Protokół  nr VIII/ 2007

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 6 marca 2007 roku

w Sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

Godzina  rozpoczęcia 10 05

Godzina  zakończenia  14 45

 

W sesji udział  wzięli :

 

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof  Kotowicz                Burmistrz   Ząbkowic Śląskich

Ireneusz Woźniakowski                   Zastępca Burmistrza

Iwona Aibin                            Sekretarz  Gminy                  

Bożena Kurczyna                   Skarbnik Gminy

Tadeusz Cymbała                   Wicestarosta  Powiatu Ząbkowickiego       

Oraz goście zaproszeni wg listy obecności:

 

 

 

                Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca  1990 roku o samorządzie  gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  - o t w o r z y ł   VIII  Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji,  stwierdzając ze uczestniczy  w niej 18 radnych , co stanowi odpowiednie quorum przy którym rada może obradować               i podejmować  prawomocne  uchwały .

 

Poinformował że protokół obrad sesji prowadzić będzie  Elżbieta Perfikowska - inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.

 

Następnie przedstawił  porządek obrad w następującym brzmieniu :

1.           Przyjęcie porządku obrad.

2.           Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji .

3.           Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji.

4.           Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej sesji .

5.           Podjęcie uchwały o uzupełnieniu składu osobowego Rady Miejskiej                           w Ząbkowicach Śląskich.

6.           Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego stałych komisji rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

7.           Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatku za wysługę  lat dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach Gminy Ząbkowice Śląskie

8.           Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatków funkcyjnych dla dyrektorów i innych stanowisk funkcyjnych w szkołach i przedszkolach na terenie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie

9.           Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatków dla nauczycieli za warunki pracy.

10.      Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania za godziny ponadwymiarowe oraz godziny zastępstw doraźnych.

11.      Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania nagród dla nauczycieli.

12.      Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych.

13.      Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom.

14.      Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy  Ząbkowice Śląskie  na lata 2007-2009

15.      Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia budżetu miasta i gminy Ząbkowicach Śląskie na 2007 rok.

16.      Interpelacje i zapytania Radnych.

17.      Sprawy różne.

 

Zawrócił się do radnych aby wnieść do porządku obrad uchwałę w sprawie  wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Wojewodą  Dolnośląskim a Burmistrzem Ząbkowic Śląskich w sprawie powierzenia Gminie Ząbkowice Śląskie obowiązku  utrzymania grobów  i cmentarzy wojennych . Projekt tej uchwały został pozytywnie zaopiniowany na ostatnim posiedzeniu  Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 

Radni w wyniku głosowania 18 głosami "za" przyjęli propozycję Przewodniczącego Rady Miejskiej.

 

Ad. pkt. 2

 

Protokół z VII sesji Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 2 lutego  2007 roku został przyjęty .

 

Ad. pkt. 3

 

Informacja z pracy przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji .

 

Przewodniczący Rady  Andrzej Dominik poinformował, że 

 

         Przypomniał, że od miesiąca lutego trwają dyżury radnych- w każdy poniedziałek od godziny 14 do 16-tej. W środy przyjmuje interesantów Wiceprzewodniczący Zdzisław Burnat, w czwartki Wiceprzewodniczący Ryszard Barański zaś we wtorki i piątki Przewodniczący Rady.

 

Ad. pkt. 4

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, złożył sprawozdanie z pracy od ostatniej sesji  tj. od dnia 2 lutego 2007 roku do dnia 5 marca 2007 roku. Przedstawiało się następująco :

 

02.02.2007

 

03.02.2007

.        Uczestnictwo w zebraniu sprawozdawczo- wyborczym wsi Stolec

 

05.02.2007

.        Spotkanie z panią Teresą Pinkoś- dyrektorem Banku Polskiej Spółdzielczości z Ząbkowicach Śl. na temat współpracy z Gminą

.        Uczestnictwo w zebraniu sprawozdawczo- wyborczym Osiedla Stare Miasto

 

06.02.2007

 

07.02.2007

 

08.02.2007

 

09.02.2007

 

10.02.2007

 

12.02.2007

 

13.02.2007

 

14.02.2007

 

15.02.2007

 

16.02.2007

.        Narada robocza z udziałem szefów klubów radnych Rady Miejskiej w sprawie projektu budżetu Gminy na 2007 rok,

.        Uczestnictwo w zebraniu sprawozdawczym Ochotniczej Straży Pożarnej Stolec i spotkanie z panem Petrem Medilkiem- starostą Cervenego Kostelca,

 

17.02.2007

 

18.02.2007

 

19.02.2007

 

20.02.2007

.        Rozmowa z panem Ryszardem Nowakiem- starostą Ząbkowickim o planach reorganizacji szkolnictwa ponadgimnazjalnego w Ząbkowicach Śl.

 

21.02.2007

.        Spotkanie z podopiecznymi i wolontariuszami Stowarzyszenia Inicjatyw na rzecz Dzieci Ziemi Ząbkowickiej- podsumowanie  akcji zimowej

.        Udział w 1 części  posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Rady Miejskiej- pierwsze czytanie projektu budżetu 2007,

 

22.02.2007

.        Spotkanie z panem Ryszardem Nowakiem- starostą Ząbkowickim oraz dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych  w Ząbkowicach Śl.

 

23.02.2007

.        Inauguracja szkolenia radnych Rady Miejskiej w zakresie prawa samorządowego,

.        Udział w roli eksperta w kolejnej sesji Młodzieżowych Warsztatów Ożywienia Gospodarczego organizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Ząbkowicach Śl.

.        Udział w 2 części posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Rady Miejskiej- pierwsze czytanie projektu budżetu 2007,

.        Uczestnictwo w zebraniu sprawozdawczym Ochotniczej Straży Pożarnej Braszowice,

 

24.02.2007

 

26.02.2007

 

27.02.2007

 

28.02.2007

 

01.03.2007

 

02.03.2007

 

03.03.2007

 

04.03.2007

 

05.03.2007

 

W/w  sprawozdanie zostało przyjęte  przez Radnych .

 

Ad.pkt. 5

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , odczytał pismo Krajowego Biura Wyborczego w Wałbrzychu z dnia 13 lutego 2007 roku, o wskazaniu  osób które  uzyskały największą  liczbę głosów w  wyborach  12  listopada 2007 roku (pismo stanowi załącznik do protokołu )

Poinformował również o  złożeniu oświadczeń  przez Panią Danutę Wojtaczka jak również Pana Marcina Gwóźdź o nie utraceniu prawa wybieralności przez nich . (pismo stanowi załącznik do protokołu)

 

Odczytał  treść  uchwały  w sprawie uzupełnienia składu Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich o osobę Pani Danuty Wojtaczka (uchwała  stanowi załącznik do protokołu )

 

Następnie poddał uchwałę pod głosowanie w wyniku którego 18 głosami za została ona przyjęta . 

 

Uchwała nr III/15/2007 w sprawie uzupełnienia składu osobowego Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich została przyjęta.

 

Odczytał również  treść  uchwały  w sprawie uzupełnienia składu Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich o osobę Pana Marcina Gwóźdź  (uchwała  stanowi załącznik do protokołu )

 

Poddał uchwałę pod głosowanie w wyniku którego 18 głosami "za " została ona przyjęta . 

 

Uchwała nr III/16/2007 w sprawie uzupełnienia składu osobowego Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich została przyjęta.

 

Pani Danuta Dorota Wojtaczka oraz Pan Marcin Piotr Gwóźdź złożyli ślubowanie zgodnie z treścią zawartą w ustawie o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 roku.

 

Skład Rady od tego momentu wynosił 20 radnych

 

Ad. pkt. 6

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składów osobowych komisji stałych Rady Miejskiej

( uchwała stanowi załącznik do protokołu )

 

Następnie poddał projekt pod głosowanie w wyniku którego 20 głosami " za" został on przyjęty .

 

Uchwała nr III/17/2007 w sprawie uzupełnia składów osobowych komisji stałych Rady  Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich został przyjęty .

 

Ad. pkt. 7

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zaproponował aby zanim Rada przystąpi do głosowania nad projektami uchwał regulaminów organizacyjnych placówek oświatowych -  pani Kierownik Wydziału Oświaty zapoznała z protokołami uzgodnień. Następnie poprosił  Radę aby wyraziła zgodę aby nie czytać treści  uchwał , uzasadnił to tym że komisja Oświaty ,Kultury i Sportu  jak również Komisja Gospodarcza  wnikliwie analizowała te projekty uchwał i wydała swoje opinie. Ponadto  wszyscy radni zapewne zapoznali się z tym uchwalam .

 

Radni przyjęli propozycje przewodniczącego i wyrazili zgodę aby nie czytać  wszystkich projektów uchwał .

 

 

Kierownik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Maria Pater , odczytała protokoły  uzgodnień ze Związkami Zawodowymi z dnia 31  stycznia 2007 roku oraz  8 lutego 2007 roku .  ( pisma stanowią załącznik do protokołu )

Ad. pkt. 8

 

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie  regulaminu przyznawania dodatku za wysługę  lat dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach Gminy Ząbkowice Śląskie

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury , Sportu, Turystki i Promocji Gminy Irena Szewczyk poinformowała, że komisja dwukrotnie analizowała proponowane regulaminy. Uzgodnienia ze związkami powtórnie zostały przekazana członkom komisji  i pozostały one pozytywnie  przez  komisję Oświaty zaopiniowane .

Podkreśliła,że uzgodnienia te są pozytywne w stosunku do wszystkich projektów  uchwał.   

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, stwierdziła, że projekty uchwał również uzyskały pozytywną opinię komisji  . 

 

Przewodniczący Rady Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały .

W związku z brakiem pytań, poddał  pod głosowanie  projekt uchwały .

 

Głosowanie : 20 głosów  za .

 

Uchwała nr III/18/2007 w sprawie  regulaminu przyznawania dodatku za wysługę  lat dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach Gminy Ząbkowice Śląskie została przyjęta .

 

Ad. pkt. 9

 

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatków funkcyjnych dla dyrektorów i innych stanowisk funkcyjnych w szkołach i przedszkolach na terenie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie

 

Przewodniczący  Rady Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały .

W związku z brakiem pytań poddał  pod głosowanie  projekt uchwały .

 

Głosowanie : 20 głosów  za .

 

 

Uchwała nr III/19/2007 w sprawie regulaminu przyznawania dodatków funkcyjnych dla dyrektorów i innych stanowisk funkcyjnych w szkołach          i przedszkolach na terenie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie została przyjęta.

 

Ad. pkt. 10

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatków dla nauczycieli za warunki pracy.

 

Przewodniczący  Rady Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały .

W związku z brakiem pytań, poddał  pod głosowanie  projekt uchwały .

 

Głosowanie : 20 głosów  za .

 

Uchwała nr III/20/2007  w sprawie regulaminu przyznawania dodatków dla nauczycieli za warunki pracy została przyjęta .

 

Ad. pkt. 11

 

Rozpatrzenie projektu uchwały  w sprawie  regulaminu wynagradzania za godziny ponadwymiarowe oraz godziny zastępstw doraźnych.

