Protokół nr VIII/ 2007
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 6 marca
2007 roku
w Sali konferencyjnej
Starostwa Powiatowego
w Ząbkowicach Śląskich
Godzina rozpoczęcia 10 05
Godzina zakończenia
14 45
W sesji udział wzięli :
Radni
Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof Kotowicz
Burmistrz
Ząbkowic Śląskich
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca Burmistrza
Iwona
Aibin Sekretarz Gminy
Bożena
Kurczyna Skarbnik Gminy
Tadeusz
Cymbała Wicestarosta Powiatu
Ząbkowickiego
Oraz
goście zaproszeni wg listy obecności:
Na podstawie art. 20 ust. 1
ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o
samorządzie gminnym Przewodniczący Rady
Miejskiej Andrzej Dominik - o t w o r z y ł VIII
Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich V kadencji, stwierdzając ze uczestniczy w niej 18 radnych , co stanowi odpowiednie
quorum przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne
uchwały .
Poinformował
że protokół obrad sesji prowadzić będzie
Elżbieta Perfikowska - inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.
Następnie
przedstawił porządek obrad w
następującym brzmieniu :
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji .
3.
Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej
od ostatniej sesji.
4.
Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od
ostatniej sesji .
5.
Podjęcie uchwały o uzupełnieniu składu osobowego
Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich.
6.
Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego
stałych komisji rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
7.
Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania
dodatku za wysługę lat dla nauczycieli
zatrudnionych w szkołach i placówkach Gminy Ząbkowice Śląskie
8.
Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania
dodatków funkcyjnych dla dyrektorów i innych stanowisk funkcyjnych w szkołach i
przedszkolach na terenie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie
9.
Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania
dodatków dla nauczycieli za warunki pracy.
10.
Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania
za godziny ponadwymiarowe oraz godziny zastępstw doraźnych.
11.
Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania
nagród dla nauczycieli.
12.
Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania
dodatku motywacyjnego dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych.
13.
Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania
i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom.
14.
Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniego Programu
Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2007-2009
15.
Podjęcie
uchwały w sprawie przyjęcia budżetu miasta i gminy Ząbkowicach Śląskie na 2007
rok.
16.
Interpelacje i zapytania Radnych.
17.
Sprawy różne.
Zawrócił się do radnych aby wnieść do porządku
obrad uchwałę w sprawie wyrażenia zgody
na zawarcie porozumienia pomiędzy Wojewodą
Dolnośląskim a Burmistrzem Ząbkowic Śląskich w sprawie powierzenia
Gminie Ząbkowice Śląskie obowiązku
utrzymania grobów i cmentarzy
wojennych . Projekt tej uchwały został pozytywnie zaopiniowany na ostatnim
posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego
i Budżetu.
Radni w wyniku głosowania 18 głosami "za" przyjęli
propozycję Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Ad.
pkt. 2
Protokół z VII sesji Rady Miejskiej w Ząbkowicach
Śląskich z dnia 2 lutego 2007 roku został
przyjęty .
Ad.
pkt. 3
Informacja
z pracy przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej sesji .
Przewodniczący Rady
Andrzej Dominik poinformował, że
Przypomniał,
że od miesiąca lutego trwają dyżury radnych- w każdy poniedziałek od godziny 14
do 16-tej. W środy przyjmuje interesantów Wiceprzewodniczący Zdzisław Burnat, w
czwartki Wiceprzewodniczący Ryszard Barański zaś we wtorki i piątki
Przewodniczący Rady.
Ad.
pkt. 4
Burmistrz Krzysztof Kotowicz, złożył sprawozdanie z
pracy od ostatniej sesji tj. od dnia 2
lutego 2007 roku do dnia 5 marca 2007 roku. Przedstawiało się następująco :
02.02.2007
03.02.2007
.
Uczestnictwo
w zebraniu sprawozdawczo- wyborczym wsi Stolec
05.02.2007
.
Spotkanie
z panią Teresą Pinkoś- dyrektorem Banku Polskiej Spółdzielczości z Ząbkowicach
Śl. na temat współpracy z Gminą
.
Uczestnictwo
w zebraniu sprawozdawczo- wyborczym Osiedla Stare Miasto
06.02.2007
07.02.2007
08.02.2007
09.02.2007
10.02.2007
12.02.2007
13.02.2007
14.02.2007
15.02.2007
16.02.2007
.
Narada
robocza z udziałem szefów klubów radnych Rady Miejskiej w sprawie projektu
budżetu Gminy na 2007 rok,
.
Uczestnictwo
w zebraniu sprawozdawczym Ochotniczej Straży Pożarnej Stolec i spotkanie z
panem Petrem Medilkiem- starostą Cervenego Kostelca,
17.02.2007
18.02.2007
19.02.2007
20.02.2007
.
Rozmowa
z panem Ryszardem Nowakiem- starostą Ząbkowickim o planach reorganizacji szkolnictwa
ponadgimnazjalnego w Ząbkowicach Śl.
21.02.2007
.
Spotkanie
z podopiecznymi i wolontariuszami Stowarzyszenia Inicjatyw na rzecz Dzieci
Ziemi Ząbkowickiej- podsumowanie akcji
zimowej
.
Udział
w 1 części posiedzenia Komisji Rozwoju
Gospodarczego i Budżetu Rady Miejskiej- pierwsze czytanie projektu budżetu
2007,
22.02.2007
.
Spotkanie
z panem Ryszardem Nowakiem- starostą Ząbkowickim oraz dyrektorami szkół
ponadgimnazjalnych w Ząbkowicach Śl.
23.02.2007
.
Inauguracja
szkolenia radnych Rady Miejskiej w zakresie prawa samorządowego,
.
Udział
w roli eksperta w kolejnej sesji Młodzieżowych Warsztatów Ożywienia
Gospodarczego organizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Ząbkowicach Śl.
.
Udział
w 2 części posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Rady Miejskiej-
pierwsze czytanie projektu budżetu 2007,
.
Uczestnictwo
w zebraniu sprawozdawczym Ochotniczej Straży Pożarnej Braszowice,
24.02.2007
26.02.2007
27.02.2007
28.02.2007
01.03.2007
02.03.2007
03.03.2007
04.03.2007
05.03.2007
W/w
sprawozdanie zostało przyjęte
przez Radnych .
Ad.pkt.
5
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , odczytał
pismo Krajowego Biura Wyborczego w Wałbrzychu z dnia 13 lutego 2007 roku, o
wskazaniu osób które uzyskały największą liczbę głosów w wyborach
12 listopada 2007 roku (pismo stanowi załącznik do protokołu )
Poinformował również o złożeniu oświadczeń przez Panią Danutę Wojtaczka jak również Pana
Marcina Gwóźdź o nie utraceniu prawa wybieralności przez nich . (pismo stanowi załącznik do protokołu)
Odczytał
treść uchwały w sprawie uzupełnienia składu Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich o osobę Pani Danuty Wojtaczka (uchwała stanowi załącznik do
protokołu )
Następnie poddał uchwałę pod głosowanie w wyniku
którego 18 głosami za została ona przyjęta .
Uchwała nr III/15/2007 w sprawie uzupełnienia
składu osobowego Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich została przyjęta.
Odczytał również treść
uchwały w sprawie uzupełnienia
składu Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich o osobę Pana Marcina Gwóźdź (uchwała stanowi załącznik do protokołu )
Poddał uchwałę pod głosowanie w wyniku którego 18
głosami "za " została ona przyjęta .
Uchwała nr III/16/2007 w sprawie uzupełnienia
składu osobowego Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich została przyjęta.
Pani
Danuta Dorota Wojtaczka oraz Pan Marcin Piotr Gwóźdź złożyli ślubowanie zgodnie
z treścią zawartą w ustawie o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 roku.
Skład Rady od tego momentu wynosił 20 radnych
Ad.
pkt. 6
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał projekt uchwały w sprawie uzupełnienia
składów osobowych komisji stałych Rady Miejskiej
( uchwała stanowi
załącznik do protokołu )
Następnie poddał projekt pod głosowanie w wyniku
którego 20 głosami " za" został on przyjęty .
Uchwała nr III/17/2007 w sprawie uzupełnia składów
osobowych komisji stałych Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich został przyjęty .
Ad.
pkt. 7
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zaproponował aby zanim Rada przystąpi do
głosowania nad projektami uchwał regulaminów organizacyjnych placówek oświatowych
- pani Kierownik Wydziału Oświaty
zapoznała z protokołami uzgodnień. Następnie poprosił Radę aby wyraziła zgodę aby nie czytać
treści uchwał , uzasadnił to tym że
komisja Oświaty ,Kultury i Sportu jak
również Komisja Gospodarcza wnikliwie
analizowała te projekty uchwał i wydała swoje opinie. Ponadto wszyscy radni zapewne zapoznali się z tym
uchwalam .
Radni przyjęli propozycje przewodniczącego i wyrazili
zgodę aby nie czytać wszystkich
projektów uchwał .
Kierownik
Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Maria Pater , odczytała
protokoły uzgodnień ze Związkami
Zawodowymi z dnia 31 stycznia 2007 roku oraz
8 lutego 2007 roku . ( pisma stanowią
załącznik do protokołu )
Ad.
pkt. 8
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatku za
wysługę lat dla nauczycieli
zatrudnionych w szkołach i placówkach Gminy Ząbkowice Śląskie
Przewodnicząca
Komisji Oświaty, Kultury , Sportu, Turystki i Promocji Gminy Irena Szewczyk poinformowała,
że komisja dwukrotnie analizowała proponowane regulaminy. Uzgodnienia ze
związkami powtórnie zostały przekazana członkom komisji i pozostały one pozytywnie przez
komisję Oświaty zaopiniowane .
Podkreśliła,że uzgodnienia te są pozytywne w
stosunku do wszystkich projektów uchwał.
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał,
stwierdziła, że projekty uchwał również uzyskały pozytywną opinię komisji .
Przewodniczący Rady Andrzej Dominik, otworzył
dyskusję nad projektem uchwały .
W związku z brakiem pytań, poddał pod głosowanie projekt uchwały .
Głosowanie : 20 głosów za .
Uchwała
nr III/18/2007 w sprawie regulaminu
przyznawania dodatku za wysługę lat dla
nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach Gminy Ząbkowice Śląskie została
przyjęta .
Ad.
pkt. 9
Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatków funkcyjnych dla
dyrektorów i innych stanowisk funkcyjnych w szkołach i przedszkolach na terenie
miasta i gminy Ząbkowice Śląskie
Przewodniczący Rady Andrzej Dominik, otworzył
dyskusję nad projektem uchwały .
W związku z brakiem pytań poddał pod głosowanie projekt uchwały .
Głosowanie : 20 głosów za .
Uchwała
nr III/19/2007 w sprawie regulaminu przyznawania dodatków funkcyjnych dla
dyrektorów i innych stanowisk funkcyjnych w szkołach i przedszkolach na terenie miasta i gminy
Ząbkowice Śląskie została przyjęta.
Ad.
pkt. 10
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu
przyznawania dodatków dla nauczycieli za warunki pracy.
Przewodniczący
Rady Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały .
W związku z brakiem pytań, poddał pod głosowanie projekt uchwały .
Głosowanie : 20 głosów za .
