Protokół  nr XXXXXI/2006

z Sesji Rady Miejskiej

Ząbkowicach Śląskich

z dnia 30 czerwca   2006 roku

 

 

Godzina   rozpoczęcia   10.00

 

 

Nieobecni radni to :

Stanisław  Chochorowski         nieobecny usprawiedliwiony

 Jolanta  Mitrega                    nieobecna usprawiedliwiona

 

W sesji udział wzieli:

19 radnych Rady Miejskiej 

 

Józef Marcinów                       Burmistrz Ząbkowic Slaskich

Wojciech Jankowski              Sekretarz   Gminy

Bożena  Kurczyna                   Skarbnik   Gminy

Robert Starzec                        dyrektor   szpitala sw. Antoniego w Ząbkowicach Śląskich

 

Ponadto udział wzięli goście zaproszeni   wg listy obecności , stanowiącej załączniki do protokołu .

                        Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz na podstawie statutu Ząbkowic Śląskich            o t w i e r a m  51 Sesję Rady Miejskiej .

Stwierdzam że w sesji uczestniczy 19 radnych, co stanowi odpowiednie quorum przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

             W dniu 27 czerwca odbyło się posiedzenie komisji  Gospodarczej na której komisja zapoznawała się ze skargą państwa Kozakiewiczów  na pana Kierownika Zarządu Budynków  Komunalnych  po ustaleniach na komisji  odbędzie się jeszcze jedno spotkanie w dniu 5 lipca  pana Marka Drożdza z zainteresowanymi osobami i w związku z tym iż państwo Kozakiewicze napisali pismo ze wyrażają zgodę aby Rada Miejska rozpatrzyła ta skargę do końca  sierpnia w związku   wycofuje z dzisiejszego porządku obrad skargę państwa Kozakiewiczów na działania kierownika ZBK

Wpłynęło również pismo do Rady Miejskiej od sołtysa i Rady sołeckiej wsi Braszowice którzy zwracają się z prośbą o umieszczenie w porządku posiedzenie najbliższej sesji  pkt rozpatrzenia uchwały zebrania wiejskiego które odbyło się dnia  8 czerwca 2006 roku .Uchwała zebrania wiejskiego w Braszowicach ,mówi o tym że mieszkańcy wsi Braszowice stanowczo żądają  obniżenia dla mieszkańców Braszowice stawki za wywóz odpadów stałych z kwoty 5.60 na kwotę 3 zł. brutto od osoby miesięcznie .

Chciałbym tu w tym miejscu stwierdzić  iż ta uchwała podjęta przez zebranie wiejskie nie jest zgodna z prawem , ponieważ sołectwo Braszowice jest jednostką  pomocniczą Gminy Ząbkowice Sl.  działającą i określoną w statucie . Natomiast chciałbym poinformować pana sołtysa  i radę sołecką że mogą się zwrócić z takim wnioskiem do Rady Miejskiej aby rada rozpatrzyła, przygotowała taki projekt uchwały . Jest radny ze wsi Braszowice któren ma takie prawo zgłosić taki projekt uchwały i wtedy Rada Miejska może rozpatrywać taki projekt uchwały ponieważ jedynie  Rada Miejska zgodnie z prawem może ustalać  stawki za wywóz w związku z tym dzisiaj tego do porządku obrad nie będziemy wprowadzać .

            Wpłynęło również pismo Wojewody Dolnośląskiego wzywające Radę Miejską do stwierdzenia wygaśnięcia  mandatu Pana Józef Marcinów Burmistrza Ząbkowic Śląskich – Rada Miejska ma czas do 12 lipca na podjęcie takiej uchwały w związku z tym chciałbym abyśmy rozpatrzyli to wezwanie pana wojewody na osobnej sesji , w międzyczasie chciałbym aby Komisja Prawa i Porządku Publicznego spotkała się na komisji , zapoznała się z dokumentami , ponieważ to wezwanie jest skierowane do państwa  w przerwie państwo je otrzymanie , natomiast  jest szereg dokumentów i różne  opinie i myślę że komisja powinna się z tym zapoznać jak i również rada miejska , ale są i również dokumenty  które nie mogą  wyjść poza rade ponieważ jest to poufne i w związku z tym chciałbym abyśmy ta sprawę przeanalizowali i mamy czas do 12 lipca br. i na osobnym posiedzeniu zajmiemy się ta sprawą .

 

Przedstawię porządek posiedzenia :

 

  1. Przyjęcie porządku obrad .
  2. Informacja przewodniczącego  Rady Miejskiej od ostatniej sesji .
  3. Informacja Burmistrza z pracy od ostatniej sesji
  4. informacja dotycząca  lecznictwa zamkniętego na terenie Gminy Ząbkowice Slaskie
  5. Informacja dotycząca wypoczynku dzieci i młodzieży na terenie gminy Ząbkowice Śląskie
  6. Podjęcie uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na nabycie działki nr 63 o pow. 1.3244ha położonej w Ząbkowicach Śląskich  na rzecz Gminy  Ząbkowice Slaskie na cel publiczny od państwa  Anny , Ewy ,Piotra Radożyckich
  7. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2006 rok
  8. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale  nr XII/0/2005 z dnia 30 grudnia 2005 roku w sprawie Wieloletniego Planu inwestycyjnego   na lata 2006-2008
  9. Podjecie uchwały w sprawie określenia zakresu i formy przedkładanej przez Burmistrza  informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta i gminy za I półrocze  roku budżetowego .
  10. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka pomocy Społecznej w Ząbkowicach Śląskich
  11. Podjęcie uchwaly w sprawie  szczegółowych warunków przyznawania pomocy  w formie usług opiekuńczych  ustalania odpatności  za usługi opiekuńcze  i specjalistyczne  usługi opiekuńcze oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i tryb ich pobierania  na terenie  miasta i gminy  Ząbkowice Slaskie
  12. Rozpatrzenie skargi państwa Stanisławy i Aleksandra Kozakiewiczów  dotyczącej działań  zarządu Budynków Komunalnych w Ząbkowicach Śląskich  w sprawie przedterminowego  wypowiedzenia emerytom  dzierżawy działki ogrodowej .
  13. Interpelacje i zapytania radnych .
  14. sprawy różne
  15. Zakończenia obrad .  

 

 

Radny Tadeusz Cymbała , panie przewodniczący , Wysoka Rado ja chciałbym wnieść do porządku obrad aby Rada zajęła stanowisko w sprawie sytuacji socjalnej pracowników byłego zakładu  Górniczo-Hutniczego w Szklarach , państwu  tym została odebrana renta tytułu choroby zawodowej , jest tych osób około 15 i uważam ze Rada Miejska wyrazi swoja  opinie w  tej sprawie ponieważ państwo ci nie wyleczyli  się z tej choroby zawodowej ,natomiast lekarze medycyny pracy  skutecznie nie dopuszczają ich  do pracy twierdzą że są chorzy na choroby  zawodowe ,lekarze orzecznicy skutecznie odbierają renty  i twierdzą że są zdrowi . Uważam że starania byłych pracowników którzy starają się o przyznanie rent specjalnych od Prezesa Rady Ministrów , uważam że rada miejska powinna pomóc tym ludziom .

Jeszcze jeden taki wniosek chciałem zgłosić żeby pan burmistrz  zwrócił się do Wydziału Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego  jak i Sanepidu aby wydały opinie  w celu stwierdzenia oddziaływania środowiska  naturalnego  na zdrowie mieszkańców  Szklar .

Pozwolę sobie rozdać takie stanowisko i proszę o przyjęcie tego do porządku obrad.

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej  Andrzej Dominik ,w związku ze zgłoszonym wnioskiem  myślę że jeżeli ten wniosek tutaj przejdzie to zajęlibyśmy takie stanowisko po podjęciu  uchwał .

Kto z pań  i panów radnych jest za tym wprowadzeniem  do porządku

Głosowanie  :   jednogłośnie przyjęto .

 

Ad. Pkt.  3

Informacja  z pracy od ostatniej Sesji Rady

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , ostatnia sesja Rady Miejskiej miała miejsce 9 czerwca 2006 roku , w okresie miedzysesyjnym uczestniczyłem w Walnym Zgromadzeniu Dolnośląskiej Izby Rolniczej które odbyło się w Piotrowicach koło Chojnowa .

Brałem udział w posiedzeniu Powiatowej Rady ds. Zatrudnienia gdzie były wypracowywane wnioski w ramach programu lokalnego Rynku Pracy. Uczestniczyłem w posiedzeniu Rady Powiatu , brałem udział w Walnym Zgromadzeniu Zarządu Gospodarki Komunalnej gdzie Zarząd przedstawił swoje sprawozdanie jak również Rada nadzorcza również przedstawiła sprawozdanie ze swojej działalności .

Uczestniczyłem w zakończeniu roku szkolnego w szkole nr 3, jak również brałem udział w pracach stałych komisji rady i przyjmowałem interesantów.

 

Ad.pkt 3

 

Informacja Burmistrza z pracy od ostatniej sesji.

 

Burmistrz Józef Marcinków, panie przewodniczący, szanowni radni, szanowni państwo w swoim sprawozdaniu z działalności burmistrza jak również Urzędu Miejskiego zwrócę uwagę na najważniejsze punkty , ponieważ dzisiejszy porządek obrad jest obszerny , poinformuję o tych sprawach najistotniejszych .

Jedna ze spraw która nie do dziś jest załatwiona od dwóch lat  jest w trakcie prowadzenia rozmów i negocjacji z Zarządem   Powiatu jest zwrot  należności pieniężnych z tytułu poniesionych kosztów na remont Sali gimnastycznej którą użytkowaliśmy przez okres  2 lat , z tego tytułu ponieśliśmy koszty w wysokości  ponad 200 tys. zł., w ostatecznym rozliczeniu tak była podpisana z reszta umowa , kwota która była należna gminie pozostała jako kwota  nierozliczona , powinna być zwrócona do budżetu gminy , do dnia dzisiejszego mimo naszych  wezwań nie wpłynęła ta kwota . Na spotkaniu z Zarządem ustaliliśmy dalsze działania –Zarząd Powiatu ma pewne propozycje ja się nie godzę , niemniej jednak będą inne propozycje  być może dojdziemy do ugody i te pieniądze  odzyskamy . Przede wszystkim  Zarząd  Powiatu stoi na stanowisku żeby nam przekazać część drogi – drogi powiatowej która jest własnością powiatu ,która służy na dojazd zarówno  do Sali gimnastycznej ale i również użytkowana  jest  przez Powiat i w zamian za to miała byś kompensata tej należności która jest nam należna a  jest to kwota 112 tys. zł. Niemniej jednak są inne propozycje, oczekiwałem na piśmie takiej propozycji i do dnia dzisiejszego jej nie otrzymałem.