 

Przewodniczący   Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję ,

 

Radna Irena Szewczyk, zwróciła uwagę na błąd w druku projektu uchwały dot. § 3 - pojęcie  godziny ponadwymiarowej .

Powinno być zapisane " w art. 35  "

 

Przewodniczący Rady Andrzej Dominik, poprosił aby w pkt 3 dokonać zmiany zapisu .

 

W związku z brakiem innych pytań, poddał pod głosowanie projekt uchwały.

 

Głosowanie: 20 głosów za.

 

Uchwała nr III/21/2007w sprawie regulaminu wynagradzania za godziny ponadwymiarowe oraz godziny zastępstw doraźnych

 

Ad. pkt. 12

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu przyznawania nagród dla nauczycieli.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

 

Radna Irena Szewczyk, zgłosiła błąd formalny w treści tej uchwały w § 8    pkt. 4 i stwierdziła ze brakuje tam słowa   " przez szkołę "

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał projekt uchwały pod głosowanie

 

Głosowanie : 20 głosów za

 

Uchwała nr III/22/2007 w sprawie regulaminu przyznawania nagród dla nauczycieli - została przyjęta

 

 

Ad. pkt. 13 

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych.

 

Przewodniczący Rady Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały .

 

Radna Irena Szewczyk ,  zwróciła uwagę iż w projekcie regulaminu w § 4 powinno być sformułowanie już po ustaleniach związkowych następujące :nauczyciel zatrudniony w placówkach oświatowych Gminy Ząbkowice Śląskie ma prawo  do dodatku motywacyjnego po spełnieniu wymogów określonych w § 5 regulaminu .

Skreślamy słowo, kontraktowy, mianowany, dyplomowany . Jest to bardzo ważne podkreśliła radna .  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie projekt uchwały .

 

Głosowanie : 20 głosów za

 

Uchwała nr III / 23 / 2007 w sprawie regulaminu przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych została przyjęta .

 

Ad. pkt. 14

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję. W związku z brakiem pytań poddał pod głosowanie projekt uchwały.

 

Głosowanie : 20 głosów za

 

Uchwała nr III / 24 / 2007w sprawie regulaminu przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom została przyjęta.

 

Ad. pkt. 15

 

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2007-2009.

 

Danuta Wyskwarska inspektor Wydziału Rozwoju Lokalnego przedstawiła projekt uchwały.

W uzasadnieniu podkreśliła,że Wieloletni Program Inwestycyjny jest programem wieloletnich zamierzeń inwestycyjnych Gminy i jest  aktualizowany w trakcie roku budżetowego i uchwalany na kolejny rok przy uchwalaniu  budżetu na kolejny rok .

Wieloletni Program uwzględnia wszystkie uwagi,które były dokonywane na posiedzeniach komisji i jest komplementarny z uchwałą  budżetową .

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, nawiązała do stwierdzenia, że Wieloletni Program Inwestycyjny jest komplementarną częścią budżetu , który będzie rada uchwalać .

W związku z tym, iż jest to sprawa bardzo ważna , wystąpiła do burmistrza z zapytaniem  - czy sugestie, które wyszły z poszczególnych komisji i z komisji Gospodarczej są ujęte w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym ?

 

Burmistrz Krzysztof Kotwicz stwierdził, że dokument przedstawiony radnym zawiera wszystkie ustalenia i traktuje je jako zobowiązujące .

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, wyraziła pozytywna opinię odnośnie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję w temacie uchwały

 

Radna Irena Szewczyk zwróciła się z prośbą aby WPI  został przedstawiony  dla  gości zaproszonych, by mieli oni  wiedzę co ten Wieloletni Plan zawiera .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik,  zgodził się z propozycją radnej i poprosił Panią Wyskwarska o omówienie zadań .

 

Po zaprezentowaniu  zadań, Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod glosowanie  projekt uchwały .

 

Głosowanie :  20 głosów  za

 

Uchwała nr III /25/2007 w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata  2007-2009 została przyjęta .

 

Ad.pkt 16

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Wojewodą  Dolnośląskim a Burmistrzem Ząbkowic Śląskich w sprawie powierzenia Gminie Ząbkowice Śląskie obowiązku  utrzymania grobów  i cmentarzy wojennych .

 

Grażyna Grzeszczak Kierownik Wydziału Planowania Przestrzennego przedstawiła projekt uchwały .

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał , poinformowała że uchwała została pozytywnie zaopiniowana przez komisję  

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały .

W związku z brakiem  pytań  poddał projekt pod głosowanie .

Głosowanie   : 21 głosów za

 

Uchwała nr III / 26 / 2007 w sprawie  wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Wojewodą  Dolnośląskim a Burmistrzem Ząbkowic Śląskich w sprawie powierzenia Gminie Ząbkowice Śląskie obowiązku  utrzymania grobów  i cmentarzy wojennych została przyjęta .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  Andrzej Dominik, ogłosił  przerwę w obradach Rady .  

 

Po przerwie nastąpiła kontynuacja  obrad .

 

 

Ad. pkt. 17

Rozpatrzenie  projektu uchwały  w sprawie przyjęcia budżetu miasta

i gminy Ząbkowicach Śląskie na 2007 rok.

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały  w sprawie budżetu miasta  i gminy  .

Dochody budżetu wyniosą 39.660.399 zł., co stanowi 106.8 % rzeczywistego wykonania roku 2006 . Ustalając wysokość szacunkowych dochodów uwzględniono ich wykonanie w roku 2006 jak również wielkości subwencji i udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych , określone przez Ministra Finansów oraz przykazane przez Dolnośląski Urząd Wojewódzki  i Krajowe Biuro Wyborcze planowane kwoty dotacji celowych na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

       W Dziale 010 Rolnictwo i Łowiectwo zaplanowano kwotę w wysokości 50.100 zł. , W dziale 020 Leśnictwo 1.700 zł. , W dziale 600 Transport          i Łączność   160 .000 zł.  W dziale 700 Gospodarka Mieszkaniowa 800.200 zl. , w dziele 710 Działalność usługowa 76.000 zł. , w dziale 750  Administracja Publiczna 232.797 zł. , w dziale 751 Urzędy Naczelnych Organów Władzy 3.868 zł. , w dziale 752 Obrona Narodowa 1000 zł. , w dziele 754 Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona  P/Poż  18.700 zł.

W dziale 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych  innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane  z ich poborem - 20.418.630 zł. , w dziale 758 Rożne rozliczenia  8.994.763 zł.  W dziale 801 Oświata i Wychowanie  385.706 zł. ,

W dziale 852 Pomoc Społeczna  7.839.200 zł. , w dziale  854 Edukacyjna Opieka Wychowawcza  0 zł. , w dziale 900 Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska  308.160 zl.,  w dziale 921 Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego  344.170 zł. W dziale 926 Kultura Fizyczna i Sport  25.400 zł.    

 

Budżet w  zakresie wydatków budżetowych objaśnił  Burmistrz Krzysztof Kotowicz .

 

Wydatki Budżetowe na rok 2007 założono w wysokości 46.370,760 zł. , co stanowi  123 ,4 % wykonania roku ubiegłego.

Wielkość wydatków ustalono w oparciu o szacunek przewidywanych dochodów własnych oraz dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz subwencji ogólnej i udziałów Miasta i gminy  w podatku  dochodowym od osób fizycznych .

Z ogólnej kwoty  wydatków przypada na , wydatki majątkowe 8.698.392 zł., wzrost do roku ubiegłego  o kwotę 5.997.192 zł. , wydatki inwestycyjne kwota 8.093.392 zł. Zaś zakupy inwestycyjne kwota 105.ooo zł. .Wydatki bieżące mają wynosić 37.672.368 zł., to jest  wzrost o 8 % o kwotę 2.817.241 zł. .

Podkreślił, że jeśli chodzi o różnice wzrostu wydatków na inwestycje i ograniczony bardzo ale jednak wzrost wydatków bieżących , to jest to podstawowa cecha tego dokumentu , polegająca na tym, że kluczowy nacisk  w głębokim wszystkich przekonaniu powinniśmy kłaść na inwestycje, natomiast wydatki bieżące powinny być utrzymane w bardzo  ścisłym rygorze .

       W wydatkach bieżących na dotacje przedmiotową dla jednostek gospodarki pozabudżetowej przewiduje się  dla ; Zarządu Budynków Komunalnych kwotę 400 tys. zł , na dotację  dla innych jednostek organizacyjnych , jest to Ząbkowicki Ośrodek Kultury oraz Miejsko-Gminna  Biblioteka Publiczna łącznię 1.082.200 zł., dotacje dla podmiotów należących do sektora finansów Publicznych  to kwota 275.500 zł.  .

 Na wynagrodzenia 16.235.357 zł. , co świadczy o tym, że Gmina jest istotnym pracodawcą , pochodne od wynagrodzeń 3.166.359 zł. , na obsługę długu publicznego  367 tys. , oraz na poręczenia i gwarancje  308 tys., zł.

Przechodząc do omawiania poszczególnych działów klasyfikacji budżetowej rozpoczął od :

 Działu  Rolnictwo i Łowiectwo  w ramach którego na infrastrukturę  wodociągową  oraz na sanitacji wsi  planuje się wydać kwotę  500 tys., zł.  W tym  na opracowanie dokumentacji  na wykonanie kanalizacji  dla wsi Olbrachcice 70 tys. zł. , na budowę kanalizacji we wsi Tarnów , będzie to I etap tej inwestycji  330 tys. zł. . Na opracowanie dokumentacji  na wykonanie  wodociągu we wsi Bobolice 70 tys. zł. , na opracowanie dokumentacji  na  wykonanie kanalizacji we wsi Bobolice 30 tys. zł.

       Zwrócił uwagę na to, że rozpoczynamy od miejscowości Tarnów, ponieważ tu Gmina dysponuje w pełni dokumentacją więc można rozpocząć proces inwestycyjny w tej miejscowości.

Przystępujemy do ostatecznego przygotowania kolejnego kroku w tej dziedzinie budowania infrastruktury komunalnej  w miejscowościach  Olbrachcice i Bobolice. Jest to pierwszy krok, który powinien być konsekwentnie podtrzymywany przez następne lata i przez następne dwie kadencje. Zadanie sanitacji wsi  jest to zadanie, które stanowi problem ogólnopolski , w skali naszej gminy  jest zadaniem którego rozwiązanie i od strony finansowej i organizacyjnej zdecydowanie przerasta możliwości  jednej kadencji , więc będzie zadaniem wielokadencyjnym  niezbędnym, od którego się nie wolno odwrócić. Jest to zadanie  w skali całego przedsięwzięcia, które przerasta możliwości finansowe Gminy .

Zadanie jest tak potężne, którego jednego budżetem na pewno nie ogarniemy. Podkreślił, iż radni podejmując  dzisiaj uchwałę w sprawie budżetu wykonają  krok, który będzie kontynuowany skutecznie aby w roku 2013 nasza Gmina nie stanęła wobec dramatycznego  pytanie - skąd wziąć pieniądze na płacenie kar za brak tych instalacji i skąd  wziąć pieniądze na wykonanie tych instalacji, kiedy już nie będzie możliwości aplikowania o te środki zewnętrzne .