Uchwała nr III/20/2007 w sprawie regulaminu przyznawania dodatków dla
nauczycieli za warunki pracy została przyjęta .
Ad.
pkt. 11
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania za godziny
ponadwymiarowe oraz godziny zastępstw doraźnych.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył
dyskusję ,
Radna
Irena Szewczyk, zwróciła uwagę na błąd w druku projektu uchwały
dot. § 3 - pojęcie godziny
ponadwymiarowej .
Powinno być zapisane " w art. 35 "
Przewodniczący
Rady Andrzej Dominik, poprosił aby w pkt 3 dokonać zmiany zapisu .
W związku z brakiem innych pytań, poddał pod
głosowanie projekt uchwały.
Głosowanie: 20 głosów za.
Uchwała nr III/21/2007w sprawie regulaminu wynagradzania
za godziny ponadwymiarowe oraz godziny zastępstw doraźnych
Ad.
pkt. 12
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu
przyznawania nagród dla nauczycieli.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Radna
Irena Szewczyk, zgłosiła błąd formalny w treści tej uchwały w § 8
pkt. 4 i stwierdziła ze brakuje tam
słowa " przez szkołę "
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał projekt uchwały pod głosowanie
Głosowanie : 20 głosów za
Uchwała nr III/22/2007 w sprawie regulaminu
przyznawania nagród dla nauczycieli - została przyjęta
Ad.
pkt. 13
Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatku motywacyjnego dla
nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych.
Przewodniczący
Rady Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały .
Radna
Irena Szewczyk , zwróciła
uwagę iż w projekcie regulaminu w § 4 powinno być sformułowanie już po ustaleniach
związkowych następujące :nauczyciel zatrudniony w placówkach oświatowych
Gminy Ząbkowice Śląskie ma prawo do
dodatku motywacyjnego po spełnieniu wymogów określonych w § 5 regulaminu .
Skreślamy słowo, kontraktowy, mianowany, dyplomowany
. Jest to bardzo ważne podkreśliła radna .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał pod głosowanie projekt uchwały .
Głosowanie : 20 głosów za
Uchwała nr
III / 23 / 2007 w sprawie regulaminu przyznawania dodatku motywacyjnego dla
nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych została przyjęta .
Ad.
pkt. 14
Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie regulaminu przyznawania i wypłacania dodatku
mieszkaniowego nauczycielom.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję. W związku z brakiem pytań
poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Głosowanie : 20 głosów za
Uchwała nr III / 24 / 2007w sprawie regulaminu
przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom została przyjęta.
Ad.
pkt. 15
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie
Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata
2007-2009.
Danuta Wyskwarska inspektor Wydziału Rozwoju
Lokalnego przedstawiła projekt uchwały.
W
uzasadnieniu podkreśliła,że Wieloletni Program Inwestycyjny jest programem
wieloletnich zamierzeń inwestycyjnych Gminy i jest aktualizowany w trakcie roku budżetowego i
uchwalany na kolejny rok przy uchwalaniu
budżetu na kolejny rok .
Wieloletni
Program uwzględnia wszystkie uwagi,które były dokonywane na posiedzeniach
komisji i jest komplementarny z uchwałą
budżetową .
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu Ewa Figzał, nawiązała do stwierdzenia, że Wieloletni Program Inwestycyjny
jest komplementarną częścią budżetu , który będzie rada uchwalać .
W związku z
tym, iż jest to sprawa bardzo ważna , wystąpiła do burmistrza z zapytaniem - czy sugestie, które wyszły z poszczególnych
komisji i z komisji Gospodarczej są ujęte w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym
?
Burmistrz Krzysztof Kotwicz stwierdził,
że dokument przedstawiony radnym zawiera wszystkie ustalenia i traktuje je jako
zobowiązujące .
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu Ewa Figzał, wyraziła pozytywna opinię odnośnie Wieloletniego
Programu Inwestycyjnego
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył
dyskusję w temacie uchwały
Radna Irena Szewczyk zwróciła
się z prośbą aby WPI został przedstawiony
dla gości zaproszonych, by mieli oni wiedzę co ten Wieloletni Plan zawiera .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zgodził się z propozycją radnej i poprosił
Panią Wyskwarska o omówienie zadań .
Po
zaprezentowaniu zadań, Przewodniczący
Rady Miejskiej poddał pod glosowanie
projekt uchwały .
Głosowanie : 20 głosów za
Uchwała nr
III /25/2007 w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2007-2009 została przyjęta .
Ad.pkt
16
Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy
Wojewodą Dolnośląskim a Burmistrzem
Ząbkowic Śląskich w sprawie powierzenia Gminie Ząbkowice Śląskie obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych .
Grażyna
Grzeszczak Kierownik Wydziału Planowania Przestrzennego
przedstawiła projekt uchwały .
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał ,
poinformowała że uchwała została pozytywnie zaopiniowana przez komisję
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem uchwały
.
W związku z brakiem
pytań poddał projekt pod głosowanie
.
Głosowanie
: 21 głosów za
Uchwała nr III / 26 / 2007 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia
pomiędzy Wojewodą Dolnośląskim a
Burmistrzem Ząbkowic Śląskich w sprawie powierzenia Gminie Ząbkowice Śląskie
obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych została przyjęta .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik,
ogłosił przerwę w obradach Rady .
Po przerwie nastąpiła kontynuacja obrad .
Ad. pkt. 17
Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie
przyjęcia budżetu miasta
i gminy Ząbkowicach Śląskie na 2007 rok.
Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna
przedstawiła projekt uchwały w sprawie
budżetu miasta i gminy .
Dochody budżetu
wyniosą 39.660.399 zł., co stanowi 106.8 % rzeczywistego wykonania roku 2006 . Ustalając
wysokość szacunkowych dochodów uwzględniono ich wykonanie w roku 2006 jak
również wielkości subwencji i udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych ,
określone przez Ministra Finansów oraz przykazane przez Dolnośląski Urząd
Wojewódzki i Krajowe Biuro Wyborcze
planowane kwoty dotacji celowych na realizację zadań zleconych z zakresu
administracji rządowej.
W Dziale 010 Rolnictwo i Łowiectwo
zaplanowano kwotę w wysokości 50.100 zł. , W dziale 020 Leśnictwo 1.700 zł. , W
dziale 600 Transport i Łączność 160 .000 zł. W dziale 700 Gospodarka Mieszkaniowa 800.200
zl. , w dziele 710 Działalność usługowa 76.000 zł. , w dziale 750 Administracja Publiczna 232.797 zł. , w
dziale 751 Urzędy Naczelnych Organów Władzy 3.868 zł. , w dziale 752 Obrona
Narodowa 1000 zł. , w dziele 754 Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona P/Poż
18.700 zł.
W dziale 756
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych
innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane
z ich poborem - 20.418.630 zł. , w dziale
758 Rożne rozliczenia 8.994.763 zł. W dziale 801 Oświata i Wychowanie 385.706 zł. ,
W dziale 852
Pomoc Społeczna 7.839.200 zł. , w
dziale 854 Edukacyjna Opieka Wychowawcza
0 zł. , w dziale 900 Gospodarka
Komunalna i Ochrona Środowiska 308.160
zl., w dziale 921 Kultura i Ochrona Dziedzictwa
Narodowego 344.170 zł. W dziale 926
Kultura Fizyczna i Sport 25.400 zł.
Budżet w
zakresie wydatków budżetowych objaśnił Burmistrz Krzysztof Kotowicz .
Wydatki
Budżetowe na rok 2007 założono w wysokości 46.370,760 zł. , co stanowi 123 ,4 % wykonania roku ubiegłego.
Wielkość
wydatków ustalono w oparciu o szacunek przewidywanych dochodów własnych oraz
dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz
subwencji ogólnej i udziałów Miasta i gminy
w podatku dochodowym od osób
fizycznych .
Z ogólnej
kwoty wydatków przypada na , wydatki
majątkowe 8.698.392 zł., wzrost do roku ubiegłego o kwotę 5.997.192 zł. , wydatki inwestycyjne
kwota 8.093.392 zł. Zaś zakupy inwestycyjne kwota 105.ooo zł. .Wydatki bieżące
mają wynosić 37.672.368 zł., to jest
wzrost o 8 % o kwotę 2.817.241 zł. .
Podkreślił,
że jeśli chodzi o różnice wzrostu wydatków na inwestycje i ograniczony bardzo
ale jednak wzrost wydatków bieżących , to jest to podstawowa cecha tego
dokumentu , polegająca na tym, że kluczowy nacisk w głębokim wszystkich przekonaniu powinniśmy
kłaść na inwestycje, natomiast wydatki bieżące powinny być utrzymane w
bardzo ścisłym rygorze .
W wydatkach bieżących na dotacje
przedmiotową dla jednostek gospodarki pozabudżetowej przewiduje się dla ; Zarządu Budynków Komunalnych kwotę 400
tys. zł , na dotację dla innych
jednostek organizacyjnych , jest to Ząbkowicki Ośrodek Kultury oraz
Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna łącznię
1.082.200 zł., dotacje dla podmiotów należących do sektora finansów Publicznych
to kwota 275.500 zł. .
Na wynagrodzenia 16.235.357 zł. , co świadczy
o tym, że Gmina jest istotnym pracodawcą , pochodne od wynagrodzeń 3.166.359 zł.
, na obsługę długu publicznego 367 tys.
, oraz na poręczenia i gwarancje 308
tys., zł.
Przechodząc
do omawiania poszczególnych działów klasyfikacji budżetowej rozpoczął od :
Działu
Rolnictwo i Łowiectwo w ramach
którego na infrastrukturę
wodociągową oraz na sanitacji wsi
planuje się wydać kwotę 500 tys., zł. W tym
na opracowanie dokumentacji na
wykonanie kanalizacji dla wsi
Olbrachcice 70 tys. zł. , na budowę kanalizacji we wsi Tarnów , będzie to I
etap tej inwestycji 330 tys. zł. . Na
opracowanie dokumentacji na
wykonanie wodociągu we wsi Bobolice 70 tys.
zł. , na opracowanie dokumentacji
na wykonanie kanalizacji we wsi
Bobolice 30 tys. zł.
Zwrócił uwagę na to, że rozpoczynamy od
miejscowości Tarnów, ponieważ tu Gmina dysponuje w pełni dokumentacją więc
można rozpocząć proces inwestycyjny w tej miejscowości.
Przystępujemy
do ostatecznego przygotowania kolejnego kroku w tej dziedzinie budowania
infrastruktury komunalnej w miejscowościach
Olbrachcice i Bobolice. Jest to pierwszy
krok, który powinien być konsekwentnie podtrzymywany przez następne lata i
przez następne dwie kadencje. Zadanie sanitacji wsi jest to zadanie, które stanowi problem
ogólnopolski , w skali naszej gminy jest
zadaniem którego rozwiązanie i od strony finansowej i organizacyjnej
zdecydowanie przerasta możliwości jednej
kadencji , więc będzie zadaniem wielokadencyjnym niezbędnym, od którego się nie wolno odwrócić.
Jest to zadanie w skali całego
przedsięwzięcia, które przerasta możliwości finansowe Gminy .
