującej treści:
1.
Jakie podjął Pan kroki prawne, aby odzyskać
pieniądze za wywóz odpadów pogalwanicznych ?
2.
Kto organizował Sylwestra w rynku w 2008 roku ?
Ile wydatkowano na ten cel pieniędzy ?
3.
Czym dla Pana jest uzyskanie tytułu "Gmina FAIR
PLAY" ?
Ad. pkt. 12
W
związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący rady Miejskiej Andrzej
Dominik zamknął obrady.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik
Protokołowała
Magdalena Grzeszczak