       Izby Rolnicze, jest to kwota wynikająca z odpisu, wyliczona na poziomie 20,820 zł.

       Dział Transport i Łączność - drogi publiczne i gminne. Wydatki na inwestycje łącznie mają wynieść  300 tys. zł., na modernizację ulicy  Ziębickiej. Poprzecznej i B. Chrobrego  tj., kwota 100 tys. zł. Na modernizację ulicy Krzywej I etap - 190 tys. zł. Oraz na opracowanie dokumentacji na modernizację  ul. Pogodnej  kwota 10 tys. zł.

        Istotne  dwie informacje dotyczące dwóch największych pozycji w tym rozdziale, otóż bezwzględnie w naszym przekonaniu należy przygotować te  dokumentacje dotyczące  jednej z głównej arterii Ząbkowic Śląskich, jaką jest ulica Ziębicka. Mamy na myśli nie tylko modernizację nawierzchni ale   całą infrastrukturę podziemną , tak aby od Rynku począwszy idąc  dalej w kierunku przejazdu kolejowego ta ulica  mogła być w kompleksie wszystkich  infrastrukturalnych obiektów wykonana  .

       Jeśli chodzi o ulicę Krzywą , jest to pierwszy etap , zakładamy wstępnie że,będzie etap dotyczący odcinka wzdłuż  lub na wysokości Domu  Kaufunga , Izby Pamiątek Regionalnych , miejsca które  jest najczęściej  odwiedzanym  punktem .

       Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem dróg publicznych  na których gmina jest organem   zarządzającym wynoszą  łącznie 717 tys. zł ,

 

       Dział Gospodarka Mieszkaniowa , dotacja przedmiotowa dla  Zarządu Budynków Komunalnych 400 tys. zł. bieżące utrzymanie budynków mienia gminnego 80 tys. zł. wieczyste użytkowanie 20 tys. zł. Oraz wynagrodzenia bezosobowe wraz z pochodnymi 4800 zł.

Na gospodarkę mieszkaniową łącznie planujemy się wydać 1.050.000 zł. , co oznacza spadek wydatków w stosunku do wykonania roku ubiegłego.

       Towarzystwo Budownictwa Społecznego - wydatki gminy na TBS w związku z zaplanowanym rozpoczęciem budowy następnego budynku mieszkalnego 500 tys. zł. , oraz budowa mieszkań  na cele socjalne - jest to inicjatywa zgłoszona w trakcie prac komisji resortowych aby zainicjować ten istotny i niezbędny projekt 20 tys. zł. w tym roku. Jest to zainicjowanie programu .

 

       Działalności usługowa - łącznie wydatki 675 tys. zł.  w tym na plany przestrzennego zagospodarowania  , jeden jest to obręb miasta oraz obręb między ulicą Ziębicką a Powstańców Warszawy, oraz dla wsi Jaworek- łączna kwota 206 tys. zł., oraz studium i plan zagospodarowania przestrzennego  dla obszaru pomiędzy wsiami Bobolice a wsią Zwrócona 345 tys. Zakładając, że w tym roku podejmujemy się przygotowania materiałów i dokumentacji planowania przestrzennego dla obszaru miedzy Bobolicami a Zwróconą , to jest to kolejny krok , ponieważ następny etap, to jest kolejny obszar pomiędzy  kolejnymi wsiami , tak aby w ciągu kolejnych trzech lat  w ostatnim roku tej kadencji samorząd dysponował pełną dokumentacja dotyczącą planowania przestrzennego dla całej Gminy łącznie z miastem które jest w trakcie realizacji.

 

       Zaczynamy od tego obszaru, ponieważ ten obszar jest potencjalnie najbardziej interesujący dla inwestorów zewnętrznych. Jest skandalem, że nie  mamy planu przestrzennego miasta do dzisiaj .Nie będzie go wcześniej niż  za rok  i tym większym problemem jest brak planu przestrzennego zagospodarowania dla obszaru,który potencjalnie stanowi  najbardziej atrakcyjny obszar inwestycyjny  dla naszej Gminy i ten skandal państwo przetniecie głosując za tą uchwalą - podkreślił .

Wydatki bieżące w tym dziale - autoryzowanie decyzji o warunkach zabudowy 30 tys. zł, opracowania geodezyjne i kartograficzne 15 tys. zł. oraz rozdział dotyczący cmentarzy, opracowanie dokumentacji na poszerzenie cmentarza komunalnego przy ul. Boh. Getta 45 tys. zł. ,  wydatki bieżące 1000 zł.. kwota 3000 zł. na utrzymanie nieczynnego cmentarza przy ulicy 1 maja , oraz opracowanie dokumentacji oraz organizacja lapidarium przy cmentarzu przy ulicy 1 maja .

       Burmistrz , zatrzymał się na tym  wątku -  o kulturze ludzi świadczy  pamięć o zmarłych . Nieważne,że rodziny tych zmarłych nie mieszkają w Ząbkowicach , nawet nie ważne jest to,żeprzyjeżdżają  do Ząbkowic ich potomkowie rzadko . Ale ważne że my to widzimy i cmentarz ten dzisiaj urąga  przyzwoitości . jakąś minimalną pracę należy wykonać , jako porządkującą .Musi być to miejsce pamięci.

 

       Dział Administracja Publiczna - łączne wydatki 4.298.550 zł. . Na urzędy wojewódzkie na wykonanie zadań realizowanych ze zlecenia administracji rządowej 434.282 zł. , jest to kwota wynikająca z dotacji . Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 6 tys. zł., łącznie wydatki w tym rozdziale wzrosną o 14 5 %

       Rozdział 75022 Rady Gmin - wydatki tego rozdziału są przeznaczone na diety radnych 280 tys. zł. zakupy 8 tys. zł., podróże służbowe krajowe          i zagraniczne 2500 , szkolenia radnych 5000 zł.  

Urzędy Gmin - wydatki tego rozdziału obejmują, 3.478.168 zł., wydatki bieżące 3.393.168 zł.  w tym wydatki osobowe i wydatki rzeczowe .

W stosunku do wykonania roku 2006 , planuje się ogółem wzrost wydatków bieżących na  wynagrodzenia i pochodne o 22,6 % na pozostałe wydatki bieżące o 2,2 % . Z dużym wysiłkiem udało się w  samym Urzędzie Miejskim zahamować postęp wydatków bieżących do poziomu 2,2 % wzrostu.

 

Dział 751 Urzędy Naczelnych  Organów władzy państwowej , kwota 3868 zł.  związana z dotacją Krajowego Biura Wyborczego na  aktualizację rejestru wyborców .

Dział 752 Obrona Narodowa - 1000 zł.

Dział 754 Bezpieczeństwo     Publiczne i Ochrona p/poż  344.651 zł.

Dział 756 Dochody od osób prawnych , od osób fizycznych i od innych jednostek    299.500 zł.  

Dział 757 Obsługa Długu Publicznego  675.000 zł.

Dział 758 różne rozliczenia  344.665 zł.

Dział 801 Oświata i wychowanie  , łączna kwota wydatków 16.815.174 zł. w tym, szkoły podstawowe 7.495.871 zł. w ramach tego rozdziału  mamy wydatki inwestycyjne  w kwocie 500 tys. zł.-dotyczą one szkoły Podstawowej nr 3 w Ząbkowicach Śląskich , modernizacja sali gimnastycznej 200 tys. zł. , opracowanie dokumentacji i wymiana centralnego ogrzewania 300 tys. zł . Modernizacja sali gimnastycznej  była  zadaniem analizowanym przez Radę Miejską i jest nie po raz pierwszy stawiana jako wniosek do rozpatrzenia . Każdy  wie,  że cały obiekt bardzo elegancko wygląda z zewnątrz  a wewnątrz jest inaczej , podobnie jest z siecią centralnego ogrzewania , Gmina zainwestowała spore środki w  budynek i jeśli ma być on jeszcze tańszy  w eksploatacji to niewątpliwie po termomodernizacji krok następny to jest wymiana  instalacji grzewczej ,  która nie spełnia na dziś  żadnych norm technicznych , jest niewydajna i przez to ten efekt oszczędnościowy jest ograniczony .

Wydatki na finansowanie działalności bieżącej szkół podstawowych 6.995.871 zł. w tym wydatki osobowe 6.090.214 zł. , odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 293.230 zł. , świadczenia na rzecz osób fizycznych  99.897 zł. i wydatki rzeczowe  512.530 zł. W stosunku od roku ubiegłego planuje się spadek wydatków o 3.1 %

 

Rozdział - Oddziały przedszkolne  przy szkołach podstawowych 311.008 zł.

  Przedszkola - 3.961.834 zł. . , Gimnazja  4.424.182 zł. ,  Wydatki wzrosną o 7 % w stosunku do roku ubiegłego.

Dowożenie uczniów do szkół- 390.000 zl. , wzrost o 11.5 %  , Placówki dokształcania i doskonalenia nauczycieli 79.879 zl. , wzrost o 230 %

       Cały dział oświata i Wychowanie w porównaniu z rokiem 2006 , będzie notował wzrost wydatków o 0,4 % .

 

Dział 851 Ochrona Zdrowia  . kwota 320 tys. , zł.  związane z rozdziałem przeciwdziałania alkoholizmowi ,

Dział 852 Pomoc Społeczna , 9.653.350 zł. , na pobyt pensjonariuszy w Domach Pomocy Społecznej  115.000 zł. , , Poinformował ze zwrócono się do Pana Starosty o  kalkulacje kosztów miesięcznych pobytu .

W całym dziale zakłada się wzrost wydatków o 18.9 %

 

       Dział  854 Edukacyjna Opieka Wychowawcza  kwota 1.024.990 zł.

Dział 900 Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska  3.814.392 zł. , gospodarka ściekowa i ochrona  wód 507 000 zł. , w ramach tego rozdziału inwestycje mają  wynosić łącznie 377.000 zł. - opracowanie dokumentacji na uzbrojenie terenów pod zabudowę mieszkaniową na ulicy Ziębickiej 238.000 zł. , opracowanie dokumentacji na wykonanie kanalizacji burzowej ul. Dalekiej 25 tys. ,zł , opracowanie dokumentacji i wykonanie kanalizacji burzowej ul. Kamieniecka , Partyzantów , Ogrodowa I etap 70.ooo zł. ,

       Wykonanie kanalizacji sanitarnej i burzowej ulicy Melioracyjnej , 27.000 zł., remont kanalizacji sanitarnej i burzowej ulicy Zacisze 17.000 zł.

Zwrócił uwagę , szczególnie na konieczność podjęcia zadań związanych z dokumentacją na uzbrojenie terenów pod zabudowę mieszkaniową na ulicy Ziębickiej , dokumentacja pozwoli podając zadanie PN. "uzbrojenie " Teren po tym  zyska na wartości .