Byłem na spotkaniu z udziałem przedstawiciela Kuratorium Oświaty – delegatury w Wałbrzychu w szkole  Podstawowej w Zwróconej , która poddana była w roku bieżącym tzw.  mierzeniu  jakości szkoły – ocena która przedkładana była przez panią wizytator jest oceną mogę powiedzieć być bardzo dobrą  i tutaj należą się słowa podziękowania  dla pani dyrektor  Jasek, jak również całego zespołu pedagogicznego, bo taka ocenę otrzymać to jest rzeczywiści i sukces i satysfakcja  dla tych którzy funkcjonują .

Odbyło się Walne Zgromadzenie Euroregionu Glasiennsiss , którego jesteśmy udziałowcem – podjęte zostały uchwały dotyczące  zmian w budżecie, jak również podjęta została uchwała o przystąpieniu  Euroregionu do Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej . Tak więc proszę państwa ten temat który był tutaj drążony nie tak dawno aby Gmina również przystąpiła został praktycznie rozwiązany, dlatego że my będąc udziałowcem , będąc członkiem Euroregiony automatycznie jesteśmy członkiem Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej i z tego tytułu możemy czerpać również profity . Przyjęta została informacja o rozdzielonych środkach z funduszy unijnych INTERREG III A – Gmina Ząbkowice otrzymała dofinansowanie na organizacje pleneru Malarskiego w kwocie ponad 12 tys. zł.

Odbyłem po raz pierwszy spotkanie z uczniami, którzy otrzymali najwięcej punktów na egzaminie kompetencyjnym, uczniowie kończący Gimnazjum zarówno nr 1 i nr 2, dziewięć osób, otrzymało najlepsze wyniki z tymi osobami spotkaliśmy się, udział w tym spotkaniu wzięli również rodzice tych uczniów i to była taka radość dla wszystkich.

Odbyłem spotkanie z właścicielami działek które zostały wytypowane i przyjęte jako propozycja zagospodarowania w ramach Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest tam 7 właścicieli gospodarujących 57 ha , rozmowy dotyczyły wyrażenia woli na współpracę z Gminą w zakresie przekazania tych nieruchomości  jako tereny pod przyszłą Wałbrzyską Strefę , chce państwu powiedzieć że coraz bardziej krystalizuje się ta sprawa i jest szansa że ta strefa w Ząbkowicach powstanie .Wszyscy zadeklarowali wolę współpracy , kwestia rozwiązania  i nabycia gruntów przez Gminę czy przez inwestorów jest otwarta , wyrazają wolę sprzedaży bezpośrednio tych gruntów inni wyrażają wolę zamiany za grunty inne.Wystąpimy do Agencji Nieruchomości Rolnej Skarbu państwa czy agencja nie wyraziłaby przekazania gruntów swoich oczywiście nieodpłatnie po to aby w przyszłości doszło do zamiany  tych gruntów , wtedy mielibyśmy możliwość zagospodarowania 57 ha , natomiast te 20 ha o których my mówimy w dalszym ciągu na ten temat prowadzone są rozmowy z przedstawicielami Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej  uzupełniamy dokumenty . W dniu wczorajszym dowieźliśmy następne dokumenty, które były potrzebne tak, więc nie jesteśmy odstawieni na bok, jesteśmy zainteresowani współpracą z Agencja szczególnie Agencja zainteresowana żeby u nas otworzyć tą Specjalną Strefę Ekonomiczną.

Odbyły się również Walne Zgromadzenia Przedsiębiorstw których właścicielem i organem założycielskim jest Gmina , odbyło się walne zgromadzenie DELFINA ,  ZGK i TBS, oczywiście  walne zgromadzenia  zwyczajne  dotyczyły podsumowania działalności w roku ubiegłym .Wszystkim Zarządom udzielono absolutorium, przyjęto sprawozdania finansowe i sprawozdania merytoryczne,natomiast jest nieco niepokojąca sytuacja w zakresie działalności finansowej i stanu finansowego o ile przedsiębiorstwo DELFIN w roku ubiegłym zakończyło swój rok zyskiem 138.397 zł. jak również TBS też generował zysk w wysokości 11.191 z. o tyle nasze przedsiębiorstwo Zakład Gospodarki Komunalnej rok ubiegły zamknął strata 141.741 zł. Wyraziłem swój niepokój w tym względzie, chociaż argumenty wyrażone przez pana prezesa mogły być częściowo przekonywujące, niemniej jednak zwrócono uwagę na bardziej operatywne działanie szczególnie w zakresie ściągalności należności jak również świadczenia usług może w szerszym zakresie , choć jest to bardzo trudne.

Również niezadowalające są dochody przedsiębiorstwa DELFIN - wprawdzie ma ono zysk w wysokości, 138 tys. zł. ale praktycznie zysk ten nie wystarcza w przyszłym roku do spłacenia kredytu który będzie musiał być spłacany do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska .

Spotkałem się z przedstawicielem Zarządu Kopalni Kamienia Drogowego w Braszowicach omawialiśmy sprawę z inicjatywy oczywiści tego członka zarządu , jest to w tej chwili właścicielem w 100 % - grupa niemiecka z kapitałem niemieckim , wyrażali wole współpracy z Gmina, oczywiści rozmawialiśmy na temat korzyści jakie gmina może osiągnąć, deklarowali wole pomocy finansowej w różnego rodzaju imprezach uroczystościach a nawet mogą wspomagać nawet nasze jednostki oświatowe , przedszkola i szkoły a zainteresowani są we współpracy z gminą w kwestii uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego a konkretnie zainteresowani są nabyciem części gruntów od gminy– gruntów które są przylegle bezpośrednio do ich posiadłości do tej części eksploatacyjnej i w tym temacie również będziemy prowadzić dalsze rozmowy.

Otrzymałem proszę państwa informacje z Banku Gospodarstwa Krajowego w roku ubiegłym został złożony wniosek o dofinansowanie budowy – budynku socjalnego , budynku 10 rodzinnego , taki wniosek został zaopiniowany pozytywnie i przyjęty , przyjęty został do realizacji na rok przyszły na rok 2007, okazuje się że  prawdopodobnie mają większą ilość pieniędzy albo nie mogą dysponować tymi które w chwili obecnej posiadają , telefoniczną informacje która otrzymaliśmy  zaproponowali nam skorzystanie ze środków  w wysokości 229 tys. zł. na budowę budynku socjalnego - taka dotacja miałaby wpłynąć w tym roku ale pod warunkiem ze taki budynek zostanie wybudowany do końca roku . Jest to fizycznie niemożliwe, nie mając projektu technicznego, który powinien być, projekt techniczny wykonany na rok przyszły, bo takie były plany w tym momencie moglibyśmy skorzystać z tych środków, natomiast w chwili obecnej nie jesteśmy w stanie skorzystać z tych środków 229 tys. zł., natomiast poinformowaliśmy bank że jesteśmy zainteresowani i prosimy o ujecie nas w planach na rok przyszły .

Jeżeli chodzi o sprawy gospodarcze które dotyczą bezpośrednio realizacji uchwały budżetowej Rady Miejskiej więc przede wszystkim pierwsza informacja na którą oczekuje pani Raus , dotyczy to wywiezienia odpadów pogalwanicznych , w dniu wczorajszym podpisałem rozstrzygnięcie przetargowe , została wybrana firma, w chwili obecnej przekazane zostały  informacje do wszystkich firm , poinformowaliśmy która firma została rekomendowana  do podpisania umowy , będziemy oczekiwali i tego bym tutaj odpukał żeby nie było jakichkolwiek odwołań od decyzji komisji , od decyzji mojej w zakresie wyboru tej firmy . Została wybrana firma z Opola kwota wywiezienia odpadów jest to kwota najniższa, która została podana w specyfikacjach przetargowych a przypomnę państwu informacje, która wcześniej państwu podawałem, że specyfikacje przetargowe obrało 27 firm, 5 firm złożyło oferty swoje, ceny wahały się od 684 tys. do 2,5 mln zł. wybraliśmy firmę najtańsza, która spełnia wszystkie warunki postawione w specyfikacji. Termin podpisania umowy konkretnej zależeć będzie od tego czy będą odwołania, może to się w czasie wydłużyć, dlatego że to będzie rozstrzygane przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, natomiast nie będzie odwołania praktycznie po 10 dniach podpisujemy konkretną umowę z firmą wykonującą to zadanie. Termin wywiezienia odpadów od podpisania tej umowy 6 miesięcy.

Jeżeli chodzi o ulice Batalionów Chłopskich ci państwo, którzy interesują się tym tematem i tam przebywają, widza, że postęp robót jest nieco lepszy niż do tej pory, niemniej jednak ten postęp robót i tak nie zadawala. Jest obietnica, ale jest to obietnica, że do końca lipca powinna być ulica Batalionów Chłopskich  otwarta do ruchu. W chwili obecnej odcinek końcowy jest również rozebrany i częściowo zabezpieczony , natomiast wykonawca musi wrócić tutaj do tyłu tam gdzie było podparte żerdziami, tam gdzie są wykonane wykopy betonowe i będzie realizowane to zadanie. Jest obietnica ze do końca lipca powinno to być zakończone, czy tak się stanie to się okaże. W chwili obecnej nie ma możliwości zerwania umowy, naliczane są od 31 marca kary umowne, jak będzie wyglądało rozliczenie końcowe tego nie wiem, okaże się to po zakończeniu całej inwestycji .

Proszę państwa, w przyszłym tygodniu odbędzie się u nas seminarium – seminarium zorganizowane przez Stowarzyszenie Senatorów, które realizuje projekt w ramach zintegrowanego programu operacyjnego to jest to działanie 2-5 dotyczące promocji pt. Strefy Mikro przedsiębiorczości miasta i gminy Ząbkowice Slaskie. Jest to seminarium, na który poinformowani zostaniemy o konkretnych działaniach stowarzyszenia.