Zadanie jest
tak potężne, którego jednego budżetem na pewno nie ogarniemy. Podkreślił, iż
radni podejmując dzisiaj uchwałę w
sprawie budżetu wykonają krok, który
będzie kontynuowany skutecznie aby w roku 2013 nasza Gmina nie stanęła wobec
dramatycznego pytanie - skąd wziąć pieniądze
na płacenie kar za brak tych instalacji i skąd
wziąć pieniądze na wykonanie tych instalacji, kiedy już nie będzie
możliwości aplikowania o te środki zewnętrzne .
Izby Rolnicze, jest to kwota wynikająca z
odpisu, wyliczona na poziomie 20,820 zł.
Dział Transport i Łączność - drogi
publiczne i gminne. Wydatki na inwestycje łącznie mają wynieść 300 tys. zł., na modernizację ulicy Ziębickiej. Poprzecznej i B. Chrobrego tj., kwota 100 tys. zł. Na modernizację ulicy
Krzywej I etap - 190 tys. zł. Oraz na opracowanie dokumentacji na
modernizację ul. Pogodnej kwota 10 tys. zł.
Istotne
dwie informacje dotyczące dwóch największych pozycji w tym rozdziale,
otóż bezwzględnie w naszym przekonaniu należy przygotować te dokumentacje dotyczące jednej z głównej arterii Ząbkowic Śląskich,
jaką jest ulica Ziębicka. Mamy na myśli nie tylko modernizację nawierzchni
ale całą infrastrukturę podziemną , tak
aby od Rynku począwszy idąc dalej w
kierunku przejazdu kolejowego ta ulica
mogła być w kompleksie wszystkich
infrastrukturalnych obiektów wykonana .
Jeśli chodzi o ulicę Krzywą , jest to pierwszy
etap , zakładamy wstępnie że,będzie etap dotyczący odcinka wzdłuż lub na wysokości Domu Kaufunga , Izby Pamiątek Regionalnych ,
miejsca które jest najczęściej odwiedzanym
punktem .
Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem
dróg publicznych na których gmina jest
organem zarządzającym wynoszą łącznie 717 tys. zł ,
Dział Gospodarka Mieszkaniowa , dotacja
przedmiotowa dla Zarządu Budynków
Komunalnych 400 tys. zł. bieżące utrzymanie budynków mienia gminnego 80 tys. zł.
wieczyste użytkowanie 20 tys. zł. Oraz wynagrodzenia bezosobowe wraz z
pochodnymi 4800 zł.
Na gospodarkę
mieszkaniową łącznie planujemy się wydać 1.050.000 zł. , co oznacza spadek
wydatków w stosunku do wykonania roku ubiegłego.
Towarzystwo Budownictwa Społecznego -
wydatki gminy na TBS w związku z zaplanowanym rozpoczęciem budowy następnego
budynku mieszkalnego 500 tys. zł. , oraz budowa mieszkań na cele socjalne - jest to inicjatywa
zgłoszona w trakcie prac komisji resortowych aby zainicjować ten istotny i
niezbędny projekt 20 tys. zł. w tym roku. Jest to zainicjowanie programu .
Działalności usługowa - łącznie wydatki
675 tys. zł. w tym na plany
przestrzennego zagospodarowania , jeden
jest to obręb miasta oraz obręb między ulicą Ziębicką a Powstańców Warszawy,
oraz dla wsi Jaworek- łączna kwota 206 tys. zł., oraz studium i plan
zagospodarowania przestrzennego dla
obszaru pomiędzy wsiami Bobolice a wsią Zwrócona 345 tys. Zakładając, że w tym
roku podejmujemy się przygotowania materiałów i dokumentacji planowania
przestrzennego dla obszaru miedzy Bobolicami a Zwróconą , to jest to kolejny
krok , ponieważ następny etap, to jest kolejny obszar pomiędzy kolejnymi wsiami , tak aby w ciągu kolejnych
trzech lat w ostatnim roku tej kadencji
samorząd dysponował pełną dokumentacja dotyczącą planowania przestrzennego dla
całej Gminy łącznie z miastem które jest w trakcie realizacji.
Zaczynamy od tego obszaru, ponieważ ten
obszar jest potencjalnie najbardziej interesujący dla inwestorów zewnętrznych. Jest
skandalem, że nie mamy planu
przestrzennego miasta do dzisiaj .Nie będzie go wcześniej niż za rok
i tym większym problemem jest brak planu przestrzennego zagospodarowania
dla obszaru,który potencjalnie stanowi
najbardziej atrakcyjny obszar inwestycyjny dla naszej Gminy i ten skandal państwo
przetniecie głosując za tą uchwalą - podkreślił .
Wydatki
bieżące w tym dziale - autoryzowanie decyzji o warunkach zabudowy 30 tys. zł,
opracowania geodezyjne i kartograficzne 15 tys. zł. oraz rozdział dotyczący cmentarzy,
opracowanie dokumentacji na poszerzenie cmentarza komunalnego przy ul. Boh.
Getta 45 tys. zł. , wydatki bieżące 1000
zł.. kwota 3000 zł. na utrzymanie nieczynnego cmentarza przy ulicy 1 maja ,
oraz opracowanie dokumentacji oraz organizacja lapidarium przy cmentarzu przy
ulicy 1 maja .
Burmistrz , zatrzymał się na tym wątku - o kulturze ludzi świadczy pamięć o zmarłych . Nieważne,że rodziny tych
zmarłych nie mieszkają w Ząbkowicach , nawet nie ważne jest to,żeprzyjeżdżają do Ząbkowic ich potomkowie rzadko . Ale ważne
że my to widzimy i cmentarz ten dzisiaj urąga
przyzwoitości . jakąś minimalną pracę należy wykonać , jako porządkującą
.Musi być to miejsce pamięci.
Dział Administracja Publiczna - łączne
wydatki 4.298.550 zł. . Na urzędy wojewódzkie na wykonanie zadań realizowanych
ze zlecenia administracji rządowej 434.282 zł. , jest to kwota wynikająca z
dotacji . Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 6 tys. zł., łącznie
wydatki w tym rozdziale wzrosną o 14 5 %
Rozdział 75022 Rady Gmin - wydatki tego rozdziału
są przeznaczone na diety radnych 280 tys. zł. zakupy 8 tys. zł., podróże
służbowe krajowe i zagraniczne
2500 , szkolenia radnych 5000 zł.
Urzędy Gmin
- wydatki tego rozdziału obejmują, 3.478.168 zł., wydatki bieżące 3.393.168 zł. w tym wydatki osobowe i wydatki rzeczowe .
W stosunku
do wykonania roku 2006 , planuje się ogółem wzrost wydatków bieżących na wynagrodzenia i pochodne o 22,6 % na
pozostałe wydatki bieżące o 2,2 % . Z dużym wysiłkiem udało się w samym Urzędzie Miejskim zahamować postęp
wydatków bieżących do poziomu 2,2 % wzrostu.
Dział 751 Urzędy
Naczelnych Organów władzy państwowej ,
kwota 3868 zł. związana z dotacją
Krajowego Biura Wyborczego na aktualizację
rejestru wyborców .
Dział 752
Obrona Narodowa - 1000 zł.
Dział 754
Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona p/poż 344.651 zł.
Dział 756
Dochody od osób prawnych , od osób fizycznych i od innych jednostek 299.500 zł.
Dział 757
Obsługa Długu Publicznego 675.000 zł.
Dział 758
różne rozliczenia 344.665 zł.
Dział 801
Oświata i wychowanie , łączna kwota
wydatków 16.815.174 zł. w tym, szkoły podstawowe 7.495.871 zł. w ramach tego
rozdziału mamy wydatki inwestycyjne w kwocie 500 tys. zł.-dotyczą one szkoły
Podstawowej nr 3 w Ząbkowicach Śląskich , modernizacja sali gimnastycznej 200
tys. zł. , opracowanie dokumentacji i wymiana centralnego ogrzewania 300 tys. zł
. Modernizacja sali gimnastycznej
była zadaniem analizowanym przez
Radę Miejską i jest nie po raz pierwszy stawiana jako wniosek do rozpatrzenia .
Każdy wie, że cały obiekt bardzo elegancko wygląda z
zewnątrz a wewnątrz jest inaczej ,
podobnie jest z siecią centralnego ogrzewania , Gmina zainwestowała spore
środki w budynek i jeśli ma być on
jeszcze tańszy w eksploatacji to
niewątpliwie po termomodernizacji krok następny to jest wymiana instalacji grzewczej , która nie spełnia na dziś żadnych norm technicznych , jest niewydajna i
przez to ten efekt oszczędnościowy jest ograniczony .
Wydatki na
finansowanie działalności bieżącej szkół podstawowych 6.995.871 zł. w tym
wydatki osobowe 6.090.214 zł. , odpisy na zakładowy fundusz świadczeń
socjalnych 293.230 zł. , świadczenia na rzecz osób fizycznych 99.897 zł. i wydatki rzeczowe 512.530 zł. W stosunku od roku ubiegłego
planuje się spadek wydatków o 3.1 %
Rozdział -
Oddziały przedszkolne przy szkołach
podstawowych 311.008 zł.
Przedszkola - 3.961.834 zł. . , Gimnazja 4.424.182 zł. , Wydatki wzrosną o 7 % w stosunku do roku ubiegłego.
Dowożenie
uczniów do szkół- 390.000 zl. , wzrost o 11.5 % , Placówki dokształcania i doskonalenia
nauczycieli 79.879 zl. , wzrost o 230 %
Cały dział oświata i Wychowanie w
porównaniu z rokiem 2006 , będzie notował wzrost wydatków o 0,4 % .
Dział 851
Ochrona Zdrowia . kwota 320 tys. , zł. związane z rozdziałem przeciwdziałania
alkoholizmowi ,
Dział 852
Pomoc Społeczna , 9.653.350 zł. , na pobyt pensjonariuszy w Domach Pomocy
Społecznej 115.000 zł. , , Poinformował
ze zwrócono się do Pana Starosty o
kalkulacje kosztów miesięcznych pobytu .
W całym
dziale zakłada się wzrost wydatków o 18.9 %
Dział
854 Edukacyjna Opieka Wychowawcza kwota 1.024.990 zł.
Dział 900
Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska 3.814.392 zł. , gospodarka ściekowa i
ochrona wód 507 000 zł. , w ramach
tego rozdziału inwestycje mają wynosić łącznie
377.000 zł. - opracowanie dokumentacji na uzbrojenie terenów pod zabudowę mieszkaniową
na ulicy Ziębickiej 238.000 zł. , opracowanie dokumentacji na wykonanie
kanalizacji burzowej ul. Dalekiej 25 tys. ,zł , opracowanie dokumentacji i
wykonanie kanalizacji burzowej ul. Kamieniecka , Partyzantów , Ogrodowa I etap
70.ooo zł. ,
Wykonanie kanalizacji sanitarnej i
burzowej ulicy Melioracyjnej , 27.000 zł., remont kanalizacji sanitarnej i
burzowej ulicy Zacisze 17.000 zł.
Zwrócił uwagę
, szczególnie na konieczność podjęcia zadań związanych z dokumentacją na
uzbrojenie terenów pod zabudowę mieszkaniową na ulicy Ziębickiej , dokumentacja
pozwoli podając zadanie PN. "uzbrojenie " Teren po tym zyska na wartości .