Druga pozycja dotycząca dokumentacji i wykonania kanalizacji burzowej w trójkącie  Kamieniecka , Partyzantów , Ogrodowa jest to przyczynek do poważnego zadania . Na ulicy Kamienieckiej systematycznie mamy do czynienia z wylewaniem kanalizacji, zalewaniem w wyniku nawet niedużych opadów. Jest to sytuacja,która wymaga poważnego przedsięwzięcia . W tym roku  będziemy minimalizować ten efekt tą kwotą aby w roku przyszłym dokonać kompleksowo wymiany instalacji kanalizacyjnej w obrębie tych ulic .

Wydatki bieżące , bieżące utrzymanie kanalizacji deszczowej 60 tys. zł. , opłaty za korzystanie ze środowiska Bobolice , oczyszczalnia ścieków         20 tys. zł. oraz remonty gminnych cieków wodnych  50.tys. zł.

       Gospodarka odpadami - zadanie dotyczące rekultywacji składowiska odpadów komunalnych 1.965.392 zł. zadanie na które Braszowice i nie tylko Braszowice czekają za długo i nie wolno nam zwlekać .

Należy, wypada  i wolno powiedzieć ze ambicją Gminy będzie pozyskanie  znacznie większych środków zewnętrznych niż te o których wiemy że  są założone w tym projekcie inwestycyjnym . Mamy do czynienia z kwotą 80 tys. zł. którą możemy odzyskać przy tym zadaniu , wykonując oczywiści je kompleksowo w tym roku ale mamy również ambicje i robimy wszystko aby pozyskać znacznie większe środki  na ten cel, być może to zadanie nie będzie nas tak dużo kosztowało .

       Wydatki bieżące , monitoring oraz obsługa geodezyjna wysypiska w Braszowicach 25 tys. zł., oraz składka na Związek Celowy w Kłodzku        41 tys., .zł.

Oczyszczanie miast i wsi, łączna kwota 215 .000 zł. z tego ręczne i mechaniczne oczyszczanie miasta i gminy w tym zimowe utrzymanie ulic, oraz wywóz nieczystości 200.000 zł. Zakup koszy na śmieci na tereny wiejskie, oraz bieżące utrzymanie fontann 10 tys. zł.

Utrzymanie zieleni - zakładamy łączne wydatki  na poziomie 55 tys. zł, z tego na bieżącą konserwacje terenów zielonych  35 tys. , naprawę ławek    10 tys. zł.  oraz na ukwiecenie Rynku 10 tys. zł.

Oświetlenie ulic, placów i dróg łączna kwota 1.006.000 zł. z tego na  dozbrojenie terenów pod zabudowę mieszkaniową w okolicach ulicy Powstańców Warszawy 125 tys. zł , Wydatki bieżące 881 tys. zł.

 

       Dział 921 Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego,  łącznie 4.882.300 zł. na domy i ośrodki kultury , świetlice i kluby 2.124.200 zł.        i tak na wydatki inwestycyjne , 1.430.000 zł. - I etap modernizacji budynku Ząbkowickiego Ośrodka Kultury 1.280.000 zł. .

 

Burmistrz podkreślił,że dziesięć lat Ząbkowicki Ośrodek Kultury  czekał na decyzję 10 lat. Zwlekano, odkładano być może z mniej lub bardziej racjonalnych powodów , ta decyzja czekała na moment w którym zostanie postawiona i mam nadzieje przegłosowana pozytywnie.

Państwo rozstrzygniecie , w tym głosowaniu o pewnej strategii Gminy wobec kultury , bo albo chcemy mieć nowoczesny obiekt  w Centrum Miasta , więc  zakładamy,że ta kwota jest początkiem dużego programu , albo w ciągu realizacji tego etapu uznamy ze XXI wiek , lepiej zaczynać od podstaw budując nowy obiekt i wtedy ten obiekt obecny zyska na wartości  poprzez termoizolację i naprawę kompleksową dachu a analizując potencjalne koszty kompleksowej rearanżacji tego obiektu wewnątrz uznamy że kubatura , lokalizacja , warunki techniczne i związane z tym koszty przekraczają granice rozsądku . Jeżeli się zdecydujemy na tą operację pn. modernizacja ZOK, to zakładamy również ze to będzie rzeczywiście w ciągu 2,3,4 lat, to zakładamy również ze to będzie rzeczywiście w ciągu 2,3, może 4 lat bardzo nowoczesne centrum kultury.

Podkreślił, że to nie jest inwestycja w mury, że to nie jest budynek w Ząbkowicach Śl., że on służy 24 tys. mieszkańców i nie tylko - też jest elementem infrastruktury społecznej dla Powiatu, może i dla województwa.

       Drugie zadanie inwestycyjne, modernizacja świetlicy w Kozińcu również 1 etap kwota 150 tys. zł .

Następna kwota to jest kwota 512.200 zł. jest to dotacja podmiotowa dla Ząbkowickiego Ośrodka Kultury,  zawiera się w niej cała kwota związana z utrzymaniem Ośrodka  oraz prowadzoną przez nich działalnością .W stosunku do roku 2006 ta dotacja będzie mniejsza o 7,3 % .

       Utrzymanie świetlic wiejskich 182 tys. zł.. Biblioteki  wydatki tego rozdziału obejmują dotację dla Biblioteki na finansowanie kosztów bieżących łączna kwota 570 tys. zł. - zmniejszenie  dotacji o 5,2 % ( 30 tys. zł. )

Ochrona i Konserwacja zabytków - łączna kwota 2.139.500 zł. w tym , remont Izby Pamiątek  160 tys. zł. , remont konserwatorski Krzywej Wieży 1.500 tys. zł. i remont Ratusza 470 tys. zł.. Każde zadanie  ma zupełnie inną historię , nikt  chyba nie kwestionuje , czy się to opłaca ? , czy należy to zrobić ? , natomiast z całą pewnością  mamy do czynienia każdorazowo z inna sytuacją , bo o ile remont Izby Pamiątek Regionalnych  raz że jest zadaniem ukończonym, po drugie dobrze zaplanowanym, i współfinansowanym przez Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego o tyle w przypadku remontu Ratusza  kwota 470 tys. zł., była oparta z jednej strony  o kosztorys  znany gminie, a z drugiej strony o wpisaną w prowizorium kwotę dotacji Zintegrowanego Programu której to dotacji  w formie pisemnej do dziś nie ma . Wszystkie właściwe działania w tym zakresie skutecznie będą podejmowane aby otrzymać  te pieniądze .  

       Jeśli chodzi o Krzywą Wieże , najniższa i jedyna oferta   opiewała na 1,459 .tys. złożona w roku ubiegłym , dopiero teraz mamy wiedzę o realnym przewidywanym koszcie zadania pn. remont konserwatorski  .

       Oświadczył że zamierza wypowiedzieć umowę w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego ponieważ kwota planowanego zwrotu miałaby wynosić 194 tys. zł. , była ona genialnym sukcesem kiedy był wariant 300 tys. , ale w momencie kiedy wiemy że to zadnie nie będzie tańsze niż 1.500 tys zł. chodzenie z tonami papieru po niecałe 200 tys. zł. mija się z celem, gdyż będziemy musieli wydać 1300 tys. Zł.  z naszego budżetu. Wpisana  została ta pozycja w budżet aby aplikować do realnego kosztu , z innych linii współfinansowania .

Remont konserwatorski Krzywej Wieży będzie kosztował 12 miesięcy , bo tak zakłada  harmonogram nie będzie otwarta wcześniej niż końcówką 2008 rok .

Prośba do państwa abyśmy to zadanie naprawdę podjęli, nie ma promocji Ząbkowic, bez tego wabika jaki  jest Krzywa Wieża , stąd prośba aby to zadanie pozostało.

Wydatki bieżące  9500 zl. na założenie ewidencji zabytków , - miasta pełne zabytków a ewidencję dopiero założymy .

Zakłada się w tym dziale wzrost o 196 .5 % w stosunku do roku poprzedniego .Jeśli państwo przyjmiecie ten budżet to będziecie mogli sobie zapisać ze w tej kadencji kultura wróciła  na godne siebie miejsce .

 

Kultura Fizyczna i Sport . na obiekty sportowe , przede wszystkim na modernizację  boisk sportowych zakładana jest kwota 150 tys. zł. , na instytucje kultury 340 tys. zł. W tym na finansowanie działalności bieżącej 320 tys. zł.

Ośrodek Sportu i Rekreacji, dokona zakupu inwestycyjnego mata - wykładzina . -  Hala  Sportowa na Osiedlu Słonecznym po przykryciu tą matą będzie miejscem nie tylko imprez sportowych. Wykładzina ta będzie chroniła specyficzną nawierzchnie do imprez sportowych przed uszkodzeniem .     

W stosunku do roku 2006planuje się spadek wydatków o 20 % .

 

Zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu łączna kwota 140.500 zł.        w tym dotacja   dla Stowarzyszeń Kultury Fizycznej na funkcjonowanie klubów sportowych 120.500 zł. , dofinansowanie zadań w zakresie upowszechniania kultury 10.000 zł. oraz prowadzenie zajęć sportowo rekreacyjnych 10 tys. zł. .

Wzrost wydatków w tym dziale tj. 6,5 %

 

Finansowanie jednostek gospodarki pozabudżetowej . W ramach  środków poza budżetowych w roku 2007 funkcjonuje Zarząd  Budynków Komunalnych oraz dochody własne jednostek budżetowych w tym przychody Zarządu Budynków Komunalnych na poziomie 2.673.553 zł.  w ramach tego 400  tys. zł. stanowi  dotacja  z budżetu Gminy , a dochody własne są zaplanowane na poziomie 898.8128 zł.

 

       Panie Przewodniczący , Wysoka Rado , szanowni Państwo !

Z tego miejsca w którym było mi dane prawie 100 dni temu rozpocząć  kadencję Burmistrza Ząbkowic Śląskich bardzo proszę o przyjęcie uchwały budżetowej w niezmienionym  w stosunku do przed chwilą zreferowanego kształcie .

Z całym przekonaniem , nie tylko z wiarą , stwierdzam, że w wyniku debaty nad budżetem uzyskaliśmy konsensus , to słowo padało często w trakcie różnych spotkań . Możemy pokazać sobie nawzajem , ale również  naszym wyborcom , mieszkańcom Gminy , nawet tym wyborcom którzy nie głosowali na kogokolwiek z nas, że jesteśmy  samorządem V kadencji - a rzymska piątka to jest V - to jest zwycięstwo , to może być sukces . To może być samorząd który pokaże jedność i zgodę to po pierwsze  . Po  drugie , to może być samorząd który będzie mógł po czterech latach powiedzieć ze dokonał  istotnego  manewru w kierunku nowoczesnej Gminy , bardzo ryzykownego , bardzo drażliwego nawet niekiedy bo kosztującego niekiedy obniżenie wydatków bieżących. Manewru który nie tylko zaowocuje procesem wieloletnich inwestycji , które będą służyły mieszkańcom Gminy i jej gościom i inwestorom ale również  dadzą  w trakcie ich realizacji zmianę na rynku pracy . Które pozwolą nam za 4, 8,. 12 lat  powtarzam , to nie jest zadanie na jedną kadencję stanąć pod napisem Ząbkowice Śląskie  z poczuciem że to jest moja Gmina , że to jest moje miejsce na ziemi z którego jestem dumny , w którym się czuje dobrze , w którym się dzieją rzeczy po mojej myśli . Nawet jeżeli dzisiaj czekam , bo gdzieś indziej zaczęli już  a moja kolejka będzie za 5 lat .