W dniu dzisiejszym sołtysom przekazałem prośbę o rozpropagowanie informacji dotyczącej bezpłatnego szkolenia dla kobiet – kobiet z terenu wiejskiego. Szkolenie to dotyczy kursów językowych, komputerowych, kursów z zakresu przedsiębiorczości, pogłębianie wiedzy. Do 10 lipca osoby zainteresowane są proszone o wypełnianie  wniosków

 

Jeżeli chodzi o realizację tych podstawowych inwestycji , - szkoła Podstawowa nr 3 , ci państwo którzy interesują się tym tematem widzą że przebieg robót jest zgodnie z harmonogramem , a nawet go wyprzedza harmonogram . Jest propozycja żeby inwestycje zakończyć do końca sierpnia aby od 1 września dzieci weszły do szkoły, już po zakończonym procesie termomodernizacyjnym . W każdym bądź razie my mamy termin wykonania do 15 grudnia br. , związane jest to z płatnościami , jeżeli firma otrzyma od nas obietnicę – fakt że znajdziemy środki na zapłatę w bieżącym roku w całości to są oni w stanie zakończyć inwestycje do końca wakacji , ale to wszystko zależeć będzie od tego czy takie środki znajdziemy .

Jeżeli chodzi o dokumentację projektowa dotyczącą uzbrojenia terenu pod zabudowę mieszkaniową przy ulicy Ziębickiej, była to informacja przekazywana również na posiedzeniu komisji do 31 sierpnia  dokumentacja taka powinna spłynąć .

Podpisana została również umowa na wykonanie planu przestrzennego zagospodarowania dla miasta Ząbkowice Slaskie – termin zakończenia tych prac 31 marca 2008 rok.

W trakcie realizacji i oczekujemy już na pozwolenie na budowę jest dokumentacja projektową remontu Ząbkowickiego Ośrodka Kultury , chcielibyśmy żeby ta dokumentacja  spłynęła z pozwoleniem dlatego że już należałoby ogłaszać przetarg a szczególnie  w zakresie remontu  poszycia dachowego i ocieplenia również stropów dachowych.

31 sierpnia powinniśmy również otrzymać dokumentacje na modernizacje dwóch mostów w miejscowości Olbrachcice , będzie to uzupełnienie dokumentacji na wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej w Olbrachcicach . niestety dokumentacja na wykonanie sieci sanitarnej w dalszym ciągu jest w trakcie wykonywania , przeciąga się to znacząco , niemniej jednak powinna w tym roku taka dokumentacja spłynąć , po to abyśmy w przyszłym roku złożyć wnioski po środki unijne .

Jeżeli chodzi o Tarnawę mamy dokumentację, w chwili obecnej oczekujemy pozwolenia na budowę, moglibyśmy już ogłaszać przetarg na wykonanie, ale musimy proszę państwa poczekać ze względu na to, że wartość całej inwestycji przekracza 4 mln zł. Ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy uniemożliwi nam staranie się o środki unijne , w związku z tym do momentu do kiedy uruchomione zostaną nowe transze związane ze składaniem wniosku w miesiącu wrześniu do tego momentu należy się wstrzymać się z wyborem oferenta po to aby nie stracić szans na pozyskanie środków z zewnątrz .

Jeżeli chodzi o modernizacje ulicy  Krzywej jest już dokumentacja opracowana , oczekujemy pozwolenia na budowę , ale niestety martwi nas wartość  wykonania  tego zadania – jest to kwota 784 tys. zł. , w budżecie nie mamy takiej kwoty , będziemy się starali aby w tym roku , tak jak obiecaliśmy na początku ja wykonać .Liczymy na znaczącą pomoc naszego przedsiębiorstwa DELFIN , które powinno wykonać przede wszystkim kolektor ogólnospławny w ulicy Armii Krajowej aby ścieki były odprowadzone . Będzie problem ze znalezieniem środków na wykonanie tego zadania.

Ulica Melioracyjna – złożono projekt , pozwolenia na budowę i będziemy mogli realizować to zadanie , będzie ono realizowane przy udziale Gminy i przedsiębiorstwa DELFIN .

Modernizacja ulicy Młynarskiej, jest kwestia tylko środków i możemy ta ulice dokończyć.

Przebudowa budynku po byłej Szkole Podstawowej przy ulicy Kamienieckiej ,w lipcu powinno być to zakończone i przekazane przyszłym właścicielem do zagospodarowania , w tej części i w tym zakresie który należy do nich .

Jeżeli chodzi o budowę basenu podjedliśmy decyzje o podpisaniu umowy firmą  INWESTBUD , która złożyła  najkorzystniejsza ofertę  w zakresie  przygotowania koncepcji ,  specyfikacji istotnych warunków zabudowy  , powinno to być wykonane w miesiącu lipcu . 

 

Chciałbym proszę państwa odnieść się do artykuły który ostatnio ukazał się w gazecie a dotyczy tzw. małej obwodnicy – powiem szczerze że ja nie bardzo rozumiem o co w tym wszystkim chodzi , wszyscy mówimy o tym samym a chyba różnymi głosami .

Ja myślę, że tu należy uciąć i nie dyskutować na ten temat zbyt dużo, bo to do niczego nie doprowadzi. Ta koncepcja zagospodarowania i budowy obwodnicy jest koncepcja najdalej idącą, jest to koncepcja, która była wcześniej wprowadzona do naszego studium uwarunkowań. Jest tylko kwestia z której strony zacząć robić , dla nas i dla mnie osobiście najlepszym rozwiązaniem jest aby rozpocząć ją  od  dawnej stacji paliw Solo omijając  Sadlno  przecinając ulicę Kamieniecką , Cukrowniczą  , poprzez tzw. „buraczankę”  do Jaworka , rozwiąże wówczas  problem przejazdu wszelkich  pojazdów  poprzez centrum miasta. Jestem proszę państwa obwodnicę , aby ten uciążliwy ruch który jest na tych ulicach dewastowanych odciążyć . Proszę żeby nie dezinformować naszych mieszkańców i stawiać nas w sytuacji dość kłopotliwej. W każdym bądź razie najważniejsza rzeczą jest to aby ująć to w planie przestrzennego  zagospodarowania , najważniejsze jest również to aby Urząd Marszałkowski przyjął do realizacji tego zadania jako zadanie wojewódzkie i w tym momencie będzie mogło być realizowane . Zarząd  Dróg Wojewódzkich  jest  zainteresowany również tą  obwodnicą  bo oczywiście w planach wojewódzkich jest tzw., duża obwodnica , duża obwodnica nie rozwiązuje tego problemu .

Kończąc już proszę państwa krótkie informacje , spotkaliśmy się z samorządem wsi Bobolice , zaproponowaliśmy im organizację w roku bieżącym dożynek , zdecydowali się na taką organizację , tak więc Dożynki w dniu 3 września będą w Bobolicach  .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, dziękuje panu burmistrzowi za przekazanie informacji otwieram dyskusję nad sprawozdaniem.

 

Radny Władysław Witkowski, panie burmistrzu za jaką kwotę jest wywóz odpadów pogalwanicznych ?

 

Burmistrz Józef Marcinów, 684 tys. zł

 

Radny Kazimierz Figzał, panie przewodniczący, szanowni państwo, panie burmistrzu, na ostatniej sesji zgłaszałem sprawę dewastacji słupków która się pogłębia , natomiast od ostatniej Rady nic się nie zrobiło.

Zabrakło mi w wystąpieniu pana burmistrza stanowiska odnośnie pytań zadawanych przeze mnie na ostatniej radzie, a dotyczyły one Rynku i naprawy kostki brukowej oraz, wyrywanych notorycznie słupków, w związku z tym że opinie ludzi przyjezdnych już można odbierać dosyć negatywnie  a tym bardziej, że my na ten temat już dyskutujemy dosyć długo oczekuję konkretnych działań.

Jeszcze jedna sprawa została zrobiona odkrywka Ratuszu Miejskim, w sumie wydaje mi się ekspertyza została zrobiona, wydaje mi się, że należy tą odkrywkę zakryć. Jest to takie miejsce typowo turystyczne i wygląda to bardzo nie elegancko.

Ostatnia sprawa dotycząca tych komunalnych rzeczy; jadąc ostatnio łącznikiem Cukrownicza- Jaworek zwróciłem uwagę ze rozpoczęto tam remont tego chodniczka drogi śródpolnej asfaltowej . Jest to bardzo trudna rzecz, z tym , że panie burmistrzu  jest mnóstwo uliczek wokół Rynku, które świeca dziurami od kilkunastu miesięcy, mam na myśli ulice Aliantów, Długą.Te ulice są w fatalnym stanie, wiec w sprzeczności pozostaje robienie drogi śródpolnej a pozostawienie tych ulic gdzie używalność dużo większa niż tego łącznika.

 

Burmistrz Józef Marcinków , jeśli chodzi o słupki i łańcuchy, no niestety ulega to dewastacji jest to naprawiane , w tej chwili  zamówiliśmy słupki ,łańcuchy, uzupełnimy te braki które są  .

Jeżeli chodzi o kostkę brukową, wszystko w Rynku zostało naprawione, podobnie jest na ulicy Reymonta.

Jeśli chodzi o pozostawione odkrywki, też zwracałem na to uwagę, jest w chwili obecnej monitorowany ruch wód  podziemny w obrębie Ratusza , okazuje się ze w tej części która została w tej chwili odkryta narznie nie ma żadnych wód które by się wydobywały . Natomiast niepokojące jest zjawisko wewnątrz od wewnątrz do Ratusza, tam w dalszym ciągu ta ilość wód się zwiększa. Projektant czy biegły który dokonuje analizy i da nam opracowanie co należałoby zrobić sprawdza czy ten ruch zwiększa się w czasie opadów, czy zwiększa się inaczej. Wygląda to nieestetycznie, ale, chce państwu powiedzieć, że prawdopodobnie cały Ratusz dookoła będzie rozkopany po to, aby zrobić odwodnienie  i to będzie pewny problem w wykonaniu tego ale trzeba będzie to zrobić i przeznaczyć na to środki , dlatego że drenaż będzie musiał być około 10 cm  najniższej części tego Ratusza  a sa to głębokości nawet do 4 metrów . Niestety Ratusz stoi na wodzie i to powoduje zawilgocenie .  