Druga
pozycja dotycząca dokumentacji i wykonania kanalizacji burzowej w
trójkącie Kamieniecka , Partyzantów ,
Ogrodowa jest to przyczynek do poważnego zadania . Na ulicy Kamienieckiej
systematycznie mamy do czynienia z wylewaniem kanalizacji, zalewaniem w wyniku
nawet niedużych opadów. Jest to sytuacja,która wymaga poważnego przedsięwzięcia
. W tym roku będziemy minimalizować ten
efekt tą kwotą aby w roku przyszłym dokonać kompleksowo wymiany instalacji
kanalizacyjnej w obrębie tych ulic .
Wydatki
bieżące , bieżące utrzymanie kanalizacji deszczowej 60 tys. zł. , opłaty za
korzystanie ze środowiska Bobolice , oczyszczalnia ścieków 20 tys. zł. oraz remonty gminnych cieków
wodnych 50.tys. zł.
Gospodarka odpadami - zadanie dotyczące
rekultywacji składowiska odpadów komunalnych 1.965.392 zł. zadanie na które
Braszowice i nie tylko Braszowice czekają za długo i nie wolno nam zwlekać .
Należy,
wypada i wolno powiedzieć ze ambicją
Gminy będzie pozyskanie znacznie większych
środków zewnętrznych niż te o których wiemy że
są założone w tym projekcie inwestycyjnym . Mamy do czynienia z kwotą 80
tys. zł. którą możemy odzyskać przy tym zadaniu , wykonując oczywiści je
kompleksowo w tym roku ale mamy również ambicje i robimy wszystko aby pozyskać znacznie
większe środki na ten cel, być może to
zadanie nie będzie nas tak dużo kosztowało .
Wydatki bieżące , monitoring oraz obsługa
geodezyjna wysypiska w Braszowicach 25 tys. zł., oraz składka na Związek Celowy
w Kłodzku 41 tys., .zł.
Oczyszczanie
miast i wsi, łączna kwota 215 .000 zł. z tego ręczne i mechaniczne
oczyszczanie miasta i gminy w tym zimowe utrzymanie ulic, oraz wywóz
nieczystości 200.000 zł. Zakup koszy na śmieci na tereny wiejskie, oraz bieżące
utrzymanie fontann 10 tys. zł.
Utrzymanie
zieleni - zakładamy łączne wydatki na
poziomie 55 tys. zł, z tego na bieżącą konserwacje terenów zielonych 35 tys. , naprawę ławek 10 tys. zł.
oraz na ukwiecenie Rynku 10 tys. zł.
Oświetlenie ulic,
placów i dróg łączna kwota 1.006.000 zł. z tego na dozbrojenie terenów pod zabudowę mieszkaniową
w okolicach ulicy Powstańców Warszawy 125 tys. zł , Wydatki bieżące 881 tys.
zł.
Dział 921 Kultura i Ochrona Dziedzictwa
Narodowego, łącznie 4.882.300 zł. na
domy i ośrodki kultury , świetlice i kluby 2.124.200 zł. i tak na wydatki inwestycyjne ,
1.430.000 zł. - I etap modernizacji budynku Ząbkowickiego Ośrodka Kultury 1.280.000
zł. .
Burmistrz
podkreślił,że dziesięć lat Ząbkowicki Ośrodek Kultury czekał na decyzję 10 lat. Zwlekano, odkładano
być może z mniej lub bardziej racjonalnych powodów , ta decyzja czekała na
moment w którym zostanie postawiona i mam nadzieje przegłosowana pozytywnie.
Państwo
rozstrzygniecie , w tym głosowaniu o pewnej strategii Gminy wobec kultury , bo
albo chcemy mieć nowoczesny obiekt w
Centrum Miasta , więc zakładamy,że ta
kwota jest początkiem dużego programu , albo w ciągu realizacji tego etapu
uznamy ze XXI wiek , lepiej zaczynać od podstaw budując nowy obiekt i wtedy ten
obiekt obecny zyska na wartości poprzez
termoizolację i naprawę kompleksową dachu a analizując potencjalne koszty
kompleksowej rearanżacji tego obiektu wewnątrz uznamy że kubatura , lokalizacja
, warunki techniczne i związane z tym koszty przekraczają granice rozsądku .
Jeżeli się zdecydujemy na tą operację pn. modernizacja ZOK, to zakładamy
również ze to będzie rzeczywiście w ciągu 2,3,4 lat, to zakładamy również ze to
będzie rzeczywiście w ciągu 2,3, może 4 lat bardzo nowoczesne centrum kultury.
Podkreślił,
że to nie jest inwestycja w mury, że to nie jest budynek w Ząbkowicach Śl., że
on służy 24 tys. mieszkańców i nie tylko - też jest elementem infrastruktury
społecznej dla Powiatu, może i dla województwa.
Drugie zadanie inwestycyjne, modernizacja
świetlicy w Kozińcu również 1 etap kwota 150 tys. zł .
Następna
kwota to jest kwota 512.200 zł. jest to dotacja podmiotowa dla Ząbkowickiego
Ośrodka Kultury, zawiera się w niej cała
kwota związana z utrzymaniem Ośrodka
oraz prowadzoną przez nich działalnością .W stosunku do roku 2006 ta
dotacja będzie mniejsza o 7,3 % .
Utrzymanie świetlic wiejskich 182 tys. zł..
Biblioteki wydatki tego rozdziału obejmują
dotację dla Biblioteki na finansowanie kosztów bieżących łączna kwota 570 tys. zł.
- zmniejszenie dotacji o 5,2 % ( 30 tys.
zł. )
Ochrona i
Konserwacja zabytków - łączna kwota 2.139.500 zł. w tym , remont Izby
Pamiątek 160 tys. zł. , remont
konserwatorski Krzywej Wieży 1.500 tys. zł. i remont Ratusza 470 tys. zł.. Każde
zadanie ma zupełnie inną historię ,
nikt chyba nie kwestionuje , czy się
to opłaca ? , czy należy to zrobić ? , natomiast z całą pewnością mamy do czynienia każdorazowo z inna sytuacją
, bo o ile remont Izby Pamiątek Regionalnych
raz że jest zadaniem ukończonym, po drugie dobrze zaplanowanym, i
współfinansowanym przez Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego o tyle w
przypadku remontu Ratusza kwota 470 tys.
zł., była oparta z jednej strony o
kosztorys znany gminie, a z drugiej
strony o wpisaną w prowizorium kwotę dotacji Zintegrowanego Programu której to
dotacji w formie pisemnej do dziś nie ma
. Wszystkie właściwe działania w tym zakresie skutecznie będą podejmowane aby
otrzymać te pieniądze .
Jeśli chodzi o Krzywą Wieże , najniższa i
jedyna oferta opiewała na 1,459 .tys. złożona w roku
ubiegłym , dopiero teraz mamy wiedzę o realnym przewidywanym koszcie zadania
pn. remont konserwatorski .
Oświadczył że zamierza wypowiedzieć umowę
w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego ponieważ kwota planowanego zwrotu
miałaby wynosić 194 tys. zł. , była ona genialnym sukcesem kiedy był wariant
300 tys. , ale w momencie kiedy wiemy że to zadnie nie będzie tańsze niż 1.500
tys zł. chodzenie z tonami papieru po niecałe 200 tys. zł. mija się z celem, gdyż
będziemy musieli wydać 1300 tys. Zł. z
naszego budżetu. Wpisana została ta
pozycja w budżet aby aplikować do realnego kosztu , z innych linii
współfinansowania .
Remont
konserwatorski Krzywej Wieży będzie kosztował 12 miesięcy , bo tak zakłada harmonogram nie będzie otwarta wcześniej niż
końcówką 2008 rok .
Prośba do
państwa abyśmy to zadanie naprawdę podjęli, nie ma promocji Ząbkowic, bez tego
wabika jaki jest Krzywa Wieża , stąd
prośba aby to zadanie pozostało.
Wydatki
bieżące 9500 zl. na założenie ewidencji
zabytków , - miasta pełne zabytków a ewidencję dopiero założymy .
Zakłada się
w tym dziale wzrost o 196 .5 % w stosunku do roku poprzedniego .Jeśli państwo
przyjmiecie ten budżet to będziecie mogli sobie zapisać ze w tej kadencji
kultura wróciła na godne siebie miejsce
.
Kultura
Fizyczna i Sport . na obiekty sportowe , przede wszystkim na modernizację boisk sportowych zakładana jest kwota 150
tys. zł. , na instytucje kultury 340 tys. zł. W tym na finansowanie
działalności bieżącej 320 tys. zł.
Ośrodek
Sportu i Rekreacji, dokona zakupu inwestycyjnego mata - wykładzina . - Hala
Sportowa na Osiedlu Słonecznym po przykryciu tą matą będzie miejscem nie
tylko imprez sportowych. Wykładzina ta będzie chroniła specyficzną nawierzchnie
do imprez sportowych przed uszkodzeniem .
W stosunku
do roku 2006planuje się spadek wydatków o 20 % .
Zadania w
zakresie kultury fizycznej i sportu łączna kwota 140.500 zł. w
tym dotacja dla Stowarzyszeń Kultury Fizycznej na
funkcjonowanie klubów sportowych 120.500 zł. , dofinansowanie zadań w zakresie upowszechniania
kultury 10.000 zł. oraz prowadzenie zajęć sportowo rekreacyjnych 10 tys. zł. .
Wzrost
wydatków w tym dziale tj. 6,5 %
Finansowanie
jednostek gospodarki pozabudżetowej . W ramach
środków poza budżetowych w roku 2007 funkcjonuje Zarząd Budynków Komunalnych oraz dochody własne
jednostek budżetowych w tym przychody Zarządu Budynków Komunalnych na poziomie
2.673.553 zł. w ramach tego 400 tys. zł. stanowi dotacja z budżetu Gminy , a dochody własne są zaplanowane
na poziomie 898.8128 zł.
Panie Przewodniczący , Wysoka Rado ,
szanowni Państwo !
Z tego miejsca w którym było mi dane
prawie 100 dni temu rozpocząć kadencję
Burmistrza Ząbkowic Śląskich bardzo proszę o przyjęcie uchwały budżetowej w
niezmienionym w stosunku do przed chwilą
zreferowanego kształcie .
Z całym przekonaniem , nie tylko z
wiarą , stwierdzam, że w wyniku debaty nad budżetem uzyskaliśmy konsensus , to
słowo padało często w trakcie różnych spotkań . Możemy pokazać sobie nawzajem ,
ale również naszym wyborcom ,
mieszkańcom Gminy , nawet tym wyborcom którzy nie głosowali na kogokolwiek z
nas, że jesteśmy samorządem V kadencji -
a rzymska piątka to jest V - to jest zwycięstwo , to może być sukces . To może
być samorząd który pokaże jedność i zgodę to po pierwsze . Po
drugie , to może być samorząd który będzie mógł po czterech latach
powiedzieć ze dokonał istotnego manewru w kierunku nowoczesnej Gminy , bardzo
ryzykownego , bardzo drażliwego nawet niekiedy bo kosztującego niekiedy obniżenie
wydatków bieżących. Manewru który nie tylko zaowocuje procesem wieloletnich
inwestycji , które będą służyły mieszkańcom Gminy i jej gościom i inwestorom
ale również dadzą w trakcie ich realizacji zmianę na rynku
pracy . Które pozwolą nam za 4, 8,. 12 lat
powtarzam , to nie jest zadanie na jedną kadencję stanąć pod napisem
Ząbkowice Śląskie z poczuciem że to jest
moja Gmina , że to jest moje miejsce na ziemi z którego jestem dumny , w którym
się czuje dobrze , w którym się dzieją rzeczy po mojej myśli . Nawet jeżeli
dzisiaj czekam , bo gdzieś indziej zaczęli już
a moja kolejka będzie za 5 lat .