 Nie da się zaległości wieloletnich nadrobić w ciągu ani 100 ani 200 ani nawet 1000 dni. Nawet w bajcie 1000 i jednej   nocy nikt nie przewiduje  spełnienia wszystkich pragnień i tęsknot  - to jest bajka.

 

Proszę również zwrócić uwagę , że  wysoki poziom ryzyka finansowego tego budżetu - bardzo wysoki poziom ryzyka spoczywa na mnie . Mam tego świadomość ze mogę za 4 lata odejść z miejsca burmistrza , ze świadomością że Gmina się zadłużyła po uszy , ale proszę wskazać miejsce w budżecie w dochodach bieżących  które pozwoliłyby sfinansować tak szeroki front inwestycyjny , którego nie było od roku 1990 w naszej  Gminie Nie ma takiej możliwości , bez ryzyka nie ma efektu .

      

       Państwo radni , okazując zaufanie , uchwalając  ten budżet  uczestniczycie w tym procesie , bo władza to nie jest autokracja , to nie jest widzimisie Kotowicza , ani  poszczególnych radnych , to jest dobro publiczne,  a dobro publiczne nie polega na tym ze się zaspakaja się po równo wszystkim .Jest zawsze gradacja potrzeb i pierwszą potrzebą naszej gminy  jest wyrównanie warunków miedzy wsią a miastem , bilans czterech lat pokaże , ze inwestujemy właśnie w  ten element struktury Gminy. Za cztery lata to będzie widać , w tym roku może jeszcze nie .

Inwestujemy w wartości nie materialne , kultura fizyczna i kultura  którą realizuje między innymi ZOK. Inwestujemy w zabytki , mówimy o rewitalizacji miasta , chociaż to nie przysporzy natychmiast zwrotu. To  wszystko ma złożyć się na pewna mozaikę zdarzeń , na mozaikę faktów za cztery lata , dzięki którym będzie ta gmina ,gmina nowoczesna i państwo  wszyscy jak tu jesteśmy  zwłaszcza państwo radni będziecie mogli powiedzieć , to my głosowaliśmy na taki program .

To nie jest program mój , ani kogokolwiek innego indywidualnie , to jest potrzeba tej Gminy. Dalsze  asekuranckie konstruowanie planu wydatków i  dochodów  byłoby zaprzepaszczeniem  szansy jaką daje Polsce obecność Unii Europejskiej - i te najbliższe kilka lat kiedy nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej koncentruje środki  budżetowe własne w latach 2008-2009  na Polsce .

Wiemy o kontrowersyjnej strategii rządu - koncentrowania wydatków unijnych na wielkich miastach , na metropoliach - proszę zobaczyć na WPI województwa dolnośląskiego  i w  ślad za nim idące decyzje nowego samorządu .Gdzie jest główny odkurzacz tych pieniędzy unijnych ?  - we Wrocławiu .

Jeżeli my postawimy nasze umownie mówiąc mega projekty , to staniemy w kolejce bliżej , jeżeli się wycofamy z tego , to nie liczny nawet na jednego eurocentyma . A nam chodzi o to aby zdarzyć  w kolejce do setek , tysięcy euro . Szansa jest niepowtarzalna , ryzyko niesamowite , ale możemy sobie to wszyscy to zapisać na sukces . Dziękuję bardzo .   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, podziękował burmistrzowi, po czym ogłosił krótką przerwę w obradach.

 

Po przewie wznowiono obrady.

 

Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Zdzisław Burnat odczytał Uchwałę nr IV/240/2006 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu  z dnia 21 grudnia 2006 roku w sprawie opinii  o przedłożonym przez Burmistrza projekcie budżetu na 2007 rok oraz z objaśnieniami oraz prognozą łącznej kwoty długu i informacją o stanie mienia komunalnego .( pismo stanowi załącznik do protokołu )

 

Przewodnicząca   Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu   Ewa Figzał, pani przewodniczący , pani burmistrzu , szanowni radni , drodzy zaproszeni goście .

Prace Komisji Rozwoju Gospodarczego i  Budżetu prowadzone były od stycznia 2007 roku bardzo intensywnie . Zgodnie z sugestią i prośbą pana burmistrza Krzysztofa Kotowicza -Rada Miejska Ząbkowic Śląskich , oczekiwała na budżet do dnia 15 stycznia 2007 rok , ostatecznie uzyskaliśmy ten budżet 15 lutego 2007 roku. W między czasie komisja zajęła się analizą projektu budżetu przygotowaną przez poprzedniego burmistrza i na komisji w dniu 25 stycznia 2007 roku wniosła do burmistrza wnioski dotyczące następujących zadań  z sugestią ujęcia  ich w przygotowywanym budżecie .

         W rozdziale 721 proponowano dopisać kwotę 100 tys. zł. na budownictwo  socjalne , w rozdziale 758 dopisać punkt 3 - rezerwa celowa na dokumentację przyszłościową związana z pozyskiwaniem funduszy unijnych na kwotę 100 tys. zł. . W dziale 721 dopisać zadanie - modernizacja świetlicy w Kozińcu na kwotę 150 tys. zł. , W dziale 921 kwotę 200 tys. zł. przeznaczoną na modernizację ZOK zwiększyć o 100 tys. zł. , w dziale 900 wykreślić kwotę 61 tys. Zł na utrzymanie  zieleni i rozważyć możliwość przekazania  tych środków do ZBK .

Ostatecznie tak , jak powiedziałam Prezydium Rady i Komisja Gospodarcza otrzymała nowy budżet 15 lutego 2007 roku , od tego czasu rozpoczęliśmy się intensywne prace nad nową propozycja budżetu miasta i gminy .

         Stwierdzam ze wszystkie komisje Rady Miejskiej aktywnie pracowały na rzecz naszego budżetu, przygotowywano szereg wniosków , przedstawiano je komisji Gospodarczej i na Komisji Gospodarczej odbywały się liczne dyskusje i dochodzenie do konsensusu.

         Efektem ostatecznym jest dzisiejszy  budżet  który państwo mają przed sobą i nad którym dyskutujemy .

Radni Rady Miejskiej tak jak powiedziałam przeanalizowali propozycje budżetu Pana burmistrza Krzysztofa Kotowicza i zwrócili uwagę na następujące problemy mianowicie ; co zostało wcześniej określone - rozmiar deficytu budżetowego , który sięga dość wysokiej kwoty ponad 8 mln zł.  dla którego źródłem pokrycia będzie kredyt lub pożyczka . Tutaj chcę odnieść się do stwierdzenia Pana Burmistrza który powiedział nam, że ryzyko finansowe realizacji tego budżetu spoczywa na burmistrzu jest to nie tylko troska burmistrza ale również komisji Budżetowej.

Budżet ten  zawiera również  wiele zadań inwestycyjnych , jak państwo widzicie na kwotę 8 mln zł. i te zadania inwestycyjne są ujęte w  WPI , na lata 2007-2009 który żeśmy przed chwila przyjęli .

Do najważniejszych zmian w projekcie budżetu na 2007 rok które zaproponowała lub przyjęła komisja Gospodarcza  chciałam  zwrócić uwagę na następujące zadania .

Dział 700 Budowa mieszkań socjalnych jako zadanie nowe wieloletnie ujęte w WPI -

Dział 801 zachowanie  bezpiecznego finansowania oświaty Gminnej i całej sfery opieki i wychowania , tutaj chciałam państwu powiedzieć że komisja gospodarcza i radni którzy nie byli członkami komisji a uczestniczyli  w  posiedzeniach tej komisji dostali taka informację,że w Gminie Ząbkowice Śląskie będzie przygotowany Gminny Program Rozwoju Oświaty  , jest to rzecz niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszej oświaty .

Również w dziele 852 , wydatki na pomoc społeczną w między czasie były drobne  cięcia ale ten dział został odpowiednio wsparty.

W dziale 921 Kultura i Ochrona Dziedzictwa  Narodowego  nastąpiło zwiększenie zaproponowanej dotacji np. na Bibliotekę w kwocie  z 500 tys.,  na 570 tys. Oraz w tym samym dziale  - komisja zaproponowała podział kwoty dla ZOK-u 512 tys. zł. - wydzielenie  kwoty 49 tys. zł. na działalność zespołów twórczych i  Klubu Seniora .

Mówiąc o tych podstawowych hasłach na które komisja zwróciła uwagę           i czytają również ten budżet  który już bez poprawek dostaliśmy w dniu dzisiejszym uzyskałam od Pana Burmistrza ,  chciałabym aby sam jeszcze pan Burmistrz  to wyraził  oby się nie przydało z protokołu - wszelkie te imprezy organizowane cyklicznie które zostały ujęte w budżecie przedstawionym przez pana 15 lutego 2007 roku , oraz te zespoły z klubem Seniora włącznie które w tym budżecie zostały ujęte ze będą one  ujęte  do realizacji  w budżecie który za chwilę  przedyskutujemy i zatwierdzimy .

Jeżeli uzyskam taka pozytywną deklarację  - będzie tutaj problem rozwiązany .

         Szanowni państwo  reasumując pragnę stwierdzić  jako Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, że budżet  który uchwalamy jest budżetem rozsądnym , że to budżet który  ma na celu rozwój naszego miasta i rozwój naszej Gminy Ząbkowice Śląskie .

         Panie Burmistrzu - dajemy jako Rada panu narzędzie  do realizacji tych celów o których pan przed chwilą  mówił , które mają doprowadzić do tego że nasze miasto zmieni swój wizerunek,  wizerunek stanie  się lepszy, że postawi pan na rozwój naszej Gminy .

         Jednocześnie jako radna ale i również  jako Komisja Gospodarcza zapowiadam że z racji swojego urzędu i nie tylko będziemy patrzeć  panu na ręce , zwłaszcza w obszarze pozyskiwania funduszy unijnych i  skuteczności realizowania tych haseł które tu zostały ujęte .

Chcę tutaj państwu powiedzieć że praktycznie w 95 %  Rada doszła do konsensusu i uchwala budżet w takim procencie zaproponowanym przez Burmistrza .Opinia Komisji w sprawie budżetu jest pozytywna .

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem budżetu na rok 2007.