Natomiast jeżeli chodzi o remont drogi śródpolnej, nie bardzo mogę się zgodzić , ja wiem o tym że mamy jeszcze do wykonania ulice w mieście i one są w planie do wykonania i pani kierownik zleca wykonanie. Dlaczego myśmy weszli na drogę „buraczanke” i na Olbrachcice, są to drogi asfaltowe służące do transportu wiejskiego, ale tymi drogami bardzo często jeździ bardzo ciężki transport dowożący różne materiały?. One ulegały już dewastacji i każda dziura, która zostaje się poszerza, dlatego podjęliśmy decyzję ze należy to na bieżąco remontować po to, aby nie uległa dewastacji cała szerokość nawierzchni, bo wtedy będzie nas to drożej kosztowało. Uważam te ten kierunek działań jest taki, że nim powinniśmy iść.

 

Radny Kazimierz Figzał, szanowni państwo, panie burmistrzu, ja chciałem zwrócić uwagę na pewne priorytety, zwracając uwagę na łącznik Jaworek –Cukrownicza, tym bardziej, że sam byłem pomysłodawca tego żeby ten łącznik był w asfalcie wykonywany, ponieważ to gwarantuje, to jest przykład  że ta droga śródpolna przetrwa i ma to określony sens i tylko i wyłącznie chciałem zwrócić uwagę, że w tym momencie powinny być te łączniki starego miasta które świadczą o nas o Radzie o gospodarzu tylko w tym kontekście to mówiłem.

Natomiast, jeśli chodzi o pana wypowiedź odnośnie tej drogi i stwierdzenie, że jest to bardzo ważny odcinek ze względu na transport, który tam przebiega, to chciałem zauważyć, że Rada w uchwale budżetowej i ja osobiście na każdym posiedzeniu Rady Miejskiej, akcentuje abyśmy w sprawie małej obwodnicy mówili wspólnym głosem o całej obwodnicy. Dlatego że jeżeli ja podzielimy proszę państwa to najprawdopodobniej nie będzie to zrobione i nie będzie zrobiony ten drugi odcinek. Jeśli zacznie ktoś robić od strony stacji paliw na Wrocławskiej powiedzmy ten lobbing wygra, nie będzie robiona ta druga połowa, jeśli będzie robiona od stacji SOLO – czyli od Cukrowniczej do stacji CPN Orlen nie będzie robiona.

A skąd to wiem ? , ano z stąd, że w ostatnim tygodniu spotkałem się z przedstawicielami Dolnośląskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Urzędzie Marszałkowskim kuluarowych  w kuluarowych rozmowach właśnie tak to wyglądało, nie dzielcie się to, co ja ostatnio mówiłem tylko mówmy wspólnym głosem i mówmy o całości, pieniądze na to się znajdą, oczywiści w czasie jest to odciągnięte z tych powodów, o których mówiłem, ponieważ dla Wrocławia ważniejsza jest obwodnica Wrocławia i tam poszukiwane są pilnie pieniądze, z resztą  część została już znaleziona. Natomiast my, jeśli nie będziemy tutaj akcentować tutaj, że jesteśmy, mało tego, że mówimy wspólnym głosem i że nas interesuje inwestycja jako całość to możemy tylko na tym stracić. W jedności siła i proponowałbym ten temat zamknąć rzeczywiści i nasz wspólny lobbing aby kompleksowo tą sprawę załatwić będzie skuteczniejszy niż rozdzielanie włosa ma cztery.

 

Radny Tadeusz Cymbała, panie burmistrzu dużo mówił pan o remontach dróg w mieście – ja zgłaszałem na ostatniej sesji takie zapytanie w sprawie terenów wiejskich, chciałbym dowiedzieć się, jaka jest ocena wydziału czy ktoś się przejechał tymi ulicami, bo niestety, to nie wystarczy tam tylko zasypać dziury , nie wiem ja jakim etapie to jest ?.

Natomiast wracając jeszcze do tej obwodnicy nieszczęsnej powiem państwu tak, że nasza propozycja była taka, aby zrobić mniejszy odcinek, który jest realny do wykonania. Zarząd Dróg Wojewódzkich nie ma pieniędzy na połatanie tych dziur gdzie my mówimy o blokowaniu dróg , łącznie z pozwami sądowymi a będą mieli pieniądze na inwestycje8 czy 10 km , oni niech zrobia nam tą obwodnicę 3 km i z tego będziemy zadowoleni ,niech się wezmą za latanie dziur.

 

Burmistrz Józef Marcinów, panie radny my wiemy doskonale, jaki jest stan dróg wiejskich, pani Iza powie, na jakim etapie jest to przygotowane.

 

Izabela Woronowicz - kierownik wydziału Infrastruktury Technicznej, chciałam powiedzieć, że zlecenia na remonty dróg wiejskich, uzupełnienie kamieniem, zwałowanie i wyrównanie są już w toku, ci wykonawcy obiecali nam ze w przyszłym tygodniu do 15 zostanie to zakończone.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, myślę, że nie kontynuujmy tematu małej obwodnicy, bo jesteśmy w tym temacie zgodni, że należy to wykonać jesteśmy za tym wprowadziliśmy to do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego także myślę, że na ten temat już nie dyskutujemy.

 

Ad. Pkt. 4

Informacja dotycząca lecznictwa zamkniętego na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie.

 

Dyrektor Szpitala św. Antoniego Robert Starzec, dziękuje za zaproszenie na posiedzenie Rady, w imieniu własnym oraz pana prezesa dr Piotra Gerbera .

Szpital w Ząbkowicach Śląskich firma  EUROMEDICAR prowadzi od kwietnia  ubiegłego roku , rozpoczęliśmy działalności  - szpital 11 kwietnia 2005 roku ,Ja  jestem dyrektorem tej placówki od maja zeszłego roku . W finansowaniu  działalności bazujemy na istniejącym wcześniej kontrakcie dawnego szpitala PSPZOZ z Narodowym Funduszem Zdrowia i kontrakt ten  pozostał na  niezmienionym poziomie. Z ubolewaniem stwierdzam że kontrakt o który już samodzielnie Firma EUROMEDICARE występowała na rok 2006 , jest nawet nieznacznie mniejszy niż tej który wcześniej obowiązywał .

Nie było najmniejszej taryfy ulgowej w pozyskaniu dodatkowych środków z  narodowego Funduszu Zdrowia wręcz przeciwnie , żeby uzyskać to co uzyskaliśmy toczyły się  wielomiesięczne boje .

            Działalności szpitala jest zbliżona do działalności szpitala PSP ZOZ tzn. realizowana jest w tych  samych oddziałach  chorób wewnętrznych , ginekologii i położnictwa ,z pododdziałem noworodkowym , chirurgii i pediatrii .

            W czasie kiedy my rozpoczynaliśmy działalność rozbudowie uległa pracowania  endoskopii , która wykonuje w tej chwili wielokrotnie  więcej badań niż dotychczas pracowania USG  i poszerzony zakres usług laboratoryjnych ,na marginesie laboratorium w naszym szpitalu  obsługiwane jest przez firmę zewnętrzną .

W okresie od kwietnia 2005 do czerwca 2006 udzieliliśmy pomocy około 17 tys. chorych , co również z informacji jakie posiadam od pracowników administracyjnych zatrudnionych w naszej placówce stanowi to około 15 – 20 % wzrost w stosunku do okresu poprzedniego. Miło mi stwierdzić, że w ostatnich miesiącach stopniowo wzrasta ilość narodzin w naszym szpitalu, sądzę że w nowym obiekcie to ten trend będzie można utrzymać.

Państwa jak sadzę w szczególności interesują plany odnośnie obiektu na Chrobrego – w przeprowadzce notujemy opóźnienie co jest widoczne dla wszystkich i związane z kilkoma rzeczami, przede wszystkim bardzo zmienił się zakres zarówno prac wykonywanych na miejscu jak i wcześniejszych prac projektowych w związku z planowanym otwarciem w tym obiekcie szpitalnego oddziału Ratunkowego. Obiekt był przygotowywany jako szpital z tradycyjna izbą przyjęć w tej chwili mamy zapewnienie, że z rokiem 2007 uzyskamy kontrakt na finansowanie szpitalnego oddziału ratunkowego w obiekcie na Chrobrego. To jest jeden z powodów opóźnienia , drugi warunki pogodowe i przedłużająca się  dosyć sroga zima a trzeci  brak pracowników. W tej chwili jedna z ekip która pracuje tym obiekcie przyjechała z Wejherowa , to jest problem który nas trapi od wakacji zeszłorocznych zeszłorocznych dotyczy wszystkich specjalności i kwalifikacji pracowników budowlanych . Jednak zostałem upoważniony do zadeklarowania przeprowadzki to jest wrzesień, nie potrafię powiedzieć czy 1 czy 30 dzień września. W tej chwili trwają prace również na zewnątrz , także nie tylko trwają prace na zewnątrz ale całość tego terenu łącznie z budynkiem pralni zostały do tego czasu wykończone .

Jeszcze dwa słowa na temat ewentualnego rozszerzenia działalności przez naszą firmę ; w planach chcieliśmy w obiekcie na 1 maja pozostawić placówkę lecznictwa otwartego POZ i gabinety specjalistyczne , niestety wszystko na to wskazuje że w całości opuścimy ten budynek i właśnie pralni na chrobrego będzie naszą placówką przychodnianą i będzie mieścił POZ i poradnie specjalistyczne ,od nowego roku już jako firma EMC myśmy wystąpili o 5 poradni specjalistycznych na które otrzymaliśmy finansowanie i prawdopodobnie o 2 – 3 rozszerzymy działalność z rokiem 2007 .

To  wszystko , pozostanę aby ewentualnie odpowiedzieć na pytania . 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,dziękuję panu dyrektorowi, kto z pań lub panów radnych chce zadać pytanie?.