Nie da się zaległości wieloletnich nadrobić w
ciągu ani 100 ani 200 ani nawet 1000 dni. Nawet w bajcie 1000 i jednej nocy nikt nie przewiduje spełnienia wszystkich pragnień i tęsknot - to jest bajka.
Proszę również zwrócić uwagę , że wysoki poziom ryzyka finansowego tego budżetu -
bardzo wysoki poziom ryzyka spoczywa na mnie . Mam tego świadomość ze mogę za 4
lata odejść z miejsca burmistrza , ze świadomością że Gmina się zadłużyła po
uszy , ale proszę wskazać miejsce w budżecie w dochodach bieżących które pozwoliłyby sfinansować tak szeroki
front inwestycyjny , którego nie było od roku 1990 w naszej Gminie Nie ma takiej możliwości , bez ryzyka
nie ma efektu .
Państwo
radni , okazując zaufanie , uchwalając
ten budżet uczestniczycie w tym
procesie , bo władza to nie jest autokracja , to nie jest widzimisie Kotowicza
, ani poszczególnych radnych , to jest
dobro publiczne, a dobro publiczne nie
polega na tym ze się zaspakaja się po równo wszystkim .Jest zawsze gradacja
potrzeb i pierwszą potrzebą naszej gminy
jest wyrównanie warunków miedzy wsią a miastem , bilans czterech lat
pokaże , ze inwestujemy właśnie w ten
element struktury Gminy. Za cztery lata to będzie widać , w tym roku może
jeszcze nie .
Inwestujemy w wartości nie materialne ,
kultura fizyczna i kultura którą
realizuje między innymi ZOK. Inwestujemy w zabytki , mówimy o rewitalizacji
miasta , chociaż to nie przysporzy natychmiast zwrotu. To wszystko ma złożyć się na pewna mozaikę
zdarzeń , na mozaikę faktów za cztery lata , dzięki którym będzie ta gmina ,gmina
nowoczesna i państwo wszyscy jak tu
jesteśmy zwłaszcza państwo radni
będziecie mogli powiedzieć , to my głosowaliśmy na taki program .
To nie jest program mój , ani
kogokolwiek innego indywidualnie , to jest potrzeba tej Gminy. Dalsze asekuranckie konstruowanie planu wydatków
i dochodów byłoby zaprzepaszczeniem szansy jaką daje Polsce obecność Unii
Europejskiej - i te najbliższe kilka lat kiedy nowa perspektywa finansowa Unii
Europejskiej koncentruje środki
budżetowe własne w latach 2008-2009
na Polsce .
Wiemy o kontrowersyjnej strategii rządu
- koncentrowania wydatków unijnych na wielkich miastach , na metropoliach -
proszę zobaczyć na WPI województwa dolnośląskiego i w ślad
za nim idące decyzje nowego samorządu .Gdzie jest główny odkurzacz tych
pieniędzy unijnych ? - we Wrocławiu .
Jeżeli my postawimy nasze umownie
mówiąc mega projekty , to staniemy w kolejce bliżej , jeżeli się wycofamy z
tego , to nie liczny nawet na jednego eurocentyma . A nam chodzi o to aby
zdarzyć w kolejce do setek , tysięcy
euro . Szansa jest niepowtarzalna , ryzyko niesamowite , ale możemy sobie to
wszyscy to zapisać na sukces . Dziękuję bardzo .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik,
podziękował burmistrzowi, po czym ogłosił krótką przerwę w obradach.
Po przewie wznowiono obrady.
Zastępca
Przewodniczącego Rady Miejskiej Zdzisław Burnat odczytał
Uchwałę nr IV/240/2006 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we
Wrocławiu z dnia 21 grudnia 2006 roku w
sprawie opinii o przedłożonym przez
Burmistrza projekcie budżetu na 2007 rok oraz z objaśnieniami oraz prognozą łącznej
kwoty długu i informacją o stanie mienia komunalnego .( pismo stanowi załącznik do protokołu )
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa
Figzał, pani przewodniczący , pani burmistrzu , szanowni radni , drodzy zaproszeni
goście .
Prace
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu
prowadzone były od stycznia 2007 roku bardzo intensywnie . Zgodnie z sugestią i
prośbą pana burmistrza Krzysztofa Kotowicza -Rada Miejska Ząbkowic Śląskich ,
oczekiwała na budżet do dnia 15 stycznia 2007 rok , ostatecznie uzyskaliśmy ten
budżet 15 lutego 2007 roku. W między czasie komisja zajęła się analizą projektu
budżetu przygotowaną przez poprzedniego burmistrza i na komisji w dniu 25
stycznia 2007 roku wniosła do burmistrza wnioski dotyczące następujących
zadań z sugestią ujęcia ich w przygotowywanym budżecie .
W rozdziale 721 proponowano dopisać
kwotę 100 tys. zł. na budownictwo
socjalne , w rozdziale 758 dopisać punkt 3 - rezerwa celowa na
dokumentację przyszłościową związana z pozyskiwaniem funduszy unijnych na kwotę
100 tys. zł. . W dziale 721 dopisać zadanie - modernizacja świetlicy w Kozińcu
na kwotę 150 tys. zł. , W dziale 921 kwotę 200 tys. zł. przeznaczoną na
modernizację ZOK zwiększyć o 100 tys. zł. , w dziale 900 wykreślić kwotę 61
tys. Zł na utrzymanie zieleni i rozważyć
możliwość przekazania tych środków do
ZBK .
Ostatecznie
tak , jak powiedziałam Prezydium Rady i Komisja Gospodarcza otrzymała nowy
budżet 15 lutego 2007 roku , od tego czasu rozpoczęliśmy się intensywne prace
nad nową propozycja budżetu miasta i gminy .
Stwierdzam ze wszystkie komisje Rady
Miejskiej aktywnie pracowały na rzecz naszego budżetu, przygotowywano szereg
wniosków , przedstawiano je komisji Gospodarczej i na Komisji Gospodarczej
odbywały się liczne dyskusje i dochodzenie do konsensusu.
Efektem ostatecznym jest dzisiejszy budżet
który państwo mają przed sobą i nad którym dyskutujemy .
Radni
Rady Miejskiej tak jak powiedziałam przeanalizowali propozycje budżetu Pana
burmistrza Krzysztofa Kotowicza i zwrócili uwagę na następujące problemy
mianowicie ; co zostało wcześniej określone - rozmiar deficytu budżetowego ,
który sięga dość wysokiej kwoty ponad 8 mln zł.
dla którego źródłem pokrycia będzie kredyt lub pożyczka . Tutaj chcę odnieść
się do stwierdzenia Pana Burmistrza który powiedział nam, że ryzyko finansowe
realizacji tego budżetu spoczywa na burmistrzu jest to nie tylko troska
burmistrza ale również komisji Budżetowej.
Budżet
ten zawiera również wiele zadań inwestycyjnych , jak państwo
widzicie na kwotę 8 mln zł. i te zadania inwestycyjne są ujęte w WPI , na lata 2007-2009 który żeśmy przed
chwila przyjęli .
Do
najważniejszych zmian w projekcie budżetu na 2007 rok które zaproponowała lub
przyjęła komisja Gospodarcza chciałam zwrócić uwagę na następujące zadania .
Dział
700 Budowa mieszkań socjalnych jako zadanie nowe wieloletnie ujęte w WPI -
Dział
801 zachowanie bezpiecznego finansowania
oświaty Gminnej i całej sfery opieki i wychowania , tutaj chciałam państwu powiedzieć
że komisja gospodarcza i radni którzy nie byli członkami komisji a
uczestniczyli w posiedzeniach tej komisji dostali taka
informację,że w Gminie Ząbkowice Śląskie będzie przygotowany Gminny Program
Rozwoju Oświaty , jest to rzecz
niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszej oświaty .
Również
w dziele 852 , wydatki na pomoc społeczną w między czasie były drobne cięcia ale ten dział został odpowiednio wsparty.
W
dziale 921 Kultura i Ochrona Dziedzictwa
Narodowego nastąpiło zwiększenie zaproponowanej
dotacji np. na Bibliotekę w kwocie z 500
tys., na 570 tys. Oraz w tym samym
dziale - komisja zaproponowała podział
kwoty dla ZOK-u 512 tys. zł. - wydzielenie
kwoty 49 tys. zł. na działalność zespołów twórczych i Klubu Seniora .
Mówiąc
o tych podstawowych hasłach na które komisja zwróciła uwagę i czytają również ten budżet który już bez poprawek dostaliśmy w dniu
dzisiejszym uzyskałam od Pana Burmistrza , chciałabym aby sam jeszcze pan Burmistrz to wyraził
oby się nie przydało z protokołu - wszelkie te imprezy organizowane
cyklicznie które zostały ujęte w budżecie przedstawionym przez pana 15 lutego
2007 roku , oraz te zespoły z klubem Seniora włącznie które w tym budżecie
zostały ujęte ze będą one ujęte do realizacji
w budżecie który za chwilę przedyskutujemy
i zatwierdzimy .
Jeżeli
uzyskam taka pozytywną deklarację -
będzie tutaj problem rozwiązany .
Szanowni państwo reasumując pragnę stwierdzić jako Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego
i Budżetu, że budżet który uchwalamy
jest budżetem rozsądnym , że to budżet który
ma na celu rozwój naszego miasta i rozwój naszej Gminy Ząbkowice Śląskie
.
Panie Burmistrzu - dajemy jako Rada
panu narzędzie do realizacji tych celów
o których pan przed chwilą mówił , które
mają doprowadzić do tego że nasze miasto zmieni swój wizerunek, wizerunek stanie się lepszy, że postawi pan na rozwój naszej
Gminy .
Jednocześnie jako radna ale i
również jako Komisja Gospodarcza
zapowiadam że z racji swojego urzędu i nie tylko będziemy patrzeć panu na ręce , zwłaszcza w obszarze
pozyskiwania funduszy unijnych i skuteczności realizowania tych haseł które tu
zostały ujęte .
Chcę
tutaj państwu powiedzieć że praktycznie w 95 %
Rada doszła do konsensusu i uchwala budżet w takim procencie
zaproponowanym przez Burmistrza .Opinia Komisji w sprawie budżetu jest
pozytywna .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad projektem budżetu na rok
2007.