 

Radny Franciszek Gawęda , zwrócił uwagę iż w dziale 921 Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego w nowej wersji budżetu jest zapisana kwota  512.200 zł , jest to kompensata wszystkich form działalności kulturalnej  ,   nie ujęta została propozycja jego   zgłaszana na posiedzeniu komisji Rozwoju Gospodarczego dotycząca utrzymania w rozdziale 92195 w zakresie upowszechniania kultury - przejęcie przez Gminę  do realizacji niektórych zadań . Podkreślił że kwota ta przeszła  spowrotem na  rzecz ZOK  i rozumie on że zadania te powrotem wrócone do ZOK .  Podkreślił że należy zdawać sobie sprawę z zagrożeń  wynikających  ze stosunku oczekiwań przez zespoły , jak również przez instytucje znajdujące się na terenie wiejskim.

 

Radny Marek Ciapka, podziękował za możliwości uczestniczenia w bardzo merytorycznych pracach w zakresie kształtowania tego budżetu, po raz pierwszy w budżecie jest jasno określony kierunek, jakim jest proinwestycyjny rozwój Gminy.

Odniósł się również do słów Burmistrza, że nie jest to projekt burmistrza Kotowicza , tylko jest to budżet mieszkańców Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie .

 

Zastępca przewodniczącego Rady Miejskiej Zdzisław Burnat, panie przewodniczący , Wysoka rado , szanowni państwo to, że Klub Wyborców Ziemi Ząbkowickiej obdarza burmistrza zaufaniem, to akurat nie dziwi nikogo tutaj z zebranych, ale myślę ze zwrócicie tutaj państwo uwagę na to, że szeroka opozycja w tej radzie również takim zaufaniem Pana Burmistrza obdarzyła.   Wszelkie prace związane z projektem budżetu jego rekonstrukcją początkową w stosunku do prowizorium a później budowa nowego projektu przedkładanego radzie, szerokie konsultacje, walka na argumenty a nie na cele polityczne dała dowód ze najważniejszym celem dla tej Rady - Rady        V kadencji jest dobro Gminy.

         Potrafimy się sprzeczać, potrafimy mieć różne zdania, co do priorytetów które powinny w tych zapisach budżetowych się znaleźć , ale co do jednego jesteśmy zgodni -  Gmina musi ruszyć z " kopyta" z inwestycjami ,.                   Z zaniedbania -  zaniechania wieloletniego obawy przed przystawieniem  do tych  inwestycji na szczęście  mamy już za sobą . Cieszymy się  ze nowy burmistrz również ma taką  wizję gminy i widzi w tym jedyną możliwość rozwoju dla całej Gminy , ale tez i musimy mieć pewna świadomość tego że nawet tak dobry prorozwojowy budżet nie jest budżetem oczekiwań dla całego społeczeństwa Gminy. Mamy ta świadomość , wiemy gdzie są niedostatki , gdzie są potrzeby . Staraliśmy się aby te wszystkie cięcia , które w niektórych działach i pewnym momencie tuz po otrzymaniu informacji przez pana Burmistrza o obcięciu subwencji oświatowej w wysokości ponad         300 tys. zł , dotknęły jak najmniej te rozdziały które mają  zabezpieczyć ludzi najbardziej potrzebujących a więc w działach opieki społecznej , w działach dożywiania . Wręcz odwrotnie te kwoty zwiększyliśmy . Także jest  pełna świadomość radnych,że  w tym projekcie budżetu który dzisiaj państwu prezentował pan Burmistrz , jest pewien niedostatek , jest pewien brak szczególnie na wydatki rzeczowe . Chcieliśmy w pierwszej kolejności te bieżące  zabezpieczyć , a więc być może na zakupy tych pieniędzy troszeczkę braknie . Ale proszę mi Wierzyc że , tak jak w każdym roku , półroczu kiedy będziemy  oceniali wykonanie budżetu za I półrocze tam gdzie będzie to tam możliwe , również  na państwa wniosek będziemy się starali dokonać pewnych weryfikacji .

Chciałbym jeszcze na jedna rzecz zwrócić uwagę , bo o tym się jak gdyby nie mówi , ale to będzie konsekwencją tej inwestycji i to przede wszystkim adresuje  do pań i panów sołtysów . Proszę państwa Kanalizacja-, sanitanizacja wsi jest to oczywiście wymóg  dzisiejszych czasów . Zadanie olbrzymie , jak wspomniał pan burmistrz , ono się nie rozpoczęło  w                 V kadencji , ono się już rozpoczęło w IV kadencji  , myśmy wtedy opracowywali . Udało nam się wprowadzić do projektu budżetu  zadanie - opracowania dokumentacji dla wsi Tarnów , bo tam jest na dzień dzisiejszy największy problem jeśli chodzi o ścieki i od tej wsi rozpoczęliśmy poprzez Olbrachcice . Wracamy do niedokończonych Bobolic , bo Bobolice w części 2/3 tą kanalizację  mają wykonaną , natomiast w  pozostałej części nie a poza tym jest potrzeba również i podłączenia tej miejscowości do oczyszczalni ścieków którą zmodernizowaliśmy już w gminie tak aby wyłączyć  te nieszczęsne KOSY , które tam funkcjonują  i z tytułu których  co roku płacimy i będziemy płacili większe kary do Ochrony Środowiska .To nosi z sobą pewna konsekwencję , jak i mieszkańcy Jaworka już się przekonali ze po wybudowaniu  kanalizacji , no niestety każde  gospodarstwo  musiało się do tej kanalizacji wpiąć , są to pewne koszty ale też i koszty bieżące później co miesięczne związane  z opłatą  za tzw., zrzut ścieków .

          Ale proszę państwa z drugiej strony jest to wymóg unijny i proszę mieć świadomość ze jeżeli  my nie uregulujemy gospodarki ściekowej do 2013 roku , to państwo - rolnicy nie będziecie mogli korzystać z dotacji , bo zapis mówi wprost - jeżeli rolnik nie będzie miał uregulowanej gospodarki ściekowej  to zostanie mu wstrzymana dotacja unijna i wtedy będziecie mieli mieć prawo - pretensje do burmistrza , do radnych o to że nie stworzyli wam takiej możliwości .Proszę mi Wierzyc,  że budowa przydomowych oczyszczalni ścieków  jest niejednokrotnie  bardzo droga i również uciążliwa i nie jest to rozwiązanie które satysfakcjonowałaby naszą Gminę . W związku z tym to rozwiązanie które zostało już zapoczątkowane , a które po zapowiedziach pana burmistrza jesteśmy pewni ze będzie  realizowane , to wydaje mi się ze jest to najlepsze rozwiązanie dla naszej Gminy.

         Proszę państwa , wypadałoby abym korzystając z okazji w tym momencie powiedział tak : -  a nie mówiłem ? , a nie proponowałem ? trzy lata temu pewnych  rozwiązań w projekcie budżetu dla tej Gminy , które z różnych powodów nie chce o nich tutaj wspominać  zostały wycięte z projektu budżetu. Gdyby nie to w dniu dzisiejszym pewnych sytuacji w Ząbkowicach by nie było, bo zostałyby już zrealizowane albo byłyby na ukończeniu .Ale cieszę się że Rada , ci radni w tym składzie  rozumieją potrzebę miasta i gminy                i potrafią dojść do konsensusu i ustalić zadania jak również podzielić te kwoty na inwestycjach , w ten sposób aby otworzyć furtkę burmistrzowi i jego pracownikom do aplikowania o środki , nie tylko z funduszy unijnych  ale z Funduszu Rozwoju Regionalnego i z innych funduszy z których Gmina może korzystać , bowiem spełniliśmy  wszystkie kryteria na dzień dzisiejszy które dają panu burmistrzowi instrument  do aplikowania o te środki .

I teraz tak , jak słusznie zauważyła tu moja koleżanka - pani dyrektor Ewa Figzał, będziemy się rozglądać i rozliczać , panie burmistrzu - proszę się nie gniewać za to słowo i rozliczać z działań . My stworzyliśmy dzisiaj  możliwości ku temu , natomiast od pana oczekujemy rzetelnej realizacji .

 

         Proszę państwa , chciałabym na koniec powiedzieć  w ten sposób , że poza tym że byliśmy inicjatorami w trakcie tej wielogodzinnej dyskusji nad projektem budżetu dla naszej Gminy  to zaimponował mi tutaj stosunek           a właściwie podejście do wszystkich propozycji które myśmy zgłosili , na co dotychczasowych władz nie było stać , więc pan burmistrz przyjął na siebie te wszystkie sugestie w formie autopoprawki . Jeżeli ktoś nie wie co to znaczy , to państwu powiem ze to szalenie ułatwia przyjęcie projektu  budżetu . Bowiem jeżeli projektodawca sam nanosi poprawkę do  tego budżetu to omija całą tą procedurę  głosowania , wnioskowania . Przy tej ilości która myśmy tu nanosili bardzo ta pracę ułatwiło - za co panu burmistrzowi w tym momencie serdecznie dziękuję i myślę ze jest to wprowadzenie  stałej takiej formy współpracy pana Burmistrza z Rada Miejską w Ząbkowicach .

 

         Proszę państwa  i na koniec jeszcze prośba moja ta opozycja która tak do tej pory przez  niektórych była oskarżana o to że  nie jest opozycją konstruktywną , tak na dobrą sprawę osoby które wygłaszały pewne opinie to ani razu tutaj na sesji Rady ani na pracach komisji się nie pojawiły,  tak żebyście państwo nie pomyśleli że tu chodzi o was , to będą mogły się te osoby przekonać że ta opozycja wie , co to znaczy opozycja konstruktywna       i nie zgłasza wniosków przeciwnych do wniosków Burmistrza tylko dlatego żeby mu zrobić na złość, albo żeby mu utrudnić realizację  pewnego zadania. Żeby za bardzo Kotowicza  za cztery lata nie chwalili . Takie zdarzenia w tej Gminie też miały miejsce .

         Ta opozycja wie co jest dla tej Gminy i dla naszych mieszkańców potrzebne, z góry będziemy musieli naszych  znajomych , sąsiadów przeprosić za to że za rok będziemy mieli rozkopane ulice, chodniki, ale to jest ten pierwszy etap do tego  żeby później chodzić po równych chodnikach , jeździć po dobrej jezdni , po dobrej nawierzchni , żebyśmy nie musieli za rok wracać do wykopu bo gdzieś pękła stara rura albo że gdzieś tam na ulicy Kamienieckiej mieszkańcy piją wodę z rur azbestowych .

Znamy te potrzeby , wiemy że te zaległości o tym też wspominał tutaj pan burmistrz w swoim wystąpieniu , te zaległości są przeogromne w naszej gminie , musielibyśmy mieć 5 krotny taki budżet po stronie dochodów , jaki mamy na dzień dzisiejszy   aby  w tempie przynajmniej takim 20 % odrabiać te straty. Mamy świadomość że tak nie jest . Żeby tak było przynajmniej odrobinę lepiej zaczynamy od tych rzeczy najbardziej potrzebnych i tutaj panie burmistrzu jeszcze raz ponowię swoją prośbę -  apel którą podnosiliśmy na komisjach aby pan przyspieszył działania dotyczące możliwości inwestowania na tereni Gminy , chodzi przede wszystkim o te tereny które gmina musi pozyskać aby mogła się strefa rozwijać . Chodzi o to aby plan zagospodarowania przestrzennego był w terminie wykonany , daje to nam możliwości i gwarancję pozyskania inwestorów tak potrzebnych , nie tylko w naszej gminie ale w całym powicie Ząbkowickim .