 

Radny Leszek Wiekiera , w związku z tym że jeden lekarzem a zarazem przewodniczącym Komisji zdrowia chcę zabrać pierwszy głos , aby zadać parę pytań panu dyrektorowi. Oczywiście cieszymy się, że szpital jest, bo były już takie sytuacje, że wyglądało, że nie będzie już szpitala. Firma się znalazła , szpital funkcjonuje, tylko są pewne takie sprawy, które nurtują pacjentów i społeczeństwo. Chodzi o to, że chcielibyśmy, aby ten szpital był szpitalem bardzo dobrym, żebyśmy się mogli chwalić, że mamy dobry szpital i dobra obsadę, pacjenci zadowoleni , ale do końca tak niestety nie jest tak panie dyrektorze. Chodzi głównie o opiekę chirurgiczną pacjentów z naszego terenu, są straszne narzekania na opiekę chirurgiczną , niewiem dlaczego, pacjenci są ponoć odsyłani i załatwiani w sposób nie za przyjemny , niedoinformowani co mają robić dalej . Mówię to w aspekcie  otwarcia nowego szpitala , może by pan dyrektor coś w tej sytuacji się zorientował i pomyślał  czy nie należałoby  zrobić jakiś korekt personalnych w tej materii , aby w tym szpitalu nowym  byli ludzie .

 

Robert Starzec, dyrektor Szpitala , panie doktorze planuję korekty personalne .

 

Radna Danuta Wojaczka , czy planuje pan również inne podejście do pacjenta , ponieważ ja sama osobiści i pan dobrze o tym wie , ponieważ jako pacjent nie spotkałam się z dobra opieka w tym szpitalu i ludzie zgłaszają nadal takie właśnie brak zainteresowania pacjentem , czyli notoryczne odsyłanie do tych przychodni , nie załatwianie pacjentów , a już zostawianie pacjentów w szpitalu , ludzi naprawdę potrzebujących opieki jest naprawdę trudny .

Ja nie chcę powracać do swojego przypadku gdzie odmówiono mi pomocy, odmówiono tej pomocy bo najważniejszy był PESEL.

Chciałabym się dowiedzieć czy my jako pacjenci możemy  być bezpieczni  że  zacznie się jakaś  normalna opieka odnośnie ludzi chorych ?

 

Robert Starzec – przypominam że myśmy udzielili pomocy 17 tys. chorych ,więc trudno mówić o wielkich trudnościach w dostaniu się do szpitala a kontrowersje budzą najczęściej dwie sprawy , potrzeba  raczej zakładu opiekuńczo –leczniczego dla pacjenta a nie  pobytu w oddziale szpitalnym , najczęściej w oddziale  wewnętrznym , wtedy są najistotniejsze kontrowersje . Państwo oczekują od nas hospitalizacji każdego człowieka, który wymaga opieki, my staramy się w szpitalu leczyć ludzi ewentualnie kierować ich później do zakładów opiekuńczo – leczniczych. Szpital nie jest od załatwianie wszystkich najdrobniejszych nawet spraw, sprawa która nas swego czasu poróżniła powinna być załatwiona w gabinecie zabiegowym lekarza POZ. Izba przyjęć nie jest przychodnią dla wszystkich mieszkańców powiatu zabkowickiego 24 godziny na dobę . Staram się ułożyć współpracę z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej ,  bo to oni są pierwszym i najważniejszym lekarzem każdego z nas w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.

 

Radny Leszek Wiekiera  ,   chcę powiedzieć że rzeczywiście na naszym terenie jest strasznie źle rozwiązana  sprawa  opieki publicznej , nie tylko z winy  EMC ale również z winy starostwa . Proszę państwa jest poradnia chirurgiczna przy PSZOZ w której nie ma chirurga .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , ja mam  takie pytanie do pani Kierownik Ireny Zych – pani kierownik czy są jakieś ruchy przez Zarząd Starostwa w sprawie poradni chirurgicznej , bo o tym się mówi głośno już od dłuższego czasu .

 

Kierownik Irena Zych , na terenie naszego powiatu działają 4 poradnie w zakresie może nie pełnej chirurgii , ale jeżeli chodzi o poradnie chirurgii ogólnej są zakontraktowane 2 poradnie – poradnia chirurgii ogólnej i poradnia wcześniej wspomniana przy SPZOZ Ząbkowice . Natomiast są jeszcze dwa kontrakty na poradnie ortopedyczną, która mieści się tutaj w Ząbkowicach oraz w Ziębicach. Niemniej jednak jak wszyscy wiemy kontrakt zawierany jest z Narodowym Funduszem , mimo wystąpień Zarządu ,  Rady Powiatu jak i dyrekcji szpitala niestety nie udało się zwiększyć  kontraktu dla istniejącego PSP ZOZ , który jak gdyby uległ dużej restrukturyzacji i funkcjonuje lekarz w poradni chirurgicznej 2 lub 3 dni w tygodniu . Sytuacja cały czas jest monitorowana ,niemniej jednak nie ma żadnych odpowiedzi z Narodowego Funduszu jak również rozmowy bezpośrednio Pana Starosty z dyrektorem Woźnym nie przyniosły  oczekiwanego rezultatu. Kontrakt jest na określona kwotę i funkcjonuje w takim zakresie jak funkcjonuje.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, dziękuję panu dyrektorowi oraz Pani Kierownik.

Ogłaszam 10 minut przerwy.

 

Ad. Pkt. 5

 

Helena Wolnik – Kliber inspektor w Wydziale Edukacji, Kultury i Sportu przedstawiła informacje w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży na terenie Gminy Ząbkowice Slaskie

(szczegółowa informacja stanowi załącznik do protokołu)

 

Ewa Olewacz - dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Stolcu,szanowni radni chciałam poinformować, że oprócz tych półkolonii, które organizowane są w ramach środków przez gminę Stowarzyszenie Inicjatyw RAZEM oraz OSP organizujemy takie formy wypoczynku jak obozy.W ramach obozu międzynarodowego jedzie grupa 40 osobowa do Niemiec , są to dzieci przede wszystkim z terenu wsi Stolec ,ale również z  Sieroszowa , Ząbkowic , Zwróconej oraz z gminy Kamieniec . Jedziemy na obóz 10 dniowy, pozyskaliśmy środki z Fundacji Polsko – Niemieckiej na transport tych dzieci. Tam w Uchte przyjmuje nas grupa niemieckich strażaków, mamy darmowe wyżywienie. Dzieci przez 10 dni maja zapewniony program przede wszystkim taki program sportowy, wejścia na basen za darmo.

Drugi obóz, organizujemy tez w ramach tej współpracy OSP nad morze i to już obóz wypoczynkowy, jedzie tam 120 dzieci i jest to obóz międzynarodowy. Środki również pozyskałam z Fundacji oraz z zarządu Głównego OSP.

 

Władysława Raus,mieszkanka Ząbkowic Śl., ja dwa pytania takie informacyjne, nie wszyscy zainteresowani mają internety, więc dlatego może by pani była tak uprzejma i podała mi numer telefonu żebym przynajmniej na swoim osiedlu wiedziała, do kogo kierować , aAle słyszę, że na obozy są już pieniądze wyczerpane, ale gdyby się trafił przypadek to prosiłabym o telefon, podobnie, jeśli chodzi o wypoczynek w mieście.

To jest jedna sprawa a druga sprawa akcja cała jest na lipiec a na sierpień, co jest przewidziane.

 

Helena  Wolnik – Kliber , proszę  pani półkolonie są organizowane tylko w lipcu natomiast  Biblioteka prowadzi akcje już od początku  wakacji do końca sierpnia. Biblioteka przy współudziale OSiR i ZOK-u , są rozwieszone w całym mieście plakaty – plakaty na których jest program numery telefonów również tam są do tych wszystkich placówek które prowadza ta akcje letnią .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,ja chciałbym tutaj  w tym miejscu  podziękować  bardzo serdecznie Ewie Olewacz , za to wszystko co robi, ale chciałbym się pochwalić ze pani dyrektor pomogła Klubowi Skałki Stolec wspólnie opracowaliśmy wniosek i również w dniu wczorajszym dostaliśmy  potwierdzenie z Fundacji Polsko-Niemieckiej ze została nam przyznana kwota i możemy jechać na 4 dni do miejscowości Uchte na  rozegranie meczu dla 24 osób . dziękuję  Pani za pomoc . 

 

Radny Jacek Szeremet , korzystając tutaj że jest pani dyrektor oraz pan burmistrz chciałem zadać pytanie - czy był zorganizowany jakiś wyjazd dzieci albo uzdolnionych albo w formie jakiegoś sponsoringu za granice i to gdzieś do dalekich krajów - Australia albo cos takiego ?

Helena Wolnik – Kliber , nic mi na ten temat nie wiadomo .

 

Danuta Tracz Dyrektor Gimnazjum nr 2 ,proszę państwa Gimnazjum nr 2 od wielu lat realizuje program Sokratesa ,jest to taki projekt szkolny i w związku z tym w poprzednim roku szkolnym grupa dzieci i nauczycieli była we Włoszech . W tym roku byliśmy w Portugalii w przyszłym roku  będziemy we Francji . A ten wyjazd do dalekiego kraju to najprawdopodobniej chodzi o wyjazd dwójki naszych uczniów w ramach działalności bo niewiem czy wszyscy państwo wiedzą , moje Gimnazjum od 1 grudnia ubiegłego roku otrzymało certyfikat wspierający uzdolnienia i weszło w sieć Dolnośląską siec wspierająca uzdolnienia i takie dzieci , oczywiście są profity i w tym roku z Urzędu Marszałkowskiego powstała taka inicjatywa i w tej chwili dwójka moich uczniów - wśród grupy 14 najzdolniejszych Dolnoślązaków przebywa  na Sardynii . To jest wyjazd bezpłatny jest to taka forma nagrody i docenienia ich szczególnych uzdolnień .

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik , dziękuje za przedstawienie informacji przechodzimy do następnego punktu porządku obrad . .   

 

 

Ad.pkt. 6  Podjęcie  uchwał  >

1.