Radny
Franciszek Gawęda , zwrócił uwagę iż w dziale 921 Kultura i Ochrona Dziedzictwa
Narodowego w nowej wersji budżetu jest zapisana kwota 512.200 zł , jest to kompensata wszystkich
form działalności kulturalnej , nie ujęta została propozycja jego zgłaszana na posiedzeniu komisji Rozwoju
Gospodarczego dotycząca utrzymania w rozdziale 92195 w zakresie upowszechniania
kultury - przejęcie przez Gminę do
realizacji niektórych zadań . Podkreślił że kwota ta przeszła spowrotem na rzecz ZOK
i rozumie on że zadania te powrotem wrócone do ZOK . Podkreślił że należy zdawać sobie sprawę z zagrożeń wynikających
ze stosunku oczekiwań przez zespoły , jak również przez instytucje
znajdujące się na terenie wiejskim.
Radny
Marek Ciapka, podziękował za możliwości uczestniczenia w bardzo merytorycznych
pracach w zakresie kształtowania tego budżetu, po raz pierwszy w budżecie jest
jasno określony kierunek, jakim jest proinwestycyjny rozwój Gminy.
Odniósł się również do słów Burmistrza, że nie jest
to projekt burmistrza Kotowicza , tylko jest to budżet mieszkańców Miasta i
Gminy Ząbkowice Śląskie .
Zastępca
przewodniczącego Rady Miejskiej Zdzisław Burnat, panie
przewodniczący , Wysoka rado , szanowni państwo to, że Klub Wyborców Ziemi
Ząbkowickiej obdarza burmistrza zaufaniem, to akurat nie dziwi nikogo tutaj z zebranych,
ale myślę ze zwrócicie tutaj państwo uwagę na to, że szeroka opozycja w tej
radzie również takim zaufaniem Pana Burmistrza obdarzyła. Wszelkie prace związane z projektem budżetu jego
rekonstrukcją początkową w stosunku do prowizorium a później budowa nowego
projektu przedkładanego radzie, szerokie konsultacje, walka na argumenty a nie
na cele polityczne dała dowód ze najważniejszym celem dla tej Rady - Rady V
kadencji jest dobro Gminy.
Potrafimy się sprzeczać, potrafimy mieć
różne zdania, co do priorytetów które powinny w tych zapisach budżetowych się
znaleźć , ale co do jednego jesteśmy zgodni - Gmina musi ruszyć z " kopyta" z inwestycjami
,. Z zaniedbania - zaniechania wieloletniego obawy przed
przystawieniem do tych inwestycji na szczęście mamy już za sobą . Cieszymy się ze nowy burmistrz również ma taką wizję gminy i widzi w tym jedyną możliwość
rozwoju dla całej Gminy , ale tez i musimy mieć pewna świadomość tego że nawet
tak dobry prorozwojowy budżet nie jest budżetem oczekiwań dla całego
społeczeństwa Gminy. Mamy ta świadomość , wiemy gdzie są niedostatki , gdzie są
potrzeby . Staraliśmy się aby te wszystkie cięcia , które w niektórych działach
i pewnym momencie tuz po otrzymaniu informacji przez pana Burmistrza o obcięciu
subwencji oświatowej w wysokości ponad 300 tys. zł , dotknęły jak najmniej te
rozdziały które mają zabezpieczyć ludzi
najbardziej potrzebujących a więc w działach opieki społecznej , w działach
dożywiania . Wręcz odwrotnie te kwoty zwiększyliśmy . Także jest pełna świadomość radnych,że w tym projekcie budżetu który dzisiaj państwu
prezentował pan Burmistrz , jest pewien niedostatek , jest pewien brak
szczególnie na wydatki rzeczowe . Chcieliśmy w pierwszej kolejności te
bieżące zabezpieczyć , a więc być może
na zakupy tych pieniędzy troszeczkę braknie . Ale proszę mi Wierzyc że , tak
jak w każdym roku , półroczu kiedy będziemy
oceniali wykonanie budżetu za I półrocze tam gdzie będzie to tam możliwe
, również na państwa wniosek będziemy
się starali dokonać pewnych weryfikacji .
Chciałbym
jeszcze na jedna rzecz zwrócić uwagę , bo o tym się jak gdyby nie mówi , ale to
będzie konsekwencją tej inwestycji i to przede wszystkim adresuje do pań i panów sołtysów . Proszę państwa
Kanalizacja-, sanitanizacja wsi jest to oczywiście wymóg dzisiejszych czasów . Zadanie olbrzymie , jak
wspomniał pan burmistrz , ono się nie rozpoczęło w V kadencji , ono się już rozpoczęło w IV
kadencji , myśmy wtedy opracowywali . Udało
nam się wprowadzić do projektu budżetu
zadanie - opracowania dokumentacji dla wsi Tarnów , bo tam jest na dzień
dzisiejszy największy problem jeśli chodzi o ścieki i od tej wsi rozpoczęliśmy
poprzez Olbrachcice . Wracamy do niedokończonych Bobolic , bo Bobolice w części
2/3 tą kanalizację mają wykonaną ,
natomiast w pozostałej części nie a poza
tym jest potrzeba również i podłączenia tej miejscowości do oczyszczalni ścieków
którą zmodernizowaliśmy już w gminie tak aby wyłączyć te nieszczęsne KOSY , które tam funkcjonują i z tytułu których co roku płacimy i będziemy płacili większe
kary do Ochrony Środowiska .To nosi z sobą pewna konsekwencję , jak i mieszkańcy
Jaworka już się przekonali ze po wybudowaniu kanalizacji , no niestety każde gospodarstwo
musiało się do tej kanalizacji wpiąć , są to pewne koszty ale też i
koszty bieżące później co miesięczne związane
z opłatą za tzw., zrzut ścieków .
Ale proszę państwa z drugiej strony jest to
wymóg unijny i proszę mieć świadomość ze jeżeli my nie uregulujemy gospodarki ściekowej do
2013 roku , to państwo - rolnicy nie będziecie mogli korzystać z dotacji , bo
zapis mówi wprost - jeżeli rolnik nie będzie miał uregulowanej gospodarki ściekowej to zostanie mu wstrzymana dotacja unijna i
wtedy będziecie mieli mieć prawo - pretensje do burmistrza , do radnych o to że
nie stworzyli wam takiej możliwości .Proszę mi Wierzyc, że budowa przydomowych oczyszczalni ścieków jest niejednokrotnie bardzo droga i również uciążliwa i nie jest
to rozwiązanie które satysfakcjonowałaby naszą Gminę . W związku z tym to
rozwiązanie które zostało już zapoczątkowane , a które po zapowiedziach pana
burmistrza jesteśmy pewni ze będzie
realizowane , to wydaje mi się ze jest to najlepsze rozwiązanie dla
naszej Gminy.
Proszę państwa , wypadałoby abym
korzystając z okazji w tym momencie powiedział tak : - a nie mówiłem ? , a nie proponowałem ? trzy
lata temu pewnych rozwiązań w projekcie
budżetu dla tej Gminy , które z różnych powodów nie chce o nich tutaj
wspominać zostały wycięte z projektu
budżetu. Gdyby nie to w dniu dzisiejszym pewnych sytuacji w Ząbkowicach by nie
było, bo zostałyby już zrealizowane albo byłyby na ukończeniu .Ale cieszę się że
Rada , ci radni w tym składzie rozumieją
potrzebę miasta i gminy i potrafią dojść do konsensusu i ustalić zadania
jak również podzielić te kwoty na inwestycjach , w ten sposób aby otworzyć furtkę
burmistrzowi i jego pracownikom do aplikowania o środki , nie tylko z funduszy
unijnych ale z Funduszu Rozwoju
Regionalnego i z innych funduszy z których Gmina może korzystać , bowiem
spełniliśmy wszystkie kryteria na dzień
dzisiejszy które dają panu burmistrzowi instrument do aplikowania o te środki .
I
teraz tak , jak słusznie zauważyła tu moja koleżanka - pani dyrektor Ewa
Figzał, będziemy się rozglądać i rozliczać , panie burmistrzu - proszę się nie
gniewać za to słowo i rozliczać z działań . My stworzyliśmy dzisiaj możliwości ku temu , natomiast od pana
oczekujemy rzetelnej realizacji .
Proszę państwa , chciałabym na koniec
powiedzieć w ten sposób , że poza tym że
byliśmy inicjatorami w trakcie tej wielogodzinnej dyskusji nad projektem
budżetu dla naszej Gminy to zaimponował
mi tutaj stosunek a właściwie
podejście do wszystkich propozycji które myśmy zgłosili , na co dotychczasowych
władz nie było stać , więc pan burmistrz przyjął na siebie te wszystkie
sugestie w formie autopoprawki . Jeżeli ktoś nie wie co to znaczy , to państwu
powiem ze to szalenie ułatwia przyjęcie projektu budżetu . Bowiem jeżeli projektodawca sam
nanosi poprawkę do tego budżetu to omija
całą tą procedurę głosowania ,
wnioskowania . Przy tej ilości która myśmy tu nanosili bardzo ta pracę ułatwiło
- za co panu burmistrzowi w tym momencie serdecznie dziękuję i myślę ze jest to
wprowadzenie stałej takiej formy
współpracy pana Burmistrza z Rada Miejską w Ząbkowicach .
Proszę państwa i na koniec jeszcze prośba moja ta opozycja
która tak do tej pory przez niektórych
była oskarżana o to że nie jest opozycją
konstruktywną , tak na dobrą sprawę osoby które wygłaszały pewne opinie to ani
razu tutaj na sesji Rady ani na pracach komisji się nie pojawiły, tak żebyście państwo nie pomyśleli że tu
chodzi o was , to będą mogły się te osoby przekonać że ta opozycja wie , co to
znaczy opozycja konstruktywna i nie zgłasza wniosków przeciwnych do wniosków
Burmistrza tylko dlatego żeby mu zrobić na złość, albo żeby mu utrudnić
realizację pewnego zadania. Żeby za
bardzo Kotowicza za cztery lata nie
chwalili . Takie zdarzenia w tej Gminie też miały miejsce .
Ta opozycja wie co jest dla tej Gminy i
dla naszych mieszkańców potrzebne, z góry będziemy musieli naszych znajomych , sąsiadów przeprosić za to że za
rok będziemy mieli rozkopane ulice, chodniki, ale to jest ten pierwszy etap do
tego żeby później chodzić po równych
chodnikach , jeździć po dobrej jezdni , po dobrej nawierzchni , żebyśmy nie
musieli za rok wracać do wykopu bo gdzieś pękła stara rura albo że gdzieś tam
na ulicy Kamienieckiej mieszkańcy piją wodę z rur azbestowych .
Znamy
te potrzeby , wiemy że te zaległości o tym też wspominał tutaj pan burmistrz w
swoim wystąpieniu , te zaległości są przeogromne w naszej gminie , musielibyśmy
mieć 5 krotny taki budżet po stronie dochodów , jaki mamy na dzień dzisiejszy aby w
tempie przynajmniej takim 20 % odrabiać te straty. Mamy świadomość że tak nie
jest . Żeby tak było przynajmniej odrobinę lepiej zaczynamy od tych rzeczy
najbardziej potrzebnych i tutaj panie burmistrzu jeszcze raz ponowię swoją prośbę
- apel którą podnosiliśmy na komisjach
aby pan przyspieszył działania dotyczące możliwości inwestowania na tereni
Gminy , chodzi przede wszystkim o te tereny które gmina musi pozyskać aby mogła
się strefa rozwijać . Chodzi o to aby plan zagospodarowania przestrzennego był
w terminie wykonany , daje to nam możliwości i gwarancję pozyskania inwestorów
tak potrzebnych , nie tylko w naszej gminie ale w całym powicie Ząbkowickim .