         Warto byłoby się już dziś zastanowić panie burmistrzu przesunąć strefę administracyjną granic miasta Ząbkowice Śląskie o te tereny abyśmy łatwiej mogli je pozyskać z Agencji Nieruchomości Rolnej , gdy o tym wspominałem 3 lata temu , to powiedziano mi że to jest bardzo długi proces , co najmniej dwa lata trwa i proszę gdybyśmy go wtedy zapoczątkowali , dziś te tereny byłyby w granicach administracyjnych  miasta , dziś zbiegłoby się z tą decyzją która wreszcie została podjęta przez Ministerstwo Gospodarki o powołaniu podstrefy w Ząbkowicach Śląskich , co też co niektórzy  wtedy  głośno w moje oczy patrząc wymawiali że w Ząbkowicach jest to nie realne .Okazuje się  że jednak jest to realne , ze te zabiegi , te rozmowy , te naciski na Ministerstwo Gospodarki , na Strefę  Ekonomiczną  w Wałbrzychu przyniosły oczekiwane  efekty i proszę się nie martwić ze to jest tylko 6 ha , każda  podstrefa zaczynała od małego areału - tutaj pani Lidia Gruntkowska  która pełniła funkcję burmistrza  w Żarowie , doskonale cos na ten temat wie. Początek też

był niewielki a później podstrefa rozrosła się do blisko 100 ha. Także przygotowujmy te tereny , potencjalne tereny pod inwestorów a ręczę państwu ze to będzie inwestycja chybiona.

 

         Proszę państwa proszę wyjść z tej sali z przekonaniem, że ta Rada będzie się starała aby co roku budżet był odzwierciedleniem najważniejszych potrzeb , ale liczymy tutaj na państwa współpracę , liczymy na to abyście nam radnym wskazywali te najbardziej istotne , najbardziej dolegliwe sprawy , poszczególnych miejscowości , Zarządów Osiedli to bardzo ułatwi nam pracę nad kolejnym projektem budżetu , który chcielibyśmy zamknąć już do końca tego roku.

Chcemy skończyć z praktykami ze Gmina przyjmuje budżet do realizacji w miesiącu marcu. Tutaj jak wspomniała pani Przewodnicząca Komisji Gospodarczej proszę zwrócić uwagę jak krótko mieliśmy , w sumie trzy tygodnie na to żeby od przedstawionego przez pana Burmistrza projektu budżetu zwołać sesje i tej budżet uchwalić , ale chcieliśmy go przyjąć jak najszybciej po to żebyśmy państwo dyrektorzy jednostek podległych gminie mogli wreszcie powiedzieć tak ja  wiem jakie mam środki na ten rok ? , wiem jak ja mam się rządzić ? , jakie działania mogę podjąć .

Chcemy to jeszcze przyśpieszyć i przyjmować projekty budżetu tak jak to jest w ustawie zapisane - do końca bieżącego roku kalendarzowego  i  tu  myślę, żemając tak szerokie doświadczenie - a szczególnie pani skarbnik ma takie doświadczenie jeżeli chodzi o  porównanie  wykonania do planowania szczególnie jeśli chodzi o dochody , myślę że skali błędu nie zrobimy zbyt dużej , bo oczywiście na koniec roku jeszcze tego  wykonania nie mamy wyliczonego do końca , ale ta skala błędu jest niewielka . Także ja myślę, że wprowadzając taką  szeroką współpracę między państwem a Radnymi te budżety będą opracowywane z roku na rok coraz lepiej dla dobra  wszystkich mieszkańców Gminy Ząbkowice Śląskie . A panu Burmistrzowi i podległym mu pracownikom życzę pełnej realizacji zapisów w przyjętej uchwale budżetowej którą ma nadzieję  za chwilę  wszyscy radni przegłosują . Dziękuję bardzo .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , szanowni państwo , wysoka Rado pozwólcie że ja króciutko  powiem dwa słowa.

Pan przewodniczący  na początku swojego  wystąpienia jak i w trakcie użył słowa "opozycja" - ja ze swojej strony chciałbym aby to słowo nigdy tutaj      w V kadencji nie padło , na żadnej sesji Rady Miejskiej  ani na żadnej komisji. Ponieważ z tym słowem mieliśmy do czynienia w poprzedniej kadencji i różnie się to z tym słowem kojarzyło i odbijało na efektach tego działania. To ze taka ordynację mamy a nie inną w naszej gminie, że nie ma okręgów jednomandatowych tylko są wybory inaczej skonstruowane dla naszej Gminy musimy tworzyć komitety wyborze. Emocje wyborcze opadły i myślę, że ta Rada dała już poznać ku temu przez tą pracę nad budżetem i nad tymi uchwałami które w przeciągu tych trzech miesięcy podjeliśmy , odbyliśmy już 8 sesji Rady Miejskiej , nie daje tego poznać że jest tu opozycja i koalicja jakaś rządząca. Myślę że pan Burmistrz również do tego tak podchodzi , ponieważ zostaliśmy tak wybrani przez to nasze społeczeństwo i na takim poziomie, takie jest moje zdanie jak Gmina Ząbkowice nie powinno być już takiego rozdziału. Mam nadzieję ze nie będzie i panie burmistrzu jeżeli wysoka Rada przyjmie ten budżet to będę życzył panu realizacji w 100 % tego budżetu .

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa Henryk Zięba, zwrócił się do sołtysów  z prośbą aby  organizowali spotkania i opracowywali programy o pozyskiwanie środków unijnych .

Podkreślił iż komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu.

 

Prezes Towarzystwa Budownictwa Społecznego - Kierownik Zarządu Budynków Komunalnych Marek Drożdż, w swoim wystąpieniu podkreślił, że w tym projekcie budżetu w sposób znaczący został nieoszacowany budżet Towarzystwa Budownictwa Społecznego.

Zwrócił się również do Przewodniczącej Komisji Gospodarczej aby w programie komisji  znalazła  się sprawa Zarządu Budynków Komunalnych .

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz , panie przewodniczący , wysoka rado szanowni państwo. Rozpocznę od wypowiedzi ostatniego mówcy , mam nadzieje że Pan Prezes  Drożdż uzyska sukces partycypacyjny, myślę że nie wolno wmawiać opinii publicznej że TBS jest to budownictwo o charakterze socjalnym .To jest budownictwo o charakterze społecznym a, w który partycypują różne czynniki wspołfinansujące , taki projekt jakim jest budowa 4 bloku mieszkaniowego i tym momencie   kiedy pytałem pana miesiąc temu o potencjalną liczbę nabywców ,mówił pan  około 75 osób , blok ma mieć mieszkań 24 , więc myślę że to pole ryzyka do osiągnięcia sukcesu partycypacyjnego nie jest tak wąskie żeby się w nim nie zmieścić .

To jest jedna sprawa - druga sprawa  pozycjonowanie kwoty na TBS to ona wynika z Opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej  . W przypadku Zarządu Budynków Komunalnych wymienił pan kwotę 1700 zł. na jeden obiekt , czy na jeden dom , myślę że statystyka może mylić , bo gdzieś może być 700 , może gdzieś 1700 , myślę za cała idea polega na tym że będziemy z panem burmistrzem tutaj starali się przekonać pana i pana służby że remonty mieszkań które są w zasobach komunalnych powinny się odbywać w drodze rankingowania . Otóż rzecz w tym że są ci którzy tych remontów potrzebują bardzo i ci którzy potrzebują go bardziej  .W momencie kiedy mamy do czynienia z rodziną z małymi dziećmi , lub rodziną wielodzietną , która czeka  2, 3 lata na remont i budynek w ocenie nadzoru budowlanego a pan jest osoba która ma w tym względzie olbrzymią  wiedzę to wiem na pewno można ocenić jako stan jest bardzo zły to ta rodzina musi mieć  pierwszeństwo w stosunku do osoby która uzyskuje realne dochody która mieszka sama bądź mieszka bez dzieci itd.

W tym momencie kiedy Gminy nie stać na sfinansowanie wszystkiego pierwszymi  których musimy chronić są  najsłabsi , najsłabsi najsłabszymi są najstarsi i najmłodsi.

Padło sformowanie advocem innych osób , innych wypowiedzi że budżet jest wycelowany na miasto rzeczywiście tak jest w tym roku . Ja powiedziałbym tak że nie sposób jest celować w dwa  cele jednocześnie , ale myślę że tak naprawdę chciejmy się uwolnić od myślenia - od podziału miasto i gmina  > jeżeli dużo mówiliśmy tutaj o wzajemnym zaufaniu , o tym ze budujemy jedną społeczność to myślę że bilans 4 lat V kadencji samorządu , będzie tak naprawdę w sensie inwestycji infrastrukturalnych jeśli nie równoważny , pomiędzy terenem wiejskim a terenem miejskim , to myślę że mam prawo sądzić  że będzie wycelowany w sumie na teren  wiejski.

         Nie ma opozycji - ja od 4 grudnia 2006 roku ani razu nie użyłem słowa opozycja, koalicja . Bardzo się cieszę panie przewodniczący że pan taką uwagę poczynił , myślę że nie powinniśmy przenosić złych zwyczajów  z Wiejskiej  do  Gminy Miejsko-Wiejskiej .Myślę że tutaj jesteśmy wzorem , jeśli nam się to uda w tych czterech latach , jeśli nam się to uda możemy być wzorem dla tych którzy , w imię bycia w opozycji bądź w koalicji bronią w zaparte rzeczy głupich .

 

         Strefa inwestowania - strefa ekonomiczna , podstrefa, różnie odmieniamy to sformowanie jest napewno osią rozwoju gospodarczego Gminy, ale nie tylko , również i powiatu .

Ja w kontaktach z panami wójtami , burmistrzami powiatu Ząbkowickiego które odbywają się z inicjatywy starosty wielokrotnie odczułem i też sam nie musiałem specjalnie się wysilać i przekonywać ich do tego iż  strefa w Ząbkowicach Śląskich stwarza szanse na odmianę rynku pracy dla Całego Powiatu, ponieważ nikt nie inwestował tak  proszę państwa , musimy sobie to otwarcie i uczciwie powiedzieć  , nikt nie inwestowałby w strefę ekonomiczną dla Gminy Ząbkowice Śląskie . To jest strefa która po pierwsze jest potrzebna Powiatowi Ząbkowickiemu. Tak naprawdę jest potrzebna województwu , ponieważ jesteśmy czarną dziurą , czy białą plamą jeśli chodzi o inwestycje , a chcielibyśmy być tęczowo barwni i każdy kto nam w tym pomoże to go ozłocimy.

         Jeśli chodzi o rozliczanie z rzetelnej realizacji budżetu , nie wyobrażam sobie pani przewodnicząca inaczej - ponieważ na tym polega istota samorządu że ten kto kreuje politykę , to nie jest jedna osoba . To jest samorząd , to są  mieszkańcy zgodnie z ustawą - my mieszkańcy Gminy jesteśmy samorządem a nas  państwa radnych i mnie jako burmistrza wybrano do pełnienia reprezentacji interesu wszystkich mieszkańców i nie wyobrażam sobie niczego po kryjomu.