Jadwiga  Mielnik inspektor Wydziału Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przedstawiła  projekt uchwały  w sprawie  wyrażenia zgody na nabycie działki nr 63 o pow. 1.3244ha położonej w Ząbkowicach Śląskich  na rzecz Gminy  Ząbkowice Slaskie na cel publiczny od państwa  Anny , Ewy i   Piotra Radożyckich

( uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu )

 

Radny Antoni Dulęba , ja mam kilka uwag co do tej uchwały między innymi prosiliśmy dość dawno żeby przekazać jaka jest forma w chwili obecnej na starym cmentarzu , ile jest wolnych miejsc pochówkowych w części starej .Do tej pory nie doprosiliśmy się takiej informacji i jak wygląda na dzisiaj sprzedaż miejsc. Poza tym cena wydaje mi się że jest wygórowana jest to po 3,34 zł za m kw. I jest to drożej niż budowlanka i jest to przeznaczone w chwili obecnej pod cmentarz – jest to miejsce publiczne i nie ma żadnego problemu żeby kupić po wycenie rzeczoznawcy tym bardziej że zaciągałem opinii w starostwie w tej sprawie, powiedzieli że nikt nie może inny kupić o ile jest to przeznaczone pod cel użyteczności publicznej . Z tego co wiemy rzeczoznawca wycenił to znacznie mniej  12 lub 15 tys. zł. czy jest sens w chwili obecnej jeśli nas nic nie ciśnie żeby już płacić bo mamy pieniądze na ten cel , czy nie załatwić to drogą urzędowa , tym bardziej że ci państwo udają że gospodarzą na tym polu . w ubiegłym roku nie zebrali nic , w tym roku też nic a chcą tylko duże pieniądze .

 

Radny Leszek Zub , czy nie można było wywłaszczyć.

 

Jadwiga Mielnik, jest procedura wywłaszczenia, będzie to trochę trwało,bo ci państwo mają się odwołać.

 

Burmistrz Józef Marcinków, proszę państwa negocjacje trwały bardzo długo i zaczynały się od bardzo wysokiej ceny, natomiast ta cena, która tutaj biegły wycenił to jest ceną orientacyjna dla nas, jest to cena rynkowa podlegająca właśnie negocjacji.Dlatego podjęliśmy decyzje żeby to już kupić i z tym występujemy do państwa. Przede wszystkim opracowany jest projekt techniczny na zagospodarowanie tego terenu, jeśli nie będziemy właścicielem terenu, opracujemy dokumentacje tylko w tej części, która jest naszą własnością tych 3 ha, ale to nam da bardzo korzystne rozwiązanie, bo praktycznie mamy projekt techniczny i możemy wejść na cały teren od ogródków działkowych aż do terenu rozdzielni.

Natomiast posiadamy również informację, że była osoba zainteresowana, która chciała dać więcej, po to, aby kupić i gminę trzymać w strachu żebyśmy my byli przymuszeni do wykupu. Oczywiście moglibyśmy wszcząć proces wywłaszczenia, trwałby bardzo długo natomiast wywłaszczenie to nie tez, że cena będzie taka jak biegły daje. Jest to cena rynkowa, która oparta jest na wycenie takiej nieruchomości służącej do celów publicznych.Dlatego uznaliśmy proszę państwa żeby nie wstrzymywać procesu przygotowania dokumentacji i realizacji inwestycji, bo nam jeszcze na dwa lata starcza na tym starym cmentarzu, natomiast ten projekt zakłada kompleksowe rozwiązanie problem pochówku na terenie Gminy. Ta cena, która została wynegocjowana była prowadzona w trudnych warunkach, kilkakrotnie była zrywana,odchodzili, wracali powrotem, wypośrodkowaliśmy cenę.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,poddał pod głosowanie projekt uchwały

Głosowanie: 14 głosów za, 1 głos wstrzymujący

 

Uchwała nr VI/24/2006 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie działki nr 63 o pow. 1.3244ha położonej w Ząbkowicach Śląskich na rzecz Gminy Ząbkowice Slaskie na cel publiczny od państwa Anny, Ewy i Piotra Radożyckich została przyjęta

 

2.

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2006 rok

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik-dziękuję, otwieram dyskusje w powyższym temacie,

 

Radny Leszek Zub -ja mam pytanie ta kwota 20 tys.

 

Burmistrz Józef Marcinków , proszę państwa w czasie przeprowadzonej kontroli przez NIK stwierdzono że gmina w momencie kiedy przejęła skomunalizowana mienie nie dokonała wyceny tego majątku i nie przeprowadziła odpowiedniego ciągu inwentarzowego. W związku z tym zalecenie NIK-u było takie, aby dokonać wpisu i przeprowadzić inwentaryzację i wpisać to do ksiąg inwentarzowych należało mieć wycenę . Nie można dokonać wpisu bez wyceny, w związku z tym zleciliśmy przez biegłego całego majątku, który wydzierżawiony był dla DZT i to jest właśnie ta kwota.

 

Radny Leszek Zub, a te 60 tys. będzie kosztować monitoring kanalizacji,bo jak pamiętam dyrektor DELFINA mówił, że jest w posiadaniu takiej kamery i uważam, że w ramach obsługiwanych kwestii, on powinien to zrobić.

 

Burmistrz Józef Marcinków, dyrektor przedsiębiorstwa nie ma kamery żadnej w posiadaniu, zleca wykonanie firmie.

 

Radny Kazimierz Figzał, panie przewodniczący, panie burmistrzu, szanowni państwo w sumie byliśmy dumni w grudniu z faktu uchwalenia budżetu na 2006 rok i w uchwalonym budżecie były propozycje, o których jest w tej chwili mowa dyskutowane. Ulica Ziębicka, jest planowana do remontu od przynajmniej dwóch kadencji, kolejne odłożenie przystąpienia do remontu tej ulicy ja uważam za wielką porażkę tej Rady, bo w sumie dzisiaj już można stwierdzić że przez pół roku Wydział nic nie zrobił aby doprowadzić do remontu tej ulicy. Mało tego dowiadujemy się na  koniec  ze właśnie stamtąd 60 tys. jest zabierane i wnioskuje o to pracownik Urzędu. Pracownik Urzędu przede wszystkim powinien wnioskować przed uchwaleniem budżetu, to tam powinny się znaleźć te pieniądze. Natomiast dzisiaj zabieranie pieniędzy z ulicy Ziębickiej ja uważam za wielkie nieporozumienie. Nie powinno tak być,dlatego po raz kolejny proszę panią kierownik wydziału o to żeby przedstawiła harmonogram prac dotyczących ulicy Ziębickiej i innych inwestycji realizowanych w gminie w tym budżecie zapisanych a między innymi chodzi o wszystkie kroki podjęte w inwestycji dotyczącej budowy basenu.

W sumie 6 miesięcy minęło był to wyjątkowy rok, jeśli chodzi o uchwalenie budżetu a okazuje się, że jest jak zwykle, z czym nie zgadzam się.

 

Burmistrz Józef Marcinków, za chwile poproszę panią kierownik o odniesienie się w szczegółach do realizacji tego, natomiast, nie mogę się zgodzić się z pana wypowiedział, że przez 6 miesięcy nic się nie zrobiono i był to wyjątkowy rok gdzie uchwalono budżet .

Budżet powinniśmy jako Rada uchwalać zawsze na koniec roku żeby mieć możliwość realizacji jego w ciągu roku. W przeciągu 6 miesięcy tego roku przygotowane zostały wszystkie materiały do rozpoczęcia inwestycji tej, które zostały zaplanowane w budżecie na rok bieżący i w WPI.

Natomiast, jeżeli chodzi o te 60 tys. zł. na ulice Ziębicką i ulice przylegle tam będzie potrzeba setki tysięcy złotych , nawet jeszcze więcej aby to zrealizować , w związku z tym wiedząc o tym że nie jesteśmy w stanie realizować zadania na ulicy Ziębickiej , tylko możemy to zrealizować w zakresie wykonania dokumentacji , postanowiono o tym żeby szukać pieniędzy gdzieś które należy przeznaczyć na wykonanie dokumentacji. Postanowiono, że te 60 tys. i tak nie będzie wydatkowane w tym roku na remont ulicy Ziębickiej to przerzućmy to na to zadanie, które chcemy realizować. Jeżeli my w tym roku i na początku przyszłego roku będziemy mieli pełną dokumentacje w zakresie ulicy Ziębickiej to Rada podejmie decyzję, w jakiej kwocie i w jakiej ilości przeznaczyć środki na realizacje tego. Nie mogę zgodzić się z tym, że bez przerwy urząd w ciągu tych 6 miesięcy nic nie zrobił. To jest nieprawda, przygotowano wszystkie zadania do realizacji to, że pewnych przetargów nie wykonano to związane jest z innymi przyczynami.

 

Radny Kazimierz Figzał, panie przewodniczący, szanowni państwo ja tylko i wyłącznie mówiłem tutaj o ulicy Ziębickiej do innych inwestycji nie odnosiłem się i mówiłem tylko i wyłącznie o faktach a jak mi wiadomo z faktami się nie dyskutuje. Dziękuję bardzo.

 

Radny Tadeusz Cymbała , panie przewodniczący , wysoka rado , jeżeli to jest prawdą co mówi pan burmistrz że to jest projekt który zostaje opracowany o 4 ulice przylegające do ulicy Ziębickiej , może to jest bardzo dobrze ze tak się stanie dlatego że po nowym roku nasze województwo będzie dysponowało funduszami unijnymi , mam nadzieje że łatwość i dostęp do tych wszystkich środków unijnych będzie o tyle większy że będziemy mogli zrealizować nie tylko ulice Ziębicką ale przy okazji te boczne też .

 

Radna Ewa Figzał , ja tutaj jeszcze raz potwierdzę pewne takie niezrozumienie rzeczy- Rada Miejska w Ząbkowicach Śląskich jest od określenia kierunków działania i te kierunki określiła w grudniu ubiegłego roku , oczekuje skuteczności działania od pana burmistrza i od wydziału , wzięcie długopisu w rękę i czystej kartki to nie jest skuteczne działanie . Dzisiaj mamy 30, czerwca , półrocze - pan tutaj powiedział o jeszcze procedurze przetargowej , na komisji gospodarczej powzięliśmy informacje ze będzie to lipiec lub sierpień  -2008 tu jest taka  metoda że przejmuje się jako fakt właściwy ze budowę rozpoczyna się przed zima . Uważam że to można zmienić - analizujmy fakty. Dziękuję .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,w związku z tym zamykam dyskusję i poddaję wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały .

 

Głosowanie :  10 głosów za  , 5 głosów wstrzymujących się 

  

Uchwała nr VI / 25 / 2006 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2006 rok została przyjęta

 

3.

Danuta  Wyskwarska  - inspektor  Wydziału Inicjatyw Gospodarczych przedstawiła projekt  uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale  nr XII/0/2005 z dnia 30 grudnia 2005 roku w sprawie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Slaskie   na lata 2006-2008

( uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu)

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik - poddaję wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały.