Warto byłoby się już dziś zastanowić
panie burmistrzu przesunąć strefę administracyjną granic miasta Ząbkowice Śląskie
o te tereny abyśmy łatwiej mogli je pozyskać z Agencji Nieruchomości Rolnej ,
gdy o tym wspominałem 3 lata temu , to powiedziano mi że to jest bardzo długi
proces , co najmniej dwa lata trwa i proszę gdybyśmy go wtedy zapoczątkowali ,
dziś te tereny byłyby w granicach administracyjnych miasta , dziś zbiegłoby się z tą decyzją która
wreszcie została podjęta przez Ministerstwo Gospodarki o powołaniu podstrefy w
Ząbkowicach Śląskich , co też co niektórzy
wtedy głośno w moje oczy patrząc
wymawiali że w Ząbkowicach jest to nie realne .Okazuje się że jednak jest to realne , ze te zabiegi , te
rozmowy , te naciski na Ministerstwo Gospodarki , na Strefę Ekonomiczną
w Wałbrzychu przyniosły oczekiwane efekty i proszę się nie martwić ze to jest
tylko 6 ha , każda podstrefa zaczynała
od małego areału - tutaj pani Lidia Gruntkowska
która pełniła funkcję burmistrza
w Żarowie , doskonale cos na ten temat wie. Początek też
był
niewielki a później podstrefa rozrosła się do blisko 100 ha. Także
przygotowujmy te tereny , potencjalne tereny pod inwestorów a ręczę państwu ze
to będzie inwestycja chybiona.
Proszę państwa proszę wyjść z tej sali
z przekonaniem, że ta Rada będzie się starała aby co roku budżet był
odzwierciedleniem najważniejszych potrzeb , ale liczymy tutaj na państwa współpracę
, liczymy na to abyście nam radnym wskazywali te najbardziej istotne ,
najbardziej dolegliwe sprawy , poszczególnych miejscowości , Zarządów Osiedli
to bardzo ułatwi nam pracę nad kolejnym projektem budżetu , który chcielibyśmy
zamknąć już do końca tego roku.
Chcemy
skończyć z praktykami ze Gmina przyjmuje budżet do realizacji w miesiącu marcu.
Tutaj jak wspomniała pani Przewodnicząca Komisji Gospodarczej proszę zwrócić
uwagę jak krótko mieliśmy , w sumie trzy tygodnie na to żeby od przedstawionego
przez pana Burmistrza projektu budżetu zwołać sesje i tej budżet uchwalić , ale
chcieliśmy go przyjąć jak najszybciej po to żebyśmy państwo dyrektorzy
jednostek podległych gminie mogli wreszcie powiedzieć tak ja wiem jakie mam środki na ten rok ? , wiem jak
ja mam się rządzić ? , jakie działania mogę podjąć .
Chcemy
to jeszcze przyśpieszyć i przyjmować projekty budżetu tak jak to jest w ustawie
zapisane - do końca bieżącego roku kalendarzowego i tu myślę, żemając tak szerokie doświadczenie - a
szczególnie pani skarbnik ma takie doświadczenie jeżeli chodzi o porównanie
wykonania do planowania szczególnie jeśli chodzi o dochody , myślę że
skali błędu nie zrobimy zbyt dużej , bo oczywiście na koniec roku jeszcze
tego wykonania nie mamy wyliczonego do
końca , ale ta skala błędu jest niewielka . Także ja myślę, że wprowadzając
taką szeroką współpracę między państwem
a Radnymi te budżety będą opracowywane z roku na rok coraz lepiej dla
dobra wszystkich mieszkańców Gminy
Ząbkowice Śląskie . A panu Burmistrzowi i podległym mu pracownikom życzę pełnej
realizacji zapisów w przyjętej uchwale budżetowej którą ma nadzieję za chwilę
wszyscy radni przegłosują . Dziękuję bardzo .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , szanowni
państwo , wysoka Rado pozwólcie że ja króciutko powiem dwa słowa.
Pan
przewodniczący na początku swojego wystąpienia jak i w trakcie użył słowa
"opozycja" - ja ze swojej strony chciałbym aby to słowo nigdy tutaj w V
kadencji nie padło , na żadnej sesji Rady Miejskiej ani na żadnej komisji. Ponieważ z tym słowem
mieliśmy do czynienia w poprzedniej kadencji i różnie się to z tym słowem
kojarzyło i odbijało na efektach tego działania. To ze taka ordynację mamy a
nie inną w naszej gminie, że nie ma okręgów jednomandatowych tylko są wybory
inaczej skonstruowane dla naszej Gminy musimy tworzyć komitety wyborze. Emocje
wyborcze opadły i myślę, że ta Rada dała już poznać ku temu przez tą pracę nad
budżetem i nad tymi uchwałami które w przeciągu tych trzech miesięcy podjeliśmy
, odbyliśmy już 8 sesji Rady Miejskiej , nie daje tego poznać że jest tu
opozycja i koalicja jakaś rządząca. Myślę że pan Burmistrz również do tego tak
podchodzi , ponieważ zostaliśmy tak wybrani przez to nasze społeczeństwo i na
takim poziomie, takie jest moje zdanie jak Gmina Ząbkowice nie powinno być już
takiego rozdziału. Mam nadzieję ze nie będzie i panie burmistrzu jeżeli wysoka Rada
przyjmie ten budżet to będę życzył panu realizacji w 100 % tego budżetu .
Przewodniczący
Komisji Rolnictwa Henryk Zięba, zwrócił się do sołtysów z prośbą aby
organizowali spotkania i opracowywali programy o pozyskiwanie środków
unijnych .
Podkreślił iż komisja pozytywnie zaopiniowała
projekt budżetu.
Prezes
Towarzystwa Budownictwa Społecznego - Kierownik Zarządu Budynków Komunalnych
Marek Drożdż, w swoim wystąpieniu podkreślił, że w tym projekcie budżetu w sposób
znaczący został nieoszacowany budżet Towarzystwa Budownictwa Społecznego.
Zwrócił się również do Przewodniczącej Komisji
Gospodarczej aby w programie komisji
znalazła się sprawa Zarządu
Budynków Komunalnych .
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , panie
przewodniczący , wysoka rado szanowni państwo. Rozpocznę od wypowiedzi
ostatniego mówcy , mam nadzieje że Pan Prezes
Drożdż uzyska sukces partycypacyjny, myślę że nie wolno wmawiać opinii
publicznej że TBS jest to budownictwo o charakterze socjalnym .To jest budownictwo
o charakterze społecznym a, w który partycypują różne czynniki wspołfinansujące
, taki projekt jakim jest budowa 4 bloku mieszkaniowego i tym momencie kiedy
pytałem pana miesiąc temu o potencjalną liczbę nabywców ,mówił pan około 75 osób , blok ma mieć mieszkań 24 ,
więc myślę że to pole ryzyka do osiągnięcia sukcesu partycypacyjnego nie jest
tak wąskie żeby się w nim nie zmieścić .
To
jest jedna sprawa - druga sprawa pozycjonowanie
kwoty na TBS to ona wynika z Opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej . W przypadku Zarządu Budynków Komunalnych
wymienił pan kwotę 1700 zł. na jeden obiekt , czy na jeden dom , myślę że
statystyka może mylić , bo gdzieś może być 700 , może gdzieś 1700 , myślę za
cała idea polega na tym że będziemy z panem burmistrzem tutaj starali się
przekonać pana i pana służby że remonty mieszkań które są w zasobach
komunalnych powinny się odbywać w drodze rankingowania . Otóż rzecz w tym że są
ci którzy tych remontów potrzebują bardzo i ci którzy potrzebują go bardziej .W momencie kiedy mamy do czynienia z rodziną
z małymi dziećmi , lub rodziną wielodzietną , która czeka 2, 3 lata na remont i budynek w ocenie
nadzoru budowlanego a pan jest osoba która ma w tym względzie olbrzymią wiedzę to wiem na pewno można ocenić jako
stan jest bardzo zły to ta rodzina musi mieć pierwszeństwo w stosunku do osoby która
uzyskuje realne dochody która mieszka sama bądź mieszka bez dzieci itd.
W
tym momencie kiedy Gminy nie stać na sfinansowanie wszystkiego pierwszymi których musimy chronić są najsłabsi , najsłabsi najsłabszymi są
najstarsi i najmłodsi.
Padło
sformowanie advocem innych osób , innych wypowiedzi że budżet jest wycelowany
na miasto rzeczywiście tak jest w tym roku . Ja powiedziałbym tak że nie sposób
jest celować w dwa cele jednocześnie ,
ale myślę że tak naprawdę chciejmy się uwolnić od myślenia - od podziału miasto
i gmina > jeżeli dużo mówiliśmy tutaj
o wzajemnym zaufaniu , o tym ze budujemy jedną społeczność to myślę że bilans 4
lat V kadencji samorządu , będzie tak naprawdę w sensie inwestycji
infrastrukturalnych jeśli nie równoważny , pomiędzy terenem wiejskim a terenem
miejskim , to myślę że mam prawo sądzić
że będzie wycelowany w sumie na teren
wiejski.
Nie ma opozycji - ja od 4 grudnia 2006
roku ani razu nie użyłem słowa opozycja, koalicja . Bardzo się cieszę panie
przewodniczący że pan taką uwagę poczynił , myślę że nie powinniśmy przenosić
złych zwyczajów z Wiejskiej do
Gminy Miejsko-Wiejskiej .Myślę że tutaj jesteśmy wzorem , jeśli nam się
to uda w tych czterech latach , jeśli nam się to uda możemy być wzorem dla tych
którzy , w imię bycia w opozycji bądź w koalicji bronią w zaparte rzeczy
głupich .
Strefa inwestowania - strefa
ekonomiczna , podstrefa, różnie odmieniamy to sformowanie jest napewno osią
rozwoju gospodarczego Gminy, ale nie tylko , również i powiatu .
Ja
w kontaktach z panami wójtami , burmistrzami powiatu Ząbkowickiego które
odbywają się z inicjatywy starosty wielokrotnie odczułem i też sam nie musiałem
specjalnie się wysilać i przekonywać ich do tego iż strefa w Ząbkowicach Śląskich stwarza szanse
na odmianę rynku pracy dla Całego Powiatu, ponieważ nikt nie inwestował tak proszę państwa , musimy sobie to otwarcie i
uczciwie powiedzieć , nikt nie
inwestowałby w strefę ekonomiczną dla Gminy Ząbkowice Śląskie . To jest strefa
która po pierwsze jest potrzebna Powiatowi Ząbkowickiemu. Tak naprawdę jest
potrzebna województwu , ponieważ jesteśmy czarną dziurą , czy białą plamą jeśli
chodzi o inwestycje , a chcielibyśmy być tęczowo barwni i każdy kto nam w tym
pomoże to go ozłocimy.