Nie wyobrażam sobie niczego co byłoby utajnione , poufne , skrywane , dogadywane w kuluarach , to nie jest moja filozofia - nigdy się na to nie zgodzę .Cieszę się bardzo i jestem za to już teraz wdzięczny , nie chciałbym żeby to było już teraz odebrane jako kokieteria przez głosowaniem ze udało nam się  w gronie szefów Klubów -radnych Rady Miejskiej i na komisjach również  uzyskać  taki poziom dialogu , który nazwałbym - dialogiem samorządowców .

         To jest to czego nam bardzo brakowało ostatnimi laty , ja jako nie radny i nie burmistrz poprzedniej kadencji wiem o tym  chyba lepiej niż ci którzy byli radnymi i niż ten który był burmistrzem . Bo ja widziałem to z dystansu - nawet z dystansu bardzo dalekiego , bo 8 lat temu przestałem pracować w samorządzie w znanych powszechnie okolicznościach .

Troska o najsłabszych wyrażona w projekcie budżetu jest oczywista -ona nie zakłada tylko utrzymania , czy podnoszenia wydatków na pomoc społeczną ,ona również zakłada możliwie  bezpiecznie traktowanie budżetu oświaty         i również co oświata w szkołach podczas zajęć poza lekcyjnych wszystkiego tego co robi na co dzień ZOK , Biblioteka , Ośrodek pomocy Społecznej , co robią samorządy w dziedzinie kultur , sportu , turystyki i czegokolwiek sobie zamarzą i zechcą to wszystko są działania które tak naprawdę są w  większości dedykowane dzieciom, bo one są najsłabsze .

Państwo znacie, przynajmniej niektórzy mój życiorys, i mam prawo mówić o tym że dziecko jest zawsze najsłabsze, jemu nie wolno nie podać ręki, stąd moja ryzykowana teza ze w tej kadencji będę robił wszystko żeby żadna szkoła nie została zamknięta w tej Gminie. Dlatego wkładałem rękę w drzwi, nogę pomiędzy biurka i kij w szprychy w tym budynku na tej sali tydzień temu-, bo nie chcę żeby żadną szkołę zamknięto. Bo jako Burmistrz czuję się za to odpowiedzialny , bo inwestycja w dzieci nawet jeśli przynosi" wymierne" przepraszam  za słowo straty w tym budżecie - bo są to wydatki to tak naprawdę jest to inwestycja w przyszłość .

Pan radny Ciapka  wspomniał o kierownicach z prawej strony w Polsce  a ja bym chciał żeby były kierownice z lewej strony w Londynie. Kto odjeżdża - najmłodsi, najzdolniejsi, najaktywniejsi i najlepiej uczący się języków obcych?. W naszych szkołach się nauczyli.

 

         Ostatnia sprawa zgodnie z prośbą - zapytaniem pani przewodniczącej Figzał, 49 tys. zł-. przeznaczonych na zespoły twórcze to jest kwota i pozycja zapisana immanentnie wewnętrznie w budżecie Ząbkowickiego Ośrodka Kultury . Jestem przekonany ze wraz z panią dyrektor i  z innymi osobami które będą się nad tym tematem pochylać będziemy ustalali szczegółowy sposób rozdysponowywania tych kwot , ale nazwy   zespołów wymienione w prowizorium i w moim projekcie z 15  lutego  + Boboliczanki bo wcześniej  się nie pojawiała  ta nazwa , myślę ze wraz z panią dyrektor uzgodnimy sposób działania na tym obszarze  i myślę że tak naprawdę   stało się tak jak ludzie kultury chcieli . To będzie się działo w obszarze Ząbkowickiego Ośrodka Kultury .

         Na koniec   jestem bardzo wdzięczny  wszystkim państwu radnym , za ten klimat który pozwala sadzić że w Ząbkowicach Śląskich można uprawiać politykę w dobrym tego słowa znaczeniu . Ze można Ząbkowice Śląskie pokazywać  jako przykład , ze nawet by się chciało powiedzieć ze można byłoby przenieść stolice do Ząbkowic Śląskich  , bo tu się nikt nie kłóci .To nie znaczy ze nie ma różnicy zdań , właśnie z tej różnicy zdań wynika ten   dokument .Jestem bardzo wdzięczny wszystkim państwu za tę dyskusję , za tę debatę która odbywała się w ostatnich tygodniach i chciałbym żeby to było dobrze odebrane , ale tak będzie właśnie .

         Szczególnie chciałbym podziękować moim współpracownikom  w Urzędzie Miejskiej , pani burmistrz nieobecnej tutaj Beacie Biuzb - która przyjmuje dzisiaj interesantów , panu Burmistrzowi Ireneuszowi Woźniakowskiemu , pani Skarbnik Bożenie Kurczynie , pani Sekretarz Iwonie Aibin , Kierownikom Wydziałów wszystkim którzy w tych ostatnich tygodniach bardzo mi pomogli szybko, przypomnieć sobie czym jest budżet Gminy Ząbkowice Śląskie .

         Jedna osobę chcę jeszcze wymienić z imienia i nazwiska, chce w ten sposób dać jeszcze raz wyraz temu ze nie ma w Ząbkowicach Śląskich,          w Gminie Ząbkowice Śląskie opozycji -czy koalicji, otóż cała dociekliwości, szczegółowość, dochodzenie do każdego przecinka w tym budżecie było oczywiście udziałem państwa radnych, wszystkich, ale rola pani Przewodniczącej Ewy Figzał, była o tyle szczególna, że oboje jak sądzę pokazaliśmy sobie nawzajem i wszystkim wokół nas ze rywalizacja wyborcza skończyła się w dniu wyborów. Dziękuję bardzo.

 

Radna Ewa Figzał, szanowni państwo, Chcę tutaj powiedzieć o jednej rzeczy, mianowicie możecie państwo wierzyćlub z jakimś tam dystansem do tego dokumentu, który przygotowaliśmy dzisiaj podejść, ale muszę potwierdzić, że ten dokument kosztował nas wiele pracy.

         Będąc wybrana do rady V kadencji, cieszyłam się ze zostałam wybrana, ale z drugiej strony miałam bardzo wielkie obawy, dlatego że w tej radzie są i były bardzo silne osobowości to było tak jakby pogodzić wodę z ogniem, czy kolor biały z czarnym i tutaj odnoszę się do wypowiedzi pana burmistrza i buduję swoją wypowiedź w tym kontekście że , będąc członkiem Ząbkowickiego Forum Samorządowego  nie wyrzekam  się tożsamości organizacji  samorządowej która działa na naszej ziemi , ale zawsze mówiliśmy że  to co zostało powiedziane wybory - wyborami - po wyborach należy wziąć się do rzetelnej pracy i sztuka samorządności to jest jakby taka mała polityka u nas , na tym najniższym szczeblu - to jest sztuka kompromisu.  Nie sztuka wyjść i się obrazić wzajemnie .

 Państwo   sołtysi , bo widzę się tutaj wielu wielokrotnie byliście i radni poprzedniej kadencji - byliście uczestnikami niesmacznych sytuacji . Pytam , po co dzisiaj , po tych latach rządzenie przez niepokój nic nie daje . Są tylko   emocje ekscesy , ktoś na tym próbuje ugrać jakieś polityczne dzieło

.Myśmy zrobili inne dzieło - to co zostało tutaj powiedziane jest ono w pewnych momentach , nie każdego satysfakcjonuje , ale tak jak powiedziałam przed chwilą , stać nas na kompromis i to mówiony spokojnym tonem , przedstawiania argumentów które mają swój finał właśnie tutaj  dzisiaj w tym budżecie .Patrzenie na ręce , tak jak mówię żeby ktoś , ja takiego sformowania użyję że - jestem osobą która nie startowała z listy pana Krzysztofa Kotowicza , natomiast to ze każdy z nas startował z odmiennych list , nieznaczny  ze nie będziemy pracować dla dobranej gminy

.Możemy się porozumieć merytorycznie, rzetelnie i na dzień dzisiejszy robimy to co państwo będziecie oceniać przez realizacji i zakończeniu tego budżetu. Natomiast my panie burmistrzu kreujemy jakąś inną rzecz - mianowicie słowo zaczyna się liczyć niech tak zostanie. Dziękuję bardzo.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął dyskusję nad projektem uchwały w sprawie budżetu i poddał powyższy projekt pod głosowanie.

 

Głosowanie   21 głosów  "za"

 

Uchwała nr  III/27 / 2007   w sprawie budżetu miasta i gminy na 2007 roku została przyjęta .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz  , panie przewodniczący , wysoka rado, drodzy państwo pragnę powiedzieć - wielkie dziękuję za to głosowanie  .      Myślę ze dla Ząbkowiczan wszystkich jest to dobry znak , myślę ze to pójdzie w eter i nie chciałbym wykonywać ruchów które mogą być poczytywane jako medialne ale chętnie powtórzyłbym po moim przyjacielu osobistym yes , yes .Dziękuję bardzo .

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik, panie burmistrzu , to 100 % poparcie jest znakiem i zadaniem dla pana aby pan ten budżet w       100 % zrealizował . Dziękuję .

 

Ad, pkt. 16   Interpelacje i  zapytania radnych  

 

Spraw w tym punkcie nie  zgłoszono

 

Ad. pkt. 17 Sprawy różne

 

1

 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , poinformował              o pismach jakie wpłynęły do Rady Miejskiej ;

.        Pismo Cechu Rzemiosł Różnych w Ząbkowicach Śląskich dotyczące zwolnienia z podatku od nieruchomości

.        Pismo Prezesa Sądu  Rejonowego o wytypowanie jednostek w których to skazani mogą odpracowywać wyroki .Zakładami wskazanymi jest Zakład Usług komunalnych oraz Ośrodek Szkolno-Wychowawczy , oraz SP ZOZ  w Ząbkowicach Śląskich .

.        Pismo Stowarzyszenia Kupców i Przedsiębiorców Ziemi Ząbkowickiej w sprawie wykupu lokali użytkowych w drodze  bezprzetargowej .

.        Pismo Rady Sołeckiej wsi Koziniec w sprawie  zabezpieczenia  ruin pałacu znajdującego się w miejscowości , który to stwarza niebezpieczeństwo dla mieszkańców .

 

 

 

 

2.

Marian Patela , przewodniczący  Zarządu Osiedla Stare Miasto zwrócił się do Przewodniczącego Rady  z prośbą aby przy zaproszeniu na sesję dołączane były projektu uchwał .

 

Przewodniczący  Rady Andrzej Dominik,  uwzględnił prośbę  pana

 Przewodniczącego Pateli .

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad - Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zamknął obrady VIII Sesji Rady Miejskiej .

 

 

 

Protokołowała

Elżbieta Perfikowska

 

 

                                                                  Przewodniczący   Rady Miejskiej

                                                                            Andrzej Dominik