 

Głosowanie : 10 głosów za  , 4 głosów wstrzymujących się 

 

Uchwała nr VI/26/2006  w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale  nr XII/0/2005 z dnia 30 grudnia 2005 roku w sprawie Wieloletniego Planu inwestycyjnego   na lata 2006-2008 została przyjęta .

 

4.

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna  , przedstawiła projekt uchwały w   sprawie określenia zakresu i formy przedkładanej przez Burmistrza  informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta i gminy za I półrocze  roku budżetowego .

( uchwała stanowi załącznik  do protokołu )

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik - poddaję wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały.

Głosowanie : 14 głosów za 

 

Uchwała nr VI / 27 / 2006  w   sprawie określenia zakresu i formy przedkładanej przez Burmistrza  informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta i gminy za I półrocze  roku budżetowego została przyjęta.

 

5

Izabela Lisowska - kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Ząbkowicach Śląskich przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka pomocy Społecznej w Ząbkowicach Śląskich

( projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia Rady Miejskiej Leszek Wiekiera, komisja na swoim posiedzeniu zaopiniowała pozytywnie powyższym projekt uchwały.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik – dziękuje, otwieram dyskusje, czy są jakieś uwagi lub wnioski?– nie widzę w związku z tym zamykam dyskusję i poddaję wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały.

Głosowanie : 14 głosów za 

 

Uchwała nr VI/28/2006 w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Ząbkowicach Śląskich

 

6.

Izabela Lisowska - kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Ząbkowicach Śląskich przedstawiła projekt uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy w formie usług opiekuńczych ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i tryb ich pobierania na terenie miasta i gminy Ząbkowice Slaskie.

( projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu)

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik – poddaję wysokiej radzie pod głosowanie projekt uchwały.

Głosowanie : 14 głosów za 

 

Uchwała nr 29/2006  w sprawie  szczegółowych warunków przyznawania pomocy  w formie usług opiekuńczych  ustalania odpłatności  za usługi opiekuńcze  i specjalistyczne  usługi opiekuńcze oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i tryb ich pobierania  na terenie  miasta i gminy  Ząbkowice Slaskie została przyjęta.

 

Ad. Pkt. 7

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał stanowisko Rady Miejskiej w sprawie sytuacji socjalnej pracowników byłego zakładu Górniczo – Hutniczego w Szklarach.

( pismo stanowi załącznik do protokołu)

Rada Miejska w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęła powyższe stanowisko.

 

Ad. Pkt.  8

Interpelacje i zapytania radnych.

1.

Radny Antoni Dulęba, ja odnośnie panie burmistrzu dotacji z Urzędu Marszałkowskiego na remont tych dróg śródpolnych , w chwili obecnej jest zagrożenie, że te pieniądze, które dostaliśmy w kwocie 60 tys. zł. dla naszej gminy przepadną a jak nie to będzie takie wykonawstwo jak było w ubiegłym roku w okresie jesiennym w Braszowicach. Droga już się rozsypuje, asfalt popękany, droga rozjechana, a skoro do chwili obecnej – nie mamy nic ruszone w temacie remontu dróg śródpolnej, w Olbrachcicach a z tego co wiem  to nie mamy to również wyjdzie ewentualne wykonawstwo to będzie listopad pieniądze przepadną. Dziękuje.

 

Burmistrz Józef Marcinków , więc to nie jest tak do końca ze zmarnowane pieniądze – naszym zadaniem jest wykonanie dokumentacji technicznej i taka dokumentacja jest przygotowywana , po wykonaniu dokumentacji  możemy ogłaszać przetarg , tylko że ta kwota wystarcza na wykonanie 1 km drogi .  Na tyle nas finansuje Urząd Marszałkowski ,zapewne tyle zrobimy. Natomiast jeżeli chodzi o drogę w Braszowicach , no niestety państwo wiecie i wszyscy wiemy że jest to droga śródpolną w odpowiedniej technologii wykonana , droga która służy do przejazdy transportu rolnego nie ciężkiego , ale w Braszowicach poszedł wysoki tonaż transportu dowożący zboża i nie była ona do tego przygotowana i tam się powinno postawić znak zakaz wjazdu pojazdów o wysokim tonażu- dlatego to ulega dewastacji . Natomiast te drogi które funkcjonują w innym terenie  w Olbrachcicach i  gdzie indziej one funkcjonują .  Tam trzeba zrobić  drogę o podbudowie takiej jak na tonaż 30 – 40 ton.

 

2.

Radna Ewa Figzał – ja proszę o przedstawienie na piśmie haromonogram działań inwestycyjnych podjętych przez Urząd a ujętych w budżecie na 2006 rok.

Nie oczekuje odpowiedzi tylko proszę o przedstawienie na piśmie takie haromonogramu z wyszczególnieniem daty, charakteru działań i terminu wykonania danego zadania.

 

Ad. pkt.   9 - Sprawy różne

1.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował że zostało doręczone prawomocne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w sprawie wyroku odnośnie skargi Kazimiery Wadas oddalające skargę. ( Odczytał pismo stanowiące załącznik do protokołu) .

 

2.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,odczytał pismo od dyrekcji Szkoły we wsi zwrócona w sprawie utworzenia  w szkole  Zespołu – Szkolno Przedszkolnego

( pismo stanowi załącznik do protokołu )

 

3.

Marian Patela, panie przewodniczący , pan mówił że na zamkniętej  sesji rada rozpatrzy  zalecenie wojewody  dolnośląskiego w sprawie radnego J.M., i będzie to …………..

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej  Andrzej Dominik , ja nie mówiłem że to będzie sesja zamknięta , będzie to sesja poświęcona tylko temu tematowi , natomiast komisja , Radni będą mieli do wglądu takie dokumenty które nie mogą ujrzeć światła dziennego .

 

4.

Radny Jacek  Szeremet , chciałabym odnieść się do informacji  która podał pan na  początku sesji  ze w Braszowicach została  źle podjęta  uchwala o cenie  za wywóz odpadów , poproszę sołtysa o odczytanie  , ponieważ zgodnie ze statutem my podjęliśmy jako Rada Sołecka i Sołtys  zorganizowaliśmy takie spotkanie ze społecznością Braszowic . Zgodnie z tym jako zebranie wiejskie podjęliśmy taka uchwałę, prosząc o opracowanie i przekazanie panu sekretarzowi i odpowiednim osobom, aby taką uchwałę opracowali. Ja na tym się nie znam ludzie ze wsi tym bardziej, a najważniejsze jest uzasadnienie, bo pan powiedział, że zostało tam coś jest źle.

Ja bym prosił, aby pan sołtys przeczytał to uzasadnienie, bo to jest najważniejsze, my nie opracowujemy paragrafów my tylko zwróciliśmy uwagę na problem i opisaliśmy w kilku zdaniach myślę, że ważnych uzasadnienie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał raz jeszcze treść pisma , po czym stwierdził ; po otrzymaniu pisma zwróciłem się o opinie do radcy prawnego czy ta uchwała podjęta na zebraniu wiejskim jest zgodna z prawem czy nie – odczytam  opinie radcy natomiast zebranie wiejskie mogło wystąpić z wnioskiem do Rady czy nawet zobowiązać radnego bo ma takie radny prawo aby opracować  projekt uchwały  ale ten projekt uchwały powinna rozpatrzyć Rada Miejska. Natomiast zebranie wiejskie nie może podjąć takiej uchwały, którą tu państwo podjedliście. Może podejmować inne uchwały – jest to zapisane w statucie i w ustawie. Dlatego poinformowałem o tym.

 

Jan Stelmach – sołtys wsi Braszowice, panie przewodniczący, szanowna Rado, ja z początku nie chciałem zabierać głosu. Rada Sołecka zwróciła się, aby problem taki na tej sesji podjąć, ja znam swój porządek w szeregu i dlatego z takim pismem wystąpiłem do pana panie przewodniczący, byłem u pana osobiści i prosiłem, aby ten problem podjąć, bo cenę wywozu śmieci podjęła rada. Jako sołtys dostałem upoważnienie, aby z tym wystąpić. Wy macie panie przewodniczący prawników, sołtys i rada sołecka nie posiada prawników, więc wg mego rozeznania  zaczyna się zebranie wiejskie powołuje komisje wniosków i takie zebranie podjęło uchwałę i w związku z ta uchwala ja do pana panie przewodniczący przyszedłem. Nie mam pretensji że pan nie podejmuje tej uchwały , ale mam pretensje do pana że pan nie ujął tego w posiedzeniu dzisiejszej sesji .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, dobrze pan wie, że 22 poszły zawiadomienia o sesji, ja panu jeszcze raz odczytam to pismo, które państwo skierowaliście.

Ja wystąpiłem do pani radczyni czy ta uchwała podjęta na zebraniu wiejskim jest zgoda z prawem czy nie - pani radczyni dała opinie, że ta uchwała nie jest zgodna. Natomiast poinformowałem, że poprzez radnego państwo możecie wystąpić z wnioskiem lub z projektem uchwały poprzez radnego. Nikt tego tematu ani nie oddala ani nikt nie chce tego odłożyć. Nie możemy tego zrobić chociażby, dlatego że nie mamy opracowanej uchwały.

 

Sekretarz Gminy Wojciech Jankowski , jest statut który mówi kto ma inicjatywę uchwałodawczą -  burmistrz , radni , grupa radnych może wystąpić z inicjatywą ze my chcemy żeby w Braszowicach cena śmieci wynosiła tyle , i te właśnie strony mogą  wystąpić , wprowadzić do porządku , najpierw na komisji gospodarczą  potem do porządku rady i będzie to rozpatrywane . Naszym zadaniem na dzień dzisiejszy było , tak jak mówił pan przewodniczący rozpatrzenie , bo mamy taką możliwość prawną i ta uchwala podjęta na zebraniu wiejskim czy jest ta uchwala prawomocna czy nie ?

 

Radny Leszek Zub , panie przewodniczący czy rada sołecka miała pewne prawo podając uchwałę  o tym żeby się zwrócić  do pana  aby pan to wprowadził do porządku obrad i o to ludziom chodzi i w tym momencie pan  jako przewodniczacy Rady powinien wystąpić z wnioskiem  że na chwile obecna na dzisiejszej sesji  tej uchwały nie wprowadzimy  przyjmiemy ją na następnej z uwagi na to że  została  nie zredagowana .