Jeśli chodzi o rozliczanie z rzetelnej
realizacji budżetu , nie wyobrażam sobie pani przewodnicząca inaczej - ponieważ
na tym polega istota samorządu że ten kto kreuje politykę , to nie jest jedna
osoba . To jest samorząd , to są
mieszkańcy zgodnie z ustawą - my mieszkańcy Gminy jesteśmy samorządem a
nas państwa radnych i mnie jako
burmistrza wybrano do pełnienia reprezentacji interesu wszystkich mieszkańców i
nie wyobrażam sobie niczego po kryjomu.
Nie
wyobrażam sobie niczego co byłoby utajnione , poufne , skrywane , dogadywane w
kuluarach , to nie jest moja filozofia - nigdy się na to nie zgodzę .Cieszę się
bardzo i jestem za to już teraz wdzięczny , nie chciałbym żeby to było już
teraz odebrane jako kokieteria przez głosowaniem ze udało nam się w gronie szefów Klubów -radnych Rady Miejskiej
i na komisjach również uzyskać taki poziom dialogu , który nazwałbym -
dialogiem samorządowców .
To jest to czego nam bardzo brakowało
ostatnimi laty , ja jako nie radny i nie burmistrz poprzedniej kadencji wiem o
tym chyba lepiej niż ci którzy byli
radnymi i niż ten który był burmistrzem . Bo ja widziałem to z dystansu - nawet
z dystansu bardzo dalekiego , bo 8 lat temu przestałem pracować w samorządzie w
znanych powszechnie okolicznościach .
Troska
o najsłabszych wyrażona w projekcie budżetu jest oczywista -ona nie zakłada
tylko utrzymania , czy podnoszenia wydatków na pomoc społeczną ,ona również
zakłada możliwie bezpiecznie traktowanie
budżetu oświaty i również co
oświata w szkołach podczas zajęć poza lekcyjnych wszystkiego tego co robi na co
dzień ZOK , Biblioteka , Ośrodek pomocy Społecznej , co robią samorządy w
dziedzinie kultur , sportu , turystyki i czegokolwiek sobie zamarzą i zechcą to
wszystko są działania które tak naprawdę są w
większości dedykowane dzieciom, bo one są najsłabsze .
Państwo
znacie, przynajmniej niektórzy mój życiorys, i mam prawo mówić o tym że dziecko
jest zawsze najsłabsze, jemu nie wolno nie podać ręki, stąd moja ryzykowana
teza ze w tej kadencji będę robił wszystko żeby żadna szkoła nie została
zamknięta w tej Gminie. Dlatego wkładałem rękę w drzwi, nogę pomiędzy biurka i
kij w szprychy w tym budynku na tej sali tydzień temu-, bo nie chcę żeby żadną
szkołę zamknięto. Bo jako Burmistrz czuję się za to odpowiedzialny , bo
inwestycja w dzieci nawet jeśli przynosi" wymierne" przepraszam za słowo straty w tym budżecie - bo są to
wydatki to tak naprawdę jest to inwestycja w przyszłość .
Pan
radny Ciapka wspomniał o kierownicach z
prawej strony w Polsce a ja bym chciał
żeby były kierownice z lewej strony w Londynie. Kto odjeżdża - najmłodsi,
najzdolniejsi, najaktywniejsi i najlepiej uczący się języków obcych?. W naszych
szkołach się nauczyli.
Ostatnia sprawa zgodnie z prośbą -
zapytaniem pani przewodniczącej Figzał, 49 tys. zł-. przeznaczonych na zespoły
twórcze to jest kwota i pozycja zapisana immanentnie wewnętrznie w budżecie
Ząbkowickiego Ośrodka Kultury . Jestem przekonany ze wraz z panią dyrektor i z innymi osobami które będą się nad tym tematem
pochylać będziemy ustalali szczegółowy sposób rozdysponowywania tych kwot , ale
nazwy zespołów wymienione w prowizorium
i w moim projekcie z 15 lutego + Boboliczanki bo wcześniej się nie pojawiała ta nazwa , myślę ze wraz z panią dyrektor
uzgodnimy sposób działania na tym obszarze
i myślę że tak naprawdę stało się tak jak ludzie kultury chcieli . To
będzie się działo w obszarze Ząbkowickiego Ośrodka Kultury .
Na koniec jestem
bardzo wdzięczny wszystkim państwu
radnym , za ten klimat który pozwala sadzić że w Ząbkowicach Śląskich można
uprawiać politykę w dobrym tego słowa znaczeniu . Ze można Ząbkowice Śląskie
pokazywać jako przykład , ze nawet by
się chciało powiedzieć ze można byłoby przenieść stolice do Ząbkowic Śląskich , bo tu się nikt nie kłóci .To nie znaczy ze
nie ma różnicy zdań , właśnie z tej różnicy zdań wynika ten dokument .Jestem bardzo wdzięczny wszystkim
państwu za tę dyskusję , za tę debatę która odbywała się w ostatnich tygodniach
i chciałbym żeby to było dobrze odebrane , ale tak będzie właśnie .
Szczególnie chciałbym podziękować moim
współpracownikom w Urzędzie Miejskiej ,
pani burmistrz nieobecnej tutaj Beacie Biuzb - która przyjmuje dzisiaj
interesantów , panu Burmistrzowi Ireneuszowi Woźniakowskiemu , pani Skarbnik
Bożenie Kurczynie , pani Sekretarz Iwonie Aibin , Kierownikom Wydziałów
wszystkim którzy w tych ostatnich tygodniach bardzo mi pomogli szybko,
przypomnieć sobie czym jest budżet Gminy Ząbkowice Śląskie .
Jedna osobę chcę jeszcze wymienić z
imienia i nazwiska, chce w ten sposób dać jeszcze raz wyraz temu ze nie ma w
Ząbkowicach Śląskich, w Gminie
Ząbkowice Śląskie opozycji -czy koalicji, otóż cała dociekliwości,
szczegółowość, dochodzenie do każdego przecinka w tym budżecie było oczywiście
udziałem państwa radnych, wszystkich, ale rola pani Przewodniczącej Ewy Figzał,
była o tyle szczególna, że oboje jak sądzę pokazaliśmy sobie nawzajem i
wszystkim wokół nas ze rywalizacja wyborcza skończyła się w dniu wyborów. Dziękuję
bardzo.
Radna
Ewa Figzał, szanowni
państwo, Chcę tutaj powiedzieć o jednej rzeczy, mianowicie możecie państwo wierzyćlub
z jakimś tam dystansem do tego dokumentu, który przygotowaliśmy dzisiaj podejść,
ale muszę potwierdzić, że ten dokument kosztował nas wiele pracy.
Będąc wybrana do rady V kadencji, cieszyłam
się ze zostałam wybrana, ale z drugiej strony miałam bardzo wielkie obawy, dlatego
że w tej radzie są i były bardzo silne osobowości to było tak jakby pogodzić
wodę z ogniem, czy kolor biały z czarnym i tutaj odnoszę się do wypowiedzi pana
burmistrza i buduję swoją wypowiedź w tym kontekście że , będąc członkiem
Ząbkowickiego Forum Samorządowego nie wyrzekam się tożsamości organizacji samorządowej która działa na naszej ziemi ,
ale zawsze mówiliśmy że to co zostało
powiedziane wybory - wyborami - po wyborach należy wziąć się do rzetelnej pracy
i sztuka samorządności to jest jakby taka mała polityka u nas , na tym
najniższym szczeblu - to jest sztuka kompromisu. Nie sztuka wyjść i się obrazić wzajemnie .
Państwo
sołtysi , bo widzę się tutaj wielu wielokrotnie byliście i radni
poprzedniej kadencji - byliście uczestnikami niesmacznych sytuacji . Pytam , po
co dzisiaj , po tych latach rządzenie przez niepokój nic nie daje . Są
tylko emocje ekscesy , ktoś na tym próbuje ugrać
jakieś polityczne dzieło
.Myśmy
zrobili inne dzieło - to co zostało tutaj powiedziane jest ono w pewnych
momentach , nie każdego satysfakcjonuje , ale tak jak powiedziałam przed chwilą
, stać nas na kompromis i to mówiony spokojnym tonem , przedstawiania
argumentów które mają swój finał właśnie tutaj
dzisiaj w tym budżecie .Patrzenie na ręce , tak jak mówię żeby ktoś , ja
takiego sformowania użyję że - jestem osobą która nie startowała z listy pana
Krzysztofa Kotowicza , natomiast to ze każdy z nas startował z odmiennych list
, nieznaczny ze nie będziemy pracować
dla dobranej gminy
.Możemy
się porozumieć merytorycznie, rzetelnie i na dzień dzisiejszy robimy to co
państwo będziecie oceniać przez realizacji i zakończeniu tego budżetu.
Natomiast my panie burmistrzu kreujemy jakąś inną rzecz - mianowicie słowo
zaczyna się liczyć niech tak zostanie. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął dyskusję nad projektem uchwały w sprawie
budżetu i poddał powyższy projekt pod głosowanie.
Głosowanie
21 głosów "za"
Uchwała nr III/27
/ 2007 w sprawie budżetu miasta i gminy
na 2007 roku została przyjęta .
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , panie
przewodniczący , wysoka rado, drodzy państwo pragnę powiedzieć - wielkie
dziękuję za to głosowanie . Myślę ze dla Ząbkowiczan wszystkich jest to
dobry znak , myślę ze to pójdzie w eter i nie chciałbym wykonywać ruchów które
mogą być poczytywane jako medialne ale chętnie powtórzyłbym po moim przyjacielu
osobistym yes , yes .Dziękuję bardzo .
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, panie burmistrzu , to 100 % poparcie
jest znakiem i zadaniem dla pana aby pan ten budżet w 100 % zrealizował . Dziękuję .
Ad,
pkt. 16 Interpelacje i zapytania radnych
Spraw
w tym punkcie nie zgłoszono
Ad.
pkt. 17 Sprawy różne
1
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik
, poinformował o
pismach jakie wpłynęły do Rady Miejskiej ;
.
Pismo Cechu Rzemiosł Różnych w Ząbkowicach Śląskich
dotyczące zwolnienia z podatku od nieruchomości
.
Pismo Prezesa Sądu Rejonowego o wytypowanie jednostek w których
to skazani mogą odpracowywać wyroki .Zakładami wskazanymi jest Zakład Usług
komunalnych oraz Ośrodek Szkolno-Wychowawczy , oraz SP ZOZ w Ząbkowicach Śląskich .
.
Pismo Stowarzyszenia Kupców i Przedsiębiorców Ziemi
Ząbkowickiej w sprawie wykupu lokali użytkowych w drodze bezprzetargowej .
.
Pismo Rady Sołeckiej wsi Koziniec w sprawie zabezpieczenia ruin pałacu znajdującego się w miejscowości ,
który to stwarza niebezpieczeństwo dla mieszkańców .
2.
Marian
Patela , przewodniczący Zarządu Osiedla
Stare Miasto zwrócił się do Przewodniczącego Rady
z prośbą aby przy zaproszeniu na sesję dołączane były projektu uchwał .
Przewodniczący
Rady Andrzej Dominik, uwzględnił prośbę
pana
Przewodniczącego Pateli .
W związku z
wyczerpaniem porządku obrad - Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zamknął obrady VIII Sesji Rady Miejskiej
.
Protokołowała
Elżbieta
Perfikowska
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej Dominik