Jeszcze jedno pytanie do pana Burmistrza – panie burmistrzu czy prawdą jest, iż od 1 lipca nie będzie jeździł ten autobus komunikacji miejskiej, bo pan na ostatniej sesji informował, iż pan jest w trakcie rozmów ze ten autobus zostaje. Pytam się, dlatego że zwracają się do mnie osoby starsze bez środków transportu.

 

Burmistrz Józef Marcinków , poprzednie informacje jakie państwu przekazywałem otrzymaliśmy informacje że  z dniem 1 czerwca zawieszona będzie komunikacja ,po rozmowach z przedstawicielami PKS , wyrazili zgodę na to aby PKS świadczył usługi do godziny 14 na pierwszej zmianie , natomiast wczoraj otrzymałem pismo ze definitywnie od 3 lipca zaprzestają świadczenia usług w zakresie komunikacji miejskiej . W związku z tym poleciłem wydziałowi Infrastruktury Marcinów Wydziałowi Inicjatyw Gospodarczych o przygotowanie wykazu jednostek które świadczą  usługi transportowe  nie tylko miasta , ale wszystkich innych i chce w następnym tygodniu zorganizować spotkanie z nimi .  Zmienił się zarząd w PKS , stwierdzili ze nie ma dochodów z tego tytułu i dlatego  tak postanowił .

Radny Tadeusz Cymbała, panie przewodniczący ja jeszcze w sprawie pisma rady Sołeckiej w Braszowicach, wydaje mi się, że nic nie stoi na przeszkodzie żeby takim tematem było posiedzenie Komisji Gospodarczej - jest to uchwała zebrania wiejskiego. Ja składam taki wniosek, aby na najbliższym posiedzeniu komisja wzięła pod uwagę te wszystkie aspekty, z którymi zwracają się mieszkańcy Braszowice. Niewiem jaki będzie rezultatu, bo ja podejrzewam że inne miejscowości też będą pisać wnioski.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, ja chciałbym wrócić do pana początkowej wypowiedzi – tu nikt niczego nie oddala ani nikt nie odkłada na półkę. Przed sesją podszedłem do pana panie sołtysi i mówię słuchaj Jasiu zwróciłem się do pani radczyni prawnej z ta uchwała itd. w związku z tym, że to powiniem być wniosek zebrania wiejskiego – proszę państwa rozróżnijmy dwie rzeczy uchwale zebrania wiejskiego i wniosek zebrania wiejskiego a ty jest jasno napisane – uchwała nr 1 zebrania wiejskiego wsi Braszowice i w związku z tym miałem wątpliwości prawne i zwróciłem się do radczyni i przed sesja powiedziałem, aby było to w formie wniosku.

 

5.

Radny Kazimierz Figzał, panie przewodniczący, panie burmistrzu ,na sesji chyba kwietniowej pan burmistrz poinformował że Dolnośląski Zarząd Dróg przystąpi do dalszego remontu dróg które przebiegają przez Ząbkowice, ja chciałem zwrócić uwagę panie burmistrzu ze w sumie  DZDW ma sporo do zrobienia  oprócz tych punktów newralgicznych o których mówiliśmy wcześniej i tak ; chce zwrócić uwagę na drogi które należą do DZIW a mianowicie chodzi mi o ulice Legnicka – można tam sobie koła urwać oni powinni to dawno zrobić , wjazd z Ulicy Legnickiej w 1 Maja w ulicę Wrocławską i również pan który uczestniczył w spotkaniu obiecał że na pewno będzie dokończona ulica Żeromskiego. Ulica Zeromskiego została rozpoczęta ale do końca to jeszcze daleko , pomijam te dziury po zimie które jeszcze zostały ale również szczególnie na ulicy Zeromskiego są nieuregulowane wpusty kanalizacji deszczowej gdzie można sobie koło urwać dosłownie i studzienki kanalizacji sanitarnej albo jest ta studzienka za wysoko albo za nisko. Omijanie tychże studzienek może doprowadzić do tragedii , ponieważ tamtędy idą dzieci do Gimnazjum i do podstawówki jak również do Zespołu szkól ponadgimnazjalnych nr 1 , defakto jak policzyć około 2500 dzieci tam się przemieszcza , są to bardzo niebezpieczne rejony i miejsca gdzie w przyszłości może dojść do tragedii .

Jeszcze jedno pytanie do pana burmistrza – panie burmistrzu czy mógłby pan przybliżyć skąd jest taka wysoka kwota remontu ulicy Krzywej – ja przypomnę ze podobnej długości był remont bardzo podobnej na ulicy Orkana , również tam była poprawiana deszczówka ale kwota była mniejsza . Dlatego proszę żeby pan przybliżył ?

 

Burmistrz Józef Marcinków , to wynika z dokumentacji przedłożonej przez projektanta , wydział ma jeszcze przeanalizować kosztorys przedłożony ,

Jeżeli chodzi o drogi wojewódzkie – to nie tylko jest ulica Legnicka, niedokończona jest ulica Żeromskiego , na szczęście zostały załatwiane dziury na ulicy Kusocińskiego i Staszica to jest przede wszystkim ulica Boh.Getta ale ja wiem że jest zgłoszenie do Prokuratury zajmują się tym. My monitujemy cały czas, dopiero zostały rozpisane przetargi, pieniędzy maja mało, nie ma siły na Zarząd Dróg Wojewódzkich.

 

6.

Radny Leszek Zub , ja mam pytanie panie burmistrzu ,kto dokonuje remontu ulicy Proletariatczyków tam powycinane są w asfalcie dziury , nie ma oznakowania  trzeba jeździć slalomem .

 

Burmistrz Józef Marcinów , firma która wykonuje łatanie dziur przygotowuje najpierw teren do załatania , cześć robią w technologii zasypanej a część robiona jest przez łatanie . Niewiem, dlaczego może masy brakło, powinni to oznakować.

 

7.

Radny Tadeusz Cymbała, panie burmistrzu ja do pana w kwestii przypomnienia – bo na początku sesji zgłaszałem taki wniosek aby wystąpił pan do Starostwa Powiatowego jak i Sanepidu o wydanie opinii lub oceny przez te jednostki oddziaływania środowiska naturalnego na zdrowie mieszkańców Szklar , tym państwu taka opinia będzie niezbędna do dochodzenia swoich roszczeń . Ci państwo z tego co ja wiem mają takie oceny przez Wydział Zdrowia w Wałbrzychu.

 

Burmistrz Józef Marcinkow , ten wniosek zgłoszony i my tutaj wystąpimy z takim wnioskiem mnie się wydaje ze Rada powinna również wystąpić z takim wnioskiem , wspomniał pan o powiecie ,

Trzeba konkretnie sprecyzować o co chodzi, co to negatywnie oddziaływuje na środowisko, hałdy są porozbierane , została tylko jedna .Należy sprecyzować, o co chodzi, o jakie oddziaływanie. Ja wiem o tym że w tej chwili firma prowadzi badania , która chce wrócić z odzyskiem tego niklu , prowadzi tam badania geologiczne w celu wykazania jakie są zasoby niklu , chcą otworzyć tam fabrykę , mają pewne problemy z azbestem który jest tam . Ale chcą opracować technologie odzysku niklu w technologii nieszkodliwej dla otoczenia             i mieszkańców, natomiast tutaj trzeba konkretnie sprecyzować, o jakie oddziaływanie chodzi?

 

Radny Tadeusz Cymbała, wracając do sprawy, rozumiem ze jeżeli ci państwo zwrócą się z takimi zapytaniami to otrzymają pomoc.

 

Burmistrz Józef Marcinkow , tak myśmy występowali o opracowanie oddziaływania odpadów pogalwanicznych i wiemy wtedy w jakim kierunku iść , kierowaliśmy zapytania do Wojewódzkiego Sanepidu i PIOS i otrzymaliśmy opinie w sprawie oddziaływania na środowisko .

 

8

Radny Ireneusz Woźniakowski ,panie burmistrzu bo sprawa tej uchwały o wygaśnięciu mandatu budzi emocje , jeszcze dzisiaj dowiedzieliśmy się o jakiś tajnych dokumentach czy  dokumentach niepublicznych, dlatego ja chciałbym wyrazić nadzieję że  jako Przewodniczący Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego będę miał możliwość z wyprzedzeniem zapoznać się z tymi  dokumentami  i ewentualnie podjąć decyzję czy robimy otwarte spotkanie Komisji tak jak zawsze czy zamknięte .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , spotkanie komisji musi być otwarte nie może  być zamknięte , ja tu może nie sprecyzowałem ; będą pewne dokumenty które  nie będą dotyczyły ani pana  burmistrza  tylko osoby prywatnej . Komisja będzie miała wgląd do tego natomiast nie będzie można tych dokumentów kserować i przekazywać innym osobom. Natomiast te dokumenty, opinie Izby Lekarskiej itd., które będą udostępnione, z których będziecie państwo korzystali. Dokumenty, które posiadamy udostępnię.

 

Burmistrz Józef Marcinów , pani radny ponieważ to budzi wiele emocji i u pana szczególnie  ja panu obiecuje że ja panu pokaże wszystkie dokumenty które mam . Nie ma tajnych dokumentów .

9 .

Sołtys ul. Kamienieckiej  Jerzy Rzepka, w  nawiązaniu do dyskusji o remontach dróg wojewódzkich , wojewódzkich odnośnie ulicy Kamienieckiej , mieszkańcy się już tak zdeterminowani ze zrobią blokadę  drogi . Dekle zaczynają pękać, domy ulegają uszkodzeniu.

 

10.

Sołtys wsi Bobolice Roman Stepień ,panie burmistrzu chciałbym uzyskać informacje czy został rozpisany przetarg na remont świetlicy w Braszowicach .

 

Burmistrz  Józef Marcinków , został  odłożony ze względu na to że potrzebna jest kwota 70 tys., zł. aby przeprowadzić remont w pełnym zakresie jaki ujęty jest w dokumentacji . Wydział ma opracować zakres prac w tej kwocie która jest .

 

Przewodniczący   Rady Miejskiej Andrzej Dominik , w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam 51 sesje Rady Miejskiej .

 

 

Protokół sporządzony został

Na podstawie

Zapisu taśmy magnetofonowej

Elżbieta Perfikowska      

 

 

                                                                                                              Przewodniczący  Rady Miejskiej

                                                                                        Andrzej Dominik